Xalqaro savdo siyosati

Yuklangan vaqt

2024-10-19

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

20,1 KB


 
 
 
 
 
 
Xalqaro savdo siyosati 
 
Reja: 
1. Xalqaro savdoning zaruriyati va uning asosiy ko’rinishlari  
2. A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasi.  
3.Rikardoning nisbiy ustunlik nazariyasi.  
4. Xeksher – Olinning neoklassik kontseptsiyasi  
5.Xalqaro savdoning zamonaviy nazariyalari  
 
 
Tayanch so’z va iboralar: import, importga chegaralangan moyillik, 
devalvatsiya, demping  
 
 
1. Xalqaro savdoning zaruriyati va uning asosiy ko’rinishlari Hozirgi zamon 
iqtisodiyotining ochiqlik darajasi ya’ni mamlakatlarning ixtisoslashuvi va ular 
o’rtasida kooperatsiya chuqurlashib bormoqda. Mamlakatlar o’z iqtisodiyotini 
rivojlantirish,iqtisodiy muammolarni hal qilish borasida tadbirlar ishlab chiqish va 
ularni amalga oshirishda bu holatlarni etiborga olishi shart. Jahon savdosi tashqi 
iqtisodiy aloqalarning asosiy shaklidir. Uning kengayishi va chuqurlashuvi 
natijasida kapitalni chetga chiqarish imkoniyatlari yuzaga keldi va unga bog’liq 
ravishda xalqaro moliya-valyuta, kredit munosabatlari rivojlandi.  
   Tashqi savdoning vujudga kelishi ikki muhim ob’ektiv sabab bilan izohlanadi.  
  Birinchidan, bu tabiiy va xom ashyo resurslarining mamlakatlar o’rtasida notekis 
taqsimlanganligi. Eng katta hududga ega bo’lgan yoki rivojlangan davlatlar ham 
barcha resurslar bilan o’zini to’liq ta’minlay olmaydi. Ular o’zlarida ortiqcha 
bo’lgan resurslarni eksport qilishga va mamlakatda taqchil bo’lgan resurslarni 
import qilishga majburlar.  
Xalqaro savdo siyosati Reja: 1. Xalqaro savdoning zaruriyati va uning asosiy ko’rinishlari 2. A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasi. 3.Rikardoning nisbiy ustunlik nazariyasi. 4. Xeksher – Olinning neoklassik kontseptsiyasi 5.Xalqaro savdoning zamonaviy nazariyalari Tayanch so’z va iboralar: import, importga chegaralangan moyillik, devalvatsiya, demping 1. Xalqaro savdoning zaruriyati va uning asosiy ko’rinishlari Hozirgi zamon iqtisodiyotining ochiqlik darajasi ya’ni mamlakatlarning ixtisoslashuvi va ular o’rtasida kooperatsiya chuqurlashib bormoqda. Mamlakatlar o’z iqtisodiyotini rivojlantirish,iqtisodiy muammolarni hal qilish borasida tadbirlar ishlab chiqish va ularni amalga oshirishda bu holatlarni etiborga olishi shart. Jahon savdosi tashqi iqtisodiy aloqalarning asosiy shaklidir. Uning kengayishi va chuqurlashuvi natijasida kapitalni chetga chiqarish imkoniyatlari yuzaga keldi va unga bog’liq ravishda xalqaro moliya-valyuta, kredit munosabatlari rivojlandi. Tashqi savdoning vujudga kelishi ikki muhim ob’ektiv sabab bilan izohlanadi. Birinchidan, bu tabiiy va xom ashyo resurslarining mamlakatlar o’rtasida notekis taqsimlanganligi. Eng katta hududga ega bo’lgan yoki rivojlangan davlatlar ham barcha resurslar bilan o’zini to’liq ta’minlay olmaydi. Ular o’zlarida ortiqcha bo’lgan resurslarni eksport qilishga va mamlakatda taqchil bo’lgan resurslarni import qilishga majburlar.
 
 
  Xalqaro savdo rivojlanishining zarurligini belgilovchi ikkinchi muhim sabab 
shundaki hamma mamlakatlar ham barcha turdagi mahsulotni bir xil samaradorlik 
bilan ishlab chiqara olmaydi. Ya’ni bir tovar Yaponiyada arzon ishlab chiqarilsa, 
ikkinchi tovar O’zbekistonda arzon ishlab chiqarilishi mumkin. Shu sababli 
resurslardan samarali foydalanish maqsadida mamlakatlar ixtisoslashadilar va 
o’zaro savdo-sotiqni yo’lga qo’yadilar.  
  Bu ikki ob’ektiv sabab har qanday milliy iqtisodiyotning takror ishlab chiqarishi 
jarayonida xalqaro savdoning ahamiyatini aniqlaydi. 90-yillarning boshlarida 
xalqaro savdo hajmi AQShda yalpi milliy mahsulotning 16-18 foizini, Germaniyada 
30-39 foizini tashkil etdi. Shu davrda O’zbekiston yalpi milliy mahsulotida tashqi 
savdoning ulushi 10-12 foiz atrofida bo’ldi.  
  Tashqi savdo xalqaro ayirboshlashning an’anaviy shakli sifatida quyidagi 
ko’rinishlarni o’z ichiga oladi:  
 mahsulotlarni ayirboshlash: yoqilg’i-xom ashyo mahsulotlari, qishloq xo’jaligi 
mahsulotlari, sanoat mahsulotlari;  
  xizmatlarni ayirboshlash: muhandislik-maslahat xizmatlari;  
 transport xizmatlari, sayyohlik va boshqa xizmatlar. Hozirgi vaqtda 
xizmatlarning jahon eksportidagi hissasi 30 foizdan oshib ketdi;  
 yangi ilmiy-texnik ma’lumotlarni ayirboshlash: litsenziyalar va «nou-xou»lar.  
  Ular hissasiga xalqaro savdo aylanmasining 10 foiziga yaqini to’g’ri keladi. 
Xalqaro 
savdo 
mahsulotlari, 
xizmatlar 
va 
fan-texnika 
ma’lumotlarini 
ayirboshlashning barcha ko’rinishlari tashqi savdo operatsiyalari yordamida amalga 
oshiriladi. Ular o’z navbatida eksport, import, reeksport va reimport operatsiyalariga 
bo’linadi. Eksport operatsiyasi - mahsulotlarni chet mamlakatlarga chiqarish. Import 
operatsiyasi - mahsulotni xorijiy sherikdan sotib olish va uni mamlakatga olib kelish. 
Reeksport operatsiyasi - avval import qilingan va qayta ishlov berilmagan 
mahsulotni chet elga olib chiqib sotish. Reimport operatsiyasi - avval eksport 
qilingan va u erda qayta ishlov berilmagan mahsulotni chet elda sotib olish va 
mamlakatga olib kelish. 
Xalqaro savdo rivojlanishining zarurligini belgilovchi ikkinchi muhim sabab shundaki hamma mamlakatlar ham barcha turdagi mahsulotni bir xil samaradorlik bilan ishlab chiqara olmaydi. Ya’ni bir tovar Yaponiyada arzon ishlab chiqarilsa, ikkinchi tovar O’zbekistonda arzon ishlab chiqarilishi mumkin. Shu sababli resurslardan samarali foydalanish maqsadida mamlakatlar ixtisoslashadilar va o’zaro savdo-sotiqni yo’lga qo’yadilar. Bu ikki ob’ektiv sabab har qanday milliy iqtisodiyotning takror ishlab chiqarishi jarayonida xalqaro savdoning ahamiyatini aniqlaydi. 90-yillarning boshlarida xalqaro savdo hajmi AQShda yalpi milliy mahsulotning 16-18 foizini, Germaniyada 30-39 foizini tashkil etdi. Shu davrda O’zbekiston yalpi milliy mahsulotida tashqi savdoning ulushi 10-12 foiz atrofida bo’ldi. Tashqi savdo xalqaro ayirboshlashning an’anaviy shakli sifatida quyidagi ko’rinishlarni o’z ichiga oladi:  mahsulotlarni ayirboshlash: yoqilg’i-xom ashyo mahsulotlari, qishloq xo’jaligi mahsulotlari, sanoat mahsulotlari;  xizmatlarni ayirboshlash: muhandislik-maslahat xizmatlari;  transport xizmatlari, sayyohlik va boshqa xizmatlar. Hozirgi vaqtda xizmatlarning jahon eksportidagi hissasi 30 foizdan oshib ketdi;  yangi ilmiy-texnik ma’lumotlarni ayirboshlash: litsenziyalar va «nou-xou»lar. Ular hissasiga xalqaro savdo aylanmasining 10 foiziga yaqini to’g’ri keladi. Xalqaro savdo mahsulotlari, xizmatlar va fan-texnika ma’lumotlarini ayirboshlashning barcha ko’rinishlari tashqi savdo operatsiyalari yordamida amalga oshiriladi. Ular o’z navbatida eksport, import, reeksport va reimport operatsiyalariga bo’linadi. Eksport operatsiyasi - mahsulotlarni chet mamlakatlarga chiqarish. Import operatsiyasi - mahsulotni xorijiy sherikdan sotib olish va uni mamlakatga olib kelish. Reeksport operatsiyasi - avval import qilingan va qayta ishlov berilmagan mahsulotni chet elga olib chiqib sotish. Reimport operatsiyasi - avval eksport qilingan va u erda qayta ishlov berilmagan mahsulotni chet elda sotib olish va mamlakatga olib kelish.
 
 
  2. A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasi. Shu paytga qadar yuzaga kelgan 
barcha xalqaro savdo nazariyalari xalqaro savdoni erkinlashtirish barcha 
mamlakatlar uchun foyda keltiradi degan fikrni ilgari suradi. Erkin tashqi savdoning 
zarurligi va foydaliligi to’g’risida dastlabki nazariyalardan biri A.Smitning mutlaq 
ustunlik nazariyasidir. Bu nazariyaga ko’ra har bir mamlakat undagi mavjud 
sharoitlar va resurslar o’ziga xosligiga tayangan holda ma’lum bir tovarni eng kam 
xarajatlar hisobiga (yoki vaqt birligida bu tovarni eng ko’p) ishlab chiqirish 
imkoniyatiga ega. Shunday ekan mamlakat mutlaq ustunlikka ega bo’lgan tovar 
ishlab chiqarishga ixtisoslashadi va ushbu tovarning o’z iste’molidan ortiqcha 
qismini sotadi hamda boshqa tovarlarni sotib oladi.  
   Chunki bu tovarlar ularni ishlab chiqarishda mutlaq ustunlikka ega bo’lgan 
davlatlarda ancha arzon ishlab chiqarilgan bo’ladi. Natijada har ikki davlat ham kam 
resurs sarflab ko’proq mahsulotga ega bo’ladi. Masalan, O’zbekiston asosan paxta 
mahsulotlarini etishtirishga ixtisoslashganligi uchun boshqa mahsulotlarga nisbatan 
ko’proq shunga e’tiborni qaratish lozim. Chunki, O’zbekiston qishloq xo’jaligi, ob-
havosi va qolaversa, butun respublika sharoiti paxta etishtirishga moslashgan va 
unga kam miqdorda mehnat va moliyaviy resurslarni sarf qilib, yuqori hosil olish 
texnologiyasiga ega.  
   Shuningdek, boshqa mamlakatlar ham o’zi ixtisoslashgan sohaga ko’proq 
e’tiborni qaratishsagina dunyo bo’yicha ko’proq mahsulot ishlab chiqariladi va 
xalqaro savdoda ham katta 182 muvaffaqqiyatlarga erishish mumkin. Demak, shu 
yo’l bilan dunyo aholisining talablarini maksimum qondirish imkoniyatiga 
erishiladi. Ammo qaysidir mamlakat hech qaysi mahsulot ishlab chiqarish bo’yicha 
dunyoda mutlaq ustunlikka ega bo’lmasligi mumkin. Bu esa shu mamlakat hamma 
tovarlarni chetdan keltiradi-mi degan savolni tug’diradi. Agar shunday bo’lsa 
importni bu mamlakat qaysi mablag’lar hisobiga moliyalashtiradi. Bu savolga javob 
berish borasida mutlaq ustunlik nazariyasi boshi berk ko’chaga kirib qoladi. 
   3. Rikardoning nisbiy ustunlik nazariyasi. D. Rikardo A. Smitning «Mutlaq 
ustunlik» nazariyasini yanada mulohaza qilish natijasida ushbu nazariya umumiy 
qoidaning bir qismi ekanligini isbotlab berdi. D. Rikardo «Siyosiy iqtisodning 
2. A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasi. Shu paytga qadar yuzaga kelgan barcha xalqaro savdo nazariyalari xalqaro savdoni erkinlashtirish barcha mamlakatlar uchun foyda keltiradi degan fikrni ilgari suradi. Erkin tashqi savdoning zarurligi va foydaliligi to’g’risida dastlabki nazariyalardan biri A.Smitning mutlaq ustunlik nazariyasidir. Bu nazariyaga ko’ra har bir mamlakat undagi mavjud sharoitlar va resurslar o’ziga xosligiga tayangan holda ma’lum bir tovarni eng kam xarajatlar hisobiga (yoki vaqt birligida bu tovarni eng ko’p) ishlab chiqirish imkoniyatiga ega. Shunday ekan mamlakat mutlaq ustunlikka ega bo’lgan tovar ishlab chiqarishga ixtisoslashadi va ushbu tovarning o’z iste’molidan ortiqcha qismini sotadi hamda boshqa tovarlarni sotib oladi. Chunki bu tovarlar ularni ishlab chiqarishda mutlaq ustunlikka ega bo’lgan davlatlarda ancha arzon ishlab chiqarilgan bo’ladi. Natijada har ikki davlat ham kam resurs sarflab ko’proq mahsulotga ega bo’ladi. Masalan, O’zbekiston asosan paxta mahsulotlarini etishtirishga ixtisoslashganligi uchun boshqa mahsulotlarga nisbatan ko’proq shunga e’tiborni qaratish lozim. Chunki, O’zbekiston qishloq xo’jaligi, ob- havosi va qolaversa, butun respublika sharoiti paxta etishtirishga moslashgan va unga kam miqdorda mehnat va moliyaviy resurslarni sarf qilib, yuqori hosil olish texnologiyasiga ega. Shuningdek, boshqa mamlakatlar ham o’zi ixtisoslashgan sohaga ko’proq e’tiborni qaratishsagina dunyo bo’yicha ko’proq mahsulot ishlab chiqariladi va xalqaro savdoda ham katta 182 muvaffaqqiyatlarga erishish mumkin. Demak, shu yo’l bilan dunyo aholisining talablarini maksimum qondirish imkoniyatiga erishiladi. Ammo qaysidir mamlakat hech qaysi mahsulot ishlab chiqarish bo’yicha dunyoda mutlaq ustunlikka ega bo’lmasligi mumkin. Bu esa shu mamlakat hamma tovarlarni chetdan keltiradi-mi degan savolni tug’diradi. Agar shunday bo’lsa importni bu mamlakat qaysi mablag’lar hisobiga moliyalashtiradi. Bu savolga javob berish borasida mutlaq ustunlik nazariyasi boshi berk ko’chaga kirib qoladi. 3. Rikardoning nisbiy ustunlik nazariyasi. D. Rikardo A. Smitning «Mutlaq ustunlik» nazariyasini yanada mulohaza qilish natijasida ushbu nazariya umumiy qoidaning bir qismi ekanligini isbotlab berdi. D. Rikardo «Siyosiy iqtisodning
 
 
boshlanishi va soliqlar» nomli asarida klassik nazariyani boshi berk ko’chadan olib 
chiqadi. Uning fikricha, mamlakatlar ishlab chiqarish samaradorligini ta’minlashda 
yoki ko’proq ustunlikka ega bo’lgan yoxud kamroq zaiflikka ega bo’lgan mahsulot 
ishlab chiqarish va sotishga ixtisoslashsalar maqsadga muvofiq bo’ladi. Bunday 
vaziyatlarda ikki mamlakat o’rtasidagi savdo ko’proq imkoniyatlar olib keladi. Har 
bir mamlakat o’zi ixtisoslashgan mahsulotlarni ishlab chiqaradi va shu orqali 
yutuqlarga erishadi. Uning mulohazalari “Nisbiy ustunlik nazariyasi”da o’z 
echimiga ega bo’ldi. Masalan, Portugaliyada ishlab chiqarilgan movut va Angliyada 
ishlab chiqarilgan vino individual xarajatlarga ega bo’lsin. Shuni hisobga olgan 
holda D. Rikardoning “Nisbiy ustunlik” nazariyasini qo’llaymiz: 
   Mahsulot ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan mehnat sarfi. Movut(bir dona) 
Vino( barrel) Portugaliya 90 80 Angliya 100 120 Yuqoridagi misoldan ko’rinib 
turibdiki Portugaliya barcha turdagi mahsulotlarni ishlab chiqarishda mutlaq 
ustunlikka ega. Ya’ni bir dona movut ishlab chiqarish uchun 90 mehnat birligi, bir 
barrel vino ishlab chiqarish uchun esa 80 mehnat birligini sarflaydi. Ammo, D. 
Rikardo Portugaliyada movut ishlab chiqarishga nisbatan vino ishlab chiqarish 
savdosini yo’lga qo’yish ko’proq foyda olib kelishini ta’kidlaydi.  
   Chunki, bir dona movutga nisbatan bir barrel vino ishlab chiqarish arzonga 
tushmoqda. Bunda nisbiy ustunlikdagi farq har bir millat uchun xalqaro savdoda 
yutuqqa olib keladi. Ya’ni, Portugaliya bir barrel vinoni (80 birlikda) 120 birlikda 
Angliyaga sotsa va o’z navbatida, Angliyadan (100 birlikda) ushbu birlikda 1,2 dona 
movut sotib olish imkoniyatiga ega bo’ladi. 183 O’zida ishlab chiqarilgan 
mahsulotga solishtirganimizda esa 8/9 donaga ega bo’lar edi. Boshqacha 
aytganimizda, Portugaliyaning vino ishlab chiqarish va movutni sotib olish evaziga 
oladigan foydasi quyidagicha bo’ladi. 120 / 100 – 8 / 9 =1,2 - 0,(8) = 0,31 dona 
movut. Angliya esa movut ishlab chiqarishda kamroq zaiflikka ega. Ya’ni movut 
ishlab chiqarishga qilinadigan mehnat sarflari o’rtasidagi farq vino ishlab 
chiqarishdagiga nisbatan kamroq.  
   Demak movut ishlab chiqarishga ixtisoslashish hisobiga xalqaro savdodan 
Angliya ham yutadi. Ya’ni, movut ishlab chiqarib, uni Portugaliyaga sotish hisobiga 
boshlanishi va soliqlar» nomli asarida klassik nazariyani boshi berk ko’chadan olib chiqadi. Uning fikricha, mamlakatlar ishlab chiqarish samaradorligini ta’minlashda yoki ko’proq ustunlikka ega bo’lgan yoxud kamroq zaiflikka ega bo’lgan mahsulot ishlab chiqarish va sotishga ixtisoslashsalar maqsadga muvofiq bo’ladi. Bunday vaziyatlarda ikki mamlakat o’rtasidagi savdo ko’proq imkoniyatlar olib keladi. Har bir mamlakat o’zi ixtisoslashgan mahsulotlarni ishlab chiqaradi va shu orqali yutuqlarga erishadi. Uning mulohazalari “Nisbiy ustunlik nazariyasi”da o’z echimiga ega bo’ldi. Masalan, Portugaliyada ishlab chiqarilgan movut va Angliyada ishlab chiqarilgan vino individual xarajatlarga ega bo’lsin. Shuni hisobga olgan holda D. Rikardoning “Nisbiy ustunlik” nazariyasini qo’llaymiz: Mahsulot ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan mehnat sarfi. Movut(bir dona) Vino( barrel) Portugaliya 90 80 Angliya 100 120 Yuqoridagi misoldan ko’rinib turibdiki Portugaliya barcha turdagi mahsulotlarni ishlab chiqarishda mutlaq ustunlikka ega. Ya’ni bir dona movut ishlab chiqarish uchun 90 mehnat birligi, bir barrel vino ishlab chiqarish uchun esa 80 mehnat birligini sarflaydi. Ammo, D. Rikardo Portugaliyada movut ishlab chiqarishga nisbatan vino ishlab chiqarish savdosini yo’lga qo’yish ko’proq foyda olib kelishini ta’kidlaydi. Chunki, bir dona movutga nisbatan bir barrel vino ishlab chiqarish arzonga tushmoqda. Bunda nisbiy ustunlikdagi farq har bir millat uchun xalqaro savdoda yutuqqa olib keladi. Ya’ni, Portugaliya bir barrel vinoni (80 birlikda) 120 birlikda Angliyaga sotsa va o’z navbatida, Angliyadan (100 birlikda) ushbu birlikda 1,2 dona movut sotib olish imkoniyatiga ega bo’ladi. 183 O’zida ishlab chiqarilgan mahsulotga solishtirganimizda esa 8/9 donaga ega bo’lar edi. Boshqacha aytganimizda, Portugaliyaning vino ishlab chiqarish va movutni sotib olish evaziga oladigan foydasi quyidagicha bo’ladi. 120 / 100 – 8 / 9 =1,2 - 0,(8) = 0,31 dona movut. Angliya esa movut ishlab chiqarishda kamroq zaiflikka ega. Ya’ni movut ishlab chiqarishga qilinadigan mehnat sarflari o’rtasidagi farq vino ishlab chiqarishdagiga nisbatan kamroq. Demak movut ishlab chiqarishga ixtisoslashish hisobiga xalqaro savdodan Angliya ham yutadi. Ya’ni, movut ishlab chiqarib, uni Portugaliyaga sotish hisobiga
 
 
11/8 barrel vino (o’zidagiga nisbatan 5/6 barrel) sotib olishi mumkin. Ushbu 
vaziyatda Angliyaning yutug’i: 9 / 8 - 5 / 6 =7 / 24 = 0,29 barrel vino. Bu misolda 
Portugaliya uchun har bir barrel vinoga 9/8 dona movut sotib olgandagina xalqaro 
sovda foydali hisoblansa, Angliya uchun esa har bir barrel vinoga 5/6 dona movut 
almashganda savdo foydali hisoblanadi. Shunday qilib, erkin savdo xalqaro 
ixtisoslashuvni rag’batlantirib, quyidagi imkoniyatlarni yaratadi: har bir mamlakat 
biror turdagi mahsulot ishlab chiqarishga ixtisoslashishguncha o’tgan davrgiga 
nisbatan kamroq moddiy va mehnat xarajatlari sarflaydigan bo’ladi.  
   Ammo, bu borada barcha nazariyalar ham savdoda mamlakatlarning pul 
birliklari ishtorokida amalga oshishi hisobga olinmagan. Chunki, mamlakatlar 
o’zaro hisob-kitoblarni amalga oshirish uchun valyutalarini almashtirishadi. D. 
Rikardo ushbu vaziyatni ham tushuntirib bera olgan. U izohlaganidek yuqorida 
keltirilgan imkoniyat valyutalarni almashtirish sharoitida ham saqlanib qoladi. Bu 
vaziyatda eksport-import to’lovlari o’zaro balansga ega emas. Bunday vaziyat 
valyuta kurslaridagi o’zgarishlar hisobiga yoki biror bir mamlakatdagi barcha 
baholarni o’zgartirish hisobiga bartaraf etiladi.  
  Yuqoridagi misol mavhum xususiyatga ega. U aniq vaziyatlarga asoslanishi 
uchun: 
   mehnat savdo qilayotgan mamlakatlar o’rtasida emas, balki mamlakat ichida 
harakatchan bo’lishini;  
   transport, bojxona xarajatlari, savdo ustamalari va boshqa cheklashlar hisobga 
olinmasligini;   
   mahsulotlarning yangi namunalarni ishlab chiqarishda yangi texnika va 
texnologiyalarni qo’llash hamda ularni ko’p miqdorda seriyali ishlab chiqarishda 
xarajatlardagi o’zgarishlar e’tiborga olinmasligini ta’minlash imkoniyatlari 
yaratilishi lozim. Angliya va Portugaliya misolida keltirilgan vaziyatlarda xalqaro 
savdo narxlarining keng amal qilayotgan shaklini qo’llash mumkin. Chunonchi, bir 
barrel Portugaliya vinosini Angliyada tannarxidan kam narxda (80) va sotib olingan 
184 bahodan (120) yuqori narxda sotmaslik kerak. Shuningdek, angliyaliklar 
movutidan Portugaliyada (90 dan 100 gacha) shunday tartibda sotilishi kerak.   
11/8 barrel vino (o’zidagiga nisbatan 5/6 barrel) sotib olishi mumkin. Ushbu vaziyatda Angliyaning yutug’i: 9 / 8 - 5 / 6 =7 / 24 = 0,29 barrel vino. Bu misolda Portugaliya uchun har bir barrel vinoga 9/8 dona movut sotib olgandagina xalqaro sovda foydali hisoblansa, Angliya uchun esa har bir barrel vinoga 5/6 dona movut almashganda savdo foydali hisoblanadi. Shunday qilib, erkin savdo xalqaro ixtisoslashuvni rag’batlantirib, quyidagi imkoniyatlarni yaratadi: har bir mamlakat biror turdagi mahsulot ishlab chiqarishga ixtisoslashishguncha o’tgan davrgiga nisbatan kamroq moddiy va mehnat xarajatlari sarflaydigan bo’ladi. Ammo, bu borada barcha nazariyalar ham savdoda mamlakatlarning pul birliklari ishtorokida amalga oshishi hisobga olinmagan. Chunki, mamlakatlar o’zaro hisob-kitoblarni amalga oshirish uchun valyutalarini almashtirishadi. D. Rikardo ushbu vaziyatni ham tushuntirib bera olgan. U izohlaganidek yuqorida keltirilgan imkoniyat valyutalarni almashtirish sharoitida ham saqlanib qoladi. Bu vaziyatda eksport-import to’lovlari o’zaro balansga ega emas. Bunday vaziyat valyuta kurslaridagi o’zgarishlar hisobiga yoki biror bir mamlakatdagi barcha baholarni o’zgartirish hisobiga bartaraf etiladi. Yuqoridagi misol mavhum xususiyatga ega. U aniq vaziyatlarga asoslanishi uchun:  mehnat savdo qilayotgan mamlakatlar o’rtasida emas, balki mamlakat ichida harakatchan bo’lishini;  transport, bojxona xarajatlari, savdo ustamalari va boshqa cheklashlar hisobga olinmasligini;  mahsulotlarning yangi namunalarni ishlab chiqarishda yangi texnika va texnologiyalarni qo’llash hamda ularni ko’p miqdorda seriyali ishlab chiqarishda xarajatlardagi o’zgarishlar e’tiborga olinmasligini ta’minlash imkoniyatlari yaratilishi lozim. Angliya va Portugaliya misolida keltirilgan vaziyatlarda xalqaro savdo narxlarining keng amal qilayotgan shaklini qo’llash mumkin. Chunonchi, bir barrel Portugaliya vinosini Angliyada tannarxidan kam narxda (80) va sotib olingan 184 bahodan (120) yuqori narxda sotmaslik kerak. Shuningdek, angliyaliklar movutidan Portugaliyada (90 dan 100 gacha) shunday tartibda sotilishi kerak.
 
 
    Mahsulotlar bahosi o’rtasidagi o’zaro nisbat aniqlab olingandan keyin «savdo 
sharoiti» (terms of trade) tushunchasi savdo sharoitini aniqlab olish uchun esa 
“savdo sharoiti indeks” tushunchasi kiritilgan. Bu indeks quyidagi formula orqali 
aniqlangan: Eksport narxlar indeksi Ei Savdo sharoiti indeksi = -----------------------
----------------- 100 = ----- 100 Import narxlar indeksi Ii Indeksning o’sishi (masalan, 
100 dan 105 gacha) savdo sharoitlarining yaxshilanayotganligini ko’rsatadi. Ya’ni, 
ushbu miqdordagi importga hisob-kitob qilish uchun undan kam miqdorda eksport 
talab etiladi. Amaliyotda savdo sharoiti, birinchidan, tovarlar bahosi o’zgarishi 
hisobiga, unga bo’lgan talabning oshishi yoki kamayishiga bog’liq. Ayrim mahsulot 
ishlab chiqaruvchilar (masalan, neft va neft mahsulotlari ishlab chiqaruvchilar) 
narxlarda bo’layotgan o’zgarishlarga qaramay, katta yutuqlarga erishadilar. 
Ikkinchidan, savdo sharoiti ishlab chiqaruvchilar yoki etkazib beruvchilarning 
bozorga moslashishiga (egiluvchanligiga) bog’liq bo’ladi. Uchinchidan, savdo 
sharoiti ishlab chiqarish sharoitlari yoki mahsulotlar iste’molidagi o’zgarishlarga 
qarab o’zgaradi. Savdo sharoiti indeksi mamlakatning xalqaro savdodagi holati 
to’g’risida ma’lumotlar bersada, ko’pgina kamchiliklardan xoli emas.  
   Ularning eng asosiylaridan biri mamlakatda umumiy sharoitni yaxshilasada, 
sotilgan mahsulotlar miqdorini hisobga olmaydi. Boshqacha aytganda, savdo 
sharoiti yaxshilanishi eksport hajmi qisqarishi va import hajmi oshishiga olib keladi. 
Bu esa to’lov balansini yomonlashtiradi. A. Smit va D. Rikardo nazariyasida ishlab 
chiqarishga ta’sir qiladigan eng asosiy omil mehnat hisoblangan.  
   Mahsulotlar narxi esa ishlab chiqarish xarajatlariga bog’liq. Keyingi tadqiqotlar 
ishlab chiqarishda asosiy omillar sifatida er, kapital kabi omillardan foyda olish 
imkoniyatini hisobga olgan. Agarda, mehnatning bozor bahosi ish haqi sifatida 
gavdalansa, kapitalning bahosi foiz stavkalari ko’rinishida, erning bahosi renta 
miqdorida aniqlangan. 12.4. Xeksher – Olinning neoklassik kontseptsiyasi Xalqaro 
savdodagi zamonaviy qarash tarafdorlari sifatida shved iqtisodchiolimlari Eli 
Xeksher va Bertil Olinlarni (30-yillar) ko’rsatish mumkin. 185 E. Xeksher va B. 
Olinlar «Ishlab chiqarish omillariga bog’liq holda narxlarni tenglashishi» qoidasini 
oldinga surgan. Buning ma’nosi shundan iboratki, milliy ishlab chiqarishdagi farqlar 
Mahsulotlar bahosi o’rtasidagi o’zaro nisbat aniqlab olingandan keyin «savdo sharoiti» (terms of trade) tushunchasi savdo sharoitini aniqlab olish uchun esa “savdo sharoiti indeks” tushunchasi kiritilgan. Bu indeks quyidagi formula orqali aniqlangan: Eksport narxlar indeksi Ei Savdo sharoiti indeksi = ----------------------- ----------------- 100 = ----- 100 Import narxlar indeksi Ii Indeksning o’sishi (masalan, 100 dan 105 gacha) savdo sharoitlarining yaxshilanayotganligini ko’rsatadi. Ya’ni, ushbu miqdordagi importga hisob-kitob qilish uchun undan kam miqdorda eksport talab etiladi. Amaliyotda savdo sharoiti, birinchidan, tovarlar bahosi o’zgarishi hisobiga, unga bo’lgan talabning oshishi yoki kamayishiga bog’liq. Ayrim mahsulot ishlab chiqaruvchilar (masalan, neft va neft mahsulotlari ishlab chiqaruvchilar) narxlarda bo’layotgan o’zgarishlarga qaramay, katta yutuqlarga erishadilar. Ikkinchidan, savdo sharoiti ishlab chiqaruvchilar yoki etkazib beruvchilarning bozorga moslashishiga (egiluvchanligiga) bog’liq bo’ladi. Uchinchidan, savdo sharoiti ishlab chiqarish sharoitlari yoki mahsulotlar iste’molidagi o’zgarishlarga qarab o’zgaradi. Savdo sharoiti indeksi mamlakatning xalqaro savdodagi holati to’g’risida ma’lumotlar bersada, ko’pgina kamchiliklardan xoli emas. Ularning eng asosiylaridan biri mamlakatda umumiy sharoitni yaxshilasada, sotilgan mahsulotlar miqdorini hisobga olmaydi. Boshqacha aytganda, savdo sharoiti yaxshilanishi eksport hajmi qisqarishi va import hajmi oshishiga olib keladi. Bu esa to’lov balansini yomonlashtiradi. A. Smit va D. Rikardo nazariyasida ishlab chiqarishga ta’sir qiladigan eng asosiy omil mehnat hisoblangan. Mahsulotlar narxi esa ishlab chiqarish xarajatlariga bog’liq. Keyingi tadqiqotlar ishlab chiqarishda asosiy omillar sifatida er, kapital kabi omillardan foyda olish imkoniyatini hisobga olgan. Agarda, mehnatning bozor bahosi ish haqi sifatida gavdalansa, kapitalning bahosi foiz stavkalari ko’rinishida, erning bahosi renta miqdorida aniqlangan. 12.4. Xeksher – Olinning neoklassik kontseptsiyasi Xalqaro savdodagi zamonaviy qarash tarafdorlari sifatida shved iqtisodchiolimlari Eli Xeksher va Bertil Olinlarni (30-yillar) ko’rsatish mumkin. 185 E. Xeksher va B. Olinlar «Ishlab chiqarish omillariga bog’liq holda narxlarni tenglashishi» qoidasini oldinga surgan. Buning ma’nosi shundan iboratki, milliy ishlab chiqarishdagi farqlar