“TURIZM TRANSPORTI VA DISTRIBYUTSIYASI” FANINING
MAQSADI VA VAZIFLARI
Reja:
1. Mamlakatimizda transport sohasiga berilayo’lgan e’tibor.
2. Fanning maqsadi va vazifalari.
3. O'zbekiston milliy iqtisodiyo’lida tnrizm tarmog‘ining o'mi.
4. Transportda xizmat ko'rsatishning iqtisodiyo’ldagi o‘rni.
5. Turistlarga transportda xizmat ko'rsatishning mazmuni va boshqalar.
Tayanch iboralar: Transportda xizmat ko’lsatish, turistlarga transportda
xizmat ko’lsatish, «O‘zbekiston Havo yo’llari», «O'zbekiston temir yo’llari»,
tashish marshrutlarini ishlab chiqarish, chiptalami buyurtma qilish, transport
kompaniyalari.
1.
Mamlakatimizda transport sohasiga berilayo’lgan e’tibor.
Ma’lumki, O'zbekiston qadim zamonlardan G'arb va Sharqni bog'lovchi
Buyuk ipak yo'lida joylashgan davlat sifatida mashhur bo'lgan. Endilikda ana shu
qadimiy yo‘1 yangicha sayqal topib, ellarni-ellarga bog'lab kelmoqda. Hozirgi
vaqtda mamlakatimizni modernizatsiya qilish va yangilash, iqtisodiyo’limizning
sifat jihatidan yangi, zamonaviy tarkibiy tuzilmasini shakllantirish, hududlarimizni
konipleks rivojlantirish transport va kommunikatsiya tizimini takomillashtirish
bilan uzviy bog'liq.
Mamlakatimizda turizmni jadal rivojlantirish uchun qulay iqtisodiy va
tashkiliy-huquqiy shart-sharoitlar yaratish, hududlarnmg ulkan turizm
salohiyatidan yanada to'liq va samarali foydalanish maqsadida, birgina
Respublikamizda 2016-yiIda 2 milliondan ortiqroq xorijiy, 94 milliondan2 ortiqroq
ichki turistlar bo'lgan bo'lsa, ularning Mamlakat ichida tunab qolish bilan amalga
oshirilgan safarlar soni, 21274,5 ming safarlar (mehmonxona va joylashtirish
vositalarida), AQSHda esa umumiy turistlami 95% ichki turizmga to'g'ri keladi.
Mamlakatimizda ichki turizm tarmog'ini boshqarishni tubdan takomillashtirish,
ichki turizm mexanizmini takomillashtirish maqsadida O'zbekiston Respublikasi
Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2018-yil 7-fevralda “Ichki turizmni jadal
rivojlantirishni ta’minlash chora- tadbirlari to‘g‘risida”gi qarorini imzoladi.
Turizmda qulay bo‘lgan eshikdan-eshikkacha eltuvchi vosita sanalgan
avto’lransport vositalarida turistlarga xizmat ko‘rsatishni takoniillashtirish
maqsadida turizm uchun Respublikamiz hududiga chetdan olib kelingan 9
o‘rindiqdan ko‘p bo'lgan mikro avtobuslar uchun bojxo’lta tolovlari 3% qilib
belgilandi.
Mustaqillik yillarida aviakompaniya zamonaviy havo kemalari bilan
ta'minlandi. Jumladan, 0‘zbekiston hukumati yordamida avaikompaniya “Boing-
757” “Boing-764”, “A-310”, “RJ-85” kabi eng zamonaviy samolyodar bilan
to'ldirilgan. Hozirga kelib O‘zbekiston havo yo’llari” aviakompaniyasi tarkibida 11
ta xalqaro aeroportlar faoliyat olib bormoqda shu bilan bir qatorda yiliga qariyb 75
ming tranzit yo'nalishning havo harakatini boshqarmoqda. Mamlakatimiz
Prezidenti joriy yil “Islom Karimov nomidagi “Toshkent" xalqaro aeroportida
yo‘lovchi!arga ko‘rsatilayo’lgan bojxona xizmatlari sifati va samaradorligim
yanada oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar tog‘risida”gi qarorida,
xalqaro tnrizmni yanada rivojlantirish, yo‘lovchilarga zamonaviy talablar hamda
xalqaro standartlarga muvofiq ko‘rsatiIuvchi xizmatlar sifatini tubdan yaxshilash,
yolovchilarga 2018-yilning 1-yanvaridan 0‘zbekiston Respublikasi xalqaro
aeroportlarida (qizil va yashil) yo‘lak joriy etildi.
0‘zbekistonda turizmni yanada rivojlantirish maqsadida, Shavkat
Mirziyoyevning fevral oyidagi Qarshi aeroportiga “ochiq osmon” maqomini berish
va u yerga loukoster aviakompaniyalarni ham qabul qilish imkonini yaratish
haqida farmon imzoladi.
“0‘zbekiston Havo yo’llari” MAK - bugun О‘zbekistonda yagona
aviakompaniya boiib, u respublikadagi barcha havo transport infratuzilma
obyektlari va fuqaro aviatsiyasi samol- yo’llarni boshqaradi. Bugungi kunda
kompaniya parkida 30 dan ortiq xorijda ishlab chiqarilgan samolyo’llar bor. MDH
va xorijiy davlatlarning 40 dan ortiq shaharlariga doimiy parvozlar yolga
qo‘yilgan. Milliy aviakomaniya 2021-yiIga kelib yo‘lovchilar oqimini 1,3 baravar
oshirishni rejalashtirgan.
Turizm sohasida turistlar uchun qulay sharoyitlar yaratish maqsadida temir
yo‘1 sohasini ko‘radigan bo’lsak. Misol uchun dunyo bo‘yicha yo’lovchilarga
qulay va tez xizmat ko‘rsatish maqsadida dunyo reytingidagi ilk uchlik Yaponiya,
Janubiy Koreya va Xitoy mamlakatlarini ko‘rish mumkin.
Xalqaro tajribadan qolishmaydigan temir yo’l transportmi barpo etish
maqsadida mamlakatimiz Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2017 yil 13-
martdagi “Buxoro - Miskin temir yo’l liniyasini qurish chora-tadbirlari
to’lg‘risida”gi qaroriga ko‘ra bunyod etilgan mazkur yangi temir yo’l Iiniyasining
umumiy uzunJigi 355 km ni tashJkil etadi.
Eng muhimi, Toshkent shahridan Urganch, Xiva, Nukus shaharlariga
boradigan hamda mazkur shaharlardan Toshkent shahriga keladigan yo’lovchi
poyezdlarining harakatlanish vaqti qariyb 2 soatga qisqaradi. Toshkent-Saratov,
Toshkent-Volgagrad, Olma-O’la-Nukus, Andijon-Urganch, Nukus-Urganch-
Termiz poyezdlarining ham ushbu yangi liniya orqali qatnovi yo’lga qo‘yiladi.
Albatta, bu yurtimizda turizmni rivojlantirish, sayyohlar oqimining yanada
oshishiga zamin yaratadi.
Mazkur temir yo'lning ikkinchi bosqichida elektrlashtirish ishlari amalga
oshirilib, bu yo‘nalish orqali elektropoyezdlar hamda yuqori tezlikda
harakatlanuvchi "Afrosiyob" zamonaviy poyezdlar qatnovi ham amalga oshirilishi
ko‘zda tutilgan.
Mustaqillik yillarida temir yo‘llami elektrlashtirish ishlariga katta ahamiyat
qaratildi. Hozirga kelib esa Markaziy-Osiyo hududida Toshkentdan
Samarqandgacha ilk tezyurar yo’lovchi harakatini tashkil qilish maqsadida 2011-
yil 8-oktabrdan «Afrosiyob» (Ispaniya kompaniyasining “Talgo”) tezyurar poyezdi
Toshkent-Samarqand-Toshkent yoknalishi yo’lga qo‘yilgan edi. Hozirda Toshkent
- Samarqand - Qarshi - Toshkent va Toshkent - Samarqand - Navoiy - Buxoro -
Toshkent «Afrosiyob» qatnovlari turistlarga samarali xizmat ko’lsatib kelmoqda.
«O'zbekiston temir yo’llari» AJ yangiliklaridan biri Toshkent janubiy
vokzali o‘z ishini 2019 yilning 4 aprelidan boshladi. Ma’lumo’llarga ko’ra, vokzal
bir vaqtning o‘zida 500 yo’lovchiga xizmat ko’rsatish quvvatiga ega bo’lib, bir
kecha-kunduzda 20000 nafar yo’lovchilar 19 ta poyezdlar kutib olinadi va
kuzatiladi.
Turizmda transpo’rtini rivojiantirishda amalga oshirilayo’tgan ishlardan biri
2016-yil 22-iyunda 0‘zbekiston va Xitoy hamkorligining yirik va istiqbolli loyihasi
Qamchiq dovoni orqali bunyod etilgan Angren - Pop elektrlashtirilgani temir yo‘l
liniyasi Farg‘ona vodiysini 0‘zbekistonning markaziy qismi bilan bog’lab, uning
umumiy uzunligi 123,1 kilometr, tunnelning umumiy uzunligi 19.2 kilometmi
tashkil etib, dunyo reytingida tog’li hududlarda joylashgan tunnellar ro’yxatida
ushbu yo‘l murakkabligi bo'yicha 8-o’linda, uzunligi bo'yicha esa 13-o‘rinni
egallaydi. Temir yo‘lning qurilish natijasida 0‘zbekiston temir yo‘l mustaqilligiga
ham erishildi.
Xulosa qilib aytganda, istiqlol yillarida Olzbekistonning transport va
kommunikatsiya tizimini rivojiantirishda strategik ahamiyatga ega bo'lgan ulkan
ishlar bajarildi. Respublikada transport mustaqilligi ta’minlandi va mamlakatning
barcha hududiarini o‘zaro bog‘laydigan milliy transport yaxlit tizimi vujudga keldi.
2.
Fanning maqsadi va vazifalari
«Turizmda transport va distribyutsiya» fanining asosiy maqsadi ichki va
xalqaro turizmda transport xizmatlarini amalga oshirishda turistlarning
ehtiyojlarini to’la qondirishdan iborat bo‘lgan masalalarni talabalarga o‘rgatish.
Ushbu maqsadni amalga oshirishda quyidagi vazifalar qo'yiladi;
•
turistlarga havo transportida xizmat ko‘rsatish;
•
aviachipta va aviatashish to‘g‘risidagi shartnomani tasdiqlovchi hujjat;
•
aviachiptalami bronlashtirish zamonaviy tizimlari;
•
havo laynerlarida ko'rsaiiladigan xizmatlaming asosiy turlari;
•
«0‘zbekiston havo yollari» MAKda yo’lovchilar tashish;
•
harakatlanadigan tarkib tasnifi hamda turistik avtobuslarga qo‘yi!adigan
talablar;
•
turistlarga suv transportida xizmat ko‘rsatish;
•
turistlarni havoda tashish;
•
sayohatlarda xavtsizlikning umumiy masalalari;
•
buyuk ipak yo‘lidagi transport vositalari.
So'nggi yillarda turizm industrivasi aksariyat mamlakatlarda muhim
o‘rinIardan birini egallamoqda. Turizm industriyasi ishlab chiqaradigan turistik
mahsulot, xizmatlar va tovarlaming tarkibi ancha katta va rang-barang kompleksini
o’z ichiga oladi. Bu mahsulotlardan kishilar sayohat qilishda, shuningdek turizm
doirasida dam olish, hordiq chiqarish, davolanish, o’z bilim va kasbiv darajasini
oshirishda foydalanishlari mumkin. Bunda turistik mahsulotning tarkibiy qismiga
kiruvchi transport xizmatlarining sifatiga katta ta'sir ko’lsatadi.
Yo’lovchilarni, shu jumladan turistlarni tashish har xil transport turlarida,
chunonchi: havo, yer usti, suv transportida amalga oshiriladi. Turistik tashuvlar
uchun transport turlarining ommaviyligi yoki talab etilish darajasi mamlakatning
jug‘rofiy o‘mi va iqlim sharoitlariga, iqtisodiy rivojlanish darajasiga, milliy
an’analariga, odamlarning ijtimoiy holati va turmush darajasiga hamda boshqa
omillarga bog‘liq bo’ladi.
Har bir transport turining ustun jihatlari va kamchiliktari mavjud bo’lib, ular
tarixiy rivojlanish, texnik, iqtisodiy va ekologik ko’lsatkichlar bilan belgilanadi.
3.
O‘zbekiston milliy iqtisodiyotida turizm tarmog‘ining o‘rni
Rcspublika milliy iqtisodi yo’lida turizm tarmog'ining o’rmi va ahamiyati
xalqaro turizm sohasidagi 0’zbekistonning raqobatdagi ustunliklari, xalqaro
aloqalarning rivojlanishida mazkur tarmoqning ahamiyati hamda iqtisodiy o‘sishga
qay darajada imkoniyat yaratishi bilan belgilanadi. 0‘zbekiston turistlar e’tiborini
o‘ziga tortadigan mamlakat. U turistlarga go'zal shaharlar va xushmanzara joylarni,
turli-tuman landshaftlami taklif qiladi, qadimgi va boy tarixga ega obidalami
namoyon etiladi. Shuning uchun 04zbekistonga qiziqish butun dunyoda kuchli.
Bugun respublikamiz hududida turli davrlarga taalluqli 7 mingdan ziyod
me'morchilik va san’at yodgorliklari mavjud bo’lib, ulaming ko‘pchiligi
YUNESKOning Butunjahon madaniy merosi ro'yxatiga kiritilgan. Ayni paytda
faoliyat ko’lsatayo’lgan 865 ta turistik tashkilotning ish samaradorligi, xizmat
ko‘rsatish sifati ham oshib bormoqda. 0‘tgan yili sayohatchilar soni 2011-yildagiga
nisbatan 17,5 foizga, xorijiy turistlarga xizmat koYsatishdan lushgan daromadlar
miqdori 15 foizga o'sgani ham shu yo'nalishda olib borilayo’lgan izchil
isloho’llarning amaldagi samarasidir. Demak, turizm, o‘z navbatida, aholi
bandligini ta’minlash va mintaqalar iqtisodi yo’lini rivojlantirishda muhim sohaga
aylanib boryapti, desak mubolag'a bo’lmaydi.
Turizm sohasidagi qonun hujjatlarini yanada takomillashtirish, jumladan,
«Turizm to‘grisida», «Sug‘urta faoliyati to‘grisida», «Litsenziyalanadigan faoliyat
turlari tolg‘risida»gi qonunlarga, Soliq va Bojxona kodekslariga turistik bozorda
yuz berayotgan yangilanishlarni hisobga olgan holda o'zgartish hamda
qo’shimchalar kiritish lozim. Eng muhimi, havola normalami imkon qadar
kamaytirishga jiddiy e’tibor qaratish kerak. Zero, bugungi kunda turizm sohasida
tizimlashtirishga muhtoj bolgan 30 dan ortiq normativ-huquqiy hujjatlar amalda
qo’llaniladi.
4.
Transportda xizmat ko‘rsatishning iqtisodiyo’ldagi o‘mi
0‘zbekistonda turizmning rivojlanishiga Mustaqillikka erishilgandan so‘ng
tashki! etilgan «0‘zbekiston Havo yo‘llari» milliy aviakompaniyasining ham
hissasi qo‘shiImoqda Hozirga kunda milliy aviakompaniyamiz tasarrufida 12 ta
aeroportlar mavjud bolib, ulardan o‘n bittasi xalqaro maqomga ega.
Toshkent aeroporti 2001-yilda qayta ta’mirdan chiqarilgan bo‘lib, unda
soatiga 1000 yolovchiga xizmat ko‘rsatish imkoniyati paydo bo’ldi. Har yili
Toshkent aeroporti xizmatlaridan 2 million kishi foydalanadi. Toshkentdan
dunyoning aksariyat yirik shaharlariga, jumladan, Amritsar, Amsterdam, Andijon,
Antaliya, Anqara, Ar-Riyod, Afina, Ashxabod, Baku, Bangkok, Baxreyn, Belgrad,
Birmingem, Bishkek, Bodrum, Buxoro, Ganoye, Dakka, Dehli, Doxa, Dushanbe,
Yekaterinburg, Yerevan, Jidda, Zarafshon, Irkutsk, Islomobod, Istambul, Karachi,
Kiyev, Krasnodar, Krasnoyarsk, Kuala - Lumpur, London, Minsk, Moskva,
Navoiy, Namangan, Nijnekamensk, Nijniy Novgorod, Novosibirsk, Nukus, Nyu-
York, Olma-O’la, Omsk, Osaka, Parij, Pekin, Perm, Saygon, Samara, Samarqand,
Sankt-Peterburg, Seul, Simferopol, Riga, Rim, Rostov, Tbilisi, Tel-Aviv, Termiz,
Tcxron, Tokio, Tyumen, Urganch, Urumchi, Ufa, Farg‘ona, Frankfurt, Xabarovsk.
Chelyabinsk, Cho‘pon-ota, Sharja, Qarag'anda, Qarshi, Qozon shaharlariga
samolyotlarda yetib borish mumkin. Toshkent aeroportida yo’lovchilar qulayligi
uchun keng va qulay mebellar bilan jihozlangan kutish maydonlari, kuni bo4yi
ishlovchi pasport, bojxona, chegara nazorati xizmatlari, ma'lumotxona, yuklarni
konveyerda tashish xizmatlari, xalqaro telefon, chiptalarni sotib olish va bandlash
kassaiari, Duty free do4konlari, restoranlar, barlar, tamaddixonalar, valyuta
ayirboshlash punktlari, nufuzli mehmonlarga xizmat ko‘rsatish VIP maydoni.
qulayligi oshirilgan CIP maydoni kabilar tashkii etiigan.
Toshkent aeroportida «O’zbekiston Havo yollari», «British Mediterreniyen
Eyrueys», «Aziana Eyrlaynz, INK», «Avializing», «Eron Eyr», «Lyuftganza»,
«Turk Havo yollari», «Tbdaviamsheni», «Uralskiye aviaiini», «Strimlayn», «Eyr
Kazaxstam, «Avialinii Ukrainu», «Tojikiston», «Armyanskiye avialinii»,
«Belavia», «Pulkovo», «Permskiye avialinii», «Kavminvoduavia», «Tatarstan»,
Kompaniya -TSS (Aviation) Limited, «Aeroflot - Rossiyskiye avialinii», «Aeroflot
- Don», «Sibir», «Krasnoyarskiye avialinii», «Samara», «Transaero»,
«Domodedovskiye avialinii», «Rusaero», «Imeyr»,
«Таро-Avia» kabi
aviakompaniyalarga xizmat korsatiladi.
Fransiya, Isroil, Skandinaviya mamlakatlari, Angliya, Janubiy Koreya
unarming yuk samolyo’llari uchun tranzit aeroport sifatida Toshkent aeroportidan
foydalanishadi. Toshkent aeroportida dunyoda ishlab cluqarilayo’tgan barcha
samolyot turlarini qabul qilish mumkin.
Samarqand aeroporti soatiga 400 yo’lovchiga xizmat ko‘rsata oladi.
Samarqanddan
Toshkent, Moskva, Sankt-Peterburg,
Simferopol, Qozon shaharlariga, shuningdek, Yaponiya va Yevropa
mamlakatlariga yetib borish mumkin. Aeroportda VIP va CIP maydonlari, kutish
maydonlari, ona va bola xonasi, tibbiyot punkti, aviakassalar, pochta xizmati
xonasi, xalqaro va shaharlararo telefon xizmati, barlar, restoran, valuta
ayirboshlash shahobchasi bor, yangi «Duty free» (duty-free shop, «дьюти-фри
шоп») — магазины, продающие товары по цене, не включающей некоторые
виды акцизов, пошлин, а также НДС при условии, что эти товары будут
вывезены из страны. Располагаются преимущественно в пунктах пропуска
через государственную границу (в том числе в портах, аэропортах,
вокзалах).) do‘koni ochilishi ustida ish olib boriimoqda 2004-yiIda Samarqand
aeroporti MDH mamlakatlaridagi yiliga 100 mingtagacha yodovchiga xizmat
ko’lsatuvchi aeroportlari orasidagi «Yilning eng yaxshi aeroporti» konkursida
glohb bodgan
Yangi Buxoro aeroporti 1997-yilda ishga tushirilib, xalqaro maqomga 1999-
yiIda erishgan, soatiga 150 yo’lovchiga xizmat ko‘rsatadi. Linda keng kutish
maydoni, bufetlar, do‘konlar, medpunkt, yukiami saqlash xonasi, milliy
an’analarda bezatilgan VIP va C1P (CIP или Carriage and Insurance Paid to (с
англ. — «фрахт/перевозка и страхование оплачены до») — международный
торговый термин (Инкотермс-2000,-2010). Термин означает, что продавец
доставит товар названному перевозчику) maydonlari mavjud. Buxoro
aeroportidan Toshkent, Moskva, Sankt - Peterburg shaharlariga, shuning MDH
mamlakatlari va boshqa davlatlarga uchish mumkin.
Yangi Urganch aeroporti soatiga 300 yodovchiga xizmal ko'rsatadi. IJnda
kutish maydoni, tibbiyot pcmkti, barlar, kafe, valuta ayirboshlash shahobchasi,
suvenirlar do'koni mavjud, aeroportdan Toshkent, Moskva shaharlariga va
dunyoning boshqa mamlakatlariga uchib borish mumkin.
0‘zbekiston turizmining rivojlanishiga «0’zbekiston temir yo'llari» davlat
hissadorlik temiryo‘1 kompaniyasi ham o‘zining hissasini qo'shmoqda. Bu
tashkilot 1994-yilning 7-noyabrida tashkil etilgan bo'lib, O’zbekiston hududi
bo‘ylab 4000 kilometrga yaqin uzunlikdagi temir yo‘llarga ega. Tashkilot
tomonidan Toshkent- Samarqand orasida shinam tezyurar poyezd qatnashining
tashkil etilishi turistlar uchun katta qulayliklar yaratib berdi. Tashkilot tomonidan
Samarqanddan Surxondaryo viloyatiga o‘tuvchi temir yo‘l tizimi
takomillashtirilmoqdaki, bu ham O'zbekiston turizmining rivojlanishiga o‘z
hissasini qo'shishi shubhasizdir. Shuningdek, mustaqil 0‘zbekiston asosiy tarmog’i
bo'Iib hisoblangan xalqaro Traseka loyihasi asosida Toshkentdan Farg'ona vodiysi
orqali qo‘shni mamlakatlarga chiqib ketuvchi temir yo’lning qurihshi ham
0‘zbekistonga keluvchi xalqaro turistlik oqimini ortirishi mumkin.
Toshkentdan Toshkent - Samarqand, Toshkent - Moskva, Toshkent -
Qo'ng’iro’t, Toshkent Shovo’l, Toshkent - Saratov, Toshkent - Termiz, Toshkent -
Ufa, Toshkent - Moskov, Toshkent - Andijon, Toshkent - Buxoro, Toshkent -
Kitob yo'nalishlarida qatnovchi poyczdlar jo‘natiladi va qabul qilinadi,
shuningdek, 0‘zbekiston hududida Andijon - Buxoro, Qo‘ng‘iro’t - Beyriov,
Dushanbe - Astraxan, Коlob - Astraxan, Leninobod - Saratov, Dushanbe -
Konibodom, Konibodom - Qo’rgontepa poyezdlari ham harakatlanadi.
Ayni paytda yurtimizda transport kommunikatsiya tizimini rivojlantirish
masalasiga respublikamizni jadal taraqqiy toptirishning asosiy sharti va mezoni
sifatida katta ahamiyat bcrilmoqda.
So‘nggi yillarda barpo etilgan, umumiy uzunligi 633 kilonietrni tashkil
qiladigan Navoiy - Nukus, 233 kilometrlik Toshguzar - Boysun - Qumqo‘rg‘on
temir yol magistrallari, Qamchiq dovoni orqali o'tadigan tezkor avtomobil
yo’lining bu boradagi o’rni va ahamiyati qanchalik beqiyos екаnini hammamiz
yaxshi anglaymiz. Bu yo’llar mamlakatiniizning barcha hududlarini yagona
transport tarmog'iga ishonchli tarzda birlashtirib, mintaqamizda mavjud bo'lgan
boy mineral xomashyo va tabiiy resurslarni o'zlashtirish uchun keng imkoniyatlar
yaratdi va turizm infratuzilmasini rivojlantirishda muhim omil bo’lib xizmat qiladi.
5.
Turistlarga transportda xizmat ko'rsatishniiig mazmuni
Transport tizimlarinmg barcha turlan yagona maqsadni - tashish xizmatlarini
ko'rsatishda sayohatchilaming ehtiyojlarini to’laqonli qondirishni ko'zlavdi.
Turistlarga transport xizmatlarim ko'rsatish punktlarni va ulaming yuklarini
bir joydan ikkinchi joyga rnumkin qadar tez va qulay sharoitlarda tashish uchun
mo’ljallangan xizmatlar majmui deb tariflanadi.
Transport xizmatlari ko'rsatish qonun hujjatlari bilan mustahkamlangan
huquqiy bazaga asoslanadi. Ushbu hujjatlar:
1)
turli xalqaro transport tashkilotlari toinonidan;
2)
mamlakatlarnmg milliy qonunchiligi doirasida;
3)
yuk va yo’lovchi tashuvchilaming ichki qoidalari tarzida ishlab chiqilgan