Turistlarga havo transportida xizmat ko‘rsatish.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

39,1 KB


Turistlarga havo transportida xizmat ko‘rsatish.
REJA:
1.
Havo transportida yo‘lovchi tashishni tartibga solishning huquqiy
asoslari
2.
Xalqaro aviatashuvlarni huquqiy jihatdan ta’minlash
3.
Xalqaro aviatashuvlarda asosiy turistik hujjatlarning muhimligi
4.
Havo transportida yo‘lovchi yoki yuk tashish to‘g‘risidagi shartnoma
Logotip
Turistlarga havo transportida xizmat ko‘rsatish. REJA: 1. Havo transportida yo‘lovchi tashishni tartibga solishning huquqiy asoslari 2. Xalqaro aviatashuvlarni huquqiy jihatdan ta’minlash 3. Xalqaro aviatashuvlarda asosiy turistik hujjatlarning muhimligi 4. Havo transportida yo‘lovchi yoki yuk tashish to‘g‘risidagi shartnoma
Kalit so’zlar: Xavo transporti haqida tushuncha berish. Havo transportida
yo‘lovchi 
tashishni 
tartibga 
solishning 
huquqiy 
asoslari. 
Xalqaro
aviatashuvlarni huquqiy jihatdan ta’minlash. Xalqaro aviatashuvlarda asosiy
turistik hujjatlarning muhimligi. Havo transportida yo‘lovchi yoki yuk tashish
to‘g‘risidagi shartnoma. Dunyoda  so’ngi  yillarda  ochilgan  va  ochilishi
kutilayotgan  ko’plab  ajoyib  aeroportlar.  Aviyachipta  aviatashish  to’g’risidagi
shartnomani  tasdiqlovi  xujjat  sifatida.  Aviyachiptalarni  bronlashtirishning
zamonaviy   tizimlari.  Xavo  layterlarida  ko’rsatiladigan  xizmatlarning  asosiy
turlari.  “O’zbekiston  Xavo  yo’llari”  Milliy  aviakompaniyasida  yo’lovchilar
tashish.
3.1.  HAVO TRANSPORTIDA YO‘LOVCHI TASHISHNI
TARTIBGA SOLISHNING HUQUQIY ASOSLARI
O'zbekiston Respublikasida transport infratuzilmasining rivojlanishi.
Davlatlar o'rtasidagi transport aloqalarini rivojlantirish avvaldan
xalqlarni birlashtirish, iqtisodiyotni rivojlantirish va madaniyatlarni o'zaro
boyitish asosiy vositalaridan biri edi. Qadim zamonlardanoq transport
yo'nalishlari davlat daromadlarining asosiy manbalaridan biri hisoblanadi.
Vaqt o'tishi bilan transport hayotimizning ajralmas qismiga aylandi.
O'tmishda O'zbekiston hududi Buyuk Ipak yo'lining markazida
joylashgan bo'lib va shu sababli Yevropadan Osiyoga olib keladigan eng
qisqa  transport  koridorlari 
aynan  ushbu  yo'nalish  orqali  o'tgan.
O'zbekistonning geografik joylashuvi G'arb va Sharq o'rtasidagi chorrahada,
shuningdek Yeroosiyo qit'asining Shimoli va Janubidan foydalanib,
Yeroosiyo qit'asining ko'plab mamlakatlari uchun doimiy yer usti va xavfsiz
transport aloqalarini amalga oshirish imkoniyatini ochib beradi. 
Logotip
Kalit so’zlar: Xavo transporti haqida tushuncha berish. Havo transportida yo‘lovchi tashishni tartibga solishning huquqiy asoslari. Xalqaro aviatashuvlarni huquqiy jihatdan ta’minlash. Xalqaro aviatashuvlarda asosiy turistik hujjatlarning muhimligi. Havo transportida yo‘lovchi yoki yuk tashish to‘g‘risidagi shartnoma. Dunyoda so’ngi yillarda ochilgan va ochilishi kutilayotgan ko’plab ajoyib aeroportlar. Aviyachipta aviatashish to’g’risidagi shartnomani tasdiqlovi xujjat sifatida. Aviyachiptalarni bronlashtirishning zamonaviy tizimlari. Xavo layterlarida ko’rsatiladigan xizmatlarning asosiy turlari. “O’zbekiston Xavo yo’llari” Milliy aviakompaniyasida yo’lovchilar tashish. 3.1. HAVO TRANSPORTIDA YO‘LOVCHI TASHISHNI TARTIBGA SOLISHNING HUQUQIY ASOSLARI O'zbekiston Respublikasida transport infratuzilmasining rivojlanishi. Davlatlar o'rtasidagi transport aloqalarini rivojlantirish avvaldan xalqlarni birlashtirish, iqtisodiyotni rivojlantirish va madaniyatlarni o'zaro boyitish asosiy vositalaridan biri edi. Qadim zamonlardanoq transport yo'nalishlari davlat daromadlarining asosiy manbalaridan biri hisoblanadi. Vaqt o'tishi bilan transport hayotimizning ajralmas qismiga aylandi. O'tmishda O'zbekiston hududi Buyuk Ipak yo'lining markazida joylashgan bo'lib va shu sababli Yevropadan Osiyoga olib keladigan eng qisqa transport koridorlari aynan ushbu yo'nalish orqali o'tgan. O'zbekistonning geografik joylashuvi G'arb va Sharq o'rtasidagi chorrahada, shuningdek Yeroosiyo qit'asining Shimoli va Janubidan foydalanib, Yeroosiyo qit'asining ko'plab mamlakatlari uchun doimiy yer usti va xavfsiz transport aloqalarini amalga oshirish imkoniyatini ochib beradi.
Ayni  paytda,  O'zbekiston  Respublikasi  dengiz  transportidan  tashqari,
barcha zamonaviy transport turlariga ega. Respublikada temir yo'llar va
avtomobil yo'llar tarmog'i, xalqaro aeroport komplekslari rivojlangan. Shu
bilan  birga,  davlat  hududini ko'ndalang  va  bo'ylama  kesib  o'tuvchi  va
mamlakatning xalqaro va tranzit tashishlar uchun ehtiyojlarini ta'minlovchi
havo yo'llari mavjud.
O'zbekiston hududida xalqaro transport terminallari va logistika
markazlari faoliyat ko’rsatmoqda. Bunday markazlar turli xil transport turlari
faoliyatini muvofiqlashtirishni  ta'minlashga  mo'ljallangan,  bu  ayniqsa
dengizga  chiqish  imkoni yo'q bo’lgan Markaziy Osiyo davlatlari uchun
muhimdir.
Yuk aylanmasining asosiy qismi temir yo'l, avtomobil va quvur yo'l
transportlariga, yo'lovchi aylanmasi esa, avtomobil, havo yo'l, temir yo'l
transportlariga tu’g’ri keladi.
Bugungi kunda transport sohasida 12 mingga yaqin turli mulkchilik
shakldagi korxonalar va tashkilotlar faoliyat ko’rsatmoqda. 2017 yilda
"tashish va saqlash" faoliyatini ko’rsatayotgan korxonalar va tashkilotlar
ulushi, faoliyat ko’rsatayotgan tashkilotlar va korxonalar umumiy hajmida
(fermer va dehqon xo'jaliklaridan tashqari) 6,3 % ni tashkil etdi.
Aviatashuvlar yo‘lovchilar va bagajni tashishning o‘ziga xos turi bo‘lib,
aviatsiya korxonalari tomonidan havo kemalarida belgilangan haq evaziga,
shuningdek tashuvchining er usti transportlarida amalga oshiriladi.
Ichki aviatashuv — uchish joyi, manzil hamda barcha qo‘nish joylari
bir davlat hududida joylashgan havoda yo‘lovchi va yuk tashish.
Xalqaro aviatashuv — uchish joyi va manzil tegishincha ikki davlat
hududida; agar boshqa davlat hududida qo‘nish nazarda tutilgan bo‘lsa, bir
davlat hududida joylashgan havoda yo‘lovchi va yuk tashish.
Tashish  davri  quyidagilarni  o‘z  ichiga  oladi:  yo‘lovchi  tashishda  –
yo‘lovchi aeroport perroniga havo kemasiga chiqish uchun kirgan paytdan u
perronni tashuvchining vakolatli shaxslari kuzatuvida tark etgunga qadar;
Logotip
Ayni paytda, O'zbekiston Respublikasi dengiz transportidan tashqari, barcha zamonaviy transport turlariga ega. Respublikada temir yo'llar va avtomobil yo'llar tarmog'i, xalqaro aeroport komplekslari rivojlangan. Shu bilan birga, davlat hududini ko'ndalang va bo'ylama kesib o'tuvchi va mamlakatning xalqaro va tranzit tashishlar uchun ehtiyojlarini ta'minlovchi havo yo'llari mavjud. O'zbekiston hududida xalqaro transport terminallari va logistika markazlari faoliyat ko’rsatmoqda. Bunday markazlar turli xil transport turlari faoliyatini muvofiqlashtirishni ta'minlashga mo'ljallangan, bu ayniqsa dengizga chiqish imkoni yo'q bo’lgan Markaziy Osiyo davlatlari uchun muhimdir. Yuk aylanmasining asosiy qismi temir yo'l, avtomobil va quvur yo'l transportlariga, yo'lovchi aylanmasi esa, avtomobil, havo yo'l, temir yo'l transportlariga tu’g’ri keladi. Bugungi kunda transport sohasida 12 mingga yaqin turli mulkchilik shakldagi korxonalar va tashkilotlar faoliyat ko’rsatmoqda. 2017 yilda "tashish va saqlash" faoliyatini ko’rsatayotgan korxonalar va tashkilotlar ulushi, faoliyat ko’rsatayotgan tashkilotlar va korxonalar umumiy hajmida (fermer va dehqon xo'jaliklaridan tashqari) 6,3 % ni tashkil etdi. Aviatashuvlar yo‘lovchilar va bagajni tashishning o‘ziga xos turi bo‘lib, aviatsiya korxonalari tomonidan havo kemalarida belgilangan haq evaziga, shuningdek tashuvchining er usti transportlarida amalga oshiriladi. Ichki aviatashuv — uchish joyi, manzil hamda barcha qo‘nish joylari bir davlat hududida joylashgan havoda yo‘lovchi va yuk tashish. Xalqaro aviatashuv — uchish joyi va manzil tegishincha ikki davlat hududida; agar boshqa davlat hududida qo‘nish nazarda tutilgan bo‘lsa, bir davlat hududida joylashgan havoda yo‘lovchi va yuk tashish. Tashish davri quyidagilarni o‘z ichiga oladi: yo‘lovchi tashishda – yo‘lovchi aeroport perroniga havo kemasiga chiqish uchun kirgan paytdan u perronni tashuvchining vakolatli shaxslari kuzatuvida tark etgunga qadar;
bagaj tashishda — bagaj tashish uchun qabul qilingan paytdan u oluvchiga
berilgunga  yoki  belgilangan qoidalarga 
binoan 
boshqa 
tashkilotga
topshirilgunga qadar
3.2. XALQARO AVİATASHUVLARNİ HUQUQİY JİHATDAN
TA’MİNLASH
Dunyo 
miqyosidagi 
va 
ikki 
tomonlama 
konvensiyalar 
xalqaro
aviatashuvlarni tartibga soluvchi asosiy hujjat hisoblanadi. 
Ikki tomonlama   bitimlar,   qoida   tariqasida,   hamkorligi   boshqa
shartnomalar (MDH, EI doirasidagi va h.k.) bilan belgilangan ikki davlat
o‘rtasida tuziladi.
Keng  ahamiyatga  molik  xalqaro  bitimlarda  davlatlarning  ancha  katta
doirasi ishtirok etadi. Ular uchishlarni tartibga soluvchi xalqaro normalar va
qoidalarni, shuningdek  mazkur  davlatlar  hududi  ustida  aviatashuvlarni
tashkil etish prinsiplarini ishlab chiqadi.
Xalqaro fuqaro aviatsiyasi sohasidagi dastlabki huquqiy hujjatlardan biri
1929 yilda qabul qilingan «Xalqaro aviatashuvlarga daxldor ayrim qoidalarni
unifikatsiya qilish to‘g‘risida»gi Varshava konvensiyasidir. Ushbu normativ
hujjatda quyidagilar o‘z ifodasini topgan:
•
xalqaro aviatashuvlar tarifi;
•
aviatashuvchilar tomonidan havoda yo‘lovchi va yuk tashish tartibi;
•
tashish shartnomasini tasdiqlovchi asosiy tashish hujjatlari;
•
tashuvchining javobgarligi tartibi;
ushbu konvensiyaga davlatlarning qo‘shilishi tartibi1
Keyinchalik Varshava konvensiyasi 1955 yilgi Gaaga bayonnomasi,
1971 yilgi Gvatemala bayonnomasi va 1975 yilgi Monreal bayonnomasi
bilan kiritilgan qo‘shimcha va o‘zgartirishlar orqali rivojlantirildi.
Logotip
bagaj tashishda — bagaj tashish uchun qabul qilingan paytdan u oluvchiga berilgunga yoki belgilangan qoidalarga binoan boshqa tashkilotga topshirilgunga qadar 3.2. XALQARO AVİATASHUVLARNİ HUQUQİY JİHATDAN TA’MİNLASH Dunyo miqyosidagi va ikki tomonlama konvensiyalar xalqaro aviatashuvlarni tartibga soluvchi asosiy hujjat hisoblanadi. Ikki tomonlama bitimlar, qoida tariqasida, hamkorligi boshqa shartnomalar (MDH, EI doirasidagi va h.k.) bilan belgilangan ikki davlat o‘rtasida tuziladi. Keng ahamiyatga molik xalqaro bitimlarda davlatlarning ancha katta doirasi ishtirok etadi. Ular uchishlarni tartibga soluvchi xalqaro normalar va qoidalarni, shuningdek mazkur davlatlar hududi ustida aviatashuvlarni tashkil etish prinsiplarini ishlab chiqadi. Xalqaro fuqaro aviatsiyasi sohasidagi dastlabki huquqiy hujjatlardan biri 1929 yilda qabul qilingan «Xalqaro aviatashuvlarga daxldor ayrim qoidalarni unifikatsiya qilish to‘g‘risida»gi Varshava konvensiyasidir. Ushbu normativ hujjatda quyidagilar o‘z ifodasini topgan: • xalqaro aviatashuvlar tarifi; • aviatashuvchilar tomonidan havoda yo‘lovchi va yuk tashish tartibi; • tashish shartnomasini tasdiqlovchi asosiy tashish hujjatlari; • tashuvchining javobgarligi tartibi; ushbu konvensiyaga davlatlarning qo‘shilishi tartibi1 Keyinchalik Varshava konvensiyasi 1955 yilgi Gaaga bayonnomasi, 1971 yilgi Gvatemala bayonnomasi va 1975 yilgi Monreal bayonnomasi bilan kiritilgan qo‘shimcha va o‘zgartirishlar orqali rivojlantirildi.
Yo‘lovchining  o‘limi  yoki  uning  sog‘lig‘iga  shikast  etkazilganligi,
bagajning yo‘qotilganligi  va  shikastlanganligi  uchun  tashuvchining
javobgarligi to‘g‘risidagi qoida Varshava konvensiyasiga kiritilgan muhim
band hisoblanadi. Ushbu hujjatga binoan, xalkaro reyslarda yo‘lovchining
hayoti va sog‘lig‘i uchun tashuvchining javobgarligi aksariyat hollarda 10
000 AQSH dollari bilan chegaralanadi.
Bagajning yo‘qotilganligi va shikastlanganligi uchun tashuvchining
javobgarligi aksariyat  xalqaro  tashuvlarda  (shu  jumladan  xalqaro
tashuvning  ichki  qismlarida) ro‘yxatdan o‘tkazilgan bagajning 1
kilogrammi uchun 20 AQSH dollari hamda har bir yo‘lovchining
ro‘yxatdan o‘tkazilmagan bagaji uchun 400 AQSH dollarini tashkil etadi.
SHunga qaramay, ayrim tashuvchilar, ayniqsa, xususiy tashuvchilar
xalqaro standartlarning yangi qoidalariga muvofiq o‘z xarajatlari moddalarini
oshira boshladilar. Tabiiyki, bunga faqat ko‘proq kafolatlar bera oladigan va
samolyotlarni 750 mln. – 1 mlrd. AQSH dollariga sug‘urta qiladigan
moliyaviy jihatdan barqaror va yirik aviakompaniyalargina qodir. Qolgan
kompaniyalar hukumat qarorlarini kutadilar. Ko‘pgina ekspertlarning fikricha,
O‘zbekiston yuqorida zikr etilgan konvensiyaga yaqin kelajakda albatta
qo‘shiladi. 
Zero, 
ushbu 
jarayonning 
kechga 
surilishi 
milliy
aviakompaniyalarning xalqaro bozordagi mavqei pasayishiga olib keladi.
Natijada O‘zbekiston fuqarolari havo kemasi bortidagi noxush hodisalar uchun
ko‘proq tovon to‘laydigan chet el tashuvchilari xizmatlaridan foydalanishni
ma’qul ko‘rishlari mumkin. Bundan tashqari, xalqaro uchishlar qabul
qilingan 
xalvaro 
normativlarga rioya qilishni talab etganligi uchun
konvensiyaga imzo chekan mamlakatlarning aviatsiyani boshqarish idoralari
ko‘rsatilgan hujjatni hali imzolamagan davlatlardan samolyotlarni o‘z
hududiga kiritmaslik huquqiga ega. Masalan, shovqinni chegaralash bilan
bog‘liq hollarda shunday bo‘lgan: shovqini kuchli samolyotlarning uchishini
chegaralovchi xalqaro standartlarni qabul qilgan mamlakatlar Rossiyaning
iqtisodiy
Logotip
Yo‘lovchining o‘limi yoki uning sog‘lig‘iga shikast etkazilganligi, bagajning yo‘qotilganligi va shikastlanganligi uchun tashuvchining javobgarligi to‘g‘risidagi qoida Varshava konvensiyasiga kiritilgan muhim band hisoblanadi. Ushbu hujjatga binoan, xalkaro reyslarda yo‘lovchining hayoti va sog‘lig‘i uchun tashuvchining javobgarligi aksariyat hollarda 10 000 AQSH dollari bilan chegaralanadi. Bagajning yo‘qotilganligi va shikastlanganligi uchun tashuvchining javobgarligi aksariyat xalqaro tashuvlarda (shu jumladan xalqaro tashuvning ichki qismlarida) ro‘yxatdan o‘tkazilgan bagajning 1 kilogrammi uchun 20 AQSH dollari hamda har bir yo‘lovchining ro‘yxatdan o‘tkazilmagan bagaji uchun 400 AQSH dollarini tashkil etadi. SHunga qaramay, ayrim tashuvchilar, ayniqsa, xususiy tashuvchilar xalqaro standartlarning yangi qoidalariga muvofiq o‘z xarajatlari moddalarini oshira boshladilar. Tabiiyki, bunga faqat ko‘proq kafolatlar bera oladigan va samolyotlarni 750 mln. – 1 mlrd. AQSH dollariga sug‘urta qiladigan moliyaviy jihatdan barqaror va yirik aviakompaniyalargina qodir. Qolgan kompaniyalar hukumat qarorlarini kutadilar. Ko‘pgina ekspertlarning fikricha, O‘zbekiston yuqorida zikr etilgan konvensiyaga yaqin kelajakda albatta qo‘shiladi. Zero, ushbu jarayonning kechga surilishi milliy aviakompaniyalarning xalqaro bozordagi mavqei pasayishiga olib keladi. Natijada O‘zbekiston fuqarolari havo kemasi bortidagi noxush hodisalar uchun ko‘proq tovon to‘laydigan chet el tashuvchilari xizmatlaridan foydalanishni ma’qul ko‘rishlari mumkin. Bundan tashqari, xalqaro uchishlar qabul qilingan xalvaro normativlarga rioya qilishni talab etganligi uchun konvensiyaga imzo chekan mamlakatlarning aviatsiyani boshqarish idoralari ko‘rsatilgan hujjatni hali imzolamagan davlatlardan samolyotlarni o‘z hududiga kiritmaslik huquqiga ega. Masalan, shovqinni chegaralash bilan bog‘liq hollarda shunday bo‘lgan: shovqini kuchli samolyotlarning uchishini chegaralovchi xalqaro standartlarni qabul qilgan mamlakatlar Rossiyaning iqtisodiy
holatini hisobga olish niyatida emas ekanliklarini namoyish etdilar
Logotip
holatini hisobga olish niyatida emas ekanliklarini namoyish etdilar
3.3.XALQARO AVİA TASHUVLARDA ASOSİY TURİSTİK
HUJJATLARNİNG MUHİMLİGİ
Xalqaro havo huquqining muntazam havo aloqalari sohasidagi yana bir
muhim hujjati  1944  yilda  qabul  qilingan  «Xalqaro  fuqaro  aviatsiyasi
to‘g‘risida»gi  CHikago 
konvensiyasidir. 
Ushbu 
konvensiyada 
dunyo
miqyosida parvozlarni amalga oshirishning  bir  qancha  muhim  prinsiplari
belgilab qo‘yilgan bo‘lib, ularga asosan ahdlashayotgan har bir davlat boshqa
ahdlashayotgan davlatlarga quyidagi huquqlarni beradi:
2. o‘z hududi ustidan qo‘nmasdan o‘tish;
3. notijorat maqsadlarida (yonilg‘i quyish, ekipajni almashtirish uchun,
texnik va boshqa maqsadlarda) qo‘nish;
4. milliy mansubligi havo kemasiga ega bo‘lgan davlat hududida bortga
olingan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni tushirish;
milliy  mansubligi  havo  kemasiga  ega  bo‘lgan  davlat  hududiga  eltib
qo‘yilishi lozim bo‘lgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni bortga olish;
ahdlashayotgan davlatlardan istalgan birining hududiga eltib qo‘yilishi
lozim bo‘lgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni bortga olish hamda shunday
hududlardan istalgan biridan kelgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni
tushirish1.
Keyinchalik bu prinsiplar Bitim bo‘yicha sherik hamda uchinchi tomon
o‘rtasida yo‘lovchilar, pochta va yuklarni ikkala yo‘nalishda o‘z hududi
orqali yoki o‘z mamlakati hududidan o‘tmaydigan havo yo‘li orqali tashish
huquqi bilan, shuningdek Bitimga a’zo bo‘lgan boshqa mamlakatning ichki
havo yo‘llari orqali yo‘lovchi va yuklarni tashish huquqi bilan kengaytirildi.
Chikago  konvensiyasi  bilan  qabul  qilingan  davlatlarning  xalqaro
uchishlarni amalsha  oshirish  huquqlari  amalda  ayrim  doiralar  bilan
chegaralanadi,  ular  davlatlar o‘rtasida havo aloqalarini amalga oshirish
uchun zarur shart-sharoitlar yaratadi, uchishlarning xavfsizligini ta’minlaydi,
shuningdek mamlakatlar o‘rtasida yaxshi munosabatlar o‘rnatilishi va
turizmning rivojlanishiga imkoniyat yaratadi.
Logotip
3.3.XALQARO AVİA TASHUVLARDA ASOSİY TURİSTİK HUJJATLARNİNG MUHİMLİGİ Xalqaro havo huquqining muntazam havo aloqalari sohasidagi yana bir muhim hujjati 1944 yilda qabul qilingan «Xalqaro fuqaro aviatsiyasi to‘g‘risida»gi CHikago konvensiyasidir. Ushbu konvensiyada dunyo miqyosida parvozlarni amalga oshirishning bir qancha muhim prinsiplari belgilab qo‘yilgan bo‘lib, ularga asosan ahdlashayotgan har bir davlat boshqa ahdlashayotgan davlatlarga quyidagi huquqlarni beradi: 2. o‘z hududi ustidan qo‘nmasdan o‘tish; 3. notijorat maqsadlarida (yonilg‘i quyish, ekipajni almashtirish uchun, texnik va boshqa maqsadlarda) qo‘nish; 4. milliy mansubligi havo kemasiga ega bo‘lgan davlat hududida bortga olingan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni tushirish; milliy mansubligi havo kemasiga ega bo‘lgan davlat hududiga eltib qo‘yilishi lozim bo‘lgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni bortga olish; ahdlashayotgan davlatlardan istalgan birining hududiga eltib qo‘yilishi lozim bo‘lgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni bortga olish hamda shunday hududlardan istalgan biridan kelgan yo‘lovchilar, pochta va yuklarni tushirish1. Keyinchalik bu prinsiplar Bitim bo‘yicha sherik hamda uchinchi tomon o‘rtasida yo‘lovchilar, pochta va yuklarni ikkala yo‘nalishda o‘z hududi orqali yoki o‘z mamlakati hududidan o‘tmaydigan havo yo‘li orqali tashish huquqi bilan, shuningdek Bitimga a’zo bo‘lgan boshqa mamlakatning ichki havo yo‘llari orqali yo‘lovchi va yuklarni tashish huquqi bilan kengaytirildi. Chikago konvensiyasi bilan qabul qilingan davlatlarning xalqaro uchishlarni amalsha oshirish huquqlari amalda ayrim doiralar bilan chegaralanadi, ular davlatlar o‘rtasida havo aloqalarini amalga oshirish uchun zarur shart-sharoitlar yaratadi, uchishlarning xavfsizligini ta’minlaydi, shuningdek mamlakatlar o‘rtasida yaxshi munosabatlar o‘rnatilishi va turizmning rivojlanishiga imkoniyat yaratadi.
Xalqaro  havo  aloqalarini  tartibga  soluvchi  huquqiy  hujjatlar  orasida
«Xalqaro havo transporti to‘g‘risidagi Bitim» (Chikago, 1944 y.); «Xalqaro
havo yo‘llari orqali tranzit qilish to‘g‘risidagi Bitim» (CHikago, 1944 y.);
«Chet  el  havo  kemasi  o‘z  bortida uchinchi shaxslarga etkazgan zararni
qoplash to‘g‘risidagi Konvensiya» (Rim, 1952).
Gaz quvurlari barcha magistral quvurlarning 99,2 %ni tashkil qiladi.
Neft quvurlarining ulushi 0,8 % ni tashkil etadi.
Avtomobil transporti yuklarni va yo'lovchilarni tashishda muhim
ahamiyat kasb etadi. Islohotlar yilida mamlakatimizda 42,7 ming km dan
ortiq avtomobil yo'llar qurilib, foydalanishga topshirildi, ularning 98,5 %
qattiq qoplamga ega.
Neftigaz  industriyasi  sanoatning  flagmani  va  iqtisodiyotning  etakchi
tarmogi hisoblanadi. U mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishda muhim
rol o'ynaydi.
2018 yil 1 yanvar holatiga respublika bo'yicha magistral quvurlarning
uzunligi 13895,7 km.ni tashkil qildi.
Xalqaro standartlarga muvofiq 11 aeroport (Toshkent, Nukus,
Samarqand, Buxoro, Urganch, Termiz, Qarshi, Namangan, Andijon,
Farg'ona va Navoiy shaharlarida) modernizatsiya qilindi.
Toshkent aeroporti Markaziy Osiyodagi eng yirik aeroport hisoblanadi.
Buxoro, Samarqand va Urganch aeroportlari ham xalqaro aeroport
maqomiga ega.
2001  yilning  sentyabr—oktyabr  oylarida  Monrealda  (ICAO  shtab-
kvartirasida) ICAOning navbatdagi, 33-chi Assambleyasi bo‘lib o‘tdi. U 11
sentyabrda  AQSHda yuz bergan fojia munosabati bilan xalqaro fuqaro
aviatsiyasida uchishlar xavfsizligini oshirishning global strategiyasini ishlab
chiqishga chaqirdi.
Aeronavigatsiya masalalarida SHimoliy Qutb orqali aviamarshrutlarning
yangi tuzilishini 2002 yil fevraldan amalga kiritish haqida kelishib olindi. Bu
Yevropa va SHimoliy Amerikani Markaziy va Janubi-SHarqiy Osiyo bilan
Logotip
Xalqaro havo aloqalarini tartibga soluvchi huquqiy hujjatlar orasida «Xalqaro havo transporti to‘g‘risidagi Bitim» (Chikago, 1944 y.); «Xalqaro havo yo‘llari orqali tranzit qilish to‘g‘risidagi Bitim» (CHikago, 1944 y.); «Chet el havo kemasi o‘z bortida uchinchi shaxslarga etkazgan zararni qoplash to‘g‘risidagi Konvensiya» (Rim, 1952). Gaz quvurlari barcha magistral quvurlarning 99,2 %ni tashkil qiladi. Neft quvurlarining ulushi 0,8 % ni tashkil etadi. Avtomobil transporti yuklarni va yo'lovchilarni tashishda muhim ahamiyat kasb etadi. Islohotlar yilida mamlakatimizda 42,7 ming km dan ortiq avtomobil yo'llar qurilib, foydalanishga topshirildi, ularning 98,5 % qattiq qoplamga ega. Neftigaz industriyasi sanoatning flagmani va iqtisodiyotning etakchi tarmogi hisoblanadi. U mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishda muhim rol o'ynaydi. 2018 yil 1 yanvar holatiga respublika bo'yicha magistral quvurlarning uzunligi 13895,7 km.ni tashkil qildi. Xalqaro standartlarga muvofiq 11 aeroport (Toshkent, Nukus, Samarqand, Buxoro, Urganch, Termiz, Qarshi, Namangan, Andijon, Farg'ona va Navoiy shaharlarida) modernizatsiya qilindi. Toshkent aeroporti Markaziy Osiyodagi eng yirik aeroport hisoblanadi. Buxoro, Samarqand va Urganch aeroportlari ham xalqaro aeroport maqomiga ega. 2001 yilning sentyabr—oktyabr oylarida Monrealda (ICAO shtab- kvartirasida) ICAOning navbatdagi, 33-chi Assambleyasi bo‘lib o‘tdi. U 11 sentyabrda AQSHda yuz bergan fojia munosabati bilan xalqaro fuqaro aviatsiyasida uchishlar xavfsizligini oshirishning global strategiyasini ishlab chiqishga chaqirdi. Aeronavigatsiya masalalarida SHimoliy Qutb orqali aviamarshrutlarning yangi tuzilishini 2002 yil fevraldan amalga kiritish haqida kelishib olindi. Bu Yevropa va SHimoliy Amerikani Markaziy va Janubi-SHarqiy Osiyo bilan