UCH YOSHLI BOLALARNING RIVOJLANISHI VA TARBIYASI

Yuklangan vaqt

2024-05-03

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

16,8 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
UCH YOSHLI BOLALARNING RIVOJLANISHI VA 
TARBIYASI  
 
Reja :  
 
1. 3 yoshar bola organizmining o`ziga xos xususiyatlari 
2. 3-yoshdagi bolaning rivojlanishi  
 
Tayanch tushunchalari : 3-yoshli bola organishmi. Xususiyati. 
Harakat faolligi. So`z bilan xotira. Sut tishlari. Ichki organlari. Ularning 
tuzilishi va sistemalari. Ertaklar. Bolalar kitoblari va tarbiya usullari 
sifatida 
 
1. Bola hayotining 3-yoshigacha organizmda juda ko`p zarurli 
o`zgarishlar yuz beradi. Tishlari chiqadi, o`zi bemalol yuradi, ovqatni yaxshi 
eydi, yaxshi so`zlaydi, xulq-atvorining ayrim tomonlari seziladi, unda har xil 
hislar ko`rinadi. Bularning hammasi bola organizmining asta-sekin 
shakllanayotganidan darak beradi. 
Biroq bola organizshmi bu yoshda hali juda nozik, hali atrof muhitning 
ta`sirlariga juda sezgir bo`ladi. Shuningdek, bolaning jismoniy  
rivojlanishiga ichki dunyosining shakllanishiga, asta-sekinlik bilan ta`sir 
etish kerak bo`ladi. 
Bola hayotining 3-yilida harakat faolligining rivojlantirishdan tashqari 
xotira va so`z rivojlanadi. 
Bola so`z boyligi ortib boradi, u kup so`zlaydigan, ko`p so`raydigan 
bo`ladi. Bunda kattalar hech erinmasdan u tushunadigan darajada 
tushuntirish kerak. 
Ilmiybaza.uz UCH YOSHLI BOLALARNING RIVOJLANISHI VA TARBIYASI Reja : 1. 3 yoshar bola organizmining o`ziga xos xususiyatlari 2. 3-yoshdagi bolaning rivojlanishi Tayanch tushunchalari : 3-yoshli bola organishmi. Xususiyati. Harakat faolligi. So`z bilan xotira. Sut tishlari. Ichki organlari. Ularning tuzilishi va sistemalari. Ertaklar. Bolalar kitoblari va tarbiya usullari sifatida 1. Bola hayotining 3-yoshigacha organizmda juda ko`p zarurli o`zgarishlar yuz beradi. Tishlari chiqadi, o`zi bemalol yuradi, ovqatni yaxshi eydi, yaxshi so`zlaydi, xulq-atvorining ayrim tomonlari seziladi, unda har xil hislar ko`rinadi. Bularning hammasi bola organizmining asta-sekin shakllanayotganidan darak beradi. Biroq bola organizshmi bu yoshda hali juda nozik, hali atrof muhitning ta`sirlariga juda sezgir bo`ladi. Shuningdek, bolaning jismoniy rivojlanishiga ichki dunyosining shakllanishiga, asta-sekinlik bilan ta`sir etish kerak bo`ladi. Bola hayotining 3-yilida harakat faolligining rivojlantirishdan tashqari xotira va so`z rivojlanadi. Bola so`z boyligi ortib boradi, u kup so`zlaydigan, ko`p so`raydigan bo`ladi. Bunda kattalar hech erinmasdan u tushunadigan darajada tushuntirish kerak. Ilmiybaza.uz 
 
2-yoshli bola bir narsaning harakatiga qarab fikr yuritsa, 3 yoshar bola 
fikrlaydi, o`zi orttirgan tajribasidan foydalanib, fantaziya qila boshlaydi, 
bolaning bunday tabiati, unga so`z bilan ta`sir etib, yaxshi tarbiyalashga 
yordamlashadi. Ertaklar, mul`tfil`mlar, bolalar kitoblaridan tarbiya usuli 
sifatida foydalanish mumkin. Bolaga kitab o`qib berganda u bunga beparvo 
bo`lmaydi. U kitobdagi qahramonliklarni qattiq qayg`uradi. Bunda bolaning 
diqqatini qahramonlarning harakatlarining yaxshi tomonilariga ag`darish 
kerak. 
Jismoniy tomonidan olganda bola organizmi yana ham proportsional 
bo`lmaydi. Uning oyoqlari tanasiga qaraganda kalta, boshi katta bo`ladi. 
Bola hayotining 3-yilida ichki organ va sistemalarining tuzilishi va 
funktsiyalari 2-yoshar vaqtidagiday bo`ladi. 
Bola hayotining uchinchi yilida sut tishlarining hammasi chiqib 
bo`ladi. 
Bola uch yoshar vaqtida uning sog`ligiga, kelajakda sog` salomat 
yashashiga asos solinadi. Bolaning sog`liliga, rivojlanishiga va tarbiyasiga 
zarur ta`sir ko`rsatatadigan asosiy usul –bu atrof muhitdagi sharoit bo`lib 
hisoblanadi. 
Bola yashaydigan xona toza bo`lishi, uni tez shamollatib turish kerak 
tegishli temperaturani saqlab, yorug` tushib turadigan bo`lish kerak. 
Bolalar mebeli gigiena talablariga javob berishi kerak. U bola uchun 
juda qulayli bo`lish kerak. 
2. Bola hayotining uchinchi yili bir-biridan ajraladigan 2-davrga 
bo`linadi:  
1. 2 yoshdan 2 yosh 6 oylikka 
2. 2 yosh 6 oylikdan 3 yoshgacha 
2 yoshdan oshgan bola kattalar bilan so`zlashganda 2-3 so`zdan gap 
tuzib so`zlay oladi. Bunda u barcha so`zlarni to`g`ri ayta olmaydi. Biroq bola 
bu yoshda so`zga boy bo`ladi, tafakkuri rivojlanishning yangi bosqichiga 
o`tadi. Bu uning aqliy rivojlanishida zarurli rol` o`ynaydi. 
Ilmiybaza.uz 2-yoshli bola bir narsaning harakatiga qarab fikr yuritsa, 3 yoshar bola fikrlaydi, o`zi orttirgan tajribasidan foydalanib, fantaziya qila boshlaydi, bolaning bunday tabiati, unga so`z bilan ta`sir etib, yaxshi tarbiyalashga yordamlashadi. Ertaklar, mul`tfil`mlar, bolalar kitoblaridan tarbiya usuli sifatida foydalanish mumkin. Bolaga kitab o`qib berganda u bunga beparvo bo`lmaydi. U kitobdagi qahramonliklarni qattiq qayg`uradi. Bunda bolaning diqqatini qahramonlarning harakatlarining yaxshi tomonilariga ag`darish kerak. Jismoniy tomonidan olganda bola organizmi yana ham proportsional bo`lmaydi. Uning oyoqlari tanasiga qaraganda kalta, boshi katta bo`ladi. Bola hayotining 3-yilida ichki organ va sistemalarining tuzilishi va funktsiyalari 2-yoshar vaqtidagiday bo`ladi. Bola hayotining uchinchi yilida sut tishlarining hammasi chiqib bo`ladi. Bola uch yoshar vaqtida uning sog`ligiga, kelajakda sog` salomat yashashiga asos solinadi. Bolaning sog`liliga, rivojlanishiga va tarbiyasiga zarur ta`sir ko`rsatatadigan asosiy usul –bu atrof muhitdagi sharoit bo`lib hisoblanadi. Bola yashaydigan xona toza bo`lishi, uni tez shamollatib turish kerak tegishli temperaturani saqlab, yorug` tushib turadigan bo`lish kerak. Bolalar mebeli gigiena talablariga javob berishi kerak. U bola uchun juda qulayli bo`lish kerak. 2. Bola hayotining uchinchi yili bir-biridan ajraladigan 2-davrga bo`linadi: 1. 2 yoshdan 2 yosh 6 oylikka 2. 2 yosh 6 oylikdan 3 yoshgacha 2 yoshdan oshgan bola kattalar bilan so`zlashganda 2-3 so`zdan gap tuzib so`zlay oladi. Bunda u barcha so`zlarni to`g`ri ayta olmaydi. Biroq bola bu yoshda so`zga boy bo`ladi, tafakkuri rivojlanishning yangi bosqichiga o`tadi. Bu uning aqliy rivojlanishida zarurli rol` o`ynaydi. Ilmiybaza.uz 
 
Bola hayotining 3-yoshida dastlabki to`plangan so`zlari tarkibida tili 
rivojlanadi. 
Bola tilining o`z vaqtida va to`g`ri shakllanishi uchu nota-onalar 
quyidagilarga e`tibor berish kerak: 
1. Bola uchun belgisiz bo`lgan tovushlarni tez-tezdan ayttirish. 
2.Bolaga tinglashni, odamlarning7 tovushini ajrata bilishni o`rgatish 
kerak. 
3.Bolada kattalar tiliga taqlid qilishni shakllantirish uchun maxsus 
mashg`ulotlardan foydalanish. 
M/n : g`ozlar g`aq-g`aq deydi. 
Agar bolaning tilida xatolar ketadigan bo`lsa, uni hamisha tuzatib 
borish kerak. Takrorlatib aytish kerak. Bolaning o`yini zaruriy ahamiyatga 
ega bo`ladi. Bola uchun o`yin  kattalar uchun ish kabi muhim bo`lib 
hisoblanadi. Bu yoshda bolalar mazmunli o`yinlar o`ynaydi. U uyinda 
tevarak atrofda ko`rgan narsalarini tasvirlaydi. U qiziqarli o`yinga tushsa 15-
20 minut davomida o`ynashi mumkin. 
Bolaning o`yinlariga kattalar e`tibor beradigan oilalarda bolalar yaxshi 
o`sadi, ko`p qing`irlik etmaydi, quvnoq, quvonchli bo`lishi, ko`p kuladi, 
odamlarda tez aralashib ketadi, atrofidagi voqealarga qiziqib qaraydi. 
Ota-onalar bolada yaxshi xossalarni tarbiyalab borish kerak. Bu juda 
muhim vazifa bo`lib hisoblanadi. 
Agar bola noto`g`ri tarbiyalangan bo`lsa, u katta odamning gapiga 
o`jarlik etadi. Bunday bolada yomon xossalar paydo bo`la boshlaydi. Bunday 
bola qizg`anchoq, urishqoq bo`ladi. 
1. 2-yoshdan 2-yosh 6 oylikka 
Bu yoshda bolaning jismoniy tomonidan rivojlanishi bir qancha 
sekinlashadi. Degan bilan nerv sistemasining faoliyati, uyqisiz ko`p 
vaqtgacha yurishi mumkin. Bu yoshdagi bolaning faoliyati har xil bo`ladi. 
Mazmunli o`yinlar o`ynaydi. Shunday qilib u atrofdagilarni kuzatadi. 
Bola kitobchalalarda yaxshi rasmlarni ko`rishni yaxshi ko`radi. Kattalar unga 
Ilmiybaza.uz Bola hayotining 3-yoshida dastlabki to`plangan so`zlari tarkibida tili rivojlanadi. Bola tilining o`z vaqtida va to`g`ri shakllanishi uchu nota-onalar quyidagilarga e`tibor berish kerak: 1. Bola uchun belgisiz bo`lgan tovushlarni tez-tezdan ayttirish. 2.Bolaga tinglashni, odamlarning7 tovushini ajrata bilishni o`rgatish kerak. 3.Bolada kattalar tiliga taqlid qilishni shakllantirish uchun maxsus mashg`ulotlardan foydalanish. M/n : g`ozlar g`aq-g`aq deydi. Agar bolaning tilida xatolar ketadigan bo`lsa, uni hamisha tuzatib borish kerak. Takrorlatib aytish kerak. Bolaning o`yini zaruriy ahamiyatga ega bo`ladi. Bola uchun o`yin kattalar uchun ish kabi muhim bo`lib hisoblanadi. Bu yoshda bolalar mazmunli o`yinlar o`ynaydi. U uyinda tevarak atrofda ko`rgan narsalarini tasvirlaydi. U qiziqarli o`yinga tushsa 15- 20 minut davomida o`ynashi mumkin. Bolaning o`yinlariga kattalar e`tibor beradigan oilalarda bolalar yaxshi o`sadi, ko`p qing`irlik etmaydi, quvnoq, quvonchli bo`lishi, ko`p kuladi, odamlarda tez aralashib ketadi, atrofidagi voqealarga qiziqib qaraydi. Ota-onalar bolada yaxshi xossalarni tarbiyalab borish kerak. Bu juda muhim vazifa bo`lib hisoblanadi. Agar bola noto`g`ri tarbiyalangan bo`lsa, u katta odamning gapiga o`jarlik etadi. Bunday bolada yomon xossalar paydo bo`la boshlaydi. Bunday bola qizg`anchoq, urishqoq bo`ladi. 1. 2-yoshdan 2-yosh 6 oylikka Bu yoshda bolaning jismoniy tomonidan rivojlanishi bir qancha sekinlashadi. Degan bilan nerv sistemasining faoliyati, uyqisiz ko`p vaqtgacha yurishi mumkin. Bu yoshdagi bolaning faoliyati har xil bo`ladi. Mazmunli o`yinlar o`ynaydi. Shunday qilib u atrofdagilarni kuzatadi. Bola kitobchalalarda yaxshi rasmlarni ko`rishni yaxshi ko`radi. Kattalar unga Ilmiybaza.uz 
 
kitob o`qib berish kerak. Bolalar 2-yoshidan boshlab rasmlarni ko`rishni 
yaxshi ko`radli. Kattalar unga kitob o`qib berish kerak. 
Bolalar 2-yoshidan boshlab rasm chizishni yaxshi ko`radi. Bolaning 
bu odatini rivojlantirish maqsadida rangli qalamlar, bo`yoqlar bilan 
tanishtirib, ulardan oddiy turda foydalana olishini o`rgatish kerak. 
2. 2 yosh 6 oylikdan 3 yoshgacha 
 Bola 3-yoshigacha ko`nikma, odat va malakalarni bajaradi. Bola ko`n 
narsalarni uddalab oladi. bolani to`g`ri tarbiyalash qanday natijalarni berishi 
mumkin? 
Bola ovqatlanishidan oldin qo`lini o`zi yuvadi, ovqatni o`zi eydi, 
to`kib sochmaydi, o`zi kiyinib o`zi echinadi, tugmalarini o`zi echib ildiradi. 
Bog`larini bog`laydi, tevarak atrofdan olgan tassurotlari asosida mustaqil 
o`yin o`ynaydi, rasm chizadi, yopishtirishni biladi. Kitob o`qib bergan vaqtda 
qiziqib eshitadi. 
Agar bolaning tili vaqtida chiqqan bo`lsa, uko`p so`zlaydi, murakkab 
so`zlarni eshitadi, har xil savollar beradi, ajoyib suhbatdosh bo`ladi. bunda 
kattalar bolaning yanada yaxshi, puxta so`zlaydigan bo`lishiga erishishlari 
kerak. 
Bolaning sensorlik tomonidan rivojlanishi, uning asosiy ranglarni: 
qizil, yashil, sariq va h. ranglarni ajrata olishiga qarab aniqlanadi. 
Bolalar plastilindan turli narsalar yasashni yaxshi ko`radi. Bolaning 
plastilindan narsalar yasash yoki rasm solishga o`rgatish uning umumiy 
rivojlanishi uchun foydali bo`lib hisoblanadi. 
Agar bola yuqorida aytilgan odat va malakalarni uddalay olsa, unda u to`g`ri 
tarbiyalangan, o`z vaqtida yaxshi o`sib borayotgan bo`ladi. 
Ilmiybaza.uz kitob o`qib berish kerak. Bolalar 2-yoshidan boshlab rasmlarni ko`rishni yaxshi ko`radli. Kattalar unga kitob o`qib berish kerak. Bolalar 2-yoshidan boshlab rasm chizishni yaxshi ko`radi. Bolaning bu odatini rivojlantirish maqsadida rangli qalamlar, bo`yoqlar bilan tanishtirib, ulardan oddiy turda foydalana olishini o`rgatish kerak. 2. 2 yosh 6 oylikdan 3 yoshgacha Bola 3-yoshigacha ko`nikma, odat va malakalarni bajaradi. Bola ko`n narsalarni uddalab oladi. bolani to`g`ri tarbiyalash qanday natijalarni berishi mumkin? Bola ovqatlanishidan oldin qo`lini o`zi yuvadi, ovqatni o`zi eydi, to`kib sochmaydi, o`zi kiyinib o`zi echinadi, tugmalarini o`zi echib ildiradi. Bog`larini bog`laydi, tevarak atrofdan olgan tassurotlari asosida mustaqil o`yin o`ynaydi, rasm chizadi, yopishtirishni biladi. Kitob o`qib bergan vaqtda qiziqib eshitadi. Agar bolaning tili vaqtida chiqqan bo`lsa, uko`p so`zlaydi, murakkab so`zlarni eshitadi, har xil savollar beradi, ajoyib suhbatdosh bo`ladi. bunda kattalar bolaning yanada yaxshi, puxta so`zlaydigan bo`lishiga erishishlari kerak. Bolaning sensorlik tomonidan rivojlanishi, uning asosiy ranglarni: qizil, yashil, sariq va h. ranglarni ajrata olishiga qarab aniqlanadi. Bolalar plastilindan turli narsalar yasashni yaxshi ko`radi. Bolaning plastilindan narsalar yasash yoki rasm solishga o`rgatish uning umumiy rivojlanishi uchun foydali bo`lib hisoblanadi. Agar bola yuqorida aytilgan odat va malakalarni uddalay olsa, unda u to`g`ri tarbiyalangan, o`z vaqtida yaxshi o`sib borayotgan bo`ladi.