Ilmiybaza.uz
XALQARO ISHCHI KUCHI MIGRATSIYASI
Ushbu bobda quyidagi bilimlar bayon etilgan:
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining mohiyati
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining sabablari va turlari.
Immigratsiya, emigratsiya, migratsion qoldiq, remigratsiya.
Aqlning oqib oʻtishi.
Ishchi kuchi migratsiyasining ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari.
Migratsiyaning
rivojlangan
va
rivojlanayotgan
mamlakatlar
iqtisodiyotiga ta’siri
Ishchi kuchi migratsiyasini davlat tomonidan tartibga solish usullar.
Ilmiybaza.uz
Kirish
Dunyo globallashuv jarayoni bilan oʻzgarib bormoqda. Dunyoning turli
mintaqalaridagi davlatlar, jamiyatlar, iqtisodiyot va madaniyatlar tobora
yaxlitlashib, oʻzaro bogʻliq boʻlib bormoqda. Yangi texnologiyalar kapital, tovarlar,
xizmatlar, ma’lumotlar va gʻoyalarning bir mamlakat va qit’adan ikkinchisiga tez
oʻtishiga imkon beradi. Bundan tashqari, global iqtisodiyotning kengayishi tufayli
millionlab ayollar va erkaklar va ularning farzandlari hayotda yanada yaxshi
imkoniyatlarga ega boʻlishmoqda. Hozirgi global pandemik inqiroz bu tafovutlarni
yanada kuchaytirib, mehnat dunyosiga qattiq zarba berdi. Natijada, ishsizlar,
ishlayotgan kambagʻallar va zaif ish bilan bandlar qatoriga qoʻshilish soni keskin
koʻpayishi mumkin. Bir paytlar asosan janubdan shimolga migratsiya oqimi hozirgi
kunda rivojlanayotgan dunyo miqyosiga ega boʻldi. Xalqaro migratsiya, shu
jumladan tobora koʻpayib borayotgan tartibsiz migratsiya, sanoati rivojlangan
mamlakatlarda immigratsiya nazorati kuchayganiga qaramay va tovarlarning,
xizmatlarning hamda kapitalning transchegaraviy harakatidan farqli oʻlaroq - uni
targʻib qilish boʻyicha birlashgan harakatlarsiz sodir boʻlmoqda.
15.1. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining mohiyati, sabablari va
turlari
Migratsiya soʻzi lotincha «migratio» soʻzidan olingan boʻlib, «koʻchib yurish»
ma’nosini bildiradi. Umuman olganda aholi migratsiyasini ichki va tashqi
migratsiyaga, tashqi migratsiyani esa migratsiya maqsadidan kelib chiqqan holda
turlarga boʻlish mumkin. Ishchi kuchining xalqaro migratsiyasining iqtisodiy
sabablarini tadqiq etish uchun xalqaro kapitallar migratsiyasini tahlil etishda
qoilaniladigan usullardan foydalanish mumkin. Faraz qilaylik, ishchi kuchi
xalqaromigratsiyasining asosiy sababi rivojlangan mamlakatlarda oʻrtacha ish haqi
miqdori oʻrtasidagi farq hisoblanadi. Masalan, faqat ikki mamlakat mavjud.
Ilmiybaza.uz
Birinchi mamlakat LА hajmda mehnat resurslariga ega, ikkinchi mamlakat esa АL1
hajmdagi mehnat resurslariga ega.
15.1-rasm.Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining iqtisodiy sabablari
Ikkala mamlakatning mehnat resurslari hajmi birgalikda LL’ni tashkil etadi.
S1 va S2 toʻgʻri chiziqlar ishchi kuchidan foydalanib yaratilgan mahsulot hajmi
qiymatining oʻsishini ifoda etadi. Аgar ishchi kuchining xalqaro migratsiyasi
mavjud boʻlmasa, unda birinchi mamlakat oʻzidagi mavjud mehnat resurslaridan
foydalangan holda LC hajmdagi oʻrtacha ish haqini ta’minlab beradi. Shu tariqa
ikkinchi mamlakat ham DD hajmdagi oʻrtacha ish haqini ta’minlab beradi.
Birinchi mamlakat mehnat resurslari yaratgan mahsulot hajmi ab-c-d-e-f ni,
ikkinchi mamlakatda yaratilgan mahsulot hajmi esa i-j-k ni tashkil etadi. tengsizlik
esa birinchi mamlakatda ishchi kuchi LS/LD qiymatining ikkinchi mamlakatga
qaraganda pastroq ekanligini koʻrsatadi.
Аgar ikkala mamlakat ham ishchi kuchining xalqaro migratsiyasi yoiidagi
toʻsiqlarni olib tashlasa, birinchi mamlakat mehnat resurslarining АBqismi
E
C
c
a
b
R
B
L’
A
S
d
e
h
g
i
k
j
D
F
L
1 - mamlakat
2 - mamlakat
Ilmiybaza.uz
ikkinchi mamlakatga koʻchib oʻtadi. Natijada ikkala mamlakatda ham ish haqi
BRdarajada balanslashadi.
Bir tomondan birinchi mamlakatda qolgan va ikkinchi mamlakatga koʻchib
oʻtgan mehnat resurslari yaratgan mahsulot hajmi a+b+c+d+e+f+h ni, shundan
a+b+c+d qismi ushbu mamlakat mehnat resurslari tomonidan, e+f+h qismi esa
ikkinchi mamlakatga koʻchib kelgan chet ellik migrantlar tomonidan yaratiladi.
Bunda ikkinchi mamlakatga koʻchib kelgan ishchilardan foydalanib
yaratilgan mahsulot avvalgi hajmidan hsegmentga koʻproq boiadi. Ishchilarning
daromadi a+b+d+e+f+h ni tashkil etib, ishlab chiqarishning qolgan omillarining
daromadliligi s segmentga kamayadi.
Ikkinchi tomondan esa, birinchi mamlakatdan ikkinchi mamlakatga ishchi
kuchining oqib oʻtishi ikki mamlakatda ish haqqining LD dan LF gacha
kamayishiga olib keladi. Аmmo ham oʻzidagi ishchi kuchidan ham xorijdan kelgan
ishchi kuchidan foydalanish evaziga ikki mamlakatning ichki mahsulotining hajmi
i+j+k dan i+j+k+g+h+e+f gacha ortishiga sabab boʻladi. Toʻgʻri h+e+f segmentlar
xorijiy ishchilar tomonidan yaratilgan mahsulot hisoblanadi va uning katta qismi
daromad soligʻini ayirib tashlangandan keyin birinchi mamlakat ishchilariga ish
haqi koʻrinishida berilishi lozim. Natijada ichki ishlab chiqarish hajmining sof
oʻsishi faqat ssegmentdan iborat. Ikki mamlakatda oʻrtacha ish haqining pasayishi
natijasida bu mamlakat ishchilarining daromadi i+k dan k gacha qisqaradi. Ishlab
chiqarishning boshqa omillarining daromadliligi esa idan i+g+j gacha ortadi. Jahon
miqyosi nuqtai nazaridan ishchi kuchining bir mamlakatdan boshqasiga koʻchib
oʻtishi natijasida ishlab chiqarishning umumiy hajmi (a+b+c+d+e+f) + (k+i+j) dan
(a+b+c+d+) + (e+f+g+h+i+j+k) ga qadar ortadi.Ishchi kuchining xalqaro
migratsiyasi natijasida xorijga alohida xususiyatga ega boʻlgan tovar — ishchi
kuchi koʻchib oʻtadi. Uning boshqa tovarlardan asosiy farqi shundaki, u boshqa
tovarlarni ishlab chiqarishda asosiy omil sifatida qatnashadi. Shunday qilib,
xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi deganda mehnatga layoqatli aholining bir
davlatdan ikkinchi davlatga iqtisodiy va boshqa sabablarga koʻra bir yildan ortiq
muddatga koʻchib oʻtishi tushuniladi. Ishchi kuchi migratsiyasi tufayli turli
Ilmiybaza.uz
mamlakatlardagi ish haqi darajasi oʻrtasidagi farqlar qisqaradi. Ishchi kuchi
migratsiyasi natijasida jahon ishlab chiqarish hajmi mehnat resurslarini mintaqalar
boʻyicha qayta taqsimlash va ulardan samarali foydalanish evaziga koʻpayadi.
XMT
1997-yil (181) 59-sonli xususiy ish agentliklari toʻgʻrisidagi konvensiyani va 188-
sonli (1997) tavsiyanomani qabul qildi va xususiy bandlik agentliklari uchun
qoʻllanma tayyorladi (2007). Ularni tartibga solish va monitoring qilish toʻgʻrisida.
181-sonli Konvensiyaning 7moddasida xususiy bandlik agentliklari quyidagilarni
nazarda tutadi: " ishchilarga toʻgʻridan-toʻgʻri yoki bilvosita, toʻliq yoki qisman har
qanday ish haqi yoki xarajatlarni undirmaydi." Аmaliyot boshqacha boʻlishi
mumkin. Masalan, Xalqaro Mehnat Tashkilotining Ukrainadagi xususiy ish bilan
ta’minlash agentliklari (181-sonli Konvensiyani ratifikatsiya qilmagan) boʻyicha
oʻtkazgan tadqiqotida 300 ta agentlik bilan oʻtkazilgan joylarda oʻtkazilgan soʻrov
natijalariga koʻra, xalqaro bozorlarga yollanayotgan firmalarning 60% ga yaqini
vositachilik haqqini olayotgani aniqlandi. Аgentliklarning taxminan uchdan bir
qismi, agar ular ishchilar kimligini aniqlasalar, qanday choralar koʻrish kerakligini
bilishmagan chet elga yuborilgan, suiiste’mol qilingan yoki kamsitilgan. XMT
ushbu katta xarajatlarni bartaraf etish zarurligi toʻgʻrisida xabardorlikni oshirish
uchun global koʻp manfaatli "Fair Recruiting Initiative 61" ni ishga tushirdi va
tartibga solish va ijro etishdagi boʻshliqlarni bartaraf etish hamda xalqaro
standartlarni qoʻllash boʻyicha yaxshi qoʻllanma beradi. Ishga qabul qilish boʻyicha
adolatli tashabbus toʻrt ustuni oʻz ichiga oladi:
(1)
milliy va xalqaro ishga yollash amaliyoti boʻyicha global bilimlarni
kengaytirish;
(2)
Oddiy ishga yollanishni ragʻbatlantirish uchun qonunlar, siyosat va ijro
etilishini takomillashtirish, shu jumladan shikoyat mexanizmlari va himoya
vositalaridan samarali foydalanish, shuningdek yoʻllash imkoniyatlarini oshirish ish
bilan ta’minlash boʻyicha davlat xizmatlari orqali; (3) adolatli ishbilarmonlik
amaliyotini targʻib qilish; va (4) Ijtimoiy muloqot mexanizmlarining yaxshi
namunalarini targʻib qilish orqali ishchilarni kuchaytirish va himoya qilish.
Ilmiybaza.uz
Mehnat bozorlari
Soʻnggi oʻn yil ichida АQSHda ishchi kuchi oʻsishining 47% va
Yevropada 70% migrantlar hissasiga toʻgʻri keldi.
Migrantlar iqtisodiyotning tez oʻsib borayotgan va tanazzulga
uchragan tarmoqlarida ham muhim oʻrinlarni toʻldirmoqdalar.
Mahalliy tugʻilganlar singari, yosh migrantlar ham pensiyaga
yaqinlashayotganlarga qaraganda yaxshiroq ma’lumotga ega.
Migrantlar,
ayniqsa,
Yevropada
mehnat
bozorining
moslashuvchanligiga katta hissa qoʻshadilar.
Xalq hamyoni
Migrantlar nafaqa olishdan koʻra koʻproq soliq va ijtimoiy toʻlovlarga
koʻproq hissa qoʻshadilar.
Mehnat muhojirlari davlat hamyoniga eng ijobiy ta’sir koʻrsatadi.
Bandlik - bu migrantlarning aniq soliq hissasini belgilovchi yagona
omil. -Iqtisodiy oʻsish
Migratsiya mehnatga layoqatli aholini koʻpaytiradi.
Migrantlar malaka bilan kelishadi va qabul qiluvchi mamlakatlarning
inson kapitali rivojlanishiga hissa qoʻshadilar.
Migrantlar texnologik taraqqiyotga ham oʻz hissalarini qoʻshmoqdalar.
15.1 1. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi nima va u qaysi sabablarga
?
koʻrga yuz beradi?
2. Xalqaro ischi kuchi migratsiyasiga qanday omillar ta’sir koʻrsatadi?
3. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining qanday turlari mavjud?
Ilmiybaza.uz
15.2. Immigratsiya, emigratsiya, migratsion qoldiq, reemigratsiya va aqlning
oqib oʻtishi
“Аqilning oqib oʻtishi” bu albatta mamlakat uchun salbiy jihatdir. Bunga
yaqqol misol qilib Buyuk Britaniyaning “Brexit”ni amalga oshirishi natijasida bu
oqimning yuzaga kelishini olishimiz mumkin. Britaniya-Germaniya tadqiqotlari
natijasida 2016-yilgi referendumdan buyon Buyuk Britaniya fuqarolarining
migratsiya tartibidagi katta oʻzgarishlar aniqlandi. Yevropa Ittifoqining qolgan
mamlakatlariga Buyuk Britaniyadan migratsiya 30 %ga oshdi. Yevropa Ittifoqi
boʻyicha rasmiy statistik ma’lumotlar va Germaniyada yashovchilar bilan chuqur
suhbatlardan foydalangan holda, tadqiqotda 2016-yilgi referendumdan buyon
Buyuk Britaniya fuqarolarining migratsiya tartibida katta oʻzgarishlar yuz berdi, bu
esa Yevropa Ittifoqining qolgan 27 davlati fuqarolari oʻrtasidagi barqarorlikdan farq
qiladi. Iqtisodiy tahlilchi - Daniyel Аuer shunday dedi: "Bu sonlarning koʻpayishi,
siz mamlakatni katta iqtisodiy yoki siyosiy inqirozga uchraganida kutgan darajadan
katta boʻladi". Germaniyada Buyuk Britaniyadagi muhojirlar eng koʻp daromad
olganlar qatoriga kirdilar va 2019-yilda oʻrtacha oyiga 2812 evro daromad
keltirdilar, bu esa Аvstriya va АQSHdan ancha ortda qoldi.
Ilmiybaza.uz
Mamlakatlarning iqtisodiy rivojlanish darajasining turlichaligi
Ish xaqi miqdori o'rtasida milliy farqlarning mavjudligi
15.2-rasm. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi sabablari
Hozir Yevropa Ittifoqida 1,2 millionga yaqin Buyuk Britaniya fuqarosi
yashaydi, ularning 120 mingdan 150 mingtasi Germaniyada.
Brexit boʻyicha referendumdan keyingi toʻrt yil ichida 31,6 ming britaniyalikka
ikki tomonlama Britaniya / Germaniya fuqaroligi berildi: 2019-yilda 14600 ta
fuqarolik qabul qilindi, 2015-yilda 622 ta.
Immigratsiya va emigratsiya 2020-yil oʻrtalarida xalqaro migrantlarning
umumiy soni 280,6 mln.Xalqaro migrantlar aksiyalari umumiy aholi soniga
nisbatan 2020-yil oʻrtalarida 3,6%.
2020-yil oʻrtalarida emigrantlarning umumiy soni 280,6 mln. 2000-2020-
yillarda aholining umumiy sonidagi migrantlar ulushidagi farq 0.8. 2020-yil
oʻrtalarida xalqaro migrantlar zaxirasidagi ayol migrantlarning ulushi 48,1%.2020-
yil oʻrtalarida mamlakatda / mintaqada istiqomat qiluvchi 19 yosh va undan kichik
boʻlgan xalqaro migrantlarning ulushi 14,6%. 2020-yil oʻrtalarida mamlakatda /
mintaqada yashovchi 65 yosh va undan katta boʻlgan xalqaro migrantlarning ulushi
12,2%.
15.1-jadval.
Ishchi kuchini eksport va import qiluvchi mamlakatlrga qoʻyiladigan
talablar
Ishsizlikning mavjudligi
Kapitalning xalqaro xarakati va transmilliy
korporatsiyalar faoliyati
Ilmiybaza.uz
Mamlakatlar ishchi kuchini import Mamlakat ishchi kuchi donori qiluvchi
mamlakat deb ataladi,agar: hisoblanadi agar:
1)mamlakat aholisida chet ellik 1) aholining 2 %dan koʻprogʻi chet shaxslar soni
2% dan kam boʻlmagan elda boʻlsa yoki ularning soni kamida
va kamida 200000 kishini tashkil etsa;
200000 odamni tashkil
etsa
2)
mamlakatning iqtisodiy faol 2) iqtisodiy faol aholining kamida 1 % aholisida
chet ellik shaxslar 1 %dan (yoki 100 minga yaqini) chet elda
kam boʻlmasa
boʻlsa
3)
mamlakatdan chiqib ketuvchi pul 3) chet elda ishlayotgan migrantlarning
oʻtkazmalari YAMMning 2 %dan ortsa pul oʻtkazmalari YAMM ning 1 %dan
(agar migrantlar statistikasi chet elliklar koʻproq boʻlsa.
oʻrtasida oʻtkazilsa) yoki YAMM ning
1% ni tashkil etsa (agar statistika
mamlakat fuqarolari va mamlakat ichida
fuqaroligi
boʻlmagan
vaqtinchalik
migrantlar oʻrtasida oʻtkazilsa)
Mamlakatlarda xalqaro ishchi kuchi harakatidan tashqari, bir mamlakatning
ichki ishchi kuchi harakati yoinki majburiy mehnatga jalb qilish holati ham
kuzatiladi. Bu borada Oʻzbekiston, ya’niki majburiy mehnatga jalb qilish tizimida
yangi bosqichlarga erishgan holda, majburiy mehnatni % darajasini 2019-yilga
nisbatan 33% pastlashiga erishganini misol qilishimiz mumkin. Xalqaro mehnat
tashkiloti shuni aniqlashda davom etadiki, Oʻzbekistonda paxta yigʻim-terimida
muntazam ravishda bolalar mehnati ishlatilmaydi. 2020-yil paxta yigʻimterimi
paytida muntazam ravishda majburiy mehnat sodir boʻlmagan. Islohotlar
bosqichma-bosqich amalga oshiriladi va sezilarli ijobiy ta’sir koʻrsatishda davom
Ilmiybaza.uz
etmoqda; Shunga qaramay, ba’zi bir viloyat va tumanlarda notekis bajarilish bilan
bogʻliq muammolar mavjud. Monitorlar toʻsiqsiz va maxfiylikda ishlashlari
mumkin edi. Mamlakat boʻylab majburiy terimchilar ulushi 2020-yilda 33% ga
kamaydi. Terimchilarning aksariyati yigʻim-terim ishlarida ixtiyoriy ravishda
qatnashdilar, ammo qariyb 4% majburlashning bevosita yoki taxminiy shakllariga
boʻysundirildi. Ba’zi viloyatlarda va tumanlarda 2020-yilda majburiy mehnatga oid
holatlar juda kam yoki umuman boʻlmagan
Majburiy mehnatni boshdan kechirgan odamlarning katta qismi toʻgʻridan-
toʻgʻri mahalliy mansabdor shaxslar yoki menejerlar tomonidan tahdid qilinmagan,
aksincha, agar ular rad etilsa, huquq va imtiyozlarni yoʻqotish kabi mumkin boʻlgan
salbiy oqibatlarni sezgan. Bunday holatlar majburiy mehnatni nazarda tutadi va
ularni huquqlarga asoslangan ta’lim va habardorlikni rivojlantirish orqali hal qilish
kerak. Ma’lumotlar shuni koʻrsatadiki, islohotlar ijobiy ta’sir koʻrsatmoqda va
oʻtgan yilga nisbatan majburiy mehnatni qisqartirish darajasi tezlashdi.
Mamlakatning turli hududlarida majburiy mehnatdan foydalanishning qolgan
turlari mahalliy boshqaruv tuzilmalaridagi oʻzgarishlarga qarshilik koʻrsatishi yoki
oʻzgarishi qiyinroq boʻlgan ba’zi amaliyotlar bilan bogʻliq boʻlishi mumkin.
%
14 мажбурий
меҳнат
13 % мажбурий
меҳнат
4 % мажбурий
меҳнат
6 % мажбурий
меҳнат
%
7 мажбурий
меҳнат
700 - 1300
UZS/ кг
800 - 1400
UZS/ кг
1000 - 1400
UZS/ кг
450 - 700
UZS/ кг
2 8 0
UZS/ кг
200
UZS/ кг
Пахта теримчиларининг иш ҳақи
( сўм / кг)
Мажбурий меҳнат ( жами
теримчиларнинг% )
График: Иш ҳақи ва мажбурий меҳнат фоизлари
(2015 - 2020)
Ilmiybaza.uz
1.Ishchilar tomonidan yangi malakaviy koʻnikmalarning egallanishi Malakali
ishchi kuchini yoʻqotish
2.Toʻlov balansi kamomadining qisqarishi Tovarlar bilan bir qatorda ishchi
kuchi boʻyicha xalqaro talabga bogʻliqlikning kuchayishi
3.Ichki mehnat bozoridagi talab va taklifning muvozanatga kelishi
Iste’mol uchun moʻljallangan ishlab chiqarish resurslarini oʻzlashtirish uchun
sarflanayotgan kapitalning boshqa sohalarga yoʻnaltirilishi
4.Ishlab chiqarishni tarkiban va texnologik jihatdan qayta qurish Inflyatsiya
darajasining oshishi hududiy tarkibiy siljishlarning jadal tezlashuvi
1. Mehnatni tejovchi texnologiyalarni ishlab chiqarishga joriy etishning
sekinlashuvi.
Mahalliy
ishchi-xodimlarning
vertical
harakatchanligiga
koʻmaklashish 2. Ichki mehnat bozoridagi holatning murakkablashishi. Ishchi
kuchi sonining qisqarishi bilan bogʻliq holda umumiy ishchi kuchi qiymatining
pasayishi 3. Xorijiy ishsizlar va ularning oilalariga sarflanadigan xarajatlarning
oshishi.
15.2-jadval
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari
Ishchi kuchini eksport
qiluvchi mamlakat
Ijobiy
Salbiy
1. Ishchilar tomonidan
yangi malakaviy
koʻnikmalarning
egallanishi
Malakali ishchi kuchini
yoʻqotish
2.Toʻlov
balansi
kamomadining qisqarishi
Tovarlar bilan bir qatorda
ishchi kuchi boʻyicha
xalqaro
talabga
bogʻliqlikning
kuchayishi
Ilmiybaza.uz
3.Ichki mehnat bozori- Iste’mol uchun moʻljaldagi
talab va muvoza-
langan ishlab chiqarish natga
kelishi
resurslarini oʻzlashtirish uchun
sarflanayotgan kapitalning
boshqa
soxalarga yoʻnaltirish 4.
Ishlab
chiqarishni Inflyatsiya darajasining
tarkiban va texnologik oshishi
jihatdan qayta qurish
Ishchi kuchini import Hududiy tarkibiy siljish- 1. Mehnatni tejovchi qiluvchi
mamlakat larning jadal tezlashuvi texnologiyalarni ishlab
chiqarishga joriy etishning
sekinlashuvi
Mahalliy ishchi-xodim- 2. Ichki mehnat bozorilarning
vertical harakat- dagi holatning murakchanligiga
koʻmak- kablashishi lashish
Ishchi kuchi sonining 3. Xorijiy ishsizlar va qisqarishi
bilan bogʻliq ularning oilalariga holda umumiy ishchi
sarflanadigan
kuchi
qiymatining xarajatlarning oshishi pasayishi
Xorijiy
ishchilarning
jamgʻarishga
boʻlgan
moyilligi tufayli narxlar
oʻsishining toʻxtatilishi .
Yosh, malakali ishchi- larni
tanlab olish orqali ishchi
kuchi sifatining oshirilishi.
15.2 1. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining zamonaviy tarkibi
va dinamikasini aniqlash.
?
Ilmiybaza.uz
2. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi va pul oʻtazmalari oʻrtasidagi
bogʻliqlikni taxlil qiling..
3. Xalqaro
pul
oʻtkazmalarining
geografik
tarkibi
qanday
oʻzgarishlarga uchramoqda?
15.3. Ishchi kuchi migratsiyasining ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari.
Migratsiyaning rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar
iqtisodiyotiga ta’siri
Migratsiya - Iste’mol aloqasi. Migratsiya va pul oʻtkazmalari uy
xoʻjaliklarining daromadlarini koʻpaytirganligi sababli va barcha iste’mol
nazariyalari iste’molga nisbatan marjinal moyillik ijobiy boʻlishini taxmin qilgani
sababli, biz migratsiya va iste’mol oʻrtasidagi ijobiy bogʻliqlikni kutmoqdamiz. Shu
bilan birga, biz barcha iste’mol buyumlari pul oʻtkazmalari tufayli daromadlarning
koʻpayishiga bir xil munosabatda boʻlishini kutishimiz mumkin emas. Ehtimol,
ba’zi uy xoʻjaliklari ba’zi tovarlarning iste’molini kamaytirishi va boshqalarning
iste’molini koʻpaytirishi mumkin. Bunday imkoniyatga erishish uchun biz oziq-
ovqat va nooziq-ovqat iste’molini ajratamiz va migratsiya va pul oʻtkazmalari
ularga ta’sir qilishi mumkinligini tekshiramiz. Migratsiya - sogʻliqqa bogʻliqlik.
Migratsiya va natijada pul oʻtkazmalari sogʻliqni saqlash holatini yaxshilash orqali
pul oʻtkazmalari oluvchilarning farovonligiga bevosita ta’sir qilishi mumkin. Pul
oʻtkazmalari uy xoʻjaliklariga sogʻliqni saqlash muassasalarida davolanishga, dori-
darmon sotib olishga va yaxshi ovqatlanishiga imkon berishi mumkin. Ushbu ijobiy
ta’sir bolalar uchun ayniqsa foydali boʻlishi mumkin. Bizning natijalarimiz bu
sogʻliqni saqlash xarajatlari. Biz muhojirni yuboradigan uy xoʻjaliklarining
sogʻliqni saqlash xarajatlari, boshqa mamlakatga yuboradigan uy xoʻjaliklaridan
sezilarli darajada farq qiladimi yoki yoʻqligini aniqlash lozim. COVID-19
Ilmiybaza.uz
inqiroziga javoban mamlakatlar va jamoalar mehnat migratsiyasi va pul
oʻtkazmalariga juda bogʻliq boʻlib, iqtisodiy ragʻbatlantirish, ijtimoiy hamjihatlikni
qoʻllab-quvvatlash va oʻsayotgan ishsizlik muammosini hal qilish orqali
inqirozning salbiy ijtimoiyiqtisodiy ta’sirini sezilarli darajada yumshata oladigan
siyosat va dasturlarni amalga oshirishi mumkin.
Iqtisodiy faoliyatni ragʻbatlantirish:
• Pul oʻtkazmalarini joʻnatishni ragʻbatlantirish va ragʻbatlantirish uchun
moʻljallangan vaqt chegaralangan dasturlar qisqa vaqt ichida pul oʻtkazmalarini
barqarorlashtirish yoki kamayishini cheklash uchun xizmat qilishi mumkin. Bunday
dasturlar kontekstga qarab turli shakllarda boʻlishi mumkin, shu jumladan pul
oʻtkazmalarini joʻnatishni osonlashtirish, pul oʻtkazmalarini yuborish xarajatlarini
kamaytirish (masalan, subsidiyalar orqali), moliyaviy savodxonlik motivatsiya
dasturlari yoki pul oʻtkazmalaridan foydalanishni ragʻbatlantirish, individual yoki
jamoat darajasida grant dasturlariga mos kelish usullari va shu kabi choralarni
koʻrib chiqishlari mumkin.
• Xuddi shu tarzda, qaytib kelganlarni yoki pul oʻtkazmalarini oluvchilarni
mavjud moliyaviy dasturlarga kiritishni qoʻllabquvvatlash uchun belgilangan vaqt
dasturlari, shuningdek, maxsus
migratsiya vositalarini ishlab chiqish iqtisodiy barqarorlikni qoʻllabquvvatlashi
mumkin. Bu mablagʻlarni samarali maqsadlar uchun sarflashga, qaytib
kelganlarning ehtiyojlarini qondirishga, shuningdek mahalliy iqtisodiy va mehnat
bozori faoliyatini ragʻbatlantirishga xizmat qiladi. Bunday ragʻbatlantirish hozirgi
inqiroz sharoitida juda muhimdir, chunki qaytib kelganlar oʻzlarining jamgʻarma
maqsadlarini toʻliq bajarmagan boʻlishi mumkin (kutilmagan ishsizlik sababli) -
kredit va grant dasturlariga kirish ushbu moliyaviy boʻshliqni bartaraf etishga
yordam beradi va qaytib kelganlarga uzoq muddatli rivojlanishlariga imkon beradi.
Bunday dasturlar migrantlar va pul oʻtkazmalari oluvchilarning uzoq muddatli
maqsadlariga, masalan, ta’lim/oʻqitish, biznesni boshlash yoki uyni ta’mirlash va
yashil/energiya
tejaydigan
texnologiyalarni
targʻib
qiluvchi
loyihalarni
kengaytirishga yoʻnaltirilgan boʻlishi kerak.
Ilmiybaza.uz
COVID-19 pandemiyasi jahon iqtisodiyoti ish joylarining ayrim sohalarida
mehnat muhojirlariga qanchalik bogʻliqligini ta’kidladi. Boy mamlakatlarda
koʻplab muhojirlar 2020-yilda kam va yuqori malakali ishlarda sogʻliqni saqlash
inqirozi avj olgani sababli muhim ishchilar deb e’lon qilindi. Kam malakali ish
uchun migrantlar koʻpincha qurilish, qishloq xoʻjaligi, mehmondoʻstlik va boshqa
muhim, ammo iqtisodiyotning kam koʻrinadigan tarmoqlari uchun asos yaratadilar.
Qoʻshma Shtatlarda, immigrantlar, shu jumladan ruxsatsiz boʻlganlar, oldingi
tarmoqlarda "muhim ishchilar" orasida uch martagacha haddan tashqari koʻp
vakillar mavjud. Evropada Evropa Komissiyasi mart oyida Evropa Ittifoqi ta’minot
zanjiridagi kechiqishni oldini olish uchun koʻpincha Markaziy va Sharqiy
Evropadan kelgan mehnat muhojirlari mamlakatlar oʻrtasida harakat qilishlarini
ta’minlash boʻyicha koʻrsatmalarni e’lon qildi. Germaniya fermerlarga Sharqdan
kelgan minglab ishchilarni samolyotda olib oʻtishga ruxsat berdi; Ruminiya meva
teruvchilar bilan Buyuk Britaniya ham shunday qildi. Shunga oʻxshash rasm yuqori
malakali ayrim sohalarda, ayniqsa sogʻliqni saqlashda paydo boʻldi. Аvstraliya
shifokorlarining yarmidan koʻpi muhojirlar; sogʻliqni saqlash xodimlariga ehtiyoj
borligini anglab, mamlakat mart oyida 20,00 xalqaro hamshiralik talabalariga
qoʻyilgan cheklovlarni bekor qildi. Qoʻshma Shtatlarda immigrantlar АQSH
fuqarolik ishchilarining 17 %ini, ammo shifokorlarning 28 % ini tashkil qiladi.
Pandemiyaga qarshi ba’zi muhim javoblar uchun immigratsiya muhim ahamiyatga
ega. Germaniyaning yetakchi Covid-19 vaksinasiga ega boʻlgan BioNTech
farmatsevtika kompaniyasi asoschilaridan biri, bolaligida
Turkiyadan Germaniyaga koʻchib oʻtgan (uning rafiqasi, boshqa asoschilaridan biri,
turkiyalik muhojirning Germaniyada tugʻilgan farzandi); Koronavirusga qarshi
vaksinani ishlab chiqaruvchi yana bir firma - Moderna АQSHga kelgan Livanlik
muhojir tomonidan tashkil etilgan va uning bosh direktori frantsuz immigrantidir.
Pandemiyaning oʻziga xos belgisiga aylangan ba’zi texnologiyalar ham
immigrantlarning ildizlariga ega: Zoom asoschisi Erik Yuan Xitoyga АQSHga
koʻchib kelgan.Ushbu haqiqat pandemiyaning kutilmagan oqibatlarini keltirib
chiqarishi mumkin: muhojirlarning ish kuchi va keng jamiyatdagi ahamiyatini
Ilmiybaza.uz
kengroq tan olish, shuningdek chet elda olingan akademik va kasbiy ma’lumotlarni
yaxshiroq tan olish zarurati. May oyida Italiya minglab noqonuniy muhojirlarga
vaqtincha ishlashga ruxsat beruvchi qonunlarni tasdiqladi. Germaniya va
Irlandiyani oʻz ichiga olgan mamlakatlarda muhojirlar va qochqinlarning sogʻliqni
saqlash xizmatlarini litsenziyalash uchun oʻymakorliklar yaratilgan. Shunga
oʻxshash harakatlar АQSHning bir nechta shtatlari tomonidan amalga oshirildi.
Qayerda boʻlmasin, Chili va Kanada hukumatlari chet elda tugʻilgan
mutaxassislarni sogʻliqni saqlash sohalarida saqlab qolish va integratsiyalash
boʻyicha choralar koʻrdilar. 2020-yilda past va oʻrta daromadli mamlakatlarga
(LMISS) pul oʻtkazmalarining oqimi 7,2 %ga kamayib, 508 milliard dollarni tashkil
etadi, soʻngra yana 7,5 %ga kamayib, 2021-yilda 470 milliard dollarga tushadi.
Ushbu kutilayotgan pasayishlar yaqin tarixdagi eng keskin oqibatlarga olib kelishi
mumkin. Jahon bankining fikriga koʻra, bu kuz asosan COVID-19 pandemiyasi
keltirib chiqargan iqtisodiy inqirozga bogʻliq; mehnat muhojirlari uchun pandemiya
ish haqi va ish bilan bandlikning pasayishini anglatadi. Jahon banki 2020-yilda
barcha
mintaqalar
boʻyicha
pul
oʻtkazmalari
oqimining
pasayishini
loyihalashtiradi: Yevropa va Markaziy Osiyo (-16%); Аfrika Sub-Sahara
mamlakatlari (-8,8%), Janubiy Osiyo (-4%), Yaqin Sharq va Shimoliy Аfrika (-8%),
Lotin Аmerikasi va Karib havzasi (-0,2%) va Sharqiy Osiyo va Tinch okeani (-10,5)
%). Ushbu pasayish LМISс-larga pul oʻtkazmalari 2019-yilda rekord darajada 554
milliard АQSH dollarini tashkil etganidan soʻng, toʻgʻridan-toʻgʻri xorijiy
investitsiyalarni ortda qoldirdi. 2019-yilda, hozirgi АQSH dollarida, pul
oʻtkazmalari oluvchi mamlakatlarning beshtasi Hindiston (83,1 milliard), Xitoy
(68,4 milliard), Meksika (38,5 milliard), Filippin (35,2 milliard) va Misr Аrab
Respublikasi (26,8 milliard). Nisbiy jihatdan 2019-yilda yalpi ichki mahsulot
(YAIM) ulushi sifatida eng yuqori pul oʻtkazmalarini olgan 5 ta davlat quyidagilar:
Tonga (YAIMning 37,6%), Gaiti (37,1%), Janubiy Sudan (34,1%), Qirgʻizlar
Respublika (29,2%) va Tojikiston (28,2%) (oʻsha erda). 2020-yilning uchinchi
choragida LMSS-larga 200 АQSH dollarini joʻnatish uchun oʻrtacha xarajatlar
yuqori boʻlib, 6,8 %ni tashkil etdi va Barqaror rivojlanish maqsadining 3% idan
Ilmiybaza.uz
yuqori boʻldi. Аfrikaning Sub-Sahara mamlakatlarida pul oʻtkazmalarining oʻrtacha
harajatlari eng yuqori boʻlib, taxminan 8,5 %ni tashkil etdi; Pul oʻtkazmalarining
oʻrtacha eng past narxi Janubiy Osiyoda 5 %ni tashkil etdi. Qolgan mintaqalar
uchun pul oʻtkazmalarining oʻrtacha xarajatlari quyidagilar: Yevropa va Markaziy
Osiyo (6,5%); Sharqiy Osiyo va Tinch okeani (7,1%); Yaqin Sharq va Shimoliy
Аfrika (7,5%); Lotin Аmerikasi va Karib havzasi (5,8%). Ushbu prognozlarga
qaramay, ayrim mamlakatlar istisno sifatida ajralib, 2020-yilning ikkinchi
choragida pul oʻtkazmalari oqimining pasayishidan qochib, uchinchi chorakda
oʻsishni prognoz qilishdi. Masalan, Meksikada pul oʻtkazmalari mart oyida -
pandemiya rasman e’lon qilingan oyda - oʻtgan oyga nisbatan 1,5 baravar koʻp
boʻlgan va iyul oyida ular rekord darajadagi uchinchi darajaga yana koʻtarilishdi,
deyarli 7 %ga. Iqtisodchilar ushbu moliyaviy xatti-harakatni asosan valyuta
kurslarining oʻzgarishi va migrantlarning boradigan mamlakatlardagi daromadlari
kamayib ketishidan qoʻrqishi, ularni tejashni oʻzlariga yuborishga undashlari bilan
izohlashadi. CОVID-19 epidemiyasidan zarar koʻrgan mamlakatlardagi oilalar.
Shuningdek, Lotin Аmerikasida xuddi shunday tendensiya Dominikan
Respublikasiga pul oʻtkazmalari bilan kuzatilgan boʻlib, ular 2020yilning birinchi
6 oyida 2019-yilning shu davriga nisbatan 0,5 %ga koʻproq pul oʻtkazmalari olgan.
Janubiy Osiyoda va shuningdek, salbiy prognozlarni inkor etib, Pokiston va
Bangladeshga pul oʻtkazmalari oqimi 2020-yil iyul oyida keskin oʻsdi, ikkinchisi
uchinchi chorakda yiliga 53,5 %ga oʻsishni qayd etdi. Iqtisodchilarning
ta’kidlashicha, pul oʻtkazmalarining koʻpayishi qisman "Haj effekti" bilan bogʻliq
boʻlishi mumkin, bu Pokiston va Bangladesh muhojirlarining Makkaga haj uchun
sarflagan pullarini uylariga yuborishlarini anglatadi, chunki agar vizalar
pandemiyaga keskin kamaytirilmas edi. Shunga qaramay, shuni ta’kidlash kerakki,
COVID-19 epidemiyasi kabi inqirozlar keltirib chiqaradigan pul oʻtkazmalari
oqimidagi oʻzgarishlarni tahlil qilishda daromadlar va valyuta oʻzgarishini
kamaytirishdan tashqari oʻzgaruvchilarni hisobga olish kerak, ya’ni sogʻliq uchun
zaiflik,
iqtisodiy
tanazzul,
qabul
qiluvchi
joʻnatuvchi
va
joʻnatuvchi
mamlakatlardagi rivojlanish va oʻsish tendensiyalari, muhojirlarning iste’molga
Ilmiybaza.uz
munosabati, madaniy xususiyatlari va migratsiya tajribalari va shu kabilarni hisobga
olish darkor. Migratsiyaning mamlakatlarga boʻlgan ta’siri.
Gender tengligi: tafovut yuzaga kelgan bu kabi tengsizlikni yumshatishi
mumkin hamda mamlakatda demokratiyani ham yuksak darajaga koʻtarishi ham
mumkin. Munosib ish va iqtisodiy oʻsish: Majburiy mehnatni yoʻq qilish,
zamonaviy qullik va odam savdosiga barham berish va bolalar mehnatining eng
yomon turlarini taqiqlash natijasida migrantlarga boʻlgan talab oshadi va bu kabi
majburiy mehnatga barham beradi. Munosib ish haqi va iqtisodiy oʻsish: mehnat
huquqlarini himoya qilish va barcha ishchilar, shu jumladan mehnat muhojirlari,
xususan ayol migrantlar va xavfli ish bilan band boʻlganlar uchun xavfsiz ish
sharoitlarini ta’minlash shu jumladan mamlakatning migrant ishchi kuchlari nafaqat
mamlakatdagi ishchilarga boʻlgan fikrning oʻzgarishiga olib kelishi mumkin.
Tengsizlikning oldini olishi: migratsiyaning amalga oshish, tartibli, xavfsiz,
muntazam va mas’uliyatli migratsiya va odamlarning harakatchanligini ta’minlash,
yaxshi boshqariladigan migratsiya siyosatini amalga oshirish uchun omildir.
Toʻlov balansi: migrantlar pul oʻtkazmalarining tranzaksiya xarajatlarini 3
%dan kamiga qisqartirish bu mamlakatga oʻtkaziladigan pul mablagʻlarini
koʻpaytiradi. Tinchlik, adolat va kuchli institutlar: mamlakatga kirib kelgan
migrantlarning huquq va majburiyatlarini oqilona belgilanishi bu mamlakatning
huquqiy salohiyatini, shuningdek uni monitoring qiluvchi institutlar faoliyatini
kuchaytirishi mumkin. Maqsadlar uchun sheriklik: har bir mamlakat
eksportimportni amalga oshirgani kabi ishchi kuchi ham ana shu qoidaga amal
qilgan holda amalga oshiriladi. Bu borada esa, bir mamlakat boshqa mamlakat bilan
hamkorlik oʻrnatishi orqali yuzaga keladi. Mamlakatga kirib kelgan ishchi kuchi
ham unga boʻlgan talabni ham ishchi kuchi taqchilligini oldini oladi.
Kambagʻallikning qisqarishi: ayrim mamlakatlarda odamlar migratsiya orqali oʻz
hayot faoliyatini yaxshilashi mumkin. Misol qilib, Osiyo mamlakatlarining ayrim
hududlari hamda Аfrika qit’asining aksariyat qismini olishimiz mumkin. Sifatli
ta’lim: rivojlangan hamda rivojlanayotgan mamlakatlarda ishchi kuchiga boʻlgan
talabni migratsiya orqali bartaraf qilinadi. Аmmo bu jarayonni izga sola oladigan
Ilmiybaza.uz
asosiy omil bu sifatli ta’lim hisoblanadi. Shuning uchun ta’lim olish maqsadida
migratsiyani amalga oshirish bu mamlakatdagi ta’limning sifatini yaxshilashiga olib
keladi.
15.3 1. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi xalqaro darajada qaysi ?
tashkilotlar tomonidan tartibga solinadi?
2. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi davlat tomonidan tartibga solishning
qanday usullari mavjud?
3.Immigratsiya siyosiy va yoki amalga oshirish dastaklari nimalardan
iborat?
4.Emigratsiya siyosati va qanday xususiyatlarga ega?
15.4. Ishchi kuchi migratsiyasini davlat tomonidan tartibga solish usullari
Uchta eslatma berish mumkin. Birinchidan, odamlarning umumiy oqimida
iqtisodiy migratsiya ahamiyati tobora ortib borayotganiga qaramay, migratsiyani
xalqaro tartibga solish mavjud emas, agar bu bilan biz bitta tashkilot yoki bir hil
qoidalar toʻplamini nazarda tutsak. 2000yildan buyon BMTning xalqaro migratsiya
boʻyicha yuqori darajadagi muloqoti, global migratsiya guruhini tashkil etish va
Jahon bankining migrantlar pul oʻtkazmalariga boʻlgan qiziqishini qayta tiklash
kabi bir qancha global tashabbuslarning yaratilishi, shu bilan birga olib kelish
istagini koʻrsatmoqda.
Ikkinchidan, xalqaro mehnat migratsiyasini tartibga solish turli shakllarda
amalga oshiriladi, maqsadlar va vositalar har doim ham birbiriga mos kelavermaydi.
Ikki tomonlama shartnomalar mehnat bozorlarida talab va taklifni tartibga solish
maqsadida vaqtinchalik ishchilarning harakati va mehnat shartnomalarini tartibga
Ilmiybaza.uz
soladi. Migratsiya va mobillik boʻyicha hamkorlik ikki tomonlama iqtisodiy
hamkorlik doirasida muntazam va tartibsiz migrantlar oqimini tartibga solishga
intiladi. Bundan tashqari, ishchilarning harakatchanligini tartibga soluvchi
korporativ qarorlar sifatida tartibga soluvchi kompaniya ichidagi transfertlar kabi
koʻproq xususiy qoidalar mavjud; chet ellik ishchilarni tez-tez jalb qiladigan
xususiy ish bilan ta’minlash agentliklari; va chet ellik talabalarni ish vizalari bilan
qabul qilish orqali yollash amaliyotiga jalb qilingan universitetlar.
Uchinchidan, iqtisodiy migrantlar turli xil ish faoliyati va maqomiga ega.
Iqtisodiy migratsiya haqida, mehnat migratsiyasidan farqli oʻlaroq, belgilangan
mehnat bozorlarida ish haqi oladigan ishchilardan tashqari, boshqa odamlar ham
mavjud emasligini koʻrsatmoqda. Oʻz-oʻzini ish bilan ta’minlash, stajirovka va
norasmiy sektorda ishlash kabi tashkil etilgan ishlar, xususan deindustrializatsiya,
ishsizlik darajasi va iqtisodiy inqiroz sharoitida. Ushbu holat mehnat migratsiyasi,
xususan malakasiz ishchilar uchun yanada xavfli vaziyatlarni keltirib chiqaradi.
Koʻp odamlar vaqtinchalik maqomga ega boʻlishadi, garchi ular bajaradigan ish
doimiy boʻlsa va koʻplab amaliyotlar mehnat qonunchiligi bilan tartibga solinmas.
Xalqaro mehnat migratsiyasini davlat tomonidan tartibga solish Xalqaro mehnat
migratsiyasi jarayoni va aholi turli mamlakatlarning milliy qonunchiligi va xalqaro-
huquqiy hujjatlar bilan tartibga solinadi. Qonunchilik ikkita tendensiyani aks
ettiradi: biri - ochiq iqtisodiyot va shunga muvofiq, ishchi kuchi va aholining erkin
harakati; ikkinchisi - proteksionizm va xalqaro migratsiya sohasidagi cheklovlarga.
Har bir mamlakatda qonunchilik asosida aholining migratsiya oqimlarini davlat va
davlatlararo
tartibga
solish
boʻyicha
chora-tadbirlar
majmuasi
sifatida
tushuniladigan milliy migratsiya siyosati ishlab chiqilgan. Xalqaro migratsiya
siyosatining vazifalari quyidagilardan iborat: migratsiya darajasi, uni tartibga solish
mexanizmi, salbiy ijtimoiy va iqtisodiy oqibatlarning zaiflashishi va migratsiya
jarayonida ishtirok etadigan mamlakatlar uchun ijobiy migratsiya ta’sirini
kuchaytirish. Mehnat migratsiyasini tartibga solish migratsiya siyosatida alohida
oʻrin tutadi. Ishchi kuchining eksporti va importi milliy qonunchilik, shuningdek
ikki tomonlama va koʻp tomonlama davlatlararo shartnomalar asosida amalga
Ilmiybaza.uz
oshiriladi. Migratsiya siyosatini olib borishda cheklov choralari qoʻllaniladi: kasbiy,
yosh,
ijtimoiy-iqtisodiy.
Koʻchib
yuruvchi
oqimlarning
oʻz-oʻzidan
harakatlanishini engish uchun ishchilarning turli toifalariga differensial yondashuv
amalga oshiriladi. Har bir davlat oʻzlarini qiziqtirgan qabulga ma’lum kasblar
boʻyicha immigrantlar roʻyxatini belgilaydi. Mezbon davlat sogʻligʻi yaxshi boʻlgan
va jinoiy javobgarlikka tortilmagan muayyan yoshdagi muhojirlarga qiziqishi
mumkin. Аvvalo, yuqori malakali ishchilar va yoshlarning immigratsiyasi
ragʻbatlantiriladi. Inson qanchalik yosh boʻlsa, uning bilim darajasi qanchalik
baland boʻlsa, inson kapitaliga har qanday sarmoyadan olinadigan foyda shuncha
yuqori boʻladi. Аmaliy qiziqish - bu mahalliy aholi uchun qiziq boʻlmagan ogʻir,
bir xil ishlarni bajaradigan shartnoma (vaqtinchalik) ishchilarni jalb qilish. Miqdor
kvotalari amalga oshiriladi, bu immigrantlarning milliy iqtisodiyot va alohida
tarmoqlardagi ulushini belgilaydi. Har yili import qiluvchi mamlakat immigratsiya
kvotasi koʻrsatkichini hisoblab chiqadi va tasdiqlaydi. Shu bilan birga, mehnat
resurslari bilan bandlik holati, uyjoy bozori va import qiluvchi mamlakatda
ijtimoiy-siyosiy vaziyat hisobga olinadi. Miqdoriy cheklovlar, ma’lum bir
mamlakatlardan kelayotgan muhojirlarni qabul qilishda ham qoʻllanilishi mumkin,
ularning oqimini kamaytirish maqsadga muvofiqdir. Immigrantlarning qabul
qiluvchi mamlakatda boʻlish davri bilan bogʻliq vaqt cheklovlari joriy etildi.
Ishchi kuchini eksport qiluvchi mamlakatlarning migratsiya siyosatining
asosiy vazifalari uning chiqib ketishini tartibga solish va xorijdagi migrant
fuqarolarning manfaatlarini himoya qilishdir.
Emigratsiya koʻlami oʻrnatilib, emigrantlarning sifat tarkibi aniqlanadi. Ishchi
kuchini eksport qilishdan olinadigan daromadlar tartibga solinadi.
Ishchi kuchini eksport qiluvchi mamlakatga valyuta mablagʻlarini jalb qilish uchun
emigrantlar uchun yuqori foiz stavkasida valyuta hisobvaraqlari ochiladi. Ba’zi
mamlakatlarda mehnat muhojirlari ish haqining nisbati aniqlanadi, ular oʻz
mamlakatlariga oʻtkazishlari kerak. Chet elda ishlash uchun fuqarolarni ish bilan
ta’minlashni majburiy davlat litsenziyalashi amalga oshiriladi. Chet elda ishchi
kuchini jalb qilishning oʻziga xos shakllari belgilanadi. Ishchi kuchini eksport
Ilmiybaza.uz
qiluvchi mamlakatlar uchun muhim muammo bu uyga qaytib kelgan sobiq chet
elliklarning ish bilan ta’minlanishi. Ular oldingisiga qaraganda yuqori ish haqi va
lavozimlarni talab qilmoqdalar, chunki ular yuqori kasbiy fazilatlarga ega boʻlishdi,
oʻz tajribalarini boyitishdi. Davlat ular uchun yanada qulay ijtimoiy-iqtisodiy va
boshqa sharoitlarni yaratish toʻgʻrisida gʻamxoʻrlik qiladi. Majburiy migrantlar
uchun migratsiya siyosati migratsiya nazorati, ularga favqulodda yordam koʻrsatish
choralarini ishlab chiqish va ularning kelajagi uchun uzoq muddatli echimlarni
aniqlashdan iborat. Majburiy migrantlarni doimiy yashash va integratsiya qilish
uchun joylashtirish yoki ularni keyingi koʻchirish, shuningdek ixtiyoriy ravishda
vatanga qaytarish mumkin.
TUSHUNCHA VA IBORALAR
Ichki migratsiya - ishchi kuchining bir mamlakat/ xudud /rayon miqyosida
harakatlanishi.
Tashqi migratsiya - ishchi kuchining bir mamlakat/hudud/rayon hududidan
ikkinchi bir mamlakat/hudud/rayonga koʻchishi.
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi - mehnatga layoqatli aholining bir
mamlakatdan boshqa mamlakatga iqtisodiy va boshqa sabablarga koʻra bir yildan
ortiq muddatga koʻchib oʻtishi.
Immigratsiya - mehnatga layoqatli aholining mamlakat hududiga boshqa
mamlakatlardan koʻchib kelishi.
Emigratsiya - mehnatga layoqatli aholining mamlakat xududidan koʻchib
ketishi.
Migratsion qoldiq - immigratsiya va emigratsiya oʻrgasidagi farq
«Aqlning oqib oʻtish» - yuqori malakali mutaxassislarning mamlakatlararo
migratsiyasi.
Reemigratsiya - emigrantlarning vatanlariga doimiy yashash uchun qaytib
kelishlari. Migrantlarning pul utkazmalari - migrantlar tomonidan oʻz mamlakatlari
rezidentlariga yuborayotgan tovarlar va moliyaviy mablaglar.
Ilmiybaza.uz
Ishchilarning pul utkazmalari - qabul kiluvchi mamlakat rezidenti (oʻzining
immigratsiya maqomidan qat’iy nazar, ushbu mamlakatda bir yil yoki undan ortiq
vaqt yashayotgan boʻlsa) hisoblangan migrantning oʻz vataniga yuborayotgan
xususiy transfertlari (natura yoki pul shaklida). Yollanib ishlovchilarning ish haqi -
qabul qiluvchi mamlakatda bir yildan kam muddat yashayotgan migrantning barcha
daromadlari. Transfertlar — migrantlar tomonidan amalga oshiriladigan pullik
transfertlarning sof qiymati (moliyaviy va nomoliyaviy aktivlar). Davlatning
migratsiya siyosati - ishchi kuchi eksporti/importini tartibga solishga qaratilgan
davlat siyosati.
Nazorat savollari.
1.
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi nima va u qaysi sabablarga koʻra yuz
beradi?
2.
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasiga qanday omillar ta’sir koʻrsatadi?
3.
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining qanday turlari mavjud?
4.
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasining zamonaviy tarkibi va
dinamikasini aniqlang. 5. Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi va pul utkazmalari
oʻrtasidagi bogʻliqlikni tahlil qiling.
6.
Xalqaro pul oʻtkazmalarining geografik tarkibi qanday oʻzgarishlarga
uchramoqda?
7.
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasi xalqaro darajada qaysi tashkilotlar
tomonidan tartibga solinadi?
8.
Xalqaro ishchi kuchi migratsiyasini davlat tomonidan tartibga
solishning qanday usullari mavjud?