XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada g’oyaviy, siyosiy va mafkuraviy kurashlar

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

34,5 KB


XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada g’oyaviy, siyosiy va
mafkuraviy kurashlar
REJA
1. XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada ijtimoiy siyosiy ahvol.
2. Rossiyaga sotsialistik ruhdagi mafkuraviy oqimlarning kirib kelishi.
3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy qarashlari 
4. Narodniklar va ularning qarashlari
Logotip
XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada g’oyaviy, siyosiy va mafkuraviy kurashlar REJA 1. XIX asr oxiri va XX asrning boshlarida Rossiyada ijtimoiy siyosiy ahvol. 2. Rossiyaga sotsialistik ruhdagi mafkuraviy oqimlarning kirib kelishi. 3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy qarashlari 4. Narodniklar va ularning qarashlari
Rossiya  siyosiy–huquqiy  va  mafkuraviy  ta’limoti  tarixi  va  madaniyati
o’zining  xususiyati  va  an’analariga  egadir.  Ular  bir  qancha  omillar  tasirida
shakllandi. Bu omillar orasida Rossiyaning jug’rofiy-siyosiy holati, uning Sharq
bilan Farb o’rtasida joylashganligi, katta  hududiy makonga egaligi va iqlimiy
sharoitlari,  aholi  tarkibining  xilma-xilligi,  xo’jalik  faoliyati,  ijtimoiy-madaniy
turmushi, an’analari va e’tiqodlarini eslatib o’tish kifoyadir.
  Rossiya bu davrda agrar mamlakat bo’lib, asosiy ishlab chiqarish
qishloq xo’jaligi bilan bog’liq edi. Krepostnoy huquq bekor qilingani bilan u
hamon hukmron tizim bo’lib kelayotgan edi. Sanoat ham rivojlana borib,
yangi sinf - ishchilar sinfini paydo qildi. Biroq bu sinf asosan ko’pchilikni
tashkil etmas edi. 
Slovyanofillar Rossiya o’ziga xos rivojlanish yo’liga egadir va shu yo’ldan
borishi zarur, deb chiqdilar. Bularning yirik namoyondalari A.S.Xomyakov, I.V.
Krievskiy, Yu.F.Samarin, I.S.Aksakov va boshqalar.
Rossiya o’zining patrialhal dehqon obhinasi, ijtimoiy va ma’naviy psixologik
an’analari  bilan  Evropadan  ajralib  turadi,  bu  milliy  xususiyatni  saqlash  va
rivojlantirish zarur deb biladilar.
Slavyanofillar Farbning iqtisodiy, siyosiy va huquqiy tajribasini o’rganish va
joriy qilish ijtimoiy va davlat tizimida ijobat islohatlar o’tkazishga mutlaqo qarshi
chiqdilar. Ular mustabid monarx hokimiyati tarafdori edilar. 
Farbchilar  oqimining  namoyondalari  A.I.Gertsen,  T.N.Granovskiy,  Yu.P
Ogarev, V.P.Botkin va boshqalar Rossiyada ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar o’tkazish
zarurligini,  Farbiy  Evropa  mamlkatlari  erishgan  yutuqlarning  o’zlashtirish  va
ularga amal qilish g’oyalarini targ’ib qildilar.
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida rus siyosiy va huquqiy fikrida liberalizm
g’oyalari rivoj topa boshladi. Liberal yo’nalish vakillari Rossiya va Farbiy Evropa
davlatlarining rivojlanish yo’llari birdir, degan g’oyani asosladilar. Ular mustabid
monarxiyani konstitutsion monarxiya bilan almashtirishga qaratilgan islohatlarni
amalga oshirishni talab qilib chidilar. Bu talablarning asoslashda ular tabiiy huquq
nazariyasiga, Kant va Gegelning huquq falsafasiga murojat qildilar.
Bu  yo’nalish  namoyondalari  B.N.Chicherin,  P.I.Novgorodtsev,  I.A.Il’in,
K.D.Kavelin, S.A.Muromtsev, M.M.Kovalevskiy va boshqalar.
Logotip
Rossiya siyosiy–huquqiy va mafkuraviy ta’limoti tarixi va madaniyati o’zining xususiyati va an’analariga egadir. Ular bir qancha omillar tasirida shakllandi. Bu omillar orasida Rossiyaning jug’rofiy-siyosiy holati, uning Sharq bilan Farb o’rtasida joylashganligi, katta hududiy makonga egaligi va iqlimiy sharoitlari, aholi tarkibining xilma-xilligi, xo’jalik faoliyati, ijtimoiy-madaniy turmushi, an’analari va e’tiqodlarini eslatib o’tish kifoyadir. Rossiya bu davrda agrar mamlakat bo’lib, asosiy ishlab chiqarish qishloq xo’jaligi bilan bog’liq edi. Krepostnoy huquq bekor qilingani bilan u hamon hukmron tizim bo’lib kelayotgan edi. Sanoat ham rivojlana borib, yangi sinf - ishchilar sinfini paydo qildi. Biroq bu sinf asosan ko’pchilikni tashkil etmas edi. Slovyanofillar Rossiya o’ziga xos rivojlanish yo’liga egadir va shu yo’ldan borishi zarur, deb chiqdilar. Bularning yirik namoyondalari A.S.Xomyakov, I.V. Krievskiy, Yu.F.Samarin, I.S.Aksakov va boshqalar. Rossiya o’zining patrialhal dehqon obhinasi, ijtimoiy va ma’naviy psixologik an’analari bilan Evropadan ajralib turadi, bu milliy xususiyatni saqlash va rivojlantirish zarur deb biladilar. Slavyanofillar Farbning iqtisodiy, siyosiy va huquqiy tajribasini o’rganish va joriy qilish ijtimoiy va davlat tizimida ijobat islohatlar o’tkazishga mutlaqo qarshi chiqdilar. Ular mustabid monarx hokimiyati tarafdori edilar. Farbchilar oqimining namoyondalari A.I.Gertsen, T.N.Granovskiy, Yu.P Ogarev, V.P.Botkin va boshqalar Rossiyada ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar o’tkazish zarurligini, Farbiy Evropa mamlkatlari erishgan yutuqlarning o’zlashtirish va ularga amal qilish g’oyalarini targ’ib qildilar. XIX asr oxiri va XX asr boshlarida rus siyosiy va huquqiy fikrida liberalizm g’oyalari rivoj topa boshladi. Liberal yo’nalish vakillari Rossiya va Farbiy Evropa davlatlarining rivojlanish yo’llari birdir, degan g’oyani asosladilar. Ular mustabid monarxiyani konstitutsion monarxiya bilan almashtirishga qaratilgan islohatlarni amalga oshirishni talab qilib chidilar. Bu talablarning asoslashda ular tabiiy huquq nazariyasiga, Kant va Gegelning huquq falsafasiga murojat qildilar. Bu yo’nalish namoyondalari B.N.Chicherin, P.I.Novgorodtsev, I.A.Il’in, K.D.Kavelin, S.A.Muromtsev, M.M.Kovalevskiy va boshqalar.
B.N.Chicherin  (1828-1904)  qalamiga  mansub  asarlar  orasida  "Xuquq
falsafasi" va 5 jildlik "Siyosiy ta’limotlar tarixi" alohida o’rin olgan.
B.N.Chicherin ta’limotiga ko’ra, inson o’z tabiati bilan eng sezgir va o’z
qadr-qimmatini  onglashga  qodir  mavjudotdir.  Uni  oddiy  qurolga  aylantirish
mumkin emas. Kishilik jamiyatlarining barchasini harakatlanuvchi kuchi mana shu
ongdir. Huquq g’oyasi mana shu ongdan kelib chiqadi va borgan sari kengayib
ongda hukumronlik qila boshlaydi.
Biroq odam jamiyatda yashaydi va uzluksiz o’z erki doirasini kengaytirishga
intiluvchi boshqa odamlar bilan to’qnashadi. "Shundan, deydi Chicherin, ularning
har biriga nima tegishliligini aniqlash va o’zaro tortishuvlarni bartaraf qilish uchun
muayyan qoidalar o’rnatish zarurati paydo bo’ladi. Huquq kishilik jamoasining ilk
bosqichlarida mana shunday paydo bo’ladi va o’sish, murakkablashish natijasida
eng yuqori bosqich tomon rivojlanadi. Huquq bu erkinlikni umumiy qonun ostida
o’zaro cheklovchi, barcha kishilik jamiyatlarining ajralmas belgisidir".
Shunday qilib Chicherin huquqning paydo bo’lishi va yashash sabalarini
jamiyatda mavjud ikki qarama-qarshi elementdadir deb ko’rsatadi: Erkdan iborat
shaxsning ruxiy tabiati va erkinlikni cheklovchi qonunda ifodasini topgan ijtimoiy
omil. Bularning o’zaro munosabatlarini uyg’unlashtirish asosiy masaladir.
B.N.Chicherin huquq falsafasining ahamiyati va rolini ko’rsatishga urindi.
Uning fikricha, huquqning falsafiy asoslari amaliyot uchun ko’rgazma vazifasini
o’taydi, chunki "huquq sohasi ijobiy qonunchilik bilangina cheklanmaydi".
Amaldagi  qonunlar  odamlar  ehtiyoji  va  qarashlarining  o’zgarishi  bilan
o’zgarib  boradi  va  inson  irodasi  bilan  yaratilganligi  uchun  yaxshi  va  yomon
bo’lishi mumkin. Ularni odamlar baholaydilar. Qonun chiqaruvchining o’zi ham
qonunlarga baho beradi. Qonun chiqaruvchi o’zining ko’rgazmalariga itoat qilishi
shart  bo’lgan  odamlarning  huquq  va  majburiyatlarini  belgilashda  nimaga
asoslanishi kerak? U bunday ko’rgazmani amaldagi huquqning o’zidan ololmaydi,
chunki uning o’zini baholash va o’zgartirish kerak. Buning uchun boshqa yuqori
darajadagi tasavvur va tushunchalar kerak bo’ladi. Qonun chiqaruvchi hayotiy
tajriba ko’rgazmalari bilan ham kifoyalana olmaydi, chunki ular bir-biriga qarama-
qarshi tushunishni talab qiladigan har xil element, manfaat va talablardan iboratdir.
Amaldagi qonunlarning nisbiy kuchi va qadr-qimmatini aniqlash uchun umumiy
Logotip
B.N.Chicherin (1828-1904) qalamiga mansub asarlar orasida "Xuquq falsafasi" va 5 jildlik "Siyosiy ta’limotlar tarixi" alohida o’rin olgan. B.N.Chicherin ta’limotiga ko’ra, inson o’z tabiati bilan eng sezgir va o’z qadr-qimmatini onglashga qodir mavjudotdir. Uni oddiy qurolga aylantirish mumkin emas. Kishilik jamiyatlarining barchasini harakatlanuvchi kuchi mana shu ongdir. Huquq g’oyasi mana shu ongdan kelib chiqadi va borgan sari kengayib ongda hukumronlik qila boshlaydi. Biroq odam jamiyatda yashaydi va uzluksiz o’z erki doirasini kengaytirishga intiluvchi boshqa odamlar bilan to’qnashadi. "Shundan, deydi Chicherin, ularning har biriga nima tegishliligini aniqlash va o’zaro tortishuvlarni bartaraf qilish uchun muayyan qoidalar o’rnatish zarurati paydo bo’ladi. Huquq kishilik jamoasining ilk bosqichlarida mana shunday paydo bo’ladi va o’sish, murakkablashish natijasida eng yuqori bosqich tomon rivojlanadi. Huquq bu erkinlikni umumiy qonun ostida o’zaro cheklovchi, barcha kishilik jamiyatlarining ajralmas belgisidir". Shunday qilib Chicherin huquqning paydo bo’lishi va yashash sabalarini jamiyatda mavjud ikki qarama-qarshi elementdadir deb ko’rsatadi: Erkdan iborat shaxsning ruxiy tabiati va erkinlikni cheklovchi qonunda ifodasini topgan ijtimoiy omil. Bularning o’zaro munosabatlarini uyg’unlashtirish asosiy masaladir. B.N.Chicherin huquq falsafasining ahamiyati va rolini ko’rsatishga urindi. Uning fikricha, huquqning falsafiy asoslari amaliyot uchun ko’rgazma vazifasini o’taydi, chunki "huquq sohasi ijobiy qonunchilik bilangina cheklanmaydi". Amaldagi qonunlar odamlar ehtiyoji va qarashlarining o’zgarishi bilan o’zgarib boradi va inson irodasi bilan yaratilganligi uchun yaxshi va yomon bo’lishi mumkin. Ularni odamlar baholaydilar. Qonun chiqaruvchining o’zi ham qonunlarga baho beradi. Qonun chiqaruvchi o’zining ko’rgazmalariga itoat qilishi shart bo’lgan odamlarning huquq va majburiyatlarini belgilashda nimaga asoslanishi kerak? U bunday ko’rgazmani amaldagi huquqning o’zidan ololmaydi, chunki uning o’zini baholash va o’zgartirish kerak. Buning uchun boshqa yuqori darajadagi tasavvur va tushunchalar kerak bo’ladi. Qonun chiqaruvchi hayotiy tajriba ko’rgazmalari bilan ham kifoyalana olmaydi, chunki ular bir-biriga qarama- qarshi tushunishni talab qiladigan har xil element, manfaat va talablardan iboratdir. Amaldagi qonunlarning nisbiy kuchi va qadr-qimmatini aniqlash uchun umumiy
tarozi va o’lchov, ya’ni yo’l ko’rsatuvchi qo’llanma bo’lishi kerak. Bu vazifani
faqat falsafa bajara oladi.
Odamlarning huquq va majburiyatlarini qonunda aqilga muvofiq belgilash
uchun huquq nima, uning man’bai qaerda va undan qanday talablar kelib chiqadi,
kabi masalalarni bilish kerak. Bu muammolar inson shaxsi bilan uzviy bog’liq.
Buning aniqlash inson tabiati, uning xususiyatlari va hayotiy maqsadlarini tadqiq
qilishni talab qiladi. Bu masalalarning barchasi huquq falsafasi doirasiga kiradi,
deydi Chicherin. U Gegel huquq falsafasiga asoslanadi. 
Shaxs  va  jamiyat  masalalarini  taxlil  qilishda  B.N.Chicherin  o’zining
individualizm  kontseptsiyasini  bayon qiladi. Insonning aql-zakovatli  mavjudod
ekanligi erkin irodada namoyon bo’ladi. Mana shu tufayli inson shaxs sifatida tan
olinadi va unga huquqlar beriladi. Shaxs barcha ijtimoiy munosabatlarning ildizi va
belgilovchi asosidir.
Qonunning erkinlikka nisbatan munosabati ikii xil bulishi mumkin: majbur
qilish (davlat qonunini) va ixtiyoriy (ahloqiy qonun). Birinchisi tashqi erkinlik
doirasidan tashkil topgan tashqi harakatlarga taaluqli, shulargina majbur qilinishga
mansubdir; ikkinchisi ichki erkinlikdan chiqadigan intilishlarga murojat qiladi.
Birinchisidan huquq paydo bo’ladi, ikkinchisi ahloq ma’nbaini tashkil qiladi.
Chicherin huquqning sub’ektiv huquq va ob’ektiv huquq ma’noda tushunish
lozim deydi. Sub’ektiv huquq bu ahloqiy imkoniyat, boshqacha aytilsa, qonun
doirasida erkin harakat qilish imkoniyati. Ob’ektiv huquq erkinlikni belgilovchi
qonunning o’zi. Bu ikki ma’noning birlashtirish natijasida huquqning umumiy
tarifini beradi. "Huquq qonun bilan belgilangan erkinlikdir".
B.G.Chicherin  ijobiy  huquq  zaminida  tabiiy  huquq  yotishi  kerak  degan
g’oyani olg’a suradi. Tabiiy huquq inson aql-idrokidan kelib chiqadigan, majburiy
bo’lmagan umumiy yuridik normalar tizimidir. Tabiiy huquqning adolat, tenglik va
erkinlik kabi normalari ijobiy qonunlar uchun asosiy o’lchov va qo’llanma bo’lishi
kerak, deydi Chicherin.
B.G.Chicherin jamiyat tuzilishi haqida fikr yuritar ekan, 4 birlikni ajratadi:
oila, fuqarolar ittifoqi (fuqarolar jamiyati, individlarning tashqi erkinlik sohasi),
cherkov ittifoqi (ichki erkinlik va vijdon, insonning xudo bilan muloqatda bo’lishi
Logotip
tarozi va o’lchov, ya’ni yo’l ko’rsatuvchi qo’llanma bo’lishi kerak. Bu vazifani faqat falsafa bajara oladi. Odamlarning huquq va majburiyatlarini qonunda aqilga muvofiq belgilash uchun huquq nima, uning man’bai qaerda va undan qanday talablar kelib chiqadi, kabi masalalarni bilish kerak. Bu muammolar inson shaxsi bilan uzviy bog’liq. Buning aniqlash inson tabiati, uning xususiyatlari va hayotiy maqsadlarini tadqiq qilishni talab qiladi. Bu masalalarning barchasi huquq falsafasi doirasiga kiradi, deydi Chicherin. U Gegel huquq falsafasiga asoslanadi. Shaxs va jamiyat masalalarini taxlil qilishda B.N.Chicherin o’zining individualizm kontseptsiyasini bayon qiladi. Insonning aql-zakovatli mavjudod ekanligi erkin irodada namoyon bo’ladi. Mana shu tufayli inson shaxs sifatida tan olinadi va unga huquqlar beriladi. Shaxs barcha ijtimoiy munosabatlarning ildizi va belgilovchi asosidir. Qonunning erkinlikka nisbatan munosabati ikii xil bulishi mumkin: majbur qilish (davlat qonunini) va ixtiyoriy (ahloqiy qonun). Birinchisi tashqi erkinlik doirasidan tashkil topgan tashqi harakatlarga taaluqli, shulargina majbur qilinishga mansubdir; ikkinchisi ichki erkinlikdan chiqadigan intilishlarga murojat qiladi. Birinchisidan huquq paydo bo’ladi, ikkinchisi ahloq ma’nbaini tashkil qiladi. Chicherin huquqning sub’ektiv huquq va ob’ektiv huquq ma’noda tushunish lozim deydi. Sub’ektiv huquq bu ahloqiy imkoniyat, boshqacha aytilsa, qonun doirasida erkin harakat qilish imkoniyati. Ob’ektiv huquq erkinlikni belgilovchi qonunning o’zi. Bu ikki ma’noning birlashtirish natijasida huquqning umumiy tarifini beradi. "Huquq qonun bilan belgilangan erkinlikdir". B.G.Chicherin ijobiy huquq zaminida tabiiy huquq yotishi kerak degan g’oyani olg’a suradi. Tabiiy huquq inson aql-idrokidan kelib chiqadigan, majburiy bo’lmagan umumiy yuridik normalar tizimidir. Tabiiy huquqning adolat, tenglik va erkinlik kabi normalari ijobiy qonunlar uchun asosiy o’lchov va qo’llanma bo’lishi kerak, deydi Chicherin. B.G.Chicherin jamiyat tuzilishi haqida fikr yuritar ekan, 4 birlikni ajratadi: oila, fuqarolar ittifoqi (fuqarolar jamiyati, individlarning tashqi erkinlik sohasi), cherkov ittifoqi (ichki erkinlik va vijdon, insonning xudo bilan muloqatda bo’lishi
va ahloqiy qonunning bajarilishi sohasi), davlat ijtimoiy ittifoqlar rivojining eng
yuqori bosqichi.
Chicherin fikriga ko’ra, davlat barcha ittifoqlar ichida eng ustivoridir. Lekin
u  boshqa  ittifoqlar  mustaqilligiga  to’sqinlik  qilmasligi  kerak.  Barcha  ittfoqlar
muassasaga emas, shaxsga, erkin odamlarga tayanadi. Ittifoqlarning maqsadi ham
shundadir.  "Shaxslar  muassasalar  uchun  emas,  mussasalar  shaxslar  uchun.
Muassasalarning takomillashtirish ham shunga bog’liq".
B.I.Chicherinning  ta’limoti  rus  mustabid  tuzumini  isloh  qilishga,
konstitutsion  monarxiyaning  joriy  qilish  zarurligini  asoslashga  qaratilgan  edi.
B.N.Chicherin g’oyalari rus huquqiy fikr rivojida chuqur iz qoldirdi. 
Rossiya siyosiy va huquqiy ta’limotlar tarixida I.A.Ilin g’oyalari diqqatga 
sazovordir.
I.A.Ilin  (1883-1954)  rus  faylasufi  va  huquq  nazariyotchisi,  Moskva
universiteti yuridik fakultetining professori. 1922 yil Rosiyadan surgun qilingan.
Germaniya, Shvetsariyada yashagan.
I.A.Ilin huquq muammolarini insoniyat tarixi va madaniyatining tarkibiy
qismi sifatida tadqiq qiladi. Uning fikriga ko’ra har bir konkret odam maxsus
dunyoqarashga  ega.  Huquqiy  ong  dunyoqarashning  muhim  tarkibiy  qismidir.
Ushbu dunyoda mendan boshqa odamlar ham borligini, shaxsiy hayotim boshqa
odamlarga bo’lgan munosabatimga bog’liq ekanligini anglashdan kelib chiqadi.
Huquq, qonun, odatning sub’ektiv-psixologik ildizi odamlarning to’g’ri va adolatli
harakatlaridan  tashqari  chidab  bo’lmaydigan  yomon  harakatlari  ham  borligini
chuqur xis qilishdadir.
Bu e’tiqod huquq va ahloq o’rtasidagi farqni bilmaydi, har qanday qonun va
odatning asosini tashkil qiladi.
Odamlarning  ichki  e’tiqodi  "adolat"  va  "adolatsizlik",  "qonuniylik",
"qonunsizlik"ning mavjudligiga qat’iy ishonch hosil qilganligidadir. Bu ishonch
“huquqiy xis”, "xaqlilik instinkti"da namoyon bo’ladi. Ular odamlarning o’zaro
munosabatlariga qaratilgandir. Bu instinkt xisning mazmunini ochib berish, uni
xissiyot holatidan bilim darajasiga o’tkazish-etuk tabiiy huquq ongiga asos solish
demakdir.
Logotip
va ahloqiy qonunning bajarilishi sohasi), davlat ijtimoiy ittifoqlar rivojining eng yuqori bosqichi. Chicherin fikriga ko’ra, davlat barcha ittifoqlar ichida eng ustivoridir. Lekin u boshqa ittifoqlar mustaqilligiga to’sqinlik qilmasligi kerak. Barcha ittfoqlar muassasaga emas, shaxsga, erkin odamlarga tayanadi. Ittifoqlarning maqsadi ham shundadir. "Shaxslar muassasalar uchun emas, mussasalar shaxslar uchun. Muassasalarning takomillashtirish ham shunga bog’liq". B.I.Chicherinning ta’limoti rus mustabid tuzumini isloh qilishga, konstitutsion monarxiyaning joriy qilish zarurligini asoslashga qaratilgan edi. B.N.Chicherin g’oyalari rus huquqiy fikr rivojida chuqur iz qoldirdi. Rossiya siyosiy va huquqiy ta’limotlar tarixida I.A.Ilin g’oyalari diqqatga sazovordir. I.A.Ilin (1883-1954) rus faylasufi va huquq nazariyotchisi, Moskva universiteti yuridik fakultetining professori. 1922 yil Rosiyadan surgun qilingan. Germaniya, Shvetsariyada yashagan. I.A.Ilin huquq muammolarini insoniyat tarixi va madaniyatining tarkibiy qismi sifatida tadqiq qiladi. Uning fikriga ko’ra har bir konkret odam maxsus dunyoqarashga ega. Huquqiy ong dunyoqarashning muhim tarkibiy qismidir. Ushbu dunyoda mendan boshqa odamlar ham borligini, shaxsiy hayotim boshqa odamlarga bo’lgan munosabatimga bog’liq ekanligini anglashdan kelib chiqadi. Huquq, qonun, odatning sub’ektiv-psixologik ildizi odamlarning to’g’ri va adolatli harakatlaridan tashqari chidab bo’lmaydigan yomon harakatlari ham borligini chuqur xis qilishdadir. Bu e’tiqod huquq va ahloq o’rtasidagi farqni bilmaydi, har qanday qonun va odatning asosini tashkil qiladi. Odamlarning ichki e’tiqodi "adolat" va "adolatsizlik", "qonuniylik", "qonunsizlik"ning mavjudligiga qat’iy ishonch hosil qilganligidadir. Bu ishonch “huquqiy xis”, "xaqlilik instinkti"da namoyon bo’ladi. Ular odamlarning o’zaro munosabatlariga qaratilgandir. Bu instinkt xisning mazmunini ochib berish, uni xissiyot holatidan bilim darajasiga o’tkazish-etuk tabiiy huquq ongiga asos solish demakdir.
Shunday  qilib,  ob’ektiv  mavjud  tabiiy  huquq  onggi  tabiiy  huquqning
predmetini tashkil qiladi. Bu huquqiy qonun uchun asosdir. Ularning majmui esa
ijobiy huquqdir.
Tabiiy va ijobiy huquq o’zaro munosabati huquqiy ongning real mazmunini
belgilaydi. Tabiiy huquq ijtimoiy ongning maxsus shakli, inson ruxiyatining zarur
elementi sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq odam boshqa odamlarning huquq
va erkinliklariga hurmat bilan munosabatda bo’lishini, busiz u jamiyatda yashashi
mumkin emasligini nazarda tutadi. Odamzodga xos ob’ektiv nimadir borki, unga
rioya  qilish  har  bir  odam  uchun  muqaddas  burch  hisoblanadi.  Ijobiy  huquq
muayyan sharoitda amalga oshirilgan va shu sharoit bilan bog’liq huquqdir. U
tabiiy huquqning ta’minlanishiga  va o’zida  saqlashga  yoki  uni  cheklashga  va
buzishga  qaratilgan bo’lishi  mumkin. Uning tabiiy huquqqa mos  kelishi  yoki
kelmasligiga qarab ijobiy huquqning progressiv yoki reaktsion ekanligini ajratish
mumkin.
Ijobiy huquq shunday sharoitda yaratiladiki, deydi Il’in, uning mazmuni
tama’gir iroda, bexabarlik, noto’g’ri nazariya va bilmaslik ta’siri ostida qolishi
mumkin. Shunga qaramasdan shu omillar ta’siri ostida huquq mazmuniga kirib
qelgan chekinish va buzilishlar qanchalik katta va daxshatli bo’lmasin, bu huquq
o’zining tabiatiga ko’ra tabiiy huquqning asosiy mag’zini o’zida saqlab qoladi,
chunki u tabiiy huquqqa hizmat qilish uchun paydo bo’lgan.
I.A.Ilin quyidagilarni ijobiy huquqning tashqi omillari deb ko’rsatadi: kuch
va  undan  foydalanuvchi  hokimiyat  tizimlari,  qonunlarning  obrui,  davlat
organlarining  qonun  chiqarish  faoliyati,  jamiyatning  muayyan  tabaqalarining
manfaatlari, qonunda ifodalangan yoki shunga intiluvchi iroda. 
Real huquq, deydi Il’in, doim tabiiy huquq bilan ijobiy huquq o’rtasidagi
munosabat  sifatida  namoyon  bo’ladi.  Tabiiy  huquq  maqsadga  erishish  bo’lsa,
ijobiy huquq maqsadni amalga oshirish vositasidir. Hech qanday qonun mutloq
benuqson  bo’lmaydi.  Shuning  uchun  ham  qonunning  yaxshilash,
takomillashtirishga qaratilgan ish to’xtovsiz olib boriladi. Tabiiy huquqning qonun
yo’li bilan ta’minlashga intiluvchi huquqshunos ijtimoiy munosabatlarning doimiy
islohatchisidir. Agar davlat va huquq muayyan guruhlarning tor manfaatlari yo’lida
foydalanadigan bo’lsa, huquqshunosning harakatlari salbiy oqibatlarga olib keladi.
Logotip
Shunday qilib, ob’ektiv mavjud tabiiy huquq onggi tabiiy huquqning predmetini tashkil qiladi. Bu huquqiy qonun uchun asosdir. Ularning majmui esa ijobiy huquqdir. Tabiiy va ijobiy huquq o’zaro munosabati huquqiy ongning real mazmunini belgilaydi. Tabiiy huquq ijtimoiy ongning maxsus shakli, inson ruxiyatining zarur elementi sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq odam boshqa odamlarning huquq va erkinliklariga hurmat bilan munosabatda bo’lishini, busiz u jamiyatda yashashi mumkin emasligini nazarda tutadi. Odamzodga xos ob’ektiv nimadir borki, unga rioya qilish har bir odam uchun muqaddas burch hisoblanadi. Ijobiy huquq muayyan sharoitda amalga oshirilgan va shu sharoit bilan bog’liq huquqdir. U tabiiy huquqning ta’minlanishiga va o’zida saqlashga yoki uni cheklashga va buzishga qaratilgan bo’lishi mumkin. Uning tabiiy huquqqa mos kelishi yoki kelmasligiga qarab ijobiy huquqning progressiv yoki reaktsion ekanligini ajratish mumkin. Ijobiy huquq shunday sharoitda yaratiladiki, deydi Il’in, uning mazmuni tama’gir iroda, bexabarlik, noto’g’ri nazariya va bilmaslik ta’siri ostida qolishi mumkin. Shunga qaramasdan shu omillar ta’siri ostida huquq mazmuniga kirib qelgan chekinish va buzilishlar qanchalik katta va daxshatli bo’lmasin, bu huquq o’zining tabiatiga ko’ra tabiiy huquqning asosiy mag’zini o’zida saqlab qoladi, chunki u tabiiy huquqqa hizmat qilish uchun paydo bo’lgan. I.A.Ilin quyidagilarni ijobiy huquqning tashqi omillari deb ko’rsatadi: kuch va undan foydalanuvchi hokimiyat tizimlari, qonunlarning obrui, davlat organlarining qonun chiqarish faoliyati, jamiyatning muayyan tabaqalarining manfaatlari, qonunda ifodalangan yoki shunga intiluvchi iroda. Real huquq, deydi Il’in, doim tabiiy huquq bilan ijobiy huquq o’rtasidagi munosabat sifatida namoyon bo’ladi. Tabiiy huquq maqsadga erishish bo’lsa, ijobiy huquq maqsadni amalga oshirish vositasidir. Hech qanday qonun mutloq benuqson bo’lmaydi. Shuning uchun ham qonunning yaxshilash, takomillashtirishga qaratilgan ish to’xtovsiz olib boriladi. Tabiiy huquqning qonun yo’li bilan ta’minlashga intiluvchi huquqshunos ijtimoiy munosabatlarning doimiy islohatchisidir. Agar davlat va huquq muayyan guruhlarning tor manfaatlari yo’lida foydalanadigan bo’lsa, huquqshunosning harakatlari salbiy oqibatlarga olib keladi.