Tijorat banklari faoliyatini baholashning CAMELS reyting tizimi
Yuklangan vaqt
2024-03-10
Yuklab olishlar soni
12
Sahifalar soni
35
Faytl hajmi
81,8 KB
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA
MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“Bank ishi” kafedrasi
“Bank nazorati va tahlili fanidan”
KURS ISHI
Tijorat banklari faoliyatini baholashning CAMELS reyting
tizimi
Reja
Kirish.
1. Tijorat banklarida inspeksion tekshirishda “CAMELS” reyting tizimi
2. Biznes strategiyasi va moliyaviy ko'rsatkichlar
3. Umumiy aktivlar va passivlarni boshqarish
4. Xulosa
Krish
Respublikamiz bank-moliya tizimini isloh qilish va mustahkamlash boʻyicha
koʻrilayotgan chora-tadbirlar banklarning kapitallashuv darajasini oshirish,
iqtisodiyotni kreditlash koʻlamini kengaytirish, koʻrsatilayotgan bank xizmatlari
turlarini koʻpaytirish va shu bilan birga, mamlakat iqtisodiyotini rivojlantirishda
bank tizimining rolini oshirishini koʻzda tutilmoqda. Bu borada Oʻzbekiston
Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoyev 2019-yil uchun moʻljallangan eng muhim
ustuvor vazifalar haqidagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida «...Bugungi kunda
bank tizimidagi eng asosiy muammo – ular kapitalining asosiy qismi, yaʻni, 83
foizi davlatga tegishli ekanidir. Bu, oʻz navbatida, bank sektorida sogʻlom
raqobatga toʻsiq boʻlib, xizmat koʻrsatish sifatiga salbiy taʻsir qilmoqda. Hukumat
va Markaziy bank xalqaro moliya institutlari koʻmagida bank-moliya tizimini
rivojlantirish boʻyicha uzoq muddatli strategiya ishlab chiqishi lozim. Bunda bank
tizimiga xususiy va xorijiy kapital kirib kelishi hisobidan biz davlat banklari
ulushini bosqichma-bosqich kamaytirib boramiz. Bu esa sohada raqobat muhitini
yaxshilashga, tijorat banklari faoliyatini, kreditlash sifati va madaniyatini har
tomonlama oshirishga xizmat qiladi...» 1 ,- degan dolzarb masalalarni qoʻydi. Bu,
oʻz navbatida, tijorat banklari faoliyatidagi holat, ularning aktiv va passivlarini qay
darajada samarali boshqarilayotganligini oʻrganish, tahlil qilish va boshqarish
usullarini takomillashtirishni taqozo etadi.
Soha mutaxassisi tijorat banklarining aktiv va passivlarini boshqarish usullarini
mukammal bilagandagina bank faoliyatini samarali boshqara oladi. Bu borada
«Tijorat banklari aktiv va passivlarini boshqarish» fani soha mutaxassislari uchun
dasturulamal vazifasini bajaradi. ―Tijorat banklari aktiv va passivlarini
boshqarish‖ fanining asosiy maqsadi – tijorat banklari aktiv va passivlarini
shakllantirish, samarali boshqarishni tashkil etish, tijorat banklarining aktiv va
passivlari monandligini (adekvatligini) taʻminlash, likvidlilik va rentabellikni
boshqarish usullarini tadbiq qilish, tijorat banklari aktiv va passivlarini operativ va
strategik rejalashtirish, innovatsion xizmatlarni tadbiq qilish masalalarini oʻrgatish
1boʻlib hisoblanadi. ―Tijorat banklari aktiv va passivlarini boshqarish‖ fanining
vazifasi – tijorat banklari aktiv va passivlarini boshqarishda depozit siyosati va uni
takomillashtirish, tijorat banklari aktiv va passivlarini strategik boshqarish va
tijorat banklari resurslari va ulardan samarali foydalanish yoʻllari, tijorat banklari
kapitalini boshqarish, qarz majburiyatlarini muomalaga chiqarish, banklararo
kredit resurslari bozori va passivlarini jalb qilish mexanizmi, tijorat banklari oʻz
mablagʻlari va ularning tarkibi, jalb qilingan mablagʻlar va ulardan samarali
foydalanish, bank aktiv va passivlarini boshqarish metodlari, bank aktivlari va
passivlarini boshqarishning direvativ qurollari, tijorat banklari resurslari bilan
bogʻliq risklarni boshqarish haqida nazariy-amaliy bilimlarni oʻrgatishdan iborat
Bozor iqtisodiyoti sharoitida bank faoliyatining barqarorligi, uning raqo-
batbardoshliligi va istiqbollari ko‘p jihatdan o‘tgan davrda erishilgan nati-
jalar va yo‘l qo‘yilgan kamchiliklarni aniqlashga bog‘liq. Istiqbolni belgilash
tahlilga asoslanmog‘i lozim. «Bank faoliyati tahlili» fani bank faoliyati bilan
bog‘liq bo‘lgan jarayon- larni uzluksiz ravishda o‘rganadi.
O‘rganishda ko‘rsatkichlarni guruhlash, taqqoslash, bog‘lash, induksiya,
deduksiya, sintez, korreliyatsiya – regrission tahlil kabi usullardan foydalaniladi.
Tahlil natijasida erishilgan yutuqlarning sabablari, faoliyatning samara-
li va samarasiz qirralari o‘rganiladi hamda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan
muammolarni hal qilish bo‘yicha aniq chora-tadbirlar ishlab chiqish imkoni-
yatlari yaratiladi. Tahlil jarayoni faoliyatning asosiy yo‘nalishlarini qamrab
oladi, va u bankning likvidliligi, daromadliligini oshirish va mijozlar ishon-
chini qozonishga asos bo‘ladi.
«Bank faoliyati tahlili» fanidan o‘z va chetdan jalb etilgan mablag‘lari
tarkibi tuzilmasi, dinamikasi va ular o‘rtasidagi mutanosibliklar o‘rganiladi.
Bank aktivlari tahlilga keng e’tibor qaratiladi. Asosiy maqsad yuqori foy-
da olishdan iboratligini inobatga olgan holda bank daromadlari va xarajatlari
tarkibini o‘rganadi. Foydani tashkil etish va unga ta’sir etuvchi omillar tahlil
1 Ш.Мирзиѐевнинг 2019 йил учун мўлжалланган энг муҳим устувор вазифалар ҳақидаги Олий Мажлисга
Мурожаатномаси. Т.2019 й.
qilinadi.
Keyingi yillarda banklar tomonidan to‘lanadigan soliqlarning turlari,
ularning faoliyat samaradorligiga ta’siri chuqur talqin qilindi.
Banklarning raqobatbardoshligini aniqlashda ularning likvidliligi va
to‘lov qobiliyati muhim ahamiyat kasb etadi.
Tahlil davomida banklarning likvidliligi va to‘lov qobiliyatiga ta’sir
etuvc hi omillar to‘liq o‘rganiladi.
Har qanday tahlildan maqsad kamchiliklarni aniqlash va ularni tugatish
chora-tadbirlarini ishlab chiqishdan iboratdir.
«Bank faoliyati tahlili» fani «Pul, kredit va banklar», nazariy fanining
amaliy davomi bo‘lib, «Bank ishi, «Bank menejmenti va marketingi», «Bank
auditi», «Banklarda buxgalteriya hisobi» kabi fanlar bilan uzviy ravishda
bog‘liq holda o‘rganiladi.
O‘quv qo‘llanma, «Banklar faoliyati tahlili» jarayonlarini o‘rganishda
iqtisodiy yo‘nalishlar bo‘yicha ta’lim olayotgan oliy o‘quv yurtlari va kollej-
lar talabalari, qiziquvchi iqtisodchilarga xizmat qiladi. Oliy o‘quv yurtlari ta-
labalari, auditorlar, bank xodimlari va boshqa qiziquvchilar uchun ham foyda
keltiradi degan umiddamiz.
Tijorat banklarida inspeksion tekshirishda “CAMELS” reyting tizimi
CAMELS - bu 1978 yilda Federal zaxira tizimi va federal agentliklar tomonidan
valyutani nazorat qilish idorasi (OCC) va Federal depozitlarni sug'urtalash
2korporatsiyasi (FDIC) tomonidan tashkil etilgan AQSh banklarini baholash
bo'yicha Amerika reyting tizimi. Dastlab reyting CAMEL (tuya - tuya) deb
nomlandi, keyinchalik, 01.01.1997 yildan boshlab S komponenti (xavf sezgirligi)
qo'shildi.
CAMELS reytingi global moliyaviy inqiroz davrida AQSh moliya tizimining
yordam dasturi ostida bo'lgan banklarni tanlash uchun ishlatilgan.
CAMELS indikatori bank nazorati idoralari tomonidan olingan hujjatlar asosida
har bir bankka berilgan bahodir. Reyting barcha reytinglarning eng keng tarqalgani
hisoblanadi. Eng yaxshi reyting - 1, eng yomoni - 5.
CAMELS reytingi ichki maqsadlar uchun foydalaniladi va nashr etilmaydi, chunki
bankning ishlashi yomonroq (ish yurishi) yomon natijalarga olib kelmasligi uchun
(va mamlakatdan kapital parvozi).
CAMELS qisqartmasi (dastlab CAMEL) tekshirilayotgan qismlarning birinchi
harflaridan kelib chiqadi:
(C) - kapitalning etarliligi yoki kapitalning etarliligi;
(A) - aktivlarning sifati yoki aktivlar sifati;
(M) - menejment yoki sifat menejmenti;
(E) - daromad yoki foyda;
(L) - likvidlik;
(S) - xavfga sezgirlik yoki xavfga nisbatan sezgirlik.
2 Bank faoliyati tahliliT.M. KARALIYEV, O.B. SATTAROV,I.F.SAYFIDDINOV Toshkent 2016
Kapitalning etarliligi yoki kapitalning etarliligi.
Ekspertlar sarmoyalar tendentsiyasini tahlil qilish orqali institutlarning kapital
etarliligini baholaydilar. Shuningdek, imtihon topshiruvchilar institutlarning
tavakkalchilikka asoslangan sof qiymat talablariga tegishli qoidalarga amal
qilishlarini tekshiradilar. Sarmoya etarliligi bo'yicha yuqori reytingga ega bo'lish
uchun institutlar shuningdek foizlar va dividendlar qoidalari va amaliyotiga rioya
qilishlari kerak. Institut kapitalining etarliligini baholash va baholashda ishtirok
etadigan boshqa omillar uning o'sish rejalari, iqtisodiy muhit, xatarlarni boshqarish
qobiliyati, shuningdek, kreditlar va investitsiyalarning konsentratsiyasi
hisoblanadi.
Aktivlarning sifati yoki aktivlar sifati
Aktivlar sifati institutsional ssudani qamrab oladi, bu esa muassasaning
daromadini aks ettiradi. Aktivlar sifatini baholashga kompaniya duch kelishi
mumkin bo'lgan reyting investitsiya xavfi omillari va ularni kompaniyaning kapital
daromadlari bilan taqqoslash kiradi. Bu muayyan xatarlarga duch kelganda
kompaniyaning barqarorligini ko'rsatadi. Shuningdek, ekspertlar kompaniyalar
investitsiyalarning balans qiymati bilan aks ettirilganda, kompaniyalar
investitsiyalarning adolatli bozor qiymatiga qanday ta'sir qilishlarini tekshiradilar.
Nihoyat, aktivlarning sifati institutning investitsiya siyosati va amaliyotining
samaradorligi bilan namoyon bo'ladi.
Menejment yoki sifat menejmenti
Boshqaruvni baholash, tashkilot moliyaviy qiyinchiliklarga to'g'ri munosabatda
bo'ladimi yoki yo'qligini aniqlaydi. Ushbu komponent reytingi rahbariyat
tomonidan muassasaning kundalik faoliyatidagi xavflarni aniqlash, o'lchash, ularga
qarash va nazorat qilish qobiliyati bilan aks ettiriladi. U rahbariyatning zarur va
amaldagi ichki va tashqi qoidalarga muvofiqligi sababli, muassasaning xavfsiz
ishlashini ta'minlash qobiliyatini qamrab oladi.
Daromad yoki foyda
Kengayish, raqobatbardoshlikni saqlab qolish va sarmoya qo'shish imkoniyatiga
ega bo'lish uchun muassasaning tegishli daromadlarni yaratish qobiliyati uning
davomiyligini tasdiqlashda muhim omil hisoblanadi. Ekspertlar buni
kompaniyaning o'sishi, barqarorligi, baholash uchun ruxsatnomalar, sof foiz
marjasi, sof qiymat darajasi va kompaniyaning mavjud aktivlari sifatini baholash
orqali aniqlaydilar.
Likvidlilik
Kompaniyaning likvidligini baholash uchun ekspertlar foiz stavkalari xavfi
sezgirligini, naqd pulga osonlik bilan ayirboshlanadigan aktivlarning mavjudligini,
qisqa muddatli o'zgaruvchan moliyaviy resurslarga va ALM texnik
kompetentsiyalariga qarashadi.
Xavfga sezgirlik yoki xavfga nisbatan sezgirlik
Ta'sirchanlik, ma'lum xavflar tashkilotlarga qanday ta'sir qilishi mumkinligini
qamrab oladi. Ekspertlar kredit konsentratsiyasini boshqarish orqali institutning
bozor xatarlariga sezgirligini baholaydilar. Shu tarzda, imtihon oluvchilar muayyan
sohalarga kredit berish muassasaga qanday ta'sir qilishini ko'rishlari mumkin.
Ushbu kreditlar qishloq xo'jaligini kreditlash, tibbiy kreditlar, kredit kartalari va
energetika sohasini kreditlashni o'z ichiga oladi. Valyuta, tovarlar, qimmatli
qog'ozlar va derivativlarga ta'sir qilish ham kompaniyaning bozor xavfiga
sezgirligini reytingga kiritilgan.
Savdo ko'nikmalaringizni bizning BEPUL aktsiyadorlik simulyatorimiz
yordamida sinab ko'ring. Minglab Investopedia savdogarlari bilan raqobatlashing
va o'z yo'lingizni eng yaxshi tomonga yo'naltiring! O'z pulingizni xavf ostiga
qo'yishdan oldin savdoni virtual muhitda yuboring. Savdo strategiyalarini mashq
qiling, shunda siz haqiqiy bozorga kirishga tayyor bo'lganingizda, sizga kerak
bo'lgan amaliyotni boshdan kechirdingiz. Bugungi Stock Simulator-ni sinab
ko'ring AQSHning Moliyaviy Muassasalar Ustidan Nazorat Bo’yicha Federal
3Kengashi (Federal Financial Institutions Examination Council - FFIEC)
tomonidan ishlab chiqilgan va 1979-yil 13-noyabrda rasman kiritilgan, ingliz
tilidagi “Capital adequacy”, “Assets quality”, “Management”, “Earnings”,
“Liquidity” - (kapital, aktivlar sifati, boshqaruv, daromad va likvidlilik)
so’zlarining bosh harflari bilan nomlanuvchi CAMEL – bank faoliyatiga reyting
baholari berish bo’yicha yangi agentliklararo tizim joriy qilindi. 1997-yil 1-
yanvardan boshlab bu reyting tizimi CAMELS deb nomlana boshladi. Ya’ni “S –
Sensitivity to risks” – risklarga ta’sirchanlik darajasi ham baholanadigan bo’ldi.
CAMELS usulini qo’llashda tijorat banklari rasmiy jihatdan 2 xil ko’rinishdagi: 5
balli shkala bo’yicha alohida me’zonlar q1=C, q2=A, q3=M, q4=E, q5=L, q6=S
asosida shakllanadigan 6 me’zonli baholash q= (q1…q6) va 5 balli yig’ma
(integral) Q=CAMELS baholashga ega bo’ladi. CAMELS usulida, tijorat banklari
faoliyatini ko’p me’zonli baholashda eng yaxshi ko’rsatkich q=(1,1,1,1,1,1), ya’ni
Q=1ball, eng past salbiy ko’rsatkich esa q=(5,5,5,5,5,5), ya’ni Q=5ball bilan
baholangan hisoblanadi.
CAMELS tizimi bo’yicha bank likvidliligini baholash reytingi uning
ko’rsatkichlari uchun me’zon darajalarini belgilamaydi, likvidlikni 5 balli baholash
jarayoni to’liq, aniq sharoitlar asosida yuzaga keluvchi xulosalarga asoslanadi.
Bunda reyting baholari quyidagi shkalalarda bo’ladi: «mustahkam» (strong),
«qoniqarli» (satisfactory), «o’rtacha» (fair), «tanqidiy» (marginal) va «qoniqarsiz»
(ansatisfactory).
O’zbekiston Respublikasi bank tizimida ham ushbu chora-tadbirlarining
bosqichma-bosqich tatbiq etilishi Respublikamiz tijorat banklari tomonidan Bazel
qo’mitasining yangi talablarini to’liq bajarilishiga, kapital etarliligi
3 Abdullayeva Sh.Z. Bank ishi. T.: «Iqtisod-Moliya « nashriyoti, 2017. – . 2. Omonov A.A. Tijorat banklari aktivlari va
passivlarini boshqarish.- Monografiya.-T.: ―IQTISOD-MOLIYa‖.-2016.-
ko’rsatkichining keskin ravishda pasayib ketmasligiga va banklarning joriy
likvidlilik me’yorlarini barqaror ravishda ta’minlashiga imkon beradi.
2015 yilda tijorat banklari faoliyatini tartibga solish va nazorat qilish tizimini
yanada takomillashtirishda asosiy e’tibor:
- alohida banklar moliyaviy holatining yomonlashishini oldini olish hamda kredit
tashkilotlarining o’zaro bog’liqligini kamaytirish maqsadida yangi xalqaro
andozalarga muvofiq kapitallashuv va risklarni boshqarishga bo’lgan talablarni
yanada kuchaytirishga;
- bank tizimidagi tizimli tavakkalchiliklarni aniqlashga qaratilgan
makroprudentsial tahlilning zamonaviy usullarini joriy qilish bo’yicha ishlarni
davom ettirishga;
- ilg’or xalqaro tajribaga asoslangan holda banklarning likvidlik riskiga
ta’sirchanligini makromodellardan foydalangan holda stress-testlardan o’tkazish
amaliyotini takomillashtirish va joriy qilish ko’lamini yanada kengaytirishga;
- iqtisodiyotni, jumladan, xususiy sektor korxonalari va aholini kreditlash
ko’lamlarining uzluksiz kengaytirib borilishi jarayonida yuzaga kelishi mumkin
bo’lgan kredit riskini kamaytirish borasidagi zaruriy tadbirlarni amalga oshirib
borishga;
- risklarni boshqarishning ichki tizimlariga katta urg’u berilgan holda harajatlar va
daromadlarning maqbul tarkibi va darajasini ta’minlash orqali banklarning
operatsion faoliyati samaradorligini yanada oshirish choralarini ko’rishga;
- turli moliyaviy bosqichlarda shakllantiriladigan zaxiralar bo’yicha harajatlarning
banklarga tushadigan yuklamasini kamaytirish maqsadida dinamik zaxiralar
tizimini rivojlantirish kabi zarur chora-tadbirlarni amalga oshirishga qaratiladi.
Tijorat banklarida korporativ boshqaruv tizimini xalqaro me’yor va andozalar
asosida yanada takomillashtirish borasidagi ishlarni davom ettirish.
Xususan, 2015 yilda:- tijorat banklaridagi korporativ boshqaruv organlari
faoliyatining me’yoriy-huquqiy bazasini yanada takomillashtirish hamda uning
yuqori darajadagi shaffofligini ta’minlash maqsadida turli me’yoriy hujjatlar va
ko’rsatmalarda banklardagi korporativ boshqaruv bo’yicha belgilangan norma va
talablarni yagona hujjatga birlashtirish;
- banklarga yangi mijozlar, investorlar va hamkorlarni jalb qilish sharoitlarini
yanada yaxshilash maqsadida banklarning boshqaruv organlari faoliyati
to’g’risidagi ma’lumotlarning aktsiyadorlar, omonatchilar, boshqa manfaatdor
shaxslar hamda moliya va pul bozori ishtirokchilari uchun ochiqligini ta’minlash
borasidagi ishlarni kengaytirish;
- banklar faoliyatini boshqarish jarayonida samarali va to’g’ri qarorlar qabul
qilinishini ta’minlashda jamoaviy tajribani rivojlantirish maqsadida bank
Kengashining maqbul tarkibi, Kengash a’zolarining belgilangan malakaviy
talablarga rioya etishlari ustidan nazoratni kuchaytirish;
- bank Kengashlari tarkibini shakllantirish jarayonida yuqori malakali va betaraf
a’zolarni tanlash va tayinlash tartibini joriy etish orqali Kengashlar mustaqilligini
oshirish bo’yicha tegishli chora-tadbirlarni amalga oshirish ko’zda tutilmoqda.
Tijorat banklari kapitallashuv darajasini yanada oshirish, resurs bazasini
mustahkamlash va diversifikatsiyalash.
Bunda asosiy e’tibor:
- tijorat banklarining kapitallashuv darajasi kamida 20 foiz miqdorda o’sishini,
shuningdek, bank aktsiyalarini chiqarish va ularni aholi va boshqa investorlar
o’rtasida joylashtirish orqali bank ustav kapitalining o’sib borishini ta’minlashga;
- bank tizimining umumiy ustav kapitalida nodavlat sektor ulushini oshirish
bo’yicha qabul qilingan chora-tadbirlarni sifatli amalga oshirishga;
- aktsiyalar chiqarilayotganligi va ularning fond birjasida sotilayotganligi haqida
respublika va mahalliy ommaviy axborot vositalarida olib borilayotgan targ’ibot
ishlarining ta’sirchanligini yanada oshirishga qaratiladi. O’z navbatida, tijorat
banklari resurs bazasini yanada mustahkamlash maqsadida bozor vositalari va
mexanizmlaridan samarali foydalanish hisobiga, shu jumladan, aholi va xo’jalik
yurituvchi sub’ektlarning ehtiyojlarini hisobga olgan holda omonatlar va
depozitlarning yangi turlarini muntazam joriy etib borish, muomalaga uzoq
muddatli obligatsiyalar, depozit sertifikatlari va boshqa qimmatli qog’ozlar
chiqarishga, shuningdek, subordinarlangan qarzlarni faol jalb etish bo’yicha chora-
tadbirlarni amalga oshirish rejalashtirilmoqda.
Tijorat banklaridagi omonatlarni boshqarish tizimini yanada takomillashtirish
maqsadida Hukumat qarorini va unga muvofiq Markaziy bankning tegishli
me’yoriy hujjatini ishlab chiqish hamda unda:
- tijorat banklarining depozit siyosatini yanada takomillashtirish;
- omonatlarning shartnomada ko’rsatilgan muddatlarda to’liq qaytarilishi
kafolatlarini yanada mustahkamlash;
- omonatlar bo’yicha foiz stavkalarini maqbullashtirish;
- tijorat banklarining umumiy omonatlari tarkibida uzoq muddatli omonatlar
ulushini oshirib borish;
- omonatlar muddatlarini bank aktivlari muddatlaridan kelib chiqqan holda
optimallashtirishni ko’zda tutuvchi chora-tadbirlarni aks ettirish ko’zda tutilmoqda.
Biznes strategiyasi va moliyaviy ko'rsatkichlar
Kredit uyushmasining strategik rejasi bu tashkilotning kelgusi ikki-uch yil ichida
rivojlanib borishini ta'minlash bo'yicha menejment yo'nalishini belgilaydigan
muntazam jarayondir. Strategik reja kredit uyushmasi faoliyatining barcha
yo'nalishlarini o'z ichiga oladi va ko'pincha keng maqsadlarni belgilaydi, masalan,
kapital to'plash, o'sishni kutish, kredit uyushmasi rahbariyatiga asosli qarorlar
qabul qilish. Strategik reja tashkilot ichidagi xatarlarni aniqlashi va xavotirlarni
kamaytirish usullarini belgilashi kerak.
Strategik rejalashtirish jarayonining bir qismi sifatida kredit uyushmalari yaqin
bir yoki ikki yilga mo'ljallangan biznes-rejalarini ishlab chiqishi kerak. Direktorlar
kengashi biznes-rejani, shu jumladan byudjetni kredit uyushmasining strategik
rejasiga muvofiqligi nuqtai nazaridan ko'rib chiqishi va tasdiqlashi kerak. Biznes-
reja uning strategik rejasiga mos kelishini aniqlash uchun strategik reja bilan
baholanadi. Shuningdek, imtihon topshiruvchilar reja qanday amalga oshirilishini
baholaydilar. Rejalar individual kredit uyushmasiga xos va aks ettiruvchi bo'lishi
kerak. Kredit uyushmasining o'z rejasiga erishganligi boshqaruv reytingiga kuchli
ta'sir ko'rsatadi.
Axborot tizimlari va texnologiyalari kredit ittifoqining strategik rejasining
ajralmas qismi sifatida kiritilishi kerak. Kredit uyushmasining axborot tizimlari va
texnologiyalariga ("IS&T") tegishli strategik maqsadlar, siyosat va protseduralar
mavjud bo'lishi kerak. Ekspertlar kredit uyushmasining tavakkalchilik tahlili,
siyosati va ushbu sohadagi nazoratini kredit uyushmasining hajmi va murakkabligi
hamda taqdim etilayotgan elektron tijorat xizmatlarining turi va hajmiga qarab
baholaydilar. Ekspertlar elektron tijorat tizimlari va xizmatlarining muhimligini
IS&T umumiy rejasini baholashda ko'rib chiqadilar.
Tezkor tuzatish choralari, agar kredit uyushmasi etarli darajada
kapitallashtirilmasa, mablag'ni tiklash rejasini ("NWRP") ishlab chiqishni talab
qilishi mumkin. NWRP biznes-reja bilan bog'liq bir xil asosiy masalalarni hal
qiladi. Reja kredit uyushmasi aktivlari hajmi, operatsiyalarning murakkabligi va
a'zolik sohasiga asoslangan bo'lishi kerak. Unda kredit uyushmasi etarlicha
kapitalizatsiya qilish uchun qanday choralar ko'rilishi kerak. Agar NWRP zarur
bo'lsa, tekshiruvchi kredit uyushmasining rejada belgilangan maqsadlarga erishish
borasidagi rivojlanishini ko'rib chiqadi.
Ichki boshqaruv
Kredit ittifoqining xatarlarini nazorat qilishda hal qiluvchi rol o'ynaydigan
soha uning ichki nazorat tizimidir. Samarali ichki nazorat tizimdagi nosozliklar,
qaror chiqarishdagi xatolar va firibgarliklardan himoya choralarini kuchaytiradi.
Tegishli nazorat o'rnatilmasa, menejment uning xavfga duchor bo'lishini aniqlay
olmaydi va kuzatib bo'lmaydi. Boshqaruv shuningdek operatsion bo'linmalarning
direktorlar kengashi va yuqori menejment tomonidan belgilangan parametrlar
4doirasida ishlashini ta'minlash uchun menejmentga imkon berish uchun juda
muhimdir.
Ichki nazoratning ettita jihati alohida e'tiborga loyiqdir:
1. Axborot tizimlari. Kredit uyushmasining kompyuter tizimlarida mavjud
bo'lgan ma'lumotlarning yaxlitligi, xavfsizligi va maxfiyligini ta'minlash
uchun samarali nazoratni amalga oshirish juda muhimdir. Bundan tashqari,
kredit uyushmasi kompyuter tizimlarining ishlamay qolishi uchun sinovdan
o'tgan favqulodda vaziyat rejasini tuzishi kerak.
2. Vazifalarni ajratish. Kredit uyushmasi har qanday faoliyat yo'nalishi
bo'yicha majburiyatlar va professional resurslarni etarli darajada ajratishi
kerak. Vazifalarni ajratish kichikroq kredit uyushmalaridagi xodimlar soni
bilan cheklanishi mumkin.
3. Audit dasturi. Kredit uyushmasining auditorlik dasturining siyosatga
muvofiqligini aniqlashdagi samaradorligi qayta ko'rib chiqilishi kerak.
Samarali audit funktsiyasi va jarayoni mustaqil bo'lishi kerak, mojarolarsiz
va rahbariyatga aralashmasdan Kuzatuv qo'mitasiga hisobot beradi. Yillik
audit rejasi barcha xavf zonalari tekshirilishini ta'minlash va eng katta
xavfga ega bo'lgan sohalarga ustunlik berish uchun zarur. Hisobotlar sharh
va choralar ko'rish uchun rahbariyatga berilishi va rahbariyatning javobi
bilan direktorlar kengashiga yuborilishi kerak. Har qanday hal qilinmagan
muammolarni kuzatib borish juda muhimdir, masalan, imtihon istisnolari va
4 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi PF-4947-sonli Farmoni
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 9 yanvardagi “O‘zbekiston Respublikasi markaziy bankining faoliyatini
tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5296-sonli Farmon
keyingi hisobotlarda yoritilishi kerak. Bundan tashqari, a'zolarning hisob-
kitoblarini tekshirish kamida ikki yilda bir marta amalga oshirilishi kerak.
4. Yozuvlarni yuritish. Har bir kredit uyushmasining kitoblari aniq o'rnatilgan
buxgalteriya tamoyillariga muvofiq saqlanishi kerak. Har bir holda, kredit
5. uyushmasining yozuvlari va hisobvaraqlari uning haqiqiy moliyaviy holatini
va operatsiyalarning aniq natijalarini aks ettirishi kerak. Yozuvlar amaldagi
bo'lishi va auditorlik tekshiruvini ta'minlashi kerak. Auditorlik tekshiruvi
tranzaktsiyaning boshlanishidan to oxirigacha kuzatilishi uchun etarli
hujjatlarni o'z ichiga olishi kerak. Yordamchi yozuvlar umumiy daftarning
nazorat raqamlari bilan muvozanatda bo'lishi kerak.
6. Jismoniy boyliklarni himoya qilish. Aktivlarni himoya qilishning asosiy
usuli vakolatli xodimlarning kirishini cheklashdir. Aktivlarni himoya qilish
operatsion siyosati va naqd pulni boshqarish, birgalikda saqlash (dual
nazorat), kassa operatsiyalari va kompyuterning jismoniy xavfsizligini
ta'minlash tartib-qoidalarini ishlab chiqish orqali amalga oshirilishi
mumkin.
7. Xodimlarning malakasi. Kredit uyushmasi xodimlari aniq kundalik
operatsiyalar bo'yicha puxta o'qitilishi kerak. Boshqaruv ehtiyojlarini
qondirish uchun ishlab chiqilgan o'quv dasturi bo'lishi kerak va ofis
xodimlari uchun o'zaro mashg'ulotlar dasturlari mavjud bo'lishi kerak.
Kredit uyushmasi operatsiyalarni davom ettirish va a'zolarga xizmat
ko'rsatishni davom ettirish imkoniyatiga ega bo'lganda, xavf nazorat
qilinadi.
8. Vorislikni rejalashtirish. Har qanday kredit uyushmasining doimiy
muvaffaqiyati iste'foga chiqqan yoki pensiyaga chiqqan taqdirda asosiy
boshqaruv lavozimlarini to'ldirish qobiliyatiga katta ta'sir qiladi. O'qitilgan
boshqaruv kadrlarini bir lahzada bosib o'tishni ta'minlaydigan vorislik
rejasining mavjudligi kredit uyushmasining uzoq muddatli barqarorligi
uchun juda muhimdir. Vorislik rejasi Bosh ijrochi direktorga (yoki unga
tenglashtirilgan) va boshqa yuqori boshqaruv lavozimlariga (menejer,
menejer yordamchisi va boshqalar) murojaat qilishi kerak.
Boshqarishning boshqa masalalari
Kredit uyushmasi boshqaruvini baholashda e'tiborga olinadigan boshqa muhim
omillarga quyidagilar kiradi:
Kredit uyushmasi faoliyatining har bir sohasini qamrab oluvchi siyosat va
protseduralarning etarliligi (yozma, kengash tasdiqlangan, ta'qib qilingan);
Byudjet ko'rsatkichlari haqiqiy ko'rsatkichlar bilan taqqoslaganda;
Xavfni o'lchaydigan va kuzatadigan tizimlarning samaradorligi;
Xavotirlarni kamaytirish uchun tavakkalchilik amaliyoti va nazorat qilish
usullari;
Xatarlarni boshqarishni rejalashtirish va qaror qabul qilish bilan birlashtirish;
Ekspertiza va auditorlik takliflariga, tavsiyalariga yoki talablariga javob berish;
Qonunlar va qoidalarga rioya qilish;
Kredit va lizingga berilgan zararni qoplash hisobvarag'i va boshqa baholash
zaxiralarining etarliligi;
Kredit uyushmasining hajmi va boshqaruv tajribasiga nisbatan taqdim
etilayotgan mahsulotlar va xizmatlarning muvofiqligi;
O'zaro nisbatlar tendentsiyalari va tarixini bo'lishish uchun kredit;
Bozorga kirish;
Narxlar tarkibi; va
Asosiy xizmat ko'rsatish mahsulotlarining iqtisodiy samaradorligini tahlil
qilish.
Direktorlar kengashi va menejment a'zolari oldida juda yuqori darajadagi
professional xulq-atvorni saqlash uchun ishonchli javobgarlikka ega:
1. Amaldagi barcha davlat va federal qonunlar va qoidalarga rioya qilish.
Shuningdek, menejment irqi, rangi, dini, jinsi, milliy kelib chiqishi, yoshi va
nogironligidan qat'i nazar, barcha a'zolarga teng imkoniyat yaratadigan
barcha qonun va qoidalarga rioya qilishi kerak.
2. Yuqori darajadagi menejment uchun kompensatsiya siyosati va
amaliyotining maqsadga muvofiqligi. Boshqaruv shartnomalarida kredit
uyushmasiga ortiqcha qiyinchiliklar tug'dirishi mumkin bo'lgan qoidalar
bo'lmasligi kerak. Kengash bosh direktor / menejer va yuqori menejment
uchun ishlash standartlarini ta'minlashi va samarali rasmiy baholash
jarayoni amalga oshirilganligi va hujjatlashtirilganligini ta'minlashi kerak.
3. Manfaatlar to'qnashuviga yo'l qo'ymaslik. Manfaatlar to'qnashuvini oldini
olish va yuzaga kelishi mumkin bo'lgan manfaatlar to'qnashuvini boshqarish
bo'yicha tegishli siyosat va tartiblar mavjud bo'lishi kerak.
4. Kasbiy odob-axloq va o'zini tutish. Rahbariyat kredit uyushmasidan
ruxsatsiz yoki noo'rin shaxsiy manfaati uchun foydalanmasligi kerak. Kredit
uyushmasining mol-mulki vakolatli faoliyatdan tashqari boshqa narsalarda
ishlatilmasligi kerak. Tegishli kredit ittifoqi siyosati va tartiblarini amalga
oshirishda menejment axloqiy va xolisona harakat qilishi kerak.
Reytinglar
Boshqaruv reytingi 1, menejment va direktorlarning to'liq samaradorligini
ko'rsatadi. Ular o'zgaruvchan iqtisodiy sharoitlar va boshqa tashvishlarga javob
beradi va kredit uyushmasi faoliyatini amalga oshirishda yuzaga kelishi mumkin
bo'lgan va kutilayotgan muammolarni muvaffaqiyatli engishga qodir.
Boshqaruv reytingi 2 ga teng bo'lganida, kichik kamchiliklar qayd etiladi, ammo
menejment muassasaning o'ziga xos sharoitlarini hisobga olgan holda qoniqarli
ko'rsatkichlarni qayd etadi.
Boshqaruvdagi 3 reyting, operatsion ko'rsatkichlar ba'zi bir choralar
etishmayotganligini yoki strategik rejalashtirishning etarli emasligi yoki NCUA
nazorati uchun etarli javob bermaslik kabi ba'zi boshqa holatlarning mavjudligini
ko'rsatadi. Menejment o'rtacha qobiliyatlardan ko'proq zarur bo'lganda kamtar
iste'dod bilan ajralib turadi yoki kredit uyushmasi turi va hajmi bo'yicha o'rtacha
darajadan pastroq bo'ladi. Shunday qilib, menejmentning javobgarligi yoki
qoniqarli bo'lmagan sharoitlarni to'g'irlash qobiliyati ma'lum darajada
etishmayapti.
Boshqaruvning 4-darajali reytingi, rahbariyatning o'z vazifalarini bajarishga
qodirligi yoki xohishida jiddiy kamchiliklar qayd etilganligini ko'rsatadi. Yoki
menejment, odatda, kredit uyushmasini xavfsiz va sog'lom holda boshqara olmaydi
deb hisoblanadi yoki manfaatlar to'qnashuvi bilan bog'liq vaziyatlar mavjud bo'lib,
menejment o'zining ishonchli vazifalarini to'g'ri bajarmayapti. Bunday hollarda
menejmentning zaifligidan kelib chiqadigan muammolar shu qadar jiddiyki,
menejmentni mustahkam sharoitlarga erishishdan oldin uni kuchaytirish yoki
almashtirish kerak bo'ladi.
5-darajali boshqaruv darajasi, qobiliyatsizlik yoki o'z-o'zini boshqarish aniq
ko'rsatilgan holatlarga nisbatan qo'llaniladi. Bunday hollarda, boshqaruvning
zaifligidan kelib chiqadigan muammolar shunchalik jiddiyki, xavfsiz va sog'lom
operatsiyalarni tiklash uchun ma'muriy harakatlarning bir turini boshlash kerak,
shu jumladan boshqaruvni almashtirish.
Daromad
Kredit uyushmasining doimiy hayotiyligi uning aktivlaridan tegishli daromad
olish qobiliyatiga bog'liq bo'lib, bu muassasa kengayishni moliyalashtirish,
raqobatbardosh bo'lish va kapitalni to'ldirish va / yoki ko'paytirish imkoniyatini
beradi.
Daromadlarni baholash va reytingda faqat o'tgan va hozirgi ko'rsatkichlarni
ko'rib chiqish etarli emas. Kelajakdagi ko'rsatkichlar teng yoki katta qiymatga ega,
shu jumladan turli xil iqtisodiy sharoitlarda ishlash. Ekspertlar "asosiy"
daromadlarni baholaydilar: bu kredit uyushmasining uzoq muddatli daromad
qobiliyati, daromadlar va bir martalik moddalarning vaqtinchalik tebranishini
diskontlash. Buning uchun kredit uyushmasi byudjetining asosliligi va uning
asosidagi taxminlarni ko'rib chiqish o'rinli bo'ladi. Ekspertlar, shuningdek, kredit
va foiz stavkasi kabi boshqa xavf sohalari bilan o'zaro bog'liqlikni ko'rib
chiqadilar.
Kredit uyushmasi daromadlarini baholashda e'tiborga olish kerak bo'lgan asosiy
omillar quyidagilardir:
Daromad darajasi, o'sish tendentsiyalari va barqarorligi, ayniqsa o'rtacha
aktivlarning rentabelligi;
Baholash bo'yicha nafaqalarning etarliligi va ularning daromadga ta'siri;
Byudjet tizimlari, prognozlash jarayonlari va umuman, boshqaruv axborot
tizimlarining etarliligi;
Turli xil iqtisodiy sharoitlarda kelajakdagi daromad istiqbollari;
Sof foiz marjasi;
Operatsion bo'lmagan sof daromadlar va zararlar va ularning daromadga ta'siri;
Aktivlarning sifati va tarkibi;
Net qiymat darajasi;
Zarur kapitalni shakllantirish uchun daromadning etarliligi; va
Kredit uyushmasi daromadlarini ishlab chiqarish qobiliyatiga ta'sir etuvchi
moddiy omillar, masalan, asosiy vositalar va boshqa ko'chmas mulk ("OREO").
Reytinglar
1-darajali daromadlar hozirda aktivlarning sifati, o'sishi va daromad
tendentsiyalarini hisobga olgan holda zararni so'rilishini va kapitalning
shakllanishini to'liq ta'minlash uchun etarli bo'ladi.
Daromadlari ijobiy va nisbatan barqaror bo'lgan tashkilot, agar ularning daromad
darajasi aktivlar sifati va operatsion tavakkalchiliklarni hisobga olgan holda etarli
bo'lsa, 2 reytingini olishi mumkin. Tekshiruvchi daromadga 2 baho berilishi
kerakligini aniqlash uchun daromad omillari va daromad sifati kabi boshqa
omillarni ham ko'rib chiqishi kerak.
Amaldagi va prognoz qilingan daromadlar zararni qoplash va me'yoriy
5talablarga muvofiqligini ta'minlash uchun kapitalni shakllantirishni ta'minlash
uchun to'liq etarli bo'lmasa, 3 reytingi berilishi kerak. Bunday muassasalarning
daromadlariga mos kelmaydigan daromad tendentsiyalari, surunkali ravishda etarli
bo'lmagan daromadlar yoki aktivlar bo'yicha qoniqarli ko'rsatkichlardan pastroq
bo'lishi ham to'sqinlik qilishi mumkin.
4-darajali daromad sof daromadning notekis o'zgarishi, daromadning keskin
pasayish tendentsiyasining rivojlanishi yoki o'tgan davrga nisbatan tushumning
sezilarli darajada pasayishi bilan tavsiflanishi mumkin va prognoz qilingan
daromadning pasayishi kutilmoqda. Tekshiruvchi boshqa barcha tegishli miqdoriy
va sifat ko'rsatkichlarini ko'rib chiqishi kerak, agar bu 4 muvofiq baho bo'lsa, buni
aniqlash kerak.
Doimiy yo'qotishlarni boshdan kechirayotgan kredit uyushmalari "Daromadlar"
da 5 ball bilan baholanishi kerak. Bunday yo'qotishlar kapitalning emirilishi
natijasida kredit uyushmasining to'lov qobiliyatiga alohida tahdid solishi mumkin.
Odatda 5 ta reyting kredit uyushmalariga beriladi, ular rentabellik darajasi o'n ikki
oy ichida tugaydi.
Likvidlik - aktivlar va majburiyatlarni boshqarish
Aktivlar va passivlarni boshqarish (ALM) bu balans riskini (foiz stavkasi va
likvidlik xavfi) baholash, monitoring qilish va nazorat qilish jarayonidir. Sog'lom
ALM jarayoni strategik, rentabellik va daromadlarni rejalashtirishni risklarni
boshqarish bilan birlashtiradi. Ekspertlar (a) foiz stavkasi xavfining sezgirligi va
ta'sir qilish darajasini ko'rib chiqadilar; (b) qisqa muddatli, o'zgaruvchan mablag'lar
manbalariga, shu jumladan qarz olishlarga keraksiz bog'liqliklarga bog'liqlik; (c)
naqd pulga ayirboshlanadigan aktivlarning mavjudligi; va (d) foizlar xavfi, pul
oqimi va likvidligini boshqarish, shu jumladan ALMga nisbatan texnik vakolat,
5 YO.ABDULLAYEV, T.QORALIYEV, SH.TOSHMURODOV, S.ABDULLAYEVA 2010 yil O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi
to‘g‘risida»gi PF-4947-sonli Farmoni
shu bilan birga faoliyatdagi yo'qotish ehtimoli uning kapitaliga nisbatan ortiqcha
emasligiga ishonch hosil qilish. ALM foiz stavkasi va likvidlik xatarlarini
qoplaydi, shuningdek strategik va obro'ga oid xatarlarni o'z ichiga oladi.
Foiz stavkasi xavfi
Foiz stavkasi xavfi - foiz stavkalari darajasining o'zgarishi sababli daromad va
kapitalga salbiy ta'sir qilish xavfi. Foiz stavkasi tavakkalchiligi, asosan, kredit
uyushmasining investitsiya va kredit portfellari qiymatining sezgirligi va foiz
stavkalarining o'zgarishiga ta'sir qilish nuqtai nazaridan baholanadi. Miqdordagi
foizlar oddiy foizlar usulidan foydalangan holda olingan foizlardan yuqori bo'ladi.
Foizlar har oy asosiy qarz uchun to'lanadi, o'tgan oylar bo'yicha hisoblangan
foizlar. Qisqa vaqt oralig'ida foizlarni hisoblash ikkala usul uchun ham o'xshash
bo'ladi. Kredit berish muddati oshgani sayin foizlarni hisoblashning ikki turi
o'rtasidagi tafovut kuchaymoqda.
Quyidagi jadval aralash qiziqish qanday ishlashini tasvirlaydi.
Yil
Boshlang'ich kredit
Foiz 15%
Kreditni tugatish
1
$300,000
$45,000.00
$345,000
2
$345,000
$51,750.00
$396,750
3
$396,000
$59,512.50
$456,263
4
$456,263
$68,439.68
$524,702
5
$524,702
$78,705.28
$603,407
6
$603,407
$90,511.07
$693,918
7
$693,918
$104,087.73
$798,006
8
$798,006
$119,700.89
$917,707
9
$917,707
$137,656.03
$1,055,363
10
$1,055,363
$158,304.43
$1,213,667
11
$1,213,667
$182,050.10
$1,395,717
12
$1,395,717
$209,357.61
$1,605,075
13
$1,605,075
$240,761.25
$1,845,836
14
$1,845,836
$276,875.44
$2,122,712
15
$2,122,712
$318,406.76
$2,441,118
16
$2,441,118
$366,167.77
$2,807,286
17
$2,807,286
$421,092.94
$3,228,379
18
$3,228,379
$484,256.88
$3,712,636
19
$3,712,636
$556,895.41
$4,269,531
20
$4,269,531
$640,429.72
$4,909,961
20 yil oxiriga kelib, 300 ming dollarlik kredit bo'yicha qarzi qariyb 5 million
dollarni tashkil etadi. Murakkab foizlarni hisoblashning sodda usuli quyidagi
formuladan foydalanishdir. ALMni baholashda, kredit uyushmasining aktivlar
rentabelligi va bozor sharoitlariga nisbatan qarzlarni moliyalashtirish xarajatlariga
e'tibor qaratish lozim.
Ushbu komponentni baholashda tekshiruvchi quyidagilarni hisobga oladi:
menejmentning foiz stavkalari xavfini aniqlash, o'lchash, monitoring qilish va
nazorat qilish qobiliyati; kredit uyushmasining hajmi; uning faoliyatining mohiyati
va murakkabligi; va foiz stavkasi xavfiga ta'sir qilish darajasiga nisbatan uning
kapitali va daromadining etarliligi. Tekshiruvchi shuningdek belgilangan
siyosatlarning umumiy etarliligi, risklarni optimallashtirish strategiyasining
samaradorligi va foiz stavkasi tavakkalchilik metodologiyasini ko'rib chiqadi.
Ushbu siyosat individual javobgarlikni, kredit uyushmasining tavakkalchilikka
bag'ishlanganligini va qarorlarni qabul qiluvchilarga o'z vaqtida monitoring va
hisobot berilishini ta'minlashi kerak. Ekspertlar ALM tizimi balansning
murakkabligi va kapital darajasi bilan mutanosib ekanligini aniqlaydilar.
Foiz stavkasi xavfiga sezgirlikni baholashda e'tiborga olish kerak bo'lgan asosiy
omillarga quyidagilar kiradi:
Asbob, portfel va balans darajasida foiz stavkalari xavfi;
Balans tuzilishi;
Likvidlikni boshqarish;
Xatarlarni boshqarish bo'yicha xodimlarning malakasi;
Kengash va yuqori menejment tomonidan kuzatuv sifati;
O'zgaruvchan iqtisodiy iqlim sharoitida daromad va kapital tendentsiyasini
tahlil qilish;
Siyosatning ehtiyotkorligi va xavf chegaralari;
Biznes-reja, byudjet va prognozlar; va,
Likvidlik xavfi
Likvidlik xavfi kundalik operatsiyalarga salbiy ta'sir ko'rsatmasdan hozirgi va
kelajakdagi pul oqimlari ehtiyojlarini samarali qondira olmaslik xavfidir. Likvidlik
kredit uyushmasining hozirgi va kutilgan pul oqimlari ehtiyojlarini qondirish
qobiliyati, masalan, kredit talabini moliyalashtirish, ulushni olish va majburiyatlar
va xarajatlarni to'lash asosida baholanadi. Likvidlik xavfi ortiqcha mablag'larni
yomon boshqarishni ham o'z ichiga oladi. Likvidlik kоeffisiеntini tаhlili
№
Ko’rsаtkichlаr
Sаtr kоdi
Yil bоshi
Yil охiri
O’sish
sur’аti,
1
Pul mаblаg’lаri
320+380
41925
1294056
1252131
2
Qisqа muddаtli
invеstisiyalаr
370
33800
33800
0
3
Dеbitоrlik kаrzlаr
210
1069499
231819
837680
4
Zахirа vа хаrаjаtlаr
(kеlgusi dаvr хаrаjаtlаrn
chеgirilаdi)
140+200
9859095
18609712
8750623
5
Qisqа muddаtli
mаjburiyatlаr Hisоblаsh
usuli
600
4155421
7980357
3824936
6
Jоriy likvidlik kоeffisiеnti
(Kjl) [(sаtr. 1+2 + 3 + 4 + ):
sаtr. 5]
2,648
2,527
-0,121
7
Оrаliqni qоplаsh likvidlik
kоeffisiеnti (Ktl)
[(sаtr. 1+ 2+ 3):sаtr. 5]
0,276
0,195
0,081
8
Mutlоk likvidlik kоеffisiеnti
(Kml) [(sаtr. 1+ 2):sаtr. 5]
0,018
0,166
0,148
Ekspert joriy va prognoz moliyalashtirish ehtiyojlariga nisbatan likvidligi va
likvidlik istiqbolli manbalari joriy darajasini hisoblaydi. Moliyalashtirish
ehtiyojlarini kredit talab o'z ichiga oladi, ulushi echish, va majburiyatlar va
xarajatlar to'lov. Tekshiruvchilar qisqa muddatli ishonish sharh, mablag'larning
uchuvchi manbalari, qarzlar haqida hech qanday o'ta ishonish, shu jumladan,;
aktivlarning mavjudligi pulga tez almashtiriladigan; va likvidligi va pul oqimi
boshqarish uchun texnik vakolatlari nisbiy. Sinaluvchilar ortiqcha likvidlikning
kredit uyushmasining sof foiz marjasiga ta'sirini ham ko'rib chiqadilar, bu esa foiz
riski ko'rsatkichi hisoblanadi.
Kuchli likvidlikni boshqarish tizimining asosi kredit uyushmasining asosiy
xatarlarini va ushbu xatarlarni baholash uchun o'lchov tizimini aniqlashdir.
Likvidlikni boshqarishni baholashda e'tiborga olinadigan asosiy omillar
quyidagilardir:
Balans tuzilishi;
Kutilmagan hodisalarni qondirish uchun favqulodda rejalashtirish
(mablag'larning manbalari-qarz uchun qoidalarni etarliligi, masalan, kredit
liniyalari, korporativ kredit uyushmasi a'zolik, FHLB shartnomalar);
Ortiqcha likvidlik davrlarini boshqarishni rejalashtirish;
Pul oqimi byudjetlari va prognozlari; va Likvidlikni boshqarishni rejalashtirish va
qaror qabul qilish bilan integratsiya qilish.
Tekshiruvchilar tashkil siyosat umumiy etarlilik ko'rib chiqamiz, chegaralari, va
xavf optimallashtirish strategiyasi samaradorligi reytingini tayinlash qachon. Bu
siyosat individual mas'uliyat belgilab kerak, kredit Ittifoqining xavf bag'rikenglik,
va o'z vaqtida monitoring ta'minlash va qaror tasvirga uchun hisobot.
Tekshiruvchilar likvidlikni boshqarish tizimining balans murakkabligi va
kapital miqdori bilan mos kelishini aniqlaydilar. Bunga xavfni nazorat qilish va
nazorat qilish mexanizmlarini baholash, risklarni ta'sir qilish kredit uyushmasining
xavf chegaralariga yaqinlashganda yoki oshib ketganda menejmentning javobi va
kerak bo'lganda tuzatuvchi choralar kiradi.
Reytinglar
Bir reyting 1 kredit uyushmasi balansi xavf faqat kamtarona ta'sir eksponatlar,
deb ko'rsatadi. Menejment xatarlarni samarali boshqarish uchun zarur boshqaruv,
protsedura va resurslarga ega ekanligini ko'rsatdi. Foiz stavkasi xavf va likvidligi
xavf boshqarish kredit uyushmasining tashkil etish va rejalashtirish ovoz qarorlar
targ'ib qilish integratsiya qilingan. Likvidlik ehtiyojlari rejalashtirilgan
moliyalashtirish va mablag'larni nazorat qilish orqali amalga oshiriladi. Likvidlik
favqulodda vaziyat rejalari tuzilgan va kutilmagan moliyalashtirish ehtiyojlarini
qondirishda samarali bo'lishi kutilmoqda. Daromad va kapital darajasi kredit
uyushmasi tomonidan qabul qilingan balans xavfi darajasini sezilarli darajada
qo'llab-quvvatlaydi. 2 reytingi kredit uyushmasining xavf-xatarga duchor bo'lishi
oqilona ekanligini, menejmentning xavf-xatarni aniqlash, o'lchash, nazorat qilish,
nazorat qilish va hisobot berish qobiliyati etarli ekanligini ko'rsatadi va uning
oqilona kutilgan ehtiyojlarini qondira oladi. Daromad ishlash yoki kapital o'rnini
salbiy ta'sir qiladi, deb o'rtacha salohiyati faqat bor. Siyosat, xodimlar va
rejalashtirish risklarni boshqarish qarorlar qabul qilish jarayonining bir qismi
sifatida amalga oshirilishini aks ettiradi. Daromad va kapital darajasi kredit
uyushmasi tomonidan qabul qilingan balans xavfi darajasini etarli darajada qo'llab-
quvvatlaydi.
3 reytingi kredit uyushmasining xavf-xatarga ta'siri sezilarli ekanligini va
menejmentning xavf-xatarni boshqarish va nazorat qilish qobiliyatini yaxshilashni
talab qiladi. Likvidlik kutilgan operatsion ehtiyojlarni qondirish uchun etarli
bo'lmasligi mumkin. Siyosatni, protseduralarni yoki tashkilotning balans
xatarlarini tushunishni kuchaytirish uchun yaxshilanishlar zarur. 3 reytingi,
shuningdek, kredit uyushmasining o'z-o'zidan xavf-xatar chegaralariga javob
bermasligini yoki ishlashni muvofiqlashtirishga o'z vaqtida choralar ko'rmasligini
ham ko'rsatishi mumkin6. Daromad va kapital darajasi kredit uyushmasi tomonidan
qabul qilingan balans xatari darajasini etarli darajada qo'llab-quvvatlamasligi
mumkin.
6 - www.cbu.uz-(O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki) www.gov.uz-(O‘zbekiston Respublikasi hukumati portali)
www.frbsf.org -San-Fransisko federal rezerv bankirasmiy sayti www.worldbank.org jahon banki rasmiy vebsayti
www.imf.org xalqaro valyuta fondi - www.stat.uz-(O‘zbekiston Respublikasi statistika qo‘mitasi) –
www.lex.uz-(O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi)
4 va 5 reytinglari kredit uyushmasining xavfga salbiy ta'sir ko'rsatishini ko'rsatadi.
Menejment foiz stavkasi xavfini o'lchash va boshqarish uchun maqbul imkoniyatni
namoyish etmaydi, yoki kredit uyushmasi qabul qilinmaydigan likvidlik
pozitsiyasiga ega. Modellashtirish stsenariylar ostida tahlil bajarish muhim
yomonlashuvi kredit uyushmalari ball uchun juda mos ekanligini ko'rsatadi 4 va
kredit uyushmalari ball uchun muqarrar 5. 4 yoki 5 reytinglari kredit uyushmasi
mablag'lar talablarini etarlicha qondira olmaydigan likvidlik darajasini ham
ko'rsatishi mumkin. Bunday kredit uyushmasi o'zining foiz-stavkali salmog'ini
pasaytirish, likvidliligini oshirish yoki boshqa holatini yaxshilash uchun zudlik
bilan chora ko'rishi lozim. Daromad va kapital darajasi kredit uyushmasi
tomonidan qabul qilingan balans xavfi darajasini etarli darajada qo'llab-
quvvatlamaydi.
5 reytingi kredit uyushmasi uchun juda xavfli ta'sir qilish yoki likvidlik
pozitsiyasiga ega bo'lib, kredit uyushmasining davom etishi uchun tahdid
tug'diradi. Xatarlarni boshqarish amaliyoti hajmi uchun to'liq etarli bo'lgan,
nafislik, va balans darajasi xavf kredit uyushmasi tomonidan olingan.
Sezuvchanlik-bozor xavfi sezuvchanlik, ayniqsa foiz xavfi
"Bozor xavfi" ga sezuvchanlik, tuyalardagi" S " murakkab va rivojlanayotgan
o'lchov maydonidir. 1995 da Federal rezerv va OCC tomonidan foiz stavkasi xavfi,
barcha kreditlar va depozitlarning foiz stavkalarining nisbatan keskin va
kutilmagan siljishlariga nisbatan sezgirligini hal qilish uchun qo'shilgan. Ichida
1995 bundan tashqari, banklar fermerlar uchun kredit manfaatdor edilar, va
fermerlar befarqligi o'ziga xos ekin narxlar fluctuate sifatida kredit qaytarib
to'lashlari qilish qobiliyati. Klassik nisbati tahlil farqli o'laroq, tuya tizimining eng
asoslangan qaysi, qaysi nisbatan ma'lum tayanadi, tarixiy, audit moliyaviy
jadvallar, bu oldinga qarash yondashuv, ularning ta'sirini modellashtirish keyin
turli faraziy kelajak narx va darajasi stsenariylarini o'rganish va ishtirok.
Yondashuvdagi o'zgaruvchanlik ahamiyatlidir.
Iyun oyida 1996 Qo'shma agentligi siyosati bayonot OCC tomonidan chop
etilgan, G'aznachilik, Fed va FDIC quyidagi natijasida foiz stavkalari salbiy
harakatlar uchun bankning moliyaviy holatini ta'sir sifatida foiz xavfi aniqlash
repricing yoki yozuvchi adolat mismatch xavfi-bank aktivlari Kupon o'zgarishlar
muddatda yoki vaqt farqlar, majburiyatlari va balansdan tashqari-lavha asboblar
egri chiziq xavfi - hosil egri chizig'i qiyaligining o'zgarishi asosiy xavf-stavkalari
tuzatish nomukammal korelasyonlar kasb va aks holda shunga o'xshash repricing
xususiyatlari bilan turli vositalar bo'yicha to'langan (masalan, 3 oy G'aznachilik bill
versus 3 oy LIBOR) option xavf-foiz stavkasi bilan bog'liq imkoniyatlari bank
mahsulotlari ko'milgan. Tuyalar tizimi 2007-2008 yillardagi moliyaviy inqirozni
erta aniqlash va oldini olishni ta'minlay olmadi. 2009 yil iyun oyida FDIC oldinga
yo'naltirilgan nazorat yondashuvini e'lon qildi va front line bank ekspertlariga keng
qamrovli treninglar o'tkazdi. Bu nazorat va iste'molchilar huquqlarini himoya qilish
bo'limi xodimlari bor (DSC) kim banklar tashrif, amaliy vaziyatlarda rasmiy
ko'rsatmalarni qo'llash, baholash qilish, va FDIC nomidan tuya reytinglarini
tayinlash. FDIC bank qobiliyatsiz stavkalari har qanday sabab bilan juda xavotirda
ular cheklangan sug'urta hovuz ekan. Shu davrda turli boshqa muharriridan
natijalari ko'pincha ommaviy oshkor bilan, katta banklarning rasmiy stress test
boshladi. Qarangli Stress testi (moliyaviy), Bankdagi stress testlari royxati, tizimli
muhim banklar ro'yhati. Bozor xavfiga sezuvchanlik tobora ortib borayotgan
hududni qamrab olishi mumkin. Nima foiz stavkasi va xo'jalik tovar narxlari xavfi
baholash sifatida boshladi vaqt davomida chidamli o'sdi. Oldinga qarashli nazorat
va bozor xavfiga sezuvchanlik quyidagilarni o'z ichiga olishi mumkin.
Har qanday kredit konsentratsiyalarini baholash, monitoring qilish va boshqarish,
masalan, muayyan guruhlarga qarz berish:
tashkil etilgan tijorat ko'chmas mulk kredit, yoki sotib olish uchun kredit,
rivojlantirish, va qurilish qishloq xo'jaligini kreditlash energiya sektorini
kreditlash tibbiy kreditlash kredit karta kreditlash Bozorga asoslangan narx
o'zgarishiga ta'sir qilish, shu jumladan: valyuta tovarlarni aktsiyalar derivativlar,
shu jumladan foiz stavkasi, kredit defolti va svoplarning boshqa turlari.
Umumiy aktivlar va passivlarni boshqarish
Quyidagi holatlar bir yoki bir necha mavjud bo'lsa tekshiruvchilar normativ
tashvish bo'ladi: Foiz stavkasi xavfi hal umumiy shaxs/majburiyatlarni boshqarish
siyosati, likvidligi, va favqulodda moliyalashtirish yo'q yoki etarli ham bo'ladi.
Kengash xavf-xatarga ta'sir qilishning nomaqbul chegaralarini o'rnatdi. Idorasi
siyosat yoki chegaralari bilan mos kelmasligi yo'q. Boshqaruvni o'lchash,
monitoring va hisobot tizimlarida kamchiliklar mavjud.
Tijorat banklarining passivlari talab qilib olinish darajasiga koʻra quyidagi
tarkibiy qismlarga boʻlinadi: 1) talab qilib olinadigan depozitlar; 2) boshqa
banklarning ―Vostro‖ vakillik hisobraqamidagi pul mablagʻlari; 3) muddatli
depozitlar; 4) jamgʻarma depozitlar; 5) bankning qimmatli qogʻozlarini sotishdan
olingan mablagʻlar; 6) boshqa banklardan olingan kreditlar; 7) regulyativ kapital.
Transaksion depozitlardan resurs sifatida foydalanish tijorat banklarining
likvidliligiga jiddiy ziyon yetkazadi. Respublikamiz tijorat banklarida transaksion
depozitlardan toʻgʻridan toʻgʻri, yaʻni muddatli depozit shartnomasi tuzmasdan
turib, resurs sifatida foydalanish hollari mavjud. Buning natijasida, tijorat
banklarining faoliyatidagi likvidlilik va kredit riski kuchaymoqda. Chunki
transaksion depozit nobarqaror passiv hisoblanadi va shu sababli, istalgan vaqtda
Taqqoslash
parametri
Aktivlar
Majburiyatlar
Ta'rif
Korxonaga tegishli bo'lgan har qanday ijobiy pul
qiymatini ishlab chiqarish uchun ishlatilishi mumkin
bo'lgan moddiy yoki nomoddiy narsalar aktiv deb
ataladi.
O'tgan voqealar yoki bitimlar
tufayli bir kompaniya yoki
korxona boshqasiga majburiy
bo'lgan ba'zi bir pul
imtiyozlarining kelajakdagi har
qanday majburiyatlari majburiyat
deb nomlanadi.
Kelajak
qiymati
Har yili qadrsizlanish tendentsiyasiga ega.
Bu amortizatsiya qilinmaydigan
xarakterga ega.
Sifatida
tasniflanadi
Asosiy vositalar, joriy aktivlar, sarflanadigan aktivlar,
likvid aktivlar, nomoddiy aktivlar, xayoliy aktivlar.
Uzoq muddatli majburiyatlar,
asosiy majburiyatlar, shartli
majburiyatlar va muddatli
majburiyatlar.
Sifatida
hisoblanadi
Kapital + majburiyatlar
Aktivlar – kapital
hisobraqam egasi tomonidan talab qilib olinishi mumkin. Kredit esa, muddatli
boʻlib, uni muddatidan oldin qaytarib olish mumkin emas. Bundan tashqari,
transaksion depozitlardan resurs sifatida foydalanish tijorat banklarining depozit
bazasiga salbiy taʻsir qiladi. Tijorat banklarining qimmatli qogʻozlar bozoridagi
ishtiroki: 1. Emitent sifatida; 2. Investor sifatida; 3. Vositachi sifatida.
Tijorat banklari emitent sifatida quyidagi qimmatli qogʻozlarni muomalaga
chiqaradi: . Emission qimmatli qogʻozlar (aksiyalar, obligatsiyalar, opsionlar)
Noemission qimmatli qogʻozlar (depozit sertifikatlari, jamgʻarma sertifikatlari)
Qimmatli qogʻozlarni emissiya qilish 5 bosqichdan iborat:
1. Qimmatli qogʻozlarni joylashtirish toʻgʻrisidagi qarorni qabul qilish
2. Qimmatli qogʻozlarni chiqarish toʻgʻrisidagi qarorni tasdiqlash
3. Chiqarilgan qimmatli qogʻozlarni davlat roʻyxatidan oʻtkazish
4. Qimmatli qogʻozlarni joylashtirish
5. Qimmatli qogʻozlarni chiqarish yakunlari toʻgʻrisidagi hisobotni davlat
roʻyxatidan oʻtkazish. Tijorat banklariga qimmatli qogʻozlarni chiqarishga ruxsat
beradigan organlar: . Oʻzbekiston Respublikasi Markaziy banki . Oʻzbekiston
Respublikasi Davlat raqobat qoʻmitasi huzuridagi Qimmatli qogʻozlar bozorini
muvofiqlashtirish va rivojlantirish markazi. Tijorat banklari ustav kapitalini
shakllantirish uchun oddiy va imtiyozli aksiyalarni muomalaga chiqaradi.
Bankning barcha aksiyalari tartib raqami va chiqarilgan vaqtidan qatʻi nazar bir xil
nominal qiymatga ega boʻlishi shart. Muomalaga chiqarilgan aksiyalar toʻliq sotib
boʻlinmagunga qadar yangi aksiyalarni muomalaga chiqarishga ruxsat etilmaydi.
Qimmatli qogʻozlar prospekti bank Boshqaruvi tomonidan tayyorlanadi va
Boshqaruv raisi hamda Bosh hisobchi tomonidan imzolanadi. Qimmatli qogʻozlar
prospektida quyidagi maʻlumotlarning boʻlishi shart: 1. Emitent toʻgʻrisidagi
maʻlumotlar 2. Emitentning moliyaviy holati toʻgʻrisidagi maʻlumotlar. 3.
Qimmatli qogʻozlarni oldingi emissiyasi toʻgʻrisidagi maʻlumotlar Sessiya –
sertifikat boʻyicha talab qilib olish huquqidan boshqa shaxs foydasiga voz kechish.
Sedent – sertifikat boʻyicha talab qilib olish huquqidan boshqa shaxs foydasiga voz
kechayotgan tomon. Sessionariy – sertifikat boʻyicha talab qilib olish huquqini
oluvchi tomon. Bazel standartiga koʻra, tijorat banklarining regulyativ kapitali 3
qismdan iborat: RK = K¹ + K² + K³ Bu yerda: K¹-birinchi darajali kapital K²-
birinchi darajali qoʻshimcha kapital K³-ikkinchi darajali kapital ―Tijorat banklari
kapitalining monandligiga qoʻyiladigan talablar toʻgʻrisida‖ gi nizomga asosan.
Tijorat banklarining (I) darajali kapitali 2 qismga ajratildi: 1. I darajali asosiy
kapital (K¹) 2.(I darajali qoʻshimcha kapital (K²) I darajali asosiy kapitalning
tarkibi: (K¹) 1. Bankning toʻliq toʻlangan oddiy aksiyalari. 2. Qoʻshilgan kapital
(oddiy aksiyalarni bozor bahosi va nominal qiymati oʻrtasidagi farq). 3.
Taqsimlanmagan foyda (30905 va 30908 – hisobraqamlar olinmaydi) 4.
Ozchilikning ulushi . devalvatsiya zahirasi. Birinchi darajali qoʻshimcha kapital
tarkibi: 1. Nokumulyativ muddatsiz imtiyozli aksiyalar 2.Qoʻshilgan kapital
(imtiyozli aksiyalarning bozor bahosi va nominal qiymati oʻrtasidagi farq) 20 3.
Birinchi darajali qoʻshimcha kapitalga qoʻshilish shartlariga javob beruvchi shoʻba
korxonalarning ishtirok etish ulushi (shoʻba korxonalari tomonidan chiqarilgan va
uchinchi shaxslar ixtiyorida boʻlgan kapitalga tenglashtirilgan vositalar). Birinchi
darajali kapitaldan chegirmalar: (K¹ + K²) * nomoddiy aktivlar; * birlashmagan
xoʻjalik yurituvch7i subyektlar kapitaliga qilingan barcha investitsiyalar; * boshqa
banklarning kapitaliga qilingan investitsiyalar. Ikkinchi darajali kapital tarkibi:
(K³) 1. Joriy yilning sof foydasi. 2. Standart kreditlarga yaratilgan zahiralarning
tijorat banklari aktivlarining riskka tortilgan summasining 1,25 foizidan
oshmaydigan qismi 3. Aralash turdagi majburiyatlarning I darajali kapitalning
uchdan bir qismidan oshmaydigan qismi 4. Subordinatsiyalashgan qarz
majburiyatlari (obligatsiyalar). 5. Qayta baholash zahirasining 45 foizi.
7 Karaliyev T. Sattarov O. va boshqalar ―Tijorat banklari faoliyati tahlili‖. Oʻquv qoʻllanma. 2013-yil. 192 bet. 5.
MullajanovF.M. Oʻzbekiston Respublikasi bank tizimi. – Toshkent: Oʻzbekiston, 2011.
Tijorat banklarning aktiv va passivlarini boshqarish zaruriyati rivojlangan
mamlakatlar bank tizimida 1960-yillardan keyin vujudga kelgan. Dastlab,
banklarda aktivlarni oʻzaro mutanosiblikda joylashtirish, bank foydasi
barqarorligini taʻminlash, banklarda risk darajasini kamaytirish kabi masalalar
ularning aktivlarini boshqarish zaruriyatini keltirib chiqardi. 1980-yillarga kelib
banklarda integrasiyalashuv jarayonining chuqurlashuvi, moliyaviy resurslarning
mamlakatlararo suzib yuruvchanligiga sharoitining yaratilganligi va
iqtisodiyotning tobora globallashuvi bank likvidliligini taʻminlash va zarur
miqdorda foydasini shakllantirish uchun faqatgina bank aktivlarini boshqarish
kifoya boʻlmay qoldi. Xalqaro moliya bozorlarida resurslarga boʻlgan
raqobatning kuchayishi, bank riskli aktivlari va muddatli majburiyatlari oʻrtasidagi
nomutanosiblik holatlari, bank oʻz majburiyatlarini toʻliq va belgilangan muddatda
bajarish bilan bogʻliq masalalar bank passivlarini boshqarishga boʻlgan zaruriyatni
keltirib chiqardi. Hozirgi davrda bank aktivlari va passivlarini boshqarish faol
rivojlanish bosqichiga kirdi, bugungi kunga kelib aktivlar va passivlarni boshqarish
nafaqat banklarda, balki yirik kompaniya va firmalarda ham keng qoʻllanilmoqda.
Xulosa
Soʻnggi yillar davomida Oʻzbekiston Respublikasi bank tizimini takomillashtirish
boʻyicha olib borilayotgan islohotlarning dastlabki natijalari bank faoliyatining
fundamental asoslarini shakllantirish va amalga oshirilayotgan chora-tadbirlar
oʻrtasida maʼlum uzilishlar mavjudligidan dalolat bermoqda. Mazkur holat birinchi
navbatda, bank tizimining yaqin va uzoq istiqboldagi holatini belgilab beruvchi
strategik rivojlanish dasturlari va yoʻnalishlariga taʼalluqlidir. Xususan, Oʻzbekiston
Respublikasini 2017 – 2021 yillar davomida yanada rivojlantirish boʻyicha
Harakatlar strategiyasida: “Bank faoliyatini tartibga soluvchi zamonaviy tamoyil va
mexanizmlarni joriy etish, ularning samarali faoliyat koʻrsatishiga yoʻl
qoʻymayotgan toʻsiqlarni bartaraf etish yoʻnalishida 2018-2019 yillarga
moʻljallangan bank faoliyatini yanada takomillashtirish boʻyicha chora-tadbirlar,
shu jumladan bank nazorati boʻyicha Bazel qoʻmitasining talablariga asosan, tijorat
banklarining mablagʻlari yetarliligi va likvidliligi darajasi koʻrsatkichini qoʻllab-
quvvatlash” zarurligi qayd etilgan. Bu bilan 2019 yilning yakunigacha bank nazorati
boʻyicha xalqaro Bazel – 3 kelishuvi talablarining bank faoliyatiga joriy etish
jarayonlari yakunlanishi nazarda tutilmoqda.
Bundan tashqari, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 12 sentyabrdagi
“Respublika bank tizimini yanada rivojlantirish va barqarorligini oshirish chora-
tadbirlari toʻgʻrisida”gi PQ – 3270 son Qarorida qayd etilgan “2018 yilning 1
apreligacha banklarni ilgʻor amaliyot va xalqaro standartlar asosida faoliyat
yuritadigan moliyaviy barqaror va raqobatdosh muassasasiga sifatli transformatsiya
qilishga yoʻnaltirilgan uzoq muddatli rivojlantirish strategiyalarini belgilangan
tartibda ishlab chiqish va tasdiqlash” vazifasining toʻliq bajarilmasligi strategik
masalalarning muhimlilik darajasi xozircha bank tizimida toʻliq eʼtirof
etilmayotganligidan dalolat beradi.
Bank faoliyatini rivojlantirish strategiyasini ishlab chiqishning metodologik
muammolariga bagʻishlangan tadqiqotlar miqdorining yetarli darajada boʻlishiga
qaramasdan, fikrimizcha, bir qator jiddiy muammolar yoritilmasdan qolmoqda.
Xususan:
- strategiyani ishlab chiqish jarayoniga tizimli holda yondashmaslik (bunday
atamadan foydalanilganligiga qaramasdan);
- metodologik tavsiyalarning bank amaliy faoliyati bilan toʻliq aloqador emasligi
hamda shakllantirilgan xulosalar aksariyat holatlarda real vaziyatga mos kelmasligi;
- tijorat banklarida amaliy jihatdan qoʻllanilishi mumkin boʻlgan rivojlantirish
strategiyasining umumqabul qilingan metodologiyasining mavjud emasligi.
Keltirilgan mulohazalarga koʻra, tijorat banklari faoliyatini rivojlantirish
strategiyasini metodologik asoslarini takomillashtirish sohasidagi dolzarb
muammolarning yetarli darajada va kompleks holda tadqiq qilinmaganligi,
shuningdek, ularning yechimlarini topish ilmiy va amaliy ahamiyatga molikligi,
kelgusi ilmiy tadqiqotlarning maqsadi, vazifalari va tarkibiy tuzilmasini belgilab
olishga zamin yaratadi.
Tijorat banklari faoliyatini rivojlantirish strategiyasini ishlab chiqishning
metodologik asoslariga oid muammolar koʻplab xorij va mamlakatimiz olimlari
tomonidan tadqiq etilgan. Xususan, Z.M.Anisimovaning “Bank strategik
menejmentini rivojlantirish” nomli ilmiy tadqiqot ishida bank strategiyasi: “tijorat
bankining uzoq muddatli faoliyati rejasi boʻlib, u qabul qilingan vazifalar va
maqsadlarga erishishni taʼminlaydi hamda moliyaviy barqarorlikni taʼminlash sharti
bilan har bir tarkibiy boʻlinma faoliyatini muvofiqlashtirishni nazarda tutadi” deb
ifodalagan. Bunda bank strategiyasi va bank siyosatlari oʻrtasida oʻzaro aloqadorlik
mavjudligi alohida qayd etib oʻtilgan. Lekin, tijorat banklari tomonidan funksional
strategiyalarning qaysi birlari ishlab chiqilishi lozimligi, shuningdek, ushbu
funksional strategiyalar doirasida qaysi bir siyosatlarni shakllantirish kerakligi va
ularni oʻzaro bogʻliqligini taʼminlash mexanizmini ishlab chiqish mazkur ilmiy
ishda yetarlicha yoritilmagan. O.Yu. Sviridovning “Moliyaviy globallashuvning
inqirozi sharoitida Rossiya tijorat banklarini rivojlantirish strategiyasi” nomli ilmiy
tadqiqot ishida strategiya oʻz tarkibiga strategik pozitsiyani egallash, raqobat
afzalliklarini
va
bankning
biznes
konsepsiyasini
aniqlash,
mijozlar
bilan munosabatlarni shakllantirish tizimlarini ishlab chiqish lozimligi taʼkidlab
oʻtilgan. Ammo, mazkur ilmiy tadqiqot ishida bank strategiyasining tarkibiy
tuzilmasi va ular oʻrtasidagi oʻzaro aloqadorlikni taʼminlashning metodologik
xususiyatlari tadqiq etilmagan. Maykl Luka, Djon Klyaynberg va Sendil
Mullaynatanning Harvard Business Review (HBR) da eʼlon qilingan “Algoritmlarga
ham menejerlar zarur” nomli ilmiy maqolasida strategiyaning haddan tashqari sodda
tuzilmasini taklif etgan. Ularning fikriga koʻra, kelajak proyeksiyasini yaratish
metodologiyasida muammo, sabab va yechimlar ketma-ketligidan foydalanish
yetarlidir deb taʼkidlangan.
Fodalangan adabiyotlar
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi
PF-4947-sonli Farmoni
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 9 yanvardagi “O‘zbekiston
Respublikasi markaziy bankining faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5296-sonli Farmon
3. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2015 yil 6 maydagi PQ-2344- sonli
“Tijorat banklarining moliyaviy barqarorligini yanada oshirish va ularning resurs
bazasini rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi Qarori O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2016 y., 25-son, 70-modda
4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 12 sentyabrdagi “Respublika
bank tizimini yanada rivojlantirish va barqarorligini oshirishga doir chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi PQ-3270-sonli Qarori
5. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2015 yil 13 avgustdagi
“Tijorat banklarining likvidliligini boshqarishga qo‘yiladigan talablar
to‘g‘risida”gi 2709-sonli Nizomi.
6. Abdullaev Y., Qoraliev T., Toshmurodov SH., Abdullaeva S. Bank ishi. O‘quv
qo‘llanma. – T.: “IQTISOD – MOLIYA ”, 2009 y. – 548 bet. 3.2. Abdullaeva
Sh.Z. Bank risklari va kreditlash. –T.: Moliya, 2002. –304 3.3. Abdullayeva Sh.Z.
“Bank ishi” Т.TMI., 2005 y.
7. Mirziyoyev Sh. M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib- intizom va shaxsiy
javobgarlik- har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak.” – T.:
“O‘zbekiston” 2017 yil, Mirziyoyev Sh. M. “Qonun ustuvorligi va inson
manfaatlarini ta’minlash-yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.” T.: -
“O‘zbekiston” 2017 yil,
Internet saytlari
- www.cbu.uz-(O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki)
www.gov.uz-(O‘zbekiston Respublikasi hukumati portali)
www.frbsf.org -San-Fransisko federal rezerv bankirasmiy sayti
www.worldbank.org jahon banki rasmiy vebsayti
www.imf.org xalqaro valyuta fondi - www.stat.uz-(O‘zbekiston Respublikasi
statistika qo‘mitasi) –
www.lex.uz-(O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy
bazasi)