UMUMIY O‘RTA TA’LIM MAKTABLARIDA HUQUQIY-ME’YORIY HUJJATLAR KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV ASOSIDAGI DAVLAT TA`LIM STANDARTI HAQIDA UMUMIY MA`LUMOT

Yuklangan vaqt

2024-05-18

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

31,5 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
UMUMIY O‘RTA TA’LIM MAKTABLARIDA HUQUQIY-ME’YORIY 
HUJJATLAR KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV ASOSIDAGI DAVLAT 
TA`LIM STANDARTI HAQIDA UMUMIY MA`LUMOT 
 
Reja 
 
1.Davlat ta’lim standartining mazmunining mazmun mohiyati. 
2. Ta’lim mazmunining tarkibiy qismlari. 
3. Foydalaniladigan kompetensiyalarning mazmuni. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz UMUMIY O‘RTA TA’LIM MAKTABLARIDA HUQUQIY-ME’YORIY HUJJATLAR KOMPETENSIYAVIY YONDASHUV ASOSIDAGI DAVLAT TA`LIM STANDARTI HAQIDA UMUMIY MA`LUMOT Reja 1.Davlat ta’lim standartining mazmunining mazmun mohiyati. 2. Ta’lim mazmunining tarkibiy qismlari. 3. Foydalaniladigan kompetensiyalarning mazmuni.
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 Tayanch iboralar: meʼyoriy hujjatlar, davlat taʼlim standarti, kompetentsiya, 
ummiy oʼrta taʼlim, umumtaʼlim fanlar, baholash tizimi, malaka talablari, oʼquv reja, 
oʼquv dasturi,  
 
 
  Davlat ta’lim standartlari – taʼlimning zarur,yetarli darajasi va oʼquv yuklamalar 
hajmiga qoʼyiladigan asosiy davlat talablarini belgilab beruvchi mezon. 
 
  «Taʼlim toʼgʼrisida»gi va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi toʼgʼrisida»gi 
Oʼzbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq, umumtaʼlim fanlarini oʼqitishning 
uzluksizligi va izchilligini taʼminlash, zamonaviy metodologiyasini yaratish, umumiy 
oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi davlat taʼlim standartlarini kompetentsiyaviy 
yondashuv asosida takomillashtirish, oʼquv-metodik majmualarning yangi avlodini 
ishlab chiqish va amaliyotga joriy etishni tashkil etish maqsadida 2017 yil 6 apreldagi 
“Umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimining davlat taʼlim standartlarini 
tasdiqlash toʼgʼrisida”gi 187-sonli qarori tasdiqlandi.  
 
  Davlat taʼlim standartini ishlab chiqish quyidagi hujjatlarga asoslanadi:  
 
Oʼzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, «Taʼlim toʼgʼrisida»gi Oʼzbekiston 
Respublikasi Qonuni, «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi toʼgʼrisida»gi Oʼzbekiston 
Respublikasi Qonuni, Oʼzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Uzluksiz 
taʼlim tizimi uchun davlat taʼlim standartlarini ishlab chiqish va amalda joriy etish 
toʼgʼrisida» 1998 yil 5 yanvardagi 5-son qarori, Oʼzbekiston Respublikasi Vazirlar 
Mahkamasining «Uzluksiz taʼlim tizimining chet tillar boʼyicha davlat taʼlim standartini 
tasdiqlash toʼgʼrisida» 2013 yil 8 maydagi 124-son qarori, Oʼzbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasining «Umumiy oʼrta taʼlim toʼgʼrisidagi nizomni tasdiqlash 
toʼgʼrisida»gi 2017 yil 15 martdagi 140-son qarori, O‘zDSt 1.0-98. «Oʼzbekiston 
Respublikasi standartlashtirish davlat tizimi. Аsosiy qoidalar» 
  Davlat taʼlim standartining maqsadi:umumiy oʼrta taʼlim tizimini mamlakatda 
amalga 
oshirilayotgan 
ijtimoiy-iqtisodiy 
islohotlar, 
rivojlangan 
xorijiy 
mamlakatlarning ilgʼor tajribalari hamda ilm-fan va zamonaviy axborot-
kommunikatsiya texnologiyalariga asoslangan holda tashkil etish, maʼnaviy 
barkamol va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat. 
Ilmiybaza.uz Tayanch iboralar: meʼyoriy hujjatlar, davlat taʼlim standarti, kompetentsiya, ummiy oʼrta taʼlim, umumtaʼlim fanlar, baholash tizimi, malaka talablari, oʼquv reja, oʼquv dasturi, Davlat ta’lim standartlari – taʼlimning zarur,yetarli darajasi va oʼquv yuklamalar hajmiga qoʼyiladigan asosiy davlat talablarini belgilab beruvchi mezon. «Taʼlim toʼgʼrisida»gi va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi toʼgʼrisida»gi Oʼzbekiston Respublikasi qonunlariga muvofiq, umumtaʼlim fanlarini oʼqitishning uzluksizligi va izchilligini taʼminlash, zamonaviy metodologiyasini yaratish, umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi davlat taʼlim standartlarini kompetentsiyaviy yondashuv asosida takomillashtirish, oʼquv-metodik majmualarning yangi avlodini ishlab chiqish va amaliyotga joriy etishni tashkil etish maqsadida 2017 yil 6 apreldagi “Umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimining davlat taʼlim standartlarini tasdiqlash toʼgʼrisida”gi 187-sonli qarori tasdiqlandi. Davlat taʼlim standartini ishlab chiqish quyidagi hujjatlarga asoslanadi: Oʼzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, «Taʼlim toʼgʼrisida»gi Oʼzbekiston Respublikasi Qonuni, «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi toʼgʼrisida»gi Oʼzbekiston Respublikasi Qonuni, Oʼzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Uzluksiz taʼlim tizimi uchun davlat taʼlim standartlarini ishlab chiqish va amalda joriy etish toʼgʼrisida» 1998 yil 5 yanvardagi 5-son qarori, Oʼzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Uzluksiz taʼlim tizimining chet tillar boʼyicha davlat taʼlim standartini tasdiqlash toʼgʼrisida» 2013 yil 8 maydagi 124-son qarori, Oʼzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Umumiy oʼrta taʼlim toʼgʼrisidagi nizomni tasdiqlash toʼgʼrisida»gi 2017 yil 15 martdagi 140-son qarori, O‘zDSt 1.0-98. «Oʼzbekiston Respublikasi standartlashtirish davlat tizimi. Аsosiy qoidalar» Davlat taʼlim standartining maqsadi:umumiy oʼrta taʼlim tizimini mamlakatda amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy islohotlar, rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ilgʼor tajribalari hamda ilm-fan va zamonaviy axborot- kommunikatsiya texnologiyalariga asoslangan holda tashkil etish, maʼnaviy barkamol va intellektual rivojlangan shaxsni tarbiyalashdan iborat.
Ilmiybaza.uz 
 
  Davlat taʼlim standartining vazifalari: 
-umumiy oʼrta taʼlim mazmuni va sifatiga qoʼyiladigan talablarni belgilash;  
-milliy, 
umuminsoniy 
va 
maʼnaviy 
qadriyatlar 
asosida 
oʼquvchilarni   
tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini joriy etish;  
-oʼquv-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya 
texnologiyalarini joriy etish, umumiy oʼrta taʼlim muassasalarining oʼquvchilari va 
bitiruvchilarining malakasiga qoʼyiladigan talablarni belgilash;  
-kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun taʼlim, fan va ishlab chiqarishning 
samarali integratsiyasini taʼminlash;  
-taʼlim va uning pirovard natijalari, oʼquvchilarning malaka talablarini 
egallaganlik darajasini tizimli baholash tartibini, shuningdek taʼlim-tarbiya 
faoliyati sifatini nazorat qilishning huquqiy asoslarini takomillashtirish;  
-davlat taʼlim standartlari talablarining taʼlim sifati va kadrlar tayyorlashga 
qoʼyiladigan xalqaro talablarga muvofiqligini taʼminlash.  
  Davlat taʼlim standarti quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: 
- umumiy oʼrta taʼlimning tayanch oʼquv rejasi;  
- umumiy oʼrta taʼlimning oʼquv dasturi;  
- umumiy oʼrta taʼlimning malaka talablari;  
- baholash tizimi. 
Umumiy oʼrta taʼlimning davlat taʼlim standartini joriy etish tartibi: 
 
Oʼzbekiston Respublikasida davlat taʼlim standartini joriy etish, muvofiqlashtirish, 
unga metodik rahbarlik qilish Oʼzbekiston Respublikasi Xalq taʼlimi vazirligi tomonidan 
amalga oshiriladi.  
 
Davlat taʼlim standartini joriy etish, shu jumladan umumtaʼlim fanlari boʼyicha 
taʼlim mazmuni va sifatiga qoʼyiladigan minimal talablarni, umumiy oʼrta taʼlim 
muassasalari bitiruvchilariga qoʼyiladigan malaka talablarini tasdiqlash pedagogik 
tajriba-sinov ishlari muvaffaqiyatli yakunlanib, ularga ekspert baho berilgach amalga 
oshiriladi.  
 
Davlat taʼlim standartiga oʼzgartirish va qoʼshimchalar kiritish belgilangan tartibda 
Oʼzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan amalga oshiriladi.  
 
Davlat taʼlim standarti quyidagi asosiy printsiplarga asoslanadi: 
Ilmiybaza.uz Davlat taʼlim standartining vazifalari: -umumiy oʼrta taʼlim mazmuni va sifatiga qoʼyiladigan talablarni belgilash; -milliy, umuminsoniy va maʼnaviy qadriyatlar asosida oʼquvchilarni tarbiyalashning samarali shakllari va usullarini joriy etish; -oʼquv-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish, umumiy oʼrta taʼlim muassasalarining oʼquvchilari va bitiruvchilarining malakasiga qoʼyiladigan talablarni belgilash; -kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun taʼlim, fan va ishlab chiqarishning samarali integratsiyasini taʼminlash; -taʼlim va uning pirovard natijalari, oʼquvchilarning malaka talablarini egallaganlik darajasini tizimli baholash tartibini, shuningdek taʼlim-tarbiya faoliyati sifatini nazorat qilishning huquqiy asoslarini takomillashtirish; -davlat taʼlim standartlari talablarining taʼlim sifati va kadrlar tayyorlashga qoʼyiladigan xalqaro talablarga muvofiqligini taʼminlash. Davlat taʼlim standarti quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: - umumiy oʼrta taʼlimning tayanch oʼquv rejasi; - umumiy oʼrta taʼlimning oʼquv dasturi; - umumiy oʼrta taʼlimning malaka talablari; - baholash tizimi. Umumiy oʼrta taʼlimning davlat taʼlim standartini joriy etish tartibi: Oʼzbekiston Respublikasida davlat taʼlim standartini joriy etish, muvofiqlashtirish, unga metodik rahbarlik qilish Oʼzbekiston Respublikasi Xalq taʼlimi vazirligi tomonidan amalga oshiriladi. Davlat taʼlim standartini joriy etish, shu jumladan umumtaʼlim fanlari boʼyicha taʼlim mazmuni va sifatiga qoʼyiladigan minimal talablarni, umumiy oʼrta taʼlim muassasalari bitiruvchilariga qoʼyiladigan malaka talablarini tasdiqlash pedagogik tajriba-sinov ishlari muvaffaqiyatli yakunlanib, ularga ekspert baho berilgach amalga oshiriladi. Davlat taʼlim standartiga oʼzgartirish va qoʼshimchalar kiritish belgilangan tartibda Oʼzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan amalga oshiriladi. Davlat taʼlim standarti quyidagi asosiy printsiplarga asoslanadi:
Ilmiybaza.uz 
 
-oʼquvchi shaxsi, uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi; 
-umumiy oʼrta taʼlim mazmunining insonparvarligi; 
-davlat taʼlim standartining taʼlim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga, shaxs 
ehtiyojiga mosligi; 
 
Umumiy oʼrta taʼlimning boshqa taʼlim turlari va bosqichlari bilan uzluksizligi va 
taʼlim mazmunining uzviyligi; 
-umumiy oʼrta taʼlim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda birligi va 
yaxlitligi; 
-umumiy oʼrta taʼlimning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini tanlashda innovatsiya 
texnologiyalariga asoslanilganligi; 
-oʼquvchilarda fanlarni oʼrganish va taʼlim olishni davom ettirish uchun tayanch va 
fanlarga oid umumiy kompetentsiyalarni rivojlantirishning taʼminlanganligi; 
-rivojlangan xorijiy mamlakatlarning taʼlim sohasida meʼyorlarni belgilash tajribasidan 
milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish. 
 
Umumiy oʼrta taʼlimning oʼquv dasturi tayanch oʼquv rejaga muvofiq oʼquv 
fanlarining sinflar va mavzular boʼyicha hajmi, mazmuni, oʼrganish ketma-ketligi va 
shakllantiriladigan kompetentsiyalari belgilangan hujjat hisoblanadi hamda Oʼquv 
dasturi Oʼzbekiston Respublikasi Xalq taʼlimi vazirligi tomonidan ishlab chiqiladi va 
tasdiqlanadi.  
 
Umumiy oʼrta taʼlimning malaka talablari umumtaʼlim fanlari boʼyicha taʼlim 
mazmunining majburiy minimumi va yakuniy maqsadlariga, oʼquv yuklamalari hajmiga 
hamda taʼlim sifatiga qoʼyiladigan talablardan iborat boʼlib, u quyidagilardan tashkil 
topadi:  
  Shuningdek, barcha fanlar boʼyicha Davlat taʼlim standartlarida taʼlimning maqsad va 
vazifalari;  
- taʼlim mazmunining majburiy minimumi;  
- bitiruvchilarning tayyorgarlik darajasiga qoʼyiladigan minimal talablar belgilab 
berilgan.  
  Umumtaʼlim fanlari boʼyicha umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimining 
davlat taʼlim standartining mazmuni quyidagilardan iborat:  
- 
oʼquv fanining maqsad va vazifalari; 
Ilmiybaza.uz -oʼquvchi shaxsi, uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishlari ustuvorligi; -umumiy oʼrta taʼlim mazmunining insonparvarligi; -davlat taʼlim standartining taʼlim sohasidagi davlat va jamiyat talablariga, shaxs ehtiyojiga mosligi; Umumiy oʼrta taʼlimning boshqa taʼlim turlari va bosqichlari bilan uzluksizligi va taʼlim mazmunining uzviyligi; -umumiy oʼrta taʼlim mazmunining respublikadagi barcha hududlarda birligi va yaxlitligi; -umumiy oʼrta taʼlimning mazmuni, shakli, vositalari va usullarini tanlashda innovatsiya texnologiyalariga asoslanilganligi; -oʼquvchilarda fanlarni oʼrganish va taʼlim olishni davom ettirish uchun tayanch va fanlarga oid umumiy kompetentsiyalarni rivojlantirishning taʼminlanganligi; -rivojlangan xorijiy mamlakatlarning taʼlim sohasida meʼyorlarni belgilash tajribasidan milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda foydalanish. Umumiy oʼrta taʼlimning oʼquv dasturi tayanch oʼquv rejaga muvofiq oʼquv fanlarining sinflar va mavzular boʼyicha hajmi, mazmuni, oʼrganish ketma-ketligi va shakllantiriladigan kompetentsiyalari belgilangan hujjat hisoblanadi hamda Oʼquv dasturi Oʼzbekiston Respublikasi Xalq taʼlimi vazirligi tomonidan ishlab chiqiladi va tasdiqlanadi. Umumiy oʼrta taʼlimning malaka talablari umumtaʼlim fanlari boʼyicha taʼlim mazmunining majburiy minimumi va yakuniy maqsadlariga, oʼquv yuklamalari hajmiga hamda taʼlim sifatiga qoʼyiladigan talablardan iborat boʼlib, u quyidagilardan tashkil topadi: Shuningdek, barcha fanlar boʼyicha Davlat taʼlim standartlarida taʼlimning maqsad va vazifalari; - taʼlim mazmunining majburiy minimumi; - bitiruvchilarning tayyorgarlik darajasiga qoʼyiladigan minimal talablar belgilab berilgan. Umumtaʼlim fanlari boʼyicha umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimining davlat taʼlim standartining mazmuni quyidagilardan iborat: - oʼquv fanining maqsad va vazifalari;
Ilmiybaza.uz 
 
- 
umumtaʼlim fanlarini oʼrganishning mazmuni; 
- 
tayanch va fanga oid kompetentsiyalar; 
- 
umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlim muassasalari bitiruvchilarining 
umumtaʼlim fanlari boʼyicha tayyorgarligining zarur va yetarlicha darajasini hamda 
taʼlim muassasalarini bitiruvchilariga nisbatan qoʼyiladigan malaka talablari;. 
- 
tayanch oʼquv reja;  
- 
oʼquv dasturlari 
  Umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi tizimida fanlarni oʼrganish 
bosqichlari quyidagi tartibda belgilab berildi:  
- 
umumtaʼlim maktablarining boshlangʼich 4-sinf bitiruvchilari А1 daraja;  
- 
umumtaʼlim fanlari chuqurlashtirib oʼqitiladigan ixtisoslashtirilgan maktablarning 
4-sinf bitiruvchilari (А1+ daraja);  
- 
umumtaʼlim maktablarining 9-sinf bitiruvchilari (А2 daraja);  
- 
umumtaʼlim fanlari chuqurlashtirib oʼqitiladigan ixtisoslashtirilgan maktablarning 
9-sinf bitiruvchilari (А2+ daraja);  
- 
umumtaʼlim fanlariga ixtisoslashtirilmagan oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi 
muassasalari (V1 daraja);  
- 
umumtaʼlim fanlariga ixtisoslashtirilgan oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi 
muassasalari (V1+ daraja). 
 
Umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimining umumtaʼlim fanlari boʼyicha 
malaka talablari:  
1.Oʼquv fanini oʼrganishning bosqichlarini;  
2.Tayanch va fanga oid umumiy kompetentsiyalarni;  
3.Oʼquv fanining maqsad va vazifalarini;  
4.Umumtaʼlim fanlarini oʼrganishning mazmunini;  
5.Umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi muassasalari bitiruvchilarining 
umumtaʼlim fanlari boʼyicha majburiy tayyorgarlik darajalarini hamda taʼlim 
muassasalarini bitiruvchilariga nisbatan qoʼyiladigan talablarni belgilab beradi.  
Tayanch va fanga oid umumiy kompetentsiyalar: 
 
Kommunikativ kompetentsiya - ijtimoiy vaziyatlarda ona tilida hamda birorta 
xorijiy tilda oʼzaro muloqotga kirisha olishni, muloqotda muomala madaniyatiga amal 
Ilmiybaza.uz - umumtaʼlim fanlarini oʼrganishning mazmuni; - tayanch va fanga oid kompetentsiyalar; - umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlim muassasalari bitiruvchilarining umumtaʼlim fanlari boʼyicha tayyorgarligining zarur va yetarlicha darajasini hamda taʼlim muassasalarini bitiruvchilariga nisbatan qoʼyiladigan malaka talablari;. - tayanch oʼquv reja; - oʼquv dasturlari Umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi tizimida fanlarni oʼrganish bosqichlari quyidagi tartibda belgilab berildi: - umumtaʼlim maktablarining boshlangʼich 4-sinf bitiruvchilari А1 daraja; - umumtaʼlim fanlari chuqurlashtirib oʼqitiladigan ixtisoslashtirilgan maktablarning 4-sinf bitiruvchilari (А1+ daraja); - umumtaʼlim maktablarining 9-sinf bitiruvchilari (А2 daraja); - umumtaʼlim fanlari chuqurlashtirib oʼqitiladigan ixtisoslashtirilgan maktablarning 9-sinf bitiruvchilari (А2+ daraja); - umumtaʼlim fanlariga ixtisoslashtirilmagan oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi muassasalari (V1 daraja); - umumtaʼlim fanlariga ixtisoslashtirilgan oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi muassasalari (V1+ daraja). Umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimining umumtaʼlim fanlari boʼyicha malaka talablari: 1.Oʼquv fanini oʼrganishning bosqichlarini; 2.Tayanch va fanga oid umumiy kompetentsiyalarni; 3.Oʼquv fanining maqsad va vazifalarini; 4.Umumtaʼlim fanlarini oʼrganishning mazmunini; 5.Umumiy oʼrta va oʼrta maxsus, kasb-hunar taʼlimi muassasalari bitiruvchilarining umumtaʼlim fanlari boʼyicha majburiy tayyorgarlik darajalarini hamda taʼlim muassasalarini bitiruvchilariga nisbatan qoʼyiladigan talablarni belgilab beradi. Tayanch va fanga oid umumiy kompetentsiyalar: Kommunikativ kompetentsiya - ijtimoiy vaziyatlarda ona tilida hamda birorta xorijiy tilda oʼzaro muloqotga kirisha olishni, muloqotda muomala madaniyatiga amal
Ilmiybaza.uz 
 
qilishni, ijtimoiy moslashuvchanlikni, hamkorlikda jamoada samarali ishlay olish 
layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.  
 
Аxborotlar bilan ishlash kompetentsiyasi - mediamanbalardan zarur maʼlumotlarni 
izlab topa olishni, saralashni, qayta ishlashni, saqlashni, ulardan samarali foydalana 
olishni, ularning xavfsizligini taʼminlashni, media madaniyatga ega boʼlish layoqatlarini 
shakllantirishni nazarda tutadi  
 
Oʼzini oʼzi rivojlantirish kompetentsiyasi - doimiy ravishda oʼz-oʼzini jismoniy, 
maʼnaviy, ruhiy, intellektual va kreativ rivojlantirish, kamolotga intilish, hayot davomida 
mustaqil oʼqib-oʼrganish, kognitivlik koʼnikmalarini va hayotiy tajribani mustaqil 
ravishda muntazam oshirib borish, oʼz xatti-harakatini muqobil baholash va mustaqil 
qaror qabul qila olish koʼnikmalarini egallashni nazarda tutadi.  
 
Ijtimoiy faol fuqarolik kompetentsiyasi - jamiyatda boʼlayotgan voqea, hodisa va 
jarayonlarga daxldorlikni his etish va ularda faol ishtirok etish, oʼzining fuqarolik burch 
va huquqlarini bilish, unga rioya qilish, mehnat va fuqarolik munosabatlarida muomala 
va huquqiy madaniyatga ega boʼlish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.  
 
Milliy va umummadaniy kompetentsiya - vatanga sadoqatli, insonlarga mehr-
oqibatli hamda umuminsoniy va milliy qadriyatlarga eʼtiqodli boʼlish, badiiy va sanʼat 
asarlarini tushunish, orasta kiyinish, madaniy qoidalarga va sogʼlom turmush tarziga 
amal qilish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.  
 
Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor boʼlish hamda 
foydalanish kompetentsiyasi - aniq hisob-kitoblarga asoslangan holda shaxsiy, oilaviy, 
kasbiy va iqtisodiy rejalarni tuza olish, kundalik faoliyatda turli diagramma, chizma va 
modellarni oʼqiy olish, inson mehnatini yengillashtiradigan, mehnat unumdorligini 
oshiradigan, qulay shart-sharoitga olib keladigan fan va texnika yangiliklaridan 
foydalana olish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.  
 
Shuningdek, har bir umumtaʼlim fanining mazmunidan kelib chiqqan holda 
oʼquvchilarda fanga oid umumiy kompetentsiyalar ham shakllantiriladi. Talimi 
mazmunining tarkibiy qismlari. 
  Ta’lim mazmunining birinchi muhim tarkibiy qismi o‘quvchilar egallashi zarur 
bo‘lgan bilimlar tizimidir. Bilimlar tizimi deganda bir-biriga uzviy bog‘liq bo‘lgan til 
faktlari, tushunchalar, qoidalar, ta’riflar tizimi tushuniladi.  
Ilmiybaza.uz qilishni, ijtimoiy moslashuvchanlikni, hamkorlikda jamoada samarali ishlay olish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi. Аxborotlar bilan ishlash kompetentsiyasi - mediamanbalardan zarur maʼlumotlarni izlab topa olishni, saralashni, qayta ishlashni, saqlashni, ulardan samarali foydalana olishni, ularning xavfsizligini taʼminlashni, media madaniyatga ega boʼlish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi Oʼzini oʼzi rivojlantirish kompetentsiyasi - doimiy ravishda oʼz-oʼzini jismoniy, maʼnaviy, ruhiy, intellektual va kreativ rivojlantirish, kamolotga intilish, hayot davomida mustaqil oʼqib-oʼrganish, kognitivlik koʼnikmalarini va hayotiy tajribani mustaqil ravishda muntazam oshirib borish, oʼz xatti-harakatini muqobil baholash va mustaqil qaror qabul qila olish koʼnikmalarini egallashni nazarda tutadi. Ijtimoiy faol fuqarolik kompetentsiyasi - jamiyatda boʼlayotgan voqea, hodisa va jarayonlarga daxldorlikni his etish va ularda faol ishtirok etish, oʼzining fuqarolik burch va huquqlarini bilish, unga rioya qilish, mehnat va fuqarolik munosabatlarida muomala va huquqiy madaniyatga ega boʼlish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi. Milliy va umummadaniy kompetentsiya - vatanga sadoqatli, insonlarga mehr- oqibatli hamda umuminsoniy va milliy qadriyatlarga eʼtiqodli boʼlish, badiiy va sanʼat asarlarini tushunish, orasta kiyinish, madaniy qoidalarga va sogʼlom turmush tarziga amal qilish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi. Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor boʼlish hamda foydalanish kompetentsiyasi - aniq hisob-kitoblarga asoslangan holda shaxsiy, oilaviy, kasbiy va iqtisodiy rejalarni tuza olish, kundalik faoliyatda turli diagramma, chizma va modellarni oʼqiy olish, inson mehnatini yengillashtiradigan, mehnat unumdorligini oshiradigan, qulay shart-sharoitga olib keladigan fan va texnika yangiliklaridan foydalana olish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi. Shuningdek, har bir umumtaʼlim fanining mazmunidan kelib chiqqan holda oʼquvchilarda fanga oid umumiy kompetentsiyalar ham shakllantiriladi. Talimi mazmunining tarkibiy qismlari. Ta’lim mazmunining birinchi muhim tarkibiy qismi o‘quvchilar egallashi zarur bo‘lgan bilimlar tizimidir. Bilimlar tizimi deganda bir-biriga uzviy bog‘liq bo‘lgan til faktlari, tushunchalar, qoidalar, ta’riflar tizimi tushuniladi.
Ilmiybaza.uz 
 
  Ma’lumki, asrlar davomida insoniyat tomonidan to‘planganbarcha ilmini o‘rta maktab 
o‘quvchisiga o‘rgatishnin giloji va zaruriyati yo‘q. Modomiki shunday ekan, demak 
zarurbilimlarni tanlash eng asosiy masalalardan biri sanaladi.  
Bilimlarni tanlashning boshmezoni uningfoydalilik va amalda qo‘llanila olish darajasidir. 
Foydali bilimlar deb bolalarningsavodli yozishini, ijodiy fikrlashi, fikr mahsulini nutq 
vaziyatiga mos ravishda og‘zaki, yozma shakllarda to‘g‘ri, ravon ifodalash 
ko‘nikmalarini shakllantirish uchun xizmat qiladigan, ularning yuksak insoniy fazilatlar 
ruhida tarbiyalanishi va rivojlanishini ta’minlaydigan bilimlarni tushunamiz.  
  Ta’lim mazmunining ikkinchi muhim tarkibiy qismini tanlangan ilmiy-nazariy 
bilimlarga muvofiq keladigan amaliy ko‘nikma va malakalartizimi tashkil etadi.  
O‘quvchilar egallashi lozim bo‘lgan amaliyk o‘nikmalarning unumdorlik darajasiga ham 
alohida e’tibor berishga to‘g‘ri keladi. Ma’lumki, ko‘p hollarda mashg‘ulotlarida 
o‘quvchilar egallayotgan ko‘nikmalar, asosan, foydali amaliy ko‘nikmalar birmuncha 
e’tibordan chetda qoladi. SHuning uchun dastur o‘quvchilarni ko‘proq foydali amaliy 
ko‘nikmalar bilan qurollantirishga yo‘naltirishi lozim.  
  Ta’lim mazmunining uchinchi tarkibiy qismi o‘quvchilarni ijodiy faoliyatu sullariga 
o‘rgatishdir. Faoliyat qayta xotirlash, qisman ijodiy darajada bo‘lishi mumkin.  
O‘quvchilarning qayta xotirlash faoliyati egallangan bilimlarni qayta eslash, uni xotirada 
tiklash, o‘qituvchi tomonidan ko‘rsatilgan yoki darslikda berilgan namunaga qarab 
bajarishga asoslangan faoliyatdir. O‘qituvchisiga ergashish yoki namunaga qarab ishlash 
bolaning faollik darajasini chegaralaydi. Chunki buholatda o‘quvchi izlanishga ehtiyoj 
sezmaydi. Ayrim pedagogik adabiyotlarda faollikningbuko‘rinishi reproduktiv faoliyat 
deb ham nomlangan.  
  Faollikning ikkinchi bosqichi qisman izlanuvchanlik faoliyatidir. Bubosqichda o‘quvchi 
ma’lum yordamga asoslangan holda hodisalarining o‘xshash va farqli tomonlar iustida 
o‘ylashi va uni aniqlashi, oldin egallangan bilimlarni qisman noma’lum sharoitlarda 
qo‘llashi lozim. O‘quvchi zarur yordamni darslik va qo‘llanmalardan, o‘qituvchining 
so‘zidan yoki bolalarningsuhbatidan olishi mumkin.  
  Ta’lim mazmunining uchinchi tarkibiy ijodiy faoliyatdir. Bubosqichda o‘quvchi hech 
qanday tashqi yordamsiz olgan bilimlarini butunlay yangi sharoitga, amalda qo‘llay 
olishi, faoliyati uchun zarur bo‘lgan, lekin unda bo‘lmagan bilimlarning manbalarini 
Ilmiybaza.uz Ma’lumki, asrlar davomida insoniyat tomonidan to‘planganbarcha ilmini o‘rta maktab o‘quvchisiga o‘rgatishnin giloji va zaruriyati yo‘q. Modomiki shunday ekan, demak zarurbilimlarni tanlash eng asosiy masalalardan biri sanaladi. Bilimlarni tanlashning boshmezoni uningfoydalilik va amalda qo‘llanila olish darajasidir. Foydali bilimlar deb bolalarningsavodli yozishini, ijodiy fikrlashi, fikr mahsulini nutq vaziyatiga mos ravishda og‘zaki, yozma shakllarda to‘g‘ri, ravon ifodalash ko‘nikmalarini shakllantirish uchun xizmat qiladigan, ularning yuksak insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalanishi va rivojlanishini ta’minlaydigan bilimlarni tushunamiz. Ta’lim mazmunining ikkinchi muhim tarkibiy qismini tanlangan ilmiy-nazariy bilimlarga muvofiq keladigan amaliy ko‘nikma va malakalartizimi tashkil etadi. O‘quvchilar egallashi lozim bo‘lgan amaliyk o‘nikmalarning unumdorlik darajasiga ham alohida e’tibor berishga to‘g‘ri keladi. Ma’lumki, ko‘p hollarda mashg‘ulotlarida o‘quvchilar egallayotgan ko‘nikmalar, asosan, foydali amaliy ko‘nikmalar birmuncha e’tibordan chetda qoladi. SHuning uchun dastur o‘quvchilarni ko‘proq foydali amaliy ko‘nikmalar bilan qurollantirishga yo‘naltirishi lozim. Ta’lim mazmunining uchinchi tarkibiy qismi o‘quvchilarni ijodiy faoliyatu sullariga o‘rgatishdir. Faoliyat qayta xotirlash, qisman ijodiy darajada bo‘lishi mumkin. O‘quvchilarning qayta xotirlash faoliyati egallangan bilimlarni qayta eslash, uni xotirada tiklash, o‘qituvchi tomonidan ko‘rsatilgan yoki darslikda berilgan namunaga qarab bajarishga asoslangan faoliyatdir. O‘qituvchisiga ergashish yoki namunaga qarab ishlash bolaning faollik darajasini chegaralaydi. Chunki buholatda o‘quvchi izlanishga ehtiyoj sezmaydi. Ayrim pedagogik adabiyotlarda faollikningbuko‘rinishi reproduktiv faoliyat deb ham nomlangan. Faollikning ikkinchi bosqichi qisman izlanuvchanlik faoliyatidir. Bubosqichda o‘quvchi ma’lum yordamga asoslangan holda hodisalarining o‘xshash va farqli tomonlar iustida o‘ylashi va uni aniqlashi, oldin egallangan bilimlarni qisman noma’lum sharoitlarda qo‘llashi lozim. O‘quvchi zarur yordamni darslik va qo‘llanmalardan, o‘qituvchining so‘zidan yoki bolalarningsuhbatidan olishi mumkin. Ta’lim mazmunining uchinchi tarkibiy ijodiy faoliyatdir. Bubosqichda o‘quvchi hech qanday tashqi yordamsiz olgan bilimlarini butunlay yangi sharoitga, amalda qo‘llay olishi, faoliyati uchun zarur bo‘lgan, lekin unda bo‘lmagan bilimlarning manbalarini