TEZIS. Tezis turlari.
“Tezis” so‘zi yunon tilidan keladi. Tezis va degani “bayonet” Bu
tilshunoslik, falsafa, tibbiyot, musiqa, adabiyotlarda qo‘llaniladi. Umumiy qabul
qilingan ilmiy terminologiyada ushbu ta’rif: tezis tadqiqotning asosiy fikrlarining
qisqacha fikrlari.
Tor ma’noda tezis - bu ilmiy maqolaning qisqartirilgan versiyasidir, bu
ko‘proq hajmli ishlarning mohiyatini siqilgan shaklda uzatadi.
Ushbu janr ilmiy konferentsiyalarda, uning mehnatining asosiy qoidalarini
jamoatchilikka jalb qilish zarurati, tadqiqotning natijalar va natijalarini ta’kidlash
kerak.
Falsafada tezis qisqacha shakllantirilgan ma’qullanganidek tushuniladi.
Ilmiy faroteza oldinga qo‘yilganidan keyin, o‘z navbatida, o‘z navbatida (va
kerakli) berilishi mumkin bo‘lgan bir nechta dalillar mavjud. Falsafiy muolajada
tezisni topish, ushbu kontseptsiya butun inshoga turtki bergan ma’qullashini
tasvirlab oling. Tezis termini grekcha teso- tasdiqlayman, -degan ma`noni
bildiradi.Ilmiy Doklad, ilmiy axborotning asosiy holatlarini o‘zida qamraydi. Unda
fikrlar qisqa, lo‘nda, tushunarli va eng asosiysi tasdiqlovchi xarakterda bo‘ladi;
Doklad yoki axborotdagi yangi tushunchalar, yangi qarashlarning hammasi
atroflicha isbot qilinmaydi, balki ularning “qaymog’I” alohida ta’kidlanadi.
Tezislar 3-7 punkt (qism)dan iborat bo‘lib, ko‘pincha arab, rim raqamlari yoki
abzas orqali ifoda qilinadi; ko‘pincha 1,5–2 betlik (mashinkada yozilgan) matn
hajmida, ba’zan undan ham qisqaroq bo‘ladi.
Jumladan, “Leksiya va ko‘rgazmalilik” mavzusidagi Dokladni quyidagicha
tezisga aylantirish mumkin:
1. “Yuz marta eshitgandan ko‘ra, bir marta ko‘rgan Afzal” deganlaridek,
ko‘rgazmalilik leksiyani ta’sirchan qiladi, qiziqarli bo‘lishini ta’minlaydi, uzoq
vaqt esda qolishiga sabab bo‘ladi.
2. Ko‘rgazmalilik – ikki xil (ichki va tashqi) bo‘lib, ularning turli – tuman
ko‘rinishlari (obrazlilik, ifodali o‘qish, imo-ishoralar, diafilm, radiola,
magnitofon, televizor, EHM kabi texnik vositalar; suratlar, hujjatlar, kitoblar,
diagramma kabi ko‘rgazmali qurollar) mavjud. Ularning hammasi leksiyaning
mazmuniga bo‘ysinuvchi vosita, mazmunning “libosi”dir.
3. Bugungi talabalarning diqqatini oddiy haqiqatlar, qolip fikrlarni
takrorlash va quruq til orqali bayon qilish bilan jalb qilib bo‘lmaydi. Bir xil
ohangdagi va tempdagi monolog bilan ularning uyqusini qochirish ham qiyin.
SHuning uchun o‘rni bilan talabalarning his-tuyg’ularini jo‘shdiradigan,
uyqularini qochiradigan obrazlilikning ta’sirchan ko‘rinishidan (O‘xshatish,
kinoya, mubolag’a, ritorik so‘roq, ritorik murojaat, hazil-mutoyiba va shu
kabilardan) foydalanish maqsadga muvofiqdir.
4. O‘qituvchi nojo‘ya, yasama qiliqlardan, bir xil va tinimsiz harakatlardan,
tashqi qiyofani (kiyimlarni, sochni) auditoriyada tartibga solishdan, xomuza
tortishdan, burun qoqishdan, yuzni burishtirishdan, po‘pisa va qo‘pollik qilishdan,
qo‘lni «bigiz» qilishdan saqlanishi – bular madaniyasizlik belgilari ekanini esdan
chiqarmasligi shart.
5. Albatta, imo-ishoralar tili talabalarni engillikka, odobsizlikka, inson
qadr-qimmatini erga urishga o‘rgatmasligi zarur. Tili yo‘q hatti-harakatlarning
hamma ko‘rinishlari insoniylashgan bo‘lishi va har birining asosida samimiylik,
haqiqat, odoblilik yotishi lozim.
6. Leksiya va ko‘rgazmalilik shunchalik uyg’unlashsinki, u o‘qituvchi va
talabalar o‘rtasidagi ijodiy muloqotni sermazmun va samimiy bo‘lishini
ta’minlasin, “ilmni chuqur o‘zlashtirishga olib kelsin”.
Tezisni yaratish uchun qo‘yiladigan talablar.
1.YUqorida aytganimizdek, o‘qib chiqilgan asarning yoki tayyorlanayotgan
nutqning asosiy mag’zini qisqacha bayon qilish-tezis ekan, dastavval, asar yoki
materialning mazmunini bilish uchun uni to‘liq o‘qish lozim. O‘qish jarayonida
yangicha tushunchalarga, yangicha qarashlarga diqqat qaratiladi va ular belgilab
qo‘yiladi.
2.O‘rganilayotgan asar mazmuni bir nechta yaxlit ma’noli bo‘lakka ajratiladi
va har bir bo‘lak (parcha)ning asosiy ifodalangan joyining tagiga chizib, ta’kidlab
qo‘yiladi.
3.Ta’kidlangan parchalarning mazmunini o‘z so‘zlaringiz bilan umumiy
xulosalar shakliga keltiring; agarda matn parchasi asarning g’oyaviy mazmunini
Sizdan ko‘ra siqiq, tushunarli tarzda ifodalagan bo‘lsa, o‘zini qoldirishingiz ham
mumkin, lekin uni yanada boyitish Sizning iqtidoringizga bog’liq ekanligini
unutmang.
4.YAxshisi, “oz gapirib, ko‘p fikr aytishga” urining. Qolip, takror so‘zlar
o‘rniga dolzarb muammoga tegishli so‘zlarni ishlating. Jumladan, “ishchi va
dehqonlar sinfi” o‘rniga “mulkdorlar sinfi”, “bugungi davr” o‘rniga “bozorli
iqtisod” kabi.
5. O‘rganilayotgan asarda isbotlar, misollar, tushuntirishlar, takrorlar ko‘p
bo‘lishi tabiiy, tezislarda esa muhim fikr, xulosa va umumlashma jamlanadi.
SHuni doimo esda tutish lozim.
Tezis turlari. Тezislarning yozilishida ikkita yondashuv mavjud. Birinchisi
shundaki, avval ular ochmoqchi bo‘lgan mavzuni tanlab olishadi va keyin undan
ajralmasdan qisqa maqola yaratishadi. Va ikkinchi usul - bu nom bilan bog’liq
tezislarni yozish. Siz xohlaganingizdek qilishingiz mumkin. Talabalar ko‘pincha
tanlovdan mahrum bo‘lishadi, chunki mavzuni rahbar tomonidan so‘raladi.
Qadimgi Yunonistonda yozuvchilar tezis deb atashgan tushish bosqichi. Tezis
nimada? Degan savolga faqat bitta gapda bayon qilingan qisqa va aniq shakllangan
fikrlar deb javob berish mumkin. Bunday tushunchalar insho yozish uchun
ishlatiladi. Versifikatsiyaga kelsak, bu atama she’rni o‘qiyotganda ovozini
pasaytirib, rivoyatchi qisqa bo‘g’inlardan foydalanadigan paytni anglatadi.,
algoritm tushunchasiga kelsak, bu algoritmik hisoblanadigan raqamli funktsiyalar
sinfining barcha rekursiv funktsiyalar sinfi bilan mos kelishi haqidagi cherkovning
taniqli tezisidir (rekursiv funktsiya tushunchasi uchun Rekursiv funktsiyalar va
predikatlar bo‘limiga qarang). Shuningdek qarang Art. Isbot, bilvosita dalil va
yoritilgan. ushbu maqolalar ostida.
Yuqorida aytib o‘tganimizdek, bu Worddagi 12 ta xoch tomonidan yozilgan
2-3 sahifali matn. Yoki 10 daqiqa sekin o‘qish. Hisobot odatda 15 minut vaqtni
oladi, shunda unda mavhumga joylashtirilmagan narsalarni zikr qilish mumkin.
Ushbu qisqa maqola aniq tuzilishga ega bo‘lishi kerak. Biz mavzudan boshlaymiz.
U iloji boricha o‘ziga xos bo‘lishi va maqolaning mohiyati bilan bog’liq bo‘lishi
kerak. Bundan tashqari, u konferentsiya mavzusiga mos bo‘lishi kerak. Va bu
yangilikka ta’sir qilishi kerak. Mavzu juda uzoq bo‘lmasligi kerak - maksimal bir
yarim satr.
Afsuski, mahalliy maktablar abstrakt yozish kabi foydali narsani
o‘rgatishmaydi. Yagona notiqlik harakatlari, biz darsdan oldin o‘qigan doklad - bu
doklad, ya’ni bu borada ilmiy dunyoda mavjud bo‘lgan qarashlarning umumiy
ko‘rinishi. Ammo bu erda biz o‘sib, talaba bo‘lmoqdamiz. Va bu erda rahbar bizni
vazifani jumboqga soladi: tezis uchun tezislarni yozish. Yoki uchun talabalar
konferentsiyasi. Ammo tezislar yozganidek, bosh aniq emas. Go‘yo biz bu haqida
bilishimiz kerak. Xo‘sh, o‘rganaylik. Bundan tashqari, ushbu ikki yoki uch sahifali
matn sizning ilmiy tadqiqotchingiz sifatida sizning portretingizni yaratadi va
ishingiz muvaffaqiyatini aniqlaydi.
Maqolaning kichik bir qismi yog’ochdagi barcha fikrlarning to‘kilishini
istisno qiladi. Odatda biron bir lirik qissaga yo‘l qo‘yilmaydi va mavzudan chetga
chiqishga yo‘l qo‘yilmaydi. Shuning uchun birinchi jumlada qimmatli ma’lumotlar
bo‘lishi kerak. U birdaniga ikkita savolga javob beradi: “Men nima haqida
yozaman?” va “Nima uchun men bu erda gapirayotganim muhim?” Shundan kelib
chiqqan holda, tinglovchilar yoki kitobxonlar sizda yangilik bor yoki yo‘qmi yoki
hamma ma’lum bo‘lgan faktlarni o‘z ichiga olgan maktab inshosi ekanligini
tushunishadi. Shunday qilib, tajribali dokladchilar abstrakt yozadilar. Ular o‘z
matnlarini quyidagi so‘zlar bilan boshlaydilar: “Ushbu maqolada biz ko‘rib
chiqamiz ...” yoki “Bizning maqolamiz muammoga bag’ishlangan ...”. Va quyidagi
jumla: “Umumiy fikrga qaramay ...”, “Men isbotlashga harakat qilaman ...”. Kirish
odatda bitta xatboshiga bag’ishlanadi
Ajam spiker o‘z ishini isbotlash uchun aniq misollar keltirishga harakat
qilish va global xulosalar chiqarish o‘rtasida uzilib qolgan. Oltin o‘rtacha narsaga
rioya qilish muhimdir. Oddiy dalillarning bayoni barcha ma’nolarni yo‘qotadi va
tasdiqlanmagan xulosalar asossiz bayonot kabi ko‘rinadi. Strukturaviy fikrlash
sizga yaxshi matn tayyorlashga yordam beradi. Tezislarni tayyorlash uchun bir
nechta usul mavjud. Eng keng tarqalgan - bu fikringizni rivojlantirish mantig’ini
tahlil qilish. Nega bunday xulosaga keldingiz, boshqalar emas? Siz qanday
dalillarga asoslandingiz? Qanday qilib ularni tahlil qildingiz? Shu bilan birga,
mantiqiy bo‘shliqlardan qochishga harakat qiling. Avval fikrlaringizni
fikrlaringizni quyidagi fikrlar bilan tuzishingiz muhim emas: 1, 2, 3. Keyin ushbu
loyihadan taqdimotni yaratish qulay bo‘ladi yoki fikrlarning o‘zi jonli, ammo aniq
tilda aytiladi. Har bir shart uchun sizning aybsizligingizni tasdiqlovchi bitta yoki
ikkita misol bo‘lishi kerak.
Tezisning ushbu qismida yuqorida keltirilgan barcha narsalar
umumlashtiriladi. Bu kirishni takrorlaydi, faqat o‘tmishdagi davrda isloh qilingan.
“Shunday qilib, biz oqladik ...” - bu jumlaning eng keng tarqalgan boshlanishi.
Tomoshabinlarga sizning ishingizning yangiligi va o‘ziga xosligi haqida yana bir
bor eslatib qo‘yish zarar qilmaydi. Ammo agar kirish qismida: “Bu haqiqatan ham
shundaymi, endi oqladimmi?” degan savolni berish o‘rinli bo‘lsa, unda xulosalar
mutlaqo kategoriyali bo‘lishi kerak. Qanday qilib bibliografiya yordamida referat
yozasiz? Dissertatsiya uchun foydalanadigan barcha manbalarni uchta sahifada bir
matnga havola qilish ahmoqlikdir. Ushbu sohada obro‘ga ega bo‘lgan yoki
tezislarda keltirilgan to‘rt-beshta asarni eslatib o‘tish kifoya.
Ilmiy simpoziumda dokladchilar oldindan tezislar yozishga taklif qilinadi.
Ba’zan bu maqolalar to‘plamlarda nashr etiladi. Ammo sizning ushbu matningiz
bosib chiqarish uchun bormasligingizdan qat’iy nazar, uning o‘ziga xos
xususiyatlari bor. Konferentsiya uchun tezislar qanday yoziladi? Bunday matn
yanada ixcham bo‘lishi mumkin - chunki hisobotda mavzuni to‘liq ochib berish