XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

24,1 KB


XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati
 
 1. XIX asrning ikkinchi yarmida musiqiy hayot.
 2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da”
 3. 186 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi.
 4. 1880 va 1890- yillarda rus musiqasi.
 5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari.
 
 
 
1. XIX asrning ikkinchi yarmida Rossiyadagi musiqiy hayot. XIX asrning
ikkinchi yarim yilligida rus klassik musiqasi maktablari Rossiya xududidan tashqari
bo’lgan  xududlarda  o’z  ahamiyatini  tasdiqladi.  XIX  asrning  ikkinchi  yarim
yilligidagi rus musiqasi musiqa madaniyatida ilg’or va evropa musiqa san’atining
kelajakda  rivojlanishiga  ulkan  o’z  hissasini  qo’shdi  desak  mubolag’a  bo’lmas.
Rossiyaning XIX asrning ikkinchi yarim yilligidagi davri jamiyatda va madaniyat
hayotida dongdor davrlardan bo’ldi. 1861- yildagi fevral oyi, amaldorlar xuquqini
bekor  qilinishi  kabi  yangi  reformani(islohotni)  olib  kirdi.  Har  qaysi  madaniyat
javhalari xalq ozodligi, g’oyalari oldida chekkada qolmadi. 60-yillar rus adabiyoti,
rassomchilik san’ati, teatri va aniq fanlarining “gullab yashnash”davri. Rossiyaning
musiqali  hayotida  ham  ulkan  o’zgarishlar  sodir  bo’la  boshladi.  Musiqa  keng
doiradagi  tinglovchilar  afzalliligiga  aylandi.  1859-yildagi  Peterburgdagi  “Rus
musiqa  jamiyati”  tashkiloti  va  1860-yildagi  Moskva  “Rus  musiqa
madaniyati”tashkilotlari  bu  davrda  katta  ahamiyat  kasb  etar  edilar.  Bu
tashkilotlarning  uyushtirayotgan  kontsert  namoyishlarida  rus  kompozitorlarining
musiqalari  ijro  etilar  va  rus  artistlarining  namoyishda  qatnashishlari  uchun
imkoniyatlar yaratilar edi.
 
Logotip
XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati 1. XIX asrning ikkinchi yarmida musiqiy hayot. 2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 3. 186 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi. 4. 1880 va 1890- yillarda rus musiqasi. 5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari. 1. XIX asrning ikkinchi yarmida Rossiyadagi musiqiy hayot. XIX asrning ikkinchi yarim yilligida rus klassik musiqasi maktablari Rossiya xududidan tashqari bo’lgan xududlarda o’z ahamiyatini tasdiqladi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligidagi rus musiqasi musiqa madaniyatida ilg’or va evropa musiqa san’atining kelajakda rivojlanishiga ulkan o’z hissasini qo’shdi desak mubolag’a bo’lmas. Rossiyaning XIX asrning ikkinchi yarim yilligidagi davri jamiyatda va madaniyat hayotida dongdor davrlardan bo’ldi. 1861- yildagi fevral oyi, amaldorlar xuquqini bekor qilinishi kabi yangi reformani(islohotni) olib kirdi. Har qaysi madaniyat javhalari xalq ozodligi, g’oyalari oldida chekkada qolmadi. 60-yillar rus adabiyoti, rassomchilik san’ati, teatri va aniq fanlarining “gullab yashnash”davri. Rossiyaning musiqali hayotida ham ulkan o’zgarishlar sodir bo’la boshladi. Musiqa keng doiradagi tinglovchilar afzalliligiga aylandi. 1859-yildagi Peterburgdagi “Rus musiqa jamiyati” tashkiloti va 1860-yildagi Moskva “Rus musiqa madaniyati”tashkilotlari bu davrda katta ahamiyat kasb etar edilar. Bu tashkilotlarning uyushtirayotgan kontsert namoyishlarida rus kompozitorlarining musiqalari ijro etilar va rus artistlarining namoyishda qatnashishlari uchun imkoniyatlar yaratilar edi.
2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 1862-yil
Peterburgda birinchi rus konservatoriyasi ochildi. Unda ajoyib pianinochi, sozanda
Anton  Grigorevich  Rubinshteyn  rahbarlik  qila  boshladi.  1866-yilda  Moskva
konservatoriyasi  ochildi  unda  esa  Anton  Grigor’evich  Rubinshteynning  ukasi
muzikant, sozanda, dirijer, pianinochi va pedagog Nikolay Grigorevich Rubinshteyn
rahbarlik  qila  boshladi.  1862-yilda  Balakirev  tashabbusi  bilan  “Bepul  musiqa
maktabi” ochildi. Balakirev to’garagi jamoasining musiqiy kechalariga bir qator
kompozitorlar kabi Chaykovskiy ham kelib turar edi. “Qudratli To’da”deb nom
olgan, ijodiy hamkorlik maqsadida tuzilgan to’garakka Miliy Alekseevich Balakirev,
Tsezar  Kyui,  Modest  Petrovich  Musorgskiy,  Aleksandr  Porfir’evich  Borodin,
Nikolay Andreevich  Rimskiy-  Korsakov  kabi  beshta  kompozitorlar  a’zo edilar.
Ularni nafaqat musiqa mashg’ulotlari va do’stlik rishtalari, balki musiqa san’atiga
bo’lgan umuqarashlar, umumiy maqsadlar va vazifalar xam birlashtirib turar edi.
“Qudratli To’da” a’zolariga ilhom berib turuvchi V.V.Stasov juda ham ajoyib shaxs
bo’lib,  u  musiqiy  tanqidchi,  san’atshunos  olim,  tarixchi  olim  sifatida  ko’plab
kompozitor va rassomchilarning do’sti va maslahatchisi ham edi. U oliy darajada
qobiliyatga ega bo’lib, yaratilayotgan asarlarning mohiyatini, kelajakda tutadigan
o’rnini oldindan ko’ra bila olardi. “Qudratli To’da” ning rivojlanishi va oyoqqa
turishi bir qancha bosqichlarni boshidan kechirdi. 1-etap Balakirev rahbarligi ostida
do’stlikning shakllanishi bo’lsa, 2-etap san’at sohasida qo’yilgan yangi vazifalar va
talablarni  umumhol  tarzda  ko’rib  chiqib  tahlil  qilish  va  ko’zlangan  maqsadga
erishish  edi.  “Qudratli  to’da”  shu  davrning  odatiy,  ijodiy  uyushmalari
“Rassomchilar” va “Yozuvchilar” uyushmasi to’garaklari bilan ham hamkorlik qilar
edi. “Qudratli To’da”ning ijodiy vositalarida Belinskiy, Gertsen, Cherno’shevskiy,
Dobrolyubov  kabi  insonlarning  estetik  ta’siri  juda  katta.  Ayniqsa  kompozitor
Musorgskiyning Cherno’shevskiy bilan dunyoqarashlari juda yaqin edi. “Qudratli
To’da” kompozitorlarini faqatgina bir maqsad, Glinka tomonidan boshlab berilgan
ishni davom ettirish ,rus musiqasini yaratish, rus xalqining san’at bilan uzilmas
rishtalarini mustahkamlash kabi maqsad birlashtirib turar edi. Ular e’tibor bilan rus
musiqasini tekshirib, o’rganishar edi . Shu bilan birga qa’tiyatlik bilan notiqlar
sifatida rus operasi, simfonik va kamer musiqasini yangi musiqiy tilda va yorqin
Logotip
2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 1862-yil Peterburgda birinchi rus konservatoriyasi ochildi. Unda ajoyib pianinochi, sozanda Anton Grigorevich Rubinshteyn rahbarlik qila boshladi. 1866-yilda Moskva konservatoriyasi ochildi unda esa Anton Grigor’evich Rubinshteynning ukasi muzikant, sozanda, dirijer, pianinochi va pedagog Nikolay Grigorevich Rubinshteyn rahbarlik qila boshladi. 1862-yilda Balakirev tashabbusi bilan “Bepul musiqa maktabi” ochildi. Balakirev to’garagi jamoasining musiqiy kechalariga bir qator kompozitorlar kabi Chaykovskiy ham kelib turar edi. “Qudratli To’da”deb nom olgan, ijodiy hamkorlik maqsadida tuzilgan to’garakka Miliy Alekseevich Balakirev, Tsezar Kyui, Modest Petrovich Musorgskiy, Aleksandr Porfir’evich Borodin, Nikolay Andreevich Rimskiy- Korsakov kabi beshta kompozitorlar a’zo edilar. Ularni nafaqat musiqa mashg’ulotlari va do’stlik rishtalari, balki musiqa san’atiga bo’lgan umuqarashlar, umumiy maqsadlar va vazifalar xam birlashtirib turar edi. “Qudratli To’da” a’zolariga ilhom berib turuvchi V.V.Stasov juda ham ajoyib shaxs bo’lib, u musiqiy tanqidchi, san’atshunos olim, tarixchi olim sifatida ko’plab kompozitor va rassomchilarning do’sti va maslahatchisi ham edi. U oliy darajada qobiliyatga ega bo’lib, yaratilayotgan asarlarning mohiyatini, kelajakda tutadigan o’rnini oldindan ko’ra bila olardi. “Qudratli To’da” ning rivojlanishi va oyoqqa turishi bir qancha bosqichlarni boshidan kechirdi. 1-etap Balakirev rahbarligi ostida do’stlikning shakllanishi bo’lsa, 2-etap san’at sohasida qo’yilgan yangi vazifalar va talablarni umumhol tarzda ko’rib chiqib tahlil qilish va ko’zlangan maqsadga erishish edi. “Qudratli to’da” shu davrning odatiy, ijodiy uyushmalari “Rassomchilar” va “Yozuvchilar” uyushmasi to’garaklari bilan ham hamkorlik qilar edi. “Qudratli To’da”ning ijodiy vositalarida Belinskiy, Gertsen, Cherno’shevskiy, Dobrolyubov kabi insonlarning estetik ta’siri juda katta. Ayniqsa kompozitor Musorgskiyning Cherno’shevskiy bilan dunyoqarashlari juda yaqin edi. “Qudratli To’da” kompozitorlarini faqatgina bir maqsad, Glinka tomonidan boshlab berilgan ishni davom ettirish ,rus musiqasini yaratish, rus xalqining san’at bilan uzilmas rishtalarini mustahkamlash kabi maqsad birlashtirib turar edi. Ular e’tibor bilan rus musiqasini tekshirib, o’rganishar edi . Shu bilan birga qa’tiyatlik bilan notiqlar sifatida rus operasi, simfonik va kamer musiqasini yangi musiqiy tilda va yorqin
ifoda vositalari bilan boyitish xaqida ham notiqlik qilib, targ’ib qilar edilar. Rus
professional musiqasining rivojlanishida xalq ijodiyotining ahamiyati ulkan muhim
rol  o’ynashini  ular  qalbdan  tushunar  edilar.  Balakirev,  Rimskiy-  Korsakov,
Chaykovskiy bir talay xalq qo’shiqlari to’plamlari mualliflaridir. 
 
 
3. 1860  -1870  yillarda  musiqa  janrlarining  rivojlanishi.1860-  1870
yillarga  kelib  Musorgskiyning  ”Boris  Godunov”  ,  “Xovanhina”,  Borodinning
“Knyaz Igor”, Rimskiy Korsakovning “Pskovityanaka”, Chaykovskiyning “Evgeniy
Onegin”, Borodinning birinchi va ikkinchi  simfoniyalari, Chaykovskiyning 4 ta
simfoniyalari  kabi  o’lmas  musiqiy  durdona  asarlari  yaratiladi.  1876-yilda
Chaykovskiyning  “  Lebedinoe  ozero”  (Oqqush  ko’li)  baletining  yaratilishi  rus
klassik baletining boshlanish davri bo’ldi. 1870-yillarda Chaykovskiyning fortepiano
uchun yozilgan birinchi kontserti va 1878- yilda skripka va orkestr uchun yozilgan
kontsertlari kontsert janri davri ning boshlanishi bo’ldi. 1870- yillarda cholg’uchilik
-kvartet  janrining  klassik  rivojlanishiga  Chaykovskiyning  1871-yilda  yaratgan
birinchi kvarteti va Borodinning 1879-yilda yaratgan birinchi kvarteti turtki bo’ldi.
60-70 yillar mobaynida rus musiqasida, o’zining ko’pjanrliligi bilan opera- dasturli
simfonik  musiqa  va  romans  alohida  ajralib  turadi.  Aynan  mana  shu  janrlarda
davrning  musiqiy  estetik  muammolarini  aks  ettirish  mumkin  edi.  Bu  yillarda
operaning turli ko’rinishlari rivojlandi, Glinka va Dargomijskiy ijodida operalar
tarixiy-  afsonaviy  va  lirik-  maishiy  turlariga  bo’lingan.  Musorgskiyning  “Boris
Godunov”,  “Xovanhina”  kabi  tarixiy  operalari  XIX  asr  tarixiy  janrining
rivojlanishida  katta  cho’qqilarni  egalladi.Rimskiy-Korsakovning  “Pskovityanka”
opera dramasini ham tarixiy opera janriga kiritish mumkin, chunki opera mavzusida
Olga shaxsiy  dramasi  va  shoh  Ivan Grozno’yning  tutashgan  taqdirlari  mavzusi
yoritilgan. Borodinning “ Knyaz Igor” tarixiy- afsonaviy operasi Glinkaning “Ruslan
va  Lyudmila”  operasi  an’analariga  amal  qilgan  holda  yozilgan.  A.G.
Rubinshteynning “Demon” lirik- operasi o’zining dramatik- psixologik yo’nalishda
yaratilganligi  bilan  ajralib  turadi.  Serovning  A.N.Ostrovskiy  qalamiga  mansub
“Vrajya sila “(Dushman kuchi) opera- qo’shiq janri o’zining rang barangliligi bilan
ajralib turadi.  Rimskiy-  Korsakovning  “Mayskaya  noch”(May oqshomi)  operasi
lirik- fantastik, Musorgskiyning “Sorochinskaya yarmarka” operasi lirik-komedik,
Logotip
ifoda vositalari bilan boyitish xaqida ham notiqlik qilib, targ’ib qilar edilar. Rus professional musiqasining rivojlanishida xalq ijodiyotining ahamiyati ulkan muhim rol o’ynashini ular qalbdan tushunar edilar. Balakirev, Rimskiy- Korsakov, Chaykovskiy bir talay xalq qo’shiqlari to’plamlari mualliflaridir. 3. 1860 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi.1860- 1870 yillarga kelib Musorgskiyning ”Boris Godunov” , “Xovanhina”, Borodinning “Knyaz Igor”, Rimskiy Korsakovning “Pskovityanaka”, Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin”, Borodinning birinchi va ikkinchi simfoniyalari, Chaykovskiyning 4 ta simfoniyalari kabi o’lmas musiqiy durdona asarlari yaratiladi. 1876-yilda Chaykovskiyning “ Lebedinoe ozero” (Oqqush ko’li) baletining yaratilishi rus klassik baletining boshlanish davri bo’ldi. 1870-yillarda Chaykovskiyning fortepiano uchun yozilgan birinchi kontserti va 1878- yilda skripka va orkestr uchun yozilgan kontsertlari kontsert janri davri ning boshlanishi bo’ldi. 1870- yillarda cholg’uchilik -kvartet janrining klassik rivojlanishiga Chaykovskiyning 1871-yilda yaratgan birinchi kvarteti va Borodinning 1879-yilda yaratgan birinchi kvarteti turtki bo’ldi. 60-70 yillar mobaynida rus musiqasida, o’zining ko’pjanrliligi bilan opera- dasturli simfonik musiqa va romans alohida ajralib turadi. Aynan mana shu janrlarda davrning musiqiy estetik muammolarini aks ettirish mumkin edi. Bu yillarda operaning turli ko’rinishlari rivojlandi, Glinka va Dargomijskiy ijodida operalar tarixiy- afsonaviy va lirik- maishiy turlariga bo’lingan. Musorgskiyning “Boris Godunov”, “Xovanhina” kabi tarixiy operalari XIX asr tarixiy janrining rivojlanishida katta cho’qqilarni egalladi.Rimskiy-Korsakovning “Pskovityanka” opera dramasini ham tarixiy opera janriga kiritish mumkin, chunki opera mavzusida Olga shaxsiy dramasi va shoh Ivan Grozno’yning tutashgan taqdirlari mavzusi yoritilgan. Borodinning “ Knyaz Igor” tarixiy- afsonaviy operasi Glinkaning “Ruslan va Lyudmila” operasi an’analariga amal qilgan holda yozilgan. A.G. Rubinshteynning “Demon” lirik- operasi o’zining dramatik- psixologik yo’nalishda yaratilganligi bilan ajralib turadi. Serovning A.N.Ostrovskiy qalamiga mansub “Vrajya sila “(Dushman kuchi) opera- qo’shiq janri o’zining rang barangliligi bilan ajralib turadi. Rimskiy- Korsakovning “Mayskaya noch”(May oqshomi) operasi lirik- fantastik, Musorgskiyning “Sorochinskaya yarmarka” operasi lirik-komedik,
Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin” operasi lirik-psixologik janrida yaratilganligi
bu davrning opera janri yuksak cho’qqilarga ko’tarilganliligidan dalolat beradi. Bu
yillarda kompozitorlar ijodida romans-qo’shiq, romans-monolog, romans-elegiya,
ballada, qo’shiq keng yoritilgan. Musorgskiyning “Rayok” (ko’cha-ko’ylarda surat
ko’rsatadigan quti) nomli o’tkir satirik qo’shig’i va Musorgskiyning “Zabo’to’y»
(Unutilgan)  fojeali  balladasi  shu  davrning  musiqiy  hayotiga,  ijtimoiy  holatiga
kinoyali qaratilgan edi. Shu bilan birga Musorgskiy ijodida boshqa tsikl turlari paydo
bo’ldi. Bu bolalar dunyosi va taassurotlari xaqidagi “Detskaya”(Bolalarcha) tsikli va
yolg’izlik  xaqidagi  “Bez  solntsa”  (Quyoshsiz)  tsikllaridir.  Bu  davrda  epik
xarakterdagi  “  Pesn  temnogo  lesa  “(Qorong’u  o’rmon  qo’shig’i)  qo’shig’i  va
“Spyahaya knyajna”(Uxlayotgan knyaz qizi) ertak-romanslari Borodin tomonidan
yaratilgan. Romansning shakli, kompozitsiyasi, musiqiy tili rang-barangdir. Musiqiy
tilning shahar va qishloq qo’shiqlari, maishiy-raqs janrlari bilan uyg’unligi yaqqol
ko’rsatilgan. Kamer -cholg’uchilik janrida ham  ko’plab yangiliklar paydo bo’la
boshladi. Bu fortepiano uchun dasturli miniatyura, noktyurn, instrumental -romans
tsikllaridir.  Bu  tsikl  cho’qqisida  Musorgskiyning  V.A.  Gartman  rasomchisining
ko’rgazmasidan hayratlanib yaratgan “Kartinki s vo’stavki»(Ko’rgazmadan suratlar)
va  Chaykovskiyning  rus  tabiati  xaqidagi  “Yil  fasllari”  poetik  tsikllari  shular
jumlasidandir.  Borodin  va  Chaykovskiy  ijodidan  kamonli-kvartet  janri  musiqiy
tematizmning rivojlanishida salmoqli o’rin egalladi.
 
 4. 1880 va 1890-yillarda rus musiqasi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligida
rus kompozitorlari umumiy ijobiy maqsadga intilish bilan birga har birlari o’ziga xos
ijodiy yo’lidan ketgan. Rus musiqasining yangi rivojlanish davri 1870-1880 yillarda
xorijga  ham  kirib  keladi.  Kompozitorlarning  katta  avlodiga  mansub
Chaykovskiyning ijodi alohida salmoqli o’rin egallaydi. Rimskiy-Korsakov ijodi
ham etuklilikga erishadi. 1887-yilga qadar Borodin ham sermahsul ijod qilishdan
charchamaydi.  “Knyaz  Igor”operasi  ustida  ishlash  bilan  birga,  1880-yilda  “V
sredney Azii “(O’rta osiyoda) nomli simfonik kartinasini yaratadi. Balakirev esa
o’zining “ Tamara”nomli simfonik poemasini yaratadi.
 
Bu yillarda A.K.Glazunov, A.K.Lyadov, I.S.Taneev, A.S. Arenskiy, Vas.S.
Kalinnikov, M.M. Ippolitov-Ivanov kabi yosh kompozitorlar avlodi etishib chiqa
boshlaydi. Ularning ijodiy yo’nalishi keyingi 10 yillikka to’g’ri keladi. Glazunov,
Logotip
Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin” operasi lirik-psixologik janrida yaratilganligi bu davrning opera janri yuksak cho’qqilarga ko’tarilganliligidan dalolat beradi. Bu yillarda kompozitorlar ijodida romans-qo’shiq, romans-monolog, romans-elegiya, ballada, qo’shiq keng yoritilgan. Musorgskiyning “Rayok” (ko’cha-ko’ylarda surat ko’rsatadigan quti) nomli o’tkir satirik qo’shig’i va Musorgskiyning “Zabo’to’y» (Unutilgan) fojeali balladasi shu davrning musiqiy hayotiga, ijtimoiy holatiga kinoyali qaratilgan edi. Shu bilan birga Musorgskiy ijodida boshqa tsikl turlari paydo bo’ldi. Bu bolalar dunyosi va taassurotlari xaqidagi “Detskaya”(Bolalarcha) tsikli va yolg’izlik xaqidagi “Bez solntsa” (Quyoshsiz) tsikllaridir. Bu davrda epik xarakterdagi “ Pesn temnogo lesa “(Qorong’u o’rmon qo’shig’i) qo’shig’i va “Spyahaya knyajna”(Uxlayotgan knyaz qizi) ertak-romanslari Borodin tomonidan yaratilgan. Romansning shakli, kompozitsiyasi, musiqiy tili rang-barangdir. Musiqiy tilning shahar va qishloq qo’shiqlari, maishiy-raqs janrlari bilan uyg’unligi yaqqol ko’rsatilgan. Kamer -cholg’uchilik janrida ham ko’plab yangiliklar paydo bo’la boshladi. Bu fortepiano uchun dasturli miniatyura, noktyurn, instrumental -romans tsikllaridir. Bu tsikl cho’qqisida Musorgskiyning V.A. Gartman rasomchisining ko’rgazmasidan hayratlanib yaratgan “Kartinki s vo’stavki»(Ko’rgazmadan suratlar) va Chaykovskiyning rus tabiati xaqidagi “Yil fasllari” poetik tsikllari shular jumlasidandir. Borodin va Chaykovskiy ijodidan kamonli-kvartet janri musiqiy tematizmning rivojlanishida salmoqli o’rin egalladi. 4. 1880 va 1890-yillarda rus musiqasi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligida rus kompozitorlari umumiy ijobiy maqsadga intilish bilan birga har birlari o’ziga xos ijodiy yo’lidan ketgan. Rus musiqasining yangi rivojlanish davri 1870-1880 yillarda xorijga ham kirib keladi. Kompozitorlarning katta avlodiga mansub Chaykovskiyning ijodi alohida salmoqli o’rin egallaydi. Rimskiy-Korsakov ijodi ham etuklilikga erishadi. 1887-yilga qadar Borodin ham sermahsul ijod qilishdan charchamaydi. “Knyaz Igor”operasi ustida ishlash bilan birga, 1880-yilda “V sredney Azii “(O’rta osiyoda) nomli simfonik kartinasini yaratadi. Balakirev esa o’zining “ Tamara”nomli simfonik poemasini yaratadi. Bu yillarda A.K.Glazunov, A.K.Lyadov, I.S.Taneev, A.S. Arenskiy, Vas.S. Kalinnikov, M.M. Ippolitov-Ivanov kabi yosh kompozitorlar avlodi etishib chiqa boshlaydi. Ularning ijodiy yo’nalishi keyingi 10 yillikka to’g’ri keladi. Glazunov,