TURIZMGA SUV TRANSPORTIDA XIZMAT KO’RSATISH.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

37,9 KB


TURIZMGA SUV TRANSPORTIDA XIZMAT KO’RSATISH.
Reja:
1.
Dengiz transportida yo‘lovchi tashishni tartibga solishning huquqiy
asoslari.
2.
Dengiz kruiz kemalarida xizmat ko‘rsatish.
3.
Daryo kruiz kemalarida turistlarga xizmat ko‘rsatish.
4.
Yaxting hamda suvda dam olishning boshqa turlari.
Logotip
TURIZMGA SUV TRANSPORTIDA XIZMAT KO’RSATISH. Reja: 1. Dengiz transportida yo‘lovchi tashishni tartibga solishning huquqiy asoslari. 2. Dengiz kruiz kemalarida xizmat ko‘rsatish. 3. Daryo kruiz kemalarida turistlarga xizmat ko‘rsatish. 4. Yaxting hamda suvda dam olishning boshqa turlari.
1. DENGIZ TRANSPORTIDA YO‘LOVCHI TASHISHNI TARTIBGA
SOLISHNING HUQUQIY ASOSLARI
Odamlarni suvda tashish transport vositalari yordamida sayohat qilishning
eng qadimgi turlaridan biridir. Dastlab odamlar buning uchun yog‘och sollar
va qayiqlardan foydalanganlar. Hozirgi zamon turizmida ularni noan’anaviy
transport turlariga kiritish mumkin. Fan-texnika taraqqiyoti ulkan teploxodlar
— o‘z bortiga yuzlab yo‘lovchilar olish, ularni qulay shart-sharoitlarda uzoq
masofalarga  tashish, dengiz va okeanlar bo‘ylab, hatto muzliklar orasida
sayohatlar qilishga qodir laynerlar yaratilishiga olib keldi
Xizmat ko‘rsatish sohasiga qarab, hozirgi zamon suv transporti dengiz va
daryo transportiga bo‘linadi. Dengiz transportiga mansub bo‘lgan kemalar
xalqaro yo‘nalishlarda,  uzoq  masofalarga  va  kabotaj  tashuvlarini  amalga
oshiradi.  Xalqaro dengiz aloqalari deganda yo‘lovchi va yuklarni mamlakat
hududidan tashqariga tashish  va  mamlakat  tashqarisidan  tashib  keltirish
tushuniladi.
Dengiz transportida yo‘lovchi va yuk tashish xalqaro va milliy qonun
hujjatlari bilan tartibga solinadi. Xalqaro tashuvlarga nisbatan shartnomalar
va konvensiyalar amal qiladi. 1974 yilda Afinada qabul qilingan «Dengizda
yo‘lovchi  va  yuk  tashish to‘g‘risidagi  Konvensiya»  shunday  hujjatlardan
biridir.  Konvensiya  qoidalari  barcha kemalarga  nisbatan  (havo  yostig‘i
ustidagi kemalardan tashqari) amal qiladi va har qanday xalqaro tashuvga
nisbatan qo‘llaniladi, basharti kema Konvensiyaga a’zo davlat bayrog‘i ostida
suzsa yoki shunday davlatda ro‘yxatga olingan bo‘lsa. Afina Konvensiyasida
yo‘lovchining o‘limi yoki uning badaniga shikast etkazilishi natijasida,
shuningdek bagajning yo‘qotilishi yoki shikastlanishi natijasida unga
etkazilgan zarar uchun tashuvchining javobgarligi nazarda tutilgan. Mazkur
hujjatga muvofiq tashuvchining mulkiy javobgarligi yo‘lovchining sog‘lig‘iga
shikast etkazganlik  uchun  700000  SHveysariya  frankini;  qo‘l  yukini
yo‘qotganlik  yoki  unga shikast  etkazganlik  uchun  –  12500  SHveysariya
Logotip
1. DENGIZ TRANSPORTIDA YO‘LOVCHI TASHISHNI TARTIBGA SOLISHNING HUQUQIY ASOSLARI Odamlarni suvda tashish transport vositalari yordamida sayohat qilishning eng qadimgi turlaridan biridir. Dastlab odamlar buning uchun yog‘och sollar va qayiqlardan foydalanganlar. Hozirgi zamon turizmida ularni noan’anaviy transport turlariga kiritish mumkin. Fan-texnika taraqqiyoti ulkan teploxodlar — o‘z bortiga yuzlab yo‘lovchilar olish, ularni qulay shart-sharoitlarda uzoq masofalarga tashish, dengiz va okeanlar bo‘ylab, hatto muzliklar orasida sayohatlar qilishga qodir laynerlar yaratilishiga olib keldi Xizmat ko‘rsatish sohasiga qarab, hozirgi zamon suv transporti dengiz va daryo transportiga bo‘linadi. Dengiz transportiga mansub bo‘lgan kemalar xalqaro yo‘nalishlarda, uzoq masofalarga va kabotaj tashuvlarini amalga oshiradi. Xalqaro dengiz aloqalari deganda yo‘lovchi va yuklarni mamlakat hududidan tashqariga tashish va mamlakat tashqarisidan tashib keltirish tushuniladi. Dengiz transportida yo‘lovchi va yuk tashish xalqaro va milliy qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi. Xalqaro tashuvlarga nisbatan shartnomalar va konvensiyalar amal qiladi. 1974 yilda Afinada qabul qilingan «Dengizda yo‘lovchi va yuk tashish to‘g‘risidagi Konvensiya» shunday hujjatlardan biridir. Konvensiya qoidalari barcha kemalarga nisbatan (havo yostig‘i ustidagi kemalardan tashqari) amal qiladi va har qanday xalqaro tashuvga nisbatan qo‘llaniladi, basharti kema Konvensiyaga a’zo davlat bayrog‘i ostida suzsa yoki shunday davlatda ro‘yxatga olingan bo‘lsa. Afina Konvensiyasida yo‘lovchining o‘limi yoki uning badaniga shikast etkazilishi natijasida, shuningdek bagajning yo‘qotilishi yoki shikastlanishi natijasida unga etkazilgan zarar uchun tashuvchining javobgarligi nazarda tutilgan. Mazkur hujjatga muvofiq tashuvchining mulkiy javobgarligi yo‘lovchining sog‘lig‘iga shikast etkazganlik uchun 700000 SHveysariya frankini; qo‘l yukini yo‘qotganlik yoki unga shikast etkazganlik uchun – 12500 SHveysariya
frankini; transport vositasi uchun – 50000 SHveysariya frankini; bagajning
boshqa predmetlari uchun – 18000 SHveysariya frankini tashkil etadi.
1958  yilda  tuzilgan  Xalqaro  dengiz  tashkiloti  –  IMO  (International
Maritime 
Organization) 
dengizda 
kema 
qatnovi 
masalalari 
bilan
shug‘ullanuvchi xalqaro tashkilotlardan biri hisoblanadi. U dengizda yo‘lovchi
va yuk tashish sohasida, shu jumladan dengizda suzish xavfsizligi va dengizni
ifloslanishdan saqlash bilan bog‘liq xalqaro hujjatlarni ishlab chiqadi. Ushbu
tashkilot faoliyati natijasida dengizda xalqaro yo‘nalishda yo‘lovchi va yuk
tashish masalalarini tartibga soluvchi bir qancha konvensiyalar imzolandi:
«Dengizda  inson  hayotini  qo‘riqlash  to‘g‘risidagi  xalqaro Konvensiya»
(1974); «Dengizda yo‘lovchi va yuk tashishning ba’zi bir qoidalarini bir
xillashtirish to‘g‘risidagi xalqaro Konvensiya» (1967); «Dengizda yo‘lovchi
tashishning  ba’zi  bir  qoidalarini  bir  xillashtirish  to‘g‘risidagi  xalqaro
Konvensiya» (1981); «Dengizda halokatga uchraganlarni qidirish va qutqarish
to‘g‘risidagi xalqaro Konvensiya» (1979); «Dengizni chiqindilar va boshqa
materiallar bilan ifloslanishining oldini olish to‘g‘risidagi Konvensiya» (1972)
va b.
Agar dengizda yo‘lovchi tashish kruiz xususiyatiga ega bo‘lsa,
dengizda yo‘lovchi tashish to‘g‘risidagi shartnomaga mijozga xizmat
ko‘rsatish 
sohasiga, 
chunonchi:  ovqatlanish,  ko‘ngilochar  tadbirlar,
ekskursiya dasturiga tegishli bo‘lgan qo‘shimcha bitimlar tuziladi.
Savdo maqsadlarida dengizda suzish kodeksining boblaridan biri kemani
muayyan muddatga fraxt qilish (taym-charter) to‘g‘risidagi shartnomaga
bag‘ishlanadi. Ushbu shartnoma turistik va boshqa maqsadlarda yo‘lovchilarni
ommaviy  tashish  uchun  dengiz  kemalaridan  foydalanuvchi  turfirmalar  va
boshqa tashkilotlarga qiziqarlidir.
Kemani  vaqtinchalik  fraxt  qilish  shartnomasiga  ko‘ra  kema  egasi
belgilangan haq (fraxt) evaziga  fraxt qiluvchiga kemani va kema ekipaji
a’zolarining xizmatlarini yo‘lovchi, yuk tashish uchun yoki boshqa tijorat
maqsadlarida muayyan muddatga taqdim etish majburiyatini oladi. Bunday
Logotip
frankini; transport vositasi uchun – 50000 SHveysariya frankini; bagajning boshqa predmetlari uchun – 18000 SHveysariya frankini tashkil etadi. 1958 yilda tuzilgan Xalqaro dengiz tashkiloti – IMO (International Maritime Organization) dengizda kema qatnovi masalalari bilan shug‘ullanuvchi xalqaro tashkilotlardan biri hisoblanadi. U dengizda yo‘lovchi va yuk tashish sohasida, shu jumladan dengizda suzish xavfsizligi va dengizni ifloslanishdan saqlash bilan bog‘liq xalqaro hujjatlarni ishlab chiqadi. Ushbu tashkilot faoliyati natijasida dengizda xalqaro yo‘nalishda yo‘lovchi va yuk tashish masalalarini tartibga soluvchi bir qancha konvensiyalar imzolandi: «Dengizda inson hayotini qo‘riqlash to‘g‘risidagi xalqaro Konvensiya» (1974); «Dengizda yo‘lovchi va yuk tashishning ba’zi bir qoidalarini bir xillashtirish to‘g‘risidagi xalqaro Konvensiya» (1967); «Dengizda yo‘lovchi tashishning ba’zi bir qoidalarini bir xillashtirish to‘g‘risidagi xalqaro Konvensiya» (1981); «Dengizda halokatga uchraganlarni qidirish va qutqarish to‘g‘risidagi xalqaro Konvensiya» (1979); «Dengizni chiqindilar va boshqa materiallar bilan ifloslanishining oldini olish to‘g‘risidagi Konvensiya» (1972) va b. Agar dengizda yo‘lovchi tashish kruiz xususiyatiga ega bo‘lsa, dengizda yo‘lovchi tashish to‘g‘risidagi shartnomaga mijozga xizmat ko‘rsatish sohasiga, chunonchi: ovqatlanish, ko‘ngilochar tadbirlar, ekskursiya dasturiga tegishli bo‘lgan qo‘shimcha bitimlar tuziladi. Savdo maqsadlarida dengizda suzish kodeksining boblaridan biri kemani muayyan muddatga fraxt qilish (taym-charter) to‘g‘risidagi shartnomaga bag‘ishlanadi. Ushbu shartnoma turistik va boshqa maqsadlarda yo‘lovchilarni ommaviy tashish uchun dengiz kemalaridan foydalanuvchi turfirmalar va boshqa tashkilotlarga qiziqarlidir. Kemani vaqtinchalik fraxt qilish shartnomasiga ko‘ra kema egasi belgilangan haq (fraxt) evaziga fraxt qiluvchiga kemani va kema ekipaji a’zolarining xizmatlarini yo‘lovchi, yuk tashish uchun yoki boshqa tijorat maqsadlarida muayyan muddatga taqdim etish majburiyatini oladi. Bunday
shartnomani rasmiylashtirishda unda quyidagilar ko‘rsatilishi shart: taraflar
nomi;  fraxt  qilish  maqsadi;  kema  nomi,  uning texnik  va  foydalanish
ko‘rsatkichlari (yuk ko‘tarish qobiliyati, tezligi va b.); suzish hududi; kemani
topshirish va qaytarish vaqti va joyi; fraxt qiymati; taym-charterning amal
qilish muddati.
Butun taym-charter muddati mobaynida kemani soz holatda saqlash
kema 
egasining  majburiyati  hisoblanadi.  Fraxt  qiluvchi  kemadan
foydalanganlik  uchun haqni  o‘z  vaqtida  to‘lashi  shart  —  odatda  haq
muayyan  muddat  (yarim  oy,  bir  oy) uchun oldindan avans tariqasida
to‘lanadi. Haq to‘lash muddatlariga rioya qilinmagan hollarda kema egasi
shartnomani bekor qilish va kemani chaqirib olishga haqli.
Taym-charter shartnomasiga ko‘ra kapitan hamda ekipajning boshqa
a’zolari kema egasining kemani boshqarish, ichki tartib va ekipaj tarkibiga oid
farmoyishlariga 
bo‘ysunishi  lozim.  Kemadan  tijorat  maqsadlarida
foydalanishga oid farmoyishlarni fraxt qiluvchi beradi. Bunda fraxt qiluvchi
kemadan  shartnomada  nazarda  tutilmagan maqsadlarda yoki bitimda
nazarda tutilmagan suzish hududida foydalanishga haqli emas.
Savdo maqsadlarida dengizda suzish kodeksida  kemani ekipajsiz fraxt
qilish (berbout-charter) shartnomasi ham nazarda tutilgan. Kemani ekipajsiz
fraxt qilish shartnomasiga ko‘ra kema egasi belgilangan haq (fraxt) evaziga
fraxt qiluvchiga muayyan muddatga foydalanish va egalik qilishga ekipaj bilan
komplektlanmagan va jihozlanmagan kemani yo‘lovchi, yuk tashish uchun
yoki boshqa tijorat maqsadlarida taqdim etish majburiyatini oladi. Bu holda
fraxt  qiluvchi  kema  ekipajini  mustaqil ravishda  komplektlaydi.  Komanda
ilgari mazkur kema ekipaji a’zosi bo‘lgan yoki bo‘lmagan shaxslardan tashkil
topishi mumkin. Ekipajni komplektlash usulidan qat’i nazar, uning barcha
a’zolari fraxt qiluvchining barcha buyruqlariga bo‘ysunishlari shart. Berbout-
charter shartnomasida quyidagilar ko‘rsatilishi lozim: taraflarning nomi; kema
nomi, klassi, bayrog‘i, texnik va foydalanish ko‘rsatkichlari; sarflaydigan
yonilg‘i miqdori; suzish hududi; fraxt qilish maqsadi; kemani topshirish va
Logotip
shartnomani rasmiylashtirishda unda quyidagilar ko‘rsatilishi shart: taraflar nomi; fraxt qilish maqsadi; kema nomi, uning texnik va foydalanish ko‘rsatkichlari (yuk ko‘tarish qobiliyati, tezligi va b.); suzish hududi; kemani topshirish va qaytarish vaqti va joyi; fraxt qiymati; taym-charterning amal qilish muddati. Butun taym-charter muddati mobaynida kemani soz holatda saqlash kema egasining majburiyati hisoblanadi. Fraxt qiluvchi kemadan foydalanganlik uchun haqni o‘z vaqtida to‘lashi shart — odatda haq muayyan muddat (yarim oy, bir oy) uchun oldindan avans tariqasida to‘lanadi. Haq to‘lash muddatlariga rioya qilinmagan hollarda kema egasi shartnomani bekor qilish va kemani chaqirib olishga haqli. Taym-charter shartnomasiga ko‘ra kapitan hamda ekipajning boshqa a’zolari kema egasining kemani boshqarish, ichki tartib va ekipaj tarkibiga oid farmoyishlariga bo‘ysunishi lozim. Kemadan tijorat maqsadlarida foydalanishga oid farmoyishlarni fraxt qiluvchi beradi. Bunda fraxt qiluvchi kemadan shartnomada nazarda tutilmagan maqsadlarda yoki bitimda nazarda tutilmagan suzish hududida foydalanishga haqli emas. Savdo maqsadlarida dengizda suzish kodeksida kemani ekipajsiz fraxt qilish (berbout-charter) shartnomasi ham nazarda tutilgan. Kemani ekipajsiz fraxt qilish shartnomasiga ko‘ra kema egasi belgilangan haq (fraxt) evaziga fraxt qiluvchiga muayyan muddatga foydalanish va egalik qilishga ekipaj bilan komplektlanmagan va jihozlanmagan kemani yo‘lovchi, yuk tashish uchun yoki boshqa tijorat maqsadlarida taqdim etish majburiyatini oladi. Bu holda fraxt qiluvchi kema ekipajini mustaqil ravishda komplektlaydi. Komanda ilgari mazkur kema ekipaji a’zosi bo‘lgan yoki bo‘lmagan shaxslardan tashkil topishi mumkin. Ekipajni komplektlash usulidan qat’i nazar, uning barcha a’zolari fraxt qiluvchining barcha buyruqlariga bo‘ysunishlari shart. Berbout- charter shartnomasida quyidagilar ko‘rsatilishi lozim: taraflarning nomi; kema nomi, klassi, bayrog‘i, texnik va foydalanish ko‘rsatkichlari; sarflaydigan yonilg‘i miqdori; suzish hududi; fraxt qilish maqsadi; kemani topshirish va
qaytarish vaqti va joyi; fraxt qiymati hamda shartnomaning amal qilish
muddati.
5.2. DENGİZ KRUİZ KEMALARİDA XİZMAT KO‘RSATİSH
XX  asr  oxirida  kruiz  industriyasi  turistik  biznesning  eng  jadal
rivojlanayotgan sektoriga aylandi.  Ma’lumki,  kruiz  deganda suv transporti
turlarida  sayohat  qilish tushuniladi.  U  orol  qirg‘og‘i  bo‘ylab  ekskursiya
qilishni,  port  shaharlarning  diqqatga sazovor  joylari  bilan  tanishishni,
shuningdek dengiz va daryo laynerlari bortida dam olishni o‘z ichiga oladi.
Kruiz kompaniyalari, shuningdek ularning floti ko‘rsatiladigan
xizmatlar toifasiga  qarab  (mehmonxonalar  singari)  toifalarga  ajratiladi.
Aksariyat yirik kruiz kompaniyalari ommaviy iste’molchiga qarab mo‘ljal
olsa-da, ular ko‘rsatadigan xizmatlar «4 — 5 yulduz» darajasidadir. Oliy
toifa («6 yulduz») kemalar atigi to‘rtta bo‘lib, ular «Seaborn», «Radisson
Seven Seas Cruises», «Cunard Line» va «Silversea Cruises» kompaniyalariga
tegishli. Mazkur kompaniyalarning kemalari kamida 200 — 250 yo‘lovchiga
mo‘ljallangan  bo‘lib,  ularga  hashamatli  apartamentlarda  eksklyuziv dam
olish hamda sayohatchilarning odatlari va xohish-istaklarini hisobga oluvchi
xizmatlar taklif qilinadi. Bunday kompaniyalarning xizmatlaridan kema
bortida o‘tkazilgan har bir kun uchun 1000 AQSH dollari va undan ko‘proq haq
to‘lashga qodir boy odamlar foydalanadi.
Ommaviy turizmga xizmat ko‘rsatish uchun mo‘ljallangan dengiz kruiz
kemalari 1700 dan 2600 tagacha yo‘lovchi sig‘adigan ko‘p palubali ulkan
kemalardir. Zamonaviy kemalarning o‘rtacha tonnaji 75 000 t dan 100 000 t
gacha etadi.
«Royal 
Caribbean 
International»  va 
«Celebrate 
Cruises»
kompaniyalarining dengiz laynerlari o‘zining qulayliklari bilan ajralib
turadi. «Royal Caribbean» kompaniyasining  dengiz  floti  uch  klass:
Radiance, Vision va Voyager klasslariga mansub kemalardan iborat.
Logotip
qaytarish vaqti va joyi; fraxt qiymati hamda shartnomaning amal qilish muddati. 5.2. DENGİZ KRUİZ KEMALARİDA XİZMAT KO‘RSATİSH XX asr oxirida kruiz industriyasi turistik biznesning eng jadal rivojlanayotgan sektoriga aylandi. Ma’lumki, kruiz deganda suv transporti turlarida sayohat qilish tushuniladi. U orol qirg‘og‘i bo‘ylab ekskursiya qilishni, port shaharlarning diqqatga sazovor joylari bilan tanishishni, shuningdek dengiz va daryo laynerlari bortida dam olishni o‘z ichiga oladi. Kruiz kompaniyalari, shuningdek ularning floti ko‘rsatiladigan xizmatlar toifasiga qarab (mehmonxonalar singari) toifalarga ajratiladi. Aksariyat yirik kruiz kompaniyalari ommaviy iste’molchiga qarab mo‘ljal olsa-da, ular ko‘rsatadigan xizmatlar «4 — 5 yulduz» darajasidadir. Oliy toifa («6 yulduz») kemalar atigi to‘rtta bo‘lib, ular «Seaborn», «Radisson Seven Seas Cruises», «Cunard Line» va «Silversea Cruises» kompaniyalariga tegishli. Mazkur kompaniyalarning kemalari kamida 200 — 250 yo‘lovchiga mo‘ljallangan bo‘lib, ularga hashamatli apartamentlarda eksklyuziv dam olish hamda sayohatchilarning odatlari va xohish-istaklarini hisobga oluvchi xizmatlar taklif qilinadi. Bunday kompaniyalarning xizmatlaridan kema bortida o‘tkazilgan har bir kun uchun 1000 AQSH dollari va undan ko‘proq haq to‘lashga qodir boy odamlar foydalanadi. Ommaviy turizmga xizmat ko‘rsatish uchun mo‘ljallangan dengiz kruiz kemalari 1700 dan 2600 tagacha yo‘lovchi sig‘adigan ko‘p palubali ulkan kemalardir. Zamonaviy kemalarning o‘rtacha tonnaji 75 000 t dan 100 000 t gacha etadi. «Royal Caribbean International» va «Celebrate Cruises» kompaniyalarining dengiz laynerlari o‘zining qulayliklari bilan ajralib turadi. «Royal Caribbean» kompaniyasining dengiz floti uch klass: Radiance, Vision va Voyager klasslariga mansub kemalardan iborat.
Radiance kemalarining intereri o‘zining shinamligi bilan farq qiladi.
Ko‘p  sonli darchalar  dengiz  manzaralarini  kuzatish  imkonini  beradi.
Kayutalarning yarmidan ko‘prog‘i individual verandaga ega. Vision klassiga
mansub 6 kemaning barchasi o‘ziga xosligi va tashqi ko‘rinishi bilan ajralib
turadi. Voyager klassi kemalari boshqa kruiz kemalaridan kattaligi bilan farq
qiladi, chunki ular katta maydonlarni talab qiluvchi turli zamonaviy texnika
vositalari bilan jihozlangan.
Bugungi kunda jahondagi eng katta (va qimmat) kruiz layneri 17 palubali
gigant  «Voyager of the Seas» hisoblanadi. 1999 yilda suvga tushirilgan bu
kema  «Royal Caribbean International» kompaniyasiga tegishli. Uning suv
sig‘imi 142 000 t, bortga olishi mumkin bo‘lgan yo‘lovchilar soni — 2200
mehmon va 1180 ekipaj a’zosi, o‘rtacha tezligi — 50 km/soat. Kemaning
o‘lchamlari ham aqlni lol qoldiradi: uzunligi  – 311 m, kengligi – 47 m,
balandligi – 70 m.
Ushbu dengiz laynerining o‘ziga xosligi shundan iboratki, uning bortida
birinchi marta quyidagilar qurilgan: konkida uchish maydonchasi, alpinizm bilan
shug‘ullanish uchun devor va haqiqiy ko‘cha — to‘rt paluba balandlikdagi
oynavand gumbaz ostida promenad. Kemada restoranlar va barlar,
diskotekalar, uch yarusli teatr, tungi klublar, kazino, kutubxona, kinoteatr,
ko‘p sonli basseynlar (jakuzi bilan), bolalar va kattalar uchun “suvtog‘lar”,
sauna, sport inshootlari (golf maydoni, rolikodrom, basketbol maydonchasi,
uzunligi 400 m bo‘lgan yugurish yo‘lagi, fitnes-studiya, 900 tomoshabinga
mo‘ljallangan muz maydoni), tabiiy solyariy, go‘zallik saloni, massaj kabineti,
vertolyot  maydonchasi  va  hokazolar  bor.  Palubalar  o‘rtasida  o‘n  to‘rtta
oynavand lift yordamida aloqa qilinadi. 
SHuni ta’kidlab o‘tish kerakki, 2000 va 2001 yillarda yana ikkita
shunday megalayner – «Explorer of the Seas» va «Adventure of the Seas»
suvga tushirildi.
Ekonom-klass  bo‘yicha  kruizlarni  amalga  oshirishda  normal  hayot
ta’minoti uchun zarur barcha qulayliklarga ega bo‘lgan eski andozadagi kichik
Logotip
Radiance kemalarining intereri o‘zining shinamligi bilan farq qiladi. Ko‘p sonli darchalar dengiz manzaralarini kuzatish imkonini beradi. Kayutalarning yarmidan ko‘prog‘i individual verandaga ega. Vision klassiga mansub 6 kemaning barchasi o‘ziga xosligi va tashqi ko‘rinishi bilan ajralib turadi. Voyager klassi kemalari boshqa kruiz kemalaridan kattaligi bilan farq qiladi, chunki ular katta maydonlarni talab qiluvchi turli zamonaviy texnika vositalari bilan jihozlangan. Bugungi kunda jahondagi eng katta (va qimmat) kruiz layneri 17 palubali gigant «Voyager of the Seas» hisoblanadi. 1999 yilda suvga tushirilgan bu kema «Royal Caribbean International» kompaniyasiga tegishli. Uning suv sig‘imi 142 000 t, bortga olishi mumkin bo‘lgan yo‘lovchilar soni — 2200 mehmon va 1180 ekipaj a’zosi, o‘rtacha tezligi — 50 km/soat. Kemaning o‘lchamlari ham aqlni lol qoldiradi: uzunligi – 311 m, kengligi – 47 m, balandligi – 70 m. Ushbu dengiz laynerining o‘ziga xosligi shundan iboratki, uning bortida birinchi marta quyidagilar qurilgan: konkida uchish maydonchasi, alpinizm bilan shug‘ullanish uchun devor va haqiqiy ko‘cha — to‘rt paluba balandlikdagi oynavand gumbaz ostida promenad. Kemada restoranlar va barlar, diskotekalar, uch yarusli teatr, tungi klublar, kazino, kutubxona, kinoteatr, ko‘p sonli basseynlar (jakuzi bilan), bolalar va kattalar uchun “suvtog‘lar”, sauna, sport inshootlari (golf maydoni, rolikodrom, basketbol maydonchasi, uzunligi 400 m bo‘lgan yugurish yo‘lagi, fitnes-studiya, 900 tomoshabinga mo‘ljallangan muz maydoni), tabiiy solyariy, go‘zallik saloni, massaj kabineti, vertolyot maydonchasi va hokazolar bor. Palubalar o‘rtasida o‘n to‘rtta oynavand lift yordamida aloqa qilinadi. SHuni ta’kidlab o‘tish kerakki, 2000 va 2001 yillarda yana ikkita shunday megalayner – «Explorer of the Seas» va «Adventure of the Seas» suvga tushirildi. Ekonom-klass bo‘yicha kruizlarni amalga oshirishda normal hayot ta’minoti uchun zarur barcha qulayliklarga ega bo‘lgan eski andozadagi kichik
kemalardan 
foydalaniladi.  Klassik  kruizlar,  qoida  tariqasida,  kruiz
laynerlarining servisi, komfort iva dizayniga qo‘yiladigan barcha zamonaviy
talablarga javob beradigan yangi yoki qayta jihozlangan kemalarda amalga
oshiriladi.  Mazkur  dengiz  sayohatlari  o‘rtcha ommaviy  iste’molchi  uchun
mo‘ljallangan.  Premium,  lyuks  va  eksklyuziv  kruizlar  boy turistlarga
mo‘ljallangan bo‘lib, ularga individual tartibda xizmat ko‘rsatiladi.
Karib dengizi havzasi va O‘rtaer dengizi dengiz kruizlari o‘tkaziladigan
asosiy hududlar hisoblanadi. Karib dengizi havzasining afzal jihati shundan
iboratki, bu erda kruizlarni yil bo‘yi o‘tkazish mumkin. Karib dengizi havzasi
bo‘ylab  tashkil  etilgan kruizlar  davomida  turistlar  bir  necha  mamlakatga
tashrif buyurishlari va ularning diqqatga sazovor joylari bilan tanishishlari,
ajoyib plyajlarda dam olishlari, mashhur sharshara va vulqonlarni tomosha
qilishlari, Bagama orollaridagi YAshil lagunada delfinlar bilan suzishda ishtirok
etishlari mumkin. Deyarli har bir portda ularga suv osti dunyosini batiskafda yoki
lasta, niqob yoki akvalang yordamida tadqiq qilish imkoniyati beriladi. Ushbu
hudud bo‘ylab kruiz sayohatlarining davomiyligi 3 kundan ikki haftagacha;
marshrutlar yo‘nalishlarga qarab tasniflanadi: G‘arbiy Karib, Sharqiy Karib,
Janubiy Karib, Karib Sharqi va G‘arbi, butun Karib.
Paromlarda  kruizlar
 dengiz  sayohatlarining  so‘nggi  yillarda
ommaviylashib borayotgan turlaridin biridir. Umumiy holda parom deganda
muayyan  qirg‘oqlar o‘rtasidagi  suv  to‘siqlari  orqali  transport  vositalari
(avtomobillar,  avtobuslar,  temir  yo‘l vagonlari), yuklar va yo‘lovchilarni
muntazam tashishga mo‘ljallangan suzuvchi qurilma (kema, sol va sh.k.)
tushuniladi.
Logotip
kemalardan foydalaniladi. Klassik kruizlar, qoida tariqasida, kruiz laynerlarining servisi, komfort iva dizayniga qo‘yiladigan barcha zamonaviy talablarga javob beradigan yangi yoki qayta jihozlangan kemalarda amalga oshiriladi. Mazkur dengiz sayohatlari o‘rtcha ommaviy iste’molchi uchun mo‘ljallangan. Premium, lyuks va eksklyuziv kruizlar boy turistlarga mo‘ljallangan bo‘lib, ularga individual tartibda xizmat ko‘rsatiladi. Karib dengizi havzasi va O‘rtaer dengizi dengiz kruizlari o‘tkaziladigan asosiy hududlar hisoblanadi. Karib dengizi havzasining afzal jihati shundan iboratki, bu erda kruizlarni yil bo‘yi o‘tkazish mumkin. Karib dengizi havzasi bo‘ylab tashkil etilgan kruizlar davomida turistlar bir necha mamlakatga tashrif buyurishlari va ularning diqqatga sazovor joylari bilan tanishishlari, ajoyib plyajlarda dam olishlari, mashhur sharshara va vulqonlarni tomosha qilishlari, Bagama orollaridagi YAshil lagunada delfinlar bilan suzishda ishtirok etishlari mumkin. Deyarli har bir portda ularga suv osti dunyosini batiskafda yoki lasta, niqob yoki akvalang yordamida tadqiq qilish imkoniyati beriladi. Ushbu hudud bo‘ylab kruiz sayohatlarining davomiyligi 3 kundan ikki haftagacha; marshrutlar yo‘nalishlarga qarab tasniflanadi: G‘arbiy Karib, Sharqiy Karib, Janubiy Karib, Karib Sharqi va G‘arbi, butun Karib. Paromlarda kruizlar dengiz sayohatlarining so‘nggi yillarda ommaviylashib borayotgan turlaridin biridir. Umumiy holda parom deganda muayyan qirg‘oqlar o‘rtasidagi suv to‘siqlari orqali transport vositalari (avtomobillar, avtobuslar, temir yo‘l vagonlari), yuklar va yo‘lovchilarni muntazam tashishga mo‘ljallangan suzuvchi qurilma (kema, sol va sh.k.) tushuniladi.