TIJORAT BANKLARIDA BANK HODIMLARINI BOSHQARISH

Yuklangan vaqt

2024-02-19

Yuklab olishlar soni

8

Sahifalar soni

24

Faytl hajmi

354,5 KB


O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS 
TA’LIM VAZIRLIGI 
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI 
 
SIRTQI BO’LIM 
 
“BANK MENEJMENTI VA MARKETINGI” FANIDAN 
 
MUSTAQIL ISHI 
MAVZU: TIJORAT BANKLARIDA BANK HODIMLARINI 
BOSHQARISH. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bajardi:  
Qabul qildi_________________________________ 
 
 
 
Toshkent  – 2021 
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI SIRTQI BO’LIM “BANK MENEJMENTI VA MARKETINGI” FANIDAN MUSTAQIL ISHI MAVZU: TIJORAT BANKLARIDA BANK HODIMLARINI BOSHQARISH. Bajardi: Qabul qildi_________________________________ Toshkent – 2021
MAVZU:  TIJORAT BANKLARIDA BANK HODIMLARINI 
BOSHQARISH.  
 
 
Kirish 
REJA: 
1. Tijorat banklari boshqaruvida xodimlarning o'rni va ularni 
boshqarish tizimining maqsad va vazifalari. 
2. Tijorat banklari faoliyatida personalni boshqarishning o’ziga xos 
uslubi va tizimi. 
3. Tijorat banklari personalini samarali boshqarish tizimi. 
4. Tijorat banklarda kadrlarni boshqarish va ular salohiyatini 
oshirishni xorijiy tajribalar asosida takomillashtirish. 
               Xulosa 
             Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati 
 
 
 
MAVZU: TIJORAT BANKLARIDA BANK HODIMLARINI BOSHQARISH. Kirish REJA: 1. Tijorat banklari boshqaruvida xodimlarning o'rni va ularni boshqarish tizimining maqsad va vazifalari. 2. Tijorat banklari faoliyatida personalni boshqarishning o’ziga xos uslubi va tizimi. 3. Tijorat banklari personalini samarali boshqarish tizimi. 4. Tijorat banklarda kadrlarni boshqarish va ular salohiyatini oshirishni xorijiy tajribalar asosida takomillashtirish. Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
 
KIRISH 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida har bir korxona yoki tashkilot, albatta yuqori daromad 
olishga intiladi. Buning uchun esa ulardan samarali boshqaruv jarayoni hamda 
mavjud imkoniyatlardan oqilona foydalanish talab etiladi. Yuqori daromad olishga 
hamda raqobatda golib chiqishga sabab bo’luvchi eng asosiy omillardan biri esa 
aynan inson omilidir. 
Har qanday korxona yoki tashkilotning kuch-qudrati unda faoliyat olib borayotgan 
xodimlar, insonlar bilan, ularning soni va intellektual potensiali bilan olchanadi. 
Chunki bozor iqtisodiyoti fazalari hisoblangan ishlab chiqarish, taqsimlash, 
ayirboshlash va is‘temol jarayonlarining ham boshqaruvchisi ham boshqariluvchisi 
aynan inson omili, personal hisoblanadi. 
Bugungi kunda tijorat banklarida kadrlar menejmentini takomillashtirish, ular 
faoliyatida yangi imkoniyatlarni izlab topish xizmat turlarining ko’payishi va 
faoliyat sohasi kengayishiga olib kelinmoqda. 
Shularni inobatga olganda bank sohasida ishlash layoqati yuqori bolgan 
mutaxassislarni to‘g‘ri tanlash, ularning malakasini doimiy ravishda oshirib borish 
muhim masalalardan hisoblanadi. 
Mamlakatdagi iqtisodiy vaziyat zamonaviy bankni boshqarish muammolarini 
qanchalik murakkabligini aniq ko'rsatib turibdi. Bugungi kunda menejer nafaqat 
yuqori kasbiy malakaga ega bo'lishni talab qilmoqda, balki ayni paytda xavfli 
bo'lishga tayyorlik bilan birlashtirib, bank faoliyatining yakuniy natijasi uchun to'liq 
javobgarlikni o'z zimmasiga oladigan yangi fikrlash darajasiga ham ega. 
Zamonaviy bozor iqtisodiyoti sharoitda bank tomonidan boshqariladigan 
xatoliklarni tuzatish imkoniyatlari juda cheklangan, shuning uchun bankning tashqi 
va ichki muhitini o'rganish omillarini o'rganish asosida strategik rejalashtirish 
imkoniyatlarini faol ravishda ishlatadigan samarali boshqaruv tizimini yaratish eng 
muhim muammolardan biri bo'lib qolmoqda. Zero Prezidentimiz Sh.Mirziyoyev 
ta‘kidlaganlaridek ―Kadrlar bilan ishlash holatini ham tanqidiy tahlil qilish zarur. 
O‘ylaymanki moliya organlarining butun tizimdagi rahbar va xodumlarini 
attestatsiyada o‘tkazish kerak. Endi ushbu lavozimlarga samarali ishni 
ta‘minlaydigan, munosib kadrlarni tanlash bo‘yicha oldimizda muhim vazifa 
turibdi.‖1 
So'nggi paytlarda tashkilotlarning kadrlar salohiyatini shakllantirish muammolariga 
katta e'tibor berildi, ularning yetarlicha darajasi raqobatbardosh ustunliklarga, 
faoliyat ko'rsatkichlariga va tashkilotning barqaror rivojlanishiga ta'sir ko'rsatdi. 
Ta'kidlash joizki, xodimlarni boshqarishni optimallashtirish bugungi vaziyatdan 
chiqish uchun ijobiy natija qo'lga kiritishga salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin, hech 
bo'lmaganda eng yaxshi va minimal moliyaviy xarajatlar. Shu bois, hozirgi vaqtda 
KIRISH Bozor iqtisodiyoti sharoitida har bir korxona yoki tashkilot, albatta yuqori daromad olishga intiladi. Buning uchun esa ulardan samarali boshqaruv jarayoni hamda mavjud imkoniyatlardan oqilona foydalanish talab etiladi. Yuqori daromad olishga hamda raqobatda golib chiqishga sabab bo’luvchi eng asosiy omillardan biri esa aynan inson omilidir. Har qanday korxona yoki tashkilotning kuch-qudrati unda faoliyat olib borayotgan xodimlar, insonlar bilan, ularning soni va intellektual potensiali bilan olchanadi. Chunki bozor iqtisodiyoti fazalari hisoblangan ishlab chiqarish, taqsimlash, ayirboshlash va is‘temol jarayonlarining ham boshqaruvchisi ham boshqariluvchisi aynan inson omili, personal hisoblanadi. Bugungi kunda tijorat banklarida kadrlar menejmentini takomillashtirish, ular faoliyatida yangi imkoniyatlarni izlab topish xizmat turlarining ko’payishi va faoliyat sohasi kengayishiga olib kelinmoqda. Shularni inobatga olganda bank sohasida ishlash layoqati yuqori bolgan mutaxassislarni to‘g‘ri tanlash, ularning malakasini doimiy ravishda oshirib borish muhim masalalardan hisoblanadi. Mamlakatdagi iqtisodiy vaziyat zamonaviy bankni boshqarish muammolarini qanchalik murakkabligini aniq ko'rsatib turibdi. Bugungi kunda menejer nafaqat yuqori kasbiy malakaga ega bo'lishni talab qilmoqda, balki ayni paytda xavfli bo'lishga tayyorlik bilan birlashtirib, bank faoliyatining yakuniy natijasi uchun to'liq javobgarlikni o'z zimmasiga oladigan yangi fikrlash darajasiga ham ega. Zamonaviy bozor iqtisodiyoti sharoitda bank tomonidan boshqariladigan xatoliklarni tuzatish imkoniyatlari juda cheklangan, shuning uchun bankning tashqi va ichki muhitini o'rganish omillarini o'rganish asosida strategik rejalashtirish imkoniyatlarini faol ravishda ishlatadigan samarali boshqaruv tizimini yaratish eng muhim muammolardan biri bo'lib qolmoqda. Zero Prezidentimiz Sh.Mirziyoyev ta‘kidlaganlaridek ―Kadrlar bilan ishlash holatini ham tanqidiy tahlil qilish zarur. O‘ylaymanki moliya organlarining butun tizimdagi rahbar va xodumlarini attestatsiyada o‘tkazish kerak. Endi ushbu lavozimlarga samarali ishni ta‘minlaydigan, munosib kadrlarni tanlash bo‘yicha oldimizda muhim vazifa turibdi.‖1 So'nggi paytlarda tashkilotlarning kadrlar salohiyatini shakllantirish muammolariga katta e'tibor berildi, ularning yetarlicha darajasi raqobatbardosh ustunliklarga, faoliyat ko'rsatkichlariga va tashkilotning barqaror rivojlanishiga ta'sir ko'rsatdi. Ta'kidlash joizki, xodimlarni boshqarishni optimallashtirish bugungi vaziyatdan chiqish uchun ijobiy natija qo'lga kiritishga salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin, hech bo'lmaganda eng yaxshi va minimal moliyaviy xarajatlar. Shu bois, hozirgi vaqtda
menejmentning ijtimoiy jihatlariga asosiy e'tibor qaratiladi, rahbariyatning asosiy 
sa'y-harakatlari insonga, eng yuqori samaradorlik bilan belgilangan maqsadlarga 
erishish uchun birgalikda ishlashga qodir jamoani shakllantirishga qaratilgan. 
Shu bois, menejment usullarini respublikamiz tijorat banklari kadrlari ular 
salohiyatini boshqarish jarayonlariga tatbiq etish va buning asosida bank xodimlari 
faoliyatining samaradorligiga erishish bugungi kunda bank sohasidagi dolzarb 
masalalardan biridir. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
menejmentning ijtimoiy jihatlariga asosiy e'tibor qaratiladi, rahbariyatning asosiy sa'y-harakatlari insonga, eng yuqori samaradorlik bilan belgilangan maqsadlarga erishish uchun birgalikda ishlashga qodir jamoani shakllantirishga qaratilgan. Shu bois, menejment usullarini respublikamiz tijorat banklari kadrlari ular salohiyatini boshqarish jarayonlariga tatbiq etish va buning asosida bank xodimlari faoliyatining samaradorligiga erishish bugungi kunda bank sohasidagi dolzarb masalalardan biridir.
1.Tijorat banklari boshqaruvida xodimlarning o'rni va ularni boshqarish 
tizimining maqsad va vazifalari 
Yaqin vaqtgacha boshqaruv amaliyotida "xodimlarni boshqarish" tushunchasi yo'q 
edi. Kadrlar bo'linmalari funksiyalari asosan xodimlar ro'yxatini boshqarish, rasmiy 
ko'chirma buyurtmalarini bajarish va xodimlarning shaxsiy fayllarini saqlab qolish 
uchun qisqartirildi. Bunday xizmatlar xodimlarni tanlash va joylashtirishda 
mafkuraviy va mustaqil emas, qo'llab-quvvatlovchi rol o'ynadi Ushbu sohadagi 
tadbirlar turli bo'limlar o'rtasida tarqaldi: xodimlar xodimlarini qabul qilish 
buyurtmalarini bajarishdi va xodimlar ma'lumotlarini saqlab qolishdi, mehnat va ish 
haqi bo'limlari xodimlarni kasbiy va malakali ehtiyojlarini hisoblab chiqdi, ishchilar 
va ish joylarini taqdim etish masalalarini hal qildi; kadrlar tayyorlash, ijtimoiy 
rivojlanish bo'limi, mehnat muhofazasi va xavfsizligi bo'limi. Bu shuni ko'rsatdiki, 
xodimlarning ishi shaxsiylashtirilmagan, rasmiy edi, har bir xodim uchun hech kim 
javobgar bo‘lmagan. Xodimlar oldida hozirgi vaqtda tashkilotga tegishli bo'lgan 
barcha inson resurslarining umumiyligi nazarda tutilmoqda. Ular tashkilotning 
xodimlari, shuningdek, muayyan loyihalarni amalga oshirishda ishtirok etadigan 
hamkorlar, tadqiqotlarni olib borish, strategiyani ishlab chiqish, muayyan tadbirlarni 
amalga oshirish va shu kabilar. 
Darhaqiqat, samarali kadrlar faoliyatining tashkil etilishi, ya'ni tashkilot 
xodimlarining menejmenti va shunga mos ravishda xodimlar menejeri. Zamonaviy  
kadrlar boshqaruvi - bu tashkilotlarni samarali qurish va boshqarish uchun g'oyalar  
va texnikalar tizimi. 
Ushbu tizimga rivojlangan mamlakatlarning biznes hayoti ta'sir ko'rsatdi va hozirgi 
vaqtda xodimlarni boshqarish aniq belgilangan qoidalar, faoliyat retseptlari 
ko'rinishida ifodalanishi mumkin emasligi to'g'risida tushuncha mavjud. Bu biz juda 
murakkab va tez o'zgaruvchan dunyoda yashayotganimizni anglatadi, hatto bu 
dunyoning mavjud bo'lgan va rivojlanayotgan qonunlari o'zgarishi mumkin. 
«Xodim» iborasi o‘zbek tilining izohli lug‘atida «biror idora yoki muassasada 
ishlovchi kishi, xizmatchi» ma‘nosida talqin etiladi. Masalan, savdo xodimi, xalq 
maorifi xodimi, meditsina xodimi, ilmiy xodim va h.k. 
Bugungi amaliyotda xodim va uni boshqarish muammosiga ikki xil yondoshuv 
mavjud: 
 inson resurslarini boshqarish 
 xodimlarni boshqarish 
Inson resurlarini boshqarish‖ tushunchasi boshqarishning strategik jihatlarini, 
shuningdek ijtimoiy rivojlanish masalalarini o‘z ichiga oladi va ularga ustuvorlik 
beriladi. ―Xodimlarni boshqarish‖ tushunchasi esa ko‘proq kadrlar bilan tezkor 
ishlashni anglatadi. Agar birinchi yondoshuv davlat miqyosida bandlik va uni 
muvofiqlashtirish vazifalaridan kelib chiqsa, ikkinchi yondoshuv bevosita korxona 
1.Tijorat banklari boshqaruvida xodimlarning o'rni va ularni boshqarish tizimining maqsad va vazifalari Yaqin vaqtgacha boshqaruv amaliyotida "xodimlarni boshqarish" tushunchasi yo'q edi. Kadrlar bo'linmalari funksiyalari asosan xodimlar ro'yxatini boshqarish, rasmiy ko'chirma buyurtmalarini bajarish va xodimlarning shaxsiy fayllarini saqlab qolish uchun qisqartirildi. Bunday xizmatlar xodimlarni tanlash va joylashtirishda mafkuraviy va mustaqil emas, qo'llab-quvvatlovchi rol o'ynadi Ushbu sohadagi tadbirlar turli bo'limlar o'rtasida tarqaldi: xodimlar xodimlarini qabul qilish buyurtmalarini bajarishdi va xodimlar ma'lumotlarini saqlab qolishdi, mehnat va ish haqi bo'limlari xodimlarni kasbiy va malakali ehtiyojlarini hisoblab chiqdi, ishchilar va ish joylarini taqdim etish masalalarini hal qildi; kadrlar tayyorlash, ijtimoiy rivojlanish bo'limi, mehnat muhofazasi va xavfsizligi bo'limi. Bu shuni ko'rsatdiki, xodimlarning ishi shaxsiylashtirilmagan, rasmiy edi, har bir xodim uchun hech kim javobgar bo‘lmagan. Xodimlar oldida hozirgi vaqtda tashkilotga tegishli bo'lgan barcha inson resurslarining umumiyligi nazarda tutilmoqda. Ular tashkilotning xodimlari, shuningdek, muayyan loyihalarni amalga oshirishda ishtirok etadigan hamkorlar, tadqiqotlarni olib borish, strategiyani ishlab chiqish, muayyan tadbirlarni amalga oshirish va shu kabilar. Darhaqiqat, samarali kadrlar faoliyatining tashkil etilishi, ya'ni tashkilot xodimlarining menejmenti va shunga mos ravishda xodimlar menejeri. Zamonaviy kadrlar boshqaruvi - bu tashkilotlarni samarali qurish va boshqarish uchun g'oyalar va texnikalar tizimi. Ushbu tizimga rivojlangan mamlakatlarning biznes hayoti ta'sir ko'rsatdi va hozirgi vaqtda xodimlarni boshqarish aniq belgilangan qoidalar, faoliyat retseptlari ko'rinishida ifodalanishi mumkin emasligi to'g'risida tushuncha mavjud. Bu biz juda murakkab va tez o'zgaruvchan dunyoda yashayotganimizni anglatadi, hatto bu dunyoning mavjud bo'lgan va rivojlanayotgan qonunlari o'zgarishi mumkin. «Xodim» iborasi o‘zbek tilining izohli lug‘atida «biror idora yoki muassasada ishlovchi kishi, xizmatchi» ma‘nosida talqin etiladi. Masalan, savdo xodimi, xalq maorifi xodimi, meditsina xodimi, ilmiy xodim va h.k. Bugungi amaliyotda xodim va uni boshqarish muammosiga ikki xil yondoshuv mavjud:  inson resurslarini boshqarish  xodimlarni boshqarish Inson resurlarini boshqarish‖ tushunchasi boshqarishning strategik jihatlarini, shuningdek ijtimoiy rivojlanish masalalarini o‘z ichiga oladi va ularga ustuvorlik beriladi. ―Xodimlarni boshqarish‖ tushunchasi esa ko‘proq kadrlar bilan tezkor ishlashni anglatadi. Agar birinchi yondoshuv davlat miqyosida bandlik va uni muvofiqlashtirish vazifalaridan kelib chiqsa, ikkinchi yondoshuv bevosita korxona
darajasidagi mehnat munosabatlari va ularni muvofiqlashtirishdan kelib chiqadi (1-
jadval). 
Iboralarning turlicha ma‘no kasb etishi faoliyat turlari va yo‘nalishi bilan bog‘liq. 
Chunonchi, «xodim» iborasi ko‘p hollarda kichik (100 kishidan kam band bo‘lgan) 
korxonalarga, «inson» resurslari iborasi esa 2,5 ming kishidan ortiq band bo‘lgan 
yirik korxonalarga nisbatan qo‘llaniladi. 
Xodimlarni boshqarish deganda korxonada band bo‘lgan kishilar salohiyatini 
rivojlantirish va undan samarali foydalanish, ularning normal (mo‘‘tadil) faoliyat 
ko‘rsatishi uchun zaruriy shart-sharoit yaratish bo‘yicha o‘zaro bog‘langan 
tashkiliy-iqtisodiy va ijtimoiy tadbirlar tizimi tushuniladi. 
Mahalliy va xorijiy tashkilotlar tajribasini umumlashtirib, xodimlarni boshqarish 
tizimining asosiy maqsadi: tashkilotni xodimlar bilan ta'minlash, ulardan samarali 
foydalanish, kasbiy va ijtimoiy rivojlanishini ta'minlashga imkon beradi. Tashkiliy 
jihatdan xodimlarni boshqarish xodimlar bilan ishlashga mas'ul bo'lgan barcha 
xodimlarni va barcha tarkibiy tuzilmalarni qamrab oladi. 
Xodimlarni boshqarish tizimi xodimlarni boshqarish funksiyalari amalga 
oshiriladigan tizimdir. 
1-jadval 
Inson resurslarini boshqarishdagi faoliyat turlari 
 
darajasidagi mehnat munosabatlari va ularni muvofiqlashtirishdan kelib chiqadi (1- jadval). Iboralarning turlicha ma‘no kasb etishi faoliyat turlari va yo‘nalishi bilan bog‘liq. Chunonchi, «xodim» iborasi ko‘p hollarda kichik (100 kishidan kam band bo‘lgan) korxonalarga, «inson» resurslari iborasi esa 2,5 ming kishidan ortiq band bo‘lgan yirik korxonalarga nisbatan qo‘llaniladi. Xodimlarni boshqarish deganda korxonada band bo‘lgan kishilar salohiyatini rivojlantirish va undan samarali foydalanish, ularning normal (mo‘‘tadil) faoliyat ko‘rsatishi uchun zaruriy shart-sharoit yaratish bo‘yicha o‘zaro bog‘langan tashkiliy-iqtisodiy va ijtimoiy tadbirlar tizimi tushuniladi. Mahalliy va xorijiy tashkilotlar tajribasini umumlashtirib, xodimlarni boshqarish tizimining asosiy maqsadi: tashkilotni xodimlar bilan ta'minlash, ulardan samarali foydalanish, kasbiy va ijtimoiy rivojlanishini ta'minlashga imkon beradi. Tashkiliy jihatdan xodimlarni boshqarish xodimlar bilan ishlashga mas'ul bo'lgan barcha xodimlarni va barcha tarkibiy tuzilmalarni qamrab oladi. Xodimlarni boshqarish tizimi xodimlarni boshqarish funksiyalari amalga oshiriladigan tizimdir. 1-jadval Inson resurslarini boshqarishdagi faoliyat turlari
«Kadrlarni boshqarish» tushunchasi ikkita asosiy jihatga ega: ishlab va tashkiliy. 
Funksional jihatdan xodimlarni boshqarish quyidagi asosiy elementlarni o'z ichiga 
oladi: 
 
umumiy strategiyani belgilash; 
 
mavjud xodimlarni hisobga olgan holda, korxonada xodimlarning 
ehtiyojlarini rejalashtirish; 
 
xodimlarni ishga olish, tanlash va baholash; 
 
xodimlarni tayyorlash va qayta tayyorlash; 
 
reklama tizimi (martaba boshqaruvi); 
 
ishlarni tashkil etish va tashkil qilish, shu jumladan ish o'rinlarini aniqlash, ular 
o'rtasidagi funktsional va texnologik aloqalar, ishlarning mazmuni va tartib-qoidasi, 
mehnat sharoitlari; 
ish haqi va ijtimoiy xizmatlar siyosati; 
Xodimlarni boshqarish maqsadlari quyidagi sxema shaklida ifodalanishi mumkin 
(1-rasm) 
Tashkilotning barcha maqsadlari to'rt turga bo'linishi mumkin: iqtisodiy, ilmiy-
texnikaviy, sanoat-tijorat, ijtimoiy. Ushbu turlarning har biri o'zining birinchi 
darajali maqsadiga ega, uning mazmuni qisqacha quyidagicha ifodalanishi mumkin. 
Iqtisodiy maqsad mahsulot yoki xizmatlarni sotishdan olingan daromadni olishdir. 
Ilmiy-texnik maqsad mahsulot va ishlab chiqarishning ilmiy-texnik darajasini 
ta'minlash, 
shuningdek, 
texnologiyani 
takomillashtirish 
orqali 
mehnat 
unumdorligini oshirishdan iborat. Ishlab chiqarish - tijorat maqsadlarida - ma'lum  
bir hajmda va ma'lum marom bilan mahsulot yoki xizmatlarni ishlab chiqarish va  
sotish. Ijtimoiy maqsad - ishchilarning ijtimoiy ehtiyojlarini qondirishning ma'lum  
darajasiga erishish. 
Boshqaruv funksiyalarini ta'kidlash kerak:  
 
rejalashtirish, ya'ni. kutilgan natijalarni muvofiqlashtirish va ularni tayyorlash 
uslublari; 
 
tashkil qilish va tartibga solish, ya'ni. natijalarga erishish uchun haqiqiy 
harakatlarni muvofiqlashtirish;  
 
buxgalteriya hisobi va nazorat qilish, ya'ni. axborotdan va natijalar uchun 
ob‘ektdan sub'ektlarga ma'lumot berish; 
 
stimulyatsiya, ya'ni. moliyaviy resurslarni aloqalar o'rtasida taqsimlash.  
Ushbu umumiy boshqaruv funksiyalari barcha darajadagi idoralar rahbarlarining  
faoliyatida ajralmas birlashuvda mavjuddir. Banklarda xodimlarning ishlashini 
baholash. Bank sohasi butun dunyodagi xalqlarning iqtisodiy muhitini 
barqarorlashtiradigan yuqori darajada boshqariladigan quvvat manbaidir. Banklar 
«Kadrlarni boshqarish» tushunchasi ikkita asosiy jihatga ega: ishlab va tashkiliy. Funksional jihatdan xodimlarni boshqarish quyidagi asosiy elementlarni o'z ichiga oladi:  umumiy strategiyani belgilash;  mavjud xodimlarni hisobga olgan holda, korxonada xodimlarning ehtiyojlarini rejalashtirish;  xodimlarni ishga olish, tanlash va baholash;  xodimlarni tayyorlash va qayta tayyorlash;  reklama tizimi (martaba boshqaruvi); ishlarni tashkil etish va tashkil qilish, shu jumladan ish o'rinlarini aniqlash, ular o'rtasidagi funktsional va texnologik aloqalar, ishlarning mazmuni va tartib-qoidasi, mehnat sharoitlari; ish haqi va ijtimoiy xizmatlar siyosati; Xodimlarni boshqarish maqsadlari quyidagi sxema shaklida ifodalanishi mumkin (1-rasm) Tashkilotning barcha maqsadlari to'rt turga bo'linishi mumkin: iqtisodiy, ilmiy- texnikaviy, sanoat-tijorat, ijtimoiy. Ushbu turlarning har biri o'zining birinchi darajali maqsadiga ega, uning mazmuni qisqacha quyidagicha ifodalanishi mumkin. Iqtisodiy maqsad mahsulot yoki xizmatlarni sotishdan olingan daromadni olishdir. Ilmiy-texnik maqsad mahsulot va ishlab chiqarishning ilmiy-texnik darajasini ta'minlash, shuningdek, texnologiyani takomillashtirish orqali mehnat unumdorligini oshirishdan iborat. Ishlab chiqarish - tijorat maqsadlarida - ma'lum bir hajmda va ma'lum marom bilan mahsulot yoki xizmatlarni ishlab chiqarish va sotish. Ijtimoiy maqsad - ishchilarning ijtimoiy ehtiyojlarini qondirishning ma'lum darajasiga erishish. Boshqaruv funksiyalarini ta'kidlash kerak:  rejalashtirish, ya'ni. kutilgan natijalarni muvofiqlashtirish va ularni tayyorlash uslublari;  tashkil qilish va tartibga solish, ya'ni. natijalarga erishish uchun haqiqiy harakatlarni muvofiqlashtirish;  buxgalteriya hisobi va nazorat qilish, ya'ni. axborotdan va natijalar uchun ob‘ektdan sub'ektlarga ma'lumot berish;  stimulyatsiya, ya'ni. moliyaviy resurslarni aloqalar o'rtasida taqsimlash. Ushbu umumiy boshqaruv funksiyalari barcha darajadagi idoralar rahbarlarining faoliyatida ajralmas birlashuvda mavjuddir. Banklarda xodimlarning ishlashini baholash. Bank sohasi butun dunyodagi xalqlarning iqtisodiy muhitini barqarorlashtiradigan yuqori darajada boshqariladigan quvvat manbaidir. Banklar
o'zlarining mijozlari haqida nozik va shaxsiy ma'lumotlarni saqlaydi va tijorat 
banklari ko'pincha boshqa chakana 
operatsiyalarga qaraganda naqd pulga ega bo'ladi. Boshqaruvchilardan xodimlarga  
bank xodimlarining ko'pchiligi boshqa sohalarda ishlaydiganlarga nisbatan 
ishonchlilik va ishonchlilikning yuqori darajasiga ega bo'lishlari kerak. 
 
 
1-rasm. Tashkilotni boshqarish tizimining maqsadli daraxtlari 
Kadrlar boshqaruvining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: 
1. Kompaniyaga maqsadga erishishga yordam bering. 
2. Kompaniyani malakali va manfaatli xodimlar bilan ta'minlash. 
3. Xodimlarning malakasi va qobiliyatlaridan samarali foydalanish. 
4. Motivatsion tizimlarni takomillashtirish. 
5. Ishni qondirishni oshirish. 
6. Kasbiy ta'lim tizimini takomillashtirish. 
7. Qulay vaziyatni saqlab qolish. 
8. Karyera rejalashtirish, ya'ni, vertikal va gorizontal ishlov berish. 
9. Xodimlarning yuksak ijodiy faoliyati. 
10. Kadrlar malakasini baholash usullarini takomillashtirish. 
11. Umuman olganda, mehnat sharoitlari va hayot sifatining yuqori darajada bo'lishi. 
 
2-jadval 
o'zlarining mijozlari haqida nozik va shaxsiy ma'lumotlarni saqlaydi va tijorat banklari ko'pincha boshqa chakana operatsiyalarga qaraganda naqd pulga ega bo'ladi. Boshqaruvchilardan xodimlarga bank xodimlarining ko'pchiligi boshqa sohalarda ishlaydiganlarga nisbatan ishonchlilik va ishonchlilikning yuqori darajasiga ega bo'lishlari kerak. 1-rasm. Tashkilotni boshqarish tizimining maqsadli daraxtlari Kadrlar boshqaruvining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: 1. Kompaniyaga maqsadga erishishga yordam bering. 2. Kompaniyani malakali va manfaatli xodimlar bilan ta'minlash. 3. Xodimlarning malakasi va qobiliyatlaridan samarali foydalanish. 4. Motivatsion tizimlarni takomillashtirish. 5. Ishni qondirishni oshirish. 6. Kasbiy ta'lim tizimini takomillashtirish. 7. Qulay vaziyatni saqlab qolish. 8. Karyera rejalashtirish, ya'ni, vertikal va gorizontal ishlov berish. 9. Xodimlarning yuksak ijodiy faoliyati. 10. Kadrlar malakasini baholash usullarini takomillashtirish. 11. Umuman olganda, mehnat sharoitlari va hayot sifatining yuqori darajada bo'lishi. 2-jadval
Xodimlarni boshqarish tizimi 
 
Xodimlarni boshqarish tizimi deganda korxonada band bo‘lgan kishilar salohiyatini 
rivojlantirish va undan samarali foydalanish, ularning normal faoliyat 
ko‘rsatishi uchun zaruriy shart-sharoit yaratish bo‘yicha o‘zaro bog‘langan 
iqtisodiy-tashkiliy va ijtimoiy tadbirlar tizimi tushuniladi. Tarkiban bu tizim 
yuqoridagilarni o‘z ichiga oladi (2-jadval) 
Olimlarning fikricha, kadrlarning ishlab chiqarishdagi roli togrisidagi 4 konsepsiya 
almashgan: 
1. Mehnat resurslaridan foydalanish. 
Xodimlarni boshqarish tizimi Xodimlarni boshqarish tizimi deganda korxonada band bo‘lgan kishilar salohiyatini rivojlantirish va undan samarali foydalanish, ularning normal faoliyat ko‘rsatishi uchun zaruriy shart-sharoit yaratish bo‘yicha o‘zaro bog‘langan iqtisodiy-tashkiliy va ijtimoiy tadbirlar tizimi tushuniladi. Tarkiban bu tizim yuqoridagilarni o‘z ichiga oladi (2-jadval) Olimlarning fikricha, kadrlarning ishlab chiqarishdagi roli togrisidagi 4 konsepsiya almashgan: 1. Mehnat resurslaridan foydalanish.
Ushbu konsepsiya XIX asrning ohirlarida XX asrning 60 - yillarida oz aksini topgan. 
Ushbu konsepsiyada ishlab chiqarishda inson emas, uning vazifasi, ish vaqti sarfi va 
ish haqi bilan o’lchanadigan mehnat ko’rib chiqilar edi. 
2. Personalni boshqarish. 
Bu konsepsiya 1930 yillarda rivojlangan. Ushbu konsepsiyaning ilmiy asosi bolib, 
byurokratiya tashkilotlari nazariyasi hisoblanadi. Bunda inson rasmiy rol- mansab 
orqali ko’rib chiqilib, boshqarish ma‘muriy mexanizmlar (tamoyillar, usullar, 
vakolatlar, funksiyalar) orqali amalga oshiriladi. 
3. Inson resurslarini boshqarish. 
Inson mansab sifatida emas (tarkibiy element sifatida emas) toldirilmaydigan resurs 
– uchta asosiy komponentdan (mehnat funksiyasi, ijtimoiy  munosabatlar, ishchining 
ahvoli) iborat tashkilotning ijtimoiy elementi sifatida  koriladi. Ushbu 
konsepsiyaning asoschisi Yaponiyaning yetakchi olimlari  hisoblanadi. 
4. Insonni boshqarish. 
Bu konsepsiyaga muvofiq inson tashkilotning asosiy sub‘ekti va boshqaruvning 
alohida ob‘ekti bo’lib, resurs sifatida qaralishi mumkin emas. Insonning istaklari va 
qobiliyatidan kelib chiqqan holda tashkilotning strategiya va tarkibi tuzilishi kerak. 
Bank sohasi butun dunyodagi xalqlarning iqtisodiy muhitini  
barqarorlashtiradigan yuqori darajada boshqariladigan quvvat manbaidir. Banklar  
o'zlarining mijozlari haqida nozik va shaxsiy ma'lumotlarni saqlaydi va tijorat 
banklari ko'pincha boshqa chakana operatsiyalarga qaraganda naqd pulga ega 
bo'ladi. Boshqaruvchilardan xodimlarga bank xodimlarining ko'pchiligi boshqa 
sohalarda ishlaydiganlarga nisbatan ishonchlilik va ishonchlilikning yuqori 
darajasiga ega bo'lishlari kerak. 
Ariza beruvchining skriningi.Ba'zi ishlarni chindan ham to'liq tekshirishni talab 
qilmaslik kerak, lekin bankdagi har qanday ish albatta amalga oshadi. Banklardagi 
kadrlar boshqarmalari o'z mijozlari va ularning tashkilotlari xavfsizligi uchun ish 
beruvchilarning jinoiy va moliyaviy tarixini ochish uchun qo'shimcha milga ega 
bo'lishlari kerak. Banklar o'zlarining yozuvlarida moliyaviy firibgarlik bilan 
nomzodlarni ishga olishni juda qiyin deb hisoblashadi, masalan, vasvasaning og'ir 
vazni tufayli bankdagi mavqei bunday tarixga ega bo'lgan kishiga joylashadi. 
Bank 
xavfsizligi. 
Inson 
resurslari 
departamentlari 
ichki 
o'g'irlik 
va 
kelishmovchiliklarni kamaytirish uchun ish jarayonlarini loyihalashtirish va nazorat 
qilishlari kerak. Kadrlar siyosati naqd pul olish, saqlash, qayta ishlash va 
to'lovlarni ajratadi va barcha faoliyatni video nazorati orqali qayd etadi. 
Xodimning bankdan o'ynashga urinishi bo'lsa, Xodimlar bo'limi sud protsessi uchun 
zarur bo'lgan yuridik hujjatlar va ma'muriy jarayonlarni boshqarishi kerak. 
Qarorlarni qabul qiling. Boshqa sohalarda bo'lgani kabi, banklardagi kadrlar 
bo'yicha mutaxassislar to'lovlarni oshirish va aktsiyalar uchun qaror qabul qilishda  
Ushbu konsepsiya XIX asrning ohirlarida XX asrning 60 - yillarida oz aksini topgan. Ushbu konsepsiyada ishlab chiqarishda inson emas, uning vazifasi, ish vaqti sarfi va ish haqi bilan o’lchanadigan mehnat ko’rib chiqilar edi. 2. Personalni boshqarish. Bu konsepsiya 1930 yillarda rivojlangan. Ushbu konsepsiyaning ilmiy asosi bolib, byurokratiya tashkilotlari nazariyasi hisoblanadi. Bunda inson rasmiy rol- mansab orqali ko’rib chiqilib, boshqarish ma‘muriy mexanizmlar (tamoyillar, usullar, vakolatlar, funksiyalar) orqali amalga oshiriladi. 3. Inson resurslarini boshqarish. Inson mansab sifatida emas (tarkibiy element sifatida emas) toldirilmaydigan resurs – uchta asosiy komponentdan (mehnat funksiyasi, ijtimoiy munosabatlar, ishchining ahvoli) iborat tashkilotning ijtimoiy elementi sifatida koriladi. Ushbu konsepsiyaning asoschisi Yaponiyaning yetakchi olimlari hisoblanadi. 4. Insonni boshqarish. Bu konsepsiyaga muvofiq inson tashkilotning asosiy sub‘ekti va boshqaruvning alohida ob‘ekti bo’lib, resurs sifatida qaralishi mumkin emas. Insonning istaklari va qobiliyatidan kelib chiqqan holda tashkilotning strategiya va tarkibi tuzilishi kerak. Bank sohasi butun dunyodagi xalqlarning iqtisodiy muhitini barqarorlashtiradigan yuqori darajada boshqariladigan quvvat manbaidir. Banklar o'zlarining mijozlari haqida nozik va shaxsiy ma'lumotlarni saqlaydi va tijorat banklari ko'pincha boshqa chakana operatsiyalarga qaraganda naqd pulga ega bo'ladi. Boshqaruvchilardan xodimlarga bank xodimlarining ko'pchiligi boshqa sohalarda ishlaydiganlarga nisbatan ishonchlilik va ishonchlilikning yuqori darajasiga ega bo'lishlari kerak. Ariza beruvchining skriningi.Ba'zi ishlarni chindan ham to'liq tekshirishni talab qilmaslik kerak, lekin bankdagi har qanday ish albatta amalga oshadi. Banklardagi kadrlar boshqarmalari o'z mijozlari va ularning tashkilotlari xavfsizligi uchun ish beruvchilarning jinoiy va moliyaviy tarixini ochish uchun qo'shimcha milga ega bo'lishlari kerak. Banklar o'zlarining yozuvlarida moliyaviy firibgarlik bilan nomzodlarni ishga olishni juda qiyin deb hisoblashadi, masalan, vasvasaning og'ir vazni tufayli bankdagi mavqei bunday tarixga ega bo'lgan kishiga joylashadi. Bank xavfsizligi. Inson resurslari departamentlari ichki o'g'irlik va kelishmovchiliklarni kamaytirish uchun ish jarayonlarini loyihalashtirish va nazorat qilishlari kerak. Kadrlar siyosati naqd pul olish, saqlash, qayta ishlash va to'lovlarni ajratadi va barcha faoliyatni video nazorati orqali qayd etadi. Xodimning bankdan o'ynashga urinishi bo'lsa, Xodimlar bo'limi sud protsessi uchun zarur bo'lgan yuridik hujjatlar va ma'muriy jarayonlarni boshqarishi kerak. Qarorlarni qabul qiling. Boshqa sohalarda bo'lgani kabi, banklardagi kadrlar bo'yicha mutaxassislar to'lovlarni oshirish va aktsiyalar uchun qaror qabul qilishda
qo'l keladilar. Bank xodimlarining odatda, ular xodimlarning ish haqini to'lashning  
ikkita usuli borligi sababli noyobdir: arxiv va boshqa xodimlarning ish haqi va savdo 
xodimlari uchun komissiya. Kreditlar va boshqa moliya mahsulotlarini sotadigan 
sotuvchilar uchun rag'batlantirish qarori ma'muriy xodimlarni qo'llab- 
quvvatlash uchun qabul qilingan qarorlardan farq qiladi. Banklarning kadrlar bo'limi 
ishchi kuchini rivojlantirish uchun teng va strategik ravishda boshqarish  
kerak. 
Ijro etuvchi xodim. Bank sohasi juda raqobatbardoshdir va banklar muntazam 
ravishda qonuniy minalardan tozalanadi, bu esa o'z navbatida kompaniyadan chiqib 
ketadigan kompaniyalarni vayron qilishi mumkin. Tegishli rahbarlarni topish har 
qanday sohada juda muhimdir, lekin ayniqsa, raqobat shunchalik qattiq va qonuniy 
muvofiqligi juda muhimdir. Banklardagi inson resurslari bo'yicha mutaxassislar 
o'zlarining tashkilotlari kelajakka erishishga va o'sishga imkon beradigan bank 
sohasidagi eng yaxshi boshqaruv qobiliyatlarini jalb qilish uchun qo'shimcha milga 
ega bo'lishlari kerak. Korporatsiyalarda inson resurslari boshqarmasi rahbar 
lavozimni tasdiqlash uchun birovni rahbarlik lavozimini to'ldirishdan oldin ham 
tasdiqlanishi kerak. 
Moddiy va tabiiy resurslarni boshqarish bilan bir qatorda insonlarni boshqarish har 
qanday korxona va tashkilotni boshqarishning tarkibiy qismidir. Biroq oz ta‘riflariga 
ko’ra inson tashkilotlar foydalanadigan har qanday resurslardan jiddiy  
ravishda farq qiladi, binobarin, boshqarishning alohida usullarini talab etadi. 
Birinchidan, inson aql–idrokka ega bo’lib, u tashqi muhitga (boshqarishga) ta‘siri 
mexanik tarzda emas, balki hissiy – o’ylangan, anglab etilgan ta‘siridir. Demakki, 
tashkilot bilan xodim o’rtasidagi o’zaro ta‘sir ko’rsatish jarayoni ikki tomonlamadir. 
Ikkinchidan, inson doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga qodir. 
Hozirgi fan va texnika taraqqiyoti davrida texnologiya, shu bilan birga kasbiy 
ko’nikmalar bir necha yil mobaynida eskirib qoladi. Shuning uchun ham 
xodimlarning doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga qodirligi 
korxona va tashkilotning faoliyati samaradorligini oshirishning eng muhim va uzoq  
davom etadigan manbaidir. 
Uchinchidan, insonning mehnat hayoti hozirgi jamiyatda 30 – 50 yil davom etadi, 
shunga ko’ra inson bilan tashkilotlarning o’zaro munosabatlari ham uzoq davom 
etish xususiyatiga ega. Masalan, Fransiyada inson o’rta hisobda bir korxona yoki 
tashkilotda 16 yil mehnat qiladi. 
To’rtinchidan, kishilar ko’p hollarda korxona va tashkilotga ongli ravishda, o’z 
oldilariga muayyan maqsadlarni qo’ygan holda keladilar va tashkilotdan ana shu 
maqsadlarni amalga oshirishga yordam berishni kutadilar. Xodimning korxona  
qo'l keladilar. Bank xodimlarining odatda, ular xodimlarning ish haqini to'lashning ikkita usuli borligi sababli noyobdir: arxiv va boshqa xodimlarning ish haqi va savdo xodimlari uchun komissiya. Kreditlar va boshqa moliya mahsulotlarini sotadigan sotuvchilar uchun rag'batlantirish qarori ma'muriy xodimlarni qo'llab- quvvatlash uchun qabul qilingan qarorlardan farq qiladi. Banklarning kadrlar bo'limi ishchi kuchini rivojlantirish uchun teng va strategik ravishda boshqarish kerak. Ijro etuvchi xodim. Bank sohasi juda raqobatbardoshdir va banklar muntazam ravishda qonuniy minalardan tozalanadi, bu esa o'z navbatida kompaniyadan chiqib ketadigan kompaniyalarni vayron qilishi mumkin. Tegishli rahbarlarni topish har qanday sohada juda muhimdir, lekin ayniqsa, raqobat shunchalik qattiq va qonuniy muvofiqligi juda muhimdir. Banklardagi inson resurslari bo'yicha mutaxassislar o'zlarining tashkilotlari kelajakka erishishga va o'sishga imkon beradigan bank sohasidagi eng yaxshi boshqaruv qobiliyatlarini jalb qilish uchun qo'shimcha milga ega bo'lishlari kerak. Korporatsiyalarda inson resurslari boshqarmasi rahbar lavozimni tasdiqlash uchun birovni rahbarlik lavozimini to'ldirishdan oldin ham tasdiqlanishi kerak. Moddiy va tabiiy resurslarni boshqarish bilan bir qatorda insonlarni boshqarish har qanday korxona va tashkilotni boshqarishning tarkibiy qismidir. Biroq oz ta‘riflariga ko’ra inson tashkilotlar foydalanadigan har qanday resurslardan jiddiy ravishda farq qiladi, binobarin, boshqarishning alohida usullarini talab etadi. Birinchidan, inson aql–idrokka ega bo’lib, u tashqi muhitga (boshqarishga) ta‘siri mexanik tarzda emas, balki hissiy – o’ylangan, anglab etilgan ta‘siridir. Demakki, tashkilot bilan xodim o’rtasidagi o’zaro ta‘sir ko’rsatish jarayoni ikki tomonlamadir. Ikkinchidan, inson doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga qodir. Hozirgi fan va texnika taraqqiyoti davrida texnologiya, shu bilan birga kasbiy ko’nikmalar bir necha yil mobaynida eskirib qoladi. Shuning uchun ham xodimlarning doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga qodirligi korxona va tashkilotning faoliyati samaradorligini oshirishning eng muhim va uzoq davom etadigan manbaidir. Uchinchidan, insonning mehnat hayoti hozirgi jamiyatda 30 – 50 yil davom etadi, shunga ko’ra inson bilan tashkilotlarning o’zaro munosabatlari ham uzoq davom etish xususiyatiga ega. Masalan, Fransiyada inson o’rta hisobda bir korxona yoki tashkilotda 16 yil mehnat qiladi. To’rtinchidan, kishilar ko’p hollarda korxona va tashkilotga ongli ravishda, o’z oldilariga muayyan maqsadlarni qo’ygan holda keladilar va tashkilotdan ana shu maqsadlarni amalga oshirishga yordam berishni kutadilar. Xodimning korxona
va tashkilot bilan o’zaro hamkorlikda ishlashdan qanoat hosil qilishi, bu hamkorlikni 
davom etirishning muhim sharti hisoblanadi, xuddi shuningdek, korxona ham bu 
hamkorlikdan qanoat hosil qiladi. 
Yuqorida sanab o’tilgan o’ziga xos xususiyatlarga ko’ra inson resurslarini 
boshqarish faoliyatning alohida turidir, u maxsus vazifalarni bajarishni va mazkur  
faoliyat bilan shug’ullanadigan kishilarda alohida sifatlarning bo’lishini talab qiladi. 
 
2. Tijorat banklari faoliyatida personalni boshqarishning o’ziga xos 
uslubi va tizimi 
Bank boshqaruvi, asosida avvalambor, odamlar bilan ishlay olish mahorati yotadi, 
shu bois banklar innovatsion boshqaruvining muhim tarkibiy qismlaridan biri 
xodimlarni boshqarishdir. Sir emaski, inson resurslari sifati ularning bank oldida 
turgan maqsadlarini amalga oshirishga qo’shgan hissasi hamda bank faoliyatining 
sifatini ko’p jihatdan xodimlar bilan ishlashni samarali yo’lga qo’yilganiga bogliq. 
Ikki bosqichli bank tizimining shakllantirilishi, uning tarkibiy takomillashtirilishi, 
shuningdek, elektron to’lovlari tizimining yaratilishi joylarda yangi tuzilmalarning: 
O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki Bosh hududiy boshqarmalari va Hisob-
kassa markazlarining yaratilishiga va ularning faoliyatini  
yo’lga qo’yilishiga olib keldi. Bu esa bank muassasalarining yangi turi bo’lib, o’ziga 
xos funksiyalarga ega. Bu funksiyalar mamlakatimizda qabul qilingan 
―O’zbekiston Respublikasining Markaziy bank to’g’risida‖gi va ―Banklar va bank 
faoliyati to’g’risida‖gi Qonunlarida belgilab berilgan. 
Ushbu tuzilmalarning tashkil etilishi xodimlar bilan ishlashda bank tizimini yanada 
isloh etish hamda tijorat banklarini hududiy bo’linmalari oldiga qo’yiladigan 
vazifalarini amalga oshirishda mosligini ko’rsatmoqda. Bank uchun kasbiy 
tayyorgarlikka ega bo’lgan va zamonaviy bank texnologiyalaridan foydalana 
oladigan, 
o’z 
ishini 
muntazam 
ravishda 
takomillashtirishga 
intiladigan 
mutaxassislar kerak. Bunday sharoitda yuqori ishchanlikka ega jamoani 
shakllantirish uchun xodimlar sonini rejalashtirish va istiqbolini belgilash, uning  
kasbiy darajasini oshirish va mutaxassislarni maqsadga muvofiq holda tanlash, 
barcha turdagi mukofotlashlarni hisobga olishning yagona tizimini yaratish lozim. 
Aytish joizki, xodimlarni boshqarish mahalliy adabiyotlarimizda ancha keng baxs-
munozaralarga sabab bo’lmoqda, chunki bank faoliyatini takomillashtirishning 
ushbu yo’nalishining dolzarbligi bu muammoning salbiy oqibatlarini boshidan 
kechirgan xorijiy banklar tajribasida ham o’z tasdig’ini topmoqda. Xodimlarni 
boshqarish muammosini belgilashga, uni hal qilish usullariga turli yondashuvlar 
mavjud. Ayrim olimlar o’z maqolalarida ichki firma boshqaruvi – bu eng yuqori 
samaradorlik va foydalilikka erishish maqsadida tashkilot resurslarini boshqarish 
va tashkilot bilan o’zaro hamkorlikda ishlashdan qanoat hosil qilishi, bu hamkorlikni davom etirishning muhim sharti hisoblanadi, xuddi shuningdek, korxona ham bu hamkorlikdan qanoat hosil qiladi. Yuqorida sanab o’tilgan o’ziga xos xususiyatlarga ko’ra inson resurslarini boshqarish faoliyatning alohida turidir, u maxsus vazifalarni bajarishni va mazkur faoliyat bilan shug’ullanadigan kishilarda alohida sifatlarning bo’lishini talab qiladi. 2. Tijorat banklari faoliyatida personalni boshqarishning o’ziga xos uslubi va tizimi Bank boshqaruvi, asosida avvalambor, odamlar bilan ishlay olish mahorati yotadi, shu bois banklar innovatsion boshqaruvining muhim tarkibiy qismlaridan biri xodimlarni boshqarishdir. Sir emaski, inson resurslari sifati ularning bank oldida turgan maqsadlarini amalga oshirishga qo’shgan hissasi hamda bank faoliyatining sifatini ko’p jihatdan xodimlar bilan ishlashni samarali yo’lga qo’yilganiga bogliq. Ikki bosqichli bank tizimining shakllantirilishi, uning tarkibiy takomillashtirilishi, shuningdek, elektron to’lovlari tizimining yaratilishi joylarda yangi tuzilmalarning: O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki Bosh hududiy boshqarmalari va Hisob- kassa markazlarining yaratilishiga va ularning faoliyatini yo’lga qo’yilishiga olib keldi. Bu esa bank muassasalarining yangi turi bo’lib, o’ziga xos funksiyalarga ega. Bu funksiyalar mamlakatimizda qabul qilingan ―O’zbekiston Respublikasining Markaziy bank to’g’risida‖gi va ―Banklar va bank faoliyati to’g’risida‖gi Qonunlarida belgilab berilgan. Ushbu tuzilmalarning tashkil etilishi xodimlar bilan ishlashda bank tizimini yanada isloh etish hamda tijorat banklarini hududiy bo’linmalari oldiga qo’yiladigan vazifalarini amalga oshirishda mosligini ko’rsatmoqda. Bank uchun kasbiy tayyorgarlikka ega bo’lgan va zamonaviy bank texnologiyalaridan foydalana oladigan, o’z ishini muntazam ravishda takomillashtirishga intiladigan mutaxassislar kerak. Bunday sharoitda yuqori ishchanlikka ega jamoani shakllantirish uchun xodimlar sonini rejalashtirish va istiqbolini belgilash, uning kasbiy darajasini oshirish va mutaxassislarni maqsadga muvofiq holda tanlash, barcha turdagi mukofotlashlarni hisobga olishning yagona tizimini yaratish lozim. Aytish joizki, xodimlarni boshqarish mahalliy adabiyotlarimizda ancha keng baxs- munozaralarga sabab bo’lmoqda, chunki bank faoliyatini takomillashtirishning ushbu yo’nalishining dolzarbligi bu muammoning salbiy oqibatlarini boshidan kechirgan xorijiy banklar tajribasida ham o’z tasdig’ini topmoqda. Xodimlarni boshqarish muammosini belgilashga, uni hal qilish usullariga turli yondashuvlar mavjud. Ayrim olimlar o’z maqolalarida ichki firma boshqaruvi – bu eng yuqori samaradorlik va foydalilikka erishish maqsadida tashkilot resurslarini boshqarish
tamoyillari, usullari va vositalari yig’indisi deb ta‘rif berar ekan, xodimlarning 
resurs sifatidagi alohida fazilatlarini ko’rsatib beradi.  
Umuman olganda xodimlarni bir jinsli substantsiya deb qarash yaramaydi, har bir 
xodim o’ziga xos qadriyatlarga va motivlarga ega. Xodimlarni boshqarish uzluksiz 
jarayon bo’lib, odamlarning maksimal darajada ishchanligini oshirish va tegishlicha 
yuksak yakuniy natijalarga erishish maqsadida ularni motivatsiyalashni 
maqsadli o’zgartirishga qaratilgandir. Xodimlar bilan ishlashning yakuniy maqsadi 
tashkilot maqsadlarini xodimning manfaatlariga yuqori darajada yaqinlashtirish 
kerak. Shularga asoslanib xodimlarni boshqarishning kontseptual modelini taklif  
qilish mumkin. 
Boshqa bir guruh olimlar xodimlar iqtisodiyotini individuallashtirish mavzusini 
davom 
ettiradi. 
Ularning 
fikricha, 
xodimlar 
iqtisodiyoti 
maqsadi 
individuallashtirishga yo’nalish olish barobarida individni faqat umumiy, jamoaviy 
vazifalarni hal qilishga jalb etilishi oqibatida ishga solinmay kelingan individual 
salohiyatini namoyon qilish natijasida tashkilot samaradorligini oshirishdan iborat.  
Shunga ko’ra, boshqaruvning muammosi ko’rsatilayotgan xizmatlarni xodimlarning 
haqiqiy talablariga qaratish yo’li bilan qo’shimcha xarajatlarsiz ular mehnatini 
rag’batlantirish samaradorligini oshirish bilan bog’liq. Bunday siyosat natijasida 
xodimlarning o’z ishidan mamnunligi va o’z majburiyatlarini vijdonan bajarishga 
tayyorligi asosida individual ishchanlikning ortishini kutish mumkin.  
Xodimlarni boshqarishga bog’liq ishlab chiqarish xo’jalik muammolari ham 
iqtisodiy shart-sharoitlarga, ham hulq-atvor xususiyatlariga tayanishi lozim. Bank  
boshqaruvida xodimlarni boshqarish haqida gap ketganda shuni aytib o’tish kerakki, 
bu jihatdan xodimlarni bank tizimida boshqarish boshqa faoliyat turlaridan 
birmuncha farq qiladi, bu esa banklarning boshqa tashkiliy institutlardan  
farq qilishi bilan asoslanadi. 
Bizning fikrimizcha, xodimlar boshqaruvi deganda uchta strategik vazifalarni 
amalga oshirish zarur. 
1. Bankning mehnat resurslariga bo’lgan ehtyojlarini tezkor va to’liq qondirish 
uchun zarur ixtisoslashuvni va malaka darajasini ta‘minlash. 
2. Xodimlarning o’zlariga yuklangan funksiyalarni eng yuqori darajada samarali 
bajarishi uchun shart-sharoitlar yaratish. 
3. Tizimning bank boshqaruvini boshqa yo’nalishlari va elementlari bilan kerakli 
darajadagi o’zaro ta‘sirini ta‘minlashga qaratilgan xodimlarni boshqarishning 
kompleks tizimini yaratish. 
Shunga ko’ra, xodimlarni boshqarish tizimi doim uchta o’zaro ta‘sir qiluvchi 
bloklardan tashkil topadi. Bular: boshqaruv strategiyasi, boshqariluvchi kichik 
tizimlar, tizimning umumiy faoliyatini ta‘minlovchi blok. 
tamoyillari, usullari va vositalari yig’indisi deb ta‘rif berar ekan, xodimlarning resurs sifatidagi alohida fazilatlarini ko’rsatib beradi. Umuman olganda xodimlarni bir jinsli substantsiya deb qarash yaramaydi, har bir xodim o’ziga xos qadriyatlarga va motivlarga ega. Xodimlarni boshqarish uzluksiz jarayon bo’lib, odamlarning maksimal darajada ishchanligini oshirish va tegishlicha yuksak yakuniy natijalarga erishish maqsadida ularni motivatsiyalashni maqsadli o’zgartirishga qaratilgandir. Xodimlar bilan ishlashning yakuniy maqsadi tashkilot maqsadlarini xodimning manfaatlariga yuqori darajada yaqinlashtirish kerak. Shularga asoslanib xodimlarni boshqarishning kontseptual modelini taklif qilish mumkin. Boshqa bir guruh olimlar xodimlar iqtisodiyotini individuallashtirish mavzusini davom ettiradi. Ularning fikricha, xodimlar iqtisodiyoti maqsadi individuallashtirishga yo’nalish olish barobarida individni faqat umumiy, jamoaviy vazifalarni hal qilishga jalb etilishi oqibatida ishga solinmay kelingan individual salohiyatini namoyon qilish natijasida tashkilot samaradorligini oshirishdan iborat. Shunga ko’ra, boshqaruvning muammosi ko’rsatilayotgan xizmatlarni xodimlarning haqiqiy talablariga qaratish yo’li bilan qo’shimcha xarajatlarsiz ular mehnatini rag’batlantirish samaradorligini oshirish bilan bog’liq. Bunday siyosat natijasida xodimlarning o’z ishidan mamnunligi va o’z majburiyatlarini vijdonan bajarishga tayyorligi asosida individual ishchanlikning ortishini kutish mumkin. Xodimlarni boshqarishga bog’liq ishlab chiqarish xo’jalik muammolari ham iqtisodiy shart-sharoitlarga, ham hulq-atvor xususiyatlariga tayanishi lozim. Bank boshqaruvida xodimlarni boshqarish haqida gap ketganda shuni aytib o’tish kerakki, bu jihatdan xodimlarni bank tizimida boshqarish boshqa faoliyat turlaridan birmuncha farq qiladi, bu esa banklarning boshqa tashkiliy institutlardan farq qilishi bilan asoslanadi. Bizning fikrimizcha, xodimlar boshqaruvi deganda uchta strategik vazifalarni amalga oshirish zarur. 1. Bankning mehnat resurslariga bo’lgan ehtyojlarini tezkor va to’liq qondirish uchun zarur ixtisoslashuvni va malaka darajasini ta‘minlash. 2. Xodimlarning o’zlariga yuklangan funksiyalarni eng yuqori darajada samarali bajarishi uchun shart-sharoitlar yaratish. 3. Tizimning bank boshqaruvini boshqa yo’nalishlari va elementlari bilan kerakli darajadagi o’zaro ta‘sirini ta‘minlashga qaratilgan xodimlarni boshqarishning kompleks tizimini yaratish. Shunga ko’ra, xodimlarni boshqarish tizimi doim uchta o’zaro ta‘sir qiluvchi bloklardan tashkil topadi. Bular: boshqaruv strategiyasi, boshqariluvchi kichik tizimlar, tizimning umumiy faoliyatini ta‘minlovchi blok.
Bank personali boshqaruvi strategiyasi deganda xodimlarni boshqarishning umumiy 
vazifalarini amalga oshirishda kontseptual yondashuvlarning yig’indisidir.  
Boshqariladigan kichik tizimlar deganda - kompleks boshqaruv tizimining aniq 
ta‘riflangan muayyan vazifasini amalga oshirishga qaratilgan elementlarni tushunish 
lozim. Bank personali boshqaruvini ta‘minlash deganda uning tarkibini  
muayyan jarayonga qaratilmagan, ammo barcha operatsion kichik tizimlarning 
faoliyatini ta‘minlovchi mustaqil elementi tushuniladi. 
Bank personalini boshqarish konsepsiyasi, xodimlarni boshqarish kichik tizimi u 
yoki bu bank doirasida javob berishi lozim bo’lgan talablarga mos holda ishlab 
chiqilishi kerak. 
Bank personalini boshqarish kichik tizimi quyidagilarga qaratilgan: 
– har bir ish o’rni, bo’lim, boshqarma ishining hajmini belgilash asosida kadrlar 
tarkibini maqbullashtirish; 
– shtat lavozimlarini mehnat jarayonining murakkabligi va o’ziga xosligidan 
kelib chiqib funktsional majburiyatlarning maqbul to’plami bilan ta‘minlash; 
– malakali kadrlarni bankda belgilangan lavozimlar tarkibiga mos holda va har 
bir mutaxassisning imkoniyatlarini hisobga olgan holda, shuningdek ularni 
moslashtirish uchun shart-sharoitlarni yaratgan holda sifatli tanlash, ajratish 
va joylashtirish; 
– xodimning salohiyatini va imkoniyatlarini aniqlash asosida, uning xizmatdagi 
o’sishini rejalashtirish asosida kadrlar tarkibidan oqilona foydalanishni 
tashkil qilish; 
– xodimlarni tayyorlash va qayta tayyorlash, malakasini oshirish;  
– har bir xodimning umumiy ishga qo’shgan hissasiga mos holda mehnatga haq 
to’lash, mehnatni motivatsiyalashning boshqa turlarini takomillashtirish. 
Ushbu konseptsiya quyidagi tamoyillarni o’z ichiga olishi: 
1. Har bir bo’limda xodimlar sonini maqbullashtirish. 
2. Malakasi va individual imkoniyatlari bajariladigan ishga mos keladigan  
xodimlarni tanlash. 
3. Mehnatni maksimal ravishda avtomatlashtirish va axborot texnologiyalaridan  
foydalanish. 
4. Funksiyalarning takrorlanishini istisno etish. 
5. Ish vaqtini tejash. 
6. Zarur ijtimoiy-maishiy sharoitlarni yaratish. 
Me‘yoriy-uslubiy hujjatlarni ishlab chiqishda kadrlar zahirasini, rahbarlikka 
nomzodlarni shakllantirish, mutaxassislarni asosiy lavozimlarga tanlov asosida 
taklif qilish, o’qishga yuborish, mutaxassislarning kasbiy o’sishi, ular mehnatini  
motivatsiyalash 
va baholashga 
bog’liq masalalarni hal etishga 
amaliy 
yondashuvlarni shakllantirish kerak. 
Bank personali boshqaruvi strategiyasi deganda xodimlarni boshqarishning umumiy vazifalarini amalga oshirishda kontseptual yondashuvlarning yig’indisidir. Boshqariladigan kichik tizimlar deganda - kompleks boshqaruv tizimining aniq ta‘riflangan muayyan vazifasini amalga oshirishga qaratilgan elementlarni tushunish lozim. Bank personali boshqaruvini ta‘minlash deganda uning tarkibini muayyan jarayonga qaratilmagan, ammo barcha operatsion kichik tizimlarning faoliyatini ta‘minlovchi mustaqil elementi tushuniladi. Bank personalini boshqarish konsepsiyasi, xodimlarni boshqarish kichik tizimi u yoki bu bank doirasida javob berishi lozim bo’lgan talablarga mos holda ishlab chiqilishi kerak. Bank personalini boshqarish kichik tizimi quyidagilarga qaratilgan: – har bir ish o’rni, bo’lim, boshqarma ishining hajmini belgilash asosida kadrlar tarkibini maqbullashtirish; – shtat lavozimlarini mehnat jarayonining murakkabligi va o’ziga xosligidan kelib chiqib funktsional majburiyatlarning maqbul to’plami bilan ta‘minlash; – malakali kadrlarni bankda belgilangan lavozimlar tarkibiga mos holda va har bir mutaxassisning imkoniyatlarini hisobga olgan holda, shuningdek ularni moslashtirish uchun shart-sharoitlarni yaratgan holda sifatli tanlash, ajratish va joylashtirish; – xodimning salohiyatini va imkoniyatlarini aniqlash asosida, uning xizmatdagi o’sishini rejalashtirish asosida kadrlar tarkibidan oqilona foydalanishni tashkil qilish; – xodimlarni tayyorlash va qayta tayyorlash, malakasini oshirish; – har bir xodimning umumiy ishga qo’shgan hissasiga mos holda mehnatga haq to’lash, mehnatni motivatsiyalashning boshqa turlarini takomillashtirish. Ushbu konseptsiya quyidagi tamoyillarni o’z ichiga olishi: 1. Har bir bo’limda xodimlar sonini maqbullashtirish. 2. Malakasi va individual imkoniyatlari bajariladigan ishga mos keladigan xodimlarni tanlash. 3. Mehnatni maksimal ravishda avtomatlashtirish va axborot texnologiyalaridan foydalanish. 4. Funksiyalarning takrorlanishini istisno etish. 5. Ish vaqtini tejash. 6. Zarur ijtimoiy-maishiy sharoitlarni yaratish. Me‘yoriy-uslubiy hujjatlarni ishlab chiqishda kadrlar zahirasini, rahbarlikka nomzodlarni shakllantirish, mutaxassislarni asosiy lavozimlarga tanlov asosida taklif qilish, o’qishga yuborish, mutaxassislarning kasbiy o’sishi, ular mehnatini motivatsiyalash va baholashga bog’liq masalalarni hal etishga amaliy yondashuvlarni shakllantirish kerak.
Bular xodimlar bilan ishlarni tizimlashtirishga, bo’linmalarni bank mutaxassislariga 
qo’yiladigan zamonaviy talablarga javob beradigan xodimlar bilan ta‘minlashga, ish 
o’rinlarining jihozlanganligini va mehnat madaniyatini oshirishga imkon beradi. 
Tijorat bankida xodimlar bilan ishlash konsepsiyasi uning asosiy mexanizmlari 
o’rtasidagi o’zaro aloqalar asosida qurilishi mumkin: 
 xodimlarni rejalashtirish va prognozlash; 
 xodimlarni tanlash va ajratish; 
 xodimlarni baholash; 
 xodimlarni kasbiy rivojlantirish; 
 xodimlarni motivatsiyalash. 
Bu, oz navbatida, rahbarlik lavozimiga nomzodning boshqaruv fazilatlari yig’indisi, 
ya‘ni: istiqbollarni ko’ra bilish, rejalashtirish, rahbarlikni amalga oshirish ishtiyoqi, 
shaxsiy fazilatlari ichida yetakchilik xususiyatining borligi, odamlar ishini tashkil 
qila olishi, boshqalarning ishini taqsimlash va nazorat qilish, 
ishga o’rgatish kabi uning kasbiy darajasiga qo’yiladigan talablar ro’yxatini 
shakllantiradi. 
Xodimlarni boshqarishning eng maqbul tizimini tanlash - bu biznesning asosiy 
vazifalaridan biri va bank strategiyasi. Strategik rejalashtirish doirasida kadrlar bilan 
ishlash jarayonini ishlab chiqish va joriy etish vazifasi, kerakli natijaga eng qisqa 
yo'l bilan erishish uchun mo'ljallangan bo'lishi kerak. 
Shunday qilib, ish o’rni modelidan kelib chiqib, ish o’rnida nomzodga qo’yiladigan 
talablarning to’liq ro’yxati ishlab chiqiladi. Ro’yxatga quyidagi  
elementlar kiradi: 
 
hisobga olish ma‘lumotlari (yoshi, jinsi va h.k., ya‘ni shaxsiy varaqada, 
avtobiografiyada, tavsiyalarda, mehnat daftarchasida va boshqalarda aks 
etgan ma‘lumotlar); 
 
malaka darajasi (ma‘lumoti, mutaxassisligi, diplom olgandan keyingi 
qayerda o’qiganligi va malakasini oshirganligi); 
 
bank ishi, iqtisod, moliya, boshqaruv, psixologiya, dasturlar, xorijiy til 
va hokazolar bo’yicha kasbiy bilimlari; 
 
kasbiy ko’nikmalari (odamlar bilan ishlash, nizomlar, metodikalar, 
qo’llanmalar, dasturlar va rejalarni ishlab chiqish, ilmiy-tadqiqot ishlarini olib 
borish, ish yuritish, zamonaviy dasturiy mahsulot bilan ishlash va h.k.); 
 
ish tajribasi (mutaxassisligi bo’yicha, moliya-kredit, bank tizimidagi 
ish staji, jamoat ishlaridagi ishtiroki); 
 
shaxsiy-psixologik fazilatlari (halollik, mehnatsevarlik, kirishimlilik, 
intizomlilik, aqliy salohiyati, ortiqcha ishlashga va stressga chidamliligi va 
h.k.); 
Bular xodimlar bilan ishlarni tizimlashtirishga, bo’linmalarni bank mutaxassislariga qo’yiladigan zamonaviy talablarga javob beradigan xodimlar bilan ta‘minlashga, ish o’rinlarining jihozlanganligini va mehnat madaniyatini oshirishga imkon beradi. Tijorat bankida xodimlar bilan ishlash konsepsiyasi uning asosiy mexanizmlari o’rtasidagi o’zaro aloqalar asosida qurilishi mumkin:  xodimlarni rejalashtirish va prognozlash;  xodimlarni tanlash va ajratish;  xodimlarni baholash;  xodimlarni kasbiy rivojlantirish;  xodimlarni motivatsiyalash. Bu, oz navbatida, rahbarlik lavozimiga nomzodning boshqaruv fazilatlari yig’indisi, ya‘ni: istiqbollarni ko’ra bilish, rejalashtirish, rahbarlikni amalga oshirish ishtiyoqi, shaxsiy fazilatlari ichida yetakchilik xususiyatining borligi, odamlar ishini tashkil qila olishi, boshqalarning ishini taqsimlash va nazorat qilish, ishga o’rgatish kabi uning kasbiy darajasiga qo’yiladigan talablar ro’yxatini shakllantiradi. Xodimlarni boshqarishning eng maqbul tizimini tanlash - bu biznesning asosiy vazifalaridan biri va bank strategiyasi. Strategik rejalashtirish doirasida kadrlar bilan ishlash jarayonini ishlab chiqish va joriy etish vazifasi, kerakli natijaga eng qisqa yo'l bilan erishish uchun mo'ljallangan bo'lishi kerak. Shunday qilib, ish o’rni modelidan kelib chiqib, ish o’rnida nomzodga qo’yiladigan talablarning to’liq ro’yxati ishlab chiqiladi. Ro’yxatga quyidagi elementlar kiradi:  hisobga olish ma‘lumotlari (yoshi, jinsi va h.k., ya‘ni shaxsiy varaqada, avtobiografiyada, tavsiyalarda, mehnat daftarchasida va boshqalarda aks etgan ma‘lumotlar);  malaka darajasi (ma‘lumoti, mutaxassisligi, diplom olgandan keyingi qayerda o’qiganligi va malakasini oshirganligi);  bank ishi, iqtisod, moliya, boshqaruv, psixologiya, dasturlar, xorijiy til va hokazolar bo’yicha kasbiy bilimlari;  kasbiy ko’nikmalari (odamlar bilan ishlash, nizomlar, metodikalar, qo’llanmalar, dasturlar va rejalarni ishlab chiqish, ilmiy-tadqiqot ishlarini olib borish, ish yuritish, zamonaviy dasturiy mahsulot bilan ishlash va h.k.);  ish tajribasi (mutaxassisligi bo’yicha, moliya-kredit, bank tizimidagi ish staji, jamoat ishlaridagi ishtiroki);  shaxsiy-psixologik fazilatlari (halollik, mehnatsevarlik, kirishimlilik, intizomlilik, aqliy salohiyati, ortiqcha ishlashga va stressga chidamliligi va h.k.);
 
mehnat sharoitlari (ish xonasi, telefon, transport, kompyuter texnikasi, 
o’quv-metodik markaz, kutubxona); 
 
mehnatga haq to’lash va ijtimoiy imtiyozlar (lavozim maoshi, 
ustamalar, mukofotlar, oylik kompensatsiya to’lovlari, mehnat ta‘tiliga, 
yubiley sanalariga, yaqinlarining o’limi hollarida, tabiiy ofatlarda va baxtsiz 
xodisalarda 
moddiy 
yordam, 
sug’urtalash, 
imtiyozli 
yo’llanmalar, 
qo’shimcha ta‘til berish, jismoniy tarbiya-sog’lomlashtirish majmualaridan 
foydalanish, qo’shimcha pensiya tayinlash). 
 
 
 
3. Tijorat banklari personalini samarali boshqarish tizim 
Rahbar ish o’rnini tavsiflashda boshqaruv vazifalarining boshqaruv ta‘siri doirasi, 
qabul qilingan qarorlar uchun javobgarlik, bajariladigan ishlarning bir xilligi, 
rejalashtirishning ko’lamlari, muvofiqlashtirish darajasi kabi omillari ham kiritiladi. 
Bunday holda kadrlar boshqaruvi jarayoni tashkilotning ishlab-chiqarish tizimi 
sifatida ko'rib chiqilishi kerak, metodologik asoslari bir-biriga bog'liqbo'lgan 
strukturaviy elementlardan iborat bo'lgan ilmiy printsiplar va boshqaruv usullari 
to'plamidir. 
O'rganilayotgan tizimning qarama-qarshiliklari va to'siqlarini aniqlash vositasi 
bo'lib, bir qator strukturaviy tahlil usullari: maqsadni qurish, tashkiliy modellash, 
ekspert-analitik usul va o'xshashlik usuli usullarining kombinatsiyasiga asoslangan 
diagnostika tahlilini ko'rib chiqish kerak. Bunday holda, bir-biriga bog'liq bo'lgan 
 mehnat sharoitlari (ish xonasi, telefon, transport, kompyuter texnikasi, o’quv-metodik markaz, kutubxona);  mehnatga haq to’lash va ijtimoiy imtiyozlar (lavozim maoshi, ustamalar, mukofotlar, oylik kompensatsiya to’lovlari, mehnat ta‘tiliga, yubiley sanalariga, yaqinlarining o’limi hollarida, tabiiy ofatlarda va baxtsiz xodisalarda moddiy yordam, sug’urtalash, imtiyozli yo’llanmalar, qo’shimcha ta‘til berish, jismoniy tarbiya-sog’lomlashtirish majmualaridan foydalanish, qo’shimcha pensiya tayinlash). 3. Tijorat banklari personalini samarali boshqarish tizim Rahbar ish o’rnini tavsiflashda boshqaruv vazifalarining boshqaruv ta‘siri doirasi, qabul qilingan qarorlar uchun javobgarlik, bajariladigan ishlarning bir xilligi, rejalashtirishning ko’lamlari, muvofiqlashtirish darajasi kabi omillari ham kiritiladi. Bunday holda kadrlar boshqaruvi jarayoni tashkilotning ishlab-chiqarish tizimi sifatida ko'rib chiqilishi kerak, metodologik asoslari bir-biriga bog'liqbo'lgan strukturaviy elementlardan iborat bo'lgan ilmiy printsiplar va boshqaruv usullari to'plamidir. O'rganilayotgan tizimning qarama-qarshiliklari va to'siqlarini aniqlash vositasi bo'lib, bir qator strukturaviy tahlil usullari: maqsadni qurish, tashkiliy modellash, ekspert-analitik usul va o'xshashlik usuli usullarining kombinatsiyasiga asoslangan diagnostika tahlilini ko'rib chiqish kerak. Bunday holda, bir-biriga bog'liq bo'lgan