8-ilova
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI TOSHKENT MOLIYA
INSTITUTI
“BANK ISHI” KAFEDRASI
Sirtqi ta’limning 5230700 – “Bank ishi” bakalavriat ta’lim yo‘nalishi
AMALIYOT DAFTARI
Toshkent-2022
5-kurs
guruh
talabasi
ning
(ismi-sharifi)
Amaliyot joyi
(amaliyot obyektining to‘liq nomi va manzili)
Amaliyot o‘tash muddati
yil «
»
dan
yil «
»
gacha
Institutdan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
Kafedra mudiri
prof. A.Omonov
(imzo)
Talaba
yil «
»
da amaliyot
joyiga keldi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
Bank (filiali) rahbari
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
AMALIYOT O‘TASH QOIDALARI:
1. Belgilangan muddatda amaliyot o‘tash joyiga borish;
2. Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar bilan amaliyot o‘tash rejasini kelishish;
3. Amaliyot o‘tash bo‘yicha institut tomonidan berilgan dastur asosida amaliyot o‘tash
va amaliyot daftarini rasmiylashtirish;
4. Amaliyot dasturi mavzularining har biri bo‘yicha yozilgan xulosalarning ishonchligi
va asosliligini hududiy moliya organi rahbarining imsozi va mahri orqalai
tasdiqlatish.
AMALIYOT O‘TASH REJA JADVALI
№
Amaliyotning namunaviy mavzulari
Ish kunlari
soni
1.
Tijorat banklari passivlari operatsiyalari va bank
faoliyatiningasosiy ko‘rsatkichlarining dinamikasi va
tahlili(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik
ma’lumotlarni yig‘ish)
5
2.
Tijorat banklari aktivlari tarkibi va ularning joylashishi
hamda sifatining tahlili
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni
yig‘ish)
5
3.
Bank tomonidan xo‘jalik subyektlarini kreditlash tartibi va
mijozni kreditga layoqatliligini baholash tahlili
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni
yig‘ish)
3
4.
Pul muomalasini tashkil etish, ular bo‘yicha me’yoriy-
huquqiy hujjatlar bilan tanishish va o‘rganish
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni
yig‘ish)
3
5.
Tijorat banklari tomonidan valyuta operatsiyalarini amalga
oshirish tartibi va tahlili
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni
yig‘ish)
4
6.
Bankning daromadlari, xarajatlari va foydasini shakllanishi
va ularning tahlili, mavjud muammolar va ularni hal etish
maqsadida amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy
yo‘nalishlari va mazmunini o‘rganish
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni
yig‘ish)
5
7.
Tijorat banklarining yangi xizmat turlari va uning
qo‘llanilish amaliyoti hamda xorijiy davlatlarning ayni shu
5
tizimdagi ko‘rsatkichlari bilan qiyosiy tahlilini amalga
oshirish
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni
yig‘ish)
8.
Institutdan tayinlangan bitiruv oldi amaliyot rahbari bilan
ishlash*
6
Jami
36
* Eslatma: Talaba institutdan biriktirilgan amaliyot rahbari bilan
maslahatlashgan holda, haftaning shanba kunlari o‘rgangan bilim, ko‘nikma,
malaka va amaliy ma’lumotlarga asoslanib, ishlab chiqarish malakaviy amaliyoti
to‘g‘risida amaliyot daftarida xulosalar yozadi.
Institutdan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
1-mavzu. Tijorat banklari passivlari operatsiyalari va bank faoliyatining
asosiy ko‘rsatkichlarining dinamikasi va tahlili
Bank
resurslarini
shakllantirish
bilan
bog‘lik
bo‘lgan
operatsiyalar
banklarning- passiv operatsiyalar deyiladi. Passiv operatsiyalar yordamida tijorat
banklarining passiv va aktiv-passiv schyotidagi pul mablag‘larining salmog‘i oshib
boradi. Banklarning passiv operatsiyalari ularning faoliyatini tashkil qilishda katta
rol o‘ynaydi.
Passiv operatsiyalar yordamida tijorat banklari kreditlash uchun zarur bыlgan
kredit resurslarini tashkil qiladi. Tijorat banklari passiv operatsiyalarining asosan
to‘rtta shakli mavjud:
Tijorat banklari qimmatbaщo qog‘ozlarini muomalaga chiqarish yo‘li bilan
resurslar yig‘ish;
Bank
foydasi
hisobidan
har
xil
fondlar
tashkil
qilish
yoki fondlar summasini oshirish;
Boshqa kreditlarning mablag‘larini jalb qilish;
Depozit operatsiyalarni amalga oshirish.
Tijorat banklarining resurslari bankning o‘z mablag‘lari jalb qilingan va
emitentlashgan mablag‘lar hisobidan shakllanadi. YUkorida keltirilgan passiv
operatsiyalarning birinchi va ikkinchi shakllarida banklarning o‘z mablag‘lari
yuzaga keladi va qolgan oxirgi ikki shaklida kredit resurslarining ikkinchi qismi jalb
qilingan resurslar yuzaga keladi.
Banklarning o‘z mablag‘lariga — bankning ustav kapitali, rezerv kapitali,
maxsus fondlar, moddiy rag‘batlantirish fondi, boshqa har xil tashkil qilingan
fonddar va taqsimlanmagan foydasi kiradi. Banklarning o‘z mablao‘lari ichida
asosiy o‘rinni bankning o‘z kapitali egallaydi.Bankning ustav kapitali summasi bank
ustavida ko‘rsatiladi va bank ishini boshlashning boshlangich nuqtasi hisoblanadi.
Banklarning tashkil qilishning shakllariga qarab bankning ustav kapitali ham xar hil
tashkil topadi.
Agar bank aksiyadorlik jamiyati tariqasida tashkil qilinadigan bo‘lsa, ustav
kapitali yoki fondi aksiyalar chiqarish va joylashtirish yo‘li orqali tashkil topadi.
Banklarning ustav kapitali summasi qonun yo‘li bilan chegaralanmaydi.
Banklarning barqaror faoliyatini taminlash maqsadida uning minimal miqdori
belgilab beriladi.
Bankning ustav kapitali uning balansining passivida ko‘rsatiladi. Ustav fondi
summasining oshirilishi bank aksiyadorlik umumiy majlisida hal qilindi.
Banklarning ustav kapitali ularning majburiyatlarini bajarishning asosi bo‘lib xizmat
qiladi. Bank kreditlar hisobidan banklarning ustav kapitalini tashkil qilish mumkin
emas. Banklar tashkil qilinganda ustav kapitalining tarkibi moddiy mablag‘lardan
va pul mablag‘laridan tashkil topadi. Bank faoliyatining boshlangich boskichlarida
bankning o‘z mablag‘lari hisobidan birinchi navbatdagi bank xarajatlari (er, bino,
asbob-uskuna, ish haqi) qoplanadi.
Banklarning o‘z mablag‘lari uzoq muddatli aktivlarga quyilmalar qilishning
asosiy manbasi hisoblanadi. Odatda Markaziy bank tijorat banklari uchun
banklarning uz mablag‘lari bilan chetdan jalb kilingan resurslar o‘rtasida chegarani
belgilab beradi. Banklarning aksiyador kapitali quyidagi tarkibiy qismlardan tashkil
topishi mumkin.
Bular:
a) o‘z aksiyador kapitali – bu kapital oddiy va imtiyozli aksiyalar chiqarish va
sotish hisobidan, taqsimlanmagan fondi hisobidan yuzaga keladi;
b) xar xil ko‘zda tutilmagan holatlar uchun tashkil kilingan rezervlar.
v) bankning uzoq muddatli majburiyatlari (uzok muddatli veksel va
obligatsiyalar) bo‘lishi mumkin.
Banklarning rezerv kapitali yoki rezerv fondi foydadan ajratmalar hisobiga hosil
bo‘ladi va u ko‘zda tutilmagan zararlar hamda qimmatli qog‘ozlar kursining tushishi
natijasidagi yo‘qotishlarni qoplash uchun mo‘ljallangan.
Taqsimlanmagan foyda — rezerv fondiga ajratmalar va dividendlar
tыlanganidan so‘ng qoladigan foydaning bir qismidir.Banklarning o‘z mablag‘lari
tijorat banklari faoliyatida muhim ahamiyat kasb etadi. Banklarning o‘z kapitali
hissasining kamayishi ba’zi hollarda banklarning sinishiga olib keladi.
Bank resurslari tarkibida aholining omonat qo‘yilmalari muhim rol tutadi. Ular
to‘liq summaga yoki bo‘lib-bo‘lib qo‘yiladi va berilishi mumkin. Omonatchi va
bank o‘rtasidagi mablag‘ ko‘yishi bilan bog‘lik munosabat omonat daftarchasini
berish bilan tasdiqlanadi. Banklar to‘lovchilik asosida turli xil maqsadli
qo‘yilmalarni, muddatli yoki talab kilish hamda olish mumkin bo‘lgan jamg‘armalar
qabul qiladilar.
Banklar mablag‘larni jalb qilish imkoniyatlari chegaralangan bo‘lib, barcha
mamlakatlarda bu jarayon Markaziy bank tomonidan tartibga solinib turiladi. Jalb
qilingan mablag‘lar tijorat banklari kredit resurslarining asosiy qismini tashkil
qiladi.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki bank kapitali bilan jalb qilingan
mablag‘lar orasidagi nisbatni bir qator zaruriy me’yorlar yordamida tartibga soladi.
Bu quyidagi normativlar:
kapital etarliligi,
bir
kredit oluvchiga to‘g‘ri keladigan maksimal risk miqdori,
aholidan jalb qilingan depozitlarning maksimal miqdori va boshqalar
BANK PASSIVLARI balansda quyidagi ko‘rinishda joylashadi.
Majburiyatlar
Talab qilib olinguncha saqlanadigan depozitlar
Jamg‘arma depozitlari
Muddatli depozitlar
Banklarning depozitlari
To‘lanishi kerak bo‘lgan banklararo ssudalar
To‘lanishi kerak bo‘lgan boshqa ssudalar
To‘lanishi kerak bo‘lgan hisoblangan foizlar
Qayta sotib olish sharti bilan sotilgan qimmatli qog‘ozlar
Boshqa passivlar
r
Jalb qilingan mablag‘larni asosiy qismini depozitlar tashkil qiladi.
Depozit va ularning turlari
Banklarda maqsadlarni amalga oshirish uchun pul mablag‘larini qo‘yilmalarga
jalb qilish operatsiyalari- depozit operatsiyalari deyiladi.
Depozitlar faqatgina omonatchiga emas, shu bilan birga bankka ham manfaatlidir.
Ko‘pgina depozitlar orqali bankning ssuda kapitali shakllanadi, keyinchalik esa bank
turli xo‘jalik sohalarini qulay shartlar asosida kreditlaydi.
Depozit va kredit foizlari orasidagi farq bo‘sh pul mablag‘larini jalb qilish va
ssuda
kapitalini
joylashtirish
borasidagi bank
marjasi (mukofoti)
bo‘lib
hisoblanadi.
Depozit operatsiyalar - banklarning depozitorlar bilan tuzgan shartnomalari
asosida depozit maqsadlariga ko‘ra yuridik va jismoniy shaxslarning pul
mablag‘larini muayyan muddatga jalb etish hamda saqlashga doir operatsiyalaridir.
Depozitor bankka kela olmagan yoki u depozit operatsiyalariga doir zarur
hujjatlarni mustaqil ravishda to‘ldira olmagan hollarda uning depoziti bo‘yicha
operatsiyalar ishonchli shaxs tomonidan amalga oshiriladi. Uning vakolati amaldagi
qonunchilikka muvofiq asoslangan bo‘lishi lozim.O‘zbekiston Respublikasida
yuridik va jismoniy shaxslar depozit operatsiyalarning sub’ektlari bo‘la oladi.
Depozitlar naqd pul yoki naqd pulsiz shaklda qo‘yilishi mumkin.YUridik yoki
jismoniy shaxs tomonidan qo‘yiladigan depozitning eng kam miqdori har bir bank
tomonidan mustaqil ravishda belgilanadi.
Bank qabul qiladigan depozitning eng ko‘p miqdori chegaralanmaydi. Barcha
depozitlar joriy mablag‘lar tarzida qabul qilinadi va shu asosda to‘lanadi. Depozitlar
tratta, cheklar, pul topshiriqnomalari, davlat xazina kafolatlari va boshqa shakllarda
kelib tushsa, ular undirib olish sharti bilan qabul qilinadi, biroq, summa bankning
hisobvarag‘iga kelib tushmaguncha ushbu depozitga kiritilgan hisoblanmaydi.
Depozitlar jismoniy shaxslardan, shu bilan birga 14 yoshga to‘lgan yoshlardan
qabul qilinishi mumkin. O‘z nomiga omonat qo‘ygan, 14 yoshdan 18 yoshgacha
bo‘lgan balog‘atga etmagan yoshlar o‘z omonatlarini mustaqil ravishda tasarruf
etadilar.
Layoqatli har qanday jismoniy shaxslar balog‘atga etmagan shaxs nomiga omonat
qo‘yishi mumkin.
Har qanday vasiy va ishonchli shaxs ham uning vasiyligiga topshirilgan shaxs
nomiga depozit hisobvarag‘i ochishi mumkin.
Biror shaxs tomonidan balog‘atga etmagan shaxs nomiga qo‘yilgan
omonatlarni quyidagilar tasarruf etishlari mumkin:
a) 14 yoshga to‘lguniga qadar - ota-onalar yoki balog‘atga etmagan shaxsning
boshqa qonuniy vakillari;
b) vasiylik kengashining ruxsati bo‘lgan vasiylar;
v) 14 yoshga to‘lganidan so‘ng - ota-onasi yoki boshqa
Depozitlarning turlari:
-talab qilib olinguncha depozitlar;
-jamg‘arma depozitlari;
-muddatli depozitlar;
-jamg‘arma (depozitli) sertifikati;
-boshqa depozitlar.
Bank sektori rivojlaninshining asosiy dinamik ko‘rsatkichlari
№
Ko‘rsatkichlar
2019y
2020 y
2021 y
1.
Xususiy kapital, mlrd.so‘m
4100.1
5334,2
6200
Xususiy kapital, o‘tgan yilga nisbatan, % 18,04
30,1
16,2
2.
Aholi omonatlari, mlrd.so‘m
4446,9
6173
8421,2
Aholi omonatlari, o‘tgan yilga nisbatan,
%
48,83
38,84
36,42
3.
YUridik shaxslarni depozitlari miqdori,
mlrd.so‘m
13236,3
18042,3
22800
YUridik shaxslarni depozitlari miqdori
o‘tgan yilga nisbatan, %
41,59
36,31
26,37
Bank
tizimining
resurs
bazasini
mustaxkamlash
borasida
amalga
oshirilayotgan chora-tadbirlar natijasida banklarning jami kapitali 2020 yilda 30,1
foizga o‘sib, 2021 yil 1 yanvar xolatiga 5,3 trln. so‘mni tashkil etdi
2022-yil 1-may holatiga statistik ma’lumotlar tahlili
Ustav kapitali 4634513,9 mln.so‘m, zaxira kapitali 1611263,6 mln.so‘m va
taqsimlanmagan
foyda
1394862
mln.so‘mni
tashkil
etadi.
Bank
aktivlari
55
601
323,7
mln.so‘mni
tashkil
etadi.
Xususan, yalpi kredit portfeli hajmi 42 834 828,5 million so‘mga yetdi.
Investitsiyalar
hajmi
200248,8
mln.so‘mni
tashkil
etdi.
Likvid
aktivlar
10
321
544,1
mln.so‘mni
tashkil
etdi.
Likvidlikni
qoplash
koeffitsienti
233,4
foizni
tashkil
etdi.
Mijozlarning omonatlari 11 758 900,0 mln.so‘mni tashkil etdi. O‘z kapitali 7 641
335,641 million so‘mni tashkil etdi. Kapitalning yetarliligi va 1-darajali kapitalning
etarlilik koeffitsientlari mos ravishda 15,8% va 12,8% ni tashkil etdi.Foiz
daromadlari (daromadlarga jami) 53,6% va 1785370,2 mln.soʻmni tashkil etdi. Sof
foiz daromadi (daromadga, jami) 26% va 864 080,4 mln.so‘mni tashkil etdi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
2-mavzu. Tijorat banklari aktivlari tarkibi va ularning joylashishi hamda
sifatining tahlili
Bank aktivlari deyilganda-bank faoliyatida amalga oshirilgan va oshiriladigan
amaliyotlari jarayoni-da mablag‘ni xarid qilish, foydalanish uchun uchinchi shaxsga
berish natijasida iqtisodiy manfaat keltiruvchi moddiy va nomoddiy mablag‘lar
tushuniladi. Iqtisodiy manfaat odatda aktivlarda pul oqimi shaklida namoyon
bo‘ladi.Naqd puldan tashqari har qanday resurs aktivga aylanishi uchun alohida yoki
biror bir boshqa resurs bilan birgalakda bevosita yoki bilvosita pul oqimini
ta’minlashi zarur.
Bank aktivlari, bankning aktiv amaliyoti natijasida shakllanadi, ya’ni bank balansini
likvid holda ushlab turib, o‘z va jalb qilingan mablag‘larni foyda olish maqsadida
joylashtirish faoliyatini ta’minlaydi.Bank aynan aktiv amaliyotlari natijasida
daromadining asosiy qismini oladi.
Tijorat banklari aktivlarining o‘ziga xos belgilariga qarab guruhlanishi:
Bank aktivlarining tarkibi deyilganda bank balansining aktiv qismida joylashgan
moddalarning sifat nuqtai nazaridan uning umumiy miqdoridagi ulushi tushuniladi.
Aktivlarning sifat darajasi bankning maqsadga muvofiq tarkibiy tuzilishi, aktiv
operatsiyalarning
diversifikatsiyasi,
riskli
aktivlarning
hajmi,
riskli
va
to‘lasholmagan aktivlarning salmog‘i va ularning o‘zgaruvchanligi kabi
xususiyatlari bilan baholanadi.
Tijorat banklarining aktivlari ularning balansida likvidlilik darajasiga ko‘ra aks
ettiriladi.
Aktivlar sifati quyidagi omillar bilan aniqlanadi:
Banklarning
aktiv
operatsiyalar
hajmini,
jumladan,
kreditlash
va
investitsiyalash imkoniyatlarini oshishiga zamin yaratdi.
Tijorat banklarining jami aktivlari yil davomida 30,2 foizga oshib, 2013 yilning 1
yanvar holatiga ko‘ra 35,7 trln. so‘mga etdi ( chizma).
O‘zbekiston
Respublikasi
tijorat
banklarining
kredit
qo‘yilmalari dinamikasi
Ko‘rsatkichlar
2020 y.
2021 y.
2022 y.
2022 yilda 2020
yilga nisbatan
o‘zgarishi, (+,-)
YAIM mlrd. so‘m
61 831
77 751
96589,8
34758,8
Kredit qo‘yilmalari
umumiy summasi,
mlrd. so‘m
11539
15652
20392
8853
YAIMga nisbatan foiz
18,6
20,1
21,1
2,5 f.p.
hisobida
Tijorat banklarining kredit potensiali - bu jalb qilingan mablag‘larning kredit va
bankning boshqa aktiv operatsiyalarini amalga oshirishning iqtisodiy chegarasi
hisoblanadi.
Tijorat banklarining umumiy kreditlash qudratiga quyidagi omillar yig‘indisi
ob’ektiv ta’sir ko‘rsatadi:
-Bankda yig‘ilgan jami mablag‘larning umumiy hajmi;
-Kreditlash qudrati manbalarining tuzilishi va barqarorligi;
-Markaziy bank tomonidan o‘rnatilgan majburiy zaxiralar darajasi;
-Tijorat banklari joriy likvidligini ushlab turish uchun zaxiradan foydalanishga yo‘l
qo‘yilgan hollarda undan foydalanish tartibi;
-Bank majburiyatlarini tuzilishi va umumiy summasi va boshqalarga
bog‘liqdir.
Daromad keltirishiga karab bank aktivlari
1. Daromad keltiruvchi aktivlar.
Qisqa va uzoq muddatli ssudalar (aholiga,mijozlarga, boshqa banklarga);
Faktoring,lizing,forfeyting,trast
operatsiyalaridan
olinadigan
daromadlar;
Qimmatli qog‘ozlar operatsiyalaridan olinadigan daromadlar
2. Daromad keltirmaydigan aktivlar.
Pul mablag‘lari;
Boshqa banklardagi korschyotlardagi mablag‘;
Bino va inshootlar;
Nomolliy aktivlar;
Debitorlar;
Hisob-kitobdagi mablag‘lar;
Muddati utgan ssudalar .
Aktivlarning likvidli ta’minotiga quyidagilar kiradi:
- O‘zbekiston Respublikasi xukumatining so‘zsiz kafolati;
- O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining so‘zsiz kafolati;
- banklarda ochilgan hisobvarag‘larda erkin ayirboshlanadigan valyuta shaklidagi
garov;
- O‘zbekiston Respublikasi xukumati qimmatli qog‘ozlari shaklidagi garov;
- andozaviy qimmatbaho metallar shaklidagi, ya’ni oltin va kumush quymalari
shaklidagi garov.
Quyidagi aktivlar nolikvid ta’minotga ega, deb hisoblanadi:
-
ko‘chmas
mulk,
o‘zlashtirilgan
va
o‘zlashtirilmagan
erga
bo‘lgan xuquqni hisobga olgan holda;
- ko‘chma mulk;
- xususiy korxonalarning qimmatli qog‘ozlari;
- yuridik va xususiy shaxslarning kafolatlari.
1- riskdan holi bo‘lgan aktivlar. risklilik darajasi 0%
• naqd pullar va boshqa kassa hujjatlari,
• Markaziy bankdagi «Nostro”, «Vostro” schetidagi mablag‘lar,
• majburiy rezerv schetidagi mablag‘lar,
• xazina veksellari,
• davlat obligatsiyalari,
• Markaziy bankning qimmatli qog‘ozlari va obligatsiyalari kiradi.
2 - kichik (minimal) riskli aktivlar. Bu aktivlar bo‘yicha risk darajasi 20% ga teng.
boshqa banklarning «Nostro” va «Vostro” korschetlaridagi olinishi lozim bo‘lgan
mablag‘lar,
evroobligatsiyalar,
qisqa muddatli birinchi sinf ta’minlanganlikga ega bo‘lgan kreditlar va boshqa
hujjatlar
3 - yuqori riskli aktivlar:Bu aktivlar bo‘yicha risk 50 % ga teng.
• boshqa banklarga berilgan kreditlar,
• boshqalar uchun bank bergan garov va kafolatlar.
4 - eng yuqori darajadagi (maksimal) riskli aktivlar 100%ga teng.
• qimmatli qog‘ozlar sotish va sotib olish scheti,
• sotib olingan veksellar,
• trast hujjatlar va akkreditivlar trattalari bo‘yicha mijozlarning majburiyatlari,
• bankning to‘lanmagan aksiyalari bo‘yicha mijozlarning majburiyatlari, sud
jarayonida bo‘lgan kreditlar,
• akkreditivlar,
• forvardlar kiradi.
O‘zbekistan Respublikasi Markaziy banki tomonidan 1998 yil 9 noyabrda
tasdiklangan 242-sonli «Aktivlar sifatini tasniflash, mumkin bulgan yukotishlar
buyiicha tijorat banklari tomonidan rezervlar tashkil kilish va undan foydalanish
koidasiga asosan, tijorat banklari tomonidan beriladigan kreditlar yukorida
keltirilgan mezonlar buyicha «yaxshi”, «standart”, «substandart”, «shubxali”,
«umidsiz” kreditlarga tasniflanadi. Aktivlarni boshqarishning asosiy maqsadi
tavakkal qilishning eng pats darajasi sharoitida daromad foiz tushumlari va xarajatlar
orasidagi farqni mumkin kadar oshirish yoki uni juda bo‘lmaganda barqaror darajada
saqlab turishdan iborat ekanligi malum.
Aktivlarning sifati
Zaxiralar
1
YAxshi
0%
2
Standart
10%
3
Substandart
25%
4
SHubxali
50%
5
Umidsiz
100%
Aktivlarni samarali boshkarish kuyidagilardan iborat:
• bank daromadi va xarajati urtasidagi marja kurinishidagi farkning usishi :
• daromad va kredit resurslari tavakkalchiligiga etarli darajada rioya kilish:
• bank aktivlarda % stavkasi uzgarishi bilan % tavakkalchiligini kamaytirish
maksadida e’tiborini karatish.
• Bank aktivlarini turli aktivlarga joylashtirish yukori likvidlik darajasini ushlab
turish va malum yukori daromad olish extiyojini belgilab beruvchi mavjud konun va
tartibga soluvchi aktlardan kelib chikadi. «Likvidlilik- daromadlilik» dillemasini
echishga urinishlar aktivlarni boshkarishda 3 usulni keltirib chikaradi.
Tijorat bank aktivlarini boshqarish usullari:
1.
Aktivlarni
boshqarishning
umumiy
fond
mablag‘lari
usuli;
2.
Aktivlarni
taqsimlash
metodi;
3.Ilmiy boshqarish metodi;
Bankning kassali aktivlari asosan daromad keltirmaydigan aktivlar hisoblanadi.
SHuning uchun ularning aktivlar umumiy hajmidagi salmog‘ini pasayishi aktivlar
daromadliligini oshishiga, ular salmog‘ini oshishi esa aktivlar daromadliligini
pasayishiga sabab bo‘ladi
2022-yil 1-may holatiga statistik ma’lumotlar tahlili
Ustav kapitali 4634513,9 mln.so‘m, zaxira kapitali 1611263,6 mln.so‘m va
taqsimlanmagan
foyda
1394862
mln.so‘mni
tashkil
etadi.
Bank
aktivlari
55
601
323,7
mln.so‘mni
tashkil
etadi.
Xususan, yalpi kredit portfeli hajmi 42 834 828,5 million so‘mga yetdi.
Investitsiyalar
hajmi
200248,8
mln.so‘mni
tashkil
etdi.
Likvid
aktivlar
10
321
544,1
mln.so‘mni
tashkil
etdi.
Likvidlikni
qoplash
koeffitsienti
233,4
foizni
tashkil
etdi.
Mijozlarning omonatlari 11 758 900,0 mln.so‘mni tashkil etdi.
O‘z kapitali 7 641 335,641 million so‘mni tashkil etdi. Kapitalning yetarliligi va 1-
darajali kapitalning etarlilik koeffitsientlari mos ravishda 15,8% va 12,8% ni tashkil
etdi.Foiz daromadlari (daromadlarga jami) 53,6% va 1785370,2 mln.soʻmni tashkil
etdi. Sof foiz daromadi (daromadga, jami) 26% va 864 080,4 mln.so‘mni tashkil etdi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
3-mavzu. Bank tomonidan xo‘jalik subyektlarini kreditlash tartibi va mijozni
kreditga layoqatliligini baholash tahlili
. Kreditga layoqatlik tahlili Kreditga layoqatlik tahlilining mazmuni, maqsadi va
vazifalari Korxonalar iqtisodiy harakatda, faoliyatda albatta, qarz kapitaliga
zaruriyat sezadilar. Negaki, biznesni dastlabki qadamiga etarli mablag‘
tadbirkorlarda doimo ham etarli bo‘lmaydi. Iqtisodi rivojlangan davlatlar biznes
hayotini kuzatish shuni ko‘rsatadiki faoliyatni, biznesni 90 foizi qarz kapitali
hisobiga yo‘lga qo‘yiladi. Bundan ko‘rinib turibdiki, korxonalar doimo aniq biznes
loyihalari, rejalari asosida qarz kapitali jalb qiladilar va uni ishlatishdan naf
ko‘radilar. Korxonalarni kreditga layoqatligini baholashni tasdiq topgan me’yoriy
aktlari va nizomlariga ta’yangan holda har bitta biznes subektini kreditni, qarzni
qaytarib berish layoqati o‘rganilmog‘i lozim. Bu mezonlar O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy Banki, Iqtisodiyot Vazirligi, Iqtisodiy nochor korxonalar
bilan ishlash Ko‘mitasi va tegishli Vazirliklar tomonidan tuzib chiqiladi. Uzoq
muddatli va qisqa muddatli kreditlarning tarkiblanishi qarz munosabatlarini rasmiy
jihatlariga ta’sir etmaydi. YA’ni har ikkala holatda ham moliyaviy holat tahlili
bo‘yicha bir xildagi zaruriy amallar, analitik tadbirlar amalga oshiriladi. Odatda
muddatligi bo‘yicha kreditlar va qarzlar uzoq, urta va qisqa muddatga tarkiblanishi
belgilangan. Lekin hisob amaliyotida ularni uzoq va qisqa muddatli guruxga
tarkiblash amaliyoti joriy etilgan. Uzoq muddatli kreditlar -uzoq muddatli aktivlarni
(asosiy vositalar, nomoddik aktivlar, kapital qo‘yilmalar, o‘rnatiladigan asbob
uskunalar yuzasidan, ularni sotib olish, qurish, ta’mirlash, ilmiy yangiliklar kiritish
kabi yo‘nalishlarda) moliyalashtirish yuzasidan bir yildan ortiq muddatga beriladi.
Qisqa muddatli kreditlar -joriy, aylanma aktivlarni to‘ldirishga. savdo hajmini
oshirishga va boshqa maqsadlarga bir yilgacha muddatga beriladi. Korxonalarda
uzoq va qisqa muddatli kreditlarni jalb etishda, aniq va puxta ishlangan biznes rejaga
va investitsion loyihalarga e’tiborni qaratishi lozim. Lekin ungacha albatta, ushbu
korxonaning, moliyaviy ahvoli o‘rganilmog‘i lozim. Kredit resurslarini jalb etishda
risklarni baholash masalasiga ham alohida ahamiyat qaratish zarur. Afsuski bu
borada amaliyotda analitik echimlarning aniq metodologik jixatlari belgilanmagan.
Kredit arizasi bergan korxonaning moliyaviy tahlilida muhim ob’ekt sifatida birinchi
navbatda uning to‘lov layoqati, qoplov koeffitsenti baholanadi. Korxonalarning
tomonidan olingan kredit resurslar nafaqat korxonaning to‘lovga qobilligiga balki
uning mablag‘larining harakatchanlik (likvidlilik) darajasiga ham bog‘liq. SHu
sababli tahlil etishda buxgalteriya balansi ma’lumotlari asosida korxonalarning
harakatchan mablag‘larini holatiga, tez va sekin pulga aylanuvchi aktivlariga,
nolikvid mablag‘lar holatiga, ularning to‘lov muddati kelgan, qisqa va uzoq muddati
majburiyatlarga nisbatiga, doimiy passivlarni nolikvid va likvid mablag‘larni
manbalashiga baho berish talab etiladi.
Kreditga layoqatlik tahlilining maqsadi - korxonalarning kredit, qarz mablag‘larini
jalb etishi yuzasidan ularning moliyaviy holati va natijalarini tahlil etish orqali pul
mablag‘larini ko‘paytirish imkniyatlarini retrospektiv tahlilini amalga oshirishdan
iborat.
Kreditga
layoqatlikning
tavsifi
Xo‘jalik
yurituvchi
sub’ektlarini
rivojlanishida kredit munosabatlari va to‘lov qobiliyatini o‘rganish dolzarb masala
hisoblanadi. Banklar xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning kreditga layoqatliligini
baholash orqali risklarni kamaytirishga, kredit resurslarini oqilona joylashtirish
orqali o‘z daromadlarini oshirishga, moliyaviy barqarorligini mustaxkamlashga
erishadilar. Kreditga layoqatlilik ko‘rsatkichlarini ikki tomonlama ko‘rib chiqish
lozim: 1.Qarz oluvchi nuqtai nazaridan kreditga layoqatlilik darajasi - kredit
shartnomasini tuzish imkoniyati, olingan kreditlarni o‘z vaqtida qaytara olish
qobiliyati bilan baholanadi. Bank nuqtai nazaridan, kreditga layoqatlilik darajasi
korxonaga beriladigan kreditning hajmini to‘g‘ri aniqlay olish ma’suliyati inobatga
olinadi34. Ma’lumki, iqtisodiyotni liberallashtirish sharoitida xo‘jalik yurituvchi
sub’ektlarining, banklar faoliyatining tijoratlashuvi yuzaga keladi. Bu esa
tamonlarning qaysi mulk shakliga asoslangan bo‘lishiga qaramasdan iqtisodiy
jihatdan to‘liq mustaqil bo‘lib, o‘z xarajatlarini daromadlari bilan qoplashnishini
talab etadi. Faoliyatning moliyaviy mablag‘larga tayanishi oqibatida korxonalar
faoliyatini rivojlantirishning ichki imokniyatlari doimo ham etarli bo‘lmaydi. SHu
sababli sub’ektlar ko‘pincha qo‘shimcha pul mablag‘lariga ehtiyoj sezadilar va bu
ehtiyojlar bank kreditlari hisobidan qoplanishi mumkin. Bank kreditlari nafaqat
korxona va tashkilotlarni moliyaviy taminlashi manbasi balki ularni maqsadli,
muddatli, taminlangan holda joylashtirish orqali o‘zining faoliyat davomiyligini
ham taminlab berishning zaruriy sharti hisoblanadi. Tijorat banklari faoliyatida
qo‘ygan maqsadga erishish va bergan kreditlarining samara bilan bankka qaytib
kelishini ta’minlashi uchun mijozning moliyaviy holatini uning kreditni o‘z vaqtida
qaytara olishi imkoniyatlarini tekshirib ko‘rishi lozim. Kreditga layoqatlikni
baholashda banklar nafaqat mijozning o‘tgan davr ma’lumotlariga baho berishi, shu
bilan birga uning kelajakdagi moliyaviy ahvolini ham bashoratlashi zarur.
Moliyaviy barqarorlikni va kredit operatsiyalaridagi risk hisobini ob’ektiv baholash,
bankka kredit resurslarini samarali boshqarish hamda foyda olish imkonini beradi.
Kreditga layoqatlikni baholash va tahlil qilishning asosiy usullari: ekspert baholash
tizimi va ballik (skoring)baholash tizimi Bank va korxonalar faoliyatida kreditga
layoqatlilikni baholash uslubiyotini shakllantirishda mezonlarga tayaniladi. Ushbu
mezonlar korxonalarning kreditga layoqatliligini to‘liq baholash imkoniyatini ochib
berish zarur. Jahonda va mamlakatimiz amaliyotida kreditga layoqatlikni
baholashda quyidagimezonlarga tayaniladi35. Mijozning harakteri (Fe’l atvori);
mijozningqarz olish qobilyati; olingan qarzni uzish yuzasidan mablag‘lar ishlab
topishga
qobilligi;
mijozningkapitali;
kreditningta’minlanganligi;
kredit
operatsiyalarini amalga oshirish chogidagishart sharoitlar; mijoz faoliyatining
qonuniy jihatlarini nazorat qilish darajasi. Korxonalarning kreditga layoqatliligi
tahlilining uslubiy asoslari korxona va bank nuqtai nazaridan alohida belgilanishi,
yo‘lga qo‘yilishi va yuritilishi lozim.
Korxonalarning kreditga layoqatliligi tahlili va baholashni tartibga solishda
asosiy me’yoriy hujjat O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 1998 yil 26
iyuldagi 17-17/86-sonli buyrug‘i bilan tasdiqlangan (O‘zR Adliya vazirligi
tomonidan 14.08.1998 y. 474-son bilan ro‘yxatga olingan) 1-son-“Hisob siyosati va
moliyaviy hisobot” nomli BHMS hisoblanadi.
Korxonalarning kreditga layoqatliligini o‘rganishda har bir tijorat banki tomonidan
ishlab chiqiladigan kreditlash va unga tenglashtirilgan operatsiyalarni amalga
oshirish tartibi (kredit siyosati) uslubiy asos bo‘lib xizmat qiladi. Kreditlash va unga
tenglashtirilgan operatsiyalarni amalga oshirish tartibi (kredit siyosati)da
korxonalarning kreditga layoqatliligini o‘rganishda uslubiy asos sifatida xo‘jalik
sub’ektlarining kreditni to‘lash qobiliyatini hisoblash uslubiyoti va tavakkalchilikni
baholash tizimi ko‘rsatib berilgan. Har bitta bankining kreditlash va unga
tenglashtirilgan operatsiyalarni amalga oshirish tartibi ishlab chiqilgan bo‘lib unga
ko‘ra xo‘jalik sub’ektlarining kreditni to‘lash qobiliyatini hisoblash uslubiyoti va
tavakkalchilikni baholash tizimi (Skoring tahlil tizimi) farq etadi Xo‘jalik
sub’ektlarining kreditni to‘lash qobiliyatini hisoblash uslubiyoti va tavakkalchilikni
baholash tizimida kreditga layoqatlik – bu xo‘jalik sub’ektlarining moliyaviy
holatini, ularning kreditini o‘z vaqtida va to‘la qaytirish qobiliyatini baholash deb
ta’rif berilgan. Xo‘jalik sub’ektlarining kreditga layoqatliligi bir qator ko‘rsatkichlar
bilan tavsiflanadi. Ko‘rsatkichlar soni chegaralanmaydi va har bir tijorat banki
tomonidan xizmat ko‘rsatadigan mijozlari faoliyatining o‘ziga xos tomonlaridan
kelib chiqib belgilanadi. Mazkur uslubiyotda kreditga layoqatlilikning zarur
majburiy ko‘rsatkichlari: kreditni qoplash koeffitsenti, likvidlilik va o‘z mablag‘lari
bilan ta’minlanganlik (mustaqillik koeffitsenti), shuningdek o‘z aylanma
mablag‘larining mavjudlik dinamikasi, to‘lanmagan qarzlar, foyda olib faoliyat
ko‘rsatishi va aylanma mablag‘larning aylanuvchanligi kabi ko‘rsatkichlar ko‘rib
chiqiladi.
Kreditga
layoqatlilikning
asosiy
ko‘rsatkichlari
quyidagi
koeffitsientlardan iborat: Qoplash, likvidlilik va
o‘z
mablag‘lari bilan
ta’minlanganlik(mustaqillik
koeffitsenti).
Likvidlilik
ko‘rsatkichlari
forma
balansidagi eng likvidli elementlar va qisqa muddatli majburiyatlarning nisbati
qandayligini baholash uchun qo‘llaniladi. Tez sotiladigan aktivlar hisobiga bu
majburiyatlarning qoplanishi qanchalik yuqori bo‘lsa, firmaning mavqei shunchalik
ishonchli hamda bankdan kredit olishga imkoniyati shunchalik yuqori bo‘ladi.
Kreditga layoqatlikni baholashda moliyaviy va moliyaviy bo‘lmagan ko‘rsatkichlar
tahlili Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarining kreditga layoqatliligini baholashda
moliyaviy va moliyaviy bo‘lmagan ko‘rsatkichlardan foydalaniladi. Xo‘jalik
yurituvchi sub’ektni moliyaviy jihatdan o‘rganganda moliyaviy ahvoliga hozirda
bank amaliyotida keng qo‘llanilib kelayotgan moliyaviy koeffitsientlardan
foydalanib baho beriladi. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektni moliyaviy jihatdan
o‘rganganda asosan moliyaviy holatini, moliyaviy natijalarini va pul oqimlarini
ifodalovchi ko‘rsatkichlarni o‘rganishga va kelgusidagi moliyaviy ahvolini
bashoratlashga e’tibor qaratish zarurdir. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektni moliyaviy
ahvoliga baho berishda banklar amaliyotida bir qancha metodlardan foydalanib
kelinmoqda. Bulardan eng aniq natija beradigan metodlardan biri kompleks tahlil
metodidir. Kompleks tahlil metodi xo‘jalik yurituvchi sub’ektni moliyaviy ahvolini
kompleks o‘rganish asosida aniq xulosa shakllantirish imkonini beradi. Kreditga
layoqatlilikning baholashning kompleks tahlili quyidagilarni o‘z ichiga oladi: -
korxona likvidlilik ko‘rsatkichlari va balans likvidligi tahlili; -korxona mablag‘lari
aylanishini tahlili; -korxona faoliyati samaradorlik ko‘rsatkichlari tahlili; -moliyaviy
barqarorlik ko‘rsatkichlari tahlili; -skoring modeli bo‘yicha kreditga layoqatlilikni
baholash usuli. Balans likvidliligi tahlili korxonalarning kreditga layoqatliligini
tahlilida muhim bosqichlardan biri hisoblanadi. Balans likvidliligi korxonaning
muddatli majburiyatlarini tegishli aktivlar bilan qoplay olish qobiliyatini bildiradi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
4-mavzu. Pul muomalasini tashkil etish, ular bo‘yicha me’yoriy-huquqiy
hujjatlar bilan tanishish va o‘rganish
Pul hisob-kitob hujjatlarining majburiy rekvizitlari quyidagilardir:
-mijozning nomi va soliq to’lovchining identifikatsion raqami
-pul oluvchi va pul to’lovchi mijozlar hisobvaraq raqamlari;
-ularga xizmat ko’rsatuvchi bank nomi va kodi;
-hujjatning nomi va raqami, u tuzilgan sana va oy;
-operatsiyaning nomi, maqsadi va summasi;
-mijoz muhri va mas'ul shaxslarining imzolari.
Hujjatlarda operatsiya maqsadi aniq bayon etilishi lozim. Pul hisob-kitob
hujjatlarida bo’yash, chizish va tuzatishga yo’l qo’yilmaydi. Bank operatsiyalari
qonun hujjatlarida belgilangan shaklda rasmiylashtirilgan elektron hujjatlar asosida
amalga oshirilishi mumkin. Elektron hujjatlar pul hisob-kitob hujjatlarning asl
nusxasida belgilangan barcha rekvizitlarga ega bo’lishi shart.
Elektron hujjatlar mas'ul shaxslar imzolari o’rnini bosuvchi - elektron raqamli
imzo bilan tasdiqlangan bo’lishi lozim. Elektron hujjatlarni qabul qilish va qayta
ishlash jarayonida ularning biror ko’rsatkichlarini o’zgartirishga yo’l qo’yilmaydi.
Elektron hujjatlar asosida hisob-kitob operatsiyasi amalga oshirilayotganda pul
hisob- kitob hujjatining asl nusxasi bankka taqdim qilinmaydi. Elektron hujjatdagi
barcha
ma’lumotlarning
to’g’riligiga
mijoz
javobgar
hisoblanadi.
Pul hisob-kitob hujjatlari bank tomonidan ijro uchun qabul qilinadi: yuridik
shaxslardan - asl nusxada imzo namunalari varaqchasida ko’rsatilgan imzolar
namunasi va asosiy muhrning iziga muvofiq mansabdor shaxslarning imzosi hamda
asosiy muhri izi mavjud bo’lganda;
yuridik shaxs tashkil qilmasdan turib dehqon xo’jaligi va yakka tartibdagi
tadbirkorlik faoliyati bilan shug’ullanuvchilardan - varaqchada ko’rsatilgan imzolar
namunasidan bittasi va asosiy muhrning izi mavjud bo’lganda. Agar bankka taqdim
qilingan imzolar namunasi va muhr izi qo’yilgan varaqchada ulaming asosiy muhri
bo’lmagan hollarda, dehqon xo’jaligi va yakka tartibdagi tadbirkorlar tomonidan
taqdim qilingan pul hisob-kitob hujjatlari muhr izisiz qabul qilishga ruxsat beriladi.
Imzolar o’z egasining qo’li bilan qo’yilishi shart. Barcha pul hisob-kitob
hujjatlarida imzo izi tushirilgan faksimilni qo’yish taqiqlanadi. Banklarda naqd
pulsiz hisob-kitoblar bilan bog’iq to’lov hujjatlari "O’zbekiston Respublikasida
naqd pulsiz hisob-kitoblar to’g’risidagi nizom" hamda naqd pul bilan bog’liq
operatsiyalari bo’yicha to’lov hujjatlari "Tijorat banklarida kassa ishini tashkil etish,
inkassatsiya va qimmatliklarni tashishga doir yo’riqnoma"da belgilangan blanka
shakllaridagi rekvizitlar bo’yicha to’liq va to’g’ri to’ldirib, rasmiylashtirilgan
bo’lishi shart. Bank kassasidan naqd pul olish uchun foydalaniladigan naqd pul
cheklari bir xil rangli siyohli yoki sharikli ruchka bilan qo’lda to’ldirilgan bo’lishi
shart. hujjatning to’ldirilmagan qismlarga ikkita parallel chiziq tortilishi lozim.
Hisobvaraq egasining nomi, uning hisobvarag’i raqami va bank nomi cheklarda
hamda e'lonlarda burchak shtamplar bilan ko’rsatilishi mumkin. Bankda beriladigan
naqd pul hujjatlarida so’z bilan yoziladigan summa satrning boshidan katta harf
bilan boshlanishi shart. "Summa raqam bilan" hamda "Summa so’z bilan" chek
vizitlaridagi summadan oldin va keyin qolgan bo’sh joylarga uchlari diagonal chiziq
bilan birlashtirilgan ikki parallel chiziq tortib qo’yiladi.
Naqd pul chekining old tomonida albatta, naqd pul olish uchun korxona
tomonidan ishonchnoma berilgan shaxsning ismi, sharifi yoziladi. hisobvaraq egasi
naqd pul cheklarining orqa tomonida xarajatlarning maqsadini ko’rsatishi shart,
ushbu ma'lumotlar chek beruvchining imzolari bilan tasdiqlanadi va pul oluvchining
pasporti yoki uning o’rnini bosuvchi hujjat ma'lumotlari ko’rsatiladi.
Bu ma'lumotlar oluvchilarning o’zlari tomonidan to’ldirilishi shart. Naqd pul
berilishi uchun asos bo’ladigan pul cheklari va chiqim kassa orderlari oluvchilarning
imzolari bilan tasdiqlanadi.
Bosh buxgalter imzolarning tegishli namunalari o’z vaqtida kassaga,
buxgalteriya xodimlariga va nazoratchi xodimlarga berilib, bu haqda ulardan tilxat
olinishini ta'minlashi shart. Bundan tashqari, bosh buxgalter imzo chekish huquqi
bekor qilingan shaxslar imzolarining namunalaridan foydalanuvchi mansabdor
shaxslar qo’lidagi ro’yxatlardan o’z vaqtida o’chirilishini ham kuzatib borishi shart.
Bankning ichki operatsiyalari bank xodimlari tomonidan normativ-huquqiy
hujjatlar talablariga muvofiq o’rnatilgan shakllarda rasmiylashtiriladigan hujjatlar
bo’yicha amalga oshiriladi. Bunga, xususan, memorial orderlar, kirim va chiqim
kassa orderlari, ko’zda tutilmagan holatlar hisobvaraqlari bo’yicha memorial
orderlar, kredit bo’limi hamda bankning alohida operatsiyalari bo’yicha tayinlangan
mutasaddi xodimining farmoyishlari va boshqalar kiradi.
Bank tomonidan beradigan kvitantsiyalarda so’z bilan yoziladigan summa
satrning boshidan katta harf bilan boshlanishi shart. "Summa raqam bilan"
rekvizitidagi summadan oldin va keyin qolgan bo’sh joyga ikki parallel to’g’ri chiziq
tortib qo’yiladi. Pul omborida saqlanayotgan qimmatliklar va hujjatlarni kirim qilish
va hisobdan chiqarishga doir kirim-chiqim orderlarida yakuniy summalar so’z bilan
qayta yoziladi.
Kirim va chiqim kassa jurnallari kompyuter texnikasi yordamida tuziladi.
Unda sana, mijozning hisobvaraq raqami, kirim va chiqim hujjatining raqami,
hisobot ramzi hamda uning summasi ko’rsatilishi lozim. Shuningdek, ushbu kassa
jurnallari kirim va chiqim hujjatlarini dastlabki nazoratdan o’tkazgan mas'ul ijrochi
va kassirning imzolari bilan tasdiqlanishi shart. Bank kunlik operatsiyalar yig’ma
jildiga tikish va saqlash uchun chiqariladigan elektron to’lov hujjatlarining ro’yxati
hamda mijozlar tomonidan taqdim qilingan pul hisob-kitob hujjatlarining asl
nusxalari bankning mas'ul xodimlari imzosi va bank shtampi bilan tasdiqlanadi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
5-mavzu. Tijorat banklari tomonidan valyuta operatsiyalarini amalga oshirish
tartibi va tahlili
Valyuta va valyuta kursi tushunchasi.
Tashqi iqtisodiy munosabatlar taraqqiyoti turli mamlakatlarning valyutalari
qiymatining o‘zaro nisbatini o‘lchashni talab etadi. SHu sababli valyuta kursi
valyuta tizimining muhim elementi hisoblanadi.
Valyuta kursining zaruriyati quyidagilarda ifodalanadi:
– tovarlar va xizmatlar bilan savdo qilishda, kapital va kreditlar harakatida
valyutalarni o‘zaro almashtirish uchun; bunda, eksporter kelib tushgan chet el
valyutasini milliy valyutaga almashtiradi. CHunki boshqa mamlakatlarning
valyutalari mazkur davlat hududida qonuniy xarid qilish va to‘lov vositasi sifatida
muomalada aylana olmaydi. Importyor chet eldan sotib olgan tovarlarini to‘lash
uchun milliy valyutani chet el valyutasiga almashadi. Qarzdor esa qarzini to‘lash
uchun va tashqi qarzlar bo‘yicha foizlarni to‘lash uchun chet el valyutasini sotib
oladi;
– jahon va milliy bozor baholarini taqqoslash, shuningdek, milliy va chet el
valyutalarida ifodalangan turli mamlakatlarning baho ko‘rsatkichlarini taqqoslash
uchun;
– firma va banklarning chet el valyutasidagi hisob varaqlarini vaqti-vaqti bilan qayta
baholash uchun valyuta kursi zarur.
Valyuta kursi – bu bir mamlakat pul birligining boshqa mamlakatlar pul
birliklarida yoki xalqaro valyuta birliklarda ifodalangan bahosidir. Tashqi valyuta
kursi almashuv qatnashchilari uchun valyuta bozoridagi talab va taklif nisbati orqali
aniqlanadigan bir valyutani boshqasiga qayta hisoblash koefitsientidir. Biroq valyuta
kursining qiymat asosi bo‘lib valyutaning xarid qobiliyati hisoblanadi. Valyutaning
xarid qobiliyati investitsiya, tovar va xizmatlarning o‘rtacha milliy narxlari
darajasini ifodalaydi. Bu iqtisodiy (qiymat) kategoriyasi tovar ishlab chiqarishga
tegishli bo‘lib, u tovar ishlab chiqaruvchilar va jahon bozori o‘rtasidagi ishlab
chiqarish munosabatlarini ifodalaydi. Qiymat tovar ishlab chiqarish iqtisodiy
shartlarining keng ko‘lamli ifodasi bo‘lgani uchun, turli mamlakatlarning milliy pul
birliklarining taqqoslanishi qiymat munosabatiga asoslanadi va u ishlab chiqarish va
almashuv jarayonlarida yuzaga keladi. Tovar va xizmatlarni ishlab chiqaruvchilar
hamda sotib oluvchilar valyuta kursi yordamida milliy narxlarni boshqa mamlakat
narxlari bilan solishtiradilar. Taqqoslash natijasida mazkur mamlakatlarda ishlab
chiqarish yoki xorijda investitsiyani rivojlantirishning foydaliligi darajasi ko‘rinadi.
Qiymat qonuniga qanchalik amal qilinmasin, oxir oqibat valyuta kursi uning
ta’siriga bo‘ysinadi. Valyuta kursi valyutaning real kurs nisbatlari ko‘rinadigan
milliy va jahon iqtisodiyotlarining o‘zaro aloqasini ifodalaydi.
Valyuta kursining qiymat asosi shu bilan shartlanadiki, oxirgi navbatda jahon
narxlariga asoslangan ishlab chiqarishning internatsional bahosi jahon bozoriga
asosiy tovar etkazib beruvchi mamlakat ishlab chiqarishning milliy baholariga
tayanadi.
Xalqaro kapital harakatining tez o‘sishi bilan tovarlarga, shuningdek,
moliyaviy aktivlarga nisbatan valyutaning xarid qobliyati valyuta kursiga ta’sir
ko‘rsatadi.
Turli mamlakatlarning valyutalari va halqaro pul birliklari tuzilgan
xalqaro bitimlariga xizmat ko‘rsatish jarayonida valyuta kursi aniqlanadi.
Kapitalning xalqaro xarakatining tez o‘sishi bilan bog‘liq ravishda valyuta
kursini o‘zgarishiga valyutaning tovarlarni xarid qilish qobiliyati bilan birga
moliyaviy aktivlarni xarid qilish qobiliyati ham ta’sir kursatadi.
Valyuta kurslari tasnifi
Kurs o‘rnatish mezonlari
Valyuta kursining turlari
1. Belgilash turi bo‘yicha
Suzuvchi, Qat’iy belgilangan, aralash
2. Hisoblash usuli bo‘yicha
Paritet, haqiqiy kurs
3. Nisbat bo‘yicha
Kross kursi, to‘g‘ri, egri (teskari),
fiksing
4. Bitim turi
Spot – kurs, muddatli bitim (forvard)
kursi
5. O‘rnatish joyi
Rasmiy (MB), tijorat (banklar), qora
bozor
6.
Valyutaning xarid qobiliyati
paritetiga nisbatan
Paritetli, oshirilgan, kamaytirilgan kurs
7. Bitim qatnashchilari bo‘yicha
Sotib olish kursi (sotib oluvchi uchun),
sotish kursi (sotuvchi uchun)
8. Inflyasiyani hisobga olish bo‘yicha
real kurs, nominal kurs, o‘rtacha
Valyuta kursiga ta’sir etuvchi omillar.
Har qanday baho kabi valyuta kursi valyutaga talab va taklif ta’sirida asosiy
qiymatidan (ya’ni valyutaning xarid qilish qobiliyatidan) nari-beri siljiydi. Bunday
talab va taklifning o‘zaro mosligi bir qator omillarga bog‘liq. Valyuta kursining ko‘p
omilliligi uning boshqa iqtisodiy kategoriyalar bilan bog‘liqligini, jumladan, qiymat,
narx, pul, foiz, to‘lov balansi va boshqalar bilan bog‘liqligini aks ettiradi.
SHuningdek ularing murakkab biri kuvi va ba’zi omillarning eng muhim omil
sifatida yuzaga chiqishiga olib keladi. Bu omillar ichida quyidagilarni ko‘rsatish
mumkin.
O‘zbekiston Respublikasida amalga oshirilayotgan valyuta siyosati, bevosita
hukumat tomonidan ishlab chiqilgan islohotlar strategiyasiga muvofiq holda olib
borilmoqda. Davlat tomonidan valyutaviy huquqlarni himoyalashga doir
mustaxkam qonunchilik va institutsional asosni yaratish bo‘yicha chora-tadbirlarni
ko‘rgan holda – davlat bosh islohotchi sifatida faoliyat ko‘rsatmoqda. Bu
shuningdek, valyuta bozori infratuzilmasini yaratishga doir aniq maqsadga
yo‘naltirilgan siyosatning amalga oshirilishida ham namoyon bo‘lmoqda. SHu
tarzda davlat islohotlarining murakkab bosqichlarida islohotlarni ancha oshirishga
qodir bo‘lgan etakchi kuch ekanligini ko‘rsatmoqda. Davlat shuningdek, bir qator
maxsus davlat organlarini tashqil etish yo‘li bilan islohotlarni tartibga solishni
amalga oshirmoqda. Albatta, Markaziy bank davlat banki sifatida bu borada muhim
o‘rin tutadi.
O‘zbekiston Respublikasining ”Valyutani tartibga solish to‘g‘risida”gi Qonuniga
muvofiq, quyidagilar valyuta nazorati organlari hisoblanadi: jumladan, Markaziy
bank, Moliya vazirligi, Tashqi iqtisodiy aloqalar vazirligi, Davlat Soliq Qo‘mitasi,
Davlat Bojxona Qo‘mitalaridir. Ularni har biri o‘z vazifa va funksiyalarga egadir.
Vakolatli banklar esa valyuta nazorati agentlari hisoblanadi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
6-mavzu. Bankning daromadlari, xarajatlari va foydasini shakllanishi va
ularning tahlili, mavjud muammolar va ularni hal etish maqsadida amalga
oshirilayotgan islohotlarning asosiy yo‘nalishlari va mazmunini o‘rganish
O‘zbekistonda banklarning umumiy foydasi besh oyda 1,5 barobar oshdi
2022 yilning besh oyida butun O‘zbekiston banklari 3,44 trillion so‘m sof foyda
ko‘rdi. Bu 2021 yilning yanvar-may oylariga nisbatan 1,5 barobar ko‘pdir.
Bunday ma’lumotlar Respublika Markaziy banki tomonidan e’lon qilindi. Bank
sektori aktivlari rentabelligi yil davomida 1,9 foizdan 2,4 foizga, o‘z mablag‘lari
rentabelligi esa 9,2 foizdan 11,4 foizga o‘sdi.
Biroq, beshta eng yirik banklarning ko‘rsatkichlari umuman sektorga qaraganda
pastroq. 1 iyun holatiga ko‘ra Milliy bank, «O‘zsanoatqurilishbank”, «Asakabank”,
«Agrobank” va «Ipoteka-bank”ning umumiy natijalari mos ravishda 1,8 va 8,4
foizni tashkil etdi.
Taqqoslash uchun: aktivlari 3 dan 10 trilliongacha bo‘lgan qiymatlar mos ravishda
5,3 va 25,1% ni tashkil qiladi. Demak, kichik banklar yirik o‘yinchilarga qaraganda
1 so‘m aktiv va kapital ko'proq foyda keltiradi.
O‘zbekiston Respublikasi banklarining umumiy sof foydasining o‘sishiga foiz
marjasi katta hissa qo‘shdi. Besh oy davomida u 9,11 trillionni tashkil etdi, bu 2021
yilning yanvar-may oylariga nisbatan 38 foizga ko‘pdir. Foizsiz daromadlar deyarli
5 trillion (+60%)ga yetdi.
Bankning
daromadlari
ularning
xizmatlaridagi
chegirmalar,
kreditlar,
investitsiyalar bilan bog'liq. Bu daromadlar bankda oformlangan mablag'larning
o'zining dastlabki miqdori va so'nggi miqdori o'rtasidagi farqi hisoblangan
qo'shimcha
mablag'ga
tekshiriladi.
Xarajatlar esa bankning ish faoliyatini olib borishi bilan bog'liqdir. Bankning ish
xodimlari, binolar uchun to'lovlari, reklama xarajatlari kabi xizmatlar bu to'lovlar
orqali to'lash mumkin.
Bankning foydasini shakllanishida esa, bankning aktivlarini (maishiy fondlar,
kreditlar, shahsiy xisobvarag'lar va boshqa) foydali loyihalarga investitsiya qilish
orqali daromad olish tug'iladi.
Banklar amaliy holatlarda muammo va xatoliklar bilan uchrashishlari mumkin.
Masalan, kreditlar etibornsiz şekilde uzatilishi, biror maydonlarda tijorat qilish,
daydi kreditlar kabi. Bu muammolar qolganlarning hisob raqamga bitta-yirik uzilishi
bilan hal qilinadi.
Shunga qaraganda, banklar xodimlarining sifatli o‘rganish, qonun to‘g‘risida
operatsiyalari kuzatib borish, turli mintaqalardagi banklarning amaliyotlarini tahlil
qilish xizmatlarini kiritishi lozim.
Prezidentimiz tomonidan 2020 yil 1 mayda qabul qilingan “Koronavirus
pandemiyasi davrida oziq-ovqat xavfsizligini ta'minlash, mavjud resurslardan
oqilona foydalanish, qishloq xo‘jaligini davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashning
qo‘shimcha
chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi
qarordasohada
zamonaviy
yondashuvlarni joriy etishga qaratilgan qator vazifalar belgilab berildi.
O‘zsanoatqurilishbank tizimida ushbuyo‘nalishdagi ishlar davlat dasturlari doirasida
amalga oshirilmoqda.Bank tomonidan umumiy qiymati 390,25 mln. AQSh dollariga
teng meva-sabzavotchilik va chorvachilik tarmog‘iga doir 429 ta loyiha
moliyalashtirildi.Mazkur maqsadda esa Osiyo taraqqiyot banki, Xalqaro taraqqiyot
uyushmasi, Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki, Yaponiya xalqaro hamkorlik
agentligi kredit linyalari jalb etildi.
Ta'kidlash joiz, davlatimiz rahbarining yuqoridagiqaroriga asosan soha sub'ektlari
uchun bank va soliq tizimida alohidapreferensiyalar berilmoqda. Jumladan, tijorat
banklari tomonidan xorijiy kredit liniyalar 3 yildan 5 yilgacha bo‘lgan imtiyozli davr
bilan 10 yilgacha muddatga ajratilmoqda. Qishloq xo‘jaligi tovar ishlab
chiqaruvchilari o‘zi ishlab chiqargan mahsulotini realizasiya qilishdan olingan
foydasi bo‘yicha foyda solig‘idan ozod qilingan, suv resurslardan, tomchilatib
sug‘orish tizimidan foydalanganlik uchun qonunchilikda belgilangan tartibda
imtiyozlar qayd etilgan.
Davlat bojxona qo‘mitasi tomonidan pandemiya sharoitida mahsulotlarni yuklash,
chegaradan o‘tkazishga ko‘maklashuvchi doimiy shtab tashkil etilgan. U yerda
asosiy, bog‘ va tokzorlar qator oralariga hamda takroriy maydonlarga talab qilingan
urug‘liklarni olib kelish hamda joylarga yetkazish choralari tezkor hal etilmoqda.
Bundayengilliklar, o‘z navbatida, aholiga uzluksiz ravishda qishloq xo‘jaligi
mahsulotlarini yetkazib berish hamda oziq-ovqat sanoatida narxlar barqarorligini
ta'minlashda muhim omil bo‘lmoqda.
Bugungi kunda Bank tomonidan birgina meva-sabzavotchilik tarmog‘idagi 196 ta
loyihaga Osiyo taraqqiyot banki, Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki hamda
Yaponiya xalqaro hamkorlik agentligi (JICA)ning 138,96 mln AQSh dollari
miqdoridagi kredit liniyalari yo‘naltirilib, natijada 2425 ta ish o‘rni yaratildi.
Chorvachilik tarmog‘ida esa 54 ta loyiha uchun Osiyo taraqqiyot banki va Xalqaro
taraqqiyot uyushmasining 26,0 mln. AQSh dollarimiqdorida jalb qilingan kredit
liniyalari hisobigachekka hududlarda 570dan ziyod ish o‘rni barpo etildi.
Shuningdek, loyihalar orasida qishloq xo‘jaliginingana shu yo‘nalishida faoliyat
yurituvchi yirik sanoat korxonalari hamda tadbirkorlik sub'ektlarining ishlab
chiqarish quvvatlarini energiya tejamkor va ekologik barqaror texnologiyalar
hisobiga modernizasiya qilishga qaratilgan biznes rejalar ham o‘rin olgan.
Bunday loyihalar uchun bank tomonidan Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki
hamda Xalqaro taraqqiyot uyushmasining 219,24 mln. AQSh dollari miqdoridagi,
qishloq xo‘jaligi korxonalarini qo‘llab-quvvatlashga esa Xalqaro taraqqiyot
uyushmasining 6,05 mln AQSh dollari hajmidagikredit liniyalari yana o‘nlab
loyihalarni tatbiq etishga yo‘naltirildi.
Pirovardida, ushbu loyihalarningishgatushishi hisobiga respublikamizda 4150ga
yaqin yangi ish o‘rnibarpo etildi, 4,6 trillion so‘m miqdorida mahsulot ishlab
chiqarildi.Aholini asosiy turdagi oziq-ovqat mahsulotlari bilan kafolatli ta'minlash,
ichki iste'mol bozoriga mahsulot yetkazib berilishini tizimli tashkil etish va oziq-
ovqat xavfsizligini mustahkamlashga yana bir qulay sharoit yaratildi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
7-mavzu. Tijorat banklarining yangi xizmat turlari va uning qo‘llanilish
amaliyoti hamda xorijiy davlatlarning ayni shu tizimdagi ko‘rsatkichlari bilan
qiyosiy tahlilini amalga oshirish
Hozirgi kunga kelib tijorat banklari juda rivojlangan zamon boldi tijorat
banklaridan misol qilib Ozsanoatqurilishbankning yangi xizmat turlariga kop
maxsulotlarini taqdim qilishim mumkin
Bankning mobile ilovasi orqali online kreditlar olish,online omonat
rasmiylashtirish ,online karta ochish hizmatlari yo’lga tushirilidi
Joyda
Istalgan maqsadlar uchun onlayn mikroqarz
foydalanish imkoni
50 mln. so'mgacha
Istalgan maqsadlar uchun
27,9% dan boshlab
yillik kredit stavkasi
48 oygacha
Ishonch
Pul jamg’armalarini saqlash va ko'paytirishga yordam beradigan omonat
20%Foiz:
13 oyMuddati:
Omonat to'ldirish Pul echish
Yuksalish
Jamg’arish uchun qulay bo'lgan omonat: to'ldirish va qisman olish bilan
19%
Foiz:
13 oy
Muddati:
Omonat to'ldirish
Pul echish
Kelajakka sarmoya
Jamg'armani chet el valyutasida qisman yechib olish va to'ldirib borish asosidagi
omonat
4%Foiz:
12 oyMuddati:
Omonat to'ldirish Pul echish
Kapital
Xorijiy valyutadagi omonat
4%Foiz:
6 oy Muddati:
Omonat to'ldirish Pul echish
Visa Infinite
Noyob imtiyozlar va xizmatlar to'plamiga ega bo'lgan maxsus bank kartasi Karta
narxi1 000 000 so'm
UnionPay Gold
Butun dunyo bo‘ylab tovar va xizmatlar uchun to‘lovlar oddiy va qulay Karta
narxi30 000 so‘m
Visa Platinum
Sayohat qilayotganingizda, mexmonxona bron qilayotganingizda, avtomobil ijaraga
olayotganingizda va shopping qilayotganingizda qoʻshimcha imtiyozlarga ega
boʻling Karta narxi100 000 so'm
Visa Classic
Mazkur karta bank kartalaridan foydalanish borasida tajribaga ega bo‘lganlar uchun
mo‘ljallangan. Karta narxi30 000 so‘m
Mastercard World
Mastercard World - dunyoning istalgan nuqtasida qulaylik, xavfsizlikni
qadrlovchilar uchun xalqaro kartadir. Karta shu darajada universalki, u sizga
sayohatlarda va xorijda haridlar qilishda o‘zgarmas yordamchiga aylanadi Karta
narxi30 000 so‘m
UZCARD DUO
Uning yordamida siz nafaqat UZCARD kartasining standart imtiyozlariga, balki
tijorat va virtual terminallar orqali kontaktli va kontaktsiz to‘lovlarni amalga oshirish
imkoniyatiga ham ega bo‘lasiz
Karta narxi50 000 so'm
HUMO
Humo to‘lov tizimi o‘z mijozlariga kontaktsiz texnologiyalari bilan qo‘llab-
quvvatlanadigan zamonaviy to‘lov usullarini taqdim etadi, ular terminaldagi o‘qib
oladigan uskunaga karta bilan bir marta tegish orqali to‘lovni bajarish imkonini
berib, shu bilan xarid amalga oshirilgan bo‘ladi.
Karta narxi30 000 so'm
Avtokredit
O’zbekiston Respublikasida ishlab chiqarilgan yengil avtomobillarni xarid qilish
uchun kredit
Kredit summasi
Avto qiymatining 90% gacha
Foiz stavkasi
20% dan boshlab
Muddati 5yilgacha
O’zsanoatqurilishbankning Strategik maqsadi
Bankni raqobatbardosh, mijozlarga yo‘naltirilgan, bozor mexanizmlari asosida
faoliyat yuritadigan, mijozlar va sarmoyadorlar uchun jozibador bo‘lgan bankka
aylantirish
O‘zsanoatqurilishbank Boshqaruvi Raisi Saxi Annaklichev:
"Bankni 2021-2023 yillarda rivojlanish strategiyasi - “O‘zsanoatqurilishbank” ATB
ni rivojlanishning yangi modeliga asoslangan holda zamonaviy, mijozlarga
yo‘naltirilgan bankka transformasiya qilishga yo‘naltirilgan. Bunda biznes
yo‘nalishlar Ekotizim biznes modeliga uyg‘unlashgan holda shakllantiriladi".
Fitch Ratings” Oʻzsanoatqurilishbank reytingi istiqbolini “barqaror” deya tasdiqladi
05.05.2023 “Fitch Ratings” xalqaro reyting agentligi Oʻzsanoatqurilishbank kredit
reytingini mamlakat suveren reytingi darajasida – «BB-», istiqboli “Barqaror” deya
tasdiqladi. Ushbu reyting bank faoliyati samarali rivojlanayotgani hamda uning
aktivlari barqaror oʻsayotganligini ifodalaydi.
Dunyodagi geosiyosiy vaziyat bilan bogʻliq iqtisodiy xavflarga qaramay
Oʻzsanoatqurilishbank 2022-yil yakuni boʻyicha barqaror prognozini saqlab qoldi.
Bu holat portfeldagi kreditlar boʻyicha davlat kafolatlari mavjudligi munosabati
bilan bank aktivlari sifatiga nisbatan xatarlar yumshatilganligini nazarda tutadi.
Yaʼni, agentlik ekspertlari Oʻzsanoatqurilishbank kredit reytingini tasdiqlashda
ishonchlilikning asosiy omillari qatorida uning Oʻzbekiston hukumati tomonidan
qoʻllab-quvvatlanishini taʼkidladi. Oʻzsanoatqurilishbank yaqin bir necha yilda
xususiylashtiriladi, shuningdek, zaruratga qarab yuqoridagi qoʻllab-quvvatlash
bankning asosiy aksiyadorlari orqali yoʻnaltirilishi mumkin, deyiladi agentlik
xabarida.
Oʻzsanoatqurilishbank Oʻzbekistonda ikkinchi yirik moliya muassasasi hisoblanadi.
2022-yil yakuniga koʻra, bank sektoridagi aktivlar va kreditlarning 12 foizi ushbu
bank ulushiga toʻgʻri keladi. Shuningdek, u mamlakatda moliya tizimini
shakllantirishga va davlatning strategik loyihalarini amalga oshirishga katta hissa
qoʻshmoqda.
Bundan tashqari, bank asosiy strategik tarmoqlarda kuchli korporativ oʻrnini saqlab
qolish bilan birga, oʻz faoliyatini xususiylashtirish maqsadida kichik va oʻrta biznes
hamda chakana kreditlash sohalarida tijorat faoliyatini rivojlantirishga alohida
eʼtibor qaratmoqda.
Oʻzsanoatqurilishbank va “Helaba” banki oʻrtasida hamkorlik boʻyicha kelishuv
imzolandi
Joriy yilning 27-aprel kuni ikkinchi Toshkent xalqaro investitsiya forumi doirasida
Germaniyaning “Helaba” banki va Oʻzsanoatqurilishbank oʻrtasida umumiy qiymati
35 mln. yevro boʻlgan hamkorlik toʻgʻrisida kelishuv imzolandi.
Oʻtgan yildan buyon anʼanaviy tarzda oʻtkazib kelinayotgan forum ikki va koʻp
tomonlama hamkorlikni mustahkamlashga va yangi biznes imkoniyatlarini kashf
etishga xizmat qilmoqda.
Oʻzsanoatqurilishbank uchun Germaniya kabi sanoatlashgan hududda ulkan
moliyaviy salohiyatga ega moliya muassasasi bilan aloqalarni yoʻlga qoʻyish uning
uzoq muddatli moliyalashtirish va tashqi savdoni amalga oshirish sohasida
hamkorlik ufqlarini kengaytiradi.
Taʼkidlash joiz, Oʻzsanoatqurilishbank mamlakatimizning yirik va tayanch
banklaridan biri sifatida strategik loyihalarni tabiq etishda faol qatnashib, milliy
moliya tizimi rivojiga katta hissa qoʻshmoqda.
Maʼlumot uchun: “Helaba” banki Frankfurt shahridagi yetakchi universal
banklardan biri hisoblanib, umumiy aktivi qariyb 212 mlrd. yevroni tashkil qiladi.
Bugungi kunda bank moliya institutlari, institutsional investorlar va davlat sektoriga
Germaniyada ham, boshqa davlatlarda ham birdek moliyaviy xizmatlarni koʻrsatib
kelmoqda. Shuningdek, u nemis jamgʻarma kassalarining 40 foizi uchun markaziy
kliring tashkiloti va xizmat koʻrsatuvchi provayder sanaladi. Xalqaro miqyosda bank
Fransiya, Irlandiya, AQSH va Buyuk Britaniyadagi filial va vakolatxonalari orqali
ish yuritadi.
Muassasaning xalqaro miqyosdagi uzoq muddatli kredit reytinglari – “Aa3”
(Moody’s) va “A+” (Fitch Ratings) boʻlib, har ikki reyting istiqboli ham “barqaror”
hisoblanadi.
Qurilish materiallari sanoatini rivojlantirishda masʼul idora va muassasalar
vakillaridan iborat Oʻzbekiston delegasiyasi Italiya davlatida boʻlib, Italiya
keramika ishlab chiqaruvchilari konfederatsiyasi, savdo va eksport-kredit
agentliklari,
“Italiya-Oʻzbekiston”
palatasi
hamda
qator
yetakchi
kompaniyalar mutasaddilari bilan amaliy uchrashuvlar oʻtkazdi. Tashrif
doirasida manfaatli kelishuvlarga erishildi.
Davlatimiz rahbari boshchiligida mahalliy sanoatni rivojlantirishda har bir
yoʻnalishda yetakchi davlatlar tajribasini oʻzlashtirishga qaratilgan ustuvor
vazifalar belgilangan. Xususan, keramika plitalar, sanitar-texnik buyumlar
hamda
chinni
idishlar
ishlab
chiqarishni
Yevropa
standartlariga
muvofiqlashtirish boʻyicha alohida topshiriqlar berilgan.
Shu maqsadda Italiyada boʻlgan delegatsiya aʼzolari mazkur sohaga aloqador
oʻnga yaqin tashkilot va muassasalar hamda yirik ishlab chiqaruvchilar bilan
muzokaralar oʻtkazdi.
“Azzurra Ceramica” sanitar-texnik buyumlar ishlab chiqarish kompaniyasi,
“Arcucci Ceramica” keramika va sopol idishlar ishlab chiqarish korxonasi,
“Senini” turli bloklar, qoplamalar va yoʻlak plitalari ishlab chiqarish
kompaniyasi hamda “SIVER S.R.L.” distribyutorlik kompaniyasi vakillari
bilan boʻlib oʻtgan uchrashuvlar natijasida hamkorlik toʻgʻrisida kelishuvlar
imzolandi.
Investitsiyalar, eksportni qoʻllab-quvvatlash va qoʻshma loyihalarni amalga
oshirishda “Confindustria Ceramica” – keramik mahsulotlar ishlab
chiqaruvchilar konfederatsiyasi, “ICE” – Italiya savdo agentligi, “Sisayi”
hamda “Imagro Group” injiniring-konsalting xizmatlari kompaniyalari bilan
sherikchilik munosabatlari oʻrnatildi.
Italiya – Oʻzbekiston savdo palatasi, Qurilish materiallari sanoatini
rivojlantirish boʻyicha Kengash hamda «Oʻzsanoatqurilishmateriallari”
uyushmasi oʻrtasida keramika mahsulotlari sanoatida hamkorlikni tashkil
etish boʻyicha imzolangan hujjatda sohani yangi bosqichga olib chiqadigan
loyihalarni amalga oshirish, mahsulotlar sifatini xalqaro standartlarga
moslashtirish, mutaxassislar tayyorlash, texnologlarni jalb qilish hamda
koʻrgazmalarda ishtirok etish orqali Oʻzbekistonda ishlab chiqarilgan
mahsulotlarni dunyo bozorida tanitish masalalari ilgari surildi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
8-mavzu. Amaliyot natijalari bo‘yicha xulosalarni shakllantirish va amaliyot
daftarini rasmiylashtirish
Ushbu amaliyot jaroyonida men o’zim uchun kerakli malumotlarga ,ilmga tajribaga
ega bo’ldim
Amaliyot natijalari bo'yicha xulosalar shakllantirish va amaliyot daftarini
rasmiylashtirish
uchun
quyidagi
qadamlardan
o’tdim
1. Amaliyot natijalari va kelgan joriy yilning yakunidagi hisobotlar to'plamini oldim
.
2. Olingan to'plam ma'lumotlari tahlil qilish va ular bo'yicha xulosalar bilan
tanishdim
3. Xulosalarni tayyorlash uchun kerakli ma'lumotlarni tayorladim
4.Xulosalarni rasmiylashtirish uchun kerakli hujjatlarni tayyorladim
5. Tayyorlangan xulosalarni va amaliyotdaftarida batafsil yoritib chiqdim
Xulosa qilib etganimda muxtaram Prezidentimiza SH Mirziyoyevni tashabuslari
bilan 2023 yil Insonga e’tibor va sifatli talim yili boldi
Men Toshkent moliya institute talasi ekanimdan farxlanaman va amaliyot otash
jaroyonida yana faxr bilan amaliyot jaroyinini tugatdim
Nazariy bilim olganimza bilan amaliy bilimga ega bolmagan talaba mukamal kasb
egasi bola olmaydi
Ushbu tijorat banklarining ichida O’zsanoatqurilishbankiga mehrim boshqacha
bolganligi sababli amaliyotimni shu bankda o’tadim va bank bilan yaqindan
tanishdim bankning ishlash rejasi haqda ularning ish hujjatlari haqda hisob raqamlari
kredirlari va ularning zamonga moslashgan holda maxsulotlari bilan tanishdim ozim
uchun kelajakda as qotadigan bilim malakaga ega boldim
Har bir insonoz ustida ishlashda bilim olishda charchamas ekan nafaqat
mamlakatimiza rivojlanadi dunyoga namuna boladigan bilim egasi bolish mumkin
Molyaviy institutlar faoliyatiga chet el investitsiyalarini keng jalb qilish
maqsadida davlat tomonidan chet ellik investorlarga qulay investitsion muhit
yaratish va investorlarning huquqlarini himoya qilish.
Respublikamizning barcha tijorat banklari tomonidan yuridik va jismoniy
shaxslarga masofaviy bank xizmatlari ko‘rsatilishini taʼminlash bilan bir qatorda
mijozlar tomonidan bank yangi xizmat turlariga bo‘lgan ishonchini oshirish uchun,
moliyaviy bank xizmatlariga oid qonunchilik bazasini takomillashtirish va reklama
faoliyatlarini kengaytirish lozim;
Xalqaro tashkilotlardan jalb qilinishi mumkin bo‘lgan mablag‘larni yuridik
shaxslar va aholi depozitlari oshishi hisobiga kamaytirish va buning oqibatida
tashqariga chiqib ketishi mumkin bo‘lgan foiz to‘lovlarini mamlakat ichida ushlab
qolish lozim. Tijorat banklari tomonidan aholi bo‘sh pul mablag‘larini yuqori foizli,
jozibador omonatlarga jalb qilishi bilan bankdan tashqari pul aylanmalarini banka
jalb qilish, aholining investitsion faolligini oshirish va barqaror daromad manba iga
ega bo‘lib, turmush tarzini o‘sishiga xizmat qiladi.
Shuningdek, umumiy xulosa urida shuni alohida qayd yetish lozimki, ilmiy-
tadqiqot ishimda takidlab utilgan barcha masalalar «O’zsanoatqurilishbank” ATB
tizimini amaliyoti uchun kelajakda juda muhim ahamiyat kasb yetishi ravshan
hodisa. Shunday ekan endilikda aynan yangi raqamli bank xizmatlari joriy etilib,
banklar faoliyatining kelajagini tashkil yetuvchi tizimlar sifatida kata sahnaga
chiqqanda ushbu yuqorida berilgan takliflarning naqadar amaliyotga mos kelishini
kuzatishimiz mumkin buladi.
Bankda o‘tkazgan 4 haftalik ishlab chiqarish amaliyotim maroqli, foydali va
yangi bilimlarga boy bo‘ldi. Amaliyot davomida yetarlicha ko‘nikma va malakaga
ega bo‘ldim, shu bilan birga bank sohasiga bo‘lgan qiziqishim ham yanada ortdi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
5-kurs
___guruh
talabasi
_______________________________________________
(ismi-sharifi)
yil «
»
dan
yil «
»
gacha
da (amaliyot obyektining to‘liq nomi)
ishlab chiqarish malakaviy amaliyotini o‘tadi.
Talabanining bitiruv oldi malakaviy amaliyotini o‘tashi bo‘yicha amaliyot
obyektidan berilgan
YAKUNIY XULOSA
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi
Bank (filiali) rahbari
(ismi-sharifi)
(imzo)
5-kurs
guruh
talabasi
(ismi-sharifi)
yil «
»
dan
yil «
»
gacha
da (amaliyot
obyektining
to‘liq nomi)
Bitiruv oldi malakaviy amaliyoti yuzasidan institutdan tayinlangan rahbarning
YAKUNIY XULOSASI
Institutdan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
Tayyorladi
kurs
guruh
talabasi
Amaliyot rahbari:
Kafedra tomonidan ro‘yxatga olingan
tartib raqami №
“
”
2022-y.
( imzo)
Ishlab chiqarish malakaviy amaliyoti yakuni bo‘yicha talabaning bahosi
baho
Amaliyot rahbari:
(ismi-sharifi)
(imzo)
(sana)