XIX-XX Asr o’zbek bolalar adabiyoti

Yuklangan vaqt

2024-09-23

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

21,9 KB


 
 
 
 
 
 
XIX-XX Asr o’zbek bolalar adabiyoti 
 
 
 
XX asrning arafasi va boshlarida o‘zbek bolalari uchun ixtisoslashgan maxsus 
badiiy adabiyot yaratish harakati shu tariqa yuzaga kelib, izchil tusga kira 
boshlagach, Sirojiyning “Bolalar adabiyoti to‘g‘risida bir fikr” (“Maorif va 
o‘qitg‘uvchi” jurnali, 1921-yil, 3-son, 30-31-b.), “Qizil o‘zbek matbuotida bolalar 
adabiyoti” (“Zarafshon” gazetasi, 1924-yil 21-iyun, 157-son), Zarif Bashirning 
“Bolalar adabiyoti kerak” (“Turkiston” gazetasi, 1923-yil, 27-aprel), G‘ozi Olim 
Yunusovning “Bolalar adabiyoti haqida” (“Maorif va o‘qitg‘uvchi” jurnali, 1925-
yil, 3-son), Shokir Sulaymonning “Bolalar adabiyoti nashr qilish kerak” (“Qizil 
O‘zbekiston” gazetasi, 1926- yil, 30-sentabr, 224-son) maqolalarida yigirmanchi 
yillar bolalar adabiyoti oldida turgan muhim vazifalar xususida fikr yuritilgan. 
Nihoyat, bolalar adabiyotiga avvalo, shu olam vakillari uchun maxsus yaratilgan 
asarlar sifatida qarash an’anaga aylandi. Bunda, jahon va rus bolalar adabiyotining 
ilg‘or an’analari, boy tajribalarining ta’siri ham katta bo‘ldi. Nihoyat, bolalar olami 
va qiziqishlari, yosh xususiyatlari, didi va tiliga mos, tafakkuri va tasavvuriga xos 
tarzda yaratilgan badiiy ijod namunalari alohida yo‘nalishni tashkil etish 
darajasiga erishadi.  
Shuni alohida ta’kidlash joizki, o‘zbek bolalar adabiyotining ilk qadamlari 
dastavval, o‘qish kitoblari bag‘rida tug‘ildi. Chunki boshlang‘ich sinflarning o‘qish 
darslari o‘z mohiyati, maqsad va vazifalariga ko‘ra ta’lim tizimida alohida o‘rin 
tutadi; uning zaminida o‘quvchilar savodxonligini ta’minlash bilan birga, 
ularnibadiiy adabiyotning sehrli olamiga olib kirish ko‘zda tutiladi. Bu jihat ilk 
darsliklardanoq an’anaga aylanib kelayotir, desak xato bo‘lmaydi. Adabiyotshunos 
XIX-XX Asr o’zbek bolalar adabiyoti XX asrning arafasi va boshlarida o‘zbek bolalari uchun ixtisoslashgan maxsus badiiy adabiyot yaratish harakati shu tariqa yuzaga kelib, izchil tusga kira boshlagach, Sirojiyning “Bolalar adabiyoti to‘g‘risida bir fikr” (“Maorif va o‘qitg‘uvchi” jurnali, 1921-yil, 3-son, 30-31-b.), “Qizil o‘zbek matbuotida bolalar adabiyoti” (“Zarafshon” gazetasi, 1924-yil 21-iyun, 157-son), Zarif Bashirning “Bolalar adabiyoti kerak” (“Turkiston” gazetasi, 1923-yil, 27-aprel), G‘ozi Olim Yunusovning “Bolalar adabiyoti haqida” (“Maorif va o‘qitg‘uvchi” jurnali, 1925- yil, 3-son), Shokir Sulaymonning “Bolalar adabiyoti nashr qilish kerak” (“Qizil O‘zbekiston” gazetasi, 1926- yil, 30-sentabr, 224-son) maqolalarida yigirmanchi yillar bolalar adabiyoti oldida turgan muhim vazifalar xususida fikr yuritilgan. Nihoyat, bolalar adabiyotiga avvalo, shu olam vakillari uchun maxsus yaratilgan asarlar sifatida qarash an’anaga aylandi. Bunda, jahon va rus bolalar adabiyotining ilg‘or an’analari, boy tajribalarining ta’siri ham katta bo‘ldi. Nihoyat, bolalar olami va qiziqishlari, yosh xususiyatlari, didi va tiliga mos, tafakkuri va tasavvuriga xos tarzda yaratilgan badiiy ijod namunalari alohida yo‘nalishni tashkil etish darajasiga erishadi. Shuni alohida ta’kidlash joizki, o‘zbek bolalar adabiyotining ilk qadamlari dastavval, o‘qish kitoblari bag‘rida tug‘ildi. Chunki boshlang‘ich sinflarning o‘qish darslari o‘z mohiyati, maqsad va vazifalariga ko‘ra ta’lim tizimida alohida o‘rin tutadi; uning zaminida o‘quvchilar savodxonligini ta’minlash bilan birga, ularnibadiiy adabiyotning sehrli olamiga olib kirish ko‘zda tutiladi. Bu jihat ilk darsliklardanoq an’anaga aylanib kelayotir, desak xato bo‘lmaydi. Adabiyotshunos  
 
R.Barakayev o‘zbek adabiyotidagi bolalar uchun maxsus yaratilgan ilk alifbo 
Saidrasul Aziziyning “Ustodi avval” (1902) kitobi ekanini ta’kidlaydi. Shundan 
keyin esa Oktabrgacha (1917-yil, oktabr – O.S., B.J.,) islohotchi pedagog va 
adiblarning ellikka yaqin nomdagi alifbo va o‘qish kitoblari nashr qilinganini qayd 
etadi. Bunda Munavvarqori Abdurashidxonovning “Adibi avval”(1907), “Adib us-
soniy” (1909), Serikboy Oqayevning “Xrestomatiya, ya’ni terma kitob” (1911), Qori 
Usmon ibn Abduxoliq Shoshiyning “Ta’limi avval”(1910), Mulla G‘ulomiddin 
Akbariy(Kabirzoda)ning 
“Ta’limi 
soniy”(1912), 
Abduvahob 
ibn 
Abdullo 
Ho‘qandiyning “Tahsili alifbo” (1912), Muhammadjon Rasuliyning “Bolalar 
bog‘chasi” (1915), Muhammadamin Faxriddinovning “Rahbari soniy” (1916) 
singari alifbo va o‘qish kitoblari, nihoyat, Abdulla Avloniy va Hamza Hakimzoda 
Niyoziy darsliklarini birma-bir sanab o`tadi. Ularning umumiy xususiyatlari haqida 
esa: “Yuqorida nomlari zikr etilgan alifbo va o‘qish kitoblari deyarli to‘lig‘icha 
badiiy matnlardan tashkil topgani sababli ularni istisnosiz, badiiy adabiyot 
namunalari sifatida ham tadqiq etish joiz”,– degan mulohazani ilgari suradi. 
Hamchunin, bu tipdagi kitoblarning paydo bo‘lishini o‘zbek bolalar adabiyotidagi 
haqiqiy tug‘ilish, deb hisoblaydi olim (ta’kid bizniki – O.S.,R.B., B.J.).22  
Bunday e’tirofni yana bir manba tasdiqlaydi: “10-yillarning boshida (1910- yillar – 
O.S., R.B., B.J.), – deb yozadi B. Qosimov, – bemalol aytish mumkinki, yangi 
adabiyot shakllanib ulgurgan edi. Bu borada 1901-yilda chop etila boshlagan 
Munavvarqorining “Adibi avval”, “Adibi soniy”, Saidrasul Aziziyning “Ustozi 
avval” (1902), Aliasqar Kalininning “Birinchi muallim”, “Ikkinchi muallim”, 
Rustambek Yusufbekovning “Ta’limi avval”, “Ta’limi soniy” kabi darslik va 
darslik-majmualari, xususan, ulardagi ixcham didaktik she’r va hikoyalar yangi 
adabiyotning shakllanishida ilk tajriba vazifasini o‘tadi.” 23  
Darhaqiqat, milliy uyg‘onish harakatining o‘zbek bolalar adabiyotini yuzaga 
keltirishdagi roli ham aslida shunday darsliklar va badiiy ijod namunalarining 
alohida o‘rni bilan belgilanadi. Zero, o‘zbek bolalar adabiyoti tarixini yoritishda 
o‘tgan asr boshlarida yetishib chiqqan ko‘pgina ma’rifatparvar adiblar faoliyati 
va ularning darsliklari muhim ahamiyat kasb etadi.  
R.Barakayev o‘zbek adabiyotidagi bolalar uchun maxsus yaratilgan ilk alifbo Saidrasul Aziziyning “Ustodi avval” (1902) kitobi ekanini ta’kidlaydi. Shundan keyin esa Oktabrgacha (1917-yil, oktabr – O.S., B.J.,) islohotchi pedagog va adiblarning ellikka yaqin nomdagi alifbo va o‘qish kitoblari nashr qilinganini qayd etadi. Bunda Munavvarqori Abdurashidxonovning “Adibi avval”(1907), “Adib us- soniy” (1909), Serikboy Oqayevning “Xrestomatiya, ya’ni terma kitob” (1911), Qori Usmon ibn Abduxoliq Shoshiyning “Ta’limi avval”(1910), Mulla G‘ulomiddin Akbariy(Kabirzoda)ning “Ta’limi soniy”(1912), Abduvahob ibn Abdullo Ho‘qandiyning “Tahsili alifbo” (1912), Muhammadjon Rasuliyning “Bolalar bog‘chasi” (1915), Muhammadamin Faxriddinovning “Rahbari soniy” (1916) singari alifbo va o‘qish kitoblari, nihoyat, Abdulla Avloniy va Hamza Hakimzoda Niyoziy darsliklarini birma-bir sanab o`tadi. Ularning umumiy xususiyatlari haqida esa: “Yuqorida nomlari zikr etilgan alifbo va o‘qish kitoblari deyarli to‘lig‘icha badiiy matnlardan tashkil topgani sababli ularni istisnosiz, badiiy adabiyot namunalari sifatida ham tadqiq etish joiz”,– degan mulohazani ilgari suradi. Hamchunin, bu tipdagi kitoblarning paydo bo‘lishini o‘zbek bolalar adabiyotidagi haqiqiy tug‘ilish, deb hisoblaydi olim (ta’kid bizniki – O.S.,R.B., B.J.).22 Bunday e’tirofni yana bir manba tasdiqlaydi: “10-yillarning boshida (1910- yillar – O.S., R.B., B.J.), – deb yozadi B. Qosimov, – bemalol aytish mumkinki, yangi adabiyot shakllanib ulgurgan edi. Bu borada 1901-yilda chop etila boshlagan Munavvarqorining “Adibi avval”, “Adibi soniy”, Saidrasul Aziziyning “Ustozi avval” (1902), Aliasqar Kalininning “Birinchi muallim”, “Ikkinchi muallim”, Rustambek Yusufbekovning “Ta’limi avval”, “Ta’limi soniy” kabi darslik va darslik-majmualari, xususan, ulardagi ixcham didaktik she’r va hikoyalar yangi adabiyotning shakllanishida ilk tajriba vazifasini o‘tadi.” 23 Darhaqiqat, milliy uyg‘onish harakatining o‘zbek bolalar adabiyotini yuzaga keltirishdagi roli ham aslida shunday darsliklar va badiiy ijod namunalarining alohida o‘rni bilan belgilanadi. Zero, o‘zbek bolalar adabiyoti tarixini yoritishda o‘tgan asr boshlarida yetishib chiqqan ko‘pgina ma’rifatparvar adiblar faoliyati va ularning darsliklari muhim ahamiyat kasb etadi.  
 
Munavvarqori Abdurashidxonov (1878-1931). 
Abdulla Avloniy –  
islohotchi pedagog va bolalar shoiri  
(1878-1934)  
Har g‘amning poyoni bordir, har alamning oxiri,  
Har zimistonning bahori, har xazonning oxiri. 
Mеn A.Avloniyning: “Tarbiya biz uchun yo hayot, yo mamot, yo najot, yo halokat, 
yo saodat, yo falokat masalasidir”, - dеgan fikrini mushohada qilaman. Buyuk 
ma'rifatparvarning u so’zlari asrimiz boshida millatimiz uchun qanchalar muhim 
va dolzarb bo’lgan bo’lsa, hozirgi kunda biz uchun bunchalik, balki undan ham 
ko’ra muhim va dolzarbdir. ” ( I.Karimov)  
И.А.КАРИМОВ 
XIX asr oxiri XX asr boshidagi o‘zbek milliy madaniyatining atoqli 
ma’rifatparvarlaridan biri Abdulla Avloniydir. Adib hayoti va ijodi sho‘ro davrida 
izchil o‘rganilmadi. Istiqlol yillaridagina uning serqirra ijodi va faoliyatiga xolis 
baho berildi. Natijada, Abdulla Avloniy ma’rifatparvar shoir va adib, islohotchi 
pedagog, dramaturg, o‘zbek matbuoti inkishofi, jadidchilik harakati namoyandasi, 
davlat va jamoat arbobi sifatida qayta tanildi. Bunda, soha tadqiqotchilari, xususan, 
B.Qosimov, N.Karimov, R.Barakayev kabi olimlarning hissasi kattadir.  
Addulla Avloniy arab va fors tillarini yoshlikdagi mustaqil mutolaa vaqtida 
egallagan. U matbuot ishlarida faol ishtirok etish bilan birga “Adabiyot yoxud milliy 
she’rlar” nomli to‘rt qismdan iborat to‘plamning birinchi kitobini “Birinchi 
muallim” va “Ikkinchi muallim” deb nomlaydi. A.Avloniyning darsliklari 
mundarijasi, ularning mazmuni, ta’lim-tarbiyaviy jihatlari ko‘plab tadqiqotlarda 
tilga olingan. Uning bolalar adabiyotiga qo‘shgan benazir xizmati esa o‘sha 
darsliklardagi she’rlari, hikoyalari, matn va masallarining bolalarbopligidadir. 
Jumladan, shoirning “Ikkinchi muallim”dagi “Maktabga da’vat” she’rida muallif 
bevosita yosh kitobxonga murojaat qiladi: 116  
 
Munavvarqori Abdurashidxonov (1878-1931). Abdulla Avloniy – islohotchi pedagog va bolalar shoiri (1878-1934) Har g‘amning poyoni bordir, har alamning oxiri, Har zimistonning bahori, har xazonning oxiri. Mеn A.Avloniyning: “Tarbiya biz uchun yo hayot, yo mamot, yo najot, yo halokat, yo saodat, yo falokat masalasidir”, - dеgan fikrini mushohada qilaman. Buyuk ma'rifatparvarning u so’zlari asrimiz boshida millatimiz uchun qanchalar muhim va dolzarb bo’lgan bo’lsa, hozirgi kunda biz uchun bunchalik, balki undan ham ko’ra muhim va dolzarbdir. ” ( I.Karimov) И.А.КАРИМОВ XIX asr oxiri XX asr boshidagi o‘zbek milliy madaniyatining atoqli ma’rifatparvarlaridan biri Abdulla Avloniydir. Adib hayoti va ijodi sho‘ro davrida izchil o‘rganilmadi. Istiqlol yillaridagina uning serqirra ijodi va faoliyatiga xolis baho berildi. Natijada, Abdulla Avloniy ma’rifatparvar shoir va adib, islohotchi pedagog, dramaturg, o‘zbek matbuoti inkishofi, jadidchilik harakati namoyandasi, davlat va jamoat arbobi sifatida qayta tanildi. Bunda, soha tadqiqotchilari, xususan, B.Qosimov, N.Karimov, R.Barakayev kabi olimlarning hissasi kattadir. Addulla Avloniy arab va fors tillarini yoshlikdagi mustaqil mutolaa vaqtida egallagan. U matbuot ishlarida faol ishtirok etish bilan birga “Adabiyot yoxud milliy she’rlar” nomli to‘rt qismdan iborat to‘plamning birinchi kitobini “Birinchi muallim” va “Ikkinchi muallim” deb nomlaydi. A.Avloniyning darsliklari mundarijasi, ularning mazmuni, ta’lim-tarbiyaviy jihatlari ko‘plab tadqiqotlarda tilga olingan. Uning bolalar adabiyotiga qo‘shgan benazir xizmati esa o‘sha darsliklardagi she’rlari, hikoyalari, matn va masallarining bolalarbopligidadir. Jumladan, shoirning “Ikkinchi muallim”dagi “Maktabga da’vat” she’rida muallif bevosita yosh kitobxonga murojaat qiladi: 116  
 
Boqdi gunash panjaradan bizlara,  
Yotma deyur barcha o‘g‘il qizlara.  
Nolayi faryod qilib barcha qush:  
Maktabingiz vaqti, deyur sizlara.  
Boshladi har kim o‘z ishin ishlara,  
Siz-da turing, maktabingiz izlara.  
Siz-da kitoblarni oling shavq ila,  
Tez yuguring, ilm yo‘lin gezlara.  
She’rda tong otishi, uyqudan uyg‘onish vaqti yetganligi o‘z ma’nosidan tashqari, 
ramziy ma’no ham tashiydi. Avvalo, erta tong quyoshi shiringina uxlab yotgan 
kichkintoy o‘g‘il-qizlarni nurlari bilan erkalab uyg‘otarkan, ularni tong qushlaru – 
chug‘urchuqlar, bolari-yu buzoqlardan andaza olishga, ularning kundalik 
“mashg‘ulot”lari bor bo‘lgani kabi o‘quvchilar ham kitob-daftarini qo‘lga olib, ilm 
yo‘lini izlashga borishlari lozimligi uqdiriladi. Shuningdek, she’r mazmunidan 
gunash-quyosh hurlik va ozodlik ramzi, uyqu esa jaholat, g‘aflat timsoli bo‘lib, 
bolalar uyg‘onishga, o‘zligini anglashga da’vat etilayotir, degan ma’no ham 
anglashiladi. Shu sababli shoirning “Ikkinchi muallim” darsligidan joy olgan 
“Maktab” she’rida yosh avlod – maktab o‘quvchilariga shunday murojaat qilinadi:  
Maktab berur Qur’on siza,  
Maktab berur iymon siza,  
Maktab berur huron siza,  
G‘ayrat qilub o‘qing, o‘g‘lon!  
Maktabdadur ilmu kamol,  
Maktabdadur husni jamol,  
Maktabdadur milliy xayol,  
G‘ayrat qilub o‘qing, o‘g‘lon!  
Shundan ham ko‘rinaduki, Avloniy she’rda o‘z qarashlarini ham singdira olgan. 
She’r barmoq vaznida yozilgan bo‘lib, to‘qqiz banddan iborat. Avloniy an’anaviy 
muqaddimadan so‘ng, yangi usuldagi maktab ta’rifini keltiradi. She’rning har bir 
misrasida maktabga rang-barang tavsif beradi. “Maktab” so‘zi she’r davomida 
Boqdi gunash panjaradan bizlara, Yotma deyur barcha o‘g‘il qizlara. Nolayi faryod qilib barcha qush: Maktabingiz vaqti, deyur sizlara. Boshladi har kim o‘z ishin ishlara, Siz-da turing, maktabingiz izlara. Siz-da kitoblarni oling shavq ila, Tez yuguring, ilm yo‘lin gezlara. She’rda tong otishi, uyqudan uyg‘onish vaqti yetganligi o‘z ma’nosidan tashqari, ramziy ma’no ham tashiydi. Avvalo, erta tong quyoshi shiringina uxlab yotgan kichkintoy o‘g‘il-qizlarni nurlari bilan erkalab uyg‘otarkan, ularni tong qushlaru – chug‘urchuqlar, bolari-yu buzoqlardan andaza olishga, ularning kundalik “mashg‘ulot”lari bor bo‘lgani kabi o‘quvchilar ham kitob-daftarini qo‘lga olib, ilm yo‘lini izlashga borishlari lozimligi uqdiriladi. Shuningdek, she’r mazmunidan gunash-quyosh hurlik va ozodlik ramzi, uyqu esa jaholat, g‘aflat timsoli bo‘lib, bolalar uyg‘onishga, o‘zligini anglashga da’vat etilayotir, degan ma’no ham anglashiladi. Shu sababli shoirning “Ikkinchi muallim” darsligidan joy olgan “Maktab” she’rida yosh avlod – maktab o‘quvchilariga shunday murojaat qilinadi: Maktab berur Qur’on siza, Maktab berur iymon siza, Maktab berur huron siza, G‘ayrat qilub o‘qing, o‘g‘lon! Maktabdadur ilmu kamol, Maktabdadur husni jamol, Maktabdadur milliy xayol, G‘ayrat qilub o‘qing, o‘g‘lon! Shundan ham ko‘rinaduki, Avloniy she’rda o‘z qarashlarini ham singdira olgan. She’r barmoq vaznida yozilgan bo‘lib, to‘qqiz banddan iborat. Avloniy an’anaviy muqaddimadan so‘ng, yangi usuldagi maktab ta’rifini keltiradi. She’rning har bir misrasida maktabga rang-barang tavsif beradi. “Maktab” so‘zi she’r davomida  
 
yigirma yetti marta jaranglab, har band oxirida o‘g‘lonlarning unda g‘ayrat bilan 
o‘qishi uqtiriladi. She’rning birinchi bandi a-a-a-a shaklida qofiyalangan bo‘lsa, 
qolgan bandlarining dastlabki uch misrasi o‘zaro qofiyalanadi, to‘rtinchi misra esa 
birinchi bandga mos ravishda takrorlanib, ritmik, kompozitsion butunlikni 
ta’minlaydi:  
Maktab uyi – dorulamon,  
Maktab hayoti jovidon,  
Maktab safoyi qalbi jon,  
G‘ayrat qilib o‘qing, o‘g‘lon!  
She’rda maktabning eng osoyishta, tinch va xotirjam, yoshlar hayotining mazmuni, 
huzurbaxsh uy ekanligi, shuningdek, musaffolik, samimiylik, beg‘uborlikka 
yo‘g‘rilgan bolalik ramzi ham teran ifodalangan. Aniqrog‘i bu ta’riflarning barchasi 
yaxlit holda bolalik timsolini oydinlashtiradi. Zotan, maktab 117  
 
va bola (o‘g‘lon) obrazi she’r davomida egizak tushuncha sifatida yangraydi, go‘yo. 
Shu tariqa, maktabning barcha mo‘jizalari, chunonchi, doruladab (odob-axloq uyi), 
Ollohning ehsoni, ajib gulzor singari o‘ziga maftun qilishi, dur-u gavhar manbai, 
jannat eshigini ochuvchi, jaholatdan yiroqligi (qo‘yingchi, yigirma yetti sifati) 
kabilar bola tafakkurida yangi olam yarata oladi. Shoir bu she’rida ma’naviy 
san’atlardan tansiq us-sifotdan keng foydalangani oydinlashadi. 
Hamza Hakimzoda –  
ma’rifatparvar bolalar shoiri (1889-1929)  
Ilmning ahamiyatini, inson hayotida ma’rifat tutgan yuksak maqomni tasvirlashga 
yo‘naltirilgan adabiyot ma’rifatchilik adabiyoti hisoblanadi. O‘zbek adabiyotida 
juda qadim zamonlardan buyon ma’rifatni tarannum etishga alohida e’tibor berilgan. 
Bu yo‘nalishdagi adabiyot XIX asrning ikkinchi yarmi, XX asr boshlarida qayta 
rivojlandi. Muqimiy, Furqat, Zavqiy, Avaz O‘tar, Avloniy, Fitrat, Qodiriy, Cho‘lpon 
singari yozuvchilarimiz shu adabiyotning vakillari sifatida shuhrat topdilar. Hamza 
Hakimzoda Niyoziy ana shunday adiblardan biridir. U 1889-yili Qo‘qonda tug‘ildi. 
7 yoshidan maktabda xat-savod o‘rgana boshlaydi. Maktabni bitirgach, madrasaga 
yigirma yetti marta jaranglab, har band oxirida o‘g‘lonlarning unda g‘ayrat bilan o‘qishi uqtiriladi. She’rning birinchi bandi a-a-a-a shaklida qofiyalangan bo‘lsa, qolgan bandlarining dastlabki uch misrasi o‘zaro qofiyalanadi, to‘rtinchi misra esa birinchi bandga mos ravishda takrorlanib, ritmik, kompozitsion butunlikni ta’minlaydi: Maktab uyi – dorulamon, Maktab hayoti jovidon, Maktab safoyi qalbi jon, G‘ayrat qilib o‘qing, o‘g‘lon! She’rda maktabning eng osoyishta, tinch va xotirjam, yoshlar hayotining mazmuni, huzurbaxsh uy ekanligi, shuningdek, musaffolik, samimiylik, beg‘uborlikka yo‘g‘rilgan bolalik ramzi ham teran ifodalangan. Aniqrog‘i bu ta’riflarning barchasi yaxlit holda bolalik timsolini oydinlashtiradi. Zotan, maktab 117 va bola (o‘g‘lon) obrazi she’r davomida egizak tushuncha sifatida yangraydi, go‘yo. Shu tariqa, maktabning barcha mo‘jizalari, chunonchi, doruladab (odob-axloq uyi), Ollohning ehsoni, ajib gulzor singari o‘ziga maftun qilishi, dur-u gavhar manbai, jannat eshigini ochuvchi, jaholatdan yiroqligi (qo‘yingchi, yigirma yetti sifati) kabilar bola tafakkurida yangi olam yarata oladi. Shoir bu she’rida ma’naviy san’atlardan tansiq us-sifotdan keng foydalangani oydinlashadi. Hamza Hakimzoda – ma’rifatparvar bolalar shoiri (1889-1929) Ilmning ahamiyatini, inson hayotida ma’rifat tutgan yuksak maqomni tasvirlashga yo‘naltirilgan adabiyot ma’rifatchilik adabiyoti hisoblanadi. O‘zbek adabiyotida juda qadim zamonlardan buyon ma’rifatni tarannum etishga alohida e’tibor berilgan. Bu yo‘nalishdagi adabiyot XIX asrning ikkinchi yarmi, XX asr boshlarida qayta rivojlandi. Muqimiy, Furqat, Zavqiy, Avaz O‘tar, Avloniy, Fitrat, Qodiriy, Cho‘lpon singari yozuvchilarimiz shu adabiyotning vakillari sifatida shuhrat topdilar. Hamza Hakimzoda Niyoziy ana shunday adiblardan biridir. U 1889-yili Qo‘qonda tug‘ildi. 7 yoshidan maktabda xat-savod o‘rgana boshlaydi. Maktabni bitirgach, madrasaga  
 
va I.V.Orlovning kechki rus-tuzem maktabiga o‘qishga kirdi. Hamza madrasada 
o‘qigan chog‘laridayoq Firdavsiy, Hayyom, Sa’diy, Nizomiy, Hoqoniy, Jomiy, 
Fuzuliy, Bedil va boshqalarning ulkan she’riyati bilan tanishdi, shuningdek, Sharq 
olimlarining asarlarini o‘qidi. 1908-yilda Hamza ota-onasining noroziligiga 
qaramay, madrasani tashlab ketdi. Uning o‘zi yozganidek, ota-onasining o‘jarligi, 
ma’murlarning zulmi, kambag‘allik tufayli dunyoviy bilimlarni egallash 
to‘g‘risidagi orzusini amalga oshira olmadi.  
Hamza Hakimzoda Niyoziy bor-yo‘g‘i 40 yil umr ko‘rgan bo‘lsa-da, butun hayotini 
xalqqa xizmat qilish uchun bag‘ishlagan olovqalb shoir va dramaturgdir. Shu bilan 
birga u tarbiyachi, murabbiy, jamoat arbobi sifatida nom qoldira oldi. Hamza o‘z 
xalqiga ilm-ma’rifat tarqatish uchun, xalqining ozod hayot kechirayotganini ko‘rish 
uchun shaxsiy manfaatlaridan butkul voz kecha olgan yozuvchidir.  
Hamza o‘zining pedagogik faoliyatini 1910-yilda Toshkentda Qashqar mahallasida 
maktab ochib, bolalarni o‘qitishdan boshlaydi. Shu yilning oxirlarida u Qo‘qondagi 
mahalliy rus-tuzem maktabida muallim bo‘lib ishlaydi va 1911-yilda yangi maktab 
ochib, ta’lim-tarbiya ishlariga ba’zi o’zgartirishlar kiritadi. O‘quvchilarning 
o‘rganayotgan materialni quruq yod olishi foydasiz ekanligini aytib, sinfdan tashqari 
mashg‘ulotlarga ko‘proq e’tibor beradi, ona tili darslarini ko‘paytiradi, yangi 
darsliklar yozadi. Biroq bolalarning o‘quv qo‘llanmalari, oziq-ovqat va kiyim-
kechak bilan to‘liq ta’minlanmagani bu xildagi maktablarning ishlashida katta 
qiyinchiliklar tug‘dirardi. Ammo Hamza “Jamiyati xayriya” tashkil qilib maktabini 
saqlab qolish uchun kurashadi. Uning ishlari haqidagi shov-shuv Qo‘qon shahridan 
tashqariga ham tarqala boshlaydi. Mahalliy ma’murlar bunday “xavfli ta’lim-tarbiya 
manbai”ga toqat qilolmaydilar va 1913-yilda maktabni yoptirishga muvaffaq 
bo‘ladilar. Hamza o‘z ona yurtini tashlab, chet elga ketishga majbur bo‘ladi. 1913-
1914-yillarda Hamza Afg‘oniston, Hindiston, Suriya, Turkiya mamlakatlarida, 
Makkada sayohatda bo‘lib, bu mamlakatlardagi o‘zgarish va yangiliklar bilan 
tanishadi. 
bolalar shoiri va nosiri (1903-1966).  
va I.V.Orlovning kechki rus-tuzem maktabiga o‘qishga kirdi. Hamza madrasada o‘qigan chog‘laridayoq Firdavsiy, Hayyom, Sa’diy, Nizomiy, Hoqoniy, Jomiy, Fuzuliy, Bedil va boshqalarning ulkan she’riyati bilan tanishdi, shuningdek, Sharq olimlarining asarlarini o‘qidi. 1908-yilda Hamza ota-onasining noroziligiga qaramay, madrasani tashlab ketdi. Uning o‘zi yozganidek, ota-onasining o‘jarligi, ma’murlarning zulmi, kambag‘allik tufayli dunyoviy bilimlarni egallash to‘g‘risidagi orzusini amalga oshira olmadi. Hamza Hakimzoda Niyoziy bor-yo‘g‘i 40 yil umr ko‘rgan bo‘lsa-da, butun hayotini xalqqa xizmat qilish uchun bag‘ishlagan olovqalb shoir va dramaturgdir. Shu bilan birga u tarbiyachi, murabbiy, jamoat arbobi sifatida nom qoldira oldi. Hamza o‘z xalqiga ilm-ma’rifat tarqatish uchun, xalqining ozod hayot kechirayotganini ko‘rish uchun shaxsiy manfaatlaridan butkul voz kecha olgan yozuvchidir. Hamza o‘zining pedagogik faoliyatini 1910-yilda Toshkentda Qashqar mahallasida maktab ochib, bolalarni o‘qitishdan boshlaydi. Shu yilning oxirlarida u Qo‘qondagi mahalliy rus-tuzem maktabida muallim bo‘lib ishlaydi va 1911-yilda yangi maktab ochib, ta’lim-tarbiya ishlariga ba’zi o’zgartirishlar kiritadi. O‘quvchilarning o‘rganayotgan materialni quruq yod olishi foydasiz ekanligini aytib, sinfdan tashqari mashg‘ulotlarga ko‘proq e’tibor beradi, ona tili darslarini ko‘paytiradi, yangi darsliklar yozadi. Biroq bolalarning o‘quv qo‘llanmalari, oziq-ovqat va kiyim- kechak bilan to‘liq ta’minlanmagani bu xildagi maktablarning ishlashida katta qiyinchiliklar tug‘dirardi. Ammo Hamza “Jamiyati xayriya” tashkil qilib maktabini saqlab qolish uchun kurashadi. Uning ishlari haqidagi shov-shuv Qo‘qon shahridan tashqariga ham tarqala boshlaydi. Mahalliy ma’murlar bunday “xavfli ta’lim-tarbiya manbai”ga toqat qilolmaydilar va 1913-yilda maktabni yoptirishga muvaffaq bo‘ladilar. Hamza o‘z ona yurtini tashlab, chet elga ketishga majbur bo‘ladi. 1913- 1914-yillarda Hamza Afg‘oniston, Hindiston, Suriya, Turkiya mamlakatlarida, Makkada sayohatda bo‘lib, bu mamlakatlardagi o‘zgarish va yangiliklar bilan tanishadi. bolalar shoiri va nosiri (1903-1966).  
 
Akademik shoir G‘afur G‘ulom kattalarning ardoqli adibi bolishi bilan birga, 
bolalarning ham sevimli ijodkoridir. G‘afur G‘ulomning bolalar adabiyotiga aloqasi 
haqida so‘z yuritilar ekan, dastavval, uning bolalar uchun maxsus yaratgan asarlarini 
tilga olish joiz. Zero, “Mukofot” (1940), “She’rlar” (1946), “Tongotar qo`shig‘i” 
(1949), “Bari seniki” (1953), “Bir g‘uncha ochilguncha” (1955), “Siz mening 
yoshligimsiz” (1958) singari she’riy to‘plamlarda shoir yosh avlodni, jumladan, o‘z 
farzandlarini ham eng yaxshi umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalashga ahd 
qilgan talabchan va mehribon murabbiy, farzandlari kamolidan faxrlanayotgan va 
Vatan kelajagini ishonchli qo‘llarga topshirayotganidan qalbi quvonchlarga to‘liq 
mehribon ota sifatida namoyon bo‘ladi.  
U XX asrning 20-yillaridan 60-yillarigacha bolalar uchun she’rlar, hikoya va 
o‘kinchlari, quvonchlari ifoda etilgan edi. Ayni damda nasriy asarlaridan “Netay” 
1930-yilda, “Tirilgan murda” 1934-yilda, “Yodgor” 1936-yilda, “Shum bola” 1963-
yilda chop qilindi. G‘afur G‘ulomning she’riy to‘plamlarini nashr ettirish shoir 
vafotidan so‘ng to‘xtab qolmadi. 1969-yilda “Bayram maktubi”, 1970-yilda 
“O‘ylashni o‘rganamiz”, 1983-yilda “Farzandlarimga” she’riy to‘plamlari bosildi. 
Zero, G‘afur G‘ulomning bolalarga atalgan asarlarisiz o‘zbek bolalar adabiyotini 
tasavvur qilib bo‘lmaydi. G‘afur G‘ulom mutafakkir va faylasuf shoir sifatida 
bolalar yurt kelajagi ekanini, ularning kamoli xalq kamoli ekanini his qiladi, shu 
tuyg‘ularni she’rlarida goh bola bo‘lib, ularning dunyosini yoritsa, goh kattalarning 
bolalarga munosabatlarini aks ettirdi.  
G‘afur G‘ulom bolalarga kattalarning munosabatini “Charog‘larim-qarog‘larim”, 
“Aziz avlodlarimizga”, “Mening bir satrim”, “O‘qing qizlar”, “Chiroy”, “Siz 
mening yoshligimsiz”, “Sen salomat bo‘lsang bas” kabi she’rlarida ifodalar ekan, 
o‘zining bolaparvar shoir ekanini namoyish qila olgan. U xalq shoiri sifatida 
yurtimizning har bir bolasini o‘ylagan, ularning har birining kelajagi uchun 
qayg‘urgan desak mubolag‘a bo‘lmaydi. G‘afur G‘ulom: “Men,– deya yozgan bir 
xatida, – avvalo, bolalar deganimda o‘z bolalarimni o‘ylaganim yo‘q. Butun 
respublikamizni o‘z oilam deb, respublika bolalarini o‘z bolalarim deb bilaman. 
Demak, ular uchun yozganim yozgan”.  
Akademik shoir G‘afur G‘ulom kattalarning ardoqli adibi bolishi bilan birga, bolalarning ham sevimli ijodkoridir. G‘afur G‘ulomning bolalar adabiyotiga aloqasi haqida so‘z yuritilar ekan, dastavval, uning bolalar uchun maxsus yaratgan asarlarini tilga olish joiz. Zero, “Mukofot” (1940), “She’rlar” (1946), “Tongotar qo`shig‘i” (1949), “Bari seniki” (1953), “Bir g‘uncha ochilguncha” (1955), “Siz mening yoshligimsiz” (1958) singari she’riy to‘plamlarda shoir yosh avlodni, jumladan, o‘z farzandlarini ham eng yaxshi umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalashga ahd qilgan talabchan va mehribon murabbiy, farzandlari kamolidan faxrlanayotgan va Vatan kelajagini ishonchli qo‘llarga topshirayotganidan qalbi quvonchlarga to‘liq mehribon ota sifatida namoyon bo‘ladi. U XX asrning 20-yillaridan 60-yillarigacha bolalar uchun she’rlar, hikoya va o‘kinchlari, quvonchlari ifoda etilgan edi. Ayni damda nasriy asarlaridan “Netay” 1930-yilda, “Tirilgan murda” 1934-yilda, “Yodgor” 1936-yilda, “Shum bola” 1963- yilda chop qilindi. G‘afur G‘ulomning she’riy to‘plamlarini nashr ettirish shoir vafotidan so‘ng to‘xtab qolmadi. 1969-yilda “Bayram maktubi”, 1970-yilda “O‘ylashni o‘rganamiz”, 1983-yilda “Farzandlarimga” she’riy to‘plamlari bosildi. Zero, G‘afur G‘ulomning bolalarga atalgan asarlarisiz o‘zbek bolalar adabiyotini tasavvur qilib bo‘lmaydi. G‘afur G‘ulom mutafakkir va faylasuf shoir sifatida bolalar yurt kelajagi ekanini, ularning kamoli xalq kamoli ekanini his qiladi, shu tuyg‘ularni she’rlarida goh bola bo‘lib, ularning dunyosini yoritsa, goh kattalarning bolalarga munosabatlarini aks ettirdi. G‘afur G‘ulom bolalarga kattalarning munosabatini “Charog‘larim-qarog‘larim”, “Aziz avlodlarimizga”, “Mening bir satrim”, “O‘qing qizlar”, “Chiroy”, “Siz mening yoshligimsiz”, “Sen salomat bo‘lsang bas” kabi she’rlarida ifodalar ekan, o‘zining bolaparvar shoir ekanini namoyish qila olgan. U xalq shoiri sifatida yurtimizning har bir bolasini o‘ylagan, ularning har birining kelajagi uchun qayg‘urgan desak mubolag‘a bo‘lmaydi. G‘afur G‘ulom: “Men,– deya yozgan bir xatida, – avvalo, bolalar deganimda o‘z bolalarimni o‘ylaganim yo‘q. Butun respublikamizni o‘z oilam deb, respublika bolalarini o‘z bolalarim deb bilaman. Demak, ular uchun yozganim yozgan”.  
 
Ma’lumki, har bir asar o‘z davrining mahsuli 
Quddus Muhammadiy 1907-yilda Toshkent shahrida mehnatkash dehqon oilasida 
dunyoga keladi. Bo`lajak shoirning otasi Muhammad Alibek Abdurahmonbekov 
ancha savodli kishi edi. Shu sababli u dastlabki ma’lumotni otasidan oldi.  
1925-yilda otasi vafot etgach, Quddus Muhammadiy avval amakisinikida, so`ngra 
esa maktab-internatda tarbiya oladi. Internatda Quddus Muhammadiyning birinchi 
she’ri "Chuvalachi" maydonga keladi va bu yerda chiqadigan "Quyosh" nomli 
devoriy gazetada e’lon qilinadi. Shu ilk mashqlaridayoq bo`lajak shoirning nafosat 
olamini kuzatish va badiiy idrok etish talanti hamda umumlashtirish mahorati yaqqol 
ko`rinadi. U yetti yillik maktabni tamomlab, Toshkent qishloq xo`jalik texnikumiga 
o`qishga kiradi. Bu yerda u bolalar uchun she’rlar yoza 172  
 
Ma’lumki, har bir asar o‘z davrining mahsuli Quddus Muhammadiy 1907-yilda Toshkent shahrida mehnatkash dehqon oilasida dunyoga keladi. Bo`lajak shoirning otasi Muhammad Alibek Abdurahmonbekov ancha savodli kishi edi. Shu sababli u dastlabki ma’lumotni otasidan oldi. 1925-yilda otasi vafot etgach, Quddus Muhammadiy avval amakisinikida, so`ngra esa maktab-internatda tarbiya oladi. Internatda Quddus Muhammadiyning birinchi she’ri "Chuvalachi" maydonga keladi va bu yerda chiqadigan "Quyosh" nomli devoriy gazetada e’lon qilinadi. Shu ilk mashqlaridayoq bo`lajak shoirning nafosat olamini kuzatish va badiiy idrok etish talanti hamda umumlashtirish mahorati yaqqol ko`rinadi. U yetti yillik maktabni tamomlab, Toshkent qishloq xo`jalik texnikumiga o`qishga kiradi. Bu yerda u bolalar uchun she’rlar yoza 172  
 
boshlaydi. Uning "Tong o`yini", "Paranji", "Ahmad va asalari", "Seleksiya 
stansiyasi" nomli she’rlari vaqtli matbuotda bosilib chiqadi. 1931-yildan Quddus 
Muhammadiy maktabda botanika o`qituvchisi bo`lib ishlaydi, shu bilan birga, O`rta 
Osiyo davlat universitetining biologiya fakultetida o`qiy boshladi.  
Quddus Muhammadiy ilk she’rlaridan biri orqali ulkan adib Oybek bilan tanishadi. 
Oybek bu iste’dodli bolalar shoirini hamisha qo`llab-quvvatlab, ijodiga g`amxo`rlik 
qilib kelgan. Bir kuni Yozuvchilar uyushmasida mushoira bo`ladi. Mushoiraga 
raislik qilayotgan Hamid Olimjon she’r o`qish navbatini Quddus Muhammadiyga 
beradi. U zavq bilan "Sa’va sayrarkan" she’rini o`qiydi. Bo`lajak shoirning ijodiy 
qobiliyatini payqagan Hamid Olimjon she’r tugashi bilan uni yoniga chaqirtiradi. 
Qachondan beri she’r yozishini, qayerda ishlashini surishtirib, she’r ma’qul 
tushganini aytadi. So`ng bolalar uchun she’rlarning kamligi haqida to`xtalib, mana 
shunday ajoyib she’rlarni ko`proq yozishni ta’kidlaydi.  
Shoirning birinchi she’rlar to`plami 1946-yilda "O`quvchiga esdalik" nomi bilan 
bosilib chiqadi. Shundan keyin "She’r va ertaklar", "Sinov" (1947), "Orzu", "Bahor 
keldi" (1948), "Qirq o`g`il, qirq qiz" (1951), "Yangi uy" (1953), "Mehribon do`stlar" 
(1955), "Tanlangan asarlar" (1957), "Qanday bo`lmog`im kerak?" (1960), "Juda 
qiziq, juda chiroyli" (1961), "Ona-bola mehri" (1963), "Bola boshidan, o`g`lon 
yoshidan" (1964), "Dono boboning nevara-chevaralari" (1966), "Qanotli do`stlar" 
(1967), "Ochildasturxon" (1971), "Tabiat alifbesi" (1971), "Bog`larda bolalar" 
(1976), "Qanotli do`stlar" (1978), "Cho`pon bobo qo`shig`i" (1979), "Kitob-oftob 
qo`shig`i" (1985), "Men sizga bir hikmat aytayin" (1987) singari 60 dan ortiq she’r 
va ertaklar to`plamlari Quddus Muhammadiyni haqli ravishda bolalar 
she’riyatimizning sarvari, sarkori sifatida tanitdi. Bolalar adabiyotida o`ziga xos 
hodisa bo`lmish besh kitobdan iborat "Tabiat alifbesi" (1971-1980) esa tom ma’noda 
shoir ijodining gultoji hisoblanadi.  
Quddus Muhammadiyning she’riy to`plamlari, ertak-dostonlaridan tashqari, maktab 
darsliklariga kiritilgan asarlarining o`ziyoq, uning ommabop va hammabop she’rlar 
yozganidan dalolat beradi. Muhimi, ana shu ehtiros hali-hanuz so`ngani yo`q. Shoir 
she’rlari mustaqillik bolalari tomonidan ham birdek, sevib o`qilmoqda. Shunga 
boshlaydi. Uning "Tong o`yini", "Paranji", "Ahmad va asalari", "Seleksiya stansiyasi" nomli she’rlari vaqtli matbuotda bosilib chiqadi. 1931-yildan Quddus Muhammadiy maktabda botanika o`qituvchisi bo`lib ishlaydi, shu bilan birga, O`rta Osiyo davlat universitetining biologiya fakultetida o`qiy boshladi. Quddus Muhammadiy ilk she’rlaridan biri orqali ulkan adib Oybek bilan tanishadi. Oybek bu iste’dodli bolalar shoirini hamisha qo`llab-quvvatlab, ijodiga g`amxo`rlik qilib kelgan. Bir kuni Yozuvchilar uyushmasida mushoira bo`ladi. Mushoiraga raislik qilayotgan Hamid Olimjon she’r o`qish navbatini Quddus Muhammadiyga beradi. U zavq bilan "Sa’va sayrarkan" she’rini o`qiydi. Bo`lajak shoirning ijodiy qobiliyatini payqagan Hamid Olimjon she’r tugashi bilan uni yoniga chaqirtiradi. Qachondan beri she’r yozishini, qayerda ishlashini surishtirib, she’r ma’qul tushganini aytadi. So`ng bolalar uchun she’rlarning kamligi haqida to`xtalib, mana shunday ajoyib she’rlarni ko`proq yozishni ta’kidlaydi. Shoirning birinchi she’rlar to`plami 1946-yilda "O`quvchiga esdalik" nomi bilan bosilib chiqadi. Shundan keyin "She’r va ertaklar", "Sinov" (1947), "Orzu", "Bahor keldi" (1948), "Qirq o`g`il, qirq qiz" (1951), "Yangi uy" (1953), "Mehribon do`stlar" (1955), "Tanlangan asarlar" (1957), "Qanday bo`lmog`im kerak?" (1960), "Juda qiziq, juda chiroyli" (1961), "Ona-bola mehri" (1963), "Bola boshidan, o`g`lon yoshidan" (1964), "Dono boboning nevara-chevaralari" (1966), "Qanotli do`stlar" (1967), "Ochildasturxon" (1971), "Tabiat alifbesi" (1971), "Bog`larda bolalar" (1976), "Qanotli do`stlar" (1978), "Cho`pon bobo qo`shig`i" (1979), "Kitob-oftob qo`shig`i" (1985), "Men sizga bir hikmat aytayin" (1987) singari 60 dan ortiq she’r va ertaklar to`plamlari Quddus Muhammadiyni haqli ravishda bolalar she’riyatimizning sarvari, sarkori sifatida tanitdi. Bolalar adabiyotida o`ziga xos hodisa bo`lmish besh kitobdan iborat "Tabiat alifbesi" (1971-1980) esa tom ma’noda shoir ijodining gultoji hisoblanadi. Quddus Muhammadiyning she’riy to`plamlari, ertak-dostonlaridan tashqari, maktab darsliklariga kiritilgan asarlarining o`ziyoq, uning ommabop va hammabop she’rlar yozganidan dalolat beradi. Muhimi, ana shu ehtiros hali-hanuz so`ngani yo`q. Shoir she’rlari mustaqillik bolalari tomonidan ham birdek, sevib o`qilmoqda. Shunga  
 
yarasha ijodkor badiiy olamining talqini o`zining yangi qirralari bilan to`lishib 
bormoqda.  
Q.Muhammadiy ijodiga xos bo`lgan muhim xususiyatlardan biri hozirjavoblikdir. 
Shoir asarlarida ona-Vatanga muhabbat, a’lo o`qish, xulq-odobda boshqalarga 
namuna bo`lishga da’vat etish, fan va texnikani o`rganish muammolari asosiy 
mavzulardan hisoblanadi.  
Quddus Muhammadiy doimo zarur mavzularda asarlar yaratib keldi. Har bir she’rni 
kundalik hayotimizdan olib yozdi. Yozganda ham qiziq yozdi, qizg`in yozdi, soz 
yozdi. Bolalarni o`qishga, hunar o`rganishga, odobli bo`lishga, mehnatga chaqirdi, 
qiziqtirdi, yordam berdi. Buni shoirning "O`quvchiga esdalik" she’rida ko`rish 
mumkin. Asarda maktab o`quvchisining ma’naviy qiyofasi va vazifalariga mufassal 
to`xtalib, o`qish, bilim o`rganish zarurligini ta’kidlaydi:  
Bo`lay desang bog`bon, Yo Vatanga posbon. 173  
 
yarasha ijodkor badiiy olamining talqini o`zining yangi qirralari bilan to`lishib bormoqda. Q.Muhammadiy ijodiga xos bo`lgan muhim xususiyatlardan biri hozirjavoblikdir. Shoir asarlarida ona-Vatanga muhabbat, a’lo o`qish, xulq-odobda boshqalarga namuna bo`lishga da’vat etish, fan va texnikani o`rganish muammolari asosiy mavzulardan hisoblanadi. Quddus Muhammadiy doimo zarur mavzularda asarlar yaratib keldi. Har bir she’rni kundalik hayotimizdan olib yozdi. Yozganda ham qiziq yozdi, qizg`in yozdi, soz yozdi. Bolalarni o`qishga, hunar o`rganishga, odobli bo`lishga, mehnatga chaqirdi, qiziqtirdi, yordam berdi. Buni shoirning "O`quvchiga esdalik" she’rida ko`rish mumkin. Asarda maktab o`quvchisining ma’naviy qiyofasi va vazifalariga mufassal to`xtalib, o`qish, bilim o`rganish zarurligini ta’kidlaydi: Bo`lay desang bog`bon, Yo Vatanga posbon. 173  
 
Yo osmonda uchuvchi,  
Yo dengizda suzuvchi,  
Nimani qilsang tilak,  
Bariga o`qish kerak.  
O`quvchi, sendan talab,  
Maktabga bor ertalab.  
O`qi berib mehringni,  
Qo`yib ko`ngil, zehningni,–  
satrlari minglab bolalarning kelajagini belgilashda, ularni ilm-ma’rifatga oshno 
qilishda yo`l boshlovchi bo`lib xizmat qilgan bo`lsa, ajab emas. Chunki nihoyatda 
samimiy bu she’rida shoir har bir yosh kitobxon bilan g`oyibona uchrashib, dildan 
suhbatlashadi, ularni hayotda o`z o`rnini topib, vataniga, xalqiga, oilasiga munosib 
farzand bo`lishga chorlaydi. Juda katta ma’rifiy-ta’limiy va tarbiyaviy ahamiyatga 
ega bo`lgan ushbu she’r badiiy-estetik qimmati nuqtayi nazaridan ham bolalar 
she’riyati xazinasidan o`rin egallaydi. 
Yo osmonda uchuvchi, Yo dengizda suzuvchi, Nimani qilsang tilak, Bariga o`qish kerak. O`quvchi, sendan talab, Maktabga bor ertalab. O`qi berib mehringni, Qo`yib ko`ngil, zehningni,– satrlari minglab bolalarning kelajagini belgilashda, ularni ilm-ma’rifatga oshno qilishda yo`l boshlovchi bo`lib xizmat qilgan bo`lsa, ajab emas. Chunki nihoyatda samimiy bu she’rida shoir har bir yosh kitobxon bilan g`oyibona uchrashib, dildan suhbatlashadi, ularni hayotda o`z o`rnini topib, vataniga, xalqiga, oilasiga munosib farzand bo`lishga chorlaydi. Juda katta ma’rifiy-ta’limiy va tarbiyaviy ahamiyatga ega bo`lgan ushbu she’r badiiy-estetik qimmati nuqtayi nazaridan ham bolalar she’riyati xazinasidan o`rin egallaydi.