TURIZM INDUSTRIYASIDA RAQOBATBARDOSH OMILLAR ASOSIDA BUYUK IPAK YO‘LI DAVLATLARINING GURUHLANISHI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

761,2 KB


TURIZM INDUSTRIYASIDA RAQOBATBARDOSH OMILLAR
ASOSIDA BUYUK IPAK YO‘LI DAVLATLARINING GURUHLANISHI
Reja:
1. Turizm industriyasida moyillik tushunchasi. 
2. Buyuk ipak yo‘li davlatlari va loyiha. 
3. Metodologiya va natijalar. 
4. Guruh tahlili natijalari. 
5. Sayohat va turizm raqobatbardosh ustunlari 
6. T-Test natijalari. Sayohat va turizm boshqaruv tuzilma quyi indeksi 
7. T-Test natijalari. Sayohat  va turizm biznes muhit va infratuzilma quyi
indeksi 
8. T-Test natijalari. Sayohat va turizm insoniy, madaniy va mabiiy resurslar
quyi indeksi 
9. T-Test natijalari. Sayohat va turizm indeksida davlatlarning ish qiyosi. 
10.Buyuk ipak yo‘li davlatlarida xalqaro turistlar kelishi va turizm kirimlari.
Logotip
TURIZM INDUSTRIYASIDA RAQOBATBARDOSH OMILLAR ASOSIDA BUYUK IPAK YO‘LI DAVLATLARINING GURUHLANISHI Reja: 1. Turizm industriyasida moyillik tushunchasi. 2. Buyuk ipak yo‘li davlatlari va loyiha. 3. Metodologiya va natijalar. 4. Guruh tahlili natijalari. 5. Sayohat va turizm raqobatbardosh ustunlari 6. T-Test natijalari. Sayohat va turizm boshqaruv tuzilma quyi indeksi 7. T-Test natijalari. Sayohat va turizm biznes muhit va infratuzilma quyi indeksi 8. T-Test natijalari. Sayohat va turizm insoniy, madaniy va mabiiy resurslar quyi indeksi 9. T-Test natijalari. Sayohat va turizm indeksida davlatlarning ish qiyosi. 10.Buyuk ipak yo‘li davlatlarida xalqaro turistlar kelishi va turizm kirimlari.
Turizm industriyasida moyillik tushunchasi
Moyillik - biror kishiga moyillik, doimiy diqqatga sazovor joy. E’tiborga
moyil bo‘lgan dastlabki belgisi marketing bu alohida emas, balki faoliyat
tizimi tushunchasi bilan belgilanadi. Boshqacha qilib aytganda, bu qo‘yilgan
maqsadlarga  erishish  uchun  turistik  korxonalarning  umumlashtirilgan
ketma-ket bajariladigan harakatlaridir. Demak, marketing bu reklama va
xizmatlarni sotish yoki xizmatlarni yaratish emas, balki marketing tamoyiliga
binoan,  barcha  vazifalarni  va  harakatlarni  birlashtirishi  lozim  bo‘lgan
tizimdir.
Strategik  marketingning  maqsad  va  vazifalari  turizm  sohasi  holatini
tavsiflovchi muammo va moyilliklar bilan ham aniqlanadi.
Raqobat  yuqoriligi  shundaki,  turistik  firma,  odatdagidek,  bozorning
boshqa vakillari tomonidan ham tayyorlangan mahsulotni (joylashtirishni,
ovqatlanishni, madaniy marosimlarni va boshqalar) bozorga chiqarmoqda,
iste’molchi  ularning  xizmatlaridan  vositachilar  yordamisiz  foydalanishi
mumkin.  Bunday  moyillik  va  muammolar  marketingning  vazifa  va
qurilmalarini sezilarli darajada o’zgartiradi. Hozirda talabni o’rganish firma
strategiyasini aniqlashda birinchi darajali vazifa deb hisoblanmaydi.
Buyuk ipak yo‘li davlatlari va loyiha
Buyuk Ipak yoʻli Qadimda sharq bilan gʻarbni boʻgʻlab turgan savdo
yoʻli. Dengiz, okean yoʻllari ochilmasdan oldin bu yoʻllar muhim ahamiyat
kasb etgan.
Buyuk Ipak yoʻli — insoniyat rivojlanishi tarixining, uning birlashuvga
hamda  madaniy  qadriyatlari  bilan  almashishga,  hayotiy  fazo-yu
mahsulotlarni  sotish  uchun  bozorlarga  erishishga  intilishining  oʻziga  xos
boʻlgan  hodisasidir.  Sharqda  aytiladigan  naqlga  qaraganda:  „Oʻtirgan —
boʻyra,  yurgan —  daryo“.  Harakatlanish —  bu  hayotdir,  sayohat  qilish,
jahongashtalik doimo taraqqiyotning harakatlantiruvchi kuchi boʻlgan edi.
Insoniyat tarixida eng ulkan boʻlgan ushbu qitʼalararo savdo yoʻli Yevropa va
Osiyoni bir-biriga bogʻlab, oʻtmishda antik Rim davlatidan to Yaponiyaning
Logotip
Turizm industriyasida moyillik tushunchasi Moyillik - biror kishiga moyillik, doimiy diqqatga sazovor joy. E’tiborga moyil bo‘lgan dastlabki belgisi marketing bu alohida emas, balki faoliyat tizimi tushunchasi bilan belgilanadi. Boshqacha qilib aytganda, bu qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun turistik korxonalarning umumlashtirilgan ketma-ket bajariladigan harakatlaridir. Demak, marketing bu reklama va xizmatlarni sotish yoki xizmatlarni yaratish emas, balki marketing tamoyiliga binoan, barcha vazifalarni va harakatlarni birlashtirishi lozim bo‘lgan tizimdir. Strategik marketingning maqsad va vazifalari turizm sohasi holatini tavsiflovchi muammo va moyilliklar bilan ham aniqlanadi. Raqobat yuqoriligi shundaki, turistik firma, odatdagidek, bozorning boshqa vakillari tomonidan ham tayyorlangan mahsulotni (joylashtirishni, ovqatlanishni, madaniy marosimlarni va boshqalar) bozorga chiqarmoqda, iste’molchi ularning xizmatlaridan vositachilar yordamisiz foydalanishi mumkin. Bunday moyillik va muammolar marketingning vazifa va qurilmalarini sezilarli darajada o’zgartiradi. Hozirda talabni o’rganish firma strategiyasini aniqlashda birinchi darajali vazifa deb hisoblanmaydi. Buyuk ipak yo‘li davlatlari va loyiha Buyuk Ipak yoʻli Qadimda sharq bilan gʻarbni boʻgʻlab turgan savdo yoʻli. Dengiz, okean yoʻllari ochilmasdan oldin bu yoʻllar muhim ahamiyat kasb etgan. Buyuk Ipak yoʻli — insoniyat rivojlanishi tarixining, uning birlashuvga hamda madaniy qadriyatlari bilan almashishga, hayotiy fazo-yu mahsulotlarni sotish uchun bozorlarga erishishga intilishining oʻziga xos boʻlgan hodisasidir. Sharqda aytiladigan naqlga qaraganda: „Oʻtirgan — boʻyra, yurgan — daryo“. Harakatlanish — bu hayotdir, sayohat qilish, jahongashtalik doimo taraqqiyotning harakatlantiruvchi kuchi boʻlgan edi. Insoniyat tarixida eng ulkan boʻlgan ushbu qitʼalararo savdo yoʻli Yevropa va Osiyoni bir-biriga bogʻlab, oʻtmishda antik Rim davlatidan to Yaponiyaning
qadimgi poytaxti Nara shahrigacha choʻzilgan edi. 
Sharq va Gʻarb oʻrtasidagi savdo oʻtmish qaʼriga choʻkkan qadim-qadim
zamonlardan beri olib borilar edi, lekin bu kelgusida bunyod etilgan Buyuk
yoʻlning aloxidagi qismlari edi. 
Savdo  aloqalari  hosil  boʻlishiga  Markaziy  Osiyo  togʻlarida  yarim
qimmatbaho toshlar — Sharqda nihoyatda qadrlangan lazurit, nefrit, aqiq,
feruzalar  qazib  chiqariladigan  konlarni  topib,  qazib  olish  koʻp  jihatdan
koʻmaklashgan. Masalan, Markaziy Osiyodan Eronga, Mesopotamiyaga va
hatto Misrga lazurit toshi yetkazib beriladigan „lazurit yoʻli“ mavjud edi. U
bilan bir paytda „nefrit yoʻli“ ham tarkib topgan, bu yoʻl Xotan va Yorkent
tumanlarini Shimoliy Xitoy mintaqalari bilan bogʻlar edi. Bundan tashqari,
Old  Osiyo  mamlakatlariga  Soʻgʻdiyona  va  Baqtriya  davlatlaridan  aqiq
toshlari  olib  ketilar  edi,  Xorazmdan  esa  feruza  keltirilgan.  Bu
yoʻnalishlarning  barchasi  oxir-oqibat  Buyuk  Ipak  yoʻliga  kirib
mujassamlashgan.  Markaziy  Osiyodan  Gʻarbga  va  Janubga  oʻtkazilgan
karvon  yoʻllarini  hamda  Xitoydan  Sharqiy  Turkistonga  olib  boradigan
yoʻllarni  oʻzaro  bogʻlab  bergan  buyuk  yoʻlning  haqiqiy  boshlanishini
tarixchilar eramizdan avvalgi ikkinchi asrning oʻrtalarida, deb hisoblaydilar,
oʻsha davrda xitoyliklar uchun ilk bora Gʻarb oʻlkalari — Markaziy Osiyo
davlatlari kashf etilgan edi.
"Qadimda va oʻrta asrlarda Sharq va Gʻarb mamlakatlarini ilk bor
oʻzaro bogʻlagan qitalararo karvon yoʻli (miloddan avvalgi 2-asr— milodiy
15-asr). Buyuk ipak yoʻli y. atamasi ushbu yoʻldan tashilgan qimmatbaho
tovar  — Xitoy ipagi  bilan  bogʻliq.  Gʻarb  mamlakatlari  uzoq  vaqtgacha
ipakchilik sirasrorlaridan bexabar boʻlishgan.
Buyuk ipak yoʻli y. atamasi qadimda ishlatilmagan. Buyuk ipak yoʻli y.ni
tarixiy,  geografik  va  madaniy  jihatlarini  ilmiy  oʻrganish  amalda  koʻplab
mamlakat olimlari tomonidan 19-asrning 2-yarmidan boshlangan. Uni tadqiq
etishga  Gʻarbiy  Yevropa,  Rossiya  va  Yaponiya  olimlari  salmoqli  hissa
qoʻshdilar.
ususan, Yaponiyada „Buyuk ipak yoʻli ensiklopediyasi“ nashr qilindi.
1877 yil mashhur nemis olimi Karl Rixtgofen oʻzining „Xitoy“ nomli yirik
Logotip
qadimgi poytaxti Nara shahrigacha choʻzilgan edi. Sharq va Gʻarb oʻrtasidagi savdo oʻtmish qaʼriga choʻkkan qadim-qadim zamonlardan beri olib borilar edi, lekin bu kelgusida bunyod etilgan Buyuk yoʻlning aloxidagi qismlari edi. Savdo aloqalari hosil boʻlishiga Markaziy Osiyo togʻlarida yarim qimmatbaho toshlar — Sharqda nihoyatda qadrlangan lazurit, nefrit, aqiq, feruzalar qazib chiqariladigan konlarni topib, qazib olish koʻp jihatdan koʻmaklashgan. Masalan, Markaziy Osiyodan Eronga, Mesopotamiyaga va hatto Misrga lazurit toshi yetkazib beriladigan „lazurit yoʻli“ mavjud edi. U bilan bir paytda „nefrit yoʻli“ ham tarkib topgan, bu yoʻl Xotan va Yorkent tumanlarini Shimoliy Xitoy mintaqalari bilan bogʻlar edi. Bundan tashqari, Old Osiyo mamlakatlariga Soʻgʻdiyona va Baqtriya davlatlaridan aqiq toshlari olib ketilar edi, Xorazmdan esa feruza keltirilgan. Bu yoʻnalishlarning barchasi oxir-oqibat Buyuk Ipak yoʻliga kirib mujassamlashgan. Markaziy Osiyodan Gʻarbga va Janubga oʻtkazilgan karvon yoʻllarini hamda Xitoydan Sharqiy Turkistonga olib boradigan yoʻllarni oʻzaro bogʻlab bergan buyuk yoʻlning haqiqiy boshlanishini tarixchilar eramizdan avvalgi ikkinchi asrning oʻrtalarida, deb hisoblaydilar, oʻsha davrda xitoyliklar uchun ilk bora Gʻarb oʻlkalari — Markaziy Osiyo davlatlari kashf etilgan edi. "Qadimda va oʻrta asrlarda Sharq va Gʻarb mamlakatlarini ilk bor oʻzaro bogʻlagan qitalararo karvon yoʻli (miloddan avvalgi 2-asr— milodiy 15-asr). Buyuk ipak yoʻli y. atamasi ushbu yoʻldan tashilgan qimmatbaho tovar — Xitoy ipagi bilan bogʻliq. Gʻarb mamlakatlari uzoq vaqtgacha ipakchilik sirasrorlaridan bexabar boʻlishgan. Buyuk ipak yoʻli y. atamasi qadimda ishlatilmagan. Buyuk ipak yoʻli y.ni tarixiy, geografik va madaniy jihatlarini ilmiy oʻrganish amalda koʻplab mamlakat olimlari tomonidan 19-asrning 2-yarmidan boshlangan. Uni tadqiq etishga Gʻarbiy Yevropa, Rossiya va Yaponiya olimlari salmoqli hissa qoʻshdilar. ususan, Yaponiyada „Buyuk ipak yoʻli ensiklopediyasi“ nashr qilindi. 1877 yil mashhur nemis olimi Karl Rixtgofen oʻzining „Xitoy“ nomli yirik
ilmiy  asarida  ulkan  Yevroosiyo  materiganing  turli  qismlarini  bogʻlovchi
yoʻllar tizimini „Ipak yoʻli“ deb atagan, keyinchalik „Buyuk ipak yoʻli y.“
atamasi qabul qilingan.
Miloddan avvalgi 2-asrgacha ham Sharq bilan Gʻarb oʻrtasida Oʻrta
Osiyo  karvon  yoʻllari  orqali  amalga  oshirilgan  aloqalar  mavjud  boʻlgan.
Bunga  Togʻli  Oltoydagi  Poziriq  qoʻrgʻonidan  topilgan  Kichik  Osiyoda
tayyorlangan  buyumlar,  Afgʻoniston  va  Oʻrta  Osiyodan  topilgan  yunon
buyumlari misol boʻlishi mumkin. Iskandar Maqduniy (qarang Aleksandr)
saltanati tuzilishi bilan bu aloqalar toʻgʻri yoʻlga solingan. 
Buyuk ipak yoʻli y.ning sharqiy qismini barpo etishda sugʻdiylar katta
rol oʻynaganlar. Iskandar Maqduniy tomonidan Sugʻdiyona mamlakati i stilo
etilishi bilan koʻplab sugʻdiylar sharqqa tomon koʻchganlar va Buyuk ipak
yoʻli y.ning markaziy qismini — Oʻrta Osiyodan tortib Xitoyning Chanan
shahrigacha  boʻlgan  oraliq  masofada  savdo  faktoriyalari  (manzilgohlari)
bunyod etganlar. Oʻz navbatida Xan imperiyasi miloddan avvalgi 1-ming
yillik oxirida oʻz hududini Oʻrta Osiyo tomon kengaytirish siyosati yurgizib
bu  yoʻnalishga  alohida  eʼtiborini  qaratadi  va  bu  yoʻl  haqida  maʼlumot
toʻplash,  aygʻoqchilik  va  diplomatik  maqsadlarida  elchi  Chjan^Szyanni
yuboradi. Ammo Suriyadagi Oʻrta dengizning sharqida joylashgan Giyerapol
shahridan  Serika  (Xitoy)gacha  boʻlgan  masofa  boʻylab  tuzilgan  dastlabki
batafsil  yoʻllik  makedoniyalik  savdogar  May  Titsian  (milodiy  100  yil)
tomonidan  tuzilgan.  Bu  maʼlumotlar  Klavdiy  Ptolemeyning  „Geografik
qoʻllanma“sida  saqdangan.  Ptolemey  esa  oʻz navbatida  bu maʼlumotlarni
tarixchi Marinning taxminan 107— 114 yillar oraligʻida yozilgan va bizgacha
yetib kelmagan asarlaridan olgan. Ushbu maʼlumotlarga kura, Buyuk ipak
yoʻli  y.  2  katga  kiyemga  boʻlingan:  Giyerapoldan  Toshminor
(Toshqoʻrgʻon)gacha va Toshminordan Serikagacha. Yoʻlning Oʻrta Osiyo
qismi Ariya (hozirgi Turkmanistonning jan. va Afgʻonistonning shim.gʻarbida
joylashgan  qad.  viloyat)dan  boshlangan.  Ariyadan  yoʻl  shim.ga
Margʻiyonadagi  Antioxiyaga  (Bayramali  shahri  yaqinidagi  koʻhna  Marv
shahri  harobasi)  ketgan,  soʻngra  sharqqa  burilib  Baktra  (Shim.
Afgʻonistondagi Balx shahri)ga borgan. Bu yerdan yoʻl shim. tomon yoʻnalib
Logotip
ilmiy asarida ulkan Yevroosiyo materiganing turli qismlarini bogʻlovchi yoʻllar tizimini „Ipak yoʻli“ deb atagan, keyinchalik „Buyuk ipak yoʻli y.“ atamasi qabul qilingan. Miloddan avvalgi 2-asrgacha ham Sharq bilan Gʻarb oʻrtasida Oʻrta Osiyo karvon yoʻllari orqali amalga oshirilgan aloqalar mavjud boʻlgan. Bunga Togʻli Oltoydagi Poziriq qoʻrgʻonidan topilgan Kichik Osiyoda tayyorlangan buyumlar, Afgʻoniston va Oʻrta Osiyodan topilgan yunon buyumlari misol boʻlishi mumkin. Iskandar Maqduniy (qarang Aleksandr) saltanati tuzilishi bilan bu aloqalar toʻgʻri yoʻlga solingan.  Buyuk ipak yoʻli y.ning sharqiy qismini barpo etishda sugʻdiylar katta rol oʻynaganlar. Iskandar Maqduniy tomonidan Sugʻdiyona mamlakati i stilo etilishi bilan koʻplab sugʻdiylar sharqqa tomon koʻchganlar va Buyuk ipak yoʻli y.ning markaziy qismini — Oʻrta Osiyodan tortib Xitoyning Chanan shahrigacha boʻlgan oraliq masofada savdo faktoriyalari (manzilgohlari) bunyod etganlar. Oʻz navbatida Xan imperiyasi miloddan avvalgi 1-ming yillik oxirida oʻz hududini Oʻrta Osiyo tomon kengaytirish siyosati yurgizib bu yoʻnalishga alohida eʼtiborini qaratadi va bu yoʻl haqida maʼlumot toʻplash, aygʻoqchilik va diplomatik maqsadlarida elchi Chjan^Szyanni yuboradi. Ammo Suriyadagi Oʻrta dengizning sharqida joylashgan Giyerapol shahridan Serika (Xitoy)gacha boʻlgan masofa boʻylab tuzilgan dastlabki batafsil yoʻllik makedoniyalik savdogar May Titsian (milodiy 100 yil) tomonidan tuzilgan. Bu maʼlumotlar Klavdiy Ptolemeyning „Geografik qoʻllanma“sida saqdangan. Ptolemey esa oʻz navbatida bu maʼlumotlarni tarixchi Marinning taxminan 107— 114 yillar oraligʻida yozilgan va bizgacha yetib kelmagan asarlaridan olgan. Ushbu maʼlumotlarga kura, Buyuk ipak yoʻli y. 2 katga kiyemga boʻlingan: Giyerapoldan Toshminor (Toshqoʻrgʻon)gacha va Toshminordan Serikagacha. Yoʻlning Oʻrta Osiyo qismi Ariya (hozirgi Turkmanistonning jan. va Afgʻonistonning shim.gʻarbida joylashgan qad. viloyat)dan boshlangan. Ariyadan yoʻl shim.ga Margʻiyonadagi Antioxiyaga (Bayramali shahri yaqinidagi koʻhna Marv shahri harobasi) ketgan, soʻngra sharqqa burilib Baktra (Shim. Afgʻonistondagi Balx shahri)ga borgan. Bu yerdan yoʻl shim. tomon yoʻnalib
Termiz atrofida Amudaryodan oʻtilgan va soʻngra 2 tomonga ketilgan. 1si,
shim.si boʻylab Temir darvoza orqali Marokanda (Samarqand)ga, u yerdan
Fargʻonaga  ketilgan.  2si,  jan.si  esa  Surxondaryo  vodiysi  boʻylab
komedlarning  togʻli  oʻlkasiga  (hozirgi  Qorategin)  olib  borgan.  Har  ikki
yoʻnalish  ham  Toshminorga  olib  borgan.  Uni  ayrim  olimlar  Toshkent
hududida,  boshqalari  Olay  vodiysida  joylashgan  deb  hisoblaydilar.
Toshminordan  soʻng  yoʻl  Oʻrta  Osiyo  hududidan  tashqariga  chiqqan,
Ergashtom  atrofida  „savdogarlar  qoʻnimgohi“  joylashgan,  soʻngra  yoʻl
TaklaMakon choʻlidan oʻtib Dunxuanga, soʻngra Xitoyning qad. poytaxti —
Chananga  olib  borgan.  Bu  yerdan  yoʻl  ehgimol  shim.gʻarbga  Koreya  va
Yaponiyaga ketgan boʻlsa kerak.
Milodiy 5—8-asrlarda Buyuk ipak yoʻli y.ning Yettisuv orqali Choch
(Toshkent vohasi), Sugʻd, soʻngra Poykend, Marv boʻylab Eron Xurosoniga
eltuvchi shim.  qismi muhim ahamiyat kasb etgan.  Ayni shu davrda Eron
orqali Vizantiyaga ipak olib oʻtish taqiqlanganligi munosabati bilan sugʻd
savdogarlari Vizantiya va Turk xoqonlari vositachiliklarida Sugʻd va
Xorazmdan Kaspiy dengizini aylanib oʻtib,  Shim.  Kavkazdagi dovonlardan
Logotip
Termiz atrofida Amudaryodan oʻtilgan va soʻngra 2 tomonga ketilgan. 1si, shim.si boʻylab Temir darvoza orqali Marokanda (Samarqand)ga, u yerdan Fargʻonaga ketilgan. 2si, jan.si esa Surxondaryo vodiysi boʻylab komedlarning togʻli oʻlkasiga (hozirgi Qorategin) olib borgan. Har ikki yoʻnalish ham Toshminorga olib borgan. Uni ayrim olimlar Toshkent hududida, boshqalari Olay vodiysida joylashgan deb hisoblaydilar. Toshminordan soʻng yoʻl Oʻrta Osiyo hududidan tashqariga chiqqan, Ergashtom atrofida „savdogarlar qoʻnimgohi“ joylashgan, soʻngra yoʻl TaklaMakon choʻlidan oʻtib Dunxuanga, soʻngra Xitoyning qad. poytaxti — Chananga olib borgan. Bu yerdan yoʻl ehgimol shim.gʻarbga Koreya va Yaponiyaga ketgan boʻlsa kerak. Milodiy 5—8-asrlarda Buyuk ipak yoʻli y.ning Yettisuv orqali Choch (Toshkent vohasi), Sugʻd, soʻngra Poykend, Marv boʻylab Eron Xurosoniga eltuvchi shim. qismi muhim ahamiyat kasb etgan. Ayni shu davrda Eron orqali Vizantiyaga ipak olib oʻtish taqiqlanganligi munosabati bilan sugʻd savdogarlari Vizantiya va Turk xoqonlari vositachiliklarida Sugʻd va Xorazmdan Kaspiy dengizini aylanib oʻtib, Shim. Kavkazdagi dovonlardan
oshib Qora dengiz va keyinchalik Konstantinopolgacha olib boruvchi yangi
yoʻl tarmogʻini ochadilar. Gʻarbda yuksak kadrlangan, qiymati jihatidan oltin
va qimmatbaho toshlarga tenglashtirilgan ipak vositasida Vizantiya
imperatorlari Yevropadan jangchilar yollashgan va qoʻshni „varvar“  —
german va slavyan qabilalarining hukmdorlarini oʻz tomonlariga ogʻdirib
olishgan,  chunki ipak ularda yanada qadrliroq sanalgan.  Ipak bu paytda 3
buyuk davlat:  Vizantiya imperiyasi,  Sosoniylar Eroni va buyuk Turk
xoqonligi oʻrtasidagi iqtisodiy raqobat obʼyektiga aylangan. Biroq, bu „ipak“
yoʻli aftidan uzoq vaqt mavjud boʻlmagan, chunki 6-asr 2-yarmida Xitoy ipak
ishlab chiqarish boʻyicha monopol huquqdan mahrum boʻlgan, asr oxirida esa
Vizantiya shu qadar koʻp miqdorda ipak yetishtirar ediki,  uni Xitoydan
keltirishga hech qanday ehtiyoj qolmagan.  Vizantiya ipak sanoatini barpo
etilishi va uni astasekin Zakavkazye va Oʻrta dengiz mamlakatlariga
tarqalishi bilan Buyuk ipak yoʻli y.ning tarixi tugaydi.  Keyingi asrlarda,
ayniqsa moʻgʻullar saltanati davrida garchand Sharq bilan Gʻarbni
bogʻlovchi karvon yoʻli mavjud boʻlgani haqida koʻplab dalillarni keltirish
mumkin boʻlsada,  lekin „ipak yoʻli“  nomini unga shartli ravishda qoʻllash
mumkin, chunki bu yoʻlning ahamiyatini endilikda ipak emas, boshqa tovar
va maqsadlar belgilar edi.
1987 yil YUNESKO madaniy taraqqiyot boʻyicha BMTning umumjahon
dekadasi doirasida „Ipak yoʻli — muloqot yoʻli“ xalqaro dasturini qabul qildi.
Bu dastur Oʻrta Osiyo xalqlari boy madaniy tarixlarini keng qamrovda
tadqiq etishni nazarda tutadi.  Biroq uning asosiy maqsadi —  Sharq bilan
Gʻarb oʻrtasida yanada mustahkamroq madaniy va iqtisodiy aloqalar
oʻrnatish,  ushbu buyuk qitʼalarda yashovchi koʻp sonli xalqlar oʻrtasidagi
oʻzaro munosabatlarni yaxshilashdan iborat. Koʻplab (30 dan ziyod) xalqaro
ilmiy konferensiya (jumladan,  Samarqand, 1990  yil okt.;  Buxoro, 1996  yil
fevral)  va seminarlar oʻtkazildi.  Buyuk ipak yoʻli y.  boʻylab birgalikda
xalqaro 
ekspeditsiyalar 
uyushtirildi,
 kinofilmlar 
yaratildi,
 kitoblar,
broshyuralar va maqolalar chop etildi,  baʼzi arxeologik va meʼmoriy
yodgorliklar taʼmirlandi. Baʼzi bir Sharq mamlakatlarida (Hindiston, Xitoy,
Oʻzbekiston, Shri Lanka, Yaponiya) Buyuk ipak yoʻli y.ni oʻrganish boʻyicha
Logotip
oshib Qora dengiz va keyinchalik Konstantinopolgacha olib boruvchi yangi yoʻl tarmogʻini ochadilar. Gʻarbda yuksak kadrlangan, qiymati jihatidan oltin va qimmatbaho toshlarga tenglashtirilgan ipak vositasida Vizantiya imperatorlari Yevropadan jangchilar yollashgan va qoʻshni „varvar“ — german va slavyan qabilalarining hukmdorlarini oʻz tomonlariga ogʻdirib olishgan, chunki ipak ularda yanada qadrliroq sanalgan. Ipak bu paytda 3 buyuk davlat: Vizantiya imperiyasi, Sosoniylar Eroni va buyuk Turk xoqonligi oʻrtasidagi iqtisodiy raqobat obʼyektiga aylangan. Biroq, bu „ipak“ yoʻli aftidan uzoq vaqt mavjud boʻlmagan, chunki 6-asr 2-yarmida Xitoy ipak ishlab chiqarish boʻyicha monopol huquqdan mahrum boʻlgan, asr oxirida esa Vizantiya shu qadar koʻp miqdorda ipak yetishtirar ediki, uni Xitoydan keltirishga hech qanday ehtiyoj qolmagan. Vizantiya ipak sanoatini barpo etilishi va uni astasekin Zakavkazye va Oʻrta dengiz mamlakatlariga tarqalishi bilan Buyuk ipak yoʻli y.ning tarixi tugaydi. Keyingi asrlarda, ayniqsa moʻgʻullar saltanati davrida garchand Sharq bilan Gʻarbni bogʻlovchi karvon yoʻli mavjud boʻlgani haqida koʻplab dalillarni keltirish mumkin boʻlsada, lekin „ipak yoʻli“ nomini unga shartli ravishda qoʻllash mumkin, chunki bu yoʻlning ahamiyatini endilikda ipak emas, boshqa tovar va maqsadlar belgilar edi. 1987 yil YUNESKO madaniy taraqqiyot boʻyicha BMTning umumjahon dekadasi doirasida „Ipak yoʻli — muloqot yoʻli“ xalqaro dasturini qabul qildi. Bu dastur Oʻrta Osiyo xalqlari boy madaniy tarixlarini keng qamrovda tadqiq etishni nazarda tutadi. Biroq uning asosiy maqsadi — Sharq bilan Gʻarb oʻrtasida yanada mustahkamroq madaniy va iqtisodiy aloqalar oʻrnatish, ushbu buyuk qitʼalarda yashovchi koʻp sonli xalqlar oʻrtasidagi oʻzaro munosabatlarni yaxshilashdan iborat. Koʻplab (30 dan ziyod) xalqaro ilmiy konferensiya (jumladan, Samarqand, 1990 yil okt.; Buxoro, 1996 yil fevral) va seminarlar oʻtkazildi. Buyuk ipak yoʻli y. boʻylab birgalikda xalqaro ekspeditsiyalar uyushtirildi, kinofilmlar yaratildi, kitoblar, broshyuralar va maqolalar chop etildi, baʼzi arxeologik va meʼmoriy yodgorliklar taʼmirlandi. Baʼzi bir Sharq mamlakatlarida (Hindiston, Xitoy, Oʻzbekiston, Shri Lanka, Yaponiya) Buyuk ipak yoʻli y.ni oʻrganish boʻyicha
maxsus ilmiy intlar barpo etilgan. Maye, BMT va YUNESKO qaroriga koʻra,
Samarqand shahrida Markaziy Osiyo tadqiqotlari xalqaro instituti ochilgan.
1997 yil mayda Oʻrta Osiyoni Eron bilan bogʻlagan Saraxs — Mashhad temir
yoʻl uchastkasi qurilishi tugallandi, bu bilan Oʻrta Osiyo mamlakatlari Fors
qoʻltigʻiga,  Yevropa mamlakatlari esa Oʻrta Osiyoga chiqish imkoniga ega
boʻldilar.  Ilmiy va madaniy dasturlardan tashqari Buyuk ipak yoʻli y.ni
tiklash boʻyicha jahonshumul ahamiyatga ega boʻlgan loyiha amalga
oshirilmoqda 
[qarang 
Yevropa—Kavkaz—Osiyo 
transport 
yoʻlagi
(TRACECA)].  Navbatdagi vazifa —  Oʻzbekiston va Xitoy oʻrtasidagi temir
yoʻl uchastkasini qurishdir. Mana shu reja amalga oshgudek boʻlsa, Atlantika
okeanidan tortib Tinch okeanigacha boʻlgan masofada Buyuk ipak yoʻli
y.ning „temir yoʻl“ varianti toʻla tiklangan boʻladi. 
Oʻzbekistonda 
Buyuk 
ipak 
yoʻli 
y.ni 
tiklashga 
katta 
eʼtibor
qaratilmoqda. 1995  yil 2  iyunda Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenta Islom
Karimovning Buyuk ipak yoʻli y.ni qayta tiklashda Oʻzbekistonning
ishtirokini avj oldirish va respublikada xalkaro sayyohlikni rivojlantirish
borasidagi choratadbirlar toʻgʻrisidagi farmoni eʼlon qilindi
Metod (yunon. metods — usul) 
keng ma'noda yo‘l, ijodiy faoliyatning har qanday shakli kabi ma'nolarni
anglatadi. Metodologiya tushunchasi ikki asosiy mazmunga ega — faoliyatda
qo‘llaniladigan ma'lum usullar tizimi (fanda, siyosatda, san'atda va h.k.); tizim
haqidagi ta'limot yoki metod nazariyasi.
Metodologiya 
faqat metodlarni emas, balki tadqiqotni ta'minlovchi boshqa vositalarni
ham  o‘rganadi.  Tamoyil,  qoida  va  ko‘rsatmalar,  shuningdek,  kategoriya
hamda tushunchalar mana shunday vositalar jumlasiga kiradi. Nomuvoziy,
beqaror dunyo sharoitlarida voqyelikni metodologik o‘zlashtirishning o‘ziga
xos vositalarini ajratish fan rivojlanishining «postnoklassik», deb nomlangan
hozirgi bosqichida ancha dolzarb ahamiyat kasb etmoqda.
Natija (inglizcha result) yoki rezultat (rus tilidagi versiya) - sifat yoki
miqdoriy  ravishda  ifodalangan  harakatlar  yoki  hodisalar  zanjiri  (ketma-
ketligi)  yakunidir.  Masalan,  potensial  natijalarga  afzallik,  noqulaylik,
Logotip
maxsus ilmiy intlar barpo etilgan. Maye, BMT va YUNESKO qaroriga koʻra, Samarqand shahrida Markaziy Osiyo tadqiqotlari xalqaro instituti ochilgan. 1997 yil mayda Oʻrta Osiyoni Eron bilan bogʻlagan Saraxs — Mashhad temir yoʻl uchastkasi qurilishi tugallandi, bu bilan Oʻrta Osiyo mamlakatlari Fors qoʻltigʻiga, Yevropa mamlakatlari esa Oʻrta Osiyoga chiqish imkoniga ega boʻldilar. Ilmiy va madaniy dasturlardan tashqari Buyuk ipak yoʻli y.ni tiklash boʻyicha jahonshumul ahamiyatga ega boʻlgan loyiha amalga oshirilmoqda [qarang Yevropa—Kavkaz—Osiyo transport yoʻlagi (TRACECA)]. Navbatdagi vazifa — Oʻzbekiston va Xitoy oʻrtasidagi temir yoʻl uchastkasini qurishdir. Mana shu reja amalga oshgudek boʻlsa, Atlantika okeanidan tortib Tinch okeanigacha boʻlgan masofada Buyuk ipak yoʻli y.ning „temir yoʻl“ varianti toʻla tiklangan boʻladi. Oʻzbekistonda Buyuk ipak yoʻli y.ni tiklashga katta eʼtibor qaratilmoqda. 1995 yil 2 iyunda Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenta Islom Karimovning Buyuk ipak yoʻli y.ni qayta tiklashda Oʻzbekistonning ishtirokini avj oldirish va respublikada xalkaro sayyohlikni rivojlantirish borasidagi choratadbirlar toʻgʻrisidagi farmoni eʼlon qilindi Metod (yunon. metods — usul)  keng ma'noda yo‘l, ijodiy faoliyatning har qanday shakli kabi ma'nolarni anglatadi. Metodologiya tushunchasi ikki asosiy mazmunga ega — faoliyatda qo‘llaniladigan ma'lum usullar tizimi (fanda, siyosatda, san'atda va h.k.); tizim haqidagi ta'limot yoki metod nazariyasi. Metodologiya faqat metodlarni emas, balki tadqiqotni ta'minlovchi boshqa vositalarni ham o‘rganadi. Tamoyil, qoida va ko‘rsatmalar, shuningdek, kategoriya hamda tushunchalar mana shunday vositalar jumlasiga kiradi. Nomuvoziy, beqaror dunyo sharoitlarida voqyelikni metodologik o‘zlashtirishning o‘ziga xos vositalarini ajratish fan rivojlanishining «postnoklassik», deb nomlangan hozirgi bosqichida ancha dolzarb ahamiyat kasb etmoqda. Natija (inglizcha result) yoki rezultat (rus tilidagi versiya) - sifat yoki miqdoriy ravishda ifodalangan harakatlar yoki hodisalar zanjiri (ketma- ketligi) yakunidir. Masalan, potensial natijalarga afzallik, noqulaylik,