Tijorat banklari vositachilik operatsiyalari va ularni o`ziga xos xususiyatlari
Yuklangan vaqt
2024-02-19
Yuklab olishlar soni
13
Sahifalar soni
22
Faytl hajmi
101,8 KB
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA
MAXSUS TA`LIM VAZIRLIGI
Toshkent Moliya Instituti
“BANK ISHI” KAFEDRASI
“PUL VA BANKLAR” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu: Tijorat banklari vositachilik operatsiyalari va ularni o`ziga
xos xususiyatlari
Tayyorladi:
Ilmiy rahbar:
Toshkent – 2023
Tijorat banklari vositachilik operatsiyalari va ularni o`ziga xos xususiyatlari.
Kirish
Asosiy qisim
1. Tijorat banklarining vositachilik operatsiyalarini va huquqiy asoslari.
2. Tijorat banklarining vositachilik operatsiyalarini tarkibi va tahkili.
3. O’zbekiston bank amalyotida vositachilik operatsiyalarini rivojlantirish
istiqbollari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar .
Kirish
Raqobatga asoslangan bugungi bozor iqtisodiyoti sharoitida tijorat
banklarining mijozlarga ko’satadigan xizmat turlari tabiiy ravishda xilma – xillik
kasb etmoqda. Bunday sharoitda bank xizmatlarining zamon talablariga javob
beruvchi yangi turlarini amaliyotga tatbiq etish orqali aholining hamda xo’jalik
yurituvchi sub’ektlarning banklarga bo’lgan ishonchini yanada oshirish va ularning
bo’sh pul mablag’larini jalb qilish banklar faoliyatidagi eng dolzarb masalalardan
biridir. Ma’lumki, bank ishiga oid bo’lgan iqtisodiy adabiyotlarda bank
xizmatlarini ikki turi: - an’anaviy bank xizmatlari; - zamonaviy bank xizmatlari
alohida ajratib ko’rsatiladi. Har qanday iqtisodiy faoliyat foyda olishga
qaratilgandek tijorat banklari faoliyatida ko’zlangan natija ham foyda olishdir. Shu
maqsadda Respublikamiz xududida o’z faoliyatini yuritayotgan banklar hozirgi
kunda mijozlarning ishonchini oqlash, ularga qo’shimcha yengilliklar yaratish,
ularni o’zlariga jalb qilish bilan birgalikda mijozlarga zamonaviy xizmatlarni taklif
etib kelishmoqda. Bu jihatdan ayni damda Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev
tomonidan tasdiqlangan 2017-2021- yillarda O’zbekiston Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha harakatlar strategiyasida bank
tizimi bo’yicha ham bir qancha yo’nalishlar belgilab berilgan. Unga ko’ra
„…ilg’or xalqaro tajribada qo’llaniladigan instrumentlardan foydalangan holda
pul-kredit siyosatini yanada takomillashtirish, shuningdek valyutani tartibga
solishda zamonaviy bozor mexanizmlarini bosqichma-bosqich joriy etish, milliy
valyutaning barqarorligini ta’minlash hamda bank tizimini isloh qilish, banklar
depozit bazasining kapitalizatsiyasini chuqurlashtirish va barqarorligini oshirish,
ularning moliyaviy barqarorligini va ishonchliligini mustahkamlash, istiqbolli
investitsiyaviy loyihalar 5 hamda kichik biznes va tadbirkorlik subyektlarini
kreditlashtirishni yanada kengaytirish“1 Jahon bank amaliyotida keng tarqalgan
vositachilik operatsiyalarining xilma – xil usullarini qo’llash orqali banklarning
daromadlari va shunga bog’liq holda barcha ko’rsatkichlari yaxshilanib bormoqda.
Agar yakunlangan “2016 yil yakunlari bo’yicha rezerv pullar miqdorining yillik
o’sish sur’ati pul massasining o’sish sur’atlariga nisbatan 1,4 foiz bandga pastroq
bo’lib, bu o’z navbatida, pul multiplikatori ko’rsatkichining 2015 yilga nisbatan
1,2 foizga oshishi hisobiga yuz berdi. O’z navbatida, pul multiplikatorining bunday
sur’atlarda oshishi banklarning mavjud moliyaviy resurslardan samarali
foydalanayotganligi, ularning vositachilik roli ortib borayotganligi va
iqtisodiyotning real sektoriga yo’naltirilayotgan investitsion kreditlar hajmining
yuqori sur’atlarda oshayotganligi bilan izohlanib, iqtisodiyotdagi pul taklifini
noinflyatsion hamda noemissiyaviy manbalar hisobidan shakllantirish imkonini
berdi.”2 Yuqorida ta’kidlab o’tilgan fikrlarga tayangan holda aytish mumkinki,
iqtisodiyotni modernizatsiyalash va raqobatbardoshlikni oshirish sharoitida tijorat
banklarida vositachilik operatsiyalari turlarini ko’paytirish va bu borada mavjud
amaliyotni takomillashtirishda xorijiy tajribadan foydalanish masalalarini keng
miqyosda tadqiq etilishi banklar faoliyati samaradorligini ta’minlovchi omillardan
biri hisoblanadi hamda mazkur mavzuning dolzarbligidan dalolat beradi. Tadqiqot
predmeti bo’lib, iqtisodiyotni modernizatsiyalash talablaridan kelib chiqib tijorat
banklarida faktoring operatsiyalarini amalga oshirish masalalari borasidagi mavjud
qo’llanib kelinayotgan amaliy tajribalar yutuqlarini o’rganish, shuningdek, tijorat
banklarida faktoring operatsiyalarini amalga oshirish masalalariga yo’naltirilgan
amaliy tavsiyalar va takliflar ishlab chiqish hamda amaldagi qonunlar va me’yoriy
hujjatlar doirasida takomillashtirish hisoblanadi.
Tadqiqot ob’ekti bo’lib, O’zbekiston Respulblikasi tijorat banklarining
faktoring operatsiyalarini amalga oshirish bilan bog’liq bo’lgan faoliyati
hisoblanadi. Tadqiqot ishining asosiy maqsadi iqtisodiyotni modernizatsiyalash
sharoitida tijorat banklarida faktoring operatsiyalari turlari, ularning ahamiyati,
banklarda turli vositachilik operatsiyalarining tashqil etish masalalarini nazariy,
uslubiy asoslarini o’rganish, tadqiq etish orqali banklarda bu turdagi bank
xizmatlari turlarini ko’paytirish va shu orqali banklar daromadliligini oshirish
bo’yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqishdan iboratdir. Tadqiqot ishining
vazifalari quyidagilardan iborat:
iqtisodiyotni modernizatsiyalash sharoitida bank tizimining tutgan o’rnini,
shuningdek, ular tomonidan amalga oshiriladigan vositachilik operatsiyalari
mazmun-mohiyatini o’rganish;
tijorat banklarida faktoring operatsiyalarini amalga oshirishning huquqiy
asoslarini o’rganish;
banklarning foizsiz daromadlari shakllanishi va oshishida faktoring
operatsiyalari rolini o’rganish;
tijorat banklarida faktoring operatsiyalari tashqil etilishi va ularni
takomillashtirish yuzasidan ilmiy-amaliy taklif va tavsiyalar ishlab chiqish. Bitiruv
malakaviy ishining tarkibiy tuzilishi. Bitiruv malakaviy ishi kirish, uchta bob,
xulosa va takliflar, foylanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. Bitiruv malakaviy
ishining birinchi bobi “Tijorat banklari vositachilik operatsiyalarining iqtisodiy
mazmuni va amalgi oshirishning huquqiy asoslari” deb nomlanadi va unda tijorat
banklarining faktoring operatsiyalarining nazariy va huquqiy asoslari yoritib
berilgan. “O’zbekiston Respublikasi tijorat banklarida faktoring operatsiyalarini
amalga oshirishning amaldagi holati tahlili” nomli ikkinchi bobda mamlakatimiz
tijorat banklarida faktoring operatsiyalarining tahlil qilingan. Bitiruv malakaviy
ishining uchinchi bobi “Tijorat banklari faktoring operatsiyalarini takomillashtirish
istiqbollari” deb nomlansa, bitiruv malakaviy ishining xulosa qismida mavzu
yuzasidan umumiy xulosalar va takliflar keltirilgan.
1.Tijorat banklarining vositachilik operatsiyalarini va huquqiy asoslari.
Rivojlangan xorijiy davlatlar, shu jumladan, AQSh, Yaponiya, Germaniya
davlatlarida yirik tijorat banklarining mijozlarga ko’rsatadigan xizmatlari soni 300
tadan oshadi. Ushbu jarayonda, ayniqsa, tijorat banklarining an’anaviy xizmat
turlarining sifatini oshirish muxim amaliy ahamiyat kasb etadi. Tijorat
banklarining an’anaviy xizmat turlariga kreditlar berish, qimmatli qog’ozlarni sotib
olish, mijozlarga kassa va hisob-kitob xizmati ko’rsatish kabi xizmat turlari kiradi.
Tijorat banklari, birinchi navbatda, kreditlash institutlari bo’lganligi sababli,
ularning kreditlash faoliyatini rivojlantirish dolzarb vazifalardan biri xisoblanadi.
Banklarning kreditlash faoliyatini rivojlantirish ularning moliyaviy barkarorligini
va xo’jalik sub’ektlarining kredit mablag’lariga bo’lgan extiyojlarini
ta’minlashning zaruriy sharti hisoblanadi. Xalkaro bank amaliyotida XX asrning
60-yillaridan boshlab, kreditlash shakli sifatida faktoring operatsiyalari rivojlana
boshladi. Faktoring operatsiyalari - bu mol etkazib beruvchini kreditlash shaklidir.
U mol etkazib beruvchining pul mablag’lariga bo’lgan extiyojini qondirish
imkonini berish bilan birga, bankning foizli daromadlari hajmini oshishiga olib
keladi. Faktoring atamasi inglizcha so’zdan olingan bo’lib vositachi, agent degan
ma’noni anglatadi. Faktoring operatsiyalari o’tgan asrning 30 yillarida AQShda
keng tarzda amalga oshirila boshlandi. O’tgan asrning 60 yillarning boshida
amerikalik tovar ishlab chiqaruvchilarning G’arbiy Evropaga tovar eksporti
ko’paydi va Evropa Faktoring kompaniyalarning yuzaga kelishiga turtki bo’ldi. 16
-yillarning o’rtalarida 2 ta yirik faktoring assotsiatsiyalariga asos solindi: IFG
(International Factors Group) va FCI (Factors Chain International). Faktoring
operatsiyalari hajmi juda tez ravishda o’sdi, kompaniyalar soni ham oshdi. U esa
ham ichki ham tashqi bozorlarda faktoring operatsiyalari rivojlanishiga olib keldi.
FCI ma’lumotlariga qaraganda, faktoring operatsiyalari jaxon oboroti 2016 yili
1996 yilga qaraganda 2,3 marta o’sdi va 720,19 mlrd evroni tashqil etdi. Bunda
96% faktoring hajmi ichki faktoringa to’g’ri keldi. Faktoring ixtisoslashtirilgan
savdo vositachilarning, keyinchalik esa savdo banklarining operatsiyasi sifatida
XVI-XVII asrlarda vujudga kelgan. Ingliz tilidan “fastor” so’zi «makler, vositachi»
degan ma’noni anglatadi. Iqtisodiy nuqtai nazardan, faktoring shubhasiz
vositachilik bilan bog’liq operatsiya hisoblanadi. Faktoring keyinchalik to’lovlarni
olish bilan tovar va xizmatlarni qayta sotish, qarzlarni undirib olish xuquqiga ega
bo’lish sohasida ham qo’llaniladigan bo’ldi. Boshqacha qilib aytganda, faktoring -
vasitachilik faoliyatining turi bo’lib, bunda faktoring kompaniyasi ma’lum
to’lovlar evaziga mol etkazib beruvchi korxonadan mol sotib oluvchilarga tegishli
bo’lgan pul mablag’larini undirib olish xuquqini oladi. (debitor qarzdorlikni
inkassatsiya qilish). Faktoring riskli, lekin yuqori foydali bank biznesi, moliya
marketingining samarali quroli, iqtisodiyotning rivojlanishi zamonaviy
jarayonlarga mos bo’lgan bank operatsiyalarining integratsiyalash shakllaridan biri
xisoblanadi.
Faktoring operatsiyalari xalqaro kreditning shakli bo’lib, eksportyor,
importyorlarga pul talablarini maxsus kompaniya tomonidan sotib oladi va
ularning inkassatsiyasi xisoblanadi. Faktoring operatsiyalari sotilgan tovarlar
uchun to’lovni kechiktirish shaklida sotuvchilar tomonidan sotib oluvchilarga
taqdim etiladigan tijorat krediti asosida vujudga kelgan. 1988 yil xususiy xuquqni
unifikatsiyalash Xalqaro instituti tomonidan qabul qilingan xalqaro faktoring
to’g’risidagi konventsiyaga asosan operatsiya quyidagi 4 ta belgilardan kamida 2
tasini qondirsa, faktoring hisoblanadi, deb kelishib olingan. Ular quyidagilardir:
1. Qarz talablarining oldindan to’lash shaklida kreditlashga ega bo’lish;
2. Etkazib beruvchining buxgalteriya hisobini, ayniqsa, sotuv hisobini;
yuritish;
3. Uning qarzini inkassatsiya qilish;
4. Etkazib beruvchini kredit riskidan sug’urta qilish. Shu bilan birga bir
qator mamlakatlarda monitoringga 1-belgili qondiradigan operatsiya schyot
fakturalarning hisobi tugatiladi. Faktoring operatsiyalarining asosiy maqsadi
shundan iboratki, faktor (bank, faktoring kompaniya) o’z mijozlarining sotib
oluvchilarga bo’lgan talabni sotib oladi, ularga 3-4 kun ichida talabning mol
etkazib beruvchilardan pul undirish, undirmasligidan qat’iy nazar, albatta, foiz
to’lovlarini ushlab qolgandan keyin 70- 90% ish haqi to’laydi. Qarzning qolgan
qismini shartnomada belgilangan muddatda to’lab berishi lozim. Faktoring
to’lagan summasi va qarzning qolgan qismini u keyin sotib oluvchidan undirib
oladi. Ayrim xolatlarda, masalan, majburiyatlar bo’yicha savollar tug’ilib qolsa va
boshqa holatlarda (kechiktirilsa) 50% va juda kam holatlarda esa oldindan 100%
to’lanadi. Bu operatsiyada uchta shakl qatnashadi. Ular:
1. Faktor-vositachi (tijorat banki yoki faktor kompaniyasi);
2. Mol etkazib beruvchi
3. Mol sotib oluvchi
1) Kreditlash limitini ajratish. Faktoring xizmati shartnomasida, agar qarzdor
summasi belgilangan limitdan oshib ketsa, bank etkazib beruvchiga barcha
qo’shimcha schyotlarni qaytarib berish huquqiga ega, to’lovchining to’lovga
qobiliyatsizligida ega barcha uning qarzdorlik to’lovlari bankning etkazib
beruvchiga to’lagan summani undirguncha qadar bankka kelib tushadi.
2) Har oylik yuk jo’natish limitini jo’natish. Etkazib beruvchi mijoz
qarzining miqdoridan qat’iy nazar, shubhali qarzlardan sug’o’rtalanadi. Limit
hafta, oy, choraklarda belgilanishi mumkin.
3) Alohida shartnomalar bo’yicha sug’o’rta. Bu usul bir mijozga bir necha
tovar etkazib berish emas, balki alohida xolatlarda, katta summalarda shartnomalar
imzolanganda qo’llaniladi. Ma’lum holatlarda esa bularning kombinatsiyasi ham
qo’llanilishi mumkin. Faktoring operatsiyalari o’z navbatida ichki (domestic
factoring) va tashqi faktoringlar (international factoring)ga bo’linadi. Ichki
faktoring operatsiyalarida mahsulot ishlab chiqaruvchi va sotib oluvchi bitta
mamlakatda bo’ladi va aksincha turli xil mamlakatlarda bo’lsa u tashqi faktoringga
misol bo’ladi. Faktoring operatsiyalarini amalga oshirish turi bo’yicha regressli
faktoring (recourse factoring) va regressiz faktoring (non recourse factoring) larga
bo’linadi. Regressli faktoring (recourse factoring) da faktoring kompaniyasi sotib
oluvchidan pulni olmasdan ma’lum vaqt o’tgandan keyin pulni talab qilish
huquqiga egadir. Bu holatda faktoring kompaniyasi likvidli risk (muddati bo’yicha
to’lanmagan risk)ni o’ziga oladi, bunda kredit riski maxsulot etkazib beruvchi
zimmasida qoladi. Regressiz faktoring (non recourse factoring )da faktoring riski
to’lalgicha faktoring kompaniyasi zimmasiga o’tadi. Faktoring operatsiyalari
ko’rinishiga qarab ochik faktoring (disclosed factoring) va yopik
faktoring(undisclosed factoring)larga bo’linadi. Faktoring nafaqat tovarlarga balki
u ko’rsatilgan xizmatlar va ishlarga ham qo’llaniladi. Jaxon amaliyotida reversiv
faktoring keng qo’llanilib, sotib oluvchiga etkazib berilgan maxsulot uchun 90%
gacha summasini talab kilishi mumkin. Bu esa ishlab chiqarish rivojlanishiga
sabab bo’ladi. Faktoring turlari quyidagicha:
1. Kredit riski bo’yicha: a) regressli; b) qisman regressli; c) regressiz
2. Nima uchun zarurati bo’yicha: a) grafiklar bo’yicha; b) talab qilish
bo’yicha
3. To’lanish xarakteri bo’yicha: a) kechiktirilgan to’lovlarni
moliyalashtirish; b) kechiktirilgan to’lovlarni kafolatlash.
4. Kim uchun: a) reversiv faktoring; b) klassik faktoring.
5. To’lash turini aniklash bo’yicha: a) etkazib berilgan maxsulot
summasidan %; b) qat’iy belgilangan summa.
6. Geografiyasi bo’yicha (Joylashgan xududi): a) ichki; b) xalkaro.
7. Debitorlar kelishuvi bo’yicha: a) ochiq; b) ishonchli (sirli)
8. Bank uchun agentlilik faktoringi: a) bank uchun agentlilik faktoringi
Faktoring quyidagicha afzalliklarga ega:
-aylanma mablag’lar defitsiti bo’lmasligi kafolati. etkazib berilgandan keyin
siz 90% summagacha bo’lgan miqdordagi summani sotib oluvchi to’lovni amalga
oshirishini kutmasdan olish mumkin.
-kechiktirilgan to’lovlar bilan bog’liq yo’qotilgan risklar, to’lanmagan
tovarlar, qalloblik, o’z vaqtida va muddatida to’lanmagan to’lovlar, valyuta kursi
o’zgarishi, inflyatsiya riski kamligi;
-debitor qarzdorligi bo’yicha samarali ishlash. To’lov intizomini tekshirish
va nazorat qilish. Belgilangan tartibda to’lov tartibini o’rnatish va tekshirish.
O’zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoitida kichik biznes va xususiy
tadbirkorlikni rivojlanishi muxim ahamiyat kasb etadi. Shu tufayli ularning
rivojlanishi, ularni moliyalashtirishning yangi maqbul variantlarini jalb qilish va
amalga oshirish muxim ahamiyatga egadir. Ayniqsa ko’plab ishlab chiqaruvchilar
ishlab chiqarishning samarali usullaridan foydalanish qiyin bo’lib tuyiladi. Unda
ko’pincha maxsulotlar etkazib berilgandan keyin 30 kundan 90 kungacha bo’lgan
vaqtda to’lovlar amalga oshiriladi. Faktoring operatsiyalari rivojlangan va
rivojlanayotgan davlatlarda keng qo’llanilib kelinmokda. Birgina 2016 yilda Dune
bo’yicha 860 mlrd AQSh dollari mikdorida faktoring operatsiyalari amalga
oshirildi. Bu esa o’tgan yillarga nisbatan o’sish sur’atlarini ko’rishimiz mumkin.
Bu o’sish sur’atlari globalizatsiya sharoitida iktisodiy aloqalarning rivojlanishi
hamda ular o’rtasidagi yangi ma’qulroq to’lov shakllarini paydo bo’lganligi bilan
izohlash mumkin. AQSh iktisodiyotidagi xo’jalik yurituvchi sub’ektlar o’rtasidagi
to’lolarning asosiy qismi faktoring operatsiyalariga to’g’ri keladi. Chunki ishlab
chiqaruvchi maxsulotni sotilgandan darxol pulni olishi va sotib oluvchi ham
maxsulotni sotib keyin sotuvchiga to’lashi o’tish iktisodiyoti sharoitida bo’lgan
davlatlar uchun ayniqsa mablag’ etishmagan korxonalar bu moliyaviy
instrumentdan keng foydalanish mumkin. Bu esa korxonalar o’rtasida aloqalarni
rivojlanishida muxim ahamiyat kasb etadi. Banklarning faktoring operatsiyalarini
rivojlantirishning zaruriy shartlaridan biri bo’lib ushbu operatsiyalarning
buxgalteriya hisobi va auditini to’g’ri tashqil etish va takomillashtirish hisoblanadi.
O’zbekiston Respublikasida faktoring operatsiyalari O’zbekiston Respublikasidagi
huquqiy-normativ xujjatlar va qonunlar, Markaziy Bank yo’riqnomalari asosida
amalga oshiriladi. Xalkaro faktoring operatsiyalari UNIDRUA Konventsiyasiga
asosan amalga oshiriladi. U 1988 yili Ottava shahrida imzolangandir. Bu
konventsiyaga O’zbekiston ham imzo chekkan. Faktoring amaliyotlari O’zbekiston
Respublikasi Markaziy bankining 2000 yil 15 iyundagi 476-sonli «Tijorat banklari
O’zbekiston Respublikasi hududida faktoring amaliyotlari o’tkazish tartibi
to’g’risida»gi Nizomi asosida amalga oshiriladi (Adliya Vazirligida 2000 yil 3
avgustida 953-son bilan ro’yxatga olingan). Ayni vaqtda, O’zbekiston
Respublikasi bank amaliyotida faktoring operatsiyalarining rivojlanish darajasi
pastligicha qolmoqda. Bu holat, avvalo, faktoring operatsiyalarining tijorat
banklari jami aktiv operatsiyalarining hajmidagi salmog’ining juda kichikligida
namoyon bo’lmoqda. Bundan tashqari, ularning buxgalteriya hisobi va auditini
tashqil kilish borasida ham sezilarli muammolarning mavjudligi ko’zga
tashlanmoqda. Faktoring amaliyotlari talab qilib olguncha asosiy depozit
hisobvaraqlari bankda bo’lgan mijozlar bilan tuzilgan shartnomalar asosida amalga
oshiriladi. Faktoring xizmati ko’rsatish bo’yicha zaruriy shart - to’lovchi muddati
o’tgan kredit qarzdorlikga ega bo’lmasligi kerak. Eksport amaliyotlari bo’yicha
faktoring xizmati amalga oshirilishi uchun zaruriy shart - yetkazib beruvchi
korxona tegishli chet el hamkorlar bilan oldin tuzilgan va hisobga olingan eksport
bitimlar (kontraktlar) bo’yicha muddati o’tgan debetor qarzdorligi mavjud
bo’lmasligi kerak. Quyidagi hollarda Bank tomonidan faktoring amaliyotlari
amalga oshirilmaydi:
byudjet tashkilotlariga qo’yilagan talablar bo’yicha;
jismoniy shaxslar qarzdorlik majburiyatlari bo’yicha;
to’lovga layoqatsiz deb e’lon qilingan korxonalar majburiyatlari bo’yicha;
zarar bilan ishlaydigan korxonalar majburiyatlari bo’yicha;
nolikvid balansga ega bo’lgan korxonalar majburiyatlari bo’yicha;
kapital moliyalashtirish qo’yilmalar bo’yicha;
eksport kosignatsiya bitimlar (kontroaktlar) bo’yicha;
kompensatsiya va barter bitimlar bo’yicha;
ishlarga bosqichma-bosqich yoki oldindan to’lash bo’yicha;
oldi-sotdi shartnoma shartlari bo’yicha to’lovchi muayyan vaqt davomida;
mahsulotni qaytarish huquqiga ega bo’lganda, shuningdek sotuvdan
keyin;
xizmat ko’rsatish ko’zda tutilgan bulgan hollarda.
Faktoring operatsiyasini amalga oshirayotganda bank tovar yetkazib beruvchiga
uning to'lov talabnomasi bo'yicha to'lov summasining ko'pi bilan 80 foizini
qoplaydi. Bank to'lovning qolgan qismini to'lovchidan mablag' kelib tushganidan
keyin o'tkazadi. Tovar yetkazib beruvchida ham, to'lovchida ham 2-kartoteka
bo'lmasligi faktoring xizmatlari ko'rsatishning majburiy shartidir. Faktoring
operatsiyasini bajarish to'g'risida tovar yetkazib beruvchi bilan shartnoma
tuzishdan oldin bank tovar yetkazib beruvchi balansi qanchalik likvidligini ko'rib
chiqadi. Faktoring operatsiyalari bo'yicha xatarni kamaytirish maqsadida tovar
yetkazib beruvchi quyidagi talablarga javob berishi kerak:
xaridorgir mahsulot ishlab chiqarish yoki xizmatlar ko'rsatish
ishlab chiqarishi barqaror bo'lishi
to'lovchilar bilan barqaror aloqalarga ega bo'lish Shartnoma tuzishdan
avval tovar yetkazib beruvchi bankka quyidagi hujjatlar to'plamini taqdim etadi:
sotib olish-sotish, ishlar bajarish yoki xizmatlar ko'rsatish to'g'risida
tegishlicha rasmiylashtirilgan va to'lovchi imzolagan shartnoma
moddiy boyliklar jo'natilgani, ishlar bajarilgani, xizmatlar ko'rsatilganini
tasdiqlovchi hujjatlar (tovar-transport yukxatlari, ishonchnomalar nusxalari,
ishlarni qabul qilish dalolatnomalari va h.k.)
to'lovchi nomiga taqdim etilgan to'lov talabnomasining nusxasi hamda
to'lovchi bu talabnoma summasini to'lashga roziligi (aksept) to'g'risidagi xat
oxirgi hisobot sanasi uchun tuzilgan, debitorlik va kreditorlik qarzlari
talqini berilgan hamda muddati o'tgan debitorlik qarzlarining butun summasi
uchun taqqoslash dalolatnomalari ilova qilingan buxgalteriya balansi
ko'rilgan foyda va zarar to'g'risida hisobot
boshqa kreditorlarda qarz mablag'lari hamda boshqa banklarda
saqlanayotgan bo'sh mablag'lar bor-yo'qligi to'g'risida ma'lumotnoma
boshqa banklarda ochilgan hisobvaraqlar ro'yxati 23 Faktoring xizmatlari
ko'rsatish to'g'risida bank bilan tovar yetkazib beruvchi o'rtasida tuziladigan
shartnomada quyidagilar ko'rsatiladi:
talablari bank ixtiyoriga o'tkaziladigan xaridorlar
o'tkaziladigan talablarning umumiy summasi
o'tkaziladigan talablarni to'lashga ajratiladigan kredit summasi
kredit uchun foiz stavkasi
shartnomaning amal qilish muddati
regress huquqi (mijozning o'zidan talab qilish huquqi)
regress huquqini qo'llash uchun xaridorga belgilanadigan oxirgi to'lov
muddati
tomonlar shartnoma shartlarini buzgani uchun e'tiroz arizalari taqdim etish
muddatlari
shartnoma shartlarini buzganlik uchun tomonlar javobgarligi
shartnomani bekor qilish shartlari. Faktoring operatsiyalari shrtnomalarini
rasmiylashtirish tartibi:
1. Sotuvchi maxsulot etkazib berish uchun barcha hujjatlarni (shartnomalar,
schet-fakturalar, yuk qog’ozlari va boshqalar.)
2. Sotuvchi bankka haqiqiy hujjatlarni maxsulot etkazib berish uchun
barcha hujjatlarni (shartnomalar, schet-fakturalar, yuk kog’ozlari va boshqalar)ni
taqdim etadi.
3. Unda reestr imzolanib, maxsulot etkazib beruvchi hisobiga o’tkaziladi.
4. Shartnomalar, schet-fakturalar, yuk kog’ozlari va boshqalar o’zgartirilishi
mumkin emas.
5. Maxsulot etkazib beruvchi to’lov rekvizitlari bilan sotuvchiga
belgilangan summani o’tkazib qo’yishini yuboradi.
Pul bozori foiz stavkalarining “benchmark” ko‘rsatkichlari metodologiyasini va
pul-kredit siyosatining operatsion mexanizmini xalqaro standartlarga
muvofiqlashtirish maqsadida Markaziy bank tomonidan Xalqaro moliya institutlari
va konsalting agentliklari ko‘magida doimiy asosda tahlillar o‘tkazilmoqda. va
takliflar kiritadi. Inflyatsiyani targetlash rejimiga o‘tgan ilg‘or xorijiy mamlakatlar
va xalqaro moliya bozorlari tajribasidan kelib chiqib, pul-kredit siyosatining
operatsion mexanizmini ishlab chiqish va pul bozori ko‘rsatkichlarining
ahamiyatini oshirish maqsadida:
2022 -yil 4-avgustdan boshlab likvidlik-depozit auktsionlarini tartibga solishga
qaratilgan asosiy operatsiyalarning davomiyligi 1 haftaga qisqartiriladi va haftada
bir marta o‘tkaziladi;
Markaziy bankning siyosat stavkasini o‘zgartirish to‘g‘risidagi qarorlarini pul
bozoriga samarali o‘tkazish maqsadida 1 haftalik depozit auktsionlarining umumiy
likvidlikni tartibga solishdagi roli oshiriladi;
2022-yil 22-iyuldan boshlab qisqa muddatli resurs narxini ifodalovchi “UZONIA”
foiz stavkasi, “UZONIA” indeksi va turli davrlar uchun murakkab “UZONIA” foiz
stavkalari hisoblab chiqiladi va e’lon qilinadi (1-ilovaga muvofiq).
Ma’lumot uchun: “O‘zbekiston Respublikasi Banklararo pul bozorining UZONIA
indeksini (O‘zbek Overnight Index Average) hisoblash va e’lon qilish
metodologiyasi” Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki hamda barcha tijorat
banklari ishtirokida ishlab chiqildi va Markaziy bank Boshqaruvining 2022-yil 21-
iyuldagi yig‘ilishi.
Tijorat banklari, birinchi navbatda, kreditlash institutlari bo’lganligi sababli,
ularning kreditlash faoliyatini rivojlantirish dolzarb vazifalardan biri xisoblanadi.
Banklarning kreditlash faoliyatini rivojlantirish ularning moliyaviy barkarorligini
va xujalik sub’ektlarining kredit mablag’lariga bo’lgan extiyojlarini ta’minlashning
zaruriy sharti xisoblanadi. Xalkaro bank amaliyotida XX asrning 60-yillaridan
boshlab, kreditlash shakli sifatida faktoring operatsiyalari rivojlana boshladi.
Faktoring operatsiyalari - bu mol etkazib beruvchini kreditlash shaklidir. U mol
etkazib beruvchining pul mablag’lariga bo’lgan extiyojini kondirish imkonini
berish bilan birga, bankning foizli daromadlari xajmini oshishiga olib keladi.
Banklarning faktoring operatsiyalarini rivojlantirishning zaruriy shartlaridan biri
bo’lib ushbu operatsiyalarning buxgalteriya xisobi va auditini to’g’ri tashqil etish
va takomillashtirish xisoblanadi. Ayni vaktda, O’zbekiston Respublikasi bank
amaliyotida faktoring operatsiyalarining rivojlanish darajasi pastligicha kolmokda.
Bu xolat, avvalo, faktoring operatsiyalarining tijorat banklari jami aktiv
operatsiyalarining xajmidagi salmog’ining juda kichikligida namoyon bo’lmokda.
Bundan tashkari, ularning buxgalteriya xisobi va auditini tashqil kilish borasida
ham sezilarli muammolarning mavjudligi kuzga tashlanmokda Endi biz
respublikamiz tijorat banklarining faktoring operatsiyalarining amaldagi xolatini
kurib chikamiz.
Amalga oshirilgan tahlil natijalari shuni ko’rsatdiki, respublikamizning tijorat
banklarida faktoring operatsiyalarining buxgalteriya hisobi va auditini
takomillashtirish borasida bir qator muammolar mavjud bo’lib, ulardan asosiylari
quyidagilardan iboratdir:
1. Respublikamizning ayrim yirik tijorat banklarida muddati o’tgan faktoring
operatsiyalarini o’z vaktida 11103-hisobraqamida aks ettirmaslik hollari mavjud.
Buning natijasida faktoring operatsiyalarining samaradorligini tavsiflovchi
ko’rsatkichlarning soxtalashuvi yuzaga keladi. Hisoblangan daromadlilik
ko’rsatkichlari faktoring operatsiyalarining rentabelligini aniq aks ettirmaydi.
2. Faktoring operatsiyalaridan ko’riladigan zararlarni qoplash maksadida tashkil
qilinadigan zaxira ajratmalarini zararlarning real darajasiga mos kelmaslik hollari
mavjud. Zaxira ajratmalarini etarli darajada tashqil kilinmasligi faktoring kreditlari
real qiymatini qoplash muammosini yuzaga keltiradi.
3. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining 1997 yil 21 iyunda tasdiklangan
va Moliya vazirligida 1998yil 16 noyabrda 553-son bilan ruyxatga olingan 6l-sonli
«O’zbekiston Respublikasi banklarida buxgalteriya xisobi va xisoboti bo’yicha
yo’riqnoma»ning faktoring operatsiyalariga tegishli bo’lgan bir qator bandlariga
rioya qilinmaslik hollariga yo’l qo’yiladi. Jumladan: - yo’riqnomaning 47-bandiga
muvofik, mijozlarning hisobvaraqasi dasturiy yo’l bilan ikki nusxada tayyorlanishi,
uning ikki nusxasi mijozga hisobvaraqadan ko’chirma sifatida berishda yoki
junatishga mo’ljallangan. Lekin bu holat to’lik amalga oshirilmasligi mumkin. -
yo’riqnomaning 48-bandiga muvofik, hisobvaraqalariga amaldagi tartibda
rasmiylashtirilgan hisob-kitob hujjatlari asosida yozuvlar kiritilishi lozim.
Shuningdek, hisobvaraqadan bo’lishi lozim bo’lgan bir qator rekvizitlar kiritilgan:
- bu xisob raqamlar qaysi xisob raqamlar bilan korrespondentsiyada bo’lganligi; -
buxgalteriya o’tkazmasining (buxgalteriya provodkasining) mazmuni: - xisob
rakamning kun boshiga va oxiriga qoldiqlari, debet va kredit oborotlari: -
korrespondent-banklarning MFO lari: - amaliyot to’g’ri kursatilmagan bo’lishi
mumkin. Respublikamiz tijorat banklarining faktoring operatsiyalarining
buxgalteriya xisobini takomillashtirish maksadida, fikrimizcha, quyidagi
tadbirlarni amalga oshirish maqsadga muvofiqdir:
1. Respublikamizning tijorat banklarida faktoring operatsiyalarini amalga
oshiruvchi bo’limni alohida qilib tashkil qilish zarur. Faktoring operatsiyalarining
buxgalteriya hisobini ham bo’limning xodimlari yuritishi lozim. Faktoring 41
operatsiyalari bo’yicha buxgalteriya provodkalari va xisob-kitoblar buxgalteriya
boshqarmasida emas, balki faktoring bo’limini o’zida amalga oshirilishi lozim.
Bankning kreditlash boshqarmasi barcha turdagi kreditlarni tasdiqlash va
rasmiylashtirish uchun javobgar bo’lishi mumkin. Faqat faktoring kreditlari uchun
ular javob bermasligi kerak.
2. Muddati o’tgan faktoring kreditlarini o’z vaqtida 11103-xisobraqamida
aks ettirish va zaxira ajratmalarini to’g’ri tashkil qilishni ta’minlash lozim.
3. Banklarning faktoring operatsiyalarini jami aktiv operatsiyalar hajmidagi
salmog’ini oshirishni ta’minlash lozim. Buning uchun, avvalo, tovarlarni sotib
oluvchilarning va mol etkazib beruvchilarning moliyaviy holatini baholash tizimini
takomillashtirish lozim. Baxolash tizimini takomillashtirish moliyaviy
koeffitsientlardan keng qo’lamda foydalanish hisobiga ta’minlanishi lozim.
№
Bank nomi
2021-yil yanvar oyi davomida qabul qilingan
to'lovlar
2022-yil yanvar oyi davomida qabul
qilingan to'lovlar
soni
summasi
soni
summasi
1
Milliy bank
128 905
51 618 959 663
170 730
73 851 171 564
2
O‘zsanoatqurilishbanki
584 138
212 279 995 745
437 502
166 305 003 970
3
Agrobank
557 739
311 018 722 581
559 519
265 287 637 431
4
Mikrokreditbank
159 970
112 370 812 052
143 834
92 639 017 441
5
Xalq banki
1 048 025
274 958 160 573
679 479
204 754 608 765
6
Savdogar bank
39 230
13 685 282 649
62 114
16 559 717 926
7
Qishloq qurilish bank
182 982
58 163 676 871
182 173
115 699 722 361
8
Turonbank
79 933
92 134 763 306
73 650
67 298 722 789
9
Hamkorbank
7 820
5 262 703 956
25 980
10 094 068 318
10
Asaka bank
58 515
380 984 364 734
129 264
267 870 036 257
11
Ipak Yo‘li banki
36 844
15 337 791 067
39 346
13 163 569 158
12
Ziraat Bank Uzbekistan
731
375 481 091
751
738 813 050
13
Trastbank
29 843
42 163 754 676
103 607
64 962 163 938
14
Aloqabank
1 914 489
367 116 232 983
2 676 887
573 233 225 356
15
Ipoteka-bank
610 900
299 704 353 104
334 289
183 689 900 857
16
KDB Bank O‘zbekiston
13
7 056 356
88
297 068 249
17
Turkistonbank
4 407
1 125 085 813
1 166
384 384 888
18
Soderot bank Toshkent
61
14 017 507
71
20 553 764
19
Universal bank
48 401
27 794 955 781
402 687
77 347 402 398
20
Kapitalbank
11 215
104 422 677 954
7 111
66 774 543 390
21
Ravnaqbank
739
318 477 004
719
440 774 440
22
Davr-bank
554
414 948 146
1 109
422 373 327
23
Invest Finance bank
4 679
4 726 744 995
8 770
7 678 924 103
24
Asia Alliance bank
39 100
47 641 753 561
52 417
41 341 908 527
25
Hi-Tech bank
1 014
292 779 883
10 849
1 887 236 409
26
Orient Finans bank
175 901
102 337 621 792
153 605
73 678 166 937
27
Madad Invest bank
8 149
909 452 537
7 744
1 149 219 035
28
O'zagroeksportbank
141
66 358 335
161
73 615 750
29
Poytaxt bank
1 207
1 314 504 343
1 082
641 742 591
30
Tenge bank
532
564 960 775
4 322
2 694 944 853
31
TBC bank
0
0
59
2 299 572
32
Anor bank
0
0
1 377
6 605 061 897
Jami
5 736 177
2 529 126 449 833
6 272 462
2 397 587 599 311
Moliyaviy sektorni izchil isloh qilish davomida qator chora-tadbirlar amalga
oshirildi va natijada ilg‘or bank biznesini yuritish hamda ushbu sektorda raqobat
muhitini kuchaytirish uchun zarur huquqiy shart-sharoitlar yaratildi.
Xususan, xalqaro standartlarga muvofiq keladigan va moliyaviy sohaga
xorijiy investitsiyalar kiritish uchun jozibador huquqiy muhitni yaratadigan
O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasining Markaziy banki
to‘g‘risida”gi, “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi, “Valyutani tartibga solish
to‘g‘risida”gi hamda “To‘lovlar va to‘lov tizimlari to‘g‘risida”gi yangilangan
qonunlari qabul qilindi.
Shu bilan birga, bank sohasidagi hozirgi holat tahlili bank sektorida
davlatning yuqori darajadagi aralashuvi, davlat ishtirokidagi banklarda menejment
va tavakkalchiliklarni boshqarish sifatining yetarli emasligi, iqtisodiyotda moliyaviy
vositachilikning past darajasi kabi bank sektorini iqtisodiy yangilanishlar va jamiyat
ehtiyojlariga mos ravishda rivojlantirishga to‘sqinlik qilayotgan qator tizimli
muammolar mavjudligini ko‘rsatmoqda.
Moliyaviy xizmatlarning ommabopligini oshirish, banklarning hududlarga
kirib borishini kengaytirish va barcha aholi punktlarida bir xil turdagi xizmatlar
ko‘rsatilishini ta’minlash bo‘yicha qo‘shimcha choralar ko‘rilishi lozim.
Bank
tizimiga
zamonaviy
servis
yechimlari
asosida
axborot
texnologiyalarini, moliyaviy texnologiyalarni keng joriy etish, axborot xavfsizligini
lozim darajada ta’minlash, shuningdek, moliyaviy xizmatlar ko‘rsatishda inson
omili ta’sirini kamaytirish bo‘yicha tezkor chora-tadbirlar ko‘rish talab etilmoqda.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 2-martdagi PF-5953-son
Farmoni bilan tasdiqlangan 2017 — 2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini “Ilm,
ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish yili”da amalga oshirishga oid Davlat
dasturida belgilangan vazifalardan kelib chiqqan holda, shuningdek, xususiy sektor
rivojlanishini rag‘batlantirish, banklarning investitsiyaviy jozibadorligini, bank
xizmatlari ommabopligi va sifatini oshirish uchun bank sektorini tubdan
transformatsiya qilish maqsadida:
1. Quyidagilar O‘zbekiston Respublikasida bank sektorini isloh qilishning
asosiy yo‘nalishlari etib belgilansin:
moliya bozorida teng raqobat sharoitlarini yaratish, kreditlashni faqat bozor
shartlari asosida amalga oshirish, banklarning davlat resurslariga qaramligini
pasaytirish, bank xizmati ko‘rsatishni modernizatsiya qilish, banklarning samarali
infratuzilmasini yaratish va faoliyatini avtomatlashtirish, shuningdek, banklar
faoliyatiga xos bo‘lmagan funksiyalarni bosqichma-bosqich bekor qilish orqali bank
tizimining samaradorligini oshirish;
kredit portfeli va tavakkalchiliklarni boshqarish sifatini yaxshilash,
kreditlash hajmlarining mo‘tadil o‘sishiga amal qilish, muvozanatlashgan
makroiqtisodiy siyosat yuritish, korporativ boshqaruvni takomillashtirish va xalqaro
amaliy tajribaga ega bo‘lgan menejerlarni jalb qilish, moliyaviy tavakkalchiliklarni
baholash uchun texnologik yechimlarni tatbiq etish orqali bank tizimining moliyaviy
barqarorligini ta’minlash;
davlat ulushi mavjud tijorat banklarini kompleks transformatsiya qilish, bank
ishining zamonaviy standartlarini, axborot texnologiyalari va dasturiy mahsulotlarni
joriy etish, banklardagi davlat aksiyalari paketini zarur tajriba va bilimga ega
bo‘lgan investorlarga tanlov asosida sotish, shuningdek, davlat ulushi mavjud tijorat
banklari va korxonalarni bir vaqtning o‘zida isloh qilish orqali bank sektorida
davlatning ulushini kamaytirish;
yetarli darajada xizmat ko‘rsatilmayotgan va zaif qatlamlarda davlat
ishtirokini kuchaytirish va manzilli chora-tadbirlarni amalga oshirish, aholi va
kichik biznes uchun masofaviy xizmatlarni keng joriy qilish, kamxarj xizmat
ko‘rsatish nuqtalari tarmog‘ini rivojlantirish, shuningdek, respublika yagona moliya
tizimining o‘zaro to‘ldiruvchi qismi sifatida nobank kredit tashkilotlarining
shakllanishi va rivojlanishi uchun qulay shart-sharoitlar yaratish orqali moliyaviy
xizmatlar ommabopligini va sifatini oshirish.
Quyidagilar:
2020 — 2025-yillarga mo‘ljallangan O‘zbekiston Respublikasining bank
tizimini isloh qilish strategiyasi 1-ilovaga muvofiq;
O‘zbekiston Respublikasi bank tizimini isloh qilish bo‘yicha “Yo‘l xaritasi”
2-ilovaga muvofiq tasdiqlansin.
2020 — 2025-yillarga mo‘ljallangan O‘zbekiston Respublikasining bank
tizimini isloh qilish strategiyasini amalga oshirish bo‘yicha, shu jumladan
quyidagilarni nazarda tutuvchi maqsadli ko‘rsatkichlar 3-ilovaga muvofiq
belgilansin:
bank tizimi aktivlarining umumiy hajmida davlat ulushi bo‘lmagan banklar
aktivlari ulushini joriy 15 foizdan 2025-yilga kelib 60 foizgacha oshirish;
banklar majburiyatlarining umumiy hajmida banklarning xususiy sektor
oldidagi majburiyatlari ulushini joriy 28 foizdan 2025-yil yakuniga 70 foizgacha
oshirish;
2025-yilga kelib davlat ulushi mavjud kamida uchta bank kapitallariga zarur
tajriba, bilim va obro‘ga ega kamida uchta strategik xorijiy investorlarni jalb qilish;
umumiy kreditlash hajmida nobank kredit tashkilotlari ulushini joriy 0,35
foizdan 2025-yilga kelib 4 foizgacha oshirish.
. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi va Markaziy bankining
quyidagilar to‘g‘risidagi takliflari ma’qullansin:
xalqaro
moliya
institutlari
ko‘magida
“Ipoteka-bank”
ATIB,
“O‘zsanoatqurilishbank” ATB, “Asaka” ATB, AT “Aloqabank”, “Qishloq qurilish
bank” ATB va “Turonbank” ATBdagi davlat ulushlarini bosqichma-bosqich
xususiylashtirish, bunda birinchi bosqichda ularni institutsional o‘zgartirishni
(faoliyatini transformatsiya qilish), ikkinchi bosqichda esa davlat aksiyalari paketini
sotishni nazarda tutish;
bank tizimini isloh qilish davrida aholining moliyaviy xizmatlarga bo‘lgan
talabini qondirish, investitsiya loyihalarini qo‘llab-quvvatlash mexanizmini
(“loyihalar fabrikasi”) keng joriy qilish, bank xizmatlarining hududiy qamrovini
ta’minlash maqsadida “Tashqi iqtisodiy faoliyat Milliy banki” AJ, “Agrobank” ATB
va “Mikrokreditbank” ATB ustav kapitallarida davlat ulushini saqlab qolish;
ayrim banklarning faoliyatini diagnostika qilish va moliyaviy ahvolini
baholash asosida, me’yoriy talablaridan hamda ularni qayta tashkil etishning
iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiqligidan kelib chiqqan holda qonun hujjatlariga
muvofiq ularni konsolidatsiyalash.
. O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzurida vazirlikning
tasdiqlangan shtatlar soni doirasida Davlat ulushiga ega tijorat banklarini
transformatsiya qilish va xususiylashtirish bo‘yicha loyiha ofisi tashkil etilsin hamda
unga quyidagi huquqlar berilsin:
tijorat banklarini transformatsiya qilish va xususiylashtirish jarayonlariga
maslahatchi sifatida xalqaro konsultantlarni jalb qilish;
tijorat banklarini transformatsiya qilish va xususiylashtirish masalalarida
xalqaro moliya institutlari va salohiyatli xorijiy investorlar bilan muzokaralar olib
borish va bitimlar tuzish.
Belgilansinki, Loyiha ofisiga O‘zbekiston Respublikasi moliya vazirining
birinchi o‘rinbosari rahbarlik qiladi.
. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki va Moliya vazirligi 2024-yildan
kechiktirmay Xalqaro valyuta jamg‘armasi va Jahon banki dasturi (FSAP) asosida
moliyaviy sektor holatini baholashni o‘tkazish choralarni ko‘rsin.
. Vazirliklar, idoralar va mahalliy davlat hokimiyati organlari rahbarlari
tomonidan banklarning, shu jumladan kredit portfeli va bank aktivlarini
shakllantirish bilan bog‘liq tadbirkorlik tavakkalchiliklarini boshqarish faoliyatiga
aralashish taqiqlansin.
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi banklar va bank faoliyati
to‘g‘risidagi qonunchilikning banklar faoliyatiga davlat organlarining ma’muriy
aralashuviga yo‘l qo‘ymaslik qismi ijro etilishi ustidan nazoratni kuchaytirsin.
. O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni
qisqartirish vazirligi Moliya vazirligi bilan birgalikda ikki oy muddatda Tadbirkorlik
faoliyatini qo‘llab-quvvatlash davlat jamg‘armasini boshqarish bo‘yicha kengash
tarkibiga mustaqil a’zolarni kiritish orqali uni institutsional jihatdan mustahkamlash
choralarini ko‘rsin.
. O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki va Moliya vazirligi boshqa
manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan birgalikda uch oy muddatda qonun
hujjatlariga ushbu Farmondan kelib chiqadigan o‘zgartirish va qo‘shimchalar
to‘g‘risida Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
.
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
2019-yil
29-apreldagi
“Respublika iqtisodiyotiga to‘g‘ridan to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarni jalb qilish
mexanizmlarini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4300-
son qaroriga 1-ilovaning 1 — 3-pozitsiyalari o‘z kuchini yo‘qotgan deb hisoblansin.
. Mazkur Farmonning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining
Bosh vaziri A.N. Aripov va O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki raisi M.B.
Nurmuratov zimmasiga yuklansin.
O’zbekiston Respublikasida hozirgi paytda to’lov muddatlariga rioya qilish, hamda
xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning debitor va kreditor qarzdorliklarini imkon
boricha kamaytirishga jiddiy e’tibor berilmoqda. Bank faktorlar faoliyati, aynan 60
tovar etkazib beruvchilar va xaridorlar o’rtasidagi munosabatlarda to’lovlar xatari
va muddatlilik muammosini hal qilish, ushbu munosabatlarning barqaror
bo’lishiga ko’maklashishi kerak. O’zbekiston Respublikasida banklar faktoring
operatsiyalarini 90-yillar boshidan amalga oshira boshladilar. Lekin tegishli
qonuniy va me’yoriy negizning yo’qligi faktoringni rivojlanishiga to’sqinlik qilib,
banklarga undan keng foydalanishga imkon bermadi. Fuqarolik Kodeksining 42-
bobi pul talabnomasi ostida mablag’ bilan ta’minlash, Markaziy bank tomonidan
621- Nizomni, (953 yo’riqnoma) kiritilishi, banklar tomonidan hamma erda
faktoringni qo’llash uchun qonuniy va me’yoriy negizini ta’minladi, hamda
faktoring xizmati bu orada banklar orasida kengaya boshladi. Bunga misol qilib
quyidagi jadvalni keltirish mumkin: Faktoring mijozga berilishidan avval bankda
ochilgan bo’lim yoki kredit bo’limida bu mijoz va uning kontragenti, ya’ni
to’lovchi yaxshilab o’rganib chiqiladi, albatta endi e’tiborni jadval ma’lumotlariga
qaratadigan bo’lsak, bankda 2016 yil holatiga ko’ra ajratilgan kreditlar va
ko’rsatilgan faktoring xizmatlarini jami summasi 49703,3 mln so’mni tashqil etdi.
Bo’lardan, faktoring xizmati 2122,2 mln so’mni, ya’ni 4,4%ni tashkil qilgan.
Albatta, bu salmoq oldingi yillarga nisbatan yuqori bo’lsada, xorijiy davlatlar
banklari ko’rsatkichlaridan ancha past. O’zbekistonda faktoring operatsiyalarni
rivojlantirish sohasida ba’zi bir muammolar va rezervlar mavjud.
Hozirgi kunda Respublikamizda faktoring operatsiyalarini rivojlantirish bilan
bog’liq muammolardan biri bu kadrlar masalasidir. Ularni etarli darajada
tayyorlash uchun shu masalaga alohida e’tibor bilan qarash, moliya institutlarida,
maorifda, tijorat banklarida bu sohani rivojlantirish uchun yanada kattaroq,
ahamiyat berishimiz va hayotga tadbiq etishimiz lozim. Yana bir muammo bu
axborot-texnologiya ta’minotini rivojlantirish, aynan, shu faktoring
operatsiyalaridan foydalanuvchi va bank orasida yoki ushbu operatsiyada bevosita
qatnashayotgan uch tamon orasida axborot almashinish banki tomonidan nazorat
qilish uchun yangi informatsion texnologiyalar ishlab chiqish kerakligi, aniqrog’i
yangilab turish va foydalanuvchi uchun yanada qulayroq yo’llarini topish va
rivojlantirish kerakligini ta’kidlab o’tish lozim bo’ladi. Yana e’tibor qaratish lozim
bo’lgan masala korxona va tashqilotlarga faktoringning afzalligini tushuntirishdir.
Bu operatsiya orqali sotib oluvchi ega bo’ladigan imkoniyatlar :
sifatsiz tovarni sotib olish riskini bartaraf etish;
mablag’lar aylanishini tezlatish, raqobatbardoshligini yaxshilash;
xarid hajmini ko’paytirish mumkinligini ularga etkazish; Undan tashqari
faktoringning iqtisodiy afzalliklari:
likvidlilik, rentabellik va foydani ko’payishi;
debitor qarzdorlik naqd pullarga aylanishi;
debitorlar tomonidan to’lovlar muddatlariga rioya qilishidan mustaqil
bo’lishi;
oborot hajmini kengaytirish;
daromadlilikni oshishi;
o’z kapitalini iqtisodiy;
moliyaviy rejalashtirishni yaxshilash.
to’lay olmasligi riskini kamayishi va banklarni bozor munosabati
sub’ektlariga tushuntirish sohasida ishlar olib borish lozim.
XULOSA
Bugungi kunda ko’pchilik kredit muassasalarining faktoring xizmatini ko’rsatishga
tayyor emasligini muhim bir muammo deb qarash mumkin. Shuni ham aytish
kerakki, faktoring bank ishining bir qismi emas, balki uni “operatsiya” deb atash
noto’g’ri hisoblanadi, chunki faktoring bir martali bitim emas, balki doimiy xizmat
ko’rsatish shaklida namoyon bo’ladi. Bular hammasi qarorlarni qabul qilishda
maxsus jarayonlarni va risklarni boshqarishni talab qiladi. Keyingi muammo –
mamlakatning ko’pchilik banklari faoliyatining o’rta muddatli investitsiyalarga
tayyor emasligidir. Bu erda asosiy to’sqinlik faktoringni moliyalashtirilishi emas,
balki ishni tashkil etish bilan bog’liq bo’lgan uzoq muddatli tsikl hisoblanadi. Bu
tsikl malakali bajaruvchilarga ega bo’lganida ham uzoq davom etadi. Bu bilan
O’zbekistonda faktoringning istiqbollarini optimistik deb baholash mumkin.
Umuman, faktoring sarmoya aylanishini tezlashtirish, qarzni undirib olish bilan
bog’liq xarajatlarni kamaytirish, banklar o’rtasida munosabatlarni osonlashtirishga
yordam berib, pulni hisob-kitob tizimini muhim vositasi bo’lib hisoblanadi. Xulosa
qilib aytganda, birinchidan, faktor riskni kamaytirish yoki bartaraf etish uchun
ko’proq axborot va bilimga ega. Ikkinchidan, faktoring kompaniyasi alohida
qarzdorlar bilan shug’ullanmasdan, to’lay olmaslikda, bankrotni bartaraf etuvchi
debitor qarzdorlik portfelini shakllantiradi. Shunday qilib, faktoring quyidagi
hollarda foydali hisoblanadi: 1. Sotib oluvchi etkazib beruvchining kredit tarixiga
ega bo’lmasdan, bir martalik etkazib berishlarida. 2. Etkazib beruvchi etkazib
berishlarning ko’p tarmoqni tizimiga ega bo’lganda. 65 Faktoring, etkazib
beruvchini balans summasini kamaytiradi hamda o’z kapitali va jalb qilingan
kapitali nisbatining ko’rsatishlarini ko’paytirib, uning tuzilishini yaxshilaydi.
Yakuniy xulosa qilib aytganda, faktoring bo’yicha bajarilgan amallar asosida
iqtisodiyotdagi hisobdorliklar tezlashishi, tovar etkazib beruvchi korxona o’z
moliyaviy holatini barqarorlashtirish, bank o’z mablag’laridan unumli foydalanish
va ma’lum daromad olishi mumkin, asosiysi esa mamlakat tovar aylanmasini
qaysidir ma’noda tezlashtiradi. Shuni shubhasiz aytish mumkinki, O’zbekiston
Respublikasida faktoring operatsiyalarining qo’llanilishi bank tizimiga ijobiy ta’sir
ko’rsatadi. Bu nafaqat, bank tizimiga, ayniqsa, hozirgi zamonda kichik biznesni
rivojlantirish uchun qo’l keladi. Shuningdek, O’zbekiston Respublikasida faktoring
xizmatlari, birinchidan, iqtisodiyotga tushayotgan to’lovlarni oshiradi, ikkinchidan
esa, O’zbekiston bank tizimini jahon standartlariga yaqinlashtirib, butun dunyo
firmalariga xizmat ko’rsatishi mumkin. Banklar faoliyati tahlil qilish natijasida
banklarning faktoring operatsiyalari xususida quyidagi xulosa shakllantirildi:
Banklar amaliyotida faktoring operatsiyalarining rivojlanish tendentsiyasi barqaror
emas. Banklarda faktoring operatsiyalarini amalga oshirishda risk darajasi ancha
yuqori. Bu mamlakatimizda ayrim ob’ektiv va sub’ektiv omillar ta’sirida
korxonalar debitorlik qarzlari aylanuvchanligining pastligi natijasida kelib
chiqmoqda. Faktoring mijozlarga xizmat ko’rsatishning universal shakli
hisoblanadi, chunki mijozlar o’z talablari (da’volari) bo’yicha buxgalteriya
xisobini yuritish, ularning to’lovliligini tekshirishdan holi bo’lishadi. Banklar mol
sotib oluvchilarning to’lov qobiliyati to’g’risidagi axborotni mijozlariga
etkazishlari, xorijiy davlatlardagi to’lovlar kafolatini o’z bo’yniga olishlari
mumkin. Banklar uchun bu operatsiyalar yuqori daromad keltirgani uchun ham
ular bu operatsiyalarni bajarishdan manfaatdor hisoblandilar. Rivojlangan
davlatlarda faktoring operatsiyalari mijozning moliyaviy ahvoli, aktsionerlik
kapitali mikdori, mahsulot turi, ish hajmi va boshqalarga qarab yillik aylanmaning
sezilarli qismini tashqil etadi. 66 Mazkur bitiruv malakaviy ishini yozish daromida
mamlakatimiz tijorat banklaring vositachilik operatsiyalarni rivojlantirish, mavjud
muammolarni aniqlash va bartaraf etish maqsadida quyidagi takliflarni ishlab
chiqdik. Tijorat banklarining vositachilik operatsiyalarini tartibga soluvchi
me’yoriy – huquqiy bazani takomillashtirish lozim; Tijorat banklarining
qimmatli qog’ozlar bozoridagi faolligini oshirish maqsadida banklarning qimmatli
qog’ozlar bozoridagi vositachilik operatsiyalari xususan, anderrayterlik, brokerlik
va depozitar faoliyat natijasida olgan daromadlari bo’yicha foyda solig’idan
imtiyozlar joriy qilish kerak; Tijorat banklarining ishonchli, moliyaviy barqaror
bo’lgan mijozlari guruhiga xalqaro faktoring xizmati ko’rsatish yo’li bilan
faktoring operatsiyalari miqdori va daromadliligini oshirish zarur.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 2 fevraldagi “Respublikada
bank plastik kartochkalari asosida naqd pulsiz hisob- kitob tizimini yanada
rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi
PQ-2751-sonli Qarori
2.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining2017 yil 2 fevraldagi “Ish haqi,
pensiya, nafaqa va stipendiyalarni to‘lash mexanizmini takomillashtirishga doir
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ-2753-sonli Qarori
3.
“Moliya
tizimini
rivojlantirishning
zamonaviy
tendensiyalari
va
istiqbollari”mavzusidagi xalqaro ilmiy-amaliy anjuman materiallari to‘plami. I-
qism. (2022-yil 27 may).
4.
Jeyms D. Guortni. Mantiqiy iqtisodiyot: Shaxsiy va milliy farovonlikning
dolzarb masalalari: – T.: “O‘qituvchi” matbaa uyi, 2022 y
5.
Джеймс Д. Гвартни и др. Экономика здравого смысла: О личном и
общественном благополучии для всех и каждого. – Т.: ПД, “O‘qituvchi”, 2022
г.
6.
James D. Gwarthey. “Common Sense Economics: What Everyone Should
Know About Personal and National Prosperity”. – Т.: “O‘qituvchi”, 2022 y.
7.
Bababekova D., Tursunov B., Shermuxammedov B. Innovatsion tadbirkorlik
asoslari. O‘quv qo‘llanma. – T.: “Iqtisod-Moliya”, 2020 y.
8.
Bababekova D., Tursunov B. Raqobat nazariyasi. O‘quv qo‘llanma. – T.:
“Iqtisod-Moliya”, 2020 y.
9.
“Moliya
tizimini
rivojlantirishning
zamonaviy
tendensiyalari
va
istiqbollari”mavzusidagi xalqaro ilmiy-amaliy anjuman materiallari to‘plami. II-
qism. (2022-yil 27 may).
10.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining2017 yil 15 fevraldagi “Pul
muomalasini yanada takomillashtirish va bank plastik kartochkalaridan foydalangan
holda hisob-kitoblarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-2777-sonli
Qarori
11.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 9 yanvardagi “O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy bankining faoliyatini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5296 sonli Farmoni.
12.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 23 martdagi “Bank
xizmatlari
ommabopligini
oshirish
bo‘yicha
qo‘shimcha
chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi PQ-3620 sonli Qarori
13.
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
2017
yil
17avgustdagi
“Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni qo‘llab-quvvatlash davlat jamg‘armasini
tashkil etish to‘g‘risida”gi PQ-3225 sonli Qarori
14.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 13 sentyabrdagi “Pul-kredit
siyosatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF- 3272 sonli
Farmoni.
15.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 2 sentyabrdagi “Valyuta
siyosatini liberallashtirish bo‘yicha birinchi navbatdagi chora-tadbirlar to‘g‘risida
"gi PF-5177-son Farmoni.
16.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi "O‘zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi
PF-4947-sonli Farmoni
17.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2008-yil 20-fevraldagi “Xususiy
banklarida aholi omonatlari shartlarini liberallashtirish hamda kafolatlarini
ta’minlashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmoni
18.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari va nutqlari
19.
Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat'iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
– har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. -T.: “O‘zbekiston”
2017.
20.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoevning O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisiga murojaatnomasi
21.
Mirziyoev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik o‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. – T: “O‘zbekiston”, 2016. - 56 b.
22.
Mirziyoev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash – yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – T: “O‘zbekiston”, 2017. – 48b
23.
Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz. – T: “O‘zbekiston”, 2017. – 488 b.
www.agrobank.uz sayti (ATB “Agrobank” rasmiy sayti)
. www.cbu.uz sayti (O’zbekiston Respublikasi markaziy banki )
www.ipotekabank.uz sayti (ATB “Ipotekabank” rasmiy sayti)
. www.asakabank.uz sayti (XATB “Asakabank” rasmiy sayti)
. www.kdb.uz sayti (AJ “KDB” bank rasmiy sayti)
. WWW.My.Gov.UZ sayti (O’zbekiston Respublikasi hukumat portali)
. www.isdb.org, sayti ( Islom Taraqqiyot banki sayti )