TURLI XIL MATERIALLAR HAQIDA TUSHUNCHAGA EGA BO`LISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

368,2 KB


TURLI XIL MATERIALLAR HAQIDA TUSHUNCHAGA EGA
BO`LISH
Reja:
1. Turli xil materiallar haqida tushuncha
2. Turli xil materiallardan turli buyumlar yasash texnologiyasi haqida
3. Kvillingda bahor gullarini yasash
4. Kvillingda ertak qahramonlari va applikatsiyalar yasash
Logotip
TURLI XIL MATERIALLAR HAQIDA TUSHUNCHAGA EGA BO`LISH Reja: 1. Turli xil materiallar haqida tushuncha 2. Turli xil materiallardan turli buyumlar yasash texnologiyasi haqida 3. Kvillingda bahor gullarini yasash 4. Kvillingda ertak qahramonlari va applikatsiyalar yasash
  Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Turli xil materiallar turlari, noorganik
materiallar, ish joyini to’g’ri tashkil qilishga talablari, xavfsizlik qodalari.
 Turli materiallar bilan ishlash. Plastilin va noorganik materiallar: loy, qum,
sement, yog’och, folga, yumshoq sim, tunuka bilan ishlash. Turli materiallar bilan
ishlash 1-sinf Texnologiya darsligida tabiiy materiallar bilan birgalikda o’tiladi.
Bunda o’quvchilar tabiiy va turli materiallardan foydalanib turli hayvonlar, gullar
yasashni o’rganadilar.
 Yog’och bilan ishlash. Yog’och  zagotovkalarini  qirqish bo‘yicha barcha
operatsiyalarni  taxtaning  ustida  bajaradilar.  Arra,  qo‘larra  yoki  lobzik  bilan
ishlanganda, belgilangan detallarni kichik tiskalar yoki iskanja (lobzik nabori) bilan
siqib qo‘yiladi. Yog‘ochdan yasalgan detallarni kozein yoki o’qituvchi tayyorlagan
yog’och  elim  vositasida  yopishtirish  nazarda  tutiladi.  Bunday  ishlar  uchun
o’qituvchii  bolalar  elimlagan  yog‘och  detallarni  press  yoki  iskanjada  qurita
olishlari uchun joyni oldindan tayyorlab qo‘yishi kerak. O’quvchilar yog‘ochdan
yasalgan detallarni mayda mixlar yordamida mustahkamlash bilan tanishadilar,
bslg‘a  bilan  to‘g‘ri  ishlash  usullarini  o‘rganadilar.  Buning  uchun  ularga  mix
qoqiladigan joyni bur bilan qanday belgilash, bolg‘ani qanday ushlash, yog‘och
detallarga jilvir bilan qanday ishlov berish kerakligini ko‘rsatish lozim. Bolalar
gigiena va texnika xavfsizligi qoidalariga rioya qilishlarini, mehnat madaniyati
qoidalarini bilishlari va unga amal qilishlarini qat’iy nazoratda tutmoqlik lozim.
Masalan,  ish  vaqtida  haddan  tashqari  ortiqcha  egilmaslik,  yog‘och  changini
Logotip
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Turli xil materiallar turlari, noorganik materiallar, ish joyini to’g’ri tashkil qilishga talablari, xavfsizlik qodalari. Turli materiallar bilan ishlash. Plastilin va noorganik materiallar: loy, qum, sement, yog’och, folga, yumshoq sim, tunuka bilan ishlash. Turli materiallar bilan ishlash 1-sinf Texnologiya darsligida tabiiy materiallar bilan birgalikda o’tiladi. Bunda o’quvchilar tabiiy va turli materiallardan foydalanib turli hayvonlar, gullar yasashni o’rganadilar. Yog’och bilan ishlash. Yog’och zagotovkalarini qirqish bo‘yicha barcha operatsiyalarni taxtaning ustida bajaradilar. Arra, qo‘larra yoki lobzik bilan ishlanganda, belgilangan detallarni kichik tiskalar yoki iskanja (lobzik nabori) bilan siqib qo‘yiladi. Yog‘ochdan yasalgan detallarni kozein yoki o’qituvchi tayyorlagan yog’och elim vositasida yopishtirish nazarda tutiladi. Bunday ishlar uchun o’qituvchii bolalar elimlagan yog‘och detallarni press yoki iskanjada qurita olishlari uchun joyni oldindan tayyorlab qo‘yishi kerak. O’quvchilar yog‘ochdan yasalgan detallarni mayda mixlar yordamida mustahkamlash bilan tanishadilar, bslg‘a bilan to‘g‘ri ishlash usullarini o‘rganadilar. Buning uchun ularga mix qoqiladigan joyni bur bilan qanday belgilash, bolg‘ani qanday ushlash, yog‘och detallarga jilvir bilan qanday ishlov berish kerakligini ko‘rsatish lozim. Bolalar gigiena va texnika xavfsizligi qoidalariga rioya qilishlarini, mehnat madaniyati qoidalarini bilishlari va unga amal qilishlarini qat’iy nazoratda tutmoqlik lozim. Masalan, ish vaqtida haddan tashqari ortiqcha egilmaslik, yog‘och changini
yutmaslik, chiqindilarni ehtiyotkorlik bilan to‘plash, ish joyini ish tugashi bilanoq
yig‘ishtirish va shu kabilardan iboratdir. 
  «Texnik  modellash» –  oddiy  uchadigan,  suzadigan,  yuradigan  texnik
o‘yinchoqlarni,  shuningdek,  sxematik  namunalar  asosida  modellarni  yasash
mehnatning maxsus turi sifatida ajratilgan. 
  Shuni  aytish  kerakki,  ilgarilari  klub-to‘garak  tipidagi  darsdan  tashqari
mashg‘ulotlarning vazifa va mazmuni bilan mustahkamlangan texnik modellash
bo‘yicha temalar texnik texnologiya darslari ning boshqa barcha temalari bilan
organik  birikib  ketadi.  Dastlabki  darslaridayoq  o‘quvchilar  tabiiy  materiallar,
qog‘oz va karton, gazmol, turli materiallar bilan ishlar ekanlar, texnika elementlari
bilan tanishadilar, qism va detal, oddiy razvyortka, detallarni biriktirishning kattiq,
suriladigan, olinadigan usullari va buyumlar haqidagi tasavvurga ega bo‘ladilar.
Bolalar  detallarni  biriktirishning  turli  usullari,  shuningdek,  mix  bilan  «tirqish
qoldirib biriktirish»  kabilar  bilan  tanishadilar. Bir  yoki  bir  nechta detallardan
tashkil  topuvchi  oddiy  narsalar  misolida  bolalar  pishiqlikni  oshirish,
ishqalanishning zararli ta’sirini bartaraf etib, foydali ta’siridan foydalanish, o‘zlari
ishlayotgan materiallarning tuzilishi haqida tasavvurga ega buladilar. Bolalarda
narsalarni yasash ustida ishlash tartibi mo‘ljallash, tayyorlash, yig‘ish, bezash,
amal (harakat)da tekshirish, nuqson va kamchiliklarni bartaraf qilish, ish joyini
to‘g‘ri tashkil qilish kabilar xaqida tasavvuri shakllanadi. Bularning barchasidan
keyinchalik modellar hamda texnik o‘yinchoqlarni yasashda foydalaniladi, ular
bolalarning  ijodiy  fikrini  o‘stiradi,  bolalarga  to‘plagan  mehnat  tajribalarini
atroflaridagi texnika bilan bog‘lashlariga yordam beradi. Qishloq xo‘jalik mehnati
gul-dekorativ  va  sabzavot  ekinlarini  maktab  tajriba  uchastkasi  hamda  xona
sharoitlarida o‘stirish ishlarini uz ichiga oladi. Qishloq xo‘jalik tajribashunosligiga
katta e’tibor beriladi. Bolalar o‘simliklarning o‘sishi va rivojlanishi uchun zarur
bo‘lgan sharoitlar, o‘simliklarni «urug‘dan- urug‘gacha» o‘stirish, qalamcha qilish,
ko‘chatdan o‘stirish, bachki shoxlarni qirqish, mevali bog‘dagi bir qator ishlar
bilan tanishadilar. Bolalar o‘z kuzatishlarida ko‘rib va ularni takrorlab o‘zlari
yaratgan sharoitlarda o‘simliklarning turlicha o‘sishi va rivojlanishi yuzasidan olib
borgan  ishlarining  natijalarini  qiyoslash  va  tahlil  qilishni  o‘rganadilar.  Ilgari
planlashtirilgan  tajribalarning  yakun  va  xulosalari  bolalarni  biliminn  mustaqil
Logotip
yutmaslik, chiqindilarni ehtiyotkorlik bilan to‘plash, ish joyini ish tugashi bilanoq yig‘ishtirish va shu kabilardan iboratdir. «Texnik modellash» – oddiy uchadigan, suzadigan, yuradigan texnik o‘yinchoqlarni, shuningdek, sxematik namunalar asosida modellarni yasash mehnatning maxsus turi sifatida ajratilgan. Shuni aytish kerakki, ilgarilari klub-to‘garak tipidagi darsdan tashqari mashg‘ulotlarning vazifa va mazmuni bilan mustahkamlangan texnik modellash bo‘yicha temalar texnik texnologiya darslari ning boshqa barcha temalari bilan organik birikib ketadi. Dastlabki darslaridayoq o‘quvchilar tabiiy materiallar, qog‘oz va karton, gazmol, turli materiallar bilan ishlar ekanlar, texnika elementlari bilan tanishadilar, qism va detal, oddiy razvyortka, detallarni biriktirishning kattiq, suriladigan, olinadigan usullari va buyumlar haqidagi tasavvurga ega bo‘ladilar. Bolalar detallarni biriktirishning turli usullari, shuningdek, mix bilan «tirqish qoldirib biriktirish» kabilar bilan tanishadilar. Bir yoki bir nechta detallardan tashkil topuvchi oddiy narsalar misolida bolalar pishiqlikni oshirish, ishqalanishning zararli ta’sirini bartaraf etib, foydali ta’siridan foydalanish, o‘zlari ishlayotgan materiallarning tuzilishi haqida tasavvurga ega buladilar. Bolalarda narsalarni yasash ustida ishlash tartibi mo‘ljallash, tayyorlash, yig‘ish, bezash, amal (harakat)da tekshirish, nuqson va kamchiliklarni bartaraf qilish, ish joyini to‘g‘ri tashkil qilish kabilar xaqida tasavvuri shakllanadi. Bularning barchasidan keyinchalik modellar hamda texnik o‘yinchoqlarni yasashda foydalaniladi, ular bolalarning ijodiy fikrini o‘stiradi, bolalarga to‘plagan mehnat tajribalarini atroflaridagi texnika bilan bog‘lashlariga yordam beradi. Qishloq xo‘jalik mehnati gul-dekorativ va sabzavot ekinlarini maktab tajriba uchastkasi hamda xona sharoitlarida o‘stirish ishlarini uz ichiga oladi. Qishloq xo‘jalik tajribashunosligiga katta e’tibor beriladi. Bolalar o‘simliklarning o‘sishi va rivojlanishi uchun zarur bo‘lgan sharoitlar, o‘simliklarni «urug‘dan- urug‘gacha» o‘stirish, qalamcha qilish, ko‘chatdan o‘stirish, bachki shoxlarni qirqish, mevali bog‘dagi bir qator ishlar bilan tanishadilar. Bolalar o‘z kuzatishlarida ko‘rib va ularni takrorlab o‘zlari yaratgan sharoitlarda o‘simliklarning turlicha o‘sishi va rivojlanishi yuzasidan olib borgan ishlarining natijalarini qiyoslash va tahlil qilishni o‘rganadilar. Ilgari planlashtirilgan tajribalarning yakun va xulosalari bolalarni biliminn mustaqil
egallashga,  oddiy  tadqiqotlar  olib  borishga,  tabiatda  sodir  bo‘layotgan
hodisalarning  sabablarini  axtarish  va  asoslashga  o‘rgatadi.  Qishloq  xo’jalik
mehnati darslarining aqlni o’stiruvchi xususiyatlari va ahamiyati mana shundadir. 
  III sinf texnologiya fani programmasi boshlangich ta’lim yillari davomida
egallangan bilimlarni mehnatda qo‘llashga oshirilgan talablar qo‘yishni nazarda
tutadi. 
  Texnologiya fani mazmunidan kelib chiqib bolalar o‘qituvchi rahbarligi ostida
oddiy yigma chizmalarni o‘qishni o‘rganadilar, bu narsalarning detallarini uzlari
chizadilar yoki belgilaydilar. Bu maqsadda predmet chizmada 2 – 3 ko‘rinishda
(«oldindan  ko‘rinishi»,  «tepadan  ko‘rinishi»  va  «yon  tomondan  kurinishi»)
ifodalanadi. Bu bolalarning har bir detal o‘lchamlarini topishlari uchun zarurdir.
Detallar,  odatda,  predmet  (parsa,  buyum)  namunasi  yoki  uning  texnik  rasmi
mavjud bo‘lganda razmetka qilinadi. 
  Bolalarga avval texnologiya darslarini planlashtirish va o‘tkazishda ajratilgan
yangi bir qator programm bilim hamda ko‘nikmalar beriladi. Ill sinf texnologiya
fani  programmasi  talablari  qisqacha  ko‘rinishda  quyidagichadir.  O’quvchilar
yasashlari  lozim  bo‘lgan  narsaning  chizmasini  tuzish  bilan  tanishadilar.  Bu
maqsadda ular chizmada aks ettirilishi lozim bo‘lgan predmet va detallarning
o‘lchamini bilish uchun namunalarni o‘lchaydilar, predmetlardan andaza oladilar.
Sungra ular uz chizmalari bo‘yicha razmetka qiladilar. Chizmalar berilgan razmer,
va texnik, shartlar, shuningdek, o‘quvchining o‘zi o‘ylab topgan fikr bo‘yicha ham
chizilishi mumkin. 
 
 Asosiy  e’tibor  turli  materiallarga  ishlov  berishning  kiritilishi  turli
materiallardan tayyorlangan bir necha detalli narsalar tayyorlash, bu detallarni
buyumda birlashtirish va ularni turli usullar bilan biriktirish, kartonchani pichoq
bilan kesib ishlov berish, lobzik arra bilan tanishish, yogoch, karton, yumshoq
tunukadan tayyorlangan zagotovkalarda teshiklar ochishni o‘rgatishga qaratiladi.
Imkoniyati bor joylarda yangi sun’iy materiallar: shaffof plyonka, yumshoq plastik
massa (pirolon, penoplast) kleyonka, plastik - materiallar, sun’iy mo‘yna va shu
kabilardan narsalar tayyorlashni kiritish lozim. Hozirgi kunda bu materiallarning
chiqindisi ko‘p bo‘lib, maktablar ularni bemalol topa oladilar. 
Logotip
egallashga, oddiy tadqiqotlar olib borishga, tabiatda sodir bo‘layotgan hodisalarning sabablarini axtarish va asoslashga o‘rgatadi. Qishloq xo’jalik mehnati darslarining aqlni o’stiruvchi xususiyatlari va ahamiyati mana shundadir. III sinf texnologiya fani programmasi boshlangich ta’lim yillari davomida egallangan bilimlarni mehnatda qo‘llashga oshirilgan talablar qo‘yishni nazarda tutadi. Texnologiya fani mazmunidan kelib chiqib bolalar o‘qituvchi rahbarligi ostida oddiy yigma chizmalarni o‘qishni o‘rganadilar, bu narsalarning detallarini uzlari chizadilar yoki belgilaydilar. Bu maqsadda predmet chizmada 2 – 3 ko‘rinishda («oldindan ko‘rinishi», «tepadan ko‘rinishi» va «yon tomondan kurinishi») ifodalanadi. Bu bolalarning har bir detal o‘lchamlarini topishlari uchun zarurdir. Detallar, odatda, predmet (parsa, buyum) namunasi yoki uning texnik rasmi mavjud bo‘lganda razmetka qilinadi. Bolalarga avval texnologiya darslarini planlashtirish va o‘tkazishda ajratilgan yangi bir qator programm bilim hamda ko‘nikmalar beriladi. Ill sinf texnologiya fani programmasi talablari qisqacha ko‘rinishda quyidagichadir. O’quvchilar yasashlari lozim bo‘lgan narsaning chizmasini tuzish bilan tanishadilar. Bu maqsadda ular chizmada aks ettirilishi lozim bo‘lgan predmet va detallarning o‘lchamini bilish uchun namunalarni o‘lchaydilar, predmetlardan andaza oladilar. Sungra ular uz chizmalari bo‘yicha razmetka qiladilar. Chizmalar berilgan razmer, va texnik, shartlar, shuningdek, o‘quvchining o‘zi o‘ylab topgan fikr bo‘yicha ham chizilishi mumkin. Asosiy e’tibor turli materiallarga ishlov berishning kiritilishi turli materiallardan tayyorlangan bir necha detalli narsalar tayyorlash, bu detallarni buyumda birlashtirish va ularni turli usullar bilan biriktirish, kartonchani pichoq bilan kesib ishlov berish, lobzik arra bilan tanishish, yogoch, karton, yumshoq tunukadan tayyorlangan zagotovkalarda teshiklar ochishni o‘rgatishga qaratiladi. Imkoniyati bor joylarda yangi sun’iy materiallar: shaffof plyonka, yumshoq plastik massa (pirolon, penoplast) kleyonka, plastik - materiallar, sun’iy mo‘yna va shu kabilardan narsalar tayyorlashni kiritish lozim. Hozirgi kunda bu materiallarning chiqindisi ko‘p bo‘lib, maktablar ularni bemalol topa oladilar.
  Ish vaqtida «ish qoidalariga» qat’iy rioya qilinadi. Butun e’tibor xilma-xil
qoidalar «asbob va materiallarni asra, avayla», «doimo ishni yaxshiroq qilishni
o‘yla» kabi rioyalarga qaratiladi. Bolalar elektr modellashga mo’ljallangan ish
joyini tayyorlash va uni tartibli saqlash bilan maxsus tanishadilar. Bolalarning uch
yil  davomida  ishlatgan  va  to‘qnash  kelgan  turli  materiallarining  xususiyatlari
haqidagi programma bilimlariga yakun yasaladi hamda umumlashtiriladi. Bu ish
asosan ikki yo‘nalishda olib boriladi: 
1)  o‘qituvchi  o‘quvchilardan  materiallarning  xususiyatlari  haqidagi
bilimlaridan xilma-xil narsalarni yasashdagi amaliy ishlarida foydalanishni talab
qiladi; 
2) ayni bir namunani turli belgilari kelib chiqishi, mo‘ljallanishi, xususiyatlari,
tashqi bezagiga kura kvalifikatsiya qila bilishni talab qiladigan material va detallar
namunalarining turli kolleksiya va naborlarini tuzish; 
  O’qituvchining programma talablarini amalga oshirish bo‘yicha intilishlarini,
birinchidan, mexnat darslariga rahbarlik qilish metodikasini egallash, ikkinchidan,
texnologiya darslari uchun asbobuskuna va materiallar zapasini yaratishga yo‘llash
zarur. 
 1. Butun yoz va o‘quv yili davomida maktabning ma’lum belgilangan joyida
tabiat,  uydan,  otaliqqa  olgan  korxonalardan  keltirilgan  materiallar:  korobka,
upakovka materiallari, qog‘oz, ip, shpagat, sim, laxtak, tunuka, folga, reyka, faner,
gula, tabiiy materiallar, yangi sun’iy materiallarning chiqindilaridan tayyorlangan
zagotovkalar. 
 2.  Yuqori  sinflar  aktiv  o‘quvchilari  pionerlardan  maxsus  komissiya  yoki
brigadalar tuzilib, ular boshlang‘ich sinflar texnologiya darslari da qo‘llaniladigan
asbob-uskunalar va detallarni mustahkamlaydigan materiallarning holati, saqlanishi
va remontnini o‘z zimmalariga oladilar. 
  Texnologiya resurslarida foydalaniladigan asbob va uskunalar komplekta,
detallar,  moslamalar  ro‘yxati  1-ilovada  hamda  I  va  II  sinflar  qo‘llanmalarida
berilgan.  
  Boshlang‘ich  sinf,  ayniqsa  III  sinfda,  texnologiya  darslarining  moddiy
jihozlangan bo‘lishi – boshlang‘ich ta’limning yangi programmasiga ko‘chgan har
bir maktab direktori, ilmiy bo‘lim mudiri, barcha pedagoglarning vazifasidir.
Logotip
Ish vaqtida «ish qoidalariga» qat’iy rioya qilinadi. Butun e’tibor xilma-xil qoidalar «asbob va materiallarni asra, avayla», «doimo ishni yaxshiroq qilishni o‘yla» kabi rioyalarga qaratiladi. Bolalar elektr modellashga mo’ljallangan ish joyini tayyorlash va uni tartibli saqlash bilan maxsus tanishadilar. Bolalarning uch yil davomida ishlatgan va to‘qnash kelgan turli materiallarining xususiyatlari haqidagi programma bilimlariga yakun yasaladi hamda umumlashtiriladi. Bu ish asosan ikki yo‘nalishda olib boriladi: 1) o‘qituvchi o‘quvchilardan materiallarning xususiyatlari haqidagi bilimlaridan xilma-xil narsalarni yasashdagi amaliy ishlarida foydalanishni talab qiladi; 2) ayni bir namunani turli belgilari kelib chiqishi, mo‘ljallanishi, xususiyatlari, tashqi bezagiga kura kvalifikatsiya qila bilishni talab qiladigan material va detallar namunalarining turli kolleksiya va naborlarini tuzish; O’qituvchining programma talablarini amalga oshirish bo‘yicha intilishlarini, birinchidan, mexnat darslariga rahbarlik qilish metodikasini egallash, ikkinchidan, texnologiya darslari uchun asbobuskuna va materiallar zapasini yaratishga yo‘llash zarur. 1. Butun yoz va o‘quv yili davomida maktabning ma’lum belgilangan joyida tabiat, uydan, otaliqqa olgan korxonalardan keltirilgan materiallar: korobka, upakovka materiallari, qog‘oz, ip, shpagat, sim, laxtak, tunuka, folga, reyka, faner, gula, tabiiy materiallar, yangi sun’iy materiallarning chiqindilaridan tayyorlangan zagotovkalar. 2. Yuqori sinflar aktiv o‘quvchilari pionerlardan maxsus komissiya yoki brigadalar tuzilib, ular boshlang‘ich sinflar texnologiya darslari da qo‘llaniladigan asbob-uskunalar va detallarni mustahkamlaydigan materiallarning holati, saqlanishi va remontnini o‘z zimmalariga oladilar. Texnologiya resurslarida foydalaniladigan asbob va uskunalar komplekta, detallar, moslamalar ro‘yxati 1-ilovada hamda I va II sinflar qo‘llanmalarida berilgan. Boshlang‘ich sinf, ayniqsa III sinfda, texnologiya darslarining moddiy jihozlangan bo‘lishi – boshlang‘ich ta’limning yangi programmasiga ko‘chgan har bir maktab direktori, ilmiy bo‘lim mudiri, barcha pedagoglarning vazifasidir.
  Biroq  hamma  gap  faqat  asbob-uskunaga  taalluqli  deb  o‘ylash  xatodir.
Shunday misollar borki, maktabda hamma material va asbobuskunalar mavjud,
ammo texnologiya darslarining darajasi juda past. 
  Bu  o‘rinda  asosiy  narsa  –  o‘qituvchilarning  boshlang‘ich  sinflardagi
politexnik  tayyorgarlik  bo‘yicha  mexnat  darslarining  programmasidagi  barcha
yangi  narsalarni  chuqur  o‘zlashtirilishi  lozimligini  anglashlaridir.  Texnologiya
politexnik tayyorgarlik programmasi boshlangich ta’lim predmetlar sistemasining
tarkibiy  qismi  hisoblanadi.  Obrazli  qilib aytganda,  «aql  ishini  qo‘l  ishi  bilan
boglamay  turib»  matematika  va  rus  tili,  tabiatshunoslik  va  rasm  programma
talablarini bolalar o‘zlashtira olmaydi, oktyabryat va pionerlar kollektivini, har bir
o‘quvchi shaxsini rivojlantirish bo‘yicha darsdan tashqari ishlarni etarlicha yuqori
darajada amalga oshirib bo‘lmaydi. O’qituvchilar buni tushunib, qalblari bilan his
qilganlaridan so‘nggina, texnologiya darslarining samaradorligini oshirishning yo‘l
va vositalarini har qanday qiyin sharoitda ham axtarib topadilar. Ular uchinchi sinf
texnologiya  programmasini  o‘z  sinf  va  maktablarining  turli  sharoitlarida
eksperimental tekshiradilar, demak, I – III sinflar uch yillik texnologiya darslari
programmasini bolalar qay darajada uddalashlarini tekshirish bo‘yicha katta va
muhim ishni muvaffaqiyatli yakunlashga o‘z hissalarini qo‘shadilar. 
  III sinfda texnologiya darslari to‘g‘ri tashkil etilsa o‘quvchilar texnologiya
darsida istalgan predmetlarni yasay biladi. O’quvchilar mehnatini to‘g‘ri tashkil
etishda eng muhimi, amaliy ishga mo‘ljallangan topshiriqni to‘g‘ri tushuntirishdir.
 Har  bir  topshiriqning  mazmuni  bolalarda  ko‘nikma  va  malakalar,  texnik
tafakkur, mehnatga qanday yondashishning shakllanishi va rivojlanishiga yordam
berishi, shuningdek ularning ishdagi mustaqilliklarini ta’minlashi lozim. Bu o‘rinda
o‘quvchilarning  qiziqishlari  va  individual  xususiyatlarini  nazarda  tutish  kerak.
Shuning uchun mexnat topshiriqlarini tuzishda ularga quyidagi o‘quv vazifalarini
hal etish uchun zarur bo‘lgan bir qator ma’lumotlarni kiritish lozim. 
  1.Buyumning konstruksiyasi, tuzilishi, asosiy qismlarini biriktirish usullari va
nimaga mo‘ljallanganligini tushuntirish. 
  2.Bolalarni narsani tayyorlash ishining umumiy plani va ishni bajarish tartibi
bilan tanishtirish.
  3.O’quvchilarni material-zagotovkani tanlash bilan tanishtirish. 
Logotip
Biroq hamma gap faqat asbob-uskunaga taalluqli deb o‘ylash xatodir. Shunday misollar borki, maktabda hamma material va asbobuskunalar mavjud, ammo texnologiya darslarining darajasi juda past. Bu o‘rinda asosiy narsa – o‘qituvchilarning boshlang‘ich sinflardagi politexnik tayyorgarlik bo‘yicha mexnat darslarining programmasidagi barcha yangi narsalarni chuqur o‘zlashtirilishi lozimligini anglashlaridir. Texnologiya politexnik tayyorgarlik programmasi boshlangich ta’lim predmetlar sistemasining tarkibiy qismi hisoblanadi. Obrazli qilib aytganda, «aql ishini qo‘l ishi bilan boglamay turib» matematika va rus tili, tabiatshunoslik va rasm programma talablarini bolalar o‘zlashtira olmaydi, oktyabryat va pionerlar kollektivini, har bir o‘quvchi shaxsini rivojlantirish bo‘yicha darsdan tashqari ishlarni etarlicha yuqori darajada amalga oshirib bo‘lmaydi. O’qituvchilar buni tushunib, qalblari bilan his qilganlaridan so‘nggina, texnologiya darslarining samaradorligini oshirishning yo‘l va vositalarini har qanday qiyin sharoitda ham axtarib topadilar. Ular uchinchi sinf texnologiya programmasini o‘z sinf va maktablarining turli sharoitlarida eksperimental tekshiradilar, demak, I – III sinflar uch yillik texnologiya darslari programmasini bolalar qay darajada uddalashlarini tekshirish bo‘yicha katta va muhim ishni muvaffaqiyatli yakunlashga o‘z hissalarini qo‘shadilar. III sinfda texnologiya darslari to‘g‘ri tashkil etilsa o‘quvchilar texnologiya darsida istalgan predmetlarni yasay biladi. O’quvchilar mehnatini to‘g‘ri tashkil etishda eng muhimi, amaliy ishga mo‘ljallangan topshiriqni to‘g‘ri tushuntirishdir. Har bir topshiriqning mazmuni bolalarda ko‘nikma va malakalar, texnik tafakkur, mehnatga qanday yondashishning shakllanishi va rivojlanishiga yordam berishi, shuningdek ularning ishdagi mustaqilliklarini ta’minlashi lozim. Bu o‘rinda o‘quvchilarning qiziqishlari va individual xususiyatlarini nazarda tutish kerak. Shuning uchun mexnat topshiriqlarini tuzishda ularga quyidagi o‘quv vazifalarini hal etish uchun zarur bo‘lgan bir qator ma’lumotlarni kiritish lozim. 1.Buyumning konstruksiyasi, tuzilishi, asosiy qismlarini biriktirish usullari va nimaga mo‘ljallanganligini tushuntirish. 2.Bolalarni narsani tayyorlash ishining umumiy plani va ishni bajarish tartibi bilan tanishtirish. 3.O’quvchilarni material-zagotovkani tanlash bilan tanishtirish.
  4.Razmetka qilish jarayoni bilan tanishtirish. 
  5.O’quvchilarni  narsani  yasash  bo‘yicha  boshqa  operatsiyalar  va  ularni
kontrol qilish bilan tanishtirish. 
  6.O’quvchilarda  turli  texnologik,  texnik,  shu  jumladan,  konstruktorlik
masalalarini hal etish ko‘nikmalarini shakllantirish. 
  O’quvchilarga topshiriqni  quyidagi  tartibda, ya’ni  o‘qituvchi buyumning
namunasini  tayyorlab,  sinf  doskasida  ayrim  detallarning  texnik  rasmlarini  va
ularning razvyortkasini aks ettirib berishi o‘zini oqlaydi. O’qituvchi narsaning
rasmini ko‘rsatib, uning asosiy qismlari nomini (masalan, fyuzelaj, old qismi,
qanoti, stabilizator) tartibi bilan aytadi. Bunday tushuntirish o‘qituvchi oldindan
tayyorlab  qo‘ygan modelni  ko‘rsatish  davrida  ham  qilinishi  mumkin. So‘ngra
o‘qituvchi  detallarning  texnik  rasmlari  va  razvyortkalari  yordamida  bolalarni
mehnat ob’ektining detallari hamda ularni tayyorlash va yigishning umumiy ish
plani bilan tanishtiradi. 
1. Samolyot modelining qismlarini o‘rganish (rasm buyicha). 
2. Qog’oz tanlash. 
3. Detallarni razmetka qilish (shablon bo‘yicha). 
4. Detallarni qirqish. 
5. Detallarni egish va elimlash. 
6. Modelni yig‘ish. 
7. Modelni uchirib sinash va tekshirish. 
  Birinchi navbatda bolalarga zagotovkani tanlashni o‘rgatish kerak: avval rasm
va namuna bo‘yicha detal shaklini, uni tayyorlash mumkin bo‘lgan materialni,
so‘ngra  razvyortka  bo‘yicha  detalning  o‘lchamlarini  aniqlab  chiqish  lozim.
Bolalarga belgilangan razmerlar detalning gabarit o‘lchamidan 5 – 10 mm katta
bo‘lishi  (ya’ni,  pripusk  kattaligida)  kerakligi  aytib  qo‘yiladi.  Agarda  tayyor
zagotovkalar bo‘lsa o’quvchilarga ularni o‘lchab chiqish, uning detal tayyorlash
uchun  yaroqliligini,  undan  detal  chiqish-  chiqmasligini  aniqlash  topshiriladi.
Topshiriqlarni  tushuntirishda  razmetka  jarayoniga  katta  e’tibor  beriladi.
Topshiriqning murakkabligi razmetkaning qaysi usulda texnik rasm yoki shablon
bo’yicha qilinishiga bog‘liq buladi.
Logotip
4.Razmetka qilish jarayoni bilan tanishtirish. 5.O’quvchilarni narsani yasash bo‘yicha boshqa operatsiyalar va ularni kontrol qilish bilan tanishtirish. 6.O’quvchilarda turli texnologik, texnik, shu jumladan, konstruktorlik masalalarini hal etish ko‘nikmalarini shakllantirish. O’quvchilarga topshiriqni quyidagi tartibda, ya’ni o‘qituvchi buyumning namunasini tayyorlab, sinf doskasida ayrim detallarning texnik rasmlarini va ularning razvyortkasini aks ettirib berishi o‘zini oqlaydi. O’qituvchi narsaning rasmini ko‘rsatib, uning asosiy qismlari nomini (masalan, fyuzelaj, old qismi, qanoti, stabilizator) tartibi bilan aytadi. Bunday tushuntirish o‘qituvchi oldindan tayyorlab qo‘ygan modelni ko‘rsatish davrida ham qilinishi mumkin. So‘ngra o‘qituvchi detallarning texnik rasmlari va razvyortkalari yordamida bolalarni mehnat ob’ektining detallari hamda ularni tayyorlash va yigishning umumiy ish plani bilan tanishtiradi. 1. Samolyot modelining qismlarini o‘rganish (rasm buyicha). 2. Qog’oz tanlash. 3. Detallarni razmetka qilish (shablon bo‘yicha). 4. Detallarni qirqish. 5. Detallarni egish va elimlash. 6. Modelni yig‘ish. 7. Modelni uchirib sinash va tekshirish. Birinchi navbatda bolalarga zagotovkani tanlashni o‘rgatish kerak: avval rasm va namuna bo‘yicha detal shaklini, uni tayyorlash mumkin bo‘lgan materialni, so‘ngra razvyortka bo‘yicha detalning o‘lchamlarini aniqlab chiqish lozim. Bolalarga belgilangan razmerlar detalning gabarit o‘lchamidan 5 – 10 mm katta bo‘lishi (ya’ni, pripusk kattaligida) kerakligi aytib qo‘yiladi. Agarda tayyor zagotovkalar bo‘lsa o’quvchilarga ularni o‘lchab chiqish, uning detal tayyorlash uchun yaroqliligini, undan detal chiqish- chiqmasligini aniqlash topshiriladi. Topshiriqlarni tushuntirishda razmetka jarayoniga katta e’tibor beriladi. Topshiriqning murakkabligi razmetkaning qaysi usulda texnik rasm yoki shablon bo’yicha qilinishiga bog‘liq buladi.
  III sinfda bolalarga razmetkaning izchilligini rasmdan ko‘rsatishda eng oddiy
texnologik kartaga murojaat etilib, uning quyidagi bosqichlari tushuntiriladi: 
1. Asosiy chiziqlarni tanlash va to‘g‘ri burchakni razmetka qilish. 
2. Gorizontal chiziqlarni, 
3. Vertikal chiziqlarni, 
4. Qiya chiziqlarni utkazish. 
5. Detallarda teshik, kesma elementlari va shu kabilarni razmetka qilish va
tekshirish. 
Topshiriqlarni tushuntirish va o‘quvchilarga instruktaj berishni kontrol savol,
texnik va texnologik savollar berish bilan yakunlash foydalidir. 
Bu savollar taxminan quyidagicha bo‘lishi mumkin. 
1. Narsaning nomi nima? U qanday qismlardan tarkib topgan? 
2. Narsaning detallarini qanday materialdan tayyorlagan ma’qul? Nima uchun? 
3. Detalning qanday qismlari bor? Nima uchun detalning aynan shu formasi
tanlangan?
4. Detallarning forma va razmerini (qurilmani yaxshilash maqsadida) qanday
o‘zgartirish mumkin? 
5. Detallarning materiallarini almashtirish mumkinmi? Nima uchun? 
6. Detallarni qanday izchillikda tayyorlash lozim? 
7. Zagotovka qanday tartibda razmetka qilinadi? 
8. Detallar qaysi asbob va moslamalar yordamida tayyorlanadi? 
9.Boshqa asbob va moslamalardan foydalanish mumkinmi? 
  Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilariga  texnologiya  fani  ni  berishning  muhim
vazifalaridan  biri  texnik  texnologiya  darslaridagi  amaliy  ishlarni  bajarish
jarayonida bolalarning konstruktorlik ko‘nikma va qobiliyatlarini o‘stirishdir. Ishga
konstruksiyalash  vazifalarining  kiritilishi  o‘qituvchiga  texnik  modellar  yasash
mashg‘ulotlarini  o’tkazishida  yordam  beradi,  chunki  konstruksiyalash  texnik
modellar  yasashning  tarkibiy  elementi  hisoblanadi.  Texnik  modellashda  oddiy
predmetlarni  qog‘oz  yoki  gazmoldan  konstruksiyalash  bo‘yicha  ishlar  amalga
oshirilgach, bolalarning ijodkorliklarini, texnik tafakkurlarini o‘stirish uchun juda
qulay sharoit yaratiladi. Ishlab chiqarishda konstruksiyalash, odatda, inson turmush
faoliyatining turli sohalaridagi talablarini yaxshiroq qondirishni nazarda tutuvchi
Logotip
III sinfda bolalarga razmetkaning izchilligini rasmdan ko‘rsatishda eng oddiy texnologik kartaga murojaat etilib, uning quyidagi bosqichlari tushuntiriladi: 1. Asosiy chiziqlarni tanlash va to‘g‘ri burchakni razmetka qilish. 2. Gorizontal chiziqlarni, 3. Vertikal chiziqlarni, 4. Qiya chiziqlarni utkazish. 5. Detallarda teshik, kesma elementlari va shu kabilarni razmetka qilish va tekshirish. Topshiriqlarni tushuntirish va o‘quvchilarga instruktaj berishni kontrol savol, texnik va texnologik savollar berish bilan yakunlash foydalidir. Bu savollar taxminan quyidagicha bo‘lishi mumkin. 1. Narsaning nomi nima? U qanday qismlardan tarkib topgan? 2. Narsaning detallarini qanday materialdan tayyorlagan ma’qul? Nima uchun? 3. Detalning qanday qismlari bor? Nima uchun detalning aynan shu formasi tanlangan? 4. Detallarning forma va razmerini (qurilmani yaxshilash maqsadida) qanday o‘zgartirish mumkin? 5. Detallarning materiallarini almashtirish mumkinmi? Nima uchun? 6. Detallarni qanday izchillikda tayyorlash lozim? 7. Zagotovka qanday tartibda razmetka qilinadi? 8. Detallar qaysi asbob va moslamalar yordamida tayyorlanadi? 9.Boshqa asbob va moslamalardan foydalanish mumkinmi? Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga texnologiya fani ni berishning muhim vazifalaridan biri texnik texnologiya darslaridagi amaliy ishlarni bajarish jarayonida bolalarning konstruktorlik ko‘nikma va qobiliyatlarini o‘stirishdir. Ishga konstruksiyalash vazifalarining kiritilishi o‘qituvchiga texnik modellar yasash mashg‘ulotlarini o’tkazishida yordam beradi, chunki konstruksiyalash texnik modellar yasashning tarkibiy elementi hisoblanadi. Texnik modellashda oddiy predmetlarni qog‘oz yoki gazmoldan konstruksiyalash bo‘yicha ishlar amalga oshirilgach, bolalarning ijodkorliklarini, texnik tafakkurlarini o‘stirish uchun juda qulay sharoit yaratiladi. Ishlab chiqarishda konstruksiyalash, odatda, inson turmush faoliyatining turli sohalaridagi talablarini yaxshiroq qondirishni nazarda tutuvchi
qulay,  chiroyli,  sanoat,  ro‘zg‘or  va  boshqa  buyumlarni  loyihalash,  tayyorlash
jarayoni  bilan  aloqadordir.  Estetik  ifodalanganlikni,  kompanovkaning
ratsionalligini, foydalanishning kulayligi, pishiqligi, chidamliligini  ta’minlovchi
badiiy  konstruksiyalash  alohida  muhim  ahamiyatga  egadir.  Texnologiya
darslaridagi  konstruksiyalash  ishlari  bolalarning  politexnik  tasavvurlarini
rivojlantiradi, narsalar yasashdagi mustaqilliklarini, tashabbus va ijodlarini ustiradi.
Biror  predmet  shaklini  yaratishdagi  texnologik  asoslarni  pishiq  egallashlariga,
konstruktorlik  fikrlarini  materialda  mujassamlashtirishlariga  yordam  beradi.
Qog’ozdan  narsalar  yasash  bo’yicha  ishlarni  bajarishda  konstruksiyalash
elementlariga o’rgatish o’z xususiyatlariga ega bo’lib, buni o‘qituvchi nazarda
tutishi lozim. Narsalar konstruksiyasi va texnologik jarayonlarni o‘qituvchi quyi
sinflar o‘quvchilarini o‘qitish xususiyatlari, shunga muvofiq ishlarni texnologiya
darslarida amalga oshirish imkoniyatlarini hisobga olib tanlaydi. Buning uchun
o‘qituvchi  qog‘ozdan  predmetlarni  konstruksiyalashning  mazmuni  va
xususiyatlarini  bilishi,  bu  ishning  quyi  sinf  o‘quvchilariga  texnologiya  fani
berishdagi  vazifalarini  tushunishi,  konstruksiyalash  ishini  tarkib  toptiruvchi
bosqichlarni  egallab  olishi  zarur.  O’qituvchi  o‘quvchilarda  konstruksiyalash
bo‘yicha xilma-xil, avvaliga konstruksiyaning o‘zini, asl nusxalarini, o‘z fikrini
amaliy ro‘yobga chiqarishga asta-sekin yondashishi uchun oddiy masalalarni hal
etish ko‘nikmasini shakllantirishda ularga individual yondashishni amalga oshirishi
zarur. Narsalarni konstruksiyalash ishlarining asosiy mazmuni quyidagichadir: 
1.  Ob’ektni,  narsaning  nimaga  mo‘ljallanganligi  hamda  uning  pishiqligi,
chidamliligi, bezalishi, foydalanishga qulayligi, jihozlanishiga qo‘yilgan talablarga
muvofiqligini hisobga olib tanlash. 
2.  Narsaning  ratsional  konstruksiyasini  asosiy  va  qo‘shimcha  detallarning
shakli, o‘lchami va sonini, ularni biriktirish usullarini aniqlash. 
3.  Ratsional  va  foydalanishga  qulay  texnologiyani  izlash,  materiallar,
bajarishning  usul,  vosita,  tartib  va  sharoitlarini,  yordamchi  ishlov  beradigan,
yig‘ish va bezash operatsiyalarini tanlash. Texnologiya darslariga konstruksiyalash
elementlarining kiritilishi  o‘quvchilar tomonidan yangi narsalarning yasalishini
shart qilib qo‘ymaydi. Agarda o‘quvchilar, masalan, karnaval bosh kiyimlarini
hech  qachon  tayyorlamagan  bo‘lsalar,  ularga  bu  narsani  konstruksiyalashning
Logotip
qulay, chiroyli, sanoat, ro‘zg‘or va boshqa buyumlarni loyihalash, tayyorlash jarayoni bilan aloqadordir. Estetik ifodalanganlikni, kompanovkaning ratsionalligini, foydalanishning kulayligi, pishiqligi, chidamliligini ta’minlovchi badiiy konstruksiyalash alohida muhim ahamiyatga egadir. Texnologiya darslaridagi konstruksiyalash ishlari bolalarning politexnik tasavvurlarini rivojlantiradi, narsalar yasashdagi mustaqilliklarini, tashabbus va ijodlarini ustiradi. Biror predmet shaklini yaratishdagi texnologik asoslarni pishiq egallashlariga, konstruktorlik fikrlarini materialda mujassamlashtirishlariga yordam beradi. Qog’ozdan narsalar yasash bo’yicha ishlarni bajarishda konstruksiyalash elementlariga o’rgatish o’z xususiyatlariga ega bo’lib, buni o‘qituvchi nazarda tutishi lozim. Narsalar konstruksiyasi va texnologik jarayonlarni o‘qituvchi quyi sinflar o‘quvchilarini o‘qitish xususiyatlari, shunga muvofiq ishlarni texnologiya darslarida amalga oshirish imkoniyatlarini hisobga olib tanlaydi. Buning uchun o‘qituvchi qog‘ozdan predmetlarni konstruksiyalashning mazmuni va xususiyatlarini bilishi, bu ishning quyi sinf o‘quvchilariga texnologiya fani berishdagi vazifalarini tushunishi, konstruksiyalash ishini tarkib toptiruvchi bosqichlarni egallab olishi zarur. O’qituvchi o‘quvchilarda konstruksiyalash bo‘yicha xilma-xil, avvaliga konstruksiyaning o‘zini, asl nusxalarini, o‘z fikrini amaliy ro‘yobga chiqarishga asta-sekin yondashishi uchun oddiy masalalarni hal etish ko‘nikmasini shakllantirishda ularga individual yondashishni amalga oshirishi zarur. Narsalarni konstruksiyalash ishlarining asosiy mazmuni quyidagichadir: 1. Ob’ektni, narsaning nimaga mo‘ljallanganligi hamda uning pishiqligi, chidamliligi, bezalishi, foydalanishga qulayligi, jihozlanishiga qo‘yilgan talablarga muvofiqligini hisobga olib tanlash. 2. Narsaning ratsional konstruksiyasini asosiy va qo‘shimcha detallarning shakli, o‘lchami va sonini, ularni biriktirish usullarini aniqlash. 3. Ratsional va foydalanishga qulay texnologiyani izlash, materiallar, bajarishning usul, vosita, tartib va sharoitlarini, yordamchi ishlov beradigan, yig‘ish va bezash operatsiyalarini tanlash. Texnologiya darslariga konstruksiyalash elementlarining kiritilishi o‘quvchilar tomonidan yangi narsalarning yasalishini shart qilib qo‘ymaydi. Agarda o‘quvchilar, masalan, karnaval bosh kiyimlarini hech qachon tayyorlamagan bo‘lsalar, ularga bu narsani konstruksiyalashning
topshirilishi xato bo‘lgan bo‘lur edi, Konstruksiyalash bo‘yicha dastlabki ishlar
uchun tanish predmetlar, operatsiyalar va mehnat usullaridan foydalanish zarur. 
  Konstruksiyalash uch bosqichga bo‘linadi: 
a)  fikr  yuritish  operatsiyalarini  qamrab  oluvchi  aqliy  konstruksiyalash  –
konstruksiyani  o‘ylash,  uning  asosiy  qismlari,  detallari  ustida  fikr  yuritish,
o‘ylangan konstruksiyani ilgari ma’lum bo‘lganlari bilan qiyoslash; 
b)  grafik  konstruksiyalashda  chizma  va  rasmlarni  ma’lum  fikr  bo‘yicha
detallarning shakli, o‘lchamlari va shu kabilarni kerakli hisob-kitoblar asosida
aniqlab amalga oshirish. 
v) predmet-manipulyativ konstruksiyalash, bunda oldingi ikki bosqich asosida
tasvirlash,  chizma  yoki  rasm  bo‘yicha  ishni  bajarishning  fikriy  va  qo‘l
operatsiyalari birlashtiriladi. Texnologiya darslarida konstruksiyalash ishlarining
tartibi quyidagicha amalga oshirilishi mumkin. 
1.  Buyum  namunasini  tahlil  qilish,  qog‘oz  yoki  boshqa  materiallardan
tayyorlangan qurilmalarni eslash. 2. Buyumning nimaga mo‘ljallanganligini aniq
bilib olish va anglash. 
3. Asosiy va qo‘shimcha detallarning shakli, o‘lchami, miqdorini kollektiv
o‘rtasida muhokama qilish. 
4. Muayyan materiallarni almashtirish imkoniyatlarini aniklash.
5.Buyumning dekorativ bezagini nazarda tutib eskizini yasash. 
6. Narsani tayyorlash uchun zarur bo‘lgan operatsiyalarni, ularning izchilligini,
operatsiyalarni o‘zgartirish yoki almashtirish imkoniyatlarini qayd qilish. Ishdagi
aniqlik va tartiblilik talablarini, o‘zini-o‘zi kontrol qilish xususiyatlarini anglash.
Sim bilan ishlash va undan o‘yinchoqlar yasash. Turli maydachuyda narsalarni
yasashda xilma-xil simlardan foydalanish mumkin. Xlorvinil izolyasiyasi yoki usiz
yumshoq sim to‘qish va o‘rib ishlash uchun yaroqlidir. Qattiq po‘lat yoki alyumin
simdan texnik modellashda bir qator detallarni yasashda foydalaniladi. Bu simdan
arava, avtomobil  o‘qlari, suv  parragi, yumshoq  o‘yinchoklar  va shu kabilarni
tayyorlashda foydalaniladi. Ishlab chiqarilayotgan simlarning ayrim xususiyatlari
hakida ma’lumotlar. Chiqarilayotgan simlarning diametri 0,005 dan 17 mm gacha
bo‘ladi.  U  asosan  dumaloq  kesimli  bo‘ladi.  Biroq  kvadrat,  olti  qirrali,
trapetsiyasimon  yoki  oval  shakldagi  simlar  ham  bo‘ladi.  Simlardan  turli
Logotip
topshirilishi xato bo‘lgan bo‘lur edi, Konstruksiyalash bo‘yicha dastlabki ishlar uchun tanish predmetlar, operatsiyalar va mehnat usullaridan foydalanish zarur. Konstruksiyalash uch bosqichga bo‘linadi: a) fikr yuritish operatsiyalarini qamrab oluvchi aqliy konstruksiyalash – konstruksiyani o‘ylash, uning asosiy qismlari, detallari ustida fikr yuritish, o‘ylangan konstruksiyani ilgari ma’lum bo‘lganlari bilan qiyoslash; b) grafik konstruksiyalashda chizma va rasmlarni ma’lum fikr bo‘yicha detallarning shakli, o‘lchamlari va shu kabilarni kerakli hisob-kitoblar asosida aniqlab amalga oshirish. v) predmet-manipulyativ konstruksiyalash, bunda oldingi ikki bosqich asosida tasvirlash, chizma yoki rasm bo‘yicha ishni bajarishning fikriy va qo‘l operatsiyalari birlashtiriladi. Texnologiya darslarida konstruksiyalash ishlarining tartibi quyidagicha amalga oshirilishi mumkin. 1. Buyum namunasini tahlil qilish, qog‘oz yoki boshqa materiallardan tayyorlangan qurilmalarni eslash. 2. Buyumning nimaga mo‘ljallanganligini aniq bilib olish va anglash. 3. Asosiy va qo‘shimcha detallarning shakli, o‘lchami, miqdorini kollektiv o‘rtasida muhokama qilish. 4. Muayyan materiallarni almashtirish imkoniyatlarini aniklash. 5.Buyumning dekorativ bezagini nazarda tutib eskizini yasash. 6. Narsani tayyorlash uchun zarur bo‘lgan operatsiyalarni, ularning izchilligini, operatsiyalarni o‘zgartirish yoki almashtirish imkoniyatlarini qayd qilish. Ishdagi aniqlik va tartiblilik talablarini, o‘zini-o‘zi kontrol qilish xususiyatlarini anglash. Sim bilan ishlash va undan o‘yinchoqlar yasash. Turli maydachuyda narsalarni yasashda xilma-xil simlardan foydalanish mumkin. Xlorvinil izolyasiyasi yoki usiz yumshoq sim to‘qish va o‘rib ishlash uchun yaroqlidir. Qattiq po‘lat yoki alyumin simdan texnik modellashda bir qator detallarni yasashda foydalaniladi. Bu simdan arava, avtomobil o‘qlari, suv parragi, yumshoq o‘yinchoklar va shu kabilarni tayyorlashda foydalaniladi. Ishlab chiqarilayotgan simlarning ayrim xususiyatlari hakida ma’lumotlar. Chiqarilayotgan simlarning diametri 0,005 dan 17 mm gacha bo‘ladi. U asosan dumaloq kesimli bo‘ladi. Biroq kvadrat, olti qirrali, trapetsiyasimon yoki oval shakldagi simlar ham bo‘ladi. Simlardan turli
maqsadlarda: elektr, radio, telefon simlari, prujinalar, mixlar, elektrodlar, ingichka
parma, muzika asboblari uchun torlar yasash va shu kabilardan foydalaniladi.  
  Simdan tayyorlanadigan narsalardan turli maqsadlarda foydalanish mumkin.
Masalan, engil archa o‘yinchoqlari (xar xil to‘qilgan gullar, barglar va ustiga rangli
ip o‘ralgan), turli o‘yinchoq suvenirlarni yasash, agarda ma’lum tema bo‘yicha 2-3
figura  birlashtirilsa,  syujet  kompozitsiya  (masalan,  «balet»,  «zoopark»,
«muzikantlar»  kabi)larni  yaratish  mumkin.  Bu  o‘yinchoqlarda  o‘quvchilar  o‘z
ijodiy qobiliyatlarini namoyish etadilar. Karkaslarga rangli iplar, yumshoq, sim,
gazlama  o‘ralishi  mumkin.  Simdan  yasaladigan  har  qanday  o‘yinchoq  bir
bo‘lakdan  hech  qanday  qirqishlarsiz,  ulashlarsiz  yasalishi  kerak.  Ayrim
bo‘laklardan  faqat  bezash  maqsadlarida  foydalaniladi.  Ishni  oddiy  narsalarni
yasashdan boshlagan ma’qul.   
  Xo‘tik, echki va shu kabilarni yumshoq simdan tanasini yasashdan boshlab,
keyin oyoqlari, boshi, quloqlari qilinadi. Uni kiyintirish ham mumkin, buning
uchun unga rangli ip o‘rab chiqiladi. Ip, gazlamadan kokil, dum yasaladi, umuman
figurani o‘z istagiga ko‘ra bezash mumkin. 
  Turli xil ajoyib odamchalarni yasash uchun 400 mm sim, har xil rangdagi
qog‘oz,  gazlama,  mo‘yna,  mochalka,  rangli  ip,  shablon  uchun  qog‘oz  kerak
bo‘ladi. Avval narsa yasaladigan barcha detallar tayyorlanadi. Oyoq-qo‘llar, gavda
burab  yasaladi,  so‘ngra  xam-ma  detallarni  biriktirib  odamcha  yasaladi.  Bu
odamchaning gavdasi karton taglikka o‘riatiladi, kartondan bosh andazasi olinadi
(ikki bo‘lak) va ularni bo‘yin, bosh xamda bosh bo‘laklari bir-biriga muvofiq
keltprib elimlanadi. Shundan so‘ng uni o‘z istagiga ko‘ra bezaladi. 
  Yumshoq simdan xilma-xil o‘yinchoqlarni yasash mumkin. Taklif etilayotgan
rasmlar o‘quvchida ijod va fantaziya cheksizligini oshiradi. Simlardan jumboqlar
yasash. Sim jumboqlar bir-biriga birikkan sim figuralardan iborat bo‘lib, ularni
butunligi va tashki ko‘rinishini buzmay, ya’ni simlarni sindirmay va egmay bir-
biridan ajratish kerak. Jumboqlarni yasashda o‘rtacha qattiqlikdagi 1,5—3 mm
simlardan foydalaniladi. Sim jumboqlarning o‘lchami cheklanmaydi, biroq ularni
haddan  tashkari  mayda  yoki  kattalashtirib  yubormaslik  kerak.  Har  bir  sim
jumboqni yasashga  kirishishdan  oldin natural  kattaligida chizib ko‘rish kerak.
Logotip
maqsadlarda: elektr, radio, telefon simlari, prujinalar, mixlar, elektrodlar, ingichka parma, muzika asboblari uchun torlar yasash va shu kabilardan foydalaniladi. Simdan tayyorlanadigan narsalardan turli maqsadlarda foydalanish mumkin. Masalan, engil archa o‘yinchoqlari (xar xil to‘qilgan gullar, barglar va ustiga rangli ip o‘ralgan), turli o‘yinchoq suvenirlarni yasash, agarda ma’lum tema bo‘yicha 2-3 figura birlashtirilsa, syujet kompozitsiya (masalan, «balet», «zoopark», «muzikantlar» kabi)larni yaratish mumkin. Bu o‘yinchoqlarda o‘quvchilar o‘z ijodiy qobiliyatlarini namoyish etadilar. Karkaslarga rangli iplar, yumshoq, sim, gazlama o‘ralishi mumkin. Simdan yasaladigan har qanday o‘yinchoq bir bo‘lakdan hech qanday qirqishlarsiz, ulashlarsiz yasalishi kerak. Ayrim bo‘laklardan faqat bezash maqsadlarida foydalaniladi. Ishni oddiy narsalarni yasashdan boshlagan ma’qul. Xo‘tik, echki va shu kabilarni yumshoq simdan tanasini yasashdan boshlab, keyin oyoqlari, boshi, quloqlari qilinadi. Uni kiyintirish ham mumkin, buning uchun unga rangli ip o‘rab chiqiladi. Ip, gazlamadan kokil, dum yasaladi, umuman figurani o‘z istagiga ko‘ra bezash mumkin. Turli xil ajoyib odamchalarni yasash uchun 400 mm sim, har xil rangdagi qog‘oz, gazlama, mo‘yna, mochalka, rangli ip, shablon uchun qog‘oz kerak bo‘ladi. Avval narsa yasaladigan barcha detallar tayyorlanadi. Oyoq-qo‘llar, gavda burab yasaladi, so‘ngra xam-ma detallarni biriktirib odamcha yasaladi. Bu odamchaning gavdasi karton taglikka o‘riatiladi, kartondan bosh andazasi olinadi (ikki bo‘lak) va ularni bo‘yin, bosh xamda bosh bo‘laklari bir-biriga muvofiq keltprib elimlanadi. Shundan so‘ng uni o‘z istagiga ko‘ra bezaladi. Yumshoq simdan xilma-xil o‘yinchoqlarni yasash mumkin. Taklif etilayotgan rasmlar o‘quvchida ijod va fantaziya cheksizligini oshiradi. Simlardan jumboqlar yasash. Sim jumboqlar bir-biriga birikkan sim figuralardan iborat bo‘lib, ularni butunligi va tashki ko‘rinishini buzmay, ya’ni simlarni sindirmay va egmay bir- biridan ajratish kerak. Jumboqlarni yasashda o‘rtacha qattiqlikdagi 1,5—3 mm simlardan foydalaniladi. Sim jumboqlarning o‘lchami cheklanmaydi, biroq ularni haddan tashkari mayda yoki kattalashtirib yubormaslik kerak. Har bir sim jumboqni yasashga kirishishdan oldin natural kattaligida chizib ko‘rish kerak.
Bunda sim jumboqlarning turli detallari o‘z mo‘ljallangan joyiga qat’iy muvofiq
kelishiga rioya qilish kerak. 
  Sim jumboklarni yasashda bolg‘a, jag‘i o‘tkir, jag‘i yassi va jag‘i yumaloq
ombirlar kerak bo‘ladi. Simni barcha konturlar bo‘yicha rasmga aniq muvofik
keladigan qilib qirqish qiyin. 
  Xar bir sim jumboqda faqat figuralarni qanday ajratish yo‘linigina emas, balki
keyin ularni biriktira bilish ham muhimdir. 
 Plastmassalar. Plastmassa sun’iy olingan modda bo‘lib, unda molekulalar
sintez yo‘li bilan oldindan belgilangan tuzilishga olib kelinadi. Sun’iy yaratilgan
moddalar  sintetik ham deyiladi. Sanoatimiz plastmassadan turli predmetlarni va
kapron, neylon, organik oyna, paralon, polietilen va shu kabi xilma-xil to‘qimalarni
ishlab  chiqaradi.  Zamonaviy  ximiya  sanoati  shunday  materiallarni  yaratganki,
ulardagi  xususiyatlar  tabiiy  materiallarda  uchramaydi.  Sintetik  materiallar  —
plastmassalar o‘sha qimmatli sifatlari bilan ajralib turadi. Plastmassalar juda engil
va shu bilan birga bukiluvchan va elastikdir. Ayrim plastmassalar. o‘ta mustaxkam
bo‘lyb,  issiqliq  va  elektrni  yaxshi  izolyasiya  qiladi,  kislotalarga  bardoshlidir.
Plastmassaning kimmatli xususiyatlaridan biri ulardan yuksak unumdor usulda:
quyish,  presslash  va  shu  kabi  usullarda  mahsulot  ishlab  chiqarishning
mumkinligidir. 
  Plastmassaga ishlov berish jarayonnda deyarli chiqindi bo‘lmaydi, mahsulot
darhol  tayyor  holda  chikadi,  ya’ni  ularga  qo‘shimcha  ishlov  berilmaydi.
Plastmassalar boshqa qimmatli xususiyatlarga ham egadir-ki, bu ulardan qurilish,
texnika va turmushda yanada kengroq foydalanish imkonini beradi.Plastmassa yo
sof tarzdagi polimerdan, yo polimerning to‘ldirgichlar bilan birikmasidan iborat
bo‘lishi mumkin. Yog’och qirindilari, ip-gazlama, oyna tolasi, qog‘oz va boshqa
materiallar to‘ldirgich bo‘lishi mumkin. To‘ldirgichlar pishiqlikni, qattiqlikni, o‘tga
bardoshlilikni  oshirish  va  shu  kabilarga  xizmat  qiladi.  Ba’zan  plastmassalar
tarkibiga ularning plastikligini oshirsh uchun plastifikatorlar, tashqi ta’sirlardan
saqlovchi bo‘yovchi kabilar kiritiladi. 
 1-sinf  Texnologiya  darsligida  “Tabiiy  va  turli  materiallardan  hayvonlar
yasash” mavzusida plastmassa bilan ishlash keltirilgan. 
Logotip
Bunda sim jumboqlarning turli detallari o‘z mo‘ljallangan joyiga qat’iy muvofiq kelishiga rioya qilish kerak. Sim jumboklarni yasashda bolg‘a, jag‘i o‘tkir, jag‘i yassi va jag‘i yumaloq ombirlar kerak bo‘ladi. Simni barcha konturlar bo‘yicha rasmga aniq muvofik keladigan qilib qirqish qiyin. Xar bir sim jumboqda faqat figuralarni qanday ajratish yo‘linigina emas, balki keyin ularni biriktira bilish ham muhimdir. Plastmassalar. Plastmassa sun’iy olingan modda bo‘lib, unda molekulalar sintez yo‘li bilan oldindan belgilangan tuzilishga olib kelinadi. Sun’iy yaratilgan moddalar sintetik ham deyiladi. Sanoatimiz plastmassadan turli predmetlarni va kapron, neylon, organik oyna, paralon, polietilen va shu kabi xilma-xil to‘qimalarni ishlab chiqaradi. Zamonaviy ximiya sanoati shunday materiallarni yaratganki, ulardagi xususiyatlar tabiiy materiallarda uchramaydi. Sintetik materiallar — plastmassalar o‘sha qimmatli sifatlari bilan ajralib turadi. Plastmassalar juda engil va shu bilan birga bukiluvchan va elastikdir. Ayrim plastmassalar. o‘ta mustaxkam bo‘lyb, issiqliq va elektrni yaxshi izolyasiya qiladi, kislotalarga bardoshlidir. Plastmassaning kimmatli xususiyatlaridan biri ulardan yuksak unumdor usulda: quyish, presslash va shu kabi usullarda mahsulot ishlab chiqarishning mumkinligidir. Plastmassaga ishlov berish jarayonnda deyarli chiqindi bo‘lmaydi, mahsulot darhol tayyor holda chikadi, ya’ni ularga qo‘shimcha ishlov berilmaydi. Plastmassalar boshqa qimmatli xususiyatlarga ham egadir-ki, bu ulardan qurilish, texnika va turmushda yanada kengroq foydalanish imkonini beradi.Plastmassa yo sof tarzdagi polimerdan, yo polimerning to‘ldirgichlar bilan birikmasidan iborat bo‘lishi mumkin. Yog’och qirindilari, ip-gazlama, oyna tolasi, qog‘oz va boshqa materiallar to‘ldirgich bo‘lishi mumkin. To‘ldirgichlar pishiqlikni, qattiqlikni, o‘tga bardoshlilikni oshirish va shu kabilarga xizmat qiladi. Ba’zan plastmassalar tarkibiga ularning plastikligini oshirsh uchun plastifikatorlar, tashqi ta’sirlardan saqlovchi bo‘yovchi kabilar kiritiladi. 1-sinf Texnologiya darsligida “Tabiiy va turli materiallardan hayvonlar yasash” mavzusida plastmassa bilan ishlash keltirilgan.
  Keyingi yillarda aviatsiya sanoati, avtomobilsozlik, asbobsozlik, stanoksozlik,
meditsina  va  turmushda  keng  qo‘llanilayotgan  xilma-xil  plastmassa  turlari
yaratildi.  
  Amaliy mashg‘ulotlarda topilishi oson bo‘lgan plastmassalardan va ishlab
chiqarish chiqindilaridan foydalaniladi. Bular: organik shisha, paralon, penoplast,
linoleum, ebonit, kapron, tekstolitdir. Organik shisha, Keyingi yillarda yangi ajoyib
material — organik shisha yoki pleksiglis keng tarqaldi. Bu odatda oddiy shisha
singari  shaffof,  ammo  sinmaydigan  sun’iy  plastmassadir.  Organik  shishani
arralash, egish va elimlash mumkin. U turli ranglarga bo‘yaladi. Organik shishadan
harflarni (stend sarlavhalari uchun), turli emblema va bezaklarni, ayniqsa asboblar,
kolleksiyalar uchun quticha va g‘iloflar, texnik modellash uchun turli detallarni
qirqish mumkin.
 Organik shisha 2—10 mm qalinlikda ishlab chiqariladi. U bilan qalinligi 3 mm
gacha bo‘lgan yupqa taxtachalarga ishlov beriladi. Organik shishani arra va lobzik
bilan arralanadi, uni egish uchun bir oz isitish kerak, uning kichikroq parchalarini
suvda qaynatib yumshatish mumkin. Organik shisha o‘zidan tayyorlangan elim
bilan yaxshi yopishadi. 
  Organik  shishani  yopishtiradigan  elimlarning  soni  ko‘p,  biroq.  o‘quv
ustaxonalarida BF-2 dan foydalangan ma’qul. BF-2 bilan elimlangan narsa 3—4
Logotip
Keyingi yillarda aviatsiya sanoati, avtomobilsozlik, asbobsozlik, stanoksozlik, meditsina va turmushda keng qo‘llanilayotgan xilma-xil plastmassa turlari yaratildi. Amaliy mashg‘ulotlarda topilishi oson bo‘lgan plastmassalardan va ishlab chiqarish chiqindilaridan foydalaniladi. Bular: organik shisha, paralon, penoplast, linoleum, ebonit, kapron, tekstolitdir. Organik shisha, Keyingi yillarda yangi ajoyib material — organik shisha yoki pleksiglis keng tarqaldi. Bu odatda oddiy shisha singari shaffof, ammo sinmaydigan sun’iy plastmassadir. Organik shishani arralash, egish va elimlash mumkin. U turli ranglarga bo‘yaladi. Organik shishadan harflarni (stend sarlavhalari uchun), turli emblema va bezaklarni, ayniqsa asboblar, kolleksiyalar uchun quticha va g‘iloflar, texnik modellash uchun turli detallarni qirqish mumkin. Organik shisha 2—10 mm qalinlikda ishlab chiqariladi. U bilan qalinligi 3 mm gacha bo‘lgan yupqa taxtachalarga ishlov beriladi. Organik shishani arra va lobzik bilan arralanadi, uni egish uchun bir oz isitish kerak, uning kichikroq parchalarini suvda qaynatib yumshatish mumkin. Organik shisha o‘zidan tayyorlangan elim bilan yaxshi yopishadi. Organik shishani yopishtiradigan elimlarning soni ko‘p, biroq. o‘quv ustaxonalarida BF-2 dan foydalangan ma’qul. BF-2 bilan elimlangan narsa 3—4