VII ASRDAN XIV ASRNING BIRINCHI YARMIGACHA O‘RTA OSIYODA TARBIYA, MAKTAB VA PEDAGOGIK FIKRLAR

Yuklangan vaqt

2024-08-26

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

21,1 KB


 
 
 
 
 
 
VII ASRDAN XIV ASRNING BIRINCHI YARMIGACHA O‘RTA 
OSIYODA TARBIYA, MAKTAB VA PEDAGOGIK FIKRLAR 
 
 
Reja: 
2.1. Islom dinining tarqalishi va uning ta’lim-tarbiyaga ta’siri. 
2.2. Musulmon maktablari va unda ta’lim-tarbiya mazmuni. 
2.3. Qur’oni Karim – axloqiy-falsafiy ta’limotlar manbai. 
2.4. Hadis ilmining paydo bo‘lishi. Muhaddislar (Imom Ismoil al-Buxoriy, 
Imom Iso at-Termiziy va boshqalar)ning hadis ilmi  rivojiga qo‘shgan hissasi. 
 
 
2.1. Islom dinining tarqalishi va uning ta’lim-tarbiyaga ta’siri. 
Ma’lumki, jahon madaniyati xazinasining tarkibiy qismlaridan biri hisoblangan 
arab tilidagi adabiyot faqatgina arablar yemas, balki ko‘pgina xalqlar namoyandalari 
tomonidan yaratilgan o‘lmas yodgorlik bo‘lib, u o‘z taraqqiyotida uzoq va murakkab 
yo‘lni bosib o‘tdi.  
Abbosiy xalifalar 750-1258 davrida, ayniqsa dastlabki, uch asrda fan va 
adabiyot, shuningdek, tarixnavislik ham ravnaq topdi. Xalifalikning poytaxti 
Bag‘dod shahri adabiyot va ilmiy tafakkurning markazlaridan biriga aylanib, arab 
tili yesa ilm va fan ahllari uchun asosiy vosita rolini o‘ynadi. 
Islom dini 8 asrning boshlarida Markaziy Osiyoni arablar tomonidan istilo 
qilinishi oqibatida kirib kelgan. Keyinchalik Temuriylar imperiyasi va Mongol 
imperiyasi, shu jumladan, Markaziy Oiyo va bir necha yirik musulmon davlatlarda 
faoliyat olib borgan ko‘plab taniqli islomiy olim va faylasuflar Markaziy 
Osiyodanetishib chiqdilar. 
VII ASRDAN XIV ASRNING BIRINCHI YARMIGACHA O‘RTA OSIYODA TARBIYA, MAKTAB VA PEDAGOGIK FIKRLAR Reja: 2.1. Islom dinining tarqalishi va uning ta’lim-tarbiyaga ta’siri. 2.2. Musulmon maktablari va unda ta’lim-tarbiya mazmuni. 2.3. Qur’oni Karim – axloqiy-falsafiy ta’limotlar manbai. 2.4. Hadis ilmining paydo bo‘lishi. Muhaddislar (Imom Ismoil al-Buxoriy, Imom Iso at-Termiziy va boshqalar)ning hadis ilmi rivojiga qo‘shgan hissasi. 2.1. Islom dinining tarqalishi va uning ta’lim-tarbiyaga ta’siri. Ma’lumki, jahon madaniyati xazinasining tarkibiy qismlaridan biri hisoblangan arab tilidagi adabiyot faqatgina arablar yemas, balki ko‘pgina xalqlar namoyandalari tomonidan yaratilgan o‘lmas yodgorlik bo‘lib, u o‘z taraqqiyotida uzoq va murakkab yo‘lni bosib o‘tdi. Abbosiy xalifalar 750-1258 davrida, ayniqsa dastlabki, uch asrda fan va adabiyot, shuningdek, tarixnavislik ham ravnaq topdi. Xalifalikning poytaxti Bag‘dod shahri adabiyot va ilmiy tafakkurning markazlaridan biriga aylanib, arab tili yesa ilm va fan ahllari uchun asosiy vosita rolini o‘ynadi. Islom dini 8 asrning boshlarida Markaziy Osiyoni arablar tomonidan istilo qilinishi oqibatida kirib kelgan. Keyinchalik Temuriylar imperiyasi va Mongol imperiyasi, shu jumladan, Markaziy Oiyo va bir necha yirik musulmon davlatlarda faoliyat olib borgan ko‘plab taniqli islomiy olim va faylasuflar Markaziy Osiyodanetishib chiqdilar.
 
 
Chunonchi, G.N.Sharbatov ta’kidlaganidek, “arablar hamda madaniyat va 
ilmu fanda arab tilini xalqaro til tariqasida qo‘llagan O‘rta Osiyo, Eron, Kavkaz va 
Sharqning boshqa xalqlari tomonidan yaratilgan ko‘pdan-ko‘p badiiy, tarixiy, 
jug‘rofiy, ilmiy va diniy asarlar ham mana shu davrning mahsulidir”. 
2.2. Musulmon maktablari va unda ta’lim-tarbiya mazmuni. 
VII asrdan XIV asrning birinchi yarmigacha O‘rta Osiyodabir nechta turdagi 
ta’lim muassasalari (maktab, madrasa, qorixona, daloilxona) mavjud yedi. 
Maktablar boshlang‘ich ta’lim muassasasi hisoblanib, unda bolalarga yozish va 
o‘qish o‘rgatilgan, din haqida dastlabki ma’lumotlar berilgan. Madrasalar yuqori 
turuvchi o‘quv muassasasi hisoblangan, qorixona va daloilxona («Daloil 
al-xayrot») quyi diniy xizmatchilarni tayyorlagan. 
Maktablardagi ta’lim tizimi bir qancha bosqichli va puxta tashkil yetilgani 
bois savod o‘rganish ko‘p vaqtni olar yedi. Chunonchi, faqatgina alifboni 
o‘rganishga 3-4 oydan bir yilgacha, ba’zida undan ham ko‘p vaqt sarflanar 
yedi. O‘quvchilar dastlabki o‘qish ko‘nikmalarini yegallaganlaridan so‘ng 
«Haftiyak»ni (fors. “Qur’onning yettidan bir qismi”) o‘qishni boshlaganlar  
Maktabni 
tamomlagan 
o‘quvchilar 
ta’limni 
davom 
yettirish 
uchun 
madrasalarga kirganlar. 
Madrasa odatda ikki bo‘limdan, ya’ni: quyi (ibādat al-’islām) va yuqori 
(mas’ola) bo‘limlardan iborat bo‘lgan. Lekin barcha madrasalarda ham bo‘limlar 
shunday nomlanmaganini qayd yetish lozim. Masalan, Buxoro madrasalarida quyi 
bo‘lim «mushkulāt» deb yuritilgan. 
2.3. Qur’oni Karim – axloqiy-falsafiy ta’limotlar manbai. 
«Qur’on» - dunyo madaniyatining ulkan boyligi, barcha musulmonlarning 
muqaddas kitobi bo‘lib, arab tilida «qiroat» ma’nosini anglatadi. Qur’on 114 
suradan iborat. Qur’on kishilarni birodarlikka, tinch-totuv yashashga, yezgulikka 
undaydi. Shuning uchun ham u katta axloqiy ahamiyatga yega. «Qur’on»ning 
axloqiy qimmati haqida fikr yuritilar yekan, uning insonning ma’naviy kamolga 
yetishida qay darajada muhim o‘ringa yega yekanligiga amin bo‘lamiz.  
Chunonchi, G.N.Sharbatov ta’kidlaganidek, “arablar hamda madaniyat va ilmu fanda arab tilini xalqaro til tariqasida qo‘llagan O‘rta Osiyo, Eron, Kavkaz va Sharqning boshqa xalqlari tomonidan yaratilgan ko‘pdan-ko‘p badiiy, tarixiy, jug‘rofiy, ilmiy va diniy asarlar ham mana shu davrning mahsulidir”. 2.2. Musulmon maktablari va unda ta’lim-tarbiya mazmuni. VII asrdan XIV asrning birinchi yarmigacha O‘rta Osiyodabir nechta turdagi ta’lim muassasalari (maktab, madrasa, qorixona, daloilxona) mavjud yedi. Maktablar boshlang‘ich ta’lim muassasasi hisoblanib, unda bolalarga yozish va o‘qish o‘rgatilgan, din haqida dastlabki ma’lumotlar berilgan. Madrasalar yuqori turuvchi o‘quv muassasasi hisoblangan, qorixona va daloilxona («Daloil al-xayrot») quyi diniy xizmatchilarni tayyorlagan. Maktablardagi ta’lim tizimi bir qancha bosqichli va puxta tashkil yetilgani bois savod o‘rganish ko‘p vaqtni olar yedi. Chunonchi, faqatgina alifboni o‘rganishga 3-4 oydan bir yilgacha, ba’zida undan ham ko‘p vaqt sarflanar yedi. O‘quvchilar dastlabki o‘qish ko‘nikmalarini yegallaganlaridan so‘ng «Haftiyak»ni (fors. “Qur’onning yettidan bir qismi”) o‘qishni boshlaganlar Maktabni tamomlagan o‘quvchilar ta’limni davom yettirish uchun madrasalarga kirganlar. Madrasa odatda ikki bo‘limdan, ya’ni: quyi (ibādat al-’islām) va yuqori (mas’ola) bo‘limlardan iborat bo‘lgan. Lekin barcha madrasalarda ham bo‘limlar shunday nomlanmaganini qayd yetish lozim. Masalan, Buxoro madrasalarida quyi bo‘lim «mushkulāt» deb yuritilgan. 2.3. Qur’oni Karim – axloqiy-falsafiy ta’limotlar manbai. «Qur’on» - dunyo madaniyatining ulkan boyligi, barcha musulmonlarning muqaddas kitobi bo‘lib, arab tilida «qiroat» ma’nosini anglatadi. Qur’on 114 suradan iborat. Qur’on kishilarni birodarlikka, tinch-totuv yashashga, yezgulikka undaydi. Shuning uchun ham u katta axloqiy ahamiyatga yega. «Qur’on»ning axloqiy qimmati haqida fikr yuritilar yekan, uning insonning ma’naviy kamolga yetishida qay darajada muhim o‘ringa yega yekanligiga amin bo‘lamiz.