XALQARO SAVDONING TARKIBI, RIVOJLANISH BOSQICHKLARI VA MAMLAKATLAR IQTISODIYOTIGA TA’SIRI
Yuklangan vaqt
2024-06-03
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
28
Faytl hajmi
1,6 MB
Ilmiybaza.uz
XALQARO SAVDONING TARKIBI, RIVOJLANISH BOSQICHKLARI
VA MAMLAKATLAR IQTISODIYOTIGA TA’SIRI
Ushbu bobda quyidagi bilimlar bayon etilgan:
Xalqaro savdoning rivojlanish bosqichlari.
Xalqaro savdoning Tovar tarkibi.
Jahon savdosining tarkibi va uning oʻzgarish tendnsiyalari.
Korona virus inqirozning xalqaro savdo konyukturasiga ta’siri.
Korona virus inqirozning jahon bozori konyukturasiga ta’siri.
Oʻzbekiston tashqi savdosining tarkibi.
Tashqi savdoning rivojlanish omillari.
Tashqi savdo aylanmasi dinamikasi hajmi.
Oʻzbekistonning tashqi savdo aylanmasi.
Ilmiybaza.uz
Kirish
Bugungi kunda Oʻzbekistonning tashqi savdo aloqalarini rivojlanishi bozor
islohotlarini amalga oshirish jarayonida mavjud boʻlgan milliy iqtisodiyotning real
ehtiyojlari asosida amalga oshirilmoqda. Shu bilan birga, Oʻzbekiston jahon
iqtisodiyotiga integratsiyalashish, mamlakatni dunyoning bir qator rivojlangan
davlatlaridan biri sifatida oʻrin egallashga qaratilgan.
Bugungi kunda butun dunyoda sodir boʻlayotgan pandemiya sharoitida
Oʻzbekistonning jahon iqtisodiyotida, xalqaro savdodagi mavqeyini oshirishda eng
avval Jahon bozoridagi oʻrnini yanada mustahkamlash va buning zamirida mikro va
makroiqtisodiy tendensiyalarni xisobga olgan xolda iqtisodiy barkarorlikka
erishishimiz va bu borada chuqur bilimlarni egallashimiz va kelajak avlodga ushbu
bilimlarni singdirishimiz zarur, bu orqali davlatimizning xalqaro savdoda
mamlakatlar iqtisodiyotiga ta’sirini yanada oshirishda oʻzimizning kichik
hissamizni qoʻshgan hisoblanamiz.
6.1. Xalqaro savdoning rivojlanish bosqichlari zamonaviy hususiyatlari
Jahon xoʻjaligi rivojlanishining oʻziga xos xususiyatlaridan biri – bu xalqaro
iqtisodiy munosabatlarning intensiv rivojlanib borishi hisoblanadi. Bu mamlakatlar,
mamlakatlar guruhi, aloxida firma va korxonalar oʻrtasida savdo-iqtisodiy
aloqalarning kengayishi tobora chuqurlashuvi bilan izoxlanadi. Ushbu holatni
xalqaro mehnat taqsimotining chuqurlashuvi, xoʻjalik hayotining globallashuvi,
milliy
iqtisodiyot
ochiqligining
kuchayishi,
mamlakatlarning
iqtisodiy
integratsiyalashuvi va xududiy xalqaro iqtisodiy aloqalar strategiyasining
chuqurlashib borayotganligini koʻrish mumkin.
Xalqaro savdo
Ilmiybaza.uz
Tovar va hizmatlarni xalqaro almashuv shakli
Asosiy oqimlari
Import- milliy ho'jalik tashqarisidan tovar va xizmatlarni olib kirish.
Eksport- tovar va xizmatlarni milliy ho'jalik tashqarisiga
chiqarish. Rivojlanish asosi
Xalqaro mehnat taqsimoti
Qatnashuvchi mamlakatlarning tashqi savdo foydasini olishi.
Savdo foydasining asoslari
Eksport imkoniyatlari ichki istemolga yoʻnaltirilmagan ishlab chiqarish
imkoniyatlari.
Eksportga ishlab chiqarish- maxsulotni milliy xoʻjalikdan tashqarida
yuqori baholarda sotish imkoniyati.
Import imkoniyati- import asosida ishlab chiqarish xarajatlarini pasayishi va
ishlab chiqarilayotgan maxsulot assortimentini toʻldirish.
Riskni taqsimlash- milliy xoʻjalik tashqarisida tadbirkorlik faoliyati
natijasida ishlab chiqarishni bogʻliqlik riskini qisqarishi.
6.1-rasm. Xalqaro savdoning rivojlanishi.
Xalqaro savdo oʻzining rivojlanish bosqichlariga ega boʻlib, xar bir bosqich
oʻz tarixiy xususiyatlari bilan ajralib turadi:
tashqi savdo aloqalarining lokal darajada shakillanish bosqichi
- (VI-XII asrlar) Oʻrta yer dengizidan Sharqqa tomon xalqaro savdo yoʻllarining
vujudga kelishi;
tashqi savdo alokalarining mintakaviy darajada shakillanish bosqichi -
(XII- asrlar) tashqi savdo aloqalarining Oʻrta yer, Boltiq va Shimoliy dengizlarida
konsentratsiyalashuvi;
tashqi savdo aloqalari globallashuvining boshlanish bosqichi — (ХV-
ХVII asrlar) Buyuk geografiya kashfiyotlari tufayli xalqaro savdo yoʻllarining
Atlantika, Hind va Tinch okeanlariga koʻchishi;
Ilmiybaza.uz
tashki savdo aloqalarining intensivlashuv bosqichi - (XVIIXIХ asrlar)
sanoat toʻntarishi, Gʻarbiy Yevropa va AQSH iqtisodiyotining industriallashtirish
jarayoni bilan bogʻliq;
tashqi savdo aloqalarining militarizatsiyalashuv bosqichi —
(ХIХ oxiri -ХХ asr boshi) Birinchi va Ikkinchi jahon urushlari bilan bogʻliq;
integratsion bloklar va birlashmalarning tashqi savdo munosabatlariga
faol ta’sir etish bosqichi - ( ХХ asrning oʻrtasi va ikkinchi qismi);
tashqi savdo aloqalari globallashuv jarayonlarining zamonaviy
bosqichining shakillanishi va jahon bozorining vujudga kelishi; Xalqaro
savdoning zamonaviy xususiyatlari:
ilm-fan va texnika taraqqiyotiga ta’sirida mahsulot hamda xizmatlar
savdosi hajmining keskin ortishi;
ilm-fan va texnika taraqqiyotiga ta’sirida mahsulot hamda xizmatlar
savdosi hajmining keskin ortish.
Ilm-fan va texnika taraqqiyoti ta’sirida jahon ekportining tovar
tarkibidagi ilm-fan sigʻimkorligi yuqori boʻlgan maxsulot va xizmatlar ulushining
ortishi;
Tashqi
savdo
aylanmasining
jon boshiga
baholangan
qiymatining notekis taqsimlanishi;
Yangi tarmoq va ishlab chiqarishning vujudga kelishi;
Qator mamlakatlarning ayrim mahsulotlar importiga bogʻliq-
ligini ortishi;
Tashqi bozorda ortiqcha mahsulotni sotish kabi sodda shaklining turli
mamlakat korxonalari oʻrtasidagi hamkorlik aloqalari asosida avvaldan kelishilgan
holda mahsulotni yetkazib berish shakliga oʻtishi.
Xalqaro savdoni aniqlovchi tovar mutanosibliklar majmui va aloqalari
Ilmiybaza.uz
Inson ehtiyojlariga moslashtirish nuqtai nazaridan xalqaro savdo sohasida
tovarlarni differensiyalash
homashyo tovarlari-qishloq va o'rmon ho'jaligi, baliqchilik va o'v
maxsulotlari qayta ishlash uchun katta sarf harajat talab etmaydigan qazilma
boyliklar;
ayrim tayyor mahsulot-yakunlovchi qayta ishlashni talab etadigan
mahsulotlar; tayyor mahsulotlar-ohirigacha tayyor mahsulotlar;
qisqa muddatda foydalanuvchi tayyor sanoat mahsulotlari-1yil va
undan qisqa davrda ishlatiladigan tovarlar; uzoq muddatda ishlatiladigan
tovarlar - 1 yildan uzoq ishlatiladigan tovarlar; qisqa muddatda
ishlatiladigan iste'mol tovarlari (nooziq-ovqat) -1 yil
va undan qisqa davrda ishlatiladigan tovarlar; o'rta muddatda iste'mol
qilinadigan tovarlar-nisbatan kichik qiymatga
ega bo'lgan 1 yildan 3 yilgacha ishlatish muddatiga ega tovarlar; uzoq
muddatli ishlatiladigan tovarlar-3 yildan oshiq muddatlarda ishlatish
muddatiga ega tovarlar hamda katta qiymatga ega bo'lgan, 1 yildan 3
yilgacha ishlatish muddatiga ega tovarlar.
6.2-rasm. Xalqaro savdoning Tovar tarkibi
Xalqaro savdoning tovar tarkibi – xalqaro savdoning tarkibini aniqlovchi
tovar mutanosibliklari majmui va aloqalaridan iborat boʻlib, maqsadi inson
ehtiyojlariga moslashtirish nuqtai nazaridan xalqaro savdo sohasida tovarlarni
differensiyalash hisoblanadi.
Xalqaro savdoning hududiy tarkibi – bu xalqaro savdoning hududiy
tarkibini aniqlovchi mutanosibliklar va aloqalar majmui boʻlib, bu tarkib xalqaro
savdoning quyidagi xususiyatlari va rivojlanish yoʻnalishlarini ajratish imkonini
beradi:
•
Alohida mamlakatlarning savdo oqimlarini ajratish; • Bir guruh
mamlakatlar oʻrtasidagi savdo oqimlarini ajratish;
Ilmiybaza.uz
•
Mintaqalar oʻrtasidagi savdo oqmlarini ajratish.
•
Xalqaro
savdoning
asosiy
ulushi
oqimlarining
rivojlangan
mamlakatlar guruhida yigʻilganligi;
•
Jahonning yirk savdo imperiyalari boʻlib AQSH, Germaniya va
Yaponiya hisoblanadi;
•
AQSH eksportining faollashuvi;
•
Yaponiya eksportining oʻsishi (birinchi navbatda, boshqa Osiyo
mamlakatlariga);
•
Janubiy
Osiyo
mamlakatlarida
xalqaro
savdoning
faol
rivojlanishi(koʻproq Pokiston va Hindiston hisobiga);
•
Sharqiy Osiyo va qisman Lotin Amerikasi mamlakatlari xalqaro
savdosining ustun darajada rivojlanishi(Yaponiydan tashqari);
•
Markaziy va Sharqiy Yevropa davlatlari tashqi savdosining sekin
rivojlanishi
Xalqaro savdoning zamonaviy xududiy tarkibidagi oʻzgarishlar tendensiyasi
quyidagilar orqali ifodalanadi:
•
Xalqaro savdoda bozor iqtisodiyotiga ega rivojlangan mamlakatlar
ulushining saqlanib qolishi;
•
Xalqaro savdo asosiy qismining rivojlangan mamlakatlar guruhi ichida
mujassamlashuvi;
•
Rivojlanayotgan mamlakatlar ulushining ortishi;
•
Rivojlanayotgan va rivojlangan mamlakatlar oʻrtasida savdo aloqalari
xajmining ortishi;
Oʻtish iqtisodiyotiga ega mamlakatlarning xalqaro savdodagi pozitsiyasining
zaifligi (rivojlangan mamlakatlar tashqi savdo aylanmasida 3,5%, rivojlangan
mamlakatlar tashqi savdo aylanmasida 2,5%).
Demak, zamonaviy xalqaro savdoning asosiy omillari kuyidagilardan iborat:
•
milliy iqtisodiyotlarning ochikligi;
Ilmiybaza.uz
•
milliy iqtisodiyotlar ishlab chiqarish salohiyatining oʻsishi;
•
xalqaro savdoning xududiy va tovar oʻzgarishi;
•
xizmatlar sohasining rivojlanishi; intellektual va ilmiy-texnik
faoliyatining moddiylashgan va moddiylashmagan shaklida rivojlanishi.
?
6.1 Savollar
1.
Xalqaro
savdoning rivojlanish bosqichlariga
hos
hususiyatlari nimalardan iborat?
2.
Jahon savdosi qanday tarkibga va rivojlanish tendensiyasiga
ega?
3.Zamonaviy xalqaro savdoning asosiy omillari nimalardan tashkil
topgan.
6.2. Jahon savdosining tarkibi va uning oʻzgarish tendensiyalari
ХХ asrning ikkinchi yarmidan boshlab xalqaro savdo jadal sur’atlar bilan
rivojlana boshladi. 1950-1998-yillarda jahon eksporti
16-martaga ortdi. Gʻarb mutaxassislarining fikricha, 1950 va 1970yillar oraligʻini
xalqaro savdoning rivojlanishidagi “oltin asr” deb atash mumkin. Mana shu davr
oraligʻida jahon eksportining oʻrtacha yillik oʻsish sur’ati 7% ni tashkil etadi.
Oʻtgan asrning 70-yillariga kelib jahon eksportining oʻsish sur’ati 5% ga qadar, 80-
yillarda esa yanada pasaya boshladi. ХХ asr 80-yillarining oxiriga kelib jahon
eksportining oʻsish sur’ati jadallasha boshladi. Masalan, 1988-yilda xalqaro
savdoning oʻsish sur’ati 8,5% gacha ortgani holda 90-yillarda jahon eksportining
oʻsish sur’atida yana pasayish kuzatildi, 90-yillarning oʻrtalaridan boshlab esa
barqaror oʻsish tendensiyasiga ega boʻlib, oʻrtacha 7% ni tashkil etgan.
Ilmiybaza.uz
Xalqaro savdoning barqaror oʻsish sur’atiga kuyidagi omillar ta’sir
koʻrsatadi:
xalqaro mehnat taqsimotining rivojlanishi, ishlab chiqarish va
kapitallar harakatining baynalminallashuvi;
asosiy kapitalning yangilanishi, yangi iqtisodiy tarmoklarning yaratilishi va
JST tadbirlari yordamida xalqaro savdoning erkinlashtirilishi;
xalqaro savdoning erkinlashuvi, mamlakatlarning import bojlari va
miqdoriy cheklovlarni bekor qilishga oʻtishlari;
transmilliy
korporatsiyalarning
jahon
bozorlaridagi
faoliyatining
faollashuvi;
iqtisodiy integratsiya jarayonlarining chuqurlashuvi:
regional toʻsiqlarning bekor qilinishi, umumiy bozor, erkin savdo
zonalarining shakillanishi;
sobiq kolonial mamlakatlarning mustaqillikka erishishi. Tashqi
bozorlarga yoʻnaltirilgan iqtisodiy modelga ega “yangi industrial mamlakatlar”
ning ajralib chiqishi;
oʻtish iqtisodiyoti mamlakatlarning bozor iqtisodiyotiga oʻtishi va
iqtisodiyotlari ochiqligining chuqurlashuvi.
Yuqorida qayd etib oʻtilgan omillar xalqaro savdoning quyidagi zamonaviy
rivojlanish tendensiyalarini belgilab beradi.
Birinchidan, xalqaro savdoning rivojlanish dinamikasi jahon moliyaviy-
iqtisodiy inqiroziga qadar yuqori oʻsish sur’atlari bilan tavsiflanadi. Taxdidlar
koʻrsatishicha, 1948-yildan 2019-yilga qadar jahon tovarlar eksporti 346 mlrd.
dollardan 15,2 trln. dollargacha, ya’ni 44-martaga ortgan va uning oʻrtacha yillik
oʻsish sur’ati 7-8% ni tashkil etgan.
Ikkinchidan, mamlakatlar tashqi savdosi iqtisodiy rivojlanishga nisbatan
jadal sur’atlar bilan rivojlangan. Masalan, AQSH yalpi ichki mahsuloti 1990-1995-
yillarda 31,4% ga oʻsgan boʻlsa, uning eksporti - 48,4, importi esa 50,5% ga ortgan.
Ilmiybaza.uz
Uchinchidan, dunyoning koʻpchilik mamlakatlarida eksport va import
kvotalarining ortishi yuz berdi. Agar 1978-1987-yillarda jahon sanoat
mahsulotining 13,8% i eksport qilingan boʻlsa, 90-yillarning ikkinchi yarmida bu
koʻrsatkich 17% ni tashkil etdi.
Toʻrtinchidan, xalqaro savdoning geografik tarkibi mamlakatlarning xududiy
yoki tashkiliy belgilari boʻyicha rivojlanmoqsa. Xalqaro savdoda yetakchi mavqe
AQSH, Yevropa Ittifoki va
Yaponiyaga tegishli. Ular hissasiga jahon eksporti va importining 60% i toʻgʻri
keladi. Jumladan, 2019-yilda jahon tovarlar eksportining
33,4% i, jahon tovarlar importining 37,4% i “katta yettilik” mamlakatlari hissasiga
toʻgʻri kelgan.
Beshinchidan, xalqaro savdodagi asosiy savdo munosabatlari sanoat jihatdan
taraqqiy etgan mamlakatlar oʻrtasida yuz beradi. Bu koʻrsatkich umumiy savdoning
61% ini tashkil etadi.
Oltinchidan, xalqaro savdoning tovar tarkibi ham oʻziga xos rivojlanish
xususiyatlariga ega:
xalqaro tovar aylanmasiga tortilayotgan tovarlar oqimi chuqur
diversifikatsiyaga ega. Jumladan, Germaniya 180 ta eksport pozitsiyasiga, Buyuk
Britaniya va Fransiya —175 ta, Yaponiya 160 tadan ortiq pozitsiyaga ega;
ilmiy-texnik taraqqiyot natijasida xalqaro savdoda tayyor mahsulotlar
ulushi ortib bormoqda. Bu koʻrsatkich 2019-yilda jahon tovarlar savdosining
taxminan 67,1% ga teng boʻldi;
xalqaro savdoda xomashyo va mineral yoqilgʻilarning ulushi qisqarib
bormokda. Ushbu koʻrsatkich 1937-yilda 38,6% ni tashkil etgan boʻlsa, 2020-yilda
20,4% ga teng boʻldi;
jahon savdosida oziq-ovqat mahsulotlarining ulushi qisqarish
tendensiyasiga ega boʻlib, bu koʻrsatkich 1937-yilda 22,8% ga, 2020yilda esa 7,5%
ga teng boʻldi;
Ilmiybaza.uz
1974-1975-yillardagi Jahon iqtisodiy inqirozidan keyin jahon eksportining
tovar tarkibida toʻqimachilik va kiyim-kechaklar ulushi orta boshladi. Bu sohada
rivojlanayotgan mamlakatlar ulushi keskin koʻpayib bordi.
ХХ asrning ikkinchi yarmidan boshlab tashqi savdo notekis rivojlana
boshladi. Mazkur holat jahon bozorida mamlakatlar oʻrnining oʻzgarish bilan
izohlanadi.
6.1-
jadval
Tashqi savdo siyosatining dastaklarining guruhlanishi
2020-yilda deyarli barcha mintaqalarda savdo hajmining pasayishi ikki xonali
raqam bilan oʻlchanadi, Shimoliy Amerika va Osiyoda eksport eng koʻp zarar
koʻrdi. JST taxminiga koʻra, savdo qiymati murakkab zanjirli tarmoqlarda, ayniqsa
elektronika va avtomobilsozlikda koʻproq tushishi mumkin. Koronavirus
pandemiyasi transport va sayohatlardagi cheklovlar tufayli xizmatlar savdosiga
bevosita ta’sir qilishi mumkin. Savdoning 2021-yilda tiklanishi kutilmoqda, ammo
bu koronavirus tarqalishining davomiyligi va siyosat choralarining samaradorligiga
bogʻliq.
Ilmiybaza.uz
Oʻtgan asrning 80-yillarida Yaponiya mashina va asbobuskunalar eksporti
boʻyicha jahonda birinchi oʻringa chiqib oldi. Yaponiya yengil va yuk
avtomobillari, uy-roʻzgʻor buyumlari eksporti boʻyicha qolgan mamlakatlarni ortda
koldirdi. Ammo yapon eksportining uchdan biri AQSHga toʻgʻri keladi.
Yaponiyaning AQSH bilan savdo defitsiti 90-yillarda 50-60 mlrd. dollarni
tashkil etgan. AQSHning xalqaro savdodagi ulushining qisqarib borishi amerika
ishlab chiqarish tarmoqlari raqobatbardoshligining pasayishi bilan bogʻliq.
Mutaxassislarning fikricha, ХХI asr boshlarida AQSH va Osiyo mamlakatlari
xalqaro savdoda eng raqobatdardosh mamlakatlar hisoblanishadi. 2030-yilga borib
AQSH, Yaponiya va Xitoy eng raqobatbardosh mamlakatlar sifatida e’tirof etilishi
mumkin. Bunday uzok muddatli istiqbolli prognozlar boʻyicha keyingi oʻrinlarni
Germaniya, Singapur, Janubiy Koreya, Malayziya va Shveysariya band etishi
mumkin. Jahon savdosining hozirgi vaqtdagi holatini tahlil qilish shuni koʻrsatadiki,
xalqaro savdo keyingi oʻn yilliklarda shiddat bilan rivojlanib va takomillashib
bormokda. Unda nafaqat rivojlangan, balki rivojlanayotgan va oʻtish davri
iqtisodiyogidagi mamlakatlar ham faol ishtirok etib, xar bir mamlakat oʻz
ishtirokiga qarab iqtisodiy manfaatga ega boʻlmoqda. Lekin rivojlangan
mamlakatlar tomonidan tashqi savdo aloqalariga muhim e’tibor qaratilishi va
mamlakatning ega boʻlgan iqtisodiy salohiyatining yuqoriligi, bugungi kunda jahon
savdosining istiqboldagi strategiyasini belgilab bermoqda.
6.2
Savollar
1. Jahon savdosining Tovar tarkibi qanday koʻrinishga ega va tovarlar
xalqaro savdoda qanday qavday guruhlanadi?
2. Xalqaro savdoning xududiy tarkibidagi oʻzgarishlar tendensiyasiga
xos xususiyatlar nimalardan iborat?.
3. Xalqaro savdoning barqaror oʻsish sur’atiga qaysi omillar ta’sir
koʻrsatadi?
Ilmiybaza.uz
6.3. Korona inqirozning xalqaro savdo va jahon bozori kon’yukturasiga
ta’siri
Jahon bankining ma’lumotlariga koʻra, jahon iqtisodiyoti oxirgi 50-yilda toʻrt
marotaba tashqi qarz toʻlqinini boshidan kechirdi. Shundan, dastlabki uchtasi
inqirozlar bilan yakunlandi. Ularning oxirgisi sifatida 2010-yildan buyon
rivojlanayotgan mamlakatlarda qarz toʻlqini oʻzining eng yuqori choʻqqisiga chiqdi.
2018-yilda jami qarz 54 foiz punktga oshib, YAIMga nisbatan 170 foizni tashkil
etdi.
Joriy past foizli stavkalar yuqori qarz muammolarini bartaraf etishda asosiy vosita
boʻlishi mumkin. Hozirgi kunga qadar iqtisodiy inqirozlar turli moliyaviy
instirumentlarning nobarqarorligidan kelib chiqqan boʻlsa, joriy davrdagi inqirozni
yuzaga kelishi tamomila oʻzgacha tus olganligi bilan farqlanadi.
2020-yilda qarz inqirozidan oʻzgacha tusga ega boʻlgan, boshlanishidan
iqtisodiy xususiyat kasb etmagan inqiroz omili – bu pandemiya ekanligini
kuzatishga toʻgʻri kelmoqda. Natijada, iqtisodiy qulashlarning yuz berishi boʻyicha
ayrim signallar vujudga kelmoqda. Bulardan asosiysi “iqtisodiy ta’til”larning yuz
berishidir. Boshqacha aytganda, yalpi iste’molning tushib ketishi va yalpi taklifning
toʻxtalishi bilan bevosita bogʻliqdir. Mazkur iqtisodiy inqirozning eng asosiy belgisi
sifatida – iqtisodiy harakatsizlikni keltirish mumkin. Bu sharoitda, davlatlarning eng
asosiy vazifasi minimal iqtisodiy harakatni ta’minlab turishdan iborat boʻlishi
lozim.
Ilmiybaza.uz
6.3-rasm. Rivojlangan davlatlarda ishlab chiqarish sohasidagi oʻzgarishlar.
2020-yil fevralidan boshlab ayrim Xitoy kompaniyalari “Koronavirus
obligatsiyalari”ni
emissiya
qilishni
boshlashdi.
Shenzhyen
Аirlines
aviakompaniyasi 600 mln. yuan miqdoridagi obligatsiyalarni muomalaga chiqardi.
Jalb etilgan mablagʻlar asosan bekor qilingan parvozlar uchun biletlarning
qiymatini yoʻlovchilarga qaytarib berish va oziq-ovqatlarni transportirovka qilish
uchun moliyalashtirish tadbirlariga yoʻnaltirilishini ma’lum qilindi.
Jahon bozorida esa, yirik iqtisodiyotga ega mamlakatlar oʻrtasida milliy
valyutalari vositasida oʻzaro iqtisodiy musobaqalar boshlanib ketdi. Ba’zi
ekspertlarning xulosalari АQSH dollarining xalqaro valyuta bozoridagi oʻrni
yuanning qadri oshishi ortidan xavf ostida qolishini aks ettirmoqda.
Xitoyning
iqtisodiyot
va
boshqa
sohalarga
ahamiyati
mamlakat
chegaralaridan anchayin uzoqgacha seziladi. Xitoyliklar hammadan koʻp
avtomobil, smartfon va boshqa mahsulotlarni sotib olishadi. Jahon sayyohlik
tashkiloti ma’lumotlariga koʻra, xitoyliklar chet elga sayohat qilganlarida yiliga 258
0
20
40
60
80
100
120
D екабр 2019 Январ 2020 Феврал 2020 Март 2020 Апрел 2020
M ай 2020
Июнь 2020
Июль 2020 A вгуст 2020
Sanoat ishlab chiqarish
X итой
Америка
Германия
Россия
Япония
Хиндистон
Франция
Бразилия
Ilmiybaza.uz
milliard dollar sarflashadi. Bu esa amerikaliklar qilgan xarajatlardan deyarli ikki
baravar koʻp.
Xitoy iqtisodiyoti yer yuzidagi deyarli har bir kompaniyaga oʻz ta’sirini
oʻtkazadi. Xitoy mahsulotlari dunyoning barcha qismlariga yetkazib beriladi.
Xitoyda ishlab chiqarishni toʻxtatish har qanday mamlakatda yoki umuman bir
vaqtning oʻzida mahsulot yoki xizmatning tanqisligiga olib kelishi mumkin.
Virus tarqalishining markaziga aylangan Uxan yirik sanoat markazidir.
Masalan, u Fransiyadagi barcha investitsiyalarning qariyb 30 foizini tashkil etadi.
Shaharda yirik avtomobilsozlik zavodlari ishlaydi, shuningdek, yetkazib
beruvchilar va vositachilarning ofislari ham shu yerda joylashgan.
Bu dunyoning boshqa qit’a va mintaqalari ishsizlik balosidan qutulib ketadi,
degan ma’noni anglatmaydi. Inqiroz koʻlamini kamaytirish uchun XVF Lotin
Аmerikasidagi 19 ta mamlakatga 3,4 milliard dollarga teng favqulodda kreditlar
ajratdi. Аmmo Аmerika qit’asida eng katta iqtisodiy inqirozga yuz tutgan
Venesuelaga moliyaviy yordam berilmadi, chunki Gʻarb va moliyaviy tashkilotlar
Maduro hukumatidan yuz oʻgirgan.
Osiyoning yirik mamlakatlaridan biri boʻlgan Indoneziya va uning poytaxti
Jakartada ham vaziyat yaxshi emas. Bu mamlakatda pandemiya sababli ikki million
odam ishsiz qolgan. Dunyoning qashshoq mamlakatlaridan biri hisoblangan
Nayrobida ahvol yanada ayanchli. Janubi-Sharqiy Osiyo mamlakatlarida ham
ishsizlik bilan bogʻliq vaziya t juda ogʻir. Jahon banki ma’lumotlariga koʻra,
Hindistonda 519 million ishchi kuchi mavjud. Qolaversa, mamlakatda qariyb 120
million immigrant shchi bor. Komendantlik soati tufayli millionlab odamlar ishsiz
qoldi. Fors koʻrfazi mamlakatlaridan oʻn minglab ishchilarning yurtiga qaytgani
ham vaziyatni battar ogʻirlashtirmoqda. Mintaqadagi qashshoqlik muammosi
epidemiya natijasida yanada avj olgan. Ishsizlik muammosi kuchayib borayotgani
va uning tiklanishi kelgusida uzoq muddat talab qilishini inobatga olsak, aholining
bandlik koʻrsatkichlari АQSH uchun jiddiy muammoga aylanib, dunyodagi eng
yirik iqtisodiyotga yetarlicha tahdid solmoqda. АQSHda karantin choralari tufayli
yuzaga kelayotgan ishsizlik darajasi 1930-yillarda yuz bergan «Buyuk
Ilmiybaza.uz
tushkunlik»dan (1929-1933-yillarda yuz bergan dunyo iqtisodiy inqirozi shunday
deb ataladi) keyin misli koʻrilmagan koʻrsatkichga yetdi.
2008-2009-yillarda yuz bergan butunjahon moliyaviy inqirozidan keyin oʻn
yillikda ketma-ket 100 oy davomida ishlab chiqarish hajmi oshgan, ish oʻrinlari
yoʻqotilmagan, natijada joriy yil fevral oyida ishsizlikni soʻngi yarim asrdagi eng
past darajagacha (3,5 foiz) kamaytira olgan mamlakat uchun bu misli koʻrilmagan
muvaffaqiyatsizlik hisoblanadi. Oʻtgan asrda, ikkita jahon urushi oʻrtasida roʻy
bergan «Buyuk tushkunlik»dan beri АQSHda ishsizlik darajasi hech qachon
bunday xavfli koʻrinish olmagan: 1980-yillarda roʻy bergan iqtisodiy turgʻunlik
davrida ham koʻrsatkichlar deyarli 10 foizdan oshmagan. АQSH zamonaviy
tarixda bir kecha-kunduzda oʻn millionlab ish oʻrinlarini yoʻqotishga duch
kelmagan. Аvvalgi rekord 1945-yilga tegishli edi. Oʻshanda АQSH ikkinchi jahon
urushi tugagandan soʻng armiya safida boʻlgan millionlab askarlarni harbiy
xizmatdan boʻshatadi va ular ishsizlarga aylanadi. Oʻshanda ham ahvol hozirgidan
10 baravar past boʻlgan – bir vaqtning oʻzida 2 million odam ishsiz qolgan.
Iqtisodchilar bunday yirik koʻlamdagi yoʻqotishlar oʻrnini yaqin bir necha yil
ichida, virus tarqalishidan oldingi eng past natijagacha tiklashning iloji boʻlmasligi
mumkinligi haqida ogohlantirmoqda.
Xalqaro mehnat tashkilotining ma’lumotlariga koʻra, dunyo miqyosida 25
million nafargacha odam ishsiz qolishi, ishchilar daromadlaridagi yoʻqotishlar esa
3,4 trillion АQSH dollarini tashkil etishi kutilayotgan edi. Аmmo yoz fasli birinchi
oyining oʻrtalariga kelib dunyo miqyosidagi ishsizlar soni 300 milliondan oshib
ketdi.
Dunyo hukumatlari virus tarqalishi mobaynida ishchilar va bizneslarni
qoʻllab-quvatlash maqsadida misli koʻrilmagan choralarga qoʻl urmoqda. Misol
uchun, Britaniya hukumati koronavirus tufayli ishga chiqmagan xodimlar
maoshining bir qismini toʻlashga va’da berdi. Iqtisodiy Hamkorlik va Taraqqiyot
tashkilotining rahbari hukumatlarni pandemiya vaqtida budjetni tejash qoidalaridan
voz kechishga, barcha imkoniyatlarni inqirozni hal etishga chaqirdi.
Ilmiybaza.uz
Аmmo, shu bilan birga, u budjet defisiti va davlat qarzlarining oshib ketishi qarzdor
mamlakatlar iqtisodiy oʻsishini bir-ikki yilga sustlashtirishidan ogohlantirgan.
Xalqaro valyuta fondi tahlillariga koʻra,
2019-yilda 2,9 foizga oʻsgan jahon iqtisodiyoti 2020-yilda 3 foizga qisqarishi
mumkin. Bundan tashqari, XVF ishsizlik darajasi 2019yildagi 3,7 foizdan 9,2
foizga chiqishini taxmin qilmoqda. Hatto rivojlangan davlatlarda ham ishsizlik 6,6
foizdan 9,2 foizga koʻtarilishi kutilyapti.
Xalqaro mehnat tashkilotining qayd etishicha, norasmiy iqtisodda band
boʻlgan aholi qatlami rasmiy sektordagi ishchilardan koʻproq zarar koʻradi. Dunyo
boʻylab norasmiy sektorda band aholi 2 milliarddan koʻproqni tashkil qiladi. XMT
hisob-kitoblariga koʻra, dunyo boʻylab norasmiy iqtisodiyotda band boʻlgan
millionlab kishilarning daromadlari karantinning birinchi oyida 60 foizga qisqardi.
COVID-19 pandemiyasining global ta’siri dunyodagi favqulodda tibbiy-
sanitariya doirasidan ancha chetga chiqib ketdi. Hozirda kelajagimizning barcha
jabhalari – iqtisodiy, ijtimoiy, taraqqiyot sohalari va koʻpgina boshqa yoʻnalishlar
jiddiy xavf ostiga tushib qoldi.
Dunyoning qator mamlakatlarida millionlab ish joylari va korxonalarni
saqlab qolishning imkoni bor boʻlib, buning uchun hukumatlar korxonalarning
toʻxtovsiz ishlashini ta’minlaydigan, ishdan boʻshatishlarning oldini oladigan va
zaif toifadagi xodimlarni himoyalay oladigan qat’iy choralarni koʻrishi zarur
boʻlardi. Mustaqil Davlatlar Hamdoʻstligining koʻpchilik mamlakatlari shunday
yoʻl tutdi.
Hozirgi vaqtda davom etayotgan keskin pasayish uzoqqa choʻziladigan
resessiyaga aylanib ketmasligi uchun bu davlatlarda ragʻbatlantiruvchi budjet-
moliya va kredit-pul siyosati amalga oshirildi. Bu holat shundan dalolat beradiki,
millionlab odamlar uchun daromad manbai hisoblangan.
Korxona va tashkilotlar bunday ogʻir vaziyatda ham jon saqlab qolishi va
imkon paydo boʻlish bilan hammasini boshidan boshlashga tayyor boʻlishi lozim
edi. Koʻpgina mamlakatlar fuqarolar va iqtisodiyotni himoya qiladigan, ishchi-
Ilmiybaza.uz
xodimlar va korxona-tashkilotlarga mablagʻlar bilan ta’minlaydigan qoʻllab-
quvvatlovchi choratadbirlarni amalga oshira boshladilar.
Mazkur choralarning maksimal darajada samarali boʻlishi uchun hukumatlar
ish beruvchi tashkilotlar va kasaba uyushmalari bilan birgalikda odamlarni
muhofaza qilish va ish joylarini saqlab qolishni ta’minlaydigan yechimlar ishlab
chiqishdi. Bunday choralar qatoriga daromadlarni qoʻllab-quvvatlash, ish haqlarini
subsidiyalash, rasmiy ishda ishlaydigan va vaqtincha ishdan boʻshayotgan
xodimlarga nafaqalar toʻlash, oʻzini oʻzi band qilgan shaxslarga soliq imtiyozlarini
taqdim etish, korxonalarga moliyaviy koʻmak berish kabilar kiritildi.
Xalqaro miqyosda koʻrilgan va koʻrilayotgan choralardan maqsad –
kambagʻallik va qashshoqlikka yoʻl qoʻymaslik. Chunki qashshoqlik har joyda ham
jamiyat farovonligi uchun asosiy xavf hisoblanadi. Shunday ekan, dunyo
hukumatlari bir tarafda karantin choralarini yumshatish, biznesni rivojlantirish,
unga katta miqdorda madad ajratish, ikkinchi tomondan ijtimoiy masofaga rioya
qilgan holda ijtimoiy obektlar va ishlab chiqarishni tezroq ishga tushirish yoʻlini
tanlayapti.
?
6.3 Savollar
Korona inqirozning qalqaro savdo qonyukturasiga tasirini
baxolang.?
Koronainqirozning Jahon bozori konyukturasiga tasirini baxolang.
Xalqaro
savdoning zamonaviy tarkibi
va
rivojlanish
istiqbollariga baxo bering.?
6.3. Oʻzbekiston tashqi savdosining tarkibi va rivojlanish
xususiyatlari
Ilmiybaza.uz
Mamlakatimizda olib borilayotgan islohotlar xorijiy davlatlar bilan savdo
aloqalarining jadal oʻsishiga xizmat qilmoqda. Xususan, mamlakatning eksport
salohiyatini oshirish boʻyicha qabul qilingan qarorlar mahalliy kompaniyalarga
tashqi bozorlarda koʻproq tajriba orttirishga imkon beradi. Pirovardida ular jahon
savdosida raqobatdosh ustunlikka ega boʻladi.
Hukumatning bu borada soʻnggi yillarda amalga oshirayotgan eksportni
ragʻbatlantirish, importni optimallashtirish va umuman olganda tashqi savdo
muvozanatini ta’minlash maqsadida amalga oshirilayotgan islohotlar 2019-yil
yakuni bilan respublikaning tashqi savdo aylanmasini 42,2 mlrd. AQSH dollariga
yetishini va 2018-yilga nisbatan 8,7 mlrd. AQSH dollariga yoki 26,2% ga oshishini
ta’minladi. Ushbu natija mamlakat tarixida eng yuqori koʻrsatkich sifatida qayd
etildi. Soʻnggi yillarda hukumatimiz tomonidan sanoat tuzilmasini diversifikatsiya
qilishni, eksportni qoʻllab-quvvatlash, import oʻrnini bosuvchi tovar va
mahsulotlarni ishlab chiqarishni yanada oshirilishi natijasida eksport tarkibida
sezilarli oʻzgarishga erishildi.
Tashqi savdo aylanmasida 2019-yil eksport hajmi 17,9 mlrd. AQSH dollariga
(oʻsish sur’ati – 128,0 %) va import hajmi 24,3 mlrd. AQSH dollariga (oʻsish sur’ati
– 124,9 %) yetdi. Hisobot davrida 6,4 mlrd. AQSH dollari qiymatida passiv tashqi
savdo balansi qayd etildi. Oʻzbekiston jahonning 193 dan ortiq mamlakatlari bilan
savdo aloqalarini amalga oshirib kelmoqda. TSA-ning nisbatan salmoqli hissasi
Xitoy Xalq Respublikasida (18,1%), Rossiya Federatsiyasida
(15,7%), Qozogʻistonda (8,0%), Koreya Respublikasida (6,5%), Turkiyada (6,0%),
Germaniyada (2,3%) va Qirgʻizistonda (2,0 %) qayd etilgan.
6.2-jadval.
Ilmiybaza.uz
Respublika tashqi savdo aylanmasida yuqori ulushga ega boʻlgan
10 davlat (2019-yil yanvar-dekabr, mln. AQSH dollari)
Shuningdek, qoʻshni davlatlar bilan oʻzaro aloqalarni mustahkamlash,
mamlakatlarni iqtisodiy-ijtimoiy, savdo-sanoat hamda madaniy sohalardagi
aloqalarini rivojlantirish borasida katta ishlar amalga oshirilayotganini koʻrish
mumkin.
Xususan,
Tojikiston,
Turkmaniston,
Qirgʻiziston
Respublikasi
va
Qozogʻiston kabi qoʻshni davlatlar bilan tashqi savdo aylanmasida soʻnggi yillarda
katta oʻzgarishlar kuzatilyapti. Misol uchun, soʻnggi uch yilda tashqi savdo
aylanmasi Qirgʻiziston Respublikasi va Turkmaniston bilan 3 barobarga hamda
Tojikiston va Qozogʻiston bilan 2 barobarga oshdi. Afgʻoniston bilan tashqi savdo
yiliga 600 mln. AQSH dollari darajasida saqlanib qolmoqda.
Qirgʻiziston Respublikasi, Tojikiston va Afgʻoniston bilan faol tashqi savdo
balansi kuzatilganini mamlakatning tashqi savdodagi faoliyatini ijobiy natija
sifatida baholash mumkin.
Ilmiybaza.uz
Boshqa davlatlar (qoʻshni davlatlardan tashqari) bilan esa tashqi savdo
aylanmasida eng yuqori ulush Xitoy, Rossiya, Koreya, Turkiya va Germaniya
davlatlari hissasiga toʻgʻri kelgan. Asosiy hamkordavlatlar qatorida Eron va
Fransiya bilan faol tashqi savdo balansi ta’minlangan.
6.3-jadval.
Oʻzbekiston Respublikasining ayrim hamkor davlatlar bilan tashqi savdo
aylanmasi dinamikasida eksport koʻrsatkichi
Ilmiybaza.uz
Tashqi iqtisodiy faoliyat boʻyicha 20 ta yirik hamkor-davlatlar orasidan
beshta davlatda faol tashqi savdo balansi kuzatilgan, xususan,
Afgʻoniston (612,1 mln. AQSH dollari), Qirgʻiziston (529,0 mln. AQSH dollari),
Tojikiston (191,5 mln. AQSH dollari), Fransiya (65,7 mln. AQSH dollari) va Eron
(15,0 mln. AQSH dollari). Qolgan 15 ta davlatlar bilan passiv tashqi savdo balansi
saqlanib qolmoqda.
Ilmiybaza.uz
Oʻzbekistonning tashqi savdo aloqalarini rivojlanishi bozor islohotlarini
amalga oshirish jarayonida mavjud boʻlgan milliy iqtisodiyotning real ehtiyojlari
asosida amalga oshirilmoqda. Shu bilan birga, Oʻzbekiston jahon iqtisodiyotiga
integratsiyalashish, mamlakatni dunyoning bir qator rivojlangan davlatlaridan biri
sifatida oʻrin egallashga qaratilgan.
6.4-jadval.
Oʻzbekiston Respublikasining ayrim hamkor davlatlar bilan tashqi savdo
aylanmasi dinamikasida import koʻrsatkichi.
Davlat nomi
2017 yil
2018yil
2019 yil
Xitoy
4754,2
6433,5
7620,9
Import
2728,7
3558,1
5101,9
Rossiya
4728,7
5655,9
6626,9
Import
2709,5
3538,6
4134,4
Qozogʻiston
2055,8
2919,6
3367,7
Import
998,2
1567,4
1938,0
Koreya
Respublikasi
1387,6
2159,2
2755,4
Import
1244,3
2050,5
2661,8
Turkiya
1552,5
2057,6
2525,2
import
674,7
1112,8
1321,6
Germaniya
620,0
778,7
980,1
import
587,5
725,0
926,2
Qirgʻiziston
253,7
402,8
829,0
import
75,4
133,1
150,0
Afgʻoniston
617,8
604,6
618,0
import
2,2
2,1
2,9
AQSH
215,0
415,0
596,2
Ilmiybaza.uz
import
182,9
378,2
567,1
Turkmaniston
177,9
302,8
541,9
import
108,0
243,3
396,8
Tojikiston
237,9
390,5
497,0
import
51,8
153,0
152,8
6.5-jadval.
Oʻzbekiston Respublikasining ayrim hamkor davlatlar bilan tashqi savdo
aylanmasi dinamikasida saldo koʻrsatkichi.
Davlat nomi
2017 yil
2018 yil
2019 yil
Xitoy
4754,2
6433,5
7620,9
Savdo
-703,2
-682,7
-2582,9
Rossiya
4728,7
5655,9
6626,9
Savdo
-690,3
-1421,3
-1641,9
Qozogʻiston
2055,8
2919,6
3367,7
Savdo
59,4
-215,2
-508,3
Koreya
1387,6
2159,2
2755,4
Respublikasi
Savdo
-1100,9
-1941,8
-2568,2
Turkiya
1552,5
2057,6
2525,2
Savdo
203,1
-168,0
-118,0
Germaniya
620,0
778,7
980,1
Savdo
-555,0
-671,3
-872,3
Qirgʻiziston
253,7
402,8
829,0
Savdo
102,9
136,6
529,0
Afgʻoniston
617,8
604,6
618,0
Savdo
613,4
600,4
612,2
AQSH
215,0
415,0
596,2
Savdo
-150,8
-341,4
-538,0
Turkmaniston 177,9
302,8
541,9
Ilmiybaza.uz
Savdo
-38,1
-183,8
-251,7
Tojikiston
237,9
390,5
497,0
Savdo
134,3
84,5
191,4
Oʻzbekiston Respublikasining tashqi savdo aylanmasi dinamikasi tahlili
2019-yilda oʻtgan yillarga nisbatan eksport va import hajmlarini oʻsishini koʻrsatdi.
2017-yilga nisbatan tashqi savdo aylanmasi 1,6 barobarga oshdi va import (1,9
barobar) esa eksportga (1,3 barobar) nisbatan tezroq oʻsdi.
Tashqi savdo aylanmasining uchdan bir qismini MDH davlatlari tashkil etib,
soʻnggi yillarga nisbatan asta-sekin kamayish tendensiyasi kuzatilmoqda.
6.5-rasm. Tashqi savdo aylanmasi dinamikasi hajmi (yanvar-dekabr, mlrd.
AQSH dollari)
Shuni ta’kidlab oʻtish kerakki, mamlakatning tashqi savdo faoliyatida
mavsumiylik mavjud. Ya’ni, yil oʻrtasida nisbatan yuqori faollik kuzatilib, oylik
tashqi savdo aylanmasi iyul oyida oʻzining eng yuqori qiymati – 4,8 mlrd. AQSH
6
26 ,
33 , 4
2
,
42
14
14
17 , 9
6
12 ,
19 , 4
24 , 3
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
2017
2018
2019
avdo ay lanma
Tashqi s
si
Ek sp ort
Import
Ilmiybaza.uz
dollari bilan respublikaning tashqi savdo muvozanatini ta’minladi. 2019-yil
dekabrida tashqi savdo aylanmasi 3,9 mlrd. AQSH dollarini tashkil etdi va yilni
passiv savdo balansi bilan yakunladi.
Tashqi savdo aylanmasining choraklar kesimida tahlillari shuni koʻrsatdiki,
eng yuqori tashqi savdo aylanmasi 12 mlrd. AQSH dollari bilan 2019-yilning III
choragiga toʻgʻri kelib, 2017-2018-yilllarga nisbatan 1,5 barobar oshganini
koʻrsatdi.
6.6-ram.
Tovar
va
xizmatlar
eksport-importining
oylik
dinamik
koʻrsatkichlari (2019-yilning oylari boʻyicha, mlrd. AQSH dollari)
2017-2019-yillardagi tashqi savdo aylanmasi oʻsishiga alohida e’tibor berish
talab etiladi. Ya’ni, 2019-yilning III choragida passiv tashqi savdo balansi 6,7 mlrd.
AQSH dollarini tashkil etdi va 2017yilning И choragidagi koʻrsatkichga nisbatan
2,4 barobar oshgan.
Soʻnggi yillarda hukumatimiz tomonidan sanoat tuzilmasini diversifikatsiya
qilishni, eksportni qoʻllab-quvvatlash, import oʻrnini bosuvchi tovar va
mahsulotlarni ishlab chiqarishni yanada oshirilishi natijasida eksport tarkibida
sezilarli oʻzgarishga erishildi.
4
,
1
1
,
1
,
1 1
2
,
1
9
,
1
1 , 6
1
,
1
1
,
1
4
,
1
6
1 ,
7
,
1
7
1 ,
9
,
1
2
2
2
,
2 4
3
2 ,
2
2
1
,
2
2 3
,
4
,
3
3 , 1
3
, 1
3
2
3 ,
,
3 9
8
,
4
3 9
,
3 , 1
3 , 1
3 5
,
9
,
3
0
1
2
3
4
5
6
Yanvar Fevral
Mart
Aprel
May
Iyun
Iyul
Avgust Sentyabr Oktyabr Noyabr Dekabr
Eksport
Import
Tashqi savdo aylanmasi
Ilmiybaza.uz
6.7-rasm. Tashqi savdo aylanmasi va balansining choraklik dinamik
koʻrsatkichlari (2017-2019-yillarning choraklari boʻyicha, mlrd. AQSH
dollari)
Yurtimizda tashqi iqtisodiy faoliyatni rivojlantirish borasida amalga
oshirilayotgan keng qamrovli islohotlar va dunyo mamlakatlari bilan olib
borilayotgan mustahkam aloqalar natijasida mamlakatimizning eksport salohiyati
oshib bormoqda.
Shuningdek, hukumatimiz tomonidan bir qator soliq, bojxona imtiyozlarining
yaratilishi,
ishlab
chiqarishni
modernizatsiya
qilish
va
raqobatbardosh
mahsulotlarni ishlab chiqarilishi milliy mahsulotlarimizni tashqi bozorlarda
mustahkam oʻrin egallashlari uchun zamin yaratmoqda.
Savdo hajmlarining kutilayotgan pasayishi 2020-yilda global iqtisodiyotning
muqarrar umumiy pasayishining ajralmas qismi boʻlib, uning hisob-kitoblari
hozirda 5% dan 30% gacha va undan yuqori oraligʻida oʻzgarib turadi. Shu
munosabat bilan, urushdan keyingi davrda jahon savdosining oʻsishi jahon yalpi
ichki mahsulotining oʻsish sur’atlaridan tez-tez ustun boʻlib turishini esga olish
oʻrinlidir. Boshqacha aytganda, savdo iqtisodiy oʻsishning kuchli omili boʻlib
xizmat qildi. Shubhasiz, endi yaqin oʻtmishdagi vaziyatga qaytish uchun yillar
kerak, boʻladi.
2020-yilda deyarli barcha mintaqalarda savdo hajmining pasayishi ikki xonali
raqam bilan oʻlchanadi, Shimoliy Amerika va Osiyoda eksport eng koʻp zarar
2 4
,
, 1
3
3 , 9
3 1
,
3 , 4
, 2
3
2 , 8
4 , 6
4 , 1
4 , 3
2
5 ,
4 2
,
- 8
,
2
- 7
3 ,
- 3 8
,
- 8
,
3
- 4
- 4 , 6
- ,
5 1
- 8
,
5
- 3
,
5
- 6
- 6 , 7
- 3
6 ,
- 0 , 4
- 0 , 6
0 , 1
- 0 , 7
- 0 6
,
- 4
1 ,
- 3
2 ,
- , 2
1
- 1 , 2
- 1 7
,
- ,
1 5
- 2 , 1
, 2
5
8
,
6
7
,
7
6 9
,
7 , 4
7 , 8
, 9
7
,
10 4
9 , 4
10 , 3
,
11 9
, 5
10
I
II
III
IV
I
II
III
IV
I
II
III
IV
Eksport
Import
Saldo
Tashqi savdo aylanmasi
Ilmiybaza.uz
koʻradi. JST taxminiga koʻra, savdo qiymati murakkab zanjirli tarmoqlarda, ayniqsa
elektronika va avtomobilsozlikda koʻproq tushishi mumkin. Koronavirus
pandemiyasi transport va sayohatlardagi cheklovlar tufayli xizmatlar savdosiga
bevosita ta’sir qilishi mumkin. Savdoning 2021-yilda tiklanishi kutilmoqda, ammo
bu koronavirus tarqalishining davomiyligi va siyosat choralarining samaradorligiga
bogʻliq.
Dunyo tovarlari savdosi 2019-yilga nisbatan 2,9 foizga oʻsganidan soʻng,
hajm jihatidan 10.1% ga ozgina pasayishni qayd etdi. Shu bilan birga, 2019-yilda
jahon tovarlari eksportining dollar qiymati 3 foizga tushib, 18,89 trln.$ni tashkil
etdi.
Bundan farqli oʻlaroq, 2019-yilda dunyo tijorat xizmatlari savdosi oʻsdi,
bunda eksport hajmi 2% ga oʻsib, 6,03 trln. $ni tashkil etdi. Xizmatlar savdosi 9
foizga oʻsgan 2018-yilga nisbatan kengaytirish sur’ati sekinroq boʻldi.
Asosiy tushunchalar.
Xalqaro savdoning koʻlami - tovar va xizmatlar xalqaro savdosining
miqdoriy jihatlari.
Xalqaro savdoning tarkibi — xalqaro savdoni aniqlovchi xududiy
mutanosibliklar majmui va aloqalari.
Xalqaro savdoning tovar tarkibi — xalqaro savdoni aniqlovchi tovar
mutanosibliklar majmui va alokalari.
Xalqaro savdoning xududiy tarkibi — bu xalqaro savdoning xududiy
tarkibini aniqlovchi muganosibliklar va alokalar majmui.
Xomashyo tovarlari — qishloq va oʻrmon xoʻjaligi, baliqchilik va ov
maxsulotlari, qayta ishlash uchun katta sarf-xarajat talab etmaydigan qazilma
boyliklar.
Yarim tayyor maxsulot — yakunlovchi kayta ishlashni talab etadigan
maxsulotlar.
Tayyor maxsulotlar - oxirigacha tayyor mahsulotlar. Qisqa muddatda
foydalanuvchi tayyor sanoat maxsulotlari — 1-yil va undan kiska davrda
ishlatiladigan tovarlar.
Ilmiybaza.uz
Uzok muddatda ishlatiladigan tovarlar - 1-yildan uzoq ishlatiladigan
tovarlar.
Qisqa muddatda ishlatiladigan iste’mol tovarlari (nooziqovqat) -1-yil va
undan qisqa davrda ishlatiladigan tovarlar.
Oʻrta muddatda iste’mol qilinadigan tovarlar - nisbatan kichik qiymatga
ega boʻlgan 1-yildan 3-yilgacha ishlatish muddatiga ega tovarlar.
Xalqaro savdo siyosati — jahon savdosini tartibga solishga yoʻnaltirilgan
xalqaro tashkilot va xududiy ittifoqlar faoliyati.
Nazorat savollari.
1.
Xalqaro savdoning rivojlanish bosqichlariga xos xususiyatlar
nimalardan iborat?
2.
Jahon savdosi qanday tarkibga va rivojlanish tendensiyalariga ega?
3.
Jahon savdosining tovar tarkibi qanday koʻrinishga ega va tovarlar
xalqaro savdoda qavday guruhlanadi?
4.
Xalqaro savdoning xududiy tarkibidagi oʻzgarishlar tendensiyasiga
xos xususiyatlar nimalardan iborat?
5.
Xalqaro savdoning barqaror oʻsish sur’atiga qaysi omillar ta’sir
koʻrsatadi?
6.
Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozining xalqaro savdoga ta’sirini
baholang.