Xalqaro baholash dasturlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari.
Yuklangan vaqt
2024-10-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
17,3 KB
Xalqaro baholash dasturlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari.
Mavzu rejasi:
1. Xalqaro baholash dasturlari haqida umumiy tushunchalar va ularning
o‘ziga xos xususiyatlari.
2. Xalqaro baholash dasturlari metodologiyasi.
3. PISA – o‘quvchilarni ta’limiy yutuqlarini baholash xalqaro dasturi.
4. PIRLS – matnni o‘qish va tushunish darajasini aniqlovchi xalqaro
tadqiqot.
5. TIMSS – maktabda matematika va aniq fanlar sifatini tadqiq qiluvchi
xalqaro monitoring.
6. ISILS – kompyuter va axborot savodxonligi bo‘yicha xalqaro tadqiqot.
Xalqaro baholash dasturi talablari asosida ta’lim shakl, metod va vositalari
yordamida o‘quvchilar kompetentsiyalarini shakllantirish.
Xalqaro baholash dasturlarining ahamiyati nimada?
So‘nggi yillarda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar natijasida
ulkan iqtisodiy o‘sish ko‘rsatkichlariga
erishilayotganligi barcha sohalarda malakali kadrlar va yetuk mutaxassilarga
bo‘lgan talabni yanada oshirmoqda. Bu o‘z-o‘zidan o‘quvchilarimizning darslarga
qiziqish xususiyatini oshirish va o‘qituvchilarning har tomonlama ta’lim- tarbiyaga
e’tiborini kuchaytirishni talab etadi. Yuqoridagi talablarning ta’lim tizimi uchun
juda muhim ekanligi, aksariyat xorijiy davlatlardagi kabi ta’lim va fan sohalari
rivojlanishini baholash va monitoring qilish orqali ta’lim sifatini oshirishga
qaratilgan ilg‘or tajribalarni sohaga jalb qilish kerakligini anglatadi.
Ta’lim sifatini baholash xalqaro tadqiqotlarida ishtirok etish O‘zbekistonga
nima beradi?
Milliy ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim mazmunini, pеdagog kadrlar
tayyorlash va ularning malakasini oshirish dasturlarini takomillashtirish
hamda mutaxassislar tomonidan darsliklarning yangi avlodini yaratishda
qo‘llaniladi.
Tadqiqotlarda olingan natijalar mamlakatdagi ta’lim sifati va uning xalqaro
standartlarni
hisobga
olgan
holda
egallagan
o‘rni
to‘g‘risida
xulosalarchiqarishimkoninibеradi.
Xalqaro tadqiqotlar ta’lim sohasidagi milliy tadqiqotlarni sifatli o‘tkazishga
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Xalqaro standartlar darajasida yuqori iqtisodiy samaraga asoslangan milliy
baholash tizimini yaratish imkonini bеradi.
O‘zbеkistonda turli tashkilotlarning yеtakchi mutaxassislarini jalb qilgan
holda xalqaro tadqiqotlarda ishtirok etish orqali mahalliy mutaxassislarimizda
monitoring tadqiqotlarini o‘tkazish madaniyati rivojlanadi, ta’lim sifatini
baholashning xalqaro standartlarga moslashuviga olib kеladi.
Milliy
ta’lim
sifatini
baholashdagi
nazorat
matеriallarini
xalqaro
tadqiqotlarda
qo‘llaniladigan
nazorat
matеriallari
sifatidarajasidaishlabchiqishimkoninibеradi.
Qanday xalqaro baholash dasturlari mavjud?
PISA–o‘quvchilarni ta’limiy yutuqlarini baholash xalqaro dasturi
PIRLS–matnni o‘qish va tushunish darajasini aniqlovchi xalqaro tadqiqot
TIMSS–maktabda matematika va aniq fanlar sifatini tadqiq qiluvchi xalqaro
monitoring
TALIS –o’qitish va o’rganish xalqaro tadqiqoti
Kabi bir qator xalqaro dasturlar mavjud bo‘lib, ular rivojlangan davlatlardagi
ta’lim sifatini yanada oshirishdagi mezon sifatida keng qo‘llanilmoqda.
PIRLS -Progress in International Reading and Literacy Study
4-sinf o‘quvchilarining matnni o‘qish va tushunish darajasini baholashga
mo‘ljallangan. Mazkur xalqaro dastur boshlang‘ich sinflarda tashkil
etiladigan ta’lim-tarbiya jarayonida o‘quvchilarning o‘qilgan matnni
tushunishi, uni sharhlashi, mustaqil hayotda to‘g‘ri qarorlar qabul qilishi
orqali ta’limning keyingi bosqichida o‘qishni muvaffaqiyatli davom ettirishga
zamin tayyorlaydi.
TIMSS – Matematika va tabiiy fanlarni o‘zlashtirish sifatini Xalqaro
monitoring qilish va baholash tizimi. Bu tadqiqot o‘quvchilarning
matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha boshlang‘ich maktabning 4 sinfi va
tayanch maktabning 8 sinf o‘quvchilarining o‘zlashtirish darajasini
dunyoning turli mamlakatlarida qiyosiy o‘rganishni maqsad qilib qo‘ygan va
olingan natijalarga muvofiq har bir mamlakatning ta’lim tizimining o‘ziga
xos xususiyatlari va yutuqlarini e’tirof etadi.
Teaching and Learning International Survey
TALIS – turli mamlakatlarda tashkil etiladigan pedagogik jarayonlarning
xalqaro qiyosiy tahliliga asoslangan tadqiqot bo‘lib, Xalqaro iqtisodiy
hamkorlik va rivojlanish tashkiloti tomonidan ta’sis etilgan.
Teaching and Learning International Survey
Maktabda pedagogik faoliyat yuritayotgan o‘qituvchilar va ta’lim
muassasalari rahbarlarini ta’lim-tarbiya jarayonini tahlil etishga yo‘naltirish,
ta’lim
siyosatining
asosiy
aspektlari
bo‘yicha
ta’lim
sifatiko‘rsatkichlarinianiqlashmezonlariniishlabchiqish
Xalqaro
konsorsium,
o‘qituvchilar
assosiatsiyasi,
mamlakat-lararo
hamkorlikni yo‘lgaqo‘yish
Anketa
savollariga
yozilgan javoblarni tahlil etish, ta’lim sifati
ko‘rsatkichlariga
bevosita
ta’sir
ko‘rsatadigan
omillarni
aniqlash,
foydalanilmayotgan resurslarni belgilash, ular yuzasidan taqdimot, ko‘rsatma
va hisobotlar tayyorlash.
Talisning vazifalari:
1. o’qituvchining kasbiy tayyorgarligini takomillashtirish
2. Pedagogika mutaxassisligi uchun iqtidorli yoshlarni tanlash
3. Uzluksiz malaka oshirish jarayonini takomillash- tirish
4. Moderator o’qituvchilarni tanlash
5. Pedagogning ijtimoiy mavqeini oshirish
PISA–o‘quvchilarning ta’limiy yutuqlarini baholash bo‘yicha xalqaro dastur
PISA (inglizcha - Programme for International Student Assessment) – turli
davlatlarda 15 yoshli o‘quvchilarning savodxonligini (o‘qish, matematika,
tabiiy fanlar) hamda bilimlarini amaliyotda qo‘llash qobiliyatini baholovchi
dastur. Bu dastur 3 yilda bir marotaba o‘tkaziladi. Dastlab 1997-yilda ishlab
chiqilgan va 2000-yilda birinchi marta qo‘llanilgan. PISA bo‘yicha bahoning
50 ballga oshishi har yillik Yalpi ichki mahsulo t(YaIM)ning 1%ga o‘sishini
ta’minlaydi.
PISAda o‘quvchilarning bilim sifati monitoringi 5 ta yo‘nalish bo‘yicha
aniqlanadi. Tadqiqot yo‘nalishlari:
*O‘qish savodxonligi
*Matematik savodxonlik
Moliyaviy savodxonlik
Kompyuter savodxonligi
*Tabiiy-ilmiy savodxonlik
Programme for International Student Assesment
Xalqaro baholash dasturi PISA tadqiqotni quyidagi vositalar yordamida
amalga oshiradi:
1.O‘quv topshiriqlaridan iborat test to‘plami.
2. O‘quvchilar uchun o‘zi tahsil olayotgan ta’lim muassasasi haqida anketa
savollari.
3. Maktab rahbarlari uchun o‘zi pedagogik faoliyat yuritayotgan ta’lim
muassasasi haqida anketa savollari.
4. Test va anketa savollarini o‘tkazayotgan rahbar uchun anketa savollari.
5.Ta’limni boshqarish organlari xodimlari uchun anketa savollari.
6. Test topshiriqlarini tayyorlash va olingan natijalarni matematik statistik
tahlil qilish yuzasidan ko‘rsatmalar.