XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY
RESURSLARI VA KAPITALI
Reja:
1.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari.
2.
Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyaviy
resurslarining dastlabki (birlamchi holda) shakllantirilishi va ularning shakllari.
3.
Tushum va uning tarkibiy qismlari. Tijoriy XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining shakllanish manbalariga
ko‘ra turlari.
4.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan
foydalanish samaradorligi.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari bu –
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar ixtiyoridagi pul mablag‘lari bo‘lib, ular
joriy harajatlar va ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun xizmat qiluvchi korxona
ixtiyoridagi pulga tenglashtiriladigan daromadlar va tushumlardir. Korxonaning
moliyaviy resurslarning mohiyati shundan iboratki, ular nafaqat korxonaning
iqtisodiy rivojlantirishga, balki korxonada ishlaydigan ishchilarning iqtisodiy
ahvoli va sotsial barqarorligini ta’minlash uchun ham ishlatiladi. Haqiqatdan ham
moliyaviy resurslarni milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarining jadal sur’atlar
bilan rivojlantirishdagi o‘rni va ahamiyati juda o‘lkan hisoblanadi. Chunki, jahon
moliyaviy-iqtisodiy inqirozi borayotgan bir vaqtda xom-ashyo resurslarini
taqchilligi va narxi muntazam oshib borayotganligi moliyaviy resurslardan oqilona
foydalanish Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar orsidagi juda katta ma’sulyatli talablarni
qo‘yilishiga sabab bo‘lmokda. Bu talablar esa xo‘jalik sub’ektlariga nodir va
tiklanmaydigan resurslarimizga nisbatan xo‘jasizlarcha munosabatda bo‘lish
huquqini bermaydi. Chunki tadbirkor o‘zidagi mavjud moliyaviy resurslardan
foydalanib tabiat in’om etgan tabiiy resurslarni qayta ishlab, insonlarning
ehtiyojiga moslab ishlab chiqarilgan tovar mahsulotini iste’mol qilish uchun
bozorga chiqaradi. Bozorda mavjud shakllantirilgan narxlarda ayriboshlanadi. Shu
asosda tadbirkor o‘zining faoliyatini yanada qayta jonlantiradi, bu esa qilingan
harajat va topilgan daromad o‘rtasidagi farq, ya’ni moliyaviy resurslar evaziga
amalga oshiriladi, shundan ham bilishimiz mumkinki jamiyatdagi barcha iqtisodiy
munosabat u ishlab chiqarish bo‘ladimi, xizmat ko‘rsatish har qaysisining asosi
bo‘lib moliyaviy resurslar hisoblanadi. Jamiyatning iqtisodiy salohiyati tabiiy,
moliyaviy va mehnat resurslaridan foydalanish darajasi bilan belgilanadi.
Bozor xo‘jaligida pul katta iqtisodiy tizimda ishlab chiqarishni rivojlantirshni
ta’minlaydigan asosiy omil sifatida harakat qilib, turli xizmatlar bilan bog‘liq
bo‘ladigan to‘lovlarni to‘lashda, kreditlar bilan bog‘liq jarayonlarda pul, ko‘p
mulkchilik iqtisodiyotining rivojlanishi tufayli chiqarilgan qimmatli qog‘ozlar
shaklida bo‘lib, pul jamg‘armalarining aylanishi jarayonida shakllanishi va ulardan
foydalanishda ham namoyon bo‘lishi mumkin.
Shunday qilib, moliyaviy munosabatlarning moddiy ifodasi moliyaviy
resurslarda o‘z ifodasini topadi. Moliyaviy resurslar jamiyat xo‘jalik mexanizmida
insonning qon tomirlari tizimi kabi, faol xizmat qiladi. Iqtisodiyotning qaysi
jabhasini tahlil qilmaylik, moliya masalalariga duch kelamiz. Ular xo‘jalik
sub’ektlarni byudjet, banklar, sug‘urta va boshqalar oldidagi majburiyatlarni
bajarish uchun ishlatiladi. Moliyaviy resurslar korxona tashkil topayotgan vaqtda,
ya’ni ustav kapitali tashkil etilganda shakllanadi. Ustav kaptali – bu ta’sischilar
kapitali hisobiga hosil qilingan korxona mulkidir. Amaldagi qonunlarga asosan,
ustav kapitalining eng kam o‘lchamlari belgilab qo‘yiladi. Moliyaviy resurslar
birinchi galda asosiy va yordamchi faoliyat natijasida olingan foyda, shuningdek
ishlab chiqarilgan mulkni sotishdan tushgan tushumlar, barqaror passivlar, turli
maqsadli tushumlar, mehnat jamoasi a’zolarining badal to‘lovlari va hissalardan
tashkil topadi.
Barqaror passivlarga ustav zahira va boshqa kapitallar; uzoq muddatli qarzlar;
korxona aylanmasida doimo mavjud bo‘lgan kreditorlik qarzlar kiradi.
Moliyaviy resurslar iqtisodiy yo‘naltirilishi nuqtai nazaridan qo‘yidagicha
tavsiflanadi:
- asosiy faoliyatni ta’minlovchi;
- asosiy fondlarni takror ishlab chiqarishni ta’minlovchi;
- aylanma mablag‘larni shakllantirishini ta’minlovchi;
- kadrlarni tayyorlash tadbirlarni ta’minlovchi;
- ishchi hodimlarni moddiy rag‘batlantirishni ta’minlovchi;
- ijtimoiy-maishiy va boshqa ehtiyojlarni qondirishni ta’minlovchi;
- moliyaviy ehtiyot zahiralashga.
Ijtimoiy mahsulotni taqsimlash nuqtai nazaridan qaralganda moliyaviy
resurslar deganda, davlat va xizmat sohasidagi korxonalarda o‘z maqsad va
vazifalar bajarish uchun to‘planadigan, taqsimlanadigan va ishlatiladigan pul
shaklidagi ijtimoiy mahsulot va milliy daromadning bir qismi tushuniladi. Amaliy
nuqtai nazardan xizmat sohasidagi korxonalarni moliyaviy resurslari ular ixtiyorida
bo‘lgan jami pul shaklidagi daromadlar va jamg‘armalar yig‘indisidir.
Moliyaviy resurslarni joriy faoliyat, kredit resurslar, pul mablag‘lari rezervlari
bilan bog‘liq bo‘lgan harajatlarni qoplagandan keyin korxona ixtiyorida qoladigan
pul mablag‘lari jamg‘armalari tashkil qiladi. Moliyaviy resurslarga ma’lum
mikdorda moddiy boyliklar mos keladi. Asosiy va aylanma fondlar, moddiy va
mehnat resurslarni samarali ishlatish moliyaviy resurslar holatini belgilaydi.
2-savol bayoni. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning
moliyaviy resurslari dastlab (birlamchi holda) ular ta’sis kapitalining bir qismini
pul shaklida qo‘yish va shuningdek, boshqa shaxslar va tashkilotlardan maqsadli
moliyalashtirish va subsidiyalar ko‘rinishida kelib tushgan pul mablag‘lari qismi
hisobidan shakllantiriladi. Ta’sis kapitalining nopulli (pulsiz) qismi (sanoat va
intellektual mulk ob’ektlari, ulardan foydalanish huquqlari va boshqalar) esa,
xuddi maqsadli tushilmalar singari, agar ular pul ko‘rinishida qo‘yilmagan bo‘lsa,
ularni XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga
kiritish maqsadga muvofiq emas.
Dastlabki (birlamchi) kapitalning ishlab chiqarishga investitsiya qilinishi
tovar-pul doiraviy aylanishi jarayonining kengayishini boshlab beradi. Uning pul
shaklidagi yakuni (natijasi) sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning
tushumi maydonga chiqadi. O‘z navbatida, tushum harajatlarni moliyalashtirish va
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini davom etttirishni ta’minlovchi bir
necha pul mablag‘lari fondlariga bo‘linadi. Umumiy tarzda, formula orqali buni
quyidagicha ifodalash mumkin:
T = F аа + F мхм + F их + F ф
Bu yerda:
T - tushum;
F аа - asosiy ishlab chiqarish fondlarining jismoniy eskirishini tiklashga
mo‘ljallangan amortizatsiya ajratmalari fondi;
F мхм - moddiy harajatlarni (xom ashyo, materiallar, yoqilg‘i, elektroenergiya
va boshqalarni sotib olish) moliyalashtirish fondi;
F их - ish haqi fondi;
F ф - tovarlarni realizatsiya qilishdan olingan foyda (soliqlar to‘languncha va
foydadan boshqa to‘lanmalar amalga oshirilguncha).
3-savol bayoni. Ayrim iqtisodchi-olimlarning izlanish (tadqiqot)larida
moddiy harajatlar va mehnat haqini moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul
mablag‘lari XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari
tarkibiga kiritilmaydi. Ularning ayrimlari tomonidan esa XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga hatto pulli tushum
ham kiritilmayotir. Bunday yondoshuvlarning noto‘g‘ri ekanligi shubhasiz.
Bozor iqtisodiyotining xorijiy nazariyasi va amaliyotida pul tushumi yalpi
daromad tarzida talqil qilinadi. Bu narsa XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT
moliyaviy resurslari fondini shakllantirish va qayta yangilashda tushumning
umumlashtirilgan ahamiyatini o‘zida aniqroq aks ettiradi. Moddiy harajatlarni
moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul tushumlarining bir qismi, XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTning real moliyaviy resursi mol yetkazib beruvchilar va
kontragentlarning hisob varaqlariga o‘tkazilmasdan uning aylanmasida bo‘lgan
paytda unga qo‘shimcha daromad keltiradi. O‘tish davrining dastlabki yillaridagi
o‘zaro mol yetkazib berish (xizmat ko‘rsatish) bo‘yicha noto‘lovlar krizisi bank
kreditlari foizining yuzdan oshgan darajasida tekin tijoriy kredit imkoniyatining
mavjudligi o‘zining “qo‘lbola” birlamchi manbai bo‘lib xizmat qildi. Shunga
o‘xshash narsa ish haqi fondiga nisbatan ham tegishli bo‘ldi. Xodimlarga, ishchi va
xizmatchilarga bir necha oylab oylik maoshlarni berishning kechiktirilganligi
(orqaga surilganligi) ba’zi bir “tadbirkor” va “bankir”larning tekinga boyish
manbalaridan biriga aylandiki, chunki to‘lanmagan ish haqi ularning aylanmasida
bo‘lgan edi.
Amortizatsiya ajratmalari fondi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar
moliyaviy resurslarining tarkibiy tuzilmasida muhim rol o‘ynaydi. Chunki bunday
ajratmalar pul tushumlaridan qancha ajratilganligi va ularning XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT tegishli hisob varaqlarida joylashganligiga qarab
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning real moliyaviy resurslari bo‘lib
hisoblanadi.
Ishlab chiqarishning rivojlanishi va tovar hamda moliya bozorlarida
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT faoliyatining faollashuvi natijasida uning
moliyaviy resurslari tarkibiy tuzilmasida foyda hal qiluvchi o‘rinni egallay
boshlaydi. Foyda XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘larining
asosiy manbai bo‘lib, ishlab chiqarish apparatining yangilanishini, sifatning
yaxshilanishini, chiqarilayotgan mahsulot assortimentining kengayishini va
h.k.larni ta’minlaydi. Foyda hisobidan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning
rezerv fondlari, maxsus maqsadlarga mo‘ljallangan fondlar shakllantiriladi.
Foyda massasi va normasi, uning harajatlarga nisbati XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTning kreditga layoqatligini va uning qarziy mablag‘larni
jalb qilish imkoniyatini, uzoq va qisqa muddatli kreditlarni olishni aniqlab
beradigan muhim indikatorlardir. Qarziy mablag‘larning XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘lariga nisbati 1/3 va undan katta darajaga
yetib, uning to‘lovga layoqatligiga kreditorilarga ham, hamkorlariga ham shubha
tug‘dirmasligi mumkin.
Amal (harakat)dagi tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning
moliyaviy resurslarini ularning shakllanish manbalariga ko‘ra quyidagilarga
ajratish mumkin:
mahsulot realizatsiyasining tushumi hisobidan shakllanadigan moliyaviy
resurslar (foyda; amortizatsiya ajratmalari fondi; ish haqi fondi; moddiy
harajatlarni tiklash fondi);
boshqa realizatsiya (mol-mulk; asosiy faoliyatga daxldor bo‘lmagan
xizmatlar va boshqalar) hisobidan olinadigan moliyaviy resurslar;
moliyaviy bozorda shakllanadigan moliyaviy resurslar (kreditlar va
zayomlar; o‘z aksiyalari va qimmatli qog‘ozlarning boshqa ko‘rinishlarini sotish;
boshqa emitentlarning qimmatli qog‘ozlari bo‘yicha dividentlar va foizlar; sug‘urta
qoplamalari va boshqalar);
kreditorlik qarzlari hisobidan tashkil topadigan moliyaviy resurslar (mol
yetkazib beruvchi va pudratchilarga; mehnat haqi bo‘yicha; sotsial sug‘urtaga doir;
byudjet oldidagi va boshqalar);
badallar va maqsadli harakterdagi tushilmalar hisobidan shakllantiriladigan
moliyaviy resurslar (boshqa tashkilotlar va jismoniy shaxslardan tushilmalar,
byudjet subsidiyalari va h.k.).
4-savol bayoni. Iqtisodiy munosabatlarni takror ishlab chiqarish shakllaridan
biri sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyasining harakati
minimal harajatlarda maksimal natijalarning olinishini nazarda tutuvchi
samaradorlikning umumiqtisodiy me’zoniga bo‘ysunadi. Shu sababli XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligini
quyidagi formula orqali tasavvur etish mumkin:
S мр = N м ф : X мр
Bu yerda:
S мр - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan
foydalanish samaradorligi;
N м ф - ma’lum davr (o‘tgan yoki rejali) uchun XO‘JALIK YURITUVCHI
SUB’EKT faoliyatining moliyaviy natijasi;
X мр
- shu moliyaviy natijani qo‘lga kiritish uchun XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan qilingan (yoki rejalash tirilgan) moliyaviy
resurslar harajatlari.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish
samaradorligini aniqlashda shu narsani inobatga olish kerakki, moliyaviy natija
faqat moliyaviy emas, balki moddiy va mehnat resurslari harajatlarining natijasi
hamdir. Shuning uchun ham, masalan, mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan
foydani taqqoslab turib, buning natijasida faqat faoliyatning sof moliyaviy
tomonini harakterlovchi ko‘rsatkichga ega bo‘lamiz, deb hisoblash maqsadga
muvofiq emas. Bu XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy-xo‘jalik
faoliyati samaradorligini harakterlovchi yaxlit ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib, unga
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonida moddiy-ishlab chiqarish va
moliyaviy oqimlarning ajralmas bog‘liqligi xosdir.
Yuqorida bildirilgan fikr o‘ziga moliyaviy natija va moliyaviy harajatlarning
tavsifini mujassam etuvchi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy-
xo‘jalik faoliyatining samaradorligini harakterlovchi boshqa ko‘rsatkichlarga ham
to‘liq tegishlidir. Shunday bo‘lishiga qaramasdan analitik maqsadlar uchun bu
majmua (to‘plam)dan aynan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy