Umumta’lim maktablarida tashkil etiladgan o‘quv va pedagogik amaliyotga tayyorlash

Yuklangan vaqt

2024-10-17

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

23,4 KB


 
 
 
 
 
 
UMUMTA’LIM MAKTABLARIDA TASHKIL ETILADGAN O‘QUV 
VA PEDAGOGIK AMALIYOTGA TAYYORLASH 
 
 
Mavzu rejasi: 
1. 
Ta’lim jarayonida nazariya va amaliyot birligi.  O‘quv va 
pedagogik amaliyotini tashkil etish maqsadi va vazifalari.  
2. 
 4+2 dasturi asosida o‘quv va pedagogik amaliyotini tashkil etish 
shakllari.   
3. 
O‘quv jarayonining meyoriy hujjatlarini o‘rganish va tahlil 
qilish.  
4. 
O‘quv va pedagogik amaliyotini tashkil etishning mutaxassislik 
fanlarini o‘rganishdagi ahamiyati.  
 
 
Malaka amaliyoti — o‘quv jarayonining nazariy bilimlarini mustahkamlash, 
amaliy ko‘nikma hosil qilish, o‘quv rejalari va o‘quv dasturlarning ma’lum 
(yakuniy) qismidagi mavzu bo‘yicha materiallar to‘plash uchun o‘tkaziladigan bir 
qismi; 
Bakalavriat ta’lim yo‘nalishlari malaka amaliyotlariga qo‘yiladigan 
umumiy talablar. 
Ta’lim oluvchilar kasbiy ko‘nikmalarni mukammal egallashi uchun o‘quv 
rejalar va muayyan fanlarning o‘quv dasturlarida o‘quv (tanishuv), ishlab chiqarish 
(klinik, ijodiy va boshqa) va bitiruv oldi malaka amaliyotlari nazarda tutilishi shart. 
UMUMTA’LIM MAKTABLARIDA TASHKIL ETILADGAN O‘QUV VA PEDAGOGIK AMALIYOTGA TAYYORLASH Mavzu rejasi: 1. Ta’lim jarayonida nazariya va amaliyot birligi. O‘quv va pedagogik amaliyotini tashkil etish maqsadi va vazifalari. 2. 4+2 dasturi asosida o‘quv va pedagogik amaliyotini tashkil etish shakllari. 3. O‘quv jarayonining meyoriy hujjatlarini o‘rganish va tahlil qilish. 4. O‘quv va pedagogik amaliyotini tashkil etishning mutaxassislik fanlarini o‘rganishdagi ahamiyati. Malaka amaliyoti — o‘quv jarayonining nazariy bilimlarini mustahkamlash, amaliy ko‘nikma hosil qilish, o‘quv rejalari va o‘quv dasturlarning ma’lum (yakuniy) qismidagi mavzu bo‘yicha materiallar to‘plash uchun o‘tkaziladigan bir qismi; Bakalavriat ta’lim yo‘nalishlari malaka amaliyotlariga qo‘yiladigan umumiy talablar. Ta’lim oluvchilar kasbiy ko‘nikmalarni mukammal egallashi uchun o‘quv rejalar va muayyan fanlarning o‘quv dasturlarida o‘quv (tanishuv), ishlab chiqarish (klinik, ijodiy va boshqa) va bitiruv oldi malaka amaliyotlari nazarda tutilishi shart.
 
 
Amaliyotlar bakalavriat ta’lim jarayonining majburiy qismi bo‘lib, 
talabalarning kasbiy tayyorgarligi, amaliy ko‘nikmalari va kompetensiyalarini 
shakllantirishga yo‘naltiriladi. 
Bakalavrlar tayyorlashda quyidagi malaka amaliyotlari o‘tkaziladi: 
o‘quv (tanishuv) amaliyoti — iqtisodiyot tarmoqlari, tegishli tashkilot, 
muassasa va korxonalar bilan tanishtirish, tabiiy-ilmiy va umumkasbiy fanlar 
bo‘yicha nazariy bilimlarini mustahkamlashga qaratiladi; 
ishlab chiqarish amaliyoti — umumkasbiy va ixtisoslik fanlaridan nazariy 
bilimlarni mustahkamlash va amaliy (ishlab chiqarish) jarayonlari bilan 
uyg‘unlashtirish, tegishli amaliy ko‘nikmalar, kompetensiyalar va malakalarni 
shakllantirishga qaratiladi; 
bitiruv oldi amaliyoti — ishlab chiqarishda (tegishli soha korxona, tashkilot 
va muassasalarida) kasbiy ko‘nikmalarni yanada mustahkamlash, kasbiy faoliyatga 
moslashish, bitiruv malakaviy ishni tayyorlash uchun ma’lumot to‘plash va 
tizimlashtirishga qaratiladi; 
pedagogik amaliyot — kasb ta’limi yo‘nalishlari uchun qo‘llaniladi va 
pedagogik mahoratini oshirishga qaratiladi. 
Ta’lim yo‘nalishlarining o‘ziga xos xususiyatlariga muvofiq malaka 
amaliyotlarining boshqa turlari ham qo‘llanilishi mumkin. 
Har bir amaliyot turi o‘quv reja va o‘quv dasturiga muvofiq iqtisodiyot 
tarmoqlari va real sektorning tegishli ilg‘or korxona, tashkilot va muassasalari, 
xorijiy va qo‘shma korxonalar, ilmiy tashkilotlar, ta’lim, tibbiyot, madaniyat va 
boshqa muassasalarida, dala sharoitlarida, maxsus tajriba (poligon) obyektlarida va 
boshqalarda o‘tkaziladi. 
Amaliyotlarni tashkil qilish, o‘tkazish va talabalarni baholash mezonlarini 
belgilash oliy ta’lim muassasalari tomonidan amalga oshiriladi. 
 
О‘quv tanishuv amaliyotining zarurati 
О‘quv tanishuv amaliyoti davomida amaliyotchi-talabalar umumiy о‘rta 
ta’lim muassasasining ijtimoiy muhiti, ta’lim muhiti, muassasa subyektlari 
Amaliyotlar bakalavriat ta’lim jarayonining majburiy qismi bo‘lib, talabalarning kasbiy tayyorgarligi, amaliy ko‘nikmalari va kompetensiyalarini shakllantirishga yo‘naltiriladi. Bakalavrlar tayyorlashda quyidagi malaka amaliyotlari o‘tkaziladi: o‘quv (tanishuv) amaliyoti — iqtisodiyot tarmoqlari, tegishli tashkilot, muassasa va korxonalar bilan tanishtirish, tabiiy-ilmiy va umumkasbiy fanlar bo‘yicha nazariy bilimlarini mustahkamlashga qaratiladi; ishlab chiqarish amaliyoti — umumkasbiy va ixtisoslik fanlaridan nazariy bilimlarni mustahkamlash va amaliy (ishlab chiqarish) jarayonlari bilan uyg‘unlashtirish, tegishli amaliy ko‘nikmalar, kompetensiyalar va malakalarni shakllantirishga qaratiladi; bitiruv oldi amaliyoti — ishlab chiqarishda (tegishli soha korxona, tashkilot va muassasalarida) kasbiy ko‘nikmalarni yanada mustahkamlash, kasbiy faoliyatga moslashish, bitiruv malakaviy ishni tayyorlash uchun ma’lumot to‘plash va tizimlashtirishga qaratiladi; pedagogik amaliyot — kasb ta’limi yo‘nalishlari uchun qo‘llaniladi va pedagogik mahoratini oshirishga qaratiladi. Ta’lim yo‘nalishlarining o‘ziga xos xususiyatlariga muvofiq malaka amaliyotlarining boshqa turlari ham qo‘llanilishi mumkin. Har bir amaliyot turi o‘quv reja va o‘quv dasturiga muvofiq iqtisodiyot tarmoqlari va real sektorning tegishli ilg‘or korxona, tashkilot va muassasalari, xorijiy va qo‘shma korxonalar, ilmiy tashkilotlar, ta’lim, tibbiyot, madaniyat va boshqa muassasalarida, dala sharoitlarida, maxsus tajriba (poligon) obyektlarida va boshqalarda o‘tkaziladi. Amaliyotlarni tashkil qilish, o‘tkazish va talabalarni baholash mezonlarini belgilash oliy ta’lim muassasalari tomonidan amalga oshiriladi. О‘quv tanishuv amaliyotining zarurati О‘quv tanishuv amaliyoti davomida amaliyotchi-talabalar umumiy о‘rta ta’lim muassasasining ijtimoiy muhiti, ta’lim muhiti, muassasa subyektlari
 
 
о‘rtasidagi munosabatlar, ota-onalar va ularning о‘rnini bosuvchilar bilan ishlash 
prinsiplari, mediasavodxonlik va boshqalar tо‘g‘risida amaliy kо‘nikmalar xosil 
qilishlari lozim. 
Talabalar muassasa rahbariyatining ish yuritish jarayonlari, boshqaruvchilik 
faoliyati, fan о‘qituvchilarining dars davomida о‘quvchilar bilan hamda sinf 
rahbarining tarbiyaviy faoliyat yuzasidan о‘quvchilarga munosabatlari, me’yoriy 
hujjatlari bilan tanishishlari kerak. 
 
Amaliyotning maqsadi – bо‘lajak boshlang’ich ta’lim о‘qituvchilarining 
amaliy-kasbiy kо‘nikalarini shakllantirish va pedagogik amaliyotga tayyorlash. 
Amaliyotning vazifasi – talabalarni ta’lim muhitiga moslashtirish, 
kо‘nikmalarini 
shakllantirish, 
nazariy 
olingan 
bilimlarni 
mustaxkamlash, 
rivojlantirish; о‘quv jarayonini yо‘lga qо‘yish bо‘yicha о‘quv meyoriy hujjatlar 
bilan tanishtirish; ta’lim muassasalaridagi ta’lim-tarbiya jarayonining hususiyatlari 
tо‘g‘risida tasavvurni shakllantirish; talabalarda mediasavodxonlikni rivojlantirish; 
talabalarda kommunikativ qobiliyatlarni rivojlantirish va boshqalar. 
 
Amaliyot yakunida natijadorlik: 
- umumiy о‘rta ta’lim muassasasi tо‘g‘risida tasavvurga; 
- muassasa rahbariyatining jamoa bilan ishlashi tо‘g‘risida tushunchaga; 
- pedagogik jamoa о‘rtasidagi munosabatlar tо‘g‘risida; 
- о‘quvchilarning о‘zaro va pedagoglar bilan munosabatlari, о‘quvchilarning 
yosh xususiyatlari tо‘g‘risida; 
- ota-onalar murojaatlari va ular  bilan maktab jamoasining munosabati; 
- darsda va sinfdan tashqarida о‘quvchilar bilan ishlash mexanizmlari; 
- о‘quv-meyoriy hujjatlarning yuritilishi; 
- sinf xonalariga qо‘yilgan gigiyenik talablar tо‘g‘risida; 
- ma’naviy-ma’rifiy tadbirlar о‘tkazilishi va ularning meyoriy hujjatlarini 
rasmiylashtirilishi va boshqalar tо‘g‘risida kо‘nikmalarga ega bо‘lishadi. 
Amaliyotchi talabalarning pedagogik faoliyati mazmuni 
о‘rtasidagi munosabatlar, ota-onalar va ularning о‘rnini bosuvchilar bilan ishlash prinsiplari, mediasavodxonlik va boshqalar tо‘g‘risida amaliy kо‘nikmalar xosil qilishlari lozim. Talabalar muassasa rahbariyatining ish yuritish jarayonlari, boshqaruvchilik faoliyati, fan о‘qituvchilarining dars davomida о‘quvchilar bilan hamda sinf rahbarining tarbiyaviy faoliyat yuzasidan о‘quvchilarga munosabatlari, me’yoriy hujjatlari bilan tanishishlari kerak. Amaliyotning maqsadi – bо‘lajak boshlang’ich ta’lim о‘qituvchilarining amaliy-kasbiy kо‘nikalarini shakllantirish va pedagogik amaliyotga tayyorlash. Amaliyotning vazifasi – talabalarni ta’lim muhitiga moslashtirish, kо‘nikmalarini shakllantirish, nazariy olingan bilimlarni mustaxkamlash, rivojlantirish; о‘quv jarayonini yо‘lga qо‘yish bо‘yicha о‘quv meyoriy hujjatlar bilan tanishtirish; ta’lim muassasalaridagi ta’lim-tarbiya jarayonining hususiyatlari tо‘g‘risida tasavvurni shakllantirish; talabalarda mediasavodxonlikni rivojlantirish; talabalarda kommunikativ qobiliyatlarni rivojlantirish va boshqalar. Amaliyot yakunida natijadorlik: - umumiy о‘rta ta’lim muassasasi tо‘g‘risida tasavvurga; - muassasa rahbariyatining jamoa bilan ishlashi tо‘g‘risida tushunchaga; - pedagogik jamoa о‘rtasidagi munosabatlar tо‘g‘risida; - о‘quvchilarning о‘zaro va pedagoglar bilan munosabatlari, о‘quvchilarning yosh xususiyatlari tо‘g‘risida; - ota-onalar murojaatlari va ular bilan maktab jamoasining munosabati; - darsda va sinfdan tashqarida о‘quvchilar bilan ishlash mexanizmlari; - о‘quv-meyoriy hujjatlarning yuritilishi; - sinf xonalariga qо‘yilgan gigiyenik talablar tо‘g‘risida; - ma’naviy-ma’rifiy tadbirlar о‘tkazilishi va ularning meyoriy hujjatlarini rasmiylashtirilishi va boshqalar tо‘g‘risida kо‘nikmalarga ega bо‘lishadi. Amaliyotchi talabalarning pedagogik faoliyati mazmuni