TOLALI MAHSULOTLARNI TARASH JARAYONI
Reja
1. Tarash jarayonining maqsadi va mohiyati.
2. Tarash mashinasining vazifalari.
3. Tarash mashinasining turlari.
4. Shlyapkali tarash mashinasining ishlashi
5. Garnitura nomeri haqida tushuncha.
6. Garnitura turlari va ularning ishlatilishi
Tolali mahsulotlarga ishlov beruvchi TTA mashinalaridan chiqayotgan tolali
massa alohida tolalarga ajralmagan mayda paxta bo’lakchalaridan iborat bo’lib,
uning tarkibida xas-cho’p va nuqsonlar mavjud bo’ladi. Ularni tozalash uchun paxta
bo’lakchalarini alohida tolalarga ajratib, so’ngra nuqsonlardan tozalash mumkin. Bu
vazifani faqatgina tarash jarayonida amalga oshirish mumkin.
Tarash jarayonining maqsadi nisbatan kalta tolalarni cho’zish jarayoniga
tayyorlash va taralgan pilta shakllantirishdan iborat.
Tarash jarayonining mohiyati tolali tutamni alohida tolalarga ajratish,
undagi mayda xas cho’p, nuqson va kalta tolalarni tarab tashlashdan iborat.
Tarash mashinasining vazifalari
Tarash mashinasida quyidagi vazifalar amalga oshiriladi.
1. Paxta tutamini alohida tolalarga ajratish.
2. Mayda xas cho’plar, nuqsonlar va kalta tolalarni ajratib tashlash.
3. Mahsulotni yuz va undan ortiq miqdorda ingichkalashtirish.
4. Belgilangan sifat ko’rsatkichlari ega bo’lgan taralgan piltani hosil qilib uni tazga
taxlash.
5. Tolalarni juda yaxshi aralashtirish orqali mahsulotni ravonligini ta`minlash.
Tarash mashinasining turlari
Tarash mashinalari shlyapkali va valikli tarash mashinalariga ajratiladi.
Shlyapkali tarash mashinalari karda va qayta tarash yigirish sistemalarida
paxta tolasini tarash uchun qo’llaniladi.
Valikli tarash mashinalari jun, lub tolalarini tarashda va paxta tolasini apparat
yigirish sistemasida tarashda ishlatiladi. Bulardan tashqari momiq tarash mashinalari
ham mavjud bo’lib, past navli paxta tolasi hamda tolali chiqindilardan xo’jalik
paxtasi tayyorlashda ishlatiladi.
Dunyo mamlakatlarining yigirish korxonalarida «Truetzschler» (Germaniya),
«Rieter» (Shveytsariya), «Marzoli» (Italiya) va «Howa» (Yaponiya) firmalarining
tarash mashinalari samarali ishlatilmoqda.
Shlyapkali tarash mashinasi
Shlyapkali tarash mashinalari bir qator texnologik xususiyatlarga ega:
ta`minlash bunkeri ko’p qismli, ta`minlash stolchasi tsilindr ustida joylashgan va
uchta qabul barabani bilan jihozlangan. Tarash mashinasining parametrlari
kompyuter dasturlari asosida boshqariladi. DK-903 tarash mashinasida texnologik
jarayon quyidagicha amalga oshadi.
Directefeed bunkerli ta`minlagichi yuklash, yuqori va quyi sektsiyalardan
iborat. Yuqori sektsiyada mahsulot titib tozalanadi, quyi sektsiyada esa bir tekis
qatlam hosil qilinadi. Ushbu qatlam sensofeed tizimi orqali dastlabki tarash zonasi
webfeed – qabul barabani uzeliga uzatiladi. Sensofeed tizimi takomillashgan
qurilma bo’lib, mahsulot ta`minlovchi tsilindr ustidan uzatiladi. Tola tutamlari bir
tekis uzatilib uchta qabul barabanida ketma - ket taraladi.
DK-903 tarash mashinasining texnologik sxemasi.
1-bunkerli ta`minlagich, 2-ta`minlovchi tsilindr, 3-sensofeed, 4-yo’naltiruvchilar,
5-webfeed,
6-dastlabki qo’zg’almas segmentlar, 7-tola tozalash moslamasi, 8-chang quvurlari,
9-shlyapka polotnosi, 10 - bosh baraban, 11-so’ruvchi quvur, 12-ajratuvchi
baraban, 13-tozalochi valik,
14-ajratuvchi valik, 15-ezuvchi vallar, 16-webspeed, 17-pilta uzatuvchi vallar,
18-taz.
Qabul barabani uzelida nuqsonlar ajralib havo yordamida so’rib olinadi.
Uchinchi qabul barabanidan tolali mahsulot bosh baraban sirtiga o’tadi. Qabul
barabani tezligiga nisbatan bosh baraban tezligining kattaligi hisobiga mahsulot
taraladi. Bosh baraban garnituralaridagi tolalar asosiy tarash zonasi hisoblangan
shlyapkalar ta`siriga duch keladi. Kalta tolalar shlyapkalar sirtiga o’tadi , uzun
tolalar esa bosh baraban bilan harakatlanishda davom etadi. Mashina quzg’almas
segmentlar bilan jihozlangan bo’lib ular ishlatilayotgan tola turiga qarab tanlanadi.
Asosiy tarash zonasida mahsulot ikki qismga ajraladi: kalta tolalardan iborat tarandi
va uzun tolalardan iborat taramga. Tarandi shlyapkalar polotnosidan ajratuvchi
moslama yordamida ajratilib havo yordamida chiqindilar bo’limiga junatiladi. Uzun
tolalar bosh baraban garnituralaridan ajratuvchi baraban sirtiga utadi (ajratuvchi
baraban garnitura sig’imining kattaligi hisobiga). Taramni utishi birdaniga amalga
oshmasdan davriy ravishda amalga oshadi (tezliklar farqi hisobiga). Natijada tolalar
davriy qo’shilib aralashadi va tekislanadi. Ajratuvchi baraban garnituralaridan taram
ajratuvchi moslama yordamida ajratilib zichlagichlardan o’tkazilib piltaga
aylantiriladi. Cho’zish asbobida kerakli chiziqiy zichlikka keltirilgan pilta tazlarga
taxlanadi. Taralgan piltaning chiziqiy zichligi avtorostlagichlar yordamida
rostlanadi.
Garnitura nomeri haqida tushuncha.
Garnituralar nomeri, balandligi va tishlarining yoki ignalarining qiyalik
burchagi kabi ko’rsatkichlari bilan farqlanadi.
Garnituralarning nomeri 1 sm2 yuzaga to’g’ri keluvchi tishlar yoki ignalar
sonini anglatadi.
Garnitura nomeri quyidagi formula bilan aniqlanadi.
78
100 100
=
t H
N
bu erda:
t - tishning qadami, mm; N - arra tishli lentaning qalinligi, mm.
Garnitura nomeri uning parametrlarini belgilaydi.
Garnituralar parametrlari:
- balandligi;
- tishlar (ignalar) qadami;
- qalinligi (asosining qalinligi);
- igna yoki tishning qiyalik burchagi;
- nomeri;
Tarash mashinalari ishchi qismlarini qoplash uchun qattiq, elastik va yarim
qattiq garnituralar ishlatiladi.
Qattiq garnitura shartli ravishda ikki guruhga ajratiladi:
1) arra tishli – qabul barabanini jixozlash uchun;
2) TsMPL (tselnometalicheskaya pilchataya lenta) – bosh va ajratuvchi
barabanlarni jihozlash uchun.
Arra tishli garnitura
t - tishlar qadami, mm
- tishning qiyalik burchagi, rad
H - tishlar asosining qalinligi, mm
h - garnitura balandligi, mm
h3 - tish balandligi, mm
Ts M P L
H - garnitura balandligi, mm
B - garnitura asosi qalinligi, mm
t - tishlar qadami, mm
h1 - tish balandligi, mm
- tishning old qirra qiyalik burchagi, rad
r - tushish egriligi radiusi, mm
a - tishning yuqori qismi kengligi, mm
b1 - tishning yuqori qism qalinligi, mm
b2 - tish asosining qalinligi, mm
h3 - garnitura asosining balandligi, mm
Tipik TsMPL ularning tishlari toblangan, asosi toblanmaganligi uchun
baraban sirtiga jips yotadi.
Musbat va manfiy burchakli Ts M P L
Bunday
garnitura
Yaponiya
tarash mashinalarda ishlatiladi.
- 850: 1 - 1150 bo’lgani uchun
tishlar oralig’iga momiqlar kam kiradi
Shakldor Ts M P L
Tishlarning old qirralari shakldor qilib tayyorlangan bo’lib, ular bosh baraban
sirtini jihozlashga tavsiya etiladi.
Bosh baraban garniturasi tolani
kam xajmda joylashishini ta`minlab,
shlyapkalar
bilan
kalta
tolalarni
taralishiga
(ajralishiga)
yaxshi
imkoniyat yaratishi shart.
Ajratuvchi baraban garniturasi esa, ko’proq xajmda tola joylashishini
ta`minlab, bosh barabandan ularni ajralishini engilashtirishi kerak.
Ts M P L lar maxsus qurilma yordamida tarash mashinasini o’zida baraban
sirtiga tortib o’raladi. Ularni uchlari (boshlanishi va oxiri baraban chetlariga
kavsharlanadi).
Qabul barabani va valiklar ustaxonada joylashgan statsionar qurilmada tortilib
o’raladi.
Elastik garnituralar
Elastik garnituralar igna sirtli lenta ko’rinishida, asosi besh qatlamli
to’qimadan iborat bo’lib ularga ingichka po’lat simlar (skobalar) o’tkazilgan bo’ladi.
Ular tozalovchi ishchi orgavnlarda ishlatiladi.
1-rezina,
2-ip gazlama,
3-lub gazlama,
4-ip gazlama,
5-ip gazlama.
№ 100-140.
Ishlash muddati 5-7 yil, har 100-110 soatda charxlash tavsiya qilindai.
Yarim qattiq garnituralar
Asosan shlyapkalarni qoplash uchun ishlatiladi. (qattiq va elastik garnituralar
oralig’idagi xususiyatga ega) 0,6 x 0,25 mm li yapaloq po’lat sim (skoba) bo’lib,
uning uchlari 180 burchak bilan qiya qilib ishlov berilgan. Asosi 8 qatlam
to’qimadan iborat bo’lib maxsus elim bilan yopishtirilgan.
Tarandi miqdorini 6 marta
kamaytiradi, notekislikni 3,5 dan
2,8% gacha kamaytiradi.
Ishlash
muddati
elastik
garnituraga nisbatan 2 marta katta.
Ayrim mashinalarda garniturani klipslarsiz mahkamlash uchun asos
to’qimada magnit plastinkadan foydalaniladi.
Taqsimlash tizimidan kelayotgan tolali mahsulot bunkerlar yordamida bir
tekis qatlamga aylantirilgandan so’ng tarash mashinasiga uzatiladi. Bunkerlar
mahsulotni tekislashdan tashqari changsizlantirish vazifasini ham bajaradi. Ular bir
yoki ikki kamerali (sektsiyali) tuzilishga ega bo’lib, ikkinchisi yuqori samara bilan
ishlatilmoqda. Turli firmalar ishlab chiqarayotgan ikki sektsiyali bunkerlar tuzilishi
jihatidan o’xshash bo’lib, ayrim parametrlarlari bilan bir biridan farq qiladi.
Directfeed - bunkerli ta`minlagich
Ustki bunker tolali mahsulotni 1200 mm kenglikda bir tekis uzluksiz uzatishni
ta`minlaydi. 5 ta segmentga bo’lingan stolcha yordamida zichlangan va ta`minlovchi
valik uzatayotgan mahsulotni ignali tituvchi baraban avaylab titadi (neps hosil
qilmasdan).
Directfeed bunkerli ta`minlagichning
texnologik sxemasi
1- katta hajmli ustki bunker.
2- havo oqimini integralli taqsimlagich
3- ustki sektsiyaning ta`minlovchi valigi
4- tolani zichlovchi besh segmentli ta`minlovchi
stolcha
5- avaylab tituvchi valik
6- ventilyator o’rnatilgan havo aylanadigan
yopiq kontur
7- havo chiqaruvchi taroqli moslama
Pastki bunkerdagi maxsus relef va mahsulot harakat yo’lining kattaligi
sababli bir tekis qatlam hosil bo’lishi uchun maksimal sharoit yaratilgan.
Sensofeed tizimining ta`minlovchi valigi oldida havoni muntazam so’rib
chiqaruvchi taroqli moslama joylashgan. Shuning uchun ham pastki bunkerning
toraygan joyida tolalar birlashib bir tekis qatlam hosil bo’ladi
Sensofeed tizimi
Sensofeed tizimi ta`minlovchi tsilindr, ta`minlovchi stolcha va mahsulot
qalinligini nazorat qiluvchi richaglar (plastinkalar) dan iborat. Ta`minlovchi stolcha
mahsulot qatlamini zichlashtiradi va nazorat qiluvchi richag tomon yo’naltiradi. Bu
richagda 10 ta 100 mm kenglikka ega bo’lgan prujinali plastinkasimon elementlar
joylashib, ular o’tkir uchlari bilan pastga qaratilgan.
Prujinali elementlarning juda nafis ishlangan qirralari hisobiga bevosita tolali
materialni ignali garnitura qoplangan dastlabki tituvchi baraban yo’naltiradi.
Shuningdek har bir alohida prujinali element kelayotgan mahsulotning qalinligiga
aniq moslashadi. Demak, 10 ta prujinali elementlarning alohida og’ishi natijasida
elektr signali hosil bo’ladi va qisqa vaqt ichida to’g’rilash (korrektirovka) uchun
haqiqiy qiymat - o’rnida qo’llaniladi.
Sensofeed tizimining sxemasi
1 - maxsus garniturali ta`minlovchi tsilindr
2 - prujina bilan yuklanuvchi ta`minlovchi
stolcha
3 - prujina bilan yuklanuvchi nazorat
qiluvchi richag
4 - plastikali elementi
5 - Webfeed tizimining birinchi qabul
barabani
Qabul barabani uzeli
Avvalgi tarash mashinalarining qabul barabani uzeli ta`minlovchi tsilindr,
ta`minlovchi stolcha, nuqson ajratuvchi pichoq, panjaralar va ishchi juftliklardan
iborat bo’lgan. Hozirgi tarash mashinalarida Sensofeed va Webfeed tizimlardan
iborat bo’lgan qabul barabani uzeli ishlatilmoqda.
Qabul barabani uzelida quyidagi vazifalar bajariladi:
- tolalar tutamini dag’al tarash;
- xas cho’plarni va nuqsonlarni ajratish;
- taralgan tolalarni bosh barabanga uzatish.
Trutzschler firmasi tarash mashinasining qabul barabani uzeli
(Webfeed tizimi)
Webfeed tizimi uchta ketma-ket joylashgan tituvchi va tozalovchi
barabanlardan iborat. Paxta bo’lakchalar oddiy qabul barabaniga nisbatan to’liq va
avaylab titiladi.
Birinchi qabul barabani ignali garnitura bilan jihozlangan bo’lib, odatdagi
tarash mashinalariga nisbatan ancha sekin aylanadi. Bu sezilarli darajada tolalarning
shikastlanishini kamaytiradi. Ikkinchi va uchinchi barabanlarning garniturasi arra
tishli bo’lib, bo’lakchalarni qo’shimcha taraydi. Barabanlar tezligi mahsulot harakati
yo’nalishi boyicha ortib boradi. Natijada tolalar yaxshi taraladi.
Webfeed tizimi
1 - ta`minlovchi tsilindr,
2 - ta`minlovchi stol,
3 - sensor,
4 - dastlabki tarash bo’g’ini,
5 - so’ruvchi patrubkalar,
6 - birinchi baraban
7 - ikkinchi baraban
8 - uchinchi baraban
Tarash jarayoni normal o’tishi uchun qabul barabani sirtidagi tolalar bosh
baraban sirtiga to’liq o’tishi shart. Agar bu shart buzilsa tugunaklar miqdori
ko’payib, tarash sifati pasayadi.
Tolalarning kabul barabanidan bosh barabanga o’tishi
(o’tish shartlari)
• Bosh baraban tishlari bilan qabul barabani tishlarining o’zaro joylashishi tolalarni
osonlik bilan o’tishini ta`minlaydi.
• Qabul barabani sirtida hosil bo’ladigan havo kuchi bosh baraban sirtida hosil
bo’ladigan havo kuchidan ikki barobar ko’p bo’lishi kerak.
• Markazdan qochma kuch ham qabul barabanining sirtidagi tolalarni bosh baraban
sirtiga o’tishini ta`minlaydi.
• Bosh baraban tishlarining ilashuvchanlik qobiliyatini qabul barabaninikidan
yuqori.
• Bosh barabanning tezligi qabul barabani tezligidan katta.
• b.b. > q.b. 1,2 1,3 marta.
Bosh baraban bilan shlyapkalarning ishlashi
Bosh baraban tolalarni harakat yo’nalishi boyicha shlyapkalar uzeliga beradi.
Bosh baraban va shlyapkalar garnituri tishlari asosiy tarash jarayonini hosil qiladi.
Bu erda paxta bo’lakchalari alohida-alohida tolalarga ajratiladi, nuqsonlar, mayda
iflosliklar va kalta tolalar ajratib tashlanadi. Bosh baraban va shlyapkalar birga
ishlaganda bosh baraban sirtida qatlam hosil bo’ladi va u ishchi qatlam deb
yuritiladi. Bu qatlam ajratuvchi barabanga bosqichma-bosqich o’tadi (bir qismi
oldin, qolgani keyin). Bosh baraban bilan shlyapkalar orasida razvodka kichik
bo’lgani uchun kalta tolalar bilan barga xas cho’plar ham shlyapkalarga o’tadi.
Shlyapkalar sirtiga yarim qattiq garnituralar qoplangan bo’lib, uzluksiz zanjirga
mahkamlanadi. Garnitura ignalarini uchlari maxsus dastgohda charxlanib
indikatorda tekshiriladi.
Asosiy tarash zonasining tarkibiy
qismlari.
1 - dastlabki tarash
2 - shlyapkada tarash
3 - yakuniy tarash
Tarash mashinalarida asosiy tarash jarayoni Webclean tizimi orqali amalga
oshiriladi.
Webclean tizimi
1 - shlyapkalarni tozalash moslamasi
2 - shlyapka polotnosi
3 - ajratuvchi pichoq
4 - Twin Top qo’zg’almas elementlari,
5 - ajratuvchi pichoq-pnevmoqurilma
6 - bosh barabanosti qoplamasi,
7 - ajratuvchi barabanning qo’zg’almas
segmentlari.
Katta o’lchamli tarash mashinalarida 110 ta shlyapkadan 39-41 tasi ishchi
bo’lib, tarashda ishtirok etadi, kichik o’lchamli mashinalarda esa 72 tadan – 24 tasi
tarashda ishtirok etadi. Hozirgi tarash mashinalarida 84 ta shlyapkadan 30 tasi ishchi
hisoblanadi. Asosiy tarash zonasini shartli ravishda uchta tarkibiy qismlarga ajratish
mumkin. Dastlabki tarash qismida tolali mahsulot shlyapkada tarashga tayyorlanadi.
Shlyapkada tarash qismida asosiy tarash amalga oshiriladi. Yakuniy tarash qismida
tolali mahsulotning orientatsiya holatini saqlab qolish vazifasi bajariladi.
Shlyapkalarning harakatlanishi
Shlyapkalar oldinga, ya`ni to’g’ri harakatlanganda uning garniturlari tezda
chiqindilarga (tarandiga) to’lib qoladi va shlyapkalarni tarash qobiliyati kamayadi.
Shlyapkalarning to’g’ri Shlyapkalarning teskari
harakatlanishi harakatlanishi
Shlyapkalar orqaga, ya`ni noto’g’ri harakatlanganda tarash samarali bo’lib,
taram sifati yaxshilanadi, lekin tarandi miqdori ko’payadi.
Shlyapkalarni rostlovchi pretsizion PFS tizimi
Sifatli taralgan piltani tayyorlashda bosh baraban va shlyapkalar orasidagi
razvodka katta ahamiyatga ega. Agar razvodka juda kichik bo’lsa, garnituralar tez
ishdan chiqadi, agar razvodka katta bo’lsa, piltada nepslar miqdori ortib ketadi. PFS
shlyapkalarni rostlash prezitsion tizimi bir necha soniyada bosh baraban va ishchi
shlyapkalar orasidagi razvodkani markazlashgan holda rostlab o’rnatish vazifasini
bajaradi.
PFS tizimi
1 - egiluvchan metall lenta
2 - yo’naltiruvchi maxsus plastinka
3 - rostlovchi richag
4 - pretsizion alyumin shlyapka
5 - kulachokli tishli tasma
6 - razvodka o’lchamini ko’rsatuvchi
shkala
Tarashga ta`sir etuvchi omillar.
1. Garniturlarning holati. Garniturlarni to’g’ri tanlash katta ahamiyatga ega.
Tolaning uzunligi, iflosligiga qarab garnitura nomeri tanlanadi. Garniturani
charxlab, o’tkirlab turish shart, ayniqsa shlyapkalarni.
2. Razvodka. Tavsiya qilingan razvodka o’rnatilsa, tarash jarayoni samarali
bo’ladi.
3. Shlyapkalarni harakat yo’nalishi.
Vshlyapka =60100 mm/min to’g’ri harakatlanganda.
Vshlyapka =2640 mm/min teskari harakatlanganda.
4. Baraban tezligi.
Bosh barabanning tezligi tolalarni taralish sifatiga katta ta`sir ko’rsatmaydi,
lekin tarash jarayonini boshqarishda bu omil katta ahamiyatga ega.
Nazorat savollari:
1. Tarashning maqsadi va mohiyati nimalardan iborat?
2. Tarash mashinasining vazifalari nimalardan iborat?
3. Tarash jarayonida tolalarni taralishi nima hisobiga amalga oshadi?
4. Tarash mashinasining asosiy ishchi organlari nimalardan iborat?
5. Tarashning qanday turlari mavjud?
6. Mashinada asosiy tarash qaerda amalga oshadi?
7. Garnitura nomeri nimani bildiradi u qanday aniqlanadi?
8. Garnitura parametrlari nimalardan iborat?
9. Tarashda qanday garnitura turlari qo’llanadi?
10. Ts M P L larni qanday turlari mavjud?
11. Shakldor Ts M P L larni qanday afzalliklari mavjud?
12. Elastik garniturlar qaysi ishchi qismlarda ishlatiladi?
13. Tarash mashinasini ta`minlash usullarining afzallik va kamchiliklari nimalardan
iborat?
14. Bir kamerali va ikki kamerali bunkerli ta`minlagichlar qanday ishlaydi?
15. Qabul barabani uzelining vazifalari nimalardan iborat?
16. Qabul barabani uzelining qanday turlari mavjud?
17. Ta`minlovchi sirtning vazifalari nimalardan iborat?
18. Sensofeed tizimi qanday afzalliklarga ega?
19. Webfeed tizimi qanday afzalliklarga ega?