XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY RESURSLARI VA KAPITALI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

53,1 KB


XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY
RESURSLARI VA KAPITALI
Reja:
1.
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari.
2.
Tijoriy  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKTlar  moliyaviy
resurslarining dastlabki (birlamchi holda) shakllantirilishi va ularning shakllari.
3.
Tushum  va  uning  tarkibiy  qismlari.  Tijoriy  XO‘JALIK
YURITUVCHI  SUB’EKTlar  moliyaviy  resurslarining  shakllanish  manbalariga
ko‘ra turlari.
4.
XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKT  moliyaviy  resurslaridan
foydalanish samaradorligi. 
XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKTlarning  moliyaviy  resurslari  bu  –
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar ixtiyoridagi pul mablag‘lari bo‘lib, ular
joriy harajatlar va ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun xizmat qiluvchi korxona
ixtiyoridagi pulga tenglashtiriladigan daromadlar va tushumlardir. Korxonaning
moliyaviy  resurslarning  mohiyati  shundan  iboratki,  ular  nafaqat  korxonaning
iqtisodiy  rivojlantirishga,  balki  korxonada  ishlaydigan  ishchilarning  iqtisodiy
ahvoli va sotsial barqarorligini ta’minlash uchun ham ishlatiladi. Haqiqatdan ham
moliyaviy resurslarni milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarining jadal sur’atlar
bilan rivojlantirishdagi o‘rni va ahamiyati juda o‘lkan hisoblanadi. Chunki, jahon
moliyaviy-iqtisodiy  inqirozi  borayotgan  bir  vaqtda  xom-ashyo  resurslarini
taqchilligi va narxi muntazam oshib borayotganligi moliyaviy resurslardan oqilona
foydalanish Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar orsidagi juda katta ma’sulyatli talablarni
Logotip
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTLARNI MOLIYAVIY RESURSLARI VA KAPITALI Reja: 1. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari. 2. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining dastlabki (birlamchi holda) shakllantirilishi va ularning shakllari. 3. Tushum va uning tarkibiy qismlari. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining shakllanish manbalariga ko‘ra turlari. 4. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligi. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari bu – XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar ixtiyoridagi pul mablag‘lari bo‘lib, ular joriy harajatlar va ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun xizmat qiluvchi korxona ixtiyoridagi pulga tenglashtiriladigan daromadlar va tushumlardir. Korxonaning moliyaviy resurslarning mohiyati shundan iboratki, ular nafaqat korxonaning iqtisodiy rivojlantirishga, balki korxonada ishlaydigan ishchilarning iqtisodiy ahvoli va sotsial barqarorligini ta’minlash uchun ham ishlatiladi. Haqiqatdan ham moliyaviy resurslarni milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarining jadal sur’atlar bilan rivojlantirishdagi o‘rni va ahamiyati juda o‘lkan hisoblanadi. Chunki, jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi borayotgan bir vaqtda xom-ashyo resurslarini taqchilligi va narxi muntazam oshib borayotganligi moliyaviy resurslardan oqilona foydalanish Xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar orsidagi juda katta ma’sulyatli talablarni
qo‘yilishiga sabab  bo‘lmokda. Bu talablar  esa xo‘jalik sub’ektlariga nodir  va
tiklanmaydigan  resurslarimizga  nisbatan  xo‘jasizlarcha  munosabatda  bo‘lish
huquqini  bermaydi.  Chunki  tadbirkor  o‘zidagi  mavjud  moliyaviy  resurslardan
foydalanib  tabiat  in’om  etgan  tabiiy  resurslarni  qayta  ishlab,  insonlarning
ehtiyojiga  moslab  ishlab  chiqarilgan  tovar  mahsulotini  iste’mol  qilish  uchun
bozorga chiqaradi. Bozorda mavjud shakllantirilgan narxlarda ayriboshlanadi. Shu
asosda tadbirkor o‘zining faoliyatini yanada qayta jonlantiradi, bu esa qilingan
harajat va topilgan daromad o‘rtasidagi farq, ya’ni moliyaviy resurslar evaziga
amalga oshiriladi, shundan ham bilishimiz mumkinki jamiyatdagi barcha iqtisodiy
munosabat u ishlab chiqarish bo‘ladimi, xizmat ko‘rsatish har qaysisining asosi
bo‘lib moliyaviy resurslar  hisoblanadi.  Jamiyatning iqtisodiy salohiyati  tabiiy,
moliyaviy va mehnat resurslaridan foydalanish darajasi bilan belgilanadi. 
Bozor xo‘jaligida pul katta iqtisodiy tizimda ishlab chiqarishni rivojlantirshni
ta’minlaydigan asosiy omil sifatida harakat qilib, turli xizmatlar bilan bog‘liq
bo‘ladigan to‘lovlarni to‘lashda, kreditlar  bilan bog‘liq jarayonlarda pul, ko‘p
mulkchilik  iqtisodiyotining  rivojlanishi  tufayli  chiqarilgan  qimmatli  qog‘ozlar
shaklida bo‘lib, pul jamg‘armalarining aylanishi jarayonida shakllanishi va ulardan
foydalanishda ham namoyon bo‘lishi mumkin.
Shunday  qilib,  moliyaviy  munosabatlarning  moddiy  ifodasi  moliyaviy
resurslarda o‘z ifodasini topadi. Moliyaviy resurslar jamiyat xo‘jalik mexanizmida
insonning  qon  tomirlari  tizimi  kabi,  faol  xizmat  qiladi.  Iqtisodiyotning  qaysi
jabhasini  tahlil  qilmaylik,  moliya  masalalariga  duch  kelamiz.  Ular  xo‘jalik
sub’ektlarni  byudjet,  banklar,  sug‘urta  va  boshqalar  oldidagi  majburiyatlarni
bajarish uchun ishlatiladi. Moliyaviy resurslar korxona tashkil topayotgan vaqtda,
ya’ni ustav kapitali tashkil etilganda shakllanadi. Ustav kaptali – bu ta’sischilar
kapitali hisobiga hosil qilingan korxona mulkidir. Amaldagi qonunlarga asosan,
ustav kapitalining eng kam o‘lchamlari belgilab qo‘yiladi. Moliyaviy resurslar
birinchi galda asosiy va yordamchi faoliyat natijasida olingan foyda, shuningdek
ishlab chiqarilgan mulkni sotishdan tushgan tushumlar, barqaror passivlar, turli
Logotip
qo‘yilishiga sabab bo‘lmokda. Bu talablar esa xo‘jalik sub’ektlariga nodir va tiklanmaydigan resurslarimizga nisbatan xo‘jasizlarcha munosabatda bo‘lish huquqini bermaydi. Chunki tadbirkor o‘zidagi mavjud moliyaviy resurslardan foydalanib tabiat in’om etgan tabiiy resurslarni qayta ishlab, insonlarning ehtiyojiga moslab ishlab chiqarilgan tovar mahsulotini iste’mol qilish uchun bozorga chiqaradi. Bozorda mavjud shakllantirilgan narxlarda ayriboshlanadi. Shu asosda tadbirkor o‘zining faoliyatini yanada qayta jonlantiradi, bu esa qilingan harajat va topilgan daromad o‘rtasidagi farq, ya’ni moliyaviy resurslar evaziga amalga oshiriladi, shundan ham bilishimiz mumkinki jamiyatdagi barcha iqtisodiy munosabat u ishlab chiqarish bo‘ladimi, xizmat ko‘rsatish har qaysisining asosi bo‘lib moliyaviy resurslar hisoblanadi. Jamiyatning iqtisodiy salohiyati tabiiy, moliyaviy va mehnat resurslaridan foydalanish darajasi bilan belgilanadi. Bozor xo‘jaligida pul katta iqtisodiy tizimda ishlab chiqarishni rivojlantirshni ta’minlaydigan asosiy omil sifatida harakat qilib, turli xizmatlar bilan bog‘liq bo‘ladigan to‘lovlarni to‘lashda, kreditlar bilan bog‘liq jarayonlarda pul, ko‘p mulkchilik iqtisodiyotining rivojlanishi tufayli chiqarilgan qimmatli qog‘ozlar shaklida bo‘lib, pul jamg‘armalarining aylanishi jarayonida shakllanishi va ulardan foydalanishda ham namoyon bo‘lishi mumkin. Shunday qilib, moliyaviy munosabatlarning moddiy ifodasi moliyaviy resurslarda o‘z ifodasini topadi. Moliyaviy resurslar jamiyat xo‘jalik mexanizmida insonning qon tomirlari tizimi kabi, faol xizmat qiladi. Iqtisodiyotning qaysi jabhasini tahlil qilmaylik, moliya masalalariga duch kelamiz. Ular xo‘jalik sub’ektlarni byudjet, banklar, sug‘urta va boshqalar oldidagi majburiyatlarni bajarish uchun ishlatiladi. Moliyaviy resurslar korxona tashkil topayotgan vaqtda, ya’ni ustav kapitali tashkil etilganda shakllanadi. Ustav kaptali – bu ta’sischilar kapitali hisobiga hosil qilingan korxona mulkidir. Amaldagi qonunlarga asosan, ustav kapitalining eng kam o‘lchamlari belgilab qo‘yiladi. Moliyaviy resurslar birinchi galda asosiy va yordamchi faoliyat natijasida olingan foyda, shuningdek ishlab chiqarilgan mulkni sotishdan tushgan tushumlar, barqaror passivlar, turli
maqsadli tushumlar, mehnat jamoasi a’zolarining badal to‘lovlari va hissalardan
tashkil topadi.
Barqaror passivlarga ustav zahira va boshqa kapitallar; uzoq muddatli qarzlar;
korxona aylanmasida doimo mavjud bo‘lgan kreditorlik qarzlar kiradi.
Moliyaviy resurslar iqtisodiy yo‘naltirilishi  nuqtai nazaridan qo‘yidagicha
tavsiflanadi: 
- asosiy faoliyatni ta’minlovchi;
- asosiy fondlarni takror ishlab chiqarishni ta’minlovchi;
- aylanma mablag‘larni shakllantirishini ta’minlovchi;
- kadrlarni tayyorlash tadbirlarni ta’minlovchi;
- ishchi hodimlarni moddiy rag‘batlantirishni ta’minlovchi;
- ijtimoiy-maishiy va boshqa ehtiyojlarni qondirishni ta’minlovchi;
- moliyaviy ehtiyot zahiralashga. 
Ijtimoiy  mahsulotni  taqsimlash  nuqtai  nazaridan  qaralganda  moliyaviy
resurslar  deganda,  davlat  va  xizmat  sohasidagi  korxonalarda  o‘z  maqsad  va
vazifalar  bajarish  uchun  to‘planadigan,  taqsimlanadigan  va  ishlatiladigan  pul
shaklidagi ijtimoiy mahsulot va milliy daromadning bir qismi tushuniladi. Amaliy
nuqtai nazardan xizmat sohasidagi korxonalarni moliyaviy resurslari ular ixtiyorida
bo‘lgan jami pul shaklidagi daromadlar va jamg‘armalar yig‘indisidir.
Moliyaviy resurslarni joriy faoliyat, kredit resurslar, pul mablag‘lari rezervlari
bilan bog‘liq bo‘lgan harajatlarni qoplagandan keyin korxona ixtiyorida qoladigan
pul  mablag‘lari  jamg‘armalari  tashkil  qiladi.  Moliyaviy  resurslarga  ma’lum
mikdorda moddiy boyliklar mos keladi. Asosiy va aylanma fondlar, moddiy va
mehnat resurslarni samarali ishlatish moliyaviy resurslar holatini belgilaydi.
2-savol  bayoni.  Tijoriy  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKTlarning
moliyaviy resurslari dastlab (birlamchi holda) ular ta’sis kapitalining bir qismini
pul shaklida qo‘yish va shuningdek, boshqa shaxslar va tashkilotlardan maqsadli
moliyalashtirish va subsidiyalar ko‘rinishida kelib tushgan pul mablag‘lari qismi
hisobidan shakllantiriladi. Ta’sis kapitalining nopulli (pulsiz) qismi (sanoat va
Logotip
maqsadli tushumlar, mehnat jamoasi a’zolarining badal to‘lovlari va hissalardan tashkil topadi. Barqaror passivlarga ustav zahira va boshqa kapitallar; uzoq muddatli qarzlar; korxona aylanmasida doimo mavjud bo‘lgan kreditorlik qarzlar kiradi. Moliyaviy resurslar iqtisodiy yo‘naltirilishi nuqtai nazaridan qo‘yidagicha tavsiflanadi: - asosiy faoliyatni ta’minlovchi; - asosiy fondlarni takror ishlab chiqarishni ta’minlovchi; - aylanma mablag‘larni shakllantirishini ta’minlovchi; - kadrlarni tayyorlash tadbirlarni ta’minlovchi; - ishchi hodimlarni moddiy rag‘batlantirishni ta’minlovchi; - ijtimoiy-maishiy va boshqa ehtiyojlarni qondirishni ta’minlovchi; - moliyaviy ehtiyot zahiralashga. Ijtimoiy mahsulotni taqsimlash nuqtai nazaridan qaralganda moliyaviy resurslar deganda, davlat va xizmat sohasidagi korxonalarda o‘z maqsad va vazifalar bajarish uchun to‘planadigan, taqsimlanadigan va ishlatiladigan pul shaklidagi ijtimoiy mahsulot va milliy daromadning bir qismi tushuniladi. Amaliy nuqtai nazardan xizmat sohasidagi korxonalarni moliyaviy resurslari ular ixtiyorida bo‘lgan jami pul shaklidagi daromadlar va jamg‘armalar yig‘indisidir. Moliyaviy resurslarni joriy faoliyat, kredit resurslar, pul mablag‘lari rezervlari bilan bog‘liq bo‘lgan harajatlarni qoplagandan keyin korxona ixtiyorida qoladigan pul mablag‘lari jamg‘armalari tashkil qiladi. Moliyaviy resurslarga ma’lum mikdorda moddiy boyliklar mos keladi. Asosiy va aylanma fondlar, moddiy va mehnat resurslarni samarali ishlatish moliyaviy resurslar holatini belgilaydi. 2-savol bayoni. Tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslari dastlab (birlamchi holda) ular ta’sis kapitalining bir qismini pul shaklida qo‘yish va shuningdek, boshqa shaxslar va tashkilotlardan maqsadli moliyalashtirish va subsidiyalar ko‘rinishida kelib tushgan pul mablag‘lari qismi hisobidan shakllantiriladi. Ta’sis kapitalining nopulli (pulsiz) qismi (sanoat va
intellektual  mulk  ob’ektlari,  ulardan  foydalanish  huquqlari  va  boshqalar)  esa,
xuddi maqsadli tushilmalar singari, agar ular pul ko‘rinishida qo‘yilmagan bo‘lsa,
ularni XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga
kiritish maqsadga muvofiq emas.
Dastlabki (birlamchi) kapitalning ishlab chiqarishga investitsiya qilinishi
tovar-pul doiraviy aylanishi jarayonining kengayishini boshlab beradi. Uning  pul
shaklidagi  yakuni  (natijasi)  sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI  SUB’EKTning
tushumi maydonga chiqadi. O‘z navbatida, tushum harajatlarni moliyalashtirish va
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini davom etttirishni ta’minlovchi bir
necha pul mablag‘lari fondlariga bo‘linadi. Umumiy tarzda, formula orqali buni
quyidagicha ifodalash mumkin:
T  = F аа + F мхм + F их + F ф
Bu yerda:
T     - tushum;
F аа  -  asosiy ishlab chiqarish fondlarining jismoniy eskirishini  tiklashga
mo‘ljallangan amortizatsiya ajratmalari fondi;
F мхм - moddiy harajatlarni (xom ashyo, materiallar, yoqilg‘i, elektroenergiya
va boshqalarni sotib olish) moliyalashtirish fondi;
F их -  ish haqi fondi;
F ф  - tovarlarni realizatsiya qilishdan olingan foyda (soliqlar to‘languncha va
foydadan boshqa to‘lanmalar amalga oshirilguncha).
3-savol  bayoni.  Ayrim  iqtisodchi-olimlarning  izlanish  (tadqiqot)larida
moddiy harajatlar  va  mehnat  haqini  moliyalashtirish  uchun  mo‘ljallangan  pul
mablag‘lari  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKTning  moliyaviy  resurslari
tarkibiga  kiritilmaydi.  Ularning  ayrimlari  tomonidan  esa  XO‘JALIK
Logotip
intellektual mulk ob’ektlari, ulardan foydalanish huquqlari va boshqalar) esa, xuddi maqsadli tushilmalar singari, agar ular pul ko‘rinishida qo‘yilmagan bo‘lsa, ularni XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga kiritish maqsadga muvofiq emas. Dastlabki (birlamchi) kapitalning ishlab chiqarishga investitsiya qilinishi tovar-pul doiraviy aylanishi jarayonining kengayishini boshlab beradi. Uning pul shaklidagi yakuni (natijasi) sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning tushumi maydonga chiqadi. O‘z navbatida, tushum harajatlarni moliyalashtirish va kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini davom etttirishni ta’minlovchi bir necha pul mablag‘lari fondlariga bo‘linadi. Umumiy tarzda, formula orqali buni quyidagicha ifodalash mumkin: T = F аа + F мхм + F их + F ф Bu yerda: T - tushum; F аа - asosiy ishlab chiqarish fondlarining jismoniy eskirishini tiklashga mo‘ljallangan amortizatsiya ajratmalari fondi; F мхм - moddiy harajatlarni (xom ashyo, materiallar, yoqilg‘i, elektroenergiya va boshqalarni sotib olish) moliyalashtirish fondi; F их - ish haqi fondi; F ф - tovarlarni realizatsiya qilishdan olingan foyda (soliqlar to‘languncha va foydadan boshqa to‘lanmalar amalga oshirilguncha). 3-savol bayoni. Ayrim iqtisodchi-olimlarning izlanish (tadqiqot)larida moddiy harajatlar va mehnat haqini moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul mablag‘lari XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga kiritilmaydi. Ularning ayrimlari tomonidan esa XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga hatto pulli tushum
ham kiritilmayotir. Bunday yondoshuvlarning noto‘g‘ri ekanligi shubhasiz.
Bozor iqtisodiyotining xorijiy nazariyasi va amaliyotida pul tushumi yalpi
daromad tarzida talqil qilinadi. Bu narsa XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT
moliyaviy  resurslari  fondini  shakllantirish  va  qayta  yangilashda  tushumning
umumlashtirilgan  ahamiyatini  o‘zida  aniqroq aks  ettiradi. Moddiy  harajatlarni
moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul tushumlarining bir qismi,  XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTning real moliyaviy resursi mol yetkazib beruvchilar va
kontragentlarning hisob varaqlariga o‘tkazilmasdan uning aylanmasida bo‘lgan
paytda unga qo‘shimcha daromad keltiradi. O‘tish davrining dastlabki yillaridagi
o‘zaro mol yetkazib berish (xizmat ko‘rsatish) bo‘yicha noto‘lovlar krizisi bank
kreditlari foizining yuzdan oshgan  darajasida tekin tijoriy kredit imkoniyatining
mavjudligi  o‘zining  “qo‘lbola”  birlamchi  manbai  bo‘lib  xizmat  qildi.  Shunga
o‘xshash narsa ish haqi fondiga nisbatan ham tegishli bo‘ldi. Xodimlarga, ishchi va
xizmatchilarga  bir  necha  oylab  oylik  maoshlarni  berishning  kechiktirilganligi
(orqaga  surilganligi)  ba’zi  bir  “tadbirkor”  va  “bankir”larning  tekinga  boyish
manbalaridan biriga aylandiki, chunki to‘lanmagan ish haqi ularning aylanmasida
bo‘lgan edi.
Amortizatsiya  ajratmalari  fondi XO‘JALIK YURITUVCHI  SUB’EKTlar
moliyaviy resurslarining tarkibiy tuzilmasida muhim rol o‘ynaydi. Chunki bunday
ajratmalar  pul  tushumlaridan  qancha  ajratilganligi  va  ularning  XO‘JALIK
YURITUVCHI  SUB’EKT  tegishli  hisob  varaqlarida  joylashganligiga  qarab
XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKTlarning  real  moliyaviy  resurslari  bo‘lib
hisoblanadi.
Ishlab  chiqarishning  rivojlanishi  va  tovar  hamda  moliya  bozorlarida
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT faoliyatining faollashuvi natijasida uning
moliyaviy  resurslari  tarkibiy  tuzilmasida  foyda  hal  qiluvchi  o‘rinni  egallay
boshlaydi.  Foyda  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKT  o‘z  mablag‘larining
asosiy  manbai  bo‘lib,  ishlab  chiqarish  apparatining  yangilanishini,  sifatning
yaxshilanishini,  chiqarilayotgan  mahsulot  assortimentining  kengayishini  va
Logotip
YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy resurslari tarkibiga hatto pulli tushum ham kiritilmayotir. Bunday yondoshuvlarning noto‘g‘ri ekanligi shubhasiz. Bozor iqtisodiyotining xorijiy nazariyasi va amaliyotida pul tushumi yalpi daromad tarzida talqil qilinadi. Bu narsa XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslari fondini shakllantirish va qayta yangilashda tushumning umumlashtirilgan ahamiyatini o‘zida aniqroq aks ettiradi. Moddiy harajatlarni moliyalashtirish uchun mo‘ljallangan pul tushumlarining bir qismi, XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning real moliyaviy resursi mol yetkazib beruvchilar va kontragentlarning hisob varaqlariga o‘tkazilmasdan uning aylanmasida bo‘lgan paytda unga qo‘shimcha daromad keltiradi. O‘tish davrining dastlabki yillaridagi o‘zaro mol yetkazib berish (xizmat ko‘rsatish) bo‘yicha noto‘lovlar krizisi bank kreditlari foizining yuzdan oshgan darajasida tekin tijoriy kredit imkoniyatining mavjudligi o‘zining “qo‘lbola” birlamchi manbai bo‘lib xizmat qildi. Shunga o‘xshash narsa ish haqi fondiga nisbatan ham tegishli bo‘ldi. Xodimlarga, ishchi va xizmatchilarga bir necha oylab oylik maoshlarni berishning kechiktirilganligi (orqaga surilganligi) ba’zi bir “tadbirkor” va “bankir”larning tekinga boyish manbalaridan biriga aylandiki, chunki to‘lanmagan ish haqi ularning aylanmasida bo‘lgan edi. Amortizatsiya ajratmalari fondi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyaviy resurslarining tarkibiy tuzilmasida muhim rol o‘ynaydi. Chunki bunday ajratmalar pul tushumlaridan qancha ajratilganligi va ularning XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tegishli hisob varaqlarida joylashganligiga qarab XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning real moliyaviy resurslari bo‘lib hisoblanadi. Ishlab chiqarishning rivojlanishi va tovar hamda moliya bozorlarida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT faoliyatining faollashuvi natijasida uning moliyaviy resurslari tarkibiy tuzilmasida foyda hal qiluvchi o‘rinni egallay boshlaydi. Foyda XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘larining asosiy manbai bo‘lib, ishlab chiqarish apparatining yangilanishini, sifatning yaxshilanishini, chiqarilayotgan mahsulot assortimentining kengayishini va
h.k.larni ta’minlaydi. Foyda hisobidan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning
rezerv fondlari, maxsus maqsadlarga mo‘ljallangan fondlar shakllantiriladi.
Foyda  massasi  va  normasi,  uning  harajatlarga  nisbati  XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKTning kreditga layoqatligini va uning qarziy mablag‘larni
jalb  qilish  imkoniyatini,  uzoq  va  qisqa  muddatli  kreditlarni  olishni  aniqlab
beradigan  muhim  indikatorlardir.  Qarziy  mablag‘larning  XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘lariga nisbati 1/3 va undan katta darajaga
yetib, uning to‘lovga layoqatligiga kreditorilarga ham, hamkorlariga  ham shubha
tug‘dirmasligi mumkin.
Amal  (harakat)dagi  tijoriy  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKTlarning
moliyaviy  resurslarini  ularning  shakllanish  manbalariga  ko‘ra  quyidagilarga
ajratish mumkin:
mahsulot  realizatsiyasining  tushumi  hisobidan  shakllanadigan  moliyaviy
resurslar  (foyda;  amortizatsiya  ajratmalari  fondi;   ish  haqi  fondi;   moddiy
harajatlarni tiklash fondi);
boshqa  realizatsiya  (mol-mulk;  asosiy  faoliyatga  daxldor  bo‘lmagan
xizmatlar va boshqalar) hisobidan olinadigan moliyaviy resurslar;
moliyaviy  bozorda  shakllanadigan  moliyaviy  resurslar  (kreditlar  va
zayomlar; o‘z aksiyalari va qimmatli qog‘ozlarning boshqa ko‘rinishlarini sotish;
boshqa emitentlarning qimmatli qog‘ozlari bo‘yicha dividentlar va foizlar; sug‘urta
qoplamalari va boshqalar);
kreditorlik qarzlari hisobidan tashkil topadigan moliyaviy resurslar (mol
yetkazib beruvchi va pudratchilarga; mehnat haqi bo‘yicha; sotsial sug‘urtaga doir;
byudjet oldidagi va boshqalar);
badallar va maqsadli harakterdagi tushilmalar hisobidan shakllantiriladigan
moliyaviy  resurslar  (boshqa  tashkilotlar  va  jismoniy  shaxslardan  tushilmalar,
byudjet subsidiyalari va h.k.).
4-savol bayoni. Iqtisodiy munosabatlarni takror ishlab chiqarish shakllaridan
biri  sifatida  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKTlar  moliyasining  harakati
Logotip
h.k.larni ta’minlaydi. Foyda hisobidan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning rezerv fondlari, maxsus maqsadlarga mo‘ljallangan fondlar shakllantiriladi. Foyda massasi va normasi, uning harajatlarga nisbati XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning kreditga layoqatligini va uning qarziy mablag‘larni jalb qilish imkoniyatini, uzoq va qisqa muddatli kreditlarni olishni aniqlab beradigan muhim indikatorlardir. Qarziy mablag‘larning XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT o‘z mablag‘lariga nisbati 1/3 va undan katta darajaga yetib, uning to‘lovga layoqatligiga kreditorilarga ham, hamkorlariga ham shubha tug‘dirmasligi mumkin. Amal (harakat)dagi tijoriy XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlarning moliyaviy resurslarini ularning shakllanish manbalariga ko‘ra quyidagilarga ajratish mumkin: mahsulot realizatsiyasining tushumi hisobidan shakllanadigan moliyaviy resurslar (foyda; amortizatsiya ajratmalari fondi; ish haqi fondi; moddiy harajatlarni tiklash fondi); boshqa realizatsiya (mol-mulk; asosiy faoliyatga daxldor bo‘lmagan xizmatlar va boshqalar) hisobidan olinadigan moliyaviy resurslar; moliyaviy bozorda shakllanadigan moliyaviy resurslar (kreditlar va zayomlar; o‘z aksiyalari va qimmatli qog‘ozlarning boshqa ko‘rinishlarini sotish; boshqa emitentlarning qimmatli qog‘ozlari bo‘yicha dividentlar va foizlar; sug‘urta qoplamalari va boshqalar); kreditorlik qarzlari hisobidan tashkil topadigan moliyaviy resurslar (mol yetkazib beruvchi va pudratchilarga; mehnat haqi bo‘yicha; sotsial sug‘urtaga doir; byudjet oldidagi va boshqalar); badallar va maqsadli harakterdagi tushilmalar hisobidan shakllantiriladigan moliyaviy resurslar (boshqa tashkilotlar va jismoniy shaxslardan tushilmalar, byudjet subsidiyalari va h.k.). 4-savol bayoni. Iqtisodiy munosabatlarni takror ishlab chiqarish shakllaridan biri sifatida XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTlar moliyasining harakati
minimal  harajatlarda  maksimal  natijalarning  olinishini  nazarda  tutuvchi
samaradorlikning umumiqtisodiy me’zoniga bo‘ysunadi. Shu sababli XO‘JALIK
YURITUVCHI  SUB’EKT  moliyaviy  resurslaridan  foydalanish  samaradorligini
quyidagi formula orqali tasavvur etish mumkin:
S мр = N м ф  : X мр
Bu yerda:
S мр  -  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKT  moliyaviy  resurslaridan
foydalanish samaradorligi;
N м ф - ma’lum davr (o‘tgan yoki rejali) uchun XO‘JALIK YURITUVCHI
SUB’EKT faoliyatining moliyaviy natijasi;
X мр  
 -  shu  moliyaviy  natijani  qo‘lga  kiritish  uchun  XO‘JALIK
YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan qilingan (yoki rejalash tirilgan) moliyaviy
resurslar harajatlari. 
XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish
samaradorligini aniqlashda shu narsani inobatga olish kerakki,  moliyaviy natija
faqat moliyaviy emas, balki moddiy va mehnat resurslari harajatlarining natijasi
hamdir. Shuning uchun ham, masalan, mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan
foydani  taqqoslab  turib,  buning  natijasida  faqat  faoliyatning  sof  moliyaviy
tomonini  harakterlovchi  ko‘rsatkichga  ega  bo‘lamiz,  deb  hisoblash  maqsadga
muvofiq  emas.  Bu  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKT  moliyaviy-xo‘jalik
faoliyati samaradorligini harakterlovchi yaxlit ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib, unga
kengaytirilgan  takror  ishlab  chiqarish  jarayonida  moddiy-ishlab  chiqarish  va
moliyaviy oqimlarning ajralmas bog‘liqligi xosdir.
Yuqorida bildirilgan fikr o‘ziga moliyaviy natija va moliyaviy harajatlarning
tavsifini  mujassam  etuvchi  XO‘JALIK  YURITUVCHI  SUB’EKT  moliyaviy-
xo‘jalik faoliyatining samaradorligini harakterlovchi boshqa ko‘rsatkichlarga ham
to‘liq tegishlidir. Shunday bo‘lishiga qaramasdan analitik maqsadlar uchun bu
majmua (to‘plam)dan aynan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy
Logotip
minimal harajatlarda maksimal natijalarning olinishini nazarda tutuvchi samaradorlikning umumiqtisodiy me’zoniga bo‘ysunadi. Shu sababli XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligini quyidagi formula orqali tasavvur etish mumkin: S мр = N м ф : X мр Bu yerda: S мр - XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligi; N м ф - ma’lum davr (o‘tgan yoki rejali) uchun XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT faoliyatining moliyaviy natijasi; X мр - shu moliyaviy natijani qo‘lga kiritish uchun XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT tomonidan qilingan (yoki rejalash tirilgan) moliyaviy resurslar harajatlari. XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy resurslaridan foydalanish samaradorligini aniqlashda shu narsani inobatga olish kerakki, moliyaviy natija faqat moliyaviy emas, balki moddiy va mehnat resurslari harajatlarining natijasi hamdir. Shuning uchun ham, masalan, mahsulotni realizatsiya qilishdan olingan foydani taqqoslab turib, buning natijasida faqat faoliyatning sof moliyaviy tomonini harakterlovchi ko‘rsatkichga ega bo‘lamiz, deb hisoblash maqsadga muvofiq emas. Bu XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy-xo‘jalik faoliyati samaradorligini harakterlovchi yaxlit ko‘rsatkichlardan biri bo‘lib, unga kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonida moddiy-ishlab chiqarish va moliyaviy oqimlarning ajralmas bog‘liqligi xosdir. Yuqorida bildirilgan fikr o‘ziga moliyaviy natija va moliyaviy harajatlarning tavsifini mujassam etuvchi XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKT moliyaviy- xo‘jalik faoliyatining samaradorligini harakterlovchi boshqa ko‘rsatkichlarga ham to‘liq tegishlidir. Shunday bo‘lishiga qaramasdan analitik maqsadlar uchun bu majmua (to‘plam)dan aynan XO‘JALIK YURITUVCHI SUB’EKTning moliyaviy