Xodimlar mehnatini rag‘batlantirish

Yuklangan vaqt

2024-06-27

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

51,4 KB


 
 
 
 
Xodimlar mehnatini rag‘batlantirish 
 
Reja: 
1.Xodimlar mehnatini rag‘batlantirishning mohiyati va mazmuni.  
2. Moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish uslublarini qo‘shib olib borish.  
3.Xodimlar mehnatiga haq to‘lashni tashkil etish tizimi.  
4.Xodimlar mehnatini rag‘batlantirish tizimini takomillashtirish yo‘nalishlari. 
 
 
Xodimlar mehnatini rag‘batlantirishning mohiyati va mazmuni.  
Korxona maqsadiga erishishida ishlab chiqarishda yuqori samaradorlikni 
ta’minlash, personal o‘z xizmat vazifasini sidqidildan, tashabbuskorlik ko‘rsatib 
bajarishi o‘ta muhim hisoblanadi. Buning uchun barcha xodimlar o‘z ishlariga 
chinakamiga qiziqishlari kerak. Qiziqish (motiv) - bu insonni muayyan faoliyatga 
undovchi ichki va tashqi harakatlantiruvchi kuchlar deb e’tirof etiladi. Qiziqish 
insonga uning ehtiyojlarini qondirish uchun nima qilish va buni qanday qilish 
kerakligini belgilaydi.  
Qiziqtirish (motivatsiya) tushunchasi insonni tashkilotda boshqarishning, 
uning xulqiy me’yorlarini shakllantirishning asosiy yo‘nalishlaridan biri 
hisoblanadi. Yangi iqtisodiy munosabatlar, o‘tish davrining o‘ziga xos talablari 
tashkilotda ham personalga nisbatan yangi talablarni qo‘yadi. Bu nafaqat kadrni 
tanlash, o‘qitish, joylashtirish, balki yangi ongni, mentalitetni shu bilan birga 
motivatsiyaning yangi modellarini shakllantirishdir. 
Qiziqtirish (motivatsiya) tushunchasi boshqaruv nazariyasida bu o‘zini va 
boshqalarni korxona maqsadiga erishishga qaratilgan muayyan faoliyatga qiziqtirish 
jarayonidir. Psixologik nuqtai nazardan esa qiziqish xodim sub’ektiv faoliyati 
jarayoni, deb tushuniladi. 
Xodimlar mehnatini rag‘batlantirish Reja: 1.Xodimlar mehnatini rag‘batlantirishning mohiyati va mazmuni. 2. Moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish uslublarini qo‘shib olib borish. 3.Xodimlar mehnatiga haq to‘lashni tashkil etish tizimi. 4.Xodimlar mehnatini rag‘batlantirish tizimini takomillashtirish yo‘nalishlari. Xodimlar mehnatini rag‘batlantirishning mohiyati va mazmuni. Korxona maqsadiga erishishida ishlab chiqarishda yuqori samaradorlikni ta’minlash, personal o‘z xizmat vazifasini sidqidildan, tashabbuskorlik ko‘rsatib bajarishi o‘ta muhim hisoblanadi. Buning uchun barcha xodimlar o‘z ishlariga chinakamiga qiziqishlari kerak. Qiziqish (motiv) - bu insonni muayyan faoliyatga undovchi ichki va tashqi harakatlantiruvchi kuchlar deb e’tirof etiladi. Qiziqish insonga uning ehtiyojlarini qondirish uchun nima qilish va buni qanday qilish kerakligini belgilaydi. Qiziqtirish (motivatsiya) tushunchasi insonni tashkilotda boshqarishning, uning xulqiy me’yorlarini shakllantirishning asosiy yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi. Yangi iqtisodiy munosabatlar, o‘tish davrining o‘ziga xos talablari tashkilotda ham personalga nisbatan yangi talablarni qo‘yadi. Bu nafaqat kadrni tanlash, o‘qitish, joylashtirish, balki yangi ongni, mentalitetni shu bilan birga motivatsiyaning yangi modellarini shakllantirishdir. Qiziqtirish (motivatsiya) tushunchasi boshqaruv nazariyasida bu o‘zini va boshqalarni korxona maqsadiga erishishga qaratilgan muayyan faoliyatga qiziqtirish jarayonidir. Psixologik nuqtai nazardan esa qiziqish xodim sub’ektiv faoliyati jarayoni, deb tushuniladi.
 
 
Qiziqtirishning boshqaruvdagi hamda shaxsiy-psixologik mazmuni o‘zaro 
bog‘liqligi personalni boshqarishda texnika tizimlarini boshqarishdan farq qilgan 
xolda, boshqaruv ob’ekti va sub’ekti maqsadlarining muvofiqlashtirilishi bilan 
belgilanadi. Bunday muvofiqlashtirish turlicha  amalga oshirilishi mumkin. Lekin 
bu jarayonda ham ob’ekt, ham sub’ekt ishtirok etadi. Buning natijasida esa 
boshqaruv ob’ektining muayyan mehnat faoliyati, pirovard natijada bu faoliyatning 
muayyan natijasi bo‘ladi. Qiziqtirish jarayoni negizida qiziqishning moddiy, 
ijtimoiy-psixologik, ma’naviy, ijodiy va boshqa omillari yotadi. 
Qiziqtirish (motivatsiya)dan asosiy maqsad: 
 Tashkilotda samaradorlik va raqobatbardoshlikka erishish; 
 Mehnat unumdorligini oshirish; 
 Personal ish o‘rnini o‘zgartirishini pasaytirish; 
 Personalni bilim, ko‘nikmalarini oshirish; 
 Mehnat hayoti sifatini yaxshilashdir. 
Motivatsiyaning asosiy vazifalariga quyidagilarni kiritish mumkin: 
- har bir xodimda mehnat jarayonida motivatsiyaning mohiyati va ahamiyatini 
tushunishni shakllantirish; 
- personalni va boshqaruvchi qismni tashkilot ichki muloqoti va 
munosabatining psixologik asoslariga o‘rgatish  
- har bir boshqaruvchida zamonaviy motivatsiya metodlari yordamida 
personalni demokratik yondashuv asosida boshqarishni shakllantirish. 
Bu maqsad va vazifalarni hal etish uchun quyidagi jarayonlarning tahlili 
zarurdir: 
- tashkilotda motivatsiya jarayoni tahlili; 
- individual va guruh motivatsiyasining tahlili; 
- bozor munosabatlariga o‘tish sharoitlarida inson faoliyati motivatsiyasida yuz 
beradigan o‘zgarishlar tahlili; 
 Har qanday qiziqtirish tizimi quyidagi tamoyillarga asoslangan bo‘lishi lozim: 
 Tezkorlik 
 Ilmiy asoslanganlik 
Qiziqtirishning boshqaruvdagi hamda shaxsiy-psixologik mazmuni o‘zaro bog‘liqligi personalni boshqarishda texnika tizimlarini boshqarishdan farq qilgan xolda, boshqaruv ob’ekti va sub’ekti maqsadlarining muvofiqlashtirilishi bilan belgilanadi. Bunday muvofiqlashtirish turlicha amalga oshirilishi mumkin. Lekin bu jarayonda ham ob’ekt, ham sub’ekt ishtirok etadi. Buning natijasida esa boshqaruv ob’ektining muayyan mehnat faoliyati, pirovard natijada bu faoliyatning muayyan natijasi bo‘ladi. Qiziqtirish jarayoni negizida qiziqishning moddiy, ijtimoiy-psixologik, ma’naviy, ijodiy va boshqa omillari yotadi. Qiziqtirish (motivatsiya)dan asosiy maqsad:  Tashkilotda samaradorlik va raqobatbardoshlikka erishish;  Mehnat unumdorligini oshirish;  Personal ish o‘rnini o‘zgartirishini pasaytirish;  Personalni bilim, ko‘nikmalarini oshirish;  Mehnat hayoti sifatini yaxshilashdir. Motivatsiyaning asosiy vazifalariga quyidagilarni kiritish mumkin: - har bir xodimda mehnat jarayonida motivatsiyaning mohiyati va ahamiyatini tushunishni shakllantirish; - personalni va boshqaruvchi qismni tashkilot ichki muloqoti va munosabatining psixologik asoslariga o‘rgatish - har bir boshqaruvchida zamonaviy motivatsiya metodlari yordamida personalni demokratik yondashuv asosida boshqarishni shakllantirish. Bu maqsad va vazifalarni hal etish uchun quyidagi jarayonlarning tahlili zarurdir: - tashkilotda motivatsiya jarayoni tahlili; - individual va guruh motivatsiyasining tahlili; - bozor munosabatlariga o‘tish sharoitlarida inson faoliyati motivatsiyasida yuz beradigan o‘zgarishlar tahlili; Har qanday qiziqtirish tizimi quyidagi tamoyillarga asoslangan bo‘lishi lozim:  Tezkorlik  Ilmiy asoslanganlik
 
 
 Moslashuvchanlik 
 Samaradorlik 
 Adolatlilik 
 Oshkoralik 
 Birdamlik 
 Istiqbollilik 
Bugungi kunda, bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida, ishchilarni 
motivatsiyalashning asosiy omili kafolatlangan ish haqiga ega bo‘lish hoxishidir. 
Bunda mehnatning intensivligi, sifatiga kam e’tibor beriladi, personal uchun baland 
ish haqini beradigan intensiv ishga ega bo‘lishga nisbatan, kichikroq bo‘lsada, lekin 
kafolatlangan ish haqini beradigan tinch mehnat avfzalroqdir. 
Shu bilan birga mehnat bozorida kerakli darajada kasbiy mahoratga ega 
bo‘lgan, yangi mehnat tushunchasiga, ya’ni mehnatning yangi ahloqiy-xulqiy 
asosiga ega bo‘lgan va tushungan ishchi-xodimlar paydo bo‘lmoqda. Lekin ularning 
yaxshi ish topish imkoniyatlari yoshlari tufayli (50 yosh atrofida) yoki 
tavsiyanomalari yo‘qligi tufayli (asosan yosh mutahasislarning) kamroqdir. 
Umumiy ko‘rinishda insonning faoliyatga olib keluvchi motivatsiyasi, ma’lum 
harakatlarni amalga oshirish uchun uni uyg‘otuvchi, harakatlantiruvchi kuchlar 
yig‘indisi sifatida tushuniladi. Bu kuchlar insonning ichi va tashqarisida joylashgan 
bo‘lib, uni anglagan yoki anglamagan holda ayrim harakatlarni qilishga majbur 
etadi. Bunda alohida kuchlar va inson harakati o‘rtasida juda murakkab o‘zaro 
munosabat tizimi turadi, natijada har bir inson bir hil kuchlar ta’siri ostidagi bir xil 
harakatlarga turlicha munosabat, ta’sir bildiradilar. 
Tashkilot faoliyatini rejalashtirish jarayonida boshqaruvchi aynan nima bilan 
shug‘ullanish, qanday va qanaqa maxsulot ishlab chiqarish va bu vazifalarni kim 
amalga oshirishini belgilaydi hamda aniqlaydi. Agar qarorlar muvaffaqiyatli 
tanlangan bo‘lsa, boshqaruvchi ko‘pgina harakatlarni bir yerga jamlab, guruh 
ishchilarining salohiyatli imkoniyatlarini e’lon qilgan holda amalda qo‘llaydi. Lekin 
maqsad tomon intilish va harakat qilish uchun bu vazifalar yetarli bo‘lmaydi. 
Boshqaruvchi ishni aniqlab olish bilan bir qatorda,  
ishchilarni 
ham 
ishni 
 Moslashuvchanlik  Samaradorlik  Adolatlilik  Oshkoralik  Birdamlik  Istiqbollilik Bugungi kunda, bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida, ishchilarni motivatsiyalashning asosiy omili kafolatlangan ish haqiga ega bo‘lish hoxishidir. Bunda mehnatning intensivligi, sifatiga kam e’tibor beriladi, personal uchun baland ish haqini beradigan intensiv ishga ega bo‘lishga nisbatan, kichikroq bo‘lsada, lekin kafolatlangan ish haqini beradigan tinch mehnat avfzalroqdir. Shu bilan birga mehnat bozorida kerakli darajada kasbiy mahoratga ega bo‘lgan, yangi mehnat tushunchasiga, ya’ni mehnatning yangi ahloqiy-xulqiy asosiga ega bo‘lgan va tushungan ishchi-xodimlar paydo bo‘lmoqda. Lekin ularning yaxshi ish topish imkoniyatlari yoshlari tufayli (50 yosh atrofida) yoki tavsiyanomalari yo‘qligi tufayli (asosan yosh mutahasislarning) kamroqdir. Umumiy ko‘rinishda insonning faoliyatga olib keluvchi motivatsiyasi, ma’lum harakatlarni amalga oshirish uchun uni uyg‘otuvchi, harakatlantiruvchi kuchlar yig‘indisi sifatida tushuniladi. Bu kuchlar insonning ichi va tashqarisida joylashgan bo‘lib, uni anglagan yoki anglamagan holda ayrim harakatlarni qilishga majbur etadi. Bunda alohida kuchlar va inson harakati o‘rtasida juda murakkab o‘zaro munosabat tizimi turadi, natijada har bir inson bir hil kuchlar ta’siri ostidagi bir xil harakatlarga turlicha munosabat, ta’sir bildiradilar. Tashkilot faoliyatini rejalashtirish jarayonida boshqaruvchi aynan nima bilan shug‘ullanish, qanday va qanaqa maxsulot ishlab chiqarish va bu vazifalarni kim amalga oshirishini belgilaydi hamda aniqlaydi. Agar qarorlar muvaffaqiyatli tanlangan bo‘lsa, boshqaruvchi ko‘pgina harakatlarni bir yerga jamlab, guruh ishchilarining salohiyatli imkoniyatlarini e’lon qilgan holda amalda qo‘llaydi. Lekin maqsad tomon intilish va harakat qilish uchun bu vazifalar yetarli bo‘lmaydi. Boshqaruvchi ishni aniqlab olish bilan bir qatorda, ishchilarni ham ishni
 
 
bajarishga majbur qila bilishi kerak. Buning uchun boshqaruvchi motivatsiya 
tushunchasi, uning asosiy tamoyillari, nazariyalarini bilishi va asosiysi amalda 
qo‘llay bilishi shart. 
Motivatsiya – bir kishi yoki guruxlarni tashkilot maqsadlariga erishish uchun 
yo‘naltirilgan faoliyatga rag‘batlantirish va qo‘llab-quvvatlash jarayoni hisoblanadi. 
Motivatsiya bu shaxsiy yoki umumiy maqsadlarga erishish uchun xarakat qilishning 
asoslaridan biri uyg‘onish jarayoni hisoblanadi. Belgilangan ishlarni va qabul 
qilingan qarorlarni unumdorlik bilan ado etish uchun motivatsiya juda muhimdir.  
1910 yillarda ilmiy boshqaruv maktabi paydo bo‘lgan davrda texnologiya 
rivojlanish 
bosqichida 
bo‘lsada, 
oddiy 
ishchi 
hayoti 
sezilarli 
darajada 
yaxshilanmadi. Teylor va uning hamkasabalari ochdan o‘lmaslik uchun to‘lanadigan 
ish haqi miqdorini ishlab chiqarish samaradorligi yo‘lidagi to‘siq ekanligini tushunib 
yetdilar. Ular shirinkulcha va qamchi (ishlaganni taqdirlash, aksi bo‘lsa jazolash) 
motivatsiya usulidan samarali foydalanish yo‘llarini ishlab chiqdilar. Buning 
natijasida ishlab chiqarishning me’yor va miqdorlari belgilandi, ortiqcha ishlab 
chiqargan uchun qo‘shimcha haq to‘lash joriy qilindi. Bu motivatsiya usulini 
ixtisoslashtirish va standartlashtirishni ishlab chiqarishga samarali qo‘llash 
natijasida 
mehnat 
unumdorligining 
o‘sishi 
kuzatildi. 
Texnologiya 
va 
ixtisoslashtirish yutuqlaridan samarali foydalanish sekinlik bilan bo‘lsada, oddiy 
ishchi iqtisodiy hayotining yaxshilanishiga sabab bo‘ldi va tashkilot rahbarlari oddiy 
«shirinkulcha» har doim ham insonlarni samarali mehnat qilishga majbur eta 
olmasligini tushunib yetdilar. Bu fakt boshqaruv soxasidagi mutaxasislarni 
motivatsiya muammolarini yangi yechimlarini ruhiy mezonda izlashga majbur etdi. 
E.Meyo o‘z ishlarida boshqaruv soxasida motivatsiyaning psixologiyaga asoslangan 
yo‘nalishlarini kashf etdi. Hamda shirinkulcha va qamchi motivatsiyasi kam 
imkoniyatli ekanligini ko‘rsatdi. Shunga qaramay motivatsiyaning psixologik 
nazariyalari ancha kech, 1940-yillarga kelib paydo bo‘ldi va hozirgi kungacha 
rivojlanib kelmoqda. 
 
19.2. Moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish uslublarini qo‘shib olib borish. 
bajarishga majbur qila bilishi kerak. Buning uchun boshqaruvchi motivatsiya tushunchasi, uning asosiy tamoyillari, nazariyalarini bilishi va asosiysi amalda qo‘llay bilishi shart. Motivatsiya – bir kishi yoki guruxlarni tashkilot maqsadlariga erishish uchun yo‘naltirilgan faoliyatga rag‘batlantirish va qo‘llab-quvvatlash jarayoni hisoblanadi. Motivatsiya bu shaxsiy yoki umumiy maqsadlarga erishish uchun xarakat qilishning asoslaridan biri uyg‘onish jarayoni hisoblanadi. Belgilangan ishlarni va qabul qilingan qarorlarni unumdorlik bilan ado etish uchun motivatsiya juda muhimdir. 1910 yillarda ilmiy boshqaruv maktabi paydo bo‘lgan davrda texnologiya rivojlanish bosqichida bo‘lsada, oddiy ishchi hayoti sezilarli darajada yaxshilanmadi. Teylor va uning hamkasabalari ochdan o‘lmaslik uchun to‘lanadigan ish haqi miqdorini ishlab chiqarish samaradorligi yo‘lidagi to‘siq ekanligini tushunib yetdilar. Ular shirinkulcha va qamchi (ishlaganni taqdirlash, aksi bo‘lsa jazolash) motivatsiya usulidan samarali foydalanish yo‘llarini ishlab chiqdilar. Buning natijasida ishlab chiqarishning me’yor va miqdorlari belgilandi, ortiqcha ishlab chiqargan uchun qo‘shimcha haq to‘lash joriy qilindi. Bu motivatsiya usulini ixtisoslashtirish va standartlashtirishni ishlab chiqarishga samarali qo‘llash natijasida mehnat unumdorligining o‘sishi kuzatildi. Texnologiya va ixtisoslashtirish yutuqlaridan samarali foydalanish sekinlik bilan bo‘lsada, oddiy ishchi iqtisodiy hayotining yaxshilanishiga sabab bo‘ldi va tashkilot rahbarlari oddiy «shirinkulcha» har doim ham insonlarni samarali mehnat qilishga majbur eta olmasligini tushunib yetdilar. Bu fakt boshqaruv soxasidagi mutaxasislarni motivatsiya muammolarini yangi yechimlarini ruhiy mezonda izlashga majbur etdi. E.Meyo o‘z ishlarida boshqaruv soxasida motivatsiyaning psixologiyaga asoslangan yo‘nalishlarini kashf etdi. Hamda shirinkulcha va qamchi motivatsiyasi kam imkoniyatli ekanligini ko‘rsatdi. Shunga qaramay motivatsiyaning psixologik nazariyalari ancha kech, 1940-yillarga kelib paydo bo‘ldi va hozirgi kungacha rivojlanib kelmoqda. 19.2. Moddiy va ma’naviy rag‘batlantirish uslublarini qo‘shib olib borish.
 
 
Personalni ishga qiziqtirishga motivatsiyaning ayrim uslublari orqali ham, bu 
uslublarni birgalikda qo‘llash orqali ham erishish mumkin.  
Iqtisodiy uslublar motivatsiyaning eng ko‘p tarqalgan uslubi hisoblanadi. Bu 
uslublarning bevosita (ish haqi, mukofot, qo‘shimcha to‘lovlar) va bilvosita 
(imtiyozlar: ovqatlantirish, pul to‘lanadigan mehnat ta’tillari, hayot va salomatlikni 
sug‘urta qilish, pensiya ta’minoti va hokazolar) turlari mavjuddir. 
 (6-rasm)
 
6-rasm.Motivatsiya uslublari. 
Iqtisodiy uslublar asosida samarali mehnat uchun moddiy rag‘batlantirish 
yotadi. Ko‘pgina korxonalarda xodimning ish haqini joriy davrdagi ish natijalariga 
bog‘lashga harakat qilishadi. Bu masalada bozor tamoyillari: turmush kechirish 
qiymati, ishchi kuchi taklifi, raqobatchilar to‘layotgan ish haqi darajasi, ish haqining 
davlat tomonidan muvofiqlashtirib borilishi va hokazolar hisobga olinishi kerak. 
Hozirgi vaqtda personalga ma’muriyat tomonidan qo‘shimcha imtiyozlar 
berish tajribasi keng yoyilib bormoqda. Ular quyidagilardan iboratdir: 
— xodim maqomi nufuzini belgilovchi imtiyozlar; 
— xodim ijtimoiy himoyalanganligini ko‘rsatuvchi imtiyozlar; 
— bevosita bajarilgan ish va ishlab chiqarish vazifasi uchun belgilangan 
imtiyozlar. Mukofotlash tariqasida u yoki bu imtiyozni tanlash ma’muriyat vakolati 
hisoblanadi. 
Moddiy rag‘batlantirish hamisha ham motivatsiyaning eng ta’sirchan vositasi 
bo‘lib qolaveradi. Biroq personal farovonligi ko‘tarilgan sari birgina uning o‘zi etarli 
bo‘lmaydi. Yana shuni ham hisobga olish kerakki, motivatsiyaning iqtisodiy 
uslublari kompaniya yoki firma tomonidan sezilarli darajada xarajatlarni talab etadi. 
Мотивация 
услублари
Иқтисодий 
услублар
Салбий 
рағбатланти
ришларни 
бартараф 
этиш 
услублари
Маънафий 
рағбатлант
ириш 
услублари
Иш ҳажмини 
кенгайтириш 
ва мазмунини 
бойитиш 
услублари
Мақсадли 
услуб
Интизомий 
услублар
Патрисип
атив 
услуби
Personalni ishga qiziqtirishga motivatsiyaning ayrim uslublari orqali ham, bu uslublarni birgalikda qo‘llash orqali ham erishish mumkin. Iqtisodiy uslublar motivatsiyaning eng ko‘p tarqalgan uslubi hisoblanadi. Bu uslublarning bevosita (ish haqi, mukofot, qo‘shimcha to‘lovlar) va bilvosita (imtiyozlar: ovqatlantirish, pul to‘lanadigan mehnat ta’tillari, hayot va salomatlikni sug‘urta qilish, pensiya ta’minoti va hokazolar) turlari mavjuddir. (6-rasm) 6-rasm.Motivatsiya uslublari. Iqtisodiy uslublar asosida samarali mehnat uchun moddiy rag‘batlantirish yotadi. Ko‘pgina korxonalarda xodimning ish haqini joriy davrdagi ish natijalariga bog‘lashga harakat qilishadi. Bu masalada bozor tamoyillari: turmush kechirish qiymati, ishchi kuchi taklifi, raqobatchilar to‘layotgan ish haqi darajasi, ish haqining davlat tomonidan muvofiqlashtirib borilishi va hokazolar hisobga olinishi kerak. Hozirgi vaqtda personalga ma’muriyat tomonidan qo‘shimcha imtiyozlar berish tajribasi keng yoyilib bormoqda. Ular quyidagilardan iboratdir: — xodim maqomi nufuzini belgilovchi imtiyozlar; — xodim ijtimoiy himoyalanganligini ko‘rsatuvchi imtiyozlar; — bevosita bajarilgan ish va ishlab chiqarish vazifasi uchun belgilangan imtiyozlar. Mukofotlash tariqasida u yoki bu imtiyozni tanlash ma’muriyat vakolati hisoblanadi. Moddiy rag‘batlantirish hamisha ham motivatsiyaning eng ta’sirchan vositasi bo‘lib qolaveradi. Biroq personal farovonligi ko‘tarilgan sari birgina uning o‘zi etarli bo‘lmaydi. Yana shuni ham hisobga olish kerakki, motivatsiyaning iqtisodiy uslublari kompaniya yoki firma tomonidan sezilarli darajada xarajatlarni talab etadi. Мотивация услублари Иқтисодий услублар Салбий рағбатланти ришларни бартараф этиш услублари Маънафий рағбатлант ириш услублари Иш ҳажмини кенгайтириш ва мазмунини бойитиш услублари Мақсадли услуб Интизомий услублар Патрисип атив услуби
 
 
Salbiy rag‘batlantirishlarni bartaraf etish uslublari deyilganda personal 
ishidagi salbiy holatlarni bartaraf etish tushuniladi. Bu salbiy rag‘batlantirishlarga 
adolatsizlik, nopok munosabatlar, erkatoylik (favoritizm) va hokazolar kiradi. 
Xodimlar o‘zlariga adolatli munosabatlarda bo‘lishlarini xohlaydilar. Agar inson 
unga xuddi boshqalarga bo‘lganidek munosabatda bo‘linayotganligi, ular mehnati 
natijalari xuddi boshqalarniki kabi baholanayotganligini aniq his etib tursa, o‘ziga 
adolatli munosabatda bo‘layotganlarini anglaydi va bundan qanoat hosil qiladi. 
Yuksak natijalarga erishganlarni adolatli taqdirlash o‘ta muhimdir. Xuddi 
shuningdek, ishda biror natijaga erisha olmagan bo‘lsa ham o‘zlarini mukofotga 
da’vogar deb hisoblayotganlarning faoliyatini xolis baholash ham muhimdir. 
Salbiy rag‘batlantirishlarni bartaraf etishning quyidagi tamoyillari mavjud: 
1. Menejerlar muntazam ravishda ularga bo‘ysunuvchilar o‘zlariga nisbatan 
adolatli munosabatda bo‘linmoqda deb hisoblashayotganlarini aniqlab turishlari 
kerak. 
2. Xodimlarning umumiy ishga hissalarini o‘lchash mezonlari hamda buning 
uchun tegishli mukofot darajasi hammaga ish boshlangunga qadar ma’lum bo‘lishi 
kerak. Bu ma’lumotlar hammaga yaxshi tushunarli holda bayon etilishi darkor. 
3.Menejerlar mukofotlarni yaxshi ishlayotgan xodimlar boshqalardan ko‘proq 
manfaatdor bo‘ladigan darajada taqsimlashga erishishlari lozim. 
Ma’naviy rag‘batlantirish uslublari hisoblangan ishdan qoniqish hosil qilish, 
yuksak mas’uliyat hissi, jamoa tomonidan xizmatlarni e’tirof etish qo‘shimcha 
xarajatlar talab etmaydi. Yanada muhimi, insonlar hech vaqt maqtov eshitish, e’tibor 
va e’tirofdan charchamaydilar. 
Ma’naviy rag‘batlantirishda xodim xizmatlari e’tirof etilib, uni taqdirlashni 
quyidagicha amalga oshirish mumkin: 
— sezilarli natijalarga erishgan xodim mehnatini e’tirof etish; 
— mehnatda erishilgan yuksak natijalarga korxona jamoasi va rahbariyatining 
munosabatini namoyon etish; 
— e’tirofga sazovor bo‘lgan alohida xodimlar ish natijalarini ommalashtirish. 
Salbiy rag‘batlantirishlarni bartaraf etish uslublari deyilganda personal ishidagi salbiy holatlarni bartaraf etish tushuniladi. Bu salbiy rag‘batlantirishlarga adolatsizlik, nopok munosabatlar, erkatoylik (favoritizm) va hokazolar kiradi. Xodimlar o‘zlariga adolatli munosabatlarda bo‘lishlarini xohlaydilar. Agar inson unga xuddi boshqalarga bo‘lganidek munosabatda bo‘linayotganligi, ular mehnati natijalari xuddi boshqalarniki kabi baholanayotganligini aniq his etib tursa, o‘ziga adolatli munosabatda bo‘layotganlarini anglaydi va bundan qanoat hosil qiladi. Yuksak natijalarga erishganlarni adolatli taqdirlash o‘ta muhimdir. Xuddi shuningdek, ishda biror natijaga erisha olmagan bo‘lsa ham o‘zlarini mukofotga da’vogar deb hisoblayotganlarning faoliyatini xolis baholash ham muhimdir. Salbiy rag‘batlantirishlarni bartaraf etishning quyidagi tamoyillari mavjud: 1. Menejerlar muntazam ravishda ularga bo‘ysunuvchilar o‘zlariga nisbatan adolatli munosabatda bo‘linmoqda deb hisoblashayotganlarini aniqlab turishlari kerak. 2. Xodimlarning umumiy ishga hissalarini o‘lchash mezonlari hamda buning uchun tegishli mukofot darajasi hammaga ish boshlangunga qadar ma’lum bo‘lishi kerak. Bu ma’lumotlar hammaga yaxshi tushunarli holda bayon etilishi darkor. 3.Menejerlar mukofotlarni yaxshi ishlayotgan xodimlar boshqalardan ko‘proq manfaatdor bo‘ladigan darajada taqsimlashga erishishlari lozim. Ma’naviy rag‘batlantirish uslublari hisoblangan ishdan qoniqish hosil qilish, yuksak mas’uliyat hissi, jamoa tomonidan xizmatlarni e’tirof etish qo‘shimcha xarajatlar talab etmaydi. Yanada muhimi, insonlar hech vaqt maqtov eshitish, e’tibor va e’tirofdan charchamaydilar. Ma’naviy rag‘batlantirishda xodim xizmatlari e’tirof etilib, uni taqdirlashni quyidagicha amalga oshirish mumkin: — sezilarli natijalarga erishgan xodim mehnatini e’tirof etish; — mehnatda erishilgan yuksak natijalarga korxona jamoasi va rahbariyatining munosabatini namoyon etish; — e’tirofga sazovor bo‘lgan alohida xodimlar ish natijalarini ommalashtirish.
 
 
Ma’naviy rag‘batlantirish xodimlarning samarali mehnati korxonaning o‘zida 
ham, uning tashqarisida ham juda qadrlanishini ifoda etadi va ularni yanada samarali 
mehnat qilishga rag‘batlanti-radi. 
Ma’naviy rag‘batlantirish tamoyillari quyidagilardan iboratdir: 
1. Rahbar samimiy va xushmuomala bo‘lishi kerak. Personal rahbarning 
nosamimiyligini hamisha sezadi. 
2. Mukofot xizmatga yarasha bo‘lsa va mukofotlanayotganlar buni his etib 
tursa qiziktirish omiliga ega bo‘ladi. Mukofot adolatsiz berilsa yoki tarqatilsa bu 
mukofotning qadri tushadi. 
3. Xodim qaysi ishni qachon yaxshi bajarganini bilishi kerak. rahbar yaxshi 
bajarilgan ish uchun shaxsan o‘zi xodimga minnatdorchilik bildirishi zarur. Bunda 
butun jamoa tomonidan bevosita shu xodimning yaxshi ish bajarganligini e’tirof 
etilishi ayniqsa muhimdir. 
4. Xodim tomonidan erishilgan yutuqlar keng va yorqin targ‘ib etilishi lozim. 
5. Alohida xizmatlari uchun xodim eng yuqori bo‘g‘in rahbariyati tomonidan 
mukofotlanishi kerak. 
6. Taqdirlashning turli shakllarini qo‘llagan holda qabul qilingan qarorlarning 
ma’naviy oqibatini baholay bilish kerak. Bir insonning mehnatini rag‘batlantirish 
boshqasinikini e’tirof etmaslik demaqdir. Shuning uchun menejerdan etti o‘ylab bir 
kesish talab qilinadi. 
7.Rag‘batlantirish dasturi eng yaxshi xodimni, korxona muvaffaqiyatiga eng 
sezilarli hissa qo‘shayotgan insonni alohida e’zozlashga qaratilishi darkor. 
Ish hajmini kengaytirish va mazmunini boyitish uslublari charchashning 
salbiy oqibatlari va ular bilan bog‘liq mehnat unumdorligining pasayishiga barham 
beradi. Ishning zeriktirishini kamaytirish maqsadida ish hajmini kengaytirish buning 
bir vositasidir. Bu xodimga bir-biri bilan bog‘liq xilma-xil vazifalarni o‘z kasbiy 
malakasi darajasida hal etishiga imkoniyat yaratadi. Ish mazmunini boyitish katta 
malaka talab etadigan vazifalar qo‘yish, qaror qabul qilish mas’uliyatini oshirish, 
ayrim tashabbuslarni ko‘tarishda kenfoq erkinlik berishga asoslangan. 
Ma’naviy rag‘batlantirish xodimlarning samarali mehnati korxonaning o‘zida ham, uning tashqarisida ham juda qadrlanishini ifoda etadi va ularni yanada samarali mehnat qilishga rag‘batlanti-radi. Ma’naviy rag‘batlantirish tamoyillari quyidagilardan iboratdir: 1. Rahbar samimiy va xushmuomala bo‘lishi kerak. Personal rahbarning nosamimiyligini hamisha sezadi. 2. Mukofot xizmatga yarasha bo‘lsa va mukofotlanayotganlar buni his etib tursa qiziktirish omiliga ega bo‘ladi. Mukofot adolatsiz berilsa yoki tarqatilsa bu mukofotning qadri tushadi. 3. Xodim qaysi ishni qachon yaxshi bajarganini bilishi kerak. rahbar yaxshi bajarilgan ish uchun shaxsan o‘zi xodimga minnatdorchilik bildirishi zarur. Bunda butun jamoa tomonidan bevosita shu xodimning yaxshi ish bajarganligini e’tirof etilishi ayniqsa muhimdir. 4. Xodim tomonidan erishilgan yutuqlar keng va yorqin targ‘ib etilishi lozim. 5. Alohida xizmatlari uchun xodim eng yuqori bo‘g‘in rahbariyati tomonidan mukofotlanishi kerak. 6. Taqdirlashning turli shakllarini qo‘llagan holda qabul qilingan qarorlarning ma’naviy oqibatini baholay bilish kerak. Bir insonning mehnatini rag‘batlantirish boshqasinikini e’tirof etmaslik demaqdir. Shuning uchun menejerdan etti o‘ylab bir kesish talab qilinadi. 7.Rag‘batlantirish dasturi eng yaxshi xodimni, korxona muvaffaqiyatiga eng sezilarli hissa qo‘shayotgan insonni alohida e’zozlashga qaratilishi darkor. Ish hajmini kengaytirish va mazmunini boyitish uslublari charchashning salbiy oqibatlari va ular bilan bog‘liq mehnat unumdorligining pasayishiga barham beradi. Ishning zeriktirishini kamaytirish maqsadida ish hajmini kengaytirish buning bir vositasidir. Bu xodimga bir-biri bilan bog‘liq xilma-xil vazifalarni o‘z kasbiy malakasi darajasida hal etishiga imkoniyat yaratadi. Ish mazmunini boyitish katta malaka talab etadigan vazifalar qo‘yish, qaror qabul qilish mas’uliyatini oshirish, ayrim tashabbuslarni ko‘tarishda kenfoq erkinlik berishga asoslangan.