VOKAL MUSIQASI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

19,2 KB


VOKAL MUSIQASI.
 Reja:
1. Vokal xor musiqasining rivojlanishi.
2. O’zbek romanslari. 
3. A kapella,
4. Kantata. 
5. Oratoriya. 
6. Xor syuitalari.
 
 1.  Vokal  xor  musiqasining  rivojlanishi. 30-yillardagi  qo’shiq  janri
bastakorlar hamda Toshkent konservatoriyasining talabalari -- yosh mualliflar
asarlaridan iborat bo’ldi.
 30-yillarning  o’rtalaridagi  vokal  asarlardan  ovoz  va  fortepiano  uchun
yaratilgan Mutal Burxonovning (u o’sha vaqtda Moskva konservatoriyasidagi
o’zbek opera studiyasida tahsil ko’rar edi) “Ey bulbul, girya makun” (A.Loxutiy
she’ri) romansi alohida ajralib turadi. Musiqasining ifodali va dilkashligi tufayli
bu asar ijrochilarning kontsert dasturidan mustahkam o’rin egalladi.
 30-yillarning ikkinchi yarmida ovoz bilan orkestr uchun birinchi yirik asar
yaratildi. Bular  Muxtor  Ashrafiy va Nikolay Mironovning Shota Rustaveli
asariga  yozilgan  “Yo’lbars  terisini  yopingan  pahlavon”  vokal-simfonik
poemasi, hamda Mutal Burxonovning Mashrab g’azaliga yozgan “ Ishq o’ti”
balladasi  edi.  A.Kozlovskiy  yuksak  badiiy  darajada  qayta  ishlagan  xalq
qo’shiqlaridan “ Tanovar”, “O’zgancha”, “Gul yuz uzra”, “Fig’on” kabi vokal-
simfonik partituralarining paydo bo’lishi ham ana shu yillarga to’g’ri keladi.
O’zbekistonda  keng  ommaviylashib  kelgan  kuylarda  kompozitor  musiqani
rivojlantirishning  boy  imkoniyatlarini  sezdi.  Kozlovskiy  kuylarning  asl
mag’zini o’zgartirmay, simfonik orkestr vositasida shaklning keng ko’lamli
Logotip
VOKAL MUSIQASI. Reja: 1. Vokal xor musiqasining rivojlanishi. 2. O’zbek romanslari. 3. A kapella, 4. Kantata. 5. Oratoriya. 6. Xor syuitalari. 1. Vokal xor musiqasining rivojlanishi. 30-yillardagi qo’shiq janri bastakorlar hamda Toshkent konservatoriyasining talabalari -- yosh mualliflar asarlaridan iborat bo’ldi. 30-yillarning o’rtalaridagi vokal asarlardan ovoz va fortepiano uchun yaratilgan Mutal Burxonovning (u o’sha vaqtda Moskva konservatoriyasidagi o’zbek opera studiyasida tahsil ko’rar edi) “Ey bulbul, girya makun” (A.Loxutiy she’ri) romansi alohida ajralib turadi. Musiqasining ifodali va dilkashligi tufayli bu asar ijrochilarning kontsert dasturidan mustahkam o’rin egalladi. 30-yillarning ikkinchi yarmida ovoz bilan orkestr uchun birinchi yirik asar yaratildi. Bular Muxtor Ashrafiy va Nikolay Mironovning Shota Rustaveli asariga yozilgan “Yo’lbars terisini yopingan pahlavon” vokal-simfonik poemasi, hamda Mutal Burxonovning Mashrab g’azaliga yozgan “ Ishq o’ti” balladasi edi. A.Kozlovskiy yuksak badiiy darajada qayta ishlagan xalq qo’shiqlaridan “ Tanovar”, “O’zgancha”, “Gul yuz uzra”, “Fig’on” kabi vokal- simfonik partituralarining paydo bo’lishi ham ana shu yillarga to’g’ri keladi. O’zbekistonda keng ommaviylashib kelgan kuylarda kompozitor musiqani rivojlantirishning boy imkoniyatlarini sezdi. Kozlovskiy kuylarning asl mag’zini o’zgartirmay, simfonik orkestr vositasida shaklning keng ko’lamli
rivojlanishini  va  uning  tiklanish  jarayonini  ko’rsatishga  erishdi.  Bunga
kuylarning  o’zidagi  xarakterli,  ekpressiv  ko’tarinkilik,  ohanglar  aro  nafas
olishning cho’ziqligi, katta, ichki dinamikasi yordam berdi.
 Kozlovskiy qayta ishlagan “ Tanovar” ayniqsa ommaviylashib ketdi. Uning
lirik  ohangida  farg’onacha  qo’shiqlarning  tipik  xususiyatlari:  shoshmay
namoyishlanish va asta-sekin avjga ko’tarilish, yumshoq, silliq pasayish bilan
almashinib  turadigan,  o’sib  boruvchi  og’ir  ko’tarilishlar,  ritmik  tuzilmalar
nozikligi,  avj  paytidagi  keng  ohangdorlikning  ifodaliligi  hamda  pasayishda
horg’in nafas olish mujassamlashgan.  Xalq ijodining bu g’azal  namunasini
garmoniyalashtirib, Kozlovskiy undagi ladning o’ziga xosligini saqlab qolishga
intiladi.  Qo’shiqning  frigiy  ladi  u  uchun  xarakterli  bo’lgan,  quyi  tomon
yo’nalishi bilan bog’liq bo’lgan subdominanta gruppa akkordlaridan ko’proq
foydalanishini  oldindan  belgilab  berdi.  Bu  xaqda  orkestr  muqaddimasining
boshlanishi guvohlik beradi. 
 Kozlovskiy asarlari folklorning jo’ngina “qayta ishlangan” namunasi emas,
balki tom ma’nodagi vokal-simfonik poemalar sifatida qabul qidlinadi. Maxsus
tayyorgarlik ko’ra olmagan tinglovchilar uchun ham hech qanday imtiyozsiz
yozilgan bu asar keng e’tibor qozondi. Unga Halima Nosirova tomonidan ajoyib
talqin etilgan vokal-partiya yordam berdi, Kozlovskiyning xalq kuyining o’zini
shu mashhur ijrochidan yozib olganligi ham katta ahamiyatga molikdir. 
2.  O’zbek  romanslari.  Ko’rilayotgan  davrda,  musiqa  janrlari  orasida
qo’shiq  birinchi  o’ringa  chiqadi.  Mazkur  janr  alohida  “harakatchan”ligi,
voqeilikka hozir javobligi, obrazlar mazmuniga konkretlik va aniqlik kirituvchi
so’z bilan bog’liqligi, shaklning lo’nda va soddaligi tufayli ham kompozitorlar
ham tinglovchilar orasida ommaviylashishga sabab bo’ldi. Urushning dastlabki
3 oyidayoq, O’zbeksitonda ikki  yuzdan ortiq yurish marshlari va mudofaa
qo’shiqlari yaratildi. Avvallari boshqa janrlarda ijod qilgan kompozitordlar ham
(V.Uspenskiy Georgiy Mushel), endilikda bajonidil qo’shiqqa murojaat qilishdi.
 Vatanparvarlik tuyg’ulari, Ulug’ Vatan urushi yillari yuzaga kelgan o’zbek
xalq qo’shiqlarida, ayniqsa to’laqonli namoyon bo’ldi. Ularning aksariyatida,
mamlakat  ichkarisidagi  fidokorona  mehnat,  xususan  ayollar  mehnati,
Logotip
rivojlanishini va uning tiklanish jarayonini ko’rsatishga erishdi. Bunga kuylarning o’zidagi xarakterli, ekpressiv ko’tarinkilik, ohanglar aro nafas olishning cho’ziqligi, katta, ichki dinamikasi yordam berdi. Kozlovskiy qayta ishlagan “ Tanovar” ayniqsa ommaviylashib ketdi. Uning lirik ohangida farg’onacha qo’shiqlarning tipik xususiyatlari: shoshmay namoyishlanish va asta-sekin avjga ko’tarilish, yumshoq, silliq pasayish bilan almashinib turadigan, o’sib boruvchi og’ir ko’tarilishlar, ritmik tuzilmalar nozikligi, avj paytidagi keng ohangdorlikning ifodaliligi hamda pasayishda horg’in nafas olish mujassamlashgan. Xalq ijodining bu g’azal namunasini garmoniyalashtirib, Kozlovskiy undagi ladning o’ziga xosligini saqlab qolishga intiladi. Qo’shiqning frigiy ladi u uchun xarakterli bo’lgan, quyi tomon yo’nalishi bilan bog’liq bo’lgan subdominanta gruppa akkordlaridan ko’proq foydalanishini oldindan belgilab berdi. Bu xaqda orkestr muqaddimasining boshlanishi guvohlik beradi. Kozlovskiy asarlari folklorning jo’ngina “qayta ishlangan” namunasi emas, balki tom ma’nodagi vokal-simfonik poemalar sifatida qabul qidlinadi. Maxsus tayyorgarlik ko’ra olmagan tinglovchilar uchun ham hech qanday imtiyozsiz yozilgan bu asar keng e’tibor qozondi. Unga Halima Nosirova tomonidan ajoyib talqin etilgan vokal-partiya yordam berdi, Kozlovskiyning xalq kuyining o’zini shu mashhur ijrochidan yozib olganligi ham katta ahamiyatga molikdir. 2. O’zbek romanslari. Ko’rilayotgan davrda, musiqa janrlari orasida qo’shiq birinchi o’ringa chiqadi. Mazkur janr alohida “harakatchan”ligi, voqeilikka hozir javobligi, obrazlar mazmuniga konkretlik va aniqlik kirituvchi so’z bilan bog’liqligi, shaklning lo’nda va soddaligi tufayli ham kompozitorlar ham tinglovchilar orasida ommaviylashishga sabab bo’ldi. Urushning dastlabki 3 oyidayoq, O’zbeksitonda ikki yuzdan ortiq yurish marshlari va mudofaa qo’shiqlari yaratildi. Avvallari boshqa janrlarda ijod qilgan kompozitordlar ham (V.Uspenskiy Georgiy Mushel), endilikda bajonidil qo’shiqqa murojaat qilishdi. Vatanparvarlik tuyg’ulari, Ulug’ Vatan urushi yillari yuzaga kelgan o’zbek xalq qo’shiqlarida, ayniqsa to’laqonli namoyon bo’ldi. Ularning aksariyatida, mamlakat ichkarisidagi fidokorona mehnat, xususan ayollar mehnati,
jangchilarning  jang  maydonida  ko’rsatayotgan  jasorati  mavzulari  uzviy
bog’lanib ketadi. 
 Qo’shiq  ijodiyotining bosh  mavzulari  qatorida vatan  himoyasi  g’alaba
yo’lidagi jasorat mavzui ham turadi. O’zbekiston kompozitorlari yaratayotgan
ayrim  qo’shiqlar  B.Gienko  “Suvoriylar  qo’shig’i  (“  Kavaleriyskaya”),
V.Knyazev “ Qizil Armiyaga shonsharaflar” (“Krasnoy armii slava”), “Vatan
da’vati,  Manas  Leviev  “Leningrad  uchun”  jangovor  hayotning  bevosita
qatnashchilari  sifatida,  Sovet  qo’shinlariga  og’ir  yo’llardan  bosib  o’tishga
madad bo’ldi. 
 Asosan yagona bosh mavzuga murojaat qilingan bo’lsada, O’zbekiston
kompozitorlarining  harbiy  qo’shiqlari  usluban  xilma-xil  edi:  O’zbekiston
xududida o’zbek qo’shiqlaridan tashqari, yana rus-sovet ommaviy qo’shig’i,
ukraincha lirik qo’shiq va rus romansi an’anasidagi qo’shiqlar yuzaga kelar edi. 
 Qo’shiq ijodiyotida, madaniyatlarning o’zaro ta’sirlashish jarayoni, tezda
namoyon bo’ldi. Qo’shiq ijodining bir “tarmog’i” sifatida V. Uspenskiyning “
O’zbekiston”, A.Kozlovskiyning “Timoshenko xaqida vo’shiv” va “Adolatli
yurish”, G.Mushelning “ Onaga maktub” qo’shiqlarini ko’rsatish o’rinli.
 Ikkinchi, birmuncha kengroq “tarmoq” Muxtor Ashrafiy, Mutal Burxonov,
Manas Leviev, Sulaymon Yudakov va boshqalarning qo’shiqlarida namoyon
bo’ladi. Yorqin misol sifatida, Mutal Burxonovning “Uyg’un so’ziga yozgan”, “
Jangchilar  qo’shig’i”  ni  keltirish  mumkin.  Asarning  milliy  qo’shiqchilik
zaminlari (xarakterli lad va ohang tuzilmalari kuyning tipik kadanslari laddagi
tayanch bo’g’inlarining kvartali yo’nalishi) Sovet ommaviy qo’shig’iga xos
marshsimon,  kvarta  va  sekstali  kuy  yo’nalishlari,  naqoratdagi  ikkiovozli
elementlari, akkordlarga boy jo’rnavozlik bilan uyg’unlashib ketadi.
 O’zbek romansining ilk namunalari, Mutal Burxonovning Uyg’un she’riga
yozgan  “Ishqida”,  Sulaymon  Yudakovning  H.Yuusufiy  she’riga  yozgan
“Xabibiy  tu  manam”  romanslari  ham  aynan  shu  zaminda  yuzaga  keldi.
Sulaymon Yudakovning A.Pushkin she’rlariga yozgan “Kuylama sohibjamol”,
“Gruziya tepaliklarida”, “Bulbul”, “Tungi sabo”, “Men bu erdaman Ineziliya”
romanslari  harbiy davrga mansubdir. Mazkur  asarlarda rus klassik romansi
an’analaridan ijodiy foydalanilgan. 
Logotip
jangchilarning jang maydonida ko’rsatayotgan jasorati mavzulari uzviy bog’lanib ketadi. Qo’shiq ijodiyotining bosh mavzulari qatorida vatan himoyasi g’alaba yo’lidagi jasorat mavzui ham turadi. O’zbekiston kompozitorlari yaratayotgan ayrim qo’shiqlar B.Gienko “Suvoriylar qo’shig’i (“ Kavaleriyskaya”), V.Knyazev “ Qizil Armiyaga shonsharaflar” (“Krasnoy armii slava”), “Vatan da’vati, Manas Leviev “Leningrad uchun” jangovor hayotning bevosita qatnashchilari sifatida, Sovet qo’shinlariga og’ir yo’llardan bosib o’tishga madad bo’ldi. Asosan yagona bosh mavzuga murojaat qilingan bo’lsada, O’zbekiston kompozitorlarining harbiy qo’shiqlari usluban xilma-xil edi: O’zbekiston xududida o’zbek qo’shiqlaridan tashqari, yana rus-sovet ommaviy qo’shig’i, ukraincha lirik qo’shiq va rus romansi an’anasidagi qo’shiqlar yuzaga kelar edi. Qo’shiq ijodiyotida, madaniyatlarning o’zaro ta’sirlashish jarayoni, tezda namoyon bo’ldi. Qo’shiq ijodining bir “tarmog’i” sifatida V. Uspenskiyning “ O’zbekiston”, A.Kozlovskiyning “Timoshenko xaqida vo’shiv” va “Adolatli yurish”, G.Mushelning “ Onaga maktub” qo’shiqlarini ko’rsatish o’rinli. Ikkinchi, birmuncha kengroq “tarmoq” Muxtor Ashrafiy, Mutal Burxonov, Manas Leviev, Sulaymon Yudakov va boshqalarning qo’shiqlarida namoyon bo’ladi. Yorqin misol sifatida, Mutal Burxonovning “Uyg’un so’ziga yozgan”, “ Jangchilar qo’shig’i” ni keltirish mumkin. Asarning milliy qo’shiqchilik zaminlari (xarakterli lad va ohang tuzilmalari kuyning tipik kadanslari laddagi tayanch bo’g’inlarining kvartali yo’nalishi) Sovet ommaviy qo’shig’iga xos marshsimon, kvarta va sekstali kuy yo’nalishlari, naqoratdagi ikkiovozli elementlari, akkordlarga boy jo’rnavozlik bilan uyg’unlashib ketadi. O’zbek romansining ilk namunalari, Mutal Burxonovning Uyg’un she’riga yozgan “Ishqida”, Sulaymon Yudakovning H.Yuusufiy she’riga yozgan “Xabibiy tu manam” romanslari ham aynan shu zaminda yuzaga keldi. Sulaymon Yudakovning A.Pushkin she’rlariga yozgan “Kuylama sohibjamol”, “Gruziya tepaliklarida”, “Bulbul”, “Tungi sabo”, “Men bu erdaman Ineziliya” romanslari harbiy davrga mansubdir. Mazkur asarlarda rus klassik romansi an’analaridan ijodiy foydalanilgan.
3. A kapella. O’zbek musiqasida mazkur janrning yuzaga kelishi Mutal
Burxonov nomi bilan bog’liqdir . Uning bu sohadagi ilk tajribasi jo’rsiz xor
uchun qayta ishlagan (1952) oltita xalq qo’shig’i tez orada shuhrat qozondi.
 Burxonov xorlari zaminida, O’rta osiyodagi turli xalqlarning kuylari yotadi.
Miniatyuralarning har biri yorqin, uzoq esda qolarli obraz yaratadi. Ixcham
jilvali “ Yorlarim”, “ Sho’xcham”, “Bibigul”, ehtirosli va nozik “Sari qo’xi
baland”, orzubaxsh “Zarragul” ajoyib o’zgaruvchan kayfiyatli “Go’zal qizga”
va  nihoyat  qizg’in  quvnoqlikka  to’la  “Sayra”  birin-ketin  almashib  keladi.
Kompozitorning azaldan bir-biriga yaqin bo’lgan xalqlar kuylari (ikkita o’zbek
ikkita  tojik  bitta  qoraqalpoq  va  bitta  uyg’ur)  ga  murojaat  qilishi  tasodifiy
bo’lmasa kerak. Bu turkum yaxlitligini ta’minlaydi. Burxonov qayta ishlagan
qo’shiqlar  fakturasi  ikki  xil  uslub:  polifonik  va  gamofoniyali  garmonik
uslublarining o’zaro bog’lanishi orqali tashkil topadi. Polifonik uslub - kichik
tuzilma, frazalarda ko’proq ishlatiladi; butkul shakl esa, kadanslar yordamida
bo’limlarga bo’linib, gamofonik musiqa uslublaridan tuziladi.
 Burxonov  O’rta  Osiyo  xalqlari  milliy  muisqasi  xususiyatlari  (lad,
intonatsiya, ritm, faktura) ni evropa xalqlarida yuksak rivojlangan ko’povozli
professional  musiqa  elementlari  bilan  uyg’unlashtirib,  barcha  ifoda
vositalarining usluban yaxlitligiga erishadi. 
 Burxonov keyingi yillarda ham xor janrida ishlashni davom ettirdi. Uning
jo’rsiz xorlari orasida qayta ishlangan ikkita eron xalq kuyi ajralib turadi. Bu
ikki asar “Osiyo musiqa minbari” ( Olmaota 1973) kontsertlarida ijro etilib, xar-
xil mamlakat va kontinetlarning xalqlari orasida badiiy tajribalarning o’zaro
almashinuvi unumli ekanligini namoyon qildi. 
  O’zbeksitonning boshqa kompozitorlari ham Burxonovdan ibrat olib,
uning ishini davom ettirdilar. Ikrom Akbarov, Sobir Boboev, A. Muxammedov
va O’zbek radiosi xori dirijeri Botir Umidjonov qator jo’rsiz xorlar yaratishdi.
4. Kantata. Yakka xonandalar, xor va orkestr uchun yozilgan yirik vokal
simfonik musiqa janri. Kantata xozirgi turmushning muhim voqealarini yoki
tarixiy davrni xor, ariya, ansambl va cholg’u musiqalarida tasvirlab beradi.
Kantataning xar bir qismi tugallangan bir ma’noga ega. Kantata tantanali, lirik
va epik xarakterda bo’ladi. Sovet kompozitorlari ijodiyotida kantata janri rivoj
Logotip
3. A kapella. O’zbek musiqasida mazkur janrning yuzaga kelishi Mutal Burxonov nomi bilan bog’liqdir . Uning bu sohadagi ilk tajribasi jo’rsiz xor uchun qayta ishlagan (1952) oltita xalq qo’shig’i tez orada shuhrat qozondi. Burxonov xorlari zaminida, O’rta osiyodagi turli xalqlarning kuylari yotadi. Miniatyuralarning har biri yorqin, uzoq esda qolarli obraz yaratadi. Ixcham jilvali “ Yorlarim”, “ Sho’xcham”, “Bibigul”, ehtirosli va nozik “Sari qo’xi baland”, orzubaxsh “Zarragul” ajoyib o’zgaruvchan kayfiyatli “Go’zal qizga” va nihoyat qizg’in quvnoqlikka to’la “Sayra” birin-ketin almashib keladi. Kompozitorning azaldan bir-biriga yaqin bo’lgan xalqlar kuylari (ikkita o’zbek ikkita tojik bitta qoraqalpoq va bitta uyg’ur) ga murojaat qilishi tasodifiy bo’lmasa kerak. Bu turkum yaxlitligini ta’minlaydi. Burxonov qayta ishlagan qo’shiqlar fakturasi ikki xil uslub: polifonik va gamofoniyali garmonik uslublarining o’zaro bog’lanishi orqali tashkil topadi. Polifonik uslub - kichik tuzilma, frazalarda ko’proq ishlatiladi; butkul shakl esa, kadanslar yordamida bo’limlarga bo’linib, gamofonik musiqa uslublaridan tuziladi. Burxonov O’rta Osiyo xalqlari milliy muisqasi xususiyatlari (lad, intonatsiya, ritm, faktura) ni evropa xalqlarida yuksak rivojlangan ko’povozli professional musiqa elementlari bilan uyg’unlashtirib, barcha ifoda vositalarining usluban yaxlitligiga erishadi. Burxonov keyingi yillarda ham xor janrida ishlashni davom ettirdi. Uning jo’rsiz xorlari orasida qayta ishlangan ikkita eron xalq kuyi ajralib turadi. Bu ikki asar “Osiyo musiqa minbari” ( Olmaota 1973) kontsertlarida ijro etilib, xar- xil mamlakat va kontinetlarning xalqlari orasida badiiy tajribalarning o’zaro almashinuvi unumli ekanligini namoyon qildi. O’zbeksitonning boshqa kompozitorlari ham Burxonovdan ibrat olib, uning ishini davom ettirdilar. Ikrom Akbarov, Sobir Boboev, A. Muxammedov va O’zbek radiosi xori dirijeri Botir Umidjonov qator jo’rsiz xorlar yaratishdi. 4. Kantata. Yakka xonandalar, xor va orkestr uchun yozilgan yirik vokal simfonik musiqa janri. Kantata xozirgi turmushning muhim voqealarini yoki tarixiy davrni xor, ariya, ansambl va cholg’u musiqalarida tasvirlab beradi. Kantataning xar bir qismi tugallangan bir ma’noga ega. Kantata tantanali, lirik va epik xarakterda bo’ladi. Sovet kompozitorlari ijodiyotida kantata janri rivoj