VIZANTIYA VA ROSSIYA SIVILIZATSIYALARI (Vizantiya – Rim saltanatining vorisi. Vizantiyada davlat boshqaruvi va jamiyat, Vizantiyaning ma’naviy hayoti va uning so’nishi, Rossiya madaniyati)

Yuklangan vaqt

2024-04-20

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

24

Faytl hajmi

53,7 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
VIZANTIYA VA ROSSIYA SIVILIZATSIYALARI 
 
 Reja: 
1. Vizantiya – Rim saltanatining vorisi. Vizantiyada davlat boshqaruvi va jamiyat. 
 2. Vizantiyaning ma’naviy hayoti va uning so’nishi. 
 3. Rossiya madaniyati.  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz VIZANTIYA VA ROSSIYA SIVILIZATSIYALARI Reja: 1. Vizantiya – Rim saltanatining vorisi. Vizantiyada davlat boshqaruvi va jamiyat. 2. Vizantiyaning ma’naviy hayoti va uning so’nishi. 3. Rossiya madaniyati.
Ilmiybaza.uz 
 
 
Mavzuga oid tayanch tushuncha va iboralar 
 
 
Vizantiya - Rim saltanatining vorisi. “Yangi Rim”. Vizantiya va uning 
atrofidagi muhit. Vizantiya va varvarlar. Vizantiya davlati va feodalizm. Saltanat 
g’oyasi. Saltanat boshqaruvi va jamiyat. Vizantiyaning ma’naviy hayoti. 
Budparastlik va xristianlik. Xristianlik va ulug’ mashablari. Sharqiy xristianlik. 
Vizantiyaning so’nishi.  Vizantiyaning qulashi. Rus sivilizatsiyasi makoni. 
Mustabid hukmronligining asoslari. Hukmronlik va xristian insonparvarligi. 
Davlatchilik va Rossiyaning sotsial - iqtisodiy rivojlanishi. Davlat va jamiyat. 
Rossiya madaniyati. Vizantiya merosi. Rus ziyolilari va hukumat.  
 
Antik meros va xristianlik-Yevropa sivilizatsiyasining fundamental asoslari. 
O’rta asrlarda G’arbiy Yevropa jamiyati. Jamiyat va hukumatning o’zaro 
munosabatlari. O’rta asrning ma’naviy madaniyati. Yevropa va dunyo: okean 
sivilizatsiyasining tug’ilishi. Buyuk geografik kashfiyotlar. . Uyg’onish davri: 
shaxsiyatparastlik g’alabasi. Yevropa inqiloblari. Kapitalizmni tasdiqlovchi yo’llar. 
Gollandiya, Angliya, Olmoniya, Italiya, AQSH. Shaxsning yangi tipi (nusxasi). 
Protestant mehnat etikasi. Maorif. Ratsionalizm. Yevropa davlatlarining 
mustamlakachilik sistemasi. Sanoat inqilobi. Fan va texnikaning yuksalishi. 
7.3.A.Toynbi, K.YAspers1 va boshqalarning fikricha, Rossiya sivilizatsiyasi G’arbiy 
YEvropa sivilizatsiyasi qatorida turadi. Ilk bor Rus sivilizatsiyasi xususida so’z 
yuritgan rus olimi N.Y.Danilevskiy o’zining “Rossiya va Yevropa” (1869) asarida 
chirib borayotgan G’arb sivilizatsiyasidan farqli ravishda kelajakka ega bo’lgan 
“slavyan madaniy tipi” ga ta’rif bergan.  
Ko’pchilik 
olimlarning 
fikricha, 
Rossiya 
sivilizatsiyasi 
yunon-rim 
divilizatsiyasining bir tarmog’i hisoblanadi. SHuningdek, Rossiya sivilizatsiyasi 
uchun vizantiyaliklarning roli salmoqlidir.Qadimgi Rus sivilizatsiyasi VII-IX 
                                                 
1 Yaspers K. Smыsl i naznachenie istorii: Per. s nem.- M.: Politizdat, 1991.-527 s (Mыsliteli XX v.).  
 
Ilmiybaza.uz Mavzuga oid tayanch tushuncha va iboralar Vizantiya - Rim saltanatining vorisi. “Yangi Rim”. Vizantiya va uning atrofidagi muhit. Vizantiya va varvarlar. Vizantiya davlati va feodalizm. Saltanat g’oyasi. Saltanat boshqaruvi va jamiyat. Vizantiyaning ma’naviy hayoti. Budparastlik va xristianlik. Xristianlik va ulug’ mashablari. Sharqiy xristianlik. Vizantiyaning so’nishi. Vizantiyaning qulashi. Rus sivilizatsiyasi makoni. Mustabid hukmronligining asoslari. Hukmronlik va xristian insonparvarligi. Davlatchilik va Rossiyaning sotsial - iqtisodiy rivojlanishi. Davlat va jamiyat. Rossiya madaniyati. Vizantiya merosi. Rus ziyolilari va hukumat. Antik meros va xristianlik-Yevropa sivilizatsiyasining fundamental asoslari. O’rta asrlarda G’arbiy Yevropa jamiyati. Jamiyat va hukumatning o’zaro munosabatlari. O’rta asrning ma’naviy madaniyati. Yevropa va dunyo: okean sivilizatsiyasining tug’ilishi. Buyuk geografik kashfiyotlar. . Uyg’onish davri: shaxsiyatparastlik g’alabasi. Yevropa inqiloblari. Kapitalizmni tasdiqlovchi yo’llar. Gollandiya, Angliya, Olmoniya, Italiya, AQSH. Shaxsning yangi tipi (nusxasi). Protestant mehnat etikasi. Maorif. Ratsionalizm. Yevropa davlatlarining mustamlakachilik sistemasi. Sanoat inqilobi. Fan va texnikaning yuksalishi. 7.3.A.Toynbi, K.YAspers1 va boshqalarning fikricha, Rossiya sivilizatsiyasi G’arbiy YEvropa sivilizatsiyasi qatorida turadi. Ilk bor Rus sivilizatsiyasi xususida so’z yuritgan rus olimi N.Y.Danilevskiy o’zining “Rossiya va Yevropa” (1869) asarida chirib borayotgan G’arb sivilizatsiyasidan farqli ravishda kelajakka ega bo’lgan “slavyan madaniy tipi” ga ta’rif bergan. Ko’pchilik olimlarning fikricha, Rossiya sivilizatsiyasi yunon-rim divilizatsiyasining bir tarmog’i hisoblanadi. SHuningdek, Rossiya sivilizatsiyasi uchun vizantiyaliklarning roli salmoqlidir.Qadimgi Rus sivilizatsiyasi VII-IX 1 Yaspers K. Smыsl i naznachenie istorii: Per. s nem.- M.: Politizdat, 1991.-527 s (Mыsliteli XX v.).
Ilmiybaza.uz 
asrlarda shakllandi. Osiyo va Yevropa chegaralarida vujudga kelgan Rus 
sivilizatsiyasi G’arb va Sharq qirralarini o’zida mujassamlab, o’ziga xos Evroosiyo 
sivilizatsiyasiga aylandi. Ba’zi olimlar qadimgi Rus sivilizatsiyasining vujudga 
kelishini  VI asrda sharqiy slavyanlarda ilk davlat birlashmalarining vujudga 
kelishidan,  boshqa bir guruh olimlar IX asrda davlatning vujudga kelishidan, 
ayrimlar 988 yilda Rusning cho’qintirilishidan boshlashadi. O’troq rus qabilalari 
asosida shakllangan va turli davrlarda turlicha nomlangan davlatda rivojlangan Rus 
sivilizatsiyasi quyidagi bosqichlarni bosib o’tgan:  ibtidoiy urug’chilik tuzumi 
(Kichik Rus, Rus erlari, IX asrga qadar), feodalizm (Rus erlari, Buyuk Rus, Russiya, 
Rossiya imperiyasi, IX asr o’rtalaridan – XIX asr boshigacha), kapitalizm (Rossiya, 
Rossiya imperiyasi, XIX – XX asr boshlari), sotsializm (Sovet Ittifoqi, XX asr 
boshlari – XX asr oxirlari) va nihoyat XX asr oxiridan Rossiya Federatsiyasi. 
 
Rus sivilizatsiyasi o’ziga xos tabiiy-geografik omil asosida tarkib topgan. 
To’rtta dengiz (Oq, Boltiq, Qora, Kaspiy), uchta tog’ (Karpat, Kavkaz, Ural) bilan 
o’ralgan Sharqiy Yevropa tekisligi ming yillar avval sovuq iqlimga ega bo’lib, 
o’rmonlar bilan qoplangan bo’lgan. Undan janubda boshlanadigan o’rmon-dasht 
zonasi dehqonchilik qilish uchun qulay. 
Sharqiy Yevropa daryolari savdo yo’li sifatida ham ahamiyatga ega bo’lgan. 6 
asrdan tarixshunoslikda “Varyaglardan yunonlarga boruvchi yo’l” nomi bilan 
mashhur bo’lgan suv yo’li ma’lum. Boltiq dengizidan boshlanib, daryo va ko’llar 
orqali Qora dengizga boruvchi bu yo’l sharqiy slavyanlarga yunon koloniyalari va 
ular orqali Vizantiya sivilizatsiyasi bilan aloqada bo’lish bilan imkoniyatini bergan. 
“Varyaglardan forslarga” olib boruvchi yana bir yo’l tufayli esa Volga bo’ylab 
Kaspiy dengiziga chiqish, volga bulg’orlari va Xazar hoqonligi orqali eron bilan 
aloqa bog’lash mumkin bo’lgan.Rus sivilizatsiyasi taraqqiyotida diniy omil ham 
muhim rol o’ynagan. Xristianlikning qabul qilinishi Svyatoslavichlar knyazlar 
sulolasi hukmronligining mustahkamlanishiga, Kiev Rusi davlatining Yevropa 
davlatlari qatoriga qo’shilishiga, uning xalqaro mavqeining mustahkamlanishiga 
olib keldi.  
Ilmiybaza.uz asrlarda shakllandi. Osiyo va Yevropa chegaralarida vujudga kelgan Rus sivilizatsiyasi G’arb va Sharq qirralarini o’zida mujassamlab, o’ziga xos Evroosiyo sivilizatsiyasiga aylandi. Ba’zi olimlar qadimgi Rus sivilizatsiyasining vujudga kelishini VI asrda sharqiy slavyanlarda ilk davlat birlashmalarining vujudga kelishidan, boshqa bir guruh olimlar IX asrda davlatning vujudga kelishidan, ayrimlar 988 yilda Rusning cho’qintirilishidan boshlashadi. O’troq rus qabilalari asosida shakllangan va turli davrlarda turlicha nomlangan davlatda rivojlangan Rus sivilizatsiyasi quyidagi bosqichlarni bosib o’tgan: ibtidoiy urug’chilik tuzumi (Kichik Rus, Rus erlari, IX asrga qadar), feodalizm (Rus erlari, Buyuk Rus, Russiya, Rossiya imperiyasi, IX asr o’rtalaridan – XIX asr boshigacha), kapitalizm (Rossiya, Rossiya imperiyasi, XIX – XX asr boshlari), sotsializm (Sovet Ittifoqi, XX asr boshlari – XX asr oxirlari) va nihoyat XX asr oxiridan Rossiya Federatsiyasi. Rus sivilizatsiyasi o’ziga xos tabiiy-geografik omil asosida tarkib topgan. To’rtta dengiz (Oq, Boltiq, Qora, Kaspiy), uchta tog’ (Karpat, Kavkaz, Ural) bilan o’ralgan Sharqiy Yevropa tekisligi ming yillar avval sovuq iqlimga ega bo’lib, o’rmonlar bilan qoplangan bo’lgan. Undan janubda boshlanadigan o’rmon-dasht zonasi dehqonchilik qilish uchun qulay. Sharqiy Yevropa daryolari savdo yo’li sifatida ham ahamiyatga ega bo’lgan. 6 asrdan tarixshunoslikda “Varyaglardan yunonlarga boruvchi yo’l” nomi bilan mashhur bo’lgan suv yo’li ma’lum. Boltiq dengizidan boshlanib, daryo va ko’llar orqali Qora dengizga boruvchi bu yo’l sharqiy slavyanlarga yunon koloniyalari va ular orqali Vizantiya sivilizatsiyasi bilan aloqada bo’lish bilan imkoniyatini bergan. “Varyaglardan forslarga” olib boruvchi yana bir yo’l tufayli esa Volga bo’ylab Kaspiy dengiziga chiqish, volga bulg’orlari va Xazar hoqonligi orqali eron bilan aloqa bog’lash mumkin bo’lgan.Rus sivilizatsiyasi taraqqiyotida diniy omil ham muhim rol o’ynagan. Xristianlikning qabul qilinishi Svyatoslavichlar knyazlar sulolasi hukmronligining mustahkamlanishiga, Kiev Rusi davlatining Yevropa davlatlari qatoriga qo’shilishiga, uning xalqaro mavqeining mustahkamlanishiga olib keldi.
Ilmiybaza.uz 
 
 Novgorodliklar tomonidan  knyazlik taxtiga afsonaviy Ryurikning taklif 
etilishi Rus sivilizatsiyasi taraqqiyotida muhim siyosiy omil bo’ldi (“normann 
nazariyasi”). Ammo ayrim olimlarning fikricha, varyaglar Rusga kelgunga qadar bu 
yerda davlatning yuzaga kelishiga asos bo’lgan siyosiy-huquqiy va ijtimoiy 
munosabatlar mavjud bo’lgan. Rus tarixchisi V.O.Klyuchevskiy (1841-1911 yy) 
arab va Vizantiya manbalariga tayangan holda VI asrdayoq sharqiy slavyanlarda 
knyaz Dulebov etakchiligigidagi katta harbiy ittifoq bo’lganligini ta’kidlaydi. Uning 
fikriga ko’ra Vizantiya bilan doimiy kurash  bu ittifoqning shakllanishiga sabab 
bo’lgan va sharqiy slavyan qabilalarini birlashtirgan. 
Rusning Vizantiya bilan,  u orqali yunon-rim madaniyati bilan shuningdek varyaglar 
bilan o’zaro aloqalar ushbu sivilizatsiyaning shakllanishida tashqi omil vazifasini 
bajargan. Xalqlarning buyuk ko’chishi natijasida V-VI asrlarda slavyanlarda 
urug’chilikka emas, hududiy-siyosiy xarakterga ega jamoa shakllangan. VIII-IX 
asrlarda 12 ta qabila-knyazliklar ittifoqi vujudga kelgan. Uzoq vaqtgacha Russda 
erga xususiy mulkchilikning bo’lmaganligi ushbu sivilizatsiyaning yana bir o’ziga 
xos xussiyatini shakllantirgan.  Yana bir o’ziga xoslik sifatida Kiev Rusining yaxlit 
markazlashgan davlat bo’lmaganligini ko’rsatib o’tish mumkin. Mo’g’ul-tatar 
bosqini ham Rus sivilizatsiyasiga katta ta’sir ko’rsatdi. Rus sivilizatsiyasining o’ziga 
xos qirralarining shakllanishida bir tomondan, Vizantiya xristian ma’naviy va 
moddiy madaniyati, ikkinchi tomondan Rusda uzoq vaqt hukm surgan ma’jusiylik 
dinlari o’z ta’sirini ko’rsatgan. Xristianlik qabul qilingandan so’ng ham ma’jusiylik 
an’analari saqlanib qolgan. Rus xalqi uch subetnik komponentlar aralashmasidan 
shakllangan: dehqon-slavyanlar va baltlar, ovchi fin-ugor, shuningdek germanlar, 
ko’chmanchi turk va qisman shimoliy Kavkaz xalqlari.  Bu turli etnoslar diniy 
jihatdan ham rang-barang bo’lgan. Kiev knyazlari ijtimoiy tuzilmalarning xilma-
xilligi sharoitida son va madaniy jihatdan ustun bo’lgan birorbir etnosga tayana 
olmagan. Ryurikovlarda kuchli harbiy-brokratik tizimga ham ega bo’lmagan. Shu 
sababli birlashtiruvchi vosita rolini xristianlik o’ynagan.  
 
7.4.XVI asrda Rossiya madaniyatining eng katta yutuqlaridan biri Ivan 
Fyodorov va Pyotr Metislavetslarning kitob bosishni yo’lga qo’yishlari bo’ldi. Bu 
Ilmiybaza.uz Novgorodliklar tomonidan knyazlik taxtiga afsonaviy Ryurikning taklif etilishi Rus sivilizatsiyasi taraqqiyotida muhim siyosiy omil bo’ldi (“normann nazariyasi”). Ammo ayrim olimlarning fikricha, varyaglar Rusga kelgunga qadar bu yerda davlatning yuzaga kelishiga asos bo’lgan siyosiy-huquqiy va ijtimoiy munosabatlar mavjud bo’lgan. Rus tarixchisi V.O.Klyuchevskiy (1841-1911 yy) arab va Vizantiya manbalariga tayangan holda VI asrdayoq sharqiy slavyanlarda knyaz Dulebov etakchiligigidagi katta harbiy ittifoq bo’lganligini ta’kidlaydi. Uning fikriga ko’ra Vizantiya bilan doimiy kurash bu ittifoqning shakllanishiga sabab bo’lgan va sharqiy slavyan qabilalarini birlashtirgan. Rusning Vizantiya bilan, u orqali yunon-rim madaniyati bilan shuningdek varyaglar bilan o’zaro aloqalar ushbu sivilizatsiyaning shakllanishida tashqi omil vazifasini bajargan. Xalqlarning buyuk ko’chishi natijasida V-VI asrlarda slavyanlarda urug’chilikka emas, hududiy-siyosiy xarakterga ega jamoa shakllangan. VIII-IX asrlarda 12 ta qabila-knyazliklar ittifoqi vujudga kelgan. Uzoq vaqtgacha Russda erga xususiy mulkchilikning bo’lmaganligi ushbu sivilizatsiyaning yana bir o’ziga xos xussiyatini shakllantirgan. Yana bir o’ziga xoslik sifatida Kiev Rusining yaxlit markazlashgan davlat bo’lmaganligini ko’rsatib o’tish mumkin. Mo’g’ul-tatar bosqini ham Rus sivilizatsiyasiga katta ta’sir ko’rsatdi. Rus sivilizatsiyasining o’ziga xos qirralarining shakllanishida bir tomondan, Vizantiya xristian ma’naviy va moddiy madaniyati, ikkinchi tomondan Rusda uzoq vaqt hukm surgan ma’jusiylik dinlari o’z ta’sirini ko’rsatgan. Xristianlik qabul qilingandan so’ng ham ma’jusiylik an’analari saqlanib qolgan. Rus xalqi uch subetnik komponentlar aralashmasidan shakllangan: dehqon-slavyanlar va baltlar, ovchi fin-ugor, shuningdek germanlar, ko’chmanchi turk va qisman shimoliy Kavkaz xalqlari. Bu turli etnoslar diniy jihatdan ham rang-barang bo’lgan. Kiev knyazlari ijtimoiy tuzilmalarning xilma- xilligi sharoitida son va madaniy jihatdan ustun bo’lgan birorbir etnosga tayana olmagan. Ryurikovlarda kuchli harbiy-brokratik tizimga ham ega bo’lmagan. Shu sababli birlashtiruvchi vosita rolini xristianlik o’ynagan. 7.4.XVI asrda Rossiya madaniyatining eng katta yutuqlaridan biri Ivan Fyodorov va Pyotr Metislavetslarning kitob bosishni yo’lga qo’yishlari bo’ldi. Bu
Ilmiybaza.uz 
davr rus madaniyati san’atining yangi turi cho’yandan quyma buyumlar yasash 
yuksak darajada rivojlandi. Ular ichida hozir Moskva Kremlida saqlanayotgan usta 
Andrey Choxov tomonidan quyilgan “Sar pushka”ni ko’rsatish mumkin. XVI-XVII 
asrlar davomida me’morchilik sohasida yuksak didli milliy uslub yaratildi. 
Mamlakatda toshdan qurilgan ibodatxonalar ko’payib bordi. Me’morlar Barmoy va 
Postniklar tomonidan qurilgan Moskva Vasiliy Blajeniy ibodatxonasini, Moskva 
Kremli, Smolensk shahar qal’asi qurilishi me’morchilikning bu davrda yaxshi 
rivojlanganligidan darak beradi. XVII asrda Rossiyadagi geografik bilimlar 
birmuncha o’sdi. Rus dengizchilari Chelyuskin burnini aylanib o’tib Faddey orolini 
kashf qildilar.  
 
Vasiliy Poyarkov ilmiy safari 1643-1646 yillari Amur daryosiga chiqib u 
orqali Tinch okeani qirg’og’iga etdilar. Semyon Dejnyov rahbarligida dengizchilar 
esa 1648 yili Osiyoning sharqiy nuqtasini kashf qildilar. Oddiy dehqon Erofey 
Xabarov ilmiy safari 1649 yili Uzoq Sharqqa ruslarning ko’chishini boshlab berdi. 
Savdo-tijorat kishilari “Odam umrini uyquda o’tkazish uchun emas, balki harakat 
qilish uchun tug’ilgan”,- degan qoidaga amal qildilar. Boy shaharliklar vaqtning 
qadriga etardilar, chunki boylik orttirish, mo’ljallangan ishlarning muvaffaqiyati 
vaqtga bog’liq edi. O’sha vaqtlarda “Kimki vaqtdan foydalanishni bilsa, uning 
hamma orzusi ushaladi”, degan gap bor edi.  
  
 
7.5. O’rta asr g’arbiy YEvropa jamiyati agrar xolatda edi. Iqtisodiyotni asosiy 
qishloq xo’jaligiga tayanadi. Uni asosiy mamlakatlar axolisi tashkil qilgan. Ya’ni 
yaratgan qishloq xo’jaligidagi ishlar boshqa sohalardagi singari  qo’l mehnatiga 
asoslanadi. Bu esa uning samaralilik va unumdorlik darajasini juda past xolatda 
bo’lishligini ko’rsatib turardi. Shuniing uchun ham iqtisodiy o’sish juda past 
sur’atlarda kechardi.  
 
G’arbiy Yevropa axolisining asosiy xal qiluvchi qismi butun o’rta asrlar 
davrida shaharlarda yashagan. 
 
Agar antik Yevropada shaharlar juda muhim erkin hayot markazlari 
hisoblangan bo’lsa, uning harakteri munitsipial holatdabo’lib, insonning unda qay 
Ilmiybaza.uz davr rus madaniyati san’atining yangi turi cho’yandan quyma buyumlar yasash yuksak darajada rivojlandi. Ular ichida hozir Moskva Kremlida saqlanayotgan usta Andrey Choxov tomonidan quyilgan “Sar pushka”ni ko’rsatish mumkin. XVI-XVII asrlar davomida me’morchilik sohasida yuksak didli milliy uslub yaratildi. Mamlakatda toshdan qurilgan ibodatxonalar ko’payib bordi. Me’morlar Barmoy va Postniklar tomonidan qurilgan Moskva Vasiliy Blajeniy ibodatxonasini, Moskva Kremli, Smolensk shahar qal’asi qurilishi me’morchilikning bu davrda yaxshi rivojlanganligidan darak beradi. XVII asrda Rossiyadagi geografik bilimlar birmuncha o’sdi. Rus dengizchilari Chelyuskin burnini aylanib o’tib Faddey orolini kashf qildilar. Vasiliy Poyarkov ilmiy safari 1643-1646 yillari Amur daryosiga chiqib u orqali Tinch okeani qirg’og’iga etdilar. Semyon Dejnyov rahbarligida dengizchilar esa 1648 yili Osiyoning sharqiy nuqtasini kashf qildilar. Oddiy dehqon Erofey Xabarov ilmiy safari 1649 yili Uzoq Sharqqa ruslarning ko’chishini boshlab berdi. Savdo-tijorat kishilari “Odam umrini uyquda o’tkazish uchun emas, balki harakat qilish uchun tug’ilgan”,- degan qoidaga amal qildilar. Boy shaharliklar vaqtning qadriga etardilar, chunki boylik orttirish, mo’ljallangan ishlarning muvaffaqiyati vaqtga bog’liq edi. O’sha vaqtlarda “Kimki vaqtdan foydalanishni bilsa, uning hamma orzusi ushaladi”, degan gap bor edi. 7.5. O’rta asr g’arbiy YEvropa jamiyati agrar xolatda edi. Iqtisodiyotni asosiy qishloq xo’jaligiga tayanadi. Uni asosiy mamlakatlar axolisi tashkil qilgan. Ya’ni yaratgan qishloq xo’jaligidagi ishlar boshqa sohalardagi singari qo’l mehnatiga asoslanadi. Bu esa uning samaralilik va unumdorlik darajasini juda past xolatda bo’lishligini ko’rsatib turardi. Shuniing uchun ham iqtisodiy o’sish juda past sur’atlarda kechardi. G’arbiy Yevropa axolisining asosiy xal qiluvchi qismi butun o’rta asrlar davrida shaharlarda yashagan. Agar antik Yevropada shaharlar juda muhim erkin hayot markazlari hisoblangan bo’lsa, uning harakteri munitsipial holatdabo’lib, insonning unda qay
Ilmiybaza.uz 
darajada ekanligi fuqarolik xuquqlarini belgilar edi. Shu jihatlari bilan O’rta asrlar 
asosan dastlabki etti asrda shaharlarning axamiyati unchalik muxim va axamiyatli 
emas edi. Biroq yillar o’tishi bilan shaharlarning ta’siri kundan – kunga oshib bordi. 
 
G’arbiy Yevropa O’rta asrlar davri bu natural xo’jalik xukmronlik qilgan davr 
hisoblanadi va tovar – pul munosabatlar ham kuchsiz tarzda rivojlangan edi. 
Axolining arzimas qismigina savdo – sotiq bilan shug’ullangan. Uzoq savdolar bilan 
asosan yuqori tabaqa vakillari shug’ullanishgan.  
Ishlab chiqarish o’sha vaqtda xunarmandchilik va manufaktura asosida yo’lga 
qo’yilgan.  
Umum Yevropa  integratsiyada progress (o’sish) qarama – qarshi fikrlarni 
beradi. G’arbiy Yevropaning siyosiy birlashuvida xristianlik muhim o’rin tutadi. 
Chunki agar qadimgi dunyoda har bir qal’aning o’z dini bo’lgan bo’lsa endi butun 
g’arbiy Yevropa axolisi yagona dinga  xristianlikka e’tiqod qilishganlar. 
Qabilalarning 
madaniy, 
diniy 
jihatdan 
yaqinlashuvi 
ularni 
milliylikka, 
davlatchilikka undadi. O’rta asrlar bu milliy davlatchilikning shakllanish davri  ham 
hisoblanadi. Ushbu jarayonda yoki tabaqaviy vakillik monarxiyasi yoki absolyut 
monarxiya asosida birlashganlar. Siyosiy xokimiyatdagi asosiy xususiyat tarqoqlik 
bilan kuzatiladi. Yoki erga nomigagina egalik qilish xuquqiga ega bo’lgan. Agar 
antik davrda erga egalish qilish fuqaroni o’sha polisga fuqarolik xuquqini ham 
belgilagan. O’rta asr jamiyati – tabaqaviy hisoblanadi. Asosiy tabaqa uchta edi: 
dvoriyanlar, ruxoniylar va xalq ( unga dehqonlar, xunarmandlar, savdogarlar). 
Tabaqalar  turli xuquqlar va majburiyatlarga ega edi. Turli siyosiy – jamoaviy va 
xo’jalik vazifasini o’taydi. G’arbiy Yevropa davlatlari Rim imperiyasi tugagandan 
so’ng, ya’ni parchalangandan so’ng vujudga keldi. Ushbu xudud Lotin alifbosiga 
asoslangan. Asosiy diniy katoliklik va protestantum hisoblanadi.  
G’arbiy Rim 
imperiyasi qulashi antik huquqiy, siyosiy tartiblarni va sivilizatsiyaning qulashiga 
olib keldi. U qadimgi dunyoning eng yuqori yutuqlarini o’zida aks ettirgan edi. 
Uning o’rniga o’rta asrlar keladi. Bu davrda g’arbiy Yevropa jamiyatida bir qancha 
orqaga chekinish bo’ldi. Endi o’zgacha, yangi taraqqiyot yo’liga kirish zarur bo’lib 
Ilmiybaza.uz darajada ekanligi fuqarolik xuquqlarini belgilar edi. Shu jihatlari bilan O’rta asrlar asosan dastlabki etti asrda shaharlarning axamiyati unchalik muxim va axamiyatli emas edi. Biroq yillar o’tishi bilan shaharlarning ta’siri kundan – kunga oshib bordi. G’arbiy Yevropa O’rta asrlar davri bu natural xo’jalik xukmronlik qilgan davr hisoblanadi va tovar – pul munosabatlar ham kuchsiz tarzda rivojlangan edi. Axolining arzimas qismigina savdo – sotiq bilan shug’ullangan. Uzoq savdolar bilan asosan yuqori tabaqa vakillari shug’ullanishgan. Ishlab chiqarish o’sha vaqtda xunarmandchilik va manufaktura asosida yo’lga qo’yilgan. Umum Yevropa integratsiyada progress (o’sish) qarama – qarshi fikrlarni beradi. G’arbiy Yevropaning siyosiy birlashuvida xristianlik muhim o’rin tutadi. Chunki agar qadimgi dunyoda har bir qal’aning o’z dini bo’lgan bo’lsa endi butun g’arbiy Yevropa axolisi yagona dinga xristianlikka e’tiqod qilishganlar. Qabilalarning madaniy, diniy jihatdan yaqinlashuvi ularni milliylikka, davlatchilikka undadi. O’rta asrlar bu milliy davlatchilikning shakllanish davri ham hisoblanadi. Ushbu jarayonda yoki tabaqaviy vakillik monarxiyasi yoki absolyut monarxiya asosida birlashganlar. Siyosiy xokimiyatdagi asosiy xususiyat tarqoqlik bilan kuzatiladi. Yoki erga nomigagina egalik qilish xuquqiga ega bo’lgan. Agar antik davrda erga egalish qilish fuqaroni o’sha polisga fuqarolik xuquqini ham belgilagan. O’rta asr jamiyati – tabaqaviy hisoblanadi. Asosiy tabaqa uchta edi: dvoriyanlar, ruxoniylar va xalq ( unga dehqonlar, xunarmandlar, savdogarlar). Tabaqalar turli xuquqlar va majburiyatlarga ega edi. Turli siyosiy – jamoaviy va xo’jalik vazifasini o’taydi. G’arbiy Yevropa davlatlari Rim imperiyasi tugagandan so’ng, ya’ni parchalangandan so’ng vujudga keldi. Ushbu xudud Lotin alifbosiga asoslangan. Asosiy diniy katoliklik va protestantum hisoblanadi. G’arbiy Rim imperiyasi qulashi antik huquqiy, siyosiy tartiblarni va sivilizatsiyaning qulashiga olib keldi. U qadimgi dunyoning eng yuqori yutuqlarini o’zida aks ettirgan edi. Uning o’rniga o’rta asrlar keladi. Bu davrda g’arbiy Yevropa jamiyatida bir qancha orqaga chekinish bo’ldi. Endi o’zgacha, yangi taraqqiyot yo’liga kirish zarur bo’lib
Ilmiybaza.uz 
qoldi. Ushbu ishlarni “varvar” qirolliklari boshqardi. Endi oddiy davlatchilikdan 
yirik markazlashgan davlatchilikka intilish bo’ldi . 
 
Rim imperiyasining qulashi garchi o’zi bilan antik dunyo ma’naviy 
taraqqiyotlarini yo’qolishiga asos bo’lgan bo’lsada, bu tarixiy taraqqiyotda regres 
holati emas edi. G’arbiy Rim imperiyasi qulashi siyosiy holatda va ijtimoiy hayotda 
yangiliklarga asos bo’ldi. G’arbiy Yevropa hududida yangietnoslarning va 
xalqlarning siyosiy maydonga chiqishiga imkoniyat yaratdi. Ular rimliklardan 
siyosiy, huquqiy madaniyatdan orqada qolmoqda edi.Biroq o’rta asrlar davrida 
o’zlarining tashqi dunyoga nomalum bo’lgan iqtisodiy tashkiloti shaklini va 
ijtimoiy, siyosiy hayot shaklini yaratishga erishdi .  
Yangi 
tarixiy 
taraqqiyotning muhim katalizatori keyingi asrlarda antik dunyodan meros bo’lib 
o’tib kelayotgan shaxsiy mulk feodal jamiyatda feodal pomeshchikga aylandi va 
xristian dini ijtimoiy hayotda muhim bo’lib qoldi. Antik an’analarning ta’siri o’rta 
asr Yevropasida katta kuch sifatida Renessans davrida o’z natijalasini ko’rsatdi. 
Ya’ni feodaljamiyat doirasida o’sha davrda ko’rinmas va no’malum bo’lgan 
kapitalizimning moddiy va ma’naviy asoslarini shakllaishiga asos bo’lib keldi. 
 
O’rta asrlar tarixi butun G’arbiy Yevropani qamrab olgan holda ming yildan 
ortiqroq davom etdi.Shuning uchun o’rta asrlarni iqtisodiy siyosiy, madaniy va diniy 
holati darajasiga qarab bir necha bosqichlarfga bo’linib ajratiladi. O’rta asr davlatlari 
(g’arbiy Yevropadagi) 9-13- asrlarda juda ko’plab davlat pomeshchiklariga egalik 
qilishi va ohir oqibatda iqtisodiy va siyosiy tarqoqlashuv jarayon sensorial 
monarxuiya shaklini namoyon qildi. XIII - XV asrlardagi iqtisodiy o’sish asosan 
shaharlarning taraqqiy etishi bilan bog’liq. Shaharlarning o’sishi savdo-sotiqni 
o’sishga asos bo’ldi. Bu esa kapitalning to’planishiga va ohir oqibatda tabaqaviy 
g’arbiy Yevropaga jamiyatini birlashuviga asos bo’lib qoldi. Yangi sharoitda 
hududiy birlashuv milliy asoslarga asoslandi. Natijada qirol hokimiyatini 
kuchayishiga imkoniyat yaratdi. Qirol hokimiyati tabaqaviy vakillarini shakllansi 
bilan harakatlanadi. 
 
Oxir oqibatda so’nggi o’rta aslarda (16-17- asrlarda feoadalizmning emirilishi 
va kapitalizimning asoslarini shakllanishi bilan izohlanadi. Bunda kuchli qirol 
Ilmiybaza.uz qoldi. Ushbu ishlarni “varvar” qirolliklari boshqardi. Endi oddiy davlatchilikdan yirik markazlashgan davlatchilikka intilish bo’ldi . Rim imperiyasining qulashi garchi o’zi bilan antik dunyo ma’naviy taraqqiyotlarini yo’qolishiga asos bo’lgan bo’lsada, bu tarixiy taraqqiyotda regres holati emas edi. G’arbiy Rim imperiyasi qulashi siyosiy holatda va ijtimoiy hayotda yangiliklarga asos bo’ldi. G’arbiy Yevropa hududida yangietnoslarning va xalqlarning siyosiy maydonga chiqishiga imkoniyat yaratdi. Ular rimliklardan siyosiy, huquqiy madaniyatdan orqada qolmoqda edi.Biroq o’rta asrlar davrida o’zlarining tashqi dunyoga nomalum bo’lgan iqtisodiy tashkiloti shaklini va ijtimoiy, siyosiy hayot shaklini yaratishga erishdi . Yangi tarixiy taraqqiyotning muhim katalizatori keyingi asrlarda antik dunyodan meros bo’lib o’tib kelayotgan shaxsiy mulk feodal jamiyatda feodal pomeshchikga aylandi va xristian dini ijtimoiy hayotda muhim bo’lib qoldi. Antik an’analarning ta’siri o’rta asr Yevropasida katta kuch sifatida Renessans davrida o’z natijalasini ko’rsatdi. Ya’ni feodaljamiyat doirasida o’sha davrda ko’rinmas va no’malum bo’lgan kapitalizimning moddiy va ma’naviy asoslarini shakllaishiga asos bo’lib keldi. O’rta asrlar tarixi butun G’arbiy Yevropani qamrab olgan holda ming yildan ortiqroq davom etdi.Shuning uchun o’rta asrlarni iqtisodiy siyosiy, madaniy va diniy holati darajasiga qarab bir necha bosqichlarfga bo’linib ajratiladi. O’rta asr davlatlari (g’arbiy Yevropadagi) 9-13- asrlarda juda ko’plab davlat pomeshchiklariga egalik qilishi va ohir oqibatda iqtisodiy va siyosiy tarqoqlashuv jarayon sensorial monarxuiya shaklini namoyon qildi. XIII - XV asrlardagi iqtisodiy o’sish asosan shaharlarning taraqqiy etishi bilan bog’liq. Shaharlarning o’sishi savdo-sotiqni o’sishga asos bo’ldi. Bu esa kapitalning to’planishiga va ohir oqibatda tabaqaviy g’arbiy Yevropaga jamiyatini birlashuviga asos bo’lib qoldi. Yangi sharoitda hududiy birlashuv milliy asoslarga asoslandi. Natijada qirol hokimiyatini kuchayishiga imkoniyat yaratdi. Qirol hokimiyati tabaqaviy vakillarini shakllansi bilan harakatlanadi. Oxir oqibatda so’nggi o’rta aslarda (16-17- asrlarda feoadalizmning emirilishi va kapitalizimning asoslarini shakllanishi bilan izohlanadi. Bunda kuchli qirol
Ilmiybaza.uz 
hokimiyatigina jamiyatni to’liq tarqoqlashuv va emirilishidan saqladi. U yana ancha 
vaqtlar iqtisodiy taraqqiyotni taminlab turdi. Bu o’rinda qirol hokimiyati yanada 
kuchaydi va natijada kuchli byurokratik markazlashuvga katta ahamiyat bera 
boshladi. ( Siyosiy muxolifatni barham toptirish uchun). Shu tariqa o’rta asrlar 
davlatlarining 
oxirgi 
bosqichida 
absolyut 
monarxiya 
shakli 
shakllandi. 
Absolyutizimning qulashi yangi tuzimni va yangi davlatchilikni vujudga kelishiga 
imkoniyat yaratdi. 
  7.6. SHahar aholisining asosiy qatlami bu savdogarlar edi. Ular ichki va tashqi 
savdoda muhim rol o’ynaganlar.Ular doimiy tarzda tovar uchun boshqa shaharlarga 
borib kelib turganlar.Albatta ularning aksariyati savodli kishilar edi.Va ularning 
ko’pchiligi boshqa millatning tilllarini bilar edi.O’sha davrlarda tashqi savdo – 
ichki savdoga qaraganda taraqqiy etgan edi.O’sha vaqtda G’arbiy Yevropadagi 
savdo-sotiqning markazi Shimoliy Boltiq,O’rta er dengizlari edi.Ular o’z savdo-
sotiq ishlarini ayniqsa Ganza, Nyn, Shvabiya va shu kabi savdo ittifoqlariga 
birlashib olib borar edilar. Masalan G’arbiy Yevropadagi Ganza ittifoqiga 80 dan 
ortiq shaharlar birlashgan.Va ularning eng kattalari Gamburg, Breman,Kyolin va 
boshqalar edi. XIII-XIV asrlarda gullab yashnagan Ganza ittifoqi keying davrda 
yagona til birligi bo’lmaganligi uchun son sanoqsiz ichki bojxonalarning ko’pligi 
va boj yig’imlari ,yaxshi qulay transport vositalarning yo’qligi, yo’llardagi 
qaroqchilik ,talonchiliklar ittifoqni ancha holdan toydirdi. Keyinchalik Ganza asta-
sekinlik bilan o’zining siyosiy va iqtisodiy qudratini yo’qotib avantyurist –
savdogarlari kompaniyasi tomonidan yutib yuborildi. 
 
 Ilk universitetlar G’arbiy Yevropada rivojlangan o’rta asr davrida vujudga 
keldi. XII-asr oxiri – XIII asrlarda Parijda, Oksford, Kenbrejda va boshqa Yevropa 
shaharlarida universitetlar ochildi.Bu borada Parij universiteti alohida ajralib 
turadi.Uning talabalari soni 30 mingdan oshiq edi.Talabalik uchun katta yoshli 
keksalar ham borar edi.Ular bu yerdagi yangi g’oyalar va bilimlar bilan tanishish 
fikr amashish uchun. 
 
Universitet ta’lim tizimi G’arbiy Yevropada sivilizatsiyasining shakllanishiga 
juda katta ta’sir qildi.Universitetlar ilmiy qarashlarni o’qishga asos yaratdi.Jamiyat 
Ilmiybaza.uz hokimiyatigina jamiyatni to’liq tarqoqlashuv va emirilishidan saqladi. U yana ancha vaqtlar iqtisodiy taraqqiyotni taminlab turdi. Bu o’rinda qirol hokimiyati yanada kuchaydi va natijada kuchli byurokratik markazlashuvga katta ahamiyat bera boshladi. ( Siyosiy muxolifatni barham toptirish uchun). Shu tariqa o’rta asrlar davlatlarining oxirgi bosqichida absolyut monarxiya shakli shakllandi. Absolyutizimning qulashi yangi tuzimni va yangi davlatchilikni vujudga kelishiga imkoniyat yaratdi. 7.6. SHahar aholisining asosiy qatlami bu savdogarlar edi. Ular ichki va tashqi savdoda muhim rol o’ynaganlar.Ular doimiy tarzda tovar uchun boshqa shaharlarga borib kelib turganlar.Albatta ularning aksariyati savodli kishilar edi.Va ularning ko’pchiligi boshqa millatning tilllarini bilar edi.O’sha davrlarda tashqi savdo – ichki savdoga qaraganda taraqqiy etgan edi.O’sha vaqtda G’arbiy Yevropadagi savdo-sotiqning markazi Shimoliy Boltiq,O’rta er dengizlari edi.Ular o’z savdo- sotiq ishlarini ayniqsa Ganza, Nyn, Shvabiya va shu kabi savdo ittifoqlariga birlashib olib borar edilar. Masalan G’arbiy Yevropadagi Ganza ittifoqiga 80 dan ortiq shaharlar birlashgan.Va ularning eng kattalari Gamburg, Breman,Kyolin va boshqalar edi. XIII-XIV asrlarda gullab yashnagan Ganza ittifoqi keying davrda yagona til birligi bo’lmaganligi uchun son sanoqsiz ichki bojxonalarning ko’pligi va boj yig’imlari ,yaxshi qulay transport vositalarning yo’qligi, yo’llardagi qaroqchilik ,talonchiliklar ittifoqni ancha holdan toydirdi. Keyinchalik Ganza asta- sekinlik bilan o’zining siyosiy va iqtisodiy qudratini yo’qotib avantyurist – savdogarlari kompaniyasi tomonidan yutib yuborildi. Ilk universitetlar G’arbiy Yevropada rivojlangan o’rta asr davrida vujudga keldi. XII-asr oxiri – XIII asrlarda Parijda, Oksford, Kenbrejda va boshqa Yevropa shaharlarida universitetlar ochildi.Bu borada Parij universiteti alohida ajralib turadi.Uning talabalari soni 30 mingdan oshiq edi.Talabalik uchun katta yoshli keksalar ham borar edi.Ular bu yerdagi yangi g’oyalar va bilimlar bilan tanishish fikr amashish uchun. Universitet ta’lim tizimi G’arbiy Yevropada sivilizatsiyasining shakllanishiga juda katta ta’sir qildi.Universitetlar ilmiy qarashlarni o’qishga asos yaratdi.Jamiyat
Ilmiybaza.uz 
a’zolarining dunyoqarashi, dunyoni anglashga erkinlik, shaxsiy erkinlik kabi 
qarashlarni anglashga muhim ahamiyat kasb etadi. Magistrlar va talabalar turli 
shaharlardan kelar edi. Va universitetdan universitetga amaliyot uchun, madaniyat 
almashinish uchun borar edi. Bu holat juda tez ifodasini ko’rsata boshladi. 
,,Dekomeron “ Javanni Bakachchoniki (133-1375) juda tez YEvropaning barcha 
tillariga tarjima qilindi. 
 
G’arbiy 
Yevropa 
madaniyatining 
shakllanishiga 
ayniqsa 
1453-yil 
boshlaridagi kitob bosib chiqarish hisoblandi. Ioan Gutengurg ( 1394-1399 yoki 
1406-1468 yy) birinchi kitob bosuvchi hisoblanadi.(Germaniyada yashagan). 
Bu davrda din hamon hukmronlikda, cherkov esa san’atga  o’z talabini qo’yayotgan 
bo’lsa   ham, lekin shahardagi hunarmand va savdogarlarning bilimga, hayotning 
yangi qirralarini ochishga intilishi orta bordi. Yevropa shaharlarida dastlabki fan 
markazlari — universitetlarning tashkil topishi esa, bu intilish ravnaqiga zamin 
yarata bordi. . Xalq ongining ortib borishi esa jamiyat oldida tenglik, birodarlik 
masalalarining ijobiy xal etilishini talab qila boshladi. San’at va madaniyat 
mazmuni, xarakterida ham jiddiy o’zgarishlar sodir bo’la boshladi. Xayotiy 
mavzudagi asarlar yuzaga kela boshladi. Shahar hayotining kundalik turmushi, iщq-
muxabbat mavzusidagi asarlar paydo bo’la boshladi. Bunday asarlarda ijodkorning 
hissiy kechinmalari, voqelikka bo’lgan munosabatlari  o’z ifodasini topa boshladi. 
Ruhoniylarning ikki yuzlamachiligini fosh etuvchi teatr janrlari, maskaradlar yuzaga 
keldi. Bu davrda tasviriy san’at va me’morchilikda ham jiddiy o’zgarishlar yuz 
berdi. G’arbiy Yevropa madaniyatidan Vizantiya san’ati an’analari  uzil-kesil 
chiqarib tashlandi. Davr ruhini  o’zida ifodalovchi realistik shakl va mazmundagi 
asarlar, funksional tomoni orta boshlagan me’morchilik binolari yuzaga kela 
boshladi. San’atda asosiy uslub gotika uslubi hukmronlikni egallab oldi. Lekin shu 
bilan birga, bu vaqtlarda shahar madaniyati (XII—XIV asrlar gotikaning rivojlangan 
davri) feodal munosabatlarga tuliq qarshi chiqishga ojiz edi. Shuning uchun ham bu 
madaniyat vakillari davr sharoitiga moslashib ish tutishga majbur edi. Shu boisdan 
gotika davri san’ati davr xarakteridan kelib chiqib, murakkab va qarama-qarshi 
fazilatlar kashf etdi. SHuning uchun ham san’atda ratsionalistik tendensiyalar bilan 
Ilmiybaza.uz a’zolarining dunyoqarashi, dunyoni anglashga erkinlik, shaxsiy erkinlik kabi qarashlarni anglashga muhim ahamiyat kasb etadi. Magistrlar va talabalar turli shaharlardan kelar edi. Va universitetdan universitetga amaliyot uchun, madaniyat almashinish uchun borar edi. Bu holat juda tez ifodasini ko’rsata boshladi. ,,Dekomeron “ Javanni Bakachchoniki (133-1375) juda tez YEvropaning barcha tillariga tarjima qilindi. G’arbiy Yevropa madaniyatining shakllanishiga ayniqsa 1453-yil boshlaridagi kitob bosib chiqarish hisoblandi. Ioan Gutengurg ( 1394-1399 yoki 1406-1468 yy) birinchi kitob bosuvchi hisoblanadi.(Germaniyada yashagan). Bu davrda din hamon hukmronlikda, cherkov esa san’atga o’z talabini qo’yayotgan bo’lsa ham, lekin shahardagi hunarmand va savdogarlarning bilimga, hayotning yangi qirralarini ochishga intilishi orta bordi. Yevropa shaharlarida dastlabki fan markazlari — universitetlarning tashkil topishi esa, bu intilish ravnaqiga zamin yarata bordi. . Xalq ongining ortib borishi esa jamiyat oldida tenglik, birodarlik masalalarining ijobiy xal etilishini talab qila boshladi. San’at va madaniyat mazmuni, xarakterida ham jiddiy o’zgarishlar sodir bo’la boshladi. Xayotiy mavzudagi asarlar yuzaga kela boshladi. Shahar hayotining kundalik turmushi, iщq- muxabbat mavzusidagi asarlar paydo bo’la boshladi. Bunday asarlarda ijodkorning hissiy kechinmalari, voqelikka bo’lgan munosabatlari o’z ifodasini topa boshladi. Ruhoniylarning ikki yuzlamachiligini fosh etuvchi teatr janrlari, maskaradlar yuzaga keldi. Bu davrda tasviriy san’at va me’morchilikda ham jiddiy o’zgarishlar yuz berdi. G’arbiy Yevropa madaniyatidan Vizantiya san’ati an’analari uzil-kesil chiqarib tashlandi. Davr ruhini o’zida ifodalovchi realistik shakl va mazmundagi asarlar, funksional tomoni orta boshlagan me’morchilik binolari yuzaga kela boshladi. San’atda asosiy uslub gotika uslubi hukmronlikni egallab oldi. Lekin shu bilan birga, bu vaqtlarda shahar madaniyati (XII—XIV asrlar gotikaning rivojlangan davri) feodal munosabatlarga tuliq qarshi chiqishga ojiz edi. Shuning uchun ham bu madaniyat vakillari davr sharoitiga moslashib ish tutishga majbur edi. Shu boisdan gotika davri san’ati davr xarakteridan kelib chiqib, murakkab va qarama-qarshi fazilatlar kashf etdi. SHuning uchun ham san’atda ratsionalistik tendensiyalar bilan
Ilmiybaza.uz 
bir qatorda, spiritualistik tasavvurlar mavjud edi. Yaratilgan asarlarda realistik 
elementlar bilan birga, diniy qarashlarni kuklarga kutarish hollari yozilar edi. 
Xristian mifologiyasidagi obrazlar tasvirida, bir tomondan, gumanistik goyalar  o’z 
ifodasini topsa, ikkinchi tomondan esa, insonning imkoniyatlarini mensimaydigan 
asarlar ham yuzaga kelar edi. 
   O’sayotgan shaharlarga o’qimishli odamlar hisobchilar, huquqshunoslar, 
muhandislar va texniklar, o’qituvchilar va shifokorlar tobora ko’p kerak bo’ldi. 
Me’morlar boylarning buyurtmalarini bajarib, dang’illama uylar qurardilar, 
rassomlar suratlar chizib va haykaltaroshlar haykallar yasab, boylarnning uylarini 
bezatardilar. Shaharlarda ziyolilar aqliy mehnat bilan shug’ullanuvchi alohida 
kishilar guruhi paydo bo’ldi. Hamma narsa xudoning hohishi bilan bo’ladi, degan 
gapga ishonuvchilar tez o’zgarib turgan dunyoda kam qolgan edi. Insonning kuchi 
va qobiliyatiga ishonch paydo bo’la boshladi. Yangi madaniyat arboblarini avvalo, 
inson va uning ishlari qiziqtirardi. 
 
Shuning uchun bu arboblar insonparvar, ya’ni gumanist deb atalardilar, 
(gumanist so’zi lotin tilidagi «gumanus», ya’ni insoniy degan so’zidan kelib 
chiqqan). 
Yozuvchilarni endi afsonaviy avliyolar emas, balki jonli kishilar ularning 
quvonchi va g’am-g’ussasi qiziqtira boshladi. Endi ular o’zlari yashagan zamondagi 
qizgin hayotni tasvirlar, o’z she’rlarida odamlarning kuchli his-tuyg’ularini maqtar 
edilar. Rassomlar ilgarigidek diniy mazmunda rasm chizardilar, biroq, bu rasmlarda 
odamlarni o’zlari yashab turgan zamon kiyimlarida tasvirlardilar. Isoning madonna 
va avliyolarning rasmini oddiy kishilarni ro’palariga qo’yib o’zlariga o’xshatib 
chizardilar. Ular ya’ni - Gumanistlar odamlarni tabaqalarga bo’lishga qarshi chiqar 
edilar. Ular dangasa va takabbur feodallarni masxara qilib kulardilar. Bir italyan 
yozuvchisi: “O’zining qadimgi nasl-nasabi bilan kekkayish uchiga chiqqan 
qaroqchi va o’g’rilar zotidan tarqqalganligi bilan kekayishdir”,-degan edi. U, kishini 
ota-bobolarning qaxhramonligi emas, balki uning o’z mehnati va kasb-hunari 
mashhur qiladi va oliyjanoblikka erishtiradi,- deb aytgan edi. Gumanistlar qadimgi 
Rim madaniyatiga katta e’tibor bera boshladilar. Qadimgi madaniyat asarlari 
Ilmiybaza.uz bir qatorda, spiritualistik tasavvurlar mavjud edi. Yaratilgan asarlarda realistik elementlar bilan birga, diniy qarashlarni kuklarga kutarish hollari yozilar edi. Xristian mifologiyasidagi obrazlar tasvirida, bir tomondan, gumanistik goyalar o’z ifodasini topsa, ikkinchi tomondan esa, insonning imkoniyatlarini mensimaydigan asarlar ham yuzaga kelar edi. O’sayotgan shaharlarga o’qimishli odamlar hisobchilar, huquqshunoslar, muhandislar va texniklar, o’qituvchilar va shifokorlar tobora ko’p kerak bo’ldi. Me’morlar boylarning buyurtmalarini bajarib, dang’illama uylar qurardilar, rassomlar suratlar chizib va haykaltaroshlar haykallar yasab, boylarnning uylarini bezatardilar. Shaharlarda ziyolilar aqliy mehnat bilan shug’ullanuvchi alohida kishilar guruhi paydo bo’ldi. Hamma narsa xudoning hohishi bilan bo’ladi, degan gapga ishonuvchilar tez o’zgarib turgan dunyoda kam qolgan edi. Insonning kuchi va qobiliyatiga ishonch paydo bo’la boshladi. Yangi madaniyat arboblarini avvalo, inson va uning ishlari qiziqtirardi. Shuning uchun bu arboblar insonparvar, ya’ni gumanist deb atalardilar, (gumanist so’zi lotin tilidagi «gumanus», ya’ni insoniy degan so’zidan kelib chiqqan). Yozuvchilarni endi afsonaviy avliyolar emas, balki jonli kishilar ularning quvonchi va g’am-g’ussasi qiziqtira boshladi. Endi ular o’zlari yashagan zamondagi qizgin hayotni tasvirlar, o’z she’rlarida odamlarning kuchli his-tuyg’ularini maqtar edilar. Rassomlar ilgarigidek diniy mazmunda rasm chizardilar, biroq, bu rasmlarda odamlarni o’zlari yashab turgan zamon kiyimlarida tasvirlardilar. Isoning madonna va avliyolarning rasmini oddiy kishilarni ro’palariga qo’yib o’zlariga o’xshatib chizardilar. Ular ya’ni - Gumanistlar odamlarni tabaqalarga bo’lishga qarshi chiqar edilar. Ular dangasa va takabbur feodallarni masxara qilib kulardilar. Bir italyan yozuvchisi: “O’zining qadimgi nasl-nasabi bilan kekkayish uchiga chiqqan qaroqchi va o’g’rilar zotidan tarqqalganligi bilan kekayishdir”,-degan edi. U, kishini ota-bobolarning qaxhramonligi emas, balki uning o’z mehnati va kasb-hunari mashhur qiladi va oliyjanoblikka erishtiradi,- deb aytgan edi. Gumanistlar qadimgi Rim madaniyatiga katta e’tibor bera boshladilar. Qadimgi madaniyat asarlari
Ilmiybaza.uz 
quvnoqligi, insonnning go’zallygini kuylovchi asarlar bo’lganligi bilan cherkov 
san’atidan farq qilardi. Cherkov tomonidan qoralangan va avvalgi asrlarda unitilib 
ketgan qadimgi madaniyat go’yo yangidan uyg’onayotgandek edi. SHuning uchun 
yangi madaniyat vujudga kelayotgan davr Uyg’onish davri deb ataldi. Gumanistlar 
qadimgi zamon bilan Uyg’onish davri orasida o’tgan tarixiy davrni nodonlik va 
jaholat asri deb e’lon qildilar. Ular birinchi bo’lib unga «o’rta asrlar» deb nom 
qo’ydilar. O’zlari yashagan zamonni esa «Yangi zamon» deb atadilar. - 
Qadimgi madaniyatni qadrlovchilar monastirlarning erto’lalaridan eski 
qo’lyozmalarni qidirib topar, antik xudolar va qaxramonlarning yerda ko’milib 
yotgan haykallarini kavlab olar edilar. San’atga ishqiboz bo’lgan ba’zi odamlar 
qadimgi san’at asarlarini yoki eski qo’lyozmalarni bisotlarida qancha pullari bo’lsa, 
o’shanga sotib olishga tayyor edilar. Periklning va Oktavian Avgust zamonlarining 
tili bo’lgan grek va lotin tillarida so’zlashishni olim-gumanistlar juda yaxshi 
bilardilar. Rimdan Alpga boriladigan muhim savdo yo’llarida katta va go’zal 
Florensiya shahri bor edi. SHaharda movut ishlab chiqaradigan korxonalar, 
savdogarlar va banq kabi jamoat binolari ko’p edi. Florensiya bankirlari savdogarlar 
va feodallargagina emas, hatto papalar va qirolliklarga ham katta - katta pul qarz 
berardilar. SHahar hokimlari rassom va shoirlarga homiylik ko’rsatar, buyurtmalar 
berar, san’at asarlari uchun katta-katta haq to’lar edilar. 
Florensiyalik Leonardo do Vinchi (1452-1519) Italiyadagi Uyg’onish davrining 
eng buyuk arboblaridan biri edi. Uning otasi badavlat shaharlik bo’lib, onasi oddiy 
dehqon qizi edi. Leonardo do Vinchi har tomonlama qobiliyatli kishi edi.U daho 
rassom va olim, muhandis-ixtirochi, me’mor va haykaltarosh, musiqachi va shoir 
edi. Rassomlik san’atini Leonardo do Vinchi san’atning asosiy turi deb hisoblardi. 
U rassomlik san’ati yorda- mida odamlar dunyoni bilib oladi deb, bu san’atga 
tadqiqotchi sifatida yondoshar edi. Buyuk san’atkor inkvizatsiyaning g’azabiga 
uchrashdan qo’rqmay yashirin ravishda murdalarni yorib ko’rardi, u rasmlarda 
odamning gavda sini to’g’ri tasvirlash uchun uning tana tuzilishini bilib olishga 
harakat qilardi. Leonardo do Vinchining solgan rasmlarida uning o’zi sevgan va 
kuzatgan hayot tasvirlangan. Leonardoning chizgan rasmi «Mona Liza»- sha- 
Ilmiybaza.uz quvnoqligi, insonnning go’zallygini kuylovchi asarlar bo’lganligi bilan cherkov san’atidan farq qilardi. Cherkov tomonidan qoralangan va avvalgi asrlarda unitilib ketgan qadimgi madaniyat go’yo yangidan uyg’onayotgandek edi. SHuning uchun yangi madaniyat vujudga kelayotgan davr Uyg’onish davri deb ataldi. Gumanistlar qadimgi zamon bilan Uyg’onish davri orasida o’tgan tarixiy davrni nodonlik va jaholat asri deb e’lon qildilar. Ular birinchi bo’lib unga «o’rta asrlar» deb nom qo’ydilar. O’zlari yashagan zamonni esa «Yangi zamon» deb atadilar. - Qadimgi madaniyatni qadrlovchilar monastirlarning erto’lalaridan eski qo’lyozmalarni qidirib topar, antik xudolar va qaxramonlarning yerda ko’milib yotgan haykallarini kavlab olar edilar. San’atga ishqiboz bo’lgan ba’zi odamlar qadimgi san’at asarlarini yoki eski qo’lyozmalarni bisotlarida qancha pullari bo’lsa, o’shanga sotib olishga tayyor edilar. Periklning va Oktavian Avgust zamonlarining tili bo’lgan grek va lotin tillarida so’zlashishni olim-gumanistlar juda yaxshi bilardilar. Rimdan Alpga boriladigan muhim savdo yo’llarida katta va go’zal Florensiya shahri bor edi. SHaharda movut ishlab chiqaradigan korxonalar, savdogarlar va banq kabi jamoat binolari ko’p edi. Florensiya bankirlari savdogarlar va feodallargagina emas, hatto papalar va qirolliklarga ham katta - katta pul qarz berardilar. SHahar hokimlari rassom va shoirlarga homiylik ko’rsatar, buyurtmalar berar, san’at asarlari uchun katta-katta haq to’lar edilar. Florensiyalik Leonardo do Vinchi (1452-1519) Italiyadagi Uyg’onish davrining eng buyuk arboblaridan biri edi. Uning otasi badavlat shaharlik bo’lib, onasi oddiy dehqon qizi edi. Leonardo do Vinchi har tomonlama qobiliyatli kishi edi.U daho rassom va olim, muhandis-ixtirochi, me’mor va haykaltarosh, musiqachi va shoir edi. Rassomlik san’atini Leonardo do Vinchi san’atning asosiy turi deb hisoblardi. U rassomlik san’ati yorda- mida odamlar dunyoni bilib oladi deb, bu san’atga tadqiqotchi sifatida yondoshar edi. Buyuk san’atkor inkvizatsiyaning g’azabiga uchrashdan qo’rqmay yashirin ravishda murdalarni yorib ko’rardi, u rasmlarda odamning gavda sini to’g’ri tasvirlash uchun uning tana tuzilishini bilib olishga harakat qilardi. Leonardo do Vinchining solgan rasmlarida uning o’zi sevgan va kuzatgan hayot tasvirlangan. Leonardoning chizgan rasmi «Mona Liza»- sha-
Ilmiybaza.uz 
harlik yosh juvonning portreti butun jahonga mashhurdir. Rassom bu rasmda yosh 
juvonning tashqi qiyofasigina emas, balki uning ichki kechinmalarini ham juda 
yaxshi aks ettirib bera olgan. Leonardo do Vinchi o’z ilmiy kashfi- yotlari va 
farazlari bilan zamondoshlaridan bir necha asr oldinga o’tib ketdi. U kuzatishlar 
asosida ilmiy xulosalar chiqardi. Bu olim «Donishmandlik- tajriba mahsuli» 
deyishni sevardi. 
Mikelanjelo (1475-1564). Uyg’onish davrining buyuk arboblaridan biri- 
haykaltarosh, rassom, me’mor, harbiy muhandis va shoir  edi. U anatomiyani juda 
yaxshi bilardi., shuning uchun kishi gavdasini kuch-quvvati va go’zalligini juda 
aniq tasvirlay oladi. Haykaltarosh Mikelanjelo g’oyat katta marmartoshdan 
«Dovud» haykalini yasadi, bu haykaliing balandligi 5,5 metr edi. O’sha zamon 
kishilari bu haykalni «Gigant» deb atadilar. Mnkelanjelo bu haykalda dahshatli bir 
mahdluqni yakkama-yakka jangda tosh bilan urib o’ldirgan afsonaviy cho’pon 
bolani tasvirladi. «Dovud» haykali Florensiyaning markaziy maydoniga 
o’rnatilgan bo’lib, o’sha vaqtdan beri shaharning homiysi hisoblanib keladi. 
Uyg’onish davrining yana shu davrdagi rassomlardan biri Rafael (1483-1520) edi. 
U butun vujudi bilan go’zal bo’lgan insonni, uning chiroyli va baquvvat qaddi - 
qomatini, yuksak aql-zakovatini, olijanob xarakterini tasvirlashga intildi. Rafael 
chizgan rasmlarning eng mashhuri «Sikst madonnasi»dir, rassom bu rasmni 
Italiyaning kichikroq shaharlaridan biridagi avliyo Sikst monastiri uchun chizgan 
edi. Bu genial asar insonga g’oyat kuchli muhabbat bilan sug’orilgan, rassom bu 
rasmda kishilarning baxt-saodati uchun o’zining eng aziz va sevimli farzandini 
qurbon qila oladigan mard insonni - onani ulug’ladi. Uyg’onish davrining buyuk 
san’atkorlari kishilarni hozir ham qoyil qoldirayotgan nodir asarlar yarat- dilar. 
Italiyadagi Uyg’onish davrining san’ati Yevropadagi boshqa mamlakatlar 
san’atining yuksalishiga ijobiy ta’sir ko’rsatdi. Lekin Germaniya, Niderlandiya, 
Ispaniyaning buyuk rassomlari Italiya san’at ustalarining yutuqlarini o’zlashtirish 
bilan birga, jahon san’atiga ko’p yangiliklar kiritdilar. 
   13.3. Yangi tarixning birinchi davrida (havodan engil apparatlarda) havoda 
uchish boshlandi. Aka-uka Mongolfelar 1783 yilda Fransiyada hashak va jun 
Ilmiybaza.uz harlik yosh juvonning portreti butun jahonga mashhurdir. Rassom bu rasmda yosh juvonning tashqi qiyofasigina emas, balki uning ichki kechinmalarini ham juda yaxshi aks ettirib bera olgan. Leonardo do Vinchi o’z ilmiy kashfi- yotlari va farazlari bilan zamondoshlaridan bir necha asr oldinga o’tib ketdi. U kuzatishlar asosida ilmiy xulosalar chiqardi. Bu olim «Donishmandlik- tajriba mahsuli» deyishni sevardi. Mikelanjelo (1475-1564). Uyg’onish davrining buyuk arboblaridan biri- haykaltarosh, rassom, me’mor, harbiy muhandis va shoir edi. U anatomiyani juda yaxshi bilardi., shuning uchun kishi gavdasini kuch-quvvati va go’zalligini juda aniq tasvirlay oladi. Haykaltarosh Mikelanjelo g’oyat katta marmartoshdan «Dovud» haykalini yasadi, bu haykaliing balandligi 5,5 metr edi. O’sha zamon kishilari bu haykalni «Gigant» deb atadilar. Mnkelanjelo bu haykalda dahshatli bir mahdluqni yakkama-yakka jangda tosh bilan urib o’ldirgan afsonaviy cho’pon bolani tasvirladi. «Dovud» haykali Florensiyaning markaziy maydoniga o’rnatilgan bo’lib, o’sha vaqtdan beri shaharning homiysi hisoblanib keladi. Uyg’onish davrining yana shu davrdagi rassomlardan biri Rafael (1483-1520) edi. U butun vujudi bilan go’zal bo’lgan insonni, uning chiroyli va baquvvat qaddi - qomatini, yuksak aql-zakovatini, olijanob xarakterini tasvirlashga intildi. Rafael chizgan rasmlarning eng mashhuri «Sikst madonnasi»dir, rassom bu rasmni Italiyaning kichikroq shaharlaridan biridagi avliyo Sikst monastiri uchun chizgan edi. Bu genial asar insonga g’oyat kuchli muhabbat bilan sug’orilgan, rassom bu rasmda kishilarning baxt-saodati uchun o’zining eng aziz va sevimli farzandini qurbon qila oladigan mard insonni - onani ulug’ladi. Uyg’onish davrining buyuk san’atkorlari kishilarni hozir ham qoyil qoldirayotgan nodir asarlar yarat- dilar. Italiyadagi Uyg’onish davrining san’ati Yevropadagi boshqa mamlakatlar san’atining yuksalishiga ijobiy ta’sir ko’rsatdi. Lekin Germaniya, Niderlandiya, Ispaniyaning buyuk rassomlari Italiya san’at ustalarining yutuqlarini o’zlashtirish bilan birga, jahon san’atiga ko’p yangiliklar kiritdilar. 13.3. Yangi tarixning birinchi davrida (havodan engil apparatlarda) havoda uchish boshlandi. Aka-uka Mongolfelar 1783 yilda Fransiyada hashak va jun
Ilmiybaza.uz 
aralashmasi yonishidan chiqqan tutun bilan to’ldirilgan birinchi havo sharini 
uchirdilar. 1783 yilning o’zida fransuz olimi Sharl gazlamalarni gaz 
o’tkazmaydigan qiluvchi lak tayyorlash usulini topdi va sharni vodorod bilan 
to’ldirib, Parij ustida parvoz qildi. Biroq amalda bog’lab qo’yilgan va urush 
harakatlari vaqtida kuzatib turish uchun xizmat qilgan havo sharlaridangina keng 
foydalanildi. 
XVII asrdayok, fanda Kopernik va Galileyning er va boshqa planetalarning 
quyosh atrofida aylanishi to’g’risidagi g’oyalari tantana qildi. Bu g’oyalar 
ruhoniylarning qarashlariga qattiq zarba berdi. Buning boisi shuki, cherkov 
(ruhoniylar) er koinotning markazi degan tasavvurlarga qo’shildilar va bunday 
tasavvurlarni qo’llab- quvvatlab keldi. XVII asrda fanda ilmiy xulosalar tajriba bilan 
asoslab berilishi lozim, degan qoida uzil-kesil kqaror topdi. Tosh-tarozi va boshqa 
asboblarning takomillashtirilishi natijasida fizika va ximiya soha- sidagi 
eksprementlarni aniq va puxta o’tkazish darajasi ancha oshdi. Fanda matematik 
hisoblardan keng foydalanila boshlandi. 
Ishlab chiqarishning rivojlanishi ilmiy tadqiqotlarga hal qiluvchi ta’sir ko’rsatadi. 
Metallurgiya  rivojlandi. 
XVII asrning oxirida buyuk ingliz olimi Isaak Nyuton mexanik harakat qonunlarini 
va butun olamning tortilishi qonunini kashf etdi. Bu qonun quyi sistemasi 
planetalari harakati va jismlarning Erga tortilishini tushuntirib berdi. Nyuton va 
nemis olimi Leybnits hozirgi zamon oliy matematikasiga asos soldi. 
 Ulug’ rus olimi M.V.Lomonosovning faoliyati juda ham ko’p qirrali edi. U 
XVIII asrning o’rtalarida ximiyaviy jihatdan bir turdan ikkinchi turga aylanishda 
modda massasining saqlanib qolish qonunini ta’riflab berdi va atom-molekulyar 
ta’limoti g’oyalarini bayon qilib, mo- lekulalarni «korpuskulalar» deb atadi. 
XVII-XVIII asrda matematika va mexanika juda katta muvaffaqiyatlarga 
erishdi. Gollandiyalik Levenchuk XVII asrda mikroskopni kashf etdi. Olim 
mikroskop shishasi orqali o’sha vaqtgacha noma’lum bo’lgan bakteriyalar 
dunyosini ko’rdi. Ingliz Buk mikroskop yordami bilan o’simlik to’qimalari 
pufaklaridan iborat ekanligini aniqladi va ularni hujayralar deb atadi. 
Ilmiybaza.uz aralashmasi yonishidan chiqqan tutun bilan to’ldirilgan birinchi havo sharini uchirdilar. 1783 yilning o’zida fransuz olimi Sharl gazlamalarni gaz o’tkazmaydigan qiluvchi lak tayyorlash usulini topdi va sharni vodorod bilan to’ldirib, Parij ustida parvoz qildi. Biroq amalda bog’lab qo’yilgan va urush harakatlari vaqtida kuzatib turish uchun xizmat qilgan havo sharlaridangina keng foydalanildi. XVII asrdayok, fanda Kopernik va Galileyning er va boshqa planetalarning quyosh atrofida aylanishi to’g’risidagi g’oyalari tantana qildi. Bu g’oyalar ruhoniylarning qarashlariga qattiq zarba berdi. Buning boisi shuki, cherkov (ruhoniylar) er koinotning markazi degan tasavvurlarga qo’shildilar va bunday tasavvurlarni qo’llab- quvvatlab keldi. XVII asrda fanda ilmiy xulosalar tajriba bilan asoslab berilishi lozim, degan qoida uzil-kesil kqaror topdi. Tosh-tarozi va boshqa asboblarning takomillashtirilishi natijasida fizika va ximiya soha- sidagi eksprementlarni aniq va puxta o’tkazish darajasi ancha oshdi. Fanda matematik hisoblardan keng foydalanila boshlandi. Ishlab chiqarishning rivojlanishi ilmiy tadqiqotlarga hal qiluvchi ta’sir ko’rsatadi. Metallurgiya rivojlandi. XVII asrning oxirida buyuk ingliz olimi Isaak Nyuton mexanik harakat qonunlarini va butun olamning tortilishi qonunini kashf etdi. Bu qonun quyi sistemasi planetalari harakati va jismlarning Erga tortilishini tushuntirib berdi. Nyuton va nemis olimi Leybnits hozirgi zamon oliy matematikasiga asos soldi. Ulug’ rus olimi M.V.Lomonosovning faoliyati juda ham ko’p qirrali edi. U XVIII asrning o’rtalarida ximiyaviy jihatdan bir turdan ikkinchi turga aylanishda modda massasining saqlanib qolish qonunini ta’riflab berdi va atom-molekulyar ta’limoti g’oyalarini bayon qilib, mo- lekulalarni «korpuskulalar» deb atadi. XVII-XVIII asrda matematika va mexanika juda katta muvaffaqiyatlarga erishdi. Gollandiyalik Levenchuk XVII asrda mikroskopni kashf etdi. Olim mikroskop shishasi orqali o’sha vaqtgacha noma’lum bo’lgan bakteriyalar dunyosini ko’rdi. Ingliz Buk mikroskop yordami bilan o’simlik to’qimalari pufaklaridan iborat ekanligini aniqladi va ularni hujayralar deb atadi.
Ilmiybaza.uz 
XVIII asrning oxirida fan taraqqiyotida yangi davr boshlandi. Rivojlanish 
g’oyasining tantana qilganligi bu davrga xos xususiyatdir. Olimlarningfikriga 
ko’ra tabiat mangu rivojlanib boradi, eskilik barham topadi va yangilik vujudga 
keladi, tabiatda doimiy o’zgarish va o’zaro bog’lanish bor. 
XVIII asrning oxirlarida fransuz olimi Laplas olamni xudo yaratdi, degan diniy 
e’tiqodga xilof ravishda Quyi va planeta qizigan tumanlikdan hosil bo’lganligi 
to’g’risidagi gipotezani yaratdi. Laplas gipotezasi keyinchalik fan tomonidan rad 
etilgan bo’lsada, fan ta- raqqiyotida inqilobiy rol o’ynadi. 1842 yilda nemis 
Robert Mayyor energiyaning saqlanish va bir turdan ikkinchi turga aylanish 
qonunini kashf etdi. Harakat issiqlik, elektr, magnitizm, ximiyaviy jarayonlar 
energiyaning sifat jihatidan turli shakllarda bo’lib, mikdor nisbatlarda 
o’zgarmaganida bir-biriga aylanganligi, aniqlandi. Energiyaning saqlanish 
qonuni to’g’risidagi diniy afsonani rad etdi. 
Ingliz vrachi Jenner XVIII asrning oxirlarida sut soquvchilar chechak kesali 
bilan og’rimasligini payqab qoldi va bunday ayolga sigirdan chechak kasali engil 
shaklda yuqadi, buning natijasida chechak kasali sira yuqmaydi deb bu holatni 
to’g’ri izohlab bergan. Jenner chechakka qarshi emlashni tavsiya qildi. Emlash 
uchun kerakli material sigirdan olindi va vaksina (lot. «vakka» so’zi sigir 
demakdir) deyildi. CHechakka qarshi emlash million-million kishilarni o’limdan 
olib qoldi. 
Ishlab chiqaruvchi kuchlar o’sganligi va jamiyatning ehtiyojlari oshganligi 
tufayli XIX asr oxiri - XX asr boshlarida fizika, ximiya, geologiyada buyuk 
kashfiyotlar qilinib, ular materiyaning tuzilishi, fazo, vaqt, harakat, o’simliklar va 
hayvonlar evolyusiyasi, irsiyat belgilarining o’tishi to’g’risidagi tasavvurlarni 
tubdan o’zgartirib yubordi. XIX asrning oxirlarida J.Y Maksvell elektromagnit 
maydoni nazariyasini ilgari surdi. 80- yillarning oxirlarida esa nemis fizigi G.Gers 
laboratoriya sharoitlarida elektromagnit to’lqinlarini hosil qilishga muvaffaq bo’ldi. 
Rus olimi A.S.Popov simsiz aloqa-elektromagnit to’lqinlarini chiqarish va qabul 
qilish usulini topdi hamda kerakli asboblarni yaratdi. SHu tariqa radioga asos 
solindi. 
Ilmiybaza.uz XVIII asrning oxirida fan taraqqiyotida yangi davr boshlandi. Rivojlanish g’oyasining tantana qilganligi bu davrga xos xususiyatdir. Olimlarningfikriga ko’ra tabiat mangu rivojlanib boradi, eskilik barham topadi va yangilik vujudga keladi, tabiatda doimiy o’zgarish va o’zaro bog’lanish bor. XVIII asrning oxirlarida fransuz olimi Laplas olamni xudo yaratdi, degan diniy e’tiqodga xilof ravishda Quyi va planeta qizigan tumanlikdan hosil bo’lganligi to’g’risidagi gipotezani yaratdi. Laplas gipotezasi keyinchalik fan tomonidan rad etilgan bo’lsada, fan ta- raqqiyotida inqilobiy rol o’ynadi. 1842 yilda nemis Robert Mayyor energiyaning saqlanish va bir turdan ikkinchi turga aylanish qonunini kashf etdi. Harakat issiqlik, elektr, magnitizm, ximiyaviy jarayonlar energiyaning sifat jihatidan turli shakllarda bo’lib, mikdor nisbatlarda o’zgarmaganida bir-biriga aylanganligi, aniqlandi. Energiyaning saqlanish qonuni to’g’risidagi diniy afsonani rad etdi. Ingliz vrachi Jenner XVIII asrning oxirlarida sut soquvchilar chechak kesali bilan og’rimasligini payqab qoldi va bunday ayolga sigirdan chechak kasali engil shaklda yuqadi, buning natijasida chechak kasali sira yuqmaydi deb bu holatni to’g’ri izohlab bergan. Jenner chechakka qarshi emlashni tavsiya qildi. Emlash uchun kerakli material sigirdan olindi va vaksina (lot. «vakka» so’zi sigir demakdir) deyildi. CHechakka qarshi emlash million-million kishilarni o’limdan olib qoldi. Ishlab chiqaruvchi kuchlar o’sganligi va jamiyatning ehtiyojlari oshganligi tufayli XIX asr oxiri - XX asr boshlarida fizika, ximiya, geologiyada buyuk kashfiyotlar qilinib, ular materiyaning tuzilishi, fazo, vaqt, harakat, o’simliklar va hayvonlar evolyusiyasi, irsiyat belgilarining o’tishi to’g’risidagi tasavvurlarni tubdan o’zgartirib yubordi. XIX asrning oxirlarida J.Y Maksvell elektromagnit maydoni nazariyasini ilgari surdi. 80- yillarning oxirlarida esa nemis fizigi G.Gers laboratoriya sharoitlarida elektromagnit to’lqinlarini hosil qilishga muvaffaq bo’ldi. Rus olimi A.S.Popov simsiz aloqa-elektromagnit to’lqinlarini chiqarish va qabul qilish usulini topdi hamda kerakli asboblarni yaratdi. SHu tariqa radioga asos solindi.
Ilmiybaza.uz 
1895 yilda nemis olimi V.Rentgen turli predmetlarni turli darajada teshib o’ta 
oladigan ko’zga ko’rinmas nurlar 
mavjudligini 
aniqladi. 
Elektromagnit 
to’lqinlarning bu to’g’ri «rentgen nurlari» degan nom oldi. Bu nurlardan meditsina 
va texnikada keng foydalanila boshlandi. 
Har ikkala holda ham nur chiqarish uchun impulslar sun’iy ravishda berilar va 
odam istagan vaqtda  radio uzatgich yoki rentgen apparatining ishini to’xtatib qo’ya 
olar edi. Lekin nurlanishning fizik tabiati qanday? U moddaning tuzilishi bilan 
qanday bog’langan? Bu savollarga faqat moddaning eng mayda zarralarini 
tekshirish yo’li bilangina javob berish mumkin edi. Atomlar ana shunday zarra edi. 
Ularni yanada chuqurroq o’rganishga buyuk rus olimi D.I.Mendeleev asos soldi. U 
1869 yildayoq barcha ximiyaviy elementlarning atom og’irliklari o’rtasida 
bog’liklik mavjudligini kashf etdi va muntazam davriy sistemani yaratdi, bu sistema 
uning nomi bilan ataldi. 
XX asr boshlarida birinchi mikrozarra-elektron kashf etildi. Ko’p o’tmay 
radioaktiv elementlar parchalangan vaqtda xuddi ana shu elektronlar ajralib 
chiqqanligi ma’lum bo’ldi. Ingliz fizigi E.Rezerford hamma atomlar og’ir yadroga 
ega ekanligini isbotladi.  U atomning planetar modelini yasadi, bu modelda yadro 
(«quyosh») atrofida elektronlar aylanar edi. Daniyalik fizik N.Bor tuzatish kiritdi: 
uning modelida elektronlar bir orbitadan ikkinchisiga sakrab o’tib, bunda energiya  
porsiyasini chiqaradi. Bu klassik Nyuton fizikasi bilan tamomila ajralish edi, bu 
fizikaning qonunlari mikrodunyo uchun to’g’ri kelmay qoldi. 1905 yilda nemis 
olimi A.Eynshteyn nisbiylik nazariyasining asosiy g’oyalarini e’lon qildi, u fazo 
bilan vaqtning xususiyatlari moddiy ob’ektlarning harakatiga bog’liqdir. 
Biologiyada ham tub o’zgarishlar yuz bermokda edi. Darvinizm g’oyalari asta-
sekin g’alaba qilib bordi. Lekin irsiy belgilarning o’tish mexanizmi to’g’risidagi 
masalalarning murakkab kompleksi saqlanib qolmoqda edi. G.Mendelning ba’zi 
irsiyat qonunlarini kashf etishi yangi fan-genetikaning rivojlanishiga asos soldi. 
Bu davrda fanda qilinayotgan yangiliklar asosida sanoat ham rivojlana boshladi. 
To’qimachilik sanoati mashinalar bilan ta’minlanishi jihatidan uzoq vaqt ilg’or 
sanoat bo’lib qoldi. Bu sanoatda birin-ketin mashinalar ixtiro qilingan. Yigiruv 
, 
Ilmiybaza.uz 1895 yilda nemis olimi V.Rentgen turli predmetlarni turli darajada teshib o’ta oladigan ko’zga ko’rinmas nurlar mavjudligini aniqladi. Elektromagnit to’lqinlarning bu to’g’ri «rentgen nurlari» degan nom oldi. Bu nurlardan meditsina va texnikada keng foydalanila boshlandi. Har ikkala holda ham nur chiqarish uchun impulslar sun’iy ravishda berilar va odam istagan vaqtda radio uzatgich yoki rentgen apparatining ishini to’xtatib qo’ya olar edi. Lekin nurlanishning fizik tabiati qanday? U moddaning tuzilishi bilan qanday bog’langan? Bu savollarga faqat moddaning eng mayda zarralarini tekshirish yo’li bilangina javob berish mumkin edi. Atomlar ana shunday zarra edi. Ularni yanada chuqurroq o’rganishga buyuk rus olimi D.I.Mendeleev asos soldi. U 1869 yildayoq barcha ximiyaviy elementlarning atom og’irliklari o’rtasida bog’liklik mavjudligini kashf etdi va muntazam davriy sistemani yaratdi, bu sistema uning nomi bilan ataldi. XX asr boshlarida birinchi mikrozarra-elektron kashf etildi. Ko’p o’tmay radioaktiv elementlar parchalangan vaqtda xuddi ana shu elektronlar ajralib chiqqanligi ma’lum bo’ldi. Ingliz fizigi E.Rezerford hamma atomlar og’ir yadroga ega ekanligini isbotladi. U atomning planetar modelini yasadi, bu modelda yadro («quyosh») atrofida elektronlar aylanar edi. Daniyalik fizik N.Bor tuzatish kiritdi: uning modelida elektronlar bir orbitadan ikkinchisiga sakrab o’tib, bunda energiya porsiyasini chiqaradi. Bu klassik Nyuton fizikasi bilan tamomila ajralish edi, bu fizikaning qonunlari mikrodunyo uchun to’g’ri kelmay qoldi. 1905 yilda nemis olimi A.Eynshteyn nisbiylik nazariyasining asosiy g’oyalarini e’lon qildi, u fazo bilan vaqtning xususiyatlari moddiy ob’ektlarning harakatiga bog’liqdir. Biologiyada ham tub o’zgarishlar yuz bermokda edi. Darvinizm g’oyalari asta- sekin g’alaba qilib bordi. Lekin irsiy belgilarning o’tish mexanizmi to’g’risidagi masalalarning murakkab kompleksi saqlanib qolmoqda edi. G.Mendelning ba’zi irsiyat qonunlarini kashf etishi yangi fan-genetikaning rivojlanishiga asos soldi. Bu davrda fanda qilinayotgan yangiliklar asosida sanoat ham rivojlana boshladi. To’qimachilik sanoati mashinalar bilan ta’minlanishi jihatidan uzoq vaqt ilg’or sanoat bo’lib qoldi. Bu sanoatda birin-ketin mashinalar ixtiro qilingan. Yigiruv ,
Ilmiybaza.uz 
mashinasi shu qadar takomillashtirdiki, bunday sharoitda ishchining xom ashyo 
keltirib turish va tayyor mahsulotni yig’ishtirib olishdan boshqa ishi edi. Gazlamaga 
qo’lda gul tikish o’rniga mashinada rasm bosish usuli joriy etildi. Fransiyada rasm 
bosmasdan turib, iplarni chatishtirish yo’li bilan naqshli to’qiydigan mashina ixtiro 
qilindi. Nihoyat, mashina kishining qo’lidan ipni tika boshladi: XIX asrning 
o’rtalarida tikuv mashinalari yaratildi. Bu mashinalar uy mehnatida ham, 
fabrikalarda ham ishlatila boshlandi. Metall ishlab chiqarish sohasida juda katta 
o’zgarishlar sodir bo’ldi. Temir ishlab chiqarish ilgaridan ikki vazifaga bo’lingan 
edi: temir rudasidan cho’yan olinar va cho’yandan temir hamda po’lat hosil qilinar 
edi. Pechlarga havo haydash uchun asrlar davomida domlardan foydalanib kelindi. 
Ular suv charxi bilan harakatga keltirilar edi. XVIII asrning oxirida havo haydash 
mashinalari paydo bo’ldi. XIX asrning o’rtalarida esa issiq havo haydash usuli 
qo’llanila boshlandi: domnalarga haydaladigan havo maxsus apparatlarda 
kauperlarda qizdirilar edi. Bu apparatlar domna pechidan chiqib ketayotgan gazlar 
hisobiga ishlar edi. Domnalarda yonilg’i sarflash keskin kamayib ketdi. 1855 yilda 
ingliz Bessemir cho’yanni temir va po’latga aylantirib turadigan qayta ishlashni 
harakatlantirib turadigan idishda konvertorda unga siqilgan havo puflab amalga 
oshirishni taklif qildi. XIX asr tarixga temir va bug’ asri bo’lib kirdi. 
 Jamiyat taraqqiyoti bilan jahondagi ilg’or mamlakatlar zich temir yo’l izlari bilan 
qoplandi. 1830 yilda temir yo’llarning uzunligi 40 ming kilometrgacha 1870 yilda 
esa 210 ming kilometrgacha ortdi. Daryo va dengiz transporti rivojlandi. 60- yillarda 
eshkak gildiraklari o’rniga eshkak vintidan foydalanildi. Paroxodlarning korpuslari 
temir va po’latdan yasala boshlandi. Ammo 1870 yilda elkanli flotning tonnaji (15 
million tonna) bug’ bilan yuradigan floti tonnajidan(2,5 million tonnaga yaqin) hali 
ancha ortiq edi. Jamiyatdagi bu kabi yangiliklar yangi aloqa vositalarini ham talab 
etdi. Bu vositalar asrlar davomida o’zgarmagan edi deyish mumkin. Muhim va 
shoshilinch xabarlar kurerlar orqali va signal beradigan gulxanlar yordamida 
ma’lum qilinar edi. XVIII asrning oxirida Fransiya va Rossiyada semafor telegrafi 
yaratildi. Semafor telegrafini ishlatish usuli kemalar o’rtasida bayroqchalar 
yordamida signal berishga o’xshar edi. Baland minoralarga taxtachalar osib qo’yilar 
Ilmiybaza.uz mashinasi shu qadar takomillashtirdiki, bunday sharoitda ishchining xom ashyo keltirib turish va tayyor mahsulotni yig’ishtirib olishdan boshqa ishi edi. Gazlamaga qo’lda gul tikish o’rniga mashinada rasm bosish usuli joriy etildi. Fransiyada rasm bosmasdan turib, iplarni chatishtirish yo’li bilan naqshli to’qiydigan mashina ixtiro qilindi. Nihoyat, mashina kishining qo’lidan ipni tika boshladi: XIX asrning o’rtalarida tikuv mashinalari yaratildi. Bu mashinalar uy mehnatida ham, fabrikalarda ham ishlatila boshlandi. Metall ishlab chiqarish sohasida juda katta o’zgarishlar sodir bo’ldi. Temir ishlab chiqarish ilgaridan ikki vazifaga bo’lingan edi: temir rudasidan cho’yan olinar va cho’yandan temir hamda po’lat hosil qilinar edi. Pechlarga havo haydash uchun asrlar davomida domlardan foydalanib kelindi. Ular suv charxi bilan harakatga keltirilar edi. XVIII asrning oxirida havo haydash mashinalari paydo bo’ldi. XIX asrning o’rtalarida esa issiq havo haydash usuli qo’llanila boshlandi: domnalarga haydaladigan havo maxsus apparatlarda kauperlarda qizdirilar edi. Bu apparatlar domna pechidan chiqib ketayotgan gazlar hisobiga ishlar edi. Domnalarda yonilg’i sarflash keskin kamayib ketdi. 1855 yilda ingliz Bessemir cho’yanni temir va po’latga aylantirib turadigan qayta ishlashni harakatlantirib turadigan idishda konvertorda unga siqilgan havo puflab amalga oshirishni taklif qildi. XIX asr tarixga temir va bug’ asri bo’lib kirdi. Jamiyat taraqqiyoti bilan jahondagi ilg’or mamlakatlar zich temir yo’l izlari bilan qoplandi. 1830 yilda temir yo’llarning uzunligi 40 ming kilometrgacha 1870 yilda esa 210 ming kilometrgacha ortdi. Daryo va dengiz transporti rivojlandi. 60- yillarda eshkak gildiraklari o’rniga eshkak vintidan foydalanildi. Paroxodlarning korpuslari temir va po’latdan yasala boshlandi. Ammo 1870 yilda elkanli flotning tonnaji (15 million tonna) bug’ bilan yuradigan floti tonnajidan(2,5 million tonnaga yaqin) hali ancha ortiq edi. Jamiyatdagi bu kabi yangiliklar yangi aloqa vositalarini ham talab etdi. Bu vositalar asrlar davomida o’zgarmagan edi deyish mumkin. Muhim va shoshilinch xabarlar kurerlar orqali va signal beradigan gulxanlar yordamida ma’lum qilinar edi. XVIII asrning oxirida Fransiya va Rossiyada semafor telegrafi yaratildi. Semafor telegrafini ishlatish usuli kemalar o’rtasida bayroqchalar yordamida signal berishga o’xshar edi. Baland minoralarga taxtachalar osib qo’yilar