Tovush madaniyatining nazariy asoslari. Mashg‘ulotarda nutqning tovushlar madaniyatini tarbiyalash metodikasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

21,8 KB


Tovush madaniyatining nazariy asoslari. Mashg‘ulotarda nutqning tovushlar
madaniyatini tarbiyalash metodikasi.
REJA:
1.
Nutqni rivojlanmay qolishida leksikaning o’ziga xos hususiyatlari.
2.
 Nutqnig to’liq rivojlanmay qolishida lug’at boyligini shakllanishning
o’ziga xos hususiyatlari.
Bolaning ruhiy rivojlanishi bir tekisda rо‘y bermaydi. Ularda sekinlik bilan
sodir bо‘ladigan  о‘zgarishlar bilan bir qatorda, anchagina shiddatli, tezlik bilan
rо‘y beradigan kuzatishlar bir vaqtning о‘zida kuzatilishi mumkin. Bu о‘zgarishlar
bora-bora yо‘qolib boradigan eski fazilatlar va yangi ruhiy fazilatlarning paydo
bо‘lishi bilan bog‘liq bо‘lib, bolani gohida tanib bо‘lmaydigan holatga keltirib
qо‘yadi. Bu jadal  о‘zgarishlar rivojlanishning krizis davri deb ataladi. [Muxina
V.S., 1978]
Kо‘pgina  yirik  psixologlar  kabi  L.Vigotskiy,  A.Leontyevlar  ham,
maktabgacha  yoshda  sodir  bо‘ladigan  о‘zgarishlarni  ajratib  berishgan,  ularni
faoliyat turlarining asosiy о‘zgarishlari bilan bog‘laganlar. Maktabgacha yoshdagi
bolalarning  zarur  hususiyatlari  yangi  vazifalar  tizimiga  asoslanishi  lozim,  bu
vazifalar  markazida  xotira,  xotiraning  markazida  ong  turadi.  Avvalambor  bu
bolaning tafakkurini  о‘zgartirishi bilan bog‘liq: u umumiy tasavvurlari orasida
aloqa о‘rnatish imkoniyatini egallaydi, bu tasavvurlar bolaning bevosita oshirgan
malakasida mavjud emas. Bu sof yaqqol tafakkurdan birinchi ajralish, mavhum
tafakkurning  birinchi  bosqichi,  bola  uchun  mumkin  bо‘lgan  umumlashtirish
doirasining kengayishidir. Bola bemalol erkin faraz qiladi, yarata olish darajasiga
yetadi.
Logotip
Tovush madaniyatining nazariy asoslari. Mashg‘ulotarda nutqning tovushlar madaniyatini tarbiyalash metodikasi. REJA: 1. Nutqni rivojlanmay qolishida leksikaning o’ziga xos hususiyatlari. 2. Nutqnig to’liq rivojlanmay qolishida lug’at boyligini shakllanishning o’ziga xos hususiyatlari. Bolaning ruhiy rivojlanishi bir tekisda rо‘y bermaydi. Ularda sekinlik bilan sodir bо‘ladigan о‘zgarishlar bilan bir qatorda, anchagina shiddatli, tezlik bilan rо‘y beradigan kuzatishlar bir vaqtning о‘zida kuzatilishi mumkin. Bu о‘zgarishlar bora-bora yо‘qolib boradigan eski fazilatlar va yangi ruhiy fazilatlarning paydo bо‘lishi bilan bog‘liq bо‘lib, bolani gohida tanib bо‘lmaydigan holatga keltirib qо‘yadi. Bu jadal о‘zgarishlar rivojlanishning krizis davri deb ataladi. [Muxina V.S., 1978] Kо‘pgina yirik psixologlar kabi L.Vigotskiy, A.Leontyevlar ham, maktabgacha yoshda sodir bо‘ladigan о‘zgarishlarni ajratib berishgan, ularni faoliyat turlarining asosiy о‘zgarishlari bilan bog‘laganlar. Maktabgacha yoshdagi bolalarning zarur hususiyatlari yangi vazifalar tizimiga asoslanishi lozim, bu vazifalar markazida xotira, xotiraning markazida ong turadi. Avvalambor bu bolaning tafakkurini о‘zgartirishi bilan bog‘liq: u umumiy tasavvurlari orasida aloqa о‘rnatish imkoniyatini egallaydi, bu tasavvurlar bolaning bevosita oshirgan malakasida mavjud emas. Bu sof yaqqol tafakkurdan birinchi ajralish, mavhum tafakkurning birinchi bosqichi, bola uchun mumkin bо‘lgan umumlashtirish doirasining kengayishidir. Bola bemalol erkin faraz qiladi, yarata olish darajasiga yetadi.
Ikkinchi natija – bolaning qiziqishlari va ehtiyojlarining  о‘zgarishi. Biror
bir  vaziyatga  bо‘lgan  qiziqishlari  ma’noga  ega  bо‘lishni  boshlaydi.  Dastlabki
effekttiv umumlashtirish yuzaga keladi.
Uchinchi natija – bola yangi turdagi faoliyatlarga о‘tishni boshlaydi,  bular
fikr va faoliyatning  о‘zaro  о‘ziga xos munosabatiga ega bо‘ladi. Faoliyatning
bunday turlarini ijodiy faoliyatlar deb nomlashimiz mumkin.
Va  nihoyat  maktabgacha  yoshdagi  bolalalarda  dastlab  bolalarda  ichki
axloqiy  instansiyalar,  shuningdek,  tabiat  hamda  о‘z  shaxsi  haqidagi  dastlabki
umumiy tasavvurlar vujudga keladi. A.Leontyev bolaning ijtimoiy munosabatlar
tizimida egallab turgan о‘rnining о‘zgarishidan kelib chiqqan holda, shunday fikrga
kelgan:  birinchi  bо‘lib  belgilab  oladigan  ishimiz  bola  rivojlanishini  harakatga
keltiruvchi kuch muammosini hal qilishni aniqlash lozim, bu hayot, unda mavjud
bо‘lgan jarayonlarning rivojlanishi, boshqacha qilib aytganda bolaning ichki va
tashqi faoliyatlarining rivojlanishidir.
Ruhiy rivojlanishning har bir bosqichi bolaning butun borliqqa bо‘lgan
ma’lum,  bosh  munosabati  о‘z  faoliyatining  muayyan,  yetakchi  turi  bilan
xarakterlanadi. 
Leontyevning fikricha, aynan ilk bolalik davrida yuzaga keluvchi о‘yin turi
–  asosiy,  yetakchi  faoliyat  turi  bо‘lib  hisoblanadi.  Boshqa  asosiy  xulosa:
maktabgacha  bо‘lgan  davrdagi  bolalik  –  shaxsning  rivojlanishining  dastlabki
haqiqiy  davri,  xulq-atvorning  shaxsiy  mexanizmi  rivojlanishi  davridir.
Maktabgacha  yosh  davrida  ilk  munosabatlar  va  aloqalar  о‘rnatiladi,  bular
yordamida oliy faoliyat birligi va shaxs birligi hosil bо‘ladi. Maktabgacha yoshdagi
bolalikda yuzaga keluvchi faoliyatning xarakterli xususiyatlari – bu bir-biri bilan
almashib  turadigan,  bir-birini  asoslaydigan,  yoki  bir-biri  bilan  qarshi
tо‘qnashuvlarga duch keladigan hamda bir-biri bilan umuman bog‘liqlikka ega
bо‘lmagan motivlarga undaydi va yо‘naltiriladi, unday emas, balki bir-biriga tobe
bо‘lgan sabab-vajlarning tizimidir. [Leontyev, 1983].
Maktabgacha yoshdagi shaxsning shakllanishining xususiyatlaridan yana
biri, bola va kattalar orasidagi munosabatlar  о‘zgarishidir. Bola  о‘zini individ
sifatida sezishni boshlaydi, ya’ni u о‘z fikriga, о‘z ismiga egadir, u о‘zini erkak
yoki ayol jinsi vakili deb sezishni boshlaydi. U tezroq katta bо‘lishga intiladi.
Logotip
Ikkinchi natija – bolaning qiziqishlari va ehtiyojlarining о‘zgarishi. Biror bir vaziyatga bо‘lgan qiziqishlari ma’noga ega bо‘lishni boshlaydi. Dastlabki effekttiv umumlashtirish yuzaga keladi. Uchinchi natija – bola yangi turdagi faoliyatlarga о‘tishni boshlaydi, bular fikr va faoliyatning о‘zaro о‘ziga xos munosabatiga ega bо‘ladi. Faoliyatning bunday turlarini ijodiy faoliyatlar deb nomlashimiz mumkin. Va nihoyat maktabgacha yoshdagi bolalalarda dastlab bolalarda ichki axloqiy instansiyalar, shuningdek, tabiat hamda о‘z shaxsi haqidagi dastlabki umumiy tasavvurlar vujudga keladi. A.Leontyev bolaning ijtimoiy munosabatlar tizimida egallab turgan о‘rnining о‘zgarishidan kelib chiqqan holda, shunday fikrga kelgan: birinchi bо‘lib belgilab oladigan ishimiz bola rivojlanishini harakatga keltiruvchi kuch muammosini hal qilishni aniqlash lozim, bu hayot, unda mavjud bо‘lgan jarayonlarning rivojlanishi, boshqacha qilib aytganda bolaning ichki va tashqi faoliyatlarining rivojlanishidir. Ruhiy rivojlanishning har bir bosqichi bolaning butun borliqqa bо‘lgan ma’lum, bosh munosabati о‘z faoliyatining muayyan, yetakchi turi bilan xarakterlanadi. Leontyevning fikricha, aynan ilk bolalik davrida yuzaga keluvchi о‘yin turi – asosiy, yetakchi faoliyat turi bо‘lib hisoblanadi. Boshqa asosiy xulosa: maktabgacha bо‘lgan davrdagi bolalik – shaxsning rivojlanishining dastlabki haqiqiy davri, xulq-atvorning shaxsiy mexanizmi rivojlanishi davridir. Maktabgacha yosh davrida ilk munosabatlar va aloqalar о‘rnatiladi, bular yordamida oliy faoliyat birligi va shaxs birligi hosil bо‘ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalikda yuzaga keluvchi faoliyatning xarakterli xususiyatlari – bu bir-biri bilan almashib turadigan, bir-birini asoslaydigan, yoki bir-biri bilan qarshi tо‘qnashuvlarga duch keladigan hamda bir-biri bilan umuman bog‘liqlikka ega bо‘lmagan motivlarga undaydi va yо‘naltiriladi, unday emas, balki bir-biriga tobe bо‘lgan sabab-vajlarning tizimidir. [Leontyev, 1983]. Maktabgacha yoshdagi shaxsning shakllanishining xususiyatlaridan yana biri, bola va kattalar orasidagi munosabatlar о‘zgarishidir. Bola о‘zini individ sifatida sezishni boshlaydi, ya’ni u о‘z fikriga, о‘z ismiga egadir, u о‘zini erkak yoki ayol jinsi vakili deb sezishni boshlaydi. U tezroq katta bо‘lishga intiladi.
Mustaqil samarali natijalarga erishishga intiladi va buning evaziga minnatdorchilik,
maqtov yoki boshqa qandaydir baho olishni istaydi. Bolalar kattalarga qarab taqlid
qilishga intiladilar. Shunday ekan, bolaning harakati kattalar faoliyatining timsoli
bevosita  ifodalanadi.  Kattalar,  ularning  predmetlarga  va  bir-biriga  bо‘lgan
munosabatini kо‘rib, bola ularga taqlid qilishni, u endi nafaqat tomosha qilishni
balki kattalar harakatini taqlid orqali aynan ulardek qaytarishni boshlaydi. Bu bola
va kattalar orasidagi yangi munosabat bо‘lib, kattalar timsoli bolalar harakatini va
qiliqlarini  boshqaradi,  bu  maktabgacha  yoshdagi  bola  shaxsi  uchun  barcha
yangidan yuzaga keluvchi  harakatlarning asosi  bо‘lib xizmat  qiladi. Bola har
qanday  rag‘batlantirishga  katta  e’tibor  beradi.  Bunda  ular  xulq-atvorining
emotsional-motivatsion  boshqaruvini  rivojlantiradilar,  modomiki  maktabgacha
yoshdagi bolalar о‘zlari haqida ma’lum bir xulosaga kela olmaydilar, ular о‘zlarini
baholashlari kattalar xulosasiga bog‘liq bо‘ladi. [Nemov R.S., 1995].
Maktabgacha yoshda axloqiy normalarni  о‘zlashtirish, shaxsning asosiy
sifatlarining  shakllanishi  kechadi.  Shaxsning  bazaviy  sifatlari  deb,  shaxsning
ijtimoiy  turi,  yoki  xarakteri  tomonidan  aniqlanadigan  insonning  barqaror
individualligining yuzaga kelishi va mustahkamlanishi tushuniladi. Bu shaxsning
fundamental  tomonlari  bо‘lib,  individni  kо‘p  yillardan  sо‘ng  ham  tanib  olish
mumkin bо‘lgan ustun keluvchi sabab va ehtiyojlarini  о‘z ichiga oladi. [Nemov
R.S., 1995].
Maktabgacha  yoshdagi  bola  faoliyatining  barcha  kо‘rinishlari  ularning
xarakter tuzilishini umumlashtiradi. Bolalar ma’lum bir syujetli  о‘yin jarayonida
odamlarning о‘zaro munosabatlarini modellashtiradilar. [Uruntayeva G.A., 1999].
Birinchi navbatda, nutqni egallash hisobiga, bolalarda maktabgacha yoshda
kattalar bilan muloqot chegarasining ancha-muncha kengayishi rо‘y beradi. Aynan
shu yoshda bola faoliyatni keng doirada egallaydi – bular о‘yin, mehnat, sermahsul
maishiy muloqot kabi faoliyatlar. Texnik tomonlari shakllangani kabi, motivatsion-
maqsadli tomoni ham shakllanadi. Faoliyatning yetakchi kо‘rinishi bо‘lib syujetli-
rolli о‘yin hisoblanadi. Maktabgacha yosh davrini ularda yanada intensiv mо‘ljalga
olish davri deb atasak bо‘ladi. Ijtimoiy munosabatlar tizimida о‘z о‘rnini aniqlash
yangi  darajasi,  yangi  ichki  vaziyat  asosiy  о‘zgarish  bо‘lib  hisoblanadi.
Maktabgacha yoshdagi bola kо‘proq kelajakka qaratilgan maqsadlarni, vositali
Logotip
Mustaqil samarali natijalarga erishishga intiladi va buning evaziga minnatdorchilik, maqtov yoki boshqa qandaydir baho olishni istaydi. Bolalar kattalarga qarab taqlid qilishga intiladilar. Shunday ekan, bolaning harakati kattalar faoliyatining timsoli bevosita ifodalanadi. Kattalar, ularning predmetlarga va bir-biriga bо‘lgan munosabatini kо‘rib, bola ularga taqlid qilishni, u endi nafaqat tomosha qilishni balki kattalar harakatini taqlid orqali aynan ulardek qaytarishni boshlaydi. Bu bola va kattalar orasidagi yangi munosabat bо‘lib, kattalar timsoli bolalar harakatini va qiliqlarini boshqaradi, bu maktabgacha yoshdagi bola shaxsi uchun barcha yangidan yuzaga keluvchi harakatlarning asosi bо‘lib xizmat qiladi. Bola har qanday rag‘batlantirishga katta e’tibor beradi. Bunda ular xulq-atvorining emotsional-motivatsion boshqaruvini rivojlantiradilar, modomiki maktabgacha yoshdagi bolalar о‘zlari haqida ma’lum bir xulosaga kela olmaydilar, ular о‘zlarini baholashlari kattalar xulosasiga bog‘liq bо‘ladi. [Nemov R.S., 1995]. Maktabgacha yoshda axloqiy normalarni о‘zlashtirish, shaxsning asosiy sifatlarining shakllanishi kechadi. Shaxsning bazaviy sifatlari deb, shaxsning ijtimoiy turi, yoki xarakteri tomonidan aniqlanadigan insonning barqaror individualligining yuzaga kelishi va mustahkamlanishi tushuniladi. Bu shaxsning fundamental tomonlari bо‘lib, individni kо‘p yillardan sо‘ng ham tanib olish mumkin bо‘lgan ustun keluvchi sabab va ehtiyojlarini о‘z ichiga oladi. [Nemov R.S., 1995]. Maktabgacha yoshdagi bola faoliyatining barcha kо‘rinishlari ularning xarakter tuzilishini umumlashtiradi. Bolalar ma’lum bir syujetli о‘yin jarayonida odamlarning о‘zaro munosabatlarini modellashtiradilar. [Uruntayeva G.A., 1999]. Birinchi navbatda, nutqni egallash hisobiga, bolalarda maktabgacha yoshda kattalar bilan muloqot chegarasining ancha-muncha kengayishi rо‘y beradi. Aynan shu yoshda bola faoliyatni keng doirada egallaydi – bular о‘yin, mehnat, sermahsul maishiy muloqot kabi faoliyatlar. Texnik tomonlari shakllangani kabi, motivatsion- maqsadli tomoni ham shakllanadi. Faoliyatning yetakchi kо‘rinishi bо‘lib syujetli- rolli о‘yin hisoblanadi. Maktabgacha yosh davrini ularda yanada intensiv mо‘ljalga olish davri deb atasak bо‘ladi. Ijtimoiy munosabatlar tizimida о‘z о‘rnini aniqlash yangi darajasi, yangi ichki vaziyat asosiy о‘zgarish bо‘lib hisoblanadi. Maktabgacha yoshdagi bola kо‘proq kelajakka qaratilgan maqsadlarni, vositali
ravishda namoyon bо‘lgan taqdimotlarni qо‘yishga  о‘rganadi, va ularga erishish
uchun duch kelgan qiyinchiliklarga qaramay harakat qiladi.
Bilish sohasida erishgan asosiy natija – bu bilishga oid vosita va usullarini
egallash  hisoblanadi.  Bilish  jarayonlari  о‘rtasida  о‘zaro  zich  aloqalar  vujudga
kelib, ularning barchasi borgan sari intellektuallashadi, anglanadi, boshqaruvchi
xarakterlarni egallaydi. [Uruntayeva G.A., 1999].
Shunday  qilib,  biz  aniqladikki,  maktabgacha  yoshdagi  bolalarda  shaxs
shakllanishi  boshlanadi,  atrof-muhit  va  о‘z-о‘zi  bilan  yangi  munosabatlar
о‘rnatiladi. О‘z-о‘zini baholash, mustaqillik, biron-bir muammo haqida о‘z fikriga
ega bо‘lish kabi xususiyatlari namoyon bо‘la boshlaydi. Shaxs rivojlanishning bu
ikki  yо‘nalishi  bir-biri  bilan  tо‘qnash  keladi,  asosiysi,  ularning  ikkisi  ham
rivojlanishi zarur.
Maktabgacha yoshdagi bola axloqiy qoidalar va qiymatlarini  о‘zlashtirib
olishi lozim.
О‘yin  bolaning  asosiy  faoliyati  hisoblanib,  uning  yordamida  bola  о‘zi
uchun zarur bо‘lgan barcha norma va qiymatlarni о‘zlashtirib boradi.
Shuningdek,  huddi  boshqa  muhim  faoliyatlarning  rivojlanishi  kabi
maktabgacha yosh davrida nutq ham intensiv ravishda rivojlanadi.
D.B.Elkoninning [1989] hisoblashicha, bola unga qaratib aytilgan kattalar
nutqini hayotida ilk yoshining ikkinchi qismida tushuna boshlaydi. U talaffuz
qilinadigan sо‘zlar (ularning tovushli tasviri orqali), predmetlar va о‘ziga tegishli
xatti-harakatlari orasida aloqalar о‘rnatadi. Bu aloqalar bola va kattalar bilan о‘zaro
birgalikdagi faoliyatlari orqali, yoki maxsus ta’lim natijasida vujudga keladi. 9-10
oylikka kelganda ularning miqdori ahamiyatli darajada kо‘payadi.
D.Elkonin [1989], huddi L.Vigotskiy singari, bolada birinchi bosqichda
predmet haqidagi tasavvurning hosil bо‘lishi shunchaki bо‘ladi, ya’ni u predmetni
asl holicha anglamaydi. Masalan soat tushunchasi, bu kichik soat ham, katta devor
soatlari ham, budilnik vazifasini bajaruvchi soat sifatida ham tushuniladi. Shunday
qilib,  mustaqil  nutqning  paydo  bо‘lish  davridagina  birinchi  umumlashtirish
malakalari namoyon bо‘ladi, buning asosida oson payqash mumkin bо‘lgan belgi
va alomatlarni ajrata olishi mumkin.
Logotip
ravishda namoyon bо‘lgan taqdimotlarni qо‘yishga о‘rganadi, va ularga erishish uchun duch kelgan qiyinchiliklarga qaramay harakat qiladi. Bilish sohasida erishgan asosiy natija – bu bilishga oid vosita va usullarini egallash hisoblanadi. Bilish jarayonlari о‘rtasida о‘zaro zich aloqalar vujudga kelib, ularning barchasi borgan sari intellektuallashadi, anglanadi, boshqaruvchi xarakterlarni egallaydi. [Uruntayeva G.A., 1999]. Shunday qilib, biz aniqladikki, maktabgacha yoshdagi bolalarda shaxs shakllanishi boshlanadi, atrof-muhit va о‘z-о‘zi bilan yangi munosabatlar о‘rnatiladi. О‘z-о‘zini baholash, mustaqillik, biron-bir muammo haqida о‘z fikriga ega bо‘lish kabi xususiyatlari namoyon bо‘la boshlaydi. Shaxs rivojlanishning bu ikki yо‘nalishi bir-biri bilan tо‘qnash keladi, asosiysi, ularning ikkisi ham rivojlanishi zarur. Maktabgacha yoshdagi bola axloqiy qoidalar va qiymatlarini о‘zlashtirib olishi lozim. О‘yin bolaning asosiy faoliyati hisoblanib, uning yordamida bola о‘zi uchun zarur bо‘lgan barcha norma va qiymatlarni о‘zlashtirib boradi. Shuningdek, huddi boshqa muhim faoliyatlarning rivojlanishi kabi maktabgacha yosh davrida nutq ham intensiv ravishda rivojlanadi. D.B.Elkoninning [1989] hisoblashicha, bola unga qaratib aytilgan kattalar nutqini hayotida ilk yoshining ikkinchi qismida tushuna boshlaydi. U talaffuz qilinadigan sо‘zlar (ularning tovushli tasviri orqali), predmetlar va о‘ziga tegishli xatti-harakatlari orasida aloqalar о‘rnatadi. Bu aloqalar bola va kattalar bilan о‘zaro birgalikdagi faoliyatlari orqali, yoki maxsus ta’lim natijasida vujudga keladi. 9-10 oylikka kelganda ularning miqdori ahamiyatli darajada kо‘payadi. D.Elkonin [1989], huddi L.Vigotskiy singari, bolada birinchi bosqichda predmet haqidagi tasavvurning hosil bо‘lishi shunchaki bо‘ladi, ya’ni u predmetni asl holicha anglamaydi. Masalan soat tushunchasi, bu kichik soat ham, katta devor soatlari ham, budilnik vazifasini bajaruvchi soat sifatida ham tushuniladi. Shunday qilib, mustaqil nutqning paydo bо‘lish davridagina birinchi umumlashtirish malakalari namoyon bо‘ladi, buning asosida oson payqash mumkin bо‘lgan belgi va alomatlarni ajrata olishi mumkin.
Narsalarni nomlash malakalari jadal ravishda mustahkamlanib boradi, va
nomlangan predmetlar soni ortib boradi. Birinchi navbatda bolani bevosita о‘rab
olgan atrof-muhitdagi narsalarni tushunish о‘zlashtiriladi, keyin esa kattalar ismi va
о‘yinchoqlar nomi, kiyim predmetlar tasviri, va nihoyat tana va yuz qismlarini
nomlash kо‘nikmalari hosil bо‘ladi.
Asta-sekinlik bilan bola ikki yoshga kelib, kattalar tomonidan unga aytilgan
barcha  sо‘zlarni  tushuna  boshlaydi,  amalga  oshirilgan  emas,  balki  talaffuzda
buyurilgan barcha buyruqlarni bajara oladi.
Aktiv lug‘at  boyligini  jadal  о‘sib borishning ilk muddatlari, kattalarga
aytilgan 2 va 3 sо‘zdan iborat gaplarning paydo bо‘lishi, birinchi navbatda kattalar
va bolalar  о‘rtasidagi munosabat xarakteriga, hamda  о‘zaro muloqoti orasidagi
xususiyatlarga  bog‘liq  buladi.  Bola  bilan  kam  gaplashilsa,  yoki  ular  xohish-
istaklarini biron urinishsiz, sо‘zsiz bajarishga shoshilsalar, bola nutqiga katta zarar,
ya’ni nutq rivojlanishining orqada qolishiga sabachi bо‘lib qolinadi.
Kattalar bola gapirishni boshlagandan sо‘ng, u bilan ishlashni tо‘xtatib
qо‘yishgan  hollar  juda  kо‘p  kuzatiladi.  Biroq  kattalar  ishtirokisiz,  bola  nutqi
kambag‘allashadi, va xatolarga boy bо‘ladi. K.Chukovskiy yozishicha: «Agarda
har  bir  gо‘daklik  yoshidagi  bola  bizning  sayyoramizda  eng  mehnatkash,
zahmatkash, fidoiyligini isbotlash uchun hammaga kо‘rgazmali, aniq-ravshan dalil
talab qilinganda edi, u juda qisqa muddatda  о‘z ona tilini, uning barcha ajoyib
shakllaridagi  nozik  farqlari,  turli  xil  sо‘z  yasovchi  qо‘shimchalari,  sо‘zning
turlanishi  yoki  tuslanishida
 о‘zgaradigan  tugallanmasining  ikir-chikirini
egallashdek qobiliyatga ega ekanligini aniq dalil qilib kо‘rsatib berishimiz mumkin
edi. Bularni egallashda kattalarning bevosita ta’siri ulkan ahamiyatga ega bо‘lsa
ham, men uchun bu bola ruhiy dunyosidagi eng katta mо‘jizalaridan biri bо‘lib
qolaveradi...» [Elkonin D.B., 1999].
Bola  nutqining  rivojlanishi  uchun  eng  qulay  davr,  bu  1,5  yoshdan  3
yoshgacha bо‘lgan davrdir. Agar bola shu yoshda qandaydir sabablarga kо‘ra nutq
malakalarini  egallay  olmasa,  u  keyinchalik  juda  katta  qiyinchiliklar  evaziga
о‘tkazib yuborgan bilimlarni egallashiga tо‘gri keladi. Situativ nutq bosqichida
bola nutqi rivojlanishida kechikish hollari ham kuzatiladi. Sabablar kо‘p, lekin agar
Logotip
Narsalarni nomlash malakalari jadal ravishda mustahkamlanib boradi, va nomlangan predmetlar soni ortib boradi. Birinchi navbatda bolani bevosita о‘rab olgan atrof-muhitdagi narsalarni tushunish о‘zlashtiriladi, keyin esa kattalar ismi va о‘yinchoqlar nomi, kiyim predmetlar tasviri, va nihoyat tana va yuz qismlarini nomlash kо‘nikmalari hosil bо‘ladi. Asta-sekinlik bilan bola ikki yoshga kelib, kattalar tomonidan unga aytilgan barcha sо‘zlarni tushuna boshlaydi, amalga oshirilgan emas, balki talaffuzda buyurilgan barcha buyruqlarni bajara oladi. Aktiv lug‘at boyligini jadal о‘sib borishning ilk muddatlari, kattalarga aytilgan 2 va 3 sо‘zdan iborat gaplarning paydo bо‘lishi, birinchi navbatda kattalar va bolalar о‘rtasidagi munosabat xarakteriga, hamda о‘zaro muloqoti orasidagi xususiyatlarga bog‘liq buladi. Bola bilan kam gaplashilsa, yoki ular xohish- istaklarini biron urinishsiz, sо‘zsiz bajarishga shoshilsalar, bola nutqiga katta zarar, ya’ni nutq rivojlanishining orqada qolishiga sabachi bо‘lib qolinadi. Kattalar bola gapirishni boshlagandan sо‘ng, u bilan ishlashni tо‘xtatib qо‘yishgan hollar juda kо‘p kuzatiladi. Biroq kattalar ishtirokisiz, bola nutqi kambag‘allashadi, va xatolarga boy bо‘ladi. K.Chukovskiy yozishicha: «Agarda har bir gо‘daklik yoshidagi bola bizning sayyoramizda eng mehnatkash, zahmatkash, fidoiyligini isbotlash uchun hammaga kо‘rgazmali, aniq-ravshan dalil talab qilinganda edi, u juda qisqa muddatda о‘z ona tilini, uning barcha ajoyib shakllaridagi nozik farqlari, turli xil sо‘z yasovchi qо‘shimchalari, sо‘zning turlanishi yoki tuslanishida о‘zgaradigan tugallanmasining ikir-chikirini egallashdek qobiliyatga ega ekanligini aniq dalil qilib kо‘rsatib berishimiz mumkin edi. Bularni egallashda kattalarning bevosita ta’siri ulkan ahamiyatga ega bо‘lsa ham, men uchun bu bola ruhiy dunyosidagi eng katta mо‘jizalaridan biri bо‘lib qolaveradi...» [Elkonin D.B., 1999]. Bola nutqining rivojlanishi uchun eng qulay davr, bu 1,5 yoshdan 3 yoshgacha bо‘lgan davrdir. Agar bola shu yoshda qandaydir sabablarga kо‘ra nutq malakalarini egallay olmasa, u keyinchalik juda katta qiyinchiliklar evaziga о‘tkazib yuborgan bilimlarni egallashiga tо‘gri keladi. Situativ nutq bosqichida bola nutqi rivojlanishida kechikish hollari ham kuzatiladi. Sabablar kо‘p, lekin agar
bola  sog‘lom  bо‘lsa,  asosiy  sabab  ota-onaning  vaqtida  bola  bilan  pedagogik
jihatdan shug‘ullanmaganligidir.
Bolani tо‘g‘ri tarbiyalash jarayonida 2 yoshga kelib nutq rivojlanishida
keskin  о‘zgarish (yomon tomonga) sodir bо‘lishi mumkin. Bunga sabab bо‘lib,
foydalaniladigan sо‘zlar miqdori kо‘payib borgan sari, ilk 2 va 3 sо‘zli gaplar
paydo bо‘la boshlashidir. [Elkonin D.B., 1989]. Bola turli bahonalarda murojaat
qiladi. bolaning  о‘z nutqi  uning faoliyatiga aylanib bо‘lgan bо‘lib, kо‘pincha
predmet  va  о‘yinchoqlarni  manipulyatsiya  qilish  bilan  kuzatiladi.  Nutq  uning
faoliyatlarini  boshqaruvchisiga  aylanib,  ularning  asosiy  komponenti  sifatida
tushuniladi. Kо‘p ma’noli sо‘zlar ikkinchi planga о‘tadi, ular yanada mustahkam,
predmetga nisbiylikdaligi aniq ifodalangan sо‘zlar bilan almashinadi.
Bola  2  va  3-yoshlarga  kelib  kattalar  bilan  nutq  orqali  suhbatlashadi.
Endilikda bu yerda kontekstli nutqqa (bu nutqiy faoliyatni egallashning yuqoriroq
darajasi bо‘lib, gapiruvchi voqelikning ketma-ketligini oldindan bilib turish juda
muhim, ushbu ketma-ketlikni tо‘g‘ri ifodalash uchun kerakli formalarni topa olish,
va voqelikka bо‘lgan  о‘z munosabatini aniq bilib turishi lozim)  о‘tish kerakligi
maslahat beriladi. [Kulesha, 1989]. Nutq ustida ishlash jarayonida reja asosida,
asta-sekinlik bilan murakkablashtirish lozim, ya’ni savol-javobdan boshlab asta
sekin mustaqil gapirib bera olish darajasigacha olib borish zarur. Bunga ertak
yaqqol misol bо‘lishi mumkin. Maktabgacha yosh davrida quyidagi nutq izohli
nutqni egallashda davom ettiriladi. Bu davrda maktabgacha yoshdagi bolalarda
lug‘at boyligini boyitish jarayoni kechadi. 3 yoshning oxiriga kelib bola 1200 dan
1500 gacha bо‘lgan sо‘z miqdorini egalllaydi.
Dialogik nutq asosida ona tilining grammatik tuzilishini jadal ravishda
о‘zlashtirish  amalga  oshadi.  A.N.Gvozdeva  kuzatuvlariga  asoslangan  holda,
grammatik tuzilishni egallash ikki davrga bо‘linadi.
Birinchi davr – 1 yoshu 3 oylikdan bir yoshu 10 oylikkacha davom etib, bu
davrda amorf о‘zakli sо‘zlardan tuzilgan gaplarga duch kelinib, bular har qanday
holatda о‘zgarmagan holda uchraydi. Bunday davrda ikki bosqich yaqqol namoyon
bо‘ladi: a) bir sо‘zli gap (1 yoshu 3 oy – 1 yoshu 8 oy); b) bir nechta sо‘zdan
tuzilgan gaplar, asosan ikki sо‘zli gaplar.
Logotip
bola sog‘lom bо‘lsa, asosiy sabab ota-onaning vaqtida bola bilan pedagogik jihatdan shug‘ullanmaganligidir. Bolani tо‘g‘ri tarbiyalash jarayonida 2 yoshga kelib nutq rivojlanishida keskin о‘zgarish (yomon tomonga) sodir bо‘lishi mumkin. Bunga sabab bо‘lib, foydalaniladigan sо‘zlar miqdori kо‘payib borgan sari, ilk 2 va 3 sо‘zli gaplar paydo bо‘la boshlashidir. [Elkonin D.B., 1989]. Bola turli bahonalarda murojaat qiladi. bolaning о‘z nutqi uning faoliyatiga aylanib bо‘lgan bо‘lib, kо‘pincha predmet va о‘yinchoqlarni manipulyatsiya qilish bilan kuzatiladi. Nutq uning faoliyatlarini boshqaruvchisiga aylanib, ularning asosiy komponenti sifatida tushuniladi. Kо‘p ma’noli sо‘zlar ikkinchi planga о‘tadi, ular yanada mustahkam, predmetga nisbiylikdaligi aniq ifodalangan sо‘zlar bilan almashinadi. Bola 2 va 3-yoshlarga kelib kattalar bilan nutq orqali suhbatlashadi. Endilikda bu yerda kontekstli nutqqa (bu nutqiy faoliyatni egallashning yuqoriroq darajasi bо‘lib, gapiruvchi voqelikning ketma-ketligini oldindan bilib turish juda muhim, ushbu ketma-ketlikni tо‘g‘ri ifodalash uchun kerakli formalarni topa olish, va voqelikka bо‘lgan о‘z munosabatini aniq bilib turishi lozim) о‘tish kerakligi maslahat beriladi. [Kulesha, 1989]. Nutq ustida ishlash jarayonida reja asosida, asta-sekinlik bilan murakkablashtirish lozim, ya’ni savol-javobdan boshlab asta sekin mustaqil gapirib bera olish darajasigacha olib borish zarur. Bunga ertak yaqqol misol bо‘lishi mumkin. Maktabgacha yosh davrida quyidagi nutq izohli nutqni egallashda davom ettiriladi. Bu davrda maktabgacha yoshdagi bolalarda lug‘at boyligini boyitish jarayoni kechadi. 3 yoshning oxiriga kelib bola 1200 dan 1500 gacha bо‘lgan sо‘z miqdorini egalllaydi. Dialogik nutq asosida ona tilining grammatik tuzilishini jadal ravishda о‘zlashtirish amalga oshadi. A.N.Gvozdeva kuzatuvlariga asoslangan holda, grammatik tuzilishni egallash ikki davrga bо‘linadi. Birinchi davr – 1 yoshu 3 oylikdan bir yoshu 10 oylikkacha davom etib, bu davrda amorf о‘zakli sо‘zlardan tuzilgan gaplarga duch kelinib, bular har qanday holatda о‘zgarmagan holda uchraydi. Bunday davrda ikki bosqich yaqqol namoyon bо‘ladi: a) bir sо‘zli gap (1 yoshu 3 oy – 1 yoshu 8 oy); b) bir nechta sо‘zdan tuzilgan gaplar, asosan ikki sо‘zli gaplar.