XALQARO MOLIYA
1. Xalqaro moliyaning asoslari va rivojlanish tendensiyalari
Xalqaro moliya xalqaro moliya bozorlari, xalqaro bank faoliyati, xalqaro
korporatsiyalarning moliyasi, qimm atli qog‘ozlar portfelini boshqarish va shular bilan
bog‘liq m unosabatlarni o‘rganadi. Bundan tashqari, xalqaro moliya umumjahon
darajasidagi moliyaviy operatsiyalar va ularning o‘zaro aloqadorligi, yirik industrial
davlatlar, rivojlanayotgan yoki o‘tish davlatlarida ularning qanday xususiyatlar kasb
etishini va ulardagi doim iy o‘zgarishlarni tushuntiradi.
«Xalqaro moliya»ga doir xorijiy adabiyotlarda xalqaro moliya bozorlari va risklarni
boshqarish, TNK va to‘g‘ridan-to‘g‘ri investitsiyalar, xalqaro qarz inqirozlariga asosiy
urg‘u beriladi. Shuningdek, xalqaro moliya doirasida dunyo mamlakatlarining xalqaro
moliya tizimidagi o‘rni, holati, tashqi moliyalashtirish mexanizmi, rivojlanayotgan moliya
bozorlarining xususiyatiari ko‘rib chiqiladi.
XX asrning so‘nggi yillarida sobiq Ittifoqning parchalanishi, mamlakatlar o‘rtasida
iqtisodiy va siyosiy aloqalaming sifat jihatdan yangi bosqichga chiqishi, milliy xo‘jalik
aloqalarining integratsiyalashuvi bilan, globalizatsiya jarayonlarining jadallashuvi yuz
berdi. Globalizatsiya natijasida jahon xo‘jaligining tarkibiy qismiga aylanib borayotgan
mamlakatlarning soni ortib bormoqda. Bu milliy darajadagi huquqiy, iqtisodiy hamda
texnologik to‘siqlar yo‘qolishiga, uning o‘rniga xalqaro iqtisodiy xo‘jalikning um umiy
iqtisodiy qonuniyatlari va xalqaro xo‘jalikning funksional aloqalarini tatbiq etilishiga olib
kelmoqda.
Mamlakatlar hayotidagi globallashuv-iqtisodiy m unosabatlardagi tovariar, xizmatlar,
kapital hamda fond bozorlaridagi savdo va siyosatga doir tartiblarning tobora erkinlashuvi
orqali namoyon bo‘lmoqda. Tashqi savdo aloqalari erkinlashtirilayotgan mamlakatlar soni
yil sayin ortib bormoqda.
Jahon iqtisodiy va moliyaviy muhitining shakllanishiga ta’sir etgan sezilarli
o‘zgarishlar sifatida quyidagilami ko‘rsatish mumkin:
1) 1957 yili Londonda Britaniya hukum atining funt sterling ustidan nazorat o‘m
atishiga javob tariqasida yevrodollar bozorining yuzaga kelishi;
2) 1958 yilda dastlab, «Umumiy bozor» deb atalgan yevropa Iqtisodiy Hamkorligi
(Yel) — hozirgi yevropa Ittifoqining (Yel) tashkil topishi;
3) Amerika korporatsiyalari xorijiy faoliyatlarini kengaytirishga intilishi (1950
yillardan boshlab). Jahon bozorida yevropa va Yaponiya korporatsiyalari faoliyatining
sezilarli o‘sishi, shuningdek, xalqaro maydonda Amerika korporatsiyalari bilan ushbu
mamlakatlar o‘rtasida raqobatning kuchayishi;
4) O‘tgan asrning 60-yillarida Yaponiya iqtisodiyotini tez sur’atlar bilan o‘sishi, Uzoq
Sharq biznes faoliyatida yangi im koniya larning ortishi;
5) 1971-1973 yillarda Brettonvud tizim ini qulashiga olib kelgan jahon moliya
inqirozlari, valyutaning belgilangan kursi tizim idan, suzuvchi valyuta kurslariga o‘tish;
6) 1971-1979 yillardagi birinchi va ikkinchi neft inqirozlari jahon iqtisodiy tizimiga
bosim o‘tkazishi. Ushbu sanalarda neft eksport qiluvchi mamlakatlar tashkiloti (OPeK)
neft narxini sezilarli darajada oshirshi;
7) Rivojlanayotgan mam lakatlaming 1982 yilda tashqi qarzlarga xizm at ko‘rsatishi
bilan bog‘liq jahon qarzdorlik inqirozining boshlanishi;
8) 1980 yillarda Yaponiyaning xalqaro moliyaviy kuch va jahon kapitalining m anba’si
sifatida yetakchi mamlakatga aylanishi;
9) 1987 yilda yettita mamlakatning («Katta yettilik») Parijda Luvr bitimini imzolashi.
Ular o‘z valyuta kurslarining dollarga nisbatan tor tebranish doirasida sun’iy ravishda
almashtirish orqali, kuchsizlanib borayotgan dollarni qo‘llab -quvv atlashni rejalashtirdilar.
Shuningdek, ushbu mamlakatlar kelishilgan iqtisodiy siyosat yuritishni mo‘ljalladilar;
10)
1987 yilda YeI yagona yevropa aktini qabul qilish orqali 1992 yilda yaxlit
yevropa bozorini tashkil qilishni rejalashtirilishi.
Bunda, mazkur tashkilotning G‘arbiy yevropa moliyaviy va iqtisodiy holatiga sezilarli
ta’sir etishi kutildi;
11) 1989-1992 yillarda Sharqiy yevropa mamlakatlari o‘z siyosiy yo‘nalishlarini
o‘zgartirishi. Ularning kommunistik dunyoqarashdan ko‘p partiyaviylikka, markazdan
rejalashtiriladigan iqtisodiyotdan erkin bozor iqtisodiyotiga o‘tishi, jahondagi siyosiy,
iqtisodiy va moliyaviy holatga chuqur ta’sir etdi;
12) 1992 yildan keyin yaxlit yevropa bozorining yuzaga kelishi, 1993-yil noyabr
oyidan erkin savdo bo‘yicha Shimoliy Amerika bitimining kuchga kirishi, 1993-yilda
Osiyo Tinch okeani iqtisodiy hamkorligi konferensiyasi va boshqa jarayonlar, o‘tgan
asrning 90-yillarida hududiy rivojlanishni jadallashtirdi.
13) yevropa Ittifoqining yagona valyutasi-yevroning muomalaga kiritilishi, xorijiy
valyuta zaxiralarining diversifikatsiya darajasi, valyutaviy bitim lar hajmi va ko‘lam iga
sezilarli darajada ta’sir ko‘rsatdi. Shuningdek, yevrodagi hosilaviy moliyaviy vositalar
hajmi dunyoda yetakchi o‘rinni egalladi.
XXI asr bo‘sag‘asida jahon iqtisodiyotida to‘rtta asosiy tarkibiy tendensiyalar
kuzatildi:
Birinchidan, xom -ashyo eksportiga asoslangan ham da sanoati rivojlangan
mamlakatlar o‘rtasidagi munosabatlardagi o‘zgarishlar. Xomashyo yetkazib beruvchi
mamlakatlar va sanoati rivojlangan mamlakatlar o‘rtasida an’anaviy iqtisodiy aloqalar
mavjud bo‘lib, ularning o‘zaro munosabatlar modeli quyidagicha edi: xom -ashyo yetkazib
beruvchi mamlakatlar, xomashyonieksport qilib, olingan valyuta tushumlaridan sanoat
mahsulotlari importini moliyalashtirganlar.
O‘tgan asrning 70-yillarida «Rim klubi» nomi bilan m ashhur G‘arbiy yevropa olimlari
«dunyo miqyosida tez orada tabiiy resurslarning global taqchilligi yuzaga keladi», deb
bashorat qilgan edilar.
Ushbu mulohazalarga asoslanib ko‘pgina xomashyo yetkazib beruvchi mamlakatlar
xomashyo sotish evaziga valyuta tushum ini osh irish m aqsadida kartellarga birlashdilar.
Ammo, sanoat texnologiyasi va qishloq xo‘jalik sohasining keskin rivojlanishi, xom -
ashyoga bo‘lgan talabning qisqarishiga ta’sir ko‘rsatdi va natijada xomashyo bahosining
pasayishi yuz berdi.
Ikkinchidan, sanoati rivojlangan mamlakatlarda qo‘l mehnatiga asoslangan ishlab
chiqarishdan, bilim va malakaga asoslangan ishlab chiqarishga o‘tildi.
Jahon iqtisodiy tuzilm asidagi ushbu o‘zgarishlar natijasida bandlik tarkibida yuqori m
alaka talab qiluvchi m utaxassislarga ehtiyoj ortib, nisbatan past malakali mutaxassislarga
talab pasayib bordi. Axborot almashuvining osonligi-tadbirkorlik faoliyatini, kichik biznes
va shaxsiy tashabbusni rag‘batlantirdi.
Ilmiy-texnika progressi yutuqlaridan foydalanish, bilim ni va yuqori m alakani talab
qildi, shuning uchun ishlab chiqarish sam aradorligi va raqobatbardoshlikni oshirish
uchun, inson kapitaliga investitsiya qilish muhimligi ortdi.
Uchinchidan, jahon savdosida xalqaro kapital harakatining sezilarli darajada ortishi.
Ushbu o‘zgarish xalqaro savdoga nisbatan xalqaro kapital harakatining tez su r’atda
o‘sishi bilan yuz berdi. Xalqaro moliya statistikasining ma’lum otlariga ko‘ra, jahon
eksporti hajmi, 1981 yildagi 2000 mlrd. AQSh dollaridan 1991 yilda 3447 mlrd. AQ Sh
dollari darajasigacha o‘sgan. Shu vaqt oralig‘ida xalqaro obligatsiyalar emissiyasi 23
mlrd.dan 342 mlrd. AQSh dollariga o‘sdi. Bundan tashqari, uchta yetakchi xalqaro moliya
bozorlarida ko‘plab xorijiy valyutalar aylanm asi sezilarli darajada o‘sd i. 1986 yildan
1992 yilgacha L ondonda xorijiy valyutaning kunlik o‘rtacha aylanm asi 90 mlrd.dan 303
mlrd. AQSh dollarigacha ortdi. Shu davrda Nyu-Yorkdagi kunlik aylanma 50 mlrd.dan 192
mlrd.ga, Tokioda 48 mlrd.dan 128 mlrd. AQSh dollariga ortgan.
Xalqaro kreditlar hajmining sezilarli darajada ortishi nafaqat xalqaro ayirboshlash
ko‘lam ining ortishi, balki ishlab chiqarish m aqsadlaridagi kreditga bo‘lgan talabning
ortishi bilan ham izohlanadi. 1970-yillarga kelib esa, xalqaro xususiy kreditlar joriy to‘lov
balansi defitsitini bevosita va bilvosita m oliyatirish uchun ham foydalanila boshlandi.
Xususiy firmalar bilan bir qatorda, hukum at, davlat tashkilotlari va korxonalari,
xalqaro kredit tashkilotlari yirik qarz oluvchilarga aylandilar. So‘nggi o‘n yillikda xalqaro
kapitallar bozori hisobidan rivojlangan va rivojlanayotgan davlatlar yalpi to‘lov balansi
defitsitining qariyb 60 foizi moliyalashtirildi. 1970-yillarda xalqaro kapitallar bozorining
kengayishi xalqaro likvidlilik va moliyaviy mablag‘larning xalqaro harakatini oshishiga
sabab bo‘ldi.
1971-yilning avgustiga kelib, AQSh hukumati oltinning AQSh dollariga erkin
konvertirlanishini bekor qildi. Bu holat Amerika dollarining jahon bo‘ylab keng
qo‘llanilishi va jahon valyutasiga aylanishiga sharoit yaratdi. AQSh hukum atining mazkur
qaroridan so‘ng, bir qator davlatlar valyuta kursining erkin suzish rejimini joriy qilishga
kirishib ketdilar, ayrim larida qat’iy belgilangan kurs rejimiga qaytish holatlari uchragan
bo‘lsa-da, bu holat vaqtinchalik m a’qullandi. 1973-yilda esa, suzish rejimi Yamayka
konfirenciyasida rasman tan olindi va XVFning a’zo davlatlariga istalgan kurs rejimini
joriy qilish huquqi berildi.
To‘rtinchidan, transmilliy korporatsiyalar(TMK)ning qo‘shma korxonalarni tashkil
etish uchun xalqaro investitsiyalari va hamkorlik bitimlarida diversifikatsiya darajasining
ortishi.
XX asrning 70-yillariga kelib, xalqaro moliya sohasida bir qator sifat o‘zgarishlari yuz
berdi va zamonaviy xalqaro valyuta-m oliya tizim ining shakllanishi va rivojlanishiga
turtki bo‘ldi. Xalqaro kreditlash hajmi va xarakterining o‘zgarishi birinchi galda TNKlar
faoliyati bilan bog‘liq bo‘lib, bu o‘z navbatida, moliyaviy resurslarning yanada oqilona
foydalanilishiga olib keldi.
TMKlar o‘zlarining tashkiliy, ishlab chiqarish va m arketing tizimlarini chet
mamlakatlar hududlariga yoyib, shu yo‘l bilan tovar, xizmat, kapital va texnologiyalarini
ishlab chiqarishga jalb etib, ushbu mamlakatlar o‘rtasidagi o‘zaro harakatlarga ta’sir etdi.
Qo‘shma korxonalar xalqaro biznes integratsiyasining keng tarqalgan shakliga aylandi.
Shuningdek, jahon iqtisodiyotining integratsiyalashuv jarayonlarida xalqaro
tashkilotlar rolini alohida e’tirof etish zarur.
O‘tish davrini boshdan kechirayotgan mamlakatlarning jahon bozoriga
integratsiyalashuvi uzoq muddatli jarayon hisoblanadi. Ba’zi milliy bozorlaming ochiq,
ba’zilarining qattiq tartibga solinadigan hozirgi holati bilan, globallashuvning asosiy
tamoyillaridan bo‘lgan erkinlashuv, bir-biriga nomuvofiq bo‘lgan ko‘rinishni hosil
qilmoqda. X alqaro tovariar, xizm atlar va kapitallar alm ashinuvining erkinlashish
an’anasi kengayayotgan bir paytda, har bir davlat eksport va im portni tartibga solishning
ma’lum instrumentlarini saqlab qolmoqdalar. Ularning asosiy maqsadi-tarkibiy qayta
qurish va inqiroz davrining qiyinchiliklarini yengib o‘tish, milliy xavfsizlikni ta’minlash-
takror ishlab chiqarish uzluksizligini ta’minlovchi (energetika, transport, aloqa va h.k.) va
mamlakat mudofaa qobiliyati kabi strategik sohalarni moliyaviy ta’minlash, shuningdek,
savdo sheriklardan munosib imtiyozlar olish, shuningdek, byudjet tushum larini
oshirishdan iborat bo‘lmoqda. Amaldagi bunday proteksionizm fiskal muammolarni hal
etishdan ko‘ra, ko‘proq tarkibiy siyosat o‘tkazish vositasi hisoblanadi.
Hozirgi sharoitda nafaqat erkin savdo g‘oyasi (erkinlashuv) bilan proteksionizm
o‘rtasida qarama-qarshilik yuzaga chiqmoqda, balki milliy xo‘jalikni jahon xo‘jaligiga
kirish samarasini maksimal tarzda ta’minlash maqsadida, xo‘jalikni tartibga solishning
yuqoridagi ikki instrumentining optimal aralashmasidan foydalanilmoqda. Bunday
aralashmaning shakl va nisbatlari, ma’lum vaqtdagi pragmatik manfaatlardan kelib chiqib
aniqlanadi.
Xalqaro iqtisodiy m unosabatlarda globallashuv bilan birga, integratsiya
jarayonlarining yana bir shakli-ma’lum geografik joylashuvga asoslangan hududiy
integratsiya yuz bermoqda.
O‘sib boruvchi globallashuv, hududiylashuv, iqtisodiyotning transmilliylashuvi va
integratsiya natijasida, eski-davlatlararo tartibga solish mexanizmi tubdan o‘zgardi.
Mamlakatlar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar ikkiyoqlama munosabatlar chegarasidan chiqib,
ko‘pyoqlama tus olmoqda.
Ammo, «milliy xo‘jalik majmui», «mamlakatning milliy iqtisodiy manfaatlari»
tushunchalari o‘z ma’nosini saqlab qolmoqda. Milliy xo‘jalik hamon ishlab chiqarish,
almashuv, taqsim ot va iste’mol, shuningdek, iqtisodiy faoliyatning asosiy markazidir.
Har bir davlatning yillar davom ida shakllangan o‘z tarixiy, iqtisodiy, ijtim oiy-m
adaniy rivojlanish xususiyatiari mavjud bo‘lib, boshqa mamlakatlarning tajribalarini ko‘r-
ko‘rona ko‘chirib olish, yoki xalqaro tashkilotlar tomonidan tavsiya etiladigan, iqtisodiy
rivojlanishning hamma uchun umumiy retseptlarini qo‘llash, samarasiz va iqtisodiy
vaziyatni izdan chiqarishi mumkin.
Umuman olganda, moliyaviy globallashuv sharoitida jahon xo‘jaligiga
integratsiyalashuvda rivojlangan mamlakatlam ing ilg‘or tajribalariga tahliliy yondashish
va ushbu tajribalarni milliy xususiyatlar bilan eng optim al tarzda uyg‘unlashtirish
maqsadga muvofiq sanaladi.
2. Jahon banki va Xalqaro valyuta fondi
Q at’iy belgilangan paritet tizimiga o‘tilgunga qadar, ya’ni oltin va oltindeviz standarti
sharoitida barcha global xarakterga ega bo‘lgan moliyaviy muammolar xalqaro
konferensiyalarda hal qilinar edi. Boshqacha aytganda, jahon moliya tizim ining
rivojlanishi ustidan doim iy m onitoring olib boruvchi, uning am al qilish tamoyillarini
ishlab chiquvchi va mamlakatlarga iqtisodiy muammolarni hal qilish uchun moliyaviy
ko‘mak beruvchi organlar mavjud emas edi. 1944 yilda AQShdagi Bretton Vuds
konferensiyasida Xalqaro valyuta fondi (XVF) va Xalqaro tiklanish va taraqqiyot
bankining (XTTB) tashkil etilishi xalqaro moliya va valyuta tizimining rivojlanishida m
uhim qadam bo‘ldi.
«Jahon banki» atamasi tarkiban Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki (International
Bank for Reconstruction and Development) va Xalqaro rivojlanish assotsiatsiyasini
(International Development Association) qamrab oladi. «Jahon banki guruhi» atam asi esa,
5 ta tashkilotni, xususan, XTTB, XRA, Xalqaro moliya korporatsiyasi (International
Financial Corporation), Investitsiyalami kafolatlash bo‘yicha ko‘p tomonlama agentlik
(Multilateral Investment Guarantee Agency), Xalqaro investitsion bahslarni tartibga solish
markazini (International Center for Settlem ent of Investm ent Disputes) o‘z ichiga oladi.
XTTBga a’zo bo‘ladigan davlatlarning bir vaqtda XVFga a’zo bo‘lishi talab etiladi.
XTTBga a’zolik esa, o‘z navbatida, Jahon banki guruhining boshqa tashkilotlariga a’zo
bo‘lishi uchun dastlabki shart-sharoitlardan biri hisoblanadi.
XTTBning Kelishuvlar m oddasining 1-moddasiga muvofiq uning m aqsadlari sirasiga
quyidagilar kiradi:
— a’zo davlatlarning xalq xo‘jaligini tiklash va rivojlantirishga ko‘maklashish;
— kafolatlar berish, xususiy va boshqa investorlam ing inves titsiyalari va ssudalarida
ishtirok etish orqali xususiy va xorijiy investitsiyalami rag‘batlantirish;
— jahon savdosining muvozanatli o‘sishini va a’zo davlatlar to‘lov balansining
muvozanatliligini qo‘llab-quvvatlash.
XTTBning faoliyati o‘r ta darom adli va kreditga layoqatli rivojlanayotgan davlatlarda
ssudalar, kafolatlar, riskni boshqarish mahsulotlari, maslahat xizmatlari orqali
qashshoqlikni qisqartirishga qaratilgan. 2008-yil 1-yanvar holatiga unga a’zo mamlakatlar
soni 185 tani tashkil etgan.
XTTBning asosiy mablag‘lari hozirgi kunda o‘rta va uzoq muddatli qarz
majburiyatlarini emissiya qilish orqali xalqaro moliya bozorlaridagi operatsiyalar
hisobidan shakllanadi. XTTB qim m atli qog‘ozlari yuqori kredit reytingiga (AAA) ega
bo‘lib, dunyoning 100 dan ortiq mamlakatlariga joylashtiriladi. XTTBning kreditlari qarz
oluvchi davlat milliy valyutasida emas, balki devizlarda, ya’ni xalqaro darajada to‘lov
vositasi sifatida tan olingan valyutalarda ajratiladi.
XRA 1960 yilda tashkil topgan bo‘lib, dunyoning sust rivojlangan, qashshoq
davlatlariga moliyaviy ko‘mak beradi.
XRA Kelishuvlar moddasining 1-moddasiga muvofiq, uning maqsadi iqtisodiy
rivojlanishni rag‘batlantirish, sam aradorlikni oshirish va shuning asosida, sust rivojlangan
a’zo mamlakatlarda aholi turmush tarzini oshirish, shuningdek, an a’naviy kreditlarga
nisbatan og‘ir bo‘lmagan qulay shartlarda moliyaviy ko‘mak berish hisoblanadi.
XRA foizsiz kreditlar va iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirishga qaratilgan grantlar
ajratish orqali qashshoqlikni qisqartirish, ijtimoiy tengsizlikni kam aytirish va aholi turm
ush tarzini oshirishni ko‘zda tutadi. XRA moliyaviy yordam laridan aholi jon boshiga Y
alM ko‘rsatkichi 1025 AQSh dollaridan (2007 moliyaviy yil uchun) kam bo‘lgan davlatlar
foydalanishi mumkin. Hozirgi kunda 82 ta mamlakat XRA xizmatlaridan foydalanish
huquqiga ega.
XRA kreditlarining qaytarish m uddatlari 20, 35 va 40 yilni tashkil etadi, shundan
dastlabki 10 yili imtiyozli davr hisoblanadi va bu davrda asosiy qarz bo‘yicha to‘lovlar
amalga oshirilmaydi. Ta’kidlash lozimki, XRA kreditlariga foiz to‘lanm aydi, biroq xizmat
ko‘rsatish uchun kam miqdordagi (hozirda ajratilgan kredit summaning 0,75 foizi)
xarajatlar qarz oluvchi tomonidan qoplanadi.
Xalqaro moliya korporatsiyasi (XMK) 1956 yilda tashkil etilgan bo‘lib, uning bosh
maqsadi rivojlanayotgan davlatlarda xususiy sektor investitsiyalarini qo‘llab-quvvatlash
orqali iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish hisoblanadi.
XMK hukumat kafolatini talab qilmagani bois, benefitsiarlarining kreditga
layoqatliligini sinchkovlik bilan tahlil qiladi. Shuningdek, XMK kreditlarining moliyaviy
shartlari, XTTB va XRA bilan taqqoslaganda, sezilarli darajada og‘ir hisoblanadi. XMK
kreditlarining katta qismi 7-12 yil muddatga qat’iy va suzuvchi stavkalarda turli
valyutalarda ajratiladi.
Investitsiyalami kafolatlash bo‘yicha ko‘p tomonlama agentlik (MIGA) 1988 yilda
tashkil etilgan bo‘lib, Jahon banki guruhining eng yosh a’zosi hisoblanadi. Bu
tashkilotning bosh maqsadi notijorat (siyosiy) risklaiga qarshi kafolat berish orqali
rivojlanayotgan davlat- lardagi to‘g 'ridan-to‘g‘ri investitsiyalarga ko‘maklashishdir.
Bundan tashqari, u rivojlanayotgan davlatlar hukumatlariga xorijiy inves titsiyalarga ko‘m
aklashish dasturlarini ishlab chiqish bo‘yicha m aslahatlar beradi.
Xalqaro investitsion bahslarni tartibga solish markazi esa, davlatlar va xususiy
investorlar o‘rtasidagi o‘zaro ishonchni mustahkamlash orqali investitsiya sohasidagi
bahslarni hal qiladi va muvofiqlashtiradi.
XVFning bosh maqsadi xalqaro valyuta tizimi, ya’ni mamlakatlar o‘rtasida tovar va
xizm atlaming erkin ayirboshlanishiga xizm at qiladigan valyuta kurslari va xalqaro
to‘lovlar tizimi barqarorligini ta’m inlash hisoblanadi.
XVF Kelishuvlar moddalarining birinchi moddasiga muvofiq, uning maqsadlari
qatoriga quyidagilar kiradi:
— xalqaro valyutaviy muammolarni bartaraf etish borasida maslahatlar va ham
jihatlik mexanizm ini ta’m inlovchi doim iy institut orqali xalqaro valyutaviy ham korlikni
rag‘batlantirish;
—xalqaro savdoning kengayishi va muvozanatli o‘sishini qo‘llab quvvatlash va shu
orqali bandlik va real darom adlam ing yetarlicha yuqori darajasini ushlab turish va
iqtisodiy siyosatning bosh maqsadi sifatida barcha a’zo davlatlar resurslarining sam
aradorligini oshirishga hissa qo‘shish;
—a’zo davlatlar o‘rtasida joriy bitimlarga doir ko‘p tomonlama to‘lovlar tizimini
tashkil etish va jahon savdosi rivojlanishiga to‘sqinlik qiluvchi valyuta ayirboshlashdagi
cheklovlarni bekor qilishga ko‘m aklashish;
— a’zolarning umumiy resurslari hisobidan yetarlicha xavfsiz asosda mablag‘ bilan
ta’minlash orqali ularning ishonchini qozonish, va shu asosida ularga to‘lov balansidagi
nomuvofiqliklar (tartib- sizliklar)ni milliy yoki xalqaro taraqqiyotga g‘ov bo‘ladigan
chora- tadbirlarsiz to‘g‘rilash imkonini berish;
—yuqoridagilarga muvofiq a’zo davlatlarning xalqaro to‘lovlar balanslaridagi
nomuvofiqlik (muvozanatsizlik)laming davomiyligini qisqartirish va uning darajasini
pasaytirish.
XVFni tashkil etish mobaynida qat’iy belgilangan paritet tizimining tamoyillari
shakllantirilgan bo‘lib, ularga valyutalaming oltin paritetiga muvofiq tarzda ularning
rasmiy almashuv kursini o‘rnatish, a’zo mamlakatlar tomonidan almashuv kurslarining
valyuta yo‘lakchasi (1945—1971 yillarda — ± 1 foiz, 1971—1973 yillarda — 2,25 foiz)
doirasida bo‘lishini ta’m inlanishi, oltinning jahon puli funksiyasini saqlanishi bilan birga,
AQSh dollariga ushbu funksiyani bajaruvchi valyuta maqomining berilishi kabilarni
kiritish mumkin.
Bretton-Vuds tizimi tanazzulga uchragach, majburiy valyuta yo‘lakchalari bekor
qilindi va valyuta kursining erkin suzish tizimiga o‘tildi. Shuningdek, oltin
demonetizatsiya qilindi, ya’ni oltin standarti, xalqaro hisob-kitoblarda va Markaziy
bankning zaxiralarini shakllantirishda oltindan majburiy foydalanish amaliyoti, AQSh
dollarining oltinga erkin ayirboshlanishi bekor qilindi. Bundan tashqari, har bir mamlakat
valyuta kursini rejimini mustaqil tanlash huquqiga ega bo‘ldi. Shunday bo‘lsada, XVF
nizomiga muvofiq,
a) mamlakatda moliyaviy va valyuta siyosati barqarorligini qo‘llab-quvvatlash hamda
Markaziy bank tomonidan valyuta kursining kuchli tebranishi yuz berganda
intervensiyadan foydalanilishi;
b) bir tomonlama ustunlikka ega bo‘lishga qaratilgan valyuta kursining
manipulyasiyasidan voz kechish valyutani tartibga solish va valyuta kursi mexanizmida
ko‘zda tutilayotgan o‘zgarishlar haqida XVFni zudlik bilan xabardor qilish;
g) valyutalarni oltinga bog‘lab qo‘yish tartibidan voz kechish talab etiladi.
XVF bu taraqqiyot instituti emas, Kelishuvlar moddasiga muvofiq, qashshoq
mamlakatlarga infratuzilm ani shakllantirish, ekport va boshqa sektorlarni diversifikatsiya
qilish yoki ta’lim va sog‘liqni saqlash tizim ini rivojlantirish maqsadida kreditlar
ajratmaydi.
H ar qanday mamlakat xoh u rivojlangan bo‘lsin, xoh u sust rivojlangan, agar u
kapitallar bozorida qulay shartlarda xalqaro to‘lovlarni amalga oshirish va zaxiralam ing
muvofiq darajasini ta’minlash uchun yetarlicha moliyalashtirish manbasini topa olmasa,
to‘lov balansi bilan bog‘liq m uam m olam i bartaraf etish uchun moliyviy yordam so‘rab
XVFga murojaat qilishi m umkin. XVF Jahon banki va boshqa taraqqiyot agentliklaridan
farqli ravishda loyihalarni moliyalashtirmaydi.
XVFning kreditlash dasturlarini quyidagicha turlarga ajratish mumkin:
1. Rezerv (Stand-By) kelishuvlari asosan qisqa m udatli to‘lov balansi muammolarini
bartaraf etishga mo‘ljallangan. XVFning eng yirik kreditlari ham mazkur kategoriyaga
tegishlidir. 1997 yilda XVF Qo‘shim cha rezerv dasturini amaliyotga joriy qildi. M azkur
dastur kapital hisobraqam i bilan bog‘liq inqirozlarni boshdan kechirayotgan davlatlarga
zudlik bilan juda qisqa muddatli kreditlarni ajratishni ko‘zda tutadi.
2. Uzaytirilgan fond dasturi XVF tom onidan to‘lov balansi qiyinchiliklariga yuz
tutgan mamlakatlarga ko‘maklashish maqsadida joriy qilingan bo‘lib, bunda m uam m olar
qism an strukturaviy muammolar bilan bog‘liq va uni bartaraf etish makroiqtisodiy
nomuvofiqliklarga nisbatan uzoqroq muddatni taqozo etadi.
3. Qashshoqlikni qisqartirish va iqtisodiy o‘sish dasturi asosida XVF yillik foiz
stavkasi 0,5 foiz va so‘ndirish m uddati 10 yil bo‘lgan kreditlarni o‘zining eng qashshoq
a’zo davlatlariga taqdim etadi. T a’kidlash lozim ki, XVF kreditlarining ko‘pchilik qismi
shu kategoriyaga mansubdir. 2005 yilda Ekzogen shoklar dasturi ishlab chiqilib
tasdiqlandi. Bu dastur asosida Qashshoqlikni qisqartirish va iqtisodiy o‘sish dasturi orqali
kredit olm aydigan sust rivojlangan davlatlarga ularning nazorat doirasidan tashqarida
bo‘lgan shoklar tufayli vujudga keladigan to‘lov balansi m uam m olarini bartaraf etish
uchun kreditlar taqdim etiladi.
3. Valyuta kursi va valyuta bozorlari
Valyuta ayirboshlash kursi mamlakat iqtisodiyotini boshqa mamlakatlar bilan
bog‘lovchi asosiy omillardan biridir.
Bir valyutaning boshqa valyuta birligidagi bahosi valyuta kursi deb ataladi. U
mamlakat iqtisodiyotiga, hatto aholining turmush tarziga ham ta’sir ko‘rsatadi. Buning
sababi shundaki, birinchidan, valyuta kursining o‘zgarishi mamlakat eksport tovarlarining
raqobatbardoshlik darajasiga ta’sir qiladi, ikkinchidan, milliy valyuta alm ashuv kursining
pasayishi im port tovarlari va xizm atlarining milliy valyutadagi bahosining oshishiga olib
keladi va shuning asosida aholi xarid quvv atiga nisbatan salbiy ta’sirni yuzaga keltiradi.
Valyuta kursi inflyasiyani hisobga olishiga ko‘ra nom inal va real alm ashuv kurslariga
bo‘linadi. Nominal ayirboshlash kursi — bu ikki mamlakat valyutasining nisbiy bahosidir.
Real ayirboshlash kursi —bu ikkita mamlakatda ishlab chiqarilgan tovarlam ing nisbiy
bahosi. Real ayirboshlash kursi nominal kurs va tovarlarning milliy valyutadagi narxiga
bog‘liq bo‘lib quyidagi form ula bo‘yicha hisoblanadi:
R = E x P / P*
Bunda,
E — nom inal ayirboshlash kursi,
P — bitta mam lakatdagi baholar darajasi,
P*— esa boshqa mamlakatdagi baholar darajasini ifodalaydi.
Ma’lumki, milliy valyuta kursining 3 asosiy rejimi mavjud:
1. Erkin suzish rejimi.
2. Q at’iy belgilangan kurs rejimi.
3. Boshqariladigan suzish rejimi.
Agar milliy valyutaning kursi erkin tarzda valyuta bozorida talab va taklif asosida
shakllansa, bu erkin suzib yuruvchi kurs rejimini anglatadi. Bunda mamlakat Markaziy
banki milliy valyuta kursining m a’lum holati uchun javob bermaydi. Bu kurs rejimi erkin
ayirboshlanadigan barcha zaxira valyutalariga tegishli. Shunday mamlakatlar borki, ularda
joriy operatsiyalar bo‘yicha valyutaviy cheklovlar bekor qilingan, ammo boshqariladigan
suzish rejimi qo‘llaniladi. Bunday davlatlarga misol qilib Meksika, Quvayt, BAA kabi
davlatlam i ko‘rsatish mumkin. Lekin bu holat valyutalam ing almashinish sharti bilan
rejimi o‘rtasidagi aioqadorlikni inkor etish uchun yetarli emas.
Qat’iy belgilangan kurs rejimida mamlakatning milliy valyuta kursi xorijiy valyutaga
nisbatan m a’lum nisbatda o‘m atiladi va Markaziy bank kursning belgilangan nisbati
uchun javob beradi. Ammo qat’iy belgilangan valyuta kurslari valyuta operatsiyalarini
keng ko‘lamda rivojlanishiga to‘sqinlik qiladi, lekin uning iqtisodiyot uchun ijobiy
jihatlari ham bur. Ana shunday ijobiy jihatlardan biri shundaki, qat’iy belgilangan kurs
rejimida valyuta riski muammosi chuqurlashmaydi.
70-yilning o‘rtalaridan boshlab markaziy banklarning kurs siyosatida o‘zgarishlar
paydo bo‘ldi. Rasman erkin suzish rejimini tan olgan markaziy banklar (Avstriya, Italiya
markaziy banklari va boshqalar) valyuta kursiga ta’sir qilish uchun valyuta
intervensiyasini tez-tez am alga oshira boshladilar. Bu holat XVF ekspertlari tom onidan
«boshqariladigan suzish» degan nomni oldi.
Valyuta bozori — bu xorijiy valyutaga nisbatan talab va taklif to‘qnash keladigan
bozordir68. Valyuta bozori pul bozorining tarkibiy qismi hisoblanadi. Pul bozori esa, o‘z
navbatida, kapitallar bozori bilan birgalikda moliya bozorini tashkil etadi.
Valyuta bozori, shuningdek, tashkiliy va tashkiliy-texnik nuqtai nazardan ham qaralishi
m umkin. Tashkiliy nuqtai nazardan valyuta bozori talab va taklif asosida valyuta va
valyutaviy qiymatliklam i sotib olish va sotish bo‘yicha operatsiyalar amalga oshiriladigan
rasmiy moliyaviy markazlar sifatida o‘zini nam oyon etadi. Tashkiliy- texnik nuqtai
nazardan valyuta bozori turli mamlakatlardagi banklar va birjalam i bog‘lovchi zamonaviy
telekom m unikatsiya vositalari majmuini anglatadi.
Valyuta bozorlarini quyidagi belgilarga muvofiq tasniflash mumkin:
1) yoyilish ko‘lam iga qarab: xalqaro va milliy valyuta bozorlari;
2) valyutaviy cheklovlarga nisbatan: erkin va erkin bo‘lm agan valyuta bozorlari;
3) valyuta kurslari turiga ko‘ra: bir rejimli va turli rejimli valyuta bozorlari;
4) tashkiliy darajasiga ko‘ra: birja va birjadan tashqari valyuta bozori.
Xalqaro valyuta bozorlari dunyoning barcha davlatlari valyuta bozorlarini qamrab olib,
pul oqimlari, tovar va xizm atlar harakatini, kapitalning qayta taqsim lanishini, xalqaro
to‘lov aylanmasida keng foydalaniladigan valyutalar bilan operatsiyalam i ta’minlaydi.
Hozirgi paytda jahon valyuta bozorlari sifatida Osiyo (markazlari
— Tokio, Gongkong, Singapur, M elburn), yevropa (markazlari - London, Frankfurt-
na-M ayne, Syurix) va Amerika (markazlari — Nyu-York, Chikago, Los Anjeles) bozorlari
ajratib ko‘rsatiladi.
Milliy valyuta bozori - bu, birinchidan, bir davlatning valyuta bozori, ya’ni ushbu
davlat hududida am al qiladi; ikkinchidan, mazkur davlat hududida joylashgan banklar tom
onidan mijozlariga xorijiy valyutada xizmat ko‘rsatish bo‘yicha amalga oshiriladigan
operatsiyalar majmuidan iborat bo‘ladi.
Milliy valyuta bozorlari mamlakat ichkarisida pul oqimlarining harakatini ta’m inlaydi
va jahon moliya bozorlari bilan aloqalarga xizmat qiladi.
Valyutaning konvertirlanishi umuman ta’minlanmagan sharoitda milliy valyuta bozori
samarali faoliyat ko‘rsata olmaydi. Konvertirlikka ega bo‘lm agan pul birligi faqatgina
davlatlararo m unosabatlarda shartli hisob-kitob vositasi sifatida foydalanilishi mumkin.
Bunday sharoitda «qora» bozorda «xufyona» kurs, ya’ni xorijiy valyutaning rasmiy
konvertirlik bo‘lm agan sharoitdagi bozor bahosi shakllanishi mumkin.
Erkin valyuta bozori hech qanday valyutaviy cheklovlarsiz amal qilgani holda, erkin
bo‘lmagan valyuta bozorida valyutaviy cheklovlar mavjud bo‘ladi.
Bir rejimli valyuta bozori - bu valyuta kursining erkin suzish rejimi amal qiladigan
bozor bo‘lib, undagi kotirovkalar birja savdolarida talab va taklif asosida o‘m atiladi.
Bunday valyuta bozori uzoq yillar mobaynida barqaror iqtisodiy rivojlanishning
ta’minlanishi, shuningdek, valyutani tartibga solish va valyutaviy nazorat ning bozor
mexanizmiga xos shakllarini qo‘llanishi uchun yetarlicha shart-sharoit yaratilgan
davlatlarda shakllanadi.
Turli rejimli valyuta bozori — bu ko‘p pog‘onali valyuta kurslari rejimiga ega bo‘lgan
bozordir. Ushbu valyuta bozori davlatning kapital harakatini tartibga solishga qaratilgan
maqsadlariga xizm at qiladi va ssuda kapitali bozorining mamlakat iqtisodiyotiga nisbatan
ta’sirini cheklash va nazorat qilishga imkon beradi.
Birja valyuta bozori — valyuta birjalari ko‘rinishida namoyon bo‘ladigan tashkiliy
bozordir. Valyuta birjasi — bu valyuta va xorijiy valyutadagi qimmatli qog‘ozlar
savdolarini tashkil qiluvchi tashkilotdir. U tijorat tashkiloti emas, ya’ni uning faoliyati
yuqori foyda olishga qaratilmagan.
Birjadan tashqari valyuta bozori mohiyatiga ko‘ra banklararo valyuta bozori bo‘lib,
uning tashkilotchilari dilerlar hisoblanadi. Birjadan tashqari valyuta bozorida quyidagi
operatsiyalar amalga oshiriladi:
—xorijiy valyutalarni sotib olish va sotish operatsiyalari;
—naqd xorijiy valyutalar bilan amalga oshiriladigan valyuta- almashuv operatsiyalari;
—forvard operatsiyalari;
—valyuta opsionlari bilan amalga oshiriladigan valyuta operatsiyalari.
Mazkur bozorda valyuta ayirboshlash operatsiyalarini amalga oshirish uchun vakolatli
banklar o‘z resurslari va jalb qilingan valyuta m ablag‘laridan foydalanishlari mumkin.
Valyuta bozorlaridagi operatsiyalarning asosi bo‘lib, tashqi savdo bo‘yicha xalqaro
hisob-kitoblar, xalqaro turizm , kapitallar va kreditlarning davlatlararo harakati hamda chet
el valyutasini oldi-sotdi qilish bilan bog‘liq boshqa hisob-kitob operatsiyalari hisoblanadi.
Valyuta operatsiyalari vujudga kelishi uchun ob’ektiv asos bo‘lib, tashqi savdo, kapitallar
va kreditlarning harakati xizmat qiladi.
Xalqaro mehnat taqsimoti yuzaga kelishi eksport-import operatsiyalarining yuzaga
kelishiga asosiy sabab bo‘ladi.
Valyuta operatsiyalarining keng ko‘lam da rivojlanishi tijorat banklariga ushbu
bozorda erkin harakat qilishga va ayni vaqtda ularni tartibga solishga imkoniyat tug‘diradi.
Shuni alohida ta’kidlab o‘tish joizki, milliy iqtisodiyotni faqat shu mamlakatda ishlab
chiqarilgan m ahsulotlar bilan barcha ehtiyojlam i qondirib bo‘lm aydi. Demak,
mamlakatlar o‘rtasida eksport-import operatsiyalari albatta amalga oshishi yuz beradi.
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, valyuta bozorlarining ahamiyati milliy
iqtisodiyotning jahon iqtisodiyotiga yanada integratsiyalashuviga xizmat qilishida nam
oyon bo‘ladi.
4. To‘lov balansi va uni tartibga solish yo‘llari
Mamlakat to‘lov balansining holati bugungi kunda nafaqat mamlakatning xalqaro
operatsiyalarini aks ettiruvchi oddiy hujjat, balki ushbu mamlakat iqtisodiyotining ochiqlik
darajasi, uning iqtisodiy-geografik va investitsion im koniyatlari, oltin-valyuta zaxiralari
va mavjud valyuta munosabatlarining qay darajada ekanligi hamda xalqaro
raqobatbardoshligi haqida aniq xulosalar shakllantirish im konini beruvchi iqtisodiy
kategoriya hisoblanadi.
To‘lov balansi bu shunday hujjatki, unda mamlakatning xorijiy davlatlar bilan
bo‘ladigan aloqalari natijasida yuzaga keladigan valyuta tushum lari va to‘lovlarining
haqiqatdagi sum m asi aks ettiriladi. To‘lov balansi — ma’lum vaqt oralig‘ida rezidentlar
va norezidentlar o‘rtasidagi barcha o‘tkazm alam ing o‘lchovidir.
To‘lov balansining standart kom ponentlari hisob varaqlarning ikki asosiy guruhi
bo‘yicha ajratilishi mumkin:
—joriy operatsiyalar hisob varag‘i, unda tovarlar, xizmatlar, olingan daromadlar va
joriy transfertlarni qamrab oluvchi iqtisodiy bitimlar hisobga olinadi;
— kapitallar va moliyaviy instrum entlar bilan bog‘liq ope ratsiyalar hisob varagM,
unda kapital transfertlari, nomoliyaviy aktivlami sotib olish, shuningdek, moliyaviy
talablar va majburiyatlar bilan bog‘liq operatsiyalar hisobga olinadi.
Iqtisodiy adabiyotlarda to‘lov balansi moddalarining uch asosiy analitik guruhlari
ajratib ko‘rsatiladi:
1) savdo balansi;
2) joriy operatsiyalar balansi;
3) umumiy to‘lov balansi yoki rasmiy hisob-kitoblar balansi.
Joriy operatsiyalar hisob varag‘ining muhim tarkibiy qismi — bu savdo balansi bo‘lib,
tovariar eksporti va importi o‘rtasidagi farqni ifoda etadi. Savdo balansining o‘zgarishi
turlicha talqin qilinishi mumkin. Masalan, eksportning importdan oshishi mamlakat
tovarlariga jahon bozorlarida talabning oshganligi bilan izohlanadi. Agar butun dunyo m
azkur mamlakatning eksport tovarlarini xarid qilsa, shuningdek, uning rezidentlari
mahalliy tovarlami import tovarlaridan afzal bilsa, demak, xulosa qilish mumkinki,
mamlakat iqtisodiyotining holati yaxshi hisoblanadi. Aksincha, savdo balansining defitsiti
mazkur inamlakal екьрой Lovailaj iaing yetarli darajada raqobatbardosh emasligi va aholi
turmush tarzini himoya qilish uchun zaruriy choralar ko‘rish lozimligidan dalolat berishi
mumkin. Bunday tahlil agar savdo balansidagi o‘zgarish haqiqatda mazkur davlat
tovarlariga bo‘lgan talabning ortishi yoki kamayishi hisobiga yuz bersa maqsadga muvofiq
sanaladi. Biroq savdo balansiga boshqa omillaming ta’siri ham sezilarli bo‘lishi mumkin.
Jumladan, qulay investitsion muhit mamlakatga xorijiy investitsiyalar oqimini
rag‘batlantirish bilan birga xorijdan sotib olinadigan asosiy vositalar miqdorining ham
ortishiga sabab bo‘lishi mumkin. Bu holat ham savdo balansi defitsitini yuzaga keltiradi,
lekin mamlakat iqtisodiyotiga keskin salbiy ta’sir ko‘rsatmaydi.
Joriy operatsiyalar balansi kengroq axborotni o‘zida jamlab, tovar va xizmatlar
harakati bilan bog‘liq aktivlar oqimini aks ettiradi.
Joriy operatsiyalar bo‘yicha ijobiy saldo tovar, xizmat va xadyalar harakati bo‘yicha
kredit debetdan yuqoriligini anglatadi. Boshqacha aytganda, ijobiy saldo mamlakat boshqa
mamlakatlarga nisbatan netto investor hisoblanadi. Aksincha joriy operatsiyalar bo‘yicha
defitsit mamlakatning sof qarzdor ekanligidan dalolat beradi.
Merkantilistlar iqtisodiy maktabining konsepsiyasiga muvofiq, muvozanat joriy
operatsiyalar balansi atamasida aniqlangan. Bunda ta’kidlab o‘tilgan saldo kapitallar
harakati, mamlakat oltin-valyuta zaxiralaridagi o‘zgarishlarni hisobga olm agan. Shunday
qilib, merkantilist maktabi namoyondalari fikricha, iqtisodiy siyosatning maqsadi joriy
operatsiyalar hisobvarag‘i bo‘yicha ijobiy saldoni maksimallashtirish va shuning asosida,
mamlakatda oltinning jam lanishiga erishishdan iborat bo‘ladi.
Joriy operatsiyalar balansi defitsitining uzoq muddatli xorijiy kapital hisobidan
moliyalashtirilishi muvozanat mezoni sifatida to‘lov balansining umumiy saldosi
tushunchasining paydo bo‘lishiga olib keldi.
To‘lov balansining davlat tomonidan tartibga solishning zarurligi quyidagi sabablar
bilan izohlanadi:
Birinchidan, to‘lov balansiga muvozanatsizlik xos bo‘lib, bu holat yoki defitsit, yoki
haddan tashqari aktiv qoldiq ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Bu nom utanosiblik valyuta
kursi dinam ikasiga, kapital oqim iga, iqtisodiyotning holatiga qattiq salbiy ta’sir
ko‘rsatadi. Masalan, AQSh, joriy operatsiyalaridagi defitsitni milliy valyuta bilan qoplash
natijasida, inflyasiyani boshqa davlatlarga eksport qilishga erishgan. Bu esa, xalqaro
aylanm adagi dollar ortiqchaligini keltirib chiqardi va XX asrning 70-yillarida Bretton-
vuds tizim ining izdan chiqishiga olib keldi.
Ikkinchidan, XX asrning 30-yillarida oltin-deviz standarti joriy qilingandan so‘ng,
to‘lov balansini m uvozanatlashtirishning baho mexanizmi ish berm ay qo‘ydi. Shu sababli
ham, to‘lov balansini davlat tom onidan m a’lum tadbirlar orqali boshqarilishi maqsadga
muvofiq bo‘lib qoldi.
Uchinchidan, xo‘jalik aloqalari tobora globallashib borayotgan hozirgi davrda,
iqtisodiyotni davlat tom onidan tartibga solish tizim ida to‘lov balansining roli borgan sari
ortib borm oqda. To‘lov balansini muvozanatlashtirish vazifasi —davlatning barqaror
iqtisodiy o‘sishini ta’minlash, inflyasiyani jilovlab turish va ishsizlikni kamay tirish kabi
vazifalar bilan bir qatorda e’tirof etilmoqda.
To‘lov balansini muvozanatlashtirish, odatda, bir qancha ichki va tashqi om illam ing
to‘lov balansiga ta’sirini baholashni taqozo etadi. Aktiv balansga ega bo‘lgan davlatlar,
xalqaro hisob-kitoblarga kirishuvchi mamlakatlarda makroiqtisodiy barqarorlikni mavjud
bo‘lishidan manfaatdor bo‘ladi.
Defitsitli to‘lov balansiga ega bo‘lgan davlatlar esa, aktiv balansga ega bo‘lgan o‘z
ham korlaridan import bo‘yicha cheklovlarni kamaytirish, mazkur mamlakatlarga kapital
chiqarilishini rag‘batlantirish kabilarni talab qiladi.
To‘lov balansida defitsit mavjud bo‘lgan davlatlar tom onidan, eksportni
rag‘batlantirish, import qilinayotgan tovarlarni kamayti rishga, xorijiy kapitalni jalb
qilishga, kapitalni olib chiqib ketishni chegaralashga qaratilgan quyidagi tadbirlar
qo‘llaniladi:
Deflyasion siyosat. Bu siyosat, ichki talabni kamaytirishga y o‘n a ltirilg an holda, o‘z
ichiga byudjet mablag‘larini aholi ehtiyojlariga kamroq sarflash, baholarni va ish haqlarini
muzlatish kabilarni qamrab oladi. Uning asosiy instrum entlaridan biri bo‘lib, moliyaviy
va pul-kredit choralari hisoblanadi: byudjet defitsitini kamaytirish, Markaziy bankning
hisob stavkalarini o‘zgartirishi (diskont siyosati); kredit cheklovlari; pul muassasining
o‘sib borishiga chegara qo‘yish. Iqtisodiy pasayish, ishsizlikning yuqori ko‘rsatkichi va
to‘la foydalanilmayotgan ishlab chiqarish quvv atlari sharoitida deflyasiya siyosatini
qo‘llash, ishlab chiqarish va bandlikning yanada pasayishiga olib keladi. Bu esa, aholining
turmush darajasiga sezilarli salbiy ta’sir ko‘rsatib, vaziyatni yumshatish bo‘yicha tezkor
chora- tadbirlar qo‘llanilmasa, ijtimoiy nizolar keltirib chiqarishi mumkin.
Devalvatsiya. Bu milliy valyuta kursining pasaytirilishidir. Bu tadbir milliy eksportni
rag‘batlantirish va importni jilovlash bilan bog‘liq maqsadlarda amalga oshiriladi. Ammo,
to‘lov balansini tartibga solishda devalvatsiyaning roli, uni o‘tkazish tartiblari va ularga
ham korlik qiluvchi mamlakatning umumiqtisodiy va moliyaviy siyosatiga bog‘liq bo‘ladi.
Devalvatsiya faqatgina, raqobatbardosh tovarlam ing eksport salohiyati va jahon
bozoridagi qulay vaziyatlarning mavjudligi sharoitidagina tovariar eksportini
rag‘batlantirishi m umkin. Devalvatsiyaning im portni cheklash: ta’siri esa, mamlakatning
importni cheklash bo‘yicha keskin choralar qo‘llash imkoniyatlarining pasayishidan kelib
chiqadi. Shundan kelib chiqib aytish mumkinki, hamm a mamlakatlarda ham import
o‘rnini bosuvchi tovariar ishlab chiqarish siyosati muvaffaqiyatli chiqavermaydi.
Devalvatsiya importni cheklashi bilan, mamlakat ichida tovariar ishlab chiqarish
xarajatlari ortishiga, narxlam ing ko‘tarilishiga va oqibatda, tashqi bozorlarda
raqobatbardoshlik qobiliyatining yo‘qolishiga olib keladi. Shuning uchun, bu tadbir
mamlakatga vaqtinchalik ustuvorlik berishi m umkin, ammo u to‘lov balansining
defitsitini keltirib chiqaruvchi sabablarni to‘liq bartaraf etishga qodir emas. Kutilgan
natijani olish uchun, devalvatsiya yetarli darajada bo‘lishi zarur. Aks holda, u valyuta
spekulyasiyasini kuchaytiradi va valyuta kursini qaytadan ko‘rib chiqishga majbur qiladi.
Masalan, 1967 yil noyabr oyida funt sterlingni 13,4 foizga devalvatsiyasi va 1971 yil
dollaming 7,89 foizga devalvatsiya qilinishi, ushbu valyuta larga bo‘lgan spekulyativ
tazyiqni yo‘q qila olm adi. Devalvatsiyani amalga oshirgan mamlakat, raqobatda o‘zi
kutgan ustuvorlikka ega bo‘la olmasligi mumkin. Chunki, suzib yuruvchi kurs rejimining
qo‘llanilishi to‘lov balansini muvozanatlashtirish imkonini bermasligi mumkin.
Valyuta cheklovlari. Ushbu tadbir eksport qiluvchilarning xorijiy valyutalardagi
tushumlaridan foydalanishni cheklash, xorijiy valyutani import qiluvchilarga sotishni
litsenziyalash orqali amalga oshiriladi. Shuningdek, u valyuta operatsiyalarini maxsus
ruxsatnomaga ega bo‘lgan banklarda amalga oshirilishi hamda to‘lov balansidagi defitsitni
kamaytirish m aqsadida, kapital eksportini chegaralash va uning oqib kelishini
rag‘batlantirish, tovariar impor- tini chegaralashga qaratilgan tadbirlar yig‘indisi sifatida
ham e ’tirof etiladi. XX asrning 70-yillari oxiri 80-yillarining boshlarida joriy operatsiyalar
bo‘yicha yuritilayotgan siyosatning erkinlashuviga qaram asdan, konvertirlanadigan
valyutaga ega bo‘lgan mamlakatlarning deyarli 90 foizida kapitallarning xalqaro
harakatida turli xil cheklovlar mavjud bo‘lgan. Yelning ko‘pchilik davlatlari ushbu
cheklovlami faqatgina o‘tgan asrning 90-yillariga kelib bekor qildi. Moliya va pul-kredit
siyosati. To‘lov balansidagi defitsitni bartaraf etish maqsadida eksport qiluvchilarga
byudjet subsidiyalari beriladi, proteksionistik m aqsadlarda im port bojlari oshiriladi,
mamlakatga pul oqimining kirib kelishini rag‘batlantirish maqsadida qimmatli qog‘ozlar
egasi bo‘lganxorijliklardan olinadigan soliqlami bekor qilish kabi chora-tadbirlardan keng
foydalaniladi.
5. Xalqaro hisob-kitob shakllari
Xalqaro hisob-kitoblar — bu turli davlatlarning o‘z aro va ularning yuridik shaxslari
va fuqarolari o‘rtasida iqtisodiy va boshqa munosabatlarda vujudga kelgan pullik talablar
va majburiyatlarning tartibga solinishi va amalga oshirilishidir. Xalqaro hisob-kitoblar
deganda, turli mamlakatlar o‘rtasidagi iqtisodiy, siyosiy va madaniy aloqalar natijasida
yuzaga keladigan pullik talablar va majburiyatlar yuzasidan to‘lovlarni amalga oshirish
tizimi tushuniladi.
«Xalqaro hisob-kitoblar» tushunchasi:
— jahon amaliyotida ishlab chiqilgan va xalqaro hujjatlar va udum lar bilan
mustahkamlab qo‘yilgan hisob-kitoblarni amalga oshirish va to‘lovlarni o‘tkazish shartlari
va tartibini;
—xalqaro hisob-kitoblarni tashkil etish va o‘tkazish bo‘yicha banklarning amaliy
faoliyatini qamrab oladi.
Tovariar ishlab chiqarish va ularni sotish jarayonlarining baynalmilallashuvi, xalqaro
hisob-kitoblam ing m azm unida yangi o‘zgarishlar paydo bo‘lishiga olib keldi. Xalqaro
hisob-kitoblar keng qamrovli bo‘lib, u eksport-import operatsiyalari, tijorat tusiga ega
bo‘lm agan to‘lovlar —sayyohlik, sport, fuqarolar tom onidan xorijiy davlatlarga pul
o‘tkazishlar, xorijiy davlatlarda diplom atik va savdo vakolatxonalarini ochish, o‘zga
davlatlar hududida harbiy qismlarni saqlash hamda kapitallar va kreditlarning harakati
bo‘yicha amalga oshiriladigan hisob-kitoblarni o‘z ichiga oladi.
Xalqaro hisob-kitoblarning samaradorligiga quyidagi omillar ta’sir qiladi:
—davlatlar o‘rtasidagi iqtisodiy va siyosiy m unosabatlar;
—valyuta qonunchiligi;
—xalqaro savdo qoidalari va udumlari;
—bank amaliyoti;
—tashqi savdo shartnomalari va kredit bitim larining shartlari;
—pullik hisob-kitoblar ishtirokchilarining to‘lovga qobilligi.
O‘tish davri qiyinchiliklarini boshdan kechirayotgan davlatlarda xalqaro hisob-
kitoblarning tovariar, xizm atlar va bajarilgan ishlar bo‘yicha to‘lovlam ing o‘z vaqtida
kelib tushishini kafolatlovchi shakllari keng qo‘llanilishi mumkin.
Tashqi savdo shartnomalarida valyuta-moliyaviy va to‘lov shartlari yaqqol aks ettirilib,
ular sirasiga quyidagilar kiradi:
— baho valyutasi;
— to‘lov valyutasi;
— to‘lov sharti;
— hisob-kitob shakli.
Baho valyutasi — bu tovarning bahosi o‘lchanadigan valyuta. Ushbu valyutani
tanlashda tovarning turi, hukumatlararo shartnomalarning shartlari va ayniqsa, valyutaning
barqarorligi hisobga olinadi. Shartnomada ko‘rsatilgan baho tarkibiga tovarlam i ishlab
chiqarish, uni yuklash, im port qiluvchi mamlakat portiga tushirish, om borxonalarga
joylashtirish, im port qiluvchiga uni yetkazib berish xarajatlari kiradi. Tovariar bahosini
shartnomada belgilashning 5 asosiy usuli mavjud:
1. Qat’iy belgilangan baholarni o‘rnatish. Ushbu baho shartnoma imzolanayotgan
vaqtda o‘rnatiladi va shartnoma ijro etilishi m obaynida o‘zgarm asdan qoladi.
2. Tovariar bahosini. shartnoma imzolanayotgan paytda yuzaga kelgan bozor bahosida
hisobga olish. Agar xom -ashyo eksport qilinayotgan bo‘lsa, ulam ing biron-bir tovar
biijasida (London yoki Nyu-York tovar birjalari va h.k.) xorijiy bahosi asosida shartnoma
ijro etiladi.
3. Baho qat’iy belgilab qo‘yilishi. Ammo, shartnoma imzolanayotgan paytda
tovarlarning bahosi keskin o‘zgarsa, belgilangan baho o‘zgartiriladi.
4. Tovariar bahosi qatiy belgilab qo‘yiladi, ammo xarajatlar tarkibida o‘zgarish
bo‘lgan taqdirda belgilangan baho o‘zgartiriladi. Bu usul, ko‘pchilik hollarda, asbob-
uskunalami sotishda qo‘llaniladi.
5. Aralash shakl. Tovarlaming m a’lum qismi qat’iy belgilangan baholarda, m a’lum
qismi o‘zgartiriladigan baholarda sotiladi.
To‘lov valyutasi —bu haqiqatda import qiluvchining majburiyati to‘lanadigan valyuta.
Agar, to‘lov valyutasi nobarqaror valyuta bo‘lsa, unda shartnomada tovarlaming bahosi
barqaror valyutada o‘lchanadi. To‘lov shartlari — bu to‘lov naqd valyutalarda yoki
naqdsiz shaklda, ochiq hisob-raqamlari orqali, kredit shaklida yoki veksellar
orqali amalga oshirilishi mumkinligini kelishib olishdir.
Hisob-kitob shakllari tovarni jo‘natishga oid hujjatlar va to‘lov hujjatlarini rasm
iylashtirish, uzatish va to‘lash usullari sifatida namoyon bo‘ladi.
Xalqaro
hisob-kitoblar
2
guruhga
bo‘linadi:
hujjatlashtiriladigan;
hujjatlashtirilmaydigan to‘lovlar.
Hujjatlashtiriladigan to‘lovlarga:
1. Hujjatlashtirilgan akkreditiv;
2. Inkasso bilan amalga oshiriladigan hamma to‘lovlar kiradi.
Hujjatlashtirilmaydigan to‘lovlarga:
1. To‘lov topshiriqnom asi;
2. Cheklar;
3. SVIFT (SVV IFT) kiradi.
Hujjatlashtirilm aydigan to‘lovlarn i turkum lashda m ezon shartlarini to‘lov shartlari
o‘taydi. Agar, har qanday hisob-kitob quyidagi 3 ta to‘lov asosida amalga oshirilsa, bu
hujjatlashtirilmaydigan hisob-kitob bo‘lib hisoblanadi:
1. Oldindan to‘lash;
2. Tovarni olgandan so‘ng to‘lash;
3. Ochiq hisobvaraqlar bo‘yicha hisob-kitoblar.
Jahon amaliyotida keng qo‘llaniladigan asosiy hisob-kitob shakllari sifatida bank
o‘tkazmasi, inkasso va hujjatlashtirilgan akkreditivni ajratib ko‘rsatish mumkin.
Ta’kidlash lozimki, xalqaro hisob-kitoblarning sezilarli qismi (80 foiz) inkasso va
akkreditiv hissasiga to‘g‘ri keladi. Ushbu hisob-kitob shakllarida importyor shartnomadagi
to‘lov shartlariga muvofiq to‘lovni amalga oshiradi, eksportyor esa, shartnomada
ko‘rsatilgan tovami yetkazib bersagina to‘lovni qabul qiladi.
Bank o‘tkazmasi —bir bank tomonidan boshqa bank topshirig‘iga ko‘ra ma’lum pul
summasini o‘tkazmani qabul qiluvchiga to‘lanishidir.
Tashqi savdo shartnomasining «To‘lov shartlari» bo‘lim ida yetkazib beriladigan tovar
bo‘yicha hisob-kitoblar bank o‘tkazm asi shaklida amalga oshirilishi ko‘rsatilishi lozim.
Bundan tashqari, o‘tkazmani qabul qiluvchining rekvizitlari (hisobraqami, eksportyor
bankining nomi, manzili) va to‘lov muddati ko‘rsatilishi kerak.
To‘lov topshiriqlarini xorijiy bank-korrespondentga uzatishning eng keng tarqalgan
vositalari bo‘lib, telegraf, SVIFT tizimi va xorijiy banklar bilan Micro Cash Register m
odem aloqalari tizim i hisoblanadi.
SVIFT (SWIFT-Society for Worldvvide Interbank Financial Telecom m unication) —
bu butunjahon bank-moliya telekommunikatsion tarmog‘i bo‘lib, bank-moliya
axborotlarini tezlik bilan uzatishga mo‘ljallangan. U ma’lumotlarni uzatish va
operatsiyalami amalga oshirish tizim i bo‘lgani uchun, uni hisob-kitoblarning mustaqil
shakli sifatida hisobga olish maqsadga muvofiq emas.
SVIFT xalqaro hisob-kitob operatsiyalarini amalga oshirishning an’anaviy usullari
bilan taqqoslaganda bir qator afzalliklarga ega, jumladan, tezkor (bankdan bankka
ma’lumot yetkazish vaqti juda qisqa), ishonchli va tejam kor hisoblanadi.
Micro Cash Register tizimi Bank of New York, Bankers Trust Com pany,
Commerzbank, Dresdner Bank kabi yirik banklar tomonidan taklif etiladi.
Hisob kitoblarning inkasso shaklida bank mijozining topshirig‘iga ko‘ra yetkazib
berilgan tovar (ko‘rsatilgan xizmat va bajarilgan ishlar) uchun im portyordan to‘lovni
qabul qiladi va bu mablag‘larni eksportyor hisobraqamiga o‘tkazadi. Hisob kitoblarning
inkasso shaklini qo‘llash Xalqaro savdo palatasining unifikatsiyalashgan qoidalari asosida
tartibga solinadi.
Inkasso bo‘yicha unifikatsiyalashgan qoidalarga muvofiq, bank ushbu operatsiyani
eksportyor ko‘rsatmasi asosida amalga oshiradi. Inkasso bo‘yicha operatsiyada talab
etiladigan hujjatlarni ikki guruhga ajratish mumkin: moliyaviy hujjatlar (o‘tkazma veksel,
oddiy veksel, to‘lovni qabul qilish uchun foydalaniladigan boshqa hujjatlar) va tijorat
hujjatlari (yuk hujjatlari, guvohnom alar va b.). Ushbu hujjat turlariga binoan, inkasso sof
va hujjatlashtirilgan inkassoga bo‘linadi. Sof inkasso faqat moliyaviy hujjatlarni taqozo
etgani holda, hujjatlashtirilgan inkassoda tijorat hujjatlari, ba’zan moliyaviy hujjatlar ham
talab etiladi.
Inkasso bo‘yicha hisob-kitoblarni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin
(navbatdagi betga qarang).
1. Tovarni yuklab jo‘natish.
2a-2b. Inkasso topshirig‘i (zaruriy hujjatlar va im portyordan pulni olish shartlari
borasidagi ko‘rsatma bilan birgalikda).
1. Im portyorni inkasso to‘lovi bo‘yicha xabardor qilish.
2. To‘lovni amalga oshirish bo‘yicha topshiriq.
3. To‘lov hujjatlarini berish (ular asosida im portyor tovarlarni qabul qiladi).
6a-6b. O‘tkazm ani amalga oshirilishi va to‘lov summasini eksportyor hisobraqamiga
o‘tkazilishi.
Hisob-kitoblarning inkasso shakli im portyor uchun qulay hisoblanadi, chunki u
haqiqatda yetkazib berilgan tovar uchun to‘laydi, inkasso bo‘yicha operatsiyani amalga
oshirish xarajatlari esa yuqori emas.
Hisob-kitoblarning inkasso shakli ayrim kam chiliklardan holi emas, birinchidan,
banklar orqali hujjatlar aylanmasi uzoq davom etadi; ikkinchidan, importyor unga taqdim
etilgan hujjatlar bo‘yicha to‘lovdan bosh tortishi yoki xorijga valyuta o‘tkazish uchun
ruxsatga ega bo‘lm asligi mumkin.
Hujjatlashtirilgan akkreditiv shunday bitimki, unga ko‘ra bank- emitent mijozi
(importyor) topshirig‘iga ko‘ra benefitsiar foydasiga u taqdim etgan hujjatlar bo‘yicha
to‘lovni amalga oshirish yoki trattani akseptlash majburiyatini oladi.
Hisob-kitoblarning akkreditiv shakli eksportyor m anfaatlariga to‘liq javob beradi,
ya’ni eksport tushum ining o‘z vaqtida kelib tushishini ta’minlaydi.
1. Importyorning bank-emitentga akkreditiv ochish to‘g‘risidagi arizasi.
2a-2b. Benefitsiar (esportyor)ni uning foydasiga akkreditiv ochilganligi to‘g‘risida
xabardor qilish.
3. Tovarni yuklab jo‘natish.
4a-4b. Akkreditiv uchun zarur bank hujjatlarini taqdim etish. 5a-5b. Olingan hujjatlar
bo‘yicha to‘lovni amalga oshirish va benefitsiar hisobraqamiga eksport tushum ini
o‘tkazish.
5v. Im portyor hisob raqam ini debetlash va unga to‘lov uchun asos bo‘lgan hujjatlarni
berish.
Akkreditivning turli-tuman ko‘rinishlari bo‘lib, uni quyidagicha tasniflash maqsadga
muvofiq sanaladi:
1. Bank-emitent tomonidan o‘zgartirilishi yoki bekor qilinishi nuqtai nazaridan:
a) chaqirib olinadigan akkreditiv-benefitsiarni ogohlantirmasdan xohlagan paytda
o‘zgartirilishi yoki bekor qilinishi mumkin;
b) chaqirib olinmaydigan akkreditiv-manfaatdor tomonlar roziligisiz akkreditivni
o‘zgartirmaslik yoki bekor qilmaslik borasida bank-emitent qat’iy majburiyat oladi.
2. Akkreditiv bo‘yicha boshqa bankning qo‘shimcha majburiyati nuqtai-nazaridan:
tasdiqlangan va tasdiqlanmagan akkreditiv. Agar bank-emitent boshqa bankdan chaqirib
olinm aydigan akkreditivni tasdiqlashni so‘rasa, bu tasdiq bank-emitentning to‘lov, trattani
akseptlash bo‘yicha majburiyatiga qo‘shim cha ravishda tasdiqlovchi bankning qat’iy
majburiyatini anglatadi.
3. Akkreditivni yangilash imkoniyati nuqtai nazaridan revolver akkreditiv hujjatlar
to‘liq foydalanib bo‘lingach yoki har bir hujjat taqdim etilgandan so‘ng, dastlabki
akkreditiv summ asini tiklash sharti bilan shartnoma qiymatining ma’lum qismiga
ochiladi. Akkreditivning bu turi uzoq muddat davomida muntazam tovarlarni yetkazib
turishni ko‘zda tutuvchi yirik summ adagi shartnomalar bo‘yicha hisob-kitoblarni amalga
oshirishda keng qo‘llaniladi va m uom ala xarajatlarini qisqartirish imkonini beradi.
4. A kkreditivning ikkinchi benefitsiar (tovarning bevosita yetkazib beruvchisi) tom
onidan foydalanilishi imkoniyati nuqtai nazaridan: o‘tkazm a (transferabel) akkreditiv-
benefitsiar topshirig‘iga ko‘ra akkreditiv to‘liq yoki qisman ikkinchi benefitsiarga
o‘tkazilishi mumkin. Biroq o‘tkazma akkreditiv bir m arotaba o‘tkaziladi.
5. Valyutaviy qoplashning m avjudligi nuqtai nazaridan: qoplangan va qoplanm agan
akkreditiv. Qoplangan akkreditivni ochishda bank-emitent akkreditiv summasini
avizolovchi bankka o‘tkazadi. Akkreditivni qoplashning boshqa shakli sifatida hisob
raqamdagi zarur mablag‘larni operatsiyalarda foydalanilishini cheklash, sug‘urta
depozitlari kabilarni keltirish m um kin.
Xalqaro hisob-kitoblarda qatnashuvchi sub’ektlar bo‘lib, huku matlar, davlat organlari,
Markaziy banklar, tijorat banklari, maxsus moliya-kredit institutlari (Pensiya fondlari,
sug‘urta kompaniyalari, kredit ittifoqlari, lom bardlar va h.k.), korporatsiyalar, xalqaro va
hududiy moliya-kredit tashkilotlari (XVF, XTTB, YeTTB, OTB va h.k.) hisoblanadi.
Xalqaro hisob-kitoblarni amalga oshirish bo‘yicha birinchi o‘rinni tijorat banklari
egallaydi. Sababi shundaki, xalqaro operatsiyalarning asosiy qismi — tashqi savdo
operatsiyalari va kapitallar hamda kreditlarning harakati bo‘yicha amalga oshiriladigan
hisob-kitoblarga to‘g‘ri keladi. Ushbu hisob-kitoblarda ishtirok etuvchi tijorat tuzilm
alarining milliy va chet el valyutalaridagi joriy hamda depozit hisob-raqamlari, tijorat
banklarida joylashgan. M arkaziy banklar esa, tijorat tuzilmalariga kredit-hisob-kitob xizm
atlarini ko‘rsatish huquqiga ega emas. Demak, tijorat banklari orqali tijorat tusidagi
operatsiyalarning asosiy qismi amalga oshiriladi.
Tijorat banklarining xalqaro hisob-kitoblarni amalga oshirish- dagi mavqyei, ularning
moliyaviy jihatdan mustahkamligiga, elektron aloqa tizimlari bilan yaxshi
jihozlanganligiga, obro‘siga, rivojlangan, keng tarm oqli xorijiy filiallar va bo‘linm alari,
ko‘p sonli vakillik hisob-raqamlariga ega ekanligiga bog‘liq. Tijorat banklarining xorijiy
bank va korporatsiyalar bilan amalga oshiradigan har qanday operatsiyalari talab va
majburiyatlar orqali o‘tadi.
Tashqi iqtisodiy bitimlarning, shu jumladan, tashqi savdo bitimlarining amalga oshishi,
ya’ni ularni o‘z vaqtida va kam xarajat sarflagan holda amalga oshirish shartnomalari
moliyaviy va to‘lov shartlariga bog‘liq. Shu sababli, tashqi savdo munosabatlarida ishtirok
etuvchi sub’ektlar, shartnomani imzolash paytida, uning barcha jihatlarini puxta kelishib
oladilar. Bunda, odatda, eksport qiluvchi va import qiluvchi manfaatlarining qarama-
qarshiligi yuz beradi. Masalan, eksport qiluvchi to‘lov summasining ma’lum qismini
oldindan to‘lab qo‘yilishini, ko‘pchilik hollarda talab qiladi. Ushbu to‘lov summasining
miqdorini aniqlashda qarama-qarshilik yuzaga keladi. Eksport qiluvchi imkoniyat
darajasida ko‘proq summani oldindan to‘lashni talab qiladi, import qiluvchi esa, iloji
boricha, kamroq summani oldindan to‘lashga harakat qiladi, chunki bu summa m a’lum
vaqt import qiluvchining xo‘jalik aylanm asidan chiqib ketadi. Yoki hisob-kitob shakllarini
tanlash masalasini olaylik. Eksport qiluvchi imkon qadar to‘lov kafolatlanadigan hisob-
kitob shaklini tanlashni taklif qiladi. Masalan, hujjatlashtirilgan akkreditiv ana shunday
hisob-kitob shaklidir. Import qiluvchi uchun esa, bu shakldan foydalanish maqbul emas.
Chunki, bunda import qiluvchining chiqimi ko‘payadi. Masalan, hozirgi kunda G‘arbiy
yevropa mamlakatlarining tijorat banklari hujjatlashtirilgan akkreditiv xizmati
ko‘rsatganligi uchun 3-5 foiz miqdorida xizmat haqi oladi.
6. Xalqaro kredit
Xalqaro kredit —bu tovar va valyuta ko‘rinishidagi mablag‘lami qaytarib berishlilik,
muddatlilik, foiz to‘lashlilik shartlari asosida berish bilan bog‘liq bo‘lgan xalqaro iqtisodiy
munosabatlardagi ssuda kapitali harakatidir.
Xalqaro kredit munosabatlarining sub’ektlari sifatida tijorat banklari, markaziy
banklar, davlat organlari, yirik korxonalar, regional va xalqaro moliya-kredit tashkilotlari
qatnashadi.
Xalqaro kreditni yuzaga kelishiga sabab bo‘lib, ishlab chiqarishning milliy doiradan
chiqishi, xo‘jalik aloqalari baynalminallashuv jarayonining tezlashishi, xalqaro
kapitallarning markazlashuvi hamda ishlab chiqarishning ixtisoslashuvi va
kooperatsiyalashuvi hisoblanadi.
Xalqaro kredit m unosabatlarini tashkil qilish quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
1. Qaytarib berishlilik: agar olingan mablag‘lar qaytarilmasa, pul kapitalini qaytarib
bermaslik shakli namoyon bo‘ladi, ya’ni moliyalashtirish yuzaga keladi;
2. Muddatlilik, ya’ni kredit shartnomasida ko‘rsatilgan muddatda kreditni
qaytarilishini ta’minlash;
3. Ta’minlanganlik, ya’ni olingan kreditni to‘lashni kafolatlanganligi;
4. Maqsadlilik, ya’ni ssudani aniq ob’ektlarga yo‘naltirishni ko‘zlash va uni birinchi
navbatda kreditor davlatning eksportini rag‘batlantirish uchun qo‘llash;
5. Foiz to‘lashlilik.
Xalqaro kredit xalqaro iqtisodiy aloqalarda ssuda kapitallari harakatini o‘ziga xos
xususiyatini namoyon etib, quyidagi funksiyalarni bajaradi:
1. Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish talablarini qondirish uchun ssuda kapitallarini
mamlakatlar o‘rtasida qayta taqsimlash. Ssuda kapitallari xalqaro kredit mexanizmi orqali
foydasi ko‘proq, daromadliroq bo‘lgan tarmoqlarga intiladilar. Shu orqali kredit milliy
daromadni o‘rtacha daromadga tenglashishiga imkoniyatni yuzaga keltiradi va uning
massasini oshishiga olib keladi.
2. Haqiqiy pullarni kredit pullarga almashtirish, naqdsiz to‘lovlami rivojlantirish va
tezlashtirish hamda naqd valyuta aylanmasini xalqaro kredit operatsiyalari bilan
almashtirish orqali xalqaro hisob-kitoblar muomalasidagi sarf-xarajatlarni iqtisod qilish.
Xalqaro kredit asosida xalqaro hisob-kitoblarning kredit vositalari- veksellar, cheklar, shu
jum ladan, bank o‘tkazmalari, depozit sertifikatlari va boshqalar yuzaga keldi. Ssuda
kapitalining xalqaro iqtisodiy m unosabatlardagi muomalasi vaqtini tejash orqali
kapitalning ishlab chiqarish maqsadlarida foydalanilishi davrini uzaytiradi va shu asosda,
ishlab chiqarishni kengaytirish va foydaning o‘sishini ta’minlashga xizmat qiladi.
3. Kapitalning jamlanishi va markazlashishini tezlashtirish. Xorijiy kreditlarni jalb
qilish tufayli qo‘shimcha qiymatni kapitalga aylanish jarayoni tezlashadi, shaxsiy jam
g‘armalar chegarasi kengayadi, bir davlat tadbirkorlarining kapitallari boshqa
davlatlarning mablag‘lari qo‘shilishi oqibatida ko‘payadi. Xalqaro kredit avvaldan yakka
korxonalarni aksionerlik jamiyatlariga aylanishiga, yangi firmalar va monopoliyalarni
paydo bo‘lishiga xizmat qiladi.
Xalqaro kreditning funksiyalarining ahamiyati katta va u milliy va jahon xo‘jaligi
rivojlanishiga qarab o‘zgarib turadi. Hozirgi sharoitda xalqaro kredit iqtisodiyotni tartibga
solish funksiyasini bajarmoqda va o‘zi ham tartibga solinish ob’ekti bo‘lib hisoblanmoqda.
Xalqaro kredit o‘z funksiyalarini bajarishda ikkiyoqlama—ijobiy va salbiy rol
o‘ynaydi.