VII ASRDAN XIV ASRNING BIRINCHI YARMIGACHA O‘RTA OSIYODA TARBIYA, MAKTAB VA PEDAGOGIK FIKRLAR
Yuklangan vaqt
2024-08-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
4
Faytl hajmi
21,1 KB
VII ASRDAN XIV ASRNING BIRINCHI YARMIGACHA O‘RTA
OSIYODA TARBIYA, MAKTAB VA PEDAGOGIK FIKRLAR
Reja:
2.1. Islom dinining tarqalishi va uning ta’lim-tarbiyaga ta’siri.
2.2. Musulmon maktablari va unda ta’lim-tarbiya mazmuni.
2.3. Qur’oni Karim – axloqiy-falsafiy ta’limotlar manbai.
2.4. Hadis ilmining paydo bo‘lishi. Muhaddislar (Imom Ismoil al-Buxoriy,
Imom Iso at-Termiziy va boshqalar)ning hadis ilmi rivojiga qo‘shgan hissasi.
2.1. Islom dinining tarqalishi va uning ta’lim-tarbiyaga ta’siri.
Ma’lumki, jahon madaniyati xazinasining tarkibiy qismlaridan biri hisoblangan
arab tilidagi adabiyot faqatgina arablar yemas, balki ko‘pgina xalqlar namoyandalari
tomonidan yaratilgan o‘lmas yodgorlik bo‘lib, u o‘z taraqqiyotida uzoq va murakkab
yo‘lni bosib o‘tdi.
Abbosiy xalifalar 750-1258 davrida, ayniqsa dastlabki, uch asrda fan va
adabiyot, shuningdek, tarixnavislik ham ravnaq topdi. Xalifalikning poytaxti
Bag‘dod shahri adabiyot va ilmiy tafakkurning markazlaridan biriga aylanib, arab
tili yesa ilm va fan ahllari uchun asosiy vosita rolini o‘ynadi.
Islom dini 8 asrning boshlarida Markaziy Osiyoni arablar tomonidan istilo
qilinishi oqibatida kirib kelgan. Keyinchalik Temuriylar imperiyasi va Mongol
imperiyasi, shu jumladan, Markaziy Oiyo va bir necha yirik musulmon davlatlarda
faoliyat olib borgan ko‘plab taniqli islomiy olim va faylasuflar Markaziy
Osiyodanetishib chiqdilar.
Chunonchi, G.N.Sharbatov ta’kidlaganidek, “arablar hamda madaniyat va
ilmu fanda arab tilini xalqaro til tariqasida qo‘llagan O‘rta Osiyo, Eron, Kavkaz va
Sharqning boshqa xalqlari tomonidan yaratilgan ko‘pdan-ko‘p badiiy, tarixiy,
jug‘rofiy, ilmiy va diniy asarlar ham mana shu davrning mahsulidir”.
2.2. Musulmon maktablari va unda ta’lim-tarbiya mazmuni.
VII asrdan XIV asrning birinchi yarmigacha O‘rta Osiyodabir nechta turdagi
ta’lim muassasalari (maktab, madrasa, qorixona, daloilxona) mavjud yedi.
Maktablar boshlang‘ich ta’lim muassasasi hisoblanib, unda bolalarga yozish va
o‘qish o‘rgatilgan, din haqida dastlabki ma’lumotlar berilgan. Madrasalar yuqori
turuvchi o‘quv muassasasi hisoblangan, qorixona va daloilxona («Daloil
al-xayrot») quyi diniy xizmatchilarni tayyorlagan.
Maktablardagi ta’lim tizimi bir qancha bosqichli va puxta tashkil yetilgani
bois savod o‘rganish ko‘p vaqtni olar yedi. Chunonchi, faqatgina alifboni
o‘rganishga 3-4 oydan bir yilgacha, ba’zida undan ham ko‘p vaqt sarflanar
yedi. O‘quvchilar dastlabki o‘qish ko‘nikmalarini yegallaganlaridan so‘ng
«Haftiyak»ni (fors. “Qur’onning yettidan bir qismi”) o‘qishni boshlaganlar
Maktabni
tamomlagan
o‘quvchilar
ta’limni
davom
yettirish
uchun
madrasalarga kirganlar.
Madrasa odatda ikki bo‘limdan, ya’ni: quyi (ibādat al-’islām) va yuqori
(mas’ola) bo‘limlardan iborat bo‘lgan. Lekin barcha madrasalarda ham bo‘limlar
shunday nomlanmaganini qayd yetish lozim. Masalan, Buxoro madrasalarida quyi
bo‘lim «mushkulāt» deb yuritilgan.
2.3. Qur’oni Karim – axloqiy-falsafiy ta’limotlar manbai.
«Qur’on» - dunyo madaniyatining ulkan boyligi, barcha musulmonlarning
muqaddas kitobi bo‘lib, arab tilida «qiroat» ma’nosini anglatadi. Qur’on 114
suradan iborat. Qur’on kishilarni birodarlikka, tinch-totuv yashashga, yezgulikka
undaydi. Shuning uchun ham u katta axloqiy ahamiyatga yega. «Qur’on»ning
axloqiy qimmati haqida fikr yuritilar yekan, uning insonning ma’naviy kamolga
yetishida qay darajada muhim o‘ringa yega yekanligiga amin bo‘lamiz.
Yuqorida ta’kidlanganidek, «Quron»da uylanish, yer-xotin, ota-ona va
farzandalar munosabatlari, farzand tarbiyasi masalalariga katta ahamiyat berilgan.
Jumladan, har bir muslim va muslimaning oila qurishi Ollohning farzi yekanligi
ta’kidlanib, «Qur’oni Karim»ning «Baqara» surasi 223-oyatida shunday bayon
yetiladi: «Hotinlaringiz sizlarning yekinzor yerlaringiz bo‘ladi. Ziroat yerlari urug‘
sepganda Samara beradi. Xotin ham yekinzordir va hosili farzand. Bas o‘z
xotinlaringiz farzand niyatida aloqa qiling va kelajakda o‘zlaringiz uchun farzand
tarbiyalang. Xudodan qo‘rqing, uning nazariga ilinmangiz. Bas, tug‘ilish va visol
uchun berilgan quvvatni bekor qoldirmang va zoe qilmang. Ey, Muhammad saodat
mujdasini iymonlilarga bergin».
2.4. Hadis ilmining paydo bo‘lishi. Muhaddislar (Imom Ismoil al-
Buxoriy, Imom Iso at-Termiziy va boshqalar)ning hadis ilmi rivojiga
qo‘shgan hissasi.
Islom olamida Qur’ondan keyingi o‘rinda turuvchi hadislar ishonchli axloqiy
manba hisoblanadi. Haqiqiyligi puxta o‘rganib chiqilgan ishonchli hadislar sahih
deyiladi. Sahih so‘zining ma’nosi sog‘lom, to‘g‘ri, xatosiz degani. Hadisni rivoyat
qiluvchi kishi isnod, hadislarni to‘plagan muallif yesa muhaddis deb yuritiladi.
Hadislarni to‘plash ishlari VIII asrdan boshlangan. Payg‘ambar
alayhissalomni ko‘rgan va bilganlardan yozib olingan ma’lumotlarga qaraganda,
dastlabki hadis to‘plovchilar ibn Shahob az-Zuhriy, Yahyo ibn Sa’d al-Ansoriy, Ibn
Jurayj kabilar bo‘lgan. Dunyoga mashhur muhaddislar Abu Abdulloh Muhammad
ibn Ismoil al-Buxoriy, Imom Muslim ibn Hajjoj, imom Nisoiy, imom ibn Majj’
Kazviniy, Abu Iso Muhammad as- Samarqandiy, imom at-Termiziylardir. Yuqorida
nomlari zikr qilingan muhaddislarning hadis to‘plashdagi xizmatlari juda katta.
Ulug‘ alloma Imom Ismoil al-Buxoriy tomonidan yaratilgan birgina "Al
jome’ as-sahih" ("Ishonchli majmua") asari ustida o‘n olti yil ish olib borgan. Va
olti yuz ming hadisni to‘plab, 7275 tasini tanlab olgan. Shuningdek, "Al-jome’ as-
sahih" asaridan odob-axloq mavzuiga bag‘ishlangan hadislarni tanlab olib, alohida
kitob holiga keltirgan. Bu kitob Al-adab al-mufrad ("Adab durdonalari") deb
nomlangan bo‘lib, bu asar 1322 ta hadisni o‘z ichiga olgan.
At-Termiziyning ijodiy faoliyatida yaratgan asarlari ichida, “Al-Jomi’ as-
sahiyh” (“Ishonchli to‘plam”) yeng asosiy o‘rinni yegallaydi. Ushbu asar yuqorida
qayd qilganimizdek “al-Jomi’ al-kabiyr” (“Katta to‘plam”), “Sahiyh at-Termiziy”,
“Sunan at-Termiziy”, (“Termiziy sunnatlari”) kabi nomlar bilan ham yuritiladi.
Tarixchi ibn Hojar al-Asqaloniyning yozishicha at-Termiziy ushbu asarini 270 hijriy
(884 melodiy) yilda, ya’ni qariyb oltmish yoshlarida, ilm-fanda katta tajriba orttirib,
imomlik darajasiga yerishgandan keyin yozib tugatgan.
Abu Iso at-Termiziy yozib qoldirgan “al-Jome’ as-sahiyh”, “ash-Shamoil
an-nabaviya” kabi asarlarida keltirilgan hadisi shariflar katta tarbiyaviy ahamiyatga
yega bo‘lib insonlarni halol, adolatli, ye’tiqodli, diyonatli, pokiza, mehnasevar,
muruvvatli, rahm-shafqatli, ota-ona, ayollarga nisbatan hurmatda va ye’tiborli
bo‘lishga chorlaydi.