XIX ASR YARMIDAGI RUS MUSIQA MADANIYATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

27,3 KB


XIX ASR YARMIDAGI RUS MUSIQA MADANIYATI
Reja:
 1. XIX asr yarmida Rossiyadagi siyosiy-ijtimoiy holat 
 2. Teatr musiqasi.
 3. Evropa va rus romantizmi orasidagi farqlilik.
 4. Rus romanslari lirikasining yuksalishi.
 5. A.A. Alyabev hayoti va ijodi.
 6. A.E. Varlamov hayoti va ijodi.
 7. A.L. Gurilev hayoti va ijodi.
1- masalaning asosiy bayoni: 
 1. XIX  asr yarmida Rossiyadagi siyosiy-ijtimoiy holat. XIX asr rus
musiqa madaniyati tarixida har tomonlama “gullab-yashnash” va rivojlanish davri
bo’ldi.  Bu  davr  mobaynida  rus  xalqinig  daho  kompozitorlari  M.I  Glinka,
A.S.Dargomo’jskiy, A.P.Borodin, M.P.Musorgskiy, N.A Rimskiy–Korsakov, M.A
Balakirev,  P.I.Chaykovskiy  kabilar  o’zlarinig  jahon  tarixida  o’z  o’rnini  tutgan
musiqali san’at durdona asarlarini yaratishdi. Rus klassika musiqa madaniyatining
keyingi rivojlanish davrida A.K.Glazunov, A.K. Lyadov, S.I. Taneev, A.N Skryabin,
S.V.Raxmaninov kabi kompozitorlar ijodining asosiy davri XX asrga kelib taqaladi.
Rus  musiqa  madaniyatinig  rivojlanishi  va  tan  olinish  jarayoni  keskin  va  tez
odimladi.Bir paytning o’zida bu ijodiy rivojlanish oqimi turli xil yo’nalishlarda va
turli  xil  musiqali  janrlarda  yangi  badiiy  va  musiqaning  hali  ochilmagan  yangi
qirralarini topish maqsadidagi izlanishlar va musiqali tanqid,estetik( biror kishining
san’atga bo’lgan qarashlari) ifodaga ega bo’lgan musiqa asarlarini yaratish davri
bo’ldi. XIX  asr  yarmidagi  rus  musiqa  madaniyati  yutuqlarida undan  oldingi
davrlardagi musiqa madaniyati va ijtimoiy-siyosiy holati ta’siri ifodalangan bo’lsada,
baribir hayotning va ijtimoiy-siyosatning o’zgarib turishi yaratilayotgan asarlarda o’z
Logotip
XIX ASR YARMIDAGI RUS MUSIQA MADANIYATI Reja: 1. XIX asr yarmida Rossiyadagi siyosiy-ijtimoiy holat 2. Teatr musiqasi. 3. Evropa va rus romantizmi orasidagi farqlilik. 4. Rus romanslari lirikasining yuksalishi. 5. A.A. Alyabev hayoti va ijodi. 6. A.E. Varlamov hayoti va ijodi. 7. A.L. Gurilev hayoti va ijodi. 1- masalaning asosiy bayoni: 1. XIX asr yarmida Rossiyadagi siyosiy-ijtimoiy holat. XIX asr rus musiqa madaniyati tarixida har tomonlama “gullab-yashnash” va rivojlanish davri bo’ldi. Bu davr mobaynida rus xalqinig daho kompozitorlari M.I Glinka, A.S.Dargomo’jskiy, A.P.Borodin, M.P.Musorgskiy, N.A Rimskiy–Korsakov, M.A Balakirev, P.I.Chaykovskiy kabilar o’zlarinig jahon tarixida o’z o’rnini tutgan musiqali san’at durdona asarlarini yaratishdi. Rus klassika musiqa madaniyatining keyingi rivojlanish davrida A.K.Glazunov, A.K. Lyadov, S.I. Taneev, A.N Skryabin, S.V.Raxmaninov kabi kompozitorlar ijodining asosiy davri XX asrga kelib taqaladi. Rus musiqa madaniyatinig rivojlanishi va tan olinish jarayoni keskin va tez odimladi.Bir paytning o’zida bu ijodiy rivojlanish oqimi turli xil yo’nalishlarda va turli xil musiqali janrlarda yangi badiiy va musiqaning hali ochilmagan yangi qirralarini topish maqsadidagi izlanishlar va musiqali tanqid,estetik( biror kishining san’atga bo’lgan qarashlari) ifodaga ega bo’lgan musiqa asarlarini yaratish davri bo’ldi. XIX asr yarmidagi rus musiqa madaniyati yutuqlarida undan oldingi davrlardagi musiqa madaniyati va ijtimoiy-siyosiy holati ta’siri ifodalangan bo’lsada, baribir hayotning va ijtimoiy-siyosatning o’zgarib turishi yaratilayotgan asarlarda o’z
ifodasini talqin etmay qolmaydi. Musiqa madaniyati, ya’ni yaratilayotgan asarlarda
o’sha davrning ijtimoiy-siyosiy holati, ya’ni o’sha davrdagi Rossiya va janubiy
Evropadagi  ijtimoiy-siyosiy  murakkab  notinchliklar  holati, hamda  insoniyat
ma’naviy dunyoqarashining o’zgaruvchanligi musiqiy asarlarda ya’ni opera,kantata
musiqali drama, romans kabi musiqali shakllarda o’z ifodasini topadi. XVIII  asr
oxirlarida  Frantsiyada  bo’lib  o’tgan  frantsuz  revolyutsiyasining  tanazzulga
uchraganidan so’ng,  hokimiyat tepasida siyosatchi agressor Napoleon 1 Frantsiya
imperatori deb e’lon qilindi. Napoleon Bonapartning siyosiy strategiyasi ko’plab
Evropa  xalqlarini  iqtisodiy  va  ma’naviy  tomondan  qiyinchiliklarga  olib  keldi.
Napoleonning  Rossiyaga  qilgan  harbiy  yurishi  tanazzulga  yuz  tutdi.1812-yilda
Rossiya zaminini butun rus xalqi himoya qildi. Bu urushdan so’ng Rossiyada ahvol
yaxshilanmadi,dvoryan (katta mansabga ega bo’lgan amaldorlar) va krestyan( oddiy
xalq) lar orasida noroziliklar  kelib chiqa boshladi. Aynan mana shu munosabatlar
dekabristlar qo’zg’oloni harakatiga sabab bo’ldi.1825-yilda  dekabristlar hokimiyat
tomonidan ayovsiz tor-mor qilindilar.Rus san’ati tarixida A.S. Pushkinning ijodiyoti
mana shu dekabristlar qo’zg’oloni davriga to’g’ri keladi. Dekabristlar qo’zg’oloni
arafasida Pushkin o’zining birinchi xalq realistik tragediyasi “Boris Godunov”asarini
yaratadi. 
 
 2.  Teatr  musiqasi.  Musiqa  olamida  ham  o’ziga  yarasha  ildam  keskin
o’zgarishlar  tus  oldi.  Teatr  janrida  ilk  ertak-operalari  yaratildi.” Knyaz-
nevidimka”(Ko’rinmas knyaz) va ”Ilya – bogato’r»(Ilya bahodir), vatanparvarona
opera  “  Ivan  Susanin”lar  shular  jumlasidandir.  Rus  musiqa  san’atiga  A.N
Verstovskiy, A.A Alyabev. A.E Varlamov. A.L. Gurilev kabi kompozitorlar ulkan
o’z hissalarini qo’shdilar. A.A Alyabevning yirik shakldagi kontsert uvertyurasi, 1
qismli simfoniyalari rus musiqa san’atida o’z ahamiyatini kasb etadi. A.L. Gurilev
turli xil janr avtorlari sifatida ancha musiqa asarlarini yaratgan. 1820  –yillarda
Mixail Ivanovich Glinka o’z ijodiyotini boshlaydi. Bu davr yillarini Glinka davri deb
atasa ham bo’ladi.Glinka rus musiqa madaniyatini yangi rivojlanish pog’onasiga olib
chiqdi. Glinka nafaqat rus klassika operasi va rus klassika romanslari yaratuvchisi
sifatida, balki rus klassika simfonizmi asosiga ham o’z hissasini qo’shgan.Glinka
ijodiyotining boshqalardan ajralib turishi uning dunyoga chuqur nazar bilan qarashi
va o’z davriga chuqur aloqadorligi va o’z xalqiga muxabbat bilan qarashi bilandir.
Logotip
ifodasini talqin etmay qolmaydi. Musiqa madaniyati, ya’ni yaratilayotgan asarlarda o’sha davrning ijtimoiy-siyosiy holati, ya’ni o’sha davrdagi Rossiya va janubiy Evropadagi ijtimoiy-siyosiy murakkab notinchliklar holati, hamda insoniyat ma’naviy dunyoqarashining o’zgaruvchanligi musiqiy asarlarda ya’ni opera,kantata musiqali drama, romans kabi musiqali shakllarda o’z ifodasini topadi. XVIII asr oxirlarida Frantsiyada bo’lib o’tgan frantsuz revolyutsiyasining tanazzulga uchraganidan so’ng, hokimiyat tepasida siyosatchi agressor Napoleon 1 Frantsiya imperatori deb e’lon qilindi. Napoleon Bonapartning siyosiy strategiyasi ko’plab Evropa xalqlarini iqtisodiy va ma’naviy tomondan qiyinchiliklarga olib keldi. Napoleonning Rossiyaga qilgan harbiy yurishi tanazzulga yuz tutdi.1812-yilda Rossiya zaminini butun rus xalqi himoya qildi. Bu urushdan so’ng Rossiyada ahvol yaxshilanmadi,dvoryan (katta mansabga ega bo’lgan amaldorlar) va krestyan( oddiy xalq) lar orasida noroziliklar kelib chiqa boshladi. Aynan mana shu munosabatlar dekabristlar qo’zg’oloni harakatiga sabab bo’ldi.1825-yilda dekabristlar hokimiyat tomonidan ayovsiz tor-mor qilindilar.Rus san’ati tarixida A.S. Pushkinning ijodiyoti mana shu dekabristlar qo’zg’oloni davriga to’g’ri keladi. Dekabristlar qo’zg’oloni arafasida Pushkin o’zining birinchi xalq realistik tragediyasi “Boris Godunov”asarini yaratadi. 2. Teatr musiqasi. Musiqa olamida ham o’ziga yarasha ildam keskin o’zgarishlar tus oldi. Teatr janrida ilk ertak-operalari yaratildi.” Knyaz- nevidimka”(Ko’rinmas knyaz) va ”Ilya – bogato’r»(Ilya bahodir), vatanparvarona opera “ Ivan Susanin”lar shular jumlasidandir. Rus musiqa san’atiga A.N Verstovskiy, A.A Alyabev. A.E Varlamov. A.L. Gurilev kabi kompozitorlar ulkan o’z hissalarini qo’shdilar. A.A Alyabevning yirik shakldagi kontsert uvertyurasi, 1 qismli simfoniyalari rus musiqa san’atida o’z ahamiyatini kasb etadi. A.L. Gurilev turli xil janr avtorlari sifatida ancha musiqa asarlarini yaratgan. 1820 –yillarda Mixail Ivanovich Glinka o’z ijodiyotini boshlaydi. Bu davr yillarini Glinka davri deb atasa ham bo’ladi.Glinka rus musiqa madaniyatini yangi rivojlanish pog’onasiga olib chiqdi. Glinka nafaqat rus klassika operasi va rus klassika romanslari yaratuvchisi sifatida, balki rus klassika simfonizmi asosiga ham o’z hissasini qo’shgan.Glinka ijodiyotining boshqalardan ajralib turishi uning dunyoga chuqur nazar bilan qarashi va o’z davriga chuqur aloqadorligi va o’z xalqiga muxabbat bilan qarashi bilandir.
1830- yillarga kelib rus musiqa olamida yangi ism Dargomo’jskiy kompozitori o’z
ijodiyotini yuritadi. 
 
 3.  Evropa  va  rus  romantizmi  orasidagi  farqlilik. XIX  asr  boshlarida
Rossiyada butun Evropa mamlakatlarini qiziqtirib qo’ygan yangi okim rivojlanishi
ya’ni –Romantizm yo’nalishi paydo bo’ladi. Romantizm oqimida inson shaxsining
erkinlikka,  ozodlikka  intilishi,insoniyatning  bu  hayotda  iqtisodiy  va  ma’naviy
tomondan  barkamollikka  etishishi  ideologiyalari  o’z  aksini  topgan.  Romantizm
yo’nalishida ijod qilgan kompozitorlar , yozuvchilar,shoirlar ya’ni romantiklar xalqni
o’z  hayotiga  bo’lgan  tarixiga  , xalq  qo’shiqlariga, afsona  va  milliy  ma’naviy
qadriyatlariga bo’lgan qiziqishga, muxabbatga undashgan. Romantizm davri Glinka,
Alyabev ijodiyotining  romanslarida, Verstovskiyning  operalarida, Varlamovning
jo’shqin  lirikalarida  biz  oddiy  xalqning  yashash  tarzi, turli  xil  qaxramonlar
timsolini,insoniyatning ichki his-tuyg’ularini aks etilishini jonli ko’z o’ngimizda
gavdalanishini his etamiz. Rus musiqa madaniyatida yozuvchi va shoir Aleksandr
Sergeevich  Pushkinning  tutgan  o’rni  katta  ahamiyatga  ega.Glinkaning  xalq-
qaxramonlik tarixiy dramasi “ Ivan Susanin”operasining drama matnini Pushkin
yaratgan.Pushkin yaratgan she’riyat ijodi rus klassik romanslarining asosiy negizi
bo’lib qoldi. Pushkin asarlari asosida yaratilgan “ Ruslan va Lyudmila”,” Rusalka”
operalari shular jumlasidandir.
Rus romantizmi oqimida va ijodiyotidagi yaratilgan yirik asarlarga nafaqat rus
musiqalari, balki ukraina,janubiy g’arbiy Evropa musiqalari sho’x, o’yinbop, ritmlar,
rechitativ  ohanglar, nemets, frantsuz, italiya  musiqalari  ustamonlik  bilan
kompozitorlar  tomonidan  kiritilgan.  Turli  xil  musiqalarning  yirik  bir  asarda
mujassamlanishi  asarni  ya’nada  qiziqarli  tarzda  boyitadi.  Romantizm  ballada
ko’rinishida ham yaratila boshladi. Verstovskiy, Alyabev, Varlamovlarning ajoyib
balladalari yaratildi.  Balladalar bo’sh shakllda yaratilgan bo’lib, orasida dramatik
monologlar uchraydi. Asosan Vertovskiy ballada-romans janrida ijod qilgan. Uning
“ Chyornaya shal” ( Qora harir mato), Pushkin so’zlariga yozilgan balladasi juda
mashhur.“Bedno’y pevets”( Bechora hofiz) balladasi, so’zlari Jukovskiyniki. XIX
asrning  birinchi  yarmida  xalq  musiqa  ohanglariga  talqin  qilingan  janr  “  rus
qo’shiqlari” janri ijodiyoti keng tarqala boshladi.
Logotip
1830- yillarga kelib rus musiqa olamida yangi ism Dargomo’jskiy kompozitori o’z ijodiyotini yuritadi. 3. Evropa va rus romantizmi orasidagi farqlilik. XIX asr boshlarida Rossiyada butun Evropa mamlakatlarini qiziqtirib qo’ygan yangi okim rivojlanishi ya’ni –Romantizm yo’nalishi paydo bo’ladi. Romantizm oqimida inson shaxsining erkinlikka, ozodlikka intilishi,insoniyatning bu hayotda iqtisodiy va ma’naviy tomondan barkamollikka etishishi ideologiyalari o’z aksini topgan. Romantizm yo’nalishida ijod qilgan kompozitorlar , yozuvchilar,shoirlar ya’ni romantiklar xalqni o’z hayotiga bo’lgan tarixiga , xalq qo’shiqlariga, afsona va milliy ma’naviy qadriyatlariga bo’lgan qiziqishga, muxabbatga undashgan. Romantizm davri Glinka, Alyabev ijodiyotining romanslarida, Verstovskiyning operalarida, Varlamovning jo’shqin lirikalarida biz oddiy xalqning yashash tarzi, turli xil qaxramonlar timsolini,insoniyatning ichki his-tuyg’ularini aks etilishini jonli ko’z o’ngimizda gavdalanishini his etamiz. Rus musiqa madaniyatida yozuvchi va shoir Aleksandr Sergeevich Pushkinning tutgan o’rni katta ahamiyatga ega.Glinkaning xalq- qaxramonlik tarixiy dramasi “ Ivan Susanin”operasining drama matnini Pushkin yaratgan.Pushkin yaratgan she’riyat ijodi rus klassik romanslarining asosiy negizi bo’lib qoldi. Pushkin asarlari asosida yaratilgan “ Ruslan va Lyudmila”,” Rusalka” operalari shular jumlasidandir. Rus romantizmi oqimida va ijodiyotidagi yaratilgan yirik asarlarga nafaqat rus musiqalari, balki ukraina,janubiy g’arbiy Evropa musiqalari sho’x, o’yinbop, ritmlar, rechitativ ohanglar, nemets, frantsuz, italiya musiqalari ustamonlik bilan kompozitorlar tomonidan kiritilgan. Turli xil musiqalarning yirik bir asarda mujassamlanishi asarni ya’nada qiziqarli tarzda boyitadi. Romantizm ballada ko’rinishida ham yaratila boshladi. Verstovskiy, Alyabev, Varlamovlarning ajoyib balladalari yaratildi. Balladalar bo’sh shakllda yaratilgan bo’lib, orasida dramatik monologlar uchraydi. Asosan Vertovskiy ballada-romans janrida ijod qilgan. Uning “ Chyornaya shal” ( Qora harir mato), Pushkin so’zlariga yozilgan balladasi juda mashhur.“Bedno’y pevets”( Bechora hofiz) balladasi, so’zlari Jukovskiyniki. XIX asrning birinchi yarmida xalq musiqa ohanglariga talqin qilingan janr “ rus qo’shiqlari” janri ijodiyoti keng tarqala boshladi.
 
 4. Rus romanslari lirikasining yuksalishi. Alyabev, Gurilev, Varlamov singari
kompozitorlar asosan  mana shu rus qo’shiqlari  janrida ijod qilishgan. Ularning
romans qo’shiqlari mazmunan boy va musiqa tomonidan juda go’zaldir. Asosan
romantizm oqimida ijod qilayotgan kompozitorlarning asarlari Pushkin she’riyati
bilan uzviy bog’liq. Pushkin so’zlariga bitilgan “Pogaslo dnevnoe svetilo”( Kunning
yoritgichi  so’ndi)  Genishtning  elegiyasi, Barato’nskiy  so’zlariga  yozilgan  “  Ne
iskushay” (“ Vasvasaga tushma”) nomli Glinkaning balladasi juda mashhur. Asosan
rus romantizmi vokal xonandalik ijodiyoti asarlari rus xalqining oddiy turmush tarzi,
dasturxon atrofida kuylanadigan xalq qo’shiqlari, o’rmon sayllarida, gulxan atrofida
kuylanadigan  qo’shiqlar,  vatanparvarona-qahramonlik  xarakteriga ega  bo’lgan
qo’shiqlar va shu bilan birga sevgi-muxabbat ,insonning ichki hissiyotlari ifoda
topgan xarakterli, turli xil ko’rinish va timsollarni o’z ichiga olgan. 
 
 5. A.A Alyabev ( 1787-1851) 
 
Aleksandr  Aleksandrovich  Alyabev  Tobolsk  shahrida  dunyoga  keldi.
Ko’pchilik zamondoshlari singari dvoryan (oqsuyak, zodagon) oilasida tug’ilgan.
Shuning uchun ham yoshligidan har taraflama a’lo ta’lim yo’nalishini o’zlashtirgan.
Uni yoshligidan ijodiy qobiliyatlari namoyon bo’la boshladi. 1812-  yilda Alyabev
o’z  xohishi  bilan  gusar  polkiga  qabul  qilindi.  Ko’pgina  urushlarda  qatnashib,
yaralanib,  harbiy  xizmatlari  uchun  ordenlar  bilan  mukofotlangan.  1823-yildan
boshlab Moskvada yashagan. Verstovskiy va Sholts bilan “Torjestvo muz” (“Ilhom
parisi tantanasi”) prologiga musiqa yaratadi. 1825- yilda qotillik sodir etganlikda
ayblanib,  dvoryanlik  nomi  va  barcha  haq-huquqlaridan  ayrilib,  Sibirga  surgun
qilinadi. Bunday keskin hukmning sababi uning dekabristlar bilan yaqinligida edi.
1828- yilda Alyabev Tobolsk shahriga jo’natildi. Bu erda u dirijyor va pianinochi
sozanda  sifatida  xor  jamoasi  va  simfonik  orkestriga  rahbarlik  qila
boshladi.Salomatligiga ancha putur etgan bo’lsa-da, o’z ijodiyotini to’xtatmadi.U
bilan birga rus romanslari mavzulariga vatanparvarlik, erksevarlik xarakteri kirib
keldi. Uning uchun dekabristlar shoiri Griboedov, Dargomijskiylarning munosabati
juda  muhim  edi.  Alyabev  kamer-instrumental  musiqasiga  ham  o’z  hissasini
Logotip
4. Rus romanslari lirikasining yuksalishi. Alyabev, Gurilev, Varlamov singari kompozitorlar asosan mana shu rus qo’shiqlari janrida ijod qilishgan. Ularning romans qo’shiqlari mazmunan boy va musiqa tomonidan juda go’zaldir. Asosan romantizm oqimida ijod qilayotgan kompozitorlarning asarlari Pushkin she’riyati bilan uzviy bog’liq. Pushkin so’zlariga bitilgan “Pogaslo dnevnoe svetilo”( Kunning yoritgichi so’ndi) Genishtning elegiyasi, Barato’nskiy so’zlariga yozilgan “ Ne iskushay” (“ Vasvasaga tushma”) nomli Glinkaning balladasi juda mashhur. Asosan rus romantizmi vokal xonandalik ijodiyoti asarlari rus xalqining oddiy turmush tarzi, dasturxon atrofida kuylanadigan xalq qo’shiqlari, o’rmon sayllarida, gulxan atrofida kuylanadigan qo’shiqlar, vatanparvarona-qahramonlik xarakteriga ega bo’lgan qo’shiqlar va shu bilan birga sevgi-muxabbat ,insonning ichki hissiyotlari ifoda topgan xarakterli, turli xil ko’rinish va timsollarni o’z ichiga olgan. 5. A.A Alyabev ( 1787-1851) Aleksandr Aleksandrovich Alyabev Tobolsk shahrida dunyoga keldi. Ko’pchilik zamondoshlari singari dvoryan (oqsuyak, zodagon) oilasida tug’ilgan. Shuning uchun ham yoshligidan har taraflama a’lo ta’lim yo’nalishini o’zlashtirgan. Uni yoshligidan ijodiy qobiliyatlari namoyon bo’la boshladi. 1812- yilda Alyabev o’z xohishi bilan gusar polkiga qabul qilindi. Ko’pgina urushlarda qatnashib, yaralanib, harbiy xizmatlari uchun ordenlar bilan mukofotlangan. 1823-yildan boshlab Moskvada yashagan. Verstovskiy va Sholts bilan “Torjestvo muz” (“Ilhom parisi tantanasi”) prologiga musiqa yaratadi. 1825- yilda qotillik sodir etganlikda ayblanib, dvoryanlik nomi va barcha haq-huquqlaridan ayrilib, Sibirga surgun qilinadi. Bunday keskin hukmning sababi uning dekabristlar bilan yaqinligida edi. 1828- yilda Alyabev Tobolsk shahriga jo’natildi. Bu erda u dirijyor va pianinochi sozanda sifatida xor jamoasi va simfonik orkestriga rahbarlik qila boshladi.Salomatligiga ancha putur etgan bo’lsa-da, o’z ijodiyotini to’xtatmadi.U bilan birga rus romanslari mavzulariga vatanparvarlik, erksevarlik xarakteri kirib keldi. Uning uchun dekabristlar shoiri Griboedov, Dargomijskiylarning munosabati juda muhim edi. Alyabev kamer-instrumental musiqasiga ham o’z hissasini