XALQARO TASHKILOTLAR VA XORIJIY MAMLAKATLAR BILAN IQTISODIY-SIYOSIY ALOQALARI

Yuklangan vaqt

2024-02-28

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

33,2 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTONNING XALQARO TASHKILOTLAR VA XORIJIY 
MAMLAKATLAR BILAN IQTISODIY-SIYOSIY ALOQALARI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O‘ZBEKISTONNING XALQARO TASHKILOTLAR VA XORIJIY MAMLAKATLAR BILAN IQTISODIY-SIYOSIY ALOQALARI
 
Reja: 
 
1.O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan iqtisodiy-
siyosiy aloqalarining o‘rnatilishi va rivojlanishi 
2.O'zbekistonning xalqaro reytinglardagi ko'rsatkichlari. 
3.O'zbekistonning xalqaro reytinglardagi ko'rsatkichlarini ko'tarishning tarixiy va 
siyosiy ahamiyati. 
 
 
Reja: 1.O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan iqtisodiy- siyosiy aloqalarining o‘rnatilishi va rivojlanishi 2.O'zbekistonning xalqaro reytinglardagi ko'rsatkichlari. 3.O'zbekistonning xalqaro reytinglardagi ko'rsatkichlarini ko'tarishning tarixiy va siyosiy ahamiyati.
O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan iqtisodiy-
siyosiy 
aloqalarining 
o‘rnatilishi va 
rivojlanishi 
Hozirgi paytda butun jahonda globallashuv jarayonlarining kuchayib borishi bilan 
Yer yuzida tinchlik-barqarorlikni saqlash, aholi farovonligi, uning munosib turmush 
darajasi, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotni ta’minlash, ta’lim, tibbiyot va atrof-muhitni 
muhofaza qilish kabi umumbashariy vazifalar tobora muhim ahamiyat kasb etib, 
ularni amalga oshirishda xalqaro tashkilotlarning roli kuchayib bormoqda. 
Xalqaro tashkilotlar deb butun insoniyat uchun umumiy bo‘lgan maqsadlarga 
erishish yo‘lida davlatlar, milliy jamiyat uyushmalarining ijtimoiy-iqtisodiy, 
siyosiy, madaniy va ilmiy-texnik asoslarda birlashuvidan tashkil topgan 
tashkilotlarga aytiladi. Xalqaro tashkilotlarning umumiy xususiyati shundan 
iboratki, ularning faoliyati aniq bir milliy davlat chegarasidan chetga chiqib, 
davlatlararo vazifalar va muammolarni hal etishga qaratilgan bo‘ladi. Bunday 
tuzilmalar bugungi kunda davlatlar o‘rtasidagi ko‘p tomonlama munosabatlarning 
eng 
muhim 
va 
samarali 
shakllaridan 
biri 
bo‘lib 
qolmoqda. 
Xalqaro tashkilotlarni tashkil etish borasidagi harakatlar nisbatan qadimiy 
davrlardan ma’lum bo‘lsa-da, zamonaviy tushunchamizdagi hozirgi xalqaro 
tashkilotlar asosan XIX asrning 2-yarmidan e’tiboran tashkil topa boshlagan. 
 
Xalqaro tashkilotlar odatda davlatlararo va jamoat birlashmalariga bo‘linadi. 
Davlatlararo birlashmalar bevosita xalqaro munosabat va faoliyat me’yorlarini 
yaratish funksiyasiga ega. Chunki ular davlatlar – xalqaro huquqning asosiy 
subyektlari tomonidan tashkil etiladi. Ular o‘z o‘rnida turli tashkilot va harakatlarga 
bo‘linishi mumkin (masalan, “Qo‘shilmaslik” harakati yoki “77 lar” guruhi). 
Birlashgan Millatlar Tashkiloti faoliyatida qo‘llanadigan atamalarda davlatlararo 
tashkilotlar “Xalqaro hukumatlararo tashkilotlar” deb yuritiladi. Xalqaro 
hukumatlararo tashkilotlarning davlatlararo tashkilotlardan farqi shundan iboratki, 
ular doimiy qarorgohiga, xalqaro fuqaroviy xizmatiga, o‘z byudjetiga ega bo‘lib, 
unga a’zo davlatlar xalqaro huquq subyektlari hisoblanadi. Shuningdek, ushbu 
tashkilotlar o‘z vakolatlari doirasida xalqaro shartnomalar tuzishi, turli 
O‘zbekistonning xalqaro tashkilotlar va xorijiy mamlakatlar bilan iqtisodiy- siyosiy aloqalarining o‘rnatilishi va rivojlanishi Hozirgi paytda butun jahonda globallashuv jarayonlarining kuchayib borishi bilan Yer yuzida tinchlik-barqarorlikni saqlash, aholi farovonligi, uning munosib turmush darajasi, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotni ta’minlash, ta’lim, tibbiyot va atrof-muhitni muhofaza qilish kabi umumbashariy vazifalar tobora muhim ahamiyat kasb etib, ularni amalga oshirishda xalqaro tashkilotlarning roli kuchayib bormoqda. Xalqaro tashkilotlar deb butun insoniyat uchun umumiy bo‘lgan maqsadlarga erishish yo‘lida davlatlar, milliy jamiyat uyushmalarining ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy va ilmiy-texnik asoslarda birlashuvidan tashkil topgan tashkilotlarga aytiladi. Xalqaro tashkilotlarning umumiy xususiyati shundan iboratki, ularning faoliyati aniq bir milliy davlat chegarasidan chetga chiqib, davlatlararo vazifalar va muammolarni hal etishga qaratilgan bo‘ladi. Bunday tuzilmalar bugungi kunda davlatlar o‘rtasidagi ko‘p tomonlama munosabatlarning eng muhim va samarali shakllaridan biri bo‘lib qolmoqda. Xalqaro tashkilotlarni tashkil etish borasidagi harakatlar nisbatan qadimiy davrlardan ma’lum bo‘lsa-da, zamonaviy tushunchamizdagi hozirgi xalqaro tashkilotlar asosan XIX asrning 2-yarmidan e’tiboran tashkil topa boshlagan. Xalqaro tashkilotlar odatda davlatlararo va jamoat birlashmalariga bo‘linadi. Davlatlararo birlashmalar bevosita xalqaro munosabat va faoliyat me’yorlarini yaratish funksiyasiga ega. Chunki ular davlatlar – xalqaro huquqning asosiy subyektlari tomonidan tashkil etiladi. Ular o‘z o‘rnida turli tashkilot va harakatlarga bo‘linishi mumkin (masalan, “Qo‘shilmaslik” harakati yoki “77 lar” guruhi). Birlashgan Millatlar Tashkiloti faoliyatida qo‘llanadigan atamalarda davlatlararo tashkilotlar “Xalqaro hukumatlararo tashkilotlar” deb yuritiladi. Xalqaro hukumatlararo tashkilotlarning davlatlararo tashkilotlardan farqi shundan iboratki, ular doimiy qarorgohiga, xalqaro fuqaroviy xizmatiga, o‘z byudjetiga ega bo‘lib, unga a’zo davlatlar xalqaro huquq subyektlari hisoblanadi. Shuningdek, ushbu tashkilotlar o‘z vakolatlari doirasida xalqaro shartnomalar tuzishi, turli
majburiyatlarni 
o‘z 
zimmasiga 
olishi 
mumkin. 
Hozirgi kunda dunyoda har xil mazmun va maqsadga bo‘ysundirilgan 2,5 mingdan 
ortiq xalqaro tashkilot mavjud. Jahonda 350 dan ortiq hukumatlararo tashkilot 
faoliyat 
ko‘rsatmoqda. 
Xalqaro tashkilotlar davlatlar o‘rtasidagi munosabatlarda maqsad va manfaatlari, 
harakat yo‘nalishlariga, jahon siyosatida tutgan o‘rni va roliga qarab turlicha 
ahamiyat kasb etadi. Ular turli tarixiy sharoitlarda vujudga kelgan bo‘lib, siyosiy 
faoliyat subyektlari sifatida bir-biridan farq qiladi va xalqaro siyosatda turlicha 
mavqeni 
egallaydi. 
Xalqaro tashkilotlar maqsad va vazifalariga, ularning xalqaro munosabatlarda va 
jahon siyosatidagi tutgan o‘rniga qarab bir necha guruhlarga bo‘linadi. 
O‘zbekiston mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq o‘z xalqi manfaatlarini ko‘zlab, 
dunyodagi deyarlik barcha tashkilotlar bilan hamkorlik qilishga kirishdi. 
 
O‘zbekistonning tashqi siyosatda mintaqalararo xavfsizlikni ta’minlashda xalqaro 
tashkilotlar faoliyatidan, ularning dasturlaridan ham keng foydalanishi istiqbolli 
natijalarni ko‘rsatadi. Ko‘pgina mintaqaviy tashkilotlar, chunonchi, NATO, EKO, 
Islom konferensiyasi, Qo‘shilmaslik harakati va boshqalar bilan ham samarali 
hamkorliklar yo‘lga qo‘yildi. 1994 yil iyul oyida O‘zbekiston NATOning “Tinchlik 
yo‘lidagi hamkorlik” dasturiga qo‘shildi. Bu dasturga ko‘ra O‘zbekiston harbiy 
qismlari Shimoliy Karolina (AQSH) dagi Kemp Lejyup dengiz piyodalari 
poligonida o‘tkazilgan harbiy mashqlarda, O‘zbekiston hududida amerikaliklar 
bilan 
o‘tkazilgan 
desantchilarning 
“Ultrabalans-96” harbiy 
mashqlarida 
qatnashdilar. Shuningdek, Respublika harbiy bilim yurti talabalari 1997 yil 
Norvegiyada o‘tkazilgan “Kooperativ bankers-97” mashqlarida ham qatnashdilar. 
Bu kabi hamkorliklar jangchilarimiz uchun o‘ziga xos mahorat maktabi, tajriba 
bo‘lib, ularning jangovarlik qobiliyatini oshirishlariga yordam berdi. 1999 yil 
aprelda I.A.Karimovning NATO (Shimoliy Atlantika Ittifoqi) qoshidagi “Tinchlik 
yo‘lidagi hamkorlik” dasturida ishtiroki Markaziy Osiyo mintaqasida kollektiv 
majburiyatlarni o‘z zimmasiga olishi mumkin. Hozirgi kunda dunyoda har xil mazmun va maqsadga bo‘ysundirilgan 2,5 mingdan ortiq xalqaro tashkilot mavjud. Jahonda 350 dan ortiq hukumatlararo tashkilot faoliyat ko‘rsatmoqda. Xalqaro tashkilotlar davlatlar o‘rtasidagi munosabatlarda maqsad va manfaatlari, harakat yo‘nalishlariga, jahon siyosatida tutgan o‘rni va roliga qarab turlicha ahamiyat kasb etadi. Ular turli tarixiy sharoitlarda vujudga kelgan bo‘lib, siyosiy faoliyat subyektlari sifatida bir-biridan farq qiladi va xalqaro siyosatda turlicha mavqeni egallaydi. Xalqaro tashkilotlar maqsad va vazifalariga, ularning xalqaro munosabatlarda va jahon siyosatidagi tutgan o‘rniga qarab bir necha guruhlarga bo‘linadi. O‘zbekiston mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq o‘z xalqi manfaatlarini ko‘zlab, dunyodagi deyarlik barcha tashkilotlar bilan hamkorlik qilishga kirishdi. O‘zbekistonning tashqi siyosatda mintaqalararo xavfsizlikni ta’minlashda xalqaro tashkilotlar faoliyatidan, ularning dasturlaridan ham keng foydalanishi istiqbolli natijalarni ko‘rsatadi. Ko‘pgina mintaqaviy tashkilotlar, chunonchi, NATO, EKO, Islom konferensiyasi, Qo‘shilmaslik harakati va boshqalar bilan ham samarali hamkorliklar yo‘lga qo‘yildi. 1994 yil iyul oyida O‘zbekiston NATOning “Tinchlik yo‘lidagi hamkorlik” dasturiga qo‘shildi. Bu dasturga ko‘ra O‘zbekiston harbiy qismlari Shimoliy Karolina (AQSH) dagi Kemp Lejyup dengiz piyodalari poligonida o‘tkazilgan harbiy mashqlarda, O‘zbekiston hududida amerikaliklar bilan o‘tkazilgan desantchilarning “Ultrabalans-96” harbiy mashqlarida qatnashdilar. Shuningdek, Respublika harbiy bilim yurti talabalari 1997 yil Norvegiyada o‘tkazilgan “Kooperativ bankers-97” mashqlarida ham qatnashdilar. Bu kabi hamkorliklar jangchilarimiz uchun o‘ziga xos mahorat maktabi, tajriba bo‘lib, ularning jangovarlik qobiliyatini oshirishlariga yordam berdi. 1999 yil aprelda I.A.Karimovning NATO (Shimoliy Atlantika Ittifoqi) qoshidagi “Tinchlik yo‘lidagi hamkorlik” dasturida ishtiroki Markaziy Osiyo mintaqasida kollektiv
xavfsizlik va barqarorlikning keng tizimini vujudga keltirishni rejalashtirishda 
O‘zbekistonning ishtirokini kafolatladi. 
Aynan shu jarayonlardan so‘ng NATO Bosh kotibi X.Solananing O‘zbekistonga 
tashrifi ikki o‘rtadagi tinchilik yo‘lidagi siyosatning birdamligini ko‘rsatdi. 
O‘zbekistonning NATO bilan tinchlik yo‘lidagi hamkorligi bugungi kunda ham 
izchil davom etmoqda. Prezident I.A.Karimov 2011 yil yanvar oyida Bryusselga 
qilgan tashrifida NATO Bosh kotibi Anders Fog Rasmussen bilan uchrashib, 
O‘zbekiston va NATO ko‘p tomonlama munosabatlariga oid masalalar yuzasidan 
ochiq va konstruktiv tarzda fikrlar almashildi. Bu uchrashuv O‘zbekiston bilan 
NATO o‘rtasidagi o‘zaro anglashuvni mustahkamlash va samarali hamkorlikni 
yanada rivojlantirishga xizmat qildi. 
O‘zbekiston bilan YEXHT (Yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti) bilan 
hamkorligi ham o‘z samarasini bera boshladi. 1992 yil 26 fevralda O‘zbekiston 
YEXHT kengashining yakunlovchi hujjatiga imzo chekib, ikki o‘rtadagi 
hamkorliklar boshlandi. Mazkur hujjat imzolangan vaqtdan beri O‘zbekistonning 
Yevropa xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti bo‘linmalaridagi ishtiroki tobora 
kengayib bormoqda. YEXHTning Markaziy Osiyo bilan aloqalari bo‘yicha Byurosi 
mintaqada barqarorlikni ta’minlash maqsadida mintaqadagi respublikalar bilan 
hamkorlikni yo‘lga qo‘yib olgani quvonarli holdir. Ushbu byuroning tashabbusi 
bilan Toshkentda YEXHTning “Inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar”, 
“Ommaviy axborot vositalari demokratlashtirish sharoitida” mavzusidagi bir qator 
anjumanlari o‘tkazildi. Seminarlar Markaziy va Sharqiy Yevropada inson huquqlari 
bo‘yicha milliy institutlar faoliyatini rivojlantirish, xalq ta’limi va ommaviy axborot 
vositalarining inson huquqlari sohasidagi roli masalasini ko‘rib chiqdi. Bunday 
yig‘ilishlarda O‘zbekistonning ishtiroki tinchilikparvar tashqi siyosat yuritishida 
asosiy omil bo‘lib qoldi. 
xavfsizlik va barqarorlikning keng tizimini vujudga keltirishni rejalashtirishda O‘zbekistonning ishtirokini kafolatladi. Aynan shu jarayonlardan so‘ng NATO Bosh kotibi X.Solananing O‘zbekistonga tashrifi ikki o‘rtadagi tinchilik yo‘lidagi siyosatning birdamligini ko‘rsatdi. O‘zbekistonning NATO bilan tinchlik yo‘lidagi hamkorligi bugungi kunda ham izchil davom etmoqda. Prezident I.A.Karimov 2011 yil yanvar oyida Bryusselga qilgan tashrifida NATO Bosh kotibi Anders Fog Rasmussen bilan uchrashib, O‘zbekiston va NATO ko‘p tomonlama munosabatlariga oid masalalar yuzasidan ochiq va konstruktiv tarzda fikrlar almashildi. Bu uchrashuv O‘zbekiston bilan NATO o‘rtasidagi o‘zaro anglashuvni mustahkamlash va samarali hamkorlikni yanada rivojlantirishga xizmat qildi. O‘zbekiston bilan YEXHT (Yevropada xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti) bilan hamkorligi ham o‘z samarasini bera boshladi. 1992 yil 26 fevralda O‘zbekiston YEXHT kengashining yakunlovchi hujjatiga imzo chekib, ikki o‘rtadagi hamkorliklar boshlandi. Mazkur hujjat imzolangan vaqtdan beri O‘zbekistonning Yevropa xavfsizlik va hamkorlik tashkiloti bo‘linmalaridagi ishtiroki tobora kengayib bormoqda. YEXHTning Markaziy Osiyo bilan aloqalari bo‘yicha Byurosi mintaqada barqarorlikni ta’minlash maqsadida mintaqadagi respublikalar bilan hamkorlikni yo‘lga qo‘yib olgani quvonarli holdir. Ushbu byuroning tashabbusi bilan Toshkentda YEXHTning “Inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar”, “Ommaviy axborot vositalari demokratlashtirish sharoitida” mavzusidagi bir qator anjumanlari o‘tkazildi. Seminarlar Markaziy va Sharqiy Yevropada inson huquqlari bo‘yicha milliy institutlar faoliyatini rivojlantirish, xalq ta’limi va ommaviy axborot vositalarining inson huquqlari sohasidagi roli masalasini ko‘rib chiqdi. Bunday yig‘ilishlarda O‘zbekistonning ishtiroki tinchilikparvar tashqi siyosat yuritishida asosiy omil bo‘lib qoldi.
 
1996 yilda Lissabon shahrida YEXHTning sammiti bo‘lib, O‘zbekiston rahbariyati 
xavfsizlik doirasiga kiruvchi qarashlarini bayon etdi. 
 
Mazkur anjumanda Prezidentimiz yig‘ilish ishtirokchilariga Markaziy Osiyo 
mintaqasini yadrosiz zona, deb yana bir bor e’lon qildi. O‘zbekiston rahbariyatining 
mojarolar kuchayib borayotgan yerlarga qurol-yarog‘ yetkazib berishni to‘xtatish 
haqidagi 
fikri 
Lissabon 
uchrashuvining 
yakunlovchi 
hujjatiga 
kiritildi. 
 
1999 yil 18-19 noyabr kunlari mazkur tashkilotga a’zo 54 mamlakat rahbarlarining 
Turkiyaning Istambul shahrida oliy darajadagi uchrushuvi bo‘lib, mazkur 
anjumanda ancha dolzarb muammolar, jumladan, Yevropada xavfsizlik va 
hamkorlikni mustahkamlashning asosiy tamoyillari ishlab chiqilgan edi. Yig‘ilishda 
O‘zbekiston rahbarining ma’ruzasi dunyo mamlakatlari iqtisodiy taraqqiyotini, 
fuqarolarning ijtimoiy turmush tarzini faqatgina xavfsizlik ta’minlagandagina 
amalga oshirish mumkinligiga qaratildi. O‘zbekiston Prezidenti yig‘ilishda global 
ahamiyatga ega bo‘lgan terrorizmga qarshi markaz tuzish haqidagi taklifini kiritdi 
va turli qabih niyatdagilarga yordam berayotgan tishkilotlarni ildizi bilan yo‘qotish 
orqaligina mamlakatlar va xalqlarning xavfsizligini ta’minlash mumkinligini 
alohida ta’kidladi. 
O‘zbekiston bilan YEXHT o‘rtasidagi munosabatlarda millatlararo munosabatlarga 
oid masalalar ham muhim o‘rin tutmoqda. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning 2011 yil 29 martda 
Oqsaroyda YEXHTning kamsonli millatlar masalalari bo‘yicha Oliy komissari Knut 
Vollebekni qabul qilishi va u bilan maslahatlashuvlar ham ikki o‘rtadagi 
hamkorliklar rivojiga xizmat qildi. 
1996 yilda Lissabon shahrida YEXHTning sammiti bo‘lib, O‘zbekiston rahbariyati xavfsizlik doirasiga kiruvchi qarashlarini bayon etdi. Mazkur anjumanda Prezidentimiz yig‘ilish ishtirokchilariga Markaziy Osiyo mintaqasini yadrosiz zona, deb yana bir bor e’lon qildi. O‘zbekiston rahbariyatining mojarolar kuchayib borayotgan yerlarga qurol-yarog‘ yetkazib berishni to‘xtatish haqidagi fikri Lissabon uchrashuvining yakunlovchi hujjatiga kiritildi. 1999 yil 18-19 noyabr kunlari mazkur tashkilotga a’zo 54 mamlakat rahbarlarining Turkiyaning Istambul shahrida oliy darajadagi uchrushuvi bo‘lib, mazkur anjumanda ancha dolzarb muammolar, jumladan, Yevropada xavfsizlik va hamkorlikni mustahkamlashning asosiy tamoyillari ishlab chiqilgan edi. Yig‘ilishda O‘zbekiston rahbarining ma’ruzasi dunyo mamlakatlari iqtisodiy taraqqiyotini, fuqarolarning ijtimoiy turmush tarzini faqatgina xavfsizlik ta’minlagandagina amalga oshirish mumkinligiga qaratildi. O‘zbekiston Prezidenti yig‘ilishda global ahamiyatga ega bo‘lgan terrorizmga qarshi markaz tuzish haqidagi taklifini kiritdi va turli qabih niyatdagilarga yordam berayotgan tishkilotlarni ildizi bilan yo‘qotish orqaligina mamlakatlar va xalqlarning xavfsizligini ta’minlash mumkinligini alohida ta’kidladi. O‘zbekiston bilan YEXHT o‘rtasidagi munosabatlarda millatlararo munosabatlarga oid masalalar ham muhim o‘rin tutmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning 2011 yil 29 martda Oqsaroyda YEXHTning kamsonli millatlar masalalari bo‘yicha Oliy komissari Knut Vollebekni qabul qilishi va u bilan maslahatlashuvlar ham ikki o‘rtadagi hamkorliklar rivojiga xizmat qildi.
Uchrashuvda O‘zbekiston bilan YEXHTning kamsonli millatlar masalalari bo‘yicha 
Oliy komissari idorasi o‘rtasidagi hamkorlikning bugungi holati va istiqbollariga 
oid, shuningdek, tomonlarni qiziqtirgan boshqa masalalar ham ko‘rib chiqildi. 
K.Vollebek 2010 yilning iyunida Qirg‘izistonning janubiy hududlarida yuz bergan 
fojeali voqealar paytida O‘zbekiston tutgan pozitsiyaga yuksak baho berib, bunday 
har tomonlama puxta o‘ylangan og‘ir-vazmin yondashuv mojaroning avj olishi va 
davlatlararo qarama-qarshilikka aylanib ketishining oldini olish imkonini berganini 
alohida qayd etdi. 
XX asr oxiri XXI asr boshlari xalqaro terrorizmga qarshi keskin kurash davri bo‘ldi. 
Bu kurashga O‘zbekiston o‘zining katta hissasini qo‘shmoqda. Buni AQSH 
senatorlaridan Liberman tasdiqlab: “O‘zbekistonsiz bizning Afg‘onistondagi 
aksilterrorchilarga qarshi kurashimiz muvaffaqiyatli bo‘lmas edi”, degan edi. 
O‘zbekistonning ichki rivoji va jahonda o‘zining munosib o‘rnini topishida Yevropa 
Ittifoqi (YEI) bilan hamkorliklar ham o‘z hissasini qo‘shmoqda. 
O‘zbekiston bilan YEI o‘rtasidagi bitim 1996 yil 21-22 iyun kunlari Italiyaning 
Florensiya shahrida YEI davlatlari rahbarlarining yig‘ilishida O‘zbekiston 
Prezidenti I.A.Karimov tomonidan imzolandi. Florensiyaning “Fortezza de basso” 
qal’asida Yevropa Ittifoqiga kiruvchi davlatlar va hukumat boshliqlarining 
navbatdagi uchrashuvi – sammitida imzolangan sheriklik va hamkorlik to‘g‘risidagi 
bu hujjat O‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga dadil kirib borishida, o‘z o‘rni va 
ovoziga ega bo‘lishida katta ahamiyat kasb etdi. 
Prezident I.A.Karimov ushbu bitimni “O‘zbekiston bilan YEI o‘rtasidagi 
munosabatlarda “Yangi turmush nuqtasi”, deb atagan edi. 
Mazkur bitim O‘zbekistonni Yevropaning rivojlangan davlatlari bilan har 
tomonlama aloqalari respublika salohiyatini yuzaga chiqarishda, demokratiya va 
bozor islohotlarini amalga oshirish yo‘lida muvaffaqiyatli harakat qilish uchun katta 
imkoniyat yaratdi. Xususan, Italiya, Germaniya, Fransiya, Buyuk Britaniya kabi 
Uchrashuvda O‘zbekiston bilan YEXHTning kamsonli millatlar masalalari bo‘yicha Oliy komissari idorasi o‘rtasidagi hamkorlikning bugungi holati va istiqbollariga oid, shuningdek, tomonlarni qiziqtirgan boshqa masalalar ham ko‘rib chiqildi. K.Vollebek 2010 yilning iyunida Qirg‘izistonning janubiy hududlarida yuz bergan fojeali voqealar paytida O‘zbekiston tutgan pozitsiyaga yuksak baho berib, bunday har tomonlama puxta o‘ylangan og‘ir-vazmin yondashuv mojaroning avj olishi va davlatlararo qarama-qarshilikka aylanib ketishining oldini olish imkonini berganini alohida qayd etdi. XX asr oxiri XXI asr boshlari xalqaro terrorizmga qarshi keskin kurash davri bo‘ldi. Bu kurashga O‘zbekiston o‘zining katta hissasini qo‘shmoqda. Buni AQSH senatorlaridan Liberman tasdiqlab: “O‘zbekistonsiz bizning Afg‘onistondagi aksilterrorchilarga qarshi kurashimiz muvaffaqiyatli bo‘lmas edi”, degan edi. O‘zbekistonning ichki rivoji va jahonda o‘zining munosib o‘rnini topishida Yevropa Ittifoqi (YEI) bilan hamkorliklar ham o‘z hissasini qo‘shmoqda. O‘zbekiston bilan YEI o‘rtasidagi bitim 1996 yil 21-22 iyun kunlari Italiyaning Florensiya shahrida YEI davlatlari rahbarlarining yig‘ilishida O‘zbekiston Prezidenti I.A.Karimov tomonidan imzolandi. Florensiyaning “Fortezza de basso” qal’asida Yevropa Ittifoqiga kiruvchi davlatlar va hukumat boshliqlarining navbatdagi uchrashuvi – sammitida imzolangan sheriklik va hamkorlik to‘g‘risidagi bu hujjat O‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga dadil kirib borishida, o‘z o‘rni va ovoziga ega bo‘lishida katta ahamiyat kasb etdi. Prezident I.A.Karimov ushbu bitimni “O‘zbekiston bilan YEI o‘rtasidagi munosabatlarda “Yangi turmush nuqtasi”, deb atagan edi. Mazkur bitim O‘zbekistonni Yevropaning rivojlangan davlatlari bilan har tomonlama aloqalari respublika salohiyatini yuzaga chiqarishda, demokratiya va bozor islohotlarini amalga oshirish yo‘lida muvaffaqiyatli harakat qilish uchun katta imkoniyat yaratdi. Xususan, Italiya, Germaniya, Fransiya, Buyuk Britaniya kabi
ilg‘or davlatlar bilan bo‘layotgan hamkorliklar davlatlarning iqtisodiy, madaniy 
aloqalarida katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Ilm-fan, madaniyat, san’at, ta’lim 
sohasidagi o‘zaro hamkorlikning keng ko‘lamda olib borilishi ham respublika 
taraqqiyoti uchun muhim omil bo‘lib xizmat qildi. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning 2011 yil 24 yanvarda 
Bryusselga amalga oshirgan taklifi Yevropa va O‘zbekiston o‘rtasidagi hamkorlikda 
yana bir yangi davr ochdi. Yevropa Ittifoqi Komissiyasi Prezidenti Joze Manuyel 
Barozzo bilan uchrashuv va ikki o‘rtada moliyaviy va texnikaviy hamkorlik 
loyihalarini amalga oshirish to‘g‘risidagi memorandumning imzolanishi muhim 
ahamiyat kasb etdi. J.M.Barozzo Yevropa Ittifoqining 2007 yilda qabul qilingan 
“Yevropa Ittifoqining Markaziy Osiyo bo‘yicha strategiyasi”ni amalga oshirilishida 
O‘zbekiston hissasini yuqori baholadi. 
Shuningdek, tashrif jarayonida O‘zbekistonda Yevropa Ittifoqi diplomatik 
vakolatxonasini ta’sis etishga kelishildi. Bu bundan buyongi ikki tomonlama 
muloqotning samaradorligi va sifatini oshirishga imkon beradi. 
Tashrif chog‘ida amalga oshirilgan ishlar O‘zbekiston va YEI o‘rtasidagi 
aloqalarning ulkan salohiyatini ochishda keng imkoniyat yaratib, ustuvor loyihalarni 
amalga oshirish uchun yuqori texnologiyalarni yetkazib berish, infratuzilmani 
rivojlantirish, kadrlar tayyorlash va ilmiy-texnikaviy aloqalarni kengaytirish orqali 
YEIning mamlakatimizdagi iqtisodiy islohotlar va tizimli o‘zgarishlar jarayonida 
ishtirok etishga tayyor ekanini ko‘rsatadi. 
O‘zbekiston YEI bilan ikki tomonlama hujjatlar bilan bir qatorda Sherikchilik va 
hamkorlik to‘g‘risidagi hamda Atom energiyasidan tinch maqsadda foydalanish 
sohasida hamkorlik to‘g‘risidagi bitimlarni ham tuzdi. 
Sherikchilik va hamkorlik to‘g‘risidagi bitim doirasida hozirgi paytda O‘zbekiston 
Respublikasi va YEI munosabatlarini muvofiqlashtiruvchi beshta qo‘shma 
muassasa: Hamkorlik kengashi, Hamkorlik qo‘mitasi, Parlamentlararo hamkorlik 
ilg‘or davlatlar bilan bo‘layotgan hamkorliklar davlatlarning iqtisodiy, madaniy aloqalarida katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Ilm-fan, madaniyat, san’at, ta’lim sohasidagi o‘zaro hamkorlikning keng ko‘lamda olib borilishi ham respublika taraqqiyoti uchun muhim omil bo‘lib xizmat qildi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning 2011 yil 24 yanvarda Bryusselga amalga oshirgan taklifi Yevropa va O‘zbekiston o‘rtasidagi hamkorlikda yana bir yangi davr ochdi. Yevropa Ittifoqi Komissiyasi Prezidenti Joze Manuyel Barozzo bilan uchrashuv va ikki o‘rtada moliyaviy va texnikaviy hamkorlik loyihalarini amalga oshirish to‘g‘risidagi memorandumning imzolanishi muhim ahamiyat kasb etdi. J.M.Barozzo Yevropa Ittifoqining 2007 yilda qabul qilingan “Yevropa Ittifoqining Markaziy Osiyo bo‘yicha strategiyasi”ni amalga oshirilishida O‘zbekiston hissasini yuqori baholadi. Shuningdek, tashrif jarayonida O‘zbekistonda Yevropa Ittifoqi diplomatik vakolatxonasini ta’sis etishga kelishildi. Bu bundan buyongi ikki tomonlama muloqotning samaradorligi va sifatini oshirishga imkon beradi. Tashrif chog‘ida amalga oshirilgan ishlar O‘zbekiston va YEI o‘rtasidagi aloqalarning ulkan salohiyatini ochishda keng imkoniyat yaratib, ustuvor loyihalarni amalga oshirish uchun yuqori texnologiyalarni yetkazib berish, infratuzilmani rivojlantirish, kadrlar tayyorlash va ilmiy-texnikaviy aloqalarni kengaytirish orqali YEIning mamlakatimizdagi iqtisodiy islohotlar va tizimli o‘zgarishlar jarayonida ishtirok etishga tayyor ekanini ko‘rsatadi. O‘zbekiston YEI bilan ikki tomonlama hujjatlar bilan bir qatorda Sherikchilik va hamkorlik to‘g‘risidagi hamda Atom energiyasidan tinch maqsadda foydalanish sohasida hamkorlik to‘g‘risidagi bitimlarni ham tuzdi. Sherikchilik va hamkorlik to‘g‘risidagi bitim doirasida hozirgi paytda O‘zbekiston Respublikasi va YEI munosabatlarini muvofiqlashtiruvchi beshta qo‘shma muassasa: Hamkorlik kengashi, Hamkorlik qo‘mitasi, Parlamentlararo hamkorlik
qo‘mitasi, Savdo va investitsiyalar bo‘yicha yordamchi qo‘mita, Adliya, ichki ishlar, 
inson huquqlari va boshqa masalalar bo‘yicha yordamchi qo‘mitalar faoliyat 
yuritmoqda. 
Mazkur muassasalar tegishli sohalar bo‘yicha munosabatlarning amaldagi holatini 
muntazam muhokama etib, ularni yanada rivojlantirish yo‘llarini ishlab chiqadi. 
Shuningdek O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan islohotlar, YEIdagi ichki siyosiy 
vaziyat bilan bog‘liq masalalar, O‘rta Osiyoda mintaqaviy xavfsizlikni ta’minlash 
va hamkorlik qilish, har ikkala tomonning manfaatlariga mos keladigan xalqaro 
masalalar bo‘yicha fikr almashildi. 
2011 yilning 7 aprelida Toshkentda tashqi ishlar vazirlari darajasida “Yevropa 
Ittifoqi va Markaziy Osiyo” shiori ostida uchrashuv o‘tkazildi. Bu uchrashuv ham 
YEI va O‘rta Osiyo mamlakatlari o‘rtasidagi mintaqalararo siyosiy muloqotni 
yanada jadallashtirish va mustahkamlashga xizmat qiladi. 
O‘zbekiston o‘z tashqi siyosatida mamlakatning barqarorligi, jadal taraqqiyoti va 
milliy xavfsizligini, uning jahon xo‘jalik aloqalarga kirishuvini ta’minlashga imkon 
beruvchi davlatlararo tashkilotlarning tuzilishiga va bu tashkilotlarda faol ishtirok 
etishga ustuvor ahamiyat qaratdi. Ana shunday tuzilmalardan biri SHHT (Shanxay 
hamkorlik tashkiloti)dir. 
1996 yilda Shanxayda, 1997 yilda Moskvada bo‘lib o‘tgan Xitoy, Rossiya, 
Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston davlat rahbarlarining sammitida harbiy 
sohada hamda chegara hududlarida o‘zaro ishonchni mustahkamlash, qurolli 
kuchlarni qisqartirish to‘g‘risida shartnoma imzolanib, shu tariqa “Shanxay forumi” 
yoki “Shanxay beshligi” tashkiloti tuzilgan edi. 
 2001 yil 14-15 iyun kunlari Xitoyda navbatdagi Shanxay sammiti bo‘lib o‘tdi. 
Uning ishida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov qatnashdi va 
O‘zbekistonning “Shanxay forumi”ga to‘la huquqli a’zo bo‘lishi to‘g‘risida bayonot 
imzolandi. O‘zbekiston Prezidentining taklifi bilan “Shanxay forumi” nomi 
qo‘mitasi, Savdo va investitsiyalar bo‘yicha yordamchi qo‘mita, Adliya, ichki ishlar, inson huquqlari va boshqa masalalar bo‘yicha yordamchi qo‘mitalar faoliyat yuritmoqda. Mazkur muassasalar tegishli sohalar bo‘yicha munosabatlarning amaldagi holatini muntazam muhokama etib, ularni yanada rivojlantirish yo‘llarini ishlab chiqadi. Shuningdek O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan islohotlar, YEIdagi ichki siyosiy vaziyat bilan bog‘liq masalalar, O‘rta Osiyoda mintaqaviy xavfsizlikni ta’minlash va hamkorlik qilish, har ikkala tomonning manfaatlariga mos keladigan xalqaro masalalar bo‘yicha fikr almashildi. 2011 yilning 7 aprelida Toshkentda tashqi ishlar vazirlari darajasida “Yevropa Ittifoqi va Markaziy Osiyo” shiori ostida uchrashuv o‘tkazildi. Bu uchrashuv ham YEI va O‘rta Osiyo mamlakatlari o‘rtasidagi mintaqalararo siyosiy muloqotni yanada jadallashtirish va mustahkamlashga xizmat qiladi. O‘zbekiston o‘z tashqi siyosatida mamlakatning barqarorligi, jadal taraqqiyoti va milliy xavfsizligini, uning jahon xo‘jalik aloqalarga kirishuvini ta’minlashga imkon beruvchi davlatlararo tashkilotlarning tuzilishiga va bu tashkilotlarda faol ishtirok etishga ustuvor ahamiyat qaratdi. Ana shunday tuzilmalardan biri SHHT (Shanxay hamkorlik tashkiloti)dir. 1996 yilda Shanxayda, 1997 yilda Moskvada bo‘lib o‘tgan Xitoy, Rossiya, Qozog‘iston, Qirg‘iziston va Tojikiston davlat rahbarlarining sammitida harbiy sohada hamda chegara hududlarida o‘zaro ishonchni mustahkamlash, qurolli kuchlarni qisqartirish to‘g‘risida shartnoma imzolanib, shu tariqa “Shanxay forumi” yoki “Shanxay beshligi” tashkiloti tuzilgan edi. 2001 yil 14-15 iyun kunlari Xitoyda navbatdagi Shanxay sammiti bo‘lib o‘tdi. Uning ishida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Islom Karimov qatnashdi va O‘zbekistonning “Shanxay forumi”ga to‘la huquqli a’zo bo‘lishi to‘g‘risida bayonot imzolandi. O‘zbekiston Prezidentining taklifi bilan “Shanxay forumi” nomi
“Shanxay hamkorlik tashkiloti” – SHHT deb o‘zgartirildi. O‘zbekiston uning 
asoschilaridan biri bo‘ldi. 
Ushbu sammit yakunida Shanxay hamkorlik tashkilotini tuzish to‘g‘risida 
Deklaratsiya qabul qilindi. Shuningdek, terrorchilik, ayirmachilik va ekstremizmga 
qarshi kurash borasida “Shanxay konvensiya”si ham imzolandi. 
Sammit qabul qilgan Deklaratsiyada Shanxay hamkorlik tashkilotining maqsadi, 
a’zo mamlakatlarning bir-biriga o‘zaro ishonchi, do‘stlik va qo‘shnichilikni 
mustahkamlash, ular o‘rtasida siyosiy, savdo-iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, madaniy, 
ta’lim, energetika, taransport, ekologiya va boshqa sohalardagi samarali 
hamkorlikni rag‘batlantirishdan iborat ekanligi belgilab qo‘yilgan. 
Hindiston, Eron, Mo‘g‘uliston, Pokiston – tashkilotning kuzatuvchi maqomidagi, 
Belarus Respublikasi va Shri-Lanka muloqotlar bo‘yicha hamkor davlatlar sanaladi. 
SHHT doirasida a’zo mamlakatlar Tashqi ishlar vazirliklari kengashi, Mudofaa 
vazirliklari kengashi tuzilgan va faoliyat yuritmoqda. Davlat va hukumat, tashqi 
ishlar va mudofaa vazirliklari, huquq tartibot, xavfsizlik organlari rahbarlari va 
ekspertlarning uchrashuvlari va maslahatlashuvlari muntazam o‘tkazilmoqda. 
2002 yil 6-7 iyun kunlari SHHTga a’zo mamlakatlar davlat boshliqlarining Sankt-
Peterburg shahrida navbatdagi sammiti bo‘lib o‘tdi. Muzokaralar yakunida SHHTga 
a’zo davlatlar rahbarlarining Deklaratsiyasi, Tashkilotning ta’sis hujjati-SHHT 
Hartiyasi, SHHTga a’zo davlatlar o‘rtasida Mintaqaviy aksilterror tuzilmasi 
haqidagi bitim imzolandi. 2003 yil 29 may kuni Moskvada bo‘lib o‘tgan sammitda 
SHHTning doimiy amal qiluvchi idoralari-Pekinda, Toshkentda kotibiyat 
Mintaqaviy aksilterror tuzilmasi (MATT) ijroiya qo‘mitasini ishga tushirishga qaror 
qilindi. 
2003 yil sentyabrda Pekinda SHHT davlatlari hukumat boshliqlari (bosh vazirlar) 
Kengashi bo‘lib o‘tdi, uning qarori bilan ko‘p tomonlama hamkorlikning uzoq 
muddatli dasturi ishlab chiqildi va tasdiqlandi. SHHT doirasida a’zo 
“Shanxay hamkorlik tashkiloti” – SHHT deb o‘zgartirildi. O‘zbekiston uning asoschilaridan biri bo‘ldi. Ushbu sammit yakunida Shanxay hamkorlik tashkilotini tuzish to‘g‘risida Deklaratsiya qabul qilindi. Shuningdek, terrorchilik, ayirmachilik va ekstremizmga qarshi kurash borasida “Shanxay konvensiya”si ham imzolandi. Sammit qabul qilgan Deklaratsiyada Shanxay hamkorlik tashkilotining maqsadi, a’zo mamlakatlarning bir-biriga o‘zaro ishonchi, do‘stlik va qo‘shnichilikni mustahkamlash, ular o‘rtasida siyosiy, savdo-iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, madaniy, ta’lim, energetika, taransport, ekologiya va boshqa sohalardagi samarali hamkorlikni rag‘batlantirishdan iborat ekanligi belgilab qo‘yilgan. Hindiston, Eron, Mo‘g‘uliston, Pokiston – tashkilotning kuzatuvchi maqomidagi, Belarus Respublikasi va Shri-Lanka muloqotlar bo‘yicha hamkor davlatlar sanaladi. SHHT doirasida a’zo mamlakatlar Tashqi ishlar vazirliklari kengashi, Mudofaa vazirliklari kengashi tuzilgan va faoliyat yuritmoqda. Davlat va hukumat, tashqi ishlar va mudofaa vazirliklari, huquq tartibot, xavfsizlik organlari rahbarlari va ekspertlarning uchrashuvlari va maslahatlashuvlari muntazam o‘tkazilmoqda. 2002 yil 6-7 iyun kunlari SHHTga a’zo mamlakatlar davlat boshliqlarining Sankt- Peterburg shahrida navbatdagi sammiti bo‘lib o‘tdi. Muzokaralar yakunida SHHTga a’zo davlatlar rahbarlarining Deklaratsiyasi, Tashkilotning ta’sis hujjati-SHHT Hartiyasi, SHHTga a’zo davlatlar o‘rtasida Mintaqaviy aksilterror tuzilmasi haqidagi bitim imzolandi. 2003 yil 29 may kuni Moskvada bo‘lib o‘tgan sammitda SHHTning doimiy amal qiluvchi idoralari-Pekinda, Toshkentda kotibiyat Mintaqaviy aksilterror tuzilmasi (MATT) ijroiya qo‘mitasini ishga tushirishga qaror qilindi. 2003 yil sentyabrda Pekinda SHHT davlatlari hukumat boshliqlari (bosh vazirlar) Kengashi bo‘lib o‘tdi, uning qarori bilan ko‘p tomonlama hamkorlikning uzoq muddatli dasturi ishlab chiqildi va tasdiqlandi. SHHT doirasida a’zo
mamlakatlarning tashqi ishlar vazirliklari, iqtisodiy va savdo vazirliklari, xavfsizlik 
kengashlari o‘rtasida muntazam aloqalar yo‘lga qo‘yildi. 
2004 yilning 17 iyunida Toshkentda SHHTga a’zo davlatlar rahbarlarining sammiti 
bo‘lib o‘tdi. Unda ikki asosiy masala xavfsizlik va savdo-iqtisodiy hamkorlik 
bo‘yicha muzokaralar bo‘lib o‘tdi. Sammitda 2004 yil mart oyida O‘zbekistonda 
sodir etilgan terrorchilik harakati nafaqat O‘zbekiston, balki butun Markaziy Osiyo 
mintaqasida vaziyatni izdan chiqarishga qaratilganligi qayd etildi. Butun dunyoda 
terrorchilik kuchayib, yadroviy, kimyoviy, biologik, elektron terrorchilik xavfi 
paydo bo‘lganligi, terrorchilarning bazalarini yo‘qotish, odamlarning ongini 
zaharlaydigan, terrorchilikni moliyalashtiradigan markazlarga qarshi keskin kurash 
olib borish zarurligi ta’kidlandi. 
SHHTning ushbu sammitida savdo iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirish masalasiga 
alohida e’tibor qaratildi va shu sabab, SHHTni xavfsizilik orqali hamkorlik sari 
boshlaydigan tashkilotdir, deb ta’kidlandi. 
Sammit yakunida Toshkent Deklaratsiyasi, SHHTning vakolatlari to‘g‘risidagi 
konvensiya, Narkotik vositalar va psixotrop moddalarning noqonuniy aylanishiga 
qarshi kurashda hamkorlik to‘g‘risidagi bitim, tashkilot va uning organlari 
faoliyatiga doir hujjatlar imzolandi. 
2003 yil sentyabr oyida SHHTga a’zo davlatlar hukumat rahbarlari 20 yilga 
mo‘ljallangan ko‘p tomonlama savdo-iqtisodiy hamkorlik dasturini imzolashdi. 
Uzoq muddatli maqsad sifatida SHHT makonida erkin savdo hududini tashkil etish, 
qisqa muddatli istiqbolga – savdo va investitsiya sohasida qulay sharoit yaratish 
jarayonini faollashtirish masalasi qo‘yildi. 
Bugungi kunda 
SHHT doirasi energetika, tarnsport, qishloq xo‘jaligi, 
telekommunikatsiya va ilmiy-taxnikaviy, madaniy, ta’lim, sayyohlik va gumanitar 
sohalarni qamrab olmoqda. 
mamlakatlarning tashqi ishlar vazirliklari, iqtisodiy va savdo vazirliklari, xavfsizlik kengashlari o‘rtasida muntazam aloqalar yo‘lga qo‘yildi. 2004 yilning 17 iyunida Toshkentda SHHTga a’zo davlatlar rahbarlarining sammiti bo‘lib o‘tdi. Unda ikki asosiy masala xavfsizlik va savdo-iqtisodiy hamkorlik bo‘yicha muzokaralar bo‘lib o‘tdi. Sammitda 2004 yil mart oyida O‘zbekistonda sodir etilgan terrorchilik harakati nafaqat O‘zbekiston, balki butun Markaziy Osiyo mintaqasida vaziyatni izdan chiqarishga qaratilganligi qayd etildi. Butun dunyoda terrorchilik kuchayib, yadroviy, kimyoviy, biologik, elektron terrorchilik xavfi paydo bo‘lganligi, terrorchilarning bazalarini yo‘qotish, odamlarning ongini zaharlaydigan, terrorchilikni moliyalashtiradigan markazlarga qarshi keskin kurash olib borish zarurligi ta’kidlandi. SHHTning ushbu sammitida savdo iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirish masalasiga alohida e’tibor qaratildi va shu sabab, SHHTni xavfsizilik orqali hamkorlik sari boshlaydigan tashkilotdir, deb ta’kidlandi. Sammit yakunida Toshkent Deklaratsiyasi, SHHTning vakolatlari to‘g‘risidagi konvensiya, Narkotik vositalar va psixotrop moddalarning noqonuniy aylanishiga qarshi kurashda hamkorlik to‘g‘risidagi bitim, tashkilot va uning organlari faoliyatiga doir hujjatlar imzolandi. 2003 yil sentyabr oyida SHHTga a’zo davlatlar hukumat rahbarlari 20 yilga mo‘ljallangan ko‘p tomonlama savdo-iqtisodiy hamkorlik dasturini imzolashdi. Uzoq muddatli maqsad sifatida SHHT makonida erkin savdo hududini tashkil etish, qisqa muddatli istiqbolga – savdo va investitsiya sohasida qulay sharoit yaratish jarayonini faollashtirish masalasi qo‘yildi. Bugungi kunda SHHT doirasi energetika, tarnsport, qishloq xo‘jaligi, telekommunikatsiya va ilmiy-taxnikaviy, madaniy, ta’lim, sayyohlik va gumanitar sohalarni qamrab olmoqda.