TURIZM INDUSTRIYASIDA RAQOBATBARDOSH OMILLAR
ASOSIDA BUYUK IPAK YO‘LI DAVLATLARINING GURUHLANISHI
Reja:
1. Turizm industriyasida moyillik tushunchasi.
2. Buyuk ipak yo‘li davlatlari va loyiha.
3. Metodologiya va natijalar.
4. Guruh tahlili natijalari.
5. Sayohat va turizm raqobatbardosh ustunlari
6. T-Test natijalari. Sayohat va turizm boshqaruv tuzilma quyi indeksi
7. T-Test natijalari. Sayohat va turizm biznes muhit va infratuzilma quyi
indeksi
8. T-Test natijalari. Sayohat va turizm insoniy, madaniy va mabiiy resurslar
quyi indeksi
9. T-Test natijalari. Sayohat va turizm indeksida davlatlarning ish qiyosi.
10.Buyuk ipak yo‘li davlatlarida xalqaro turistlar kelishi va turizm kirimlari.
Turizm industriyasida moyillik tushunchasi
Moyillik - biror kishiga moyillik, doimiy diqqatga sazovor joy. E’tiborga
moyil bo‘lgan dastlabki belgisi marketing bu alohida emas, balki faoliyat
tizimi tushunchasi bilan belgilanadi. Boshqacha qilib aytganda, bu qo‘yilgan
maqsadlarga erishish uchun turistik korxonalarning umumlashtirilgan
ketma-ket bajariladigan harakatlaridir. Demak, marketing bu reklama va
xizmatlarni sotish yoki xizmatlarni yaratish emas, balki marketing tamoyiliga
binoan, barcha vazifalarni va harakatlarni birlashtirishi lozim bo‘lgan
tizimdir.
Strategik marketingning maqsad va vazifalari turizm sohasi holatini
tavsiflovchi muammo va moyilliklar bilan ham aniqlanadi.
Raqobat yuqoriligi shundaki, turistik firma, odatdagidek, bozorning
boshqa vakillari tomonidan ham tayyorlangan mahsulotni (joylashtirishni,
ovqatlanishni, madaniy marosimlarni va boshqalar) bozorga chiqarmoqda,
iste’molchi ularning xizmatlaridan vositachilar yordamisiz foydalanishi
mumkin. Bunday moyillik va muammolar marketingning vazifa va
qurilmalarini sezilarli darajada o’zgartiradi. Hozirda talabni o’rganish firma
strategiyasini aniqlashda birinchi darajali vazifa deb hisoblanmaydi.
Buyuk ipak yo‘li davlatlari va loyiha
Buyuk Ipak yoʻli Qadimda sharq bilan gʻarbni boʻgʻlab turgan savdo
yoʻli. Dengiz, okean yoʻllari ochilmasdan oldin bu yoʻllar muhim ahamiyat
kasb etgan.
Buyuk Ipak yoʻli — insoniyat rivojlanishi tarixining, uning birlashuvga
hamda madaniy qadriyatlari bilan almashishga, hayotiy fazo-yu
mahsulotlarni sotish uchun bozorlarga erishishga intilishining oʻziga xos
boʻlgan hodisasidir. Sharqda aytiladigan naqlga qaraganda: „Oʻtirgan —
boʻyra, yurgan — daryo“. Harakatlanish — bu hayotdir, sayohat qilish,
jahongashtalik doimo taraqqiyotning harakatlantiruvchi kuchi boʻlgan edi.
Insoniyat tarixida eng ulkan boʻlgan ushbu qitʼalararo savdo yoʻli Yevropa va
Osiyoni bir-biriga bogʻlab, oʻtmishda antik Rim davlatidan to Yaponiyaning
qadimgi poytaxti Nara shahrigacha choʻzilgan edi.
Sharq va Gʻarb oʻrtasidagi savdo oʻtmish qaʼriga choʻkkan qadim-qadim
zamonlardan beri olib borilar edi, lekin bu kelgusida bunyod etilgan Buyuk
yoʻlning aloxidagi qismlari edi.
Savdo aloqalari hosil boʻlishiga Markaziy Osiyo togʻlarida yarim
qimmatbaho toshlar — Sharqda nihoyatda qadrlangan lazurit, nefrit, aqiq,
feruzalar qazib chiqariladigan konlarni topib, qazib olish koʻp jihatdan
koʻmaklashgan. Masalan, Markaziy Osiyodan Eronga, Mesopotamiyaga va
hatto Misrga lazurit toshi yetkazib beriladigan „lazurit yoʻli“ mavjud edi. U
bilan bir paytda „nefrit yoʻli“ ham tarkib topgan, bu yoʻl Xotan va Yorkent
tumanlarini Shimoliy Xitoy mintaqalari bilan bogʻlar edi. Bundan tashqari,
Old Osiyo mamlakatlariga Soʻgʻdiyona va Baqtriya davlatlaridan aqiq
toshlari olib ketilar edi, Xorazmdan esa feruza keltirilgan. Bu
yoʻnalishlarning barchasi oxir-oqibat Buyuk Ipak yoʻliga kirib
mujassamlashgan. Markaziy Osiyodan Gʻarbga va Janubga oʻtkazilgan
karvon yoʻllarini hamda Xitoydan Sharqiy Turkistonga olib boradigan
yoʻllarni oʻzaro bogʻlab bergan buyuk yoʻlning haqiqiy boshlanishini
tarixchilar eramizdan avvalgi ikkinchi asrning oʻrtalarida, deb hisoblaydilar,
oʻsha davrda xitoyliklar uchun ilk bora Gʻarb oʻlkalari — Markaziy Osiyo
davlatlari kashf etilgan edi.
"Qadimda va oʻrta asrlarda Sharq va Gʻarb mamlakatlarini ilk bor
oʻzaro bogʻlagan qitalararo karvon yoʻli (miloddan avvalgi 2-asr— milodiy
15-asr). Buyuk ipak yoʻli y. atamasi ushbu yoʻldan tashilgan qimmatbaho
tovar — Xitoy ipagi bilan bogʻliq. Gʻarb mamlakatlari uzoq vaqtgacha
ipakchilik sirasrorlaridan bexabar boʻlishgan.
Buyuk ipak yoʻli y. atamasi qadimda ishlatilmagan. Buyuk ipak yoʻli y.ni
tarixiy, geografik va madaniy jihatlarini ilmiy oʻrganish amalda koʻplab
mamlakat olimlari tomonidan 19-asrning 2-yarmidan boshlangan. Uni tadqiq
etishga Gʻarbiy Yevropa, Rossiya va Yaponiya olimlari salmoqli hissa
qoʻshdilar.
ususan, Yaponiyada „Buyuk ipak yoʻli ensiklopediyasi“ nashr qilindi.
1877 yil mashhur nemis olimi Karl Rixtgofen oʻzining „Xitoy“ nomli yirik
ilmiy asarida ulkan Yevroosiyo materiganing turli qismlarini bogʻlovchi
yoʻllar tizimini „Ipak yoʻli“ deb atagan, keyinchalik „Buyuk ipak yoʻli y.“
atamasi qabul qilingan.
Miloddan avvalgi 2-asrgacha ham Sharq bilan Gʻarb oʻrtasida Oʻrta
Osiyo karvon yoʻllari orqali amalga oshirilgan aloqalar mavjud boʻlgan.
Bunga Togʻli Oltoydagi Poziriq qoʻrgʻonidan topilgan Kichik Osiyoda
tayyorlangan buyumlar, Afgʻoniston va Oʻrta Osiyodan topilgan yunon
buyumlari misol boʻlishi mumkin. Iskandar Maqduniy (qarang Aleksandr)
saltanati tuzilishi bilan bu aloqalar toʻgʻri yoʻlga solingan.
Buyuk ipak yoʻli y.ning sharqiy qismini barpo etishda sugʻdiylar katta
rol oʻynaganlar. Iskandar Maqduniy tomonidan Sugʻdiyona mamlakati i stilo
etilishi bilan koʻplab sugʻdiylar sharqqa tomon koʻchganlar va Buyuk ipak
yoʻli y.ning markaziy qismini — Oʻrta Osiyodan tortib Xitoyning Chanan
shahrigacha boʻlgan oraliq masofada savdo faktoriyalari (manzilgohlari)
bunyod etganlar. Oʻz navbatida Xan imperiyasi miloddan avvalgi 1-ming
yillik oxirida oʻz hududini Oʻrta Osiyo tomon kengaytirish siyosati yurgizib
bu yoʻnalishga alohida eʼtiborini qaratadi va bu yoʻl haqida maʼlumot
toʻplash, aygʻoqchilik va diplomatik maqsadlarida elchi Chjan^Szyanni
yuboradi. Ammo Suriyadagi Oʻrta dengizning sharqida joylashgan Giyerapol
shahridan Serika (Xitoy)gacha boʻlgan masofa boʻylab tuzilgan dastlabki
batafsil yoʻllik makedoniyalik savdogar May Titsian (milodiy 100 yil)
tomonidan tuzilgan. Bu maʼlumotlar Klavdiy Ptolemeyning „Geografik
qoʻllanma“sida saqdangan. Ptolemey esa oʻz navbatida bu maʼlumotlarni
tarixchi Marinning taxminan 107— 114 yillar oraligʻida yozilgan va bizgacha
yetib kelmagan asarlaridan olgan. Ushbu maʼlumotlarga kura, Buyuk ipak
yoʻli y. 2 katga kiyemga boʻlingan: Giyerapoldan Toshminor
(Toshqoʻrgʻon)gacha va Toshminordan Serikagacha. Yoʻlning Oʻrta Osiyo
qismi Ariya (hozirgi Turkmanistonning jan. va Afgʻonistonning shim.gʻarbida
joylashgan qad. viloyat)dan boshlangan. Ariyadan yoʻl shim.ga
Margʻiyonadagi Antioxiyaga (Bayramali shahri yaqinidagi koʻhna Marv
shahri harobasi) ketgan, soʻngra sharqqa burilib Baktra (Shim.
Afgʻonistondagi Balx shahri)ga borgan. Bu yerdan yoʻl shim. tomon yoʻnalib
Termiz atrofida Amudaryodan oʻtilgan va soʻngra 2 tomonga ketilgan. 1si,
shim.si boʻylab Temir darvoza orqali Marokanda (Samarqand)ga, u yerdan
Fargʻonaga ketilgan. 2si, jan.si esa Surxondaryo vodiysi boʻylab
komedlarning togʻli oʻlkasiga (hozirgi Qorategin) olib borgan. Har ikki
yoʻnalish ham Toshminorga olib borgan. Uni ayrim olimlar Toshkent
hududida, boshqalari Olay vodiysida joylashgan deb hisoblaydilar.
Toshminordan soʻng yoʻl Oʻrta Osiyo hududidan tashqariga chiqqan,
Ergashtom atrofida „savdogarlar qoʻnimgohi“ joylashgan, soʻngra yoʻl
TaklaMakon choʻlidan oʻtib Dunxuanga, soʻngra Xitoyning qad. poytaxti —
Chananga olib borgan. Bu yerdan yoʻl ehgimol shim.gʻarbga Koreya va
Yaponiyaga ketgan boʻlsa kerak.
Milodiy 5—8-asrlarda Buyuk ipak yoʻli y.ning Yettisuv orqali Choch
(Toshkent vohasi), Sugʻd, soʻngra Poykend, Marv boʻylab Eron Xurosoniga
eltuvchi shim. qismi muhim ahamiyat kasb etgan. Ayni shu davrda Eron
orqali Vizantiyaga ipak olib oʻtish taqiqlanganligi munosabati bilan sugʻd
savdogarlari Vizantiya va Turk xoqonlari vositachiliklarida Sugʻd va
Xorazmdan Kaspiy dengizini aylanib oʻtib, Shim. Kavkazdagi dovonlardan
oshib Qora dengiz va keyinchalik Konstantinopolgacha olib boruvchi yangi
yoʻl tarmogʻini ochadilar. Gʻarbda yuksak kadrlangan, qiymati jihatidan oltin
va qimmatbaho toshlarga tenglashtirilgan ipak vositasida Vizantiya
imperatorlari Yevropadan jangchilar yollashgan va qoʻshni „varvar“ —
german va slavyan qabilalarining hukmdorlarini oʻz tomonlariga ogʻdirib
olishgan, chunki ipak ularda yanada qadrliroq sanalgan. Ipak bu paytda 3
buyuk davlat: Vizantiya imperiyasi, Sosoniylar Eroni va buyuk Turk
xoqonligi oʻrtasidagi iqtisodiy raqobat obʼyektiga aylangan. Biroq, bu „ipak“
yoʻli aftidan uzoq vaqt mavjud boʻlmagan, chunki 6-asr 2-yarmida Xitoy ipak
ishlab chiqarish boʻyicha monopol huquqdan mahrum boʻlgan, asr oxirida esa
Vizantiya shu qadar koʻp miqdorda ipak yetishtirar ediki, uni Xitoydan
keltirishga hech qanday ehtiyoj qolmagan. Vizantiya ipak sanoatini barpo
etilishi va uni astasekin Zakavkazye va Oʻrta dengiz mamlakatlariga
tarqalishi bilan Buyuk ipak yoʻli y.ning tarixi tugaydi. Keyingi asrlarda,
ayniqsa moʻgʻullar saltanati davrida garchand Sharq bilan Gʻarbni
bogʻlovchi karvon yoʻli mavjud boʻlgani haqida koʻplab dalillarni keltirish
mumkin boʻlsada, lekin „ipak yoʻli“ nomini unga shartli ravishda qoʻllash
mumkin, chunki bu yoʻlning ahamiyatini endilikda ipak emas, boshqa tovar
va maqsadlar belgilar edi.
1987 yil YUNESKO madaniy taraqqiyot boʻyicha BMTning umumjahon
dekadasi doirasida „Ipak yoʻli — muloqot yoʻli“ xalqaro dasturini qabul qildi.
Bu dastur Oʻrta Osiyo xalqlari boy madaniy tarixlarini keng qamrovda
tadqiq etishni nazarda tutadi. Biroq uning asosiy maqsadi — Sharq bilan
Gʻarb oʻrtasida yanada mustahkamroq madaniy va iqtisodiy aloqalar
oʻrnatish, ushbu buyuk qitʼalarda yashovchi koʻp sonli xalqlar oʻrtasidagi
oʻzaro munosabatlarni yaxshilashdan iborat. Koʻplab (30 dan ziyod) xalqaro
ilmiy konferensiya (jumladan, Samarqand, 1990 yil okt.; Buxoro, 1996 yil
fevral) va seminarlar oʻtkazildi. Buyuk ipak yoʻli y. boʻylab birgalikda
xalqaro
ekspeditsiyalar
uyushtirildi,
kinofilmlar
yaratildi,
kitoblar,
broshyuralar va maqolalar chop etildi, baʼzi arxeologik va meʼmoriy
yodgorliklar taʼmirlandi. Baʼzi bir Sharq mamlakatlarida (Hindiston, Xitoy,
Oʻzbekiston, Shri Lanka, Yaponiya) Buyuk ipak yoʻli y.ni oʻrganish boʻyicha
maxsus ilmiy intlar barpo etilgan. Maye, BMT va YUNESKO qaroriga koʻra,
Samarqand shahrida Markaziy Osiyo tadqiqotlari xalqaro instituti ochilgan.
1997 yil mayda Oʻrta Osiyoni Eron bilan bogʻlagan Saraxs — Mashhad temir
yoʻl uchastkasi qurilishi tugallandi, bu bilan Oʻrta Osiyo mamlakatlari Fors
qoʻltigʻiga, Yevropa mamlakatlari esa Oʻrta Osiyoga chiqish imkoniga ega
boʻldilar. Ilmiy va madaniy dasturlardan tashqari Buyuk ipak yoʻli y.ni
tiklash boʻyicha jahonshumul ahamiyatga ega boʻlgan loyiha amalga
oshirilmoqda
[qarang
Yevropa—Kavkaz—Osiyo
transport
yoʻlagi
(TRACECA)]. Navbatdagi vazifa — Oʻzbekiston va Xitoy oʻrtasidagi temir
yoʻl uchastkasini qurishdir. Mana shu reja amalga oshgudek boʻlsa, Atlantika
okeanidan tortib Tinch okeanigacha boʻlgan masofada Buyuk ipak yoʻli
y.ning „temir yoʻl“ varianti toʻla tiklangan boʻladi.
Oʻzbekistonda
Buyuk
ipak
yoʻli
y.ni
tiklashga
katta
eʼtibor
qaratilmoqda. 1995 yil 2 iyunda Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenta Islom
Karimovning Buyuk ipak yoʻli y.ni qayta tiklashda Oʻzbekistonning
ishtirokini avj oldirish va respublikada xalkaro sayyohlikni rivojlantirish
borasidagi choratadbirlar toʻgʻrisidagi farmoni eʼlon qilindi
Metod (yunon. metods — usul)
keng ma'noda yo‘l, ijodiy faoliyatning har qanday shakli kabi ma'nolarni
anglatadi. Metodologiya tushunchasi ikki asosiy mazmunga ega — faoliyatda
qo‘llaniladigan ma'lum usullar tizimi (fanda, siyosatda, san'atda va h.k.); tizim
haqidagi ta'limot yoki metod nazariyasi.
Metodologiya
faqat metodlarni emas, balki tadqiqotni ta'minlovchi boshqa vositalarni
ham o‘rganadi. Tamoyil, qoida va ko‘rsatmalar, shuningdek, kategoriya
hamda tushunchalar mana shunday vositalar jumlasiga kiradi. Nomuvoziy,
beqaror dunyo sharoitlarida voqyelikni metodologik o‘zlashtirishning o‘ziga
xos vositalarini ajratish fan rivojlanishining «postnoklassik», deb nomlangan
hozirgi bosqichida ancha dolzarb ahamiyat kasb etmoqda.
Natija (inglizcha result) yoki rezultat (rus tilidagi versiya) - sifat yoki
miqdoriy ravishda ifodalangan harakatlar yoki hodisalar zanjiri (ketma-
ketligi) yakunidir. Masalan, potensial natijalarga afzallik, noqulaylik,