XIX asrning ikkinchi yarmida rus musiqa madaniyati
1. XIX asrning ikkinchi yarmida musiqiy hayot.
2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da”
3. 186 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi.
4. 1880 va 1890- yillarda rus musiqasi.
5. XIX asr oxiri va XX asr boshlari.
1. XIX asrning ikkinchi yarmida Rossiyadagi musiqiy hayot. XIX asrning
ikkinchi yarim yilligida rus klassik musiqasi maktablari Rossiya xududidan tashqari
bo’lgan xududlarda o’z ahamiyatini tasdiqladi. XIX asrning ikkinchi yarim
yilligidagi rus musiqasi musiqa madaniyatida ilg’or va evropa musiqa san’atining
kelajakda rivojlanishiga ulkan o’z hissasini qo’shdi desak mubolag’a bo’lmas.
Rossiyaning XIX asrning ikkinchi yarim yilligidagi davri jamiyatda va madaniyat
hayotida dongdor davrlardan bo’ldi. 1861- yildagi fevral oyi, amaldorlar xuquqini
bekor qilinishi kabi yangi reformani(islohotni) olib kirdi. Har qaysi madaniyat
javhalari xalq ozodligi, g’oyalari oldida chekkada qolmadi. 60-yillar rus adabiyoti,
rassomchilik san’ati, teatri va aniq fanlarining “gullab yashnash”davri. Rossiyaning
musiqali hayotida ham ulkan o’zgarishlar sodir bo’la boshladi. Musiqa keng
doiradagi tinglovchilar afzalliligiga aylandi. 1859-yildagi Peterburgdagi “Rus
musiqa jamiyati” tashkiloti va 1860-yildagi Moskva “Rus musiqa
madaniyati”tashkilotlari bu davrda katta ahamiyat kasb etar edilar. Bu
tashkilotlarning uyushtirayotgan kontsert namoyishlarida rus kompozitorlarining
musiqalari ijro etilar va rus artistlarining namoyishda qatnashishlari uchun
imkoniyatlar yaratilar edi.
2. 1860-1870 yillardagi asosiy ijodiy yo’nalishlar.”Qudratli to’da” 1862-yil
Peterburgda birinchi rus konservatoriyasi ochildi. Unda ajoyib pianinochi, sozanda
Anton Grigorevich Rubinshteyn rahbarlik qila boshladi. 1866-yilda Moskva
konservatoriyasi ochildi unda esa Anton Grigor’evich Rubinshteynning ukasi
muzikant, sozanda, dirijer, pianinochi va pedagog Nikolay Grigorevich Rubinshteyn
rahbarlik qila boshladi. 1862-yilda Balakirev tashabbusi bilan “Bepul musiqa
maktabi” ochildi. Balakirev to’garagi jamoasining musiqiy kechalariga bir qator
kompozitorlar kabi Chaykovskiy ham kelib turar edi. “Qudratli To’da”deb nom
olgan, ijodiy hamkorlik maqsadida tuzilgan to’garakka Miliy Alekseevich Balakirev,
Tsezar Kyui, Modest Petrovich Musorgskiy, Aleksandr Porfir’evich Borodin,
Nikolay Andreevich Rimskiy- Korsakov kabi beshta kompozitorlar a’zo edilar.
Ularni nafaqat musiqa mashg’ulotlari va do’stlik rishtalari, balki musiqa san’atiga
bo’lgan umuqarashlar, umumiy maqsadlar va vazifalar xam birlashtirib turar edi.
“Qudratli To’da” a’zolariga ilhom berib turuvchi V.V.Stasov juda ham ajoyib shaxs
bo’lib, u musiqiy tanqidchi, san’atshunos olim, tarixchi olim sifatida ko’plab
kompozitor va rassomchilarning do’sti va maslahatchisi ham edi. U oliy darajada
qobiliyatga ega bo’lib, yaratilayotgan asarlarning mohiyatini, kelajakda tutadigan
o’rnini oldindan ko’ra bila olardi. “Qudratli To’da” ning rivojlanishi va oyoqqa
turishi bir qancha bosqichlarni boshidan kechirdi. 1-etap Balakirev rahbarligi ostida
do’stlikning shakllanishi bo’lsa, 2-etap san’at sohasida qo’yilgan yangi vazifalar va
talablarni umumhol tarzda ko’rib chiqib tahlil qilish va ko’zlangan maqsadga
erishish edi. “Qudratli to’da” shu davrning odatiy, ijodiy uyushmalari
“Rassomchilar” va “Yozuvchilar” uyushmasi to’garaklari bilan ham hamkorlik qilar
edi. “Qudratli To’da”ning ijodiy vositalarida Belinskiy, Gertsen, Cherno’shevskiy,
Dobrolyubov kabi insonlarning estetik ta’siri juda katta. Ayniqsa kompozitor
Musorgskiyning Cherno’shevskiy bilan dunyoqarashlari juda yaqin edi. “Qudratli
To’da” kompozitorlarini faqatgina bir maqsad, Glinka tomonidan boshlab berilgan
ishni davom ettirish ,rus musiqasini yaratish, rus xalqining san’at bilan uzilmas
rishtalarini mustahkamlash kabi maqsad birlashtirib turar edi. Ular e’tibor bilan rus
musiqasini tekshirib, o’rganishar edi . Shu bilan birga qa’tiyatlik bilan notiqlar
sifatida rus operasi, simfonik va kamer musiqasini yangi musiqiy tilda va yorqin
ifoda vositalari bilan boyitish xaqida ham notiqlik qilib, targ’ib qilar edilar. Rus
professional musiqasining rivojlanishida xalq ijodiyotining ahamiyati ulkan muhim
rol o’ynashini ular qalbdan tushunar edilar. Balakirev, Rimskiy- Korsakov,
Chaykovskiy bir talay xalq qo’shiqlari to’plamlari mualliflaridir.
3. 1860 -1870 yillarda musiqa janrlarining rivojlanishi.1860- 1870
yillarga kelib Musorgskiyning ”Boris Godunov” , “Xovanhina”, Borodinning
“Knyaz Igor”, Rimskiy Korsakovning “Pskovityanaka”, Chaykovskiyning “Evgeniy
Onegin”, Borodinning birinchi va ikkinchi simfoniyalari, Chaykovskiyning 4 ta
simfoniyalari kabi o’lmas musiqiy durdona asarlari yaratiladi. 1876-yilda
Chaykovskiyning “ Lebedinoe ozero” (Oqqush ko’li) baletining yaratilishi rus
klassik baletining boshlanish davri bo’ldi. 1870-yillarda Chaykovskiyning fortepiano
uchun yozilgan birinchi kontserti va 1878- yilda skripka va orkestr uchun yozilgan
kontsertlari kontsert janri davri ning boshlanishi bo’ldi. 1870- yillarda cholg’uchilik
-kvartet janrining klassik rivojlanishiga Chaykovskiyning 1871-yilda yaratgan
birinchi kvarteti va Borodinning 1879-yilda yaratgan birinchi kvarteti turtki bo’ldi.
60-70 yillar mobaynida rus musiqasida, o’zining ko’pjanrliligi bilan opera- dasturli
simfonik musiqa va romans alohida ajralib turadi. Aynan mana shu janrlarda
davrning musiqiy estetik muammolarini aks ettirish mumkin edi. Bu yillarda
operaning turli ko’rinishlari rivojlandi, Glinka va Dargomijskiy ijodida operalar
tarixiy- afsonaviy va lirik- maishiy turlariga bo’lingan. Musorgskiyning “Boris
Godunov”, “Xovanhina” kabi tarixiy operalari XIX asr tarixiy janrining
rivojlanishida katta cho’qqilarni egalladi.Rimskiy-Korsakovning “Pskovityanka”
opera dramasini ham tarixiy opera janriga kiritish mumkin, chunki opera mavzusida
Olga shaxsiy dramasi va shoh Ivan Grozno’yning tutashgan taqdirlari mavzusi
yoritilgan. Borodinning “ Knyaz Igor” tarixiy- afsonaviy operasi Glinkaning “Ruslan
va Lyudmila” operasi an’analariga amal qilgan holda yozilgan. A.G.
Rubinshteynning “Demon” lirik- operasi o’zining dramatik- psixologik yo’nalishda
yaratilganligi bilan ajralib turadi. Serovning A.N.Ostrovskiy qalamiga mansub
“Vrajya sila “(Dushman kuchi) opera- qo’shiq janri o’zining rang barangliligi bilan
ajralib turadi. Rimskiy- Korsakovning “Mayskaya noch”(May oqshomi) operasi
lirik- fantastik, Musorgskiyning “Sorochinskaya yarmarka” operasi lirik-komedik,
Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin” operasi lirik-psixologik janrida yaratilganligi
bu davrning opera janri yuksak cho’qqilarga ko’tarilganliligidan dalolat beradi. Bu
yillarda kompozitorlar ijodida romans-qo’shiq, romans-monolog, romans-elegiya,
ballada, qo’shiq keng yoritilgan. Musorgskiyning “Rayok” (ko’cha-ko’ylarda surat
ko’rsatadigan quti) nomli o’tkir satirik qo’shig’i va Musorgskiyning “Zabo’to’y»
(Unutilgan) fojeali balladasi shu davrning musiqiy hayotiga, ijtimoiy holatiga
kinoyali qaratilgan edi. Shu bilan birga Musorgskiy ijodida boshqa tsikl turlari paydo
bo’ldi. Bu bolalar dunyosi va taassurotlari xaqidagi “Detskaya”(Bolalarcha) tsikli va
yolg’izlik xaqidagi “Bez solntsa” (Quyoshsiz) tsikllaridir. Bu davrda epik
xarakterdagi “ Pesn temnogo lesa “(Qorong’u o’rmon qo’shig’i) qo’shig’i va
“Spyahaya knyajna”(Uxlayotgan knyaz qizi) ertak-romanslari Borodin tomonidan
yaratilgan. Romansning shakli, kompozitsiyasi, musiqiy tili rang-barangdir. Musiqiy
tilning shahar va qishloq qo’shiqlari, maishiy-raqs janrlari bilan uyg’unligi yaqqol
ko’rsatilgan. Kamer -cholg’uchilik janrida ham ko’plab yangiliklar paydo bo’la
boshladi. Bu fortepiano uchun dasturli miniatyura, noktyurn, instrumental -romans
tsikllaridir. Bu tsikl cho’qqisida Musorgskiyning V.A. Gartman rasomchisining
ko’rgazmasidan hayratlanib yaratgan “Kartinki s vo’stavki»(Ko’rgazmadan suratlar)
va Chaykovskiyning rus tabiati xaqidagi “Yil fasllari” poetik tsikllari shular
jumlasidandir. Borodin va Chaykovskiy ijodidan kamonli-kvartet janri musiqiy
tematizmning rivojlanishida salmoqli o’rin egalladi.
4. 1880 va 1890-yillarda rus musiqasi. XIX asrning ikkinchi yarim yilligida
rus kompozitorlari umumiy ijobiy maqsadga intilish bilan birga har birlari o’ziga xos
ijodiy yo’lidan ketgan. Rus musiqasining yangi rivojlanish davri 1870-1880 yillarda
xorijga ham kirib keladi. Kompozitorlarning katta avlodiga mansub
Chaykovskiyning ijodi alohida salmoqli o’rin egallaydi. Rimskiy-Korsakov ijodi
ham etuklilikga erishadi. 1887-yilga qadar Borodin ham sermahsul ijod qilishdan
charchamaydi. “Knyaz Igor”operasi ustida ishlash bilan birga, 1880-yilda “V
sredney Azii “(O’rta osiyoda) nomli simfonik kartinasini yaratadi. Balakirev esa
o’zining “ Tamara”nomli simfonik poemasini yaratadi.
Bu yillarda A.K.Glazunov, A.K.Lyadov, I.S.Taneev, A.S. Arenskiy, Vas.S.
Kalinnikov, M.M. Ippolitov-Ivanov kabi yosh kompozitorlar avlodi etishib chiqa
boshlaydi. Ularning ijodiy yo’nalishi keyingi 10 yillikka to’g’ri keladi. Glazunov,