XIV ASRNING IKKINCHI YARMI VA XVI ASRDA MOVARAUNNAHRDA TARBIYA, MAKTAB VA PEDAGOGIK FIKRLAR RIVOJI

Yuklangan vaqt

2024-08-26

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

25,5 KB


 
 
 
 
 
 
XIV ASRNING IKKINCHI YARMI VA XVI ASRDA 
MOVARAUNNAHRDA TARBIYA, MAKTAB VA PEDAGOGIK FIKRLAR 
RIVOJI 
 
 
Reja: 
4.1.Ijtimoiy hayotning ta’lim-tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar rivojiga 
ta’siri. 
4.2.So‘fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. 
4.3.Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat barpo 
yetilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo‘shgan hissasi. 
4.4.Mirzo Ulug‘bekning pedagogik g‘oyalari va ma’rifatparvarlik xizmatlari. 
4.5.Zahiriddin Muhammad Boburning pedagogik fikrlari. 
4.1.Ijtimoiy hayotning ta’lim-tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar rivojiga 
ta’siri.  
Movarounnahr mo‘g‘ul urug‘lari va qabilalarining ijtimoiy hayotida yuz 
bergan katta o‘zgarish, ularning mahalliy ijtimoiy tuzumini qabul qilishlari, xo‘jalik 
va madaniy hayotdagi o‘zgarishlar mo‘g‘ullarning yetnik xususiyatlarini ham 
o‘zgartirib yuboradi. Mamlakat aholisining ijtimoiy hayotida sodir bo‘lgan jiddiy 
o‘zgarishlar, shubhasiz uning iqtisodiy jihatdan jonlanishiga turtki ham bo‘ldi. 
XIII asrning ikkinchi yarmi va XIV asr boshlarida shahar va qishloqlarda 
xo‘jalik hayotining jonlanishi bilan shubhasiz mo‘g‘ullar istilosi va bosqini davrida 
kuchli zarbaga uchrab inqirozga yuz tutgan fan, adabiyot, ma’rifat va 
madaniyatningayrim tarmoqlari ham tiklana boshlaydi. 
Garchi yozma manbalarda bizgacha aniq ma’lumotlar yetarli darajada yetib 
kelmagan bo‘lsa-da, har qalay bu davrda ilm va ma’rifat ham ayrim yirik 
XIV ASRNING IKKINCHI YARMI VA XVI ASRDA MOVARAUNNAHRDA TARBIYA, MAKTAB VA PEDAGOGIK FIKRLAR RIVOJI Reja: 4.1.Ijtimoiy hayotning ta’lim-tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar rivojiga ta’siri. 4.2.So‘fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. 4.3.Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat barpo yetilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo‘shgan hissasi. 4.4.Mirzo Ulug‘bekning pedagogik g‘oyalari va ma’rifatparvarlik xizmatlari. 4.5.Zahiriddin Muhammad Boburning pedagogik fikrlari. 4.1.Ijtimoiy hayotning ta’lim-tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar rivojiga ta’siri. Movarounnahr mo‘g‘ul urug‘lari va qabilalarining ijtimoiy hayotida yuz bergan katta o‘zgarish, ularning mahalliy ijtimoiy tuzumini qabul qilishlari, xo‘jalik va madaniy hayotdagi o‘zgarishlar mo‘g‘ullarning yetnik xususiyatlarini ham o‘zgartirib yuboradi. Mamlakat aholisining ijtimoiy hayotida sodir bo‘lgan jiddiy o‘zgarishlar, shubhasiz uning iqtisodiy jihatdan jonlanishiga turtki ham bo‘ldi. XIII asrning ikkinchi yarmi va XIV asr boshlarida shahar va qishloqlarda xo‘jalik hayotining jonlanishi bilan shubhasiz mo‘g‘ullar istilosi va bosqini davrida kuchli zarbaga uchrab inqirozga yuz tutgan fan, adabiyot, ma’rifat va madaniyatningayrim tarmoqlari ham tiklana boshlaydi. Garchi yozma manbalarda bizgacha aniq ma’lumotlar yetarli darajada yetib kelmagan bo‘lsa-da, har qalay bu davrda ilm va ma’rifat ham ayrim yirik
 
 
hunarmandchilik va savdo-sotiq markazlarida jonlanadi. Buxoroda bino qilingan 
«Mas’udiya» va «Xoniya»kabi madrasalarning har birida mingtagacha tolibi ilm ahli 
tahsil ko‘radi. 
 
4.2.So‘fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. 
So‘fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. So‘fiylar inson ma’naviy-
ruhiy komillikka yerishish yo‘llarida to‘rt bosqichni o‘tishi kerak, deydi. 
Birinchi bosqich – shariat. Diniy marosimlar va shariat aqidalarini, taqvolarini 
aynan, izchil bajarish, chunki shariat qonun bo‘lib, bu qonun vujudni va qalbni 
tarbiyalaydi. 
Ikkinchi bosqich – tariqat: nafsni tiyish, xushnudlik, xudoni o‘ylash, xilvat, 
ma’naviy muhabbatni chuqurlashtirib, xudo to‘g‘risida o‘ylash, ya’ni tariqat – fano, 
o‘zdan kechish, ko‘ngilni poklab, ruhni nurlantiruvchi yo‘l, faoliyat shakli. 
Uchinchi bosqich – ma’rifat: hamma narsaning, butun borliqning asosi – xudo 
yekanini, o‘zining mohiyati xudo mohiyati bilan birgaligini bilish va anglash. Bunda 
odam uchun barcha kibr-u havo, manmanlik, shon-shuhrat bema’ni bo‘lib ko‘rinadi, 
shunda u orif, ya’ni bilimli, xudoni tanigan bo‘ladi. 
To‘rtinchi bosqich – haqiqat. Bunda so‘fiy xudoning dargohiga yerishadi, 
vasliga vosil bo‘ladi, u bilan birlashadi, shu orqali inson foniy, ya’ni «analhaq» bo‘la 
oladi.  
4.3.Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat barpo 
yetilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo‘shgan hissasi. 
Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat barpo yetilishi 
va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo‘shgan hissasi. Amir Temur hayotlik 
davridayoq uning harbiy san’ati va davlat boshqarish uslubiga bag‘ishlangan maxsus 
asar yaratilib, u «Temur tuzuklari»nomi ostida shuhrat topadi. Bu asar shaxsan 
Temurning og‘zidan yozib olingan deb hisoblanadi. Unda davlatni 
boshqarishda kimlarga tayanish, toj-u taxt yegalarining tutumi (yo‘nalishi) va 
vazifalari, (vazir va qo‘shin boshliqlarini saylash, sipohlarning maoshi) 
mamlakatni idora yetish tartibi, davlat arboblari va qo‘shin boshliqlarining 
burchi va vazifalari, amirlar, vazirlar va boshqa mansabdorlarning toj-u taxt 
hunarmandchilik va savdo-sotiq markazlarida jonlanadi. Buxoroda bino qilingan «Mas’udiya» va «Xoniya»kabi madrasalarning har birida mingtagacha tolibi ilm ahli tahsil ko‘radi. 4.2.So‘fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. So‘fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. So‘fiylar inson ma’naviy- ruhiy komillikka yerishish yo‘llarida to‘rt bosqichni o‘tishi kerak, deydi. Birinchi bosqich – shariat. Diniy marosimlar va shariat aqidalarini, taqvolarini aynan, izchil bajarish, chunki shariat qonun bo‘lib, bu qonun vujudni va qalbni tarbiyalaydi. Ikkinchi bosqich – tariqat: nafsni tiyish, xushnudlik, xudoni o‘ylash, xilvat, ma’naviy muhabbatni chuqurlashtirib, xudo to‘g‘risida o‘ylash, ya’ni tariqat – fano, o‘zdan kechish, ko‘ngilni poklab, ruhni nurlantiruvchi yo‘l, faoliyat shakli. Uchinchi bosqich – ma’rifat: hamma narsaning, butun borliqning asosi – xudo yekanini, o‘zining mohiyati xudo mohiyati bilan birgaligini bilish va anglash. Bunda odam uchun barcha kibr-u havo, manmanlik, shon-shuhrat bema’ni bo‘lib ko‘rinadi, shunda u orif, ya’ni bilimli, xudoni tanigan bo‘ladi. To‘rtinchi bosqich – haqiqat. Bunda so‘fiy xudoning dargohiga yerishadi, vasliga vosil bo‘ladi, u bilan birlashadi, shu orqali inson foniy, ya’ni «analhaq» bo‘la oladi. 4.3.Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat barpo yetilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo‘shgan hissasi. Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat barpo yetilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo‘shgan hissasi. Amir Temur hayotlik davridayoq uning harbiy san’ati va davlat boshqarish uslubiga bag‘ishlangan maxsus asar yaratilib, u «Temur tuzuklari»nomi ostida shuhrat topadi. Bu asar shaxsan Temurning og‘zidan yozib olingan deb hisoblanadi. Unda davlatni boshqarishda kimlarga tayanish, toj-u taxt yegalarining tutumi (yo‘nalishi) va vazifalari, (vazir va qo‘shin boshliqlarini saylash, sipohlarning maoshi) mamlakatni idora yetish tartibi, davlat arboblari va qo‘shin boshliqlarining burchi va vazifalari, amirlar, vazirlar va boshqa mansabdorlarning toj-u taxt
 
 
oldida ko‘rsatgan alohida xizmatlarini taqdirlash tartibi va boshqalar xususida 
bayon etiladi. 
Amir Temur umr bo‘yi quyidagi o‘n ikki tamoyilga amal qilgan: 
1-Har yerda va har vaqtda islom dinini qo‘llab-quvvatlagan.  
2-Davlat ishlarini kengash asosida boshqargan. 
3-Salatanat ishlarini murosayu madora orqali yurgizgan. 
4-Davlat ishlarini qonun-qoida va tuzuklarga asoslanib boshqargan. 
5-Amirlar va sipohiylarga hurmat ko‘rgazgan. 
6-Adolat va insofga tayangan. 
7-Fuqarolarga izzat-hurmat ko‘rgazgan. 
8-Azmu jazm bilan ish tutgan. 
9-Raiyat ahvolidan doimiy ogoh bo‘lgan. 
10-Turku tojik, arabu ajamning turli toifalariga hurmat ko‘rsatgan. 
11-Do‘stlarni unutmagan va ularga yordam bergan. 
12-Har joyda sipohiylarni hurmat qilgan. 
 
“TEMUR TUZUKLARI”dagi o‘gitlarni 
mohiyati va vazifasiga ko‘ra quyidagi 
guruhlarga ajratish mumkin: 
“TEMUR TUZUKLARI”dagi 
o‘gitlarning axloq va odobga 
doir turlari: 
1. Din va shariatga doir. 
2. Davlat va uni idora yetishga doir. 
3. Kengash o‘tkazishga oid. 
4. Podsho va vazirlarga doir. 
 
1. Adolat va adolatsizlik. 
2. So‘z va ishonch birligi. 
3. Do‘st va dushmanlik. 
4. Botirlik va qo‘rqoqlik. 
5. So‘z va shirin-suxanlik. 
 
“Temur tuzuklari”dagi hikmatlardan namunalar: 
 
Adovat emas, adolat yengadi. 
So‘zlaguvchi gar nodon yerur, tinglaguvchi dono o‘lsin. 
oldida ko‘rsatgan alohida xizmatlarini taqdirlash tartibi va boshqalar xususida bayon etiladi. Amir Temur umr bo‘yi quyidagi o‘n ikki tamoyilga amal qilgan: 1-Har yerda va har vaqtda islom dinini qo‘llab-quvvatlagan. 2-Davlat ishlarini kengash asosida boshqargan. 3-Salatanat ishlarini murosayu madora orqali yurgizgan. 4-Davlat ishlarini qonun-qoida va tuzuklarga asoslanib boshqargan. 5-Amirlar va sipohiylarga hurmat ko‘rgazgan. 6-Adolat va insofga tayangan. 7-Fuqarolarga izzat-hurmat ko‘rgazgan. 8-Azmu jazm bilan ish tutgan. 9-Raiyat ahvolidan doimiy ogoh bo‘lgan. 10-Turku tojik, arabu ajamning turli toifalariga hurmat ko‘rsatgan. 11-Do‘stlarni unutmagan va ularga yordam bergan. 12-Har joyda sipohiylarni hurmat qilgan. “TEMUR TUZUKLARI”dagi o‘gitlarni mohiyati va vazifasiga ko‘ra quyidagi guruhlarga ajratish mumkin: “TEMUR TUZUKLARI”dagi o‘gitlarning axloq va odobga doir turlari: 1. Din va shariatga doir. 2. Davlat va uni idora yetishga doir. 3. Kengash o‘tkazishga oid. 4. Podsho va vazirlarga doir. 1. Adolat va adolatsizlik. 2. So‘z va ishonch birligi. 3. Do‘st va dushmanlik. 4. Botirlik va qo‘rqoqlik. 5. So‘z va shirin-suxanlik. “Temur tuzuklari”dagi hikmatlardan namunalar: Adovat emas, adolat yengadi. So‘zlaguvchi gar nodon yerur, tinglaguvchi dono o‘lsin.
 
 
Ota bo‘lmagan, ota qadrini bilmas. 
Do‘shmandan qo‘rqma, munofiqdan qo‘rq. 
Ishon. Ammo shubha qil. 
Kuch – adolatdadir. 
Filning dumi bo‘lguncha, chumolining boshi bo‘l. 
Botir jangda bilinar, dono – mashvaratda. 
4.4.Mirzo Ulug‘bekning pedagogik g‘oyalari va ma’rifatparvarlik xizmatlari. 
Samarqandda o‘z atrofida to‘plangan olimlarning bevosita ishtiroki va 
yordamida Ulug‘bek 1424-1428-yillarda shahar yaqinida Qbirahmat anhori bo‘yida 
rasadxona qurdirdi. Doira shaklida bino qilingan bu ulkan imoratning aylanasi 47 
metr, balandligi 31 metr yedi. Bobo‘rning yozishicha, u uch qavatli bo‘lgan. 
Binoning sirti koshin va sirli parchinlar bilan qoplangan. Binoning ichki sahni sudsi 
faxriy (sekstant) va koridorlar bilan to‘rt qismlarga ajratilgan. Rasadxona ichki 
devorlarida koinot-u Er sharining umumiy manzarasi tasvirlangan bo‘lib, shu tufayli 
bu mavzu aholi o‘rtasida «Naqshi jahon» degan nom bilan shuhrat topadi. 
Samarqandda Ulug‘bek rahbarligida barpo yetilgan bu ilmiy dargoh 
matematika, ayniqsa astronomiya sohasida ilmiy dunyoda olamshumul ahamiyat 
kasb yetgan natijalarga yerishadi. Rasadxonada olib borilgan kuzatish va tadqiqotlar 
tufayli 1018 sobita (qo‘zg‘almas) yulduzlarning o‘rni va holati aniqlanib, ularning 
astronomik jadvali tuziladi. O‘rta Osiyo, YAqin va O‘rta Sharq mamlakatlari 
bo‘ylab joylashgan 683 geografik punktlarning Samarqand kengligiga nisbatan 
koordinatalari belgilab chiqildi. Rasadxonada olib borilgan tadqiqotlarning natijalari 
asosida matematika va astronomiyaga oid qator nodir asarlar yaratildi. 
«Ulug‘bek 
observatoriyasi. 
Samarqandning 
tarixiy 
va 
arxitektura 
yodgorliklari. Mirzo Ulug‘bek tomonidan 1420-yillarda Samarqandda  qurilgan 
rasadxona Markaziy Osiyodagi yeng yirik rasadxonalardan biri hisoblanadi. Mazkur 
rasadxonaning barpo etilishi va uning o‘sha davr ilmiymarkaziga aylanishi, o‘sha 
davrning muhim voqeasi hisoblanadi. Bu rasadxonada, buyuk olimlar  Qozizoda 
Rumiy, Ali Qushchi, Jamshidbin Ma’sudi, Mo‘yiddin va uning o‘g‘li Mansur 
Koshiylar  bir necha  o‘n yilliklar mobaynida ilmiy izlanishlar olib borganlar. Ular 
Ota bo‘lmagan, ota qadrini bilmas. Do‘shmandan qo‘rqma, munofiqdan qo‘rq. Ishon. Ammo shubha qil. Kuch – adolatdadir. Filning dumi bo‘lguncha, chumolining boshi bo‘l. Botir jangda bilinar, dono – mashvaratda. 4.4.Mirzo Ulug‘bekning pedagogik g‘oyalari va ma’rifatparvarlik xizmatlari. Samarqandda o‘z atrofida to‘plangan olimlarning bevosita ishtiroki va yordamida Ulug‘bek 1424-1428-yillarda shahar yaqinida Qbirahmat anhori bo‘yida rasadxona qurdirdi. Doira shaklida bino qilingan bu ulkan imoratning aylanasi 47 metr, balandligi 31 metr yedi. Bobo‘rning yozishicha, u uch qavatli bo‘lgan. Binoning sirti koshin va sirli parchinlar bilan qoplangan. Binoning ichki sahni sudsi faxriy (sekstant) va koridorlar bilan to‘rt qismlarga ajratilgan. Rasadxona ichki devorlarida koinot-u Er sharining umumiy manzarasi tasvirlangan bo‘lib, shu tufayli bu mavzu aholi o‘rtasida «Naqshi jahon» degan nom bilan shuhrat topadi. Samarqandda Ulug‘bek rahbarligida barpo yetilgan bu ilmiy dargoh matematika, ayniqsa astronomiya sohasida ilmiy dunyoda olamshumul ahamiyat kasb yetgan natijalarga yerishadi. Rasadxonada olib borilgan kuzatish va tadqiqotlar tufayli 1018 sobita (qo‘zg‘almas) yulduzlarning o‘rni va holati aniqlanib, ularning astronomik jadvali tuziladi. O‘rta Osiyo, YAqin va O‘rta Sharq mamlakatlari bo‘ylab joylashgan 683 geografik punktlarning Samarqand kengligiga nisbatan koordinatalari belgilab chiqildi. Rasadxonada olib borilgan tadqiqotlarning natijalari asosida matematika va astronomiyaga oid qator nodir asarlar yaratildi. «Ulug‘bek observatoriyasi. Samarqandning tarixiy va arxitektura yodgorliklari. Mirzo Ulug‘bek tomonidan 1420-yillarda Samarqandda qurilgan rasadxona Markaziy Osiyodagi yeng yirik rasadxonalardan biri hisoblanadi. Mazkur rasadxonaning barpo etilishi va uning o‘sha davr ilmiymarkaziga aylanishi, o‘sha davrning muhim voqeasi hisoblanadi. Bu rasadxonada, buyuk olimlar Qozizoda Rumiy, Ali Qushchi, Jamshidbin Ma’sudi, Mo‘yiddin va uning o‘g‘li Mansur Koshiylar bir necha o‘n yilliklar mobaynida ilmiy izlanishlar olib borganlar. Ular