UMUMIY TA’LIM MAKTABLARIDA MUSIQA DARSLARINI REJALASHTIRISH
Yuklangan vaqt
2024-09-10
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
25,0 KB
1
UMUMIY TA’LIM MAKTABLARIDA MUSIQA DARSLARINI
REJALASHTIRISH
REJA
1. Maktabda musiqa darsining roli
2. Musiqa o’qitishning asosiy yo’nalishlari, ilmiy-metodik ta’minoti va tashkiliy
jihatlari.
3. O’rta va boshlang’ich sinflarda musiqa madaniyati darslarini rejalashtirish.
4. Musiqa darslarida vokal-xor mashqlari ustida ishlash.
5. Maktablarda musiqa darsining milliyligi va zamonaviyliligiga ahamiyat berish.
Ma’ruza matni
O’zbekiston Respublikasining «Ta’lim to’g’risida» gi Qonuni, «Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi» talablari asosida ta’lim tizimida ro’y berayotgan
o’zgarishlarga ko’ra, 9 yillik umumiy o’rta ta’lim joriy etildi. Musiqa predmetiga
davlat ta’lim standartini joriy etilishi, milliy, musiqiy merosimizdan foydalanishni
hamda hududiy vohalarni san’ati va madaniyati, u yerdagi mahalliy xalq an’analari
o’z ifodasini topgan. SHuningdek, ta’lim standarti o’zining tuzilishiga va
mazmuniga ko’ra, davlat, xudud, maktab manfaatlari va vositalari muvozanatini aks
ettiradi, o’quvchi shaxsi, uning intilishlari, qobiliyati va qiziqishini hisobga olgan
holda yangi (1-7) sinflar uchun yangi dastur tuzildi. Dastur asosida darsliklar
metodik qo’llanmalar, tavsiyanomalar yaratilmoqda. yetti yillik musiqa o’qitish
davrida o’quvchilarni go’zallikni his eta oladigan, musiqaga mehr va havas bilan
qaraydigan, milliy musiqa merosimizga vorislik qila oladigan barkamol inson qilib
tarbiyalash asosiy maqsad qilib qo’yiladi. YAngi dastur asosida musiqa madaniyati
darslarini sifatli, pedagogik va metodik jihatdan юqori talab darajasida olib borish
2
uchun o’qituvchi, ijodkor, o’z kasbini va o’quvchilarni sevuvchi, yaxshi cholg’uchi,
metodikani puxta o’zlashtirgan inson bo’lishi kerak. Musiqa ta’limining milliy
asosini tarkib topishida, fortepiano asbobi bilan birgalikda, o’zbek xalq cholg’u
asboblaridan ham foydalana olishi zarur.
SHuningdek, o’zbek xalq musiqa merosimizni tarixi va xozirgi kun talablarini
kuzatib o’rganib borishi shart. CHunki, maktabda musiqa ta’limining asosiy
maqsadi o’quvchilarda «Musiqa madaniyatini» tarkib toptirishdir. Musiqa
o’qituvchisi darslarga mavzularni tanlab, rejalashtirishda ko’rgazmali qurollardan,
texnika vositalaridan ham foydalanishi kerak. Musiqa darsida musiqa faoliyatlarini
oddiydan – murakkabga o’tish printsipi asosida o’zaro mantiqiy bir butunlikka
erishish va o’qitishning rivojlanuvchi, ta’limiy va tarbiyaviy vazifalarni amalga
oshirish zarur.
Umumiy ta’lim maktablarida jumladan, boshlang’ich (I-IV) sinf musiqa fani
bo’yicha, quyidagi vazifalarni amalga oshirishni o’z oldiga maqsad qilib qo’yadi.
CHunki, boshlang’ich sinflarda musiqa ta’limi poydevori quyiladi va shakllanadi.
1. O’quvchilarni musiqiy qobiliyatini (musiqiy o’quvi, ritmi tuyg’usi, diqqati,
xotirasi, nutqi) o’stirish.
2. O’quvchilarni milliy musiqamizga, ona Vatanga, tabiatga muhabbat, go’zallikni
his etish tuyg’usini tarbiyalash.
3. O’quvchilarni mehnatga, o’qishga, hayotga o’z-o’zini va atrofidigilarni hurmat
qilish, o’zgalar mehnatini qadrlashga o’rgatish.
Юqoridagilardan ko’rinib turibdiki, har bir darsga ijodiy yondoshib, yangi
dastur talablariga muvofiq dars o’tish lozim. Musiqa fanidan bir yilda 2 marta yarim
yillik taxminiy – mavzuli ish rejasi va shunga qarab, har bir dars uchun reja-konspekt
tuziladi. YArim yillik ish rejasi boshlang’ich va o’rta sinflar uchun alohida-alohida
tuziladi. Bunda o’quvchilarni yoshi (sinfi), ovoz diapazoni, musiqaga qiziqishi va
qobiliyati, yil fasllari,bayramlar, yil, chorak, dars mavzulari hisobga olinib, yangi
dasturdan foydalanib dars strukturasi asosida tuziladi. Ba’zi qo’shiqlarni, tinglash
uchun asarlarni, o’qituvchi o’quvchilar istagi va yangi zamonaviy qo’shiqlar bilan
3
dars rejasiga mos keladigan asarlarga o’zgartirishi mumkin. Musiqa darslari asosan
bir haftada bir soat o’tiladi. O’quv yili davomida esa quyidagi tartibda:
I chorak 9 s
II chorak 7 s
III chorak 10 s
IV chorak 8 s
Jami bir yilda 35 soat dars o’tiladi.
SHuningdek, har bir o’quv yilida 12-14 ta qo’shiq o’rgatiladi, shunga qarab,
musiqa savodi va musiqa tinglash jarayonida 12-14 asarlar tinglanadi.
Boshlang’ich sinf o’quvchilari asosan, bir ovozli qo’shiqlari sof unisonda kuylash
malakalarini puxta o’zlashtiradi va ayrim hollarda ko’p ovozlikka o’tishga
tayyorgarlik ko’riladi.
Ikkinchi sinfning ikkinchi yarmidan boshlab, ikki ovozlik elementi bor
qo’shiqlar kiritilgan. III – IV sinflarda o’quvchilarni ovoz apparatlari shakllangan
bo’lib, ikki ovozli qo’shiqlarni kuylash, ko’nikma va malakalarga ega bo’ladilar.
SHunga ko’ra oddiydan murakkabga printsipi asosida musiqaviy asarlar tanlanadi.
Boshlang’ich sinfda dars strukturasi beshta faoliyat turidan iborat bo’ladi:
1.
Xor bo’lib kuylash
2.
Musiqa savodi
3.
Musiqa tinglash
4.
Musiqa xarakteriga mos harakatlar bajarish
5.
Bolalar cholg’u asboblardan jo’r bo’lish
O’rta (V-VII) sinflarda esa, dars faoliyati bir muncha kamayadi. CHunki, o’rta
sinf o’quvchilari ko’nikma va malakalarga ega bo’ladilar. Dars mazmuni
chuqurlashib, o’quvchilar bilim va malakalarini kengayishiga xizmat qiladi. Musiqa
darsi uchta faoliyat asosida olib boriladi:
1. Xor bo’lib kuylash
2. Musiqa savodi
3. Musiqa tinglash
Bunda bolalarning ovoz apparatlari shakllangan musiqiy qobiliyatlari
rivojlangan, musiqaning tuzilishi, shakli musiqa ifoda vositalari xaqida bilimga ega
bo’ladilar va musiqa tinglash qobiliyati rivojlangan bo’ladi. O’rta sinfdagi
o’quvchilar uchun V-VII sinf musiqa dasturi asosida darslar rejalashtirib, ikki
4
ovozli, ovoz mashqlari, ikki ovozli qo’shiqlar, musiqa savodi va musiqa tinglashdan,
shunga qarab murakkabroq asarlar tinglanadi. Har bir faoliyat bir-biri bilan bog’liq
bo’lib, dars mazmunini, ya’ni bir butunlikni ta’minlaydi. CHorak mavzulari, yil
mavzulariga bo’ysunadi. Dars samaradorligini oshirishda o’quvchilarni bilim va
malakalarini baholash muhim pedagogik ahamiyatga egadir. Qo’shiq kuylash bilan
birga, ularni ko’proq fikr bildirish, bahsga tortish va amaliy faoliyatiga ko’proq jalb
etish va odilona baholash lozim bo’ladi. SHunday qilib, musiqa darslari, yangi
dastur asosida rejalashtirilib, o’quvchilarni milliy musiqamizga mehr-muhabbat va
qiziqish uyg’otishi lozim.
TEKSHIRISH SAVOLLARI:
1. Maktablarda musiqa fanini o’rganishdan maqsad nimada?
2. Musiqa darsini rejalashtirishda nimalarga ahamiyat berilishi kerak?
3. Umumiy o’rta ta’limning Davlat ta’lim standarti va o’quv dasturini musiqa
darsidagi mohiyati nimalan iborat?
4. Musiqa madaniyati darslarida qanday musiqa o’qitish metodlaridan foydalanish
lozim?
5. Musiqa darslarini ilmiyligi va zamonaviyligi deganda nima nazarda tutiladi?
Tayanch tushunchalar:
«Diapazon» - ashulachilar ovozining kengligi.
«Ton» - aniq balandlikka ega bo’lgan tovush.
5