1
KURS ISHI
XIONIYLAR DAVLATI
Mundarija :
Kirish .
I bob Xioniylar davlatining tashkil topishi ,iqtisodiy va ichtimoiy hayoti
.
1.1 Xioniylar hujumining boshlanishi va Xioniylar davlatining tashkil
topishi .
1.2 Xioniylar davlatining ijtimoiy-iqtisodiy ahvoli .
II bob Xioniylarning O‘rta Osiyoga harbiy yurishlari qo’shini davlatlar bilan
siyosiy ahvoli.
2.1 Ilk o‘rta asrlarda Xorazm Xioniylar davlatlari.
2.2 Xioniylarning O‘rta Osiyoga harbiy yurishlari .
Xulosa .
Foydalanilgan adabiyotlar .
2
Kirish .
Xioniylar—turkiy qabila. Baʼzi tadqiqotchilar fikriga kura, dastlab Oltoy
togʻlari atrofida yashashgan va to’rtinchi asrning birinchi yarmida janubiy gʻarbga
siljib, Amudaryo va Sirdaryo oraligʻiga kirib kelishgan.
Bu yerda dastlab ular Zarafshon vohasini egallab, jan.ga harakat qilishgan va
ancha zaiflashib, sosoniylar Eroniga qaram boʻlib qolgan Kushon podsholigi oʻrnini
egallaganlar hamda markazi Toxariston boʻlgan Shim. Hindiston, Afgʻoniston,
Xurosonning bir kismini ham oʻz ichiga olgan Xionitlar davlatini (IV-V asr) barpo
qilishgan. Boshqa bir guruh tadqiqotchilar esa Xionitlarning dastlab Orol
dengizi shim.da
yashaganligi
va
yirik massaget qabilalar ittifoqiga mansub
boʻlib, hunlar bilan aralashganligini taʼkidlaydilar (L.N. Gumilev, SP. Tolstov, K.V.
Trever). Ularning fikricha, yunon va lotin tilidagi asarlarda Xionitlar "oq hunlar"
deb atalgan. IV asrning 70-yillarida Xionitlar sosoniylar Eroniga qarshi hujum
uyushtirib,
muvaffakdyatga
erishganlar.
Shuningdek,
sosoniy podsholar
Varaxran (418— 438), Yazdigard II (438—457) davrlarida ular Eronning eng yirik
raqibiga aylanganlar. Xionitlar hukmronligi davom etayotgan bir paytda yangi bir
sulola
—
kidariylar
oʻrtaga
chiqqan.
Ular
Oltoy
togʻlari
va Sharqiy
Turkiston oraligʻidan jan.gʻarbga siljib, 420 yilda Bolo (Naxshab) shahrini
oʻziga karorgoh qilishgan va Xioniylar davlati bilan qoʻshni boʻlib qolganlar.
V asrning 2-yarmida Xionitlar va Kidariylar davlati hududini oʻz ichiga olgan
yangi bir davlat eftaliylar sulolasi oʻrtaga chiqadi va VI asrning 60-yillarigacha
Markaziy Osiyodagi eng yirik davlatga aylanadi.
Kidariylar, xioniylar va eftalitlar davlati. Feodal munosabatlarning
shakllanishi. Milodiy IV-VI asrlar Markaziy Osiyo tarixi ko'chmanchi qabilalarning
kirib kelishi, qabilalar ittifoqi yuzaga kelishi-yangi siyosiy kuchlarning paydo
bo'lishi bilan izohlanadi. Kidariylar xususidagi asosiy ma'lumotlar Xitoyning Benshi
solnomasida hamda g'arb muallif-tarixchilardan biri Priisk Paniyskiy ma'lumotlarida
3
uchraydi. Yuyechjilar xukmdori Sidolo Shidar jujanlar hujumi tufayli Pologa
ko'chirgan. Keyinchalik Kidar Shimoliy Hindistonga yurish qilib Gandhardan
shimoldagi 5 ta davlatni o'ziga bo'ysundiradi. Kidar Shopur II ning zamondoshi
bo'lib avval boshda kushonlar xokimiyatining davomchisi sifatida ularga bo'ysunib
kelgan Xioniylar yordamida Baqtriyada ularning xokimiyatiga chek qo'ygan.
Xioniylar yordamida Eron sosoniylar Baqtriyani qaytarib o'z qo'llariga tobelikka
olishgan. Xioniylar qadimgi turkiy xunnu qabilalariga ularni «oq xunn» deb
ataganlar. Xitoy manbaalarida eftalitlarni «ida yeda, idam, idyan» deb, Suriya va
lotin manbalarida esa «eptalit, eftalit, adbal» deb yuritiladi. Tarixchi Pronolit
eftalitlarni xunlardan deb ko'rsatar ekan, «ular xunlardandir, tanalari esa oq» deb
eslatadi. Eftalitlar bilan sosoniylar o'rtasidagi birinchi to'qnashuvlar V asr 30
yillaridayoq sodir bo'lgan. Sosoniylar bilan hal qiluvchi kurashlar davri shoh Peruz
davrini to'g'ri keladi.
V asrning ikkinchi yarmida Xionitlar va Kidariylar davlati hududini oʻz ichiga
olgan yangi bir davlat eftaliylar sulolasi oʻrtaga chiqadi va VI asrningoltmishinchi
yillarigacha Markaziy Osiyodagi eng yirik davlatga aylanadi.
Kurs ishining dolzarbligi : Xioniylar qabilasining yurish boshlsh sabablari bu
davirda hujumchi askarlar hayoti mahalliy aholining turmush tarzi dehqonchilik va
hunarmandchilik yutuqlari . Xioniylar davlatining dini , davlat tuzimlari va
inqilobga yuz tutish sabablatini to’la to’kis o’rganish
Kurs ishi hajmi : kirish , II bob , 4 band , xulosa ,foydalanilgan adabiyotlar ,
ilovadan iborat .
4
1.1 Xioniylar hujumining boshlanishi va Xioniylar davlatining tashkil
topishi .
Xioniylar IV asr o'rtalarida O'rta Osiyoga Yettisuv va Sharqiy Turkistondan
ko'chmanchi Xion nomli qabilalarning hujumi boshlanadi. Xioniylar 353-yilda o'z
hukmdori Grumbat boshchiligida Sug'dga bostirib kiradilar. So'ngra ular Eronda
tashkil topgan va tobora kuchayib borayotgan Sosoniylar davlati bilan
to'qnashadilar. Dast-labki janglardayoq sosoniylar shohi ShopurII(309-379)
xioniylardan yengiladi. So'ngra o'zaro sulhga kelishilib, hatto ular o'rtasida ittiloqlik
nikoh orqali yuzaga keladi. O'rtadagi ittifoq goh buzilib, goh tiklanib turadi.Nihoyat,
IV asrning 70-yillarida O'rta Osiyoda xioniylar hukmronligi o'rnatildi. Sirdaryo
bo'ylaridan to Amudaryo havzasigacha cho'zilgan keng maydonda xioniylarning
kuchli davlati qaror topadi. Bu davlat 120 yildan oshiqroq hukmdorlik qiladi.
V asrning 20 - yillarida sharqdan Sirdaryo va Orol bo'ylari orqali Xorazm
hamda Amudaryo havzasiga yana bir ko'chmanchi chorvador aholi — toxarlar kirib
keladi. Toxarlar kushonlarning avlodlaridan bo'lib,Kidar ismli hukmdor ularga
yo'lboshchi edi. Shuning uchun ular kidariylar nomi bilan tilga olinadi. Tez orada
kidariylar Amudaryo havzasi hamda g'arbiy va janubiy Sug'd yerlarini ishg'ol etib,
Xioniylar davlatining janubiy qismida o'z hukmronligini o'rnatganlar. Balx shahri
esa bu yangi davlatning poytaxtiga aylantirilgan. V asrning 30-50-yillarida
kidariylar bilan sosoniylar o'rtasida zid-diyat tobora kuchayib, ular bir-biriga
dushman bo'lib qolgan. Bu ikki davlat o'rtasida 456-yilda bo'lib o'tgan navbatdagi
to'qnashuvda sosoniylardan qaqshatqich zarbaga uchragan kidariylar o'zini qayta
o'nglab ololmaydi. Buning ustiga tez orada kidariylar shimoldan janubga tomon
siljigan yana bir ko'chmanchi chorvador aholi — eftallar bilan to'qnashadilar.
Natijada, kidariylar O'rta Osiyoni tark etib, janubga — Shimoliy Hindistonga
chekinadilar. U yerlarda 75 yil hukmronlik qiladilar. V asrning 20-yillarida
Sharqdan Sirdaryo va Orol bo’ylari orqali Xorazm hamda Amudaryo havzasiga yana
bir ko’chmanchi chorvador aholi - toxarlar kirib keladi. Toxarlar kushonlarning
avlodlaridan bo’lib, Kidar ismli hukmdor ularga yo’lboshchi edi. Shuning uchun
5
ular kidariylar nomi bilan tilga olinadi. Tez orada kidariylar Amudaryo havzasi
hamda g’arbiy va janubiy Sug’d yerlarini ishg’ol etib, xioniylar davlatining janubiy
qismida o’z hukmronligini o’rnatganlar. Balx shahri esa bu yangi davlatning
poytaxtiga aylantirilgan.
Aftidan, kidariylar xioniylar bilan ittifoqchi sifatida harakat qilgan va
tajovuzlarini janubga tomon kengaytirishga intilgan. V asrning 30-50-yillarida
kidariylar bilan sosoniylar o’rtasida ziddiyat tobora kuchayib, ular bir-biriga
dushman bo’lib qolgan. Bu ikki davlat o’rtasida 456-yilda bo’lib o’tgan navbatdagi
to’qnashuvda sosoniylardan qaqshatqich zarbaga uchragan kidariylar o’zini qayta
o’nglab ololmaydi. Buning ustiga tez orada kidariylar shimoldan janubga tomon
siljigan yana bir ko’chmanchi chorvador aholi - eftaliylar bilan to’qnashadilar.
Natijada, kidariylar O’rta Osiyoni tark etib, janubga - Shimoliy Hindistonga
chekinadilar. U yerlarda 75 yil hukmronlik qiladilar.
V asrning o’rtalarida diyorimizga kirib kelgan eftaliylar yozma manbalarda
eftal, xaftal, xaytal degan nomlar bilan tilga olinadi. "Eftal" degan nom ilk bor
"xeptal" shaklida V asr arman manbalarida uchraydi. Bu nom aslida "Eftalon" deb
yuritilgan shoh nomidan olingan. Uni Vaxshunvar deb ham ataganlar, u eftaliylar
yurishiga boshchilik qilgan. Qisqa vaqt ichida Chag’oniyon, Toxariston va
Badaxshon bo’ysundiriladi. Bir zarba bilan Sug’dda xioniylar hukmronligi barham
topadi.
Xioniylar —
turkiy qabila.
Baʼzi
tadqiqotchilar
fikriga
kura,
dastlab Oltoy togʻlari atrofida yashashgan va IV asrning birinchi yarmida jan.
gʻarbga siljib, Amudaryo va Sirdaryo oraligʻiga kirib kelishgan. Bu yerda dastlab
ular Zarafshon vohasini
egallab,
jan.
ga harakat qilishgan
va
ancha
zaiflashib, sosoniylar Eroniga qaram boʻlib qolgan Kushon podsholigi oʻrnini
egallaganlar hamda markazi Toxariston boʻlgan Shim. Hindiston, Afgʻoniston,
Xurosonning bir kismini ham oʻz ichiga olgan Xionitlar davlatini barpo qilishgan.
Boshqa bir guruh tadqiqotchilar esa Xioniylarning dastlab Orol dengizi shimmolida
yashaganligi va yirik massaget qabilalar ittifoqiga mansub boʻlib, hunlar bilan
6
aralashganligini taʼkidlaydilar L. N. Gumilev, SP. Tolstov, K. V. Trever. Ularning
fikricha, yunon va lotin tilidagi asarlarda Xionitlar «oq hunlar» deb atalgan. IV
asrning 70-yillarida Xionitlar sosoniylar Eroniga qarshi hujum uyushtirib,
muvaffakdyatga erishganlar. Shuningdek, sosoniy podsholar Varaxran ,Yazdigard
II davrlarida ular Eronning eng yirik raqibiga aylanganlar. Xionitlar hukmronligi
davom etayotgan bir paytda yangi bir sulola — kidariylar oʻrtaga chiqqan. Ular
Oltoy togʻlari va Sharqiy Turkiston oraligʻidan jan. gʻarbga siljib, 420-yilda Bolo
(Naxshab) sh. ni oʻziga karorgoh qilishgan va Xioniylar davlati bilan qoʻshni boʻlib
qolganlar.
V asrning 2-yarmida Xionitlar va Kidariylar davlati hududini oʻz ichiga olgan
yangi bir davlat eftaliylar sulolasi oʻrtaga chiqadi va VI asrning 60-yillarigacha
Markaziy Osiyodagi eng yirik davlatga aylanadi.
Kidariylar, xioniylar va eftalitlar davlati. Feodal munosabatlarning
shakllanishi. Milodiy IV-VI asrlar Markaziy Osiyo tarixi ko'chmanchi qabilalarning
kirib kelishi, qabilalar ittifoqi yuzaga kelishi-yangi siyosiy kuchlarning paydo
bo'lishi bilan izohlanadi. Kidariylar xususidagi asosiy ma'lumotlar Xitoyning Benshi
solnomasida hamda g'arb muallif-tarixchilardan biri Priisk Paniyskiy ma'lumotlarida
uchraydi. Yuyechjilar xukmdori Sidolo Shidar jujanlar hujumi tufayli Pologa
ko'chirgan. Keyinchalik Kidar Shimoliy Hindistonga yurish qilib Gandhardan
shimoldagi 5 ta davlatni o'ziga bo'ysundiradi. Kidar Shopur II ning zamondoshi
bo'lib avval boshda kushonlar xokimiyatining davomchisi sifatida ularga bo'ysunib
kelgan Xioniylar yordamida Baqtriyada ularning xokimiyatiga chek qo'ygan.
Xioniylar yordamida Eron sosoniylar Baqtriyani qaytarib o'z qo'llariga tobelikka
olishgan. Xioniylar qadimgi turkiy xunnu qabilalariga ularni «oq xunn» deb
ataganlar. Xitoy manbaalarida eftalitlarni «ida yeda, idam, idyan» deb, Suriya va
lotin manbalarida esa «eptalit, eftalit, adbal» deb yuritiladi. Tarixchi Pronolit
eftalitlarni xunlardan deb ko'rsatar ekan, «ular xunlardandir, tanalari esa oq» deb
eslatadi. Eftalitlar bilan sosoniylar o'rtasidagi birinchi to'qnashuvlar V asr 30
yillaridayoq sodir bo'lgan. Sosoniylar bilan hal qiluvchi kurashlar davri shoh Peruz
7
davrini to'g'ri keladi. Taxminan 457 yili Vaxshunvor Eftalon boshchiligidagi
eftalitlar Chog'aniyon, Tohariston, Banhshonda o'z hokimiyatlarini o'rnatadilar.
IV–XV asrlarda dastlab Xorazm, Xioniylar, Kidariylar, Eftallar, Turk
xoqonligi, keyinchalik Somoniylar, Qoraxoniylar, Xorazmshohlar, Amir Temur
hukmronlik qilgan yirik davlatlar faoliyat ko‘rsatgan. Ushbu davlatlar mazkur hudud
aholisining ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma’naviy hayoti rivojiga ta’sir ko‘rsatgan.
Ilk o‘rta asrlarda “qishloq hokimi” deb atalgan katta yer egasi – “dehqon”lar va
ularning ekinzorlarida ishlovchi yer siz “kadivar”lar shakllandi. Yerda ishlash
tartiblarining tubdan o‘zgarishi aholi o‘rtasida tabaqalanishni yanada keskinlash
tirgan.
VIII asrning boshlariga kelib mamlakatimizda Arab xali faligi o‘rnatildi.
O‘lkamizga arab madaniyatining ta’siri ku chaydi. Xalifalik hukmronligidan
keyingi asrlarda ilm-ma’ri fatning rivoji uchun sharoit yuzaga keldi. Yurtimizdan
jahon ilm-fan rivojiga hissa qo‘shgan Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy, Ahmad
al-Farg‘oniy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn Sino, Ulug‘bek va Alisher Navoiy kabi
buyuk mutafakkirlar yetishib chiqdi. Najmiddin Kubro, Bahouddin Naqshband va
Xoja Ahror Valiy singari mashhur ulamolarning Islom dini va ta’limotiga oid
asarlari bugungi kunda ham o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan.
Buyuk alloma va mutafakkirlarning ilmiy merosi va uning zamonaviy
sivilizatsiya tarixida tutgan o‘rni va roliga bag‘ishlanib 2014-yilning 15–16-may
kunlari Samarqandda xalqaro konferensiya o‘tkazildi. Konferensiyada ellikka yaqin
mamlakatlardan sharqshunos olimlar, nufuzli xalqaro tashkilot vakillari, ilmiy
markazlar mutaxassislari ishtirok etdilar.
. 1.2 Xioniylar davlatining ijtimoiy-iqtisodiy ahvoli .
Ijtimoiy-iqtisodiy o‘zgarishlar. O‘z zamonasining buyuk davlatlari bo‘lgan
Qang‘ davlati va Kushon podsholigi davrida Qadimgi Turon diyori yuksala
boshlagan edi. Bu davrda mamlakat aholisining ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy va
8
siyosiy hayotida muhim o‘zgarishlar ro‘y berdi. Shaharlarning soni ko‘paydi va
hududi kengaydi. Shahar ilk o‘rta asrlardan bosh lab hunarmandchilik, savdo-sotiq
va madaniy hayotning mar kaziga aylangan.
Vohalarda yirik sug‘orish tarmoqlari qazilib, sug‘orma dehqonchilik
maydonlari kengaygan. Suv tegirmoni, chig‘ir va charxpalak kabi suv inshootlari
kashf etilgan. Oqar suv sathidan birmuncha balandlikda joylashgan maydonlarga
suv chiqarib obod etilgan.
Ekin maydonlarini sug‘orish va ishlov berishning takomil shuvi tufayli aholi
dehqonchilikdan mo‘l hosil olgan. Shaharlarda aholining ko‘payib borishi,
hunarmandchilik, ichki va tashqi savdoning rivoj topishi bilan qishloq xo‘jalik
mahsulotlariga bo‘lgan ehtiyoj ortib borgan. Natijada mamlakatning iqtisodiy
hayotida xomashyo yetkazuvchi qishloqlarning nufuzi ko‘tarildi. Bir tomondan,
yerga, ziroatkor maydonlarga bo‘lgan munosabat, ularga egalik qilish shakli asta-
sekin o‘zgara boshlagan. Ikkinchi tomondan esa o‘troq ziroatkor aholi bilan
chorvador qabilalar o‘rtasidagi aloqalar rivojlandi
Mamlakatning dasht va tog‘oldi mintaqalarida yashovchi ko‘chmanchi va
yarim ko‘chmanchi aholining o‘troq hayot tar ziga o‘tishi kuchaygan. Oqibatda
dehqonchilik uchun yaroqli sug‘oriladigan yerlarga bo‘lgan ehtiyoj tobora oshib
borgan. Buning natijasida qo‘riq va bo‘z yerlarga suv chiqarilib, katta-katta ekin
maydonlari barpo etilgan. Bunday obodonchilik ishlarini amalga oshirishda
mamlakat ijtimoiy hayotida kattagina nufuzga ega bo‘lgan mulkdor tabaqa
vakillari, qishloq oqsoqollari hamda qabila boshliqlari ishboshi sifatida faol
qatnashadilar. Yangi o‘zlashtirilgan yer maydonlarining ma’lum bir ulushi ularning
qo‘liga o‘tib, meros mulkiga aylangan. Shu tariqa, kattagina yer egaligiga
asoslangan mulkdorlar tabaqasi shakllangan.
Dehqonlar va ular xo‘jaligidagi hayot. Qabila boshliqlari, ishboshilar
o‘zlariga tegishli yer maydonlarini sug‘orish tarmoqlarining yuqori qismidan,
ayniqsa, to‘g‘on boshi atrofidan ajratib olganlar. Bu yo‘l bilan ular suvdan
dehqonchilikda bemalol foydalanish, suv taqsimotini nazoratga olib, qishloq aholisi
9
ustidan o‘z ta’sirini o‘tkazish imkoniyatiga ega bo‘l ganlar. Shu tariqa, ular
ziroatkor aholi ustidan hukmronlik qila boshlaganlar. O‘sha davrda ular dehqonlar
deb atalgan.
Dehqonlar
shaharlarda
hashamatli
qasr
va
saroylarga,
savdo
va
hunarmandchilik do‘kon-u rastalaridan iborat kat tagina xo‘jalikka ham ega
bo‘lganlar. Qishloqlarda esa ekinzor paykallardan tashqari, ularning ko‘shk va
istehkomli qo‘rg‘onlari, tegirmonlari bo‘lgan. Ko‘pdan ko‘p xizmatkorlar
dehqonlarning xo‘jaligida qishin-yozin mehnat qilganlar. Har bir katta yer egasining
30–40, 50–100 va ba’zan undan or tiq maxsus askarlar guruhi – chokarlari bo‘lgan.
Chokarlar baquvvat va abjir hamda o‘z xojasiga sadoqatli o‘spirinlardan tanlab
olingan. Bunday sodiq va jangovar chokarlari bilan dehqonlar yov hujumi
paytlarida dushmanga qarshi harbiy yurishlarda qatnashgan. Boshqa vaqtlarda ular
dehqon xo‘ja ligidagi tartibga qarab turganlar.
Qishloqlarda dehqonlarning mavqeyi ortib, katta-katta yer larga ega bo‘lib
oldilar. Bu esa o‘z navbatida mamlakatning ijtimoiy hayotiga ta’sir o‘tkazdi. Yer
egaligining tarkib topishi oqibatida mamlakatning ijtimoiy hayotida keskin
o‘zgarishlar sodir bo‘ldi. Qishloq jamoalari yerli mulkdor dehqon va ungaqaram
bo‘lgan yersiz va erksiz kadivarlarga ajralib borgan. Qishloq jamoalari yerlarida
yashab yer va suvdan iborat umumiy mulkka ega bo‘lgan erkin ziroatchilar tabaqasi
kasho varzlar deb atalardi. Keyinchalik ularning ma’lum bir qismi yerlaridan
mahrum bo‘lib, bora-bora kadivarlarga aylanib borganlar. Ayrim dehqonlar esa o‘z
viloyatlarida hatto mustaqil hokim bo‘lib olganlar.
V asrning o‘rtalariga kelib, garchi ekin yerlarining ma’ lum bir qismi mulkdor
dehqonlar qo‘lida bo‘lsa-da, ammo ziroatkor vohalardagi sug‘oriladigan yerlarning
asosiy qismi hali ham qishloq jamoalarining qaramog‘ida edi.
Tinch okeani sohilidan to Qora dengiz sohiligacha cho‘zilgan bu ulkan davlat
Eronga qarshi harbiy harakatlarni boshlab yuboradi. Istemi Xisrav I Ashushervon
qo‘shinlarini tor-mor qilib Eronning shimoliga bostirib kiradi. Turkiylar eftaliylar
erlarining Eronga o‘tib qolgan erlarini yana o‘z qo‘liga qaytarib oladilar. Eron
10
tinchlik sulhiga kelishib har yili 40.000 Vizantiya tillasi to‘lash majburiyatini oladi.
Undan so‘ng Eron bilan Vizantiya o‘rtasida ham urush boshlanib ketib, sosoniylar
davlati juda nochor ahvolga tushib qoladi.
576 yili Muqan hoqon va Istemi yabg‘ularni vafotidan so‘ng Turkiy
hoqonlikning ta’siri ancha zaiflasha boshlaydi. Eron sarkardasi Bahrom Chubin
turkiylarning Chur Bag‘a hoqon qo‘mondonligidagi 300.000 kishilik qo‘shinini tor-
mor keltiradi. Chur Bag‘a jangda halok bo‘ldi. Bahrom Chubin Buxoro yaqinidagi
Poykend shahriga bostirib kirib, hoqonning o‘g‘li Barmuda Teginni asirga oladi va
hoqon xazinasini Eron shohiga yuboradi.
Muqan hoqon vafotidan (576 y.) so‘ng taxtga uning ukasi Arslon To‘ba
o‘tirdi. Arslon To‘ba qo‘lida 8 ta viloyat jam etilgan bo‘lib, o‘z vaqtida ular o‘zaro
bir-birlari bilan chiqisha olmas edilar. VI asrning ikkinchi yarmiga kelib turkiy
xoqonlari va shahzodalari o‘rtasida toj-taxt uchun goh oshkora goh zimdan kurash
ketayotgan, iqtisodiy tanazzul boshlanayotgan bir paytda turkiy shahzoda Abruy
boshchiligidagi xalq harakati bo‘lib o‘tdi. Abruy harakati to‘g‘risida to‘liq
ma’lumotlar
saqlanib
qolmagan.
Xususan
Abdurahmon
Muhammad
Nishopuriyning (XI asr) “Xazinat-al-ulum” asaridagi bu masalaga bag‘ishlangan
parcha Narshaxiyning “Tarixi Buxoro” asariga kiritilgan. Uning ma’lumotiga ko‘ra
Abruyning qarorgohi Poykendda bo‘lib, u boy zodagonlar va savdogarlar ustidan
qattiq nazorat o‘rnatgan. Bunga chiday olmagan zodagonlar Turkiston tomonga yo‘l
olishgan. Abruy atrofida esa qashshoq dehqonlar guruhlari yig‘ilisha borgan.
Ammo, bu harakat jahon Qora Churinning o‘g‘li Shiri Kishvar boshchiligidagi
qo‘shinlar tomonidan bostiriladi.
582-603 yillardagi o‘zaro urushlardan so‘ng 603 yil hoqonlik to‘la mustaqil 2
qismga: Sharq iy va G‘arbiy qismlarga ajraldi. Ettisuv, Chu vodiysi, Volga,
Kubanning quyi qismi, Irtish, Ishim daryolari bo‘yidagi erlar, O‘rta Osiyoning
kichik yarim mustaqil davlatlari G‘arbiy xoqonlik tarkibiga kirar edi.
G‘arbiy hoqonlikdagi yozgi qarorgoh Isfijob yaqinidagi Mingbuloqda,
qishkisi Suyob shahrida edi. Suyobning Sharq iy tomonida dulu qabilasining besh
11
o‘q bo‘dun ittifoqi, g‘arbida esa nushibi qabilasining besh o‘q el ittifoqining erlari
joylashgan edi. G‘arbiy hoqonlik ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy jihatdan Sharq iy
hoqonlikdan mutlaqo ajralib turar edi. Sharq iy hoqonlikdagi aholi asosan
ko‘chmanchi chorvadorlardan iborat bo‘lsa, g‘arbiy hoqonlik aholisining katta qismi
esa o‘troq dehqonchilik, hunarmandchilik va savdo-sotiq bilan mashg‘ul edi. Er
egaligi munosabatlari rivojlanayotgan G‘arbiy hoqonlikning ijtimoiy tarkibi ham,
siyosiy boshqaruvi ham ancha-muncha murakkab edi.
2.1 Ilk o‘rta asrlarda Xorazm Xioniylar davlatlari
Xorazm davlatining tashkil topishi. Zaiflashib borayotgan Qang‘ davlatidan
birinchi bo‘lib Xorazm ajralib chiqadi. Uni mahalliy afrig‘iylar sulolasiga mansub
xorazmshohlar idora qila boshlaydi. III asr o‘rtalarida Xorazm davlatining poytaxti
hozirgi Qoraqalpog‘istonning Ellikqal’a tumanida joylashgan qadimgi Tuproqqal’a
shahar xarobasining o‘rnida bo‘lgan
Xioniylar davlati.IV asrning 70-yillaridan V asrning ikkinchi yarmigacha O‘rta
Osiyoda xioniylar hukmronlik qilgan. Bu davlatga turkiy qabilalardan xioniylar asos
solgan bo‘lib, davlatning markazi Zarafshon vohasida bo‘lgan. Xioniylar dastlab
Zarafshon vohasini egallab, Janubga harakat qilishgan va ancha zaiflashib qolgan
Kushon podsholigi o‘rnini egallagan.
12
Markazi Toxariston bo‘lgan Shimoliy Hindiston, Afg‘oniston, Xurosonning bir
qismini ham o‘z ichiga olgan Xioniylar
avlatini barpo qilishgan. Ushbu davlat 120 yildan oshiqroq faoliyat yuritgan.
Kidariylar davlati. V asrning 20-yillarida sharqdan Sir daryo va Orol bo‘ylari
orqali Etnik jarayon. Jahondagi boshqa xalqlar kabi o‘zbek xalqi ning shakllanishi
ham uzoq yillar davomida sodir bo‘lgan etnik jarayonlar mahsulidir.
O‘zbeklar alohida etnik birlik bo‘lib, Movarounnahr, Xorazm, Yettisuv,
qisman Sharqiy Turkistonning g‘arbiy min taqalarida shakllangan. O‘zbek
xalqining asosini hozirgi O‘z bekiston hududida qadimdan o‘troq yashab, sug‘orma
deh qonchilik, hunarmandchilik bilan shug‘ullanib kelgan mahalliy sug‘diylar,
baqtriylar, xorazmiylar, farg‘onaliklar, shoshliklar, yarim chorvador qang‘lar,
ko‘chmanchi sak-massaget kabi etnik guruhlar tashkil etgan. Shuningdek, Janubiy
Sibir, Oltoy, Yettisuv, Sharqiy Turkiston hamda Volga va Ural daryosi bo‘ylaridan
turli davrlarda Movarounnahrga kirib kelgan etnik guruh ham o‘zbek xalqi
etnogenezida ishtirok etadilar. Yuqorida nomlari keltirilgan etnoslar asosan turkiy
va sharqiy eroniy tillarda so‘zlashganlar.
Amudaryo va Sirdaryo oralig‘ida yuqorida nomlari qayd etilgan qabila va
elatlarning etnik jihatdan aralashuv jarayoni natijasida o‘troq hayotga moslashgan
turkiy hududiy maydon, o‘zbek xalqiga xos antropologik qiyofa shakllanadi.
Qang‘ davlati davrida turkiyzabon etnoslar ustuvorlik qilib, o‘ziga xos
uyg‘unlashgan madaniyat shakllanadi. Arxeologik asarlarda bu madaniyat
“Qovunchi madaniyati” nomini olgan. Antropolog olimlarning ta’kidlashlaricha,
aynan shu davrlarga kelib, O‘rta Osiyoning vodiy va vohalarida yashovchi aholi
tashqi qiyofalarida hozirgi o‘zbek va voha tojiklariga xos antropologik qiyofasi
to‘liq shakllanadi.
O‘zbeklar etnogenezida qatnashgan navbatdagi etnik guruhlar – kushonlar,
xioniylar, kidariylar va eftallardir.
Shuningdek, o‘zbeklar etnogeneziga Turk xoqonligi davrida O‘rta Osiyoning
markaziy mintaqalari va Xorazmga kelib o‘troqlashgan turkiy qabilalar faol ta’sir
13
ko‘rsatadi. Turkiy elatlar va mahalliy o‘troq aholi o‘rtasidagi etnik-madaniy
munosabatlarning rivoji natijasida turkiy qatlam madaniy yutuqlarining mahalliy
madaniy-xo‘jalik an’analar bilan jadal uyg‘unlashuvi yuz berdi. VII asrdan
o‘lkamiz “Turkiston” nomi bilan atala boshlangan.
Xorazm hamda Amudaryo hav zasiga yana bir ko‘chmanchi chorvador aholi
– toxarlar kirib kelgan. Toxariylar kushonlarning avlodlari bo‘lgan. Ularga Kidar
ismli hukmdor boshchilik qilganligi uchun ularni kidariylar deb ham atashadi. Tez
orada kidariylar Xioniylar davlatining janubiy qismida o‘z hukmronligini
o‘rnatganlar. Balx shahri bu yangi davlatning poytaxtiga aylantirilgan.
456-yilda Kidariylar va Sosoniylar davlatlari o‘rtasida to‘qna shuv bo‘lib
o‘tadi. Bu to‘qnashuvda Kidariylar davlati Sosoniy lardan yengiladi va o‘zini qayta
o‘nglayolmaydi. Shundan so‘ng zaiflashib qolgan. Kidariylar ko‘chmanchi
chorvador aholi – eftallar bilan to‘qnashishi natijasida Shimoliy Hindistonga
chekinadilar va u yerda 75 yil hukm suradi.
Anushtagin (1072-1032 yillarda) Saljukiylar xukmdori Malikshox saroyidagi
xizmatlari lekin Xorazmni kulga kiritadi. Anushtaginni nabnrasi Ogsiz (1127-115'b
yillar) Xorazmni mustakil" davlatga aylantirib borishga urinib kurdi.U xorazm sho\
unvonini kayta tnklab Sulton Sanjar bilan kurash olib boradi.l 141-yiIi Xorazmshox
Ogsiz Marvn bosib olib talaydi va kelgusi yili Nishopurga karab yurdi. Birok kuchlar
teng bulmaganidan и sulton Sanjarga buy sindi.Otsiz Jont bilan Mangishlokni uz
erlarida kushib olgan, kuchmanchi kushinlar, kipchoklar va turkmanlarni uz ta'siriga
buysindirgan edi.Xorazm kushinining asosan yullanma askarlar kuchmanchi
kipchok va turkmanlardan tuzishga, Xorazmning mustakilligi muammosini xal
kilishga xamda SHarkda yangi va kuchli davlatga asossolishga ulgurgan edi.Otsiz
ishlarini ugli El Arslon (1156-1172) davom ettiradi.Ei Arslon xukmronligi vaktida
Koraxitoylarga karshi kurash olib borishiga tugri keladi.El Arslon vafotidan sung
uni ugli Takash Xorazmga xukmronlik kila boshlaydi. Takash davrida
Xorazm, davlati yuksak davlatga aylanadi. Takash davrida Xorazm davlatini xududi
2 barobarga kupayadi. Bunga sabab 1196 yilda xalifa Misr kushinlarini engib
15
foydalanish uchun ajratilgan katta yer maydoni) olish bilan chambarchas bog'langan
edi. Masalan, Nasaviyning . yozishicha, Naso viloyatiga noib qilib tayinlangan
Ziyoulmulkka xizmati uchun yiliga o'n ming dinor daromad keltiradigan butun bir
viloyat iqta tariqasida taqdim etilgan edi. Iqtadorlik mahalliy hokimlar, noiblar,
vazirlar, yirik yer egalari harbiy aristokratiya vakillari va boshqa yuqori
mansabdorlarning iqtisodiy mustaqilligini oshirar va ularning markaziy hokimiyatga
nisbatan qarshilik kayfiyatlarini rag'batlantirar edi.
Mamlakat holatining eng achinarli tomonlaridan yana biri shunda ediki, asosiy soliq
va muttasil hasharlardan tashqari yiliga bir necha bor to'planadigan turli xil to'lov va
yig'imlardan tinkasi qurigan mamlakat fuqarosining arkoni davlatga, ayniqsa uning
tojdori Sulton Muhammadga nisbatan bo'lgan e'timodi ham, e'tiqodi ham susayib
ketgan edi
2.2 Xioniylarning O‘rta Osiyoga harbiy yurishlari.
Bu davr ko‘chmanchi qabilalarning kirib kelishi, qabilalar ittifoqi (ning yuzaga
kelishi-yangi siyosiy kuchlarning paydo bo‘lishi bilan izohlanadi. SHunday
kuchlardan biri - Kidariylar xususidagi asosiy ma’lumotlar Xitoyning Beyshi
solnomasida hamda g‘arb tarixchilaridan biri Prisk Paniyskiy ma’lumotlarida
uchraydi. Bu ma’lumotlarga ko‘ra Kidoriylarning yuechjilar hukmdori Sidolo yoki
tadqiqotlar fikricha Kidor (ba’zan "Kidara") IV-asrda hukmronlik qilgan.
Yaponiyalik tadqiqotchi K. Enoki braxmiy yozuvidagi bir qator "Kidara
Kushon sha" deb yozilgan tangalarni tadqiq qilgan. Bu taxminan 390-430 yillarga
mansub bo‘lib, hind tadqiqotchisi A. Bivarning xulosasiga ko‘ra bunday tangalar 2
ta hokim tomonidan bir vaqtning o‘zida zarb etilgan. Enokining fikricha Kidoriylar
Tohariston va Gandxarni 412-437 yillar oralig‘ida o‘z qo‘llarida birlashtirganlar.
Kidariylar masalasi nisbatan ancha kam o‘rganilgan va tadqiqotlar davom
ettirilishi kerak bo‘lgan masaladir. Chunki yuqoridagi ma’lumotlarni (jumladan
Beyshi) keyinchalik boshqa manbalar tilga olmaydi. Hindistonga (456 y) ketib
16
Gupta davlatini bosib olganlaridan keyingi kidoriylar to‘g‘risidagi ma’lumotlar ham
deyarli yo‘q. Faqatgina ular Hindistonda 15 yil hukmronlik qilganlari, 477 yil
Gandxardan Xitoyga elchilar yuborganliklari ma’lum xolos. Ba’zi tadqiqotchilar
ularni Sharq iy Turkistondan kirib kelgan kushonlar qoldig‘i deb ham tushuntirish
berishadi. Shuningdek , kidoriylarning O‘rta Osiyoning janubida xiyoniylar bilan
birga ittifoqchiligi hamda ularning Eronga qarshi birgalikdagi harakatlari to‘g‘risida
ham turli taxmin va fikrlar mavjud. IV-asr o‘rtalarida Turon o‘lkasiga shimoldan
ko‘chmanchi xion qabilalarining hujumi boshlanadi. Tarixda ular xiyonit yoki
xioniylar nomi bilan tanilganlar. Xioniylarning 353 yil So‘g‘d ustiga yurish
qilganliklari ma’lum. Xioniylar hukmdori o‘rta yoshlardagi tadbirkor va aqlli davlat
arbobi Grumbat ismli shaxs bo‘lgan. 359 yil xioniylar o‘z ittifoqchilik burchlariga
ko‘ra SHopur II bilan Suriyaning Amida (Umda) shahri uchun bo‘lgan jangida
qatnashishadi. Bu jangda Grumbatning o‘g‘li halok bo‘ladi.
IV-asrning 60-70 yillarda Eron bilan munosabatlar yana keskinlashib, Eron
shohi SHopur II xioniylar bilan kurash olib boradi va ikki marotaba engiladi. Bu
kurashda xioniylar kidoriylar bilan ittifoqchilikda bo‘lgan bo‘lishlari ham
ehtimoldan xol emas. Bu davrda Sirdaryo bo‘yidan Amudaryogacha cho‘zilgan
hudud xioniylar ta’siri ostida bo‘lgan.
Umuman olganda, xioniylar kidariylar bilan ko‘pincha ittifoqda harakat qilgan
bo‘lishlari kerak. Chunki tadqiqotlarda ularning nomi ko‘pincha birgalikda
uchraydi. Ularni ba’zida eftalitlarning bir qismi deb ham hisoblashadi. Fikrimizcha,
ulardagi o‘zaro farqlanish faqat sulolaviy bo‘lgan. Chunki ularning hammasi qon-
qardosh turkiy xalqlardan bo‘lishgan.
Eftalitlar tarixi yuzasidan ma’lumotlar, rim, vizantiya, suriya va arman
tarixchilari asarlarida hamda
Xitoy solnomalarida, pahlaviy
matnlarida,
Firdavsiyning "SHohnoma" asarida ham uchraydi.
Ushbu manbalarning ma’lumot berishicha, o‘sha davrda eftalitlar bilan Eron
sosoniylari o‘rtasida bir necha marta to‘qnashuvlar bo‘lib o‘tadi. Ular o‘rtasidagi
birinchi to‘qnashuvlar V-asrning 30-yillaridayoq sodir bo‘lgan edi. Arman tarixchisi