UMUMIY O‘RTA TA’LIM MAKTABLARIDA MEYORIY-XUQUQIY HUJJATLARNI YURITISHNING KONSEPTUAL ASOSLARI (Umumiy o’rta ta’lim maktablarida ijro intizomini olib borish)
Yuklangan vaqt
2024-05-18
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
54,1 KB
Ilmiybaza.uz
UMUMIY O‘RTA TA’LIM MAKTABLARIDA MEYORIY-XUQUQIY
HUJJATLARNI YURITISHNING KONSEPTUAL ASOSLARI
Reja:
1.O`zbekiton Respublikasi ta`lim tizimida amalga oshirilayotgan islohatlar
2. Umumiy o’rta ta’lim maktablarining rivojlantirish va takomillashtirishda
me`yyoriy-huquqiy hujjatlarning ahamiyati.
3. Umumiy o’rta ta’lim maktablarida ijro intizomini olib borish.
Ilmiybaza.uz
Tayanch so’zlar: O’zbekiston, Konstitutsiya, maktab, ta’lim, hujjat, qaror, farmon,
Nizom, hokimiyat, strategiya, takomillashtirish, o’qish, malaka, muassasa,
rivojlantirish.
Me'yoriy-huquqiy hujjat deb normativ hujjatlar to'g’risidagi qonunga muvofiq
qabul qilingan, umum majburiy davlat ko'rsatmalari sifatida huquqiy normalarni
belgilashga, o'zgartirishga yoki bekor qilishga qaratilgan rasmiy hujjatga aytiladi.
Ta'lim standartlari tizimidagi me'yoriy hujjatlarga Uzbekiston Respublikasining
davlat ta'lim standartlari tizimi kiradi.
Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika institutida tahsil olyotgan barcha
talabalar uchun aziz bo'lgan me'yoriy - huquqiy hujjatlardan biri
Me'yoriy-huquqiy
hujjatlar
qonun
hujjatlaridir
va
ular
O'zbekiston
Respublikasining
qonun
hujjatlari
majmuini
tashkil
qiladi.
O'zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlari, O'zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi
palatalarining
qarorlari
qonunlardir.
O'zbekiston
Respublikasi
Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari, O'zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining qarorlari, vazirliklar, davlat qo'mitalari va idoralarning
buyruqlari hamda qarorlari, mahalliy davlat hokimiyati organlarining qarorlari
qonunosti hujjatlaridir. O'zbekiston Respublikasida O'zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi va qonunlarining ustuvorligi so'zsiz tan olinadi.
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017yil 27 iyuldagi PQ-3852-sonli
“Toshkent viloyati Chinchiq davlat pedagogika institutini tashkil etish
to'g’risida”gi qaroridir.
O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi oliy yuridik kuchga ega va
O'zbekiston Respublikasining butun hududida qo'llaniladi.
Ilmiybaza.uz
O'zbekiston Respublikasining qonunlari va boshqa me'yoriy-huquqiy hujjatlar
O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi asosida va uni ijro etish uchun qabul
qilinadi hamda uning normalari va principlariga zid kelishi mumkin emas.
O'zbekiston Respublikasining qonunlari eng muhim va barqaror ijtimoiy
munosabatlarni tartibga soladi hamda O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
tomonidan yoki referendum o'tkazish yo'li bilan qabul qilinadi. O'zbekiston
Respublikasining qonunlari konstituciyaviy honunlar tarzida habul hilinishi
mumkin. O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining palatalari O'zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi va honunlari asosida hamda ularni ijro etish uchun
qarorlar
tarzida
me'yoriy-huquqiy
hujjatlar
qabul
qiladi.
O'zbekiston
Respublikasining Prezidenti O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va
qonunlari asosida hamda ularni ijro etish uchun farmonlar, qarorlar va farmoyishlar
tarzida me'yoriy -huquqiy hujjatlar qabul qiladi. O'zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlari, O'zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari, O'zbekiston Respublikasi
Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari asosida hamda ularni ijro etish
uchun qarorlar tarzida me'yoriy - huquqiy hujjatlar qabul qiladi. Vazirliklar, davlat
qo'mitalari va idoralar o'z vakolati doirasida buyruqlar hamda arorlar tarzida
me'yoriy - huquqiy hujjatlar qabul qiladi. Vazirliklar, davlat qo'mitalari va
idoralarning
buyruqlari
hamda
qarorlari
O'zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasi va qonunlari, O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining
qarorlari, O'zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va
farmoyishlari, O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va
farmoyishlari asosida hamda ularni ijro etish uchun qabul qilinadi. Buyruqlar
vazirlar tomonidan yoki idora nomidan qarorlar qabul qilish yakka tartibda amalga
oshiriladigan idoralar rahbarlari tomonidan qabul hilinadi. qarorlar davlat
qo'mitalari tomonidan yoki idora nomidan qarorlar qabul qilishni mazkur idoraning
kollegial organi amalga oshiradigan idoralar tomonidan qabul qilinadi. Vazirliklar,
davlat qo'mitalari va idoralarning buyruqlari hamda qarorlari boshqa vazirliklar,
davlat qo'mitalari yoki idoralar bilan kelishilgan holda qabul qilinishi mumkin.
Ilmiybaza.uz
Vazirliklar, davlat qo'mitalari va idoralar tomonidan qo'shma qarorlar tarzida
me'yoriy - huquqiy hujjatlar qabul qilinishi mumkin. Vazirliklar, davlat qo'mitalari
va idoralarning tarkibiy bo'linmalari hamda hududiy organlari me'yoriy - huquqiy
hujjatlar qabul qilishga haqli emas. Mahalliy davlat hokimiyati organlari o'z vakolati
doirasida qarorlar tarzida me'yoriy - huquqiy hujjatlar qabul qiladi. Mahalliy davlat
hokimiyati organlarining qarorlari O'zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va
qonunlari, O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari,
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlari,
O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari va farmoyishlari,
shuningdek mahalliy davlat hokimiyati yuqori turuvchi organlarining qarorlari
asosida va ularni ijro etish uchun qabul qilinadi. Turli me'yoriy - huquqiy
hujjatlarning yuridik kuchi bo'yicha o'zaro nisbati O'zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasiga, normativ-huquqiy hujjatlarni qabul qilgan organlarning
vakolatiga va maqomiga, ushbu hujjatlarning turlariga, shuningdek, me'yoriy-
huquqiy hujjat qabul qilingan sanaga muvofiq belgilanadi. Me'yoriy - huquqiy hujjat
o'ziga nisbatan yuqori yuridik kuchga ega bo'lgan me'yoriy -huquqiy hujjatlarga
muvofiq bo'lishi shart. Me'yoriy - huquqiy hujjatlar o'rtasida tafovut bo'lgan
taqdirda, yuqori yuridik kuchga ega bo'lgan me'yoriy - huquqiy hujjat qo'llaniladi.
Agar me'yoriy - huquqiy hujjatni qabul qilgan vazirlikning, davlat qo'mitasining
yoki idoraning ijtimoiy munosabatlarning muayyan sohasini huquqiy jihatdan
tartibga solish uchun mahsus vakolati bo'lsa, ushbu organ qabul qilgan hujjat bir hil
darajadagi boshqa vazirlik, davlat qo'mitasi yoki idora tomonidan qabul qilingan
me'yoriy - huquqiy hujjatga nisbatan yuqori yuridik kuchga ega bo'ladi.
Umumiy o'rta ta'lim maktablarida me'yoriy hujjatlarni yuritish fani orqali
O'zbekiston Respublikasida umumiy o'rta ta'lim maktablarini tashkil etish,
faoliyat yuritish hamda boshqarishning me'yoriy-huquqiy hujjatlarining
mazmun-mohiyatini tushunish, ular bilan ishlashni o'rganish, umumiy o'rta
ta'lim maktablari me'yoriy-huquqiy hujjatlar bilan ishlash madaniyatini
shakllantirish va takomillashtirish va ta'lim oid me'yoriy hujjatlar bilan ishlash
metodlarini o'rganadi.
Ilmiybaza.uz
Respublikamizda mavjud umumta'lim muassasalari o'z faoliyatida O'zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga, O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
palatalarining qarorlariga, O'zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmonlari,
qarorlari va Farmoyishlariga, O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining
qarorlariga va boshqa normativ-huquqiy hujjatlarga, shuningdek o'z ustavlariga
amal qiladi.
O'zbekiston Prezidentining 2018 yil 22 yanvardagi farmoni bilan tasdiqlangan
«2017-2021-yillarda O'zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo'nalishi bo'yicha harakatlar strategiyasini «Faol tadbirkorlik, innovacion g`oyalar
va tehnologiyalarni qo'llabquvvatlash yili»da amalga oshirishga oid davlat
dasturining
172-bandida
«Ta'lim
to'g`risida»gi
O'zbekiston
Respublikasi
qonunining yangi taхrirdagi loyihasini ishlab chiqish vazifasi belgilab berildi.
Qonun loyihasini ishlab chiqish jarayonida yigirmadan ortiq horijiy davlatning
(Rossiya, Janubiy Koreya, Germaniya, Italiya, Angliya, AQSH, Franciya, Shveciya,
Daniya, Norvegiya, Gollandiya, Ukraina, Belarus, Qozog`iston va b.) ta'lim
to'g`risidagi qonunlari o'rganildi va ularning ilg`or tajribalari inobatga olingan..
Loyihada boblar va moddalar mantiqiy ketma-ketlikda joylashtirilgan.
qonunning 33 ta moddasiga o'zgartirish va qo'shimchalar kiritilib, mazmunan
to'ldirilgan hamda ilg`or horijiy davlatlarning tajribalarini inobatga olgan holda 36
ta yangi modda kiritilgan.
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining “Xalq ta'limi tizimiga boshqaruvning
yangi tamoyillarini joriy etish chora-tadbirlari to'g`risida”gi 2018 yil 5
sentyabrdagi PQ3931-son qaroriga muvofiq, umumiy o'rta ta'limga qo'yilayotgan
zamonaviy talablarni hisobga olgan holda umumiy o'rta ta'lim muassasalari
faoliyatini tashkil etish to'g`risidagi normativ-huquqiy hujjatlarni takomillashtirish
Yangi tahrirda ishlab chiqilgan qonun loyihasida boblar soni 5 tadan 12 taga
va moddalar soni 34 tadan 70 taga etkazilgan.
Ilmiybaza.uz
maqsadida Vazirlar Mahkamasining umumiy o'rta ta'lim to'g`risida Nizomi
tasdiqlangan.
Mazkur Nizom O'zbekiston Respublikasida umumiy o'rta ta'limni (keyingi
o'rinlarda - umumta'lim muassasasi) tashkil etish va ularning faoliyatini amalga
oshirish tartibini belgilaydi.
Mazkur Nizom talablari barcha umumta'lim muassasalariga nisbatan tatbiq
etiladi. Nodavlat ta'lim muassasalari bundan bundan mustasno.
Umumta'lim muassasalari o'z faoliyatida O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi
va qonunlariga, O'zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlariga,
O'zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari, qarorlari va farmoyishlariga,
O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlariga, ushbu Nizomga,
boshqa normativ-huquqiy hujjatlarga, shuningdek o'z ustavlariga amal qiladi.
Umumta'lim muassasasi yuridik shahs hisoblanadi va o'z ustaviga, mustaqil
balansiga, shahsiy g`azna hisobvaraqlariga (davlat ta'lim muassasalari uchun), bank
hisob
raqamlariga,
o'z
nomi
ko'rsatilgan
muhrga
(davlat
umumta'lim
muassasalarining muhrida O'zbekiston Respublikasining Davlat gerbi tasviri
tushiriladi), shtampga va blankalarga ega bo'ladi.
Umumta'lim muassasasining ustavi belgilangan tartibda tasdiqlanadi va mahalliy
davlat hokimiyati organida davlat ro'yhatidan o'tkaziladi.
Davlat umumta'lim muassasalarida umumiy o'rta ta'lim olish bepul amalga
oshiriladi.
Umumiy o'rta ta'limning muddati 11 yil bo'lib, uzluksiz ta'lim tizimining
majburiy mustaqil turi hisoblanadi hamda O'zbekiston Respublikasining
"Ta'lim to'g`risida"gi qonuniga va mazkur Nizomga muvofiq amalga
oshiriladi.
Umumta'lim
muassasasida
ta'lim
olish
tilini
tanlash
O'zbekiston
Respublikasining "Davlat tili haqida"gi qonuniga muvofiq amalga oshiriladi.
Umumta'lim muassasalarining namunaviy ustavi O'zbekiston Respublikasi
Xalq ta'limi vazirligi tomonidan tasdiqlanadi.
Ilmiybaza.uz
Umumiy o'rta ta'limning vazifalari quyidagilardan iborat:
- o'quvchilar tomonidan muntazam bilimlar olinishini ta'minlash, ularda bilim olish
ehtiyojini rivojlantirish, bazaviy o'quv, ilmiy va umummadaniy bilimlarni
shakllantirish;
-o'quvchilarda milliy hamda umumbashariy qadriyatlarni uyg`unlashtirish asosida
yuksak ma'naviy-ahloqiy fazilatlarni tarbiyalash, o'z Vataniga va xalqiga sodiq
fuqaroni shakllantirish;
-ta'lim-tarbiya jarayoniga o'qitishning zamonaviy va innovacion pedagogik
uslublarini hamda axborot-kommunikaciya tehnologiyalarini keng joriy etish orqali
ta'lim sifatini oshirish;
-o'quvchilarning individual ijobiy hususiyatlarini aniqlash, qo'llabquvvatlash va
rivojlantirish,
ularning
yuksak
darajada
ta'lim-tarbiya
olishlari,
ijodiy
imkoniyatlarini shakllantirish va rivojlantirish uchun shart-sharoit yaratib berish;
-mehnat qilish va mustaqil ijodiy fikrlash ko'nikmalarini shakllantirish,
o'quvchilarni kasbga yo'naltirish, o'quvchilar uchun mahsus va chuqurlashtirilgan
tayyorgarlikni talab etmaydigan mutahassisliklar bo'yicha kasbiy ta'lim berish.
Umumiy o'rta ta'lim boshlang`ich ta'lim (I - IV sinflar), tayanch o'rta ta'lim (V-IX
sinflar) hamda umumiy o'rta (X-XI sinflar) bosqichlaridan iborat bo'lib, kunduzgi
ta'lim shaklida amalga oshiriladi.
Umumta'lim muassasalarining quyidagi turlari tashkil etilishi mumkin:
-boshlang`ich maktab (o'qitish muddati 4 yil: I - IV sinflar);
-umumta'lim maktabi (o'qitish muddati 11 yil: I - XI sinflar);
-ayrim fanlarga ihtisoslashtirilgan maktab (o'qitish muddati 7 yil:V - XI sinflar);
-ayrim fanlarga ihtisoslashtirilgan maktab-internat (o'qitish muddati5 yil: VII - XI
sinflar);
-futbol bo'yicha ihtisoslashtirilgan maktab-internat (o'qitish muddati 5 yil: V - IX
sinflar);
-jismoniy
yoki
psihik
rivojlanishida
nuqsoni
bo'lgan
bolalar
uchun
ihtisoslashtirilgan maktab (maktab-internat) (o'qitish muddati 10 yil:I - X sinflar);
Ilmiybaza.uz
-sanatoriy turidagi ihtisoslashtirilgan maktab-internat (o'qitish muddati 11 yil: I - XI
sinflar);
-alohida sharoitlarda ta'minlash, tarbiyalash va ta'lim berishga muhtoj bolalar uchun
ihtisoslashtirilgan maktab (o'qitish muddati zaruriyatga ko'ra);
-ixtisoslashtirilgan san'at va madaniyat maktab-internatlari (o'qitish muddati
zaruriyatga ko'ra);
-ixtisoslashtirilgan olimpiya zahiralari maktab- internatlari (o'qitish muddati
zaruriyatga ko'ra).
O'quv yili umumta'lim muassasalarida 2 sentyabrdan kelgusi yilning 25 mayiga
qadar davom etadi va to'rtta chorakka bo'linadi.
O'quv-tarbiya jarayonini tashkil etishda quyidagi muddatlarga amal qilinadi:
-o'quv yilining davomiyligi - 34 hafta (I sinflar uchun 33 hafta);
-o'quv haftasining davomiyligi - 6 kun (pedagogik kengashning qaroriga ko'ra I-IV
sinflar uchun 5 kun);
-dars mashg`ulotining davomiyligi - 45 daqiqa;
-dars mashg`ulotlari oralig`idagi tanaffusning davomiyligi - 5 - 10 daqiqa (o'quv -
kuni o'rtasidagi tanaffusning davomiyligi - 15 - 30 daqiqa).
Mehnat to'g`risidagi qonun hujjatlarida bayram (ishlanmaydigan) kuni deb
belgilangan kunlarda dars mashg`ulotlari o'tkazilmaydi.
Bayram (ishlanmaydigan) kunlariga to'g`ri kelib qolgan dars mashg`ulotlarining
mavzulari o'quv dasturlarini ihchamlashtirgan holda keyingi dars mashg`ulotlarida
o'tkaziladi.
Umumiy o’rta ta’lim maktablarida ijro intizomini olib borish uchun mas’ul
direktor hisoblanib’ u o’z vazifasini aynan birinchi navbatda o’qituvchi-
xodimlarning ish vaqtini belgilash qatorida vazifalarni bajarilish uchun ish hajmini
belgilab beradi.
Umumiy o'rta ta'lim maktabi fan metodbirlashmalari to'g`risidagi Nizom
ta'lim muassasidagi fan va yo'nalishlar bo'yicha metodbirlashmalarni tashkil
etish va ularning amalga oshiradigan faoliyat mazmunini belgilaydi.
Ilmiybaza.uz
Maktab ish faoliyatini tashkil etishda asosiy vazifalar maktab ustavida belgilab
qo’yiladi va unda maktabning butun hamma jamoasining bajаrishi lozim bo’lgan
vazifalar ko’rsatilgan.
Ish jarayoni esa buyruqlashtirilgan holda olib borilishi ahamiyat kasb etadi.
Albatta yana shuni ta’kidlash joiz o’qituvchi-xodimlar adolatli boshqaruvni yaxshi
ko’radi. Maktab ishini tashkil etish uchun qonuniy hujjatlar orasida mexnat
kodeksiing o’rni diqqatga sazovordir. Ushbu hujjat ish boshqaruvchi va
bajaruvchilar o’rtasida munosabatni to’g’irlovchi qonundir.
Umumta’lim maktablarida ijro intizomini olib borishga direktor tomonidan mas’ul
vazifalarni yurg’izish uchun buyruq asosida biriktiriladi. Mazkur buyrug’ asosida
ta’lim tizimining mazmuni, bilimlarning murakkablashuvi, bolalarni guruh-gruruh
qilib o`qitishni takozo qilgani holda, ta’lim bilan shug`ullanuvchi mutaxassislar,
o`qituvchilarni tayyorlash zaruriyati kelib chiqqan. Shu davrda o`qitishning tashkiliy
shakllari paydo bo`la boshladi. Buning natijasida sinf-dars tizimi paydo bo`lgan.
Xalq ichida hayotiy tajribaga, bilim va tarbiyaga ega kishilar murabbiy, o`qituvchi
bo`lib faoliyat ko`rsata boshladilar. O`rta Osiyo tarixiga nazar solar ekanmiz,
eramizdan ilgarigi minginchi yillarda Zardushtlik otashxona-ibodatxonalarida
yoshlarni to`plab, kohinlar tomonidan ularga bilim berish bilan shug`ullanganliklari
«Avesto» va boshqa tarixiy manbalardan bizga ma’lum. Shunga o`xshash bolalarni
to`plab oqitish qadimgi Yunonistonda ham olib borilgan. Ammo qadim davrlarda
ta’limni qat’iy chegaralangan vaqtda, bir xil yoshdagi bolalar bilan ish olib borish,
ta’lim mazmunini bosqichma-bosqich berish masalalariga aniqlik kiritilmagan edi.
Ijro intizomi maqsadi, mazmuni, hajmi ta’lim standartlari (o`quv dasturi, reja,
darslik) asosida belgilanadi. O`qituvchi uchun dars o`quv ishlarining asosiy tashkiliy
shakli ekan, u bu jarayonda:
1) Har bir sinfda o`quvchilarning yoshi va bilim darajasi bir xil bo`lishiga;
2) dars qat’iy jadval bo`yicha belgilangan aniq, muddatda olib borilishiga;
3) dars o`qituvchi rahbarligida butun sinf bilan va alohida o`quvchilar bilan ishlash
shaklida olib borilishiga;
Ilmiybaza.uz
4) dars o`quv fanining xarakteri, o`tilayotgan materialning mazmuniga qarab turli
usullar va vositalar yordamida olib borilishiga va uzluksiz ta’lim tizimining bir qismi
sifatida tugallangan bilim berilishiga va navbatdagi bilimlarni o`zlashtirish uchun
zamin yaratishiga qattiq, rioya qilishi shart. Shuni unutmaslik kerakki, o`quv
yurtlarida ta’lim-tarbiya ishlari faqat sinf-dars shaklida olib borilmay, balki amaliy
mashgulotlar, tajriba ishlari shaklida ham amalga oshiriladi.
Umumiy o’rta ta’lim maktablarida o’qituvchilarni ish faoliyatini tashkil etish
birinchi navbatda yangi o’quv yiliga tayyorgarlik ishlari unga ajratilgan dars
Tayyorlangan mazkur ish reja maktablarda fan metodik birlashmalarining raisi
tomonidan o’rganib chiqiladi va tasdiqlanadi. Maktabning metod birlashma
yig’ilishlari esa ushbu ta’lim muassasasining o’quv tarbiyaviy ishlari bo’yicha
direktor o’rinbosari tomonidan metodik kengash tashkil etilishini aloxida
axamiyatga molik sanash lozim.
Mustahkamkash uchun savollar.
1.Umumiy o'rta ta'lim maktablarida me'yoriy hujjatlarni yuritish fani nimani
o’rgatadi?
2. O'zbekiston Respublikasi «Ta'lim to'g`risida»gi qonunining yangi taхrirdagi
qanday o’zgarishlar mavjud?
3. Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan “Umumiy o'rta ta'lim to'g`risida”gi
Nizom nima vazifani bajaradi?
4. Umumta'lim muassasalarining namunaviy ustavi qaysi tashkilot tomonidan
tasdiqlanadi?
Dars — ta’limning asosiy shakli ekan, u ilmiy, tizimli, tushunarli,
ongli va faol bulishi, bilimlar mustahkam o`zlashtirilishi, o`quvchi-
talabaning shaxsiy xususiyatlari e’tiborga olingan holda tashkil etilishi
shart.