Ilmiybaza.uz
XALQARO XIZMATLAR VA TEXNOLOGIYALAR SAVDOSI
Ushbu bobda quyidagi bilimlar bayon etilgan:
Xalqaro xizmatlar va texnologiyalarning moxiyati.
Xalqaro xizmatlar va texnologiyalarning turlari va guruhlanishi.
Xalqaro xizmatlar bozori.
Xalqaro xizmatlar bozorining tarkibi, omillari va rivojlanish
tamoyillari.
Jahon xizmatlar savdosining oʻzgarishi.
Xalqaro transport va turizm xizmatlari.
Texnik taraqqiyotning xalqaro savdoga ta’siri va
texnologiyalarni xalqaro uzatish shakllari
Ilmiybaza.uz
Kirish
Xizmatlar kundalik hayotda muhim ahamiyatga ega. Xizmat etkazib
beruvchilar ta’lim va sogʻliqni saqlashni qoʻllab-quvvatlaydi, tovarlarni ishlab
chiqaruvchilardan ularni iste’mol qiladigan shaxslarga va korxonalarga yetkazib
beradi, odamlar va tovarlarni tashiydi, moliya tizimining ishlashini ta’minlaydi,
energiya talablarini qondirishda va atrof-muhit siyosatiga erishishda yordam beradi,
axborot va koʻngil ochishni ta’minlaydi, sayyohlar uchun xizmatlarni taklif etadi va
mamlakatlarning
raqamli
infratuzilmasini
shakllantirish.
Xizmatlar
ichki
iqtisodiyotda ham, xalqaro iqtisodiy aloqalarda ham oʻsib boruvchi va markaziy
oʻrinni egallaydi. Endi ular toʻgʻridan-toʻgʻri global toʻgʻridan-toʻgʻri xorijiy
investitsiyalar va jahon savdosining asosiy qismini tashkil etadi. Xizmat koʻrsatish
sohalari, shuningdek, mamlakatlarning xalqaro savdo tizimiga ulanishida koʻp
qirrali va muhim roʻl oʻynaydi, iqtisodiy rivojlanish va barqaror rivojlanish
maqsadlariga erishishda katta ahamiyatga ega. Xizmatlar quyidagilarga ulanishga
ta’sir qiladi:
Tovarlar savdosining qoʻllab-quvvatlash uchun asosiy
infratuzilmani ta’minlash;
ta’minot zanjirlarini egallashtirish va tovarlarga qoʻshimga qiymat
sifatida savdoga chiqarish;
elektron tijorat va online ta’minotni ta’minlaydigan magistral
taminlash;
Transchegaraviy electron ta’minot orqali eksport diversifikatsiyasini
kuchaytirish.
Xizmatlar savdosi sohasidagi siyosatning oʻrni, shu jumladan toʻgʻridan-
toʻgʻri xorijiy investitsiya siyosati va xalqaro majburiyatlar raqamli va boshqa
aloqalarni rivojlantirishda, savdoga yordam berish nuqtai nazaridan muhokama
qilinadi.
Xizmatlar
savdosining
hozirgi
darajalarini
oʻrganadi,
xalqaro
majburiyatlarning roʻlini muhokama qiladi va siyosatning sektorlar faoliyati,
iqtisodiy farovonligi va rivojlanishiga ta’sirini koʻrib chiqadi. Qulay siyosat muhiti,
Ilmiybaza.uz
aksincha, ulanishni kuchaytiradi va iqtisodiy oʻsish va natijalarga yordam beradi.
Masalan, xizmat koʻrsatish sohalarida investitsiya siyosatini takomillashtirish, AKT
infratuzilmasini rivojlantirish uchun zarur boʻlgan toʻgʻridan-toʻgʻri xorijiy
investitsiyalarni jalb qilishda yordam berishi mumkin, bu raqamli boʻlinishni
bartaraf etish va barqaror rivojlanish maqsadlarini qondirishga yordam beradi.
Savdoga yordam, sifatli xizmat koʻrsatish siyosatini sohaga xos va tarmoqlararo
darajada qoʻllab-quvvatlash orqali muhim hissa qoʻshishi mumkin. Xizmat
koʻrsatish sohalari va xizmatlar savdosi ham milliy iqtisodiyotda, ham xalqaro
savdoda muhim va oʻsib borayotgan joyni egallaydi. Xizmatlar global yalpi ichki
mahsulotning uchdan ikki qismidan koʻprogʻini ishlab chiqaradi, aksariyat
mamlakatlarda ishchilarning eng yuqori qismini ishlaydi va yangi ish oʻrinlarining
koʻpini yaratadi.
Xizmatlarning milliy iqtisodiyotga qoʻshgan hissasi rivojlanishning barcha
darajalarida boʻlgan mamlakatlar uchun vaqt oʻtishi bilan ortib bormoqda. Hatto
eng past daromadli mamlakatlar uchun ham xizmat koʻrsatish sohalari markaziy
hisoblanadi va vaqt oʻtishi bilan doimiy ravishda ahamiyat kasb etib kelmoqda.
Yalpi ichki mahsulotdagi xizmatlarning ulushi oʻrtacha 70 foizdan oshadigan
yuqori daromadli mamlakatlarda yanada katta. Xulosa qilib aytganda,
rivojlanishning barcha darajalaridagi mamlakatlar uchun xizmatlar endi
oʻtmishdagidan ham muhimroq.
13.1. Xalqaro xizmatlar va texnologiyalarning mohiyati, turlari va
guruhlanishi
Ilmiybaza.uz
Jahon xoʻjaligidagi milliy iqtisodiyotlarning ХХI asr boʻsagʻasidagi
xususiyati shundaki, uning tarkibida xizmatlar sohasining ulushi barqaror
sur’atlarda oʻsib bormoqda. Xizmatlar sohasining pirovard natijasi tovarlar
koʻrinishida emas, balki buyumlashgan noyob iste’mol qiymatlari - xizmatlar
hisoblanadi.
ХХ asrning 80-yillaridayoq jahon yalpi ichki maxsulotining 64% i
xizmatlardan iborat boʻlishiga qaramasdan uzoq davr mobaynida xizmatlar xalqaro
iqtisodiy munosabatlar fanida chuqur oʻrganilmagan.
Shu munosabat bilan xizmatlar tushunchasi ta’rifida iqtisodiy adabiyotda yakdillik
bilan umumqabul qilingan ilmiy yondashuvlar yoʻq. Xalqaro xizmatlar savdosi
sohasini oʻrganishdagi birinchi vazifa xizmatlarga ta’rif berish va uning iqtisodiy
faoliyatning boshqa turlaridan farqini aniqlab olish zarur.
Xizmatlar - ishlab chiqaruvchi va iste’molchi oʻrtasidagi kelishuv
munosabatlari asosida boshqa shaxslarning ehtiyojlarini qondirishga yoʻnaltirilgan
(mehnat konuniy munosabatlari asosidagi faoliyatdan tashqari) faoliyat.
Xizmatlar oʻziga xos mehnat mahsuli boʻlib, moddiy shaklga ega emas, lekin
ba’zi xizmatlar modsiy ne’mat shakliga ega boʻlishi mumkin: masalan, kompyuter
dasturlari uchun magnit tashuvchilar, qogʻozda bosib chiqarilgan turli xil
hujjatlashtirish shaklida va boshqalar. Ammo rivojlanishi va keng tarkalishi
xizmatlar uchun moddiy kobikdan foydalanish zaruriyatini kamaytirmokda; uning
iste’mol qiymati jonli mehnatning foydali ta’sxfida ifodalanadi.
Xizmatlar sohasi rivojlanishining fundamental asosi hisoblanuvchi moddiy
ishlab chiqarishning rivojlanishi va xizmatlar sohasida xalqaro mehnat taqsimoti
xizmatlar turlari koʻpayishiga olib keldi. Xizmatlar qator xususiyatlariga koʻra,
jumladan, xizmatlarni yetkazib beruvchi va iste’molchi oʻrtasidagi bevosita
munosabatlar oʻrnatilishiga koʻra tovarlardan farq qiladi.
Transport kompaniyalari, qurilish firmalari, aloqa korxonalari, axborot
agentliklari va hokazo xizmatlar shular jumlasidandir.
Ularning mehnati nomoddiy shakldagi aniq mahsulotni ishlab chiqarib, bu mahsulot
oldi-sotdi obyekti, iste’mol predmeti va h.k. koʻrinishda boʻlishi mumkin. Shu
Ilmiybaza.uz
tarzda xizmat mehnatning oʻziga xos mahsuli sifatida moddiy tovar shaklida emas,
balki ma’lum bir funksiyalarni bajaruvchi mehnatning oʻzi sifatida namoyon
boʻladi.
Xizmatlar tovarlardan farqli oʻlaroq, asosan bir vaqtda ishlab chiqariladi,
iste’mol qilinadi va saqlashga moyil emas. Shu tufayli xorijda xizmatlarning
bevosita ishlab chiqaruvchilarining mavjud boʻlishi yoki xizmatlar ishlab
chiqarshgayotgan mamlakatda xorijiy iste’molchilarning mavjud boʻlishi talab
qilinadi. Xizmatlar kapital talab va ilmtalab boʻlish, sanoat xususiyatiga ega boʻlishi
yoki shaxsiy ehtiyojlarni qondirishi, maxsus malaka talab qilmaydigan yoki
ijrochining yuqori malakasini talab qilishi mumkin. Lekin xizmatlarning xamma
turi tovarlarga qaraganda xalqaro ayirboshlashda ishtirok etishga yaroqli emas,
(masalan, kommunal xizmatlar). Xizmatlar sohasi qoidaga koʻra moddiy ishlab
chiqarish sohasiga qaraganda davlat tomonidan xorijiy raqobatdan yuqori darajada
ximoya qilinadi. Tovarlar va xizmatlarning bir-biridan farqli jihatlari 13.1-jadvalda
aks ettirilgan.
Tovar va xizmatlar farqi.
Tovarlar Xizmatlar
Sezilarli Sezilmaydiganlar
Koʻrinuvchi Koʻrinmas
Saqlashga moyil Saqlashga moyil emas
Tovarlar savdosi xar doim ishlab Xizmatlar savdosi odatda ishlab chiqarishga
bogʻliq boʻlmaydi chiqarish bilan bogʻliq
Tovarlar eksporti xorijga qayta olib Xizmatlar eksporti norezidentga, agar kirish
majburiyatisiz tovarlarni boj- u mamlakatning bojxona xududida xona xududidan
olib chiqishni boʻlsa xam koʻrsatishni anglatadi anglatadi
Koʻpgina xizmatlarning sezilmas va koʻrinmasligi tufayli ularning savdosini
ba’zida koʻrinmas (invisible) eksport va import deb atashadi. Tovarlardan farqi
ravishda xizmatlarni ishlab chiqarish ularning eksporti bilan bir shartnoma doirasida
Ilmiybaza.uz
birlashtirilgan boʻladi, sotuvchi va sotib oluvchining bevosita uchrashuvini talab
qiladi. Ammo bu holda koʻpgina istasnolar mavjud. Masalan, ba’zi xizmatlar
seziluvchan (maslahatchining bosib chiqarilgan dokladda yoki disketadagi
kompyuter dasturi), koʻrish imkoniga ega (teatr tomoshasi yoki soch turmagi),
saqlashga moyil (telefon avtootvetchik xizmati) va doimo sotuvchi va xaridorning
toʻgʻridan-toʻgʻri aloqasini talab qilmaydi (banqda debitorlik kartochkasi boʻyicha
avtomat ravishda pul berish). Xalqaro tovarlar savdosi va xizmatlar savdosi bir-biri
bilan chambarchas bogʻliq. Tovarlarni xorijga yetkazib berishda bozorlarni tahlil
qilishdan boshlab tovarlar transportirovkasigacha boʻlgan koʻpgina xizmatlar
koʻrsatiladi. Xalqaro aylanmaga kelib tushuvchi koʻpgina xizmatlar turlari tovarlar
eksporti va importi tarkibiga kiritiladi. Shu bilan birga xizmatlar savdosi an’anaviy
tovarlar savdosiga nisbatan oʻziga xos xususiyatlarga ega. Xalqaro xizmatlar
savdosi tovarlar savdosi bilan solishtirganda quyidagi oʻziga xos xususiyatlarga
ega:
-
chegarada emas balki mamlakat ichida ichki qonunchilikka mos
ravishda tartibga solinadi. Xizmatning chegara bilan kesishgan haqidagi faktning
mavjud yoki mavjud emasligi xizmat eksporti mezoni boʻla olmaydi;
-
xizmatlar saklashga moyil emas, ular bir vaqtda ishlab chiqariladi va
iste’mol qilinadi. Shu tufayli koʻpgina xizmatlar turlari ishlab chiqaruvchilar va
iste’molchilar oʻrtasidagi toʻgʻridan-toʻgʻri shartnomalarga asoslanadi;
-
xizmatlarni ishlab chiqarish va realizatsiyasi moddiy ishlab chiqarish
hamda savdoga qaraganda katta davlat himoyasiga ega. Koʻpgina mamlakatlarda
transport, aloqa, moliyaviy va sugʻurta xizmatlari, ilm-fan, ta’lim, sogʻliqni saqlash
butunlay yoki qisman davlat mulki tarkibida va uning qatiy nazorati ostida boʻladi;
-
xalqaro xizmatlar savdosi tovarlar savdosi bilan chambarchas aloqada
va unga kuchli ta’sir qiladi. Masalan, xizmatlar sohasining katta hajmda texnik
xizmatni, axborot va maslahat xizmatlarini talab qiluvchi ilmtalab tovarlar
savdosiga ta’siri katta;
Ilmiybaza.uz
-
xizmatlarning hamma turi tovarlarga qaraganda savdo predmeti boʻla
olmaydi. Asosan, ichki iste’molga kelib tushuvchi xizmatlar xalqaro xoʻjalik
aylanmasi tarkibiga kiritilmaydi.
Xalqaro
xizmatlarning
guruhlanishi.
Hozirgi
kunda
xizmatlarning
iqtisodiyotda va xalqaro savdodagi oʻrni birinchi navbatda ilmiy texnika inqilobi,
xalqaro iqtisodiy aloqalarning rivojlanishi, koʻpgina jahon mamlakatlarida aholi
daromadlarining va xarid qobiliyatining oshishi natijasida jadal oʻsib bormoqda.
Jahon bozorida savdo qilinuvchi xizmatlar tarkibi turlicha boʻlib, ularning soni 600
dan ortiq. Shu bois ularni tasniflash, ma’lum bir guruhlarga ajratish xalqaro
miqyosda muzokaralar olib borish, xizmat turlari va xizmatlar savdosi toʻsiqlari
haqida ma’lumotlar bazasini yaratish, xalqaro xizmatlar savdosi boʻyicha statistika
xisoboti olib borish kabi masalalarni hal qilishda katta ahamiyat kasb etadi.
Xizmatlar xalqaro ayirboshlash nuqtai nazaridan ikki guruhga ajratiladi:
-
savdo qilinmaydigan xizmatlar - ular ishlab chiqarilgan mamlakatda
iste’mol qilinadi, ya’ni ishlab chiqaruvchi va iste’molta bir mamlakat rezidenti
hisoblanadi, Bunday xizmatlarga kommunal va maishiy xizmatlar kiradi.
-
savdo qilinadigan xizmatlar - ular bir mamlakat rezidenti tomonidan
ishlab chiqariladi va boshqa mamlakat rezidenti tomonidan iste’mol qilinadi. Bu
xizmatlarga turizm, transport, bank xizmatlari va boshqalar kiradi.
Jahon banki guruhi xizmatlarni ishlab chiqarshp omillari nuqtai nazaridan
kuyidagi guruhlarga ajratadi:
-
omilli xizmatlar (fastor serviesэс) - ishlab chiqarish omillari, asosan
kapital va ishchi kuchining xalqaro harakati natijasida paydo boʻluvchi
xizmatlardir.
-
omil boʻlmagan xizmatlar (non–fastor servises ) - ularga transport,
turizm va boshqa nomoliyaviy xizmatlar kiradi. Xizmat koʻrsatish koʻp hollarda
tovarlar savdosi bilan bir vaktda yoxud u yoki bu mamlakatga investitsiyani amalga
oshirish orqali sodir boʻladi. Shuning uchun istemolchilarga xizmatlarni yetkazib
berish uslublariga koʻra xizmatlar quyidagilarga boʻlinadi:
Ilmiybaza.uz
-
investitsiya bilan bogʻliq xizmatlar - bank, mehmonxona va mutaxassis
xizmatlari;
-
bir vaqtning oʻzida investitsiya va savdo bilan bogʻliq xizmatlar —
aloqa, qurilish, kompyuter va axborot xizmatlari, shaxsiy, madaniy va rekreatsiya
xizmatlari.
13.1 ХХ asrning 90-yillarida Urugvay raundi doirasida JST tarkibiga kiruvchi
Xizmatlar savdosi boʻyicha Bosh bitim qabul qilindi. 1991-yilda JST
sekretariata a’zo mamlakatlar yigʻilishidan keyin GATS doirasida
“Boʻlimlar boʻyicha xizmatlar tasniflanishi roʻyxati (GNS/W/120)” ni
ishlab chikdi. Bu roʻyxatda xizmatlar sohasini tartibga soladigan
normativ hujjatlarga muvofiq keluvchi
boʻlimlar va boʻlim ostilar keltirilgan boʻlib, uning yordamida
mamlakatlar normativ xujjatlarni hisobga olgan holda majburiyatlarini
muhokama qilishlari va oʻz zimmalariga olishlari mumkin. Shu tufayli
GNS/W/120 roʻyxati statistik tasniflagich sifatida emas, balki muzokaralar
olib borish uchun ishchi hujjat sifatida qaralishi kerak.
JST tomonidan ishlab chiqilgan GNS/W/120 roʻyxati 12 ta asosiy guruhga
taqsimlangan 160 dan ortiq xizmat turlarini oʻz ichiga oladi:
1. Ish xizmatlari (46).
2. Aloqa xizmatlari (25).
3. Kurilish va injenerlik xizmatlari (5).
4. Distribyutorlik xizmatlari (5).
5. Ta’lim sohasidagi xizmatlar (5).
Ilmiybaza.uz
6. Atrof-muhitni saqlash xizmatlari (4).
7. Moliyaviy xizmatlar (17).
8. Sogʻliqni saqlash va ijtimoiy ta’minot xizmatlari (4).
9. Turizm va sayohat xizmatlari (4).
10.Dam olish, madaniyat va sport sohasi xizmatlari (5).
11.Transport xizmatlari (33).12.Boshqa xizmatlar .
XVF tomonidan Toʻlov balansi boʻyicha qoʻllanmaning 5-nashri ishlab
chiqilgan boʻlib, unda rezident va norezident oʻrtasidagi xizmatlar savdosini
hisobga olish va tasniflash boʻyicha tavsiyalar berilgan. XVF tasnifiga koʻra
xizmatlar 11 ta tarkibiy qismlarga ajratiladi:
1.
Transport xizmatlari.
2.
Sayohatlar.
3.
Aloqa xizmatlari.
4.
Qurilish xizmatlari.
5.
Sugʻurta xizmatlari.
6.
Moliya xizmatlari.
7.
Kompyuter va axborot xizmatlari. 8. Royalti va litsenziya toʻlovlari.
9. Boshqa ish xizmatlari.
10. Shaxsiy, madaniy va rekreatsiya xizmatlari.
11. Hukumat xizmatlari.
Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (IHTT) hamda
Yevrostat tomonidan taklif qilingan koʻshma tasnif XVF tasnifi bilan chambarchas
bogʻliq. U toʻlov balansida aks etadigan xizmatlar savdosi boʻyicha operatsiyalar
uchun XVF tasnifining kengaytirilgan shakli sifatida tariflanishi mumkin. U
rezident va norezident oʻrtasidagi xizmatlar bilan bogʻliq barcha operatsiyalarni
qamrab oladi.
Bu tasnifining asosiy kategoriyalari qurilish xizmatlarini xisobga olishdan
tashqari XVF tasnifining 11 ta asosiy kategoriyalari bilan mos keladi. Qoʻshma
tasnif xorijda va mamlakat ichida qurilish boʻyicha ma’lumotlarni olishni koʻzda
Ilmiybaza.uz
tutadi. Bu ma’lumotlar qurilish xizmatlarini koʻrsatish doirasida olingan tovar va
xizmatlarni oʻz ichiga oladi, XVF tasnifi esa tovar va xizmatlarni xarid qilish
xarajatlarini boshqa ish xizmatlari yoki boshka xizmatlar moddalari boʻyicha
xisobga olishni maslahat beradi. Bu istisnoni xisobga olmaganda qoʻshma tasnif
asosida taqdim qilingan ma’lumotlar XVF talablariga javob beradi.
Qoʻshma
tasnif
GNS/W/120
moddalarini,
ayniqsa,
moliyaviy
va
telekommunikatsiya xizmatlarini xisobga olishda birinchi urinish hisoblanadi
hamda Yevropa Hamjamiyati doirasida yagona xizmatlar bozorini tashkil qilishning
statistika natijalarini, xususan, moliyaviy xizmatlar, telekommunikatsiya va
transport xizmatlari, turizm xizmatlari va audiovizual xizmatlar bilan bogʻliq
koʻrsatmalarni aks ettiradi. BMTning “Xalqaro xizmatlar statistikasi boʻyicha
qoʻllanmasi”da Toʻlov balansida aks etuvchi xizmatlarning kengaytirilgan tasnifi
(TBXKK) tavsiya qilingan boʻlib, u Qoʻshma tasnifning kengaytirilgan varianti
hisoblanadi. TBXKK ga koʻra xizmatlar II ta katta guruhda ajratiladi, bu guruhlar
XVF tasnifi bilan mos keladi. Yuqorida sanab oʻtilgan tasniflar bir qarashda bir-
biriga oʻxshash koʻrinsa ham ular oʻrtasida farqlar mavjud. Birinchidan,
GNS/W/120 tasnifi tarkibiga davlat xizmatlari kiritilmagan. Ikkinchidan,
GNS/W/120 da xizmatlar sifatida koʻriladigan operatsiyalar XVF tasnifida tovarlar
sifatida hisobga olinadi, bu xorijga ta’mirlash uchun yuborilgan koʻpgina
tovarlarning kelgusida qayta ishlash bilan bogʻliq xizmatlariga ta’lluqlidir.
Uchinchidan, XVF tasnifining ba’zi tarkibiy qismlari, ayniqsa, sayohatlar tovarlar
bilan operatsiyalarni oʻz ichiga oladi. Toʻrtinchidan, XVF tasnifiga royalti va
litsenziya toʻlovlari kiritilgan. GNS/W/120 ga esa franchayzing toʻlovlaridan
tashqari bu tarkibiy qism kiritilmagan. GNS/W/120 tarkibiga ulgurji va chakana
savdo shaklidagi distribyutorlik xizmatlari kiritilgan. XVF tasnifi va TBXKK da bu
xizmatlar aniqlanmagan. MSTda ulgurji va chakana savdo korxonalari tovarlarni
sotib olib, qayta ishlash yoki eng kam miqdorda qayta ishlab qayta sotuvchi
subyektlar
sifatida
ta’riflanadi.
Ular
tovar
ishlab
chiqaruvchilarga
va
iste’molchilarga saqlash, namoyishni tashkil qilish va qulay joyga tovarlar
assortimentini yetkazib berish xizmatlarini koʻrsatadilar. Bunday xizmatlar, xorijda
Ilmiybaza.uz
tovarlarni qayta sotish xizmatidan tashkari, XVF tasnifida sanab oʻtilgan xizmatlar
bilan bogʻliq xalqaro operatsiyalar tarkibiga kirmaydi. Transport xizmatlariga bir
mamlakat rezidenti tomonidan boshqa mamlakat rezidenti uchun amalga
oshiriladigan barcha transport xizmat koʻrsatish shakllari kiradi, ular tarkibiga
yoʻlovchilarni tashish. Tovarlarni tashish (fraxt), ijara (charterli tashish), u bilan
bogʻliq yordamchi xizmatlar kiradi. Transport xizmatlari tarkibiga ba’zi oʻzaro
bogʻlangan faoliyatlar kiritilmaydi: tashqi savdo yuklarini sugʻurta qilish (sugʻurta
xizmatlari tarkibiga kiradi); yuk tashuvchi norezidenglar tomonidan xarid
qilinuvchi tovarlar va transport uskunasini ta’mirlash (xizmat sifatida emas, tovar
sifatida hisobga olinadi); temir yoʻllarni, dengiz portlaridagi va aeroportlardagi
qurilmalarni ta’mirlash (qurilish xizmatlari tarkibiga kiritiladi).
TBXKK va XVF tasnifida transport turi va xizmat shakli boʻyicha tasnifni
amalga oshirish tavsiya qilinadi. Agar XVF tasnifi transportning uchta shaklini
ajratishni tavsiya qilsa, TBXKKda transportning quyidagi sakkizta shakli ajratiladi:
dengiz, havo transporti, temir yoʻl, avtomobil yoʻllari, ichki suv transporti, quvur
orqali transportirovka qilish va boshqa yordamchi transport xizmatlari. TBXKKda
XVF tasnifidagi kabi xizmatlar shakllari tasnifi tavsiya qilinadi - yoʻlovchilarni
tashish, yuk tashish va boshqa yordamchi xizmatlar. TBXKKda sayohatlarni
hisobga olishda sayohatlarning oʻzini emas, balki sayohatga chiqqan yoʻlovchilarni
xarid qilgan tovar va xizmatlariga qarab hisobga olishni tavsiya qiladi. XVF
tasnifida sayohatlarni ish bilan bogʻliq va shaxsiy sayohatlarga boʻlish tavsiya
qilinsa, TBXKK bu tarkibiy qismlarni yana tarkibiy qismlarga ajratishni tavsiya
qiladi.
TBXKKda XVF tasnifining aloqa xizmatlari tarkibiy qismini ikkita qismga
boʻlishni tavsiya qiladi:
- pochta va kuryerlik xizmatlari; -
telekommunikatsiya xizmatlari.
TBXKKda XVF tasnifidan farqli ravishda kompyuter va axborot xizmatlari
uch qismga ajratiladi: kompyuter xizmatlari, axborot agentliklari xizmatlari va
axborot berish boʻyicha boshqa xizmatlar. Royalti va litsenziya toʻlovlari.
Ilmiybaza.uz
TBXKKda XVF tasnifidagi ushbu tarkibiy qismni franshiza va oʻxshash huquqlar;
boshqa royalti va litsenziya toʻlovlariga ajratiladi. Franshiza va oʻxshash huquqlar
tarkibiga roʻyxatga olingan tovar belgilaridan foydalanganlik uchun toʻlanadigan
franchayzing yigʻimlari hamda royalti koʻrinishida kelib tushuvchi xalqaro toʻlovlar
va tushumlar kiradi. Boshqa royalti va litsenziya toʻlovlariga qonun asosida
nomoddiy, ishlab chiqarilmagan, nomoliyaviy aktivlardan hamda egalik
hukuqlaridan foydalanganlik uchun xalqaro toʻlovlar va tushumlari kiradi (masalan,
qoʻlyozmalar, kompyuter dasturlari, kinematografiya mahsulotlariva ovoz
yozuvlari).
Bunga aktiv va huquqlarni toʻgʻridan-toʻgʻri sotishdan tushgan toʻlovlar va
tushumlar kirmaydi (XVF tasnifiga koʻra bu operatsiyalar xizmatlar sifatida emas,
balki kapital bilan operatsiyalar xisobiga xisobga olinadi). Shuningdek,
chegaralangan muddat davomida amal qiluvchi audiovizual mahsulotlarni ijaraga
berish huquqi xisobga olinmaydi, u audiovizual va u bilan bogʻliq xizmatlar
tarkibiga kiritiladi.
13.2. Jahon xizmatlar savdosining tarkibi, tartibga solish usullari va
zamonaviy tendensiyalari
Xalqaro xizmatlar savdosinining muhim tomoni shundaki, aksariyat hollarda
xizmatlar bozorida xaridor bilan sotuvchi oʻzaro aloqaga kirishishi zarur boʻladi.
Faqat shu holatdagina xizmatning xalqaro oldi-sotdisi amalga oshadi. Xalqaro
xizmatlar savdosini amalga oshirishning qator usullari mavjud:
1.
Transchegara savdo (sross-border-trade) - sotuvchi va xaridori
chegarani kesib oʻtmaydi, balki faqat xizmat chegarani kesib oʻtadigan vaziyat.
Xizmatlar
savdosining
bu
usuli
xalqaro
savdoda
tovarlar
savdosiga
yaqinlashtirilgan. Masalan, xorijdan telefon yoki faks orqali yuridik maslahat
Ilmiybaza.uz
koʻrsatish yoki xorijiy oʻkuv tashkilotining korrespondektlik oʻquv dasturida
ishtirok etish.
2.
Xorijda iste’mol qilish (sonsumption abroad) — bir mamlakat
iste’molchisi boshqa mamlakat hududida xizmat sotib oladi va iste’mol qiladi. Bu
qolatda tovarlar savdosi bilan solishtirgandagi farq shundaki, xizmatlar va xizmatlar
sotuvchisi chegaradan oʻtmaydi, uni xizmatlar iste’molchisi kesib oʻtadi. Masalan,
oʻqishga yoki davolanishga xorijga ketish.
3.
Xizmat koʻrsatuvchi mamlakatda sotuvchining hozir boʻlishi
(sommercial presense, yoki right of establishment) - xizmat koʻrsatuvchi firma
chegarani kesib oʻtadi va boshqa mamlakat xududida xizmat koʻrsatishni amalga
oshirish uchun vakillik yoki qiz firma ochadi. Xizmatning oʻzi va uning
iste’molchisi bu xolatda chegaradan kesib oʻtmaydi.
4.
Xizmat koʻrsatuvchi jismoniy shaxsning hozir boʻlishi (presense of
natural persons providing servises) - xizmat iste’molchisi joylashgan
mamlakatga chegaradan kesib oʻtuvchi odamlarning bevosita faoliyati bilan
bogʻliq. Masalan, bir mamlakatda oʻz vakilligini ochish uchun xorijiy bank
personali yoki chet ellik arxitektorning xorijdan kelishi. Xalqaro xizmatlar savdosi
xalqaro tovarlar savdosidan mutloq, koʻrsatkichlar boʻyicha ortda qolmoqda.
Ushbu holatning asosiy sabablari kuyidagilardan iborat:
-
xizmatlarning aksariyat qismi mamlakatlar ichki bozorida sotilmoqda;
-
xalqaro xizmatlar savdosining oʻsib borishi texnik ta’minotning
rivojlanishni talab qilmoqda;
-
xalqaro savdoning erkinlashuvi asosan xalqaro tovarlar savdosi
sohasida amalga oshmoqda. GATT/JST faoliyatidagi erkinliklar birinchi oʻrinda
xalqaro tovarlar savdosiga tegishlidir. Ba’zi iqtisodchilarning fikriga koʻra, toʻlov
balansining «xizmatlar» moddasi quyidagi sabablarga muvofiq jahon xizmatlar
savdosining hajmini toʻliq aks ettira olmaydi:
-
koʻpchilik hollarda xizmatlar tovarlar savdosi bilan birga amalga
oshirilganligi bois ularning qiymati tovarlar narxiga qoʻshilib ketadi;
Ilmiybaza.uz
-
ba’zi hollarda xizmatlar qiymatini aniqlash mumkin emas (masalan,
kasalni dorilar yordamida davolash);
-
xorijiy ishchilarning oʻz vatanlariga joʻnatayotgan ish haqlarini pul
oʻtkazmasi shaklida hisoblashning qiyinligi;
-
agar bank va sugʻurta operatsiyalari boʻyicha daromadlar shu
mamlakatda qayta reinvestitsiya qilinsa ular statistik xisobga kiritilmaydi;
-
TMKning firma ichidagi savdo operatsiyalari jarayonida ham
xizmatlar qiymatini aniqlash mumkin emas.
13.2 XX asr ikkinchi yarmi –XX1 asr boshlarida xizmatlar sohasining jadal
su’ratlarda oʻsishi qator omillar bilan belginalandi. Birinchi, bu davrda jahon
iqtisodiyoti barqaror su’ratlarda rivojalandi va aholining turmush darajasi
oʻsdi. Ikkinchidan, rivojlangan mamlakatlar tajribasining koʻrsatishicha,
ishlab chiqarishning tarkibi murakkablashib, bozorlar tovarlar bilan toʻyinib
borgani sari xizmatlarga boʻlgan talab ortib bormoqda. Uchinchidan ma’lum
tovarlar guruhiga yangi iste’mol xususiyatlari qoʻshildi (masalan, internet
bilan ta’minlangan mobil telefonlar) va bu holat xizmatlar sohasining
rivojlanish yoʻnalishlarini belgilaydi.
Jahon xizmatlar bozorining rivojlanish tendensiyalari:
-
fraxt (kira haqi) va boshqa transport xizmatlari ulushining pasayishi
(xalqaro savdoda xomashyo ulushining qisqarishi bilan bogʻliq);
-
xizmatlar
eksportida
safarlar
ulushining
ortishi
(transport
vositalarining takomillashuvi, turizm infrastrukturasining rivojlanishi bilan
bogʻliq);
-
«alohida xususiy xizmatlar» ulushining ortib borishi (moliya, sugʻurta,
auditor, maslahat va boshqa xizmatlar kiradi).
Xizmatlar sohasining rivojlanishi asosida quyidagi omillar yotadi:
Ilmiybaza.uz
-
asosan an’anaviy xizmatlarga ehtiyojlar va talablarning ortishi;
-
xizmatlar savdosini erkinlashtirish;
-
iqtisodiyetning boshqa tarmoqlaridan xizmatlarni mustaqil sohaga
aylantirish;
-
davlat xizmatlarini xususiylashtirish;
-
xizmatlar savdosining tovarlar savdosiga bogʻliqligi .
Xizmatlarga ehtiyojlar va talabning oshishi faqatgina daromadlarning
koʻpayshi va urf-odatlarning oʻzgarishi bilan bogʻliq emas. Aholi tarkibidagi
oʻzgarishlar muhim ahamiyat kasb etdi. Chunki xizmatlar ehtiyojining katta qismini
yoshlar va qariyalar tashkil qiladi. Aholi turmush darajasi sifatini oshirishi maqsadi
joriy daromad darajasini saqlaganda xizmatlar iste’molining oshishiga va
noan’anaviy xizmatlarga iste’molchilar e’tiborining qaratilishiga sabab boʻladi.
Bundan
tashqari,
noan’anaviy
xizmatlar
rivojlanashiga
texnologik
innovatsiyalar yordam beradi. Oʻz navbatida, iste’molchilar tomonidan xizmatlar
sifatiga nisbatan talabchanligining oshishi kompaniyalarda an’anaviy va
noan’anaviy xizmatlar sifatini yaxshilash zaruriyatini keltirib chiqaradi.
Xizmatlar rivojlanishida savdoni erkinlashtirish muhim oʻrin tutadi. 1993-
yilda xalqaro savdo kelishuvlarining Urugvay raundi doirasida xizmatlar savdosi
boʻyicha bosh bitim (GATS –GENERAL Agreement on Trade in Servises)
imzolandi. U 1995-yilda JSTga aylangan 1947-yildagi Tarif va savdo boʻyicha bosh
bitimdan (GATT – General Agreement on Tariffs and Trade) keyin ikkinchi yirik
savdo kelishuvi hisoblanadi. GATS tovarlar savdosida toʻsiqlarni kamaytirishni
koʻzda tutadi. Bu esa xizmatlar eksportyorlari va importyorlari imkoniyatlarini
kengaytiradi va shu soha rivojlanishini ragʻbatlantiradi. GATSda moliyaviy
xizmatlar savdosiga, xususan, sugʻurta, bank faoliyati, brokerlar va molyaviy
bozordagi boshqa vositachilar xizmatlariga valyuta va qimmatli qogʻozlar
savdosiga katta urgʻu beradi.
Xizmatlar savdosini erkinlashtirish ta’minotchilar tomonidan raqobatning
oʻsishiga olib kelib, koʻp tomonlama ta’sirga ega boʻladi. Xizmat yoki tovar
sotuvchisi tomonidan raqobat kurashida koʻshimcha xizmatlarni sotib olgani
Ilmiybaza.uz
hisobiga bu savdo holatini mustahkamlash zaruriyati paydo boʻladi. Bunday
qoʻshimcha xizmatlarga reklama, marketing, sugʻurta, buxgalteriya va konsalting
xizmatlari biznes rejalarini ishlab chiqish, investitsiyalash, kreditlash, axborot
xizmatlari va boshqalar kiradi. Tarmoqdan alohida xizmat turlarining ajralishi
(outsourcing) ixtisoslashishining rivojlanishi bilan bogʻliq tarzda amalga oshadi.
Qimmatli qogʻozlar bozori rivojlanshpi natijasida investitsiya brokerlik
kompaniyalari paydo boʻlishi, ssuda kapitaliga talabning oshishi oqibatda kredit
byurslarining shakillanishi, pensiya fondlarining paydo boʻlishi — bularning
barchasi bank institutlaridan nobank tashkil otlarning ajralib chiqishi toʻgʻrisida
xabar beradi. Xizmatlar sohasi rivojlanishiga, shuningdek, an’anaviy davlat
tarmoqlarini
xususiylashtirish
yordam
beradi.
Xususiylashtirish
ta’siri
erkinlashtirish ta’siri bilan oʻxshash. Nafakat ta’lim, sogʻliqni saqlash,
telekommunikatsiya, aloqa, transport, balki qisman qamoqxonalar va koloniyalarni
ta’minlash kabi sohalar xususiyga aylanadi. Tovarlar savdosining xizmatlar bilan
chambarchas bogʻliqligi tovarlar savdosining oshishi xizmatlar sohasi rivojlanishini
ragʻbatlantirishga olib keladi. Masalan, tovarlar eksport eksport ishlab chiqarishni
kreditlash, eksport tavakkalchiligini sugʻurtalash bilan bogʻliq. Ba’zi tovarlar
sotuvdan keyingi xizmat koʻrsatishni talab qiladi, masalan, avtomobillar savdosi
ixtisoslashgan servis markazlarda xizmat koʻrsatish bilan amalaga oshadi.
Tovarlarning xizmatlarga texnologik qaramligi maxsus uskunani oʻrnatish boʻyina
yoki dastur ta’minotchisi bilan birgalikda kompyuter xarid qilish boʻyicha xizmat
sotib olish zaruriyatini belgilaydi. Bu aloqalar natijasida ishlab chiqarish va tovarlar
savdosining oʻsishi xizmatlar sohasining rivojlanishiga olib keladi. Dastlabki
ma’lumotlarga koʻra, noyabr oyida xizmatlar savdosi hali ham 2019 darajasidan 16
foizga pastroq. COVID-19 infeksiyasining ikkinchi toʻlqini koʻplab mamlakatlarda
blokirovkaning yangi va qat’iy choralarini talab qilganligi sababli, tiklanish
istiqbollari yomonligicha qolmoqda, sayohat va tegishli xizmatlarga nisbatan
cheklangan cheklovlar 2021-yilning birinchi choragiga qadar davom etmoqda.
Ilmiybaza.uz
13.2-rasm. Tovarlar va xizmatlar savdosi (foizda)
Soʻnggi statistik ma’lumotlar, xizmatlar savdosi pandemiya bilan tovar
savdosiga qaraganda ancha ogʻirroq boʻladi degan taxminlarni tasdiqladi, bu
uchinchi chorakda yiliga 5 foizga kamaydi. Sotish mumkin boʻlgan xizmatlarga
boʻlgan harajatlar boshqa joyga yoʻnaltirilishi mumkin, iste’molchilar esa uning
oʻrniga tovarlarga oʻtishlari mumkin. Tovarlardan farqli oʻlaroq, xizmatlarni
zaxiralash mumkin emas, demak, talab yuqori boʻlishiga qaramay, bekor qilingan
reyslar, xorijdagi ta’tillar, restoran taomlari va madaniy/koʻngilochar tadbirlardan
tushadigan daromadlarning koʻp qismi doimiy boʻlib qolishi mumkin. Sayohat eng
katta ta’sir koʻrsatadigan xizmat koʻrsatish sohasi boʻlib qolmoqda, bu 2019-yilning
shu davriga nisbatan dunyo miqyosida 68 foizga kamaydi. 2020-yilning uchinchi
choragida xalqaro sayohatchilarning xarajatlari Lotin Amerikasi va Karib dengizida
88 foizga, Osiyo va Afrikada 80 foizga kamaydi, Shimoliy Amerikada 78%,
Yevropada 55%. Yoz oylarida Evropada sayohat cheklovlarining yumshatilishi
uchinchi chorakda xizmatlar savdosida faqat biroz tiklandi. Qurilish, rekreatsion,
yuridik va moliyaviy xizmatlar kabi "boshqa xizmatlar" savdosi bir xil boʻlmagan
koʻrsatkichlarni takrorladi: aksariyat kichik tarmoqlar shartnoma tuzdi, kompyuter
xizmatlari esa istisno boʻlib qoldi. Pandemiya sababli koʻplab mamlakatlarda
Ilmiybaza.uz
qurilish loyihalari kechiktirildi, global qurilish eksporti oʻtgan yilga nisbatan 16%
ga kamaydi, chunki bir qator Osiyo eksportchilari keskin pasayishni koʻrdilar.
Audio-vizual, badiiy va koʻngilochar xizmatlar, shuningdek, ikki raqamli
pasayishni (-14%), AQSH eksporti esa 24% ga kamaygan va Buyuk Britaniyaning
deyarli yarmiga (-45%) qisqartirgan. Yuridik, menejment, buxgalteriya va reklama
xizmatlari yiliga 1% yuqori darajadagi tiklanishga erishdi.
13.3-rasm. Xizmatlar sohasi dinamikasi.
Moliyaviy xizmatlar global miqyosda 2 foizga oʻsdi, turli mintaqalardagi
eksportchilar ijobiy oʻsishni qayd etdi. Bunga Yevropa Ittifoqi kiradi, uning
moliyaviy xizmatlari eksporti oʻtgan yilga nisbatan 4 foizga oshgan. Kompyuter
xizmatlari, platformalar va virtual ish joylariga boʻlgan global talabning ortishi
hisobiga uchinchi chorakda 9 foizga oʻsib borgan eng dinamik sektor boʻlib qoldi.
Ilmiybaza.uz
13.4-rasm. Boshqa xizmatlar savdosi.
Dastlabki hisob-kitoblarga koʻra, jahon xizmatlari savdosining uchdan ikki
qismidan koʻprogʻiga ega boʻlgan 39 ta iqtisodiyot ma’lumotlariga asoslanib, global
xizmatlar savdosi oʻtgan yilga nisbatan 16 foizga pasayib, depressiyani saqlab
qoldi. Bu oʻtgan yilga nisbatan xizmatlar savdosi 18 foizga pasaygan oktyabr
oyidan boshlab biroz yaxshilanishni anglatadi.
Noyabr oyida xizmatlar eksporti Qoʻshma Shtatlarda 24 foizga, Buyuk
Britaniyada 15 foizga (ikkalasi ham mavsumiy tuzatish asosida), Yevropaning
koʻplab mamlakatlarida esa 20 foizdan kamaydi. Iqtisodiyoti turizmga juda bogʻliq
boʻlgan Uganda, xizmatlar eksportidan tushadigan daromad pandemiya darajasiga
nisbatan 57 foizga kamaydi. Xitoyning xizmatlar eksporti ham sustlashdi (-1%), bu
oktyabr oyidagi koʻrsatkichlarini aks ettirdi. Moliyaviy xizmatlar va kompyuter
xizmatlari mos ravishda Lyuksemburg va Pokiston eksportining oʻsishini
ta’minladi.
Ilmiybaza.uz
13.5-rasm. Xizmatlarning eksporti va importi.
Rivojlangan mamlakatlarning xalqaro bozorlarda yetkazib beruvchilar
sifatida nisbiy ahamiyati pasaymoqda. Shunga qaramay, ular tovarlarni eksport
qilish qiymatining yarmidan koʻpini va xizmatlar eksportining taxminan uchdan
ikki qismini tashkil etadi. 2019-yilda rivojlangan mamlakatlarning tovarlari eksporti
deyarli 10,5 trillion AQSH dollarini tashkil etdi, xizmatlar eksporti esa taxminan
4,1
trillion
AQSH
dollarini
tashkil
etdi.
2019-yilda
rivojlanayotgan
mamlakatlarning eksporti tovarlarga nisbatan qariyb 8,5 trillion AQSH dollarini va
xizmatlarga nisbatan taxminan 2 trillion AQSH dollarini tashkil etdi. Ulardan
BRISS taxminan uchdan bir qismini, 3,5 trillion AQSH dollarlik tovarlarni va 600
milliard AQSH dollariga yaqin xizmatlarni eksport qildi. Soʻnggi oʻn yil ichida
ushbu mamlakatlarning eksporti va importining oʻsishi kuzatilgan boʻlsa-da, eng
kam rivojlangan mamlakatlarning jahon savdosiga qoʻshgan hissasi kichik boʻlib
qolmoqda.
Ilmiybaza.uz
13.3. Jahon xizmatlar savdosining oʻzgarishi. Xalqaro
transport va turizm xizmatlari
Turli xizmat shakllari xalqaro savdoga turli darajada jalb qilinganligi bilan
tavsiflanadi. Xizmatlarga moliyaviy kredit faoliyati xdm tegishli boʻlib, u kapitallar
mujassamlashuvi qoʻshilib ketishi va yirik bank markazlari shakillanishida oʻz
aksini topadi. Ba’zi iqgisodchilar fikricha, iqtisodiyotning globallashuv jarayoni
ilmiytexnik taraqqiyotning rivojlanishiga ishlab chiqarishning ixtisoslashuvi va
kooperatsiyasiga transchegara moliyaviy operatsiyalarning kengayishi asoslanadi.
Ushbu operatsiyalar ta’siri ostida ichki va jahon moliyaviy bozorlari oʻrtasida
toʻsiqlar sekin-asta olib tashlanadi.
13.3 Xalqaro xizmatlar savdosining geografik tarkibi keskin oʻzgarib
bormoqda. Xalqaro xizmatlar savdosi, birinchi nav- batda,
rivojlanayotgan mamlakatlar oʻrtasida amalga oshmoqda. Ammo
yangi industrial va boshqa rivojlanayotgan mamla- katlarning xalqaro
xizmatlar savdosidagi ulushining pasayishiga olib kelmoqda.
Xalqaro transport xizmatlari deyilganda bir mamlakat rezidentining ikkinchi
mamlakat rezidentiga barcha turdagi transport vositalari boʻyicha koʻrsatadigan
xizmatlari tushuniladi. Tahliliy maqsadlar yoʻlida transportning dengiz (asosan,
tashqi savdo yuklarini tashishda), xavo (asosan yuklar va odamlarni mamlakatlararo
tashishda) va boshqa turlari ajratiladi.
Transport xarajatlarining xalqaro savdoga ta’siri kuyidagicha:
-
Transport xarajatlari mamlakatning savdo sharoitining yomonlashuvi,
ixtisoslashuv darajasi va tashqi savdo hajmining qisqarishga olib keladi.
Ilmiybaza.uz
-
Transport xarajatlari Xeksher-Olin-Samuelson teoremasiga muvofiq
ishlab chiqarish omillari bahosining mamlakatlararo barqarorlashuviga toʻsqinlik
qiladi.
13.2-jadval.
Iqtisodiyot guruhlari boʻyicha xizmatlar savdosi.4.
Iqtisodiyot
guruhlari
Eksport
Import
qiymati
Dunyo
boʻyicha
ulushi
Yillik
oʻsishqiy
mati
qiymati
Dunyo
boʻyicha
ulush
Yillik
oʻsish
qiymati
(mlrd.$)
(foiz)
(foiz) (mlrd.$)
(foiz)
(foiz)
2014 2019 2019
2019
2014 2019 2019 2019
Dunyo
5245 6
144
100.0
1.9
5 141 5826 100.0 2.1
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar
1512
1
833
29.8
2.5
1 949 2108 36.2
-1.8
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar:
Afrika
106 122
2.0
2.3
187
182
3.1
2.7
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar:
Amerika
179 198
3.2
1.0
241
220
3.8
-4.0
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar:
1227
1
513
24.6
2.7
1 521 1706 29.3
-2.0
Ilmiybaza.uz
Osiyo va
Okeaniya
Oʻsish
iqtisodiyoti
127 137
2.2
1.5
187
172
3.0
5.3
Rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar
3606
4
174
67.9
1.7
3 005 3546 60.9
4.4
Xitoyni xisobga
olmaganda
rivojlanayotgan
iqtisodi-
yotlar
1293
1
550
25.2
2.1
1 516 1607 27.6
-0.9
Kam rivojlangan
mamlakatlarni
xisobga
olmaganda
rivojlanayotgan
iqtisodiyotlar
1473
1
784
29.0
2.3
1 863 2038 35.0
-1.6
Kam rivojlangan
mamlakatlar
39
49
0.8
8.7
86
70
1.2
-7.1
Rivojlanayotgan
davlatlar
40
45
0.7
1.6
70
71
1.2
-0.7
SIDS
(UNCTAD)
21
26
0.4
3.8
15
15
0.3
-2.3
HIPCs (IMF)
31
41
0.7
4.8
58
60
1.0
-3.0
BRICS
499 609
9.9
2.8
787
863 14.8
-2.3
Ilmiybaza.uz
G20
4123 4
804
78.2
2.2
3 923 4526 77.7
2.6
4
-
Transport xarajatlari xududiy mehnat taqsimotiga – korxonalar va
tarmokdarni xududiy joylashtirishga ijobiy ta’sir koʻrsatadi.
-
Transport xarajatlarining oʻzaro savdoga kirishayotgan mamlakatlar
oʻrtasida taqsimlanishi talab va taklif elastikligiga bogʻliq; importyor mamlakatda
talab elastikligi qanchalik kam boʻlsa, transport xarajatlari shuncha yuqori boʻladi;
eksportyor mamlakatda taklif elastikligi qanchalik kam boʻlsa, transport xarajatlari
shuncha yuqori boʻladi. Xalqaro iqtisodiy munosabatlarning oʻziga xos shakllaridan
biri xalqaro safarlar hisoblanadi va ular milliy schetlar tizimida turizm deb ataladi.
Ularning oʻziga xosligi shundaki, iste’molchi xorijga, xizmat koʻrsatuvchiga qarab
harakatlanadi va norezident sifatida tovarlar (xizmatlar) sotib oladi.
Xalqaro safarlar — sayoxatchilar tomonidan xorijda sotib olinadigan
tovarlar va xizmatlar yigʻindisi (sayohatchi xorijda bir yildan kam muddatda boʻlsa
va norezident hisoblansa).
Sayohatchi - oʻzi rezident hisoblanmaydigan mamlakatda bir yildan kam
muddatda boʻlgan, boshqa mamlakatning davlat tashkiloti xizmatchisi yoki oila
a’zosi boʻlmagan va rezident uchun yollanib ishlamayotganlar kiradi.
Xalqaro iqtisodiy munosabatlarda sayohatchi borgan mamlakatida 24 soatdan
ortiq vaqt boʻlsa turist hisoblanadi.
13.3-
jadval
Xalqaro safarlarning guruhlanishi.
Oʻz ichiga oladi Oʻz ichiga olmaydi
Xizmat Xizmat boʻyicha xorijda boʻlgan sayo- Sayohatchi tomonidan safarlari
hatchi tomonidan amalga oshiriladigan joʻnatayotgan tashkilot shaxsiy xarajatlar:
Ilmiybaza.uz
kema va samolyot nomidan va hisobidan ekipajlari, hukumat organlari,xalqaro
amalga oshirilgan
tashkilotlar,xususiy firmalarning xizmat- xarajatlar chilari,mavsumiy
ishchilar
Shaxsiy Shaxsiy ishlar buyicha (turizm) xorijda Sayohatchnlarni xorijga safarlar
boʻlgan sayohatchi tomonidan amalga va orkaga tashish oshiriladigan barcha
xarajatlar: dam (mazkur xizmatlar xalolish, sport bilan shugʻullanish, qarin- qaro
yoʻlovchi transpordoshlarinikiga borish, oʻqish, davolanish, ti xizmatlariga kiradi)
diniy ehtiyojlarini qondirish.
Agar ular xorijda 24 soatdan kam boʻlishsa ekskursant xisoblanishadi.
Ekskursantlar Yevropaning kichik mamlakatlari statistikasida sayohatchilarning
alohida kategoriyasi sifatida ajratib koʻrsatiladi. Chunki, koʻplab xorijliklar bu
mamlakatlarga yarim kun yoki bir kunga kelib ketishadi.
Sayohatlar xalqaro xizmatlar savdosida muhim oʻrin tutadi. Turizm transport,
mehmonxona xoʻjaligi, koʻngil ochar sanoat, sport, reklama, umumiy ovqatlanishni
qamrab oluvchi butun bir tarmoqlar majmuasiga aylandi.
Aholi daromadlarining oshshi, transport vositalari va mexmonxona
xoʻjaligining takomillashuvi, havo transporti orqali tashishning arzonlashishi,
valyuta olib chiqish cheklovlarining zaiflashishi va chegarada rasmiylashtirishning
soddalashishi natijasida turizmning xalqaro xizmatlar eksportidagi ulushi ortib
bordi.
13.3 Xalqaro turizm natijasida ishlab chiqarilgan eksport 2018 yilda 1,7
trillion AQSH dollarini tashkil etdi, bu oʻtgan yilga nisbatan real
qiymatda 4 foizga oshdi ,deb xabar beradi Jahon sayyohlik tashkiloti
(UNWTO)ning yangi hisobotida. Ketma-ket yettinchi yil davomida
turizm eksporti Tovar eksportiga nisbatan tezroq oʻsdi (+3%), bu
odatda barqaror iqtisodiy sharoitda xalqaro sayohatlarga boʻlgan
talabni aks ettiradi.
Ilmiybaza.uz
Olti yillik barqaror oʻsishdan soʻng turizm dunyoning eng muhim iqtisodiy
tarmoqlaridan biri boʻlib qolmoqda. Bu oʻsib borayotgan xizmatlar iqtisodiyotining
asosiy qismidir, daromad va valyuta olish, ish oʻrinlarini yaratish, mintaqalarni
rivojlantirishni ragʻbatlantirish va mahalliy jamoalarni qoʻllab-quvvatlash imkonini
beradi. Turizm eksporti iqtisodiy jihatdan ahamiyatlidir va boshqa eksport
sohalariga
nisbatan
ichki
iqtisodiyotga
katta
ta’sir
koʻrsatadi.
ОESD
mamlakatlaridagi xalqaro sayyohlarning har 1 AQSH dollari xarajatlari oʻrtacha 89
tsent ichki qoʻshilgan qiymat hosil qiladi, umumiy eksport uchun esa 81 sentni
tashkil qiladi. Jahon miqyosida turizm uzoq muddatli oʻsish prognozlaridan
oldinroq davom etmoqda va 2019-yilda 1,5 milliardlik xalqaro sayyohlik tashrifi
qayd etildi. ОESD mamlakatlariga turizmning oʻsishi soʻnggi yillardagi kuchli
oʻsish davridan keyin 2014-yildan beri jahon oʻrtacha koʻrsatkichidan oshib ketdi.
ОЕSD mamlakatlari dunyodagi eng yaxshi sayyohlik yoʻnalishlariga kiradi va
global tashriflar (56,9%) va sayohat tushumlari (61,1%) ning yarmidan koʻpini
tashkil qiladi. Xalqaro turizmning afzalliklaridan tashqari, ОESD davlatlarining
aksariyatida ichki turizm ushbu sektorning tayanchidir, oʻrtacha hisobda turistlar
xarajatlarining 75 foizini oʻz zimmalariga olishadi.
39 , 9
,
26 6
0
,
26
2
22 ,
21 , 8
21 , 5
,
12 5
12 , 2
0
5
10
15
20
25
30
35
40
45
Италия
Канада
АҚШ
Франция
Япония
OECD
Германия
Буюк
Британия
Ряд1