XIX ASRNING 70-80-YILLARIDA FARG’ONA VODIYSIDAGI XALQ XARAKATLARI

Yuklangan vaqt

2025-03-18

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

23

Faytl hajmi

42,5 KB


 
 
 
 
KURS ISHI 
 
XIX ASRNING 70-80-YILLARIDA FARG’ONA VODIYSIDAGI XALQ 
XARAKATLARI 
 
   REJA: 
KIRISH 
I Bob. Farg’ona vodiysida chorizm mustamlakachilik zulmining kuchayishi 
1.1. CHor Rossiyasining O’rta Osiyoni bosib olishi va mustamlakachilik tartiblari 
1.2. Milliy ozodlik xarakatlarining boshlanishi va uning bosqichlari 
II Bob. Qo’qon xonligida milliy ozodlik xarakatlari 
2.1. Po’latxon boshchiligidagi qo’zglonning boshlanishi va yengilish sabablari 
2.2. 1898-yilgi Dukchi Eshon boshchligidagi Andijon qo’zg’oloni.  
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
KURS ISHI XIX ASRNING 70-80-YILLARIDA FARG’ONA VODIYSIDAGI XALQ XARAKATLARI REJA: KIRISH I Bob. Farg’ona vodiysida chorizm mustamlakachilik zulmining kuchayishi 1.1. CHor Rossiyasining O’rta Osiyoni bosib olishi va mustamlakachilik tartiblari 1.2. Milliy ozodlik xarakatlarining boshlanishi va uning bosqichlari II Bob. Qo’qon xonligida milliy ozodlik xarakatlari 2.1. Po’latxon boshchiligidagi qo’zglonning boshlanishi va yengilish sabablari 2.2. 1898-yilgi Dukchi Eshon boshchligidagi Andijon qo’zg’oloni. Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
 
 
 
   KIRISH 
Vatan – bu biz tug’ilib o’sgan zamin , kindik qonimiz to’kilgan tuproq, 
bobolarimiz izlari qolgan , ajdodlarimiz merosi , avlodlarimizga qladigan yurtdir. 
Dunyoda vatanga muhabbatdan qudratliroq biron bir tuyg’u va uning sog’imchidan 
kuchliroq xis yo’q . Vatan millatni yuksaltirguvchi milliy g’urudek jozibador , sehrli 
bir tuyg’uni uyg’otadi. Xalq qanchalik or-nomusli , g’ururli bo’lsa undagi vatan 
xissi, milliy ong ham shunchalik yuqori bo’ladi. Ona yurt – bir umrlik makon , diyor 
tabiati , el urf- odatlari , ananalari ertak va afsonlaridir. Vatan hamisha navqiron va 
suyuklidir. Vatan millatning manaviy –madaniy zaminini yaratib beradi va xar bir 
avlod boblarining yurtga bo’lgan muhabbatlarini o’zida tashigan holda so’nmas 
vatan mehri bilan bu dunyoga qadam qo’yadi. Vatan tarixida yuksaklarda parvoz  
etgan pallalar ham , murakab va mushkul damlar ham bo’ladi. Vatan mustaqilligi va 
bus butunligi o’z milliy ozodligini davr va zamon suronlarida omon saqlab qola 
olgan xalq eng sadoqatli xalqdir. Xar bir fuqaro uchun o’z vatani va xalqi tarixini 
bilish esa muqaddas burchdir. Xar qaysi xalq milliy qadriyatlarini o’z maqsad va 
muddaolari shu bilan birga umumbashariy rivojlantirib , manaviy dunyosini 
yuksaltirib borishga intilar ekan bu borada tarixiy xotira masalasi alohida ahamiyat 
kasb etadi. Yani tarixiy xotira tuyg’usi to’laqonli ravishda tiklangan , xalq bosib 
o’tgan yo’l o’zining barcha muvaffaqiyat vazafarlari, yo’qotish va qurbonlari , 
quvonch va iztiroblari bilan xolis va xaqqoniy o’rganilgan taqdirdagina chinakkam 
tarix bo’ladi1. Bu yozgan kurs ishim esa XIX asrning 70-80-yillarida Farg’ona 
vodiysidagi xalq xarakatlari, yani qo’zg’olonlarga bag’ishlab yozilgan . shu 
davrdagi xalqimiz o’tmishidagi og’ir damlarni yoritshga xizmat qiladi. 
 
Chor Rossiyasining Turkiston xalqlariga nisbatan yurgizgan mustamlakachilik, 
ulug‘ davlatchilik va shovinistik siyosati albatta qonuniy suratda mahalliy aholining 
o ‘z milliy ozodligi, erki va insoniy haq-huquqlarini himoya qilish uchun muqaddas 
jangga otlantiradi. Chorizm tomonidan asoratga solingan, mustamlaka qilingan 
                                                           
1 I.Karimov . Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q- T; 1998 
KIRISH Vatan – bu biz tug’ilib o’sgan zamin , kindik qonimiz to’kilgan tuproq, bobolarimiz izlari qolgan , ajdodlarimiz merosi , avlodlarimizga qladigan yurtdir. Dunyoda vatanga muhabbatdan qudratliroq biron bir tuyg’u va uning sog’imchidan kuchliroq xis yo’q . Vatan millatni yuksaltirguvchi milliy g’urudek jozibador , sehrli bir tuyg’uni uyg’otadi. Xalq qanchalik or-nomusli , g’ururli bo’lsa undagi vatan xissi, milliy ong ham shunchalik yuqori bo’ladi. Ona yurt – bir umrlik makon , diyor tabiati , el urf- odatlari , ananalari ertak va afsonlaridir. Vatan hamisha navqiron va suyuklidir. Vatan millatning manaviy –madaniy zaminini yaratib beradi va xar bir avlod boblarining yurtga bo’lgan muhabbatlarini o’zida tashigan holda so’nmas vatan mehri bilan bu dunyoga qadam qo’yadi. Vatan tarixida yuksaklarda parvoz etgan pallalar ham , murakab va mushkul damlar ham bo’ladi. Vatan mustaqilligi va bus butunligi o’z milliy ozodligini davr va zamon suronlarida omon saqlab qola olgan xalq eng sadoqatli xalqdir. Xar bir fuqaro uchun o’z vatani va xalqi tarixini bilish esa muqaddas burchdir. Xar qaysi xalq milliy qadriyatlarini o’z maqsad va muddaolari shu bilan birga umumbashariy rivojlantirib , manaviy dunyosini yuksaltirib borishga intilar ekan bu borada tarixiy xotira masalasi alohida ahamiyat kasb etadi. Yani tarixiy xotira tuyg’usi to’laqonli ravishda tiklangan , xalq bosib o’tgan yo’l o’zining barcha muvaffaqiyat vazafarlari, yo’qotish va qurbonlari , quvonch va iztiroblari bilan xolis va xaqqoniy o’rganilgan taqdirdagina chinakkam tarix bo’ladi1. Bu yozgan kurs ishim esa XIX asrning 70-80-yillarida Farg’ona vodiysidagi xalq xarakatlari, yani qo’zg’olonlarga bag’ishlab yozilgan . shu davrdagi xalqimiz o’tmishidagi og’ir damlarni yoritshga xizmat qiladi. Chor Rossiyasining Turkiston xalqlariga nisbatan yurgizgan mustamlakachilik, ulug‘ davlatchilik va shovinistik siyosati albatta qonuniy suratda mahalliy aholining o ‘z milliy ozodligi, erki va insoniy haq-huquqlarini himoya qilish uchun muqaddas jangga otlantiradi. Chorizm tomonidan asoratga solingan, mustamlaka qilingan 1 I.Karimov . Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q- T; 1998
 
 
xalqlar dastlabki kunlardan boshlab o ‘z milliy mustaqilliklari, ozodliklari va erklari 
uchun muqaddas kurashib keldilar. Mana e’tibor bering:  
1. 1856-yilda Sirdaryoda Jonxo‘ja Nurmuhammad qo‘zg‘oloni.  
2. 1868-yilda Samarqand mudofaasi va Buxoro amirligi Buxoro  
shahri, Shahrisabz bekligidagi harakatlar.  
3. 1870-yilda M ang‘ishloq qirg‘izlarining isyonlari.  
4. 1871 -yilda Eshon Eshmuhammad boshchiligida Sirdaryo viloya-  
tidagi chiqishlar.  
5. 1871 -yildagi Farg‘onada Yetimxon qo‘zg‘oloni.  
6. 1872-yildagi Chirchiqdagi isyonlar.  
7. 1872-1876-yildagi P o‘latxon boshchiligida Q o‘qondagi qo‘zg ‘o-  
lon.  
8. 1885-yillardagi Darveshxon boshchiligidagi qo‘zg‘olon.  
9. 1892-yildagi Toshkent qo‘z g ‘oloni.  
10. 1898-yilda Andijondagi Dukchi Eshon qo‘zg‘oloni.  
1 1.1899-yilda Sirdaryo viloyatidagi harakatlar.  
12. 1916-yil Jizzax qo‘zg ‘oloni va boshqalar.  
Chor Rossiyasi hukumatining o ‘tkazgan siyosatiga qarshi milliy ozodlik kurashlari 
juda ko‘p bo‘lgan. Biz yuqorida ularning ba’zilarinigina sanab o ‘tdik. 1887-1897-
yillar mobaynida Farg‘ona, Samarqand va Sirdaryoda, mustamlakachilar idoralariga 
qarshi 668 marta hujum bo‘lgan. 1897-1917-yillar orasida Turkistonda Rossiya 
bosqinchilariga qarshi 4922 marta isyon bo‘lgan.' Ana shu qo‘zg‘olonlar va milliy 
ozodlik kurashlaridan ba’zilarini eslash joizdir.  
I Bob. Farg’ona vodiysida chorizm mustamlakachilik zulmining kuchayishi 
1.1. CHor Rossiyasining O’rta Osiyoni bosib olishi va mustamlakachilik tartiblari 
Rus ko`shinlari 1853 yilda Ko`kon xonligining kal`asi - Oqmaschitni bosib 
olishi bilan O`rta Osiyoni istilo kilishi boshlandi. Okmachitni olish uchun bir oy vaqt 
ketadi. Rus ko`ninlari uchun Okmachitni olinishi katta ahamiyatga ega edi. Shuning 
uchun bu urushda ishtirok etganlarga unvonlar, orden va medallar hamda pul 
xalqlar dastlabki kunlardan boshlab o ‘z milliy mustaqilliklari, ozodliklari va erklari uchun muqaddas kurashib keldilar. Mana e’tibor bering: 1. 1856-yilda Sirdaryoda Jonxo‘ja Nurmuhammad qo‘zg‘oloni. 2. 1868-yilda Samarqand mudofaasi va Buxoro amirligi Buxoro shahri, Shahrisabz bekligidagi harakatlar. 3. 1870-yilda M ang‘ishloq qirg‘izlarining isyonlari. 4. 1871 -yilda Eshon Eshmuhammad boshchiligida Sirdaryo viloya- tidagi chiqishlar. 5. 1871 -yildagi Farg‘onada Yetimxon qo‘zg‘oloni. 6. 1872-yildagi Chirchiqdagi isyonlar. 7. 1872-1876-yildagi P o‘latxon boshchiligida Q o‘qondagi qo‘zg ‘o- lon. 8. 1885-yillardagi Darveshxon boshchiligidagi qo‘zg‘olon. 9. 1892-yildagi Toshkent qo‘z g ‘oloni. 10. 1898-yilda Andijondagi Dukchi Eshon qo‘zg‘oloni. 1 1.1899-yilda Sirdaryo viloyatidagi harakatlar. 12. 1916-yil Jizzax qo‘zg ‘oloni va boshqalar. Chor Rossiyasi hukumatining o ‘tkazgan siyosatiga qarshi milliy ozodlik kurashlari juda ko‘p bo‘lgan. Biz yuqorida ularning ba’zilarinigina sanab o ‘tdik. 1887-1897- yillar mobaynida Farg‘ona, Samarqand va Sirdaryoda, mustamlakachilar idoralariga qarshi 668 marta hujum bo‘lgan. 1897-1917-yillar orasida Turkistonda Rossiya bosqinchilariga qarshi 4922 marta isyon bo‘lgan.' Ana shu qo‘zg‘olonlar va milliy ozodlik kurashlaridan ba’zilarini eslash joizdir. I Bob. Farg’ona vodiysida chorizm mustamlakachilik zulmining kuchayishi 1.1. CHor Rossiyasining O’rta Osiyoni bosib olishi va mustamlakachilik tartiblari Rus ko`shinlari 1853 yilda Ko`kon xonligining kal`asi - Oqmaschitni bosib olishi bilan O`rta Osiyoni istilo kilishi boshlandi. Okmachitni olish uchun bir oy vaqt ketadi. Rus ko`ninlari uchun Okmachitni olinishi katta ahamiyatga ega edi. Shuning uchun bu urushda ishtirok etganlarga unvonlar, orden va medallar hamda pul
 
 
mukofatlari berilgan. Okmachit o`rniga kurilgan rus kal`asiga general Perovskiy 
nomi berilgan.2 
Perovskiy 
nomi 
keyinchalik 
Kizil 
O`rda 
shahriga 
aylantirilgan. 
Okmaschitning bosib olinishi Rossiyaga 1-ko`rg`on - hozirgi Kazalinsk, Karmokchi 
botkog`idagi 2-ko`rg`on, Kuvon daryosidagi 3-ko`rg`on va Perovskiy ko`rg`onidan 
iborat O`rta Osiyoga hujum kilishning yangi Sirdaryo harbiy istehkomlar chizig`ini 
vujudga keltirish imkonini berdi. Ayni vaktda O`rta Osiyoning sharkiy tomonlaridan 
boskinchilik harakatlarini boshlab yubordi.  
1860 yilda To`kmok va Pishpak (hozirgi Bishkek), 1861 yili Sirdaryodagi 
Jo`lak va Yangi ko`rg`onni bosib oldi. Rus ko`shinlari urush harakatlarini ikki 
tomondan: biri sharkdan general Verevkin, ikkinchi tomonda g`arbdan general 
Chernyayev ko`mondonligida olib borilib, Chernyayev 1864 yilda Turkiston bilan 
Chimkentni, Verevkin esa Avliyoota (hozirgi Jambul) ni ko`lga kiritish bilan amalda 
rus ko`shinlari Chimkentda tutashdilar. 
Istilo kilingan va tashkil etilgan Orenburg general-gubernatorligi tarkibida 
1865 yilda Turkiston viloyati tashkil etilib, uning tepasiga Chernyayev ko`yildi. 
1865 yili 15 mayga o`tar kechasi Toshkent shahriga Chernyayev ko`shinlari 
hujum boshlaydilar. Shiddatli janglardan so`ng, 17 may kuni sulh tuzishga rozi 
bo`ladilar  Vaholanki, podsho Aleksandr II Toshkent shahrini olishni man etuvchi 
kat`iy buyruk berishiga karamasdan, uni Chernyayev ko`shinlari bosib oladi. 
Shuning uchun, Chernyayev kattik tazyik ostida, Yevropa afkor ommasini 
chalg`itish maksadida “toshkentliklar o`z ihtiyorlari bilan Rossiya imperatorligi 
tasarrufiga o`tganligi to`g`risida hujjat”ga majburan imzo ko`ydirib, muhr bostirib 
oladi.  
Orenburg 
general-gubernatori 
M.Krijanovskiy 
1865 
yili 
sentabrda 
Toshkentni, Ko`kon va Buxoro xonliklarining ta`siridan holi bo`lgan mustakil deb 
e`lon kiladi. Shu asnoda, 1865 yilning oktabrida Toshkentni Rossiya imperiyasi 
tarkibiga ko`shib olinganligini rasmiy ravishda e`lon kiladi.3 
                                                           
2 O’zbekiston Milliy ensiklopediyasi. T; 2001. 1-tom 
3 Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998 
mukofatlari berilgan. Okmachit o`rniga kurilgan rus kal`asiga general Perovskiy nomi berilgan.2 Perovskiy nomi keyinchalik Kizil O`rda shahriga aylantirilgan. Okmaschitning bosib olinishi Rossiyaga 1-ko`rg`on - hozirgi Kazalinsk, Karmokchi botkog`idagi 2-ko`rg`on, Kuvon daryosidagi 3-ko`rg`on va Perovskiy ko`rg`onidan iborat O`rta Osiyoga hujum kilishning yangi Sirdaryo harbiy istehkomlar chizig`ini vujudga keltirish imkonini berdi. Ayni vaktda O`rta Osiyoning sharkiy tomonlaridan boskinchilik harakatlarini boshlab yubordi. 1860 yilda To`kmok va Pishpak (hozirgi Bishkek), 1861 yili Sirdaryodagi Jo`lak va Yangi ko`rg`onni bosib oldi. Rus ko`shinlari urush harakatlarini ikki tomondan: biri sharkdan general Verevkin, ikkinchi tomonda g`arbdan general Chernyayev ko`mondonligida olib borilib, Chernyayev 1864 yilda Turkiston bilan Chimkentni, Verevkin esa Avliyoota (hozirgi Jambul) ni ko`lga kiritish bilan amalda rus ko`shinlari Chimkentda tutashdilar. Istilo kilingan va tashkil etilgan Orenburg general-gubernatorligi tarkibida 1865 yilda Turkiston viloyati tashkil etilib, uning tepasiga Chernyayev ko`yildi. 1865 yili 15 mayga o`tar kechasi Toshkent shahriga Chernyayev ko`shinlari hujum boshlaydilar. Shiddatli janglardan so`ng, 17 may kuni sulh tuzishga rozi bo`ladilar Vaholanki, podsho Aleksandr II Toshkent shahrini olishni man etuvchi kat`iy buyruk berishiga karamasdan, uni Chernyayev ko`shinlari bosib oladi. Shuning uchun, Chernyayev kattik tazyik ostida, Yevropa afkor ommasini chalg`itish maksadida “toshkentliklar o`z ihtiyorlari bilan Rossiya imperatorligi tasarrufiga o`tganligi to`g`risida hujjat”ga majburan imzo ko`ydirib, muhr bostirib oladi. Orenburg general-gubernatori M.Krijanovskiy 1865 yili sentabrda Toshkentni, Ko`kon va Buxoro xonliklarining ta`siridan holi bo`lgan mustakil deb e`lon kiladi. Shu asnoda, 1865 yilning oktabrida Toshkentni Rossiya imperiyasi tarkibiga ko`shib olinganligini rasmiy ravishda e`lon kiladi.3 2 O’zbekiston Milliy ensiklopediyasi. T; 2001. 1-tom 3 Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998
 
 
 
Chor Rossiyasi o`z mustamlaka yerlarini kengaytirishni davom ettirib, 
1866 yil 10 fevralda Samarkand sari yurish kilib, 13 mayda Erjar yakinida bo`lgan 
jangda Buxoro ko`shinlarini yengadi. O`sha yili Xo`jand, O`ratepa va Jizzax hujum 
bilan bosib olinadi. Samarkanddan Buxoroga boraverishda Yangiko`rg`on yakinida 
Buxoro amirining ko`shinlari yana yengiladi. 1868 yil 23 iyunda rus ko`shinlari 
Samarkandni so`ngra Kattako`rg`onni Buxorodan ajratib olib, Zarafshon okrugini 
tashkil kiladilar. Buxoro amiri Muzaffariddinni (1860-1885) asoratli shartnomani 
imzolashga majbur etdilar. Shartnomaga muvofik Buxoro amalda Rossiyaning 
vassaliga aylanib koldi, harbiy chikimlar uchun 500 ming so`m tovon puli to`lashga 
majbur etdi. 
1873 yili may oyida 13 ming kishilik ko`shin bilan Xivaga karshi yurish 
boshladi. Xiva ko`shinlari 27-28 maydagi teng bo`lmagan janglardan so`ng 
yengilgach, 1873 yil 25 avgustda Gandimiyen shartnomasi imzolandi. Kaufman 
Xeva yurishini yakunlagandan keyin Ko`kon xonligini bosib olishga tayyorgarlik 
ko`ra boshladi. Bu davrda Ko`kon xonligida ichki ziddiyatlar juda kuchayib ketgan 
edi. Xon ma`muriyatining o`zboshimchaliklari xalk ko`zg`olonlariga olib keldi. 
Ko`zg`olonga Xudoyorxon katl kildirgan Musulmonkulning o`g`li Abdurahmon 
oftobachi boshchilik kilardi. Unga kipchoklar, kirg`izlar, shaharning barcha aholisi, 
shuningdek, musulmon ruhoniylari ham ko`shildilar. Xudoyorxon (1845-1858), 
(1862-1863), (1865-1875 yillarda xon sifatida taxtda o`tirgan) kochadi, uning katta 
o`g`li Nasriddin xon (1875-1876) deb e`lon kilinadi. Ruslarga karshi g`azovot e`lon 
kilindi. Ko`zg`olon Farg`onanigina emas, balki rus mulklarini ham kamrab olgan 
edi. 1875 yil avgustda rus ko`shinlari bilan Ko`kon xonligi ko`shinlari o`rtasida jang 
natijasida xon ko`shinlari Angren daryosi vodiysi, Xo`jand, Kurama uyezdidan 
Mahram kal`asigacha chekinishga majbur bo`ladi. Shiddatli janglardan keyin 
Mahram kal`asini ham tashlab chikishga majbur bo`ldi. Ko`kon armiyasi 
mag`lubiyatga uchradi. Ko`kon xoni Nasriddin taslim bo`ldi. 
General M.D. Skobelev ko`mondonligidagi rus ko`shinlari Ko`konni jiddiy 
karshiliksiz egalladi. 1876 yil 19 fevralda Ko`kon xonligi territoriyasi Rossiyaga 
ko`shib olinganligi va uning o`rnida Farg`ona viloyati tashkil etilganligi e`lon 
Chor Rossiyasi o`z mustamlaka yerlarini kengaytirishni davom ettirib, 1866 yil 10 fevralda Samarkand sari yurish kilib, 13 mayda Erjar yakinida bo`lgan jangda Buxoro ko`shinlarini yengadi. O`sha yili Xo`jand, O`ratepa va Jizzax hujum bilan bosib olinadi. Samarkanddan Buxoroga boraverishda Yangiko`rg`on yakinida Buxoro amirining ko`shinlari yana yengiladi. 1868 yil 23 iyunda rus ko`shinlari Samarkandni so`ngra Kattako`rg`onni Buxorodan ajratib olib, Zarafshon okrugini tashkil kiladilar. Buxoro amiri Muzaffariddinni (1860-1885) asoratli shartnomani imzolashga majbur etdilar. Shartnomaga muvofik Buxoro amalda Rossiyaning vassaliga aylanib koldi, harbiy chikimlar uchun 500 ming so`m tovon puli to`lashga majbur etdi. 1873 yili may oyida 13 ming kishilik ko`shin bilan Xivaga karshi yurish boshladi. Xiva ko`shinlari 27-28 maydagi teng bo`lmagan janglardan so`ng yengilgach, 1873 yil 25 avgustda Gandimiyen shartnomasi imzolandi. Kaufman Xeva yurishini yakunlagandan keyin Ko`kon xonligini bosib olishga tayyorgarlik ko`ra boshladi. Bu davrda Ko`kon xonligida ichki ziddiyatlar juda kuchayib ketgan edi. Xon ma`muriyatining o`zboshimchaliklari xalk ko`zg`olonlariga olib keldi. Ko`zg`olonga Xudoyorxon katl kildirgan Musulmonkulning o`g`li Abdurahmon oftobachi boshchilik kilardi. Unga kipchoklar, kirg`izlar, shaharning barcha aholisi, shuningdek, musulmon ruhoniylari ham ko`shildilar. Xudoyorxon (1845-1858), (1862-1863), (1865-1875 yillarda xon sifatida taxtda o`tirgan) kochadi, uning katta o`g`li Nasriddin xon (1875-1876) deb e`lon kilinadi. Ruslarga karshi g`azovot e`lon kilindi. Ko`zg`olon Farg`onanigina emas, balki rus mulklarini ham kamrab olgan edi. 1875 yil avgustda rus ko`shinlari bilan Ko`kon xonligi ko`shinlari o`rtasida jang natijasida xon ko`shinlari Angren daryosi vodiysi, Xo`jand, Kurama uyezdidan Mahram kal`asigacha chekinishga majbur bo`ladi. Shiddatli janglardan keyin Mahram kal`asini ham tashlab chikishga majbur bo`ldi. Ko`kon armiyasi mag`lubiyatga uchradi. Ko`kon xoni Nasriddin taslim bo`ldi. General M.D. Skobelev ko`mondonligidagi rus ko`shinlari Ko`konni jiddiy karshiliksiz egalladi. 1876 yil 19 fevralda Ko`kon xonligi territoriyasi Rossiyaga ko`shib olinganligi va uning o`rnida Farg`ona viloyati tashkil etilganligi e`lon
 
 
kilindi. Skobelev harbiy gubernator etib tayinlandi. Kirg`izlarga karashli Oloy 
vodiysi ham Rossiya imperiyasiga ko`shib olindi. Ko`kon 
xonligini 
ko`shib 
olinishi bilan Sharkda Tyanshon tog`laridan boshlab, G`arbda Amudaryogacha, 
Janubda Pomir etaklarigacha cho`zilgan Turkiston general-gubernatorligi tuzildi. 
Endi chor Rossiyasining Turkiston mustamlakasini boshkarishi tartibiga 
kelsak, O`rta Osiyo xalklarining iktisodiy va milliy manfaatlariga zid tartib-koidalar, 
boshkaruv tizimi joriy kilindiki, bularning barchasi to`la mustamlakachilik 
majmuasini tashkil etdi. Mustamlakachilik tartiblari hammasi bir yo`la emas, balki 
birin-ketin joriy kilib borildi. 
1865 yilda yangi tashkil kilingan Turkiston oblastini boshkarishning 
vaktincha Nizomi e`lon kilindi. Unda ruslar ko`l ostiga o`tgan yerlarda dastlabki 
boshkaruv jarayonida osoyishtalik, xavfsizlikni ta`minlash maksadida mo`tadil 
konunlar joriy kilindi. Masalan, barcha ma`muriy organlarga mahalliy aholining 
turmushi, ichki ishlari, yerga egalik - hukukiy munosabatlariga aralashmay tartibni 
umumiy tarzda kuzatib borish belgilangan. 1867 yilda rus podshosi Turkistonni 
boshkarishning yangi loyihasini tasdikladi. Yangi loyihaga binoan, Turkiston 
viloyati o`rnida mustakil Turkiston general-gubernatorligi tashkil kilindi. Uning 
ma`muriy va harbiy bo`linmalari umumiy harbiy rahbarlikka birlashtirildi. 
Shuningdek, o`lka general-gubernatorligiga ulkan hokimiyat vakolati berildi. Unga 
mustakil, podsho xukumatining ijozati yoki aralashuvisiz ko`shni davlatlar bilan 
diplomatik munosabatlar o`rnatish, aholiga solinadigan soliklarning mikdorini 
belgilash, rus fukaroligini berish, davlat kirim-chikimlarini belgilash, o`limga hukm 
kilish yoki avf etish masalalarni o`zi hal kilish hukuki berildi. 4 
1873 yilda general Kaufman Turkistonni boshkarishning “hokimiyatni 
ichkariga sukilib kirish g`oyasi”, yangi loyihasini takdim etdi. 1882-1883 yillarda 
Turkiston general-gubernatorligi ma`muriy boshkarish sistemasining Rossiya 
senatining mahfiy maslahatchisi F.K. Girs (1842-1891) tomonidan taftish kilindi. 
Taftish xulosasiga ko`ra mahsus komissiya tuzilib, 1886 yilda “Turkiston o`lkasini 
                                                           
4 Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998 
 
kilindi. Skobelev harbiy gubernator etib tayinlandi. Kirg`izlarga karashli Oloy vodiysi ham Rossiya imperiyasiga ko`shib olindi. Ko`kon xonligini ko`shib olinishi bilan Sharkda Tyanshon tog`laridan boshlab, G`arbda Amudaryogacha, Janubda Pomir etaklarigacha cho`zilgan Turkiston general-gubernatorligi tuzildi. Endi chor Rossiyasining Turkiston mustamlakasini boshkarishi tartibiga kelsak, O`rta Osiyo xalklarining iktisodiy va milliy manfaatlariga zid tartib-koidalar, boshkaruv tizimi joriy kilindiki, bularning barchasi to`la mustamlakachilik majmuasini tashkil etdi. Mustamlakachilik tartiblari hammasi bir yo`la emas, balki birin-ketin joriy kilib borildi. 1865 yilda yangi tashkil kilingan Turkiston oblastini boshkarishning vaktincha Nizomi e`lon kilindi. Unda ruslar ko`l ostiga o`tgan yerlarda dastlabki boshkaruv jarayonida osoyishtalik, xavfsizlikni ta`minlash maksadida mo`tadil konunlar joriy kilindi. Masalan, barcha ma`muriy organlarga mahalliy aholining turmushi, ichki ishlari, yerga egalik - hukukiy munosabatlariga aralashmay tartibni umumiy tarzda kuzatib borish belgilangan. 1867 yilda rus podshosi Turkistonni boshkarishning yangi loyihasini tasdikladi. Yangi loyihaga binoan, Turkiston viloyati o`rnida mustakil Turkiston general-gubernatorligi tashkil kilindi. Uning ma`muriy va harbiy bo`linmalari umumiy harbiy rahbarlikka birlashtirildi. Shuningdek, o`lka general-gubernatorligiga ulkan hokimiyat vakolati berildi. Unga mustakil, podsho xukumatining ijozati yoki aralashuvisiz ko`shni davlatlar bilan diplomatik munosabatlar o`rnatish, aholiga solinadigan soliklarning mikdorini belgilash, rus fukaroligini berish, davlat kirim-chikimlarini belgilash, o`limga hukm kilish yoki avf etish masalalarni o`zi hal kilish hukuki berildi. 4 1873 yilda general Kaufman Turkistonni boshkarishning “hokimiyatni ichkariga sukilib kirish g`oyasi”, yangi loyihasini takdim etdi. 1882-1883 yillarda Turkiston general-gubernatorligi ma`muriy boshkarish sistemasining Rossiya senatining mahfiy maslahatchisi F.K. Girs (1842-1891) tomonidan taftish kilindi. Taftish xulosasiga ko`ra mahsus komissiya tuzilib, 1886 yilda “Turkiston o`lkasini 4 Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998
 
 
boshkarish to`g`risida Nizom” ishlab chikariladi va podsho tomonidan tasdiklanadi. 
Nizom bo`yicha sud kurilishi, o`trok va ko`chmanchi aholi yer boshkaruvi tartibi, 
soliklarning ma`lum bir mikdori, umumdavlat majburiyatlari, o`lka tabiiy 
boyliklaridan foydalanish tartiblari belgilab ko`yildi.  
Shunday kilib, Turkistonda mustamlakachilik tartibini yangi konunlari 
vujudga keltirildi. Rossiya guberniya va viloyatlaridan Turkiston ma`muriyatini 
boshkarish farki shunda ediki, Turkiston Rossiya ichki ishlar ministrligiga emas, 
balki harbiy ministrlikka itoat etardi. Turkiston general-gubernatori harbiy va 
fukarolar boshkarish vakolati juda keng berilgan hokim edi. Uning Ijroiya organi 
Turkiston general-gubernatorining kanselyariyasi edi. Kanselyariya uch bo`limdan 
iborat bo`lib, biri boshkarish va o`lka ma`muriy boshkarish shaxsiy tarkibi bilan; 
ikkinchisi - yer va uning majburiyatlari, shuningdek, kurilish, aloka, o`kuv va 
sanitariya masalalari bilan; uchinchisi esa moliya va yer taksimlash masalalari bilan 
shug`ullangan. Shuningdek, uchinchi bo`limga vakf mulklari, statistika yuritish va 
Turkistondagi chet el fukarolarini nazorat kilib turish vakolati ham yuklatilgan. 
Kanselyariyaning maxsus bo`limi - diplomatiya kismi 1899 yilda Tashki ishlar 
ministrligi - diplomatik amaldorlar bilan almashtirildi. Bu bo`limning vazifasi karam 
(protektorat) Buxoro va Xiva xonliklariga bog`lik barcha masalalarni yechishdan 
iborat ham bo`lgan.  
Shunday qilib, O`rta Osiyoda mustamlakachilik tartiblarini o`rnatilishi bilan 
O`rta Osiyo xonliklarining siyosiy mustakilligi batamom tugatildi. 1881 yilda 
Rossiya-Eron chegara konvensiyasi, 1885-1887 yillardagi muzokaralar bilan rus va 
britan xukumatlari tomonidan Afg`oniston bilan bo`lgan chegara, 1895 yilgi 
muzokaralar bilan Pomir chegaralari hozirgi O`rta Osiyoning uzil-kesil chegarasi 
belgilandi. Shu bilan amalda Rossiya O`rta Osiyo ustidan iktisodiy-siyosiy jihatdan 
tasarruf kilish hukukini ko`lga kiritgan edi. Chunki, chegara konvensiyasining 
imzolanishi Rossiyaning O`rta Osiyo yerlarini bosib olinishini amalda xalkaro 
mikyosda tan olinishi edi. 
 
boshkarish to`g`risida Nizom” ishlab chikariladi va podsho tomonidan tasdiklanadi. Nizom bo`yicha sud kurilishi, o`trok va ko`chmanchi aholi yer boshkaruvi tartibi, soliklarning ma`lum bir mikdori, umumdavlat majburiyatlari, o`lka tabiiy boyliklaridan foydalanish tartiblari belgilab ko`yildi. Shunday kilib, Turkistonda mustamlakachilik tartibini yangi konunlari vujudga keltirildi. Rossiya guberniya va viloyatlaridan Turkiston ma`muriyatini boshkarish farki shunda ediki, Turkiston Rossiya ichki ishlar ministrligiga emas, balki harbiy ministrlikka itoat etardi. Turkiston general-gubernatori harbiy va fukarolar boshkarish vakolati juda keng berilgan hokim edi. Uning Ijroiya organi Turkiston general-gubernatorining kanselyariyasi edi. Kanselyariya uch bo`limdan iborat bo`lib, biri boshkarish va o`lka ma`muriy boshkarish shaxsiy tarkibi bilan; ikkinchisi - yer va uning majburiyatlari, shuningdek, kurilish, aloka, o`kuv va sanitariya masalalari bilan; uchinchisi esa moliya va yer taksimlash masalalari bilan shug`ullangan. Shuningdek, uchinchi bo`limga vakf mulklari, statistika yuritish va Turkistondagi chet el fukarolarini nazorat kilib turish vakolati ham yuklatilgan. Kanselyariyaning maxsus bo`limi - diplomatiya kismi 1899 yilda Tashki ishlar ministrligi - diplomatik amaldorlar bilan almashtirildi. Bu bo`limning vazifasi karam (protektorat) Buxoro va Xiva xonliklariga bog`lik barcha masalalarni yechishdan iborat ham bo`lgan. Shunday qilib, O`rta Osiyoda mustamlakachilik tartiblarini o`rnatilishi bilan O`rta Osiyo xonliklarining siyosiy mustakilligi batamom tugatildi. 1881 yilda Rossiya-Eron chegara konvensiyasi, 1885-1887 yillardagi muzokaralar bilan rus va britan xukumatlari tomonidan Afg`oniston bilan bo`lgan chegara, 1895 yilgi muzokaralar bilan Pomir chegaralari hozirgi O`rta Osiyoning uzil-kesil chegarasi belgilandi. Shu bilan amalda Rossiya O`rta Osiyo ustidan iktisodiy-siyosiy jihatdan tasarruf kilish hukukini ko`lga kiritgan edi. Chunki, chegara konvensiyasining imzolanishi Rossiyaning O`rta Osiyo yerlarini bosib olinishini amalda xalkaro mikyosda tan olinishi edi.
 
 
 
1.2. Milliy ozodlik xarakatlarining boshlanishi va uning bosqichlari 
O’lkadagi XIX asr ikkinchi yarmiga kelib chor Rossiyaning  
mustamlakalchilik, ulug` davlatchilik, shovinistik siyosati mahalliy aholining  
milliy ozodligi uchun kurashning kuchayishiga sabab bo’ldi.  
Tarixiy manbalarda, arxiv xujjatlarida chor Rossiyasi armiyasining O’rta  
osiyo xududiga kirib kelishi bilan, unga qarshi xalq ozodlik xarakatlari  
boshlanganligi va bu chor xukumatining ag`darilishiga qadar davom etganligi  
haqida ma`lumotlar qayd qilinadi. Bu ma`lumotlar asosida O’rta Osiyo 
xalqlarining chorizmga qarshi olib borgan quyidagi eng yirik va ommaviy tus  
olgan kurashlarini qayd qilishimiz mumkin: 1837-1846 yillarda Sulton Kenesarin  
rahbarligidagi va Buxoro xonligining Buxoro shahri, Shaxrisabz bekligidagi  
harakatlar, 1871 yilda Eshon Eshmuxammed boshchiligida Sirdaryo viloyatidagi  
chiqishlar, 1871yildagi Farg`onada Yetimxon quzg`oloni, 1872 yilda  
Chirchiqdagi isyonlar, 1873-76 yillar Qo’qondagi Po’latxon qo’zg`oloni, 1898  
yildagi Andijonda Dukchi Eshon quzg`oloni, 1899 yildagi Sirdaryo viloyatidagi  
xarakatlar. 1916 yildagi Jizzax qo’zg`oloni va boshqalar.  
Bu ruyxatni yana davom ettirish mumkin. XIX asr 70-yillar boshlaradiga  
Farg`onadagi xalq xarakatlarini alohida qayd etish lozim. 1868-yilda Kaufman  
bilan sulh shartnomasi tuzib Qo’qon xonligining katta xududlarini Rossiya  
ixtiyoriga bergan va Rossiya xukmronligini tan olgan Xudoyorxon siyosatidan  
nafaqat oddiy xalq, balki yirik er egalari ham norozi edilar.5 Qo’qon xonligida  
elchi va josus vazifasini bajargan polkovnik Shaufus ma`lumotlariga qaraganda  
norozi eklar tepasida Abduraxmon oftobachi turgan. 1872 yilda xon siyosatiga  
qarshi xalq xarakati ayniqsa kuchaydi. Bunday foydalangan Abdurahmon  
oftobachi tanishi mulla Isxoq Hasan o’g`lini qirg`izdar orasida Po’latxon nomi  
bilan qo’zg`olon ko’tarishga undaydi va o’zi ham bu xarkatga qushiladi. 1873  
yilda boshlangan bu qo’zg`olanda oddiy xalq, dehqonlar, xunarmandlar katta rol  
                                                           
5 R.SHamsutdinov . Vatan tarixi. Ikkinchi kitob Sharq-2010  
1.2. Milliy ozodlik xarakatlarining boshlanishi va uning bosqichlari O’lkadagi XIX asr ikkinchi yarmiga kelib chor Rossiyaning mustamlakalchilik, ulug` davlatchilik, shovinistik siyosati mahalliy aholining milliy ozodligi uchun kurashning kuchayishiga sabab bo’ldi. Tarixiy manbalarda, arxiv xujjatlarida chor Rossiyasi armiyasining O’rta osiyo xududiga kirib kelishi bilan, unga qarshi xalq ozodlik xarakatlari boshlanganligi va bu chor xukumatining ag`darilishiga qadar davom etganligi haqida ma`lumotlar qayd qilinadi. Bu ma`lumotlar asosida O’rta Osiyo xalqlarining chorizmga qarshi olib borgan quyidagi eng yirik va ommaviy tus olgan kurashlarini qayd qilishimiz mumkin: 1837-1846 yillarda Sulton Kenesarin rahbarligidagi va Buxoro xonligining Buxoro shahri, Shaxrisabz bekligidagi harakatlar, 1871 yilda Eshon Eshmuxammed boshchiligida Sirdaryo viloyatidagi chiqishlar, 1871yildagi Farg`onada Yetimxon quzg`oloni, 1872 yilda Chirchiqdagi isyonlar, 1873-76 yillar Qo’qondagi Po’latxon qo’zg`oloni, 1898 yildagi Andijonda Dukchi Eshon quzg`oloni, 1899 yildagi Sirdaryo viloyatidagi xarakatlar. 1916 yildagi Jizzax qo’zg`oloni va boshqalar. Bu ruyxatni yana davom ettirish mumkin. XIX asr 70-yillar boshlaradiga Farg`onadagi xalq xarakatlarini alohida qayd etish lozim. 1868-yilda Kaufman bilan sulh shartnomasi tuzib Qo’qon xonligining katta xududlarini Rossiya ixtiyoriga bergan va Rossiya xukmronligini tan olgan Xudoyorxon siyosatidan nafaqat oddiy xalq, balki yirik er egalari ham norozi edilar.5 Qo’qon xonligida elchi va josus vazifasini bajargan polkovnik Shaufus ma`lumotlariga qaraganda norozi eklar tepasida Abduraxmon oftobachi turgan. 1872 yilda xon siyosatiga qarshi xalq xarakati ayniqsa kuchaydi. Bunday foydalangan Abdurahmon oftobachi tanishi mulla Isxoq Hasan o’g`lini qirg`izdar orasida Po’latxon nomi bilan qo’zg`olon ko’tarishga undaydi va o’zi ham bu xarkatga qushiladi. 1873 yilda boshlangan bu qo’zg`olanda oddiy xalq, dehqonlar, xunarmandlar katta rol 5 R.SHamsutdinov . Vatan tarixi. Ikkinchi kitob Sharq-2010
 
 
o’ynaydi va bu harakat butun Farg`ona vodiysi bo’ylab yoyildi. Xudoyorxonning  
o’g`li Nasriddinbek boshchiligidagi xon qo’shinari ham qo’zg`olonchilarni  
qo’llab-quvvatladi. Bu voqeadan qo’rqib ketgan Xudoerxon rus xokimiyatidan  
boshpona so’rab Toshkentga qochdi. Qo’qon taxtiga uning o’g`li Nasriddinbek  
(1875-1876) xon qilib ko’tarildi. Qo’zg`olonchilar kelishuviga binoan esa  
Po’latxon xon etib saylanishi kerak edi. Nasriddinbekning xonlikka ko’tarilishi  
va uning bilan kelishuv siyosatini olib borishi, qo’zg`olonchilar o’rtasida norozilik  
keltirib chiqardi. Natijada Marg`ilon, Namangan. Andijon xududlarida Po’latxon  
tarafdorlari erlarnikambag`allarga bo’lib berib, xon siesatiga qarshi chiqdilar.  
Qo’qon xonligining ruslarga qarashli bo’lgan erlarida ham norozilik chiqishlari  
avj ola boshladi. Bu rus xukumatini xavotirga solib quydi va Kaufman Qahhon  
xonligini tugatish to’g`risida podshoning roziligini so’rab iltimosnoma jo’natdi.  
Qo’qon xonligi xududiga esa Skobelev boshchiligida xarbiy jazo otryadi kiritildi.  
Bu vaqtda Nasriddinxon xokimiyatdan chetlashtirilib. vodiyda Po’latxonning  
mavqei oshib ketgan edi.  
Harbiy jihatdan ustun bo’lgan rus qo’shinlari qo’zg`olonchilarni tezda  
mag`lubiyatga uchratdi. Po’latxon qo’shinlari xarakatining ikkinchi bosqichi  
1875 yili Toshkent viloyatida Ohangaron, Telov, Pskent va Toshkentda bo’lib  
o’tgan xarakatlarni o’z ichiga oladi. Qattiq zarbga uchragan qo’zg`olonchilar  
1876 yili Andijonda Oloy vodiysida kurashni davom ettirdilar. Ammo harbiy  
jihatdan kuchlar teng emas edi. 1876 yil 1 martda Po’latxon tutib olinib  
Marg`ilonda osib o’ldirildi. Boshqa qo’zg`olonchilar ham qattiq jazolandi.  
Podshoning buo’rig`i bilan Qo’qon xonligi tugatilib Farg`ona viloyati tashkil  
etildi. Farg`ona vodiysidiga XIX asrning 70-80 yillardagi harakatlarida  
Qurbonjon dodhox. Etimxon. Darvishxon to’ra, Ekubbek boshchiligidagi  
qo’zg`olonlarni ham qayd qilishimiz mumkin. Qurbonjon dodhox rus  
qo’shinlariga qarshi  
kurashda sharq ayollarining qahramonligini, jasoratini namaen etdi. 6Rus generali  
                                                           
6 Tillaboyev S . mustamlakachilarga qarshi Darvishxon boshchiligidagi qo’zg’olon . ,, o’zbekiston tarixi’’, T:2002, 1-
son  
o’ynaydi va bu harakat butun Farg`ona vodiysi bo’ylab yoyildi. Xudoyorxonning o’g`li Nasriddinbek boshchiligidagi xon qo’shinari ham qo’zg`olonchilarni qo’llab-quvvatladi. Bu voqeadan qo’rqib ketgan Xudoerxon rus xokimiyatidan boshpona so’rab Toshkentga qochdi. Qo’qon taxtiga uning o’g`li Nasriddinbek (1875-1876) xon qilib ko’tarildi. Qo’zg`olonchilar kelishuviga binoan esa Po’latxon xon etib saylanishi kerak edi. Nasriddinbekning xonlikka ko’tarilishi va uning bilan kelishuv siyosatini olib borishi, qo’zg`olonchilar o’rtasida norozilik keltirib chiqardi. Natijada Marg`ilon, Namangan. Andijon xududlarida Po’latxon tarafdorlari erlarnikambag`allarga bo’lib berib, xon siesatiga qarshi chiqdilar. Qo’qon xonligining ruslarga qarashli bo’lgan erlarida ham norozilik chiqishlari avj ola boshladi. Bu rus xukumatini xavotirga solib quydi va Kaufman Qahhon xonligini tugatish to’g`risida podshoning roziligini so’rab iltimosnoma jo’natdi. Qo’qon xonligi xududiga esa Skobelev boshchiligida xarbiy jazo otryadi kiritildi. Bu vaqtda Nasriddinxon xokimiyatdan chetlashtirilib. vodiyda Po’latxonning mavqei oshib ketgan edi. Harbiy jihatdan ustun bo’lgan rus qo’shinlari qo’zg`olonchilarni tezda mag`lubiyatga uchratdi. Po’latxon qo’shinlari xarakatining ikkinchi bosqichi 1875 yili Toshkent viloyatida Ohangaron, Telov, Pskent va Toshkentda bo’lib o’tgan xarakatlarni o’z ichiga oladi. Qattiq zarbga uchragan qo’zg`olonchilar 1876 yili Andijonda Oloy vodiysida kurashni davom ettirdilar. Ammo harbiy jihatdan kuchlar teng emas edi. 1876 yil 1 martda Po’latxon tutib olinib Marg`ilonda osib o’ldirildi. Boshqa qo’zg`olonchilar ham qattiq jazolandi. Podshoning buo’rig`i bilan Qo’qon xonligi tugatilib Farg`ona viloyati tashkil etildi. Farg`ona vodiysidiga XIX asrning 70-80 yillardagi harakatlarida Qurbonjon dodhox. Etimxon. Darvishxon to’ra, Ekubbek boshchiligidagi qo’zg`olonlarni ham qayd qilishimiz mumkin. Qurbonjon dodhox rus qo’shinlariga qarshi kurashda sharq ayollarining qahramonligini, jasoratini namaen etdi. 6Rus generali 6 Tillaboyev S . mustamlakachilarga qarshi Darvishxon boshchiligidagi qo’zg’olon . ,, o’zbekiston tarixi’’, T:2002, 1- son
 
 
Skobelev u bilan sulh tuzishi va uni «Oloy maliykasi» deb tan olishga majbur  
bo’ldi. XIX asrning ohiri o’n yilligida Toshkent va Farg`ona xududlarida ko’plab  
xalq ozodlik xarakatlari bo’lib o’tdi. Bulardan 1892 yildagi Toshkent  
qo’zg`oloni, 1898 yilgi Andijon qo’zg`olonlarini aytib o’tishimiz zarur.  
 
 II Bob. Qo’qon xonligida milliy ozodlik xarakatlari 
2.1. Po’latxon boshchiligidagi qo’zglonning boshlanishi va yengilish sabablari 
 
1873 yildan 1877 yilgacha Ko`kon honligida mustamlakachilik va zulmga 
karshi xalk harakatlari bo`lib o`tdi. Unda dehkonlar, hunarmandlar va mayda 
savdogarlar asosiy harakatlantiruvchi kuch hisblandi. Bu harakatlarda ayrim feodal 
va ruhoniy vakillari ham xalk tomonidan turib ishtirok kildilar. Ko`zg`olon 
boshliklaridan biri Marg`ilon yakinida tug`ilgan Mulla Ishok Mulla Hasan o`g`li 
bo`lib tarixda Po`latxon nomi bilan xalk ko`zg`oloniga boshchilik kildi. 
Ko`zg`olon dastlab Jalolobod va Xonobod kishloklarida kirg`iz aholisi 
o`rtasida boshlanib, ular xonning solik yig`uvchilarini o`ldirdilar. Tez orada 
ko`zg`olonchilar soni 10000 kishiga yetdi. To`rako`rg`on atrofida xon ko`shinlari 
bilan bo`lgan jangda ko`zg`olonchilar yengilib, Po`latxon yashirindi. 1874 yil 
bahorida Ko`kon xonligining turli viloyatlarida g`alayonlar yana boshlandi. 
Po`latxon tarafdorlari ular bilan aloka o`rnatishga urindilar: rus diplomati 
Veyonberg yozgan hisobotga ko`ra bu ko`zg`olonga olov yokayotgan kishi mashhur 
mingboshi Musulmonkulning o`g`li Abduraxmon oftobachi edi.  
1874 yilga “Sankt Peterburgskiye vedomosti” gazetasi (268-son) habariga 
ko`ra, ko`zg`olon umumiy tus olib, kirg`iz va kipchoklarni birlashtirdi, xatto xon 
karamog`idagi o`trok xalk ham ko`zg`olonchilar tomoniga o`ta boshladi. 1874 yil 
ko`zg`oloni ham noyabr oyi oxirlariga borib to`xtadi. Ko`zg`olonning bahorda 
boshlanib kuzda tugashining asosiy sababi, Ko`kon xonligi agrar mamlakat 
bo`lganligi tafayli dalalardagi hosilni yig`ib olish zaruriyati tug`iladi. 1875 yil 
ko`zg`olon yana boshlandi. Unga Po`latxon bilan birga Xudoyorxonning nabirasi 
Nazarbek boshchilik kildilar. Iyul oyida ko`zg`olonchilar safariga Abduraxmon 
Skobelev u bilan sulh tuzishi va uni «Oloy maliykasi» deb tan olishga majbur bo’ldi. XIX asrning ohiri o’n yilligida Toshkent va Farg`ona xududlarida ko’plab xalq ozodlik xarakatlari bo’lib o’tdi. Bulardan 1892 yildagi Toshkent qo’zg`oloni, 1898 yilgi Andijon qo’zg`olonlarini aytib o’tishimiz zarur. II Bob. Qo’qon xonligida milliy ozodlik xarakatlari 2.1. Po’latxon boshchiligidagi qo’zglonning boshlanishi va yengilish sabablari 1873 yildan 1877 yilgacha Ko`kon honligida mustamlakachilik va zulmga karshi xalk harakatlari bo`lib o`tdi. Unda dehkonlar, hunarmandlar va mayda savdogarlar asosiy harakatlantiruvchi kuch hisblandi. Bu harakatlarda ayrim feodal va ruhoniy vakillari ham xalk tomonidan turib ishtirok kildilar. Ko`zg`olon boshliklaridan biri Marg`ilon yakinida tug`ilgan Mulla Ishok Mulla Hasan o`g`li bo`lib tarixda Po`latxon nomi bilan xalk ko`zg`oloniga boshchilik kildi. Ko`zg`olon dastlab Jalolobod va Xonobod kishloklarida kirg`iz aholisi o`rtasida boshlanib, ular xonning solik yig`uvchilarini o`ldirdilar. Tez orada ko`zg`olonchilar soni 10000 kishiga yetdi. To`rako`rg`on atrofida xon ko`shinlari bilan bo`lgan jangda ko`zg`olonchilar yengilib, Po`latxon yashirindi. 1874 yil bahorida Ko`kon xonligining turli viloyatlarida g`alayonlar yana boshlandi. Po`latxon tarafdorlari ular bilan aloka o`rnatishga urindilar: rus diplomati Veyonberg yozgan hisobotga ko`ra bu ko`zg`olonga olov yokayotgan kishi mashhur mingboshi Musulmonkulning o`g`li Abduraxmon oftobachi edi. 1874 yilga “Sankt Peterburgskiye vedomosti” gazetasi (268-son) habariga ko`ra, ko`zg`olon umumiy tus olib, kirg`iz va kipchoklarni birlashtirdi, xatto xon karamog`idagi o`trok xalk ham ko`zg`olonchilar tomoniga o`ta boshladi. 1874 yil ko`zg`oloni ham noyabr oyi oxirlariga borib to`xtadi. Ko`zg`olonning bahorda boshlanib kuzda tugashining asosiy sababi, Ko`kon xonligi agrar mamlakat bo`lganligi tafayli dalalardagi hosilni yig`ib olish zaruriyati tug`iladi. 1875 yil ko`zg`olon yana boshlandi. Unga Po`latxon bilan birga Xudoyorxonning nabirasi Nazarbek boshchilik kildilar. Iyul oyida ko`zg`olonchilar safariga Abduraxmon
 
 
Oftobachi, Iso Avliyolar o`z ko`shinari bilan, Xonning o`g`li Nasriddinbek, ukasi 
Sulton Murodbek o`tib ketdi. 22 iyunda xonning ikkinchi o`g`li Muhammad 
Aminbek ham ko`zg`olonchilar safiga ko`shilgach Xudoyorxonning ahvoli ancha 
og`irlashdi. U Turkiston general- gubernatoriga yordam so`rab murojaat kildi. Lekin 
yordam yetib kelishiga ko`zi yetmagach, Toshkentga kochdi. U bilan biga o`sha 
paytda Ko`konda bo`lgan polkovnik Skobelev, Veynbergalar boshchiligidagi 
kazaklar ham ketdilar. Ko`zg`olonchilar ularni Xo`jandgacha ta`kib kilib bordilar va 
30 aravani ko`lga tushirib kaytib keldilar.7 Aravalardan birida topilgan xon arxivi 
yoqib yuborildi.  
Oddiy xalk Po`latxonning “soxta xon” ekanligini bilmagan. Xudoyorxon 
kochib ketgandan so`ng taxtga uning o`g`li Nasriddinbek o`tirdi. Bundan 
g`azablangan Po`latxon Nasridinbekka karshi kurashga bel bog`laydi. Xalk 
Nasriddinbekni tan olmaydi. Po`latxon xalkni o`z tomoniga og`dirish uchun 
Nasriddinbek va Abdurahmon oftobachilarning yerlarini, mulklarini mehnatkash 
halkka bo`lib berdi. Ozodlik harakati kuchayib borib Turkiston general-
gubernatorligi chegaralarigacha kela boshladi. 
Ko`zg`olnchilar Obliy kishlog`i Kuramani kurshab olib, Ohangaron daryosi 
vodiysidan Telov istehkomiga hujum kilib, Xo`jand tomon yurdilar. Bir vaktni 
o`zida 5000 kishilik ko`shin Sirdaryo bo`ylab yurib, 7-8 avgustda Chilmaxram va 
Samg`ar kishlog`ini egalladi. Nov kishlog`ini ishg`ol kilib Xo`jand va O`ratepa 
o`rtasidagi alokani uzib tashladi. Toshkentdan 40 km masofadagi Parkentni ozod 
kidi. Turkiston general-gubernatori yordam so`rab Sankt-Peterburgga murojaat 
kilgach, podsho Turkiston harbiy okrugini kuchaytirish uchun katta mablag` va 
harbiy kuchlar ajratishga farmon berdi. 1875 yil 9 avgustda Kaufman xalk-ozodlik 
kurashini bostirish uchun urush e`lon kiladi. Avgust oyida ko`zg`olonchilar soni 
50000 ga yetgan edi.  
Turkiston 
general-gubernatori 
ko`zg`olonchilarga 
karshi 
kurashda 
millatchilik va shovinizmdan ustalik bilan foydalandi. 1975 yil 13 avgustda Ko`kon 
                                                           
7 7 R.SHamsutdinov . Vatan tarixi. Ikkinchi kitob Sharq-2010  
 
Oftobachi, Iso Avliyolar o`z ko`shinari bilan, Xonning o`g`li Nasriddinbek, ukasi Sulton Murodbek o`tib ketdi. 22 iyunda xonning ikkinchi o`g`li Muhammad Aminbek ham ko`zg`olonchilar safiga ko`shilgach Xudoyorxonning ahvoli ancha og`irlashdi. U Turkiston general- gubernatoriga yordam so`rab murojaat kildi. Lekin yordam yetib kelishiga ko`zi yetmagach, Toshkentga kochdi. U bilan biga o`sha paytda Ko`konda bo`lgan polkovnik Skobelev, Veynbergalar boshchiligidagi kazaklar ham ketdilar. Ko`zg`olonchilar ularni Xo`jandgacha ta`kib kilib bordilar va 30 aravani ko`lga tushirib kaytib keldilar.7 Aravalardan birida topilgan xon arxivi yoqib yuborildi. Oddiy xalk Po`latxonning “soxta xon” ekanligini bilmagan. Xudoyorxon kochib ketgandan so`ng taxtga uning o`g`li Nasriddinbek o`tirdi. Bundan g`azablangan Po`latxon Nasridinbekka karshi kurashga bel bog`laydi. Xalk Nasriddinbekni tan olmaydi. Po`latxon xalkni o`z tomoniga og`dirish uchun Nasriddinbek va Abdurahmon oftobachilarning yerlarini, mulklarini mehnatkash halkka bo`lib berdi. Ozodlik harakati kuchayib borib Turkiston general- gubernatorligi chegaralarigacha kela boshladi. Ko`zg`olnchilar Obliy kishlog`i Kuramani kurshab olib, Ohangaron daryosi vodiysidan Telov istehkomiga hujum kilib, Xo`jand tomon yurdilar. Bir vaktni o`zida 5000 kishilik ko`shin Sirdaryo bo`ylab yurib, 7-8 avgustda Chilmaxram va Samg`ar kishlog`ini egalladi. Nov kishlog`ini ishg`ol kilib Xo`jand va O`ratepa o`rtasidagi alokani uzib tashladi. Toshkentdan 40 km masofadagi Parkentni ozod kidi. Turkiston general-gubernatori yordam so`rab Sankt-Peterburgga murojaat kilgach, podsho Turkiston harbiy okrugini kuchaytirish uchun katta mablag` va harbiy kuchlar ajratishga farmon berdi. 1875 yil 9 avgustda Kaufman xalk-ozodlik kurashini bostirish uchun urush e`lon kiladi. Avgust oyida ko`zg`olonchilar soni 50000 ga yetgan edi. Turkiston general-gubernatori ko`zg`olonchilarga karshi kurashda millatchilik va shovinizmdan ustalik bilan foydalandi. 1975 yil 13 avgustda Ko`kon 7 7 R.SHamsutdinov . Vatan tarixi. Ikkinchi kitob Sharq-2010
 
 
ahliga kilgan murojaatida tubjoy aholi hamda kirg`izlar va kipchoklar o`rtasiga 
millatchilik urug`ini sochdi. Lekin shahar va kishloklarning asosiy aholisi 
ko`zg`olonchilar tomonida 
turdi. Avgustdagi shiddatli 
janglardan so`ng 
Abdurahmon oftobachi omon kolgan 25-30 yigiti bilan O`zganga kochishga majbur 
bo`ldi.  
1875 yil 22 sentabrda Nasriddinbek Marg`ilon shahrida Kaufman bilan 
shartnoma tuzdi. Unga ko`ra, u o`zini Rossiya imperatorining sodik kuli deb tan oldi. 
Ko`shni davlatlar bilan aloka kilish, shartnoma, bitim tuzish hukukidan mahrum 
bo`ldi. Chor xukumatining ruxsatisiz urush olib borishdan voz kechdi. Sirdaryoning 
o`ng sohili Namangan va Chust shaharlari Rossiya ixtiyoriga o`tdi. Sirdaryoning 
o`ng tomonida Turkiston general-gubernatorligining Namangan bo`limi tashkil 
kilinib, unga general Skobelev boshlik kilib tayinlandi.  
1876 yil boshlarida ko`zg`olonchilarga karshi general Skobelev katta ko`shin 
bilan hujum kildi. 8 yanvar kuni Andijon shahri ostonalariga yetib kelib shaharni 
o`kka tutdi. Abdurahmon oftobachi va uning safdoshlari dushmanga taslim bo`ldilar 
va ko`shini tarkatib yuborildi. Asakada turgan Po`latxon jangda mag`lubiyatga 
uchragach Uchko`rg`onga chekindi. 18 fevraldan 19 fevralgacha o`tar kechasi 
Po`latxon xon tomonidan ushlanib rus ko`mondonligiga topshirildi. U 1876 yil 1 
martda Marg`ilondagi bozor maydonida dorga osildi.8  
Shunday kilib 1873 yilda boshlangan Po`latxon boshchiligidagi ko`zg`olon 
tor-mor etildi. Ko`kon xonligi tugatildi va Farg`ona viloyati tashkil kilindi. Shundan 
so`ng ham o`zbek, tojik, kirg`iz xalklari kurashni davom ettiraverdilar. 
2.2. 1898-yilgi Dukchi Eshon boshchligidagi Andijon qo’zg’oloni.  
Tarixga “Dukchi eshon qo‘zg‘oloni” nomi bilan kirgan Andijon qo‘zg‘oloni 
19-asr oxiridagi xalq harakatlarining eng kattalaridan biridir. U Muhammad Ali 
eshon (1846-1898) nomi bilan mashhur.  
Muhammadali Marg‘ilon shahriga qarashli Shahidon qishlog‘ida o‘rtahol 
dehqon va hunarmand Muhammad Sobir oilasida dunyoga kelgan. Otasi uni 
                                                           
8 Tillaboyev . S . ko’rsatilgan adabiyot,  
ahliga kilgan murojaatida tubjoy aholi hamda kirg`izlar va kipchoklar o`rtasiga millatchilik urug`ini sochdi. Lekin shahar va kishloklarning asosiy aholisi ko`zg`olonchilar tomonida turdi. Avgustdagi shiddatli janglardan so`ng Abdurahmon oftobachi omon kolgan 25-30 yigiti bilan O`zganga kochishga majbur bo`ldi. 1875 yil 22 sentabrda Nasriddinbek Marg`ilon shahrida Kaufman bilan shartnoma tuzdi. Unga ko`ra, u o`zini Rossiya imperatorining sodik kuli deb tan oldi. Ko`shni davlatlar bilan aloka kilish, shartnoma, bitim tuzish hukukidan mahrum bo`ldi. Chor xukumatining ruxsatisiz urush olib borishdan voz kechdi. Sirdaryoning o`ng sohili Namangan va Chust shaharlari Rossiya ixtiyoriga o`tdi. Sirdaryoning o`ng tomonida Turkiston general-gubernatorligining Namangan bo`limi tashkil kilinib, unga general Skobelev boshlik kilib tayinlandi. 1876 yil boshlarida ko`zg`olonchilarga karshi general Skobelev katta ko`shin bilan hujum kildi. 8 yanvar kuni Andijon shahri ostonalariga yetib kelib shaharni o`kka tutdi. Abdurahmon oftobachi va uning safdoshlari dushmanga taslim bo`ldilar va ko`shini tarkatib yuborildi. Asakada turgan Po`latxon jangda mag`lubiyatga uchragach Uchko`rg`onga chekindi. 18 fevraldan 19 fevralgacha o`tar kechasi Po`latxon xon tomonidan ushlanib rus ko`mondonligiga topshirildi. U 1876 yil 1 martda Marg`ilondagi bozor maydonida dorga osildi.8 Shunday kilib 1873 yilda boshlangan Po`latxon boshchiligidagi ko`zg`olon tor-mor etildi. Ko`kon xonligi tugatildi va Farg`ona viloyati tashkil kilindi. Shundan so`ng ham o`zbek, tojik, kirg`iz xalklari kurashni davom ettiraverdilar. 2.2. 1898-yilgi Dukchi Eshon boshchligidagi Andijon qo’zg’oloni. Tarixga “Dukchi eshon qo‘zg‘oloni” nomi bilan kirgan Andijon qo‘zg‘oloni 19-asr oxiridagi xalq harakatlarining eng kattalaridan biridir. U Muhammad Ali eshon (1846-1898) nomi bilan mashhur. Muhammadali Marg‘ilon shahriga qarashli Shahidon qishlog‘ida o‘rtahol dehqon va hunarmand Muhammad Sobir oilasida dunyoga kelgan. Otasi uni 8 Tillaboyev . S . ko’rsatilgan adabiyot,
 
 
bolaligida Buxoroga olib borib Usmoncha Oxund domla maktabiga beradi. 
Muhammad Ali 16 yoshga to‘lganida Samarqand yaqinidagi Karrux qishlog‘ida 
mulla Usmon oxund sudur eshon xizmatiga beriladi. To‘rt yildan so‘ng butun 
vodiyga tanilgan ulamo Sultonxon to‘ra eshon xizmatiga kiradi. U o‘zining 
mehnatsevarligi, aqli, odobi va taqvodorligi bilan eshonning o‘g‘illari qatoridan joy 
oladi. 1882 yilda Sultonxon to‘ra vafot etadi. Vafoti oldidan u o‘z shogirdi 
Muhammadaliga “eshonlik” to‘g‘risida xati irshodni (yo‘llanma xat) yozib, muhrlab 
bergan edi.  
Muhammadali 1887-1893 yillarda Makkai Mukarramaga borib haj qiladi, 
Rossiya va Hindiston shaharlarida bo‘lib qaytadi. Muhlislari Mingtepa qishlog‘idan 
unga mos xovli-joy olib berishadi. Eshonning yaxshi fe’l-atvori, kamtarona turmush 
tarzi, boy hayotiy tajribasi va keng dunyoqarashi uning muhlislari sonini tobora 
oshirib bordi. Mingtepa tezda ko‘plarning qutlug‘ ziyoratgohiga aylanadi. O‘sha 
yillari Mingtepa 450 xonadonlik qishloq bo‘lib, unda 1200 nafarga yaqin o‘zbek, 
tojik va qirg‘izlar istiqomat qilgan. Ular dehqonchilik va hunarmandchilik bilan 
shug‘ullanganlar. Eshon ham ko‘plar qatori otasidan qolgan hunar – yigchilik bilan 
mashg‘ul bo‘lgan. Zamongdoshlari tasvirlashlariga ko‘ra, Muhammadali eshon o‘rta 
bo‘yli, cho‘qqi soqolli, kamsuxan, kulib turuvchi, ovozi mayin kishi bo‘lgan. O‘zini 
eshon deb e’lon qilgan Muhammadali har kuni katta qozonda ovqat pishirib och-
yalang‘och, yetim-esirlarni boqa boshlaydi. U dastlab bu ishni qarz olib amalga 
oshiradi. So‘ng eshonning obro‘-e’tibori shu darajada ko‘tarilib ketadiki, u qarzlarini 
ham uzib, har kuni doshqozonda ovqat tayyorlatib 150-200, ba’zan esa 400-500 
kishini ovqatlantira boshlaydi. Muhammadali eshon bo‘lish bilan birga tabiblikdan 
ham xabari bor edi. Eshonning xalq orasida obro‘-e’tibori juda tez o‘sib bordi. Uning 
muridlari faqat Farg‘ona vodiysidagina emas, Toshkent, Samarqand, Buxoro va 
boshqa olis-olis joylarda ham bo‘lgan. 1890 yillarga kelib eshonning ziyoratchilari 
ko‘payib, muridlari unga 500 ot sig‘adigan otxona qurib berishadi, xomg‘ishtli 12 
gazli minorasini 34 gazga ko‘tarib, pishiq g‘ishtdan ishlab berishadi. 
Chor Rossiyasining xalqqa qarshi mustamlakachilik, zo‘rlik va adolatsiz 
siyosati Muhammadali xalfaning xalq kurashiga rahbarlik qilishining bosh 
bolaligida Buxoroga olib borib Usmoncha Oxund domla maktabiga beradi. Muhammad Ali 16 yoshga to‘lganida Samarqand yaqinidagi Karrux qishlog‘ida mulla Usmon oxund sudur eshon xizmatiga beriladi. To‘rt yildan so‘ng butun vodiyga tanilgan ulamo Sultonxon to‘ra eshon xizmatiga kiradi. U o‘zining mehnatsevarligi, aqli, odobi va taqvodorligi bilan eshonning o‘g‘illari qatoridan joy oladi. 1882 yilda Sultonxon to‘ra vafot etadi. Vafoti oldidan u o‘z shogirdi Muhammadaliga “eshonlik” to‘g‘risida xati irshodni (yo‘llanma xat) yozib, muhrlab bergan edi. Muhammadali 1887-1893 yillarda Makkai Mukarramaga borib haj qiladi, Rossiya va Hindiston shaharlarida bo‘lib qaytadi. Muhlislari Mingtepa qishlog‘idan unga mos xovli-joy olib berishadi. Eshonning yaxshi fe’l-atvori, kamtarona turmush tarzi, boy hayotiy tajribasi va keng dunyoqarashi uning muhlislari sonini tobora oshirib bordi. Mingtepa tezda ko‘plarning qutlug‘ ziyoratgohiga aylanadi. O‘sha yillari Mingtepa 450 xonadonlik qishloq bo‘lib, unda 1200 nafarga yaqin o‘zbek, tojik va qirg‘izlar istiqomat qilgan. Ular dehqonchilik va hunarmandchilik bilan shug‘ullanganlar. Eshon ham ko‘plar qatori otasidan qolgan hunar – yigchilik bilan mashg‘ul bo‘lgan. Zamongdoshlari tasvirlashlariga ko‘ra, Muhammadali eshon o‘rta bo‘yli, cho‘qqi soqolli, kamsuxan, kulib turuvchi, ovozi mayin kishi bo‘lgan. O‘zini eshon deb e’lon qilgan Muhammadali har kuni katta qozonda ovqat pishirib och- yalang‘och, yetim-esirlarni boqa boshlaydi. U dastlab bu ishni qarz olib amalga oshiradi. So‘ng eshonning obro‘-e’tibori shu darajada ko‘tarilib ketadiki, u qarzlarini ham uzib, har kuni doshqozonda ovqat tayyorlatib 150-200, ba’zan esa 400-500 kishini ovqatlantira boshlaydi. Muhammadali eshon bo‘lish bilan birga tabiblikdan ham xabari bor edi. Eshonning xalq orasida obro‘-e’tibori juda tez o‘sib bordi. Uning muridlari faqat Farg‘ona vodiysidagina emas, Toshkent, Samarqand, Buxoro va boshqa olis-olis joylarda ham bo‘lgan. 1890 yillarga kelib eshonning ziyoratchilari ko‘payib, muridlari unga 500 ot sig‘adigan otxona qurib berishadi, xomg‘ishtli 12 gazli minorasini 34 gazga ko‘tarib, pishiq g‘ishtdan ishlab berishadi. Chor Rossiyasining xalqqa qarshi mustamlakachilik, zo‘rlik va adolatsiz siyosati Muhammadali xalfaning xalq kurashiga rahbarlik qilishining bosh
 
 
sababidir. Qo‘zg‘olon boshlanishidan bir yil oldin eshon turk sultoniga maktub 
yozadi. Maktubda eshon ruslar Qo‘qon xonligini bosib olganlaridan keyin 
musulmonlar o‘rtasida ahloqan buzilish kuchayganligini, shariat qoidalaridan 
chekinish ro‘y berib, buzuqlik, ichkilikbozlik, nashaho‘rlik avjiga chiqa 
boshlaganligini yozgan. Bundan tashqari eshon ruslar kambag‘allar uchun zakot 
yig‘ishni, xajga borishga ta’qiqlaganliklarini, eski vaqflarni man qilib, yangilarni 
joriy etmayotganliklarini ta’kidlar ekan, turk sultonidan xalqning shariat qonun-
qoidalari bo‘yicha turmush kechirishi uchun sharoit yaratishni oq podshodan talab 
qilishni so‘raydi. “Rus hukumatining shariatni nazar-pisand qilmaganligini 
Ollohning qahrini keltirmasmikin, deb qo‘rqaman”, deydi eshon ushbu maktubi 
so‘nggida. 
Mingtepalik 
eshonning 
tobora 
ortib 
borayotgan 
obro‘-e’tibori 
mustamlakachilarning xavotirini oshirdi. Bunga ularning asosi bor edi. 1895 yilda 
eshon xuzuriga qurbonjon dodho tashrif buyurgani va ub lian mustamlakachilarga 
qarshi qo‘zg‘olon ko‘tarish masalasini muhokama qilgani mustamlakachilarni 
talvasaga soldi. Qolaversa norozilik qurbonjon dodho qo‘li ostidagi qirg‘izlarda ham 
kuchli ekani ma’lum edi. Ketmontepa, Ko‘gart taraflardagi qirg‘izlar 1896 yilda 
eshon xuzuriga rus mujiklaridan shikoyat qilib vakillar ham yuborishadi. 1896-1897 
yillarda Rossiyaning ichki guberniyalaridan ko‘chirib keltirilgan va hosildor yerlarni 
egallab olgan rus mujiklari bilan qirg‘izlar o‘rtasida to‘qnashuvlar kuchayadi. 
Qirg‘izlar ko‘chib keltirilganlarga qarshi qo‘zg‘olon ko‘tarishga qaror qilishib, 
Muhammadali eshondan maslahat so‘rashadi. Muhammadali zudlik bilan chorvador 
boy Chibil bo‘lis hamrohligida qirg‘izlar maskaniga yetib keladi va bu yerda 
bo‘lajak qo‘zg‘olonning rejasi muhokama qilinadi. Muhammadali qo‘zg‘olon 
rahnamosi bo‘lishiga kelishiladi. 
Muhammadali eshon qo‘zg‘olonga puxta tayyorgarlik ko‘rish uchun 
murojaatnoma yozib, uni turli joylardagi o‘z vakillariga jo‘natadi. Murojaatnomada 
rus bosqinchilariga qarshi qo‘zg‘olonga tayyorgarlik ko‘rilayotgani, xabar yetib 
kelgani zamon joylardagi vakillar mahalliy kishilarni ergashtirib tegishli joyga yetib 
sababidir. Qo‘zg‘olon boshlanishidan bir yil oldin eshon turk sultoniga maktub yozadi. Maktubda eshon ruslar Qo‘qon xonligini bosib olganlaridan keyin musulmonlar o‘rtasida ahloqan buzilish kuchayganligini, shariat qoidalaridan chekinish ro‘y berib, buzuqlik, ichkilikbozlik, nashaho‘rlik avjiga chiqa boshlaganligini yozgan. Bundan tashqari eshon ruslar kambag‘allar uchun zakot yig‘ishni, xajga borishga ta’qiqlaganliklarini, eski vaqflarni man qilib, yangilarni joriy etmayotganliklarini ta’kidlar ekan, turk sultonidan xalqning shariat qonun- qoidalari bo‘yicha turmush kechirishi uchun sharoit yaratishni oq podshodan talab qilishni so‘raydi. “Rus hukumatining shariatni nazar-pisand qilmaganligini Ollohning qahrini keltirmasmikin, deb qo‘rqaman”, deydi eshon ushbu maktubi so‘nggida. Mingtepalik eshonning tobora ortib borayotgan obro‘-e’tibori mustamlakachilarning xavotirini oshirdi. Bunga ularning asosi bor edi. 1895 yilda eshon xuzuriga qurbonjon dodho tashrif buyurgani va ub lian mustamlakachilarga qarshi qo‘zg‘olon ko‘tarish masalasini muhokama qilgani mustamlakachilarni talvasaga soldi. Qolaversa norozilik qurbonjon dodho qo‘li ostidagi qirg‘izlarda ham kuchli ekani ma’lum edi. Ketmontepa, Ko‘gart taraflardagi qirg‘izlar 1896 yilda eshon xuzuriga rus mujiklaridan shikoyat qilib vakillar ham yuborishadi. 1896-1897 yillarda Rossiyaning ichki guberniyalaridan ko‘chirib keltirilgan va hosildor yerlarni egallab olgan rus mujiklari bilan qirg‘izlar o‘rtasida to‘qnashuvlar kuchayadi. Qirg‘izlar ko‘chib keltirilganlarga qarshi qo‘zg‘olon ko‘tarishga qaror qilishib, Muhammadali eshondan maslahat so‘rashadi. Muhammadali zudlik bilan chorvador boy Chibil bo‘lis hamrohligida qirg‘izlar maskaniga yetib keladi va bu yerda bo‘lajak qo‘zg‘olonning rejasi muhokama qilinadi. Muhammadali qo‘zg‘olon rahnamosi bo‘lishiga kelishiladi. Muhammadali eshon qo‘zg‘olonga puxta tayyorgarlik ko‘rish uchun murojaatnoma yozib, uni turli joylardagi o‘z vakillariga jo‘natadi. Murojaatnomada rus bosqinchilariga qarshi qo‘zg‘olonga tayyorgarlik ko‘rilayotgani, xabar yetib kelgani zamon joylardagi vakillar mahalliy kishilarni ergashtirib tegishli joyga yetib
 
 
kelishlari lozimligi bayon qilingan edi. Mazkur qasamyodga mahalliy amaldorlar va 
obro‘-e’tiborli kishilardan o‘n ikki kishi muhrini bosgan.9 
1898 yil 14 may kuni kechqurun Muhammadali eshon uyida kengash bo‘lib, 
unda Farg‘ona viloyatining turli yerlaridan kelgan kishilar qatnashadi. Kengash 
eshon ma’lum qilgan rejaga binoan vodiydagi uch shahar-Andijon, Marg‘ilon va 
O‘shdagi harbiy lagerga bir kunda hujum qilinishi kerak edi. Bu hujum 
muvaffaqiyatli tugasa, Qo‘qonni ham olib, vodiyda xonlik tuzumi tiklanardi. 
So‘ngra mustamlakachilar Samarqand, Toshkent va Chimkentdan ham haydab 
chiqarilardi. 
16 may kuni kechqurun yana eshon xonadonida kengash bo‘lib, unda mingga 
yaqin odam qatnashdi. Shu kengashda eshonning o‘n to‘rt yoshli jiyani Abdulaziz 
xon qilib ko‘tarilajagi, qo‘zg‘olon qachon boshlanishi aytildi. 
17 may kuni shom namozida Tojik qishlog‘idagi masjidga juda ko‘p odam 
to‘plandi. Namoz paytida eshon xalqqa murojaat qildi. Bu murojaat Muso 
Turkistoniy asarida quyidagicha aks ettiriladi: “Ey muhtaram musulmonlar! Ey 
birodarlar! Hammangizga ma’lumdirki, yurtimiz musulmon yurti, el musulmon, 
xalq musulmon, xon musulmon, shariatning hukmi joriy, amri nofiz edi. Hukumatni 
Alloh taolo o‘zi biladur, kofirlarni musallat qildi, yurtimizga o‘ris keldi. 
Xudoyorxon o‘rniga Kaufman, Umarxon taxtiga Chernayuf o‘ltirdi. Farg‘ona 
xonligi yerida Moskva xonligi - oq podsho hukmron bo‘ldi. O‘ris vatanimizga istilo 
etdi. So‘ngra tilimizga istilo qildi. Sekin-asta dinimizga istilo qilmoqqa boshladi, 
bilasizlarki, musulmonlarning ahloqi buzildi. O‘risning kelg‘oniga o‘ttiz yil to‘lmay, 
musulmonlar riboga odatlandi, halol-haromni farq qilmas bo‘ldi. Qozilarimiz 
bo‘yniga but taqadig‘on bo‘ldi. Xulosa (shulki), shariatimiz xor, musulmonchilik 
g‘arib bo‘ldi. Hurriyatimiz g‘oib bo‘ldi, istiqlolimiz mahv bo‘ldi, o‘zimiz o‘tmas, 
so‘zimiz kesmas bo‘ldik. Ey voh... 
Ey musulmonlar, bunga sabab o‘zimiz bo‘ldik. Bu asorat va mahkumiyatga 
kimsa rozi emas, ins ham, jins ham rozi emas. Ey birodarlar, tek turaversak, bu kofir 
                                                           
9 9 Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998 
 
 
kelishlari lozimligi bayon qilingan edi. Mazkur qasamyodga mahalliy amaldorlar va obro‘-e’tiborli kishilardan o‘n ikki kishi muhrini bosgan.9 1898 yil 14 may kuni kechqurun Muhammadali eshon uyida kengash bo‘lib, unda Farg‘ona viloyatining turli yerlaridan kelgan kishilar qatnashadi. Kengash eshon ma’lum qilgan rejaga binoan vodiydagi uch shahar-Andijon, Marg‘ilon va O‘shdagi harbiy lagerga bir kunda hujum qilinishi kerak edi. Bu hujum muvaffaqiyatli tugasa, Qo‘qonni ham olib, vodiyda xonlik tuzumi tiklanardi. So‘ngra mustamlakachilar Samarqand, Toshkent va Chimkentdan ham haydab chiqarilardi. 16 may kuni kechqurun yana eshon xonadonida kengash bo‘lib, unda mingga yaqin odam qatnashdi. Shu kengashda eshonning o‘n to‘rt yoshli jiyani Abdulaziz xon qilib ko‘tarilajagi, qo‘zg‘olon qachon boshlanishi aytildi. 17 may kuni shom namozida Tojik qishlog‘idagi masjidga juda ko‘p odam to‘plandi. Namoz paytida eshon xalqqa murojaat qildi. Bu murojaat Muso Turkistoniy asarida quyidagicha aks ettiriladi: “Ey muhtaram musulmonlar! Ey birodarlar! Hammangizga ma’lumdirki, yurtimiz musulmon yurti, el musulmon, xalq musulmon, xon musulmon, shariatning hukmi joriy, amri nofiz edi. Hukumatni Alloh taolo o‘zi biladur, kofirlarni musallat qildi, yurtimizga o‘ris keldi. Xudoyorxon o‘rniga Kaufman, Umarxon taxtiga Chernayuf o‘ltirdi. Farg‘ona xonligi yerida Moskva xonligi - oq podsho hukmron bo‘ldi. O‘ris vatanimizga istilo etdi. So‘ngra tilimizga istilo qildi. Sekin-asta dinimizga istilo qilmoqqa boshladi, bilasizlarki, musulmonlarning ahloqi buzildi. O‘risning kelg‘oniga o‘ttiz yil to‘lmay, musulmonlar riboga odatlandi, halol-haromni farq qilmas bo‘ldi. Qozilarimiz bo‘yniga but taqadig‘on bo‘ldi. Xulosa (shulki), shariatimiz xor, musulmonchilik g‘arib bo‘ldi. Hurriyatimiz g‘oib bo‘ldi, istiqlolimiz mahv bo‘ldi, o‘zimiz o‘tmas, so‘zimiz kesmas bo‘ldik. Ey voh... Ey musulmonlar, bunga sabab o‘zimiz bo‘ldik. Bu asorat va mahkumiyatga kimsa rozi emas, ins ham, jins ham rozi emas. Ey birodarlar, tek turaversak, bu kofir 9 9 Ziyoyev . X . Turkistonga rossiya tajovuzi vahukmronligiga qarshi kurash . SHarq-1998
 
 
yana battar qiladur. Voy bizning xolimizga. Tarixda o‘tgan muazzam bir saltanat 
qurg‘on qahramon pahlavonlar avlodimiz-bu zillatga hech qanday zireh chidamas. 
Qani bizdagi shijoat, qani ajdodlarimizdagi bisolat, sizlarga nima bo‘ldi? 
-Ey musulmonlar, ey xudoning bandalari, ey payg‘ambar ummati! Chin 
mo‘min bo‘lsangizlar, sizlarga jihod lozimdur, jihod. E’tiqod, alloh yo‘lida jihod 
qilamiz, o‘lsak-shahid, o‘ldirsak-g‘ozi bo‘lamiz. Jihod qilmaguncha yelkamizga 
mingan bu ro‘dapo o‘rusdan qutilish yo‘q. 
Ey mo‘minlar, ko‘zingizni oching! g‘aflatdan bedor bo‘ling! Kofirlardan 
huquqimizni olaylik. Ey birodarlar, hurriyatimizni olaylik, o‘z vatanimiz, o‘z 
yurtimizda o‘zimiz hukumat quraylik. Buning uchun bizdan g‘ayrat istaydur, 
himmat istaydur, jihod istaydur, fiysabilliloh jihod vaqti keldi! 
Hayyu ‘alal jihod, Hayyu ‘alal falah. 
Shu holda xonaqohni to‘ldirgan musulmonlar “Jihod! Jihod!... Jihod hozirmiz, 
molimiz, jonimiz jihodga fido bo‘lsin. Hazrat eshon, amringizga hozirmiz!” deb bir 
ovozdan baqirdilar. 
Xazrat eshon nutqi ohirida: -Hammangiz hozirlaning, bu huftondan keyin 
hujum!-dedi. 
Keyin yaqin qishloqlarga chopar yo‘lladi, hazrat eshon amrlari bilan jihod 
fiysabilliloh e’lon qilindi. Choparlar kimki musulmon bo‘lsa, bu oqshomdan qolmay 
jihodga hozir bo‘lsin, deb nido qilishdi”.  
Hufton namoziga odamlar qurollanib kelishdi. Ammo ularning kamdan-kami 
qilich va miltiq bilan qurollangan, asosiy qismi so‘yil, cho‘qmor, ketmonsop, 
panshaxa ko‘tarib olishgan edi.  
Namoz o‘qib bo‘lingach, hamma baravar “Jihod! Jihod! Jihod!”-deya hayqira 
boshladi. 10Qisqa vaqtda bu ovoz butun qishloqni tutib ketdi. 
Bir mahal eshon hovlisining darvozasi ochilib, undan oq otni yetaklab chiqishdi. 
Muhammadali xalfa: “Bismillohir rahmonir rahim, baniyati jihod!” deb otga mindi. 
Shundan keyin qo‘zg‘olonchilar yo‘lga tushdilar. 
                                                           
10 Bobobekov H.N. Qo`qon tarixi. Toshkent, “Fan”, 1996 yil. 
 
yana battar qiladur. Voy bizning xolimizga. Tarixda o‘tgan muazzam bir saltanat qurg‘on qahramon pahlavonlar avlodimiz-bu zillatga hech qanday zireh chidamas. Qani bizdagi shijoat, qani ajdodlarimizdagi bisolat, sizlarga nima bo‘ldi? -Ey musulmonlar, ey xudoning bandalari, ey payg‘ambar ummati! Chin mo‘min bo‘lsangizlar, sizlarga jihod lozimdur, jihod. E’tiqod, alloh yo‘lida jihod qilamiz, o‘lsak-shahid, o‘ldirsak-g‘ozi bo‘lamiz. Jihod qilmaguncha yelkamizga mingan bu ro‘dapo o‘rusdan qutilish yo‘q. Ey mo‘minlar, ko‘zingizni oching! g‘aflatdan bedor bo‘ling! Kofirlardan huquqimizni olaylik. Ey birodarlar, hurriyatimizni olaylik, o‘z vatanimiz, o‘z yurtimizda o‘zimiz hukumat quraylik. Buning uchun bizdan g‘ayrat istaydur, himmat istaydur, jihod istaydur, fiysabilliloh jihod vaqti keldi! Hayyu ‘alal jihod, Hayyu ‘alal falah. Shu holda xonaqohni to‘ldirgan musulmonlar “Jihod! Jihod!... Jihod hozirmiz, molimiz, jonimiz jihodga fido bo‘lsin. Hazrat eshon, amringizga hozirmiz!” deb bir ovozdan baqirdilar. Xazrat eshon nutqi ohirida: -Hammangiz hozirlaning, bu huftondan keyin hujum!-dedi. Keyin yaqin qishloqlarga chopar yo‘lladi, hazrat eshon amrlari bilan jihod fiysabilliloh e’lon qilindi. Choparlar kimki musulmon bo‘lsa, bu oqshomdan qolmay jihodga hozir bo‘lsin, deb nido qilishdi”. Hufton namoziga odamlar qurollanib kelishdi. Ammo ularning kamdan-kami qilich va miltiq bilan qurollangan, asosiy qismi so‘yil, cho‘qmor, ketmonsop, panshaxa ko‘tarib olishgan edi. Namoz o‘qib bo‘lingach, hamma baravar “Jihod! Jihod! Jihod!”-deya hayqira boshladi. 10Qisqa vaqtda bu ovoz butun qishloqni tutib ketdi. Bir mahal eshon hovlisining darvozasi ochilib, undan oq otni yetaklab chiqishdi. Muhammadali xalfa: “Bismillohir rahmonir rahim, baniyati jihod!” deb otga mindi. Shundan keyin qo‘zg‘olonchilar yo‘lga tushdilar. 10 Bobobekov H.N. Qo`qon tarixi. Toshkent, “Fan”, 1996 yil.