Ilmiybaza.uz
1
XALQARO SAVDONING ZAMONAVIY NAZARIYALARI
Ushbu bobda quyidagi bilimlar bayon etilgan:
Xalqaro savdo nazariyalarining zamonaviy hususiyatlari.
Firmaning tashqi savdodagi samarasi.
Mark Melis modeli.
Autsorsing va insorsing tushunchalari.
Toʻliq boʻlmagan kontraktlar nazariyasi.
Xalqaro savdoning gravitatsion modeli.
Xalqaro savdoda gravitatsion modelning tadbiq qilish
hususiyatlari.
Ilmiybaza.uz
2
Kirish
Jahon xoʻjaligi rivojlanishining oʻziga xos xususiyatlaridan biri – bu
xalqaro savdoning zamonaviy nazariyalari asosida xalqaro iqtisodiy
munosabatlarning intensiv rivojlanib borishi hisoblanadi. Bu esa
mamlakatlar, mamlakatlar guruhi, alohida firma va korxonalar oʻrtasida
savdo-iqtisodiy aloqalarning kengayishi tobora chuqurlashuvi bilan
izohlanadi.
Ushbu holat jahon bozorida, shuningdek, uning turli segmentlarida
yuzaga kelayotgan kon’yunkturaviy oʻzgarishlar har qanday davlatni jahon
bozorida faollashishga, bunda xalqaro savdoning zamonaviy nazariyalari
asosida tashqi savdoni tartibga solish, nazorat qilish va qoʻllab-quvvatlash
vositalari hamda dastaklaridan har qachongidan ham koʻproq unumli
foydalanishga undamoqda.
5.1. Xalqaro savdo nazariyalarining zamonaviy hususiyatlari
Xalqaro savdoning zamonaviy hususiyatlari:
•
ilm-fan va texnika taraqqiyoti ta’sirida mahsulot hamda
xizmatlar savdosi hajmining keskin ortishi;
•
xalqaro savdo rivojlanayotgan mamlakatlar salmogʻining
qisqarishi;
•
fan va texnika taraqqiyoti ta’sirida jahon eksportining tovar
tarkibidagi fan sigʻimkorligi yuqori boʻlgan mahsulot va xizmatlar
ulushining ortishi;
Ilmiybaza.uz
3
•
tashqi
savdo
aylanmasining
jon boshiga
baholangan
qiymatining notekis taqsimlanishi;
•
yangi tarmoq va ishlab chiqarishning vujudga kelishi;
•
qator mamlakatlarning ayrim
mahsulotlar importiga
bogʻliqligining ortishi;
•
tashqi bozorda ortiqcha mahsulotni sotishdan turli mamlakat
korxonalari oʻrtasidagi hamkorlik aloqalari asosida avvaldan kelishilgan
holda mahsulotni yetkazib berish shakliga oʻtilishi.
Xalqaro savdoning tovar tarkibi — xalqaro savdoning tarkibini
aniqlovchi tovar mutanosibliklari majmuyi va aloqalaridan iborat boʻlib,
maqsadi inson ehtiyojlariga moslashtirish nuqtayi nazaridan xalqaro savdo
sohasida tovarlarni tabaqalashtirish hisoblanadi.
Xalqaro savdoning hududiy tarkibi — bu xalqaro savdoning hududiy
tarkibini aniqlovchi mutanosibliklar va aloqalar majmuyi boʻlib, ushbu
tarkib
xalqaro
savdoning
quyidagi
xususiyatlari
va
rivojianish
yoʻnalishlarini ajratish imkonini beradi:•alohida mamlakatlarning savdo
oqimlarini ajratish;
•
bir guruh mamlakatlar oʻrtasidagi savdo oqimlarini ajratish;
•
mintaqalar oʻrtasidagi savdo oqimlarini ajratish;
•
Xalqaro savdoning aksariyat ulushi oqimlarining rivojlangan
mamlakatlar guruhida yigʻilganligi;
•
Jahonning yirik savdo imperiyalari boʻlib AQSH, Germaniya
va
Yaponiya hisoblanadi;
•
AQSH eksportining faollashuvi;
Ilmiybaza.uz
4
•
Yaponiya eksportining oʻsishi (birinchi navbatda, boshqa
Osiyo mamlakatlariga);
•
Janubiy Osiyo mamlakatlarida xalqaro savdoning faol
rivojlanishi (koʻproq Pokiston va Hindiston hisobiga);
•
Sharqiy Osiyo va qisman Lotin Amerikasi mamlakatlari
xalqaro savdosining ustun darajada rivojlanishi (Yaponiyadan tashqari)
•
Markaziy va Sharqiy Yevropa davlatlari tashqi savdosining
sekin rivojlanishi.
Xalqaro savdoning zamonaviy hududiy tarkibidagi oʻzgarishlar
tendensiyasi quyidagilar orqali ifodalandi:
•
xalqaro savdoda bozor iqtisodiyoti rivojlanganmamlakatlar
ulushining saqlanib qolishi
•
xalqaro savdo asosiy qismining rivojlangan mamlakatlar
guruhi ichida mujassamlashuvi;
•
rivojlanayotgan mamlakatlar ulushining ortishi;
•
rivojlanayotgan va rivojlangan mamlakatlar oʻrtasida savdo
aloqalari hajmining ortishi;
Yuqoridagilardan kelib chiqqan holda zamonaviy xalqaro savdoning
rivojianish omillari quyidagilardan iborat: milliy iqtisodiyotlarning
ochiqligi; milliy iqtisodiyotlar ishlab chiqarish salohiyatining oʻsishi;
xalqaro savdoning hududiy va tovar tarkibining oʻzgarishi; xalqaro savdo
mexanizmlarining murakkablashuvi; xizmatlar sohasining rivojlanishi;
intellektual
va
ilmiy-texnik
faoliyatning
moddiylashgan
va
moddiylashmagan shaklida rivojlanishi.
Ilmiybaza.uz
5
5.1 Xalqaro savdoning tovar tarkibi nimalardan iborat ?
Xalqaro savdoning zamonaviy xususiyatlarini ketma ketligi
qanday ?
?
5.2. Firmaning tashqi savdodagi samarasi va Mark Melits modeli
Porterning fikriga koʻra, mamlakatning raqobatbardoshligini va shu
sababli zamonaviy tashqi savdoning rivojlanishini belgilaydigan asosiy
parametrlar (determinantlar):
1.
Faktor shartlari. Porter ushbu omillar mamlakat tomonidan
meros boʻlib oʻtmaydi, balki ishlab chiqarishni kengaytirish jarayonida
yaratiladi, deb hisoblaydi.
2.
Talab shartlari. Ushbu parametr ichki bozor talablarini,
firmaning rivojlanishini, jahon bozorining potentsial rivojlanishi bilan
oʻzaro bogʻliqligini belgilaydi. Porterning ta’kidlashicha, ichki bozor
talablari kompaniya faoliyatiga ta’sir koʻrsatish uchun juda muhimdir.
Masalan, kichkina xonalarda yashovchi yaponlar Yaponiya sanoati ishlab
chiqarishni boshlagan arzon energiya tejaydigan konditsionerlarni iste’mol
qilishni boshqargan. Keyinchalik bunday konditsionerlar butun dunyoda
keng qoʻllanilgan boʻlib, bu ularning eksportini yapon kompaniyalari
tomonidan ta’minlagan.
3.
Bogʻliq va xizmat koʻrsatish sohalari. Kompaniya faoliyatiga
bevosita ta’sir koʻrsatadigan samarali ishlab chiqarish muhiti mavjudligini
tavsiflaydi. Italiya zargarlik buyumlari ishlab chiqaradigan firmalar
Ilmiybaza.uz
6
rivojlanib bormoqda, chunki Italiya qimmatbaho toshlar va metallga ishlov
berish mashinalari boʻyicha dunyoda etakchi hisoblanadi.
4.
Firma strategiyasi va raqobat. Shu bilan birga, barchaga bir
xil tadbiq etiladigan har qanday yagona va universal boshqaruv tizimini
ajratib koʻrsatish mumkin emas. Mebel, yoritish moslamalari, qadoqlash
mashinalari ishlab chiqarishda etakchi boʻlgan italiyalik firmalar dinamizm,
boshqaruvning qattiq shakllarining yoʻqligi, tez oʻzgarishi bilan ajralib
turadi. Optikani ishlab chiqarishga ixtisoslashgan nemis kompaniyalari,
aniq muhandislik uchun markazlashtirilgan boshqaruvning qattiq tizimi
odatiy holdir.
5.3. Autsorsing va insorsing tushunchalari hamda toʻliq
boʻlmagan kontraktlar nazariyasi
Koʻp millatli va autsorsing. Korporatsiya qachon koʻp millatli boʻladi?
AQSH statistikasida AQSH kompaniyasi chet el tomonidan boshqariladigan
hisoblanadi va shuning uchun uning aksiyalarining 10 foizi yoki undan
koʻprogʻi chet el kompaniyasida boʻlsa, chet elda joylashgan koʻp millatli
kompaniyaning shoʻba korxonasi hisoblanadi; gʻoya shundan iboratki,
samarali nazoratni etkazish uchun 10 foiz etarli. Xuddi shunday, AQSHda
joylashgan kompaniya ham chet el firmasining 10 foizidan koʻprogʻiga ega
boʻlsa, koʻp millatli hisoblanadi. Nazorat qiluvchi (egalik qiluvchi) firma
koʻp millatli otaona, "boshqariladigan" firmalar koʻp millatli filiallar deb
nomlanadi. Agar AQSH firmasi chet el firmasining 10 foizidan koʻpini sotib
oladigan boʻlsa yoki AQSH firmasi chet elda yangi ishlab chiqarish
quvvatini quradigan boʻlsa, bu sarmoyalar AQSHning toʻgʻridantoʻgʻri
Ilmiybaza.uz
7
xorijiy investitsiyalari oqimi (FDI) hisoblanadi, ikkinchisi esa greyenfiyeld
FDI deb nomlanadi. FDI (yoki transchegaraviy birlashmalar va
qoʻshilishlar) deb nomlanadi. Aksincha, xorijiy firmalarning Qoʻshma
Shtatlardagi ishlab chiqarish korxonalariga kiritgan sarmoyalari AQSHning
xorijiy investitsiyalarining kirib kelishi hisoblanadi. Keyingi misollar
misolida biz toʻgʻridan-toʻgʻri xorijiy investitsiyalar oqimlarining dunyo
miqyosidagi modellarini tasvirlaymiz. Hozircha
biz firmaning koʻp millatli ota-ona boʻlish toʻgʻrisidagi qaroriga e’tibor
qaratmoqdamiz. Nima uchun firma chet elda filialni boshqarishni tanlaydi?
Javob, qisman filial amalga oshiradigan ishlab chiqarish faoliyatiga
bogʻliq. Ushbu faoliyat ikkita asosiy toifaga boʻlinadi: (1) filial ishlab
chiqarish jarayonini (bosh firma oʻz ichki korxonalarida olib boradigan)
dunyoning boshqa joylarida takrorlaydi; va (2) ishlab chiqarish zanjiri
uzilib, ishlab chiqarish jarayonlarining qismlari filial joylashgan joyga
oʻtkaziladi. Faoliyatning birinchi turini amalga oshiradigan filiallarga
sarmoya kiritish gorizontal chet el investitsiyalari sifatida tasniflanadi.
Ikkinchi turdagi faoliyatni amalga oshiradigan filiallarga sarmoya kiritish
vertikal toʻgʻridan-toʻgʻri toʻgʻridan-toʻgʻri chet el investitsiyalari deb
tasniflanadi.
Vertikal chet el investitsiyalari asosan mamlakatlar oʻrtasidagi ishlab
chiqarish xarajatlari farqlari (ishlab chiqarish jarayonining boshqa joyda
bajarilishi mumkin boʻlgan qismlari uchun) bilan bogʻliq. Mamlakatlar
oʻrtasidagi narx farqiga nima sabab boʻladi? Bu biz 3 dan 7 gacha boʻlgan
boblarda ishlab chiqilgan qiyosiy ustunlik nazariyasining natijasidir.
Masalan, Intel (dunyodagi eng yirik kompyuter chiplari ishlab
chiqaruvchisi) chiplarni ishlab chiqarishni gofret ishlab chiqarish, yigʻish va
sinovlarga ajratdi. Gofret ishlab chiqarish va u bilan bogʻliq boʻlgan
tadqiqotlar va ishlab chiqishlar juda koʻp mahorat talab qiladi, shuning
Ilmiybaza.uz
8
uchun Intel hanuzgacha ushbu faoliyatning aksariyatini Qoʻshma
Shtatlarda, shuningdek Irlandiya va
Isroilda (malakali ishchi kuchi nisbatan ancha koʻp boʻlgan joylarda)
amalga oshiradi.
Boshqa tomondan, chiplarni yigʻish va sinovdan oʻtkazish koʻp
mehnat talab qiladi va Intel ushbu ishlab chiqarish jarayonlarini Malayziya,
Filippin, Kosta-Rika va Xitoy kabi ishchi kuchi nisbatan koʻp boʻlgan
mamlakatlarga
koʻchirdi.
Ushbu
vertikal
toʻgʻridantoʻgʻri
xorijiy
investitsiyalar - bu eng tez rivojlanayotgan chet el investitsiyalarining
turlaridan biri boʻlib, yirik investitsiyalar ortida rivojlanayotgan
mamlakatlarga xorijiy investitsiyalarning kirib kelishining oʻsishi (5.3.1-
grafikga qarang). Vertikal chet el investitsiyalaridan farqli oʻlaroq,
gorizontal chet el investitsiyalarida rivojlangan mamlakatlar oʻrtasidagi
oqimlar ustunlik qiladi; ya’ni koʻp millatli otaona ham, filiallar ham
rivojlangan mamlakatlarda joylashgan. Ushbu turdagi toʻgʻridan-toʻgʻri
investitsiyalarning asosiy sababi ishlab chiqarishni firmaning yirik mijozlar
bazasi yaqinida joylashtirishdir. Demak, savdo va transport xarajatlari
ushbu tashqi investitsiyalar qarori uchun ishlab chiqarish xarajatlari farqiga
qaraganda ancha muhim rol oʻynaydi. Dunyoning eng yirik avtoulovlari
ishlab chiqaruvchisi boʻlgan Toyota misolini koʻrib chiqing (hech
boʻlmaganda, yozish paytida, Volksvagen yaqin soniyada boʻlsa ham).
1980-yillarning boshlarida Toyota deyarli barcha yengil va yuk
mashinalarini Yaponiyada ishlab chiqardi va ularni butun dunyoga eksport
qildi, lekin asosan Shimoliy Amerika va Evropaga. Ushbu bozorlarga katta
savdo xarajatlari (asosan savdo cheklovlari sababli; 9bobga qarang) va u
erda talab darajasining koʻtarilishi Toyota kompaniyasini chet elda ishlab
chiqarishni asta-sekin kengaytirdi. 2009-yilga kelib, Toyota oʻz
avtomobillarining yarmidan koʻpini xorijdagi yigʻish zavodlarida ishlab
Ilmiybaza.uz
9
chiqardi. Toyota oʻzining eng mashhur Korolla rusumidagi avtomobillarini
Braziliya, Kanada, Xitoy, Hindiston, Yaponiya, Pokiston, Janubiy Afrika,
Tayvan, Tailand, Turkiya, AQSH, Buyuk Britaniya, Vetnamdagi yigʻish
zavodlarida ishlab chiqarish jarayonini takrorladi. , va Venesuela: Bu
amalda gorizontal toʻgʻridan-toʻgʻri tashqi investitsiyalar.
Toʻgʻridan-toʻgʻri horijiy investitsiyalarning namunalari
Dunyo boʻylab oqimlar 5.1-rasmda soʻnggi 40-yil ichida dunyo
miqyosida toʻgʻridan-toʻgʻri xorijiy investitsiyalar oqimlarining hajmi
qanday rivojlanganligi koʻrsatilgan. Biz birinchi navbatda chet el
investitsiyalarining oqimlari muvozanatli boʻlishi kerak boʻlgan dunyo
uchun qonuniyatlarni koʻrib chiqamiz: shuning uchun dunyoga tushadigan
oqimlar dunyo oqimlariga tengdir. 1990-yillarning oʻrtalaridan oxirlariga
qadar koʻp millatli faollik katta oʻsish kuzatilganini koʻrayapmiz, bu paytda
butun dunyoga toʻgʻridan-toʻgʻri investitsiyalar oqimi besh baravar
koʻpaydi, keyin esa 2000-yillarning boshlarida. Shuningdek, chet el
investitsiyalarining oʻsish sur’atlari juda notekis, ulkan choʻqqilar va
chuqurliklar mavjud. Ushbu davrdagi muhim moliyaviy va valyuta
hodisalari, ularning barchasi ham chet el investitsiyalarining salbiy
oqibatlariga ta’sir qilmagan boʻlib, Yaponiyada aktivlar narxining
pufakchasini oʻz ichiga oladi (1986-2003), 1990-yil boshidagi ERM inqirozi
(bu 16 sentyabrning qora chorshanbasiga olib keldi), 1992-yil, Buyuk
Britaniya funt sterlingni ERM-dan olib chiqishga majbur boʻlganida), 1990-
yillarning boshlari, dunyodagi tanazzul, AQSHda 1990-yillardagi
jamgʻarma va kredit inqirozi, 1990-yillardagi Finlyandiya va Shvetsiya
bank inqirozlari, 1994-yilgi spekulyativ peso Meksikadagi inqiroz, 1997-
yilgi Osiyo moliyaviy inqirozi, 1998-yilgi Rossiya moliyaviy inqirozi,
Ilmiybaza.uz
10
Argentinadagi iqtisodiy inqiroz (1998-2002), dot-kom inqirozi va 2000-
yillarning oxiridagi jahon moliyaviy inqirozi. Yuqoridagilardan 1990-
yillarning boshlarida ERM inqirozi va butun dunyo boʻylab turgʻunlik,
Argentina inqirozi va 2000-yildagi moliyaviy inqiroz (nuqta-komning
yorilishi).
5.1-rasm. Toʻgʻridan-toʻgʻri horijiy investitsiyalarning chiqib
ketishi.
2007-2009-yillardagi eng soʻnggi moliyaviy inqiroz butun dunyoga
toʻgʻri keladigan investitsiyalar oqimlarining pasayishiga yoki katta
inqirozga olib kelganga oʻxshaydi. Soʻnggi paytlarda, YAIMning oʻsishi va
eng yirik fond bozorlarining barchasi sezilarli yutuqlarga erishgan boʻlsa
ham, 2012-yilda global toʻgʻridan-toʻgʻri investitsiyalar oqimlari keskin
pasayib ketdi. (Iqtisodiy tiklanishning moʻrtligi va siyosiy barqarorlik bilan
bogʻliq noaniqlik muhim rol oʻynadi, shuningdek, koʻp millatli
kompaniyalar tomonidan daromadlarni qaytarib berish.) Ushbu xorijiy
investitsiyalarning aksariyati transchegaraviy qoʻshilish va qoʻshilish bilan
Ilmiybaza.uz
11
bogʻliq boʻlib, Greyenfiyeld FDI esa nisbatan barqaror boʻlib qoldi. Xorijiy
investitsiyalar tushumining mamlakatlar guruhlari boʻyicha taqsimlanishiga
nazar tashlaydigan boʻlsak, tarixiy jihatdan OEKD-ning eng boy
mamlakatlari ichki investitsiyalarni eng koʻp oluvchilar boʻlgan. Shu bilan
birga, biz ushbu tushumlarning past daromadli qolgan mamlakatlarga
yoʻnaltirilgan xorijiy investitsiyalarga qaraganda ancha oʻzgaruvchanligini
(bu erda qoʻshilish va qoʻshilish bilan bogʻliq boʻlgan toʻgʻridan-toʻgʻri
xorijiy investitsiyalar toʻplangan) koʻrayapmiz. Va nihoyat, biz buni ham
koʻramiz.
OESДdan tashqarida boʻlgan mamlakatlarga toʻgʻri keladigan
toʻgʻridan toʻgʻri investitsiyalarning ulushi doimiy ravishda kengayib bordi.
Bu 2009-yildan buyon dunyo boʻylab toʻgʻridan-toʻgʻri investitsiyalar
oqimlarining qariyb yarmini tashkil etdi. BRISS mamlakatlari (Braziliya,
Rossiya Federatsiyasi, Hindiston, Xitoy va Janubiy Afrika) ushbu
oʻsishning katta qismini tashkil etdi: ushbu mamlakatlarga toʻgʻridan-toʻgʻri
xorijiy investitsiyalar oqimlari qariyb uch baravar koʻpaydi oʻtgan oʻn yil.
5.2-rasmlarda firmalar xorijiy investitsiyalarning chiqib ketishi bilan
shugʻullanadigan eng yaxshi 25 mamlakat roʻyxati keltirilgan. Ushbu
oqimlar juda oʻzgaruvchan boʻlgani uchun, ayniqsa soʻnggi inqiroz bilan,
soʻnggi uch yil ichida ular oʻrtacha hisoblangan. Koʻrib turganimizdek,
xorijiy investitsiyalarning chet elga chiqib ketishida hali ham rivojlangan
iqtisodiyotlar ustunlik qilmoqda; ammo biz rivojlanayotgan yirik davlatlar,
xususan, Xitoy (jumladan, Gonkong) tobora muhim rol oʻynayotganini
koʻramiz. Darhaqiqat, xorijiy investitsiyalarning eng tez oʻsib boruvchi
segmentlaridan
biri
bu
rivojlanayotgan
mamlakatlardan
boshqa
rivojlanayotgan mamlakatlarga yoʻnaltirilgan oqimlardir. Ushbu nisbatan
yangi chet el investitsiyalarida Xitoy va Hindistondagi koʻp millatli
kompaniyalar katta rol oʻynaydi. Shuningdek, biz xalqaro soliq siyosati
Ilmiybaza.uz
12
toʻgʻridantoʻgʻri investitsiyalarning joylashishini belgilashi mumkinligini
koʻramiz. Masalan, Britaniyaning Virjiniya orollari, agar u xalqaro soliq
panohi maqomiga ega boʻlmaganida, bu eng yaxshi 25 roʻyxatiga kira
olmaydi. Xorijiy investitsiyalarni jalb qilish bilan shugʻullanadigan ushbu
firmalar asosan offshor kompaniyalardir: Ular Britaniyaning Virjiniya
orollarida joylashgan, ammo ularning ishlab chiqarish faoliyati dunyoning
boshqa joylarida joylashgan.
Xorijiy investitsiyalarning oqimlari jahon iqtisodiyotida koʻp millatli
kompaniyalar mavjudligini oʻlchashning yagona usuli emas. Boshqa chora-
tadbirlar savdo, qoʻshimcha qiymat (sotib olingan oraliq mahsulotlarni olib
tashlagan holda sotish) va ish bilan ta’minlash kabi iqtisodiy faoliyatga
asoslangan.
5.2-расм. Toʻgʻridan-toʻgʻri horijiy investitsiyalar oqimlari.
Xorijiy investitsiyalarning filiallarini sotish koʻpincha koʻp millatli
faoliyatning etaloni sifatida ishlatiladi. Bu koʻp millatli kompaniyalar
faoliyatini eksport hajmlari bilan taqqoslashda tegishli koʻrsatkichni taqdim
Ilmiybaza.uz
13
etadi. Shu bilan birga, koʻp millatli kompaniyalar savdosi koʻpincha
mamlakat Yalpi ichki mahsuloti bilan taqqoslanadi, masalan, koʻp millatli
kompaniyalarning sotish hajmi dunyodagi koʻplab mamlakatlarning
YAIMiga nisbatan yuqori. 2015-yilda butun dunyo uchun eng yirik 100
koʻp millatli kompaniyalarning umumiy savdo hajmi jahon YAIMning 10,7
foizini tashkil etdi.
Biroq, hayratlanarli darajada, bu taqqoslash chalgʻituvchi va koʻp
millatli kompaniyalar ta’sirini haddan tashqari oshirib yuborgan, chunki
mamlakat YAIM qoʻshimcha qiymat bilan oʻlchanadi: yakuniy ishlab
chiqarishda ishlatiladigan oraliq mahsulotlar ushbu YAIM oʻlchovida ikki
marta hisobga olinmaydi. Boshqa tomondan, bir koʻp millatli boshqasiga
sotadigan oraliq tovarlar, koʻp millatli kompaniyalarning savdo yigʻindisida
(bir marta qidiruv mahsulot ishlab chiqaruvchisi sotish paytida, yana bir
marta sotilgan tovarlarning yakuniy qiymatining bir qismi sifatida) ikki
marta hisobga olinadi. oraliq tovarlardan foydalanuvchi). Natijada, koʻp
millatli va YAIM oʻrtasidagi taqqoslash qoʻshimcha qiymatga asoslangan
boʻlishi kerak. (Ushbu muhim oʻlchov masalasini muhokama qilish uchun
keyingi bobda "Bu kimning savdosi?" Katakchasiga qarang.) Koʻp millatli
kompaniyalar tomonidan qoʻshilgan qiymat ularning umumiy sotilishining
taxminan 20 foizini tashkil qilganligi sababli, ushbu koʻrsatkichdan
foydalanish eng katta kompaniyalarning hissasini kamaytiradi. 100 koʻp
millatli kompaniyalar jahon YAIMning 2 foizini tashkil qiladi. Ushbu foiz
hanuzgacha ahamiyatsiz, ammo umumiy savdoga asoslangan oʻlchov kabi
koʻzga tashlanmaydi.
5.3 Toʻgʻridan-toʻgʻri horijiy investitsiyalarning namunalarini necha
hil turi mavjud ?
Ilmiybaza.uz
14
Koʻp millatli va autsorsing. Korporatsiya qachon koʻp ? millatli
boʻladi?
Xorijiy investitsiyalar tushumining mamlakatlar guruhlari
boʻyicha taqsimlanishi qanday shakllarda boʻladi ?
5.4. Xalqaro savdoning gravitatsion modeli va uning tadbiq
hususiyatlari
Katta-kichiklikning ahamiyati va Gravitatsiya modeli. Jahon savdosiga
umumiy nazar solganda, iqtisodchilar quyidagi tenglama har qanday ikki
davlat orasidagi savdo-sotiq hajmini tulaqonlicha ifodalashi mumkinligi
hulosasiga kelishgan.
5.3-rasm. Yevropa iqtisodiyotlarning kattaligi va ularning AQSH
bilan savdo hajmi.
16
Tij=A×Y i ×Y j /D ij
(2-1)
А -oʻzgarmas birlik, Tij – i va j davlatlari oʻrtasidagi tijoratning
umumiy hajmi, Yi – i davlatning YAIM, Y j- j davlatining YAIM va D ij
96
–ushbu ikki davlat orasidagi masofadir. Ya’ni , boshqa narsalarni teng deb
olganda, har qanday ikki davlat orasidagi savdo hajmi ikkala davlatning
YAIM ning koʻpaytmasiga teng, va ushbu savdo hajmi masofa ortishi bilan
kamayib boradi.
(2-1) da keltirilgan tenglama jahon savdosining gravitatsiya modeli deb
tanilgan. Ushbu nomning berilishiga sabab Nyutonning gravitatsiya
qonuniga keltirilgan analogiyadan kelib chiqadi. Har qanday ikki jism
orasidagi gravitatsion kuch massa ortishiga proporsional boʻlgani kabi, ular
orasidagi masofa ortishi bilan ushbu gravitatsion kuch kamayadi. Xuddi
shunday, har qanday ikki davlat orasidagi savdo hajmi ularning YAIM lari
koʻpaytmasiga proporsionaldir (qolgan birliklarni teng deb hisoblaganda),
va bu hajm miqdori masofa ortib borishi bilan kamayadi.
Iqtisodchilar yanada umumiyroq deb quyidagi tenglamani topishgan:
Tij=A×Y ai ×Yb j /D cij
(2-2)
Bu tenglamadan shuni anglasak boʻladi: ikki davlat orasidagi savdo hajmini
belgilaydigan uch omil – ikkala davlatning YAIM hajmlari va ular orasidagi
masofadir. Bu tenglamada aynan YAIM larning koʻpaytmasi, ular orasidagi
savdo hajmiga proporsional ekanligi va davlatlar orasidagi masofaga esa
teskari proporsional ekanligini ta’kidlab oʻtmaymiz. Aksincha, а, b va s iloji
boricha haqiqiy, eng soʻnggi ma’lumotlarni namoyon etish uchun tanlangan.
Agar а, b va sbarchasi
17
1 ga teng boʻlsa, (2-2) da keltirilgan tenglamaning (2-1) dagi tenglamadan
farqi qolmaydi. Aslida, qilingan hisoblar ham shuni koʻrsatadi-ki, (2-1) juda
yaxshi taxminiy tenglamadir.
Nima
uchun
gravitatsiya
modeli
yaxshi
ish
koʻrsatadi?
Umumiylashtirib aytganda, katta iqtisodiyotlar importga katta harajatlar
qilishga moyildir, chunki ularning katta daromadlari bor. Bundan tashqari,
ushbu katta iqtisodiyotlar(xoʻjaliklar) boshqa davlatlarning katta hajmdagi
sarf-harajatlarini oʻz iqtisodiyotiga jalb qilishga ham moyil, sababi – ular
keng koʻlamda mahsulot ishlab chiqarishadi. Shunday qilib, qolgan barcha
birliklarni teng deb olganimizda, har qanday ikki xoʻjalik oʻrtasidagi
savdoning oshishi har xoʻjaliklarning oʻsishi bilan bogʻliqdir.
Qolgan teng boʻlmagan birliklar nimalardir? Bundan avvalroq ham
aytib oʻtganimizdek, amalda davlatlar daromadlarining koʻproq yoki
aksariyatini oʻz uylarida sarf qiladilar. Yevropa Ittifoqi va AQSH ning har
biri jahon YAIM ning qariyb 25% teng keladigan hajmda YAIM-lari bordir,
biroq har biri boshqa davlatlarning atigi 2% sarfharajatlarini oʻzlariga jalb
qiladilar. Haqiqiy savdo oqimlarini tushunib yetish uchun, xalqaro savdoni
cheklaydigan omillarni inobatga olishimiz kerak. Ammo buni qilishdan
oldin, keling birga gravitatsiya modeli foydali ekanligini yoritib beradigan
muhim sababni koʻrib chiqaylik.
Gravitatsiya modelini qoʻllash: anomal holatlarni izlaymiz.
5.3-rasmda aniq koʻrinib turibdi-ki, gravitatsiya modeli AQSH ning
Yevropa davlatlari bilan boʻlgan savdo ma’lumotlariga yaxshigina mos
keladi, ammo a’lo darajada emas. Aslida gravitatsiya modelining asosiy
foydalaridan biri – uning savdodagi anomaliyalarni topishga koʻmak
berishidir. Chindan ham, qachonki har qanday ikki davlat orasidagi savdo
18
hajmi gravitatsiya modeli prognoz qilganidan chetlashib qolsa, iqtisodchilar
bunga tushuntirishlar qidirishga kirishadilar.
Yana bir bor 5.3-rasmga nazar solsak, shuni koʻramizki gravitatsiya
modeli prognoz qilishi mumkin boʻlgan hajmdan koʻra Niderlandiya,
Belgiya va Irlandiya AQSH bilan ancha koʻproq miqdorda savdo qilishadi.
Sababi nimada?
Irlandiyani misol qilib oladigan boʻlsak, qisman javob - madaniy
oʻxshashlikdadir: Irlandiya bilan AQSH-ni birlashtiruvchi nafaqat umumiy
ingliz tili, balki yana shu holat-ki, oʻn millionlab Amerikaliklarning asl kelib
chiqishi Irlandiyali migrantlardandir. Ushbu farazdan tashqari, Irlandiya
koʻplab AQSHda tashkil topgan korporatsiyalarga mezbonlik qilishda
muhim oʻringa ega. 8-bobda biz aynan koʻp millatli korporatsiyalarning
rolini muhokama qilamiz.
Niderlandiya va Belgiya holatlarida, ehtimol, geografik joylashuv va
transport harajatlari ularning AQSH bilan boʻlgan savdo sotiqdagi katta
hajmni tushuntirib beradi. Har ikki davlat ham Reyn daryosining Shimoliy
dengizga quyilish joyida joylashgan. Ushbu daryo Gʻarbiy
Yevropaning eng uzun daryosi boʻla turib, Germaniyaning sanoat
98
markazi boʻlmish Ruxrdan oʻtib ketadi. Shundan qilib, Niderlandiya va
Belgiya Shimoliy-gʻarbiy Yevropaning aksariyatiga kirish nuqtasi boʻlib
kelgan; Niderlandiyadagi Rotterdam porti Yevropadagi eng muhim port deb
hisoblnadi (tonnalab yuklarning utishini hisobga olsak), va Belgiyadagi
Antverp porti Rotterdamdan soʻng ikkinchi oʻrinni egallaydi. Boshqacha
qilib aytganda, Niderlandiya va Belgiyaning katta hajmdagi savdo-sotiq
hajmini belgilashda transport harajatlari va geografik joylashuv muhim rol
oʻynaydi. Ushbu omillarning ahammiyati savdo-sotiq ma’lumotlarining
kengroq misoliga e’tibor berganda koʻramiz.
19
Savdo-sotiqdagi toʻsqinlar: masofa, toʻsiqlar va chegaralar. 5.4rasm
xuddi 5.3-rasmdagi kabi bir xil ma’lumotni koʻrsatmoqda – AQSH ning
Gʻarbiy Yevropa bilan 2012-yilda boʻlgan umumiy savdo ulushini foiz
sifatida bir oʻqda, va boshqasida butun regionning jami YAIMni foizini
koʻrsatib, yana ikki davlatni qoʻshmoqda: Kanada va Meksika. Koʻrib
turganingizdek, ushbu ikki qoʻshni davlatlar mos ravishda xajmga ega
boʻlgan Yevropa xoʻjaliklarga qaraganda AQSH bilan ancha koʻproq savdo
sotiq muomalasini. Aslida, qoʻpol qilib aytadigan boʻlsak, Ispaniyaning
xoʻjaligi bilan teng keladigan Kanadang savdo-sotiq hajmi butun
Yevropachalik keladi. Nima sababdan AQSH Shimoliy Amerika qoʻshnilari
bilan Yevropa partnyorlariga qaraganda koʻproq miqdorda tijorat qiladi?
Birgina oddiy sabab shuki, Kanada va Meksika AQSHga ancha yaqinligida.
Koʻrib chiqilgan barcha gravitatsiya modellari shuni koʻrsatadi-ki, xalqaro
tijoratga masofaning kuchli salbiy ta’sirga ega; tipik kuzatishlar orqali shuni
koʻramizki, ikki davlat orasidagi 1%ga masofaning ortishi, ularning
orasidagi tijorat hajmining 0.7% pasayishiga olib keladi. Bu pasayish tovar
va
hizmatlarning
transport
harajatlarini
qisman
aks
ettiradi.
Iqtisodchilarning fikriga koʻra hal qiluvchi rolni moddiyatga tegishli
boʻlmagan omillar oʻynaydi: Yaqindan aloqada boʻlgan davlatlar orasida
tijorat kuchliroq. Tijoratning hajmi esa ushbu yaqindan aloqaning pasayishi
bilan kamayib boradi. Misol tariqasida , AQSH tijorat vakilining Toronto va
Parij shaharlariga tashrifini koʻrib chiqish mumkin. AQSH tijorat vakili
osonlikcha Torontoga borib kelsa, Parijga borishi kattaroq loyihaga aylanib
ketadi. Agar
20
kompaniya gʻarbiy sohilda joylashmagan boʻlsa, Tokioga tashrif ham yanada katta
loyiha boʻladi.
5.4-rasm. Yevropa iqtisodiyotlarining kattaligi va ularning AQSH bilan savdo
hajmi.
Boz
ustiga,
Kanada
va
Meksika
AQSHning
qoʻshnilari
boʻlib
qolmaygina,AQSH bilan bitilgan savdo shartnomasi a’zolaridir. NAFTА (North
American Free Trade Agreement) – Shimoliy Amerika
Erkin Savdo shartnomasiga a’zo uch davlat orasida joʻnatilgan tovarlar xalqaro
savdoda mavjud boʻlgani kabi tarif va boshqa toʻsiqlarga duch kelmaydi. Xalqaro
savdodagi toʻsiqlarni 8chi va 9chi Boblarda, NAFTA kabi savdo shartnomalar
roʻlini esa 10chi Boblarda tahlil qilamiz. Hozir esa, shuni e’tiborga olib qoʻyaylik,
iqtisodchilar gravitatsiya modelini savdo shartnomalarining asl xalqaro savdosiga
boʻlgan ta’siriga baho berish uchun ishlatishadi: Savdo shartnomasi samarali boʻlsa
, demak shartnoma a’zolari orasidagi savdo xajmining sezilarli darajada koʻproq
boʻlishi kerak. YAIM va masofalarni hisobga olgan koʻpaytmadan ham koʻproq.