Tijorat banklari passivlari operatsiyalari va bank faoliyatining asosiy ko‘rsatkichlarining dinamikasi va tahlili
Yuklangan vaqt
2024-02-19
Yuklab olishlar soni
63
Sahifalar soni
46
Faytl hajmi
3,4 MB
8-ilova
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“BANK ISHI” KAFEDRASI
Sirtqi ta’limning 5230700 – “Bank ishi” bakalavriat ta’lim
yo‘nalishi 5-kurs
AMALIYOT DAFTARI
Toshkent-2022
5-kurs
guruh talabasi
ning
(ismi-sharifi)
Amaliyot joyi
(amaliyot obyektining to‘liq nomi va manzili)
Amaliyot o‘tash muddati
yil «
»
dan
yil «
»
gacha
Institutdan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
Kafedra mudiri
prof. A.Omonov
(imzo)
Talaba
yil «
»
da amaliyot joyiga
keldi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
Bank (filiali) rahbari
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
AMALIYOT O‘TASH QOIDALARI:
1. Belgilangan muddatda amaliyot o‘tash joyiga borish;
2. Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar bilan amaliyot o‘tash rejasini kelishish;
3. Amaliyot o‘tash bo‘yicha institut tomonidan berilgan dastur asosida amaliyot o‘tash va amaliyot
daftarini rasmiylashtirish;
4. Amaliyot dasturi mavzularining har biri bo‘yicha yozilgan xulosalarning ishonchligi va
asosliligini hududiy moliya organi rahbarining imsozi va mahri orqalai tasdiqlatish.
AMALIYOT O‘TASH REJA JADVALI
№
Amaliyotning namunaviy mavzulari
Ish kunlari
soni
1. Tijorat banklari passivlari operatsiyalari va bank
faoliyatiningasosiy ko‘rsatkichlarining dinamikasi va
tahlili(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni yig‘ish)
5
2. Tijorat banklari aktivlari tarkibi va ularning joylashishi
hamda sifatining tahlili
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni yig‘ish)
5
3. Bank tomonidan xo‘jalik subyektlarini kreditlash tartibi va
mijozni kreditga layoqatliligini baholash tahlili
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni yig‘ish)
3
4. Pul muomalasini tashkil etish, ular bo‘yicha me’yoriy-
huquqiy hujjatlar bilan tanishish va o‘rganish
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni yig‘ish)
3
5. Tijorat banklari tomonidan valyuta operatsiyalarini amalga
oshirish tartibi va tahlili
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni yig‘ish)
4
6. Bankning daromadlari, xarajatlari va foydasini shakllanishi
va ularning tahlili, mavjud muammolar va ularni hal etish
maqsadida amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy
yo‘nalishlari va mazmunini o‘rganish
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni yig‘ish)
5
7. Tijorat banklarining yangi xizmat turlari va uning qo‘llanilish
amaliyoti hamda xorijiy davlatlarning ayni shu tizimdagi
ko‘rsatkichlari bilan qiyosiy tahlilini amalga oshirish
(yillik moliyaviy hisoboti bo‘yicha statistik ma’lumotlarni yig‘ish)
5
8. Institutdan tayinlangan bitiruv oldi amaliyot rahbari bilan
ishlash*
6
Jami
36
* Eslatma: Talaba institutdan biriktirilgan amaliyot rahbari bilan maslahatlashgan holda,
haftaning shanba kunlari o‘rgangan bilim, ko‘nikma, malaka va amaliy ma’lumotlarga asoslanib,
ishlab chiqarish malakaviy amaliyoti to‘g‘risida amaliyot daftarida xulosalar yozadi.
Institutdan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
1-mavzu. Tijorat banklari passivlari operatsiyalari va bank faoliyatining
asosiy ko‘rsatkichlarining dinamikasi va tahlili
Bank resurslarini shakllantirish bilan bog‘lik bo‘lgan operatsiyalar banklarning- passiv
operatsiyalar deyiladi. Passiv operatsiyalar yordamida tijorat banklarining passiv va aktiv-
passiv schyotidagi pul mablag‘larining salmog‘i oshib boradi. Banklarning passiv
operatsiyalari ularning faoliyatini tashkil qilishda katta rol o‘ynaydi.
Passiv operatsiyalar yordamida tijorat banklari kreditlash uchun zarur bыlgan kredit
resurslarini tashkil qiladi. Tijorat banklari passiv operatsiyalarining asosan to‘rtta shakli
mavjud:
Tijorat banklari qimmatbaщo qog‘ozlarini muomalaga chiqarish yo‘li bilan resurslar
yig‘ish;
Bank
foydasi
hisobidan
har
xil
fondlar
tashkil
qilish
yoki fondlar summasini oshirish;
Boshqa kreditlarning mablag‘larini jalb qilish;
Depozit operatsiyalarni amalga oshirish.
Tijorat banklarining resurslari bankning o‘z mablag‘lari jalb qilingan va emitentlashgan
mablag‘lar hisobidan shakllanadi. YUkorida keltirilgan passiv operatsiyalarning birinchi va
ikkinchi shakllarida banklarning o‘z mablag‘lari yuzaga keladi va qolgan oxirgi ikki
shaklida kredit resurslarining ikkinchi qismi jalb qilingan resurslar yuzaga keladi.
Banklarning o‘z mablag‘lariga — bankning ustav kapitali, rezerv kapitali, maxsus
fondlar, moddiy rag‘batlantirish fondi, boshqa har xil tashkil qilingan fonddar va
taqsimlanmagan foydasi kiradi. Banklarning o‘z mablao‘lari ichida asosiy o‘rinni bankning
o‘z kapitali egallaydi.Bankning ustav kapitali summasi bank ustavida ko‘rsatiladi va bank
ishini boshlashning boshlangich nuqtasi hisoblanadi. Banklarning tashkil qilishning
shakllariga qarab bankning ustav kapitali ham xar hil tashkil topadi.
Agar bank aksiyadorlik jamiyati tariqasida tashkil qilinadigan bo‘lsa, ustav kapitali yoki
fondi aksiyalar chiqarish va joylashtirish yo‘li orqali tashkil topadi. Banklarning ustav
kapitali summasi qonun yo‘li bilan chegaralanmaydi. Banklarning barqaror faoliyatini
taminlash maqsadida uning minimal miqdori belgilab beriladi.
Bankning ustav kapitali uning balansining passivida ko‘rsatiladi. Ustav fondi
summasining oshirilishi bank aksiyadorlik umumiy majlisida hal qilindi. Banklarning ustav
kapitali ularning majburiyatlarini bajarishning asosi bo‘lib xizmat qiladi. Bank kreditlar
hisobidan banklarning ustav kapitalini tashkil qilish mumkin emas. Banklar tashkil
qilinganda ustav kapitalining tarkibi moddiy mablag‘lardan va pul mablag‘laridan tashkil
topadi. Bank faoliyatining boshlangich boskichlarida bankning o‘z mablag‘lari hisobidan
birinchi navbatdagi bank xarajatlari (er, bino, asbob-uskuna, ish haqi) qoplanadi.
Banklarning o‘z mablag‘lari uzoq muddatli aktivlarga quyilmalar qilishning asosiy
manbasi hisoblanadi. Odatda Markaziy bank tijorat banklari uchun banklarning uz
mablag‘lari bilan chetdan jalb kilingan resurslar o‘rtasida chegarani belgilab beradi.
Banklarning aksiyador kapitali quyidagi tarkibiy qismlardan tashkil topishi mumkin.
Bular:
a) o‘z aksiyador kapitali – bu kapital oddiy va imtiyozli aksiyalar chiqarish va sotish
hisobidan, taqsimlanmagan fondi hisobidan yuzaga keladi;
b) xar xil ko‘zda tutilmagan holatlar uchun tashkil kilingan rezervlar.
v) bankning uzoq muddatli majburiyatlari (uzok muddatli veksel va obligatsiyalar)
bo‘lishi mumkin.
Banklarning rezerv kapitali yoki rezerv fondi foydadan ajratmalar hisobiga hosil bo‘ladi
va u ko‘zda tutilmagan zararlar hamda qimmatli qog‘ozlar kursining tushishi natijasidagi
yo‘qotishlarni qoplash uchun mo‘ljallangan.
Taqsimlanmagan foyda — rezerv fondiga ajratmalar va dividendlar tыlanganidan so‘ng
qoladigan foydaning bir qismidir.Banklarning o‘z mablag‘lari tijorat banklari faoliyatida
muhim ahamiyat kasb etadi. Banklarning o‘z kapitali hissasining kamayishi ba’zi hollarda
banklarning sinishiga olib keladi.
Bank resurslari tarkibida aholining omonat qo‘yilmalari muhim rol tutadi. Ular to‘liq
summaga yoki bo‘lib-bo‘lib qo‘yiladi va berilishi mumkin. Omonatchi va bank o‘rtasidagi
mablag‘ ko‘yishi bilan bog‘lik munosabat omonat daftarchasini berish bilan tasdiqlanadi.
Banklar to‘lovchilik asosida turli xil maqsadli qo‘yilmalarni, muddatli yoki talab kilish
hamda olish mumkin bo‘lgan jamg‘armalar qabul qiladilar.
Banklar mablag‘larni jalb qilish imkoniyatlari chegaralangan bo‘lib, barcha
mamlakatlarda bu jarayon Markaziy bank tomonidan tartibga solinib turiladi. Jalb qilingan
mablag‘lar tijorat banklari kredit resurslarining asosiy qismini tashkil qiladi.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki bank kapitali bilan jalb qilingan mablag‘lar
orasidagi nisbatni bir qator zaruriy me’yorlar yordamida tartibga soladi.
Bu quyidagi normativlar:
kapital etarliligi,
bir kredit oluvchiga to‘g‘ri keladigan maksimal risk miqdori,
aholidan jalb qilingan depozitlarning maksimal miqdori va boshqalar
BANK PASSIVLARI balansda quyidagi ko‘rinishda joylashadi.
Majburiyatlar
Talab qilib olinguncha saqlanadigan depozitlar
Jamg‘arma depozitlari
Muddatli depozitlar
Banklarning depozitlari
To‘lanishi kerak bo‘lgan banklararo ssudalar
To‘lanishi kerak bo‘lgan boshqa ssudalar
To‘lanishi kerak bo‘lgan hisoblangan foizlar
Qayta sotib olish sharti bilan sotilgan qimmatli qog‘ozlar
Boshqa passivlar
r
Jalb qilingan mablag‘larni asosiy qismini depozitlar tashkil qiladi.
Depozit va ularning turlari
Banklarda maqsadlarni amalga oshirish uchun pul mablag‘larini qo‘yilmalarga jalb qilish
operatsiyalari- depozit operatsiyalari deyiladi.
Depozitlar faqatgina omonatchiga emas, shu bilan birga bankka ham manfaatlidir.
Ko‘pgina depozitlar orqali bankning ssuda kapitali shakllanadi, keyinchalik esa bank turli
xo‘jalik sohalarini qulay shartlar asosida kreditlaydi.
Depozit va kredit foizlari orasidagi farq bo‘sh pul mablag‘larini jalb qilish va ssuda
kapitalini joylashtirish borasidagi bank marjasi (mukofoti) bo‘lib hisoblanadi.
Depozit operatsiyalar - banklarning depozitorlar bilan tuzgan shartnomalari asosida
depozit maqsadlariga ko‘ra yuridik va jismoniy shaxslarning pul mablag‘larini muayyan
muddatga jalb etish hamda saqlashga doir operatsiyalaridir.
Depozitor bankka kela olmagan yoki u depozit operatsiyalariga doir zarur hujjatlarni
mustaqil ravishda to‘ldira olmagan hollarda uning depoziti bo‘yicha operatsiyalar ishonchli
shaxs tomonidan amalga oshiriladi. Uning vakolati amaldagi qonunchilikka muvofiq
asoslangan bo‘lishi lozim.O‘zbekiston Respublikasida yuridik va jismoniy shaxslar depozit
operatsiyalarning sub’ektlari bo‘la oladi.
Depozitlar naqd pul yoki naqd pulsiz shaklda qo‘yilishi mumkin.YUridik yoki jismoniy
shaxs tomonidan qo‘yiladigan depozitning eng kam miqdori har bir bank tomonidan
mustaqil ravishda belgilanadi.
Bank qabul qiladigan depozitning eng ko‘p miqdori chegaralanmaydi. Barcha depozitlar
joriy mablag‘lar tarzida qabul qilinadi va shu asosda to‘lanadi. Depozitlar tratta, cheklar,
pul topshiriqnomalari, davlat xazina kafolatlari va boshqa shakllarda kelib tushsa, ular
undirib olish sharti bilan qabul qilinadi, biroq, summa bankning hisobvarag‘iga kelib
tushmaguncha ushbu depozitga kiritilgan hisoblanmaydi.
Depozitlar jismoniy shaxslardan, shu bilan birga 14 yoshga to‘lgan yoshlardan qabul
qilinishi mumkin. O‘z nomiga omonat qo‘ygan, 14 yoshdan 18 yoshgacha bo‘lgan
balog‘atga etmagan yoshlar o‘z omonatlarini mustaqil ravishda tasarruf etadilar.
Layoqatli har qanday jismoniy shaxslar balog‘atga etmagan shaxs nomiga omonat
qo‘yishi mumkin.
Har qanday vasiy va ishonchli shaxs ham uning vasiyligiga topshirilgan shaxs nomiga
depozit hisobvarag‘i ochishi mumkin.
Biror shaxs tomonidan balog‘atga etmagan shaxs nomiga qo‘yilgan omonatlarni
quyidagilar tasarruf etishlari mumkin:
a) 14 yoshga to‘lguniga qadar - ota-onalar yoki balog‘atga etmagan shaxsning boshqa
qonuniy vakillari;
b) vasiylik kengashining ruxsati bo‘lgan vasiylar;
v) 14 yoshga to‘lganidan so‘ng - ota-onasi yoki boshqa
Depozitlarning turlari:
talab qilib olinguncha depozitlar;
jamg‘arma depozitlari;
muddatli depozitlar;
jamg‘arma (depozitli) sertifikati;
boshqa depozitlar.
Bank sektori rivojlaninshining asosiy dinamik ko‘rsatkichlari
№
Ko‘rsatkichlar
2019y
2020 y
2021 y
1.
Xususiy kapital, mlrd.so‘m
4100.1
5334,2
6200
Xususiy kapital, o‘tgan yilga nisbatan, %
18,04
30,1
16,2
2.
Aholi omonatlari, mlrd.so‘m
4446,9
6173
8421,2
Aholi omonatlari, o‘tgan yilga nisbatan, %
48,83
38,84
36,42
3.
YUridik shaxslarni depozitlari miqdori,
mlrd.so‘m
13236,3
18042,3
22800
YUridik shaxslarni depozitlari miqdori o‘tgan
yilga nisbatan, %
41,59
36,31
26,37
Bank tizimining resurs bazasini mustaxkamlash borasida amalga oshirilayotgan chora-
tadbirlar natijasida banklarning jami kapitali 2020 yilda 30,1 foizga o‘sib, 2021 yil 1 yanvar
xolatiga 5,3 trln. so‘mni tashkil etdi
2022-yil 1-may holatiga statistik ma’lumotlar tahlili
Ustav kapitali 4634513,9 mln.so‘m, zaxira kapitali 1611263,6 mln.so‘m va taqsimlanmagan
foyda 1394862 mln.so‘mni tashkil etadi.
Bank aktivlari 55 601 323,7 mln.so‘mni tashkil etadi. Xususan, yalpi kredit portfeli hajmi
42 834 828,5 million so‘mga yetdi. Investitsiyalar hajmi 200248,8 mln.so‘mni tashkil etdi.
Likvid aktivlar 10 321 544,1 mln.so‘mni tashkil etdi. Likvidlikni qoplash koeffitsienti 233,4
foizni tashkil etdi.
Mijozlarning omonatlari 11 758 900,0 mln.so‘mni tashkil etdi. O‘z kapitali 7 641 335,641
million so‘mni tashkil etdi. Kapitalning yetarliligi va 1-darajali kapitalning etarlilik
koeffitsientlari mos ravishda 15,8% va 12,8% ni tashkil etdi.Foiz daromadlari
(daromadlarga jami) 53,6% va 1785370,2 mln.soʻmni tashkil etdi. Sof foiz daromadi
(daromadga, jami) 26% va 864 080,4 mln.so‘mni tashkil etdi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
2-mavzu. Tijorat banklari aktivlari tarkibi va ularning joylashishi hamda sifatining
tahlili
Bank aktivlari deyilganda-bank faoliyatida amalga oshirilgan va oshiriladigan
amaliyotlari jarayoni-da mablag‘ni xarid qilish, foydalanish uchun uchinchi shaxsga berish
natijasida
iqtisodiy
manfaat
keltiruvchi
moddiy
va
nomoddiy
mablag‘lar
tushuniladi. Iqtisodiy manfaat odatda aktivlarda pul oqimi shaklida namoyon bo‘ladi.Naqd
puldan tashqari har qanday resurs aktivga aylanishi uchun alohida yoki biror bir boshqa
resurs bilan birgalakda bevosita yoki bilvosita pul oqimini ta’minlashi zarur.
Bank aktivlari, bankning aktiv amaliyoti natijasida shakllanadi, ya’ni bank balansini likvid
holda ushlab turib, o‘z va jalb qilingan mablag‘larni foyda olish maqsadida joylashtirish
faoliyatini ta’minlaydi.Bank aynan aktiv amaliyotlari natijasida daromadining asosiy
qismini oladi.
Tijorat banklari aktivlarining o‘ziga xos belgilariga qarab guruhlanishi:
Bank aktivlarining tarkibi deyilganda bank balansining aktiv qismida joylashgan
moddalarning sifat nuqtai nazaridan uning umumiy miqdoridagi ulushi tushuniladi.
Aktivlarning sifat darajasi bankning maqsadga muvofiq tarkibiy tuzilishi, aktiv
operatsiyalarning
diversifikatsiyasi,
riskli
aktivlarning
hajmi,
riskli
va
to‘lasholmagan aktivlarning salmog‘i va ularning o‘zgaruvchanligi kabi xususiyatlari
bilan baholanadi.
Tijorat banklarining aktivlari ularning balansida likvidlilik darajasiga ko‘ra aks
ettiriladi.
Aktivlar sifati quyidagi omillar bilan aniqlanadi:
Banklarning
aktiv
operatsiyalar
hajmini,
jumladan,
kreditlash
va
investitsiyalash imkoniyatlarini oshishiga zamin yaratdi.
Tijorat banklarining jami aktivlari yil davomida 30,2 foizga oshib, 2013 yilning 1 yanvar
holatiga ko‘ra 35,7 trln. so‘mga etdi ( chizma).
O‘zbekiston Respublikasi tijorat banklarining kredit qo‘yilmalari dinamikasi
Ko‘rsatkichlar
2020 y.
2021 y.
2022 y.
2022 yilda 2020 yilga
nisbatan
o‘zgarishi, (+,-)
YAIM mlrd. so‘m
61 831
77 751
96589,8
34758,8
Kredit qo‘yilmalari
umumiy summasi, mlrd.
so‘m
11539
15652
20392
8853
YAIMga nisbatan foiz
hisobida
18,6
20,1
21,1
2,5 f.p.
Tijorat banklarining kredit potensiali - bu jalb qilingan mablag‘larning kredit va bankning
boshqa aktiv operatsiyalarini amalga oshirishning iqtisodiy chegarasi hisoblanadi.
Tijorat banklarining umumiy kreditlash qudratiga quyidagi omillar yig‘indisi ob’ektiv
ta’sir ko‘rsatadi:
-Bankda yig‘ilgan jami mablag‘larning umumiy hajmi;
-Kreditlash qudrati manbalarining tuzilishi va barqarorligi;
-Markaziy bank tomonidan o‘rnatilgan majburiy zaxiralar darajasi;
-Tijorat banklari joriy likvidligini ushlab turish uchun zaxiradan foydalanishga yo‘l
qo‘yilgan hollarda undan foydalanish tartibi;
-Bank majburiyatlarini tuzilishi va umumiy summasi va boshqalarga bog‘liqdir.
Daromad keltirishiga karab bank aktivlari
1. Daromad keltiruvchi aktivlar.
Qisqa va uzoq muddatli ssudalar (aholiga,mijozlarga, boshqa banklarga);
Faktoring,lizing,forfeyting,trast
operatsiyalaridan
olinadigan
daromadlar;
Qimmatli qog‘ozlar operatsiyalaridan olinadigan daromadlar
2. Daromad keltirmaydigan aktivlar.
Pul mablag‘lari;
Boshqa banklardagi korschyotlardagi mablag‘;
Bino va inshootlar;
Nomolliy aktivlar;
Debitorlar;
Hisob-kitobdagi mablag‘lar;
Muddati utgan ssudalar .
Aktivlarning likvidli ta’minotiga quyidagilar kiradi:
- O‘zbekiston Respublikasi xukumatining so‘zsiz kafolati;
- O‘zbekiston Respublikasi Markaziy bankining so‘zsiz kafolati;
- banklarda ochilgan hisobvarag‘larda erkin ayirboshlanadigan valyuta shaklidagi garov;
- O‘zbekiston Respublikasi xukumati qimmatli qog‘ozlari shaklidagi garov;
- andozaviy qimmatbaho metallar shaklidagi, ya’ni oltin va kumush quymalari shaklidagi
garov.
Quyidagi aktivlar nolikvid ta’minotga ega, deb hisoblanadi:
- ko‘chmas mulk, o‘zlashtirilgan va o‘zlashtirilmagan erga bo‘lgan xuquqni hisobga
olgan holda;
- ko‘chma mulk;
- xususiy korxonalarning qimmatli qog‘ozlari;
- yuridik va xususiy shaxslarning kafolatlari.
1- riskdan holi bo‘lgan aktivlar. risklilik darajasi 0%
• naqd pullar va boshqa kassa hujjatlari,
• Markaziy bankdagi «Nostro», «Vostro» schetidagi mablag‘lar,
• majburiy rezerv schetidagi mablag‘lar,
• xazina veksellari,
• davlat obligatsiyalari,
• Markaziy bankning qimmatli qog‘ozlari va obligatsiyalari kiradi.
2 - kichik (minimal) riskli aktivlar. Bu aktivlar bo‘yicha risk darajasi 20% ga teng.
boshqa banklarning «Nostro» va «Vostro» korschetlaridagi olinishi lozim bo‘lgan
mablag‘lar,
evroobligatsiyalar,
qisqa muddatli birinchi sinf ta’minlanganlikga ega bo‘lgan kreditlar va boshqa hujjatlar
3 - yuqori riskli aktivlar:Bu aktivlar bo‘yicha risk 50 % ga teng.
• boshqa banklarga berilgan kreditlar,
• boshqalar uchun bank bergan garov va kafolatlar.
4 - eng yuqori darajadagi (maksimal) riskli aktivlar 100%ga teng.
• qimmatli qog‘ozlar sotish va sotib olish scheti,
• sotib olingan veksellar,
• trast hujjatlar va akkreditivlar trattalari bo‘yicha mijozlarning majburiyatlari,
• bankning to‘lanmagan aksiyalari bo‘yicha mijozlarning majburiyatlari, sud
jarayonida bo‘lgan kreditlar,
• akkreditivlar,
• forvardlar kiradi.
O‘zbekistan Respublikasi Markaziy banki tomonidan 1998 yil 9 noyabrda tasdiklangan
242-sonli «Aktivlar sifatini tasniflash, mumkin bulgan yukotishlar buyiicha tijorat banklari
tomonidan rezervlar tashkil kilish va undan foydalanish koidasiga asosan, tijorat banklari
tomonidan beriladigan kreditlar yukorida keltirilgan mezonlar buyicha «yaxshi»,
«standart», «substandart», «shubxali», «umidsiz» kreditlarga tasniflanadi. Aktivlarni
boshqarishning asosiy maqsadi tavakkal qilishning eng pats darajasi sharoitida daromad
foiz tushumlari va xarajatlar orasidagi farqni mumkin kadar oshirish yoki uni juda
bo‘lmaganda barqaror darajada saqlab turishdan iborat ekanligi malum.
Aktivlarni samarali boshkarish kuyidagilardan iborat:
• bank daromadi va xarajati urtasidagi marja kurinishidagi farkning usishi :
• daromad va kredit resurslari tavakkalchiligiga etarli darajada rioya kilish:
• bank aktivlarda % stavkasi uzgarishi bilan % tavakkalchiligini kamaytirish
maksadida e’tiborini karatish.
• Bank aktivlarini turli aktivlarga joylashtirish yukori likvidlik darajasini ushlab turish
va malum yukori daromad olish extiyojini belgilab beruvchi mavjud konun va
tartibga soluvchi aktlardan kelib chikadi. «Likvidlilik- daromadlilik» dillemasini
echishga urinishlar aktivlarni boshkarishda 3 usulni keltirib chikaradi.
Tijorat bank aktivlarini boshqarish usullari:
1. Aktivlarni boshqarishning umumiy fond mablag‘lari usuli;
2. Aktivlarni taqsimlash metodi;
3.Ilmiy boshqarish metodi;
Bankning kassali aktivlari asosan daromad keltirmaydigan aktivlar hisoblanadi. SHuning
uchun ularning aktivlar umumiy hajmidagi salmog‘ini pasayishi aktivlar daromadliligini
oshishiga, ular salmog‘ini oshishi esa aktivlar daromadliligini pasayishiga sabab bo‘ladi
Aktivlarning sifati
Zaxiralar
1
YAxshi
0%
2
Standart
10%
3
Substandart
25%
4
SHubxali
50%
5
Umidsiz
100%
2022-yil 1-may holatiga statistik ma’lumotlar tahlili
Ustav kapitali 4634513,9 mln.so‘m, zaxira kapitali 1611263,6 mln.so‘m va
taqsimlanmagan foyda 1394862 mln.so‘mni tashkil etadi.
Bank aktivlari 55 601 323,7 mln.so‘mni tashkil etadi.
Xususan, yalpi kredit portfeli hajmi 42 834 828,5 million so‘mga yetdi.
Investitsiyalar hajmi 200248,8 mln.so‘mni tashkil etdi.
Likvid aktivlar 10 321 544,1 mln.so‘mni tashkil etdi.
Likvidlikni qoplash koeffitsienti 233,4 foizni tashkil etdi.
Mijozlarning omonatlari 11 758 900,0 mln.so‘mni tashkil etdi.
O‘z kapitali 7 641 335,641 million so‘mni tashkil etdi. Kapitalning yetarliligi va 1-
darajali kapitalning etarlilik koeffitsientlari mos ravishda 15,8% va 12,8% ni tashkil
etdi.Foiz daromadlari (daromadlarga jami) 53,6% va 1785370,2 mln.soʻmni tashkil
etdi. Sof foiz daromadi (daromadga, jami) 26% va 864 080,4 mln.so‘mni tashkil etdi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
3-mavzu. Bank tomonidan xo‘jalik subyektlarini kreditlash tartibi va mijozni
kreditga layoqatliligini baholash tahlili
. Kreditga layoqatlik tahlili Kreditga layoqatlik tahlilining mazmuni, maqsadi va vazifalari Korxonalar iqtisodiy
harakatda, faoliyatda albatta, qarz kapitaliga zaruriyat sezadilar. Negaki, biznesni dastlabki qadamiga etarli
mablag‘ tadbirkorlarda doimo ham etarli bo‘lmaydi. Iqtisodi rivojlangan davlatlar biznes hayotini kuzatish shuni
ko‘rsatadiki faoliyatni, biznesni 90 foizi qarz kapitali hisobiga yo‘lga qo‘yiladi. Bundan ko‘rinib turibdiki,
korxonalar doimo aniq biznes loyihalari, rejalari asosida qarz kapitali jalb qiladilar va uni ishlatishdan naf
ko‘radilar. Korxonalarni kreditga layoqatligini baholashni tasdiq topgan me’yoriy aktlari va nizomlariga ta’yangan
holda har bitta biznes subektini kreditni, qarzni qaytarib berish layoqati o‘rganilmog‘i lozim. Bu mezonlar
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy Banki, Iqtisodiyot Vazirligi, Iqtisodiy nochor korxonalar bilan ishlash
Ko‘mitasi va tegishli Vazirliklar tomonidan tuzib chiqiladi. Uzoq muddatli va qisqa muddatli kreditlarning
tarkiblanishi qarz munosabatlarini rasmiy jihatlariga ta’sir etmaydi. YA’ni har ikkala holatda ham moliyaviy holat
tahlili bo‘yicha bir xildagi zaruriy amallar, analitik tadbirlar amalga oshiriladi. Odatda muddatligi bo‘yicha
kreditlar va qarzlar uzoq, urta va qisqa muddatga tarkiblanishi belgilangan. Lekin hisob amaliyotida ularni uzoq va
qisqa muddatli guruxga tarkiblash amaliyoti joriy etilgan. Uzoq muddatli kreditlar -uzoq muddatli aktivlarni
(asosiy vositalar, nomoddik aktivlar, kapital qo‘yilmalar, o‘rnatiladigan asbob uskunalar yuzasidan, ularni sotib
olish, qurish, ta’mirlash, ilmiy yangiliklar kiritish kabi yo‘nalishlarda) moliyalashtirish yuzasidan bir yildan ortiq
muddatga beriladi. Qisqa muddatli kreditlar -joriy, aylanma aktivlarni to‘ldirishga. savdo hajmini oshirishga va
boshqa maqsadlarga bir yilgacha muddatga beriladi. Korxonalarda uzoq va qisqa muddatli kreditlarni jalb etishda,
aniq va puxta ishlangan biznes rejaga va investitsion loyihalarga e’tiborni qaratishi lozim. Lekin ungacha albatta,
ushbu korxonaning, moliyaviy ahvoli o‘rganilmog‘i lozim. Kredit resurslarini jalb etishda risklarni baholash
masalasiga ham alohida ahamiyat qaratish zarur. Afsuski bu borada amaliyotda analitik echimlarning aniq
metodologik jixatlari belgilanmagan. Kredit arizasi bergan korxonaning moliyaviy tahlilida muhim ob’ekt sifatida
birinchi navbatda uning to‘lov layoqati, qoplov koeffitsenti baholanadi. Korxonalarning tomonidan olingan kredit
resurslar nafaqat korxonaning to‘lovga qobilligiga balki uning mablag‘larining harakatchanlik (likvidlilik)
darajasiga ham bog‘liq. SHu sababli tahlil etishda buxgalteriya balansi ma’lumotlari asosida korxonalarning
harakatchan mablag‘larini holatiga, tez va sekin pulga aylanuvchi aktivlariga, nolikvid mablag‘lar holatiga,
ularning to‘lov muddati kelgan, qisqa va uzoq muddati majburiyatlarga nisbatiga, doimiy passivlarni nolikvid va
likvid mablag‘larni manbalashiga baho berish talab etiladi.
Kreditga layoqatlik tahlilining maqsadi - korxonalarning kredit, qarz mablag‘larini jalb etishi yuzasidan ularning
moliyaviy holati va natijalarini tahlil etish orqali pul mablag‘larini ko‘paytirish imkniyatlarini retrospektiv tahlilini
amalga oshirishdan iborat. Kreditga layoqatlikning tavsifi Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarini rivojlanishida kredit
munosabatlari va to‘lov qobiliyatini o‘rganish dolzarb masala hisoblanadi. Banklar xo‘jalik yurituvchi
sub’ektlarning kreditga layoqatliligini baholash orqali risklarni kamaytirishga, kredit resurslarini oqilona
joylashtirish orqali o‘z daromadlarini oshirishga, moliyaviy barqarorligini mustaxkamlashga erishadilar. Kreditga
layoqatlilik ko‘rsatkichlarini ikki tomonlama ko‘rib chiqish lozim: 1.Qarz oluvchi nuqtai nazaridan kreditga
layoqatlilik darajasi - kredit shartnomasini tuzish imkoniyati, olingan kreditlarni o‘z vaqtida qaytara olish
qobiliyati bilan baholanadi. Bank nuqtai nazaridan, kreditga layoqatlilik darajasi korxonaga beriladigan kreditning
hajmini to‘g‘ri aniqlay olish ma’suliyati inobatga olinadi34. Ma’lumki, iqtisodiyotni liberallashtirish sharoitida
xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarining, banklar faoliyatining tijoratlashuvi yuzaga keladi. Bu esa tamonlarning qaysi
mulk shakliga asoslangan bo‘lishiga qaramasdan iqtisodiy jihatdan to‘liq mustaqil bo‘lib, o‘z xarajatlarini
daromadlari bilan qoplashnishini talab etadi. Faoliyatning moliyaviy mablag‘larga tayanishi oqibatida korxonalar
faoliyatini rivojlantirishning ichki imokniyatlari doimo ham etarli bo‘lmaydi. SHu sababli sub’ektlar ko‘pincha
qo‘shimcha pul mablag‘lariga ehtiyoj sezadilar va bu ehtiyojlar bank kreditlari hisobidan qoplanishi mumkin. Bank
kreditlari nafaqat korxona va tashkilotlarni moliyaviy taminlashi manbasi balki ularni maqsadli, muddatli,
taminlangan holda joylashtirish orqali o‘zining faoliyat davomiyligini ham taminlab berishning zaruriy sharti
hisoblanadi. Tijorat banklari faoliyatida qo‘ygan maqsadga erishish va bergan kreditlarining samara bilan bankka
qaytib kelishini ta’minlashi uchun mijozning moliyaviy holatini uning kreditni o‘z vaqtida qaytara olishi
imkoniyatlarini tekshirib ko‘rishi lozim. Kreditga layoqatlikni baholashda banklar nafaqat mijozning o‘tgan davr
ma’lumotlariga baho berishi, shu bilan birga uning kelajakdagi moliyaviy ahvolini ham bashoratlashi zarur.
Moliyaviy barqarorlikni va kredit operatsiyalaridagi risk hisobini ob’ektiv baholash, bankka kredit resurslarini
samarali boshqarish hamda foyda olish imkonini beradi.
Kreditga layoqatlikni baholash va tahlil qilishning asosiy usullari: ekspert baholash tizimi va ballik
(skoring)baholash tizimi Bank va korxonalar faoliyatida kreditga layoqatlilikni baholash uslubiyotini
shakllantirishda mezonlarga tayaniladi. Ushbu mezonlar korxonalarning kreditga layoqatliligini to‘liq baholash
imkoniyatini ochib berish zarur. Jahonda va mamlakatimiz amaliyotida kreditga layoqatlikni baholashda
quyidagimezonlarga tayaniladi35. Mijozning harakteri (Fe’l atvori); mijozningqarz olish qobilyati; olingan qarzni
uzish yuzasidan mablag‘lar ishlab topishga qobilligi; mijozningkapitali; kreditningta’minlanganligi; kredit
operatsiyalarini amalga oshirish chogidagishart sharoitlar; mijoz faoliyatining qonuniy jihatlarini nazorat qilish
darajasi. Korxonalarning kreditga layoqatliligi tahlilining uslubiy asoslari korxona va bank nuqtai nazaridan
alohida belgilanishi, yo‘lga qo‘yilishi va yuritilishi lozim.
Korxonalarning kreditga layoqatliligi tahlili va baholashni tartibga solishda asosiy me’yoriy hujjat
O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 1998 yil 26 iyuldagi 17-17/86-sonli buyrug‘i bilan tasdiqlangan
(O‘zR Adliya vazirligi tomonidan 14.08.1998 y. 474-son bilan ro‘yxatga olingan) 1-son-“Hisob siyosati va
moliyaviy hisobot” nomli BHMS hisoblanadi.
Korxonalarning kreditga layoqatliligini o‘rganishda har bir tijorat banki tomonidan ishlab chiqiladigan kreditlash
va unga tenglashtirilgan operatsiyalarni amalga oshirish tartibi (kredit siyosati) uslubiy asos bo‘lib xizmat qiladi.
Kreditlash va unga tenglashtirilgan operatsiyalarni amalga oshirish tartibi (kredit siyosati)da korxonalarning
kreditga layoqatliligini o‘rganishda uslubiy asos sifatida xo‘jalik sub’ektlarining kreditni to‘lash qobiliyatini
hisoblash uslubiyoti va tavakkalchilikni baholash tizimi ko‘rsatib berilgan. Har bitta bankining kreditlash va unga
tenglashtirilgan operatsiyalarni amalga oshirish tartibi ishlab chiqilgan bo‘lib unga ko‘ra xo‘jalik sub’ektlarining
kreditni to‘lash qobiliyatini hisoblash uslubiyoti va tavakkalchilikni baholash tizimi (Skoring tahlil tizimi) farq
etadi Xo‘jalik sub’ektlarining kreditni to‘lash qobiliyatini hisoblash uslubiyoti va tavakkalchilikni baholash
tizimida kreditga layoqatlik – bu xo‘jalik sub’ektlarining moliyaviy holatini, ularning kreditini o‘z vaqtida va to‘la
qaytirish qobiliyatini baholash deb ta’rif berilgan. Xo‘jalik sub’ektlarining kreditga layoqatliligi bir qator
ko‘rsatkichlar bilan tavsiflanadi. Ko‘rsatkichlar soni chegaralanmaydi va har bir tijorat banki tomonidan xizmat
ko‘rsatadigan mijozlari faoliyatining o‘ziga xos tomonlaridan kelib chiqib belgilanadi. Mazkur uslubiyotda
kreditga layoqatlilikning zarur majburiy ko‘rsatkichlari: kreditni qoplash koeffitsenti, likvidlilik va o‘z mablag‘lari
bilan ta’minlanganlik (mustaqillik koeffitsenti), shuningdek o‘z aylanma mablag‘larining mavjudlik dinamikasi,
to‘lanmagan qarzlar, foyda olib faoliyat ko‘rsatishi va aylanma mablag‘larning aylanuvchanligi kabi ko‘rsatkichlar
ko‘rib chiqiladi. Kreditga layoqatlilikning asosiy ko‘rsatkichlari quyidagi koeffitsientlardan iborat: Qoplash,
likvidlilik va o‘z mablag‘lari bilan ta’minlanganlik(mustaqillik koeffitsenti). Likvidlilik ko‘rsatkichlari forma
balansidagi eng likvidli elementlar va qisqa muddatli majburiyatlarning nisbati qandayligini baholash uchun
qo‘llaniladi. Tez sotiladigan aktivlar hisobiga bu majburiyatlarning qoplanishi qanchalik yuqori bo‘lsa, firmaning
mavqei shunchalik ishonchli hamda bankdan kredit olishga imkoniyati shunchalik yuqori bo‘ladi.
Kreditga layoqatlikni baholashda moliyaviy va moliyaviy bo‘lmagan ko‘rsatkichlar tahlili
Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarining kreditga layoqatliligini baholashda moliyaviy va
moliyaviy bo‘lmagan ko‘rsatkichlardan foydalaniladi. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektni
moliyaviy jihatdan o‘rganganda moliyaviy ahvoliga hozirda bank amaliyotida keng
qo‘llanilib kelayotgan moliyaviy koeffitsientlardan foydalanib baho beriladi. Xo‘jalik
yurituvchi sub’ektni moliyaviy jihatdan o‘rganganda asosan moliyaviy holatini, moliyaviy
natijalarini va pul oqimlarini ifodalovchi ko‘rsatkichlarni o‘rganishga va kelgusidagi
moliyaviy ahvolini bashoratlashga e’tibor qaratish zarurdir. Xo‘jalik yurituvchi sub’ektni
moliyaviy ahvoliga baho berishda banklar amaliyotida bir qancha metodlardan foydalanib
kelinmoqda. Bulardan eng aniq natija beradigan metodlardan biri kompleks tahlil metodidir.
Kompleks tahlil metodi xo‘jalik yurituvchi sub’ektni moliyaviy ahvolini kompleks
o‘rganish asosida aniq xulosa shakllantirish imkonini beradi. Kreditga layoqatlilikning
baholashning kompleks tahlili quyidagilarni o‘z ichiga oladi: -korxona likvidlilik
ko‘rsatkichlari va balans likvidligi tahlili; -korxona mablag‘lari aylanishini tahlili; -korxona
faoliyati samaradorlik ko‘rsatkichlari tahlili; -moliyaviy barqarorlik ko‘rsatkichlari tahlili;
-skoring modeli bo‘yicha kreditga layoqatlilikni baholash usuli. Balans likvidliligi tahlili
korxonalarning kreditga layoqatliligini tahlilida muhim bosqichlardan biri hisoblanadi.
Balans likvidliligi korxonaning muddatli majburiyatlarini tegishli aktivlar bilan qoplay
olish qobiliyatini bildiradi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
4-mavzu. Pul muomalasini tashkil etish, ular bo‘yicha me’yoriy-huquqiy hujjatlar
bilan tanishish va o‘rganish
Pul hisob-kitob hujjatlarining majburiy rekvizitlari quyidagilardir:
-mijozning nomi va soliq to’lovchining identifikatsion raqami
-pul oluvchi va pul to’lovchi mijozlar hisobvaraq raqamlari;
-ularga xizmat ko’rsatuvchi bank nomi va kodi;
-hujjatning nomi va raqami, u tuzilgan sana va oy;
-operatsiyaning nomi, maqsadi va summasi;
-mijoz muhri va mas'ul shaxslarining imzolari.
Hujjatlarda operatsiya maqsadi aniq bayon etilishi lozim. Pul hisob-kitob hujjatlarida bo’yash,
chizish va tuzatishga yo’l qo’yilmaydi. Bank operatsiyalari qonun hujjatlarida belgilangan shaklda
rasmiylashtirilgan elektron hujjatlar asosida amalga oshirilishi mumkin. Elektron hujjatlar pul
hisob-kitob hujjatlarning asl nusxasida belgilangan barcha rekvizitlarga ega bo’lishi shart.
Elektron hujjatlar mas'ul shaxslar imzolari o’rnini bosuvchi - elektron raqamli imzo bilan
tasdiqlangan bo’lishi lozim. Elektron hujjatlarni qabul qilish va qayta ishlash jarayonida ularning
biror ko’rsatkichlarini o’zgartirishga yo’l qo’yilmaydi. Elektron hujjatlar asosida hisob-kitob
operatsiyasi amalga oshirilayotganda pul hisob- kitob hujjatining asl nusxasi bankka taqdim
qilinmaydi. Elektron hujjatdagi barcha ma’lumotlarning to’g’riligiga mijoz javobgar hisoblanadi.
Pul
hisob-kitob
hujjatlari
bank
tomonidan
ijro
uchun
qabul
qilinadi:
a.
yuridik shaxslardan - asl nusxada imzo namunalari varaqchasida ko’rsatilgan imzolar namunasi
va asosiy muhrning iziga muvofiq mansabdor shaxslarning imzosi hamda asosiy muhri izi mavjud
bo’lganda;
b.
yuridik shaxs tashkil qilmasdan turib dehqon xo’jaligi va yakka tartibdagi tadbirkorlik faoliyati
bilan shug’ullanuvchilardan - varaqchada ko’rsatilgan imzolar namunasidan bittasi va asosiy
muhrning izi mavjud bo’lganda. Agar bankka taqdim qilingan imzolar namunasi va muhr izi
qo’yilgan varaqchada ulaming asosiy muhri bo’lmagan hollarda, dehqon xo’jaligi va yakka
tartibdagi tadbirkorlar tomonidan taqdim qilingan pul hisob-kitob hujjatlari muhr izisiz qabul
qilishga ruxsat beriladi.
Imzolar o’z egasining qo’li bilan qo’yilishi shart. Barcha pul hisob-kitob hujjatlarida imzo izi tushirilgan
faksimilni qo’yish taqiqlanadi. Banklarda naqd pulsiz hisob-kitoblar bilan bog’iq to’lov hujjatlari
"O’zbekiston Respublikasida naqd pulsiz hisob-kitoblar to’g’risidagi nizom" hamda naqd pul bilan bog’liq
operatsiyalari bo’yicha to’lov hujjatlari "Tijorat banklarida kassa ishini tashkil etish, inkassatsiya va
qimmatliklarni tashishga doir yo’riqnoma"da belgilangan blanka shakllaridagi rekvizitlar bo’yicha to’liq va
to’g’ri to’ldirib, rasmiylashtirilgan bo’lishi shart. Bank kassasidan naqd pul olish uchun foydalaniladigan
naqd pul cheklari bir xil rangli siyohli yoki sharikli ruchka bilan qo’lda to’ldirilgan bo’lishi shart. hujjatning
to’ldirilmagan qismlarga ikkita parallel chiziq tortilishi lozim. Hisobvaraq egasining nomi, uning
hisobvarag’i raqami va bank nomi cheklarda hamda e'lonlarda burchak shtamplar bilan ko’rsatilishi
mumkin. Bankda beriladigan naqd pul hujjatlarida so’z bilan yoziladigan summa satrning boshidan katta
harf bilan boshlanishi shart. "Summa raqam bilan" hamda "Summa so’z bilan" chek vizitlaridagi
summadan oldin va keyin qolgan bo’sh joylarga uchlari diagonal chiziq bilan birlashtirilgan ikki parallel
chiziq tortib qo’yiladi.
Naqd pul chekining old tomonida albatta, naqd pul olish uchun korxona tomonidan
ishonchnoma berilgan shaxsning ismi, sharifi yoziladi. hisobvaraq egasi naqd pul cheklarining
orqa tomonida xarajatlarning maqsadini ko’rsatishi shart, ushbu ma'lumotlar chek beruvchining
imzolari bilan tasdiqlanadi va pul oluvchining pasporti yoki uning o’rnini bosuvchi hujjat
ma'lumotlari ko’rsatiladi.
Bu ma'lumotlar oluvchilarning o’zlari tomonidan to’ldirilishi shart. Naqd pul berilishi uchun asos
bo’ladigan pul cheklari va chiqim kassa orderlari oluvchilarning imzolari bilan tasdiqlanadi.
Bosh buxgalter imzolarning tegishli namunalari o’z vaqtida kassaga, buxgalteriya xodimlariga va
nazoratchi xodimlarga berilib, bu haqda ulardan tilxat olinishini ta'minlashi shart. Bundan
tashqari, bosh buxgalter imzo chekish huquqi bekor qilingan shaxslar imzolarining namunalaridan
foydalanuvchi mansabdor shaxslar qo’lidagi ro’yxatlardan o’z vaqtida o’chirilishini ham kuzatib
borishi shart.
Bankning ichki operatsiyalari bank xodimlari tomonidan normativ-huquqiy hujjatlar talablariga
muvofiq o’rnatilgan shakllarda rasmiylashtiriladigan hujjatlar bo’yicha amalga oshiriladi. Bunga,
xususan, memorial orderlar, kirim va chiqim kassa orderlari, ko’zda tutilmagan holatlar
hisobvaraqlari bo’yicha memorial orderlar, kredit bo’limi hamda bankning alohida operatsiyalari
bo’yicha tayinlangan mutasaddi xodimining farmoyishlari va boshqalar kiradi.
Bank tomonidan beradigan kvitantsiyalarda so’z bilan yoziladigan summa satrning boshidan katta
harf bilan boshlanishi shart. "Summa raqam bilan" rekvizitidagi summadan oldin va keyin qolgan
bo’sh joyga ikki parallel to’g’ri chiziq tortib qo’yiladi. Pul omborida saqlanayotgan qimmatliklar va
hujjatlarni kirim qilish va hisobdan chiqarishga doir kirim-chiqim orderlarida yakuniy summalar
so’z bilan qayta yoziladi.
Kirim va chiqim kassa jurnallari kompyuter texnikasi yordamida tuziladi. Unda sana, mijozning
hisobvaraq raqami, kirim va chiqim hujjatining raqami, hisobot ramzi hamda uning summasi
ko’rsatilishi lozim. Shuningdek, ushbu kassa jurnallari kirim va chiqim hujjatlarini dastlabki
nazoratdan o’tkazgan mas'ul ijrochi va kassirning imzolari bilan tasdiqlanishi shart. Bank kunlik
operatsiyalar yig’ma jildiga tikish va saqlash uchun chiqariladigan elektron to’lov hujjatlarining
ro’yxati hamda mijozlar tomonidan taqdim qilingan pul hisob-kitob hujjatlarining asl nusxalari
bankning mas'ul xodimlari imzosi va bank shtampi bilan tasdiqlanadi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
5-mavzu. Tijorat banklari tomonidan valyuta operatsiyalarini amalga oshirish
tartibi va tahlili
Valyuta va valyuta kursi tushunchasi.
Tashqi iqtisodiy munosabatlar taraqqiyoti turli mamlakatlarning valyutalari qiymatining
o‘zaro nisbatini o‘lchashni talab etadi. SHu sababli valyuta kursi valyuta tizimining muhim
elementi hisoblanadi.
Valyuta kursining zaruriyati quyidagilarda ifodalanadi:
– tovarlar va xizmatlar bilan savdo qilishda, kapital va kreditlar harakatida valyutalarni
o‘zaro almashtirish uchun; bunda, eksporter kelib tushgan chet el valyutasini milliy
valyutaga almashtiradi. CHunki boshqa mamlakatlarning valyutalari mazkur davlat
hududida qonuniy xarid qilish va to‘lov vositasi sifatida muomalada aylana olmaydi.
Importyor chet eldan sotib olgan tovarlarini to‘lash uchun milliy valyutani chet el
valyutasiga almashadi. Qarzdor esa qarzini to‘lash uchun va tashqi qarzlar bo‘yicha
foizlarni to‘lash uchun chet el valyutasini sotib oladi;
– jahon va milliy bozor baholarini taqqoslash, shuningdek, milliy va chet el valyutalarida
ifodalangan turli mamlakatlarning baho ko‘rsatkichlarini taqqoslash uchun;
– firma va banklarning chet el valyutasidagi hisob varaqlarini vaqti-vaqti bilan qayta
baholash uchun valyuta kursi zarur.
Valyuta kursi – bu bir mamlakat pul birligining boshqa mamlakatlar pul birliklarida
yoki xalqaro valyuta birliklarda ifodalangan bahosidir. Tashqi valyuta kursi almashuv
qatnashchilari uchun valyuta bozoridagi talab va taklif nisbati orqali aniqlanadigan bir
valyutani boshqasiga qayta hisoblash koefitsientidir. Biroq valyuta kursining qiymat asosi
bo‘lib valyutaning xarid qobiliyati hisoblanadi. Valyutaning xarid qobiliyati investitsiya,
tovar va xizmatlarning o‘rtacha milliy narxlari darajasini ifodalaydi. Bu iqtisodiy (qiymat)
kategoriyasi tovar ishlab chiqarishga tegishli bo‘lib, u tovar ishlab chiqaruvchilar va jahon
bozori o‘rtasidagi ishlab chiqarish munosabatlarini ifodalaydi. Qiymat tovar ishlab
chiqarish iqtisodiy shartlarining keng ko‘lamli ifodasi bo‘lgani uchun, turli
mamlakatlarning milliy pul birliklarining taqqoslanishi qiymat munosabatiga asoslanadi va
u ishlab chiqarish va almashuv jarayonlarida yuzaga keladi. Tovar va xizmatlarni ishlab
chiqaruvchilar hamda sotib oluvchilar valyuta kursi yordamida milliy narxlarni boshqa
mamlakat narxlari bilan solishtiradilar. Taqqoslash natijasida mazkur mamlakatlarda ishlab
chiqarish yoki xorijda investitsiyani rivojlantirishning foydaliligi darajasi ko‘rinadi.
Qiymat qonuniga qanchalik amal qilinmasin, oxir oqibat valyuta kursi uning ta’siriga
bo‘ysinadi. Valyuta kursi valyutaning real kurs nisbatlari ko‘rinadigan milliy va jahon
iqtisodiyotlarining o‘zaro aloqasini ifodalaydi.
Valyuta kursining qiymat asosi shu bilan shartlanadiki, oxirgi navbatda jahon narxlariga
asoslangan ishlab chiqarishning internatsional bahosi jahon bozoriga asosiy tovar etkazib
beruvchi mamlakat ishlab chiqarishning milliy baholariga tayanadi.
Xalqaro kapital harakatining tez o‘sishi bilan tovarlarga, shuningdek, moliyaviy
aktivlarga nisbatan valyutaning xarid qobliyati valyuta kursiga ta’sir ko‘rsatadi.
Turli mamlakatlarning valyutalari va halqaro pul birliklari tuzilgan xalqaro
bitimlariga xizmat ko‘rsatish jarayonida valyuta kursi aniqlanadi.
Kapitalning xalqaro xarakatining tez o‘sishi bilan bog‘liq ravishda valyuta kursini
o‘zgarishiga valyutaning tovarlarni xarid qilish qobiliyati bilan birga moliyaviy aktivlarni
xarid qilish qobiliyati ham ta’sir kursatadi.
Valyuta kurslari tasnifi
Kurs o‘rnatish mezonlari
Valyuta kursining turlari
1. Belgilash turi bo‘yicha
Suzuvchi, Qat’iy belgilangan, aralash
2. Hisoblash usuli bo‘yicha
Paritet, haqiqiy kurs
3. Nisbat bo‘yicha
Kross kursi, to‘g‘ri, egri (teskari), fiksing
4. Bitim turi
Spot – kurs, muddatli bitim (forvard) kursi
5. O‘rnatish joyi
Rasmiy (MB), tijorat (banklar), qora bozor
6. Valyutaning xarid qobiliyati paritetiga nisbatan
Paritetli, oshirilgan, kamaytirilgan kurs
7. Bitim qatnashchilari bo‘yicha
Sotib olish kursi (sotib oluvchi uchun), sotish kursi
(sotuvchi uchun)
8. Inflyasiyani hisobga olish bo‘yicha
real kurs, nominal kurs, o‘rtacha
Valyuta kursiga ta’sir etuvchi omillar.
Har qanday baho kabi valyuta kursi valyutaga talab va taklif ta’sirida asosiy
qiymatidan (ya’ni valyutaning xarid qilish qobiliyatidan) nari-beri siljiydi. Bunday talab va
taklifning o‘zaro mosligi bir qator omillarga bog‘liq. Valyuta kursining ko‘p omilliligi
uning boshqa iqtisodiy kategoriyalar bilan bog‘liqligini, jumladan, qiymat, narx, pul, foiz,
to‘lov balansi va boshqalar bilan bog‘liqligini aks ettiradi. SHuningdek ularing murakkab
biri kuvi va ba’zi omillarning eng muhim omil sifatida yuzaga chiqishiga olib keladi. Bu
omillar ichida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin.
O‘zbekiston Respublikasida amalga oshirilayotgan valyuta siyosati, bevosita hukumat
tomonidan ishlab chiqilgan islohotlar strategiyasiga muvofiq holda olib borilmoqda. Davlat
tomonidan valyutaviy huquqlarni himoyalashga doir mustaxkam qonunchilik va
institutsional asosni yaratish bo‘yicha chora-tadbirlarni ko‘rgan holda – davlat bosh
islohotchi sifatida faoliyat ko‘rsatmoqda. Bu shuningdek, valyuta bozori infratuzilmasini
yaratishga doir aniq maqsadga yo‘naltirilgan siyosatning amalga oshirilishida ham
namoyon bo‘lmoqda. SHu tarzda davlat islohotlarining murakkab bosqichlarida islohotlarni
ancha oshirishga qodir bo‘lgan etakchi kuch ekanligini ko‘rsatmoqda. Davlat shuningdek,
bir qator maxsus davlat organlarini tashqil etish yo‘li bilan islohotlarni tartibga solishni
amalga oshirmoqda. Albatta, Markaziy bank davlat banki sifatida bu borada muhim o‘rin
tutadi.
O‘zbekiston Respublikasining ”Valyutani tartibga solish to‘g‘risida”gi Qonuniga muvofiq,
quyidagilar valyuta nazorati organlari hisoblanadi: jumladan, Markaziy bank, Moliya
vazirligi, Tashqi iqtisodiy aloqalar vazirligi, Davlat Soliq Qo‘mitasi, Davlat Bojxona
Qo‘mitalaridir. Ularni har biri o‘z vazifa va funksiyalarga egadir. Vakolatli banklar esa
valyuta nazorati agentlari hisoblanadi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
6-mavzu. Bankning daromadlari, xarajatlari va foydasini shakllanishi va ularning
tahlili, mavjud muammolar va ularni hal etish maqsadida amalga oshirilayotgan
islohotlarning asosiy yo‘nalishlari va mazmunini o‘rganish
O‘zbekistonda banklarning umumiy foydasi besh oyda 1,5 barobar oshdi
2022 yilning besh oyida butun O‘zbekiston banklari 3,44 trillion so‘m sof foyda ko‘rdi. Bu
2021 yilning yanvar-may oylariga nisbatan 1,5 barobar ko‘pdir.
Bunday ma’lumotlar Respublika Markaziy banki tomonidan e’lon qilindi. Bank sektori
aktivlari rentabelligi yil davomida 1,9 foizdan 2,4 foizga, o‘z mablag‘lari rentabelligi esa
9,2 foizdan 11,4 foizga o‘sdi.
Biroq, beshta eng yirik banklarning ko‘rsatkichlari umuman sektorga qaraganda pastroq. 1
iyun holatiga ko‘ra Milliy bank, «O‘zsanoatqurilishbank», «Asakabank», «Agrobank» va
«Ipoteka-bank»ning umumiy natijalari mos ravishda 1,8 va 8,4 foizni tashkil etdi.
Taqqoslash uchun: aktivlari 3 dan 10 trilliongacha bo‘lgan qiymatlar mos ravishda 5,3 va
25,1% ni tashkil qiladi. Demak, kichik banklar yirik o‘yinchilarga qaraganda 1 so‘m aktiv
va kapital ko'proq foyda keltiradi.
O‘zbekiston Respublikasi banklarining umumiy sof foydasining o‘sishiga foiz marjasi katta
hissa qo‘shdi. Besh oy davomida u 9,11 trillionni tashkil etdi, bu 2021 yilning yanvar-may
oylariga nisbatan 38 foizga ko‘pdir. Foizsiz daromadlar deyarli 5 trillion (+60%)ga yetdi.
Bankning daromadlari ularning xizmatlaridagi chegirmalar, kreditlar, investitsiyalar bilan bog'liq. Bu daromadlar
bankda oformlangan mablag'larning o'zining dastlabki miqdori va so'nggi miqdori o'rtasidagi farqi hisoblangan
qo'shimcha mablag'ga tekshiriladi.
Xarajatlar esa bankning ish faoliyatini olib borishi bilan bog'liqdir. Bankning ish xodimlari, binolar uchun
to'lovlari, reklama xarajatlari kabi xizmatlar bu to'lovlar orqali to'lash mumkin.
Bankning foydasini shakllanishida esa, bankning aktivlarini (maishiy fondlar, kreditlar, shahsiy xisobvarag'lar va
boshqa) foydali loyihalarga investitsiya qilish orqali daromad olish tug'iladi.
Banklar amaliy holatlarda muammo va xatoliklar bilan uchrashishlari mumkin. Masalan, kreditlar etibornsiz
şekilde uzatilishi, biror maydonlarda tijorat qilish, daydi kreditlar kabi. Bu muammolar qolganlarning hisob
raqamga bitta-yirik uzilishi bilan hal qilinadi.
Shunga qaraganda, banklar xodimlarining sifatli o‘rganish, qonun to‘g‘risida операциялари кузатиб бориш, turli
mintaqalardagi banklarning amaliyotlarini tahlil qilish xizmatlarini kiritishi lozim.
Prezidentimiz tomonidan 2020 yil 1 mayda qabul qilingan “Koronavirus
pandemiyasi davrida oziq-ovqat xavfsizligini ta'minlash, mavjud resurslardan
oqilona foydalanish, qishloq xo‘jaligini davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashning
qo‘shimcha chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarordasohada zamonaviy
yondashuvlarni joriy etishga qaratilgan qator vazifalar belgilab berildi.
O‘zsanoatqurilishbank tizimida ushbuyo‘nalishdagi ishlar davlat dasturlari
doirasida amalga oshirilmoqda.Bank tomonidan umumiy qiymati 390,25 mln.
AQSh dollariga teng meva-sabzavotchilik va chorvachilik tarmog‘iga doir 429 ta
loyiha moliyalashtirildi.Mazkur maqsadda esa Osiyo taraqqiyot banki, Xalqaro
taraqqiyot uyushmasi, Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki, Yaponiya xalqaro
hamkorlik agentligi kredit liniyalari jalb etildi.
Ta'kidlash joiz, davlatimiz rahbarining yuqoridagiqaroriga asosan soha sub'ektlari
uchun bank va soliq tizimida alohidapreferensiyalar berilmoqda. Jumladan, tijorat
banklari tomonidan xorijiy kredit liniyalar 3 yildan 5 yilgacha bo‘lgan imtiyozli davr
bilan 10 yilgacha muddatga ajratilmoqda. Qishloq xo‘jaligi tovar ishlab
chiqaruvchilari o‘zi ishlab chiqargan mahsulotini realizasiya qilishdan olingan
foydasi bo‘yicha foyda solig‘idan ozod qilingan, suv resurslardan, tomchilatib
sug‘orish tizimidan foydalanganlik uchun qonunchilikda belgilangan tartibda
imtiyozlar qayd etilgan.
Davlat bojxona qo‘mitasi tomonidan pandemiya sharoitida mahsulotlarni yuklash,
chegaradan o‘tkazishga ko‘maklashuvchi doimiy shtab tashkil etilgan. U yerda
asosiy, bog‘ va tokzorlar qator oralariga hamda takroriy maydonlarga talab qilingan
urug‘liklarni olib kelish hamda joylarga yetkazish choralari tezkor hal etilmoqda.
Bundayengilliklar, o‘z navbatida, aholiga uzluksiz ravishda qishloq xo‘jaligi
mahsulotlarini yetkazib berish hamda oziq-ovqat sanoatida narxlar barqarorligini
ta'minlashda muhim omil bo‘lmoqda.
Bugungi kunda Bank tomonidan birgina meva-sabzavotchilik tarmog‘idagi 196 ta
loyihaga Osiyo taraqqiyot banki, Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki hamda
Yaponiya xalqaro hamkorlik agentligi (JICA)ning 138,96 mln AQSh dollari
miqdoridagi kredit liniyalari yo‘naltirilib, natijada 2425 ta ish o‘rni yaratildi.
Chorvachilik tarmog‘ida esa 54 ta loyiha uchun Osiyo taraqqiyot banki va Xalqaro
taraqqiyot uyushmasining 26,0 mln. AQSh dollarimiqdorida jalb qilingan kredit
liniyalari hisobigachekka hududlarda 570dan ziyod ish o‘rni barpo etildi.
Shuningdek, loyihalar orasida qishloq xo‘jaliginingana shu yo‘nalishida faoliyat
yurituvchi yirik sanoat korxonalari hamda tadbirkorlik sub'ektlarining ishlab
chiqarish quvvatlarini energiya tejamkor va ekologik barqaror texnologiyalar
hisobiga modernizasiya qilishga qaratilgan biznes rejalar ham o‘rin olgan.
Bunday loyihalar uchun bank tomonidan Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki
hamda Xalqaro taraqqiyot uyushmasining 219,24 mln. AQSh dollari miqdoridagi,
qishloq xo‘jaligi korxonalarini qo‘llab-quvvatlashga esa Xalqaro taraqqiyot
uyushmasining 6,05 mln AQSh dollari hajmidagikredit liniyalari yana o‘nlab
loyihalarni tatbiq etishga yo‘naltirildi.
Pirovardida, ushbu loyihalarningishgatushishi hisobiga respublikamizda 4150ga
yaqin yangi ish o‘rnibarpo etildi, 4,6 trillion so‘m miqdorida mahsulot ishlab
chiqarildi.Aholini asosiy turdagi oziq-ovqat mahsulotlari bilan kafolatli ta'minlash,
ichki iste'mol bozoriga mahsulot yetkazib berilishini tizimli tashkil etish va oziq-ovqat
xavfsizligini mustahkamlashga yana bir qulay sharoit yaratildi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
7-mavzu. Tijorat banklarining yangi xizmat turlari va uning qo‘llanilish amaliyoti
hamda xorijiy davlatlarning ayni shu tizimdagi ko‘rsatkichlari bilan qiyosiy tahlilini
amalga oshirish
Hozirgi kunga kelib tijorat banklari juda rivojlangan zamon boldi tijorat banklaridan misol qilib
Ozsanoatqurilishbankning yangi xizmat turlariga kop maxsulotlarini taqdim qilishim mumkin
Bankning mobile ilovasi orqali online kreditlar olish,online omonat rasmiylashtirish ,online karta
ochish hizmatlari yo’lga tushirilidi
Joyda
Istalgan maqsadlar uchun onlayn mikroqarz
foydalanish imkoni
50 mln. so'mgacha
Istalgan maqsadlar uchun
27,9% dan boshlab
yillik kredit stavkasi
48 oygacha
Ishonch
Pul jamg’armalarini saqlash va ko'paytirishga yordam beradigan omonat
20%Foiz:
13 oyMuddati:
Omonat to'ldirish Pul echish
Yuksalish
Jamg’arish uchun qulay bo'lgan omonat: to'ldirish va qisman olish bilan
19%
Foiz:
13 oy
Muddati:
Omonat to'ldirish
Pul echish
Kelajakka sarmoya
Jamg'armani chet el valyutasida qisman yechib olish va to'ldirib borish asosidagi omonat
4%Foiz:
12 oyMuddati:
Omonat to'ldirish Pul echish
Kapital
Xorijiy valyutadagi omonat
4%Foiz:
6 oy Muddati:
Omonat to'ldirish Pul echish
Visa Infinite
Noyob imtiyozlar va xizmatlar to'plamiga ega bo'lgan maxsus bank kartasi Karta narxi1 000 000
so'm
UnionPay Gold
Butun dunyo bo‘ylab tovar va xizmatlar uchun to‘lovlar oddiy va qulay Karta narxi30 000 so‘m
Visa Platinum
Sayohat qilayotganingizda, mexmonxona bron qilayotganingizda, avtomobil
ijaraga olayotganingizda va shopping qilayotganingizda
qoʻshimcha imtiyozlarga ega boʻling Karta narxi100 000 so'm
Visa Classic
Mazkur karta bank kartalaridan foydalanish borasida tajribaga ega bo‘lganlar
uchun mo‘ljallangan. Karta narxi30 000 so‘m
Mastercard World
Mastercard World - dunyoning istalgan nuqtasida qulaylik, xavfsizlikni
qadrlovchilar uchun xalqaro kartadir. Karta shu darajada universalki, u sizga
sayohatlarda va xorijda haridlar qilishda o‘zgarmas yordamchiga aylanadi
Karta narxi30 000 so‘m
UZCARD DUO
Uning yordamida siz nafaqat UZCARD kartasining standart imtiyozlariga, balki
tijorat va virtual terminallar orqali kontaktli va kontaktsiz to‘lovlarni amalga oshirish
imkoniyatiga ham ega bo‘lasiz
Karta narxi50 000 so'm
HUMO
Humo to‘lov tizimi o‘z mijozlariga kontaktsiz texnologiyalari bilan qo‘llab-quvvatlanadigan
zamonaviy to‘lov usullarini taqdim etadi, ular terminaldagi o‘qib oladigan uskunaga karta bilan
bir marta tegish orqali to‘lovni bajarish imkonini berib, shu bilan xarid amalga oshirilgan bo‘ladi.
Karta narxi30 000 so'm
Avtokredit
O’zbekiston Respublikasida ishlab chiqarilgan yengil avtomobillarni xarid qilish
uchun kredit
Kredit summasi
Avto qiymatining 90% gacha
Foiz stavkasi
20% dan boshlab
Muddati 5yilgacha
O’zsanoatqurilishbankning Strategik maqsadi
Bankni raqobatbardosh, mijozlarga yo‘naltirilgan, bozor mexanizmlari asosida faoliyat
yuritadigan, mijozlar va sarmoyadorlar uchun jozibador bo‘lgan bankka aylantirish
O‘zsanoatqurilishbank Boshqaruvi Raisi Saxi Annaklichev:
"Bankni 2021-2023 yillarda rivojlanish strategiyasi - “O‘zsanoatqurilishbank” ATB ni
rivojlanishning yangi modeliga asoslangan holda zamonaviy, mijozlarga yo‘naltirilgan bankka
transformasiya qilishga yo‘naltirilgan. Bunda biznes yo‘nalishlar Ekotizim biznes modeliga
uyg‘unlashgan holda shakllantiriladi".
Fitch Ratings” Oʻzsanoatqurilishbank reytingi istiqbolini “barqaror” deya tasdiqladi
05.05.2023 “Fitch Ratings” xalqaro reyting agentligi Oʻzsanoatqurilishbank kredit
reytingini mamlakat suveren reytingi darajasida – «BB-», istiqboli “Barqaror” deya
tasdiqladi. Ushbu reyting bank faoliyati samarali rivojlanayotgani hamda uning
aktivlari barqaror oʻsayotganligini ifodalaydi.
Dunyodagi geosiyosiy vaziyat bilan bogʻliq iqtisodiy xavflarga qaramay
Oʻzsanoatqurilishbank 2022-yil yakuni boʻyicha barqaror prognozini saqlab qoldi.
Bu holat portfeldagi kreditlar boʻyicha davlat kafolatlari mavjudligi munosabati bilan
bank aktivlari sifatiga nisbatan xatarlar yumshatilganligini nazarda tutadi.
Yaʼni, agentlik ekspertlari Oʻzsanoatqurilishbank kredit reytingini tasdiqlashda
ishonchlilikning asosiy omillari qatorida uning Oʻzbekiston hukumati tomonidan
qoʻllab-quvvatlanishini taʼkidladi. Oʻzsanoatqurilishbank yaqin bir necha yilda
xususiylashtiriladi, shuningdek, zaruratga qarab yuqoridagi qoʻllab-quvvatlash
bankning asosiy aksiyadorlari orqali yoʻnaltirilishi mumkin, deyiladi agentlik xabarida.
Oʻzsanoatqurilishbank Oʻzbekistonda ikkinchi yirik moliya muassasasi hisoblanadi.
2022-yil yakuniga koʻra, bank sektoridagi aktivlar va kreditlarning 12 foizi ushbu bank
ulushiga toʻgʻri keladi. Shuningdek, u mamlakatda moliya tizimini shakllantirishga va
davlatning strategik loyihalarini amalga oshirishga katta hissa qoʻshmoqda.
Bundan tashqari, bank asosiy strategik tarmoqlarda kuchli korporativ oʻrnini saqlab
qolish bilan birga, oʻz faoliyatini xususiylashtirish maqsadida kichik va oʻrta biznes
hamda chakana kreditlash sohalarida tijorat faoliyatini rivojlantirishga alohida eʼtibor
qaratmoqda.
Oʻzsanoatqurilishbank va “Helaba” banki oʻrtasida hamkorlik boʻyicha kelishuv
imzolandi
Joriy yilning 27-aprel kuni ikkinchi Toshkent xalqaro investitsiya forumi doirasida
Germaniyaning “Helaba” banki va Oʻzsanoatqurilishbank oʻrtasida umumiy qiymati
35 mln. yevro boʻlgan hamkorlik toʻgʻrisida kelishuv imzolandi.
Oʻtgan yildan buyon anʼanaviy tarzda oʻtkazib kelinayotgan forum ikki va koʻp
tomonlama hamkorlikni mustahkamlashga va yangi biznes imkoniyatlarini kashf
etishga xizmat qilmoqda.
Oʻzsanoatqurilishbank uchun Germaniya kabi sanoatlashgan hududda ulkan
moliyaviy salohiyatga ega moliya muassasasi bilan aloqalarni yoʻlga qoʻyish uning
uzoq muddatli moliyalashtirish va tashqi savdoni amalga oshirish sohasida
hamkorlik ufqlarini kengaytiradi.
Taʼkidlash joiz, Oʻzsanoatqurilishbank mamlakatimizning yirik va tayanch
banklaridan biri sifatida strategik loyihalarni tabiq etishda faol qatnashib, milliy
moliya tizimi rivojiga katta hissa qoʻshmoqda.
Maʼlumot uchun: “Helaba” banki Frankfurt shahridagi yetakchi universal
banklardan biri hisoblanib, umumiy aktivi qariyb 212 mlrd. yevroni tashkil qiladi.
Bugungi kunda bank moliya institutlari, institutsional investorlar va davlat
sektoriga Germaniyada ham, boshqa davlatlarda ham birdek moliyaviy xizmatlarni
koʻrsatib kelmoqda. Shuningdek, u nemis jamgʻarma kassalarining 40 foizi uchun
markaziy kliring tashkiloti va xizmat koʻrsatuvchi provayder sanaladi. Xalqaro
miqyosda bank Fransiya, Irlandiya, AQSH va Buyuk Britaniyadagi filial va
vakolatxonalari orqali ish yuritadi.
Muassasaning xalqaro miqyosdagi uzoq muddatli kredit reytinglari – “Aa3” (Moody’s)
va “A+” (Fitch Ratings) boʻlib, har ikki reyting istiqboli ham “barqaror” hisoblanadi.
Qurilish materiallari sanoatini rivojlantirishda masʼul idora va muassasalar
vakillaridan iborat Oʻzbekiston delegasiyasi Italiya davlatida boʻlib, Italiya
keramika ishlab chiqaruvchilari konfederatsiyasi, savdo va eksport-kredit
agentliklari, “Italiya-Oʻzbekiston” palatasi hamda qator yetakchi kompaniyalar
mutasaddilari bilan amaliy uchrashuvlar oʻtkazdi. Tashrif doirasida manfaatli
kelishuvlarga erishildi.
Davlatimiz rahbari boshchiligida mahalliy sanoatni rivojlantirishda har bir
yoʻnalishda yetakchi davlatlar tajribasini oʻzlashtirishga qaratilgan ustuvor
vazifalar belgilangan. Xususan, keramika plitalar, sanitar-texnik buyumlar hamda
chinni idishlar ishlab chiqarishni Yevropa standartlariga muvofiqlashtirish
boʻyicha alohida topshiriqlar berilgan.
Shu maqsadda Italiyada boʻlgan delegatsiya aʼzolari mazkur sohaga aloqador
oʻnga yaqin tashkilot va muassasalar hamda yirik ishlab chiqaruvchilar bilan
muzokaralar oʻtkazdi.
“Azzurra Ceramica” sanitar-texnik buyumlar ishlab chiqarish kompaniyasi,
“Arcucci Ceramica” keramika va sopol idishlar ishlab chiqarish korxonasi,
“Senini” turli bloklar, qoplamalar va yoʻlak plitalari ishlab chiqarish kompaniyasi
hamda “SIVER S.R.L.” distribyutorlik kompaniyasi vakillari bilan boʻlib oʻtgan
uchrashuvlar natijasida hamkorlik toʻgʻrisida kelishuvlar imzolandi.
Investitsiyalar, eksportni qoʻllab-quvvatlash va qoʻshma loyihalarni amalga
oshirishda “Confindustria Ceramica” – keramik mahsulotlar ishlab chiqaruvchilar
konfederatsiyasi, “ICE” – Italiya savdo agentligi, “Sisayi” hamda “Imagro Group”
injiniring-konsalting xizmatlari kompaniyalari bilan sherikchilik munosabatlari
oʻrnatildi.
Italiya – Oʻzbekiston savdo palatasi, Qurilish materiallari sanoatini rivojlantirish
boʻyicha Kengash hamda «Oʻzsanoatqurilishmateriallari» uyushmasi oʻrtasida
keramika mahsulotlari sanoatida hamkorlikni tashkil etish boʻyicha imzolangan
hujjatda sohani yangi bosqichga olib chiqadigan loyihalarni amalga oshirish,
mahsulotlar sifatini xalqaro standartlarga moslashtirish, mutaxassislar tayyorlash,
texnologlarni jalb qilish hamda koʻrgazmalarda ishtirok etish orqali Oʻzbekistonda
ishlab chiqarilgan mahsulotlarni dunyo bozorida tanitish masalalari ilgari surildi.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
8-mavzu. Amaliyot natijalari bo‘yicha xulosalarni shakllantirish va amaliyot daftarini
rasmiylashtirish
Ushbu amaliyot jaroyonida men o’zim uchun kerakli malumotlarga ,ilmga tajribaga ega bo’ldim
Amaliyot natijalari bo'yicha xulosalar shakllantirish va amaliyot daftarini rasmiylashtirish uchun quyidagi
qadamlardan o’tdim
1. Amaliyot natijalari va kelgan joriy yilning yakunidagi hisobotlar to'plamini oldim .
2. Olingan to'plam ma'lumotlari tahlil qilish va ular bo'yicha xulosalar bilan tanishdim
3. Xulosalarni tayyorlash uchun kerakli ma'lumotlarni tayorladim
4.Xulosalarni rasmiylashtirish uchun kerakli hujjatlarni tayyorladim
5. Tayyorlangan xulosalarni va amaliyotdaftarida batafsil yoritib chiqdim
Xulosa qilib etganimda muxtaram Prezidentimiza SH Mirziyoyevni tashabuslari bilan 2023 yil Insonga e’tibor va
sifatli talim yili boldi
Men Toshkent moliya institute talasi ekanimdan farxlanaman va amaliyot otash jaroyonida yana faxr bilan
amaliyot jaroyinini tugatdim
Nazariy bilim olganimza bilan amaliy bilimga ega bolmagan talaba mukamal kasb egasi bola olmaydi
Ushbu tijorat banklarining ichida O’zsanoatqurilishbankiga mehrim boshqacha bolganligi sababli amaliyotimni shu
bankda o’tadim va bank bilan yaqindan tanishdim bankning ishlash rejasi haqda ularning ish hujjatlari haqda hisob
raqamlari kredirlari va ularning zamonga moslashgan holda maxsulotlari bilan tanishdim ozim uchun kelajakda as
qotadigan bilim malakaga ega boldim
Har bir insonoz ustida ishlashda bilim olishda charchamas ekan nafaqat mamlakatimiza rivojlanadi dunyoga
namuna boladigan bilim egasi bolish mumkin
Молявий институтлар фаолиятига чет эл инвестицияларини кенг жалб қилиш
мақсадида давлат томонидан чет эллик инвесторларга қулай инвестицион муҳит
яратиш ва инвесторларнинг ҳуқуқларини ҳимоя қилиш.
Республикамизнинг барча тижорат банклари томонидан юридик ва жисмоний
шахсларга масофавий банк хизматлари кўрсатилишини таъминлаш билан бир
қаторда мижозлар томонидан банк янги хизмат турларига бўлган ишончини ошириш
учун, молиявий банк хизматларига оид қонунчилик базасини такомиллаштириш ва
реклама фаолиятларини кенгайтириш лозим;
Халқаро ташкилотлардан жалб қилиниши мумкин бўлган маблағларни юридик
шахслар ва аҳоли депозитлари ошиши ҳисобига камайтириш ва бунинг оқибатида
ташқарига чиқиб кетиши мумкин бўлган фоиз тўловларини мамлакат ичида ушлаб
қолиш лозим. Тижорат банклари томонидан аҳоли бўш пул маблағларини юқори
фоизли, жозибадор омонатларга жалб қилиши билан банкдан ташқари пул
айланмаларини банка жалб қилиш, аҳолининг инвестицион фаоллигини ошириш ва
барқарор даромад манба ига эга бўлиб, турмуш тарзини ўсишига хизмат қилади.
Шунингдек, умумий хулоса урида шуни алоҳида қайд етиш лозимки, илмий-
тадқиқот ишимда такидлаб утилган барча масалалар «O’zsanoatqurilishbank» АТБ
тизимини амалийоти учун келажакда жуда муҳим аҳамийат касб етиши равшан
ҳодиса. Шундай экан эндиликда айнан янги рақамли банк хизматлари жорий этилиб,
банклар фаолиятининг келажагини ташкил етувчи тизимлар сифатида ката саҳнага
чиққанда ушбу юқорида берилган таклифларнинг нақадар амалиётга мос келишини
кузатишимиз мумкин булади.
Банкда ўтказган 4 ҳафталик ишлаб чиқариш амалиётим мароқли, фойдали ва
янги билимларга бой бўлди. Амалиёт давомида етарлича кўникма ва малакага эга
бўлдим, шу билан бирга банк соҳасига бўлган қизиқишим ҳам янада ортди.
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
(muhr o‘rni)
5-kurs ___guruh talabasi _______________________________________________
(ismi-sharifi)
yil «
»
dan
yil «
»
gacha
da (amaliyot obyektining to‘liq nomi)
ishlab chiqarish malakaviy amaliyotini o‘tadi.
Talabanining bitiruv oldi malakaviy amaliyotini o‘tashi bo‘yicha amaliyot obyektidan berilgan
YAKUNIY XULOSA
Amaliyot o‘tash joyidan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi
Bank (filiali) rahbari
(ismi-sharifi)
(imzo)
5-kurs
guruh talabasi
(ismi-sharifi)
yil «
»
dan
yil «
»
gacha
da (amaliyot obyektining to‘liq nomi)
Bitiruv oldi malakaviy amaliyoti yuzasidan institutdan tayinlangan rahbarning
YAKUNIY XULOSASI
_
Institutdan tayinlangan rahbar
(ismi-sharifi)
(imzo)
Tayyorladi
kurs
guruh
talabasi
Amaliyot rahbari:
Kafedra tomonidan ro‘yxatga olingan
tartib raqami №
“
”
2022-y.
( imzo)
Ishlab chiqarish malakaviy amaliyoti yakuni bo‘yicha talabaning bahosi
baho
Amaliyot rahbari:
(ismi-sharifi)
(imzo)
(sana)