Ilmiybaza.uz
XALQARO XIZMATLAR VA TEXNOLOGIYALAR SAVDOSI
Ushbu bobda quyidagi bilimlar bayon etilgan:
Xalqaro xizmatlar va texnologiyalarning moxiyati.
Xalqaro xizmatlar va texnologiyalarning turlari va guruhlanishi.
Xalqaro xizmatlar bozori.
Xalqaro xizmatlar bozorining tarkibi, omillari va rivojlanish
tamoyillari.
Jahon xizmatlar savdosining oʻzgarishi.
Xalqaro transport va turizm xizmatlari.
Texnik taraqqiyotning xalqaro savdoga ta’siri va
texnologiyalarni xalqaro uzatish shakllari
Ilmiybaza.uz
Kirish
Xizmatlar kundalik hayotda muhim ahamiyatga ega. Xizmat etkazib
beruvchilar ta’lim va sogʻliqni saqlashni qoʻllab-quvvatlaydi, tovarlarni ishlab
chiqaruvchilardan ularni iste’mol qiladigan shaxslarga va korxonalarga yetkazib
beradi, odamlar va tovarlarni tashiydi, moliya tizimining ishlashini ta’minlaydi,
energiya talablarini qondirishda va atrof-muhit siyosatiga erishishda yordam beradi,
axborot va koʻngil ochishni ta’minlaydi, sayyohlar uchun xizmatlarni taklif etadi va
mamlakatlarning
raqamli
infratuzilmasini
shakllantirish.
Xizmatlar
ichki
iqtisodiyotda ham, xalqaro iqtisodiy aloqalarda ham oʻsib boruvchi va markaziy
oʻrinni egallaydi. Endi ular toʻgʻridan-toʻgʻri global toʻgʻridan-toʻgʻri xorijiy
investitsiyalar va jahon savdosining asosiy qismini tashkil etadi. Xizmat koʻrsatish
sohalari, shuningdek, mamlakatlarning xalqaro savdo tizimiga ulanishida koʻp
qirrali va muhim roʻl oʻynaydi, iqtisodiy rivojlanish va barqaror rivojlanish
maqsadlariga erishishda katta ahamiyatga ega. Xizmatlar quyidagilarga ulanishga
ta’sir qiladi:
Tovarlar savdosining qoʻllab-quvvatlash uchun asosiy
infratuzilmani ta’minlash;
ta’minot zanjirlarini egallashtirish va tovarlarga qoʻshimga qiymat
sifatida savdoga chiqarish;
elektron tijorat va online ta’minotni ta’minlaydigan magistral
taminlash;
Transchegaraviy electron ta’minot orqali eksport diversifikatsiyasini
kuchaytirish.
Xizmatlar savdosi sohasidagi siyosatning oʻrni, shu jumladan toʻgʻridan-
toʻgʻri xorijiy investitsiya siyosati va xalqaro majburiyatlar raqamli va boshqa
aloqalarni rivojlantirishda, savdoga yordam berish nuqtai nazaridan muhokama
qilinadi.
Xizmatlar
savdosining
hozirgi
darajalarini
oʻrganadi,
xalqaro
majburiyatlarning roʻlini muhokama qiladi va siyosatning sektorlar faoliyati,
iqtisodiy farovonligi va rivojlanishiga ta’sirini koʻrib chiqadi. Qulay siyosat muhiti,
Ilmiybaza.uz
aksincha, ulanishni kuchaytiradi va iqtisodiy oʻsish va natijalarga yordam beradi.
Masalan, xizmat koʻrsatish sohalarida investitsiya siyosatini takomillashtirish, AKT
infratuzilmasini rivojlantirish uchun zarur boʻlgan toʻgʻridan-toʻgʻri xorijiy
investitsiyalarni jalb qilishda yordam berishi mumkin, bu raqamli boʻlinishni
bartaraf etish va barqaror rivojlanish maqsadlarini qondirishga yordam beradi.
Savdoga yordam, sifatli xizmat koʻrsatish siyosatini sohaga xos va tarmoqlararo
darajada qoʻllab-quvvatlash orqali muhim hissa qoʻshishi mumkin. Xizmat
koʻrsatish sohalari va xizmatlar savdosi ham milliy iqtisodiyotda, ham xalqaro
savdoda muhim va oʻsib borayotgan joyni egallaydi. Xizmatlar global yalpi ichki
mahsulotning uchdan ikki qismidan koʻprogʻini ishlab chiqaradi, aksariyat
mamlakatlarda ishchilarning eng yuqori qismini ishlaydi va yangi ish oʻrinlarining
koʻpini yaratadi.
Xizmatlarning milliy iqtisodiyotga qoʻshgan hissasi rivojlanishning barcha
darajalarida boʻlgan mamlakatlar uchun vaqt oʻtishi bilan ortib bormoqda. Hatto
eng past daromadli mamlakatlar uchun ham xizmat koʻrsatish sohalari markaziy
hisoblanadi va vaqt oʻtishi bilan doimiy ravishda ahamiyat kasb etib kelmoqda.
Yalpi ichki mahsulotdagi xizmatlarning ulushi oʻrtacha 70 foizdan oshadigan
yuqori daromadli mamlakatlarda yanada katta. Xulosa qilib aytganda,
rivojlanishning barcha darajalaridagi mamlakatlar uchun xizmatlar endi
oʻtmishdagidan ham muhimroq.
13.1. Xalqaro xizmatlar va texnologiyalarning mohiyati, turlari va
guruhlanishi
Ilmiybaza.uz
Jahon xoʻjaligidagi milliy iqtisodiyotlarning ХХI asr boʻsagʻasidagi
xususiyati shundaki, uning tarkibida xizmatlar sohasining ulushi barqaror
sur’atlarda oʻsib bormoqda. Xizmatlar sohasining pirovard natijasi tovarlar
koʻrinishida emas, balki buyumlashgan noyob iste’mol qiymatlari - xizmatlar
hisoblanadi.
ХХ asrning 80-yillaridayoq jahon yalpi ichki maxsulotining 64% i
xizmatlardan iborat boʻlishiga qaramasdan uzoq davr mobaynida xizmatlar xalqaro
iqtisodiy munosabatlar fanida chuqur oʻrganilmagan.
Shu munosabat bilan xizmatlar tushunchasi ta’rifida iqtisodiy adabiyotda yakdillik
bilan umumqabul qilingan ilmiy yondashuvlar yoʻq. Xalqaro xizmatlar savdosi
sohasini oʻrganishdagi birinchi vazifa xizmatlarga ta’rif berish va uning iqtisodiy
faoliyatning boshqa turlaridan farqini aniqlab olish zarur.
Xizmatlar - ishlab chiqaruvchi va iste’molchi oʻrtasidagi kelishuv
munosabatlari asosida boshqa shaxslarning ehtiyojlarini qondirishga yoʻnaltirilgan
(mehnat konuniy munosabatlari asosidagi faoliyatdan tashqari) faoliyat.
Xizmatlar oʻziga xos mehnat mahsuli boʻlib, moddiy shaklga ega emas, lekin
ba’zi xizmatlar modsiy ne’mat shakliga ega boʻlishi mumkin: masalan, kompyuter
dasturlari uchun magnit tashuvchilar, qogʻozda bosib chiqarilgan turli xil
hujjatlashtirish shaklida va boshqalar. Ammo rivojlanishi va keng tarkalishi
xizmatlar uchun moddiy kobikdan foydalanish zaruriyatini kamaytirmokda; uning
iste’mol qiymati jonli mehnatning foydali ta’sxfida ifodalanadi.
Xizmatlar sohasi rivojlanishining fundamental asosi hisoblanuvchi moddiy
ishlab chiqarishning rivojlanishi va xizmatlar sohasida xalqaro mehnat taqsimoti
xizmatlar turlari koʻpayishiga olib keldi. Xizmatlar qator xususiyatlariga koʻra,
jumladan, xizmatlarni yetkazib beruvchi va iste’molchi oʻrtasidagi bevosita
munosabatlar oʻrnatilishiga koʻra tovarlardan farq qiladi.
Transport kompaniyalari, qurilish firmalari, aloqa korxonalari, axborot
agentliklari va hokazo xizmatlar shular jumlasidandir.
Ularning mehnati nomoddiy shakldagi aniq mahsulotni ishlab chiqarib, bu mahsulot
oldi-sotdi obyekti, iste’mol predmeti va h.k. koʻrinishda boʻlishi mumkin. Shu
Ilmiybaza.uz
tarzda xizmat mehnatning oʻziga xos mahsuli sifatida moddiy tovar shaklida emas,
balki ma’lum bir funksiyalarni bajaruvchi mehnatning oʻzi sifatida namoyon
boʻladi.
Xizmatlar tovarlardan farqli oʻlaroq, asosan bir vaqtda ishlab chiqariladi,
iste’mol qilinadi va saqlashga moyil emas. Shu tufayli xorijda xizmatlarning
bevosita ishlab chiqaruvchilarining mavjud boʻlishi yoki xizmatlar ishlab
chiqarshgayotgan mamlakatda xorijiy iste’molchilarning mavjud boʻlishi talab
qilinadi. Xizmatlar kapital talab va ilmtalab boʻlish, sanoat xususiyatiga ega boʻlishi
yoki shaxsiy ehtiyojlarni qondirishi, maxsus malaka talab qilmaydigan yoki
ijrochining yuqori malakasini talab qilishi mumkin. Lekin xizmatlarning xamma
turi tovarlarga qaraganda xalqaro ayirboshlashda ishtirok etishga yaroqli emas,
(masalan, kommunal xizmatlar). Xizmatlar sohasi qoidaga koʻra moddiy ishlab
chiqarish sohasiga qaraganda davlat tomonidan xorijiy raqobatdan yuqori darajada
ximoya qilinadi. Tovarlar va xizmatlarning bir-biridan farqli jihatlari 13.1-jadvalda
aks ettirilgan.
Tovar va xizmatlar farqi.
Tovarlar Xizmatlar
Sezilarli Sezilmaydiganlar
Koʻrinuvchi Koʻrinmas
Saqlashga moyil Saqlashga moyil emas
Tovarlar savdosi xar doim ishlab Xizmatlar savdosi odatda ishlab chiqarishga
bogʻliq boʻlmaydi chiqarish bilan bogʻliq
Tovarlar eksporti xorijga qayta olib Xizmatlar eksporti norezidentga, agar kirish
majburiyatisiz tovarlarni boj- u mamlakatning bojxona xududida xona xududidan
olib chiqishni boʻlsa xam koʻrsatishni anglatadi anglatadi
Koʻpgina xizmatlarning sezilmas va koʻrinmasligi tufayli ularning savdosini
ba’zida koʻrinmas (invisible) eksport va import deb atashadi. Tovarlardan farqi
ravishda xizmatlarni ishlab chiqarish ularning eksporti bilan bir shartnoma doirasida
Ilmiybaza.uz
birlashtirilgan boʻladi, sotuvchi va sotib oluvchining bevosita uchrashuvini talab
qiladi. Ammo bu holda koʻpgina istasnolar mavjud. Masalan, ba’zi xizmatlar
seziluvchan (maslahatchining bosib chiqarilgan dokladda yoki disketadagi
kompyuter dasturi), koʻrish imkoniga ega (teatr tomoshasi yoki soch turmagi),
saqlashga moyil (telefon avtootvetchik xizmati) va doimo sotuvchi va xaridorning
toʻgʻridan-toʻgʻri aloqasini talab qilmaydi (banqda debitorlik kartochkasi boʻyicha
avtomat ravishda pul berish). Xalqaro tovarlar savdosi va xizmatlar savdosi bir-biri
bilan chambarchas bogʻliq. Tovarlarni xorijga yetkazib berishda bozorlarni tahlil
qilishdan boshlab tovarlar transportirovkasigacha boʻlgan koʻpgina xizmatlar
koʻrsatiladi. Xalqaro aylanmaga kelib tushuvchi koʻpgina xizmatlar turlari tovarlar
eksporti va importi tarkibiga kiritiladi. Shu bilan birga xizmatlar savdosi an’anaviy
tovarlar savdosiga nisbatan oʻziga xos xususiyatlarga ega. Xalqaro xizmatlar
savdosi tovarlar savdosi bilan solishtirganda quyidagi oʻziga xos xususiyatlarga
ega:
-
chegarada emas balki mamlakat ichida ichki qonunchilikka mos
ravishda tartibga solinadi. Xizmatning chegara bilan kesishgan haqidagi faktning
mavjud yoki mavjud emasligi xizmat eksporti mezoni boʻla olmaydi;
-
xizmatlar saklashga moyil emas, ular bir vaqtda ishlab chiqariladi va
iste’mol qilinadi. Shu tufayli koʻpgina xizmatlar turlari ishlab chiqaruvchilar va
iste’molchilar oʻrtasidagi toʻgʻridan-toʻgʻri shartnomalarga asoslanadi;
-
xizmatlarni ishlab chiqarish va realizatsiyasi moddiy ishlab chiqarish
hamda savdoga qaraganda katta davlat himoyasiga ega. Koʻpgina mamlakatlarda
transport, aloqa, moliyaviy va sugʻurta xizmatlari, ilm-fan, ta’lim, sogʻliqni saqlash
butunlay yoki qisman davlat mulki tarkibida va uning qatiy nazorati ostida boʻladi;
-
xalqaro xizmatlar savdosi tovarlar savdosi bilan chambarchas aloqada
va unga kuchli ta’sir qiladi. Masalan, xizmatlar sohasining katta hajmda texnik
xizmatni, axborot va maslahat xizmatlarini talab qiluvchi ilmtalab tovarlar
savdosiga ta’siri katta;
Ilmiybaza.uz
-
xizmatlarning hamma turi tovarlarga qaraganda savdo predmeti boʻla
olmaydi. Asosan, ichki iste’molga kelib tushuvchi xizmatlar xalqaro xoʻjalik
aylanmasi tarkibiga kiritilmaydi.
Xalqaro
xizmatlarning
guruhlanishi.
Hozirgi
kunda
xizmatlarning
iqtisodiyotda va xalqaro savdodagi oʻrni birinchi navbatda ilmiy texnika inqilobi,
xalqaro iqtisodiy aloqalarning rivojlanishi, koʻpgina jahon mamlakatlarida aholi
daromadlarining va xarid qobiliyatining oshishi natijasida jadal oʻsib bormoqda.
Jahon bozorida savdo qilinuvchi xizmatlar tarkibi turlicha boʻlib, ularning soni 600
dan ortiq. Shu bois ularni tasniflash, ma’lum bir guruhlarga ajratish xalqaro
miqyosda muzokaralar olib borish, xizmat turlari va xizmatlar savdosi toʻsiqlari
haqida ma’lumotlar bazasini yaratish, xalqaro xizmatlar savdosi boʻyicha statistika
xisoboti olib borish kabi masalalarni hal qilishda katta ahamiyat kasb etadi.
Xizmatlar xalqaro ayirboshlash nuqtai nazaridan ikki guruhga ajratiladi:
-
savdo qilinmaydigan xizmatlar - ular ishlab chiqarilgan mamlakatda
iste’mol qilinadi, ya’ni ishlab chiqaruvchi va iste’molta bir mamlakat rezidenti
hisoblanadi, Bunday xizmatlarga kommunal va maishiy xizmatlar kiradi.
-
savdo qilinadigan xizmatlar - ular bir mamlakat rezidenti tomonidan
ishlab chiqariladi va boshqa mamlakat rezidenti tomonidan iste’mol qilinadi. Bu
xizmatlarga turizm, transport, bank xizmatlari va boshqalar kiradi.
Jahon banki guruhi xizmatlarni ishlab chiqarshp omillari nuqtai nazaridan
kuyidagi guruhlarga ajratadi:
-
omilli xizmatlar (fastor serviesэс) - ishlab chiqarish omillari, asosan
kapital va ishchi kuchining xalqaro harakati natijasida paydo boʻluvchi
xizmatlardir.
-
omil boʻlmagan xizmatlar (non–fastor servises ) - ularga transport,
turizm va boshqa nomoliyaviy xizmatlar kiradi. Xizmat koʻrsatish koʻp hollarda
tovarlar savdosi bilan bir vaktda yoxud u yoki bu mamlakatga investitsiyani amalga
oshirish orqali sodir boʻladi. Shuning uchun istemolchilarga xizmatlarni yetkazib
berish uslublariga koʻra xizmatlar quyidagilarga boʻlinadi:
Ilmiybaza.uz
-
investitsiya bilan bogʻliq xizmatlar - bank, mehmonxona va mutaxassis
xizmatlari;
-
bir vaqtning oʻzida investitsiya va savdo bilan bogʻliq xizmatlar —
aloqa, qurilish, kompyuter va axborot xizmatlari, shaxsiy, madaniy va rekreatsiya
xizmatlari.
13.1 ХХ asrning 90-yillarida Urugvay raundi doirasida JST tarkibiga kiruvchi
Xizmatlar savdosi boʻyicha Bosh bitim qabul qilindi. 1991-yilda JST
sekretariata a’zo mamlakatlar yigʻilishidan keyin GATS doirasida
“Boʻlimlar boʻyicha xizmatlar tasniflanishi roʻyxati (GNS/W/120)” ni
ishlab chikdi. Bu roʻyxatda xizmatlar sohasini tartibga soladigan
normativ hujjatlarga muvofiq keluvchi
boʻlimlar va boʻlim ostilar keltirilgan boʻlib, uning yordamida
mamlakatlar normativ xujjatlarni hisobga olgan holda majburiyatlarini
muhokama qilishlari va oʻz zimmalariga olishlari mumkin. Shu tufayli
GNS/W/120 roʻyxati statistik tasniflagich sifatida emas, balki muzokaralar
olib borish uchun ishchi hujjat sifatida qaralishi kerak.
JST tomonidan ishlab chiqilgan GNS/W/120 roʻyxati 12 ta asosiy guruhga
taqsimlangan 160 dan ortiq xizmat turlarini oʻz ichiga oladi:
1. Ish xizmatlari (46).
2. Aloqa xizmatlari (25).
3. Kurilish va injenerlik xizmatlari (5).
4. Distribyutorlik xizmatlari (5).
5. Ta’lim sohasidagi xizmatlar (5).
Ilmiybaza.uz
6. Atrof-muhitni saqlash xizmatlari (4).
7. Moliyaviy xizmatlar (17).
8. Sogʻliqni saqlash va ijtimoiy ta’minot xizmatlari (4).
9. Turizm va sayohat xizmatlari (4).
10.Dam olish, madaniyat va sport sohasi xizmatlari (5).
11.Transport xizmatlari (33).12.Boshqa xizmatlar .
XVF tomonidan Toʻlov balansi boʻyicha qoʻllanmaning 5-nashri ishlab
chiqilgan boʻlib, unda rezident va norezident oʻrtasidagi xizmatlar savdosini
hisobga olish va tasniflash boʻyicha tavsiyalar berilgan. XVF tasnifiga koʻra
xizmatlar 11 ta tarkibiy qismlarga ajratiladi:
1.
Transport xizmatlari.
2.
Sayohatlar.
3.
Aloqa xizmatlari.
4.
Qurilish xizmatlari.
5.
Sugʻurta xizmatlari.
6.
Moliya xizmatlari.
7.
Kompyuter va axborot xizmatlari. 8. Royalti va litsenziya toʻlovlari.
9. Boshqa ish xizmatlari.
10. Shaxsiy, madaniy va rekreatsiya xizmatlari.
11. Hukumat xizmatlari.
Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (IHTT) hamda
Yevrostat tomonidan taklif qilingan koʻshma tasnif XVF tasnifi bilan chambarchas
bogʻliq. U toʻlov balansida aks etadigan xizmatlar savdosi boʻyicha operatsiyalar
uchun XVF tasnifining kengaytirilgan shakli sifatida tariflanishi mumkin. U
rezident va norezident oʻrtasidagi xizmatlar bilan bogʻliq barcha operatsiyalarni
qamrab oladi.
Bu tasnifining asosiy kategoriyalari qurilish xizmatlarini xisobga olishdan
tashqari XVF tasnifining 11 ta asosiy kategoriyalari bilan mos keladi. Qoʻshma
tasnif xorijda va mamlakat ichida qurilish boʻyicha ma’lumotlarni olishni koʻzda
Ilmiybaza.uz
tutadi. Bu ma’lumotlar qurilish xizmatlarini koʻrsatish doirasida olingan tovar va
xizmatlarni oʻz ichiga oladi, XVF tasnifi esa tovar va xizmatlarni xarid qilish
xarajatlarini boshqa ish xizmatlari yoki boshka xizmatlar moddalari boʻyicha
xisobga olishni maslahat beradi. Bu istisnoni xisobga olmaganda qoʻshma tasnif
asosida taqdim qilingan ma’lumotlar XVF talablariga javob beradi.
Qoʻshma
tasnif
GNS/W/120
moddalarini,
ayniqsa,
moliyaviy
va
telekommunikatsiya xizmatlarini xisobga olishda birinchi urinish hisoblanadi
hamda Yevropa Hamjamiyati doirasida yagona xizmatlar bozorini tashkil qilishning
statistika natijalarini, xususan, moliyaviy xizmatlar, telekommunikatsiya va
transport xizmatlari, turizm xizmatlari va audiovizual xizmatlar bilan bogʻliq
koʻrsatmalarni aks ettiradi. BMTning “Xalqaro xizmatlar statistikasi boʻyicha
qoʻllanmasi”da Toʻlov balansida aks etuvchi xizmatlarning kengaytirilgan tasnifi
(TBXKK) tavsiya qilingan boʻlib, u Qoʻshma tasnifning kengaytirilgan varianti
hisoblanadi. TBXKK ga koʻra xizmatlar II ta katta guruhda ajratiladi, bu guruhlar
XVF tasnifi bilan mos keladi. Yuqorida sanab oʻtilgan tasniflar bir qarashda bir-
biriga oʻxshash koʻrinsa ham ular oʻrtasida farqlar mavjud. Birinchidan,
GNS/W/120 tasnifi tarkibiga davlat xizmatlari kiritilmagan. Ikkinchidan,
GNS/W/120 da xizmatlar sifatida koʻriladigan operatsiyalar XVF tasnifida tovarlar
sifatida hisobga olinadi, bu xorijga ta’mirlash uchun yuborilgan koʻpgina
tovarlarning kelgusida qayta ishlash bilan bogʻliq xizmatlariga ta’lluqlidir.
Uchinchidan, XVF tasnifining ba’zi tarkibiy qismlari, ayniqsa, sayohatlar tovarlar
bilan operatsiyalarni oʻz ichiga oladi. Toʻrtinchidan, XVF tasnifiga royalti va
litsenziya toʻlovlari kiritilgan. GNS/W/120 ga esa franchayzing toʻlovlaridan
tashqari bu tarkibiy qism kiritilmagan. GNS/W/120 tarkibiga ulgurji va chakana
savdo shaklidagi distribyutorlik xizmatlari kiritilgan. XVF tasnifi va TBXKK da bu
xizmatlar aniqlanmagan. MSTda ulgurji va chakana savdo korxonalari tovarlarni
sotib olib, qayta ishlash yoki eng kam miqdorda qayta ishlab qayta sotuvchi
subyektlar
sifatida
ta’riflanadi.
Ular
tovar
ishlab
chiqaruvchilarga
va
iste’molchilarga saqlash, namoyishni tashkil qilish va qulay joyga tovarlar
assortimentini yetkazib berish xizmatlarini koʻrsatadilar. Bunday xizmatlar, xorijda
Ilmiybaza.uz
tovarlarni qayta sotish xizmatidan tashkari, XVF tasnifida sanab oʻtilgan xizmatlar
bilan bogʻliq xalqaro operatsiyalar tarkibiga kirmaydi. Transport xizmatlariga bir
mamlakat rezidenti tomonidan boshqa mamlakat rezidenti uchun amalga
oshiriladigan barcha transport xizmat koʻrsatish shakllari kiradi, ular tarkibiga
yoʻlovchilarni tashish. Tovarlarni tashish (fraxt), ijara (charterli tashish), u bilan
bogʻliq yordamchi xizmatlar kiradi. Transport xizmatlari tarkibiga ba’zi oʻzaro
bogʻlangan faoliyatlar kiritilmaydi: tashqi savdo yuklarini sugʻurta qilish (sugʻurta
xizmatlari tarkibiga kiradi); yuk tashuvchi norezidenglar tomonidan xarid
qilinuvchi tovarlar va transport uskunasini ta’mirlash (xizmat sifatida emas, tovar
sifatida hisobga olinadi); temir yoʻllarni, dengiz portlaridagi va aeroportlardagi
qurilmalarni ta’mirlash (qurilish xizmatlari tarkibiga kiritiladi).
TBXKK va XVF tasnifida transport turi va xizmat shakli boʻyicha tasnifni
amalga oshirish tavsiya qilinadi. Agar XVF tasnifi transportning uchta shaklini
ajratishni tavsiya qilsa, TBXKKda transportning quyidagi sakkizta shakli ajratiladi:
dengiz, havo transporti, temir yoʻl, avtomobil yoʻllari, ichki suv transporti, quvur
orqali transportirovka qilish va boshqa yordamchi transport xizmatlari. TBXKKda
XVF tasnifidagi kabi xizmatlar shakllari tasnifi tavsiya qilinadi - yoʻlovchilarni
tashish, yuk tashish va boshqa yordamchi xizmatlar. TBXKKda sayohatlarni
hisobga olishda sayohatlarning oʻzini emas, balki sayohatga chiqqan yoʻlovchilarni
xarid qilgan tovar va xizmatlariga qarab hisobga olishni tavsiya qiladi. XVF
tasnifida sayohatlarni ish bilan bogʻliq va shaxsiy sayohatlarga boʻlish tavsiya
qilinsa, TBXKK bu tarkibiy qismlarni yana tarkibiy qismlarga ajratishni tavsiya
qiladi.
TBXKKda XVF tasnifining aloqa xizmatlari tarkibiy qismini ikkita qismga
boʻlishni tavsiya qiladi:
- pochta va kuryerlik xizmatlari; -
telekommunikatsiya xizmatlari.
TBXKKda XVF tasnifidan farqli ravishda kompyuter va axborot xizmatlari
uch qismga ajratiladi: kompyuter xizmatlari, axborot agentliklari xizmatlari va
axborot berish boʻyicha boshqa xizmatlar. Royalti va litsenziya toʻlovlari.
Ilmiybaza.uz
TBXKKda XVF tasnifidagi ushbu tarkibiy qismni franshiza va oʻxshash huquqlar;
boshqa royalti va litsenziya toʻlovlariga ajratiladi. Franshiza va oʻxshash huquqlar
tarkibiga roʻyxatga olingan tovar belgilaridan foydalanganlik uchun toʻlanadigan
franchayzing yigʻimlari hamda royalti koʻrinishida kelib tushuvchi xalqaro toʻlovlar
va tushumlar kiradi. Boshqa royalti va litsenziya toʻlovlariga qonun asosida
nomoddiy, ishlab chiqarilmagan, nomoliyaviy aktivlardan hamda egalik
hukuqlaridan foydalanganlik uchun xalqaro toʻlovlar va tushumlari kiradi (masalan,
qoʻlyozmalar, kompyuter dasturlari, kinematografiya mahsulotlariva ovoz
yozuvlari).
Bunga aktiv va huquqlarni toʻgʻridan-toʻgʻri sotishdan tushgan toʻlovlar va
tushumlar kirmaydi (XVF tasnifiga koʻra bu operatsiyalar xizmatlar sifatida emas,
balki kapital bilan operatsiyalar xisobiga xisobga olinadi). Shuningdek,
chegaralangan muddat davomida amal qiluvchi audiovizual mahsulotlarni ijaraga
berish huquqi xisobga olinmaydi, u audiovizual va u bilan bogʻliq xizmatlar
tarkibiga kiritiladi.
13.2. Jahon xizmatlar savdosining tarkibi, tartibga solish usullari va
zamonaviy tendensiyalari
Xalqaro xizmatlar savdosinining muhim tomoni shundaki, aksariyat hollarda
xizmatlar bozorida xaridor bilan sotuvchi oʻzaro aloqaga kirishishi zarur boʻladi.
Faqat shu holatdagina xizmatning xalqaro oldi-sotdisi amalga oshadi. Xalqaro
xizmatlar savdosini amalga oshirishning qator usullari mavjud:
1.
Transchegara savdo (sross-border-trade) - sotuvchi va xaridori
chegarani kesib oʻtmaydi, balki faqat xizmat chegarani kesib oʻtadigan vaziyat.
Xizmatlar
savdosining
bu
usuli
xalqaro
savdoda
tovarlar
savdosiga
yaqinlashtirilgan. Masalan, xorijdan telefon yoki faks orqali yuridik maslahat
Ilmiybaza.uz
koʻrsatish yoki xorijiy oʻkuv tashkilotining korrespondektlik oʻquv dasturida
ishtirok etish.
2.
Xorijda iste’mol qilish (sonsumption abroad) — bir mamlakat
iste’molchisi boshqa mamlakat hududida xizmat sotib oladi va iste’mol qiladi. Bu
qolatda tovarlar savdosi bilan solishtirgandagi farq shundaki, xizmatlar va xizmatlar
sotuvchisi chegaradan oʻtmaydi, uni xizmatlar iste’molchisi kesib oʻtadi. Masalan,
oʻqishga yoki davolanishga xorijga ketish.
3.
Xizmat koʻrsatuvchi mamlakatda sotuvchining hozir boʻlishi
(sommercial presense, yoki right of establishment) - xizmat koʻrsatuvchi firma
chegarani kesib oʻtadi va boshqa mamlakat xududida xizmat koʻrsatishni amalga
oshirish uchun vakillik yoki qiz firma ochadi. Xizmatning oʻzi va uning
iste’molchisi bu xolatda chegaradan kesib oʻtmaydi.
4.
Xizmat koʻrsatuvchi jismoniy shaxsning hozir boʻlishi (presense of
natural persons providing servises) - xizmat iste’molchisi joylashgan
mamlakatga chegaradan kesib oʻtuvchi odamlarning bevosita faoliyati bilan
bogʻliq. Masalan, bir mamlakatda oʻz vakilligini ochish uchun xorijiy bank
personali yoki chet ellik arxitektorning xorijdan kelishi. Xalqaro xizmatlar savdosi
xalqaro tovarlar savdosidan mutloq, koʻrsatkichlar boʻyicha ortda qolmoqda.
Ushbu holatning asosiy sabablari kuyidagilardan iborat:
-
xizmatlarning aksariyat qismi mamlakatlar ichki bozorida sotilmoqda;
-
xalqaro xizmatlar savdosining oʻsib borishi texnik ta’minotning
rivojlanishni talab qilmoqda;
-
xalqaro savdoning erkinlashuvi asosan xalqaro tovarlar savdosi
sohasida amalga oshmoqda. GATT/JST faoliyatidagi erkinliklar birinchi oʻrinda
xalqaro tovarlar savdosiga tegishlidir. Ba’zi iqtisodchilarning fikriga koʻra, toʻlov
balansining «xizmatlar» moddasi quyidagi sabablarga muvofiq jahon xizmatlar
savdosining hajmini toʻliq aks ettira olmaydi:
-
koʻpchilik hollarda xizmatlar tovarlar savdosi bilan birga amalga
oshirilganligi bois ularning qiymati tovarlar narxiga qoʻshilib ketadi;
Ilmiybaza.uz
-
ba’zi hollarda xizmatlar qiymatini aniqlash mumkin emas (masalan,
kasalni dorilar yordamida davolash);
-
xorijiy ishchilarning oʻz vatanlariga joʻnatayotgan ish haqlarini pul
oʻtkazmasi shaklida hisoblashning qiyinligi;
-
agar bank va sugʻurta operatsiyalari boʻyicha daromadlar shu
mamlakatda qayta reinvestitsiya qilinsa ular statistik xisobga kiritilmaydi;
-
TMKning firma ichidagi savdo operatsiyalari jarayonida ham
xizmatlar qiymatini aniqlash mumkin emas.
13.2 XX asr ikkinchi yarmi –XX1 asr boshlarida xizmatlar sohasining jadal
su’ratlarda oʻsishi qator omillar bilan belginalandi. Birinchi, bu davrda jahon
iqtisodiyoti barqaror su’ratlarda rivojalandi va aholining turmush darajasi
oʻsdi. Ikkinchidan, rivojlangan mamlakatlar tajribasining koʻrsatishicha,
ishlab chiqarishning tarkibi murakkablashib, bozorlar tovarlar bilan toʻyinib
borgani sari xizmatlarga boʻlgan talab ortib bormoqda. Uchinchidan ma’lum
tovarlar guruhiga yangi iste’mol xususiyatlari qoʻshildi (masalan, internet
bilan ta’minlangan mobil telefonlar) va bu holat xizmatlar sohasining
rivojlanish yoʻnalishlarini belgilaydi.
Jahon xizmatlar bozorining rivojlanish tendensiyalari:
-
fraxt (kira haqi) va boshqa transport xizmatlari ulushining pasayishi
(xalqaro savdoda xomashyo ulushining qisqarishi bilan bogʻliq);
-
xizmatlar
eksportida
safarlar
ulushining
ortishi
(transport
vositalarining takomillashuvi, turizm infrastrukturasining rivojlanishi bilan
bogʻliq);
-
«alohida xususiy xizmatlar» ulushining ortib borishi (moliya, sugʻurta,
auditor, maslahat va boshqa xizmatlar kiradi).
Xizmatlar sohasining rivojlanishi asosida quyidagi omillar yotadi:
Ilmiybaza.uz
-
asosan an’anaviy xizmatlarga ehtiyojlar va talablarning ortishi;
-
xizmatlar savdosini erkinlashtirish;
-
iqtisodiyetning boshqa tarmoqlaridan xizmatlarni mustaqil sohaga
aylantirish;
-
davlat xizmatlarini xususiylashtirish;
-
xizmatlar savdosining tovarlar savdosiga bogʻliqligi .
Xizmatlarga ehtiyojlar va talabning oshishi faqatgina daromadlarning
koʻpayshi va urf-odatlarning oʻzgarishi bilan bogʻliq emas. Aholi tarkibidagi
oʻzgarishlar muhim ahamiyat kasb etdi. Chunki xizmatlar ehtiyojining katta qismini
yoshlar va qariyalar tashkil qiladi. Aholi turmush darajasi sifatini oshirishi maqsadi
joriy daromad darajasini saqlaganda xizmatlar iste’molining oshishiga va
noan’anaviy xizmatlarga iste’molchilar e’tiborining qaratilishiga sabab boʻladi.
Bundan
tashqari,
noan’anaviy
xizmatlar
rivojlanashiga
texnologik
innovatsiyalar yordam beradi. Oʻz navbatida, iste’molchilar tomonidan xizmatlar
sifatiga nisbatan talabchanligining oshishi kompaniyalarda an’anaviy va
noan’anaviy xizmatlar sifatini yaxshilash zaruriyatini keltirib chiqaradi.
Xizmatlar rivojlanishida savdoni erkinlashtirish muhim oʻrin tutadi. 1993-
yilda xalqaro savdo kelishuvlarining Urugvay raundi doirasida xizmatlar savdosi
boʻyicha bosh bitim (GATS –GENERAL Agreement on Trade in Servises)
imzolandi. U 1995-yilda JSTga aylangan 1947-yildagi Tarif va savdo boʻyicha bosh
bitimdan (GATT – General Agreement on Tariffs and Trade) keyin ikkinchi yirik
savdo kelishuvi hisoblanadi. GATS tovarlar savdosida toʻsiqlarni kamaytirishni
koʻzda tutadi. Bu esa xizmatlar eksportyorlari va importyorlari imkoniyatlarini
kengaytiradi va shu soha rivojlanishini ragʻbatlantiradi. GATSda moliyaviy
xizmatlar savdosiga, xususan, sugʻurta, bank faoliyati, brokerlar va molyaviy
bozordagi boshqa vositachilar xizmatlariga valyuta va qimmatli qogʻozlar
savdosiga katta urgʻu beradi.
Xizmatlar savdosini erkinlashtirish ta’minotchilar tomonidan raqobatning
oʻsishiga olib kelib, koʻp tomonlama ta’sirga ega boʻladi. Xizmat yoki tovar
sotuvchisi tomonidan raqobat kurashida koʻshimcha xizmatlarni sotib olgani
Ilmiybaza.uz
hisobiga bu savdo holatini mustahkamlash zaruriyati paydo boʻladi. Bunday
qoʻshimcha xizmatlarga reklama, marketing, sugʻurta, buxgalteriya va konsalting
xizmatlari biznes rejalarini ishlab chiqish, investitsiyalash, kreditlash, axborot
xizmatlari va boshqalar kiradi. Tarmoqdan alohida xizmat turlarining ajralishi
(outsourcing) ixtisoslashishining rivojlanishi bilan bogʻliq tarzda amalga oshadi.
Qimmatli qogʻozlar bozori rivojlanshpi natijasida investitsiya brokerlik
kompaniyalari paydo boʻlishi, ssuda kapitaliga talabning oshishi oqibatda kredit
byurslarining shakillanishi, pensiya fondlarining paydo boʻlishi — bularning
barchasi bank institutlaridan nobank tashkil otlarning ajralib chiqishi toʻgʻrisida
xabar beradi. Xizmatlar sohasi rivojlanishiga, shuningdek, an’anaviy davlat
tarmoqlarini
xususiylashtirish
yordam
beradi.
Xususiylashtirish
ta’siri
erkinlashtirish ta’siri bilan oʻxshash. Nafakat ta’lim, sogʻliqni saqlash,
telekommunikatsiya, aloqa, transport, balki qisman qamoqxonalar va koloniyalarni
ta’minlash kabi sohalar xususiyga aylanadi. Tovarlar savdosining xizmatlar bilan
chambarchas bogʻliqligi tovarlar savdosining oshishi xizmatlar sohasi rivojlanishini
ragʻbatlantirishga olib keladi. Masalan, tovarlar eksport eksport ishlab chiqarishni
kreditlash, eksport tavakkalchiligini sugʻurtalash bilan bogʻliq. Ba’zi tovarlar
sotuvdan keyingi xizmat koʻrsatishni talab qiladi, masalan, avtomobillar savdosi
ixtisoslashgan servis markazlarda xizmat koʻrsatish bilan amalaga oshadi.
Tovarlarning xizmatlarga texnologik qaramligi maxsus uskunani oʻrnatish boʻyina
yoki dastur ta’minotchisi bilan birgalikda kompyuter xarid qilish boʻyicha xizmat
sotib olish zaruriyatini belgilaydi. Bu aloqalar natijasida ishlab chiqarish va tovarlar
savdosining oʻsishi xizmatlar sohasining rivojlanishiga olib keladi. Dastlabki
ma’lumotlarga koʻra, noyabr oyida xizmatlar savdosi hali ham 2019 darajasidan 16
foizga pastroq. COVID-19 infeksiyasining ikkinchi toʻlqini koʻplab mamlakatlarda
blokirovkaning yangi va qat’iy choralarini talab qilganligi sababli, tiklanish
istiqbollari yomonligicha qolmoqda, sayohat va tegishli xizmatlarga nisbatan
cheklangan cheklovlar 2021-yilning birinchi choragiga qadar davom etmoqda.
Ilmiybaza.uz
13.2-rasm. Tovarlar va xizmatlar savdosi (foizda)
Soʻnggi statistik ma’lumotlar, xizmatlar savdosi pandemiya bilan tovar
savdosiga qaraganda ancha ogʻirroq boʻladi degan taxminlarni tasdiqladi, bu
uchinchi chorakda yiliga 5 foizga kamaydi. Sotish mumkin boʻlgan xizmatlarga
boʻlgan harajatlar boshqa joyga yoʻnaltirilishi mumkin, iste’molchilar esa uning
oʻrniga tovarlarga oʻtishlari mumkin. Tovarlardan farqli oʻlaroq, xizmatlarni
zaxiralash mumkin emas, demak, talab yuqori boʻlishiga qaramay, bekor qilingan
reyslar, xorijdagi ta’tillar, restoran taomlari va madaniy/koʻngilochar tadbirlardan
tushadigan daromadlarning koʻp qismi doimiy boʻlib qolishi mumkin. Sayohat eng
katta ta’sir koʻrsatadigan xizmat koʻrsatish sohasi boʻlib qolmoqda, bu 2019-yilning
shu davriga nisbatan dunyo miqyosida 68 foizga kamaydi. 2020-yilning uchinchi
choragida xalqaro sayohatchilarning xarajatlari Lotin Amerikasi va Karib dengizida
88 foizga, Osiyo va Afrikada 80 foizga kamaydi, Shimoliy Amerikada 78%,
Yevropada 55%. Yoz oylarida Evropada sayohat cheklovlarining yumshatilishi
uchinchi chorakda xizmatlar savdosida faqat biroz tiklandi. Qurilish, rekreatsion,
yuridik va moliyaviy xizmatlar kabi "boshqa xizmatlar" savdosi bir xil boʻlmagan
koʻrsatkichlarni takrorladi: aksariyat kichik tarmoqlar shartnoma tuzdi, kompyuter
xizmatlari esa istisno boʻlib qoldi. Pandemiya sababli koʻplab mamlakatlarda
Ilmiybaza.uz
qurilish loyihalari kechiktirildi, global qurilish eksporti oʻtgan yilga nisbatan 16%
ga kamaydi, chunki bir qator Osiyo eksportchilari keskin pasayishni koʻrdilar.
Audio-vizual, badiiy va koʻngilochar xizmatlar, shuningdek, ikki raqamli
pasayishni (-14%), AQSH eksporti esa 24% ga kamaygan va Buyuk Britaniyaning
deyarli yarmiga (-45%) qisqartirgan. Yuridik, menejment, buxgalteriya va reklama
xizmatlari yiliga 1% yuqori darajadagi tiklanishga erishdi.
13.3-rasm. Xizmatlar sohasi dinamikasi.
Moliyaviy xizmatlar global miqyosda 2 foizga oʻsdi, turli mintaqalardagi
eksportchilar ijobiy oʻsishni qayd etdi. Bunga Yevropa Ittifoqi kiradi, uning
moliyaviy xizmatlari eksporti oʻtgan yilga nisbatan 4 foizga oshgan. Kompyuter
xizmatlari, platformalar va virtual ish joylariga boʻlgan global talabning ortishi
hisobiga uchinchi chorakda 9 foizga oʻsib borgan eng dinamik sektor boʻlib qoldi.
Ilmiybaza.uz
13.4-rasm. Boshqa xizmatlar savdosi.
Dastlabki hisob-kitoblarga koʻra, jahon xizmatlari savdosining uchdan ikki
qismidan koʻprogʻiga ega boʻlgan 39 ta iqtisodiyot ma’lumotlariga asoslanib, global
xizmatlar savdosi oʻtgan yilga nisbatan 16 foizga pasayib, depressiyani saqlab
qoldi. Bu oʻtgan yilga nisbatan xizmatlar savdosi 18 foizga pasaygan oktyabr
oyidan boshlab biroz yaxshilanishni anglatadi.
Noyabr oyida xizmatlar eksporti Qoʻshma Shtatlarda 24 foizga, Buyuk
Britaniyada 15 foizga (ikkalasi ham mavsumiy tuzatish asosida), Yevropaning
koʻplab mamlakatlarida esa 20 foizdan kamaydi. Iqtisodiyoti turizmga juda bogʻliq
boʻlgan Uganda, xizmatlar eksportidan tushadigan daromad pandemiya darajasiga
nisbatan 57 foizga kamaydi. Xitoyning xizmatlar eksporti ham sustlashdi (-1%), bu
oktyabr oyidagi koʻrsatkichlarini aks ettirdi. Moliyaviy xizmatlar va kompyuter
xizmatlari mos ravishda Lyuksemburg va Pokiston eksportining oʻsishini
ta’minladi.
Ilmiybaza.uz
13.5-rasm. Xizmatlarning eksporti va importi.
Rivojlangan mamlakatlarning xalqaro bozorlarda yetkazib beruvchilar
sifatida nisbiy ahamiyati pasaymoqda. Shunga qaramay, ular tovarlarni eksport
qilish qiymatining yarmidan koʻpini va xizmatlar eksportining taxminan uchdan
ikki qismini tashkil etadi. 2019-yilda rivojlangan mamlakatlarning tovarlari eksporti
deyarli 10,5 trillion AQSH dollarini tashkil etdi, xizmatlar eksporti esa taxminan
4,1
trillion
AQSH
dollarini
tashkil
etdi.
2019-yilda
rivojlanayotgan
mamlakatlarning eksporti tovarlarga nisbatan qariyb 8,5 trillion AQSH dollarini va
xizmatlarga nisbatan taxminan 2 trillion AQSH dollarini tashkil etdi. Ulardan
BRISS taxminan uchdan bir qismini, 3,5 trillion AQSH dollarlik tovarlarni va 600
milliard AQSH dollariga yaqin xizmatlarni eksport qildi. Soʻnggi oʻn yil ichida
ushbu mamlakatlarning eksporti va importining oʻsishi kuzatilgan boʻlsa-da, eng
kam rivojlangan mamlakatlarning jahon savdosiga qoʻshgan hissasi kichik boʻlib
qolmoqda.
Ilmiybaza.uz
13.3. Jahon xizmatlar savdosining oʻzgarishi. Xalqaro
transport va turizm xizmatlari
Turli xizmat shakllari xalqaro savdoga turli darajada jalb qilinganligi bilan
tavsiflanadi. Xizmatlarga moliyaviy kredit faoliyati xdm tegishli boʻlib, u kapitallar
mujassamlashuvi qoʻshilib ketishi va yirik bank markazlari shakillanishida oʻz
aksini topadi. Ba’zi iqgisodchilar fikricha, iqtisodiyotning globallashuv jarayoni
ilmiytexnik taraqqiyotning rivojlanishiga ishlab chiqarishning ixtisoslashuvi va
kooperatsiyasiga transchegara moliyaviy operatsiyalarning kengayishi asoslanadi.
Ushbu operatsiyalar ta’siri ostida ichki va jahon moliyaviy bozorlari oʻrtasida
toʻsiqlar sekin-asta olib tashlanadi.
13.3 Xalqaro xizmatlar savdosining geografik tarkibi keskin oʻzgarib
bormoqda. Xalqaro xizmatlar savdosi, birinchi nav- batda,
rivojlanayotgan mamlakatlar oʻrtasida amalga oshmoqda. Ammo
yangi industrial va boshqa rivojlanayotgan mamla- katlarning xalqaro
xizmatlar savdosidagi ulushining pasayishiga olib kelmoqda.
Xalqaro transport xizmatlari deyilganda bir mamlakat rezidentining ikkinchi
mamlakat rezidentiga barcha turdagi transport vositalari boʻyicha koʻrsatadigan
xizmatlari tushuniladi. Tahliliy maqsadlar yoʻlida transportning dengiz (asosan,
tashqi savdo yuklarini tashishda), xavo (asosan yuklar va odamlarni mamlakatlararo
tashishda) va boshqa turlari ajratiladi.
Transport xarajatlarining xalqaro savdoga ta’siri kuyidagicha:
-
Transport xarajatlari mamlakatning savdo sharoitining yomonlashuvi,
ixtisoslashuv darajasi va tashqi savdo hajmining qisqarishga olib keladi.
Ilmiybaza.uz
-
Transport xarajatlari Xeksher-Olin-Samuelson teoremasiga muvofiq
ishlab chiqarish omillari bahosining mamlakatlararo barqarorlashuviga toʻsqinlik
qiladi.
13.2-jadval.
Iqtisodiyot guruhlari boʻyicha xizmatlar savdosi.4.
Iqtisodiyot
guruhlari
Eksport
Import
qiymati
Dunyo
boʻyicha
ulushi
Yillik
oʻsishqiy
mati
qiymati
Dunyo
boʻyicha
ulush
Yillik
oʻsish
qiymati
(mlrd.$)
(foiz)
(foiz) (mlrd.$)
(foiz)
(foiz)
2014 2019 2019
2019
2014 2019 2019 2019
Dunyo
5245 6
144
100.0
1.9
5 141 5826 100.0 2.1
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar
1512
1
833
29.8
2.5
1 949 2108 36.2
-1.8
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar:
Afrika
106 122
2.0
2.3
187
182
3.1
2.7
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar:
Amerika
179 198
3.2
1.0
241
220
3.8
-4.0
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar:
1227
1
513
24.6
2.7
1 521 1706 29.3
-2.0
Ilmiybaza.uz
Osiyo va
Okeaniya
Oʻsish
iqtisodiyoti
127 137
2.2
1.5
187
172
3.0
5.3
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar
3606
4
174
67.9
1.7
3 005 3546 60.9
4.4
Xitoyni xisobga
olmaganda
rivojlanayotgan
iqtisodi-
yotlar
1293
1
550
25.2
2.1
1 516 1607 27.6
-0.9
Kam rivojlangan
mamlakatlarni
xisobga
olmaganda
rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar
1473
1
784
29.0
2.3
1 863 2038 35.0
-1.6
Kam rivojlangan
mamlakatlar
39
49
0.8
8.7
86
70
1.2
-7.1
Rivojlanayotgan
davlatlar
40
45
0.7
1.6
70
71
1.2
-0.7
SIDS
(UNCTAD)
21
26
0.4
3.8
15
15
0.3
-2.3
HIPCs (IMF)
31
41
0.7
4.8
58
60
1.0
-3.0
BRICS
499 609
9.9
2.8
787
863 14.8
-2.3
Ilmiybaza.uz
G20
4123 4
804
78.2
2.2
3 923 4526 77.7
2.6
4
-
Transport xarajatlari xududiy mehnat taqsimotiga – korxonalar va
tarmokdarni xududiy joylashtirishga ijobiy ta’sir koʻrsatadi.
-
Transport xarajatlarining oʻzaro savdoga kirishayotgan mamlakatlar
oʻrtasida taqsimlanishi talab va taklif elastikligiga bogʻliq; importyor mamlakatda
talab elastikligi qanchalik kam boʻlsa, transport xarajatlari shuncha yuqori boʻladi;
eksportyor mamlakatda taklif elastikligi qanchalik kam boʻlsa, transport xarajatlari
shuncha yuqori boʻladi. Xalqaro iqtisodiy munosabatlarning oʻziga xos shakllaridan
biri xalqaro safarlar hisoblanadi va ular milliy schetlar tizimida turizm deb ataladi.
Ularning oʻziga xosligi shundaki, iste’molchi xorijga, xizmat koʻrsatuvchiga qarab
harakatlanadi va norezident sifatida tovarlar (xizmatlar) sotib oladi.
Xalqaro safarlar — sayoxatchilar tomonidan xorijda sotib olinadigan
tovarlar va xizmatlar yigʻindisi (sayohatchi xorijda bir yildan kam muddatda boʻlsa
va norezident hisoblansa).
Sayohatchi - oʻzi rezident hisoblanmaydigan mamlakatda bir yildan kam
muddatda boʻlgan, boshqa mamlakatning davlat tashkiloti xizmatchisi yoki oila
a’zosi boʻlmagan va rezident uchun yollanib ishlamayotganlar kiradi.
Xalqaro iqtisodiy munosabatlarda sayohatchi borgan mamlakatida 24 soatdan
ortiq vaqt boʻlsa turist hisoblanadi.
13.3-
jadval
Xalqaro safarlarning guruhlanishi.
Oʻz ichiga oladi Oʻz ichiga olmaydi
Xizmat Xizmat boʻyicha xorijda boʻlgan sayo- Sayohatchi tomonidan safarlari
hatchi tomonidan amalga oshiriladigan joʻnatayotgan tashkilot shaxsiy xarajatlar:
Ilmiybaza.uz
kema va samolyot nomidan va hisobidan ekipajlari, hukumat organlari,xalqaro
amalga oshirilgan
tashkilotlar,xususiy firmalarning xizmat- xarajatlar chilari,mavsumiy
ishchilar
Shaxsiy Shaxsiy ishlar buyicha (turizm) xorijda Sayohatchnlarni xorijga safarlar
boʻlgan sayohatchi tomonidan amalga va orkaga tashish oshiriladigan barcha
xarajatlar: dam (mazkur xizmatlar xalolish, sport bilan shugʻullanish, qarin- qaro
yoʻlovchi transpordoshlarinikiga borish, oʻqish, davolanish, ti xizmatlariga kiradi)
diniy ehtiyojlarini qondirish.
Agar ular xorijda 24 soatdan kam boʻlishsa ekskursant xisoblanishadi.
Ekskursantlar Yevropaning kichik mamlakatlari statistikasida sayohatchilarning
alohida kategoriyasi sifatida ajratib koʻrsatiladi. Chunki, koʻplab xorijliklar bu
mamlakatlarga yarim kun yoki bir kunga kelib ketishadi.
Sayohatlar xalqaro xizmatlar savdosida muhim oʻrin tutadi. Turizm transport,
mehmonxona xoʻjaligi, koʻngil ochar sanoat, sport, reklama, umumiy ovqatlanishni
qamrab oluvchi butun bir tarmoqlar majmuasiga aylandi.
Aholi daromadlarining oshshi, transport vositalari va mexmonxona
xoʻjaligining takomillashuvi, havo transporti orqali tashishning arzonlashishi,
valyuta olib chiqish cheklovlarining zaiflashishi va chegarada rasmiylashtirishning
soddalashishi natijasida turizmning xalqaro xizmatlar eksportidagi ulushi ortib
bordi.
13.3 Xalqaro turizm natijasida ishlab chiqarilgan eksport 2018 yilda 1,7
trillion AQSH dollarini tashkil etdi, bu oʻtgan yilga nisbatan real
qiymatda 4 foizga oshdi ,deb xabar beradi Jahon sayyohlik tashkiloti
(UNWTO)ning yangi hisobotida. Ketma-ket yettinchi yil davomida
turizm eksporti Tovar eksportiga nisbatan tezroq oʻsdi (+3%), bu
odatda barqaror iqtisodiy sharoitda xalqaro sayohatlarga boʻlgan
talabni aks ettiradi.
Ilmiybaza.uz
Olti yillik barqaror oʻsishdan soʻng turizm dunyoning eng muhim iqtisodiy
tarmoqlaridan biri boʻlib qolmoqda. Bu oʻsib borayotgan xizmatlar iqtisodiyotining
asosiy qismidir, daromad va valyuta olish, ish oʻrinlarini yaratish, mintaqalarni
rivojlantirishni ragʻbatlantirish va mahalliy jamoalarni qoʻllab-quvvatlash imkonini
beradi. Turizm eksporti iqtisodiy jihatdan ahamiyatlidir va boshqa eksport
sohalariga
nisbatan
ichki
iqtisodiyotga
katta
ta’sir
koʻrsatadi.
ОESD
mamlakatlaridagi xalqaro sayyohlarning har 1 AQSH dollari xarajatlari oʻrtacha 89
tsent ichki qoʻshilgan qiymat hosil qiladi, umumiy eksport uchun esa 81 sentni
tashkil qiladi. Jahon miqyosida turizm uzoq muddatli oʻsish prognozlaridan
oldinroq davom etmoqda va 2019-yilda 1,5 milliardlik xalqaro sayyohlik tashrifi
qayd etildi. ОESD mamlakatlariga turizmning oʻsishi soʻnggi yillardagi kuchli
oʻsish davridan keyin 2014-yildan beri jahon oʻrtacha koʻrsatkichidan oshib ketdi.
ОЕSD mamlakatlari dunyodagi eng yaxshi sayyohlik yoʻnalishlariga kiradi va
global tashriflar (56,9%) va sayohat tushumlari (61,1%) ning yarmidan koʻpini
tashkil qiladi. Xalqaro turizmning afzalliklaridan tashqari, ОESD davlatlarining
aksariyatida ichki turizm ushbu sektorning tayanchidir, oʻrtacha hisobda turistlar
xarajatlarining 75 foizini oʻz zimmalariga olishadi.
39 , 9
,
26 6
0
,
26
2
22 ,
21 , 8
21 , 5
,
12 5
12 , 2
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
Италия
Канада
АҚШ
Франция
Япония
OECD
Германия
Буюк
Британия
Ряд1
Ilmiybaza.uz
13. 6-rasm. Turizmning xizmatlar eksportiga qoʻshgan hissasi,OESD
ning tanlangan mamlakatlari (2018)
2020-yilda transport xizmatlari (yoʻlovchilar transporti va yuklarni qamrab
oladigan), shuningdek, tovar savdosi hajmining pasayishi va sayohat cheklovlari
tufayli yomon ta’sir koʻrsatdi. Mart oyida AQSHda eksport va import fevral oyiga
nisbatan 36,2% va 33,7% ga kamaydi. Kanadada transport xizmatlari eksporti 20%
ga, import esa 17% ga kamaydi. Fransiya nisbatan pastroq pasayish haqida xabar
berdi (eksport va importdagi minus 2,4% va minus 10,3%), koreys importi esa tovar
savdosidagi tegishli tiklanishga mos ravishda 4,3% ga oshdi. Xitoyda eksport va
import birinchi chorakda oʻtgan yilning shu davriga nisbatan 6,9% va 6,4% ga
kamaydi.
Jami xizmatlarning eksporti va importining umumiy pasayishi transport va
sayohatlarga qaraganda unchalik keskin boʻlmaganligi, boshqa xizmatlar sohalari
ham yaxshi ishlashini koʻrsatdi. Ushbu mamlakatlar uchun ma’lumotlar, xususan,
raqamlashtiriladigan
xizmatlarning
kuchli
oʻsishiga
ishora
qilmoqda.
Telekommunikatsiya, kompyuter va axborot xizmatlari importi II chorakda Xitoyda
34 foizga oʻsdi (2019-yilning shu davriga nisbatan), bu soʻnggi besh yil ichida yillik
oʻrtacha 20 foizdan tezroq; eksport ham shu davrda 11,1 foizga oʻsdi. Qoʻshma
Shtatlarda boshqa biznes xizmatlarining eksporti va importi mart oyida fevral oyiga
nisbatan 0,3% va 0,1% ga, telekommunikatsiya va kompyuter xizmatlari mos
ravishda 0,4% va 0,2% ga oʻsdi.
13.3. Texnik taraqqiyotning xalqaro savdoga ta’siri va texnologiyalarni
xalqaro uzatish shakllari
Texnologik taraqqiyotning xalqaro savdoga ta’siri. Oʻsish omil oʻsishida
namoyon boʻladi deb taxmin qilingan edi. Biroq, bir qator empirik tadqiqotlar
Ilmiybaza.uz
natijalariga koʻra, milliy taraqqiyot yoki mahsulotning oʻsishida texnik
taraqqiyotning hissasi ishchi kuchi taklifi yoki kapital yigʻilishining oʻsishiga
qaraganda ancha muhimroq. Texnik taraqqiyotning oʻsish jarayoni va savdoga
ta’siri omillarning oʻsishiga qaraganda ancha murakkab. J.R. Xiks texnik
taraqqiyotni neytral, ishchi kuchi va kapitalni tejaydigan deb tasniflagan. Texnik
yangiliklarning tabiati qanday boʻlishidan qat’iy nazar, ular izokvantning kelib
chiqishiga qarab siljishini keltirib chiqaradi, ishlab chiqarish darajasi bir xil boʻladi.
Bu shuni anglatadiki, texnik taraqqiyot firmaning ombor ma’lumotlarining kamroq
miqdoridan foydalangan holda bir xil miqdordagi tovarni ishlab chiqarishga imkon
beradi.
13.7-rasmda mehnat X oʻqi va kapital Y oʻqi boʻylab oʻlchanadi.
Ikki omilning narxlarini hisobga olgan holda, asl omil narxlari liniyasi KL. Asl
izokuant K, 100 ta birlikning chiqishini bildiradi, masalan A tovar. QL va Q
chiziqlarining teginishliligi Р da uchraydi. 2 rasm. (i), texnik taraqqiyot roʻy
berganda, izokuant Q chap Qi ga siljiydi va muvozanat Р dan Р1ga oʻtadi. Kapital-
mehnat koeffitsiyenti (K/L) bir xil ОР yoki ОР1 chiziqlarining qiyaligi bilan
oʻlchanadi. Bu kapital va ishchi kuchi nisbati oʻzgarmasligini anglatadi. Bu texnik
taraqqiyot neytral ekanligini anglatadi. 13.7-rasm (II) da texnik taraqqiyot
izokvantni Q dan Qi ga, muvozanat esa Р dan Р1ga siljitadi. K/L dastlab OР
chizigʻining nishabligi va keyinchalik Р1 chizigʻining nishabligi bilan oʻlchandi.
ОР1 ОР ga qaraganda ancha tik boʻlganligi sababli, K/L koʻpaygan. Р2 da K/L R
bilan bir xil, lekin R dan kam ishchi kuchi ishlatiladi, hatto Р1 da ham, Р ga
qaraganda kamroq ishchi kuchi mavjud, shuning uchun texnik taraqqiyot mehnatni
tejash xususiyati va bu K/L ni oshiradi. 13.7-rasm (III) da texnik taraqqiyot
muvozanatni Р dan Р1ga oʻzgartiradi. K/L R1da Р ga qaraganda pastroq, chunki
ОР1 chizigʻining qiyaligi ОР ga qaraganda kamroq. Agar K/L doimiy boʻlib qolsa,
Р2 da 100 birlik A hosil boʻlishi mumkin, bu yerda kapitalning kamroq sarflanishi
Р ga qaraganda kamroq boʻladi, hatto Р] da ham, kapitalning Р ga nisbatan kamroq
ishlatilishi bu texnik taraqqiyotning kapital ekanligini anglatadi
Ilmiybaza.uz
13.7-rasm. Neytral, mehnatni tejaydigan va kapitalni tejaydigan texnik
taraqqiyot.
Innovatsiya va oʻsish har doim bir-biriga sinonim boʻlib kelgan va
pirovardida rivojlanishga olib keladi. Biznes ekotizimlari asosan ushbu
yangiliklarga bogʻliq va texnologiyalarning tarqalishi ushbu tashkilotlarning
kelajagini belgilashda hal qiluvchi rol oʻynaydi. "Texnologiyalarni uzatish" atamasi
foyda keltiradigan tashkilotning bilimlari, koʻnikmalari, nou-xaulari va boshqa
qimmatli aktivlarining harakatini koʻrsatadi. Texnologiyalarni uzatish konsepsiyasi
qadimgi asrdа va Mansfild tomonidan haqli ravishda "Xalqlar va firmalarning
iqtisodiy koʻrsatkichlariga ta’sir qiluvchi asosiy jarayonlardan biri bu texnologiya
transferidir" deb nomlangan. Iqtisodchilar uzoq vaqtdan buyon texnologiyalarni
uzatish iqtisodiy oʻsish jarayonining asosini tashkil etishini va rivojlangan va
rivojlanayotgan mamlakatlarning taraqqiyoti ushbu transferlarning hajmi va
samaradorligiga bogʻliqligini uzoq vaqtdan beri anglab еtishgan. Soʻnggi yillarda
iqtisodchilar xalqaro texnologiyalar transferining jahon savdosi hajmi va
shakllariga muhim ta’sirini ham angladilar (yoki qayta kashf etdilar). Texnologiya
uzatishning ma’nosi. Uning egasidan (shaxs yoki tashkilot) boshqa shaxsga yoki
tashkilotga texnologiya koʻrinishida namoyon boʻladigan bilim, koʻnikma va
boshqa nouxaularni tarqatish jarayoni texnologiya transferi deb nomlanadi.
Texnologiyalar transferi amalga oshirilayotgan turli manfaatdor tomonlar orasida
universitetlar, biznes tashkilotlari, ilmiy-tadqiqot va innovatsion jamiyatlar va
Ilmiybaza.uz
boshqalar mavjud. Bunday oʻtkazish koʻnikmalar, bilimlar, texnologiyalar, ishlab
chiqarish usullari va boshqa tegishli foyda olish maqsadlari bilan boʻlishish motivi
bilan amalga oshiriladi. Oʻtkazish keyinchalik yangi mahsulotlarni, jarayonlarni,
dasturlarni, materiallarni yoki xizmatlarni ishlab chiqish texnologiyasini yanada
rivojlantirishi va undan foydalanishi mumkin boʻlgan foydalanuvchilarning keng
doirasiga yaxshilangan kirish imkoniyatini ta’minlash maqsadida amalga oshiriladi.
Texnologiyalarni uzatish turlari. Texnologiyalarni uzatishni keng vertikal
va gorizontal texnologiya uzatish deb tasniflash mumkin.
1.
Vertikal texnologiyalarni uzatish - ushbu transfer zanjiri
asosiy tadqiqotlarni amaliy tadqiqotlarga, amaliy tadqiqotlarni rivojlanishga
va ishlab chiqishdan ishlab chiqarishga qadar oʻz ichiga oladi. U ichki
texnologiya uzatish deb ham ataladi. Ushbu turdagi transfer asosan tadqiqot
uyushmalari, universitetlar va hukumatlar oʻrtasida amalga oshiriladi.
2.
Gorizontal texnologiya uzatish - allaqachon joriy qilingan yoki
bitta tashkilot ichida ishlatilgan texnologiya boshqa joyga oʻtkazilganda va
boshqa joyda ishlatilganda, transfer gorizontal texnologiya uzatish deb
nomlanadi. U tashqi texnologiyalarni uzatish deb ham ataladi. Ushbu turdagi
pul oʻtkazish xususiy kompaniyalar, kichik va yirik biznes tashkilotlari va
boshqalar oʻrtasida amalga oshiriladi.
Texnologiyalarni uzatish usullari:
1.
Litsyenziyalash - Texnologiyaning egasi (Litsenziyalovchi) va
qabul qiluvchi (Litsenziat) oʻrtasida ma’lum bir muddat davomida transfer
qiluvchi shaxs yoki kompaniya tomonidan ishlab chiqilgan yoki egalik
qiladigan
texnologiyadan
foydalanish
huquqini
beruvchi
kelishuv
litsenziyalash deb nomlanadi. Litsenziyalashning ikkita keng toifasiga
texnologiyadan foydalanish uchun eksklyuziv huquqlar beradigan va
ikkinchisiga xos boʻlmagan huquqlar berilgan biri kiradi, bunda egasi
texnologiyani qabul qiluvchidan tashqari boshqa kompaniyaga oʻtkazish
Ilmiybaza.uz
huquqini oʻzida saqlab qoladi. Shuningdek, u litsenziatga boshqalarga
texnologiyadan foydalanish huquqini berishga ruxsat berib, sub-litsenziya
huquqini oʻz ichiga olishi mumkin.
2.
Qoʻshma korxona shartnomasi - kompaniya tomonlar
oʻrtasida uzoq muddatli hamkorlikni, muvaffaqiyatli oʻtkazishda barcha
ishtirokchilarni ragʻbatlantirishni va taqqoslaganda kamroq xarajatlarni oʻz
ichiga olgan holda ma’lum bir biznes uchun texnologiya transferi boʻyicha
qoʻshma korxona shartnomasini tuzadi.
3.
Franchayzing - bu texnologiyani uzatishning eng afzal
usullaridan biridir. Kompaniyalar odatda ushbu turdagi shartnomalar
boʻyicha texnik nou-xaularni yoki malakalarni oʻtkazadilar.
4.
Asl uskunalar ishlab chiqaruvchisi - bu subqudrat
shartnomasining
bir
turi
boʻlib,
unda
xorijiy
kompaniya
oʻz
texnologiyalarining tegishli qismini uzatadi va mahalliy kompaniya
shartnomadagi shartlarga muvofiq ishlab chiqaradi. Bunday shartnoma
mahalliy kompaniyalar va firmalarga texnologiyalarni oʻzlashtirish va ishlab
chiqarish mexanizmini qayta qurish imkoniyatini beradi.
5.
Sotib olish toʻgʻrisida shartnomalar - bu rivojlanayotgan
mamlakatlarning manfaatdor tomonlari va yirik xorijiy kompaniyalar
oʻrtasidagi kelishuv shaklidir, bunda chet el kompaniyasi ishlab chiqaradigan
xom ashyo yoki mahsulotlarni sotishdan olinadigan foyda evaziga sanoat
uskunalarini etkazib beradi. Ushbu turdagi texnologiyalarni uzatish
koʻpincha yangi zavodlarni qurishda va boshqa tegishli ishlarda qoʻllaniladi.
Shunisi e’tiborga loyiqki, bugungi kunda yondashuvlarni ishlab chiqishga
imkon beradigan va biznesjarayonlarni samarali rejalashtirish va amalga
oshirishga imkon beradigan juda koʻp bilim va texnologiyalar mavjud.
Kunduzgi yorugʻlikni koʻrish kerak boʻlgan narsa - bu iqtisodiy
taraqqiyotning uzluksizligini ta’minlash uchun manfaatdor tomonlar
oʻrtasida
texnologiya
uzatishni
amalga
oshirishning
yaxshi
moliyalashtirilgan va kuchli mexanizmi.
Ilmiybaza.uz
13.4. Xalqaro texnologiyalar savdosini tartibga solish usullari va
yoʻllari
1980-yillar davomida bir qator tortishuvlar savdo va kapitalni koʻp talab
qiladigan sohalardagi texnologiyalar va investitsiyalarga asoslangan edi. Bularga
yuqori texnologiyalar deb ataladigan sohalar
(masalan, farmasevtika va samolyotlar), shuningdek, oʻrta texnologik sohalar
kiradi, chunki Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (ОЕSD) ta’riflari
tadqiqotlarga asoslangan va rivojlanishning intensivligi, bu muhim boʻlsa-da, faqat
ushbu sohalarga xos xususiyatlarni aks ettiradi. Qulaylik uchun yuqori
texnologiyalar atamasi ikkalasiga ham qoʻllanilishi mumkin edi. Soʻngi oʻn yarim
yil ichida texnologiya masalalari xalqaro kun tartibida koʻproq oʻrin egallashining
bir qator sabablari bor. Ehtimol, 70-yillarning oxiriga kelib rivojlangan
mamlakatlarning "konvergensiya klubi" ning paydo boʻlishi (masalan, texnologik
va boshqaruv qobiliyatlari, kapitalning intensivligi va ta’lim darajalarida
yaqinlashish) eng asosiy narsa boʻlishi mumkin. Ushbu yaqinlashish asosan "ta’qib
qilish" natijasi edi. Ta’qib etishning asosiy qoʻzgʻatuvchisi АQSHning ilgʻor
texnologiyalarining tarqalishi, urushdan keyingi shubhasiz yetakchi edi. Yangi
texnologiyalar savdo-sotiq qilinadigan narsalarga va ularning ta’siriga ta’sir
etadigan global savdoga kelsak, ushbu bobda amaldagi me’yoriy landshaft
yeskizlari va paydo boʻlayotgan texnologiyalarning kelgusida tartibga soluvchi
yondashuvlarga ta’siri aks ettirilgan. Texnologiyalarni tartibga solish asosan ichki
qonunchilikka asoslangan boʻlsa, aynan xalqaro savdo qonunchiligi tartibga
soluvchi xilma-xillik muammolarini hal qiladi, xalqaro savdo va investitsiyalardagi
keraksiz toʻsiqlarni yengib chiqadi va umumiy standartlarni bayon qiladi.
Diskriminatsiya va oshkoralikning umumiy tamoyillaridan tashqari, texnologiya,
ayniqsa, intellektual mulkni himoya qilish qoidalari va sanoat va ozuqaviy
Ilmiybaza.uz
mahsulotlarning texnik reglamentlari va standartlari bilan hal qilinadi. Xalqaro
savdo qonunchiligi qonuniylik va demokratik hisobdorlik muammolariga javob
berishi uchun texnologik taraqqiyot bilan bogʻliq boʻlgan globallashuv jarayonini
ishlatadigan koʻp darajali boshqaruv tizimida ishlaydigan tartibga soluvchi
hamkorlik va muvofiqlik uchun yangi yondashuvlar boʻlishi kerak.
Milliy ilm-fan, texnologiya va innovatsion siyosat bir nechta funksiyalarni
bajaradi. Birinchidan, ular hukumatning ilm-fan, texnologiya va innovatsiyalarning
mamlakatning ijtimoiy va iqtisodiy rivojlanishiga qoʻshgan hissasi haqidagi
qarashlarini bayon qiladilar.
Ikkinchidan,
ular
fan,
texnologiya
va
innovatsiyalarga
davlat
investitsiyalarining ustuvor yoʻnalishlarini belgilaydilar va hukumat islohotlarining
yoʻnalishini aniqladilar. Uchinchidan, ushbu strategiyalarni ishlab chiqish
tadqiqotchilar hamjamiyati, moliyalashtirish agentliklari, biznes va fuqarolik
jamiyati, mintaqaviy va mahalliy hukumatlarga qadar siyosat ishlab chiqish va
amalga oshirishda ishtirok yetishi mumkin. Ba’zi hollarda, milliy strategiyalar
maqsadlar yoki vazifalar majmuini bajarish uchun foydalaniladigan aniq siyosat
vositalarini belgilaydi. Jahon bozorida texnologiyalar harakatini tartibga solish
zaruriyati jahon xoʻjaligining globallashuv jarayoni bilan bogʻliq. Xalqaro
texnologiyalar savdosini tartibga solish xalqaro va milliy darajada amalga
oshiriladi. Ixtirolar, yangi sanoat mahsulotlari va tovar belgilari bilan bogʻliq
xuquqlarni ximoya qilish xalqaro tartibga solish predmet hisoblanadi. Bu sohadagi
asosiy kelishuv Sanoat mulkini muhofaza qilish boʻyicha Parij Konvensiyasi
xujjatlarida aks etgirilgan. Parij Konvensiyasi oʻz oldiga ixtirolar, yangi sanoat
mahsulotlari, tovar belgilarini roʻyxatdan oʻtkazish masalalari boʻyicha imtiyozlar
berishni maqsad) qilib koʻygan. Konvensiyaning asosiy qoidalari quyidagilar:
-
milliy rejim;
-
konvension xuquqlarga ustuvorlik berish;
-
patent orqali berilgan huquqlarning buzilish holatlarining oldini
olish.
Ilmiybaza.uz
Milliy rejim a’zo mamlakatlarning fuqarolari va firmalariga ham mulk
xuquqini himoya qilish imkonini beradi. Shuningdek Parij ittifoqiga a’zo boʻlmagan
mamlakatlar fuqarolariga ham himoya ta’minlanadi.
Konvension xuquqlarga ustuvorlik berish a’zo mamlakat tomonidan berilgan
ariza asosida bir yil davomida mavjud ustuvorlikdan foydalanish imkonini beradi.
Konvension xuquqlarga ustuvorlik berish ixtirolarni mazkur mamlakatda ham
patentlash imkoniyatiga ega boʻladi. Patent orqali berilgan xuquqlarning buzilish
holatlarining oldini olish qoidasiga muvofiq patent egasi mazkur ixtirodan
foydalanish yoki boshqalarga ixtironi koʻllashni man etishi mumkin. Milliy
havfsizlikni ta’minlash. Xalqaro texnologiyalarni uzatishni davlat tomonidan
nazorat qilishdan koʻzlangan yana bir maqsad qurolyarogʻ ishlab chikarish bilan
bogʻliq va «ikki tomonlama» moʻljallangan yuqori texnologiyalarning bir-biriga
nisbatan dushmanlik siyosatini olib borayotgan mamlakatlarga yetib borishining
oldini olish hisoblanadi. Misol sifatida NATO doirasida ХХ asr 80-yillarining
oxiriga qadar amalda boʻlgan texnologiyalarni sobiq sotsialistik mamlakatlarga
eksport qilishni nazorat qiluvchi Koordinatsion koʻmitasi (KOKOM) faoliyatini
keltirish mumkin. Xalqaro shartnomalarda belgilangan shartlarga rioya etish. Koʻp
tomonlama kelishuvlarda ishtirok etayotgan mamlakatlar kimyoviy, biologik,
bakteriologik qurollarni ishlab chiqarish uchun ishlatiladigan texnologiyalar
savdosi boʻyicha davlat nazorat tizimini joriy etishadi. Bu turdagi qurollarni ishlab
chiqarish umuman taqiqlangan yoki bu faoliyat xalqaro miqyosda qattiq nazorat
qilinadi. Xalqaro kelishuvlarga muvofiq tinchlik yoʻliga xizmat qiluvchi
materiallar, asbob-uskunalar yaratish uchun qoʻllanuvchi, ammo ommaviy qirgʻin
qurollarini ishlab chiqarish uchun foydalanish mumkin boʻlgan texnologiyalar va
ilmiytexnik axborotlarni chetga chiqarish davlat tomonidan nazorat qilinadi.
Xalqaro texnologiyalarni uzatishni tartibga solish mexanizmlari. Davlat tomonidan
texnologiyalarni olib kirish va chetga chiqarishni tartibga solish eksportni nazorat
qiluvchi organlar, bojxona usullari va chegara nazorati ostida amalga oshiriladi.
Koʻpchilik mamlakatlarda texnologiyalarni uzatishni bilvosita tartibga solish
patentlar va savdo belgilarini davlat tomonidan roʻyxatga olish tizimi orqali olib
Ilmiybaza.uz
boriladi. Ba’zi hollarda texnologik sigʻimkorligi yuqori tovarlarni eksport qilish
xuquqini olishda hukumatning maxsus ruxsatnomasi talab etiladi. Xalqaro
texnologiyalarni uzatishni tartibga soluvchi qonunchilikning buzilishi davlat
axamiyatiga molik jinoyat deb baholanadi va qonunbuzarlar jinoiy javobgarlikka
tortiladi. Koʻpchilik mamlakatlarda bu holat sodir etilganda xorijiy rezidentga
nisbatan qat’iyy choralar koʻriladi (bir umrlik qamoq jazosidan tortib oʻlim
jazosigacha). Yuqori texnologik maxsulotlar bozorida yetakchilik qilayotgan
mamlakatlar tajribasi texnologik liderlik bilan bogʻliq qonuniyatlarni aniqlash
imkonini beradi: Birinchi qonuniyat - ilm-fan va innovatsion yangiliklarning
mamlakat
raqobatbardoshligini
oshirish
hamda
xavfsizligini
ta’minlash
instrumentlari va zamonaviy bilimlarga asoslangan yangi tipdagi jamiyatning
bazaviy elementi sifatida baholanishi. Innovatsion tizim faoliyatini ta’minlash
rivojlangan mamlakatlarning yuqori texnologik mahsulotlar bilan savdo qilish
imkoniyatlarini kengaytiradi. Ikkinchi qonuniyat - korporativ tadqiqotlar va
ishlanmalarning muhim iqtisodiy ahamiyatga egaligi. Kompaniyalarda olib
borilayotgan ilmiy tadqiqot ishlarining rivojlanishi ilmiy yangiliklar va yangi texnik
imkoniyatlarni yaratadi. ХХ asrning oxirlarida rivojlangan mamlakatlarda
innovatsion rivojlanishga sarflangan umummilliy xarajatlarning asosiy qismi
tadbirkorlik sektori tomonidan moliyalashtirilgan. Bu koʻrsatkich Fransiyada –
61%, Buyuk Britaniyada — 65%, Germaniyada - 68%, Yaponiyada - 72%,
AQSHda - 74%, Shvetsiyada - 75% ni tashkil etgan. Uchinchi qonuniyat –
zamonaviy bilimlarni jamgʻarish – kumulyativ jarayon hisoblanadi. Ilm-fan va
maorifga sarflanayotgan mablagʻlar barqaror va uzoq muddatga moʻljallangan
boʻlsagina samara beradi. Mazkur sohani moliyalashtirish biron bosqichda toʻxtab
qolsa, uni keyinchalik koʻpaytirish oʻzini oqlamaydi. Davlatning ilmiy-texnik
siyosatini moliyalashtirishdagi asosiy manba budjet mablagʻlari hisoblanadi.
Mazkur manbadan ilmiy xarajatlar 15 dan 12 qismigacha moliyalashtiriladi.
Taxlillar koʻrsatishcha. AQSH va Yaloniyada ilmiy tadqiqot va tajriba-
konstruktorlik xarajatlari YAIMga nisbatan oʻrtacha 3,0% ini moliyalashtiradi.
Xorijiy texnologiyalarni import qiluvchi mamlakatlar texnologiyalarni olib
Ilmiybaza.uz
kirishning qonuniyligini nazorat qiladi va jamiyat uchun xavfli texnologiya
turlarining kirib kelishini taqiqlaydi. Koʻpincha mamlakatning umumiy texnologik
rivojlanshp darajasi ilgʻor texnologiyalarning mamlakatga kirib kelishiga toʻsqinlik
qilishi mumkin. Mamlakatlar oʻrtasidagi ijtimoiy-madaniy va aholining
ma’lumotliligi
borasidagi
farqlarning
mavjudligi
kam
taraqqiy
etgan
mamlakatlardagi ishchilarning yangi texnologiyalarni egallash va ishlab
chiqarishda qoʻllash imkonini bermaydi. Bu esa texnologiyalarning xalqaro harakati
yoʻlida jiddiy toʻsqnnlik qilishi mumkin. Odatda, qurol-yarogʻ, kimyoviy
mahsulotlar, narkotiklar, spirtli ichimlik ishlab chiqarish bilan bogʻliq
texnologiyalarni mamlakatga olib kirish davlat tomonidan nazorat qilinadi.
TUSHUNCHA VA IBORALAR
Xizmatlar - ishlab chiqaruvchi va iste’molchi oʻrtasidagi kelishuv
munosabatlari asosida boshqa shaxslarning ehtiyojlarini qondirishga yoʻnaltirilgan
(mehnat qonuniy munosabatlari asosidagi faoliyatdan tashqari) faoliyat.
Xizmatlar - bu jamiyat, uy xoʻjaligi a’zolari, turli korxonalar, birlashmalar,
tashkilotlarning ehtiyojlarini qondiruvchi moddiyashyoviy shaklga ega boʻlmagan
iqtisodiy faoliyat.
Savdo qilinmaydigan xizmatlar - ishlab chiqaruvchi va iste’molchi bir
mamlakat rezidenti hisoblangan va ishlab chiqarilgan mamlakatda iste’mol
qilinadigan xizmatlar.
Savdo qilinadigan xizmatlar - bir mamlakat rezidenti tomonidan ishlab
chiqariladigan va boshqa mamlakat rezidenti tomonidan iste’mol qilinadigan
xizmatlar.
Omilli xizmatlar - ishlab chiqarish omillarining xalqaro harakati natijasida
yuzaga keluvchi xizmatlar.
Omil boʻlmagan xizmatlar — ularga transport, turizm va boshqa
nomoliyaviy xizmatlar kiradi.
Ilmiybaza.uz
Xalqaro transport xizmatlari - bir mamlakat rezidentining ikkinchi
mamlakat rezidentiga barcha turdagi transport vositalari boʻyicha koʻrsatadigan
xizmatlari.
Qoʻshma korxona shartnomasi - kompaniya tomonlar oʻrtasida uzoq muddatli
hamkorlikni, muvaffaqiyatli oʻtkazishda barcha ishtirokchilarni ragʻbatlantirishni
va taqqoslaganda kamroq xarajatlarni oʻz ichiga olgan holda ma’lum bir biznes
uchun texnologiya transferi boʻyicha qoʻshma korxona shartnomasini tuzadi.
Resurslar asosida ishlovchi tarmoqlar - xomashyoni tashish xarajatlari tayyor
mahsulotni tashish xarajatlaridan qimmatga tushadigan tarmoqlar.
Bozorga yoʻnaltirilgan tarmoqlar — tayyor maqsulotni tashish xarajatlari
xomashyoni tashish xarajatlaridan qimmatga tushadigan tarmoqlar.
Erkin yoʻnaltirilgan tarmoqlar - resurslarga ham, bozorlarga ham
yoʻnaltirilmagan xududiy harakatchan tarmoqlar hisoblanib, odatda, ularga qimmat
turuvchi, ammo yengil tayyor mahsulotlar ishlab chiqaruvchi tarmoqlar kiradi.
Asl uskunalar ishlab chiqaruvchisi - bu subpudrat shartnomasining bir turi
boʻlib, unda xorijiy kompaniya oʻz texnologiyalarining tegishli qismini uzatadi va
mahalliy kompaniya shartnomadagi shartlarga muvofiq ishlab chiqaradi.
TAKRORLASH UCHUN SAVOLLAR
1.
Xalqaro xizmatlar deganda nimani tushunasiz?
2.
Xalqaro xizmatlarning qanday turlari mavjud?
3.
Xalqaro iqtisodiy tashkilotlar xizmatlarni qaysi mezonlar asosida
guruhlaydi?
4.
Xalqaro xizmatlar bozorining rivojlanishiga qaysi omillar ta’sir
koʻrsatadi?
5.
Xalqaro xizmatlar bozorining rivojlanish tamoyillariga baho bering.
6.
Xalqaro transport xizmatlarining xizmatlar bozoridagi oʻrni va tarkibi
qanday?
Ilmiybaza.uz
7.
Turizm xizmatlarining xalqaro xizmatlar bozoridagi oʻrniga baho
bering.
8.
Xalqaro xizmatlar savdosi qanday usullar yordamida tartibga solinadi?
9. Oʻzbekistonda turizmning rivojlanish istiqbollariga baho bering.