Xalqaro baholash dasturlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari.

Yuklangan vaqt

2024-10-17

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

17,3 KB


 
 
 
 
 
 
Xalqaro baholash dasturlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari. 
 
Mavzu rejasi: 
1. Xalqaro baholash dasturlari haqida umumiy tushunchalar va ularning 
o‘ziga xos xususiyatlari.  
2. Xalqaro baholash dasturlari metodologiyasi.  
3. PISA – o‘quvchilarni ta’limiy yutuqlarini baholash xalqaro dasturi.  
4. PIRLS – matnni o‘qish va tushunish darajasini aniqlovchi xalqaro 
tadqiqot.  
5. TIMSS – maktabda matematika va aniq fanlar sifatini tadqiq qiluvchi 
xalqaro monitoring.  
6. ISILS – kompyuter va axborot savodxonligi bo‘yicha xalqaro tadqiqot. 
Xalqaro baholash dasturi talablari asosida ta’lim shakl, metod va vositalari 
yordamida o‘quvchilar kompetentsiyalarini shakllantirish. 
 
Xalqaro baholash dasturlarining ahamiyati nimada? 
So‘nggi yillarda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar natijasida 
ulkan iqtisodiy o‘sish ko‘rsatkichlariga 
erishilayotganligi barcha sohalarda malakali kadrlar va yetuk mutaxassilarga 
bo‘lgan talabni yanada oshirmoqda. Bu o‘z-o‘zidan o‘quvchilarimizning darslarga 
qiziqish xususiyatini oshirish va o‘qituvchilarning har tomonlama ta’lim- tarbiyaga 
e’tiborini kuchaytirishni talab etadi. Yuqoridagi talablarning ta’lim tizimi uchun 
juda muhim ekanligi, aksariyat xorijiy davlatlardagi kabi ta’lim va fan sohalari 
Xalqaro baholash dasturlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari. Mavzu rejasi: 1. Xalqaro baholash dasturlari haqida umumiy tushunchalar va ularning o‘ziga xos xususiyatlari. 2. Xalqaro baholash dasturlari metodologiyasi. 3. PISA – o‘quvchilarni ta’limiy yutuqlarini baholash xalqaro dasturi. 4. PIRLS – matnni o‘qish va tushunish darajasini aniqlovchi xalqaro tadqiqot. 5. TIMSS – maktabda matematika va aniq fanlar sifatini tadqiq qiluvchi xalqaro monitoring. 6. ISILS – kompyuter va axborot savodxonligi bo‘yicha xalqaro tadqiqot. Xalqaro baholash dasturi talablari asosida ta’lim shakl, metod va vositalari yordamida o‘quvchilar kompetentsiyalarini shakllantirish. Xalqaro baholash dasturlarining ahamiyati nimada? So‘nggi yillarda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar natijasida ulkan iqtisodiy o‘sish ko‘rsatkichlariga erishilayotganligi barcha sohalarda malakali kadrlar va yetuk mutaxassilarga bo‘lgan talabni yanada oshirmoqda. Bu o‘z-o‘zidan o‘quvchilarimizning darslarga qiziqish xususiyatini oshirish va o‘qituvchilarning har tomonlama ta’lim- tarbiyaga e’tiborini kuchaytirishni talab etadi. Yuqoridagi talablarning ta’lim tizimi uchun juda muhim ekanligi, aksariyat xorijiy davlatlardagi kabi ta’lim va fan sohalari  
 
rivojlanishini baholash va monitoring qilish orqali ta’lim sifatini oshirishga 
qaratilgan ilg‘or tajribalarni sohaga jalb qilish kerakligini anglatadi. 
 
Ta’lim sifatini baholash xalqaro tadqiqotlarida ishtirok etish O‘zbekistonga 
nima beradi? 
 Milliy ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim mazmunini, pеdagog kadrlar 
tayyorlash va ularning malakasini oshirish dasturlarini takomillashtirish 
hamda mutaxassislar tomonidan darsliklarning yangi avlodini yaratishda 
qo‘llaniladi. 
 Tadqiqotlarda olingan natijalar mamlakatdagi ta’lim sifati va uning xalqaro 
standartlarni 
hisobga 
olgan 
holda 
egallagan 
o‘rni 
to‘g‘risida 
xulosalarchiqarishimkoninibеradi. 
 Xalqaro tadqiqotlar ta’lim sohasidagi milliy tadqiqotlarni sifatli o‘tkazishga 
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. 
 Xalqaro standartlar darajasida yuqori iqtisodiy samaraga asoslangan milliy 
baholash tizimini yaratish imkonini bеradi. 
 O‘zbеkistonda turli tashkilotlarning yеtakchi mutaxassislarini jalb qilgan 
holda xalqaro tadqiqotlarda ishtirok etish orqali mahalliy mutaxassislarimizda 
monitoring tadqiqotlarini o‘tkazish madaniyati rivojlanadi, ta’lim sifatini 
baholashning xalqaro standartlarga moslashuviga olib kеladi. 
 Milliy 
ta’lim 
sifatini 
baholashdagi 
nazorat 
matеriallarini 
xalqaro 
tadqiqotlarda 
qo‘llaniladigan 
nazorat 
matеriallari 
sifatidarajasidaishlabchiqishimkoninibеradi. 
Qanday xalqaro baholash dasturlari mavjud? 
PISA–o‘quvchilarni ta’limiy yutuqlarini baholash xalqaro dasturi 
PIRLS–matnni o‘qish va tushunish darajasini aniqlovchi xalqaro tadqiqot 
TIMSS–maktabda matematika va aniq fanlar sifatini tadqiq qiluvchi xalqaro 
monitoring 
rivojlanishini baholash va monitoring qilish orqali ta’lim sifatini oshirishga qaratilgan ilg‘or tajribalarni sohaga jalb qilish kerakligini anglatadi. Ta’lim sifatini baholash xalqaro tadqiqotlarida ishtirok etish O‘zbekistonga nima beradi?  Milliy ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim mazmunini, pеdagog kadrlar tayyorlash va ularning malakasini oshirish dasturlarini takomillashtirish hamda mutaxassislar tomonidan darsliklarning yangi avlodini yaratishda qo‘llaniladi.  Tadqiqotlarda olingan natijalar mamlakatdagi ta’lim sifati va uning xalqaro standartlarni hisobga olgan holda egallagan o‘rni to‘g‘risida xulosalarchiqarishimkoninibеradi.  Xalqaro tadqiqotlar ta’lim sohasidagi milliy tadqiqotlarni sifatli o‘tkazishga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.  Xalqaro standartlar darajasida yuqori iqtisodiy samaraga asoslangan milliy baholash tizimini yaratish imkonini bеradi.  O‘zbеkistonda turli tashkilotlarning yеtakchi mutaxassislarini jalb qilgan holda xalqaro tadqiqotlarda ishtirok etish orqali mahalliy mutaxassislarimizda monitoring tadqiqotlarini o‘tkazish madaniyati rivojlanadi, ta’lim sifatini baholashning xalqaro standartlarga moslashuviga olib kеladi.  Milliy ta’lim sifatini baholashdagi nazorat matеriallarini xalqaro tadqiqotlarda qo‘llaniladigan nazorat matеriallari sifatidarajasidaishlabchiqishimkoninibеradi. Qanday xalqaro baholash dasturlari mavjud? PISA–o‘quvchilarni ta’limiy yutuqlarini baholash xalqaro dasturi PIRLS–matnni o‘qish va tushunish darajasini aniqlovchi xalqaro tadqiqot TIMSS–maktabda matematika va aniq fanlar sifatini tadqiq qiluvchi xalqaro monitoring  
 
TALIS –o’qitish va o’rganish xalqaro tadqiqoti 
Kabi bir qator xalqaro dasturlar mavjud bo‘lib, ular rivojlangan davlatlardagi 
ta’lim sifatini yanada oshirishdagi mezon sifatida keng qo‘llanilmoqda. 
PIRLS -Progress in International Reading and Literacy Study  
4-sinf o‘quvchilarining matnni o‘qish va tushunish darajasini baholashga 
mo‘ljallangan. Mazkur xalqaro dastur boshlang‘ich sinflarda tashkil 
etiladigan ta’lim-tarbiya jarayonida o‘quvchilarning o‘qilgan matnni 
tushunishi, uni sharhlashi, mustaqil hayotda to‘g‘ri qarorlar qabul qilishi 
orqali ta’limning keyingi bosqichida o‘qishni muvaffaqiyatli davom ettirishga 
zamin tayyorlaydi. 
TIMSS – Matematika va tabiiy fanlarni o‘zlashtirish sifatini Xalqaro 
monitoring qilish va baholash tizimi. Bu tadqiqot o‘quvchilarning 
matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha boshlang‘ich maktabning 4 sinfi va 
tayanch maktabning 8 sinf o‘quvchilarining o‘zlashtirish darajasini 
dunyoning turli mamlakatlarida qiyosiy o‘rganishni maqsad qilib qo‘ygan va 
olingan natijalarga muvofiq har bir mamlakatning ta’lim tizimining o‘ziga 
xos xususiyatlari va yutuqlarini e’tirof etadi. 
Teaching and Learning International Survey 
TALIS – turli mamlakatlarda tashkil etiladigan pedagogik jarayonlarning 
xalqaro qiyosiy tahliliga asoslangan tadqiqot bo‘lib, Xalqaro iqtisodiy 
hamkorlik va rivojlanish tashkiloti tomonidan ta’sis etilgan. 
Teaching and Learning International Survey 
Maktabda pedagogik faoliyat yuritayotgan o‘qituvchilar va ta’lim 
muassasalari rahbarlarini ta’lim-tarbiya jarayonini tahlil etishga yo‘naltirish, 
ta’lim 
siyosatining 
asosiy 
aspektlari 
bo‘yicha 
ta’lim 
sifatiko‘rsatkichlarinianiqlashmezonlariniishlabchiqish 
Xalqaro 
konsorsium, 
o‘qituvchilar 
assosiatsiyasi, 
mamlakat-lararo 
hamkorlikni yo‘lgaqo‘yish 
TALIS –o’qitish va o’rganish xalqaro tadqiqoti Kabi bir qator xalqaro dasturlar mavjud bo‘lib, ular rivojlangan davlatlardagi ta’lim sifatini yanada oshirishdagi mezon sifatida keng qo‘llanilmoqda. PIRLS -Progress in International Reading and Literacy Study 4-sinf o‘quvchilarining matnni o‘qish va tushunish darajasini baholashga mo‘ljallangan. Mazkur xalqaro dastur boshlang‘ich sinflarda tashkil etiladigan ta’lim-tarbiya jarayonida o‘quvchilarning o‘qilgan matnni tushunishi, uni sharhlashi, mustaqil hayotda to‘g‘ri qarorlar qabul qilishi orqali ta’limning keyingi bosqichida o‘qishni muvaffaqiyatli davom ettirishga zamin tayyorlaydi. TIMSS – Matematika va tabiiy fanlarni o‘zlashtirish sifatini Xalqaro monitoring qilish va baholash tizimi. Bu tadqiqot o‘quvchilarning matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha boshlang‘ich maktabning 4 sinfi va tayanch maktabning 8 sinf o‘quvchilarining o‘zlashtirish darajasini dunyoning turli mamlakatlarida qiyosiy o‘rganishni maqsad qilib qo‘ygan va olingan natijalarga muvofiq har bir mamlakatning ta’lim tizimining o‘ziga xos xususiyatlari va yutuqlarini e’tirof etadi. Teaching and Learning International Survey TALIS – turli mamlakatlarda tashkil etiladigan pedagogik jarayonlarning xalqaro qiyosiy tahliliga asoslangan tadqiqot bo‘lib, Xalqaro iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti tomonidan ta’sis etilgan. Teaching and Learning International Survey Maktabda pedagogik faoliyat yuritayotgan o‘qituvchilar va ta’lim muassasalari rahbarlarini ta’lim-tarbiya jarayonini tahlil etishga yo‘naltirish, ta’lim siyosatining asosiy aspektlari bo‘yicha ta’lim sifatiko‘rsatkichlarinianiqlashmezonlariniishlabchiqish Xalqaro konsorsium, o‘qituvchilar assosiatsiyasi, mamlakat-lararo hamkorlikni yo‘lgaqo‘yish  
 
Anketa 
savollariga 
yozilgan javoblarni tahlil etish, ta’lim sifati 
ko‘rsatkichlariga 
bevosita 
ta’sir 
ko‘rsatadigan 
omillarni 
aniqlash, 
foydalanilmayotgan resurslarni belgilash, ular yuzasidan taqdimot, ko‘rsatma 
va hisobotlar tayyorlash. 
Talisning vazifalari:  
1. o’qituvchining kasbiy tayyorgarligini takomillashtirish 
2. Pedagogika mutaxassisligi uchun iqtidorli yoshlarni tanlash 
3. Uzluksiz malaka oshirish jarayonini takomillash- tirish 
4. Moderator o’qituvchilarni tanlash 
5. Pedagogning ijtimoiy mavqeini oshirish 
PISA–o‘quvchilarning ta’limiy yutuqlarini baholash bo‘yicha xalqaro dastur 
PISA (inglizcha - Programme for International Student Assessment) – turli 
davlatlarda 15 yoshli o‘quvchilarning savodxonligini (o‘qish, matematika, 
tabiiy fanlar) hamda bilimlarini amaliyotda qo‘llash qobiliyatini baholovchi 
dastur. Bu dastur 3 yilda bir marotaba o‘tkaziladi. Dastlab 1997-yilda ishlab 
chiqilgan va 2000-yilda birinchi marta qo‘llanilgan. PISA bo‘yicha bahoning 
50 ballga oshishi har yillik Yalpi ichki mahsulo t(YaIM)ning 1%ga o‘sishini 
ta’minlaydi. 
PISAda o‘quvchilarning bilim sifati monitoringi 5 ta yo‘nalish bo‘yicha 
aniqlanadi. Tadqiqot yo‘nalishlari: 
*O‘qish savodxonligi 
*Matematik savodxonlik 
 Moliyaviy savodxonlik 
 Kompyuter savodxonligi 
*Tabiiy-ilmiy savodxonlik 
 Programme for International Student Assesment 
Anketa savollariga yozilgan javoblarni tahlil etish, ta’lim sifati ko‘rsatkichlariga bevosita ta’sir ko‘rsatadigan omillarni aniqlash, foydalanilmayotgan resurslarni belgilash, ular yuzasidan taqdimot, ko‘rsatma va hisobotlar tayyorlash. Talisning vazifalari: 1. o’qituvchining kasbiy tayyorgarligini takomillashtirish 2. Pedagogika mutaxassisligi uchun iqtidorli yoshlarni tanlash 3. Uzluksiz malaka oshirish jarayonini takomillash- tirish 4. Moderator o’qituvchilarni tanlash 5. Pedagogning ijtimoiy mavqeini oshirish PISA–o‘quvchilarning ta’limiy yutuqlarini baholash bo‘yicha xalqaro dastur PISA (inglizcha - Programme for International Student Assessment) – turli davlatlarda 15 yoshli o‘quvchilarning savodxonligini (o‘qish, matematika, tabiiy fanlar) hamda bilimlarini amaliyotda qo‘llash qobiliyatini baholovchi dastur. Bu dastur 3 yilda bir marotaba o‘tkaziladi. Dastlab 1997-yilda ishlab chiqilgan va 2000-yilda birinchi marta qo‘llanilgan. PISA bo‘yicha bahoning 50 ballga oshishi har yillik Yalpi ichki mahsulo t(YaIM)ning 1%ga o‘sishini ta’minlaydi. PISAda o‘quvchilarning bilim sifati monitoringi 5 ta yo‘nalish bo‘yicha aniqlanadi. Tadqiqot yo‘nalishlari: *O‘qish savodxonligi *Matematik savodxonlik Moliyaviy savodxonlik Kompyuter savodxonligi *Tabiiy-ilmiy savodxonlik Programme for International Student Assesment  
 
Xalqaro baholash dasturi PISA tadqiqotni quyidagi vositalar yordamida 
amalga oshiradi:  
1.O‘quv topshiriqlaridan iborat test to‘plami.  
2. O‘quvchilar uchun o‘zi tahsil olayotgan ta’lim muassasasi haqida anketa 
savollari.  
3. Maktab rahbarlari uchun o‘zi pedagogik faoliyat yuritayotgan ta’lim 
muassasasi haqida anketa savollari.  
4. Test va anketa savollarini o‘tkazayotgan rahbar uchun anketa savollari. 
5.Ta’limni boshqarish organlari xodimlari uchun anketa savollari.  
6. Test topshiriqlarini tayyorlash va olingan natijalarni matematik statistik 
tahlil qilish yuzasidan ko‘rsatmalar. 
 
 
Xalqaro baholash dasturi PISA tadqiqotni quyidagi vositalar yordamida amalga oshiradi: 1.O‘quv topshiriqlaridan iborat test to‘plami. 2. O‘quvchilar uchun o‘zi tahsil olayotgan ta’lim muassasasi haqida anketa savollari. 3. Maktab rahbarlari uchun o‘zi pedagogik faoliyat yuritayotgan ta’lim muassasasi haqida anketa savollari. 4. Test va anketa savollarini o‘tkazayotgan rahbar uchun anketa savollari. 5.Ta’limni boshqarish organlari xodimlari uchun anketa savollari. 6. Test topshiriqlarini tayyorlash va olingan natijalarni matematik statistik tahlil qilish yuzasidan ko‘rsatmalar.