XIX asrning 2-yarmi - XX asrda jahon pedagogika fanining rivoji. K.D.Ushinskiyning pedagogik merosi.
Yuklangan vaqt
2024-09-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
28,2 KB
XIX asrning 2-yarmi - XX asrda jahon pedagogika fanining rivoji.
K.D.Ushinskiyning pedagogik merosi.
Reja:
1.
XIX asrning oxiri – XX asrda G’arbiy Yevropa, AQSh,
Rossiyada reformatorlik pedagogikasi va uning asosiy yo’nalishlari.
2.
Nemis
pedagogi
Georg
Kershenshteynerning
pedagogik
nazariyasi
3.
Djon Dyuining pedagogik kontseptsiyasi.
4.
M.V.Lomonosov va uning rus pedagogikasi va maktablar
rivojidagi o’rni.
5.
L.N.Tolstoyning pedagogik qarashlari.
6.
K.D.Ushinskiy pedagogika fani va tarbiyaning ahamiyati
to’grisida.
XIX asrning oxiri – XX asrda G’arbiy Yevropa, AQSh, Rossiyada
reformatorlik pedagogikasi va uning asosiy yo’nalishlari. Reformatorlik
pedagogikasining asosiy yo’nalishlari: 1. Mehnat maktablari tarafdorlarining
harakatlari. 2. Harakatlar pedagogikasi. 3. Badiiy tarbiya. 4. Individual pedagogika.
5. “Fuqarolik tarbiyasi” pedagogikasi.
Reformattorlik pedagogikasining ijtimoiy-iqtisodiy omillari: 1. Ishlab
chiqarishning murakkab texnika bilan ta’minlanishi. 2. Tabiiy-matematik kadrlar
jamoasiga bo’lgan ehtiyoj. 3. Malakali raqobatbardosh ishchilarga bo’lgan ehtiyoj.
Nemis pedagogi Georg Kershenshteynerning pedagogik nazariyasi: 1.
Maktab bolalarning ikkita ehtiyojini qqqonoqtirishi zarur: idrok etish va ijod qqilish.
2. Nafaqat so’z, kittob yordamida, balki amaliy tajriba vositasida o’rganish zarur. 3.
Ko’pchilik bolalarning qo’l mehnati – ularning har tomonlama rivojlanish maydoni.
4. “Faqat kitob emas, balki ijjodiy ish bolalarni uyqu va lanjlikdan xalos ettuvchi”.
5. Mehnat maktabida o’qitishning asosiy metodi: ximiya, fizika fanlari bo’yicha
laboratoriyalarda, metal, daraxtlarga ishlov beradigan amaliy mashg’ulotlarda, jonli
buurchaklarda, rasm chizish sinflari, yer maydonchalaridagi musttaqil ishlar. 6.
Maktab ishida “ma’naviy umumiylik” uning ijtimoiy ahamiyati. Asari:”Kelajak
makttabi–mehnat maktabi”.
Djon Dyuining pedagogik kontseptsiyasi. XX asr boshlarida, chet el va
ayniqsa amerika pedagogikasida maktab ta’limi masalalari bo’yicha pragmatik
(yunoncha «pragma» – harakat, amaliyot) g’oyasi keng tarqaldi. Pedagogikada
mashhur pragmatizm tarafdori Djon Dyui (1859-1952 yillar) maktab ta’limining o’z
kontseptsiyasini yaratishga ko’p urindi. Bu yo’nalishlar vakillari (Dj.Dyui,
G.Kershenshteyner) o’qitish bu o’quvchining “tajribasini qayta tashkil etish”
uzluksiz jarayoni deb hisoblaydilar.
O’qitishni Dyui kundalik hayotdan olingan amaliy masalalarni hal etishga oid
bolalar faoliyatini tashkil etish sifatida tushunadi. Bu nazariyaning asosiy
boshlang’ich qoidalari quyidagilardan iborat deb hisoblangan: “Oldindan tuzilgan
o’quv kurslari kerak emas”, “O’qitish materiallarini bolaning tajribasidan olish
kerak”, “Bola o’qitishning sifati kabi miqdorini ham belgilashi kerak”, “Bajarish
yordamida o’qitish – maktabda asosiy metod”. Shunday qilib, Dyui maktabda ta’lim
va alohida fanlar aniq belgilangan mazmuni zarurligini rad etadi, ilmiy ta’limni tan
olmaydi va o’qishni tor hamda o’quvchilarning qiziqishlariga asoslangan
praktitsizmidan iborat hisoblaydi. Asari: “Makttab va jamiyat”.
“Harakatlar pedagogikasi” kontseptsiyasi ko’p jihatdan Dj.Dyuining falsafiy
(pragmatizm) va psixologik qarashlarining oqibati hisoblanadi. Uning muallifi,
reformatorlardan biri nemis pedagogi Vilgelm Avgust Lay (1862-1926 yillar) bilim
olish jarayonida ko’zga tashlanuvchi quyidagi uch bosqichni ko’rsatadi: idrok etish,
qayta ishlab chiqish, ifoda etish. Bilimlarni formallashtirish metodlari: amaliy va
ijodiy ishlar, tajriba, illyustratsiya, ganjkorlik, o’yin, ashula aytish, sport, raqs
tushish. Asari: “Harakat maktabi”.
M.V.Lomonosov va uning rus pedagogikasi va maktablar rivojidagi
o’rni. Mixail Vasilevich Lomonosov — rus tabiatshunos olimi, rus adabiy tilining
asoschisi, shoir, rassom, tarixchi. Moskvada, Kievda (1734), so’ngra Peterburg
akademiya universitetida o’qigan (1735). 1736 yildan Germaniyaning Merburg va
Frayburg universitetlarida kimyo va metallurgiya fanlaridan ta’lim olgan. Peterburg
Fanlar Akademiyasining birinchi akademigi (1745). 1748 yilda Rossiya Fanlar
Akadeemiyasi qoshida 1-kimyoviy labooratoriyaga asos solgan. 1755 yilda
Lomonosovning tashabbusi bilan Moskva univeersiteti tashkil etilgan (keyinchalik
unga Lomonosov nomi berilgan). Moddalarning atom-molekulyar tuzilishi haqidagi
tushunchalarni rivojlantirgan, kimyoviy reaktsiyalarda massaning saqlanish
qonunini topgan (1756), korpuskulyar (atom-molekulyar) ta’limoti asoslarini taklif
etgan (1741 — 50). Venera sayyorasida atmosfera mavjudligini aniqlagan (1761).
Falsafiy va grajdanlik ruhidagi rus odasining ijodkori. Dostonlar, she’riy nomalar,
tragediyalar va hajviy asarlar, fundamental filologik tadqiqotlar hamda rus tilining
ilmiy grammatikasi muallifi. Ranglar haqidagi nazariyani olg’a surgan. Bir qancha
optik asboblar yasagan. Mozaika san’atini rivojlantirgan, smaltalar ishlab
chiqarishga katta hissa qo’shgan, shogirdlari bilan birga koshinkor nAQShlarning
yangi turlarini taklif etgan. Shvetsiya Fanlar Akademiyasi (1760), Bolonya FA
(1764) faxriy a’zosi.
L.N.Tolstoyning pedagogik qarashlari. Lev Nikolaevich Tolstoy (1828.
28.8(9.9), Tula guberniyasi YAsnaya Polyana qishlog’i — 1910.7(20). 11, Lipetsk
viloyati, hoz. Lev Tolstoy bekati; YAsnaya Polyanada dafn etilgan) — rus
yozuvchisi, ma’rifatpari. Rossiyadagi kadimiy dvoryanlar sulolasidan, graf.
Peterburg Fanlar Akademiyasining muxbir a’zosi (1873), faxriy akademigi (1900).
1844-47 yillarda Qozon universitetining arab-turk va huquqshunoslik fakultetlarida
o’qigan. 1851-53 yillarda Kavkazda bo’lib, janglarda ishtirok etgan. 1854 yilda
Dunay armiyasiga yuborilgan; iltimosiga ko’ra, qamaldagi Sevastopolga
o’tkazilgan. Qrim urushida qatnashgan. Tolstoy 1855 yilda Peterburgga borib,
N.A.Nekrasovnnng «Sovremennik» («Zamondosh») jurnali va jurnal atrofidagi
yozuvchilar (I.S.Turgenev, I.A.Goncharov, N.G.CHernishevskiy va boshqalar)
bilan hamkorlik qilgan. Bolalik kezlarida rus va arab xalq ertaklari, A.S.Pushkin
she’rlari, shuningdek, YUsuf haqidagi Injil rivoyati ta’sirida she’rlar yozgan.
Birinchi yirik asari — «Inson kamolotining to’rt davri» avtobiografik asari
(«Bolalik», 1852; «O’smirlik», 1852-54; «YOshlik», 1855-57; «Yigitlik», yozilmay
qolgan). Urush lavhalari va askarlarning maishiy turmushi Tolstoyning «Sevastopol
hikoyalari» (1855) to’plamiga kirgan hikoya va ocherklarida o’z ifodasini topgan.
50-yillar Tolstoy ruhiy hayot lavhalari va maishiy turmush tafsillarini tarixiy
voqealarning keng manzarasi, hayotning axloqiy falsafiy asoslari tasviri bilan
uyg’unlashtirishga harakat qiladi. Tolstoy ijodida shakllana boshlagan bu ijodiy
tamoyil «Kazaklar» qissasi (1863)da, ayniqsa, yaqqol ko’rinadi. Bu asarda o’z
in’ikosini topgan xalq hayoti mavzui va voqelikning epik tasviri Tolstoyning 60-
yillar ijodida yanada teranlashadi.
Rus va jahon adabiyoti xazinasidan mustahkam o’rin olgan «Urush va tinchlik»
(1863-69) epopeyasi Tolstoyning 60-yillarda ijodiy kamolotga erishganidan
shahodat beradi. YOzuvchi «Urush va tinchlik» romani bilan o’z davrida ro’y bergan
va o’zi shaxsan guvoh bo’lgan voqealarga faol munosabat bildirgan. Eng muhimi, u
Napoleonning 1805-1807 va 1812-1814 yillardagi harbiy yurishlari mavzuiga
murojaat etib, ko’plab qahramonlar ishtirok etgan epik voqealar bilan birga
qahramonlarning ruhiy tasvirlari ilk bor katta mahorat bilan uyg’unlashgan tarixiy
roman janrini yaratdi. Holbuki, 19-asr o’rtalarida epik asarlar davri o’tdi, degan
fikrlar keng tarqalgan, 60-yillarda rus jamiyatida kuch ola boshlagan sinfiy ziddiyat
va kurashlar esa «Urush va tinchlik»dek epopeyaning maydonga kelishi uchun
unumli zamin bo’la olmas edi. 1812 yillarda Rossiyaning Napoleon qo’shinlari
tomonidan bosib olinishi mumkinligi bir-biri bilan kelisha olmagan turli tabaka va
sinflarni dushmanga karshi kurash shiori ostida birlashtirdiki, Tolstoyning rus xalqi
ongidagi ana shu uyg’onishga murojaat etishi «Urush va tinchlik» romanining
yuzaga kelishi uchun hayotbaxsh zamin vazifasini o’tadi.
Tolstoyning 70-yillar ijodida «Anna Karenina» romani alohida mavqega ega.
«Urush va tinchlik»dan bu romanni yozguniga qadar bo’lgan davrda Tolstoyning rus
jamiyatidagi ijtimoiy tenglik va adolat to’g’risidagi orzu umidlari ro’yobga
chiqmadi. 60-yillardagi islohot yozuvchi kutgan natijani bermadi. Mazkur romanda
Tolstoyning jamiyat hayotida kechayotgan noxush jarayonlar haqidagi iztirobli
o’ylari aks etdi. Romanda Kareninlar, Oblonskiylar va Levinlardan iborat 3 oilaning
bir-biri bilan chatishgan, ammo mustaqil syujet chizig’iga ega bo’lgan tarixi tasvir
etilgan. Tolstoy aksar rus yozuvchilaridek, nasroniy diniga katta e’tiqod qo’ygan,
hayotda ro’y berayotgan voqealarga va kishilarning xatti-harakatlariga ham shu din
nuqtai nazaridan yondashgan.
70-yillarda ruhiy iztirob iqlimida yashagan Tolstoy o’z hayot yo’lini qayta
nazardan o’tkazdi va shu jarayonda ijtimoiy kelib chiqishi, tarbiyasi va hayot yo’li
bilan bog’liq jamiyat qatlamining ma’naviy asoslari yolg’onga asoslangan, degan
xulosaga keldi. Uning bunday qarashlari «Iqrornoma» (1880) va «E’tiqodim
nimada?» (1884) asarlarida o’z ifodasini topdi. T.ning shu davrda yozgan asarlari
orasida «Ivan Ilichning ulimi» (1886), «Kreytser sonatasi» (1889) qissalari, ayniqea,
e’tiborga loyiq.
Tolstoy 80-yillarda dramaturgiya janrlarida ham ijod qilib, «Zulmat
hokimiyati» (1886) dramasi va «Ma’rifat mevalari» (1890) komediyasini yozadi. Bu
asarlarda qishloq axlidagi jaholat, shahar madaniyatining qishloqqa ko’rsatayotgan
salbiy ta’siri katta badiiy kuch bilan tasvirlangan.
Tolstoy dunyoqarashida tobora kuchayib borayotgan ziddiyatlar uning so’nggi
yirik asarlaridan biri — «Tirilish» romani (1889—99)da o’z aksini topdi. Hayotda
bo’lib o’tgan oddiy voqea — bir sud jarayoni asosida yaratilgan bu asarda Tolstoy
ijtimoiy adolatsizlikka asoslangan jamiyatning ichki, ma’naviy asoslarini ochib
tashlaydi.
Tolstoy hayotining Yasnaya Polyanadagi so’nggi kunlari ruhiy iztiroblar
po’rtanasida kechdi. U yaqin kishilari to’qigan ig’vo va fasod to’ridan qochib, 1910
yilda Yasnaya Polyanadan bosh olib chiqib ketadi va yo’lda shamollab, vafot etadi.
O’zbekistonda Tolstoy ijodiga qiziqish u hayot paytlardayoq boshlangan.
Uning «Odamlar nima bilan tirik?», «Xudo haqiqatni ko’rsa ham tezda ayta
olmaydi» maqolalari 1887-1902 yillarda «Turkiston viloyatining gazeti»da o’zbek
tilida nashr etilgan. Tolstoy haqidagi «Rossiya mamlakatining mashhur yozuvchisi»
degan maqola esa 1889 yilda shu gazetada tanikli ma’rifatparvar Sattorxon
Abdug’afforov tarjimasida bosilgan. Tolstoyning bolalar uchun yozgan qator
hikoyalari Saidrasul Aziziy («Ustodi avval», 1902), Aliasqar Kalinin («Muallimi
soniy», 1903), Abdulla Avloniy («Birinchi muallim», 1909; «Ikkinchi muallim»,
1912) singari jadid ma’rifatparvarlarining o’quv qo’llanmalari va darsliklarida e’lon
qilingan hamda usuli savtiya maktablarida o’qitilgan.
Tolstoy nafakat buyuk yozuvchi, balki adolatparvar va xalqparvar inson sifatida
ham o’zbek jadidlarining e’tiborini o’ziga jalb etgan. Birinchi o’zbek advokati
Ubaydulla Xo’jayev 1909 yilda Tolstoyga uning yomonlikka yomonlik bilan javob
bermaslik haqidagi ta’limoti yuzasidan xat yozib, o’sha yilning 5 iyunida undan
javob olgan. Islom dinining taniqli arboblaridan biri Abduvohid Qoriev esa 1910
yilda Yasnaya Polyanaga maxsus borib, Tolstoy bilan bir necha marta muloqotda
bo’lgan.
Tolstoy 1859-1862 yillarda krestyan bolalari uchun maktab ochadi.
Tosltoyning pedagogik kontseptsiyasi asosini “erkin tarbiya” g’oyasi tashkil etadi.
Tolstoyning fikricha, ideal maktab – bu erkin hamkorlikka asoslangan, ya’ni
o’qituvchi bilimlarni taqdim etadi, o’quvchilar uni erkin tarzda idrok etishadi.
Bunday maktabning asosiy funktsiyasi – erkin ta’lim berishdir. Tolstoy pedagogik
kontseptsiyasidagi etakchi tamoyil bolalarning o’ziga xosligini hisobga olishdir.
K.D.Ushinskiy pedagogika fani va tarbiyaning ahamiyati to’grisida.
K.D.Ushinskiy 1824 yil 19 fevralda Tula shahrida tug'ildi. Ushinskiy bolalik va
o'smirlik davrlarini Chernigov gubernasiga qarashli Novgorod-Seversk shahri
yaqinida bo'lgan ota-onasining katta bo'lmagan erida o'tqazadi.
22 yoshdan boshlab Ushinskiy Yaroslovldagi adliya liseyida ensiklopediya,
qonun-shunoslik, davlat huquqi va moliya fanlari kafedrasida professorlik vazifasida
ishlay boshladi.
K.D.Ushinskiy o’qituvchilik va professorlik faoliyati davrida hamma bilimini
talabalarga berishga, ularda ilm-fanlarni qunt bilan, jiddiy suratda o’qish havasini
to’g’dirishga, ularda xalqqa muhabbat, unga xizmat qilish uchun tayyor turishi
hissasini tarbiyalashga intiladi. Ushinskiyning taraqqiyparvarlik faoliyatini
ko’rolmagan reaksion kayfiyatdagi professorlar, lisey rahbarlari, ichki ishlar
vazirligining xodimlari uning ustidan hukumatga chaqiq xati yozdilar,
K.D.Ushinskiyning fikri mavjud tuzumga noto’g'ri, buzuq, xavfli kishi deb tuhmat
toshi otilgan.
1884 yilda Yevropada bo'lib o'tgan inqiloblar podsho hukumatini chuchitadi.
Podsho hukumati shubhali kishilarni ta`qib ostiga ola boshlaydi. Shu jumladan
Ushinskiy ham 1849 yilda liseydan “yomon otliq” qilib ishdan bo'shatiladi. Shundan
so'ng u moddiy jihatdan qiynaladi. Shu yillari o'z zamonasi uchun mashhur bo'lgan
“Zamondosh (“Sovremennik”)” va “O’qish uchun kutubxona” (“Biblioteka dlya
chiteniya”)” jurnallarida adabiy xodim bo'lib ishlaydi, chet tillarini (ingliz tili)
o'rganadi. Chet tillardagi asarlarni rus tiliga tarjima qiladi.
1859 yilda Ushinskiy Smolniy aslzoda qizlar institutida o'qituvchi va
inspektorlik vazifasida ishga o'tadi. Bu o’rta ma`lumot beradigan maktab yopiq
o'quv yurti bo'lgan, bunda qizlar ta`lim va tarbiya olganlar. Ushinskiy institutga
ishga borgach tubdan islohotlar o'tkazadi.
1860-61 yillarda «Xalq maorifi ministrligi» jurnaliga rahbarlik qildi, quruq,
kishilarni qiziqtirmaydigan umumiy jurnalni ilmiy pedagogika jurnaliga aylantirdi.
K.D.Ushinskiyning tarbiya nazariyasi falsafa, filologiya, pedagogika,
psixologiya, anatomiya, fiziologiya, tarix fanlari qonuniyatlariga asoslanadi.
Uning fikricha, tarbiyaning vazifasi yoshlarni har tomonlama rivojlantirishdan
iborat: tarbiyachi va o'qituvchilar tarbiyaning prinsipini, qoidalarini o'rganishlari
kerak va shu bilan birga ana shu qoida va qonunlarni amaliyotga qo'llay bilishlari
kerak.Ushinskiy “Inson tarbiya predmeti sifatida” nomli asarida tarbiyaning
psixologik asoslarini ishlab chiqdi. Bu asar pedagogik-psixologik asardir.
Chunonchi, sezgilarning fiziologik asoslari: xotira, idrok, nutq, tafakkur kabi psixik
jarayonlar va ularning rivojlanishi yoritilgan. Bu asarda psixik hodisalarning ro'y
berishi haqida xulosalar chiqariladi.
K.D.Ushinskiy pedagogik tizimga xalqchillik prinsipini asos qilib olgan.
Ushinskiy tarbiyaning xalqchilligi degan iborani xalqning barcha bolalarini
maktabda o'qitish, ona tilini ta`limning asosi qilib olish, bolalarga o'z vatanlari
tarixidan, geografiyasidan, tabiatidan keng bilim berish deb bildi. Xalq ruhi bilan
sug'orilgan tarbiya bolalarga vatanga muhabbat, vatan oldidagi burchlarini sezish
hissini o'stirish va butun kuchlarini vatan, xalq xizmatiga qaratilgan bo'lishi lozim.
Har bir avlod o'z xis tuyg'ularini, tarixiy voqialar, diniy e`tiqod, maslak
natijalarini, boshidan kechirgan qayg'u va xursanchiliklarini ona tili xazinasiga
qo'shadi. Xalq butun ma`naviy xayoti natijalarni ehtiyot qilib o'z tilida saqlab keladi.
Til bor ekan, xalq ham bor, xalqning hayot ekanligini til orqali bilish mumkin.
Bola ona tilini o'zlashtirganda tovush va birikmalarni bilibgina qolmasdan
tushunchalar, fikrlar va tuyg'ular badiiy obrazlarni ham o'zlashtiradi.
Ushinskiy kishi kamolga etgan bo’lishi uchun uning aqliy, jismoniy va axloqiy
o’sishi bir-biriga uyg’un bo’lishi kerak deb bildi.
Ushinskiyning fikricha axloqiy tarbiyaning vositalari qo’yidagilar: 1.
Ta`lim; 2. O'qituvchining shaxsiy namunasi yoshlar qalbiga quyosh nuridek ta`sir
etadi. 3. E`tiqod bolalarda-e`tiqodni tarbiyalamay turib ular qalbini rivojlantirib
bo'lmaydi. 4. O'qituvchining mohirligi bilan munosabatda bo'lishi (pedagogik odob).
5. Ogohlantirish. 6. Qiziqtirish va jazolash.
Ushinskiy insonning to'g'ri rivojlanishida zarur shart mehnat deb biladi.
Mehnat moddiy boylik yaratadi, insonning aqliy, axloqiy va jismoniy jihatdan
takomil-lashtiriladi, qadr-qimmatini oshiradi. U jismoniy mehnat bilan aqliy
mehnatning birlashtirilishini talab qildi. “O'qish ham mehnatdir va mehnat bo'lib
qoladi, ammo to'la ma`noli mehnat bo'lishi lozim” – deb hisoblaydi.
K.D.Ushinskiyning didaktik qarashlari va pedagogik merosi. Ushinskiy
didaktika sohasidagi qarashlarini “Ona tilini o'qitish yuzasidan qo'llanma, “Maktab-
maorif ishlarini o'rganish uchun Shveysariya bo'ylab sayohat” maqolalarida bayon
etdi.
Ushinskiyning fikricha ta`lim tamoyillari quyidagilar: 1) ta’lim bolalarning
kuchi etadigan bo'lishi; 2) izchillik; 3) ko'rsatmalilik; 4) puxta va mustahkamlilik.
Ushinskiy ko'rsatmalilik prinspini kishining yoshi va psixologiyasidagi
xususiyatlar nuqtai nazaridan asosladi. U ko'rsatmali vositalariga suratlar,
kolleksiyalar, modellar va hokozolarni kiritgan.
Ushinskiy o'quv materialni anglab, puxta va mustaxkam o'zlashtirishga katta
e`tibor berdi. O'quv materiallarini takrorlashga doir metodikani ishlab chiqdi.
Ushinskiy ta`lim jarayonida ikkita bosqich borligini ko'rsatdi: birinchidan,
bolalar o'qituvchining rahbarligi bilan buyum yoki hodisani kuzatadilar va shu
buyum yoki hodisa xaqida umumiy tushuncha xosil qiladilar. Buning o'zi uchga
bo'linadi: 1. Bolalar o’qituvchining rahbarligida buyum yoki hodisani bevosita
o'zlashtiradilar. 2. O’qituvchining rahbarligida o'rganilayotgan buyum yoki hodisa
to'g'risida olgan tasavvurlarini bir-biridan ajratadi, farq qiladi, solishtirib ko'radilar
ular to'g'risida tushuncha xosil qiladilar. 3. O’qituvchi o'zi izoh berib, bolalar olgan
tushunchalarni to'ldiradi, asosiy jihatlarini ikkinchi darajali jihatlardan ayirib,
tushunchalarni bir tizimga soladi.
Ushinskiy “Rus tilining dastlabgi o'qitish” nomli maqolasida zarur metodik
ko'rsatmalar berdi. Uning fikricha o'qitishning uch vazifasi bor: 1. Bolalarning
nutqini o'stirish. 2. Bolalarni o’z tilidan foydalanishga o'rgatish. 3. Tilning mashqini
o'zlashtirish. Bu vazifalar bir vaqtda bajariladi.
K. D. Ushinskiy o'qitish prinsipiga asoslangan holda boshlang'ich ta`limga doir
darsliklar ham tuzdi:
1. Ona tili darsligi – bu alifbedan boshlanadi, bunda bolalarning fikrini o'stirish
va tasavvurlarini kengaytirish ko'zda tutilgan.
2. Bolalar dunyosi darsligi – bu 3-4 sinfga mo'ljallangan bo'lib, bunda bolalarga
geografiya va tabiyotdan boshlangich ma`lumot berishi ko'zda tutilgan.
Ushinskiyning fikricha, o'qituvchi xalq orasida chiqqan bo'lishi kerak: u
pedagogika va psixologiyani bilishi, pedagogik odob va mahoratlarga ega bo'lishi
kerak. O'qituvchi o'z ustida mustaqil ishlab, ongini turli yangiliklar bilan boyitib
borishi lozim.
Ushinskiy 1861 yilda “O’qituvchilar seminariyasining proekti” maqolasida
boshlangich maktablar uchun o'qituvchilar tayyorlash tizimini taklif etdi. Xulosa
qilganimizda, Ushinskiy Rossiyada maorif sohasida ko'p xizmat qildi. U «Rus
dumboqchalarining do'sti»,“Rus muallimlarining muallimidir”.