XAYOL VA UNING ASOSIY TURLARI (Xayol jarayonlari haqida tushuncha, Xayol jarayonining fiziologik asoslari, Xayoliy obrazlar yasash usullari)

Yuklangan vaqt

2024-05-06

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

680,8 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
XAYOL VA UNING ASOSIY TURLARI 
 
 
Reja. 
1. Xayol bilish jarayoni sifatida. 
2.  Xayol jarayonlari haqida tushuncha. 
3. Xayol jarayonining fiziologik asoslari. 
4. Xayoliy obrazlar yasash usullari. 
 
Tayanch iboralar 
Xayol, aktiv xayol, passiv xayol, ijodiy xayol, xayol mexanizmlari, 
agglyutinatsiya, giperbolizatsiya, sxemalashtirish, tipiklashtirish. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz XAYOL VA UNING ASOSIY TURLARI Reja. 1. Xayol bilish jarayoni sifatida. 2. Xayol jarayonlari haqida tushuncha. 3. Xayol jarayonining fiziologik asoslari. 4. Xayoliy obrazlar yasash usullari. Tayanch iboralar Xayol, aktiv xayol, passiv xayol, ijodiy xayol, xayol mexanizmlari, agglyutinatsiya, giperbolizatsiya, sxemalashtirish, tipiklashtirish.
Ilmiybaza.uz 
 
Xayol yoki fantaziya, tafakkur kabi, yuksak bilish jarayonlari qatoriga kirib, 
kishining O’ziga xos insoniy xarakterga ega bO’lgan faoliyatlarida namoyon 
bO’ladi.  
 
Muammo. Xayol va inson faoliyatining qanday boliqligi bor? 
 
Yodda tuting! Mehnatning tayyor natijasini xayolga keltirmay turib, ishga 
kirishib bO’lmaydi. Fantaziya yordami bilan kutilayotgan natijani tasavvur qilish - 
inson mehnatining hayvonlar instinktiv faoliyatidan tub farqidir. Istalgan mehnat 
jarayoni zarur tarzda xayolni O’z ichiga qamrab oladi. Xayol badiiy, konstruktorlik, 
ilmiy adabiy, muzikaviy va umuman ijodiy faoliyatning zarur tomoni sifatida 
namoyon bO’ladi. Qisqa qilib aytganda, qO’lda oddiy bir stol yasash uchun opera 
ariyasi yoki biror qissa yozishga qaraganda oz xayol talab qilinmaydi, stolning 
qanday shaklda bO’lishini, uning balandligini, kengligini, oyoqlari qanday 
maxkamlanishini, ovqatlanish stoli, laboratoriya stoli yoki yozish stoli sifatida 
O’zining belgilangan xizmatiga qanchalik javob berishini oldindan tasavvur qilish 
lozim. Bir sO’z bilan aytganda, ishni boshlashdan oldin bu stolni tayyor holda kO’ra 
bilish talab qilinadi. 
Xayol inson ijodiy faoliyatining zarur elementi bO’lib, mehnatning oxirgi va 
oraliq mahsulotlarida O’z ifodasini topadi, shuningdek Munozarali vaziyat noaniqlik 
kO’rsatgan xollarda hulq-atvor programmasini tuzishni tahminlaydi. Shuning bilan 
birga xayol aktiv faoliyatni programmalashti-ruvchi emas, balki uning O’rnini 
almashtiruvchi timsollar hosil qilish vositasi sifatida yuzaga chiqadi. 
 
 
Munozarali savol. Xayolning qanday vazifalari mavjud? 
 
Ehtibor bering! Xayolning psixik jarayon sifatidagi birinchi va muhim 
vazifasi shundan iboratki, u mehnatni boshlamasdan oldin uning natijasini tasavvur 
qilish imkoniyatini beradi. Xayol mehnatning faqat sO’nggi natijasinigina emas 
Ilmiybaza.uz Xayol yoki fantaziya, tafakkur kabi, yuksak bilish jarayonlari qatoriga kirib, kishining O’ziga xos insoniy xarakterga ega bO’lgan faoliyatlarida namoyon bO’ladi. Muammo. Xayol va inson faoliyatining qanday boliqligi bor? Yodda tuting! Mehnatning tayyor natijasini xayolga keltirmay turib, ishga kirishib bO’lmaydi. Fantaziya yordami bilan kutilayotgan natijani tasavvur qilish - inson mehnatining hayvonlar instinktiv faoliyatidan tub farqidir. Istalgan mehnat jarayoni zarur tarzda xayolni O’z ichiga qamrab oladi. Xayol badiiy, konstruktorlik, ilmiy adabiy, muzikaviy va umuman ijodiy faoliyatning zarur tomoni sifatida namoyon bO’ladi. Qisqa qilib aytganda, qO’lda oddiy bir stol yasash uchun opera ariyasi yoki biror qissa yozishga qaraganda oz xayol talab qilinmaydi, stolning qanday shaklda bO’lishini, uning balandligini, kengligini, oyoqlari qanday maxkamlanishini, ovqatlanish stoli, laboratoriya stoli yoki yozish stoli sifatida O’zining belgilangan xizmatiga qanchalik javob berishini oldindan tasavvur qilish lozim. Bir sO’z bilan aytganda, ishni boshlashdan oldin bu stolni tayyor holda kO’ra bilish talab qilinadi. Xayol inson ijodiy faoliyatining zarur elementi bO’lib, mehnatning oxirgi va oraliq mahsulotlarida O’z ifodasini topadi, shuningdek Munozarali vaziyat noaniqlik kO’rsatgan xollarda hulq-atvor programmasini tuzishni tahminlaydi. Shuning bilan birga xayol aktiv faoliyatni programmalashti-ruvchi emas, balki uning O’rnini almashtiruvchi timsollar hosil qilish vositasi sifatida yuzaga chiqadi. Munozarali savol. Xayolning qanday vazifalari mavjud? Ehtibor bering! Xayolning psixik jarayon sifatidagi birinchi va muhim vazifasi shundan iboratki, u mehnatni boshlamasdan oldin uning natijasini tasavvur qilish imkoniyatini beradi. Xayol mehnatning faqat sO’nggi natijasinigina emas
Ilmiybaza.uz 
 
(masalan, bitkazilgan tayyor mahsulot sifatidagi stol), balki mehnatning oraliq 
mahsulotlarini (mazkur holda stolni yasab bitkazish uchun tayyorlanadigan 
detallarni ham) tasavvur qilish imkoniyatini beradi. Binobarin, xayol odamga 
faoliyat jarayonida mehnat mahsulotlarining oxirgi yoki oraliq psixik modellarini 
hosil qilish yO’li bilan yO’l-yO’riq kO’rsatadi. Bu esa mehnat mahsulotlarini 
narsalar sifatida gavdalantirishga yordam beradi.                                              
 
Muammo. Xayolning tafakkur bilan qanday boliqligi bor?  
 
Diqqat qiling!  
Xayol tafakkur bilan maxkam bolangandir. Xayol ham 
tafakkur singari, kelajakni oldindan kO’rish imkoniyatini beradi. Tafakkur bilan 
xayol O’rtasidagi umumiylik hamda ular O’rtasidagi farqlar nimalardan iborat? 
Xayol tafakkur singari, Munozarali vaziyatda, yahni masala yechishning yangi 
usullarini qidirib topishda yuzaga keladi. Tafakkur singari xayol shaxsning 
ehtiyojlariga asoslanadi. Ehtiyojlarni qondirishning real jarayonidan oldin 
ehtiyojlarni qondirishning soxta, xayoliy jarayoni sodir bO’ladi, yahni bu 
ehtiyojlarning qondirilishi mumkin bO’lgan vaziyatni jonli, yorqin tasavvur 
jarayonlarida amalga oshiriladigan namoyonlikni oldindan aks ettirish yorqin 
tasavvurlar tarzida va konkret-obraz shaklida sodir bO’ladi. Shuning bilan bir paytda 
tafakkur jarayonlarida oldindan aks ettirish olamni umumlashtirib, vositali tarzda 
bilish imkonini beruvchi tushunchalar bilan ishlashda sodir bO’ladi.                       
Shunday qilib, faoliyat boshlanadigan Munozarali vaziyatda  shu faoliyatning 
natijalarini ong bilan kO’ra bilishning ikkita sistemsi tashkil qilingan obrazlar 
(tasavvurlar) sistemasi va tashkil qilingan tushunchalar sistemasi bordir. Obrazlarni 
tanlash imkoniyati xayolning asosida, tushunchalarni yangicha 
qO’shib 
uygunlashtirish esa tafakkurning asosida bO’ladi. KO’pincha mana shunday ish 
birdaniga «ikki qavat» da amalga oshadi, chunki obrazlar va tushunchalar sistemasi 
O’zaro maxkam boliqdir. Masalan, harakat usuli harakatning qanday amalga 
oshirilishi haqidagi yorqin tasavvurlar bilan| organik ravishda qO’shilib ketgan 
mantiqiy muxokama yuritish orqali amalga oshiriladi. 
Ilmiybaza.uz (masalan, bitkazilgan tayyor mahsulot sifatidagi stol), balki mehnatning oraliq mahsulotlarini (mazkur holda stolni yasab bitkazish uchun tayyorlanadigan detallarni ham) tasavvur qilish imkoniyatini beradi. Binobarin, xayol odamga faoliyat jarayonida mehnat mahsulotlarining oxirgi yoki oraliq psixik modellarini hosil qilish yO’li bilan yO’l-yO’riq kO’rsatadi. Bu esa mehnat mahsulotlarini narsalar sifatida gavdalantirishga yordam beradi. Muammo. Xayolning tafakkur bilan qanday boliqligi bor? Diqqat qiling! Xayol tafakkur bilan maxkam bolangandir. Xayol ham tafakkur singari, kelajakni oldindan kO’rish imkoniyatini beradi. Tafakkur bilan xayol O’rtasidagi umumiylik hamda ular O’rtasidagi farqlar nimalardan iborat? Xayol tafakkur singari, Munozarali vaziyatda, yahni masala yechishning yangi usullarini qidirib topishda yuzaga keladi. Tafakkur singari xayol shaxsning ehtiyojlariga asoslanadi. Ehtiyojlarni qondirishning real jarayonidan oldin ehtiyojlarni qondirishning soxta, xayoliy jarayoni sodir bO’ladi, yahni bu ehtiyojlarning qondirilishi mumkin bO’lgan vaziyatni jonli, yorqin tasavvur jarayonlarida amalga oshiriladigan namoyonlikni oldindan aks ettirish yorqin tasavvurlar tarzida va konkret-obraz shaklida sodir bO’ladi. Shuning bilan bir paytda tafakkur jarayonlarida oldindan aks ettirish olamni umumlashtirib, vositali tarzda bilish imkonini beruvchi tushunchalar bilan ishlashda sodir bO’ladi. Shunday qilib, faoliyat boshlanadigan Munozarali vaziyatda shu faoliyatning natijalarini ong bilan kO’ra bilishning ikkita sistemsi tashkil qilingan obrazlar (tasavvurlar) sistemasi va tashkil qilingan tushunchalar sistemasi bordir. Obrazlarni tanlash imkoniyati xayolning asosida, tushunchalarni yangicha qO’shib uygunlashtirish esa tafakkurning asosida bO’ladi. KO’pincha mana shunday ish birdaniga «ikki qavat» da amalga oshadi, chunki obrazlar va tushunchalar sistemasi O’zaro maxkam boliqdir. Masalan, harakat usuli harakatning qanday amalga oshirilishi haqidagi yorqin tasavvurlar bilan| organik ravishda qO’shilib ketgan mantiqiy muxokama yuritish orqali amalga oshiriladi.
Ilmiybaza.uz 
 
Tafakkur va xayolning O’xshash hamda farqlanuvchi tomonlarini qarab 
chiqar ekanmiz, muammoli vaziyat oz yoki kO’p noaniqlik bilan xarakterlanishi 
mumkinligini kO’rsatib O’tish  lozim. Masalaning dastlabki mahlumotlari, aniq 
bO’lsa, masalani yechish yO’lining mohiyati tafakkur qonunlariga kO’proq tobe 
bO’ladi. Agar muammoli vaziyat kO’p jihatdan O’zining noaniqligi bilan ajralib 
tursa, dastlabki  mahlumotlarni aniq tahlil qilish juda qiyin bO’lsa, bunday holda 
xayol mexanizmlari ishga tushadi. Masalan, dastlabki mahlumotlarning birmuncha 
noaniqligi yozuvchining ishiga tahsir qiladi. Adabiy ijodda fantaziyaning roli shu 
qadar kattaligi bejiz emas. Yozuvchi xayolida O’z qahramonlarining taqdirlarini 
kuzatadi. Yozuvchiga konstruktor yoki injenerlarga qaraganda nihoyat darajada 
katta noaniqlik bilan ish olib borishga tO’ri keladi, chunki inson psixikasi va xatti-
harakatlarining qonuniyatlari fizika qonuniyatlariga qaraganda kO’p jihatdan 
murakkab hamda ancha kamroq mahlumdir. 
Muammoli vaziyat xarakterlanadigan turli sharoitlarga boliq ravishda aynan 
bir masalaning O’zi ham xayolning yordami bilan, ham qathiy tafakkur bilan 
yechilishi mumkin. Vaziyatning noaniqligi nihoyatda katta bO’lganda, yahni bilish 
shu darajaga kelganda xayol ishlay boshlaydi, deb xulosa chiqarishga asos bordir. 
Vaziyat qanchalik odatdagidek, aniq va mahlum bO’lsa, fantaziya uchun shunchalik 
kam O’rin qoldiradi. O’z-O’zidan kO’rinib turibdiki, asosiy qonunlari mahlum 
bO’lgan soxadagi hodisalar uchun xayoldan foydalanishga hech qanday xojat 
yO’qdir. Biroq vaziyat haqida juda taxminiy mahlumot bO’lsa, aksincha, tafakkur 
yordami bilan javob topish qiyin bO’ladi. Bu yerda fantaziya O’z O’rnini egallaydi. 
Xayolning qimmati shundan iboratki, u hatto tafakkur uchun kerak bO’lgan 
zarur bilimlar bO’lmagan joyda ham biror qarorga kelish hamda muammoli 
vaziyatdan 
chiqish 
imkonini 
beradi. 
Fantaziya 
tafakkurning 
qandaydir 
bosqichlaridan «sakrab O’tish» va har holda sO’nggi natijani tasavvur qilish 
imkonini beradi. Ammo muammoni yechish yO’lining kuchsiz tomoni ham xuddi 
mana shundadir. Masala yechishning fantaziya tomonidan belgilangan yO’li 
kO’pincha yetarli darajada aniq va qathiy bO’lmaydi. Biroq, muhitda yetarli 
bO’lmagan mahlumotlar bilan yashash va harakat qilish zarurati kishida xayol 
Ilmiybaza.uz Tafakkur va xayolning O’xshash hamda farqlanuvchi tomonlarini qarab chiqar ekanmiz, muammoli vaziyat oz yoki kO’p noaniqlik bilan xarakterlanishi mumkinligini kO’rsatib O’tish lozim. Masalaning dastlabki mahlumotlari, aniq bO’lsa, masalani yechish yO’lining mohiyati tafakkur qonunlariga kO’proq tobe bO’ladi. Agar muammoli vaziyat kO’p jihatdan O’zining noaniqligi bilan ajralib tursa, dastlabki mahlumotlarni aniq tahlil qilish juda qiyin bO’lsa, bunday holda xayol mexanizmlari ishga tushadi. Masalan, dastlabki mahlumotlarning birmuncha noaniqligi yozuvchining ishiga tahsir qiladi. Adabiy ijodda fantaziyaning roli shu qadar kattaligi bejiz emas. Yozuvchi xayolida O’z qahramonlarining taqdirlarini kuzatadi. Yozuvchiga konstruktor yoki injenerlarga qaraganda nihoyat darajada katta noaniqlik bilan ish olib borishga tO’ri keladi, chunki inson psixikasi va xatti- harakatlarining qonuniyatlari fizika qonuniyatlariga qaraganda kO’p jihatdan murakkab hamda ancha kamroq mahlumdir. Muammoli vaziyat xarakterlanadigan turli sharoitlarga boliq ravishda aynan bir masalaning O’zi ham xayolning yordami bilan, ham qathiy tafakkur bilan yechilishi mumkin. Vaziyatning noaniqligi nihoyatda katta bO’lganda, yahni bilish shu darajaga kelganda xayol ishlay boshlaydi, deb xulosa chiqarishga asos bordir. Vaziyat qanchalik odatdagidek, aniq va mahlum bO’lsa, fantaziya uchun shunchalik kam O’rin qoldiradi. O’z-O’zidan kO’rinib turibdiki, asosiy qonunlari mahlum bO’lgan soxadagi hodisalar uchun xayoldan foydalanishga hech qanday xojat yO’qdir. Biroq vaziyat haqida juda taxminiy mahlumot bO’lsa, aksincha, tafakkur yordami bilan javob topish qiyin bO’ladi. Bu yerda fantaziya O’z O’rnini egallaydi. Xayolning qimmati shundan iboratki, u hatto tafakkur uchun kerak bO’lgan zarur bilimlar bO’lmagan joyda ham biror qarorga kelish hamda muammoli vaziyatdan chiqish imkonini beradi. Fantaziya tafakkurning qandaydir bosqichlaridan «sakrab O’tish» va har holda sO’nggi natijani tasavvur qilish imkonini beradi. Ammo muammoni yechish yO’lining kuchsiz tomoni ham xuddi mana shundadir. Masala yechishning fantaziya tomonidan belgilangan yO’li kO’pincha yetarli darajada aniq va qathiy bO’lmaydi. Biroq, muhitda yetarli bO’lmagan mahlumotlar bilan yashash va harakat qilish zarurati kishida xayol
Ilmiybaza.uz 
 
appartining paydo bO’lishiga olib keldi. Vaholanki, atrofimizni O’rab olgan olamda 
O’rganilmagan soxalar hamisha qolar ekan, bu xayol apparati hamma vaqt foydali 
bO’ladi. 
 
Munozarali savol. Xayolning aktivligi va faolligi  
nima bilan xarakterlanadi? 
 
Yodda tuting! Xayol O’zining aktivligi va faolligi bilan xarakterlanadi. 
Shuning bilan birga xayol apparati faqat atrofdagi olamni O’zgartirishga qaratilgan 
shaxs ijodiy faoliyatining sharti sifatida foydalanilishi mumkin va foydalaniladi. 
Ayrim hollarda xayol faoliyatning O’rnida, uning sunhiy aralashmasi sifatida 
harakat qilishi mumkin. Mana shu hollarda odam O’ziga xal qilib bO’lmaydigandek 
kO’rinadigan masalalardan, turmushning oir sharoitlaridan, O’z xatolarining 
tarkibidan va shu kabilardan yashirinish uchun real tasavvurlardan uzoq bO’lgan 
fantastika olamiga vaqtincha kirib ketadi.  
 
Muammo. Xayolning qanday turlari mavjud? 
 
Yodda tuting! Fantaziyaning hayotda gavdalanmaydigan obrazlarni 
yaratishi, amalga oshmaydigan va kO’pincha amalga oshirib bO’lmaydigan ish-
harakat programmalarini belgilashi, passiv xayol deb ataladi. Kishi passiv xayolni 
oldindan O’ylab yuzaga keltirishi mumkin: JO’rttaga yuzaga keltirilgan iroda bilan 
boliq bO’lmagan, lekin hayotda gavdalantirishga qaratilgan xayol shirin xayol deb 
ataladi. Qandaydir quvonchli, yoqimli, qiziqarli narsalar haqida shirin xayol surish 
hamma odamlarga xosdir. Mana shunday shirin xayollarda fantaziya mahsulotlari 
bilan ehtiyojlar O’rtasidagi aloqa yengil namoyon bO’ladi. Ammo inson xayoliy 
jarayonlarida shirin xayol kechirish hollari kO’proq bO’lsa, bu shaxsning 
passivligidan dalolat beruvchi nuqson hisoblanadi. Agar kishi passiv bO’lsa, u 
kelajakda yaxshi hayot uchun kurashmasa, uning hozirgi hayoti esa qiyin, kO’ngilsiz 
bO’lsa, bunday holda u O’zining ehtiyojlari tO’la qondiriladigan, istagan narsasini 
Ilmiybaza.uz appartining paydo bO’lishiga olib keldi. Vaholanki, atrofimizni O’rab olgan olamda O’rganilmagan soxalar hamisha qolar ekan, bu xayol apparati hamma vaqt foydali bO’ladi. Munozarali savol. Xayolning aktivligi va faolligi nima bilan xarakterlanadi? Yodda tuting! Xayol O’zining aktivligi va faolligi bilan xarakterlanadi. Shuning bilan birga xayol apparati faqat atrofdagi olamni O’zgartirishga qaratilgan shaxs ijodiy faoliyatining sharti sifatida foydalanilishi mumkin va foydalaniladi. Ayrim hollarda xayol faoliyatning O’rnida, uning sunhiy aralashmasi sifatida harakat qilishi mumkin. Mana shu hollarda odam O’ziga xal qilib bO’lmaydigandek kO’rinadigan masalalardan, turmushning oir sharoitlaridan, O’z xatolarining tarkibidan va shu kabilardan yashirinish uchun real tasavvurlardan uzoq bO’lgan fantastika olamiga vaqtincha kirib ketadi. Muammo. Xayolning qanday turlari mavjud? Yodda tuting! Fantaziyaning hayotda gavdalanmaydigan obrazlarni yaratishi, amalga oshmaydigan va kO’pincha amalga oshirib bO’lmaydigan ish- harakat programmalarini belgilashi, passiv xayol deb ataladi. Kishi passiv xayolni oldindan O’ylab yuzaga keltirishi mumkin: JO’rttaga yuzaga keltirilgan iroda bilan boliq bO’lmagan, lekin hayotda gavdalantirishga qaratilgan xayol shirin xayol deb ataladi. Qandaydir quvonchli, yoqimli, qiziqarli narsalar haqida shirin xayol surish hamma odamlarga xosdir. Mana shunday shirin xayollarda fantaziya mahsulotlari bilan ehtiyojlar O’rtasidagi aloqa yengil namoyon bO’ladi. Ammo inson xayoliy jarayonlarida shirin xayol kechirish hollari kO’proq bO’lsa, bu shaxsning passivligidan dalolat beruvchi nuqson hisoblanadi. Agar kishi passiv bO’lsa, u kelajakda yaxshi hayot uchun kurashmasa, uning hozirgi hayoti esa qiyin, kO’ngilsiz bO’lsa, bunday holda u O’zining ehtiyojlari tO’la qondiriladigan, istagan narsasini
Ilmiybaza.uz 
 
qO’lga kirita oladigan, hozirgi paytda umid qila olmaydigan biron mansabni 
egallaydigan soxta hayotni kO’p vaqt xayol qiladi.                                                  
Yodda tuting! Passiv xayol O’ylab qO’yilmagan tarzda ham yuzaga kelishi 
mumkin. Bu asosan ong faoliyatining, ikkinchi signal sistemasining susayishida, 
kishining vaqtincha harakatsizlik holatida, uyqusirash holatida, affekt holatida, 
uyquda tush  kO’rishda, ongning kasallikka uchrab buzilishida (gallyusinatsiyada) 
va shu kabilarda sodir bO’ladi. 
Yodda tuting! Agar passiv xayolni oldindan O’ylab va O’ylamasdan qilingan 
turlarga bO’lish mumkin bO’lsa, aktiv xayolni ijodiy va qayta tiklovchi xayol 
turlariga bO’lish mumkin bO’ladi. SO’z asosida tasviriga muvofiq keladigan 
obrazlar sistemasini yaratuvchi xayol qayta tiklovchi xayol deb ataladi. Darsliklarni, 
badiiy adabiyotni O’qishda, geografik kartani va tarixiy tasvirlarni O’rganishda 
xayol yordami bilan bu kitoblarda, xaritalar va hikoyalarda aks ettirilgan narsalarni 
qayta tiklashga tO’ri keladi. 
KO’p maktab O’quvchilari kitoblardagi tabiat manzaralarini tasvirlashni, 
imoratlarning ichki kO’rinishini yoki shahar manzarasining tasvirini hamda sO’zlar 
orqali personajlarga berilgan portretlarni tashlab ketish yoki tez kO’z yugurtirib 
chiqishga odatlanib qolganlar. Natijada bunday O’qish qayta tiklovchi xayolga 
ozuqa bera olmaydi va badiiy idrokni hamda shaxsning emotsional O’sishini 
nixoyatda susaytirib yuboradi. Fantaziya O’quvchilar oldida yorqin va chiroyli 
manzaralarni keng tarzda kO’rsatishga ulgura olmaydi. Geografik kartalarni 
O’rganish qayta tiklovchi xayol taraqqiyotining O’ziga xos maktabi xizmatini 
O’taydi. Karta bO’ylab sayohat qilish va turli joylarni O’z xayolida tasavvur qilish 
odati ularni O’sha joylarni haqiqatda tO’ri kO’ra bilishga yordam beradi.  
 
Munozarali savol. Ijodiy xayol qanday vujudga keladi? 
 
Eslab qoling! Ijodiy xayol, qayta tiklovchi xayoldan farq qilgan holda, 
original va qimmatli moddiy mahsulotlarda amalga oshiriladigan yangi 
obrazlarning yaratilishini taqozo qiladi. Mehnatda paydo bO’lgan ijodiy xayol 
Ilmiybaza.uz qO’lga kirita oladigan, hozirgi paytda umid qila olmaydigan biron mansabni egallaydigan soxta hayotni kO’p vaqt xayol qiladi. Yodda tuting! Passiv xayol O’ylab qO’yilmagan tarzda ham yuzaga kelishi mumkin. Bu asosan ong faoliyatining, ikkinchi signal sistemasining susayishida, kishining vaqtincha harakatsizlik holatida, uyqusirash holatida, affekt holatida, uyquda tush kO’rishda, ongning kasallikka uchrab buzilishida (gallyusinatsiyada) va shu kabilarda sodir bO’ladi. Yodda tuting! Agar passiv xayolni oldindan O’ylab va O’ylamasdan qilingan turlarga bO’lish mumkin bO’lsa, aktiv xayolni ijodiy va qayta tiklovchi xayol turlariga bO’lish mumkin bO’ladi. SO’z asosida tasviriga muvofiq keladigan obrazlar sistemasini yaratuvchi xayol qayta tiklovchi xayol deb ataladi. Darsliklarni, badiiy adabiyotni O’qishda, geografik kartani va tarixiy tasvirlarni O’rganishda xayol yordami bilan bu kitoblarda, xaritalar va hikoyalarda aks ettirilgan narsalarni qayta tiklashga tO’ri keladi. KO’p maktab O’quvchilari kitoblardagi tabiat manzaralarini tasvirlashni, imoratlarning ichki kO’rinishini yoki shahar manzarasining tasvirini hamda sO’zlar orqali personajlarga berilgan portretlarni tashlab ketish yoki tez kO’z yugurtirib chiqishga odatlanib qolganlar. Natijada bunday O’qish qayta tiklovchi xayolga ozuqa bera olmaydi va badiiy idrokni hamda shaxsning emotsional O’sishini nixoyatda susaytirib yuboradi. Fantaziya O’quvchilar oldida yorqin va chiroyli manzaralarni keng tarzda kO’rsatishga ulgura olmaydi. Geografik kartalarni O’rganish qayta tiklovchi xayol taraqqiyotining O’ziga xos maktabi xizmatini O’taydi. Karta bO’ylab sayohat qilish va turli joylarni O’z xayolida tasavvur qilish odati ularni O’sha joylarni haqiqatda tO’ri kO’ra bilishga yordam beradi. Munozarali savol. Ijodiy xayol qanday vujudga keladi? Eslab qoling! Ijodiy xayol, qayta tiklovchi xayoldan farq qilgan holda, original va qimmatli moddiy mahsulotlarda amalga oshiriladigan yangi obrazlarning yaratilishini taqozo qiladi. Mehnatda paydo bO’lgan ijodiy xayol
Ilmiybaza.uz 
 
ehtiyojlarini qondirish yO’lini izlashda yaqqol tasavvurlar bilan aktiv va maqsadga 
muvofiq ish tutadigan texnik, badiiy va istalgan boshqa ijodiyotning ajralmas 
tomoni bO’lib qoladi. 
Inson shaxsining qimmati kO’p jihatdan uning strukturasida xayolning qaysi 
turi ustunligiga boliqdir. Agar O’smirlar va yoshlarda konkret faoliyatlarda amalga 
oshiriladigan ijodiy xayollari passiv, quruq xayolparastlikdan ustunlik qilsa, bu 
shaxsning taraqqiyot darajasi yuksakroq ekanligidan dalolat beradi. 
 Kishi faoliyatida xayolning bajaradigan vazifasi aniqlab olingach, fantaziya 
tarzining va sintetik yaratilishini amalga oshiradigan jarayonlar xarakteri qarab 
chiqilishi va ularning strukturalari aniqlanishi lozim.                                     
Odamga amaliy va ijodiy faoliyatlarda yO’l kO’rsatuvchi fantaziya turlari 
qanday paydo bO’ladi hamda ularning tuzilishi qanday? Xayol jarayonlari, idrok, 
xotira va tafakkur jarayonlari kabi analitik-sintetik, xarakterga egadir. Tahlil idrok 
va xotiradayoq obhektning ayrim umumiy, muhim belgilarini ajratish va saqlash 
hamda muhim bO’lmagan belgilaridan chetlashish imkoniyatini beradi. Bu tahlil 
sintez bilan, yahni O’ziga yarasha etalon hosil qilish bilan tugallanadi. Ana shunday 
etalon yordami bilan butunlay O’zgartirib yuborilganda ham nomahlum O’xshashlik 
doirasidan chetga chiqmaydigan obhektlarni bilish amalga oshiriladi. Tahlil va 
sintez xayolda boshqacha yO’nalishga ega bO’lib, obrazlar bilan qilinadigan faol 
jarayonlarda boshqa tendensiyalarni topib, ochib beradi. 
Yodda tuting! Xotiraning asosiy tendensiyasi obrazlarni qayta tiklab, 
etalonga maksimal yaqinlashtirishda, yahni ilgari hayotda bO’lgan, idrok qilingan, 
tushunilgan, anglangan ish-harakat yoki obhektni oqibat natijada aniq nusxasiga 
yaqinlashtirishdan iboratdir. Xayolning asosiy tendensiyasi oqibat natijada mutlaqo 
yangi, shu paytgacha hosil qilinmagan vaziyat modelini hosil qilishni 
tahminlaydigan tasavvurlarni (timsollarni) qayta tuzishdan iboratdir. Har ikkala 
tendensiya ham nisbiy xarakterga egadir: biz O’z tanishimizni, garchi uning 
belgilari, kiyimlari, hatto ovozi sezilarli darajada O’zgarib ketgan bO’lishiga 
qaramay, juda kO’p yillardan sO’ng ham tanib olamiz. Fantaziya yaratgan har 
qandan yangi obrazda esqilik, ilgaridan mahlum bO’lgan belgilar kO’rinib turadi. 
Ilmiybaza.uz ehtiyojlarini qondirish yO’lini izlashda yaqqol tasavvurlar bilan aktiv va maqsadga muvofiq ish tutadigan texnik, badiiy va istalgan boshqa ijodiyotning ajralmas tomoni bO’lib qoladi. Inson shaxsining qimmati kO’p jihatdan uning strukturasida xayolning qaysi turi ustunligiga boliqdir. Agar O’smirlar va yoshlarda konkret faoliyatlarda amalga oshiriladigan ijodiy xayollari passiv, quruq xayolparastlikdan ustunlik qilsa, bu shaxsning taraqqiyot darajasi yuksakroq ekanligidan dalolat beradi. Kishi faoliyatida xayolning bajaradigan vazifasi aniqlab olingach, fantaziya tarzining va sintetik yaratilishini amalga oshiradigan jarayonlar xarakteri qarab chiqilishi va ularning strukturalari aniqlanishi lozim. Odamga amaliy va ijodiy faoliyatlarda yO’l kO’rsatuvchi fantaziya turlari qanday paydo bO’ladi hamda ularning tuzilishi qanday? Xayol jarayonlari, idrok, xotira va tafakkur jarayonlari kabi analitik-sintetik, xarakterga egadir. Tahlil idrok va xotiradayoq obhektning ayrim umumiy, muhim belgilarini ajratish va saqlash hamda muhim bO’lmagan belgilaridan chetlashish imkoniyatini beradi. Bu tahlil sintez bilan, yahni O’ziga yarasha etalon hosil qilish bilan tugallanadi. Ana shunday etalon yordami bilan butunlay O’zgartirib yuborilganda ham nomahlum O’xshashlik doirasidan chetga chiqmaydigan obhektlarni bilish amalga oshiriladi. Tahlil va sintez xayolda boshqacha yO’nalishga ega bO’lib, obrazlar bilan qilinadigan faol jarayonlarda boshqa tendensiyalarni topib, ochib beradi. Yodda tuting! Xotiraning asosiy tendensiyasi obrazlarni qayta tiklab, etalonga maksimal yaqinlashtirishda, yahni ilgari hayotda bO’lgan, idrok qilingan, tushunilgan, anglangan ish-harakat yoki obhektni oqibat natijada aniq nusxasiga yaqinlashtirishdan iboratdir. Xayolning asosiy tendensiyasi oqibat natijada mutlaqo yangi, shu paytgacha hosil qilinmagan vaziyat modelini hosil qilishni tahminlaydigan tasavvurlarni (timsollarni) qayta tuzishdan iboratdir. Har ikkala tendensiya ham nisbiy xarakterga egadir: biz O’z tanishimizni, garchi uning belgilari, kiyimlari, hatto ovozi sezilarli darajada O’zgarib ketgan bO’lishiga qaramay, juda kO’p yillardan sO’ng ham tanib olamiz. Fantaziya yaratgan har qandan yangi obrazda esqilik, ilgaridan mahlum bO’lgan belgilar kO’rinib turadi.
Ilmiybaza.uz 
 
Xayolni uning mexanizmlari jihatidan tahriflarkanmiz, shuni tahkidlab O’tish 
kerakki, xayolning mohiyati tasavvurlarni qayta tuzish jarayonidan va O’zimizdagi 
mavjud obrazlar asosida yangi obrazlar yaratishdan iboratdir. Xayol, fantaziya real 
namoyonlikni yangi, kutilmagan hamda odatdan O’zgacha qO’shilish va 
bolanishlarda aks ettirishdan iboratdir. Agar hatto qandaydir mutlaqo aroyib narsani 
O’ylab chiqarib, unga  sinchiklab qaraganimizda u narsaning barcha elementlari—
hayotdan, O’tmish tajribadan olinganligi, bular ijodiy fantaziyaning biron 
bosqichidagi kabi, behisob faktlarning oldindan O’ylab yoki O’ylanmasdan qilingan 
tahlilning natijalarn bO’lib chiqadi.  
 
Munozarali savol. Agglyutinatsiya nima? 
 
Ehtibor qiling! Timsollarni sintezlashning eng sodda formasi agglyutinatsiya 
bO’lib, bu kundalik hayotimizda birlashtirib bO’lmaydgan turli sifatlar, xususiyatlar 
va qismlarni «yopishtirib» birlashtirishdan iboratdir. Agglyutinatsiya yO’li bilan 
ertak obrazlari yaratiladi. (suv parisi - Rusalka, tovuq oyoida turgan uycha, Pegas, 
kentavr va boshqalar). Agglyutinatsiyadan texnika bilan boliq bO’lgan ijodiyotda 
ham foydalaniladi (masalan, tank bilan qayiqning sifatlarini O’zida birlashtiradigan 
tank-amfibiya, fortepyano bilan bayan birlashmasi bO’lgan akkordeon). 
 
 
Munozarali savol. Giperbolizatsiya nima? 
 
Yodda tuting! Tasavvur formalarini O’zlashtirish jihatidan agtlyutinatsiyaga 
yaqin turuvchi - giperbolizatsiyadir.  Giperbolizatsiya narsalarni faqat kattalashtirish 
yoki kichiklashtirish (todek katta odam va bosh barmoqdek kichik bola) bilan emas, 
balki narsalar qismini, miqdorini va ularning O’rnini almashtirish bilan ham 
xarakterlanadi: xind afsonasidagi kO’p qO’lli xudo, yetti boshli ajdarlar va shu 
kabilar. 
 
Ilmiybaza.uz Xayolni uning mexanizmlari jihatidan tahriflarkanmiz, shuni tahkidlab O’tish kerakki, xayolning mohiyati tasavvurlarni qayta tuzish jarayonidan va O’zimizdagi mavjud obrazlar asosida yangi obrazlar yaratishdan iboratdir. Xayol, fantaziya real namoyonlikni yangi, kutilmagan hamda odatdan O’zgacha qO’shilish va bolanishlarda aks ettirishdan iboratdir. Agar hatto qandaydir mutlaqo aroyib narsani O’ylab chiqarib, unga sinchiklab qaraganimizda u narsaning barcha elementlari— hayotdan, O’tmish tajribadan olinganligi, bular ijodiy fantaziyaning biron bosqichidagi kabi, behisob faktlarning oldindan O’ylab yoki O’ylanmasdan qilingan tahlilning natijalarn bO’lib chiqadi. Munozarali savol. Agglyutinatsiya nima? Ehtibor qiling! Timsollarni sintezlashning eng sodda formasi agglyutinatsiya bO’lib, bu kundalik hayotimizda birlashtirib bO’lmaydgan turli sifatlar, xususiyatlar va qismlarni «yopishtirib» birlashtirishdan iboratdir. Agglyutinatsiya yO’li bilan ertak obrazlari yaratiladi. (suv parisi - Rusalka, tovuq oyoida turgan uycha, Pegas, kentavr va boshqalar). Agglyutinatsiyadan texnika bilan boliq bO’lgan ijodiyotda ham foydalaniladi (masalan, tank bilan qayiqning sifatlarini O’zida birlashtiradigan tank-amfibiya, fortepyano bilan bayan birlashmasi bO’lgan akkordeon). Munozarali savol. Giperbolizatsiya nima? Yodda tuting! Tasavvur formalarini O’zlashtirish jihatidan agtlyutinatsiyaga yaqin turuvchi - giperbolizatsiyadir. Giperbolizatsiya narsalarni faqat kattalashtirish yoki kichiklashtirish (todek katta odam va bosh barmoqdek kichik bola) bilan emas, balki narsalar qismini, miqdorini va ularning O’rnini almashtirish bilan ham xarakterlanadi: xind afsonasidagi kO’p qO’lli xudo, yetti boshli ajdarlar va shu kabilar.
Ilmiybaza.uz 
 
Munozarali savol. Sxemalashtirish nima? 
 
Esda saqlang! Fantaziya timsollarini yaratish mumkin bO’lgan yO’llardan 
biri narsalarning qandaydir sifatlarini, belgilarini tashkil qilish, ularga diqqatni jalb 
etishdan iboratdir. Ana shu usul yordami bilan O’rtoqlik xazillari va achchiq 
karikaturalar yaratiladi  Bunday holda fantaziya obrazlari yaratiladigan tasavvurlar 
qO’shilib ketsa, farqlar yO’qolib ketadi, O’xshash tomonlar esa birinchi qatorga 
O’tib oladi, bu sxematizatsiyalashni amalga oshirishga yordam beradi. 
Sxematizatsiyalashga rassomning O’simliklar dunyosidan andoza olib, naqsh 
yaratishi yaxshi misol bO’ladi. Nihoyat, xayolda tasavvurlar sintezi tipiklashtirish 
yordami bilan amalga oshirilishi mumkin. Tipiklashtirishdan badiiy adabiyotda keng 
qO’llaniladi, u orqali biror jihatdan bir xil bO’lgan faktlarda takrorlanadigan muhim 
tomonlar ajratiladi va ular konkret obrazda gavdalantiriladi. 
Ijodiy xayolning O’ziga xos xususiyati shundan iboratki, u O’xshatishlarning 
odatdagi yO’lini inkor etib, ularni ayni choda sanhatkor psixikasida hukmron 
bO’lgan his-tuyular, fikrlar, intilishlarga bO’ysundiradi. Garchi O’xshatish 
mexanizmlari O’zgarmay qolsa ham, yahni O’xshashlik, izchillik yoki kontrast 
qarama-qarshilik O’xshatishligicha qolsada, tasavvurlarni tanlash ana shu sababiy 
bolanish tendensiyasi bilan belgilanadi.  
Fantaziya timsollarining paydo bO’lishi kishi miyasi faoliyatining natijasidir. 
Xayol boshqa hamma psixik jarayonlar kabi  katta yarim sharlar pO’stloq qismining 
funksiyasi hisoblanadi. 
Eslab qoling! Xayolning fiziologik asosi muvaqqat nerv bolanishlarining 
tutashishi 
va 
ularning 
keyinchalik 
aktuallashishidan 
(qayta 
tiklanishi, 
tormozlanmay qO’yishidan) iboratdir. Agar xotira jarayonlarida paydo bO’lgan 
bolanishlar keyinchalik yana tiklansa, xayol jarayonida kishining hayoti davomida 
hosil qilingan bolanishlar sistemasi gO’yo yemiriladi (buzilib ketadi) va yangi 
sistemaga birlashadi. 
Bunday birlashish ehtiyoj yoki qandaydir bevosita taassurot orqali miya 
pO’stida yetarli darajada kuchli kO’zalish manbaini xosil qilish natijasida mumkin 
Ilmiybaza.uz Munozarali savol. Sxemalashtirish nima? Esda saqlang! Fantaziya timsollarini yaratish mumkin bO’lgan yO’llardan biri narsalarning qandaydir sifatlarini, belgilarini tashkil qilish, ularga diqqatni jalb etishdan iboratdir. Ana shu usul yordami bilan O’rtoqlik xazillari va achchiq karikaturalar yaratiladi Bunday holda fantaziya obrazlari yaratiladigan tasavvurlar qO’shilib ketsa, farqlar yO’qolib ketadi, O’xshash tomonlar esa birinchi qatorga O’tib oladi, bu sxematizatsiyalashni amalga oshirishga yordam beradi. Sxematizatsiyalashga rassomning O’simliklar dunyosidan andoza olib, naqsh yaratishi yaxshi misol bO’ladi. Nihoyat, xayolda tasavvurlar sintezi tipiklashtirish yordami bilan amalga oshirilishi mumkin. Tipiklashtirishdan badiiy adabiyotda keng qO’llaniladi, u orqali biror jihatdan bir xil bO’lgan faktlarda takrorlanadigan muhim tomonlar ajratiladi va ular konkret obrazda gavdalantiriladi. Ijodiy xayolning O’ziga xos xususiyati shundan iboratki, u O’xshatishlarning odatdagi yO’lini inkor etib, ularni ayni choda sanhatkor psixikasida hukmron bO’lgan his-tuyular, fikrlar, intilishlarga bO’ysundiradi. Garchi O’xshatish mexanizmlari O’zgarmay qolsa ham, yahni O’xshashlik, izchillik yoki kontrast qarama-qarshilik O’xshatishligicha qolsada, tasavvurlarni tanlash ana shu sababiy bolanish tendensiyasi bilan belgilanadi. Fantaziya timsollarining paydo bO’lishi kishi miyasi faoliyatining natijasidir. Xayol boshqa hamma psixik jarayonlar kabi katta yarim sharlar pO’stloq qismining funksiyasi hisoblanadi. Eslab qoling! Xayolning fiziologik asosi muvaqqat nerv bolanishlarining tutashishi va ularning keyinchalik aktuallashishidan (qayta tiklanishi, tormozlanmay qO’yishidan) iboratdir. Agar xotira jarayonlarida paydo bO’lgan bolanishlar keyinchalik yana tiklansa, xayol jarayonida kishining hayoti davomida hosil qilingan bolanishlar sistemasi gO’yo yemiriladi (buzilib ketadi) va yangi sistemaga birlashadi. Bunday birlashish ehtiyoj yoki qandaydir bevosita taassurot orqali miya pO’stida yetarli darajada kuchli kO’zalish manbaini xosil qilish natijasida mumkin