TILSHUNOSLIK FANI TARIXI. QADIMGI HIND, XITOY, GREK, RIM TILSHUNOSLIGI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

18

File size

Fayl hajmi

27,9 KB


TILSHUNOSLIK FANI TARIXI. QADIMGI HIND, XITOY, GREK, RIM
TILSHUNOSLIGI
REJA:
1. Тilshunoslik fanining shakllanish tarixi.  
2. Qadimgi hind tilshunosligi. 
3. Antik davrda grek tilshunosligi.
4. Rim tilshunosligining rivojlanishi.
5. Qadimgi xitoy tilshunosligi
Tilshunoslik fanining shakllanish tarixi
Lingvistik ta’limotning vujudga kelishi va rivojlanish jarayoni qariyb 3 ming
yillik tarixni o‘z ichiga olgan bo‘lsa-da, til haqidagi fan faqat XIX-XX asrlardagina
mustaqil  fan sifatida shakllandi. Aniqrog‘i, tilshunoslik  O‘rta Osiyoda XI-XV
asrlarda, Yevropada esa XIX asrning boshlaridan boshqa fanlar qatorida mustaqil
fan sifatida tan olindi. Ammo insonlarning til ilmiga qiziqishlari ancha ilgari
boshlangan bo‘lib, tilshunoslikning ildizlari taxminan eramizdan avvalgi VI ming
yillikda Hindistonda, IV ming yillikda Yunonistonda, III ming yillikda shumerlar
yashagan Mesopotamiyada, II ming yillikda misrliklarda, eramizning I ming yilligi
boshida Turon qabilalarida vujudga kelgan. 
 Eramizdan oldingi VI asrlarda Xitoyda mashhur faylasuf Konfutsiy (554-449
yy.) tomonidan yozilgan solnomalarda qadimgi xitoy yozma yodgorliklari haqida
ma’lumotlar berilgan. “Bahor va kuz” deb atalgan ushbu asarlarda eramizdan
oldingi  722-481  yillar  orasidagi  davrlar  aks  ettirilgan.  Qadimgi  xitoyliklar
eramizdan 10 asr ilgari lug‘at tuzganlar, eramizning boshlarida esa ular sinonimlar
lug‘atini ham tuzganlar. Keltirilgan dalillar tilshunoslik fanining shakllanish davri
nihoyatda uzoq va murakkab tarixiy yo‘lni bosib o‘tganligini ko‘rsatadi. 
Logotip
TILSHUNOSLIK FANI TARIXI. QADIMGI HIND, XITOY, GREK, RIM TILSHUNOSLIGI REJA: 1. Тilshunoslik fanining shakllanish tarixi. 2. Qadimgi hind tilshunosligi. 3. Antik davrda grek tilshunosligi. 4. Rim tilshunosligining rivojlanishi. 5. Qadimgi xitoy tilshunosligi Tilshunoslik fanining shakllanish tarixi Lingvistik ta’limotning vujudga kelishi va rivojlanish jarayoni qariyb 3 ming yillik tarixni o‘z ichiga olgan bo‘lsa-da, til haqidagi fan faqat XIX-XX asrlardagina mustaqil fan sifatida shakllandi. Aniqrog‘i, tilshunoslik O‘rta Osiyoda XI-XV asrlarda, Yevropada esa XIX asrning boshlaridan boshqa fanlar qatorida mustaqil fan sifatida tan olindi. Ammo insonlarning til ilmiga qiziqishlari ancha ilgari boshlangan bo‘lib, tilshunoslikning ildizlari taxminan eramizdan avvalgi VI ming yillikda Hindistonda, IV ming yillikda Yunonistonda, III ming yillikda shumerlar yashagan Mesopotamiyada, II ming yillikda misrliklarda, eramizning I ming yilligi boshida Turon qabilalarida vujudga kelgan. Eramizdan oldingi VI asrlarda Xitoyda mashhur faylasuf Konfutsiy (554-449 yy.) tomonidan yozilgan solnomalarda qadimgi xitoy yozma yodgorliklari haqida ma’lumotlar berilgan. “Bahor va kuz” deb atalgan ushbu asarlarda eramizdan oldingi 722-481 yillar orasidagi davrlar aks ettirilgan. Qadimgi xitoyliklar eramizdan 10 asr ilgari lug‘at tuzganlar, eramizning boshlarida esa ular sinonimlar lug‘atini ham tuzganlar. Keltirilgan dalillar tilshunoslik fanining shakllanish davri nihoyatda uzoq va murakkab tarixiy yo‘lni bosib o‘tganligini ko‘rsatadi.
Tilshunoslik fanining eng qadimgi manbalari 2 mintaqada, 2 xil madaniyat
o‘chog‘ida, ya’ni qadimgi Sharq - Hindiston va Arabiston hamda qadimgi G‘arb -
Yunoniston va Rimda vujudga kelgan. Shuning uchun tilshunoslik fanining tarixiy
yo‘lini qadimgi tilshunoslik, o‘rta asrlar tilshunosligi, XIX asr tilshunosligi va
zamonaviy  tilshunoslik  kabi  tarixiy-xronologik  davrlarga  bo‘lib  o‘rganish
maqsadga muvofiq. 
Qadimgi hind tilshunosligi
Qadimgi Hindiston jahon tilshunosligi tarixida tilshunoslik fanining beshigi,
markazi sifatida tan olinadi va umum tomonidan ehtirof etiladi. Bu-mutlaq haqiqat.
Chunki til masalalariga bo`lgan qiziqish, tilga oid hodisalar bilan jiddiy va puxta
shug`ullanish ilk bor Hindistonda - hind olimlari, filologlari tomonidan boshlab
berildi. Ayni jarayonning boshlanishi dastavval sof amaliy ahamiyatga ega bo`ldi.
Aniqrog`i, 15 asr ilgari yozilgan qadimgi hind adabiy tili yozuvida - sanskritda
yaratilgan qadimgi hindlarning diniy madhiyalari - Vedalar tili davrlar o`tishi bilan
mamlakat aholisining so`zlashuv tilidan (prakritlardan) farqlanib qola boshladi.
Boshqacha  aytganda,  qadimgi  yozma  yodgorliklar  tili  (yozma  nutq)  bilan
so`zlashuv  tili  (jonli  nutq)  orasida  ajralish,  «ziddiyat»  yuzaga  keldi.  Ushbu
ziddiyatni, farqlanishni yo`qotish uchun hind olimlari qadimiy yozma yodgorliklar
tilini o`rganishga, tadqiq qilishga, ularni ommaviylashtirishga jiddiy kirishdilar.
Ular  qadimgi  Hindistonda  alohida  e`tiborga,  hurmatga  sazovor  bo`lgan
Vedalardagi tushunarli bo`lmagan so`zlarni aniqlab, ularning ma`nosini izohladilar,
sharhladilar. Vedalar tiliga oid maxsus izohli lug`atlar tuzdilar, matnni fonetik va
grammatik  jihatdan  tahlil  qildilar.  Xullas,  Vedalar  tilidagi  so`z  va  jumlalar
m`hnosini, ularning aniq talaffuzini, shaklini saqlab qolishga bo`lgan qat`iy intilish
qadimgi Hindistonda tilshunoslikning yuzaga kelishiga asosiy sabab bo`ldi. 
Hindlar qadimiy davrda eng buyuk fonetikachi va grammatikachi sifatida
tanilganlar.  Ular  fonetika  sohasida  yunonlardan  ham  oldin  unli  va  undosh
tovushlarni  farqlaganlar,  portlovchi  va  sirg`aluvchi,  jarangli  va  jarangsiz
tovushlarni, tovush birikmalarini, bo`g`in, urg`u, intonatsiya, cho`ziqlik va qisqalik
kabi  fonetik  hodisalarni,  jarayonlarni  bilganlar.  Shular  yuzasidan  mukammal
ma`lumotlar  qoldirganlar.  Qadimgi  hind  tilshunosligida  fonema  haqida  ham
muayyan tushunchalar bo`lgan. 
Logotip
Tilshunoslik fanining eng qadimgi manbalari 2 mintaqada, 2 xil madaniyat o‘chog‘ida, ya’ni qadimgi Sharq - Hindiston va Arabiston hamda qadimgi G‘arb - Yunoniston va Rimda vujudga kelgan. Shuning uchun tilshunoslik fanining tarixiy yo‘lini qadimgi tilshunoslik, o‘rta asrlar tilshunosligi, XIX asr tilshunosligi va zamonaviy tilshunoslik kabi tarixiy-xronologik davrlarga bo‘lib o‘rganish maqsadga muvofiq. Qadimgi hind tilshunosligi Qadimgi Hindiston jahon tilshunosligi tarixida tilshunoslik fanining beshigi, markazi sifatida tan olinadi va umum tomonidan ehtirof etiladi. Bu-mutlaq haqiqat. Chunki til masalalariga bo`lgan qiziqish, tilga oid hodisalar bilan jiddiy va puxta shug`ullanish ilk bor Hindistonda - hind olimlari, filologlari tomonidan boshlab berildi. Ayni jarayonning boshlanishi dastavval sof amaliy ahamiyatga ega bo`ldi. Aniqrog`i, 15 asr ilgari yozilgan qadimgi hind adabiy tili yozuvida - sanskritda yaratilgan qadimgi hindlarning diniy madhiyalari - Vedalar tili davrlar o`tishi bilan mamlakat aholisining so`zlashuv tilidan (prakritlardan) farqlanib qola boshladi. Boshqacha aytganda, qadimgi yozma yodgorliklar tili (yozma nutq) bilan so`zlashuv tili (jonli nutq) orasida ajralish, «ziddiyat» yuzaga keldi. Ushbu ziddiyatni, farqlanishni yo`qotish uchun hind olimlari qadimiy yozma yodgorliklar tilini o`rganishga, tadqiq qilishga, ularni ommaviylashtirishga jiddiy kirishdilar. Ular qadimgi Hindistonda alohida e`tiborga, hurmatga sazovor bo`lgan Vedalardagi tushunarli bo`lmagan so`zlarni aniqlab, ularning ma`nosini izohladilar, sharhladilar. Vedalar tiliga oid maxsus izohli lug`atlar tuzdilar, matnni fonetik va grammatik jihatdan tahlil qildilar. Xullas, Vedalar tilidagi so`z va jumlalar m`hnosini, ularning aniq talaffuzini, shaklini saqlab qolishga bo`lgan qat`iy intilish qadimgi Hindistonda tilshunoslikning yuzaga kelishiga asosiy sabab bo`ldi. Hindlar qadimiy davrda eng buyuk fonetikachi va grammatikachi sifatida tanilganlar. Ular fonetika sohasida yunonlardan ham oldin unli va undosh tovushlarni farqlaganlar, portlovchi va sirg`aluvchi, jarangli va jarangsiz tovushlarni, tovush birikmalarini, bo`g`in, urg`u, intonatsiya, cho`ziqlik va qisqalik kabi fonetik hodisalarni, jarayonlarni bilganlar. Shular yuzasidan mukammal ma`lumotlar qoldirganlar. Qadimgi hind tilshunosligida fonema haqida ham muayyan tushunchalar bo`lgan.
Qadimgi hindlar so`zlarning faqat ma`no tomonidagina emas, balki tovush
tomonida ham  o`zgarishlar  bo`lishini  bilganlar. Shunga ko`ra ular  so`zlarning
tovush jihatiga alohida e`tibor berganlar. Tovush haqida, tovushlarning o`zgarishi
haqida tadqiqot ishlarini olib borganlar. Shuningdek, qadimgi hindlar tovushlarning
fiziologik - artikulyatsion xususiyatlari, boshqa tovushlar bilan almashinishi, bir
tovushning  boshqa  tovush  t`asiri  bilan  o`zgarishi  (kombinator  o`zgarish)  kabi
hodisalarni aniqlashga ham e`tibor berganlar. Ular tovushlarning artikulyatsion –
fiziologik  xususiyatlarini  hisobga  olgan  holda  tasnif  qilganlar.  Shu  asosda,
yuqorida  aytilganidek,  tovushlarni  unli  va  undoshlarga  ajratganlar,  nutq
ahzolarining  yaqinlashuvidan  unlilar,  bir-birlariga  ta`siridan,  ya`ni  tegishidan
undoshlar hosil bo`lishini qayd etganlar. 
Agar yunon filologlari tovush almashinuvi masalasiga umuman ahamiyat
bermagan bo`lsalar, hind tilshunoslari bu jarayonga alohida e`tibor berganlar, ayni
jarayonning o`ziga xosliklarini aniqlab berganlar. Qiyoslang: sanskrit tiliga oid
so`zlarda,  masalan,  vidma  so`zi  «biz  bilamiz»  ma`nosini  bersa,  veda  «men
bilaman» tushunchasini, vaidyas so`zi esa «olim», «ilmli» ma`nosini berishini
ko`rsatib berganlar. Qayd etilgan ma`no (tushuncha) o`zgarishlari esa i – e - ai unli
tovushlarning almashinuvi natijasi ekanligi haqida ishonarli, asosli fikrlarni bayon
qilganlar. 
Qadimgi hind tilshunoslari grammatika - morfologiya sohasida ham ancha
ishlarni amalga oshirdilar. Ular bu yo`nalishda ham grek tilshunoslaridan ancha
o`tib ketdilar. Aniqrog`i, hind tilshunosi  Guru morfologiyaning uch bo`limdan
tashkil topishini aniq ko`rsatib beradi va unga quyidagilarni kiritadi:  1.  So`zlar
tasnifi (so`z turkumlari). 2. So`z yasalishi. 3. So`z o`zgarishi. 
Hindlar  to`rtta  so`z  turkumini  farqlaganlar:  ot, fe`l,  old  ko`makchi  va
yuklama. 
Hindlarda ot predmet ifodalovchi, fe`l esa harakat, holat ifodalovchi so`z
sifatida beriladi. Old ko`makchilar esa otlarning, asosan, fe`llarning ma`nosini
belgilaydi. Yuklamalar esa ma`nolariga ko`ra 1) bog`lovchi va 2) qiyoslovchi kabi
turlarga  ajratiladi.  Olmosh  va  ravishlar  esa  ot  va  fe`l  turkumlariga  qo`shib
yuborilgan, alohida ajratilmagan. 
Logotip
Qadimgi hindlar so`zlarning faqat ma`no tomonidagina emas, balki tovush tomonida ham o`zgarishlar bo`lishini bilganlar. Shunga ko`ra ular so`zlarning tovush jihatiga alohida e`tibor berganlar. Tovush haqida, tovushlarning o`zgarishi haqida tadqiqot ishlarini olib borganlar. Shuningdek, qadimgi hindlar tovushlarning fiziologik - artikulyatsion xususiyatlari, boshqa tovushlar bilan almashinishi, bir tovushning boshqa tovush t`asiri bilan o`zgarishi (kombinator o`zgarish) kabi hodisalarni aniqlashga ham e`tibor berganlar. Ular tovushlarning artikulyatsion – fiziologik xususiyatlarini hisobga olgan holda tasnif qilganlar. Shu asosda, yuqorida aytilganidek, tovushlarni unli va undoshlarga ajratganlar, nutq ahzolarining yaqinlashuvidan unlilar, bir-birlariga ta`siridan, ya`ni tegishidan undoshlar hosil bo`lishini qayd etganlar. Agar yunon filologlari tovush almashinuvi masalasiga umuman ahamiyat bermagan bo`lsalar, hind tilshunoslari bu jarayonga alohida e`tibor berganlar, ayni jarayonning o`ziga xosliklarini aniqlab berganlar. Qiyoslang: sanskrit tiliga oid so`zlarda, masalan, vidma so`zi «biz bilamiz» ma`nosini bersa, veda «men bilaman» tushunchasini, vaidyas so`zi esa «olim», «ilmli» ma`nosini berishini ko`rsatib berganlar. Qayd etilgan ma`no (tushuncha) o`zgarishlari esa i – e - ai unli tovushlarning almashinuvi natijasi ekanligi haqida ishonarli, asosli fikrlarni bayon qilganlar. Qadimgi hind tilshunoslari grammatika - morfologiya sohasida ham ancha ishlarni amalga oshirdilar. Ular bu yo`nalishda ham grek tilshunoslaridan ancha o`tib ketdilar. Aniqrog`i, hind tilshunosi Guru morfologiyaning uch bo`limdan tashkil topishini aniq ko`rsatib beradi va unga quyidagilarni kiritadi: 1. So`zlar tasnifi (so`z turkumlari). 2. So`z yasalishi. 3. So`z o`zgarishi. Hindlar to`rtta so`z turkumini farqlaganlar: ot, fe`l, old ko`makchi va yuklama. Hindlarda ot predmet ifodalovchi, fe`l esa harakat, holat ifodalovchi so`z sifatida beriladi. Old ko`makchilar esa otlarning, asosan, fe`llarning ma`nosini belgilaydi. Yuklamalar esa ma`nolariga ko`ra 1) bog`lovchi va 2) qiyoslovchi kabi turlarga ajratiladi. Olmosh va ravishlar esa ot va fe`l turkumlariga qo`shib yuborilgan, alohida ajratilmagan.
Yunonlardan  farqli  holda  hindlar  so`z  turkumlarini  gap  bo`laklaridan
farqlaganlar. Shunga ko`ra hindlar, yuqorida aytilganidek, otlarni predmet, fe`llarni
harakat ifodalovchi so`z sifatida «baholaganlar». 
Qadimgi hindlar so`zlarni tahlil qilish, tarkibini o`rganish jarayonida ularni
quyidagi bo`laklarga ajratganlar: 1) o`zak, 2) suffiks, 3) qo`shimcha (turlovchi
qo`shimcha).  Shuningdek,  so`z  yasovchi  va  so`z  o`zgartiruvchi  morfemalar
farqlangan. 
Yevropa olimlari  hind  tilshunoslarining  ishlari  bilan  yaqindan  tanishib,
so`zlardan o`zak, so`z yasovchi va so`z o`zgartiruvchi morfemalarni ajratishga
«kirishganlar». 
Hindlar  otlarda  yettita  kelishikni  qayd  etganlar:  1)  bosh  kelishik,  2)
qaratqich kelishigi, 3) jo`nalish kelishigi, 4) tushum kelishigi, 5) qurol kelishigi, 6)
chiqish (ablativ) kelishigi, 7) o`rin kelishigi. 
Hind tilshunoslari qo`shma so`zlarning o`ttizga yaqin turini farqlaganlar.
Ular  qo`shma  so`zlarning  tuzilishida  komponentlar  orasidagi  munosabatlarga
e`tibor berganlar. Masalan: ot+ot//fe`l; sifat// sifatdosh //ravish+ot // sifat//fe`l;
son+ot va boshqalar. 
Hind  grammatikachilari  fe`l  turkumining  morfologik  kategoriyalarini
mukammal ishlagan edilar. Ular  fe`lning uch zamonga birlashadigan yetti xil
zamon formasini: hozirgi zamon, o`tgan zamonning tugallangan, tugallanmagan,
uzoq o`tgan zamon turlarini, kelasi zamon, odatdagi kelasi zamon va juda kam
qo`llaniladigan shart fe`li shaklini ajratganlar. 
Hindlar qadimgi davrlardayoq fe`lning to`rtta maylini - aniqlik, istak, buyruq
va shart mayllarini bilganlar. 
Fe`lning  aniq,  o`rta  va  majhullik  nisbatlari  ajratilib,  har  biri  alohida
ta`riflangan, tavsiflangan. 
Hindlar sanskrit tilida fe`lning uchta shaxs va uchta son: birlik, juftlik va
ko`pliklarga ko`ra tuslanishni ko`rsatganlar. 
Hind tilshunoslari fikr ifodalash birligi bo`lgan gapning muhimligini inkor
qilmagan bo`lsalar-da, sintaksis masalalari bilan maxsus shug`ullanmaganlar. Ular
sintaksisda  so`zlarning  birikish  tartibi,  kelishik,  zamon  va  mayl  shakllarining
birikishi kabi masalalarni o`rganish bilan chegaralanganlar. So`z fikr ifodalash
Logotip
Yunonlardan farqli holda hindlar so`z turkumlarini gap bo`laklaridan farqlaganlar. Shunga ko`ra hindlar, yuqorida aytilganidek, otlarni predmet, fe`llarni harakat ifodalovchi so`z sifatida «baholaganlar». Qadimgi hindlar so`zlarni tahlil qilish, tarkibini o`rganish jarayonida ularni quyidagi bo`laklarga ajratganlar: 1) o`zak, 2) suffiks, 3) qo`shimcha (turlovchi qo`shimcha). Shuningdek, so`z yasovchi va so`z o`zgartiruvchi morfemalar farqlangan. Yevropa olimlari hind tilshunoslarining ishlari bilan yaqindan tanishib, so`zlardan o`zak, so`z yasovchi va so`z o`zgartiruvchi morfemalarni ajratishga «kirishganlar». Hindlar otlarda yettita kelishikni qayd etganlar: 1) bosh kelishik, 2) qaratqich kelishigi, 3) jo`nalish kelishigi, 4) tushum kelishigi, 5) qurol kelishigi, 6) chiqish (ablativ) kelishigi, 7) o`rin kelishigi. Hind tilshunoslari qo`shma so`zlarning o`ttizga yaqin turini farqlaganlar. Ular qo`shma so`zlarning tuzilishida komponentlar orasidagi munosabatlarga e`tibor berganlar. Masalan: ot+ot//fe`l; sifat// sifatdosh //ravish+ot // sifat//fe`l; son+ot va boshqalar. Hind grammatikachilari fe`l turkumining morfologik kategoriyalarini mukammal ishlagan edilar. Ular fe`lning uch zamonga birlashadigan yetti xil zamon formasini: hozirgi zamon, o`tgan zamonning tugallangan, tugallanmagan, uzoq o`tgan zamon turlarini, kelasi zamon, odatdagi kelasi zamon va juda kam qo`llaniladigan shart fe`li shaklini ajratganlar. Hindlar qadimgi davrlardayoq fe`lning to`rtta maylini - aniqlik, istak, buyruq va shart mayllarini bilganlar. Fe`lning aniq, o`rta va majhullik nisbatlari ajratilib, har biri alohida ta`riflangan, tavsiflangan. Hindlar sanskrit tilida fe`lning uchta shaxs va uchta son: birlik, juftlik va ko`pliklarga ko`ra tuslanishni ko`rsatganlar. Hind tilshunoslari fikr ifodalash birligi bo`lgan gapning muhimligini inkor qilmagan bo`lsalar-da, sintaksis masalalari bilan maxsus shug`ullanmaganlar. Ular sintaksisda so`zlarning birikish tartibi, kelishik, zamon va mayl shakllarining birikishi kabi masalalarni o`rganish bilan chegaralanganlar. So`z fikr ifodalash
imkoniyatiga ega emas, ya`ni so`z gapdan tashqari mavjud emas deb, gapni tilning
asosiy birligi hisoblaganlar. 
Xullas,  qadimgi  hindlar  fonetika  va  morfologiyaga  nisbatan  sintaksis
masalalarida ancha bo`sh bo`lganlar.
Panini grammatikasi
Qadimgi hindlarning eng mashhur tilshunosi eramizgacha bo`lgan IV asrda
yashab ijod etgan Paninidir. Panini o`zigacha bo`lgan davr tilshunoslarining qo`lga
kiritgan yutuqlarini umumlashtirib, ulardan foydalangan holda klassik sanskritning
(qadimgi hind adabiy tilining) eng mashhur grammatikasini yaratdi. Uning ushbu
asari «Ashtadg’xyan» nomi bilan ataladi. Panini grammatikasi to`rt mingga yaqin
(3996 ta) qisqa va lo`nda shehriy usulda yozilgan, osonlik bilan esda qoladigan
qoidalarni (sutr) o`z ichiga oladi. 
Panini grammatikasi sof empirik va tasviriy xarakterga ega bo`lib, unda
sanskrit (qisman Veda) tilining fonetikasiga, morfologiyasiga, so`z yasalishi va
sintaksisiga oid fikrlar jamlangan. 
Ushbu tadqiqot tili - undagi qoidalar nihoyatda ixcham va qisqa bo`lganligi,
asar  tili  o`ziga  xos  terminologiyaga  egaligi  sababli  Panini  tadqiqoti  uzoq
vaqtgacha  ovrupolik  olimlarga  tushunarli  bo`lmadi.  Birinchi  bo`lib,  asar
mazmunini, undagi g`oyani rus tilshunos olimi O.Byotling izohlab berdi. 
Panini  o`z  davridayoq  tilni  sistema  sifatida  tushundi,  so`z  turkumlarini
farqladi, so`z tarkibini o`rgandi, o`zak, qo`shimcha, urg`u, intonatsiya va boshqa
hodisalar haqida mahlumot berdi. 
Paninining  sakkiz  bo`limdan  iborat  klassik  sanskrit  masalalariga  oid
grammatikasi  Hindistonda deyarli  ikki ming yil  davomida eng asosiy  va eng
muhim qo`llanma bo`lib xizmat qildi. Eramizning XIII asrlaridagina sanskritning
hind olimi Vopadeva tuzgan yangi grammatikasi maydonga keldi. 
Yaski (eramizdan avvalgi V asr)
Yaski (Yaska) Hindistonning mashhur tilshunosidir. U so`z hamda so`zning
morfologik  tarkibi,  ma`nosi,  vazifasi  haqida  fikrlarini  yozib  qoldirgan.  Yaski
so`zning predmetni bevosita aks ettirmasligini, so`z bilan, ya`ni uning tovush
tomoni bilan predmet o`rtasida ma`noning mavjudligini to`g`ri tahkidlaydi. So`z
ma`no tufayli predmetni nomlash imkoniyatiga egaligini qayd etadi. 
Logotip
imkoniyatiga ega emas, ya`ni so`z gapdan tashqari mavjud emas deb, gapni tilning asosiy birligi hisoblaganlar. Xullas, qadimgi hindlar fonetika va morfologiyaga nisbatan sintaksis masalalarida ancha bo`sh bo`lganlar. Panini grammatikasi Qadimgi hindlarning eng mashhur tilshunosi eramizgacha bo`lgan IV asrda yashab ijod etgan Paninidir. Panini o`zigacha bo`lgan davr tilshunoslarining qo`lga kiritgan yutuqlarini umumlashtirib, ulardan foydalangan holda klassik sanskritning (qadimgi hind adabiy tilining) eng mashhur grammatikasini yaratdi. Uning ushbu asari «Ashtadg’xyan» nomi bilan ataladi. Panini grammatikasi to`rt mingga yaqin (3996 ta) qisqa va lo`nda shehriy usulda yozilgan, osonlik bilan esda qoladigan qoidalarni (sutr) o`z ichiga oladi. Panini grammatikasi sof empirik va tasviriy xarakterga ega bo`lib, unda sanskrit (qisman Veda) tilining fonetikasiga, morfologiyasiga, so`z yasalishi va sintaksisiga oid fikrlar jamlangan. Ushbu tadqiqot tili - undagi qoidalar nihoyatda ixcham va qisqa bo`lganligi, asar tili o`ziga xos terminologiyaga egaligi sababli Panini tadqiqoti uzoq vaqtgacha ovrupolik olimlarga tushunarli bo`lmadi. Birinchi bo`lib, asar mazmunini, undagi g`oyani rus tilshunos olimi O.Byotling izohlab berdi. Panini o`z davridayoq tilni sistema sifatida tushundi, so`z turkumlarini farqladi, so`z tarkibini o`rgandi, o`zak, qo`shimcha, urg`u, intonatsiya va boshqa hodisalar haqida mahlumot berdi. Paninining sakkiz bo`limdan iborat klassik sanskrit masalalariga oid grammatikasi Hindistonda deyarli ikki ming yil davomida eng asosiy va eng muhim qo`llanma bo`lib xizmat qildi. Eramizning XIII asrlaridagina sanskritning hind olimi Vopadeva tuzgan yangi grammatikasi maydonga keldi. Yaski (eramizdan avvalgi V asr) Yaski (Yaska) Hindistonning mashhur tilshunosidir. U so`z hamda so`zning morfologik tarkibi, ma`nosi, vazifasi haqida fikrlarini yozib qoldirgan. Yaski so`zning predmetni bevosita aks ettirmasligini, so`z bilan, ya`ni uning tovush tomoni bilan predmet o`rtasida ma`noning mavjudligini to`g`ri tahkidlaydi. So`z ma`no tufayli predmetni nomlash imkoniyatiga egaligini qayd etadi.
Tilshunos Vedalar tilini keng izohlab, tushuntirib beruvchi asar yaratadi va
bunda o`zigacha bo`lgan tadqiqotchilar ishlarini, umumlashtiradi. 
Xullas, qadimgi Hindistonning tilshunoslik sohasidagi yutuqlari ulkan bo`lib,
ular o`z muvaffaqiyatlari bilan jahon tilshunosligi faniga katta hissa qo`shdilar.
Ularning tahlimotlari, g`oyalari yunon va arab tilshunosligiga jiddiy ta`sir qildi.
Hind tilshunosligi Yevropaga XVIII asrning o`rtalarida yetib keldi. 
O`rta Osiyoda esa hind tilshunoslarining tahlimotlari ancha ilgari ma`lum
bo`lgan. Jumladan, buyuk bobokalonimiz xorazimlik Abu Rayhon Beruniy (X – XI
asr)  sanskritni  yaxshi  bilgan, Hindistonga  maxsus  bag`ishlangan  «Hindiston»
nomli asar ham yaratgan.
Eng muhimi shundaki, hind tilshunoslarining jahon tilshunosligiga qo`shgan
beqiyos hissasi sanskrit bilan belgilanadi. Tilshunos olimlarning sanskrit bilan
yaqindan tanishuvi jahon fanida qiyosiy - tarixiy tilshunoslikning yuzaga kelishiga
sabab bo`ldi. 
Qadimgi yunon tilshunosligi
Qadimgi Yunoniston Yevropa tilshunosligi fanining markazi hisoblanadi.
Faylasuflar  va  shoirlar  vatani  bo`lgan  qadimgi  Yunonistonda  til  masalalari
dastavval faylasuflar tomonidan o`rganilgan. Yunon faylasuflari til masalalarini
o`rganish  jarayonida  tadqiqot  muammolarini,  yo`nalishlarini  ham  belgilab
oladilarki, bu yo`nalishlar umumiy, nazariy, lisoniy - falsafiy muammolar sifatida
namoyon bo`ladi. 
Qadimgi  Yunonistonda  tilshunoslik  yunon  falsafasining  yetakchi  qismi
sifatida yuzaga keladi va bu sohada juda katta, salmoqli ishlar qilinadi. 
Qadimgi Yunonistonda ham qadimgi Hindistondagidek matnlarni o`rganish,
so`zlarni tahlil qilish, ularga izoh berish, mohiyatini ochish kabi masalalar fonetika,
grammatika va leksika sohalari bilan jiddiy shug`ullanishga, shu yo`nalishlarda
muhim tadqiqot ishlarini olib borishga sabab bo`ldi. 
Yunon tilshunosligining taraqqiyoti ikki davrga bo`linadi: 
1. Falsafiy davr. 
2. Grammatik davr. 
1. Tilshunoslikning falsafiy davri
Logotip
Tilshunos Vedalar tilini keng izohlab, tushuntirib beruvchi asar yaratadi va bunda o`zigacha bo`lgan tadqiqotchilar ishlarini, umumlashtiradi. Xullas, qadimgi Hindistonning tilshunoslik sohasidagi yutuqlari ulkan bo`lib, ular o`z muvaffaqiyatlari bilan jahon tilshunosligi faniga katta hissa qo`shdilar. Ularning tahlimotlari, g`oyalari yunon va arab tilshunosligiga jiddiy ta`sir qildi. Hind tilshunosligi Yevropaga XVIII asrning o`rtalarida yetib keldi. O`rta Osiyoda esa hind tilshunoslarining tahlimotlari ancha ilgari ma`lum bo`lgan. Jumladan, buyuk bobokalonimiz xorazimlik Abu Rayhon Beruniy (X – XI asr) sanskritni yaxshi bilgan, Hindistonga maxsus bag`ishlangan «Hindiston» nomli asar ham yaratgan. Eng muhimi shundaki, hind tilshunoslarining jahon tilshunosligiga qo`shgan beqiyos hissasi sanskrit bilan belgilanadi. Tilshunos olimlarning sanskrit bilan yaqindan tanishuvi jahon fanida qiyosiy - tarixiy tilshunoslikning yuzaga kelishiga sabab bo`ldi. Qadimgi yunon tilshunosligi Qadimgi Yunoniston Yevropa tilshunosligi fanining markazi hisoblanadi. Faylasuflar va shoirlar vatani bo`lgan qadimgi Yunonistonda til masalalari dastavval faylasuflar tomonidan o`rganilgan. Yunon faylasuflari til masalalarini o`rganish jarayonida tadqiqot muammolarini, yo`nalishlarini ham belgilab oladilarki, bu yo`nalishlar umumiy, nazariy, lisoniy - falsafiy muammolar sifatida namoyon bo`ladi. Qadimgi Yunonistonda tilshunoslik yunon falsafasining yetakchi qismi sifatida yuzaga keladi va bu sohada juda katta, salmoqli ishlar qilinadi. Qadimgi Yunonistonda ham qadimgi Hindistondagidek matnlarni o`rganish, so`zlarni tahlil qilish, ularga izoh berish, mohiyatini ochish kabi masalalar fonetika, grammatika va leksika sohalari bilan jiddiy shug`ullanishga, shu yo`nalishlarda muhim tadqiqot ishlarini olib borishga sabab bo`ldi. Yunon tilshunosligining taraqqiyoti ikki davrga bo`linadi: 1. Falsafiy davr. 2. Grammatik davr. 1. Tilshunoslikning falsafiy davri
Yunonistonda tilshunoslikning falsafiy davri ikki asr davom etadi. Bunda
tilga falsafaning bir qismi sifatida qarash, til hodisalarining mohiyatini falsafiy
jihatdan ochish va tushuntirish, taxminlar, xulosalar chiqarish, g`oyalar yaratish
ayni davrning eng muhim xususiyati hisoblanadi. 
Tilshunoslikning falsafiy davrida qadimgi  Yunonistonda  mavjud bo`lgan
deyarli barcha falsafiy maktablar, oqimlar, yo`nalishlar til masalalari bilan faol
shug`ullanganlar. Fikr yuritilayotgan davrning o`ta dolzarb va eng muhim muam-
molaridan biri so`z muammosi, so`zning tabiiy hodisami? yoki shartli hodisami?
ekanligi  haqidagi  bahs,  munozara  bo`lib,  bu  masala  atrofida  fikrlar  qarama-
qarshiligi,  faylasuflarning  ayni  masalani  hal  qilishda  tarafma  -  taraf  bo`lib,
«jangga»  kirishishi,  tadqiqot  ishlarini  olib  borishi  qizib  ketdi.  Aniqrog`i,  bu
davrning asosiy, bosh masalalaridan biri so`z bilan ma`no orasidagi, predmet bilan
uning nomi orasidagi munosabat masalasi edi. Boshqacha aytganda, predmet bilan
uning nomi o`rtasida qanday munosabat mavjud? So`zdagi tovush bilan ma`noning
bog`lanishi qanday yuz beradi? Bu bog`lanish tabiat tomonidan beriladimi yoki
so`zlashuvchilar tomonidan kelishilgan holda yuz beradimi? yoki ma`lum qonun -
ko`rsatma bilan tayinlanadimi?, «muayyan urf - odat bilan bog`lanadimi? yoki
odamlar  tomonidan  belgilanadimi.  Ya`ni  bu  jarayon  ongli,  ixtiyoriy  ravishda
amalga oshiriladimi? va boshqalar. 
Tilshunoslikning falsafiy davrida so`z bilan predmet orasidagi munosabat
masalasini  hal  qilishda  Geraklit  va  uning  tarfdorlari  quyidagi  g`oyani  ilgari
suradilar.  Ular har bir nom o`zi anglatayotgan narsa, predmet bilan ajralmas
aloqada,  bog`lanishda  bo`lib,  nomlarda  predmetlarning  mohiyati  namoyon
bo`ladi, «ochiladi». Aniqrog`i, suvda daraxtlar, ko`zguda o`zimiz aks etganidek,
har bir nom o`zi ifodalayotgan predmetning tabiatini, mohiyatini aks ettiradi, degan
fikrni ilgari suradilar. Yana ham anig`i, predmet bilan ularni anglatuvchi so`zlar
orasidagi bog`lanish tabiat tomonidan berilgan bo`lib, bu bog`lanish tabiiy, zaruriy
bog`lanish hisoblanadi. 
Xulosa shuki, olamda mavjud bo`lgan barcha narsa - predmetlarning tabiat
tomonidan berilgan, o`ziga mos va xos nomlari, «to`g`ri» nomlari bor. So`zlar
tabiat tomonidan yara-tilgan. Tabiat har bir predmet uchun alohida nom belgilagan.
Logotip
Yunonistonda tilshunoslikning falsafiy davri ikki asr davom etadi. Bunda tilga falsafaning bir qismi sifatida qarash, til hodisalarining mohiyatini falsafiy jihatdan ochish va tushuntirish, taxminlar, xulosalar chiqarish, g`oyalar yaratish ayni davrning eng muhim xususiyati hisoblanadi. Tilshunoslikning falsafiy davrida qadimgi Yunonistonda mavjud bo`lgan deyarli barcha falsafiy maktablar, oqimlar, yo`nalishlar til masalalari bilan faol shug`ullanganlar. Fikr yuritilayotgan davrning o`ta dolzarb va eng muhim muam- molaridan biri so`z muammosi, so`zning tabiiy hodisami? yoki shartli hodisami? ekanligi haqidagi bahs, munozara bo`lib, bu masala atrofida fikrlar qarama- qarshiligi, faylasuflarning ayni masalani hal qilishda tarafma - taraf bo`lib, «jangga» kirishishi, tadqiqot ishlarini olib borishi qizib ketdi. Aniqrog`i, bu davrning asosiy, bosh masalalaridan biri so`z bilan ma`no orasidagi, predmet bilan uning nomi orasidagi munosabat masalasi edi. Boshqacha aytganda, predmet bilan uning nomi o`rtasida qanday munosabat mavjud? So`zdagi tovush bilan ma`noning bog`lanishi qanday yuz beradi? Bu bog`lanish tabiat tomonidan beriladimi yoki so`zlashuvchilar tomonidan kelishilgan holda yuz beradimi? yoki ma`lum qonun - ko`rsatma bilan tayinlanadimi?, «muayyan urf - odat bilan bog`lanadimi? yoki odamlar tomonidan belgilanadimi. Ya`ni bu jarayon ongli, ixtiyoriy ravishda amalga oshiriladimi? va boshqalar. Tilshunoslikning falsafiy davrida so`z bilan predmet orasidagi munosabat masalasini hal qilishda Geraklit va uning tarfdorlari quyidagi g`oyani ilgari suradilar. Ular har bir nom o`zi anglatayotgan narsa, predmet bilan ajralmas aloqada, bog`lanishda bo`lib, nomlarda predmetlarning mohiyati namoyon bo`ladi, «ochiladi». Aniqrog`i, suvda daraxtlar, ko`zguda o`zimiz aks etganidek, har bir nom o`zi ifodalayotgan predmetning tabiatini, mohiyatini aks ettiradi, degan fikrni ilgari suradilar. Yana ham anig`i, predmet bilan ularni anglatuvchi so`zlar orasidagi bog`lanish tabiat tomonidan berilgan bo`lib, bu bog`lanish tabiiy, zaruriy bog`lanish hisoblanadi. Xulosa shuki, olamda mavjud bo`lgan barcha narsa - predmetlarning tabiat tomonidan berilgan, o`ziga mos va xos nomlari, «to`g`ri» nomlari bor. So`zlar tabiat tomonidan yara-tilgan. Tabiat har bir predmet uchun alohida nom belgilagan.
Demokrit va uning tarafdorlari esa so`z va predmet munosabati masalasida
Geraklit va uning tarafdorlariga qarshi  quyidagi  g`oyani  ilgari  suradilar. Ular
aytadi: narsa, predmetlarning nomlari, so`zlar ularning tabiatiga qarab, mohiyatiga
muvofiq holda qo`yilmaydi, balki nomlash jarayoni odatga ko`ra, odamlarning
o`zaro kelishuviga, ular tomonidan belgilanishiga ko`ra amalga oshadi. Demak,
predmetlarga nomlar tabiat tomonidan emas, balki jamiyat tomonidan beriladi. 
Demokrit va uning tarafdorlari o`z g`oyalarining to`g`riligini isbotlash uchun
yana quyidagi fikrlarni ham bayon qiladilar: 1) ko`p so`zlar bir necha ma`noga ega
bo`lib,  shunga  muvofiq  ular  turlicha  predmetlarni  ifoda  etadi;  2)  ko`pgina
tushunchalar bir qancha nomga ega bo`ladi; 3) tilning tabiiyligi g`oyasidan kelib
chiqadigan bo`lsak, u holda ko`pgina predmetlarning bir nechta nomga ega bo`lishi
mumkin emas; 4) vaqt o`tishi bilan bir so`z o`rniga boshqasi yuzaga keladi. Ya`ni
muayyan predmet nomi o`zgarib, boshqa nomga, atamaga ega bo`ladi; 5) ko`pgina
tushunchalar so`z ifodasiga, nomga ega emas. Demak, - deydi Demokrit va uning
tarafdorlari, bir vaziyatda so`zlar yetishmasa, boshqa vaziyatda ular ortiqcha, ko`p.
Yana boshqa bir holatda so`zlar qatg’iy emas, yana boshqa bir vaziyatda esa
so`zlar kamlik qiladi. Demokrit fikricha, bunday holat, asosan, odamlar faoliyati
bilan bog`liq bo`lib, ular tomonidan yuzaga keladi, tabiat tomonidan emas. 
Shunday qilib, Demokrit va uning tarafdorlari narsa, predmet nomlari tabiat
tomonidan  berilgan  emas,  degan  g`oyani  ilgari  suradilar  va  ayni  fikrning
to`g`riligini tilda mavjud bo`lgan omonim va sinonim so`zlar bilan isbotlaydilar.
Haqiqatan,  bir-biridan farq  qiladigan  turli  narsalarning  nomlari  (so`zlar)
qanday qilib bir xil (omonim: ot, yosh, qirq, ko`k, son, ko`r, til, ter, qo`y, quv) yoki
bir narsaning qanday qilib birdan ortiq nomi (sinonim: bosh, kalla; janjal, g`avg`o,
to`palon, g`alva, mashmasha; bo`kmoq, ivimoq; kulmoq, iljaymoq, jilmaymoq,
tirjaymoq,  ishshaymoq)  bo`lishini  Geraklit  tarafdorlarining  tahlimoti-moslik,
«to`g`rilik»  tahlimoti  asosida  izohlab  bo`lmaydi.  Chunki  sinonimlar  tovush
tomonidan farqli  bo`ladi;  agar  so`zning tovush tomoni  predmetning mohiyati,
xususiyati bilan bevosita bog`langan bo`lsa, demak, sinonimlar turli xil xususiyatni
ifodalovchi so`zlar sifatida bitta predmetni anglatishlari mumkin emas. Qolaversa,
tabiatdagi hamma predmetlar ham o`z nomlariga ega emas. 
Logotip
Demokrit va uning tarafdorlari esa so`z va predmet munosabati masalasida Geraklit va uning tarafdorlariga qarshi quyidagi g`oyani ilgari suradilar. Ular aytadi: narsa, predmetlarning nomlari, so`zlar ularning tabiatiga qarab, mohiyatiga muvofiq holda qo`yilmaydi, balki nomlash jarayoni odatga ko`ra, odamlarning o`zaro kelishuviga, ular tomonidan belgilanishiga ko`ra amalga oshadi. Demak, predmetlarga nomlar tabiat tomonidan emas, balki jamiyat tomonidan beriladi. Demokrit va uning tarafdorlari o`z g`oyalarining to`g`riligini isbotlash uchun yana quyidagi fikrlarni ham bayon qiladilar: 1) ko`p so`zlar bir necha ma`noga ega bo`lib, shunga muvofiq ular turlicha predmetlarni ifoda etadi; 2) ko`pgina tushunchalar bir qancha nomga ega bo`ladi; 3) tilning tabiiyligi g`oyasidan kelib chiqadigan bo`lsak, u holda ko`pgina predmetlarning bir nechta nomga ega bo`lishi mumkin emas; 4) vaqt o`tishi bilan bir so`z o`rniga boshqasi yuzaga keladi. Ya`ni muayyan predmet nomi o`zgarib, boshqa nomga, atamaga ega bo`ladi; 5) ko`pgina tushunchalar so`z ifodasiga, nomga ega emas. Demak, - deydi Demokrit va uning tarafdorlari, bir vaziyatda so`zlar yetishmasa, boshqa vaziyatda ular ortiqcha, ko`p. Yana boshqa bir holatda so`zlar qatg’iy emas, yana boshqa bir vaziyatda esa so`zlar kamlik qiladi. Demokrit fikricha, bunday holat, asosan, odamlar faoliyati bilan bog`liq bo`lib, ular tomonidan yuzaga keladi, tabiat tomonidan emas. Shunday qilib, Demokrit va uning tarafdorlari narsa, predmet nomlari tabiat tomonidan berilgan emas, degan g`oyani ilgari suradilar va ayni fikrning to`g`riligini tilda mavjud bo`lgan omonim va sinonim so`zlar bilan isbotlaydilar. Haqiqatan, bir-biridan farq qiladigan turli narsalarning nomlari (so`zlar) qanday qilib bir xil (omonim: ot, yosh, qirq, ko`k, son, ko`r, til, ter, qo`y, quv) yoki bir narsaning qanday qilib birdan ortiq nomi (sinonim: bosh, kalla; janjal, g`avg`o, to`palon, g`alva, mashmasha; bo`kmoq, ivimoq; kulmoq, iljaymoq, jilmaymoq, tirjaymoq, ishshaymoq) bo`lishini Geraklit tarafdorlarining tahlimoti-moslik, «to`g`rilik» tahlimoti asosida izohlab bo`lmaydi. Chunki sinonimlar tovush tomonidan farqli bo`ladi; agar so`zning tovush tomoni predmetning mohiyati, xususiyati bilan bevosita bog`langan bo`lsa, demak, sinonimlar turli xil xususiyatni ifodalovchi so`zlar sifatida bitta predmetni anglatishlari mumkin emas. Qolaversa, tabiatdagi hamma predmetlar ham o`z nomlariga ega emas.
Tilshunoslikning falsafiy davrida eng dolzarb muammo bo`lgan predmet va
uning nomi orasidagi munosabat masalasi Platonning «Kratil» nomli asarida ham
mukammal bayon qilinadi. 
Tilshunoslikning  falsafiy  davrida  til  masalalari  bilan  jiddiy  va  barakali
shug`ullangan  oqimlardan  biri  stoitsizm  hisoblanadi.  Stoitsizm  tahlimotining
vakillari bo`lgan stoiklar: Xrisipp, Krates va boshqalar o`z tahlimotlarida jahondagi
nomuvofiqlikka hamma narsalarning maqsadga muvofiq bo`lishini qarama - qarshi
qo`yadilar. Shunga ko`ra ular tilni kishilarning ruhida tabiat talabiga ko`ra paydo
bo`lgan deyish bilan birga so`z predmetning tabiiy xususiyatini ifoda qiladi, deb
aytganlar. Stoiklar so`zlovchi gapirganida so`z orqali u predmetning tabiati haqida
qanday  taassurotda  bo`lsa,  eshituvchida  ham  xuddi  shu  xususiyatlar  haqidagi
taassurot tug`iladi, deb o`ylaganlar. Stoiklar predmet va uning nomi orasidagi
munosabat  masalasida  Geraklit  va uning tarafdorlari  tahlimotini  quvvatladilar.
Ya`ni ular ham predmet va uning nomi (so`z) o`rtasida moslik, muvofiqlik mavjud
deb hisoblar edilar. 
Ayni  vaqtda  stoiklarning  muxolifi  bo`lgan  Epikur  va  uning  ta`limoti
tarafdorlari esa Demokritning fikrini quvvatlab, so`zlar va predmetlar orasidagi
aloqa tabiiy bo`lishi mumkin emas. Chunki narsalarning mohiyati bilan ularning
nomi orasida qarama-qarshiliklar juda ko`p, degan fikrni ilgari surganlar. 
Epikurchilar predmet bilan uning nomi orasidagi aloqa tasodifiy, bu aloqani
dastlab  tilni  o`zaro  kelishuvchilik  asosida  ijod  qilgan  kishilar  yaratgan.  Ana
shunday  tasodifiylik  bo`lmaganida  edi,  barcha  xalqlar  bir-birlarining  tillariga
tushungan bo`lar edi, deyishadi. 
Tilshunoslikning falsafiy davrida o`zaro qizg`in kurash olib borgan yetakchi
oqimlardan, yo`nalishlardan yana biri  analogistlar va anomalistlar - qarama -
qarshi g`oyadagi faylasuflar guruhi edi. 
Ular til hodisalarida analogiya mavjudmi? yoki ano-maliyami?, qonuniyat
mavjudmi yoki qonuniyat yo`qmi?, degan fikr bilan qurollanib, til bilan obhektiv
borliq, so`z bilan predmet orasidagi munosabat masalasini hal qilishga kirishadilar. 
Mashhur yunon grammatikachisi Aristarx boshchiligidagi analogistlar oqimi
tilning  grammatik  qurilishi  va  lug`at  tarkibi  bilan  borliq  orasida  muvofiqlik
mavjud, degan g`oyani ilgari surishadi. Ular yunon va lotin tillarida otning uch xil
Logotip
Tilshunoslikning falsafiy davrida eng dolzarb muammo bo`lgan predmet va uning nomi orasidagi munosabat masalasi Platonning «Kratil» nomli asarida ham mukammal bayon qilinadi. Tilshunoslikning falsafiy davrida til masalalari bilan jiddiy va barakali shug`ullangan oqimlardan biri stoitsizm hisoblanadi. Stoitsizm tahlimotining vakillari bo`lgan stoiklar: Xrisipp, Krates va boshqalar o`z tahlimotlarida jahondagi nomuvofiqlikka hamma narsalarning maqsadga muvofiq bo`lishini qarama - qarshi qo`yadilar. Shunga ko`ra ular tilni kishilarning ruhida tabiat talabiga ko`ra paydo bo`lgan deyish bilan birga so`z predmetning tabiiy xususiyatini ifoda qiladi, deb aytganlar. Stoiklar so`zlovchi gapirganida so`z orqali u predmetning tabiati haqida qanday taassurotda bo`lsa, eshituvchida ham xuddi shu xususiyatlar haqidagi taassurot tug`iladi, deb o`ylaganlar. Stoiklar predmet va uning nomi orasidagi munosabat masalasida Geraklit va uning tarafdorlari tahlimotini quvvatladilar. Ya`ni ular ham predmet va uning nomi (so`z) o`rtasida moslik, muvofiqlik mavjud deb hisoblar edilar. Ayni vaqtda stoiklarning muxolifi bo`lgan Epikur va uning ta`limoti tarafdorlari esa Demokritning fikrini quvvatlab, so`zlar va predmetlar orasidagi aloqa tabiiy bo`lishi mumkin emas. Chunki narsalarning mohiyati bilan ularning nomi orasida qarama-qarshiliklar juda ko`p, degan fikrni ilgari surganlar. Epikurchilar predmet bilan uning nomi orasidagi aloqa tasodifiy, bu aloqani dastlab tilni o`zaro kelishuvchilik asosida ijod qilgan kishilar yaratgan. Ana shunday tasodifiylik bo`lmaganida edi, barcha xalqlar bir-birlarining tillariga tushungan bo`lar edi, deyishadi. Tilshunoslikning falsafiy davrida o`zaro qizg`in kurash olib borgan yetakchi oqimlardan, yo`nalishlardan yana biri analogistlar va anomalistlar - qarama - qarshi g`oyadagi faylasuflar guruhi edi. Ular til hodisalarida analogiya mavjudmi? yoki ano-maliyami?, qonuniyat mavjudmi yoki qonuniyat yo`qmi?, degan fikr bilan qurollanib, til bilan obhektiv borliq, so`z bilan predmet orasidagi munosabat masalasini hal qilishga kirishadilar. Mashhur yunon grammatikachisi Aristarx boshchiligidagi analogistlar oqimi tilning grammatik qurilishi va lug`at tarkibi bilan borliq orasida muvofiqlik mavjud, degan g`oyani ilgari surishadi. Ular yunon va lotin tillarida otning uch xil
grammatik jinsi (rod): erkaklar jinsi, ayollar jinsi va har ikki jinsga ham tegishli
bo`lmagan  oraliq  jins  mavjudligini  aytishadi.  Shunga  ko`ra  ular  predmetlar
erkaklar jinsiga, ayollar jinsiga yoki oraliq jinsga tegishli bo`ladi, deyishadi. 
Anomalistlar oqimining yetakchisi stoik Krates va uning tarafdorlari esa
ushbu g`oyaga zid fikrni, zid g`oyani ilgari surishadi. Ya`ni ular aytadi: tilning
tarkibi va grammatik qurilishi bilan borliq orasida to`la moslik, o`xshashlik yo`q;
biz doim turli tengsizlikka, moslik me’yoridan chetga chiqishlarga duch kelamiz.
Masalan, tildagi uch grammatik jins atrofimizdagi narsalarga real ravishda to`g`ri
keladi,  deb  hisoblash  be`manilikdir.  Haqiqatan  ham,  masalan,  rus  tilidagi
cherepaxa (toshbaqa),  belka (olmaxon)  so`zlari  shakliga  qaraganda grammatik
jihatdan ayollar jinsiga mansub bo`lishi kerak edi. Amalda esa o`sha hayvonlarning
erkagi ham, urg`ochisi ham bir xilda cherepaxa, belka deyiladi. Shuningdek, rus
tilidagi dyatel (qizilishton) so`zi o`z shakliga ko`ra faqat erkaklar jinsiga nisbatan
qo`llanaveradi.  Demak,  bu  yerda  til  anomaliyasi  mavjud  bo`lib,  shakl  bilan
mazmun orasida moslik yo`qdir. 
Tilshunoslikning falsafiy davrida qadimgi yunon faylasuflari Anaksimen,
Prodik, Protagor, Platon, Aristotellar til masalalariga oid asarlar yaratganlar va
hozirgi kunda ham o`z ahamiyatini yo`qotmagan asosli fikrlarni bayon qilganlar. 
Anaksimen  (bizning eramizgacha bo`lgan 560-502 yillar). U «Riktorika»
asari bilan stilistika fanining asosini yaratdi. 
Prodik (bizning eramizgacha bo`lgan V asr). Prodik sinonimika masalalarini
ishlab  chiqdi.  U  ma`no  jihatdan  har  bir  ma`nodosh  so`zning  o`ziga  xos
xususiyatlarini, ma`no ottenkalarini, qirralarini farqlashga o`rgatdi. 
Protagor (bizning eramizgacha bo`lgan 480-410 yillar). Protagor otlarning
rodlarini (jinsini), fe`l zamonlarini va gaplarning turlarini farqladi. 
Shuningdek, ayni davr faylasuflari ot va fe`llarni farqlab, gapning ot bilan
fe`lning bog`lanishidan hosil bo`lishini ta`kidladilar. 
Platon  (bizning  eramizgacha  bo`lgan  427-347  yillar).  O`z  davrining
dastlabki  yirik  faylasufi  Platon  etimologiya  fanining  asoschisi  sifatida  e`tirof
qilinadi. U mantiqli nutqda ikki turdagi so`zlarni: ot va fe`llarni farqladi. Gapda
ega vazifasida kelgan so`zni ot deb, kesim vazifasida kelgan so`zni fe`l deb atadi. 
Logotip
grammatik jinsi (rod): erkaklar jinsi, ayollar jinsi va har ikki jinsga ham tegishli bo`lmagan oraliq jins mavjudligini aytishadi. Shunga ko`ra ular predmetlar erkaklar jinsiga, ayollar jinsiga yoki oraliq jinsga tegishli bo`ladi, deyishadi. Anomalistlar oqimining yetakchisi stoik Krates va uning tarafdorlari esa ushbu g`oyaga zid fikrni, zid g`oyani ilgari surishadi. Ya`ni ular aytadi: tilning tarkibi va grammatik qurilishi bilan borliq orasida to`la moslik, o`xshashlik yo`q; biz doim turli tengsizlikka, moslik me’yoridan chetga chiqishlarga duch kelamiz. Masalan, tildagi uch grammatik jins atrofimizdagi narsalarga real ravishda to`g`ri keladi, deb hisoblash be`manilikdir. Haqiqatan ham, masalan, rus tilidagi cherepaxa (toshbaqa), belka (olmaxon) so`zlari shakliga qaraganda grammatik jihatdan ayollar jinsiga mansub bo`lishi kerak edi. Amalda esa o`sha hayvonlarning erkagi ham, urg`ochisi ham bir xilda cherepaxa, belka deyiladi. Shuningdek, rus tilidagi dyatel (qizilishton) so`zi o`z shakliga ko`ra faqat erkaklar jinsiga nisbatan qo`llanaveradi. Demak, bu yerda til anomaliyasi mavjud bo`lib, shakl bilan mazmun orasida moslik yo`qdir. Tilshunoslikning falsafiy davrida qadimgi yunon faylasuflari Anaksimen, Prodik, Protagor, Platon, Aristotellar til masalalariga oid asarlar yaratganlar va hozirgi kunda ham o`z ahamiyatini yo`qotmagan asosli fikrlarni bayon qilganlar. Anaksimen (bizning eramizgacha bo`lgan 560-502 yillar). U «Riktorika» asari bilan stilistika fanining asosini yaratdi. Prodik (bizning eramizgacha bo`lgan V asr). Prodik sinonimika masalalarini ishlab chiqdi. U ma`no jihatdan har bir ma`nodosh so`zning o`ziga xos xususiyatlarini, ma`no ottenkalarini, qirralarini farqlashga o`rgatdi. Protagor (bizning eramizgacha bo`lgan 480-410 yillar). Protagor otlarning rodlarini (jinsini), fe`l zamonlarini va gaplarning turlarini farqladi. Shuningdek, ayni davr faylasuflari ot va fe`llarni farqlab, gapning ot bilan fe`lning bog`lanishidan hosil bo`lishini ta`kidladilar. Platon (bizning eramizgacha bo`lgan 427-347 yillar). O`z davrining dastlabki yirik faylasufi Platon etimologiya fanining asoschisi sifatida e`tirof qilinadi. U mantiqli nutqda ikki turdagi so`zlarni: ot va fe`llarni farqladi. Gapda ega vazifasida kelgan so`zni ot deb, kesim vazifasida kelgan so`zni fe`l deb atadi.
Aristotel  (bizning  eramizgacha  bo`lgan  348-322  yillar).  O`z  davrining
ikkinchi buyuk qomusiy olimi - faylasufi Aristotel tilga oid masalalarni mantiq
bilan bog`liq holda o`rgandi va u birinchi bo`lib, grammatikani mantiqdan ajratdi. 
Aristotel ham, Platon kabi, ot - egani va fe`l - kesimni tan oldi. Bu guruhga
qo`shimcha ko`makchi so`zlarni - bog`lovchilarni ham kiritdi. Ya`ni so`zlarni uch
turkumga: ot, fe`l, bog`lovchi hamda yuklama kabilarga bo`ldi. Ot va fe`llarni
mustaqil ma`noga ega so`zlar sifatida, bog`lovchi, yuklamani esa faqat grammatik
vazifa bajaruvchi so`z sifatida qayd etdi. 
Aristotel o`z davridayoq gapni fikr ifodalovchi nutq birligi deb, tahrifladi.
Shuningdek,  u  kelishiklar,  tovushlar  haqida  ham  ma`lumot  berdi.  Masalan,  u
fonetikada unli va undosh tovushlarni ajratdi. 
Yuqorida aytilganlardan bir muncha farqli holda tilshunoslikning falsafiy
davrida stoiklar nutqda so`zlarni besh guruhga: fe`l, bog`lovchi, artiklg’, atoqli
otlar va turdosh otlarga ajratdilar. Shuningdek, ular ushbu so`zlarning barchasi ham
ma`nolidir, deyishdi. Stoiklar otlarda beshta kelishikni farqladilar: bosh kelishik,
qaratqich kelishigi, jo`nalish kelishigi, tushum kelishigi va chaqirish (zvatelg’nqy;
chiqish) kelishigi. 
Stoiklar  mazkur davrdayoq nutqni ikkiga: tashqi nutqqa va ichki nutqqa
bo`lib o`rgandilar. Ular yunon tilida 24 ta tovush borligini aytib, bularni unli va
undosh tovushlarga ajratdilar. 
Xullas, tilshunoslikning falsafiy davridan hozirgi tilshunoslik uchun muhim
bo`lgan ikki tahlimot qoldi: 
1. Tilning elementlari, birliklari (so`z va gap) – ishora, belgi. 
2. Til birliklari ma`no, fikr bilan shartli bog`langan. 
2. Tilshunoslikning grammatik davri
Tilshunoslikning  grammatik  davri  qadimgi  yunon  tilshunosligida
Iskandariya davri deb yuritiladi. Misr davlatining markazi bo`lgan Iskandariya
makedoniyalik  Iskandar  nomi  bilan  bog`liq  edi.  U  bosib  olgan  Sharq
mamlakatlarida  yunon  tili,  madaniyati,  falsafasining  tahsiri  natijasida  yunon
madaniyati, Sharq madaniyati bilan qo`shilib ketib, aralash madaniyat - ellinizm
yuzaga keladi. 
Logotip
Aristotel (bizning eramizgacha bo`lgan 348-322 yillar). O`z davrining ikkinchi buyuk qomusiy olimi - faylasufi Aristotel tilga oid masalalarni mantiq bilan bog`liq holda o`rgandi va u birinchi bo`lib, grammatikani mantiqdan ajratdi. Aristotel ham, Platon kabi, ot - egani va fe`l - kesimni tan oldi. Bu guruhga qo`shimcha ko`makchi so`zlarni - bog`lovchilarni ham kiritdi. Ya`ni so`zlarni uch turkumga: ot, fe`l, bog`lovchi hamda yuklama kabilarga bo`ldi. Ot va fe`llarni mustaqil ma`noga ega so`zlar sifatida, bog`lovchi, yuklamani esa faqat grammatik vazifa bajaruvchi so`z sifatida qayd etdi. Aristotel o`z davridayoq gapni fikr ifodalovchi nutq birligi deb, tahrifladi. Shuningdek, u kelishiklar, tovushlar haqida ham ma`lumot berdi. Masalan, u fonetikada unli va undosh tovushlarni ajratdi. Yuqorida aytilganlardan bir muncha farqli holda tilshunoslikning falsafiy davrida stoiklar nutqda so`zlarni besh guruhga: fe`l, bog`lovchi, artiklg’, atoqli otlar va turdosh otlarga ajratdilar. Shuningdek, ular ushbu so`zlarning barchasi ham ma`nolidir, deyishdi. Stoiklar otlarda beshta kelishikni farqladilar: bosh kelishik, qaratqich kelishigi, jo`nalish kelishigi, tushum kelishigi va chaqirish (zvatelg’nqy; chiqish) kelishigi. Stoiklar mazkur davrdayoq nutqni ikkiga: tashqi nutqqa va ichki nutqqa bo`lib o`rgandilar. Ular yunon tilida 24 ta tovush borligini aytib, bularni unli va undosh tovushlarga ajratdilar. Xullas, tilshunoslikning falsafiy davridan hozirgi tilshunoslik uchun muhim bo`lgan ikki tahlimot qoldi: 1. Tilning elementlari, birliklari (so`z va gap) – ishora, belgi. 2. Til birliklari ma`no, fikr bilan shartli bog`langan. 2. Tilshunoslikning grammatik davri Tilshunoslikning grammatik davri qadimgi yunon tilshunosligida Iskandariya davri deb yuritiladi. Misr davlatining markazi bo`lgan Iskandariya makedoniyalik Iskandar nomi bilan bog`liq edi. U bosib olgan Sharq mamlakatlarida yunon tili, madaniyati, falsafasining tahsiri natijasida yunon madaniyati, Sharq madaniyati bilan qo`shilib ketib, aralash madaniyat - ellinizm yuzaga keladi.
Iskandariya ellinizm madaniyatining yirik markazlaridan biri hisoblangan.
Umuman, bizning eramizgacha bo`lgan III asrdan boshlab, birorta ham shahar: na
Afina, na Rim yuksak madaniyat namunasi va ilmiy markaz bo`lgan Iskandariya
shahri bilan tenglasholmas, raqobat qilolmas edi. 
Xullas, yunon tilshunosligi, ayniqsa, ellinizm davrida-yunon - sharq davrida
(bizning eramizgacha bo`lgan 334-31) taraqqiy qildi, rivojlandi. 
Aleksandriya grammatika maktabining eng yirik vakillari Zenodot, Aristarx,
Dionisiy, Apolloniy Diskol va boshqalar. 
Zenodot  (taxminan  bizning  eramizgacha  bo`lgan  250  yillar).  Zenodot
800.000  dan  ortiq  qo`lyozma  manbalarga  ega  bo`lgan  mashhur  Iskandariya
kutubxonasining birinchi rahbari. Zenodot va boshqa yunon filologlari Gomer,
Esxil, Sofokl va boshqalarning asarlari ustida faol tadqiqot ishlarini olib bordilar.
Ular ushbu asarlarning lug`at tarkibi va grammatikasiga oid sharhlar ustida mehnat
qildilar. Zenodot artiklni, olmoshlarni farqladi. 
Aristarx  (bizning  eramizgacha  bo`lgan  215-143  yillar).  Iskandariya
maktabining eng mashhur va yetakchi olimi samofrakiyalik Aristarx uzoq yillar
davomida Iskandariya kutubxonasini boshqardi. U o`zining 40 ga yaqin shogirdlari
bilan  ilmiy-tadqiqot  ishlarini  olib  bordi.  Ular  Gomer  asarlarini  mukammal
o`rganib, tekshirib chiqilgan to`liq matnini yaratishdi. 
Aristarx  so`z  turkumi  haqidagi  ta`limotni  mukammal  ishlab  chiqdi  va
sakkizta so`z turkumini ajratdi. Bular: ot, fe`l, sifatdosh, artikl yoki ko`rsatish
olmoshi, old ko`makchi, ravish va bog`lovchi. 
Dionisiy (bizning eramizgacha bo`lgan 170-90 yillar). 
Aristarxning  shogirdi  frakiyalik  Dionisiy  o`zigacha  bo`lgan
tadqiqotchilarning ishlari va tajribalarini o`rganib, ulardan foydalanib, rimliklar
uchun  «Grammatika  san`ati»  nomli  sistemalashtirilgan  dastlabki  yunon
grammatikasini yaratdi. 
Dionisiy ta`limotiga ko`ra so`z so`zlashuv nutqining (bog`langan nutqning)
eng  kichik  bo`lagi  (qismi)dir.  Gap  (yoki  nutq)  esa  so`zlarning  o`zaro
munosabatidan, bog`lanishidan hosil bo`lib, tugal fikr ifodalaydi. 
Dionisiy grammatikasida ot turkumi haqida quyidagi fikr beriladi: ot kelishik
va songa ko`ra o`zgaruvchi turkumdir. U sifatlarni ham otga kiritadi. 
Logotip
Iskandariya ellinizm madaniyatining yirik markazlaridan biri hisoblangan. Umuman, bizning eramizgacha bo`lgan III asrdan boshlab, birorta ham shahar: na Afina, na Rim yuksak madaniyat namunasi va ilmiy markaz bo`lgan Iskandariya shahri bilan tenglasholmas, raqobat qilolmas edi. Xullas, yunon tilshunosligi, ayniqsa, ellinizm davrida-yunon - sharq davrida (bizning eramizgacha bo`lgan 334-31) taraqqiy qildi, rivojlandi. Aleksandriya grammatika maktabining eng yirik vakillari Zenodot, Aristarx, Dionisiy, Apolloniy Diskol va boshqalar. Zenodot (taxminan bizning eramizgacha bo`lgan 250 yillar). Zenodot 800.000 dan ortiq qo`lyozma manbalarga ega bo`lgan mashhur Iskandariya kutubxonasining birinchi rahbari. Zenodot va boshqa yunon filologlari Gomer, Esxil, Sofokl va boshqalarning asarlari ustida faol tadqiqot ishlarini olib bordilar. Ular ushbu asarlarning lug`at tarkibi va grammatikasiga oid sharhlar ustida mehnat qildilar. Zenodot artiklni, olmoshlarni farqladi. Aristarx (bizning eramizgacha bo`lgan 215-143 yillar). Iskandariya maktabining eng mashhur va yetakchi olimi samofrakiyalik Aristarx uzoq yillar davomida Iskandariya kutubxonasini boshqardi. U o`zining 40 ga yaqin shogirdlari bilan ilmiy-tadqiqot ishlarini olib bordi. Ular Gomer asarlarini mukammal o`rganib, tekshirib chiqilgan to`liq matnini yaratishdi. Aristarx so`z turkumi haqidagi ta`limotni mukammal ishlab chiqdi va sakkizta so`z turkumini ajratdi. Bular: ot, fe`l, sifatdosh, artikl yoki ko`rsatish olmoshi, old ko`makchi, ravish va bog`lovchi. Dionisiy (bizning eramizgacha bo`lgan 170-90 yillar). Aristarxning shogirdi frakiyalik Dionisiy o`zigacha bo`lgan tadqiqotchilarning ishlari va tajribalarini o`rganib, ulardan foydalanib, rimliklar uchun «Grammatika san`ati» nomli sistemalashtirilgan dastlabki yunon grammatikasini yaratdi. Dionisiy ta`limotiga ko`ra so`z so`zlashuv nutqining (bog`langan nutqning) eng kichik bo`lagi (qismi)dir. Gap (yoki nutq) esa so`zlarning o`zaro munosabatidan, bog`lanishidan hosil bo`lib, tugal fikr ifodalaydi. Dionisiy grammatikasida ot turkumi haqida quyidagi fikr beriladi: ot kelishik va songa ko`ra o`zgaruvchi turkumdir. U sifatlarni ham otga kiritadi.