UMUMIY MA’MURIY HUQUQQA KIRISH
MAVZU DOIRASIDA KO'RIB CHIQILADIGAN ASOSIY MASALALAR
QUYIDAGILARDAN IBORAT:
1. Davlat boshqaruvi va maʼmuriy huquq. Ommaviy huquq tushunchasi, o‘ziga
xos xususiyati, predmeti va tizimi. Davlat boshqaruvi ijtimoiy boshqaruvning turi
sifatida. Davlat boshqaruvi tushunchasi, belgilari va funksiyalari. Davlat boshqaruvi
va ijro hokimiyati. Davlat boshqaruvida maʼmuriy huquqning ahamiyati va
salohiyati. Ommaviy manfaat. Ijtimoiy manfaat.
2. Huquqiy tizimda maʼmuriy huquq tushunchasi va ahamiyati. Maʼmuriy
huquqning konstitutsiyaviy asoslari.Maʼmuriy huquq predmeti. Maʼmuriy
huquqning maqsadi va vazifasi. Maʼmuriy huquqning vazifalari. Maʼmuriy-huquqiy
tartibga solish usullari.
3. Umumiy maʼmuriy huquq tizimi. Maʼmuriy huquqning huquqning boshqa
sohalari bilan o‘zaro aloqasi mexanizmi. Qiyosiy maʼmuriy huquq.Ommaviy va
xususiy huquqni farqlash nazariyalari. Qiyosiy maʼmuriy huquqning roli.
4. Maʼmuriy huquq tamoyillari. Maʼmuriy huquq tamoyillari tushunchasi va
tizimi.Huquqning ustuvorligi tamoyili.Yevropa Kengashining o‘n ikkita tamoyili
yoki BMTning tegishli tarzda boshqarish bo‘yicha sakkizta tamoyili (Good
Governance Principles).Yevropa Kengashining tegishli tarzda boshqarish bo‘yicha
standartlari (Good Governance Principles).
5.Maʼmuriy-huquqiy
normalar.Maʼmuriy-huquqiy
normalarni
tizimlashtirish.Maʼmuriy-huquqiy
normalarning
tarkibi.Maʼmuriy-huquqiy
normalarning amal qilishi va talqin qilinishi.
6.Maʼmuriy-huquqiy munosabatlar.
Maʼmuriy-huquqiy
munosabatlar
tushunchasi. Tushunchasi, tarkibiy elementlari. Ma’muriy huquqiy munosabat
subyekti.
7. Maʼmuriy-huquqiy munosabatlarning mazmuni.
8. Maʼmuriy huquq transformatsiyasi tendensiyalari. Maʼmuriy huquq fani.
9.Maʼmuriy islohot.
10.Maʼmuriy islohotning xorijiy nazariyalari: Monteskedan Vebergacha.
O‘zbekiston Respublikasida maʼmuriy islohotlarni tushunish va ularga yondashuv.
Davlat boshqaruvi bir qator pog'onalardan tuzilgan, ya'ni:
a) Hal qilinishi lozim bo'lgan muammoni aniqlash;
b) Uni xal etish rejasini ishlab chiqish;
v) Baholash;
g) Qaror qabul qilish;
d) Boshqaruv aktni chiqarish;
e) Ijro etishni tashkil etish;
j) Ijro etish ustidan nazorat qilish.
Davlat boshqaruv organlari ijro etish va farmoyish berish faoliyatini amalga
oshiradi, ijro etish jarayonida qonunlarning va unga asoslangan hujjatlarning
bajarilishini ta'minlash uchun farmoyish berish huquqiga ega. Shunga ko'ra bu
boshqaruv ijro etish va formoyish berish faoliyati deb ham yuritiladi.
Davlat boshqaruvi tamoyillari ikki guruhga bo’linadi;
1 . Ijtimoiy - siyosiy tamoyillar.
2. Tashkiliy tamoyillar.
MA’MURIY HUQUQ PREDMETI
Ma’muriy huquq predmeti - Ijro etuvchi hokimiyat organlari va boshqa davlat
organlari, ularning mansabdor shaxslari tomonidan amalga oshiriladigan davlat
boshqaruvi sohasida yuzaga keladigan turli mazmundagi ijtimoiy munosabatlar –
ma’muriy huquq predmetidir.
Ma’muriy huquq - davlat boshqaruv organlarining ijrochilik va farmoyish
beruvchilik faoliyatining samaradorligini oshirishga qaratilgan tadbirlarning deyarli
barchasi ma’muriy huquq normalari yordamida amalga oshiriladi.
MA’MURIY HUQUQNING KONSTITUTSIYAVIY ASOSLARI
2-modda.
•
Davlat xalq irodasini ifoda etib, uning manfaatlariga xizmat qiladi. Davlat
organlari va mansabdor shaxslar jamiyat va fuqarolar oldida mas'uldirlar.
15-modda.
•
O'zbekiston Respublikasida O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va
qonunlarining ustunligi so'zsiz tan olinadi.
•
Davlat, uning organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari, fuqarolar
Konstitutsiya va qonunlarga muvofiq ish ko'radilar.
35-modda.
•
Har bir shaxs bevosita o'zi va boshqalar bilan birgalikda vakolatli davlat
organlariga, muassasalariga yoki xalq vakillariga ariza, taklif va shikoyatlar bilan
murojaat qilish huquqiga ega.
•
Arizalar, takliflar va shikoyatlar qonunda belgilangan tartibda va muddatlarda
ko'rib chiqilishi shart.
44-modda.
•
Har bir shaxsga o'z huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish, davlat
organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalarining g'ayriqonuniy xatti-
harakatlari ustidan sudga shikoyat qilish huquqi kafolatlanadi.
MA’MURIY HUQUQNING BOSHQA HUQUQ SOHALARI BILAN
O'ZARO MUNOSABATI
Ma’muriy huquq fani davlat (konstitutsion) huquq faniga juda yaqin turadi.
Lekin shu bilan birga bu ikki fan o'rtasida o'zaro farqlar mavjud. Davlat
(konstitutsion) huquqi fani huquq tizimida alohida o'rinni egallaydi.
Ma’muriy huquq fuqarolik huquqi bilan chambarchas bog'liqdir. Bu ikki
huquq sohasi ba'zi bir xil ijtimoiy munosabatlarni tartibga soladi, lekin turli usullar
yordamida. Masalan, vakolatli davlat organining buyrug'iga binoan bir xo'jalik
tashkiloti boshqasiga bino yoki inshootni beradi.
Ba'zi bir ma’muriy huquq normalari mehnat huquqi normalari bilan o'zaro
bog'liq. Ma’muriy huquq normalari mehnat munosabatlarini tartibga soluvchi davlat
boshqaruv organining (Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligining)
vakolatini belgilab beradi.
Ma’muriy huquq moliya huquqi bilan ham bog'liqdir. Moliya huquqi
davlatning moliyaviy faoliyati sohasidagi ijtimoiy munosabatlarni, birinchi
navbatda esa milliy daromadni tashkil etuvchi - pul mablag'larining yig'ilishi va
taqsimlashni tartibga soladi. Ma’muriy huquq jinoyat huquqi bilan xam
chambarchas bog'liq. Ma’muriy huquq o'zida ko'pgina umummajburiy bo'lgan
qoidalarni (masalan, yo’l harakati, pasport tizimi, sanitariya va x.k.) o'zida
mujassamlashtiradi.
MA’MURIY HUQUQ PRINSIPLARI
1. Xalq hokimiyatchiligi prinsipi;
2. Huquq ustuvorligi prinsipi;
3. Inson huquqlari ustuvorligi prinsipi;
4. Davlat va shaxsning o'zaro javobgarligi prinsipi;
5. Gumanizm va adolat prinsipi;
6. Fuqarolarning qonun va huquqni qo'llovchilar oldida tengligi prinsipi va boshqa
prinsiplar.
Huquqiy davlat – ma’muriy huquqning asosiy prinsipi sifatida
Rule of Law (common law) vs. Rechtsstaat (German law)
HUQUQIY DAVLAT – RECHTSSTAAT
•
Qonun – huquqiy qoidani o'rnatish vakolatiga ega (demokratik legitimlik)
•
Qonun ustuvorligi – qonun boshqa hujjatlarga nisbatan ustuvor va qonun
hujjatlari qonunga zid bo'lishi mumkin emas.
ma’muriy faoliyat qonunga asoslanishi lozim.
MA’MURIY-HUQUQIY NORMALAR
Ma’muriy huquq normalarini o'z ichiga olgan normativ-huquqiy
hujjatlar. Misol uchun: O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, qonunlar,
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmon va Qarorlari, Vazirlar Mahkamasi
Qarorlari, turli idoraviy normativ hujjatlar va boshqalar.
Ma’muriy huquq fanining normalari asosan ikki qismga bo'linadi:
a) umumiy qism — davlat boshqaruvining barcha sohalarini qamrab oluvchi
normalarni o'z ichiga oladi.
b) maxsus qism - ma'lum bir sohada harakat qiluvchi normalarni o'z ichiga
oladi.
Ma’muriy huquq tomonidan tartibga solinadigan munosabatlar
quyidagilardan iborat:
- tashkiliy jihatdan biri ikkinchisiga bo'ysunadigan davlat organlari
(O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasi bilan vazirliklar; ko'mitalar;
xokimliklar) o'rtasidagi munosabatlar;
- bir-biriga bo'ysunmaydigan davlat idora organlari (ikki vazirlik, ikki
xokimlik);
- davlat idora organlari va ularga buysunadigan korxonalar, muassasalar,
tashkilotlar o'rtasidagi munosabatlar;
- davlat idora organlari va jamoat birlashmalari o'rtasidagi munosabatlar;
- davlat idora organlari va fuqarolar o'rtasidagi munosabatlar.
MA’MURIY HUQUQ MANBALARI
Ma’muriy huquq boshqa sohalar kabi o’zing manbalariga ega. Bularga avvalo
pozitiv huquq normalarini kiritish mumkin. Ya’ni O’zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi, qonunlari, shuningdek qonunosti normativ (huquqiy) hujjatlar
(akt)lar shular jumlasidandir. Shuningdek, ma’muriy huquqning shakllanishi va
rivojiga sud amaliyoti hamda huquqshunos olimlarning ilmiy asarlari ham katta
ta’sir o’tkazadi va bular ham ma’muriy huquq uchun o’ziga xos manba hisoblanadi.
Ma`muriy huquq manbalari bo'lib, o'zida ma’muriy huquqiy normalarni ifoda
etgan davlat hokimiyati va davlat boshqaruvi organlarining (ayrim hollarda esa,
boshqa davlat organlarining) aktlari hisoblanadi, Bu normalar qonunlarda, vakillik
organlarining boshqa normativ hujjatlarida, Prezident Farmonlarida, Vazirlar
Mahkamasi qarorlarida, vazirlik va davlat qo'mitalari, hokimlarning normativ
aktlarida namoyon bo'ladi.
Boshqa huquq sohalari singari ma’muriy huquqning ham asosiy manbasi
bo’lib, 1992 yil 8 dekabrda qabul kilingan O'zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasi hisoblanadi.
O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – ma’muriy huquqning asosiy
manbasi sifatida.
Jamiyatdagi ijtimoiy munosabatlarning rivojlanishi bilan bugungi kunda
Maʼmuriy huquq tarmogʼi ham tizim tashkil etuvchi fan tarmogʼiga aylanib ulgurdi.
Xususan, Maʼmuriy huquq negizida paydo boʼlib, bugungi kunda mustaqil fan
tarmogʼi sifatida oʼrganilayotgan bir qator Maʼmuriy huquqning sohalari mavjud.
Maʼmuriy huquqning asoslarini Oʼzbekiston Respublikasi Konstitutsiyaning
quyidagi normalarida kuzatishimiz mumkin:
2-modda.
• Davlat xalq irodasini ifoda etib, uning manfaatlariga xizmat qiladi.
Davlat organlari va mansabdor shaxslar jamiyat va fuqarolar oldida mas'uldirlar.
15-modda.
•
O'zbekiston
Respublikasida
O'zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasi va
qonunlarining ustunligi so'zsiz tan olinadi.
• Davlat, uning organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalari,
fuqarolar Konstitutsiya va qonunlarga muvofiq ish ko'radilar.
35-modda.
• Har bir shaxs bevosita o'zi va boshqalar bilan birgalikda vakolatli davlat
organlariga, muassasalariga yoki xalq vakillariga ariza, taklif va shikoyatlar bilan
murojaat qilish huquqiga ega.
• Arizalar, takliflar va shikoyatlar qonunda belgilangan tartibda va
muddatlarda ko'rib chiqilishi shart.
44-modda.
• Har bir shaxsga o'z huquq va erkinliklarini sud orqali himoya qilish,
davlat organlari, mansabdor shaxslar, jamoat birlashmalarining g'ayriqonuniy xatti-
harakatlari ustidan sudga shikoyat qilish huquqi kafolatlanadi.
Oʼzbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasi
normalaridan
ushbu
fan
tarmogʼining asosini tashkil etuvchi yana koʼplab normalarni koʼrsatish mumkin.
Maʼmuriy huquq huquqiy fanlarning aksariyati bilan oʼzaro uzviy bogʼliqlikga ega.
MA’MURIY HUQUQ SUBYEKTI
Ma’muriy-huquqiy munosabatlarning aniq ishtirokchisi bo'lib, mazkur
subyekt o'z ixtiyori (ixtiyori)ga yoki maxsus huquqiy norma bilan yuklatilgan
majburiyatilariga ko'ra ma’muriy-huquqiy munosabatlariga kirishadi. Huquqiy
munosabatlarning mazmunini tashkil etuvchi, ularning vujudga kelishi uchun zarur
bo'lgan tarkibiy qismlar mazkur munosabatlarning unsurlari deb ataladi. Bular
huquqiy munosabatlarning subyekti, obyekti, subyektiv huquq va yuridik.
majburiyatlardir.
OLIMLARNING QARASHLARI
- Yelisteratovning fikriga ko’ra, davlat garchi hokimiyat vakolatiga ega bo’la
turib, huquq ijodkorligi bilan shug’ullansada, boshqa tomondan mana shu huquqqa
o’zi ham bo’ysunishi lozim bo’ladi. Shuning uchun ham, davlat ham ma’muriy
huquq subyekti bo’la oladi degan xulosa kelib chiqadi.
- Yelisteratovning fikriga ko’ra, davlat garchi boshqa subyektlarni o’z (davlat)
irodasiga bo’ysundira olish – imperium vakolatiga ega bo’lsada, lekin agarda
bunday iroda davlatning imperiumigagina asoslanadigan bo’lsa, bunday hollarda
davlat huquq sub’yekti sifatida namoyon bo’lishi mumkin bo’lmay qoladi.
- Yellinekning ta’kidiga ko’ra, davlat organlari davlatning vakili ham bo’lib
hisoblanmaydi. Chunki unaqada ikkita subyekt lozim bo’ladi. Shunga
ko’ra, Yellinek davlat va uning organlarini quyidagicha tushuntiradi. Ya’ni davlat
organlari muomala layoqatiga ega, davlat esa faqat huquq layoqatiga ega.
- Professor Ichihashining fikriga ko’ra, umuman olganda ma’muriy faoliyatni
amalga oshirish uchun ma’lum bir organlar lozim bo’ladi. Bu borada, qonun
chiqaruvchi organlar va sud organlari kabi tushunchalar ham mavjuddir. Ma’muriy
organlar ikki jihatdan tasniflanishi mumkin: a) ma’muriy faoliyat sohasidagi
ma’muriy organ va b) vazifa taqsimoti sohasidagi ma’muriy organ. Ma’muriy
subyekt – mustaqil huquq sub’yekti sifatida ma’lum bir lavozimi yuzasidan mavjud
bo’lgan huquq va majburiyatlarga ega bo’lgan davlat xizmatchisi (xalq, fuqarolar
xizmatchisi – civil servant)dan farq qiladi. A) Ma’muriy faoliyat sohasidagi
ma’muriy organ tasnifiga ko’ra, “ma’muriy (qaror qabul qiluvchi) tashkilot”,
yordamchi organ, maslahat beruvchi organ, ijro etuvchi organ va boshqa
ko’rinishlari mavjud. Ma’muriy (qaror qabul qiluvchi) tashkilot deganda – butun
ma’muriy faoliyatlarda eng asosiy va markaziy ahamiyatga ega bo’lgan ma’muriy
organ bo’lib, butun ma’muriy subyektning fikri yoki qarorini qabul qiladigan hamda
bunday fikr, qarorni fuqarolarga e’lon qiladigan vakolatga ega bo’lgan organ
tushuniladi.
- Professor Muroining fikriga ko’ra, ma’muriy huquqda an’anaviy tarzda
ma’muriy organlarni ma’muriy subyekt va ularning adresati bo’lmish xususiy
shaxslarni ma’muriy obyekt deb nomlash mavjud bo’lgan. Bunday nomlanish
ma’muriy organlarning xususiy shaxslarga nisbatan ustun hokimiyat vakolatiga ega
ekanligidan kelib chiqqan. Lekin aslini olganda xususiy shaxslar ham ma’muriy
huquqiy munosabatda sub’yekt sifatida qatnashadi.
MA’MURIY HUQUQ SUBYEKTLARINING HUQUQ LAYOQATI
VA MUOMALA LAYOQATI
Huquq layoqati – yuridik huquq va majburiyatlarni mujassamlashadi. Aniq
subyektning subyektiv huquqlari va yuridik majburiyatlari.
Huquq layoqati –tegishli huquqlarni qo'lga kiritish va majburiyatlarni ijro
etish imkoniyatini anglatadi.
Muomala layoqati - subyektning o'z qarori va harakati bilan huquqlarni
qo'lga kiritishi, amalga oshirishi, o'zi yoki boshqalar uchun majburiyatlar yuzaga
keltirishi tushuniladi.
MA’MURIY HUQUQ SUBYEKTLARI
•Individual subyektlar(j\yu.shaxs, mansabdor shaxs)
•Ijro hokimiyati organlari;
•Davlat xizmatchilari.
Subyekt - Huquqiy munosabatlarda ishtirok eta oladigan, cub'ektiv huquq va
majburiyatlarga ega bo'lgan.
Davlat organi – davlat vazifa va funktsiyalarini amalga oshiradi.
Davlat muassasasi – xizmat ko'rsatadi.
Davlat korxonasi – ishlab chiqarish bilan shug'ullanadi.
DAVLAT ORGANI
• Davlat tomonidan tashkil etiladi;
• Davlat mexanizmi (apparati)ning bir bo'lagi;
• Davlat oldida turgan vazifa va funktsiyalarni amalga oshiradi;
• Davlat-hokimiyat vakolatiga ega.