TURKISTONDA ROSSIYA IMPERIYASI MUSTAMLAKA BOSHQARUV TUZUMINNNG QAROR TOPISHI (Turkiston general-gubernatorligining harbiy-ma’muriy boshqaruv tizimi, Vassal Buxoro amirligi va Xiva xonligining siyosiy tuzumi)
Yuklangan vaqt
2024-04-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
26
Faytl hajmi
54,3 KB
Ilmiybaza.uz
TURKISTONDA ROSSIYA IMPERIYASI MUSTAMLAKA
BOSHQARUV TUZUMINNNG QAROR TOPISHI
Reja:
1.Podsho Rossiyasining Turkistonni bosib olishi.
2.Rossiya imperiyasining Turkistondagi mustamlakachilik siyosati va uning
oqibatlari.
3.Turkiston general-gubernatorligining harbiy-ma’muriy boshqaruv tizimi.
4. Mustamlaka boshqaruv tizimida sud va politsiya organlari funksiyalari.
5. Vassal Buxoro amirligi va Xiva xonligining siyosiy tuzumi
Ilmiybaza.uz
XVI asrning ikkinchi yarmiga kelib Rossiya podsholigi o’z hududlarini
kengaytira borib Qozon, Ashtarxon (Astraxan) va Sibir xonliklarini bosib oldi.
Shundan so’ng rus podsholarining O’rta Osiyo hududlariga qiziqishi kuchaya
boshladi. Podsho hukumati bu hududlar haqida ma’lumot to’plash uchun 1558 yil
aprelida “Moskva savdo kompaniyasi” vakili Antoni Jenkinsonni Richard va Robert
Jonsonlar bilan birgalikda 1589 yil sentyabrigacha, 1620 yilda Ivan Xoxlovni, 1669
yilda B.A. Pazuxin va S.I. Pazuxinlarni, 1675 yilda V.A. Daudov boshchiligidagi
elchilarni Buxoro, Xiva, Samarqand, Urganch va Balxga jo’natgan edi. Bu
elchilarning asosiy maqsadlari O’rta Osiyo xonliklari va unga qo’shni bo’lgan
hududlarning iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy va harbiy ahvoli, xalqaro aloqalari haqida
ma’lumotlar to’plashdan iborat edi.
Ammo, O’rta Osiyo hududlarini bosib olish uchun to’g’ridan to’g’ri amaliy
harakatlar XVIII asr boshlarida, ya’ni, Pyotr I hukmronligi davrida boshlandi.
Mang’ishloqlik turkman savdogari Xo’ja Nafas orqali Amudaryo sohili oltin
qumlariga boyligi haqida xabarni eshitgan Pyotr I 1717 yilda knyaz Bekovich-
Cherkasskiy ekspeditsiyasini 3000 dan ortiq qo’shin bilan Xiva xonligiga jo’natadi.
Ammo, bu ekspeditsiya muvaffaqiyatli chiqmay, uning qo’shinlari Xiva xoni
Sherg’ozixon tomonidan qirib tashlanadi. Shundan so’ng Pyotr I 1721 yilda Florio
Beveni boshchiligidagi elchilarni Buxoroga jo’natadi. Italiyalik Rossiya josusi F.
Beveniga elchilik niqobidagi o’z safari chog’ida iqtisodiy va geografik ahamiyatga
molik yerlarni buxoroliklarga sezdirmasdan eslab qolish, Kaspiyga quyiladigan
katta-katta daryolar va mavjud kemalar, shaharlar va istehkomlar haqida
ma’lumotlar to’plash topshirilgan edi.
Bundan tashqari F.Beneveni Buxoro xonligi qal’alari va qo’shinlarining
umumiy soni, armiyasining tuzilishi va ahvoli, boshqarish usuli, Buxoroning Eron,
Xivava Turkiya bilan munosabatlari haqida to’la ma’lumot to’plashi hamda
Rossiyabilan
Buxoro
davlati
o’rtasida
savdo-sotiqni
rivojlantirishda
mavjudimkoniyatlarni aniqlash bilan birga, O’rta Osiyo daryolaridagi oltin
zahiralari haqida ma’lumot to’plashi ham lozim edi. F Beneveni Buxoroda uch
yildan ortiq yashab Buxoro va Xiva xonligining ichki va tashqi siyosati, iqtisodiyot,
Ilmiybaza.uz
tabiiiy boyliklari haqida ma’lumotlar to’plab 1825 yilda Rossiyaga qaytadi. XVIII
asrning birinchi choragida ko’chmanchi qozoqlar Ural daryosi va Kaspiy dengizidan
Xiva xonligi chegarasigacha bo’lgan hududda Katta, O’rta va Kichik juzga
bo’lingan holda yashar edilar. Qozoq sultonlari o’rtasidagi urushlar ustiga,
qalmoqlarning hujumlari qo’shilib, o’zaro qonli to’qnashuvlar bo’lib turgan. Undan
tashqari 1723 yilgi ocharchilik qozoqlarni qiyin ahvolga solib qo’ydi.
O’zaro urushlardan charchagan qozoq sultoni (Kichik juz) Abulxayrxon 1730
yilda Rossiyaga murojjat qilib, qozoqlarni Rossiya himoyasiga olishini so’radi.
XVIII asrning birinchi yarmida barcha ko’chmanchi qozoqlar Rossiya tobeligiga
olindi. Rossiya hukumati o’zbek xonliklarini bosib olish maqsadida butun XVIII asr
mobaynida qozoq juzlari yashab turgan hududlarda 150 ga yaqin katta va kichik
qal’alar qurdirib, platsdarm sifatidagi yangi shaharlarga (Omsk, Semipalatinsk, Ust-
Kamenogorsk, Orenburg va boshq.) asos soldilar.
XIX asr boshlariga kelib Yevropaning ba’zi davlatlari o’rtasida harbiy-siyosiy
vaziyat keskinlashib ketganligi bois, 1806-1812 yillarda rus-turk, 1808-1809
yillarda rus –shved, 1805-1813 yillarda rus –fors, 1805-1812 rus-frantsuz urushlari
bo’lib o’tdi. Buning natijasida Rossiya hukumatining o’zbek xonliklariga bo’lgan
e’tibori kamaydi. Nikolay I (1825-1855 yy.) rus taxtiga o’tirgach vaziyat yana
o’zgardi. Qozoq dashtlaridagi harbiy istehkomlar vositasida Rossiya imperiyasi
Xiva xonligi hududlariga yaqinlashib kela boshladi.
Rossiyaning o’zbek xonliklariga nisbatan siyosatini izchil amalga oshirish
tarafdorlaridan biri bo’lgan Orenburg general-gubernatori V.A.Perovskiy podsho
Nikolay I farmoniga ko’ra 1839 yilda 5 mingdan ziyod qurollangan qo’shin bilan
Xiva xonligi ustiga yurish boshladi. Ammo, yo’ldagi og’ir shart-sharoitlar rus
qo’shinlarining ahvolini qiyinlashtirdi. 1840 yilning boshlarida Xiva chegaralariga
yetib kelgan Perovskiy qo’shinlari Xiva xoni Olloqulixonning o’zbek, qozoq va
turkmanlardan iborat birlashgan qo’shinlari tomonidan tor –mor etildi. XIX asrning
o’rtalarida jahonning yirik davlatlari o’rtasida yangi mustamlakalar uchun kurash
qizib ketgan bir sharoitda Rossiya imperiyasi ham bu kurashlardan chetda qolmadi.
Shu jihatdan bu davrda Angliya va Rossiya manfaatlari O’rta Osiyoda to’qnashdi.
Ilmiybaza.uz
Rossiya imperiyasi hukumati Angliyaning Turkiston va Kaspiy dengizining sharqiy
tomonlarini egallab olishidan xavsirayotgan edilar. Chunki Angliya Afg’oniston va
Hindiston orqali o’zbek xonliklari bilan savdo-sotiq va diplomatik aloqalar olib
borar edi.
Angliyaning asosiy maqsadi xonliklarni bosib olishga urinayotgan
Rossiyaning rejalarini barbod qilish, o’zbek xonliklarini Rossiyaga qarshi
birlashtirish hamda O’rta Osiyo bozorlarini egallash edi. Angliya o’z maqsadini
amalga oshirishni tezlatish uchun turli yillarda Stoddart, Konolli, Byorn, Archi
Todd, Abbot, Shekspir, Iosif Volf kabi ko’plab fors va turk tillarini yaxshi bilgan
josuslarni o’zbek xonliklariga jo’natdi. Shuningdek, Angliya hukumati Turkiya
bilan hamkorlikda O’rta Osiyo davlatlarini birlashtirishga ko’p harakat qildi. Ammo,
ularning barcha harakatlari zoe ketdi. Chunki, o’zbek xonliklari o’rtasida nizolar
kuchli edi.
Undan tashqari Rossiya hukumati o’zbek xonliklarini bir-biriga qarshi gij-
gijlatish siyosatini olib bordi.
Rossiya hukumati O’rta Osiyo hududlarini bosib olishdan ko’proq manfaatdor
bo’lib, bu manfaatdorlik bosqinchilik harakatlarini tezlashtirishga undar edi.
Olimlarning fikrlariga ko’ra, quyidagi sabablar Rossiyaning O’rta Osiyo
xonliklarini bosib olishni tezlashtirgan edi:
1. Rossiyaning yengil sanoatini ta’minlab beruvchi arzon hom ashyo bazasining
O’rta Osiyoda mavjudligi.
2. Qrim urushi (1853-1856 yy.) tufayli Qora dengiz portlarining Rossiya qo’lidan
ketishi hamda uning o’rniga O’rta Osiyo xonliklarini egallash hisobiga to’ldirish.
O’rta Osiyo orqali Eron, Afg’oniston, Xitoy, Hindiston kabi davlatlarda
Angliyaning ta’sirini yo’qotib, bu davlatlar bilan savdo va diplomatik aloqalar
o’rnatish.
3. Rossiyaning Yevropa bozorlari bilan raqobat qila olmasligi sababli ishlab
chiqarilgan mahsulot uchun O’rta Osiyo bozorlarini egallashi lozim edi.
4. Rossiyada o’tkazilgan yer islohotlari tufayli qashshoqlashib qolgan aholini
ko’chirib keltirish hamda ularni yer-suv bilan ta’minlash.
Ilmiybaza.uz
Shuningdek, Angliyaning O’rta Osiyo bozorlariga intilishi ham Rossiya
hukumatini tashvishga solib qo’ygan edi. Shu bois ham xonliklarga bevosita
chegaradosh bo’lganligidan foydalangan Chor Rossiyasi harbiy harakatlarni boshlab
yubordi. 1853 yilda Orenburg general-gubernatori V.A.Perovskiy qo’shinlari
Qo’qon xonligining strategik ahamiyatga ega bo’lgan Oqmachit (hozirgi Qizil
O’rda) qal’asini kuch bilan egalladi. Qrim urushi tufayli
to’xtab qolgan harbiy harakatlar 1860 yilning yozida yana jonlanib, polkovnik
Simmerman boshchiligidagi rus qo’shinlari To’qmoq, keyin esa Pishpak (hoz.
Bishkek) qal’alarini egalladilar.
1864 yilning may oyida Verniy qal’asidan (1854 yilda Almati ovuli yonida
ruslar tomonidan qurilgan) yo’lga chiqqan polkovnik Chernyaev Avliyoota, Suzoq
qal’alarini, iyul oyida Turkiston shahrini bosib oldi. Shundan so’ng Chimkent shahri
qamal qilinib, bu yerda rus qo’shinlari Qo’qon sarkardasi Alimqul Amirilashkar
zarbalariga duch keldilar. Ammo, harbiy- texnik jihatdan ustunlikka ega bo’lgan
Chernyaev qo’shinlari 22 sentyabrda Chimkentni egallashga erishdilar. 1864 yilning
oktyabrida Chernyaev qo’shinlari Toshkentga hujum boshladilar va shaharning
sharqidagi Darvishak qopqa degan joyda mag’lubiyatga uchradilar.
1864-1865 yilning qishida Chernyaev Toshkentga yurish uchun harbiy
tayorgarlik ko’rib, o’z qo’shinlarini Sibir va Orenburgdan yetib kelgan qurol-yarog’,
qo’shimcha harbiy kuchlar bilan to’ldirdi. 1865 yil 28 aprelda Chernyaev Chirchiq
daryosi bo’yidagi Niyozbek qal’asini egallab, bu yerdagi Toshkent shahrini suv
bilan ta’minlab tutuvchi to’g’onni bo’zib tashladi. Toshkent mudofaasini tashkil
etishda Alimqul sarkardaning xizmatlari katta bo’ldi.
8 may kuni Alimqul katta lashkar bilan Qo’qondan yetib 9 may kuni ruslar
bilan jangga kirishdi. Ammo, Alimqul qattiq yarador bo’lib, halok bo’lgach
toshkentliklar orasida sarosimalik boshlandi. 1865 yil 15 iyun kuni Toshkent zabt
etildi.
Shundan so’ng Chor Rossiyasi qo’shinlarining harbiy harakatlari Buxoro
amirligiga qaratildi. 1866 yilda olib borilgan bosqinchilik urushlari natijasida
(general Romanovskiy boshchiligida) amirlik hududlari egallana boshlandi. 1866 yil
Ilmiybaza.uz
may oyida Erjarda bo’lgan jangda amir Muzaffar yengilib Jizzahga qochdi. 19-22
may kunlari bo’lgan janglardan so’ng Romanovskiy qo’shinlari Xo’jandni
egalladilar. Oktyabr oyida O’ratepa va Zomin bosib olindi. Jizzax shahri uchun
qattiq janglar bo’lib 11-18 oktyabr kunlari bu shahar ham bosqinchilar tomonidan
egallandi. 1868 yil 1 may kuni fon Kaufman boshchiligidagi rus qo’shinlari
amirlikning yirik shaharlaridan biri bo’lgan Samarqandga yurish boshladilar.
Cho’ponota tepaligida bo’lgan jangda amir qo’shinlari mag’lubiyatga uchradi
va 2 may kuni Samarqand shahri egallandi. Amir Muzaffar asosiy kuchrlarni to’plab
Samarqand tomon yurdi. Kaufman ham katta kuchlar bilan Buxoroga tomon
harakatlandi. 2 iyun kuni Zirabuloqda har ikkala qo’shinlar o’rtasida jang bo’lib
amir mag’lubiyatga uchradi. Amir Muzaffar va Kaufman qo’shinlari Zirabuloqda
urushayotgan bir paytda Shahrisabz va Kitob beklari Jo’rabek va Bobobek hamda
amirning o’g’li Abdumalik to’ra boshchiligida Samarqandda qoldirilgan rus
qo’shinlariga qarshi kurash boshlandi. Ammo, Kaufman zudlik bilan Samarqandga
qaytib bu harakatni bostirdi va Samarqandni talon-taroj qilishga buyruq berdi. 1868
yil 23 iyunga kelib, chorasiz qolgan amir Muzaffar Turkiston general –gubernatori
fon Kaufman bilan sulh tuzishga majbur bo’ldi va Rossiya imperatorining vassaliga
aylandi. Bu sulhga ko’ra, Buxoro amiri Rossiyaga katta miqdorda tovon puli (125
ming tilla) to’lab, Rossiya hukumatining roziligisiz tashqi aloqalar olib borishdan
mahrum bo’ldi va Zarafshon daryosining yuqori qismidagi yerlar, Samarqand va
Kattaqo’rg’on Rossiya tarkibiga kiritildi.
1872 yilning oxirlarida Rossiya hukumati Xiva xonligiga qarshi harbiy
harakatlar boshlashga jiddiy qaror qabul qildi. Xivaga qarshi Orenburg,
Mang’ishloq, Krasnovodsk va Kavkaz okrugi qo’shinlari ham jalb etildi. 1873
yilning bahorida 12 mingdan ortiq qo’shin va 56 ta to’p-zambaraklarga umumiy
qo’mondonlik Kaufman zimmasiga yuklatilib, Xiva xonligiga yurish boshlandi.
Xiva hukmdori Muhammad Rahimxon II masalani tinch yo’l bilan hal etishga
urinishi behuda ketgach, harbiy kengash chaqirib, mudofaa rejalarini tuzadi va
dushman istilochilariga qarshi kuchlarni safarbar etadi. Ammo, kuchlar va harbiy
Ilmiybaza.uz
tayyorgarlik nisbati teng emas edi. 1873 yil 18 may kuni Amudaryo bo’ylaridagi
qattaq janglardan so’ng Xazorasp egallandi.
Shundan so’ng rus qo’shinlari Qo’ng’irot, Xo’jayli, Mang’it qal’alarini
egallab 29 may kuni Xivaga kirib keladilar. Xon Izmiqsho’r tarafdagi turkman
ovuliga qochib ketadi. U Xivaga qaytib kelguniga qadar xon saroyidagi qimmatbaho
buyumlar va 300 ta nodir qo’lyozma asarlar Peterburgga jo’natildi. 1873 yil 12
avgustda Xiva yaqinidagi Gandimiyon qishlog’ida fon Kaufman bilan Muhammad
Rahimxon o’rtasida sulh shartnomasi (“Gandimiyon shartnomasi”) imzolandi. Bu
shartnomaga ko’ra, Amudaryo quyi oqimining o’ng qirg’og’idagi yerlar Rossiya
ixtiyoriga o’tdi. Rus kemalarining Amudaryo bo’ylab suzishlari uchun barcha
imkoniyatlar yaratildi. Rus savdogarlari xonlik hududida erkin savdo qilish,
Amudaryoning chap qirg’og’ida savdo omborlari qurish huquqini oldilar. Xiva
xonligi Rossiyaning ruxsatisiz tashqi aloqalar olib borishdan mahrum etilib,
vassalga aylandi. Xonlik zimmasiga 2.200 ming so’m tovon to’lash (20 yil
muddatga) majburiyati yuklatildi. Rossiya savdo-sanoatchilari Xiva xonligida boj
va majburiyatlardan ozod etilib,ularga xonlikda ko’chmas mulk sotib olishga ruxsat
berildi.
Rossiya imperiyasi bosib olingan hududlarda o’z hukmronligini o’rnatish va
boshqarish
uchun
mustamlakachilarning
manfaatlarini
himoya
qiladigan
mustahkam boshqaruv tartiblarini joriy etish uchun barcha chora-tadbirlarni
ko’rdilar. Chunki boshqaruv tizimi Rossiya hukumati uchun juda muhim bo’lib,
bosib olingan joylarda mustamlakachilik siyosatini olib borishda asosiy tayanch
hisoblangan. Tadqiqotchilarning e’tirof etishlaricha, Turkiston ma’muriyati
imperiyaning boshqa o’lkalari boshqaruvidan o’zining keskin harbiylashgani bilan
alohida ajralib turadi. Rossiya hukumatining Turkiston o’lkasi uchun 1865-1916
yillar oralig’ida ishlab chiqqan hamda amalga tadbiq etilgan o’nta qonun loyihalari
(1865, 1867, 1871, 1873, 1882, 1884, 1886, 1908, 1912, 1916 yillar) da va ularning
moddalariga adliya, moliya, harbiy, ichki ishlar va boshqa vazirliklar kiritgan
o’zgarishlarda ana shu holat o’z aksini topgan.
Ilmiybaza.uz
Toshkent shahri bosib olinganidan so’ng 1864-1865 yillarda bosib olingan
hududlarda Orenburg general-gubernatorligi tarkibida (1865 y.) harbiy-lashgan
ma’muriy boshqaruv tartiblariga asoslangan Turkiston viloyati tashkil etilib, unga
general-mayor M.G.Chernyaev gubernator etib tayin-lanadi. Turkiston viloyatini
boshqarish uchun 1865 yil 6 avgustda “Turkiston viloyatini boshqarish to’g’risidagi
Muvaqqat Nizom” qabul qilinib, unga muvofiq harbiy va fuqarolik hokimiyati
harbiy gubernator qo’lida bo’limlarga bo’linib, ularni bo’lim boshliqlari
boshqargan. Bo’lim boshlig’i bir vaqtning o’zida bo’lim harbiy komendanti ham
hisoblangan.
Bo’lim boshliqlariga mahalliy aholi ustidan nazorat qiluvchi va rus
amaldorlaridan tayinlanadigan boshqaruvchilar bo’ysungan. Shuningdek, bu
“Nizom” ga ko’ra, Turkiston viloyati gubernatori, “biy, oqsaqol, rais va qozi
lavozimidagi tub joy aholi vakillarini egallab turgan lavozimiga tasdiqlash,
bo’shatish, almashtirish vakolatiga ega bo’lgan”. Mahalliy aholi ustidan nazorat
qiluvchi boshqaruvchilarning vazifalari joylarda tinchlikni saqlash, karvonlar
xavfsizligini ta’minlash, o’rmon, suv inshootlarini qo’riqlash, o’troq va
ko’chmanchi aholi o’rtasidagi janjallarni hal qilish, aholiga soliq va majburiyatlarni
belgilash, ularni o’z vaqtida va o’z miqdorida to’lashni nazorat qilish, nazorat
natijalarini bo’lim boshlig’iga yetkazishdan iborat bo’lgan.
Mahalliy aholining o’troq hayot kechiruvchi qismida sud ishlari bo’yicha
qozilar chiqargan hukmlar harbiy gubernator tomonidan tasdiqlanishi lozim bo’lib,
qozilarning chiqargan hukmlarini harbiy gubernator o’zgartirish huquqiga ega
bo’lgan. Ko’chmanchi aholining biy sudlari mahalliy aholi boshqaruvchilarining
ruxsati bilan o’tkazilgan. Biy sudlarida ishlar odat qoidalari asosida ko’rilgan.
1865 yildayoq Rossiya imperatori Aleksandr II ning farmoni bilan Orenburg
va G’arbiy Sibir general-gubernatorliklari hamda Turkiston viloyati turmush tarzi
va umumiy ahvolini o’rganish uchun “Dasht komissiyasi” tuzilib, O’rta Osiyoga
jo’natiladi. Ushbu komissiyaning vazifasi bosib olingan hududlardagi sharoitni
o’rganish hamda ularni qanday boshqarish haqida nizom tuzish uchun ma’lumotlar
Ilmiybaza.uz
to’plashdan iborat edi. Komissiya o’z ish jarayonida bosib olingan yerlardan
quyidagi qoidalarga asoslangan holda foydalanishni belgilab bergan edi:
1. Harbiy va fuqaro hokimiyatini bir qo’lda to’plagan holda o’lkani boshqarish.
2. Siyosiy hokimiyatga ega bo’lmagan barcha ichki ishlarni boshqarishni yerli
aholining xulq-atvori va urf-odatlarini hisobga olib, mahalliy aholi qo’liga
topshirish.
3. Mahalliy boshqarmada, uning qonun va urf-odatlarida mavjud bo’lgan davlat
manfaatlariga ziyon yetkazuvchi barcha narsalarni butunlay tugatish.
4. Imkoniyati boricha sudni ma’muriyatdan batamom ajratib qo’yish.
Ko’rinib
turibdiki,
“Dasht
komissiyasi”
ning
asosiy
vazifasi
mustamlakachilikka asoslangan o’lka boshqaruv tizimini takomillashtirishga
qaratilgan edi. Bu “Komissiya” tomonidan ishlab chiqilgan “Yettisuv va Sirdaryo
viloyatlarini boshqarish haqidagi qoidalar loyihasi” bo’yicha Vazirlar Mahkamasi
qabul qilgan qarorda quyidagilar qayd etilgan edi:
1. Loyihada ko’rsatilgan hududlarda Yettisuv va Sirdaryo viloyatlari tarkibida
Turkiston general-gubernatorligi tashkil etilsin.
2. General-gubernatorga o’lkani boshqarish uchun loyihada nazarda tutilgan
shtatlardan kelib chiqqan holda, boshqarish uchun amaldorlar olishga imkoniyat
berilsin.
3. General-gubernatorga loyihada ko’rsatilgan yerlarda, o’lkadagi mahalliy
sharoit, tuzem (mahalliy) xalqlarning ehtiyojlarini hisobga olgan holda so’nggi
marta qonuniy tartibda ko’rib chiqish va qabul qilish uchun uning qismlari
bo’yicha va yaxlit holda o’zining xulosasini berish topshirilsin. Ungacha loyihada
ko’rsatilgan holatlarni asos sifatida qabul qilib, o’lka tuzilishi uchun favqulodda
muhim va foydali deb hisoblangan hamma choralarni ko’rish topshirilsin.
Tadqiqotlarga ko’ra, Turkiston viloyatining Orenburg general- gubernatorligi
tarkibida bo’lishi vaqt o’tishi bilan turli muammolarni keltirib chiqargan edi.
Shuning uchun ham Turkiston viloyatining uzoqda joylashganligi, viloyat
ma’muriyati vakillari sonining kamchiligi general-gubernatorlik bilan bog’lanishga,
uning ko’rsatmalarini o’z vaqtida bajarilishiga salbiy ta’sir ko’rsatayotganligi
Ilmiybaza.uz
imperiya hukmron doiralari o’rtasida Turkiston viloyatini Orenburg general-
gebernatorligidan alohida ajratish masalasini kun tartibiga qo’ygan edi. 1867 yilda
Peterburgda Turkiston boshqaruvi bo’yicha tayyorlangan “Nizom” loyihasi maxsus
komissiya tomonidan muhokama qilinib, unda Orenburg general-gubernatorligidan
alohida bo’lgan Turkiston general-gubernatorligini tashkil qilish to’g’risidagi qaror
qabul qilinadi. 1867 yil 11 aprelda Aleksandr II tomonidan komissiya taklifi
ma’qullanib, 11 iyulda Janubiy Qozog’iston va O’rta Osiyoning bosib olingan
hududlarida Turkiston general-gubernatorligi tashkil etilganligi to’g’risida farmon
e’lon qilinadi.
Birinchi general-gubernator qilib fon Kaufman tayinlanadi.Yangi tashkil
etilgan ushbu ma’muriy birlik dastavval 2 ta – Sirdaryo va Yettisuv viloyatlarini o’z
ichiga olgan edi. Arxiv manbalarining ma’lumot berishicha, chor hukumatining
1867 yilgi manifestiga ko’ra, Kaufmanga “o’lkani boshqarish uchun kerakli va zarur
deb hisoblangan barcha tadbirlarni mahalliy sharoitdan kelib chiqqan holda mustaqil
ravishda amalga oshirish huquqi berilib, siyosiy, chegaraviy va savdo ishlarini hal
qilish, qo’shni mamlakatlarga ularning Rossiya bilan o’zaro aloqalariga tegishli
muzokaralar olib borish va bitimlar imzolash, o’zaro kelishuvga erishish va qarorlar
qabul qilish uchun ishonchli vakillarni jo’natishda cheklanmagan vakolatlar berildi”.
1867 yilgi “Nizom” loyihasida Turkiston o’lkasining Rossiya harbiy vazirligi
tarkibida bo’lishi, o’lka harbiy hokimiyat orqali boshqarilishi, general-gubernator
o’lkada joylashgan qo’shinga qo’mondonlik qilishi, boshqaruvning quyi bo’g’iniga
yerlik aholi vakillari saylov orqali saylanishi, o’lka boshqaruvini Rossiya
imperiyasidagi mavjud boshqaruvtizimiga yaqinlashtirib, keyinchalik o’lkani
imperiyaning ajralmas bir qismiga aylantirish, o’lkaning ma’muriy – hududiy
bo’linishida esa imperiyaning siyosiy, iqtisodiy va strategik maqsadlaridan kelib
chiqib ish tutilishi ko’rsatib o’tilgan.
Tadqiqotchilarning (S.Tillaboev) ta’kidlashicha, Rossiya imperiyasi O’rta
Osiyoning bosib olingan hududlarida o’z hukmronligini saqlab qolish va uni
mustahkamlashni birinchi darajali vazifa hisoblangani uchun ham boshqaruv
sohasida dastlab katta o’zgarishlarni amalga oshirmagan. Yuqori organlar nazoratida
Ilmiybaza.uz
bo’lgan quyi boshqaruv organlari, soliq tizimi saqlab qolingan. Quyi boshqaruvning
dastlab saqlanib qolinishiga asosiy sabab mahalliy aholining ichki hayotiga dastlabki
davrda keskin aralashish va aholining turmush tarziga katta o’zgarishlar kiritish
salbiy oqibatlarni keltirib chiqarishi mumkin edi. Undan tashqari, yangi bosib
olingan yerlarda hali qarshilik va norozilik harakatlari davom etayotganligi,
boshqaruv tizimida faoliyat olib borayotgan o’z odamlari bo’lmaganligi, mahalliy
sharoitni to’liq bilmaslik kabilar ham an’anaviy boshqaruv tizimini ma’lum muddat
saqlab qolishga majbur qilgan.
1882 yil 8 mayda imperatorning Turkiston general-gubernatorligini taftish
qilish to’g’risidagi farmoni e’lon qilinadi. Taftish ishlariga rais qilib “Dasht
komissiyasi”ning sobiq raisi, maxfiy maslahatchi F.K.Girs tayinlandi. 1883 yilda
Girs taftish ishlarini tugallab, imperatorga general-gubernatorlik va unga qarashli
tashkilotlarning ahvoli to’g’risidagi hisobotni, “O’lkani boshqarish to’g’risidagi
nizom loyihasi”ni qo’shib taqdim etdi.
1884 yil 21 yanvarda imperator Aleksandr III ning ko’rsatmasi bilan Davlat
Kengashi a’zosi, general-ad’yutant, graf N.Ignatev raisligida “Turkiston o’lkasini
boshqarish to’g’risidagi nizomning qayta ishlangan so’nggi loyihasini ishlab
chiqish” bo’yicha komissiya tashkil qilinadi. Chorizmning oliy doiralari tomonidan
tuzilgan ushbu komissiyaning asosiy vazifasi – “O’lkani Rossiyaga qat’iy qaram
qilib qo’yish maqsadlari va uni boshqarishda xarajatlarni kamaytirish, daromadlarni
esa oshirishga, shuning bilan birga, fuqarolarni boshqarish talablariga va joylarning
shart-sharoitlariga to’g’ri keladigan nizom” tuzilishini amalga oshirishdan
iborat edi.
Rossiya imperatori tomonidan “Turkiston o’lkasini booshqarish to’g’risidagi
Nizom” 1886 yil 12 iyunda tasdiqlangan bo’lsada, ma’muriy tizim bo’yicha
e’tirozlar davom etdi. Ammo, iperator Turkiston o’lkasida sobiq general-
gubernatorlik boshqaruvining asosiy tamoyillarini saqlab qolgan holda unga ba’zi
o’zgarishlar kiritdi. Umuman olganda, Turkiston o’lkasida Rossiya imperiyasi
hukmronlik qilgan yillarda qonun loyihalari doimo to’ldirilib, o’zgartirilib turildi.
Chunki podsho Rossiyasining qonun loyihalari Turkistonni Rossiya imperiyasining
Ilmiybaza.uz
markazlashgan boshqaruv tizimiga kiritib, uni rus burjuaziyasi va dvoryan-
pomeshchiklar
mulkiga
aylantirishga
qaratilgan
edi.
Turkiston
general-
gubernatorligini boshqarish bo’yicha dasturiy hujjatlar ishlab chiqishda “harbiy
vaziyat” omili hal qiluvchi bo’lgan. Bunday hujjatlar chorizmning O’rta Osiyo
xonliklarining yangidan-yangi hududlarini bosib olishi munosabati bilan vujudga
kelgan va aynan shuning uchun ham doimo “muvaqqat” yoki “vaqtinchalik”
xarakterga ega bo’lgan. Misol uchun, “Sirdaryo va Yettisuv viloyatlarini boshqarish
to’g’risidagi Nizom” (1867 y) “tajriba tariqasida” uch yil muddatga joriy qilingan
bo’lib, 20 yil davomida amal qilgan. “Zarafshon okrugini boshqarishning
vaqtinchalik qoidalari” (1868 y), “Amudaryo bo’limini boshqarishning vaqtinchalik
qoidalari” (1874 y) va “Farg’ona viloyatini boshqarish bo’yicha vaqtinchalik
Nizom” (1876 y) to’g’risida ham shunday deyish mumkin
Turkiston o’lkasining ma’muriy-hududiy boshqaruvi.
Rossiya imperiyasi O’rta Osiyo xonliklarini bosib olganidan so’ng bu
hududlaprda ko’p asrlardan buyon shakllanib, mavjud bo’lib kelgan, o’troq va
ko’chmanchi aholining diniy hamda mahalliy xususiyatlarini o’zida aks ettirgan
boshqaruv tizimi o’rniga imperiya manfaatlariga xizmat qiluvchi boshqaruv
tartiblari o’rnatiladi. Ma’lumki, 1867 yilda Turkiston general-gubernatorligi tashkil
etilib, uning general-gubernatori o’z qo’lida harbiy va fuqarolik hokimiyatini
birlashtirgan. General-gubernator bir vaqtning o’zida podsho noibi, harbiy okrug
qo’shinlari qo’mondoni, Yettisuv kazak qo’shinlari atamani, bosh mirshab va bosh
prokuror vazifalarini ham o’tagan.
General-gubernator imperator tomonidan tayinlangan va vazifasidan ozod
etilgan bo’lib, u harbiy vazirga bo’ysungan. Turkiston general-gubernatorligi
boshqaruv tizimi markaziy, viloyat,uezd (tuman), uchastka (volost), shahar, qishloq
va ovul boshqaruvi shakllaridan iborat edi. General-gubernatorlik dastlabki tashkil
etilgan paytda ikkita – markazi Toshkent bo’lgan Sirdaryo va markazi Verniy
(Olmaota) bo’lgan Yettisuv viloyatlaridan iborat bo’lgan. Sirdaryo viloyati
hududiga aosan ilgari Turkiston viloyatiga tegishli bo’lgan yerlar va Qo’qon
xonligining bosib olingan shimoliy hududlari kirgan. Yettisuv viloyati esa
Ilmiybaza.uz
Semipalatinsk viloyatining Sergiopol, Kopal va Alatavsk okrugi hududlari hamda
Turkiston viloyatining bir qismidan iborat hududlarda tashkil etilgan.
Sirdaryo viloyati ma’muriy jihatdan Kazalinsk, Perovsk, Turkiston,
Chimkent, Avliyoota, Toshkent, Xo’jand, Jizzax uezdlariga bo’lingan bo’lsa,
Yettisuv viloyati Sergiopol, Kopal, Verniy, Issiqko’l va To’qmoq uezdlariga
bo’lingan. Rossiya hukumati yangidan bosib olingan yerlar hisobiga Turkiston
general-gubernatorligi tarkibiga qo’shimcha ma’muriy – hududiy birlik tashkil etib
borgan. Jumladan, 1868 yilda Buxoro amirligiga qarashli bosib olingan yerlarda
markazi Samarqand bo’lgan Zarafshon okrugi, Xiva xonligiga qarashli yerlarni
bosib olish hisobiga 1874 yilda markazi Petro-Aleksandrovich (To’rtko’l) bo’lgan
Amudaryo bo’limi, 1876 yilda Qo’qon xonligi hududlarida markazi Yangi
Marg’ilon (Skobelev, Farg’ona) bo’lgan Farg’ona viloyati tashkil etilgan edi.
XIX asr oxiri – XX asr boshlarida Turkiston general-gubernatorligi ma’muriy-
hududiy jihatdan Sirdaryo, Yettisuv, Samarqand, Farg’ona va Kaspiyorti (Zakaspiy)
viloyatlari hamda Amudaryo bo’limidan iborat edi.
Viloyatlar uezdlarga bo’lingan bo’lib, ular quyidagilar edi: Sirdaryo viloyati –
Avliyoota, Kazalinsk, Qurama, Perovsk, Turkiston, Chimkent; Toshkent shahri
markaz sifatida general-gubernatorga bo’ysungan; Amudaryo bo’limi ham Sirdaryo
tarkibida bo’lgan; Yettisuv viloyati – Verniy, Kopal, Jarkent, Lepsin, Pishpek,
Prjevalsk, To’qmoq; Farg’ona viloyati – Andijon, Qo’qon, Marg’ilon, Namangan,
O’sh, Chust va Chimyon; Samarqand viloyati – Samarqand, Kattaqo’rg’on, Xo’jand
va Jizzax; Kaspiyorti (Zakaspiy) viloyati – Mang’ishloq, Krasnovodsk, Ashxobod,
Tajan va Marv uezdlari.
Rossiya imperiyasi bosib olingan hududlarda o’z hukmronligini o’rnatish va
boshqarish
uchun
mustamlakachilarning
manfaatlarini
himoya
qiladigan
mustahkam boshqaruv tartiblarini joriy etish uchun barcha chora-tadbirlarni
ko’rdilar. Chunki boshqaruv tizimi Rossiya hukumati uchun juda muhim bo’lib,
bosib olingan joylarda mustamlakachilik siyosatini olib borishda asosiy tayanch
hisoblangan.
Ilmiybaza.uz
Tadqiqotchilarning e’tirof etishlaricha, Turkiston ma’muriyati imperiyaning
boshqa o’lkalari boshqaruvidan o’zining keskin harbiylashgani bilan alohida ajralib
turadi. Rossiya hukumatining Turkiston o’lkasi uchun 1865-1916 yillar oralig’ida
ishlab chiqqan hamda amalga tadbiq etilgan o’nta qonun loyihalari (1865, 1867,
1871, 1873, 1882, 1884, 1886, 1908, 1912, 1916 yillar) da va ularning moddalariga
adliya, moliya, harbiy, ichki ishlar va boshqa vazirliklar kiritgan o’zgarishlarda ana
shu holat o’z aksini topgan.
Toshkent shahri bosib olinganidan so’ng 1864-1865 yillarda bosib olingan
hududlarda Orenburg general-gubernatorligi tarkibida (1865 y.) harbiy-lashgan
ma’muriy boshqaruv tartiblariga asoslangan Turkiston viloyati tashkil etilib, unga
general-mayor M.G.Chernyaev gubernator etib tayinlanadi. Turkiston viloyatini
boshqarish uchun 1865 yil 6 avgustda “Turkiston viloyatini boshqarish
to’g’risidagi Muvaqqat Nizom” qabul qilinib, unga muvofiq harbiy va fuqarolik
hokimiyati harbiy gubernator qo’lida bo’limlarga bo’linib, ularni bo’lim boshliqlari
boshqargan. Bo’lim boshlig’i bir vaqtning o’zida bo’lim harbiy komendanti ham
hisoblangan.Bo’lim boshliqlariga mahalliy aholi ustidan nazorat qiluvchi va rus
amaldorlaridan tayinlanadigan boshqaruvchilar bo’ysungan. Shuningdek, bu
“Nizom” ga ko’ra, Turkiston viloyati gubernatori, “biy, oqsaqol, rais va qozi
lavozimidagi tub joy aholi vakillarini egallab turgan lavozimiga tasdiqlash,
bo’shatish, almashtirish vakolatiga ega bo’lgan”.
Mahalliy aholi ustidan nazorat qiluvchi boshqaruvchilarning vazifalari joylarda
tinchlikni saqlash, karvonlar xavfsizligini ta’minlash, o’rmon, suv inshootlarini
qo’riqlash, o’troq va ko’chmanchi aholi o’rtasidagi janjallarni hal qilish, aholiga
soliq va majburiyatlarni belgilash, ularni o’z vaqtida va o’z miqdorida to’lashni
nazorat qilish,nazorat natijalarini bo’lim boshlig’iga yetkazishdan iborat bo’lgan.
Mahalliy aholining o’troq hayot kechiruvchi qismida sud ishlari bo’yicha qozilar
chiqargan hukmlar harbiy gubernator tomonidan tasdiqlanishi lozim bo’lib,
qozilarning chiqargan hukmlarini harbiy gubernator o’zgartirish huquqiga ega
bo’lgan. Ko’chmanchi aholining biy sudlari mahalliy aholi boshqaruvchilarining
ruxsati bilan o’tkazilgan. Biy sudlarida ishlar odat qoidalari asosida ko’rilgan.
Ilmiybaza.uz
1865 yildayoq Rossiya imperatori Aleksandr II ning farmoni bilan Orenburg
va G’arbiy Sibir general-gubernatorliklari hamda Turkiston viloyati turmush
tarzi va umumiy ahvolini o’rganish uchun “Dasht komissiyasi” tuzilib, O’rta
Osiyoga jo’natiladi. Ushbu komissiyaning vazifasi bosib olingan hududlardagi
sharoitni o’rganish hamda ularni qanday boshqarish haqida nizom tuzish uchun
ma’lumotlar to’plashdan iborat edi. Komissiya o’z ish jarayonida bosib olingan
yerlardan quyidagi qoidalarga asoslangan holda foydalanishni belgilab bergan edi:
1. Harbiy va fuqaro hokimiyatini bir qo’lda to’plagan holda o’lkani
boshqarish.
2. Siyosiy hokimiyatga ega bo’lmagan barcha ichki ishlarni boshqarishni
yerli aholining xulq-atvori va urf-odatlarini hisobga olib, mahalliy aholi qo’liga
topshirish.
3. Mahalliy boshqarmada, uning qonun va urf-odatlarida mavjud bo’lgan
davlat manfaatlariga ziyon yetkazuvchi barcha narsalarni butunlay tugatish.
4. Imkoniyati boricha sudni ma’muriyatdan batamom ajratib qo’yish.
Ko’rinib
turibdiki,
“Dasht
komissiyasi”
ning
asosiy
vazifasi
mustamlakachilikka asoslangan o’lka boshqaruv tizimini takomillashtirishga
qaratilgan edi. Bu “Komissiya” tomonidan ishlab chiqilgan “Yettisuv va Sirdaryo
viloyatlarini boshqarish haqidagi qoidalar loyihasi” bo’yicha Vazirlar Mahkamasi
qabul qilgan qarorda quyidagilar qayd etilgan edi:
1. Loyihada ko’rsatilgan hududlarda Yettisuv va Sirdaryo viloyatlari tarkibida
Turkiston general-gubernatorligi tashkil etilsin.
2. General-gubernatorga o’lkani boshqarish uchun loyihada nazarda tutilgan
shtatlardan kelib chiqqan holda, boshqarish uchun amaldorlar olishga imkoniyat
berilsin.
3. General-gubernatorga loyihada ko’rsatilgan yerlarda, o’lkadagi mahalliy
sharoit, tuzem (mahalliy) xalqlarning ehtiyojlarini hisobga olgan holda so’nggi
marta qonuniy tartibda ko’rib chiqish va qabul qilish uchun uning qismlari bo’yicha
va yaxlit holda o’zining xulosasini berish topshirilsin. Ungacha loyihada
Ilmiybaza.uz
ko’rsatilgan holatlarni asos sifatida qabul qilib, o’lka tuzilishi uchun favqulodda
muhim va foydali deb hisoblangan hamma choralarni ko’rish topshirilsin.
Tadqiqotlarga ko’ra, Turkiston viloyatining Orenburg general-gubernatorligi
tarkibida bo’lishi vaqt o’tishi bilan turli muammolarnikeltirib chiqargan edi.
Shuning uchun ham Turkiston viloyatining uzoqda joylashganligi, viloyat
ma’muriyati vakillari sonining kamchiligi general- gubernatorlik bilan bog’lanishga,
uning ko’rsatmalarini o’z vaqtida bajarilishiga salbiy ta’sir ko’rsatayotganligi
imperiya hukmron doiralari o’rtasida Turkiston viloyatini Orenburg general-
gebernatorligidan alohida ajratish masalasini kun tartibiga qo’ygan edi. 1867 yilda
Peterburgda Turkiston boshqaruvi bo’yicha tayyorlangan “Nizom” loyihasi maxsus
komissiya
tomonidan
muhokama
qilinib,
unda
Orenburg
general-
gubernatorligidan alohida bo’lgan Turkiston general-gubernatorligini tashkil qilish
to’g’risidagi qaror qabul qilinadi. 1867 yil 11 aprelda Aleksandr II tomonidan
komissiya taklifi ma’qullanib, 11 iyulda Janubiy Qozog’iston va O’rta Osiyoning
bosib olingan hududlarida Turkiston general-gubernatorligi tashkil etilganligi
to’g’risida farmon e’lon qilinadi.
Birinchi general-gubernator qilib fon Kaufman tayinlanadi.
Rossiya imperatori tomonidan “Turkiston o’lkasini booshqarish to’g’risidagi
Nizom” 1886 yil 12 iyunda tasdiqlangan bo’lsada, ma’muriy tizim bo’yicha
e’tirozlar davom etdi. Ammo, iperator Turkiston o’lkasida sobiq general-
gubernatorlik boshqaruvining asosiy tamoyillarini saqlab qolgan holda unga ba’zi
o’zgarishlar kiritdi. Umuman olganda, Turkiston o’lkasida Rossiya imperiyasi
hukmronlik qilgan yillarda qonun loyihalari doimo to’ldirilib, o’zgartirilib turildi.
Chunki podsho Rossiyasining qonun loyihalari Turkistonni Rossiya imperiyasining
markazlashgan boshqaruv tizimiga kiritib, uni rus burjuaziyasi va dvoryan-
pomeshchiklar mulkiga aylantirishga qaratilgan edi.
Turkiston general-gubernatorligini boshqarish bo’yicha dasturiy hujjatlar
ishlab chiqishda “harbiy vaziyat” omili hal qiluvchi bo’lgan.
Bunday hujjatlar chorizmning O’rta Osiyo xonliklarining yangidan-yangi
hududlarini bosib olishi munosabati bilan vujudga kelgan va aynan shuning uchun
Ilmiybaza.uz
ham doimo “muvaqqat” yoki “vaqtinchalik” xarakterga ega bo’lgan. Misol uchun,
“Sirdaryo va Yettisuv viloyatlarini boshqarish to’g’risidagi Nizom”(1867 y) “tajriba
tariqasida” uch yil muddatga joriy qilingan bo’lib, 20 yil davomida amal qilgan.
“Zarafshon okrugini boshqarishning vaqtinchalik qoidalari” (1868 y), “Amudaryo
bo’limini boshqarishning vaqtinchalik qoidalari” (1874 y) va “Farg’ona viloyatini
boshqarish bo’yicha vaqtinchalik Nizom” (1876 y) to’g’risida ham shunday deyish
mumkin.
2.Turkiston o’lkasining ma’muriy-hududiy boshqaruvi. Rossiya imperiyasi
O’rta Osiyo xonliklarini bosib olganidan so’ng bu hududlaprda ko’p asrlardan buyon
shakllanib, mavjud bo’lib kelgan, o’troq va ko’chmanchi aholining diniy hamda
mahalliy xususiyatlarini o’zida aks ettirgan boshqaruv tizimi o’rniga imperiya
manfaatlariga xizmat qiluvchi boshqaruv tartiblari o’rnatiladi. Ma’lumki, 1867 yilda
Turkiston general- gubernatorligi tashkil etilib, uning general-gubernatori o’z
qo’lida harbiy va fuqarolik hokimiyatini birlashtirgan. General-gubernator bir
vaqtning o’zida podsho noibi, harbiy okrug qo’shinlari qo’mondoni, Yettisuv kazak
qo’shinlari atamani, bosh mirshab va bosh prokuror vazifalarini ham o’tagan.
General-gubernator imperator tomonidan tayinlangan va vazifasidan ozod etilgan
bo’lib, u harbiy vazirga bo’ysungan.
Turkiston general-gubernatorligi boshqaruv tizimi markaziy, viloyat,uezd
(tuman), uchastka (volost), shahar, qishloq va ovul boshqaruvi shakllaridan iborat
edi. General-gubernatorlik dastlabki tashkil etilgan paytda ikkita – markazi
Toshkent bo’lgan Sirdaryo va markazi Verniy (Olmaota) bo’lgan Yettisuv
viloyatlaridan iborat bo’lgan. Sirdaryo viloyati hududiga aosan ilgari Turkiston
viloyatiga tegishli bo’lgan yerlar va Qo’qon xonligining bosib olingan shimoliy
hududlari kirgan. Yettisuv viloyati esa Semipalatinsk viloyatining Sergiopol, Kopal
va Alatavsk okrugi hududlari hamda Turkiston viloyatining bir qismidan iborat
hududlarda tashkil etilgan.
Sirdaryo viloyati ma’muriy jihatdan Kazalinsk, Perovsk, Turkiston, Chimkent,
Avliyoota, Toshkent, Xo’jand, Jizzax uezdlariga bo’lingan bo’lsa, Yettisuv viloyati
Sergiopol, Kopal, Verniy, Issiqko’l va To’qmoq uezdlariga bo’lingan. Rossiya
Ilmiybaza.uz
hukumati yangidan bosib olingan yerlar hisobiga Turkiston general-gubernatorligi
tarkibiga qo’shimcha ma’muriy – hududiy birlik tashkil etib borgan. Jumladan, 1868
yilda Buxoro amirligiga qarashli bosib olingan yerlarda markazi Samarqand bo’lgan
Zarafshon okrugi, Xiva xonligiga qarashli yerlarni bosib olish hisobiga 1874 yilda
markazi Petro-Aleksandrovich (To’rtko’l) bo’lgan Amudaryo bo’limi, 1876 yilda
Qo’qon xonligi hududlarida markazi Yangi Marg’ilon (Skobelev, Farg’ona) bo’lgan
Farg’ona viloyati tashkil etilgan edi.
XIX asr oxiri – XX asr boshlarida Turkiston general-gubernatorligi ma’muriy-
hududiy jihatdan Sirdaryo, Yettisuv, Samarqand, Farg’ona va Kaspiyorti (Zakaspiy)
viloyatlari hamda Amudaryo bo’limidan iborat edi. Viloyatlar uezdlarga bo’lingan
bo’lib, ular quyidagilar edi: Sirdaryo viloyati – Avliyoota, Kazalinsk, Qurama,
Perovsk, Turkiston, Chimkent; Toshkent shahri markaz sifatida general-
gubernatorga bo’ysungan; Amudaryo bo’limi ham Sirdaryo tarkibida bo’lgan;
Yettisuv viloyati – Verniy, Kopal, Jarkent, Lepsin, Pishpek, Prjevalsk, To’qmoq;
Farg’ona viloyati – Andijon, Qo’qon, Marg’ilon, Namangan, O’sh, Chust va
Chimyon; Samarqand viloyati – Samarqand, Kattaqo’rg’on, Xo’jand va Jizzax;
Kaspiyorti (Zakaspiy) viloyati – Mang’ishloq, Krasnovodsk, Ashxobod, Tajan va
Marv uezdlari.
Viloyatlar boshqaruvi harbiy gubernator va viloyat boshqarmasi tomonidan
amalga oshirib borilgan. Yuqorida ta’kidlaganimizdek, harbiy gubernator harbiy va
harbiy fuqarolik xususiyatiga ega bo’lgan. Harbiy gubernator qoshida amaldorlar va
viloyat boshqarmasi mavjud bo’lib, viloyat boshqarmasiga harbiy gubernatorning
yordamchisi raislik qilgan. Bu yordamchi harbiy gubernator bilan kelishilgan holda
imperator yorlig’i bilan vazifasiga tayinlangan va ozod etilgan. Harbiy gubernator
bo’lmagan paytlarda uning vazifasini yordamchisi bajargan. Viloyat boshqarmasi
uchta bo’lim – farmon beruvchi, xo’jalik va sud bo’limlaridan iborat bo’lgan. Bo’lim
boshliqlari general-gubernator tomonidan tayinlangan hamda vazifasidan ozod
etilgan. Uezdlarni uezd boshliqlari idora qilgan. Ular general-gubernator tavsiyasiga
binoan oliy yorliq bilan vazifasiga tayinlangan va ozod etilgan. Uezd boshliqlari
Ilmiybaza.uz
ma’muriy va politsiya vazifasini bajargan hamda qonunlar ijrosi ustidan nazorat
qilgan.
Mahalliy boshqaruv ko’chmanchi aholini boshqarish va o’troq aholini
boshqarishga bo’lingan. Har bir uezddagi ko’chmanchi aholi viloyatlarga, volostlar
esa ovullarga bo’lingan. Volost (bo’lis)lar – volost boshqaruvchilari, ovullar esa
oqsoqollar tomonidan boshqarilgan. Viloyat boshqaruvchilari va unga nomzodlar
harbiy gubernator tomonidan, ovult oqsoqoli va unga nomzodlar uezd boshlig’i
tomonidan tayinlangan. Volost boshlig’i politsiya va ma’muriy hokimiyatni amalga
oshirgan. O’troq aholini boshqarish qishloqlarda ma’muriy va politsiya
vakolatlariga ega bo’lgan oqsoqollar tomonidan amalga oshirilgan. O’troq aholi
uezdlarda volostlarga, volostlar esa qishloq jamoalari (oqsaqolliklar)ga bo’lingan.
1886 yilgi “Nizom” ga ko’ra, Turkiston o’lkasini boshqarish quyidagicha
bo’lingan:
1. Bosh boshqarma.
2. Turli tarmoqlarning alohida qismlarini boshqarish.
3. Mahalliy ma’muriy boshqaruv: viloyat – uezd –volost – qishloq.
4. Sud boshqaruvi.
Turkiston general-gubernatori huzurida Kengash, maxsus topshiriqlarni
bajarish uchun amaldorlar, tarjimon va devonxona mavjud bo’lgan. Kengash
vakolatlariga barcha qonunchilik masalalari, general-gubernator topshirgan
vazifalarni ko’rib chiqish kirgan. Ammo u, o’lkani umumiy boshqarish bo’yicha
maslahat ovoziga ega bo’lgan.
Uezd boshqaruvi bo’yicha Amudaryo bo’limi alohida maqomga ega bo’lgan.
Amudaryo bo’limi boshlig’i uezd boshlig’i maqomiga ega bo’lib, ma’muriy va
politsiya boshqaruvi uning ixtiyorida bo’lgan. Bo’lim boshlig’i huzurida yordamchi
va devonxona mavjud bo’lgan.
Volost boshliqlari va ularning yordamchilari aholi tomonidan uch yilga
saylangan
hamda
harbiy
gubernator
tomonidan
tasdiqlangan.
Volost
boshqaruvchilari sud hukmlarini ijro etgan, aholining kelib-ketishini nazorat qilgan
hamda soliqlarning o’z vaqtida yig’ilishini ta’minlagan.
Ilmiybaza.uz
Turkistondagi
mustamlaka
boshqaruvi
1898
yilgacha
“harbiy-xalq
boshqaruvi”, undan keyin esa “ma’muriy politsiya boshqaruvi” deb atalgan bo’lsa
ham uning mohiyati mazmunan o’zgarmagan. Barcha vakolatlar avvalo, genral-
gubernator, qolaversa, u boshchiligidagi rus ma’muriyati qo’lida to’plangan bo’lib,
Rossiya imperiyasi O’rta Osiyoda o’zbek davlatchiligi va boshqaruvining barcha
ko’rinishlarini butunlay yo’qotish va ruscha idora usulini qat’iy joriy etish bo’yicha
izchil faoliyat olib bordi. Ma’muriy boshqaruv tizimi ana shu maqsadga qaratilib,
buning uchun barcha choralar ko’rilgan edi.
Turkiston o’lkasida 1867 yildan 1917 yilgacha o’n beshta general –gubernator
hukmronlik qilgan bo’lib, ular quyidagilar edi:
1. K.P.Kaufman – 1867-1882 yy.
2. M.G. Chernyaev – 1882-1884 yy.
3. N.O. Rozenbax – 1884-1888 yy.
4. A.B.Vrevskiy – 1889-1898 yy.
5. S.M. Duxovskiy – 1898-1901 yy.
6. N.A. Ivanov – 1901-1904 yy.
7. P.N. Tevyashov – 1904-1905 yy.
8. D.I. Subotich – 1906 y.
9. N.I. Grodekov – 1907-1908 yy.
10. P.I. Mishenko – 1909 y.
11. A.B. Samsonov – 1909 -1913 yy.
12. Flug, Martson va Yerofeevlar – 1913-1916 yy.
13. A.N. Kuropatkin – 1916-1917 yy.
Chor Rossiyasi ma’murlari o’zlarining Turkistondagi mustamlakachilikka
asoslangan maqsadlarini keng qo’lamda amalga oshirish uchun o’lkani ruslashtirish
siyosatiga alohida e’tibor berganlar. Ma’lumotlarga ko’ra, Turkistonda ochilgan
davlat muassasalari, sudlar, banklar va boshqa tashkilotlarda ish yuritish faqat rus
tilida olib borilgan. Mahalliy aholi (asosan boylar, savdogarlar, qozilar va
oqsoqollar) ning bolalarini rus tiliga o’rgatish uchun rus – tuzem maktablari
ochilgan. Bundan ko’zlangan asosiy maqsad chorizm ma’muriyatiga sadoqatli
Ilmiybaza.uz
amaldorlarni tayyorlash va kelajakda “siyosiy ahamiyatga ega bo’lmagan boshqaruv
ishlarigagina mahalliy aholini jalb qilishdan ” iborat edi.
Vassal Buxoro amirligi va Xiva xonligining siyosiy tuzumi
X1X asrning oxiri va XX asr boshlarida Buxoro amirligida quyidagi uchta
murakkab ijtimoiy va siyosiy vaziyatning vujudga kelganligiga alohidae’tibor berish
lozim: 1. Buxoro amirligi X1X asrning oxiri va XX asr boshlarida o’zining ijtimoiy-
siyosiy ahvoliga ko’ra o’ziga xos xususiyatlarga ega edi. 2. X1X asr II yarmidan
boshlab hukm surib kelayotgan Rossiya imperiyasining hukmronligi amirlikning
ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy va madaniy hayotiga kuchli ta’sir o’tkazdi. 3.Amirlik va
Rossiya davlatlari o’rtasida 1868 va 1873 yillarda tuzilgan shartnomalar bilan
Buxoro amirligining davlat mustaqilligiga barham berildi.
1873 yilning 28 sentyabrida Rossiya va Buxoro davlatlari o’rtasida “Do’stlik
shartnoma” si tuzildi. Ushbu shartnomada Buxoro va Rossiya davlatlarining
chegaralari belgilanib, quyidagilar alohida qayd etilgan edi:
Rus va Buxoro kemalarining Amudaryo bo’yicha harakati aniqlab qo’yildi;
Buxoro amirligining barcha shahar va qishloqlarida rus savdogarlarining
erkin va ochiq faoliyat ko’rsatishi, ularning xavfsizligini ta’minlash
Buxoro hukumati zimmasiga yuklatildi;
Rus va Buxoro amirligi fuqarolarining Rossiya imperiyasi hamda Buxoro
hududida uy, bog’, yer maydonlarini sotib olish va sotish huquqlari
belgilandi;
Rus fuqarolarining Rossiya hukumati ruxsati bilan Buxoro amirligi hududida
yurishi mumkinligi, Buxoro hukumati Rossiya imperiyasi hududida jinoyat
sodir etganlarni darhol topshirishi qayd etildi;
O’zaro aloqalarni saqlab turish uchun Buxoro hukumati o’z vakillarini
Toshkentda tayinlashi va uni mablag’ bilan ta’minlashi, shuningdek rus
hukumati Buxoroda o’z vakilini tayinlashi va uni mablag’ bilan ta’minlab
turishi ta’kidlandi.
Ushbu shartnomaga muvofiq Buxoro hududida qul savdosi ta’qiqlab qo’yildi,
xorijdan sotishga olib kelingan qullar egalaridan tortib olinib, ozod qilinishi belgilab
Ilmiybaza.uz
qo’yildi. Bu shartgomaning 1888 yil 23 iyunda qabul qilingan Qo’shimcha qoidalar
Bayonnomasida ko’rsatilishicha, Rus fuqarolari Buxoro hududida yer, uy, bog’ sotib
olishi Buxoro hududida amal qilingan qonunga ko’ra, avval Qo’shbegi tomonidan
so’ngra Siyosiy agent tomonidan tasdiqlanishi lozim bo’lgan. Bu akt siyosiy agent
tasdig’idan so’nggina kuchga kirgan.
Buxoro amirligining davlat boshqaruvi ikki qismdan iborat bo’lgan.
Birinchisi, amir saroyining xizmati bo’lsa, ikkinchisi bevosita davlat
boshqaruvi hisoblangan.
Saroyda quyidagi aniq vazifalar mavjud bo’lgan:
Udaychi – ularning vazifasiga doim amirning yonida bo’lish, unga ish
yuzasidan ma’lumotlar berib turish, shuningdek, Peterburg va Turkiston general-
gubernatori qoshidagi elchixonalarda alohida topshiriqlarni bajarish kirgan;
Shig’ovul – shaxsiy adyutantlar;
Mirzo, munshiy – amirning shaxsiy kotiblari;
Mirzo- mushrif – amirning ikkinchi darajali kotiblari;
Mehmonxona amaldori (mehmonxudoy) – amir mehmonxonasi xodimi;
Devonbegi – daromad, xarajat va xo’jalikni boshqaruvchi mansabdor shaxs;
Miroxurboshi –otlar, anjom va harakatlanish qismlarini boshqaruvchi shaxs;
Mirshabboshi – politsiya qismini boshqaruvchi shaxs;
Jamoat – mehmon kutish va yig’ilishlarda ishtirok etuvchi shaxslar;
Yurtchi – amirning chiqishlarida oldinga chiqib yo’l ochib boruvchi shaxs;
Shogird-pesha – amirning maxsus farmonlari bitilgan pochtani yetkazib berish
bilan shug’ullanganlar va alohida topshiriqlarni bajarib turganlar;
Sarkarda – qabila boshliqlari, sobiq beklar ham tayinlanganlar, ular Buxoro
navkarini boshqarganlar;
Mahramlar – yaqin shaxsiy himoyachilar;
Farroshboshi, sharbatdor, oftobachi (yuvinish asboblarining mutasaddisi),
bakovul-oshpaz, shabgard (tungi qorovullar) va boshqalar;
Ilmiybaza.uz
Ma’muriy boshqaruvni maxsus tashkil etilgan quyidagi to’rtta markaziy organ
amalga oshirgan: davlat devonxonasi, moliya-soliq organi, diniy sud organi va
nazorat organi.
Davlat devonxonasi boshqaruv organi sifatida amaldorlar tarkibini to’ldirish,
ularni almashtirish, Rossiya siyosiy agenti va mahalliy (joylardagi) amaldorlar bilan
yozishmalar olib borish, chet el mahsulotlaridan soliq yig’ish ishlarini boshqarish
bilan shug’ullangan.
Devonxonani mamlakatning bosh vaziri Qo’shbegi boshqargan. Amir
mamlakatda bo’lmagan paytlarda davlat boshqaruvi uning qo’lida bo’lgan. Ikkinchi
boshqaruv moliya-soliq organi bo’lib, ma’muriy boshqaruv organi hisoblangan va
uni Devonbegi boshqargan. Devonbegi lavozimi Qo’shbegidan keyin ikkinchi
o’rinda turgan. Bu organ mamlakatda soliq yig’ish, xazinaning daromad va
xarajatlarini
hisoblash
bilan
shug’ullangan.
Uning
qoshida
mirzolar,
shogirdpeshalar, mehmonxona amaldorlari, zakotchilar, miroxurboshi, sharbatdor,
mahramlar, navkarlar (300 nafarga yaqin) va quyi xizmatchilar bo’lgan. Barcha
amaldorlar Devonbegi tomonidan lavozimiga tayinlangan va amir tomonidan unvon
berilgan.
Uchinchi ma’muriy boshqaruv diniy sud organi hisoblanib, uni amirning bosh
din peshvosi Qozikalon boshqargan. Bu organ sud ishlari, notarial vazifalar, din
veshvolariga bog’liq masalalarni hal qilish va o’quv muassasalarining faoliyatiga
rahbarlik qilgan. Uning qoshida mirzolar (ish yurituvchilar), qozilar, mullai azimlar
(tergov ishlarida jalb etiladigan vakillar), devonbegi (xo’jalik yurituvchi shaxs),
miroxurboshi, mahramlar hamda quyi xizmatchilar faoliyat ko’rsatgan. Mazkur
mansabdorlarni Qozikalon tayinlagan va vazifasidan ozod qilgan.
To’rtinchi ma’muriy nazorat organi Rais qaramog’ida bo’lib, uning vakolatiga
qonunlarning bajarilishi, axloqiy soflik, diniy e’tiqodni himoya qilish hamda
bozorlarda tosh-tarozi va o’lchov birliklarining aniqligi ustidan nazorat qilish
kirgan. Uning qoshida mirzalar, raislar (topshiriqlarning bajarilishiga mutasaddi
amaldor), mahramlar, devonbegi(xo’jalik boshqaruvchisi), miroxurboshi va quyi
xizmat vakillari faoliyat ko’rsatgan. Barcha amaldorlarni Bosh Raisning o’zi
Ilmiybaza.uz
tayinlagan. Bosh Rais bevosita amir va Qozi kalon oldida javob bergan. Har bir
beklik amlokdorlarga bo’linib, ularni ma’muriy – politsiya va soliq yig’ish
vazifalarini bajaruvchi amaldorlar boshqargan. Ularning huzurida mahalliy
oqsoqollardan yordamchi Qishloq yoki ovullarni mingboshilar boshqargan. Bir
urug’-qabilaga mansub bir necha qishloq va ovullar oqsoqollarga bo’ysungan. Ular
mahalliy aholi tomonidan saylanib bek tomonidan tayinlangan. Tojik qishloqlari esa
aholi tomonidan saylanadigan arboblar tomonidan boshqarilgan. Ko’chmanchi
aholini esa o’zlari tomonidan saylab qo’yiladigan Elbegi boshqargan. Oqsoqollar
tergov va turli ishlarda beklarning topshiriqlarini bajarganlar va amaldorlarning
yordamchilari hisoblangan.lar va maxsus topshiriqlarni bajarish uchun amaldorlar
bo’lgan.
X1X asrning II yarmidan boshlab Xiva xonligi ustidan Rossiya hukmronligi
o’rnatildi. Bu “Rossiya va Xiva o’rtasidagi 1873 yil 12 fevralda tuzilgan Do’stlik
shartnomasi” asosida tartibga solindi. Davlat boshlig’i xon hisoblangan. U meros
tariqasida qoldirilgan. Rossiya qo’shinlarining Xivada bo’lgan vaqtida xonga faqat
sud hokimiyatigina bo’ysingan. Hokimiyat esa yetti kishidan iborat maxsus devonga
topshirilgan. Ularning to’rt nafari general-gubernator tomonidan ayinlangan.
Shartnomaga binoan Xiva xoni qo’shni davlatlar bilan har qanday tashqi aloqalarni
o’rnatish, shartnomalar tuzish va harbiy harakatlar olib borishga haqli bo’lmagan. U
Turkiston general-gubernatori bilan faqat Amudaryo bo’limi orqali aloqa qilishi
mumkin bo’lgan.
Davlatda xondan keyingi muhim mansab qo’shbegi va mehtar hisoblangan.
Qo’shbegi mamlakatning janubiy qismidan soliq yig’ish bilan shug’ullansa va
boshqarsa, mehtar mamlakatning shimoliy qismiga mutasaddi bo’lgan va asosan
moliya ishlari bilan shug’ullangan.
Devonbegi
–
davlat
devonxonasini
(kantselyariyasini)
boshqargan.
Mansabdorlarga vazifalarning bo’lib berilishi shartli ravishda mavjud bo’lib, aslida
esa xonning xoxishiga bog’liq bo’lgan. Masalan: Bosh vazir lavozimini goh
qo’shbegi, goh mehtar va goh devonbegi egallagan.
Ilmiybaza.uz
Ma’muriy-hududiy jihatdan Xiva xonligi yigirmata beklikka va ikkita
noiblikka bo’lingan. Bekliklarni hokimlar, noibliklarni noiblar boshqarganlar.
Xonlikning poytaxti Xiva va uning atrofidagi tumanlar alohida okrugni tashkil
qilgan va ularni xonning o’zi boshqargan. Sud hokimiyati butunlay musulmon
ruhoniylari qo’lida bo’lgan. 1873 yildagi bitimga muvofiq Xiva xonligida sud
hokimiyati xon qo’liga topshirilgan. Uning muovini oliy sudya (qozi kalon) va qozi
askar bo’lgan.
Joylarda sud hokimiyati qozilar qo’lida bo’lgan. Shaharlar va bekliklarda ikkita
qozi bo’lgan. Biri sud ishlarini muhokama qilsa, ikkinchisi, ya’ni qozi-rais
musulmon shariati qoidalarining bajarilishini nazorat qilgan.Ko’chmanchi aholi –
qozoqlar va qoraqalpoqlar o’rtasida sud ishlari oqsoqollar yoki oqsoqollar kengashi
tomonidan urf-odat bo’yicha,turkmanlarda qavliyot, qozoq va qoraqalpoqlarda odat
asosida muhokama qilingan. Ba’zi hollarda ko’chmanchi aholiga nisbatan sud
ishlarini ham mansabdorlar ko’rganlar.
Oliy bosqich sud organini qozi kalon boshqargan, uning vakolatiga hukumat
jinoiy, fuqaro ishlarini muhokama qilish kirgan. Bundan tashqari u yana xonlik
poytaxti Xiva shahrida aholi tomonidan sodir etilgan jinoiy va fuqaro ishlarini ham
ko’rgan.
O’lim jazosiga mahkum etilishi mumkin bo’lgan barcha jinoiy ishlarni ham
qozikalon muhokama qilgan. Rus aholisiga aloqador ishlarni rus jinoiy va fuqaroviy
sudlari ko’rgan. Sud protsessi ayblov xususiyatiga ega bo’lgan. Har qanday ish
jabrdiydaning arizasiga binoaan qo’zg’atilgan. Ommaviy ayblov protsessi mavjud
bo’lmagan. Sudlov ishlari og’zaki olib borilgan, hech qanday qaydnoma (majlis
bayonnomasi) yoki yozuv asosida olib borilmagan. Ish oshkora tarzda muhokama
qilingan. Hukm, odatda, qozi tomonidan o’sha majlisning o’zidayoq o’qilgan.
Manbalar va adabiyotlar
1.Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi. Eng qadimgi davrdan Rossiya
bosqiniga qadar. – T.: Sharq, 2000.
2.Ahmedov B. Tarixdan saboqlar. – T., 1994.
Ilmiybaza.uz
3.Istoriya gosudarstvennosti Uzbekistana: V 3-x t. / Otv. red. E.V. Rtveladze,
D.A. Alimova. – T.: Uzbekistan, 2009.
4.Sagdullaev A., Aminov B.B., Mavlonov O’.M., Norqulov N. O’zbekiston
tarixi: davlat va jamiyat taraqqiyoti. – T.: Akademiya, 2000.
5.O’zbekistonda harbiy ish tarixi (eng qadimgi davrlardan hozirgacha) / Mas’ul
muharrir D.Ziyaeva. – T.: Sharq, 2012.
6.Eshov B.J. O’zbekistonda davlat va mahalliy boshqaruv tarixi. – T.: Yangi
asr avlodi, 2012.
7.Sagdullaev A., Mavlonov O’. O’zbekistonda davlat boshqaruvi tarixi.–
Toshkent: Akademiya, 2006
8.Eshov B.J. O’zbekiston davlatchiligi va boshqaruvi tarixi.- T.; Yangi asr
avlodi, 2012.