XIV asrning ikkinchi yarmi va XVI asrda Movaraunnahrda tarbiya va maktab

Yuklangan vaqt

2024-09-27

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

24,6 KB


 
 
 
 
 
 
XIV asrning ikkinchi yarmi va XVI asrda Movaraunnahrda tarbiya va 
maktab 
 
 
 
Reja: 
1. 
Ijtimoiy hayotning ta’lim-tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar 
rivojiga ta’siri. 
2. 
So’fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. 
3. 
Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat 
barpo etilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo’shgan hissasi. 
4. 
Mirzo Ulug’bekning pedagogik g’oyalari va ma’rifatparvarlik 
xizmatlari. 
5. 
Zahiriddin Muhammad Boburning pedagogik fikrlari. 
 
 
Ijtimoiy hayotning ta’lim-tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar 
rivojiga ta’siri. Movarounnahr mo’g’ul urug’lari va qabilalarining ijtimoiy hayotida 
yuz bergan katta o’zgarish, ularning mahalliy ijtimoiy tuzumini qabul qilishlari, 
xo’jalik va madaniy hayotdagi o’zgarishlar mo’g’ullarning etnik xususiyatlarini ham 
o’zgartirib yuboradi. Mamlakat aholisining ijtimoiy hayotida sodir bo’lgan jiddiy 
o’zgarishlar, shubhasiz uning iqtisodiy jihatdan jonlanishiga turtki ham bo’ldi. 
XIII asrning ikkinchi yarmi va XIV asr boshlarida shahar va qishloqlarda 
xo’jalik hayotining jonlanishi bilan shubhasiz mo’g’ullar istilosi va bosqini davrida 
kuchli zarbaga uchrab inqirozga yuz tutgan fan, adabiyot, ma’rifat va madaniyatning 
ayrim tarmoqlari ham tiklana boshlaydi. 
Garchi yozma manbalarda bizgacha aniq ma’lumotlar etarli darajada etib 
kelmagan bo’lsa-da, har qalay bu davrda ilm va ma’rifat ham ayrim yirik 
hunarmandchilik va savdo-sotiq markazlarida jonlanadi. Buxoroda bino qilingan 
XIV asrning ikkinchi yarmi va XVI asrda Movaraunnahrda tarbiya va maktab Reja: 1. Ijtimoiy hayotning ta’lim-tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar rivojiga ta’siri. 2. So’fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. 3. Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat barpo etilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo’shgan hissasi. 4. Mirzo Ulug’bekning pedagogik g’oyalari va ma’rifatparvarlik xizmatlari. 5. Zahiriddin Muhammad Boburning pedagogik fikrlari. Ijtimoiy hayotning ta’lim-tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar rivojiga ta’siri. Movarounnahr mo’g’ul urug’lari va qabilalarining ijtimoiy hayotida yuz bergan katta o’zgarish, ularning mahalliy ijtimoiy tuzumini qabul qilishlari, xo’jalik va madaniy hayotdagi o’zgarishlar mo’g’ullarning etnik xususiyatlarini ham o’zgartirib yuboradi. Mamlakat aholisining ijtimoiy hayotida sodir bo’lgan jiddiy o’zgarishlar, shubhasiz uning iqtisodiy jihatdan jonlanishiga turtki ham bo’ldi. XIII asrning ikkinchi yarmi va XIV asr boshlarida shahar va qishloqlarda xo’jalik hayotining jonlanishi bilan shubhasiz mo’g’ullar istilosi va bosqini davrida kuchli zarbaga uchrab inqirozga yuz tutgan fan, adabiyot, ma’rifat va madaniyatning ayrim tarmoqlari ham tiklana boshlaydi. Garchi yozma manbalarda bizgacha aniq ma’lumotlar etarli darajada etib kelmagan bo’lsa-da, har qalay bu davrda ilm va ma’rifat ham ayrim yirik hunarmandchilik va savdo-sotiq markazlarida jonlanadi. Buxoroda bino qilingan  
 
«Mas’udiya» va «Xoniya» kabi madrasalarning har birida mingtagacha tolibi ilm 
ahli tahsil ko’radi. 
 
So’fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. So’fiylar inson 
ma’naviy-ruhiy komillikka erishish yo’llarida to’rt bosqichni o’tishi kerak, deydi. 
Birinchi bosqich – shariat. Diniy marosimlar va shariat aqidalarini, taqvolarini 
aynan, izchil bajarish, chunki shariat qonun bo’lib, bu qonun vujudni va qalbni 
tarbiyalaydi. 
Ikkinchi bosqich – tariqat: nafsni tiyish, xushnudlik, xudoni o’ylash, xilvat, 
ma’naviy muhabbatni chuqurlashtirib, xudo to’g’risida o’ylash, ya’ni tariqat – fano, 
o’zdan kechish, ko’ngilni poklab, ruhni nurlantiruvchi yo’l, faoliyat shakli. 
Uchinchi bosqich – ma’rifat: hamma narsaning, butun borliqning asosi – xudo 
ekanini, o’zining mohiyati xudo mohiyati bilan birgaligini bilish va anglash. Bunda 
odam uchun barcha kibr-u havo, manmanlik, shon-shuhrat bema’ni bo’lib ko’rinadi, 
shunda u orif, ya’ni bilimli, xudoni tanigan bo’ladi. 
To’rtinchi bosqich – haqiqat. Bunda so’fiy xudoning dargohiga erishadi, 
vasliga vosil bo’ladi, u bilan birlashadi, shu orqali inson foniy, ya’ni «analhaq» bo’la 
oladi.  
 
Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat 
barpo etilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo’shgan hissasi. 
Amir Temur hayotlik davridayoq uning harbiy san’ati va davlat boshqarish uslubiga 
bag’ishlangan maxsus asar yaratilib, u «Temur tuzuklari» nomi ostida shuhrat 
topadi. Bu asar shaxsan Temurning og’zidan yozib olingan deb hisoblanadi. Unda 
davlatni boshqarishda kimlarga tayanish, toj-u taxt egalarining tutumi (yo’nalishi) 
va vazifalari, (vazir va qo’shin boshliqlarini saylash, sipohlarning maoshi) 
mamlakatni idora etish tartibi, davlat arboblari va qo’shin boshliqlarining burchi va 
vazifalari, amirlar, vazirlar va boshqa mansabdorlarning toj-u taxt oldida ko’rsatgan 
alohida xizmatlarini taqdirlash tartibi va boshqalar xususida bayon etiladi. 
Amir Temur umr bo’yi quyidagi o’n ikki tamoyilga amal qilgan: 
o Har erda va har vaqtda islom dinini qo’llab-quvvatlagan.  
o Davlat ishlarini kengash asosida boshqargan. 
o Salatanat ishlarini murosayu madora orqali yurgizgan. 
o Davlat ishlarini qonun-qoida va tuzuklarga asoslanib boshqargan. 
«Mas’udiya» va «Xoniya» kabi madrasalarning har birida mingtagacha tolibi ilm ahli tahsil ko’radi. So’fiylik ta’limotining ma’naviy hayotga ta’siri. So’fiylar inson ma’naviy-ruhiy komillikka erishish yo’llarida to’rt bosqichni o’tishi kerak, deydi. Birinchi bosqich – shariat. Diniy marosimlar va shariat aqidalarini, taqvolarini aynan, izchil bajarish, chunki shariat qonun bo’lib, bu qonun vujudni va qalbni tarbiyalaydi. Ikkinchi bosqich – tariqat: nafsni tiyish, xushnudlik, xudoni o’ylash, xilvat, ma’naviy muhabbatni chuqurlashtirib, xudo to’g’risida o’ylash, ya’ni tariqat – fano, o’zdan kechish, ko’ngilni poklab, ruhni nurlantiruvchi yo’l, faoliyat shakli. Uchinchi bosqich – ma’rifat: hamma narsaning, butun borliqning asosi – xudo ekanini, o’zining mohiyati xudo mohiyati bilan birgaligini bilish va anglash. Bunda odam uchun barcha kibr-u havo, manmanlik, shon-shuhrat bema’ni bo’lib ko’rinadi, shunda u orif, ya’ni bilimli, xudoni tanigan bo’ladi. To’rtinchi bosqich – haqiqat. Bunda so’fiy xudoning dargohiga erishadi, vasliga vosil bo’ladi, u bilan birlashadi, shu orqali inson foniy, ya’ni «analhaq» bo’la oladi. Movaraunnahrda Amir Temur tomonidan markazlahgan davlat barpo etilishi va uning fan, madaniyat va ma’rifat rivojiga qo’shgan hissasi. Amir Temur hayotlik davridayoq uning harbiy san’ati va davlat boshqarish uslubiga bag’ishlangan maxsus asar yaratilib, u «Temur tuzuklari» nomi ostida shuhrat topadi. Bu asar shaxsan Temurning og’zidan yozib olingan deb hisoblanadi. Unda davlatni boshqarishda kimlarga tayanish, toj-u taxt egalarining tutumi (yo’nalishi) va vazifalari, (vazir va qo’shin boshliqlarini saylash, sipohlarning maoshi) mamlakatni idora etish tartibi, davlat arboblari va qo’shin boshliqlarining burchi va vazifalari, amirlar, vazirlar va boshqa mansabdorlarning toj-u taxt oldida ko’rsatgan alohida xizmatlarini taqdirlash tartibi va boshqalar xususida bayon etiladi. Amir Temur umr bo’yi quyidagi o’n ikki tamoyilga amal qilgan: o Har erda va har vaqtda islom dinini qo’llab-quvvatlagan. o Davlat ishlarini kengash asosida boshqargan. o Salatanat ishlarini murosayu madora orqali yurgizgan. o Davlat ishlarini qonun-qoida va tuzuklarga asoslanib boshqargan.  
 
o Amirlar va sipohiylarga hurmat ko’rgazgan. 
o Adolat va insofga tayangan. 
o Fuqarolarga izzat-hurmat ko’rgazgan. 
o Azmu jazm bilan ish tutgan. 
o Raiyat ahvolidan doimiy ogoh bo’lgan. 
o Turku tojik, arabu ajamning turli toifalariga hurmat ko’rsatgan. 
o Do’stlarni unutmagan va ularga yordam bergan. 
o Har joyda sipohiylarni hurmat qilgan. 
  
“TEMUR 
TUZUKLARI”DAGI 
O’GITLARNI MOHIYATI VA 
VAZIFASIGA KO’RA 
QUYIDAGI GURUHLARGA 
AJRATISH MUMKIN: 
“TEMUR TUZUKLARI”DAGI 
O’GITLARNING AXLOQ VA ODOBGA 
DOIR TURLARI: 
1. Din va shariatga doir. 
2. Davlat va uni idora etishga 
doir. 
3. Kengash o’tkazishga oid. 
4. Podsho va vazirlarga doir.  
 
1. 
Adolat va adolatsizlik. 
2. So’z va ishonch birligi. 
3. Do’st va dushmanlik. 
4. Botirlik va qo’rqoqlik. 
5. So’z va shirin-suxanlik.  
 
“Temur tuzuklari”dagi hikmatlardan namunalar: 
1. 
Adovat emas, adolat yengadi. 
2. 
So’zlaguvchi gar nodon erur, tinglaguvchi dono o’lsin. 
3. 
Ota bo’lmagan, ota qadrini bilmas. 
4. 
Do’shmandan qo’rqma, munofiqdan qo’rq. 
5. 
Ishon. Ammo shubha qil. 
6. 
Kuch – adolatdadir. 
7. 
Do’stlik sinovda chiniqadi. 
8. 
Filning dumi bo’lguncha, chumolining boshi bo’l. 
o Amirlar va sipohiylarga hurmat ko’rgazgan. o Adolat va insofga tayangan. o Fuqarolarga izzat-hurmat ko’rgazgan. o Azmu jazm bilan ish tutgan. o Raiyat ahvolidan doimiy ogoh bo’lgan. o Turku tojik, arabu ajamning turli toifalariga hurmat ko’rsatgan. o Do’stlarni unutmagan va ularga yordam bergan. o Har joyda sipohiylarni hurmat qilgan. “TEMUR TUZUKLARI”DAGI O’GITLARNI MOHIYATI VA VAZIFASIGA KO’RA QUYIDAGI GURUHLARGA AJRATISH MUMKIN: “TEMUR TUZUKLARI”DAGI O’GITLARNING AXLOQ VA ODOBGA DOIR TURLARI: 1. Din va shariatga doir. 2. Davlat va uni idora etishga doir. 3. Kengash o’tkazishga oid. 4. Podsho va vazirlarga doir. 1. Adolat va adolatsizlik. 2. So’z va ishonch birligi. 3. Do’st va dushmanlik. 4. Botirlik va qo’rqoqlik. 5. So’z va shirin-suxanlik. “Temur tuzuklari”dagi hikmatlardan namunalar: 1. Adovat emas, adolat yengadi. 2. So’zlaguvchi gar nodon erur, tinglaguvchi dono o’lsin. 3. Ota bo’lmagan, ota qadrini bilmas. 4. Do’shmandan qo’rqma, munofiqdan qo’rq. 5. Ishon. Ammo shubha qil. 6. Kuch – adolatdadir. 7. Do’stlik sinovda chiniqadi. 8. Filning dumi bo’lguncha, chumolining boshi bo’l.  
 
9. 
Toy mingan – ot ham minadi. 
10. Botir jangda bilinar, dono – mashvaratda. 
11. Birliksiz kuch bo’lmas.  
 
Mirzo Ulug’bekning pedagogik g’oyalari va ma’rifatparvarlik 
xizmatlari. Samarqandda o’z atrofida to’plangan olimlarning bevosita ishtiroki va 
yordamida Ulug’bek 1424-1428-yillarda shahar yaqinida Qbirahmat anhori bo’yida 
rasadxona qurdirdi. Doira shaklida bino qilingan bu ulkan imoratning aylanasi 47 
metr, balandligi 31 metr edi. Bobo’rning yozishicha, u uch qavatli bo’lgan. Binoning 
sirti koshin va sirli parchinlar bilan qoplangan. Binoning ichki sahni sudsi faxriy 
(sekstant) va koridorlar bilan to’rt qismlarga ajratilgan. Rasadxona ichki devorlarida 
koinot-u Er sharining umumiy manzarasi tasvirlangan bo’lib, shu tufayli bu mavzu 
aholi o’rtasida «Naqshi jahon» degan nom bilan shuhrat topadi. 
Samarqandda Ulug’bek rahbarligida barpo etilgan bu ilmiy dargoh matematika, 
ayniqsa astronomiya sohasida ilmiy dunyoda olamshumul ahamiyat kasb etgan 
natijalarga erishadi. Rasadxonada olib borilgan kuzatish va tadqiqotlar tufayli 1018 
sobita (qo’zg’almas) yulduzlarning o’rni va holati aniqlanib, ularning astronomik 
jadvali tuziladi. O’rta Osiyo, YAqin va O’rta SHarq mamlakatlari bo’ylab 
joylashgan 
683 
geografik 
punktlarning 
Samarqand 
kengligiga 
nisbatan 
koordinatalari belgilab chiqildi. Rasadxonada olib borilgan tadqiqotlarning natijalari 
asosida matematika va astronomiyaga oid qator nodir asarlar yaratildi. 
«Ziji jadidi Ko’ragoniy» dan tashqari Ulug’bek «Tarixi arba’ ulus» (To’rt ulus 
tarixi) nomli tarixiy asar hamda musiqa ilmiga bag’ishlangan beshta risola yozadi. 
 Observatory of Ulugbek 
Historical and architectural monuments of Samarkand 
 
 The largest observatory in Central Asia was built in the 1420's by Ulugbeg. 
Here, for three decades, scholars, including the outstanding astronomers Qazi-Zadeh 
Rumi, Djemsnid Giyas ad-Din Kashi and Ali Kushchi, performed measurements of 
celestial movements.  
 
 The Samarkand observatory became famous for the edition of the "Ulugbeg 
Zidj", containing a theoretical introduction and charts describing 1,018 stars. The 
9. Toy mingan – ot ham minadi. 10. Botir jangda bilinar, dono – mashvaratda. 11. Birliksiz kuch bo’lmas. Mirzo Ulug’bekning pedagogik g’oyalari va ma’rifatparvarlik xizmatlari. Samarqandda o’z atrofida to’plangan olimlarning bevosita ishtiroki va yordamida Ulug’bek 1424-1428-yillarda shahar yaqinida Qbirahmat anhori bo’yida rasadxona qurdirdi. Doira shaklida bino qilingan bu ulkan imoratning aylanasi 47 metr, balandligi 31 metr edi. Bobo’rning yozishicha, u uch qavatli bo’lgan. Binoning sirti koshin va sirli parchinlar bilan qoplangan. Binoning ichki sahni sudsi faxriy (sekstant) va koridorlar bilan to’rt qismlarga ajratilgan. Rasadxona ichki devorlarida koinot-u Er sharining umumiy manzarasi tasvirlangan bo’lib, shu tufayli bu mavzu aholi o’rtasida «Naqshi jahon» degan nom bilan shuhrat topadi. Samarqandda Ulug’bek rahbarligida barpo etilgan bu ilmiy dargoh matematika, ayniqsa astronomiya sohasida ilmiy dunyoda olamshumul ahamiyat kasb etgan natijalarga erishadi. Rasadxonada olib borilgan kuzatish va tadqiqotlar tufayli 1018 sobita (qo’zg’almas) yulduzlarning o’rni va holati aniqlanib, ularning astronomik jadvali tuziladi. O’rta Osiyo, YAqin va O’rta SHarq mamlakatlari bo’ylab joylashgan 683 geografik punktlarning Samarqand kengligiga nisbatan koordinatalari belgilab chiqildi. Rasadxonada olib borilgan tadqiqotlarning natijalari asosida matematika va astronomiyaga oid qator nodir asarlar yaratildi. «Ziji jadidi Ko’ragoniy» dan tashqari Ulug’bek «Tarixi arba’ ulus» (To’rt ulus tarixi) nomli tarixiy asar hamda musiqa ilmiga bag’ishlangan beshta risola yozadi. Observatory of Ulugbek Historical and architectural monuments of Samarkand The largest observatory in Central Asia was built in the 1420's by Ulugbeg. Here, for three decades, scholars, including the outstanding astronomers Qazi-Zadeh Rumi, Djemsnid Giyas ad-Din Kashi and Ali Kushchi, performed measurements of celestial movements. The Samarkand observatory became famous for the edition of the "Ulugbeg Zidj", containing a theoretical introduction and charts describing 1,018 stars. The  
 
observatory was found by Samarkand archeologist V. L. Vyatkin at the beginning of 
the 20th century. He excavated the underground remains of a huge quadrant 40 m in 
radius which was used for the observation of the Sun, Moon and other celestial 
bodies.  
 
 Ulugbek Observatory is decorated with beautiful engravings from a 17th 
century Dutch artist, with the inscription over the image of Ulugbek "I have 
presented my case seriously" - where Ulugbek stands on the right arm of the goddess 
of astronomy, Urania1. 
Ulug'bek 
observatoriyasi.Samarqandning 
tarixiy 
va 
arxitektura 
yodgorliklari.Mirzo Ulug'bek tomonidan 1420-yillardaSamarqandda qurilgan 
rasadxonaMarkaziy Osiyodagi eng yirik rasadxonalardan biri hisoblanadi. 
Mazkurrasadxonaningbarpoetilishivauningо‘shadavrilmiymarkazigaaylanishi, 
о‘shadavrningmuhimvoqeasihisoblanadi.Ulug‘bekolimlargahomiylikqilib, 
fanahlinirag‘batlantirdi, 
uningо‘zi, 
ayniqsa, 
astronomiyavamatematikafanlaribо‘yichamuhimishlarniamalgaoshirdi. 
Bu 
rasadxonada, buyuk olimlar Qozizoda Rumiy, Ali Qushchi, JamshidbinMa’sudi, 
Mо‘yiddinvauningо‘g‘liMansurKoshiylar bir necha o'n yilliklar mobaynidailmiy 
izlanishlar olib borganlar. Ular samodagi yulduzlar harakatlarni kuzatganlar. 
Ularning ilmiy izlanishlari natijasida Samarqand rasadxonasida 1,018 yulduz 
harakatini tasvirlovchi joriy jadvallarini o'z ichiga olgan "Ulugbeg Zidj" dunyo 
yuzini ko`rgan.Observatoriya 20-asr boshida Samarqand arxeolog V. L. Vyatkin 
tomonidan 
topilgan. 
U 
Quyosh, 
Oy 
va 
boshqa 
samoviy 
jismlarniо‘lchashuchunqurilgan 
radiusi 
40 
myerostiyо‘linitopgan 
arxeologhisoblanadi. 
Ulug'bek 
rasadxonasi 
17-asrda 
Gollandiyalik 
rassomlartomonidanchiroyli naqshlarbilan bezatilgan UndaUlug'bek astronomiya 
ma'budasisifatidatasvirlanib, 
undashundaysо‘zlarbitilgan 
"Men 
о‘zimningjiddiyizlanishlarimnisizgataqdim qilmoqdaman". 
Ulug’bek davrida maktab islohoti. Ulug’bek Movarounnahr shaharlarini, 
xususan Samarqand va Buxoroni ilm-u ma’rifat dargohiga aylantirishga intiladi. 
                                                           
1 http://orexca.com/monuments_samarkand_ulugbek_observatory.shtml 
observatory was found by Samarkand archeologist V. L. Vyatkin at the beginning of the 20th century. He excavated the underground remains of a huge quadrant 40 m in radius which was used for the observation of the Sun, Moon and other celestial bodies. Ulugbek Observatory is decorated with beautiful engravings from a 17th century Dutch artist, with the inscription over the image of Ulugbek "I have presented my case seriously" - where Ulugbek stands on the right arm of the goddess of astronomy, Urania1. Ulug'bek observatoriyasi.Samarqandning tarixiy va arxitektura yodgorliklari.Mirzo Ulug'bek tomonidan 1420-yillardaSamarqandda qurilgan rasadxonaMarkaziy Osiyodagi eng yirik rasadxonalardan biri hisoblanadi. Mazkurrasadxonaningbarpoetilishivauningо‘shadavrilmiymarkazigaaylanishi, о‘shadavrningmuhimvoqeasihisoblanadi.Ulug‘bekolimlargahomiylikqilib, fanahlinirag‘batlantirdi, uningо‘zi, ayniqsa, astronomiyavamatematikafanlaribо‘yichamuhimishlarniamalgaoshirdi. Bu rasadxonada, buyuk olimlar Qozizoda Rumiy, Ali Qushchi, JamshidbinMa’sudi, Mо‘yiddinvauningо‘g‘liMansurKoshiylar bir necha o'n yilliklar mobaynidailmiy izlanishlar olib borganlar. Ular samodagi yulduzlar harakatlarni kuzatganlar. Ularning ilmiy izlanishlari natijasida Samarqand rasadxonasida 1,018 yulduz harakatini tasvirlovchi joriy jadvallarini o'z ichiga olgan "Ulugbeg Zidj" dunyo yuzini ko`rgan.Observatoriya 20-asr boshida Samarqand arxeolog V. L. Vyatkin tomonidan topilgan. U Quyosh, Oy va boshqa samoviy jismlarniо‘lchashuchunqurilgan radiusi 40 myerostiyо‘linitopgan arxeologhisoblanadi. Ulug'bek rasadxonasi 17-asrda Gollandiyalik rassomlartomonidanchiroyli naqshlarbilan bezatilgan UndaUlug'bek astronomiya ma'budasisifatidatasvirlanib, undashundaysо‘zlarbitilgan "Men о‘zimningjiddiyizlanishlarimnisizgataqdim qilmoqdaman". Ulug’bek davrida maktab islohoti. Ulug’bek Movarounnahr shaharlarini, xususan Samarqand va Buxoroni ilm-u ma’rifat dargohiga aylantirishga intiladi. 1 http://orexca.com/monuments_samarkand_ulugbek_observatory.shtml  
 
Uning farmoni bilan 1417-yilda Buxoroda, 1417-1420-yillarda Samarqandda va 
1433-yilda G’ijduvonda madrasalar qad ko’taradi. Hatto Buxoro madrasasining 
darvozasiga «Bilim olish har bir musulmon ayol va erkakning burchidir» degan 
kalima o’yib yozib qo’yiladi.  
Alloma o’z davlatida ta’lim sohasida jiddiy islohotlarni tashkil etdi. U 
madrasalarni davlat ta’minotiga o’tkazdi, mudarris (o’qituvchi)larga oylik ish haqi 
belgilagan, shogird (talaba)larga stipendiya ajratgan.  
Muhammad Tarag’ay Ulug’bek madrasa o’quv rejasiga quyidagi fanlar: arab 
tili, adabiyot, Qur’on, Hadis, ritorika, mantiq, falsafa, fikh (qonunchilik), metafizika, 
matematika, astronomiya, tibbiyot, geografiya, tarix kabi fanlarni kiritadi.  
Mutafakkir tomonidan barpo etilgan hamda o’zi bevosita ta’lim bergan 
madrasalarda o’qish quyidagi bosqichlardan iborat bo’lgan: 
1. «Anda» (kichik) – o’qish muddati 2 yil. 
2. «Aust» (o’rta) – o’qish muddati 3 yil. 
3. «A’lo» (oliy) – o’qish muddati 3 yil. 
Bunday yondashuvda, bugungi kun nuqtai nazaridan aytganda, bakalavriat va 
magistratura ko’zga tashlanadi. Ayni vaqtda ular o’rta asr Yevropa universitetlari 
uchun ham xos bo’lgan.  
 
  Zahiriddin Muhammad Boburning pedagogik fikrlari. Bobur 1526-
yilning 21-aprelida Dehli hukmdori Ibrohim Lo’diy qo’shinlarini tor-mor keltirdi. 
Bu g’alaba natijasida Bobur SHimoliy Hindistonni egalladi. 1526-yilning 27-aprelda 
Dehli shahrida Bobur podshoh nomiga xutba’ o’qildi. Shu tariqa, yangi saltanat 
Boburiylar saltanatiga asos solinadi. 
Bobur podshoh Hindistonda bir-biri bilan dushmanlik kayfiyatida bo’lgan 
mayda mustaqil rojalarni (hukmdorlarni) ham qilich, ham siyosat yo’li bilan 
birlashtiradi va 1530 yilgacha markazlashgan yirik saltanatini barpo etadi. Bu 
saltanat 332 yil (1526-1858-yillar), ya’ni Hindistonni Buyuk Britaniya to’liq bosib 
olgunga qadar hukm surdi. 
Bobur xayotiy esdaliklar yozish maktabini «Boburnoma» asari orkali boshlab 
berdi. 
«Muxtasar», «Mubayyin», «Volidiya», «Xatti Boburiy» kabi asarlarida ta’lim-
tarbiya masalalariga alohida e’tibor qaratgan. 
Uning farmoni bilan 1417-yilda Buxoroda, 1417-1420-yillarda Samarqandda va 1433-yilda G’ijduvonda madrasalar qad ko’taradi. Hatto Buxoro madrasasining darvozasiga «Bilim olish har bir musulmon ayol va erkakning burchidir» degan kalima o’yib yozib qo’yiladi. Alloma o’z davlatida ta’lim sohasida jiddiy islohotlarni tashkil etdi. U madrasalarni davlat ta’minotiga o’tkazdi, mudarris (o’qituvchi)larga oylik ish haqi belgilagan, shogird (talaba)larga stipendiya ajratgan. Muhammad Tarag’ay Ulug’bek madrasa o’quv rejasiga quyidagi fanlar: arab tili, adabiyot, Qur’on, Hadis, ritorika, mantiq, falsafa, fikh (qonunchilik), metafizika, matematika, astronomiya, tibbiyot, geografiya, tarix kabi fanlarni kiritadi. Mutafakkir tomonidan barpo etilgan hamda o’zi bevosita ta’lim bergan madrasalarda o’qish quyidagi bosqichlardan iborat bo’lgan: 1. «Anda» (kichik) – o’qish muddati 2 yil. 2. «Aust» (o’rta) – o’qish muddati 3 yil. 3. «A’lo» (oliy) – o’qish muddati 3 yil. Bunday yondashuvda, bugungi kun nuqtai nazaridan aytganda, bakalavriat va magistratura ko’zga tashlanadi. Ayni vaqtda ular o’rta asr Yevropa universitetlari uchun ham xos bo’lgan. Zahiriddin Muhammad Boburning pedagogik fikrlari. Bobur 1526- yilning 21-aprelida Dehli hukmdori Ibrohim Lo’diy qo’shinlarini tor-mor keltirdi. Bu g’alaba natijasida Bobur SHimoliy Hindistonni egalladi. 1526-yilning 27-aprelda Dehli shahrida Bobur podshoh nomiga xutba’ o’qildi. Shu tariqa, yangi saltanat Boburiylar saltanatiga asos solinadi. Bobur podshoh Hindistonda bir-biri bilan dushmanlik kayfiyatida bo’lgan mayda mustaqil rojalarni (hukmdorlarni) ham qilich, ham siyosat yo’li bilan birlashtiradi va 1530 yilgacha markazlashgan yirik saltanatini barpo etadi. Bu saltanat 332 yil (1526-1858-yillar), ya’ni Hindistonni Buyuk Britaniya to’liq bosib olgunga qadar hukm surdi. Bobur xayotiy esdaliklar yozish maktabini «Boburnoma» asari orkali boshlab berdi. «Muxtasar», «Mubayyin», «Volidiya», «Xatti Boburiy» kabi asarlarida ta’lim- tarbiya masalalariga alohida e’tibor qaratgan.  
 
Uning ijodiga mansub bo’lgan «Xatti Boburiy» uzoq yillar davomida 
maktablarda, madrasalarda savod o’rgatish kitobi sifatida foydalanilgan. 
Bobur nafaqat buyuk davlat arbobi, mohir sarkarda, shoir, bastakor, ayni paytda 
mashhur tarixchi olim hamdir. Bu borada uning nomini abadiylikka muhrlagan asar 
- “Boburnoma”dir. 
 
Uning ijodiga mansub bo’lgan «Xatti Boburiy» uzoq yillar davomida maktablarda, madrasalarda savod o’rgatish kitobi sifatida foydalanilgan. Bobur nafaqat buyuk davlat arbobi, mohir sarkarda, shoir, bastakor, ayni paytda mashhur tarixchi olim hamdir. Bu borada uning nomini abadiylikka muhrlagan asar - “Boburnoma”dir.