XALQARO TASHKILOTLAR VA XORIJIY MAMLAKATLAR BILAN IQTISODIY-SIYOSIY ALOQALARI

Yuklangan vaqt

2024-02-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

33,2 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTONNING XALQARO TASHKILOTLAR VA XORIJIY 
MAMLAKATLAR BILAN IQTISODIY-SIYOSIY ALOQALARI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTONNING XALQARO TASHKILOTLAR VA XORIJIY MAMLAKATLAR BILAN IQTISODIY-SIYOSIY ALOQALARI  
Reja: 
 
1.O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan iqtisodiy-
siyosiy aloqalarining o‘rnatilishi va rivojlanishi 
2.O'zbekistonning xalqaro reytinglardagi ko'rsatkichlari. 
3.O'zbekistonning xalqaro reytinglardagi ko'rsatkichlarini ko'tarishning tarixiy va 
siyosiy ahamiyati. 
 
 
Reja: 1.O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan iqtisodiy- siyosiy aloqalarining o‘rnatilishi va rivojlanishi 2.O'zbekistonning xalqaro reytinglardagi ko'rsatkichlari. 3.O'zbekistonning xalqaro reytinglardagi ko'rsatkichlarini ko'tarishning tarixiy va siyosiy ahamiyati. O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan iqtisodiy-
siyosiy 
aloqalarining 
o‘rnatilishi va 
rivojlanishi 
Hozirgi paytda butun jahonda globallashuv jarayonlarining kuchayib borishi bilan 
Yer yuzida tinchlik-barqarorlikni saqlash, aholi farovonligi, uning munosib turmush 
darajasi, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotni ta’minlash, ta’lim, tibbiyot va atrof-muhitni 
muhofaza qilish kabi umumbashariy vazifalar tobora muhim ahamiyat kasb etib, 
ularni amalga oshirishda xalqaro tashkilotlarning roli kuchayib bormoqda. 
Xalqaro tashkilotlar deb butun insoniyat uchun umumiy bo‘lgan maqsadlarga 
erishish yo‘lida davlatlar, milliy jamiyat uyushmalarining ijtimoiy-iqtisodiy, 
siyosiy, madaniy va ilmiy-texnik asoslarda birlashuvidan tashkil topgan 
tashkilotlarga aytiladi. Xalqaro tashkilotlarning umumiy xususiyati shundan 
iboratki, ularning faoliyati aniq bir milliy davlat chegarasidan chetga chiqib, 
davlatlararo vazifalar va muammolarni hal etishga qaratilgan bo‘ladi. Bunday 
tuzilmalar bugungi kunda davlatlar o‘rtasidagi ko‘p tomonlama munosabatlarning 
eng 
muhim 
va 
samarali 
shakllaridan 
biri 
bo‘lib 
qolmoqda. 
Xalqaro tashkilotlarni tashkil etish borasidagi harakatlar nisbatan qadimiy 
davrlardan ma’lum bo‘lsa-da, zamonaviy tushunchamizdagi hozirgi xalqaro 
tashkilotlar asosan XIX asrning 2-yarmidan e’tiboran tashkil topa boshlagan. 
 
Xalqaro tashkilotlar odatda davlatlararo va jamoat birlashmalariga bo‘linadi. 
Davlatlararo birlashmalar bevosita xalqaro munosabat va faoliyat me’yorlarini 
yaratish funksiyasiga ega. Chunki ular davlatlar – xalqaro huquqning asosiy 
subyektlari tomonidan tashkil etiladi. Ular o‘z o‘rnida turli tashkilot va harakatlarga 
bo‘linishi mumkin (masalan, “Qo‘shilmaslik” harakati yoki “77 lar” guruhi). 
Birlashgan Millatlar Tashkiloti faoliyatida qo‘llanadigan atamalarda davlatlararo 
tashkilotlar “Xalqaro hukumatlararo tashkilotlar” deb yuritiladi. Xalqaro 
hukumatlararo tashkilotlarning davlatlararo tashkilotlardan farqi shundan iboratki, 
ular doimiy qarorgohiga, xalqaro fuqaroviy xizmatiga, o‘z byudjetiga ega bo‘lib, 
unga a’zo davlatlar xalqaro huquq subyektlari hisoblanadi. Shuningdek, ushbu 
tashkilotlar o‘z vakolatlari doirasida xalqaro shartnomalar tuzishi, turli 
O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan iqtisodiy- siyosiy aloqalarining o‘rnatilishi va rivojlanishi Hozirgi paytda butun jahonda globallashuv jarayonlarining kuchayib borishi bilan Yer yuzida tinchlik-barqarorlikni saqlash, aholi farovonligi, uning munosib turmush darajasi, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotni ta’minlash, ta’lim, tibbiyot va atrof-muhitni muhofaza qilish kabi umumbashariy vazifalar tobora muhim ahamiyat kasb etib, ularni amalga oshirishda xalqaro tashkilotlarning roli kuchayib bormoqda. Xalqaro tashkilotlar deb butun insoniyat uchun umumiy bo‘lgan maqsadlarga erishish yo‘lida davlatlar, milliy jamiyat uyushmalarining ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy va ilmiy-texnik asoslarda birlashuvidan tashkil topgan tashkilotlarga aytiladi. Xalqaro tashkilotlarning umumiy xususiyati shundan iboratki, ularning faoliyati aniq bir milliy davlat chegarasidan chetga chiqib, davlatlararo vazifalar va muammolarni hal etishga qaratilgan bo‘ladi. Bunday tuzilmalar bugungi kunda davlatlar o‘rtasidagi ko‘p tomonlama munosabatlarning eng muhim va samarali shakllaridan biri bo‘lib qolmoqda. Xalqaro tashkilotlarni tashkil etish borasidagi harakatlar nisbatan qadimiy davrlardan ma’lum bo‘lsa-da, zamonaviy tushunchamizdagi hozirgi xalqaro tashkilotlar asosan XIX asrning 2-yarmidan e’tiboran tashkil topa boshlagan. Xalqaro tashkilotlar odatda davlatlararo va jamoat birlashmalariga bo‘linadi. Davlatlararo birlashmalar bevosita xalqaro munosabat va faoliyat me’yorlarini yaratish funksiyasiga ega. Chunki ular davlatlar – xalqaro huquqning asosiy subyektlari tomonidan tashkil etiladi. Ular o‘z o‘rnida turli tashkilot va harakatlarga bo‘linishi mumkin (masalan, “Qo‘shilmaslik” harakati yoki “77 lar” guruhi). Birlashgan Millatlar Tashkiloti faoliyatida qo‘llanadigan atamalarda davlatlararo tashkilotlar “Xalqaro hukumatlararo tashkilotlar” deb yuritiladi. Xalqaro hukumatlararo tashkilotlarning davlatlararo tashkilotlardan farqi shundan iboratki, ular doimiy qarorgohiga, xalqaro fuqaroviy xizmatiga, o‘z byudjetiga ega bo‘lib, unga a’zo davlatlar xalqaro huquq subyektlari hisoblanadi. Shuningdek, ushbu tashkilotlar o‘z vakolatlari doirasida xalqaro shartnomalar tuzishi, turli majburiyatlarni 
o‘z 
zimmasiga 
olishi 
mumkin. 
Hozirgi kunda dunyoda har xil mazmun va maqsadga bo‘ysundirilgan 2,5 mingdan 
ortiq xalqaro tashkilot mavjud. Jahonda 350 dan ortiq hukumatlararo tashkilot 
faoliyat 
ko‘rsatmoqda. 
Xalqaro tashkilotlar davlatlar o‘rtasidagi munosabatlarda maqsad va manfaatlari, 
harakat yo‘nalishlariga, jahon siyosatida tutgan o‘rni va roliga qarab turlicha 
ahamiyat kasb etadi. Ular turli tarixiy sharoitlarda vujudga kelgan bo‘lib, siyosiy 
faoliyat subyektlari sifatida bir-biridan farq qiladi va xalqaro siyosatda turlicha 
mavqeni 
egallaydi. 
Xalqaro tashkilotlar maqsad va vazifalariga, ularning xalqaro munosabatlarda va 
jahon siyosatidagi tutgan o‘rniga qarab bir necha guruhlarga bo‘linadi. 
O‘zbekiston mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq o‘z xalqi manfaatlarini ko‘zlab, 
dunyodagi deyarlik barcha tashkilotlar bilan hamkorlik qilishga kirishdi. 
 
O‘zbekistonning tashqi siyosatda mintaqalararo xavfsizlikni ta’minlashda xalqaro 
tashkilotlar faoliyatidan, ularning dasturlaridan ham keng foydalanishi istiqbolli 
natijalarni ko‘rsatadi. Ko‘pgina mintaqaviy tashkilotlar, chunonchi, NATO, EKO, 
Islom konferensiyasi, Qo‘shilmaslik harakati va boshqalar bilan ham samarali 
hamkorliklar yo‘lga qo‘yildi. 1994 yil iyul oyida O‘zbekiston NATOning “Tinchlik 
yo‘lidagi hamkorlik” dasturiga qo‘shildi. Bu dasturga ko‘ra O‘zbekiston harbiy 
qismlari Shimoliy Karolina (AQSH) dagi Kemp Lejyup dengiz piyodalari 
poligonida o‘tkazilgan harbiy mashqlarda, O‘zbekiston hududida amerikaliklar 
bilan 
o‘tkazilgan 
desantchilarning 
“Ultrabalans-96” harbiy 
mashqlarida 
qatnashdilar. Shuningdek, Respublika harbiy bilim yurti talabalari 1997 yil 
Norvegiyada o‘tkazilgan “Kooperativ bankers-97” mashqlarida ham qatnashdilar. 
Bu kabi hamkorliklar jangchilarimiz uchun o‘ziga xos mahorat maktabi, tajriba 
bo‘lib, ularning jangovarlik qobiliyatini oshirishlariga yordam berdi. 1999 yil 
aprelda I.A.Karimovning NATO (Shimoliy Atlantika Ittifoqi) qoshidagi “Tinchlik 
yo‘lidagi hamkorlik” dasturida ishtiroki Markaziy Osiyo mintaqasida kollektiv 
majburiyatlarni o‘z zimmasiga olishi mumkin. Hozirgi kunda dunyoda har xil mazmun va maqsadga bo‘ysundirilgan 2,5 mingdan ortiq xalqaro tashkilot mavjud. Jahonda 350 dan ortiq hukumatlararo tashkilot faoliyat ko‘rsatmoqda. Xalqaro tashkilotlar davlatlar o‘rtasidagi munosabatlarda maqsad va manfaatlari, harakat yo‘nalishlariga, jahon siyosatida tutgan o‘rni va roliga qarab turlicha ahamiyat kasb etadi. Ular turli tarixiy sharoitlarda vujudga kelgan bo‘lib, siyosiy faoliyat subyektlari sifatida bir-biridan farq qiladi va xalqaro siyosatda turlicha mavqeni egallaydi. Xalqaro tashkilotlar maqsad va vazifalariga, ularning xalqaro munosabatlarda va jahon siyosatidagi tutgan o‘rniga qarab bir necha guruhlarga bo‘linadi. O‘zbekiston mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq o‘z xalqi manfaatlarini ko‘zlab, dunyodagi deyarlik barcha tashkilotlar bilan hamkorlik qilishga kirishdi. O‘zbekistonning tashqi siyosatda mintaqalararo xavfsizlikni ta’minlashda xalqaro tashkilotlar faoliyatidan, ularning dasturlaridan ham keng foydalanishi istiqbolli natijalarni ko‘rsatadi. Ko‘pgina mintaqaviy tashkilotlar, chunonchi, NATO, EKO, Islom konferensiyasi, Qo‘shilmaslik harakati va boshqalar bilan ham samarali hamkorliklar yo‘lga qo‘yildi. 1994 yil iyul oyida O‘zbekiston NATOning “Tinchlik yo‘lidagi hamkorlik” dasturiga qo‘shildi. Bu dasturga ko‘ra O‘zbekiston harbiy qismlari Shimoliy Karolina (AQSH) dagi Kemp Lejyup dengiz piyodalari poligonida o‘tkazilgan harbiy mashqlarda, O‘zbekiston hududida amerikaliklar bilan o‘tkazilgan desantchilarning “Ultrabalans-96” harbiy mashqlarida qatnashdilar. Shuningdek, Respublika harbiy bilim yurti talabalari 1997 yil Norvegiyada o‘tkazilgan “Kooperativ bankers-97” mashqlarida ham qatnashdilar. Bu kabi hamkorliklar jangchilarimiz uchun o‘ziga xos mahorat maktabi, tajriba bo‘lib, ularning jangovarlik qobiliyatini oshirishlariga yordam berdi. 1999 yil aprelda I.A.Karimovning NATO (Shimoliy Atlantika Ittifoqi) qoshidagi “Tinchlik yo‘lidagi hamkorlik” dasturida ishtiroki Markaziy Osiyo mintaqasida kollektiv xavfsizlik va barqarorlikning keng tizimini vujudga keltirishni rejalashtirishda 
O‘zbekistonning ishtirokini kafolatladi. 
Aynan shu jarayonlardan so‘ng NATO Bosh kotibi X.Solananing O‘zbekistonga 
tashrifi ikki o‘rtadagi tinchilik yo‘lidagi siyosatning birdamligini ko‘rsatdi. 
O‘zbekistonning NATO bilan tinchlik yo‘lidagi hamkorligi bugungi kunda ham 
izchil davom etmoqda. Prezident I.A.Karimov 2011 yil yanvar oyida Bryusselga 
qilgan tashrifida NATO Bosh kotibi Anders Fog Rasmussen bilan uchrashib, 
O‘zbekiston va NATO ko‘p tomonlama munosabatlariga oid masalalar yuzasidan 
ochiq va konstruktiv tarzda fikrlar almashildi. Bu uchrashuv O‘zbekiston bilan 
NATO o‘rtasidagi o‘zaro anglashuvni mustahkamlash va samarali hamkorlikni 
yanada rivojlantirishga xizmat qildi. 
O‘zbekiston bilan YEXHT (Yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti) bilan 
hamkorligi ham o‘z samarasini bera boshladi. 1992 yil 26 fevralda O‘zbekiston 
YEXHT kengashining yakunlovchi hujjatiga imzo chekib, ikki o‘rtadagi 
hamkorliklar boshlandi. Mazkur hujjat imzolangan vaqtdan beri O‘zbekistonning 
Yevropa xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti bo‘linmalaridagi ishtiroki tobora 
kengayib bormoqda. YEXHTning Markaziy Osiyo bilan aloqalari bo‘yicha Byurosi 
mintaqada barqarorlikni ta’minlash maqsadida mintaqadagi respublikalar bilan 
hamkorlikni yo‘lga qo‘yib olgani quvonarli holdir. Ushbu byuroning tashabbusi 
bilan Toshkentda YEXHTning “Inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar”, 
“Ommaviy axborot vositalari demokratlashtirish sharoitida” mavzusidagi bir qator 
anjumanlari o‘tkazildi. Seminarlar Markaziy va Sharqiy Yevropada inson huquqlari 
bo‘yicha milliy institutlar faoliyatini rivojlantirish, xalq ta’limi va ommaviy axborot 
vositalarining inson huquqlari sohasidagi roli masalasini ko‘rib chiqdi. Bunday 
yig‘ilishlarda O‘zbekistonning ishtiroki tinchilikparvar tashqi siyosat yuritishida 
asosiy omil bo‘lib qoldi. 
xavfsizlik va barqarorlikning keng tizimini vujudga keltirishni rejalashtirishda O‘zbekistonning ishtirokini kafolatladi. Aynan shu jarayonlardan so‘ng NATO Bosh kotibi X.Solananing O‘zbekistonga tashrifi ikki o‘rtadagi tinchilik yo‘lidagi siyosatning birdamligini ko‘rsatdi. O‘zbekistonning NATO bilan tinchlik yo‘lidagi hamkorligi bugungi kunda ham izchil davom etmoqda. Prezident I.A.Karimov 2011 yil yanvar oyida Bryusselga qilgan tashrifida NATO Bosh kotibi Anders Fog Rasmussen bilan uchrashib, O‘zbekiston va NATO ko‘p tomonlama munosabatlariga oid masalalar yuzasidan ochiq va konstruktiv tarzda fikrlar almashildi. Bu uchrashuv O‘zbekiston bilan NATO o‘rtasidagi o‘zaro anglashuvni mustahkamlash va samarali hamkorlikni yanada rivojlantirishga xizmat qildi. O‘zbekiston bilan YEXHT (Yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti) bilan hamkorligi ham o‘z samarasini bera boshladi. 1992 yil 26 fevralda O‘zbekiston YEXHT kengashining yakunlovchi hujjatiga imzo chekib, ikki o‘rtadagi hamkorliklar boshlandi. Mazkur hujjat imzolangan vaqtdan beri O‘zbekistonning Yevropa xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti bo‘linmalaridagi ishtiroki tobora kengayib bormoqda. YEXHTning Markaziy Osiyo bilan aloqalari bo‘yicha Byurosi mintaqada barqarorlikni ta’minlash maqsadida mintaqadagi respublikalar bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yib olgani quvonarli holdir. Ushbu byuroning tashabbusi bilan Toshkentda YEXHTning “Inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar”, “Ommaviy axborot vositalari demokratlashtirish sharoitida” mavzusidagi bir qator anjumanlari o‘tkazildi. Seminarlar Markaziy va Sharqiy Yevropada inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar faoliyatini rivojlantirish, xalq ta’limi va ommaviy axborot vositalarining inson huquqlari sohasidagi roli masalasini ko‘rib chiqdi. Bunday yig‘ilishlarda O‘zbekistonning ishtiroki tinchilikparvar tashqi siyosat yuritishida asosiy omil bo‘lib qoldi.  
1996 yilda Lissabon shahrida YEXHTning sammiti bo‘lib, O‘zbekiston rahbariyati 
xavfsizlik doirasiga kiruvchi qarashlarini bayon etdi. 
 
Mazkur anjumanda Prezidentimiz yig‘ilish ishtirokchilariga Markaziy Osiyo 
mintaqasini yadrosiz zona, deb yana bir bor e’lon qildi. O‘zbekiston rahbariyatining 
mojarolar kuchayib borayotgan yerlarga qurol-yarog‘ yetkazib berishni to‘xtatish 
haqidagi 
fikri 
Lissabon 
uchrashuvining 
yakunlovchi 
hujjatiga 
kiritildi. 
 
1999 yil 18-19 noyabr kunlari mazkur tashkilotga a’zo 54 mamlakat rahbarlarining 
Turkiyaning Istambul shahrida oliy darajadagi uchrushuvi bo‘lib, mazkur 
anjumanda ancha dolzarb muammolar, jumladan, Yevropada xavfsizlik va 
hamkorlikni mustahkamlashning asosiy tamoyillari ishlab chiqilgan edi. Yig‘ilishda 
O‘zbekiston rahbarining ma’ruzasi dunyo mamlakatlari iqtisodiy taraqqiyotini, 
fuqarolarning ijtimoiy turmush tarzini faqatgina xavfsizlik ta’minlagandagina 
amalga oshirish mumkinligiga qaratildi. O‘zbekiston Prezidenti yig‘ilishda global 
ahamiyatga ega bo‘lgan terrorizmga qarshi markaz tuzish haqidagi taklifini kiritdi 
va turli qabih niyatdagilarga yordam berayotgan tishkilotlarni ildizi bilan yo‘qotish 
orqaligina mamlakatlar va xalqlarning xavfsizligini ta’minlash mumkinligini 
alohida ta’kidladi. 
O‘zbekiston bilan YEXHT o‘rtasidagi munosabatlarda millatlararo munosabatlarga 
oid masalalar ham muhim o‘rin tutmoqda. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning 2011 yil 29 martda 
Oqsaroyda YEXHTning kamsonli millatlar masalalari bo‘yicha Oliy komissari Knut 
Vollebekni qabul qilishi va u bilan maslahatlashuvlar ham ikki o‘rtadagi 
hamkorliklar rivojiga xizmat qildi. 
1996 yilda Lissabon shahrida YEXHTning sammiti bo‘lib, O‘zbekiston rahbariyati xavfsizlik doirasiga kiruvchi qarashlarini bayon etdi. Mazkur anjumanda Prezidentimiz yig‘ilish ishtirokchilariga Markaziy Osiyo mintaqasini yadrosiz zona, deb yana bir bor e’lon qildi. O‘zbekiston rahbariyatining mojarolar kuchayib borayotgan yerlarga qurol-yarog‘ yetkazib berishni to‘xtatish haqidagi fikri Lissabon uchrashuvining yakunlovchi hujjatiga kiritildi. 1999 yil 18-19 noyabr kunlari mazkur tashkilotga a’zo 54 mamlakat rahbarlarining Turkiyaning Istambul shahrida oliy darajadagi uchrushuvi bo‘lib, mazkur anjumanda ancha dolzarb muammolar, jumladan, Yevropada xavfsizlik va hamkorlikni mustahkamlashning asosiy tamoyillari ishlab chiqilgan edi. Yig‘ilishda O‘zbekiston rahbarining ma’ruzasi dunyo mamlakatlari iqtisodiy taraqqiyotini, fuqarolarning ijtimoiy turmush tarzini faqatgina xavfsizlik ta’minlagandagina amalga oshirish mumkinligiga qaratildi. O‘zbekiston Prezidenti yig‘ilishda global ahamiyatga ega bo‘lgan terrorizmga qarshi markaz tuzish haqidagi taklifini kiritdi va turli qabih niyatdagilarga yordam berayotgan tishkilotlarni ildizi bilan yo‘qotish orqaligina mamlakatlar va xalqlarning xavfsizligini ta’minlash mumkinligini alohida ta’kidladi. O‘zbekiston bilan YEXHT o‘rtasidagi munosabatlarda millatlararo munosabatlarga oid masalalar ham muhim o‘rin tutmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning 2011 yil 29 martda Oqsaroyda YEXHTning kamsonli millatlar masalalari bo‘yicha Oliy komissari Knut Vollebekni qabul qilishi va u bilan maslahatlashuvlar ham ikki o‘rtadagi hamkorliklar rivojiga xizmat qildi. Uchrashuvda O‘zbekiston bilan YEXHTning kamsonli millatlar masalalari bo‘yicha 
Oliy komissari idorasi o‘rtasidagi hamkorlikning bugungi holati va istiqbollariga 
oid, shuningdek, tomonlarni qiziqtirgan boshqa masalalar ham ko‘rib chiqildi. 
K.Vollebek 2010 yilning iyunida Qirg‘izistonning janubiy hududlarida yuz bergan 
fojeali voqealar paytida O‘zbekiston tutgan pozitsiyaga yuksak baho berib, bunday 
har tomonlama puxta o‘ylangan og‘ir-vazmin yondashuv mojaroning avj olishi va 
davlatlararo qarama-qarshilikka aylanib ketishining oldini olish imkonini berganini 
alohida qayd etdi. 
XX asr oxiri XXI asr boshlari xalqaro terrorizmga qarshi keskin kurash davri bo‘ldi. 
Bu kurashga O‘zbekiston o‘zining katta hissasini qo‘shmoqda. Buni AQSH 
senatorlaridan Liberman tasdiqlab: “O‘zbekistonsiz bizning Afg‘onistondagi 
aksilterrorchilarga qarshi kurashimiz muvaffaqiyatli bo‘lmas edi”, degan edi. 
O‘zbekistonning ichki rivoji va jahonda o‘zining munosib o‘rnini topishida Yevropa 
Ittifoqi (YEI) bilan hamkorliklar ham o‘z hissasini qo‘shmoqda. 
O‘zbekiston bilan YEI o‘rtasidagi bitim 1996 yil 21-22 iyun kunlari Italiyaning 
Florensiya shahrida YEI davlatlari rahbarlarining yig‘ilishida O‘zbekiston 
Prezidenti I.A.Karimov tomonidan imzolandi. Florensiyaning “Fortezza de basso” 
qal’asida Yevropa Ittifoqiga kiruvchi davlatlar va hukumat boshliqlarining 
navbatdagi uchrashuvi – sammitida imzolangan sheriklik va hamkorlik to‘g‘risidagi 
bu hujjat O‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga dadil kirib borishida, o‘z o‘rni va 
ovoziga ega bo‘lishida katta ahamiyat kasb etdi. 
Prezident I.A.Karimov ushbu bitimni “O‘zbekiston bilan YEI o‘rtasidagi 
munosabatlarda “Yangi turmush nuqtasi”, deb atagan edi. 
Mazkur bitim O‘zbekistonni Yevropaning rivojlangan davlatlari bilan har 
tomonlama aloqalari respublika salohiyatini yuzaga chiqarishda, demokratiya va 
bozor islohotlarini amalga oshirish yo‘lida muvaffaqiyatli harakat qilish uchun katta 
imkoniyat yaratdi. Xususan, Italiya, Germaniya, Fransiya, Buyuk Britaniya kabi 
Uchrashuvda O‘zbekiston bilan YEXHTning kamsonli millatlar masalalari bo‘yicha Oliy komissari idorasi o‘rtasidagi hamkorlikning bugungi holati va istiqbollariga oid, shuningdek, tomonlarni qiziqtirgan boshqa masalalar ham ko‘rib chiqildi. K.Vollebek 2010 yilning iyunida Qirg‘izistonning janubiy hududlarida yuz bergan fojeali voqealar paytida O‘zbekiston tutgan pozitsiyaga yuksak baho berib, bunday har tomonlama puxta o‘ylangan og‘ir-vazmin yondashuv mojaroning avj olishi va davlatlararo qarama-qarshilikka aylanib ketishining oldini olish imkonini berganini alohida qayd etdi. XX asr oxiri XXI asr boshlari xalqaro terrorizmga qarshi keskin kurash davri bo‘ldi. Bu kurashga O‘zbekiston o‘zining katta hissasini qo‘shmoqda. Buni AQSH senatorlaridan Liberman tasdiqlab: “O‘zbekistonsiz bizning Afg‘onistondagi aksilterrorchilarga qarshi kurashimiz muvaffaqiyatli bo‘lmas edi”, degan edi. O‘zbekistonning ichki rivoji va jahonda o‘zining munosib o‘rnini topishida Yevropa Ittifoqi (YEI) bilan hamkorliklar ham o‘z hissasini qo‘shmoqda. O‘zbekiston bilan YEI o‘rtasidagi bitim 1996 yil 21-22 iyun kunlari Italiyaning Florensiya shahrida YEI davlatlari rahbarlarining yig‘ilishida O‘zbekiston Prezidenti I.A.Karimov tomonidan imzolandi. Florensiyaning “Fortezza de basso” qal’asida Yevropa Ittifoqiga kiruvchi davlatlar va hukumat boshliqlarining navbatdagi uchrashuvi – sammitida imzolangan sheriklik va hamkorlik to‘g‘risidagi bu hujjat O‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga dadil kirib borishida, o‘z o‘rni va ovoziga ega bo‘lishida katta ahamiyat kasb etdi. Prezident I.A.Karimov ushbu bitimni “O‘zbekiston bilan YEI o‘rtasidagi munosabatlarda “Yangi turmush nuqtasi”, deb atagan edi. Mazkur bitim O‘zbekistonni Yevropaning rivojlangan davlatlari bilan har tomonlama aloqalari respublika salohiyatini yuzaga chiqarishda, demokratiya va bozor islohotlarini amalga oshirish yo‘lida muvaffaqiyatli harakat qilish uchun katta imkoniyat yaratdi. Xususan, Italiya, Germaniya, Fransiya, Buyuk Britaniya kabi ilg‘or davlatlar bilan bo‘layotgan hamkorliklar davlatlarning iqtisodiy, madaniy 
aloqalarida katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Ilm-fan, madaniyat, san’at, ta’lim 
sohasidagi o‘zaro hamkorlikning keng ko‘lamda olib borilishi ham respublika 
taraqqiyoti uchun muhim omil bo‘lib xizmat qildi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning 2011 yil 24 yanvarda 
Bryusselga amalga oshirgan taklifi Yevropa va O‘zbekiston o‘rtasidagi hamkorlikda 
yana bir yangi davr ochdi. Yevropa Ittifoqi Komissiyasi Prezidenti Joze Manuyel 
Barozzo bilan uchrashuv va ikki o‘rtada moliyaviy va texnikaviy hamkorlik 
loyihalarini amalga oshirish to‘g‘risidagi memorandumning imzolanishi muhim 
ahamiyat kasb etdi. J.M.Barozzo Yevropa Ittifoqining 2007 yilda qabul qilingan 
“Yevropa Ittifoqining Markaziy Osiyo bo‘yicha strategiyasi”ni amalga oshirilishida 
O‘zbekiston hissasini yuqori baholadi. 
Shuningdek, tashrif jarayonida O‘zbekistonda Yevropa Ittifoqi diplomatik 
vakolatxonasini ta’sis etishga kelishildi. Bu bundan buyongi ikki tomonlama 
muloqotning samaradorligi va sifatini oshirishga imkon beradi. 
Tashrif chog‘ida amalga oshirilgan ishlar O‘zbekiston va YEI o‘rtasidagi 
aloqalarning ulkan salohiyatini ochishda keng imkoniyat yaratib, ustuvor loyihalarni 
amalga oshirish uchun yuqori texnologiyalarni yetkazib berish, infratuzilmani 
rivojlantirish, kadrlar tayyorlash va ilmiy-texnikaviy aloqalarni kengaytirish orqali 
YEIning mamlakatimizdagi iqtisodiy islohotlar va tizimli o‘zgarishlar jarayonida 
ishtirok etishga tayyor ekanini ko‘rsatadi. 
O‘zbekiston YEI bilan ikki tomonlama hujjatlar bilan bir qatorda Sherikchilik va 
hamkorlik to‘g‘risidagi hamda Atom energiyasidan tinch maqsadda foydalanish 
sohasida hamkorlik to‘g‘risidagi bitimlarni ham tuzdi. 
Sherikchilik va hamkorlik to‘g‘risidagi bitim doirasida hozirgi paytda O‘zbekiston 
Respublikasi va YEI munosabatlarini muvofiqlashtiruvchi beshta qo‘shma 
muassasa: Hamkorlik kengashi, Hamkorlik qo‘mitasi, Parlamentlararo hamkorlik 
ilg‘or davlatlar bilan bo‘layotgan hamkorliklar davlatlarning iqtisodiy, madaniy aloqalarida katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Ilm-fan, madaniyat, san’at, ta’lim sohasidagi o‘zaro hamkorlikning keng ko‘lamda olib borilishi ham respublika taraqqiyoti uchun muhim omil bo‘lib xizmat qildi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning 2011 yil 24 yanvarda Bryusselga amalga oshirgan taklifi Yevropa va O‘zbekiston o‘rtasidagi hamkorlikda yana bir yangi davr ochdi. Yevropa Ittifoqi Komissiyasi Prezidenti Joze Manuyel Barozzo bilan uchrashuv va ikki o‘rtada moliyaviy va texnikaviy hamkorlik loyihalarini amalga oshirish to‘g‘risidagi memorandumning imzolanishi muhim ahamiyat kasb etdi. J.M.Barozzo Yevropa Ittifoqining 2007 yilda qabul qilingan “Yevropa Ittifoqining Markaziy Osiyo bo‘yicha strategiyasi”ni amalga oshirilishida O‘zbekiston hissasini yuqori baholadi. Shuningdek, tashrif jarayonida O‘zbekistonda Yevropa Ittifoqi diplomatik vakolatxonasini ta’sis etishga kelishildi. Bu bundan buyongi ikki tomonlama muloqotning samaradorligi va sifatini oshirishga imkon beradi. Tashrif chog‘ida amalga oshirilgan ishlar O‘zbekiston va YEI o‘rtasidagi aloqalarning ulkan salohiyatini ochishda keng imkoniyat yaratib, ustuvor loyihalarni amalga oshirish uchun yuqori texnologiyalarni yetkazib berish, infratuzilmani rivojlantirish, kadrlar tayyorlash va ilmiy-texnikaviy aloqalarni kengaytirish orqali YEIning mamlakatimizdagi iqtisodiy islohotlar va tizimli o‘zgarishlar jarayonida ishtirok etishga tayyor ekanini ko‘rsatadi. O‘zbekiston YEI bilan ikki tomonlama hujjatlar bilan bir qatorda Sherikchilik va hamkorlik to‘g‘risidagi hamda Atom energiyasidan tinch maqsadda foydalanish sohasida hamkorlik to‘g‘risidagi bitimlarni ham tuzdi. Sherikchilik va hamkorlik to‘g‘risidagi bitim doirasida hozirgi paytda O‘zbekiston Respublikasi va YEI munosabatlarini muvofiqlashtiruvchi beshta qo‘shma muassasa: Hamkorlik kengashi, Hamkorlik qo‘mitasi, Parlamentlararo hamkorlik qo‘mitasi, Savdo va investitsiyalar bo‘yicha yordamchi qo‘mita, Adliya, ichki ishlar, 
inson huquqlari va boshqa masalalar bo‘yicha yordamchi qo‘mitalar faoliyat 
yuritmoqda. 
Mazkur muassasalar tegishli sohalar bo‘yicha munosabatlarning amaldagi holatini 
muntazam muhokama etib, ularni yanada rivojlantirish yo‘llarini ishlab chiqadi. 
Shuningdek O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan islohotlar, YEIdagi ichki siyosiy 
vaziyat bilan bog‘liq masalalar, O‘rta Osiyoda mintaqaviy xavfsizlikni ta’minlash 
va hamkorlik qilish, har ikkala tomonning manfaatlariga mos keladigan xalqaro 
masalalar bo‘yicha fikr almashildi. 
2011 yilning 7 aprelida Toshkentda tashqi ishlar vazirlari darajasida “Yevropa 
Ittifoqi va Markaziy Osiyo” shiori ostida uchrashuv o‘tkazildi. Bu uchrashuv ham 
YEI va O‘rta Osiyo mamlakatlari o‘rtasidagi mintaqalararo siyosiy muloqotni 
yanada jadallashtirish va mustahkamlashga xizmat qiladi. 
O‘zbekiston o‘z tashqi siyosatida mamlakatning barqarorligi, jadal taraqqiyoti va 
milliy xavfsizligini, uning jahon xo‘jalik aloqalarga kirishuvini ta’minlashga imkon 
beruvchi davlatlararo tashkilotlarning tuzilishiga va bu tashkilotlarda faol ishtirok 
etishga ustuvor ahamiyat qaratdi. Ana shunday tuzilmalardan biri SHHT (Shanxay 
hamkorlik tashkiloti)dir. 
1996 yilda Shanxayda, 1997 yilda Moskvada bo‘lib o‘tgan Xitoy, Rossiya, 
Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston davlat rahbarlarining sammitida harbiy 
sohada hamda chegara hududlarida o‘zaro ishonchni mustahkamlash, qurolli 
kuchlarni qisqartirish to‘g‘risida shartnoma imzolanib, shu tariqa “Shanxay forumi” 
yoki “Shanxay beshligi” tashkiloti tuzilgan edi. 
 2001 yil 14-15 iyun kunlari Xitoyda navbatdagi Shanxay sammiti bo‘lib o‘tdi. 
Uning ishida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov qatnashdi va 
O‘zbekistonning “Shanxay forumi”ga to‘la huquqli a’zo bo‘lishi to‘g‘risida bayonot 
imzolandi. O‘zbekiston Prezidentining taklifi bilan “Shanxay forumi” nomi 
qo‘mitasi, Savdo va investitsiyalar bo‘yicha yordamchi qo‘mita, Adliya, ichki ishlar, inson huquqlari va boshqa masalalar bo‘yicha yordamchi qo‘mitalar faoliyat yuritmoqda. Mazkur muassasalar tegishli sohalar bo‘yicha munosabatlarning amaldagi holatini muntazam muhokama etib, ularni yanada rivojlantirish yo‘llarini ishlab chiqadi. Shuningdek O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan islohotlar, YEIdagi ichki siyosiy vaziyat bilan bog‘liq masalalar, O‘rta Osiyoda mintaqaviy xavfsizlikni ta’minlash va hamkorlik qilish, har ikkala tomonning manfaatlariga mos keladigan xalqaro masalalar bo‘yicha fikr almashildi. 2011 yilning 7 aprelida Toshkentda tashqi ishlar vazirlari darajasida “Yevropa Ittifoqi va Markaziy Osiyo” shiori ostida uchrashuv o‘tkazildi. Bu uchrashuv ham YEI va O‘rta Osiyo mamlakatlari o‘rtasidagi mintaqalararo siyosiy muloqotni yanada jadallashtirish va mustahkamlashga xizmat qiladi. O‘zbekiston o‘z tashqi siyosatida mamlakatning barqarorligi, jadal taraqqiyoti va milliy xavfsizligini, uning jahon xo‘jalik aloqalarga kirishuvini ta’minlashga imkon beruvchi davlatlararo tashkilotlarning tuzilishiga va bu tashkilotlarda faol ishtirok etishga ustuvor ahamiyat qaratdi. Ana shunday tuzilmalardan biri SHHT (Shanxay hamkorlik tashkiloti)dir. 1996 yilda Shanxayda, 1997 yilda Moskvada bo‘lib o‘tgan Xitoy, Rossiya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston davlat rahbarlarining sammitida harbiy sohada hamda chegara hududlarida o‘zaro ishonchni mustahkamlash, qurolli kuchlarni qisqartirish to‘g‘risida shartnoma imzolanib, shu tariqa “Shanxay forumi” yoki “Shanxay beshligi” tashkiloti tuzilgan edi. 2001 yil 14-15 iyun kunlari Xitoyda navbatdagi Shanxay sammiti bo‘lib o‘tdi. Uning ishida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov qatnashdi va O‘zbekistonning “Shanxay forumi”ga to‘la huquqli a’zo bo‘lishi to‘g‘risida bayonot imzolandi. O‘zbekiston Prezidentining taklifi bilan “Shanxay forumi” nomi “Shanxay hamkorlik tashkiloti” – SHHT deb o‘zgartirildi. O‘zbekiston uning 
asoschilaridan biri bo‘ldi. 
Ushbu sammit yakunida Shanxay hamkorlik tashkilotini tuzish to‘g‘risida 
Deklaratsiya qabul qilindi. Shuningdek, terrorchilik, ayirmachilik va ekstremizmga 
qarshi kurash borasida “Shanxay konvensiya”si ham imzolandi. 
Sammit qabul qilgan Deklaratsiyada Shanxay hamkorlik tashkilotining maqsadi, 
a’zo mamlakatlarning bir-biriga o‘zaro ishonchi, do‘stlik va qo‘shnichilikni 
mustahkamlash, ular o‘rtasida siyosiy, savdo-iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, madaniy, 
ta’lim, energetika, taransport, ekologiya va boshqa sohalardagi samarali 
hamkorlikni rag‘batlantirishdan iborat ekanligi belgilab qo‘yilgan. 
Hindiston, Eron, Mo‘g‘uliston, Pokiston – tashkilotning kuzatuvchi maqomidagi, 
Belarus Respublikasi va Shri-Lanka muloqotlar bo‘yicha hamkor davlatlar sanaladi. 
SHHT doirasida a’zo mamlakatlar Tashqi ishlar vazirliklari kengashi, Mudofaa 
vazirliklari kengashi tuzilgan va faoliyat yuritmoqda. Davlat va hukumat, tashqi 
ishlar va mudofaa vazirliklari, huquq tartibot, xavfsizlik organlari rahbarlari va 
ekspertlarning uchrashuvlari va maslahatlashuvlari muntazam o‘tkazilmoqda. 
2002 yil 6-7 iyun kunlari SHHTga a’zo mamlakatlar davlat boshliqlarining Sankt-
Peterburg shahrida navbatdagi sammiti bo‘lib o‘tdi. Muzokaralar yakunida SHHTga 
a’zo davlatlar rahbarlarining Deklaratsiyasi, Tashkilotning ta’sis hujjati-SHHT 
Hartiyasi, SHHTga a’zo davlatlar o‘rtasida Mintaqaviy aksilterror tuzilmasi 
haqidagi bitim imzolandi. 2003 yil 29 may kuni Moskvada bo‘lib o‘tgan sammitda 
SHHTning doimiy amal qiluvchi idoralari-Pekinda, Toshkentda kotibiyat 
Mintaqaviy aksilterror tuzilmasi (MATT) ijroiya qo‘mitasini ishga tushirishga qaror 
qilindi. 
2003 yil sentyabrda Pekinda SHHT davlatlari hukumat boshliqlari (bosh vazirlar) 
Kengashi bo‘lib o‘tdi, uning qarori bilan ko‘p tomonlama hamkorlikning uzoq 
muddatli dasturi ishlab chiqildi va tasdiqlandi. SHHT doirasida a’zo 
“Shanxay hamkorlik tashkiloti” – SHHT deb o‘zgartirildi. O‘zbekiston uning asoschilaridan biri bo‘ldi. Ushbu sammit yakunida Shanxay hamkorlik tashkilotini tuzish to‘g‘risida Deklaratsiya qabul qilindi. Shuningdek, terrorchilik, ayirmachilik va ekstremizmga qarshi kurash borasida “Shanxay konvensiya”si ham imzolandi. Sammit qabul qilgan Deklaratsiyada Shanxay hamkorlik tashkilotining maqsadi, a’zo mamlakatlarning bir-biriga o‘zaro ishonchi, do‘stlik va qo‘shnichilikni mustahkamlash, ular o‘rtasida siyosiy, savdo-iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, madaniy, ta’lim, energetika, taransport, ekologiya va boshqa sohalardagi samarali hamkorlikni rag‘batlantirishdan iborat ekanligi belgilab qo‘yilgan. Hindiston, Eron, Mo‘g‘uliston, Pokiston – tashkilotning kuzatuvchi maqomidagi, Belarus Respublikasi va Shri-Lanka muloqotlar bo‘yicha hamkor davlatlar sanaladi. SHHT doirasida a’zo mamlakatlar Tashqi ishlar vazirliklari kengashi, Mudofaa vazirliklari kengashi tuzilgan va faoliyat yuritmoqda. Davlat va hukumat, tashqi ishlar va mudofaa vazirliklari, huquq tartibot, xavfsizlik organlari rahbarlari va ekspertlarning uchrashuvlari va maslahatlashuvlari muntazam o‘tkazilmoqda. 2002 yil 6-7 iyun kunlari SHHTga a’zo mamlakatlar davlat boshliqlarining Sankt- Peterburg shahrida navbatdagi sammiti bo‘lib o‘tdi. Muzokaralar yakunida SHHTga a’zo davlatlar rahbarlarining Deklaratsiyasi, Tashkilotning ta’sis hujjati-SHHT Hartiyasi, SHHTga a’zo davlatlar o‘rtasida Mintaqaviy aksilterror tuzilmasi haqidagi bitim imzolandi. 2003 yil 29 may kuni Moskvada bo‘lib o‘tgan sammitda SHHTning doimiy amal qiluvchi idoralari-Pekinda, Toshkentda kotibiyat Mintaqaviy aksilterror tuzilmasi (MATT) ijroiya qo‘mitasini ishga tushirishga qaror qilindi. 2003 yil sentyabrda Pekinda SHHT davlatlari hukumat boshliqlari (bosh vazirlar) Kengashi bo‘lib o‘tdi, uning qarori bilan ko‘p tomonlama hamkorlikning uzoq muddatli dasturi ishlab chiqildi va tasdiqlandi. SHHT doirasida a’zo mamlakatlarning tashqi ishlar vazirliklari, iqtisodiy va savdo vazirliklari, xavfsizlik 
kengashlari o‘rtasida muntazam aloqalar yo‘lga qo‘yildi. 
2004 yilning 17 iyunida Toshkentda SHHTga a’zo davlatlar rahbarlarining sammiti 
bo‘lib o‘tdi. Unda ikki asosiy masala xavfsizlik va savdo-iqtisodiy hamkorlik 
bo‘yicha muzokaralar bo‘lib o‘tdi. Sammitda 2004 yil mart oyida O‘zbekistonda 
sodir etilgan terrorchilik harakati nafaqat O‘zbekiston, balki butun Markaziy Osiyo 
mintaqasida vaziyatni izdan chiqarishga qaratilganligi qayd etildi. Butun dunyoda 
terrorchilik kuchayib, yadroviy, kimyoviy, biologik, elektron terrorchilik xavfi 
paydo bo‘lganligi, terrorchilarning bazalarini yo‘qotish, odamlarning ongini 
zaharlaydigan, terrorchilikni moliyalashtiradigan markazlarga qarshi keskin kurash 
olib borish zarurligi ta’kidlandi. 
SHHTning ushbu sammitida savdo iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirish masalasiga 
alohida e’tibor qaratildi va shu sabab, SHHTni xavfsizilik orqali hamkorlik sari 
boshlaydigan tashkilotdir, deb ta’kidlandi. 
Sammit yakunida Toshkent Deklaratsiyasi, SHHTning vakolatlari to‘g‘risidagi 
konvensiya, Narkotik vositalar va psixotrop moddalarning noqonuniy aylanishiga 
qarshi kurashda hamkorlik to‘g‘risidagi bitim, tashkilot va uning organlari 
faoliyatiga doir hujjatlar imzolandi. 
2003 yil sentyabr oyida SHHTga a’zo davlatlar hukumat rahbarlari 20 yilga 
mo‘ljallangan ko‘p tomonlama savdo-iqtisodiy hamkorlik dasturini imzolashdi. 
Uzoq muddatli maqsad sifatida SHHT makonida erkin savdo hududini tashkil etish, 
qisqa muddatli istiqbolga – savdo va investitsiya sohasida qulay sharoit yaratish 
jarayonini faollashtirish masalasi qo‘yildi. 
Bugungi kunda 
SHHT doirasi energetika, tarnsport, qishloq xo‘jaligi, 
telekommunikatsiya va ilmiy-taxnikaviy, madaniy, ta’lim, sayyohlik va gumanitar 
sohalarni qamrab olmoqda. 
mamlakatlarning tashqi ishlar vazirliklari, iqtisodiy va savdo vazirliklari, xavfsizlik kengashlari o‘rtasida muntazam aloqalar yo‘lga qo‘yildi. 2004 yilning 17 iyunida Toshkentda SHHTga a’zo davlatlar rahbarlarining sammiti bo‘lib o‘tdi. Unda ikki asosiy masala xavfsizlik va savdo-iqtisodiy hamkorlik bo‘yicha muzokaralar bo‘lib o‘tdi. Sammitda 2004 yil mart oyida O‘zbekistonda sodir etilgan terrorchilik harakati nafaqat O‘zbekiston, balki butun Markaziy Osiyo mintaqasida vaziyatni izdan chiqarishga qaratilganligi qayd etildi. Butun dunyoda terrorchilik kuchayib, yadroviy, kimyoviy, biologik, elektron terrorchilik xavfi paydo bo‘lganligi, terrorchilarning bazalarini yo‘qotish, odamlarning ongini zaharlaydigan, terrorchilikni moliyalashtiradigan markazlarga qarshi keskin kurash olib borish zarurligi ta’kidlandi. SHHTning ushbu sammitida savdo iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirish masalasiga alohida e’tibor qaratildi va shu sabab, SHHTni xavfsizilik orqali hamkorlik sari boshlaydigan tashkilotdir, deb ta’kidlandi. Sammit yakunida Toshkent Deklaratsiyasi, SHHTning vakolatlari to‘g‘risidagi konvensiya, Narkotik vositalar va psixotrop moddalarning noqonuniy aylanishiga qarshi kurashda hamkorlik to‘g‘risidagi bitim, tashkilot va uning organlari faoliyatiga doir hujjatlar imzolandi. 2003 yil sentyabr oyida SHHTga a’zo davlatlar hukumat rahbarlari 20 yilga mo‘ljallangan ko‘p tomonlama savdo-iqtisodiy hamkorlik dasturini imzolashdi. Uzoq muddatli maqsad sifatida SHHT makonida erkin savdo hududini tashkil etish, qisqa muddatli istiqbolga – savdo va investitsiya sohasida qulay sharoit yaratish jarayonini faollashtirish masalasi qo‘yildi. Bugungi kunda SHHT doirasi energetika, tarnsport, qishloq xo‘jaligi, telekommunikatsiya va ilmiy-taxnikaviy, madaniy, ta’lim, sayyohlik va gumanitar sohalarni qamrab olmoqda. A’zo davlatlar Tashkilotga navbat bilan bir yil muddatga raislik qilishadi, 
muddatning tugatilishi sammit vakolatiga kiradi. 
SHHTga a’zo davlatlar rahbarlarining 2009 yil 15-16 iyun kunlari Yekaterinburg 
shahrida bo‘lib o‘tgan uchrashuvi yakunlariga ko‘ra, Tashkilotga raislik qilish 
navbati O‘zbekiston Respublikasiga keldi. 
O‘zbekiston raisligi doirasida SHHTning shartnomaviy-huquqiy bazasini tashkilot 
faoliyati va boshqa xalqaro tashkilotlar tajribasi asosida yanada takomillashtirish 
hamda mustahkamlashga yo‘naltirilgan faol tadbirlar amalga oshirildi. 
Xususan, SHHT tadbirlarini o‘tkazish jarayonnini tashkil etishning aniq tizimini 
yaratish, shuningdek, tayyorlanayotgan hujjatlarning samaradorligi va sifatini 
oshirish muhim sanaladi. Shu o‘rinda O‘zbekiston tashabbusi bilan tashkilot 
doirasida me’yoriy-huquqiy hujjat bo‘yicha tashabbus ko‘rsatish, ishlab chiqish, 
kelishuv olib borish va qabul qilish tartibini qat’iy belgilab beradigan SHHT ish 
tartibi qoidalari loyihasi ustida ish olib borildi. 
Shuningdek O‘zbekiston Respublikasining tashabbusiga ko‘ra SHHT bilan BMT 
kotibiyatlari o‘rtasidagi hamkorlik to‘g‘risidagi memorandum ham ishlab chiqildi 
va kelishib olindi. 
2012 yil 6 iyunda Pekinda bo‘lib o‘tgan SHHT Davlat rahbarlari kengashining o‘n 
ikkinchi majlisida ham tashkilot oldida turgan dolzarb vazifalarni hal qilish borasida 
hamkorlikda sa’y-harakatlar samaradorligini oshirishga qaratilgan masalalar 
muhokama etildi. 
O‘zbekiston Respublikasi Islom konferensiyasi tashkiloti, Qo‘shilmaslik harakati 
kabi mintaqaviy tashkilotlar bilan ham samarali aloqalar o‘rnatdi. Bular orasida, 
ayniqsa, yuzdan ortiq a’zoga ega, 1985 yilda tuzilgan Qo‘shilmaslik harakati 
tomonidan olib borilayotgan siyosat O‘zbekiston tashqi siyosatining asosiy 
tamoyillariga, xalqaro kelishmovchiliklarni tinch yo‘l bilan hal qilish, turli harbiy-
A’zo davlatlar Tashkilotga navbat bilan bir yil muddatga raislik qilishadi, muddatning tugatilishi sammit vakolatiga kiradi. SHHTga a’zo davlatlar rahbarlarining 2009 yil 15-16 iyun kunlari Yekaterinburg shahrida bo‘lib o‘tgan uchrashuvi yakunlariga ko‘ra, Tashkilotga raislik qilish navbati O‘zbekiston Respublikasiga keldi. O‘zbekiston raisligi doirasida SHHTning shartnomaviy-huquqiy bazasini tashkilot faoliyati va boshqa xalqaro tashkilotlar tajribasi asosida yanada takomillashtirish hamda mustahkamlashga yo‘naltirilgan faol tadbirlar amalga oshirildi. Xususan, SHHT tadbirlarini o‘tkazish jarayonnini tashkil etishning aniq tizimini yaratish, shuningdek, tayyorlanayotgan hujjatlarning samaradorligi va sifatini oshirish muhim sanaladi. Shu o‘rinda O‘zbekiston tashabbusi bilan tashkilot doirasida me’yoriy-huquqiy hujjat bo‘yicha tashabbus ko‘rsatish, ishlab chiqish, kelishuv olib borish va qabul qilish tartibini qat’iy belgilab beradigan SHHT ish tartibi qoidalari loyihasi ustida ish olib borildi. Shuningdek O‘zbekiston Respublikasining tashabbusiga ko‘ra SHHT bilan BMT kotibiyatlari o‘rtasidagi hamkorlik to‘g‘risidagi memorandum ham ishlab chiqildi va kelishib olindi. 2012 yil 6 iyunda Pekinda bo‘lib o‘tgan SHHT Davlat rahbarlari kengashining o‘n ikkinchi majlisida ham tashkilot oldida turgan dolzarb vazifalarni hal qilish borasida hamkorlikda sa’y-harakatlar samaradorligini oshirishga qaratilgan masalalar muhokama etildi. O‘zbekiston Respublikasi Islom konferensiyasi tashkiloti, Qo‘shilmaslik harakati kabi mintaqaviy tashkilotlar bilan ham samarali aloqalar o‘rnatdi. Bular orasida, ayniqsa, yuzdan ortiq a’zoga ega, 1985 yilda tuzilgan Qo‘shilmaslik harakati tomonidan olib borilayotgan siyosat O‘zbekiston tashqi siyosatining asosiy tamoyillariga, xalqaro kelishmovchiliklarni tinch yo‘l bilan hal qilish, turli harbiy- siyosiy bloklar faoliyatida qatnashmaslik, tinchliksevarlik kabi yo‘nalishlarga to‘la 
mos keladi. O‘zbekiston bu tashkilotga 105-a’zo bo‘lib kirdi. 
O‘zbekiston 1996 yilda Islom konferensiyasi tashkilotiga a’zo bo‘lib, ikki o‘rtadagi 
aloqalarning samaradorligi keyingi yillarda yanada oshdi. 1969 yilda tuzilib, Osiyo 
va Afrika qit’alaridagi 57 mamlakatni o‘ziga a’zo qilgan bu tashkilotning ta’lim, fan 
va 
madaniyat 
masalalari 
bo‘yicha 
muassasasi 
(AYSЕSKO) 
tomonidan 
mamlakatimizning bosh shahri Toshkentni 2007 yilda Islom madaniyatining 
poytaxti deb e’lon qilindi. 
 
Bu yuksak maqomning berilishi zamirida yurtimizda “Vijdon erkinligi diniy 
tashkilotlar to‘g‘risida”gi Qonunning (1991) qabul qilinishi, har bir musulmon 
uchun muqaddas Ro‘za va Qurbon hayitlarining umumxalq bayrami sifatida dam 
olish kuni deb e’lon qilinganligi, islom madaniyati va me’morchiligini o‘zida 
mujassam etgan qadimiy shaharlarning bir necha ming yillik yubileylarini xalqaro 
YUNЕSKO tashkiloti bilan hamkorlikda dunyo miqyosida nishonlanishi, bu 
shaharlarda islom tarixi, madaniyati va san’atiga oid mavjud inshootlarni 
ta’mirlanishi, qaytadan qurish kabi obodonchilik ishlarining amalga oshirilishi, 
islomiy ishlar va islom falsafasi rivojiga o‘zlarining o‘lmas asarlari va ta’limotlari 
bilan salmoqli hissa qo‘shgan buyuk allomalarimizning tavallud sanalarini 
nishonlanishi, bu shaharlarda va ayniqsa Toshkentda islom tarixi, madaniyati va 
san’ati, me’morchiligiga mansub ko‘plab bebaho boyliklar davlat muhofazasida 
bo‘lib, ularni asrab-avaylab saqlanishi va kelgusi avlodga yetkazilishi va hokazolar 
yotadi. 
 
— YAqinda BMTning “Raqamli hukumatni barqaror rivojlanishi yo'lidagi o'n 
yillik harakat” nomli hisoboti e'lon qilindi. 2020 yil uchun dunyoda elektron 
hukumat rivojlanishi natijalari taqdim qilingan ushbu reytingda O'zbekiston 6 
ta pog'onaga tushib, 87-o'rinni egalladi. Nima deb o'ylaysiz, nima sababdan 
mamlakatimiz 
avvalgi 
o'rnini 
yo'qotdi? 
siyosiy bloklar faoliyatida qatnashmaslik, tinchliksevarlik kabi yo‘nalishlarga to‘la mos keladi. O‘zbekiston bu tashkilotga 105-a’zo bo‘lib kirdi. O‘zbekiston 1996 yilda Islom konferensiyasi tashkilotiga a’zo bo‘lib, ikki o‘rtadagi aloqalarning samaradorligi keyingi yillarda yanada oshdi. 1969 yilda tuzilib, Osiyo va Afrika qit’alaridagi 57 mamlakatni o‘ziga a’zo qilgan bu tashkilotning ta’lim, fan va madaniyat masalalari bo‘yicha muassasasi (AYSЕSKO) tomonidan mamlakatimizning bosh shahri Toshkentni 2007 yilda Islom madaniyatining poytaxti deb e’lon qilindi. Bu yuksak maqomning berilishi zamirida yurtimizda “Vijdon erkinligi diniy tashkilotlar to‘g‘risida”gi Qonunning (1991) qabul qilinishi, har bir musulmon uchun muqaddas Ro‘za va Qurbon hayitlarining umumxalq bayrami sifatida dam olish kuni deb e’lon qilinganligi, islom madaniyati va me’morchiligini o‘zida mujassam etgan qadimiy shaharlarning bir necha ming yillik yubileylarini xalqaro YUNЕSKO tashkiloti bilan hamkorlikda dunyo miqyosida nishonlanishi, bu shaharlarda islom tarixi, madaniyati va san’atiga oid mavjud inshootlarni ta’mirlanishi, qaytadan qurish kabi obodonchilik ishlarining amalga oshirilishi, islomiy ishlar va islom falsafasi rivojiga o‘zlarining o‘lmas asarlari va ta’limotlari bilan salmoqli hissa qo‘shgan buyuk allomalarimizning tavallud sanalarini nishonlanishi, bu shaharlarda va ayniqsa Toshkentda islom tarixi, madaniyati va san’ati, me’morchiligiga mansub ko‘plab bebaho boyliklar davlat muhofazasida bo‘lib, ularni asrab-avaylab saqlanishi va kelgusi avlodga yetkazilishi va hokazolar yotadi. — YAqinda BMTning “Raqamli hukumatni barqaror rivojlanishi yo'lidagi o'n yillik harakat” nomli hisoboti e'lon qilindi. 2020 yil uchun dunyoda elektron hukumat rivojlanishi natijalari taqdim qilingan ushbu reytingda O'zbekiston 6 ta pog'onaga tushib, 87-o'rinni egalladi. Nima deb o'ylaysiz, nima sababdan mamlakatimiz avvalgi o'rnini yo'qotdi? — Albatta, O'zbekiston umumiy reytingda 6 ta pog'onaga pasaydi. Lekin reytingni 
shakllantiruvchi komponentlar bo'yicha birmuncha o'sish kuzatilgan. Masalan, 
ushbu reytingning “Inson kapitali”, “elektron ishtirok” va “Telekommunikatsiya 
infratuzilmasi” indekslari bo'yicha ko'rsatkichlar 0,01 dan 0,14 punktgacha oshgan. 
“elektron ishtirok” indeksi bo'yicha respublikamiz o'zining ko'rsatkichini 0,80 
punktgacha oshirib, umumiy reytingdagi o'rnini 13 pog'onaga ko'tardi va 46-o'rinni 
egallab, elektron ishtirok indeksining juda yuqori rivojlanish darajasiga ega 
mamlakatlar ro'yxatiga kirdi. Vaholanki, 2018 yilda ushbu indeks bo'yicha 
mamlakatimiz 
59-o'rinda 
edi. 
Bundan tashqari, O'zbekistonga ochiq ma'lumotlar bo'yicha eng yuqori ball berildi. 
Albatta, “elektron hukumatni rivojlantirish” reytingidagi o'rnimiz pasayishiga ayrim 
omillar ta'sir qildi. eng avvalo, ta'kidlash joizki, 2018 yildan joriy yilning aprel` 
oyiga qadar respublikamizda raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish va “elektron 
hukumat” tizimini joriy etishda yagona muvofiqlashtiruvchi organ mavjud 
bo'lmagan. Natijada reytingni oshirish bo'yicha aniq belgilangan chora-tadbirlar 
rejasi qabul qilinmagan va tegishli ishlar etarli darajada tashkil etilmagan. Hozir 
Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi ushbu 
ishga 
mas'ul 
etib 
belgilangan. 
SHuningdek, milliy elektron xizmatlar portali hamda ta'lim, mehnat, ijtimoiy 
xizmatlar, sog'liqni saqlash, moliya va atrof-muhit sohalaridagi tegishli vazirlik va 
idoralarning veb-saytlari ham talabga to'liq javob beradi, deb ayta olmaymiz. Ushbu 
saytlar reytingning “elektron xizmatlar” komponentida 148 ta jihat bo'yicha baholab 
boriladi. Milliy onlayn xizmatlar portali va rasmiy veb-saytlarning mobil` 
qurilmalardan foydalanish uchun moslashgan shakllari etarli darajada joriy 
etilmagan. 
SHuningdek, tranzaktsiya xizmatlari darajasining pastligi, davlat bojlari, turli 
yig'imlar va jarimalarni to'liq elektron tarzda to'lash ham oxiriga etmaganligi 
reytingdagi 
o'rnimizga 
salbiy 
ta'sirini 
ko'rsatmoqda. 
Reytingning “Inson kapitali” komponenti bo'yicha ham ishlashimiz kerak bo'lgan 
ayrim kamchiliklar bor. Masalan, masofaviy o'qitish imkoniyatlaridan to'liq 
— Albatta, O'zbekiston umumiy reytingda 6 ta pog'onaga pasaydi. Lekin reytingni shakllantiruvchi komponentlar bo'yicha birmuncha o'sish kuzatilgan. Masalan, ushbu reytingning “Inson kapitali”, “elektron ishtirok” va “Telekommunikatsiya infratuzilmasi” indekslari bo'yicha ko'rsatkichlar 0,01 dan 0,14 punktgacha oshgan. “elektron ishtirok” indeksi bo'yicha respublikamiz o'zining ko'rsatkichini 0,80 punktgacha oshirib, umumiy reytingdagi o'rnini 13 pog'onaga ko'tardi va 46-o'rinni egallab, elektron ishtirok indeksining juda yuqori rivojlanish darajasiga ega mamlakatlar ro'yxatiga kirdi. Vaholanki, 2018 yilda ushbu indeks bo'yicha mamlakatimiz 59-o'rinda edi. Bundan tashqari, O'zbekistonga ochiq ma'lumotlar bo'yicha eng yuqori ball berildi. Albatta, “elektron hukumatni rivojlantirish” reytingidagi o'rnimiz pasayishiga ayrim omillar ta'sir qildi. eng avvalo, ta'kidlash joizki, 2018 yildan joriy yilning aprel` oyiga qadar respublikamizda raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish va “elektron hukumat” tizimini joriy etishda yagona muvofiqlashtiruvchi organ mavjud bo'lmagan. Natijada reytingni oshirish bo'yicha aniq belgilangan chora-tadbirlar rejasi qabul qilinmagan va tegishli ishlar etarli darajada tashkil etilmagan. Hozir Axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini rivojlantirish vazirligi ushbu ishga mas'ul etib belgilangan. SHuningdek, milliy elektron xizmatlar portali hamda ta'lim, mehnat, ijtimoiy xizmatlar, sog'liqni saqlash, moliya va atrof-muhit sohalaridagi tegishli vazirlik va idoralarning veb-saytlari ham talabga to'liq javob beradi, deb ayta olmaymiz. Ushbu saytlar reytingning “elektron xizmatlar” komponentida 148 ta jihat bo'yicha baholab boriladi. Milliy onlayn xizmatlar portali va rasmiy veb-saytlarning mobil` qurilmalardan foydalanish uchun moslashgan shakllari etarli darajada joriy etilmagan. SHuningdek, tranzaktsiya xizmatlari darajasining pastligi, davlat bojlari, turli yig'imlar va jarimalarni to'liq elektron tarzda to'lash ham oxiriga etmaganligi reytingdagi o'rnimizga salbiy ta'sirini ko'rsatmoqda. Reytingning “Inson kapitali” komponenti bo'yicha ham ishlashimiz kerak bo'lgan ayrim kamchiliklar bor. Masalan, masofaviy o'qitish imkoniyatlaridan to'liq foydalanilmayotgani, oliy ma'lumotga ega aholi qatlami bo'yicha aniq ma'lumotlar 
etarli 
emasligi 
reytingdagi 
o'rnimizga 
ta'sir 
qilmoqda. 
Mobil` aloqa abonentlari, internet foydalanuvchilari ulushini begilaydigan 
“Telekommunikatsiya infratuzilmasi” komponentida esa respublikaning uzoq 
hududlariga yuqori tezlikdagi simli internet tarmog'i etib bormaganligi ham 
reytingdagi 
o'rnimizga 
o'z 
ta'sirini 
o'tkazmoqda. 
Bu kamchiliklarni to'g'rilash bo'yicha ustuvor vazifalarni belgilab olganmiz. Umid 
qilamizki, navbatdagi hisobotlarda ushbu yo'nalishda mamlakatimiz o'rni yanada 
yaxshilanishiga 
erishiladi. 
— Koronavirus pandemiyasi ko'p islohotlarimizga salbiy ta'sir qildi. Iqtisod 
deysizmi, sanoatmi, ta'lim va boshqa sohalar qiyin raqobat muhitida qoldi. 
Nima deb o'ylaysiz, bu holat reyting va indekslarda qanday baholanadi? 
— Darhaqiqat, bugungi kunda koronavirus pandemiyasi global miqyosda butun 
insoniyatga xavf solayotganiga, barcha sohalarda turli qiyinchiliklarni keltirib 
chiqarayotganiga 
barchamiz 
guvoh 
bo'lib 
turibmiz. 
Pandemiya sharoitida, albatta, birinchi zarba iqtisodiyotga tushadi, rejalashtirilgan 
ko'plab islohotlar ijrosi ortga suriladi, asosiy e'tibor sog'liqni saqlash tizimini 
qo'llab-quvvatlash, aholini ijtimoiy himoya qilish, uning turmush darajasini 
yaxshilashga 
qaratiladi. 
Xalqaro reyting agentliklari indekslarni hisoblab chiqishda yoki reytinglarni 
tuzishda, asosan, mamlakatning turli statistik ko'rsatkichlariga tayanadi. Tan olish 
lozim, pandemiya sababli statistik ko'rsatkichlarning yaxshi tomonga o'zgarishiga 
nisbatan 
ularning 
yomonlashish 
ehtimoli 
yuqoriroq. 
SHu sababli keyingi yillarda xalqaro reyting va indekslardagi o'rnimizning joriy 
holatida saqlab qolinishi yoki pastlashishi ehtimolini nazardan qochirib bo'lmaydi. 
Biroq unutmaslik kerakki, pandemiya bitta yoki bir nechta davlatda emas, balki 
butun 
dunyo 
mamlakatlariga 
bevosita 
salbiy 
ta'sirini 
o'tkazmoqda. 
SHu bois, balki boshqa davlatlarning ham reytinglardagi o'rni pastlashishi sabab 
mamlakatimizning o'rni tom ma'noda ko'tarilishi yoki joriy holatda saqlanib qolishi 
ham 
ehtimoldan 
xoli 
emas. 
foydalanilmayotgani, oliy ma'lumotga ega aholi qatlami bo'yicha aniq ma'lumotlar etarli emasligi reytingdagi o'rnimizga ta'sir qilmoqda. Mobil` aloqa abonentlari, internet foydalanuvchilari ulushini begilaydigan “Telekommunikatsiya infratuzilmasi” komponentida esa respublikaning uzoq hududlariga yuqori tezlikdagi simli internet tarmog'i etib bormaganligi ham reytingdagi o'rnimizga o'z ta'sirini o'tkazmoqda. Bu kamchiliklarni to'g'rilash bo'yicha ustuvor vazifalarni belgilab olganmiz. Umid qilamizki, navbatdagi hisobotlarda ushbu yo'nalishda mamlakatimiz o'rni yanada yaxshilanishiga erishiladi. — Koronavirus pandemiyasi ko'p islohotlarimizga salbiy ta'sir qildi. Iqtisod deysizmi, sanoatmi, ta'lim va boshqa sohalar qiyin raqobat muhitida qoldi. Nima deb o'ylaysiz, bu holat reyting va indekslarda qanday baholanadi? — Darhaqiqat, bugungi kunda koronavirus pandemiyasi global miqyosda butun insoniyatga xavf solayotganiga, barcha sohalarda turli qiyinchiliklarni keltirib chiqarayotganiga barchamiz guvoh bo'lib turibmiz. Pandemiya sharoitida, albatta, birinchi zarba iqtisodiyotga tushadi, rejalashtirilgan ko'plab islohotlar ijrosi ortga suriladi, asosiy e'tibor sog'liqni saqlash tizimini qo'llab-quvvatlash, aholini ijtimoiy himoya qilish, uning turmush darajasini yaxshilashga qaratiladi. Xalqaro reyting agentliklari indekslarni hisoblab chiqishda yoki reytinglarni tuzishda, asosan, mamlakatning turli statistik ko'rsatkichlariga tayanadi. Tan olish lozim, pandemiya sababli statistik ko'rsatkichlarning yaxshi tomonga o'zgarishiga nisbatan ularning yomonlashish ehtimoli yuqoriroq. SHu sababli keyingi yillarda xalqaro reyting va indekslardagi o'rnimizning joriy holatida saqlab qolinishi yoki pastlashishi ehtimolini nazardan qochirib bo'lmaydi. Biroq unutmaslik kerakki, pandemiya bitta yoki bir nechta davlatda emas, balki butun dunyo mamlakatlariga bevosita salbiy ta'sirini o'tkazmoqda. SHu bois, balki boshqa davlatlarning ham reytinglardagi o'rni pastlashishi sabab mamlakatimizning o'rni tom ma'noda ko'tarilishi yoki joriy holatda saqlanib qolishi ham ehtimoldan xoli emas. Har qanday vaziyatda ham xalqimizning azaliy qadriyatlaridan kelib chiqib hamisha 
yaxshi niyat qilish, ertangi kunga umid bilan boqish tuyg'usi dilimizda yashamoqda. 
Ishonchimiz komilki, barchamiz, butun xalqimiz bir jon, bir tan bo'lib 
bahamjihatlikda harakat qilsak, bu sinovlarni albatta engamiz. Pandemiyadan 
taraqqiyotimizning ertangi yo'nalishlarini belgilaydigan yangi xulosalar, yangi 
g'oyalar, yangi kuch bilan chiqib, rivojlanish yo'lini izchil davom ettiramiz.  
Har qanday vaziyatda ham xalqimizning azaliy qadriyatlaridan kelib chiqib hamisha yaxshi niyat qilish, ertangi kunga umid bilan boqish tuyg'usi dilimizda yashamoqda. Ishonchimiz komilki, barchamiz, butun xalqimiz bir jon, bir tan bo'lib bahamjihatlikda harakat qilsak, bu sinovlarni albatta engamiz. Pandemiyadan taraqqiyotimizning ertangi yo'nalishlarini belgilaydigan yangi xulosalar, yangi g'oyalar, yangi kuch bilan chiqib, rivojlanish yo'lini izchil davom ettiramiz.