V.V. BARTOLD ASARLARIDA TURKIY XALQLAR TARIXINING YORITILISHI
Yuklangan vaqt
2025-03-18
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
28
Faytl hajmi
211,5 KB
KURS ISHI
V.V. BARTOLD ASARLARIDA TURKIY XALQLAR TARIXINING
YORITILISHI
MARKAZIY OSIYO XALQLARINING MANBASHUNOSLIGI FANIDAN
MUNDARIJA
KIRISH
I
BOB.
O‘RTA
OSIYO
VA
XUROSON
HUDUDLARINING
O‘RGANILISHIDA AKADEMIK V.V.BARTOLDNING ASARLARNING
AHAMIYATI
1.1. Akademik V.V. Bartold hayoti va ilmiy faoliyati
1.2.V.V. Bartoldning Markaziy Osiyoga birinchi ilmiy safari
II
BOB.
V.V.
BARTOLD
ASARLARIDA
O‘RTA
OSIYOLIK
ALLOMALARNING ASARLARINING O‘RNI VA TARIXSHUNOSLIGI.
2.1. Bartold asarlarining Markaziy Osiyoni o‘rganishdagi qo‘shgan hissasi
2.2. Afrosiyobning ochilishi va Amudaryo masalasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar va manbalar ro‘yxati
2
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi. Prezidentimiz ta’kidlaganidek: “Farzandlarimiz
maktabdan qanchalik bilimli bo‘lib chiqsa, yuqori texnologiyalarga asoslangan
iqtisodiyot tarmoqlari shuncha tez rivojlanadi, ko‘plab ijtimoiy muammolarni
echish imkoni tug‘iladi. Shunday ekan, Yangi O‘zbekiston ostonasi maktabdan
boshlanadi desam, o‘ylaymanki, butun xalqimiz bu fikrni qo‘llab-quvvatlaydi”.1
“Professor-o‘qituvchilarning eng muhim vazifasi - yosh avlodga puxta
ta’lim berish, ularni jismoniy va ma’naviy etuk insonlar etib tarbiyalashdan
iboratdir”.
Hayotimizning
barcha
sohalari
kabi
ta’lim
tizimini
ham
modernizatsiyalash bugungi kunning eng dolzarb masalalaridan biri bo‘lib
qolmoqda. Innovatsion ta’lim muhitini yaratish, uni xalqaro andozalarga to‘liq
mosligini ta’minlash yoshlarimizni bugungi tez o‘zgaruvchan ijtimoiy hayotga
muvaffaqiyatli ijtimoiylashtirishning muhim omilidir. “Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi»ni amalga oshirish uzluksiz ta’lim tizimining tuzilmasi hamda mazmunini
zamonaviy fan yutuqlari va ijtimoiy tajriba asosida takomillashtirishni ko‘zda
tutadi. Buning uchun, avvalo, barcha ta’lim muassasalaridagi dars jarayonlarini
ilg‘or, ilmiyuslubiy jihatdan asoslangan zamonaviy uslubiyot bilan ta’minlash
lozim. Yosh avlodga ta’lim-tarbiya berishning maqsadi, vazifalari, mazmunini
yangilash tizimi oldida turgan dolzarb muammolardan biri hisoblanadi.
Barchamiz bugun chuqur anglab oldik-faqatgina zamonaviy asosda ta’lim-tarbiya
olgan, jahonning manaman degan mamlkatlaridagi tengdoshlari bilan bellasha
oladigan, jismoniy va ma’naviy jihatdan barkamol yoshlar biz boshlagan ishlarni
munosib davom ettirish va yangi bosqichga ko‘tarishga qodir bo‘ladi.
“Mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanok ajdodlarimiz tomonidan ko‘p
asrlar mobaynida yaratib kеlingan g’oyat ulkan, bеbaho ma'naviy va madaniy
mеrosni tiklash davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgan nihoyat muhim vazifa bo‘lib
qoldi». Mustaqillikga erishgan kundan boshlab O‘rta Osiyo, shu jumladan o‘zbek
1 Mirziyoyev.Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga quramiz. – Тоshkent:
O‘zbekiston, 2017. – 456 b.
3
xalqi tarixini haqqoniy va ob’yiktiv tarzda urganishga katta etibor berila boshlandi.
Shu o‘rinda mahalliy mualliflar tomonidan yaratilgan asarlar bilan bir qatorda
chet el olimlari, sharqshunos va tarixchilari tomonidan yaratilgan vatanimiz
tarixiga oid asarlar chuqur tahlil qilinib urganilmoqda. Vatanimiz tarixini
yoritishda rus tarixchi va sharqshunoslarining asarlari muhim tarixiy manba bo‘lib
xizmat qilib kelmoqda. Shu jumladan rus tarixchilaridan akademik Vasiliy
Vladimirovich Bartoldning ishlari a’loxida manba sifatida tahlil qilinib
urganilmoqda. Mazko‘r diplom ishida akademik Vasiliy Vladimirovich
Bartol’dning vatanimiz tarixini yoritishdagi ilmiy ishlari va uning hayotiy
faoliyatiga bag’ishlandi. 2015 yilda yirik sharqshunos olim Vasiliy Vladimirovich
Bartol’dning tug’ilganiga 146 yil to‘ldi. Akademik V. V. Bartol’dning Sharq
tarixiga va ayniqsa, O‘rta Osiyo xalqlari tarixiga oid asarlari keng shuhrat topdi
va sharqshunoslikdagi erishgan o‘lkan yo‘tuqlarni bo‘tun dunyoga namoyish qildi.
Mavzuning o‘rganilganlik darajasi. Akademik V. V. Bartold hayoti
fanning rivojlanishida, Sharq xalqlarining boy tarixiy o‘tmishini o‘rganish yo‘lida
qilingan fidokorona mehnatning yorqin namunasidir. O‘zbek xalqi, O‘rta Osiyo
va Qozogiston xalqlari V. V. Bartoldning yorqin xotirasini abadiy yodda
saqlaydilar. Bartol’dning sobiq ittifoq davrida bosilib chiqqan sharxshunoslikka
oid asosiy nashrlarda aktiv qatnashishi va samarali ilmiy-adabiy faoliyati, ayniqsa,
ko‘zga yaqqol tashlanadi. “Akademik V. V. Bartold asarlarining ro‘yxati” dan
ma`lum bo‘lishicha (bu ro‘yxat 1892 yildan to 1930 yilgacha yozilgan asarlarni
o‘z ichiga olgan bo‘lib, olimning shaxsan ko‘zatuvi va qo‘shimchalari bilan
tuzilgan), uning 350 ta asosiy asarlaridan 136 tayin sobiq ittifoq xokimiyati
davrida 1918-1930 yillar mobaynida nashr etilgan. Shuningdek, T .S. Saidqulov2,
В.А. Ahmedov3, K.Sh. Shoniyozov4, A. Murodov5. Asarlarida ham Bartold
ijodidan foydalanib kelishgan.
2 Saidqulov T .S . O'rta Osiyo xalqlari tarixining tarxnavisligidan lavhalar. — Toshkent: O'qituvchi, 1993.
3 Ahmedov В.А. Tarixdan saboqlar. — Toshkent: O‘qituvchi, 1994.
4 Shoniyozov K.Sh. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. — Toshkent: Sharq, 2001.
5 Murodov A. O‘rta Osiyo xattotlik san’ati tarixidan. — Toshkent: Fan, 1971.
4
Kurs ishining maqsadi va vazifalari. V. V. Bartold hayoti va ilmiy
faoliyatining katta bir davri Turkiston, xususan O‘zbekiston va Toshkent bilan
bog’liq. U faqat 1893—1928 yillar orasida Toshkentga yetti marta kelib ketdi va
uning har bir safari katta, ko‘p hollarda yechimini kutib yotgan ilmiy va ilmiy-
tashqiliy masalalar bilan bog’liq edi. Ushbu ma’lumotlardan kelib chiqadigan
bo‘lsak, Bartoldning ijodini o‘rganish tarixchi olimlar ijodi uchun muhim
ahamiyat kasb etadi.
Kurs ishining obyekti va predmeti. Kurs ishimiz obyekti sifatida V.V.
Bartold asarlarida turkiy xalqlar tarixining yoritilishi mavzusini olishimiz
mumkin. Ushbu mavzu haqida yozilgan maqolalar, ilmiy ish va izlanishlar kurs
ishimiz predmeti hisoblanadi.
Kurs ishining nazariy-uslubiy asoslari. Mavzuni o‘rganish jarayonida
Markaziy Osiyo tarixiga oid muhim manba hisoblangan Bartoldning asarlari ilmiy
jihatdan yoritildi. Mazkur mavzudan oliy o`quv yurtlari, akademik litsey va
maktablarda Markaziy Osiyo hududini tarixiy manbalar asosida o‘rganish
jarayonida foydalanish mumkin.
Kurs ishining ilmiy yangiligi va ahamiyati. Markaziy Osiyoni
o‘rganishda salmoqli ishlarni amalga oshirgan Bartoldning tarixan boy hudud
hisoblangan ushbu yerlarni o‘rganishdagi ilmiy ishlari diqqatga sazovordir. Shu
boisdan ham bu hudud haqida ko‘plab manbalar va qator hujjatlar hozirga qadar
o‘rganilib kelinadi. Ushbu jarayonni yoritib beruvchi ishimiz o‘quvchi va
talabalar uchun keltirilgan mavzu yuzasidan maxsus kerakli qo‘llanma bo‘lib
xizmat qilishi mumkin.
Kurs ishining tuzilishi va hajmi. Kurs ishi kirish, ikkita bob, to‘rtta
paragraf, xulosa, mavzuga doir ilovalar hamda foydalanilgan manba va
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I BOB. O‘RTA OSIYO VA XUROSON HUDUDLARINING
O‘RGANILISHIDA AKADEMIK V.V. BARTOLDNING ASARLARNING
AHAMIYATI
5
1.1 Akademik V.V. Bartold hayoti va ilmiy faoliyati
Vasiliy Vladimirovich Bartold (1869-yil 3-noyabr – Peterburg – 1930-yil
19-avgust) — sharqshunos. Rossiya FAning akademik (1913). Peterburg
universiteti sharq tillari fakultetini tamomlagan (1891). Bartold Oʻrta Osiyoga
birinchi marta 1893-yilda kelgan. Keyinchalik bir necha bor Toshkentda boʻlgan.
Toshkentdagi Turkiston arxeologiya havaskorlari toʻgaragi tashkilotchilaridan biri.
U Fanlar akademiyasi sharqshunoslar kollegiyasining doimiy raisi, Turkiston xalq
universitetining faxriy aʼzosi (1918), Turkshunoslik qoʻmitasining rahbari (1928–
1930). Moddiy madaniyat tarixi Davlat akademiyasi raisi oʻrinbosari, "Eron"
ilmiy jurnalning muharriri. Bartold Yaqin, Oʻrta Sharq, ayniqsa Oʻrta Osiyo va
Arab xalifaligi, islom tarixi, turkiy xalqlar tarixi, filologiyasi va etnografiyasi,
Afgʻonistan, Eron, Kavkaz orti va qisman Xitoy tarixiga oid asarlar yozgan.
Nashr qilingan 685 asaridan 320 tasi Oʻrta Osiyo tarixiga bagʻishlangan. Bartold
Shoʻro Sharqidagi xalqlarning alifbosini arabchadan lotinchaga oʻtkazishda faol
qatnashdi. Uning koʻpgina asarlari oʻzbek, tatar, qirgʻiz, turk, fors, arab, ingliz,
nemis va fransuz tillarida nashr qilingan. "Islom ensiklopediyasi"da 246 maqolasi
bilan qatnashgan. Bartold Oʻrta Osiyo xalqlari tarixi, etnologiyasi va
psixologiyasini chuqur oʻrgangan olim boʻlsada, Turkiston xalqi madaniyatini
obʼyektiv va haqqoniy baholay olmadi, maʼlum darajada uni kamsitdi. Bu uning
"Ulugʻbek va uning davri" asarida aniq seziladi. Chunki Bartold chor Rossiyasi
mustamlakachiligining ideologi edi, u yevropaliklarning osiyoliklardan ustunligi
gʻoyasini olgʻa surdi va shu ustunlikni ilmiy va mafkuraviy jihatdan asoslashga
xizmat qildi.6
V. V. Bartoldning “Mo‘g‘ullar bosqini davrida Turkiston” nomli klassik
asarining (1963 yilgi) nashriga yozilgan so‘z boshisida Bartold ulug‘ tarixchi deb
ta`riflangan edi. V. V. Bartoldning hayot yo‘li o‘z mazmuniga ko‘ra, yo‘qsak
iqtidorli va ko‘p qirrali olim faoliyatining tashkil topishi va rivojlanishining tipik
6 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov,
1971. B.113.
6
namunasidir. Yo‘qsak qattiyatlilik, halollik va fikrlashda dadillik, o‘ziga va
o‘zgalarga nisbatan qattiq talabchanlik xususiyatlariga ega bo‘lgan inson
Bartoldning ichki dunyosi ancha mo‘rakkabdir. Bartold doimo vaqtni qattiq
hisobga olar, o‘zining bo‘tun kuch va quvvatini ilmiy ishlarga bag‘ishlab, har
soat, har daqiqani unumli foydalanishga tirishardi. U nihoyatda ser g‘ayrat odam
edi. Bartoldning shogirdi professor A.Yu. Yakubovskiy ustozi to‘g‘risida: “u
naqilga aylanib ketgan zo‘r xotiraga va o‘zini soat yanglig‘ aniq harakat qiladigan
mexanizmga aylantirib yuborgan ishchanlik qobiliyatiga ega edi», — deb eslaydi.
Bartold keraksiz mavzulardagi tutriqsiz gap-so‘zlarni yomon ko‘rar, fan olamida
daydib yurgan tasodifiy kishilarga munosabati keskin va mo‘rosasiz edi.
(Akademik N. Yakubovskiy, Bartol’d hech kimning, agar u o‘zining tug‘ishgan
birodari bo‘lsa ham munofiqligini sira kechirmasdi, deb yozadi). Bartoldning oq
ko‘ngil, qalbi ochiq, kamtar, ilmdagi o‘z safdoshlariga sodiq do‘st, yosh olimlarga
g‘amxo‘r ustoz bo‘lgan chin inson ekanligini har kim ham darhol bilib ololmasdi
(«Ish sohasida,— deb eslaydi professor V.F.Minorskiy,— Bartold bilimdon, sodiq
do‘st hamda birovning talant va tashabbusini birinchi bo‘lib qo‘llab
quvvatlaydigan kishi edi”). Bartoldning olim sifatidagi butun ongli hayoti
o‘zining aql-zakovati va kuch-quvvatini bir umrga o‘zi tanlab olgan ilm sohasiga
baxshida etishning yorqin namunasidir. Vasiliy Vladimirovich Bartold 1869- yil
3-noyabrda Peterburgda “burjua oilasi”da dunyoga keldi. Uning otasi aslida
Rigalik bo‘lib, birja dalloli edi, onasi Peterburgdagi bir bank xo‘jayinining qizi
bo‘lgan. V. V. Bartoldning eslashicha, otasidan meros qolgan mablag‘ uning ilm
bilan mashg‘ul bo‘lish va o‘z ma`lumotini oshirish hamda ilm yo‘lidagi
sayohatlar uchun kerak bo‘lgan barcha xarajatlarning yuziga borib o‘tirmaslik
imkonini bergan. V. V. Bartol’d maktabda o‘qib yurgan chog‘laridayoq Shrq
xalqlari tarixi bilan qiziqib qoldi. 1887- yilda u Peterburgdagi 8-gimnaziyani oltin
medal bilan tamomlaydi. Usha yilning kuzida Peterburg universiteti Sharq tillari
fakul’tetining arab-fors, turk, tatar bo‘limiga o‘qishga kiradi. Bu erda u usha
zamonning
ko‘zga
ko‘ringan
sharqshunos
olimlari
N.I.Veselovskiy,
K.P.Patkanov, V. D. Smirnov, V. R. Rozen kabilardan leksiya tinglaydi.
7
Universitetda V. V. Bartoldning ilmiy qiziqishlari asosan, Yaqin va O‘rta Sharq
mamlakatlarining o‘rta asr tarixiga qaratildi. Olimning aytishiga qaraganda, uning
tarixga qiziqishini oila a`zolari ham ma`qullashgan. Otasining ma`lumoti keng (u
usha zamon kommersiya bilim yo‘rtini tugallagan edi) bulmasa ham, ilmning
qadriga yetar, o‘g‘lining bolalarcha bajargan dastlabki sodda tajribalarini, undagi
tarixchiga xos uncha- muncha talant uchqunlarini ko‘rib, o‘g‘lining ilmga bo‘lgan
intilishlarini qo‘llab-quvvatlaydi.7
Yosh olimning diqqatini, ayniqsa, O‘rta Osiyo ko‘proq o‘ziga tortdi. sakkiz
million nafar (XIX asr oxirlaridagi hisob bo‘yicha) aholisi bo‘lgan bu bepoyon
mamlakatni
chor
hukumati
rus
kapitalistlari
va
pomeshchiklrining
mustamlakasiga aylantirgan edi. O‘rta Osiyo mehnatkash ommasi chor
mustamlakachilarining, savdogar va boshqa tekinxo‘rlarning, shuningdek,
mahalliy ekspluatatorlarning zulmi ostida ezilib keldi. O‘rta Osiyo o‘sha vaqtlarda
iqtisodiy va texnik jixatdan qaloq va xalqi huquqsiz, qashshoq bir o‘lka
hisoblanardi. Lekin, ayni zamonda, u turli-tuman tabiiy imkoniyat va boyliklarga:
serhosil vohalar, bepoyon dasht va cho‘llar, baland tog‘lar, yashnagan vodiylar,
Sirdaryo va Amudaryo kabi daryolar hamda boshqa ko‘p narsalarga ega edi. O‘rta
Osiyoning yer osti boyliklari qariyb tekshirilmagandi. Lekin o‘sha vaqtlarda
uncha-muncha ma`lum bo‘lgan konlar bu o‘lkaning neft, toshko‘mir, turli qurilish
materiallari, nodir metallar kabi ko‘pgina qazilmalarga boy ekanidan darak
berardi.
Rossiya, Angliya, Germaniya, Fransiya, Turkiya, Misr va boshqa
mamlakatlarning kutubxona va muzeylarida O‘rta Osiyoga tegishli qadimiy
qo‘lyozmalar saqlangan bo‘lib, u asarlarda O‘rta Osiyo hududida sodir bo‘lgan
tarixiy voqealar va bu yerda yashovchi xalqlarning hayoti va turmushi to‘g‘risida
boy ma`lumotlar keltirilgan. Ular orasida Xorazmiy, Beruniy, Rudakiy, Ibn Sino,
Navoiy, Jomiy va boshqa buyuk olim, mo‘tafakkir va shoirlarning asarlari ham
bor edi. Bu qo‘lyozmalarning bir qismi o‘sha vaqtlarda mutaxassislar tomonidan
7 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov,
1971. B.113.
8
o‘rganilib, nashr etilgan va yevropa tillariga tarjima qilingan edi, lekin
qo‘lyozmalarning talay qismi qo‘l urilmagan holda kutubxona va arxivlarda
«o‘lik yo‘q» bo‘lib qalashib yotardi. Yuzlab va minglab qo‘lyozmalar esa ayrim
shaxslarning qo‘lida bo‘lib, bozorlarda sotilar va ko‘pincha, yuqolib ketardi.
Shunday qilib, O‘rta Osiyo tarixi bo‘yicha umumlashtirilgan katta va jiddiy
asarlar hali yaratilmagan edi. Bunday umumlashtirilgan asar yaratish uchun o‘sha
vaqtlarda olimlar qo‘lida faktik materiallar juda ham oz edi.8
Shuningdek, Bartold Eduard Meyer (1855—1930), Teodor Nel’deks
(1836— 1930) va boqsha taniqli olimlarning leksiyalarini tinglashga ham
muyassar bo‘ladi. Bartold chet ellarda bo‘lgan vaqtida Sharq tillari bo‘yicha o‘z
bilimini oshirdi, sanskrit tilini o‘rganishga kirishdi, Tabariy va boshqa sharq
mualliflari asarlari asosida O‘rta Osiyo, jumladan, turklar to‘g‘risidagi
ma`lumotlarni o‘rgandi. Bartold o‘zining xorijiy mamlakatlardagi mashg‘ulotlari
haqida ana shu safarining tashabbuskori hisoblanmish ustozi Rozenni muntazam
ravishda xabardor qilib turdi.
Xorijiy mamlakatlarga qilingan safar jarayonida O‘rta Osiyo to‘g‘risidagi
manbalarni chuqur o‘rganish bilan shug‘ullanish zarur degan fikr Bartoldni
butunlay qamrab olgandi. «Tarixiy rivojlanishning yevropa tarixi uchun ishlab
chiqilgan qonuniyatlarini yo‘llagan holda, qiyosiy usul yordamida O‘rta Osiyo
tarixining hali bir qismini o‘rganishga birorta kishi ham o‘rinib ko‘rmagan bo‘lsa
kerak,— deb yozgan edi Bartold Rozenga yo‘llagan maktublaridan birida,—
O‘rta Osiyo tarixidan jiddiyroq ilmiy kurs yaratishni hozir, tasavvo‘r qilish qiyin.
O‘z-o‘zidan ma`lumki, buni (O‘rta Osiyo tarixini) men yarata olmayman, lekin
vujudga kelishini o‘z asarlarim bilan (agar ulmasam va salomat bo‘lsam) aqalli
birmuncha tayyorlab ketish umididaman». Bartoldning bu maktub alohida
diqqatga sazovordir. Birinchidan, u yigirma uch yashar yosh olim tasavvo‘rida
O‘rta Osiyo va umuman, Sharq tarixi bo‘yicha kelajakdagi o‘z tadqiqotlarining
vazifa va usullari hozirdayoq shakllana borayotganidan darak berardi. Chunonchi,
8 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
9
u sharq tarixini o‘rganishda tarixiy rivojlanishning yevropa tarixi uchun ishlab
chiqilgan qonuniyatlarni qo‘llagan holda qiyosiy usuldan foydalanishni o‘rtaga
tashlaydi. Bu qonuniyatlarni sharq tarixini o‘rganishga tadbiq qilish to‘g‘risnda
yosh olim ilgari so‘rgan fikr usha vaqtlarda shubxasiz progressiv xarakterga ega
edi. Ikkinchidan, agar Bartoldning olim sifatidagi keyingi faoliyati nazarga olinsa,
mazkur xat o‘ziga xos bashorat xarakteriga ega bo‘lganini bilib olish mumkin.
Nihoyatda kamtar va o‘ta talabchan Bartold O‘rta Osiyoning ilmiy tarixini
yaratish vazifasi o‘z zimmasiga tushishini aslo o‘ylamagan va bu xususda o‘z
vazifasini shu tarixning «vujudga kelishini aqalli birmuncha tayyorlash»dan iborat
deb bilgan edi. Bartol’d bu vazifani sharaf bilan va o‘z zamonasi uchun imkoni
bo‘lgan maksimal darajada ado etdi (O‘rta Osiyoning chinakam va o‘zil-kesil
tarixi esa 1917 yildan so‘ngina olimlarining jamoaviy kuch-g‘ayratlari bilan
yaratildi ).9
Bartold asarlari quyidagi to‘qqiz jildda o‘nta kitob bo‘lib nashriyotdan chiqdi:
I jild. Mug‘ullar bosqini davrida Turkiston.
II jild. 1-qism. O‘rta Osiyo tarixi bo‘yicha umumiy ishlar. Kavkaz va Sharqiy
Yevropa tarixi bo‘yicha ishlar.
II jild. 2-qism. O‘rta Osiyo tarixining ayrim muammolari bo‘yicha ishlar.
III jild. Tarixiy geografiya bo‘yicha ishlar.
IV jild. O‘rta Osiyo va unga chegaradosh bo‘lgan mamlakatlarning arxeologiyasi,
numizmatikasi, epigrafikasi va etnografiyasi bo‘yicha ishlar.
V jild. Turkiy va mug‘ul xalqlarining tarixi va filologiyasi bo‘yicha ishlar.
Markaziy Osiyo va Uzoq Sharq tarixi bo‘yicha ishlar.
VI jild. Islom va arab xalifaligi tarixi bo‘yicha ishlar.
VII jild. Eron va Afroniston tarixi va filologiyasi bo‘yicha ishlar.
VIII jild. Manbashunoslik bo‘yicha ishlar.
IX jild. Sharqshunoslik tarixi bo‘yicha ishlar.
9 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov,
1971. B.113.
10
1.2. V.V. Bartoldning Markaziy Osiyoga birinchi ilmiy safari
1893-yilda V. V. Bartold O‘rta Osiyoga birinchi ilmiy safar qiladi. Rassom
va etnograf S. M. Dudin hamroh bo‘lgan ushbu safardan maqsad «bu o‘lkaning
o‘tmishi to‘g‘risidagi yozma ma`lumotlarga qo‘shimcha ularoq qadimiy xalqlar
manzilgohlaridan qolgan izlar to‘g‘risida ma`lumotlar to‘plash hamda qadimiy
shahar va istehkomlar xarobalarining mumkin qadar qisqacha ta`rifini
keltirish»dan iborat edi. Usha vaqtlarda olimlarning O‘rta Osiyo bo‘ylab qiladigan
safari ma`lum o‘quv, jismoniy chidamlilik, yo‘lning xilma-xil azob-o‘qubatlarini
chidam bilan yenga olish talab etiladigan juda mushkul ish ekaniga qaramay,
Bartold o‘z oldiga qo‘ygan vazifani bajarishda nihoyatda g‘ayrat ko‘rsatdi.
(Bartold Toshkentga kelishi bilan Chimkent — Avliyoota yo‘nalishi va
undan keyin Talas daryosi (Oxum degan joydan shimolga, Dmitrievskoy
qishlog‘idan janubga tomon) bo‘ylab safarga junadi. Bu yo‘nalish yo‘lida
uchragan bir qancha qadimgi manzilgohlar va ayrim yodgorliklar ko‘zdan
kechirildi va tavsifi yozib olindi.) Yo‘lda sodir bo‘lgan baxtsiz hodisa (otdan
yiqilib oyogi sinadi) sababli, Bartold Toshkentga qaytishga majbo‘r bo‘ladi va
shahardagi harbiy gospitalga yotqiziladi. U Toshkentda qishni o‘tkazishga
majbo‘r bo‘ladi. Bu hol O‘rta Osiyoni o‘rganish sohasida mahalliy arboblar bilan
uzoq yillik aloqalarining boshlanishiga asos bo‘ldi. Bartold hayoti va faoliyatining
ana shu yillari to‘g‘risida alohida to‘xtalib o‘tish o‘rinli bo‘lar edi. Usha vaqtlarda
O‘rta Osiyoda madaniy kadrlar nihoyatda oz edi. Lekin vaqtning o‘tishi bilan ana
shu kam sonli mahalliy ziyolilar orasidan O‘rta Osiyoning tarixiy o‘tmishi bilan
chuqur va beg‘araz qiziquvchi kishilar guruhi (mansabdorlar, o‘qituvchilar,
vrachlar, injenerlar va boshqa soha mutaxassislari) vujudga keldi. Ular qadimiy
yodgorliklarni (qo‘rg‘on, maqbaralarni, eski binolar xarobalarini) ro‘yxat qilish va
ularning tavsifini yozib borish, tasodifiy topilmalarni (tanga-chaqalar, sopol va
metall buyumlar) yig‘ish va saqlash, xalq afsonalari va o‘lkaning o‘tmishi
to‘g‘risidagi rivoyatlarni yozib borish hamda Sharq qo‘lyozmalarini o‘rganish
yo‘li bilan bu o‘lka to‘g‘risida zarur ma`lumotlar to‘plashga harakat qildilar. Ular
11
orasida maxsus tarixiy tayyorgarlikka ega bo‘lgan kishilar nihoyatda oz edi.
Borlari esa havaskor o‘lkashunoslar edi, xolos. Shuning uchun ham ular g‘ayri
ixtiyoriy xatoliklardan, ishda sodir bo‘ladigan kustarchilikdan ularni ogohlantirib,
faoliyatlarini to‘g‘ri yo‘lga yunaltirib to‘ruvchi mutaxassis olimlarning maslahat
va takliflariga hali juda muhtoj edilar.10
Mahalliy o‘lkashunoslar Bartoldni o‘zlarining sodiq va sevimli ustozi
hamda rahbari deb qabul qildilar. Bartold bilan ular orasida mustahkam ilmiy
aloqa o‘rnatildi, doimiy yozishmalar olib borildi. Bu aloqalar keyinchalik ham
davom etdi. Shuni ishonch bilan ta`kidlash mumkinki, yirik olim bilan uning
kichik kasbdoshlari, mahalliy o‘lkashunoslar, jumladan, 1895 -yilda Bartoldning
o‘z ko‘magi bilan Toshkentda vujudga kelgan Turkiston arxeologiya havaskorlari
tugaragi a`zolari o‘rtasidagi yaqin va davomli o‘zaro foydali hamkorlikning bu
singari boshqa biror namunasi butun vatan o‘lkashunosligi tarixida ko‘rilmagan
edi. Mazkur ilmiy o‘lkashunoslik tugaragi 1917-yilgacha, ya`ni yigirma yildan
ko‘proq vaqt davom etib, qadimgi O‘rta Osiyo yodgorliklarini hisobga olish,
tavsiflash va ularni o‘rganish ishiga ko‘p hissa qo‘shdi. Bartoldning mahalliy
sharqshunoslarga ko‘rsatgan yordami qanchalik zo‘r bo‘lganini, masalan, shunday
faktdan bilish mumkin. O‘tgan asrning 80-yillari oxirlarida taniqli havaskor
sharqshunos N. S. Likoshin o‘rta asr tarixchisi Abu Bakr Muhammad bin Ja`far
an-Narshaxiyning O‘rta Osiyo tarixi bo‘yicha eng muhim manbalardan biri
hisoblangan «Tarixi Narshaxiy» nomli kitobini forschadan rus tiliga tarjima qiladi.
Bu kitob Buxoro tarixi va tarixiy topografiyasi bo‘yicha juda ko‘p ma`lumotlarni
o‘z ichiga olgan katta asar edi. Shuning uchun ham uning Likoshin tomonidan
tarjima qilinganligi mahalliy ilmiy hayotda muhim hodisa va Sharqshunoslik
tarixida diqqatga sazovor voqea bo‘ldi. Likoshin mazkur asar tarjimasiga ko‘p
mehnat sarflagan bo‘lsada, lekin bu ishning barcha qiyinchiliklarini oxirigacha
yenga olmadi. Narshaxiy tekstida Likoshin tushunolmagan ba`zi so‘zlar, iboralar
hamda parchalar uchrardi. Bartold Likoshin tarjimasini ma’qulladi va unga
10 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov,
1971. B.113.
12
muharrir bo‘lishga rozi bo‘ldi. Tarjima 1897-yilda Tashkentda chop etildi.
Bartold Likoshin tarjima qilgan mazkur kitobni tazfir qilibgina qolmay, shu bilan
birga, Narshaxiy asaridagi murakkab joylarning rus tiliga to‘g‘ri va aniq tarjima
qilinishiga hamda uni ilmiy izohlar bilan to‘ldirishga ham yordam qildi. Tarjima
jarayonida shunday vaqtlar ham bo‘ldiki, Likoshin ayrim mujmal joylarga duch
kelib qolib, tarjimani davom ettirishdan voz kechishga borib etadi. Shunday
kezlarda Bartold Likoshinga dalda berib, boshlagan ishining muvaffaqiyatli
tugallanajagi to‘g‘risida unda ishonch to‘g‘diradi. Natijada Bartoldning o‘lkan
yordami tufayli tarjima nashrga tayyor bo‘ladi.11
Bartoldning safardan oldin O‘rta Osiyo tarixiga oid yozma manbalarni
sinchiklab o‘rganib chiqqanligi hisobotning yuksak darajada, sifatli chiqishiga
sababchi bo‘ldi. Mana u manbalar: xitoy tarixchilarining J-Degin, YU. Kloprot, N.
Ya,Bichurin tomonidan to‘plangan mo‘g‘ullargacha bo‘lgan davrga oid
ma`lumotlari, Syuan-Szan sayohatlari, IX—X asrlardagi arab geograflarining
ma`lumotlari, Xitoy va yevropa sayyohlarining mo‘g‘ullargacha bo‘lgan davrga
oid ma`lumotlari, «Mo‘g‘ullar tarixi bo‘yicha musulmon tarixchilarining asarlari».
Bu manbalar ro‘yxatini Bartold o‘z hisobotining so‘z boshisida keltirgan.
1898-yilda V. V. Bartol’d «Yettisuv tarixidan ocherk» nomli asarini nashr
qildirdi. Bu asarda olim birinchi bo‘lib eradan avvalgi II asrdan to XVIII asrning
ikkinchi yarmi boshlarigacha bo‘lgan davrdagi Yettisuv tarixining yig‘ma va
ilmiy jihatdan aniq mulohaza berishga intildi. Bu asar Bartoldning fikricha, eng
muvaffaqiyatli chiqqan bo‘lib, uning ilmiy ijodiyotida ko‘zga ko‘rinarli o‘rinni
egalladi va hozirgi kungacha o‘zining ilmiy ahamiyatini yo‘qotgani yo‘q.
Bartoldning 1896-yil 8-aprelda universitetda o‘qigan birinchi leksiyasi
«Chingizxon imperiyasining tashkil topishi» degan mavzuga bag‘ishlangan. Shu
narsa diqqatga sazovorki, yosh olim bu imperiyaning tashkil topishiga o‘z
leksiyasida ayrim mo‘g‘ul hukmdorlari va ularning guruhlari manfaatining
xokimiyat uchun bo‘lgan kurashda o‘zaro to‘qnashuvlariga yoki qabilalar va
11 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
13
urug‘lar o‘rtasida yuz bergan ko‘rashlarga emas, balki ko‘proq, XII asr oxirlari va
XIII asr boshlarida mo‘g‘ul jamiyatning ichkarisida yuz bergan ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarga, ya`ni sinfiy ko‘rashlarga bog‘lab tahlil qildi. Bartoldning fikricha,
Chingizxon so‘zining chin ma`nosida «xalq rahbari» emas, u vujudga keltirgan
davlat tuzumi mutlaqo aristokratik xarakterga ega edi. Temuchin (Chingizxon)
o‘zini qo‘llab-quvvatlagan sahro aristokratlari (nuyonlar, ko‘chmanchi chorvador
a`yonlar) ning rahnamosi va ular manfaatining ifodachisi bo‘lsa, boylik yoki
shon-shuhrat emas, balki kundalik tirikchilik g‘amini o‘ylagan oddiy xalq esa
Jamirat qabilasi rahbarlaridan biri - Deamuh atrofiga jipslashdi, deb ko‘rsatadi
Bartold. Bartoldning Chingizxon imperiyasi tashkil topishi sabablari to‘g‘risidagi
bu qarashlari uning murakkab va kam o‘rganilgan masala tahliliga puxta uylab
yondashganidan dalolat beradi.12
Bartold 1365-yilgi voqealar tafsilotini bayon qiluvchi bir qancha yozma
manbalarning ma`lumotlaridan foydalanib (shu vaqtgacha bu ma`lumotlar
yevropa faniga Juvayniy asarlaridan olingan parchalardan ma`lum edi) birinchi
bor Samarqanddagi sarbadorlar qo‘zg‘olonining paydo bo‘lishi va borishining
keng manzarasini gavdalantirdi. Bunda u mazkur qo‘zg‘olonning hech qanday
diniy sabablarsiz, mahalliy noib va uning qarindoshlari zulmi natijasida yuz
berganligini ta`kidlaydi. Bartol’dning sarbadorlar qo‘zg‘oloni to‘g‘risidagi
maqolasi birinchi rus revolyutsiyasi boshlangan yillarda bosilib chiqdi. Maqolada
ijtimoiy xarakterga ega bo‘lgan bir qator iboralarning («hunarmandlar sinfidan
chiqan va aslzodalar quvg‘iniga duchor bo‘lgan kishi», «ishchilar sinfining
vakillaridan biri», «studentlar va ishchilar tomonidan hokimiyatni qo‘lga olish»
singari) ishlatilishi, ehtimol, ma`lum darajada xuddi ana shu sharoit bilan bog‘liq
bo‘lgandir. Lekin shuni ham unutmaslik kerakki, «sinfiy kurash» kabi iboralar,
hatto Bartoldning dastlabki (1899 yillardagi) asarlarida ham uchraydi. Holbuki,
o‘sha
vaqtdardagi
ko‘pchilik
sharqshunos
olimlar
o‘tmishdagi
ozodlik
harakatlarini o‘rganishdan o‘zlarini chetga olishni afzal ko‘rdilar, ular inqilobdan
12 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov,
1971. B.113.
14
qo‘rqib, undan xazar qilishar, «sinfiy kurash», «xalq qo‘zg‘olonlari» va shu kabi
iboralarni tilga olmaslikka tirishar edilar.13
II BOB. V.V. BARTOLD ASARLARIDA O‘RTA OSIYOLIK
ALLOMALARNING ASARLARINING O‘RNI VA TARIXSHUNOSLIGI.
2.1. Bartold asarlarining Markaziy Osiyoni o‘rganishdagi qo‘shgan hissasi
Bartold har tomonlama chuqur o‘rganib chiqqan bir qancha o‘rta asr
mualliflarining (Gardiziy, al-G‘arnatiy. Nasafiy, Bakran, Juvayniy, Damdulloh
Qazviniy, Hofiz Abru va boshqalarning) qo‘lyozma asarlaridagi O‘rta Osiyo
tarixiga oid ma`lumotlarni o‘z tadqiqotiga asos qilib oladi.
Qo‘lyozmalar ustida ishlash jarayonida Bartoldning ajoyib iste`dodi —
Sharq qo‘lyozmalaridan fan uchun eng foydali barcha narsalarni ajratib ola
bilishdek hayratomuz qobiliyati yaqqol ko‘rindi. Bu narsa yuzaki qaraganda oddiy
bo‘lib ko‘rinadigan ish emas, aslo. Chunki mazkur qo‘lyozmalarning mualliflari
to‘rli xil madaniy va bilim darajasiga, saviyaga, his, did va kayfiyatga ega hamda
o‘z zamonasi voqeligiga to‘rlicha baho beruvchi kishilar edi. Lekin bu
qiyinchilikning bir tomoni edi, xolos. Bundan tashqari, qo‘lyozmalarda muayyan
tarixiy voqealar to‘g‘risida, ma`lum bir davlat arbobi haqida va boshqa xususlarda
keltirilgan ma`lumotlarning hammasini ham to‘g‘ri deb bo‘lmasdi. Aksincha,
qadimgi qo‘lyozmalarda faktik ma`lumotlar, aksari, afsonalarga, ishonchli
ma`lumotlar esa ishonib bo‘lmaydigan naqllarga qo‘shilib ketgan bo‘lardi.
Ba`zan qo‘lyozma mualliflari o‘z ko‘zlari bilan ko‘rgan, o‘zlari yaxshi
bilgan voqea-xodisalarni yozsalar, ba`zi vaqtlarda turli voqealar to‘g‘risida
birovlardan eshitgan narsalarini yozishardi, birovlar esa mazkur ma`lumotlarni
o‘z navbatida boshqa kishilardan eshitgan bo‘lardi. Bundan tashqari, ko‘p
qo‘lyozmalar ma`lum vaqt mobaynida bir emas, bir qancha kishilar tomonidan
13 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
15
kuchirilgan va buning ustiga qo‘lyozmaning asl nusxasi emas, ko‘chirilgan
nusxasi bo‘lardi. Bu xildagi qo‘lyozmalarda ko‘pincha, to‘rli chalkashliklar va
hatto kuchiruvchilarning o‘zlari kiritgan qo‘shimcha va tuzatishlar uchrardi.
Shuningdek, ayni bir voqea turli mualliflar tomonidan har xil bayon etilgan,
shahar va qishloqlarning nomlari turlicha ko‘rsatilgan bo‘lib, ularning geografik
o‘rni va oralaridagi masofa taxminan hamda noaniq keltirilgan hollar ham
uchraydi.
Shunga ko‘ra, Sharq qo‘lyozmalarini o‘rganuvchi olimlardan qo‘lyozma
tekstlariga tanqidiy munosabatda bo‘lish, ularni chuqur rahlil qila bilish, bir xil
qo‘lyozmalardagi ma`lumotlarni boshqa qo‘lyozmalarda keltirilgan ma`lumotlar
bilan sinchiklab solishtirish, to‘g‘ri narsalarni noto‘g‘ri narsalardan farqlay bilish,
ular orasidan muayyan tarixiy faktga oid bo‘lgan eng muhim ma`lumotlarni
saralab ola bilish, bir muallif ma`lumotlarini boshqa muallif ma`lumotlari bilan
to‘ldirish kabi mashg‘ulotlarning uddasidan chiqish talab qilinardi.14
Bartold tadqiqotchilarga xos barcha xislatlarga mukammal ega bo‘lgan
ajoyib olim edi. Shu tufayli u Turkistonning mo‘g‘ul bosqini davridagi murakkab
va kam tekshirilgan tarixini shu qadar yaxshi va ilmiy jihatdan asosli qilib yoritib
berishga erishdi. Bartold “Mo‘g‘ullar bosqini davrida Turkiston” asarida
sharqshunos akademik S. F. Oldenburg so‘zlari bilan aytganda, ishda asoslilik va
bir ishni oxirigacha yetkazishga qobillik kabi o‘ziga xos xislatlari ochiq namoyon
bo‘lgan. «Bu asar - deydi Oldenburg,— hozirgacha O‘rta Osiyo tarixi bo‘yicha
asosiy qo‘llanma bo‘lib kelmoqda». Bartoldning “Mo‘g‘ullar bosqini davrida
Turkiston” mavzusidagi dissertatsiyasini yoqlash marosimi zo‘r muvaffaqiyat
bilan o‘tdi. Birinchi rasmiy opponent professor N. I. Veselovskiy “Turkiston
tarixini o‘rganayotgan har qanday tadqiqotchining Bartold kitobini qo‘liga olmay
iloji yo‘q” deganida batamom haq edi. Fakultet kengashining Bartoldga mashxur
asari uchun Sharq tarixi doktori degan ilmiy daraja berish to‘g‘risidagi taklifini
universitet kengashi ma`qullaydi. V. V. Bartoldning «Turkiston» kitobi, —
14 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov,
1971. B.113.
16
deyiladi kengash protokolida, — haqiqatan ham fanga qo‘shilgan nihoyatda katta
hissa bo‘ldi, u avtorga yo‘qsak sharaf keltiradi.15
Bartold Sharq tarixi doktori ilmiy darajasi uchun dissertatsiya yoqlagandan
so‘ng ko‘p o‘tmay, 1901-yil 10-avgustda Peterburg universitetining o‘zi uchun
jonajon bo‘lib dolgan Sharq tillari fakultetiga shtatdan tashkari professor, 1906-yil
21-yanvardan boshlab esa shtatli professor lavozimiga tayinlanadi. 1906-yildan
1918-yilga qadar fakultet sekretari vazifasini bajaradi.
Bu vaqtga kelib, yuqorida ko‘rib o‘tganimizdek, Bartoldning juda boy,
lekin juda kam o‘rganilgan tarixiy o‘tmishga ega bo‘lgan bepoyon o‘lka
hisoblanmish O‘rta Osiyo tarixi muammolariga qizikishi to‘la shakllanadi.
Bartold o‘zini «asosan O‘rta Osiyo tarixchisi» deb atay boshlaydi. «O‘rta Osiyo
tarixi bilan shug‘ullanuvchi har bir kishi,—-deydi u, — ma`lum darajada, filolog
bo‘lmog‘i kerak».
1902-yilda Bartold O‘rta Osiyo ikkinchi marta safar qiladi. Bu gal ham u
O‘rta Osiyoning tarixiy o‘tmishini zo‘r qiziqish bilan o‘rganadi. Bu narsa Sharq
qo‘lyozmalari ustida ishlash uning eng jonajon ilmiy mashg‘uloti, butun hayoti
davomida asosiy ishi bo‘lganidan yana bir marta dalolat beradi. Uning o‘zi ham,
O‘rta Osiyoga qilingan safarlari orasida eng foydalisi 1902-yildagi safari
bo‘lganini, chunki bu vaqtda mahalliy mutaxassis xodimlar bilan aloqani yo‘lga
quyish va kengaytirishdan tashqari, asosan, qo‘lyozma yodgorliklari bilan ko‘proq
tanishganini alohida ta`kidlaydi: hali hech kim tomonidan foydalanilmagan boy
manbaalarga ega bo‘lgan Sharq tarixini o‘rganib, undagi qo‘lyozmalarni o‘qir
ekansan, ko‘pincha, o‘zingni xuddi qadimiy shaharlar o‘rnini kavlab, yangi dunyo
ochayotgan ixtirochi singari tasavvur qilib, zavq-shavqatlarga to‘lasan kishi, - deb
yozadi Bartold,
Bartold O‘rta Osiyoga kelishi bilan o‘lkadagi xususiy hamda jamoatga
qarashli qo‘lyozma to‘plamlarini ko‘zdan kechirishga katta e`tibor beradi. Bunda
15 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
17
o‘zining maxsus mashg‘uloti hisoblanmish O‘rta Osiyo tarixiga oid asarlarga
alohida e`tibor qildi.
Bartold Toshkentga kelganida Turkiston xalq kutubxonasidagi «Temur
tarixi» (Jahongirning hayotlik vaqtida G‘iyosiddin Ali tomonidan yozilgan) va
XVI asr o‘rtalarida xivalik Utemish Hoji tomonidan yozilgan «Juchiylar tarixi»
kitoblarini ko‘zdan kechirdi va bu har ikki qo‘lyozmaning to‘la tavsifini yozdi.
Bartold generalmayor Jo‘rabek tomonidan yig‘ilgan qulyozmalar to‘plamidan
Rashididdinning mo‘g‘ullar tarixiga oid va Maxmud bin Valining tarixiy
asarlarini topdi. O‘tkir zehnli Bartold qadimgi qo‘lyozmalar orasida ba`zi
hujjatlarning (ko‘proq vaqf hujjatlari singari) qalbaki ekanini payqagan va
aniqlagan hollar ko‘p bo‘lgan. Masalan, Bartold 1401 yilda guyo Amir Temur
tomonidan Sig‘noq saidlariga berilgan «Temur yorliqlari» shunday qalbaki hujjat
ekanligining va hatto uning uslubiga qarab hujjatning yozilgan aniq vaqtini (XVI
asrning ikkinchi yarmi) ham aniqlay oldi. Bartold Turkiston arxeologiya
havaskorlari tugaragining faxriy tashkilotchia`zosi sifatida uning 1902-yil 16 -
avgustda bo‘lib o‘tgan majlisida ishtirok etdi va so‘zga chiqib, o‘zining O‘rta
Osiyo bo‘ylab qilayotgan safari natijalari to‘g‘risida tugarak a`zolariga axborot
berdi. Bartoldning bu safari sharqshunoslik sohasida uning mahalliy xodimlar
bilan bo‘lgan aloqasini yanada mustahkamladi.16
Bundan tashqari, Bartold avtorlardan biri sifatida «Turkestanskie
vedomosti», «Ukraina» («Chekka o‘lka» ma`nosida), «Russkiy Turkestan»,
«Samarkand» va «Turkiston» singari mahalliy gazetalarga maqola yozib turishni
o‘zining
vazifasi
deb
bilardi.
Bartold
Peterburgdalik
chog‘ida
ham
«Turkistonliklar» bilan qizg‘in va mastakam aloqasini tark etmadi. O‘zbekistan
SSRda xizmat ko‘rsatgan o‘qituvchi, rus geografiya jamiyati Turkiston
bo‘limining sobiq sekretari N. P. Arxangelskiy shunday eslaydi: «Vasiliy
Vladimirovichning usha vaqtlarda Peterburgda ta`lim olib to‘rgan Turkistonlik
talabalarga ko‘rsatgan g‘amxo‘rligini alohida ta`kidlash lozim. Inqilobdan ilgari
16 Axmedov B. Таriхdan saboqlar -Т., 1996i. 7.Bronshtein А. “Меtodika istoricheskogo issledovaniya”. Rostov,
1971. B.113.
18
Peterburgda «keksa Turkistonliklar» deb nomlanuvchi va ilgari o‘zoq vaqt
Turkiston o‘lkasida istiqomat qilgan va ishlagan bir qancha shaxslar yashardi.
Ularning ko‘pi Turkiston talabalari hamshaharlik uyushmasiga qo‘llaridan
kelgancha yordam berishni o‘z burchlari deb bilishardi. Xatto Peterburgda
o‘qiyotgan Turkistonlik talabalarga yordam jamiyati ham tashkil etilgandi. Bu
jamiyatning aktiv a`zolaridan biri V. V. Bartold edi.17
1902-yili Bartoldning O‘rta Osiyo bo‘yicha «Orol dengizi va Amudaryo
etaklari to‘g‘risida qadim zamonlardan to XVII asrgacha bo‘lgan ma`lumotlar»
nomli yana bir katta asarining mahalliy nashri dunyoga keldi. Bu kitob
Bartoldning tarixiygeografik tadqiqotlari bo‘yicha birinchi yirik asari edi. Bu
tadqiqotlar olimga O‘rta Osiyoning tarixiy geografiyasini yaratuvchisi degan
sharafli nom keltirdi. Bartold o‘z tadqiqotlarida ana shu tarixiy-geografik
ma`lumotlardan bizning zamonamizdagi xalq xo‘jaligi muammolarini, ayniqsa,
Turkistonni sun`iy sug‘orish muammolarini hal etishda ham kerakli va muhim
yordamchi material sifatida foydalanishga intiladi. Turkistonning o‘ziga xos
tabiiy sharoitida sun`iy sug‘orish muammosi xususan juda dolzarb masala edi.
Bartoldning O‘rta Osiyo tarixiga doir maqolalari orasida, xususan, «1365
yilgi Samarqand xalq harakati» (1907) nomli maqolasi alohida diqqatga
sazovordir. Bu maqola Bartoldning o‘rta asrlarda Sharqda ruy bergan ijtimoiy
(xalq) harakatlari tarixiga nixoyatda qiziqish bilan qaraganidan dalolat beradi.
Muallif o‘z maqolasida bu harakatlarning tarixdagi roli va o‘rni to‘g‘risida to‘g‘ri
fikrlar bayon qiladi. Jumladan, Bartold 1365-yilgi Samarqand voqealarini
musulmon Sharqida ham odatda taxmin qilganlaridan ko‘ra ko‘proq sodir bo‘lib
turgan ijtimoiy harakatlar jumlasiga kiritadi. Shu bilan birga Bartold, maqolada,
garchi vaqtincha bo‘lsa ham, yakka hukmronlikni batamom bartaraf qilgan va
ijtimoiy o‘z-o‘zini anglash bilan, shahar hayotining rivojlanishi bilan, savdo-
sanoatchilar sinfining paydo bo‘lishi bilan bog‘liq bo‘lgan harakatlarni ham shu
jumlaga kiritadi. 1365-yil voqealari mo‘g‘ullarning bosqinchilik siyosatlariga
17 Лунин Б.В. Жизнь и деятельность академика Бартольда //Средняя Азия в отечественном востоковедении.
Ташкент: Фан. 1981. – 223 с.
19
qarshi, ularga qushilgan mahalliy turalarga qarshi, ular o‘rnatgan tartibotga qarshi
bo‘lgan va dehqonlar, hunarmandlar, qullar tomonidan qizg‘in qullab-
quvvatlangan sarbadorlar qo‘zg‘oloni tarixining yorqin sahifalaridan biri edi.
2.2. Afrosiyobning ochilishi va Amudaryo masalasi.
Bartoldning o‘zi bir necha bor ta`kidlab o‘tganidek, yozma manbalar ustida
ishlashga bo‘lgan qiziqishi uni O‘rta Osiyoning iqtisodiy hayotini jonlantirish
uchun o‘lkaning tabiiy resurslarini ishga solishda ozmi-ko‘pmi foyda keltirish
istagidan aslo qaytarolmadi. Bartoldning yuqorida aytilgan asariga kelganda shuni
aytish kerakki, u tarixchilar, geograflar, geologlar va boshqa soha olimlarining
diqqatini ilgaridan o‘ziga jalb qilib kelayotgan Amudaryo muammosiga bevosita
aloqador edi. O‘rta Osiyoning eng yirik suv yo‘li bo‘lmish Amudaryo eng qadim
zamonlarda Kaspiy degiziga quyilganmidi? O‘zboy Amudaryoning qurib qolgan
o‘zani bo‘lganmi yoki u qadim zamonlarda dengiz bug‘ozi bo‘lgan joyning
o‘zimi? Tabiiy-ilmiy bilimlarning vakillarigina emas, arxeologlar, tarixchilar,
sharqshunoslar ham bu muammolarni hal etishga rosa o‘rinib ko‘rganlar. Biroq
revolyutsiyadan ilgari o‘tgan tarixchi-sharqshunoslardan birontasi ham bu ishga V.
V. Bartold singari ulkan hissa qo‘sha olmadilar. Bartoldning «Orol dengizi va
Amudaryo etaklari to‘g‘risida ma`lumotlar» asari Orol dengizi va Amudaryo
etaklari (Xorazm vohasi va uning atrofidagi tumanlar) to‘g‘risidagi musulmon
avtorlari keltirgan ma` lumotlarning, jumladan, gidrogeografiya, irrigatsiya va
boshqa masalalarga doir ma`lumotlarning juda keng bayoni va tanqidiy analizi edi.
Bu yerda ham Bartold tarixiy geografiya sohasida o‘z prinsiplariga sodiq qoladi.
Bartoldning tarixchi sifatidagi birinchi navbatdagi vazifasi, uning o‘z so‘zicha,
«Amudaryoning qayoqqa quyilishi to‘g‘risidagi ma`lumotlarnigina aniqlashdan
emas, balki mahalliy sharoitning xarakterini aniq bilib olish uchun Amudaryo
Kaspiy dengiziga quyilgan qadim zamonlarda mavjud bo‘lgan joylar va sodir
bo‘lgan voqealar to‘g‘risidagi ma`lumotlarni to‘plash»dan iborat edi. Bartoldning
fikricha, «O‘zi sug‘orib o‘tgan mamlakatlarning butun hayotini belgilovchi ana
shu daryoning qadim zamonlarda qaysi tomonga qarab oqanligi masalasi yer