Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi – davlat moliyaviy salohiyatining asosi
1. Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi bilan
o‘zaro bog‘liqligi
2. Moliyaviy salohiyat o‘sishining omillari
3. Turli faoliyat sohalari moliyasining xususiyatlari
4. Tijorat tashkilotlari va notijorat tashkilotlarining moliyasi
5. Jamoat tashkilotlari va birlashmalari moliyasi
6. Korxonalarni moliyalashtirishning shakl va usullari
7. Korxonalarni investitsiya faoliyati
1.Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi
bilan o‘zaro bog‘liqligi
Davlatning moliyaviy salohiyati bozor iqtisodiyoti sub’yektlari va aholining pul
daromadlari va jamg‘armalari asosida shakllanib (tashkil topib), o‘zaro bog‘langan quyidagi
bo‘g‘inlardan tashkil topadi:
-respublika va mahalliy byudjetlar, davlat maqsadli fondlari byudjetlari; davlat
kreditlashtirish resurslari; davlat (unitar) xo‘jalik yurituvchi sub’yektlari va
davlatning ishtirokidagi xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi. Davlatning moliyaviy
salohiyati tarkibiga asosiy fondlar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy aylanma
mablag‘lar, uy-ro‘zg‘or mulklari, nomoddiy aktivlar qiymati – inson kapitali kiradigan
moddiy kapital ko‘rinishidagi milliy boylik hajmi (o‘lchami)ni kiritish mumkin;
-Xususiy xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyaviy salohiyati. U aylanmadan
tashqari aktivlar va aylanma aktivlarining yig‘indisidan tashkil topadi. Bu erda aylanmadan
tashqari aktivlar nomoddiy aktivlar, asosiy vositalar, tugallanmagan ishlab chiqarish,
moddiy boyliklarga daromadli quyilmalar, uzoq muddatli moliyaviy quyilmalar,
aylanmadan tashqaridagi boshqa aktivlardan iboratdir.
Shuningdek, bu yerda aylanma aktivlarning tarkibiga zahiralar, debitorlik qarzlari,
qisqa muddatli moliyaviy quyilmalar, pul mablag‘lari va boshqa aylanma aktivlar kiradi.
Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning moliyaviy salohiyati ularning yangi qiymat
yaratishdagi qobiliyatiga bog‘liq. Bir xil moliyaviy-iqtisodiy qudratga ega bo‘lgan xo‘jalik
yurituvchi sub’yektlar bir-biridan tubdan farq qiluvchi moliyaviy natijalarga erishishi
mumkin. Bu mol-mulkdan, ishlab chiqarish-texnologik jarayonlar va kadrlarni boshqarish
samaradorligiga, menejment malakasiga, tadbirkorlikning natijaliligiga, moliyaviy resurslar
va tashqi qarzlardan oqilona foydalanishga bog‘liq bo‘ladi.
Bank - kredit tizimining moliyaviy salohiyati - kredit resurslariga bo‘lgan
iqtisodiyotning ehtiyojlarini qondirish bo‘yicha kredit tashkilotlari aktivlari va real
imkoniyatlarining yig‘indisidir. Juda ko‘pchilik mamlakatlarning bank - kredit tizimi
hozirgi paytda kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini kredit resurslari bilan
ta’minlash imkoniyatiga ega emas. xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarga taqdim etilayotgan
kredit resurslari, asosan, qisqa muddatli xarakterga ega. Asosiy kapitalni shakllantirishdagi
kreditlarning salmog‘i iqtisodiyot samaradorligining o‘sishi uchun yetarli emas;
- sug‘urta fondlarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat tadbirkorlik risklarini
pasaytiradigan va jamg‘armalar hamda investitsiyalar o‘sishini ta’minlaydigan pul sug‘urta
resurslarini shakllantirish bo‘yicha sug‘urtaviy moliyaviy-iqtisodiy imkoniyatlar
yig‘indisining amalga oshirilishi orqali namoyon bo‘ladi;
- uy xo‘jaliklarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat ularning jami daromadlari,
soliq, renta va foiz to‘lovlari, investitsion talabning o‘sishiga iste’mol va jamg‘arishning
ta’siri orqali ifodalanadi.
Hozirgi paytda juda ko‘p mamlakatlarda aholining jamg‘armalari, xo‘jalik yurituvchi
sub’yekt va tashkilotlarning jamg‘armalari singari kengaytirilgan takror ishlab chiqarish
maqsadlari uchun to‘liq foydalanilmayapti.
2. Moliyaviy salohiyat o‘sishining omillari
Mamlakat moliyaviy va investitsion tizimining asosini iqtisodiyot real sektori
moliyasi tashkil etadi. Moddiy boylik ishlab chiqarish sohasida ishlab chiqarish
samaradorligiga katta ta’sir ko‘rsatuvchi moliyaviy munosabatlar shakllanadi.
Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning moliyaviy resurslari ular tomonidan olinadigan
pul daromadlari va ishlab chiqarish resurslari iqtisodiy doiraviy aylanishi samaradorligining
o‘sishiga xizmat qiladigan, kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni moliyalashtirish
jarayonini amalga oshirishga yordam beradigan va ularning ixtiyorida bo‘lgan qarz
mablag‘lari asosida tashkil topadi.
Hozirgi vaqtda kapital qo‘yilmalarni moliyalashtirishda xo‘jalik yurituvchi sub’yekt
o‘z mablag‘larining (sof foyda va amortizatsiya) salmog‘i muhim ahamiyatga ega. Bunda
amortizatsiya ajratmalarini shakllantirish va ulardan samarali foydalanish alohida rol
o‘ynaydi.
Yalpi ichki mahsulot va milliy daromadni qayta (ikkilamchi) taqsimlash davlat va
xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar doirasida sodir bo‘ladi.
Ana shu darajada xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar va aholining birlamchi daromadlari bir
qismini to‘g‘ri (bevosita) va egri (bilvosita) soliqli undirish yo‘li bilan va shuningdek,
davlat kreditlashtirishi hisobidan mamlakatning davlat moliyasi tashkil topadi (shakllanadi).
Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar pul resurslarini, uy xo‘jaliklari daromadlarini
ikkilamchi qayta taqsimlash kredit - bank sohasi va sug‘urta tizimi orqali ham amalga
oshiriladi. Bular depozitli, vekselli, pulli va banklarning boshqa jamg‘arma operatsiyalari,
ular tomonidan yuridik shaxslar va aholiga uzoq, o‘rta va qisqa muddatli kreditlar va
ssudalar berish, turli risklarni sug‘urta qilish shakllarida sodir bo‘ladi.
Ko‘p darajali byudjet tizimi va maqsadli fondlar faoliyatidagi qayta taqsimlash
jarayonlarini takomillashtirish moliyaviy salohiyatni yanada kuchaytirish va davlat
moliyaviy resurslari o‘sishining quyidagi yo‘nalishlari bilan uzviy bog‘langan:
- byudjet - soliq sohasidagi daromadlarni qayta taqsimlashning samaradorligini
oshirish. Bu narsa davlat tomonidan ta’sirchan fiskal siyosatni hayotga tatbiq etish bilan
bog‘liqki, bu siyosat o‘z navbatida, ishlab chiqarishning o‘sishi va xo‘jalik yurituvchi
sub’yektlarning investitsiyalarga yo‘naltiriladigan moliyaviy resurslarining o‘sishini
rag‘batlantirishni ko‘zda tutmog‘i kerak;
-bank-kredit sektori orqali pul resurslarining qayta taqsimlanishini optimallashtirish.
Buning eng asosiy iqtisodiy instrumentlari va mexanizmlari bo‘lib quyidagilar hisoblanishi
mumkin: kredit siyosati; uzoq, o‘rta va qisqa muddatli kreditlar hajmlarining nisbati;
Markaziy bankning hisob stavkasi; ssuda va depozit foizlarining stavkasi; qimmatli
qog‘ozlar bozori.
Iqtisodiyotda bu instrument va mexanizmlardan foydalangan holda davlat tomonidan
ma’lum bir maqsadga yo‘naltirilgan tarzda tartibga solish davlat, xo‘jalik yurituvchi
sub’yektlarning investitsion imkoniyatlari chegaralarini kengaytiradi, aholining pulli
jamg‘armalarini investitsiyalarga jalb qiladi;
-yangi samarali iqtisodiyotni - intellektual infrastrukturaning yuqori sur’atlarda
rivojlanishi farqlanuvchi belgisi bo‘lgan bilimlar iqtisodiyotini shakllantiradigan xo‘jalik
yurituvchi sub’yektlarning ildam rivojlanishi. Mamlakat raqobatbardosh iqtisodiyotining
yadrosini yuqori qo‘shilgan qiymat va yuqori darajada qayta ishlanadigan mahsulotlar
ishlab chiqaradigan yangi tarmoqlar tashkil etmog‘i lozim.
Iqtisodiyot tarkibiy tuzilishida xom ashyo-energiya sektorining hukmronlik qilishi, yoqilg‘i
- energetika kompleksining sanoat ishlab chiqarishida, konsolidatsiyalashtirilgan va
respublika byudjeti daromadlarida, eksportda va valyuta tushumlarida nisbatan katta
salmoqning egallashi iqtisodiyotning shu tomonga deformatsiyalashganligidan dalolat
beradi.
Milliy xo‘jalikning bunday tarkibiy nomuvofiqligi iqtisodiyotni qoloqlik sari
etaklaydi, uni modernizatsiya qilish vazifalarini murakkablashtiradi. Shu munosabat bilan
xom ashyo tarmoqlaridan yuqori texnologiyali ishlab chiqarishga kapitalning oqib o‘tishini
ta’minlovchi samarali mexanizmlarni ishlab chiqish muammosi dolzarblik kasb etib, bu
narsa oxir oqibatda, davlatning moliyaviy salohiyatini yuqori darajaga ko‘taradi;
-xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyaviy salohiyatining darajasi ularning samarali
investitsion-tadbirkorlik faolligiga bog‘liq. Zamonaviy o‘zgaruvchan (dinamik) iqtisodiy
muhit xorijiy kapitalni qo‘shgan holda o‘z va jalb qilingan investitsion manbalar asosida
ishlab chiqarishni doimiy ravishda ilmiy-texnikaviy jihatdan yangilashni va rivojlantirishni
talab qiladi.
Hozirgi paytda ishlab chiqarish kompaniyalarining moliyaviy barqarorligi va
raqobatbardoshligini ta’minlashning o‘ziga xos omili bo‘lib ularning yirik tadbirkorlik
tizimlariga (moliya - sanoat guruhlari, konsernlar, konglomeratlar, xoldinglar,
konsorsiumlar va boshqalar) birlashishi hisoblanadi. Bank va sanoat kapitalining real
qo‘shilishi va ta’sirchan moliyaviy kapitalning shakllanishi sodir bo‘lmoqda. Bularning
natijasida ishlab chiqarish masshtablarining o‘sishidan vujudga kelgan samara, iqtisodiyot
tarkibiy tuzilmalarining o‘zaro ta’sirchanligi va investitsiyalarning o‘sishidan olingan
sinergetik samara kompaniyalarga yirik masshtabli moliyaviy vazifalarni echishga imkon
bermoqda.
3. Turli faoliyat sohalari moliyasining xususiyatlari
Ijtimoiy ishlab chiqarishning hammasi o‘zida sarflanayotgan mehnat xarakteriga
asoslanib ikki yirik sohaga ajraladi:
- moddiy ishlab chiqarish;
- nomoddiy ishlab chiqarish.
Birinchi sohaning xususiyati - bu tovar ishlab chiqarishdir, ikkinchi sohaning o‘ziga
xos xususiyati - bu turli xizmatlar (ijtimoiy, maishiy va boshqalar) ko‘rsatishdir. Moddiy
ishlab chiqarishni tashkiliy tuzulmasining asosi bo‘lib korxonalar, birlashmalar,
assotsiatsiyalar tashkil etadi, noishlab chiqarish sohasida esa, muassasalar, tashkilotlar va
boshqa tuzulmalar faoliyat ko‘rsatadi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarida turli xarakterli moliyaviy munosabatlar vujudga
keladi. Shu asosda, tashkil etilgan bir maqsadga yo‘naltirilgan pul fondlari xususiyatini
inobatga olganda, moliyaviy munosabatlar tizimida bir turdagi pul munosabatlarga nisbatan
quyidagi guruhlarni birlashtirish mumkin (9-rasm):
moddiy ishlab chiqarishning xo‘jalik bo‘linmalarida birlamchi daromadlarni
shakllantirish, xo‘jalik ichidagi maqsadli fondlar - nizom fondi, ishlab chiqarishni
rivojlantirish fondi, rag‘batlantirish fondi va boshqalarni tashkil etish va foydalanish bilan
bog‘liq bo‘lgan. Ulardan bir qismi ishlab chiqarish, ikkinchi qismi ta’minot ehtiyojlarni
qondirish uchun ishlatiladi;
turli korxonalar orasida vujudga keladigan munosabatlar, agar bu munosabatlar
taqsimlash xarakteriga ega bo‘lsa, lekin almashtirishga xizmat qiluvchi emas. Bu pul
munosabatlari asosidagi moliyaviy resurslarni harakati fond shaklida emas, balki,
shartnomalar bo‘yicha jarimalar olish yoki to‘lash, turli birlashmalar qatnashchilarini badal
to‘lovlarini to‘lashi, ishlab chiqarish jarayonlarini kooperatsiyalashdan tushgan foydani
taqsimlashda ularni ishtirok etishi, aksiya va obligatsiyalarga mablag‘larni investitsiyalash
va ular bo‘yicha dividendlar va foizlar olish va h. k. ;
turli sug‘urta fondlarini tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan moddiy ishlab
chiqarish korxonalari va sug‘urta tashkilotlari o‘rtasida vujudga keladigan moliyaviy
munosabatlar;
bank ssudalarini olish va qoplash, ular bo‘yicha foizlar to‘lash hamda ma’lum to‘lov
evaziga vaqtincha foydalanish uchun bo‘sh pul mablag‘larini banklarga berish bilan bog‘liq
bo‘lgan
korxonalar
va
banklar
o‘rtasida
vujudga
keladigan
munosabatlar;
budjet va budjetdan tashqari fondlarni tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan
moddiy ishlab chiqarish va davlat o‘rtasida vujudga keladigan munosabatlar. Moliyaviy
munosabatlarning bu guruhi budjetga, budjetdan tashqari fondlarga to‘lovlar, budjetdan
moliyalashtirish va h. k.;
korxonalar bilan ularning yuqori boshqaruv tuzulmalari orasida vujudga keladigan
munosabatlar. Bunga "vertikal" o‘zaro bog‘liqlik deyiladi, tarmoq ichki chegaralarida
saqlanib qolgan moliyaviy resurslarning qayta taqsimlanishi.
Yuqorida ko‘rsatilgan pul munosabatlari korxonalar moliyasining mazmunini hosil
qilib, xo‘jalik subyektlarining jamg‘armalarini va pul daromadlarini tashkil etish,
foydalanish va ularni moliya-bank tizimining majburiyatlarini bajarish uchun,
kengaytirilgan takror ishlab chiqarish xarajatlarini moliyalashtirish, ishchilarni moddiy
rag‘batlantirish va ijtimoiy xizmat ko‘rsatish bilan bog‘liq bo‘lgan pul munosabatlari deb
aniqlash mumkin.
Moddiy ishlab chiqarish sohasi noishlab chiqarish sohasini vujudga kelishiga imkon
yaratadi. Moddiy ishlab chiqarish sohasi xalq xo‘jaligining asosiy sohasi bo‘lib, qiymat,
ijtimoiy mahsulot va milliy daromadni vujudga keltiradi. Noishlab chiqarish sohasi esa, shu
vujudga kelgan daromadni taqsimlanishida ishtirok etadi.
Noishlab chiqarish sohasi - bu iqtisodiyotning moddiy boyliklar ishlab
chiqarmaydigan tarmoqlari majmuidir. Ularga: uy-joy kommunal xo‘jaligi va aholiga
maishiy xizmat ko‘rsatish, boshqarish, maorif, madaniyat va boshqa jamoat tashkilotlari
kiradi. Noishlab chiqarish sohasida ham turli xarakterga ega bo‘lgan moliyaviy
munosabatlar vujudga keladi va ularni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin:
tarmoq (uning boshqaruv organi nomidan) yoki muassasani (tashkilotni) o‘zini budjet
bilan pul munosabatlari. Ular asosida budjet mablag‘lari hisobidan tarmoq pul fondlari
tashkil etiladi (ta’lim, sog‘liqni saqlash, madaniyat va boshqalar). To‘lov asosida faoliyat
ko‘rsatayotgan tashkilotlar budjetga belgilangan to‘lovlarni o‘tkazishlari mumkin;
yuqori boshqaruv organlari bilan ularga qarashli muassalar (tashkilotlar) o‘rtasida hamda
oxirgilarni ichida vujudga keladigan munosabatlar. Ular xo‘jalik subyektlarini ixtiyorida
tarmoq fondlaridan foydalanish, maqsadli pul fondlarini tashkil etish bilan birga sodir
bo‘ladi, masalan ish haqi, kapital ta’mirlash va h. k. Muassasalar va tashkilotlar ichida, ish
haqi va iqtisodiy rag‘batlantirish fondini tashkil etish va sarflash hamda pul mablag‘larini
maqsadli yo‘nalishlar bo‘yicha qayta taqsimlash bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy
munosabatlardir.
turli tarmoq xo‘jalik subyektlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari,
shuningdek budjetdan tashqari fondlarni tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan
moliyaviy munosabatlar;
xo‘jalik subyektlari bilan xizmatni iste’mol qiluvchilar va homiylar o‘rtasidagi pul
munosabatlari. Ular asosida noishlab chiqarish sohasidagi muassasalar va tashkilotlarning
moliyaviy manbalari tashkil etiladi.
Nomoddiy ishlab chiqarish ham moliyani tashkil etilishiga ta’sir etadi va moliya
jismoniy va yuridik shaxslarga xizmat ko‘rsatish jarayonini ifoda etadi.
Xizmat ko‘rsatishni turli-tumanligi va iste’molchilarga ularni taqdim etish xarakteri bir
turda bo‘lmasligidan kelib chiqib, noishlab chiqarish sohasidagi muassasalar va tashkilotlar
to‘lov yoki to‘lovsiz faoliyat ko‘rsatishlari mumkin. Bu pul fondlarini tashkil etish tartibiga
va manbalariga, ulardan foydalanish tamoyillari va yo‘nalishlariga ta’sir etadi.
Noishlab chiqarish sohasining ko‘p tarmoqlarida yuqori malakali, odatda oliy
ma’lumotli ishlovchilar tashkil etadi. Shuning uchun noishlab chiqarish soha aqliy mehnatni
eng ko‘p to‘planishi bilan ajraladi va umumiy xarajatlar ichida eng katta miqdori bo‘lib,
ularga xizmat ko‘rsatganlari uchun ish haqi to‘lashga sezilarli darajada mablag‘ ajratiladi.
Noishlab chiqarish sohasining, odatda, o‘z daromadlari bo‘lmagan muassasalar uchun
pul mablag‘lari davlat budjetidan ajratiladi yoki uni smetali moliyalashtirish deyiladi.
Smetali moliyalashtirish muassasani hamma xarajatlarini qoplash uchun davlat budjetidan
ajratilgan pul hajmini aniq bir maqsadga qaratilganligi va choraklarga taqsimlanishini
aniqlaydi.
4. Tijorat tashkilotlari va notijorat tashkilotlarining moliyasi
Yuridik shaxs – fuqarolik huquqi subyekti, fuqarolik-huquqiy munosabatlari
ishtirokchisi. O‘z mulkida, xo‘jalik yuritishida yoki operativ boshqaruvida alohida mol-
mulkka ega bo‘lgan hamda o‘z majburiyatlari yuzasidan ushbu mol-mulk bilan javob
beradigan, o‘z nomidan mulkiy yoki shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega bo‘la oladigan va
ularni amalga oshira oladigan, majburiyatlarni bajara oladigan, sudda da’vogar va javobgar
bo‘la oladigan tashkilot yuridik shaxs hisoblanadi. Yuridik shaxslar mustaqil balans yoki
smetaga ega bo‘lishlari kerak. O‘zbekiston Respublikasining fuqarolik qonun hujjatlariga
muvofiq, foyda olishni o‘z faoliyatining asosiy maqsadi qilib olgan (tijorat tashkiloti) yoki
foyda olishni ana shunday maqsad qilib olmagan tashkilot (notijorat tashkilot) yuridik
shaxs bo‘lishi mumkin.
Tijorat tashkiloti bo‘lgan yuridik shaxs xo‘jalik shirkati va jamiyati, ishlab chiqarish
kooperativi, unitar korxona va qonunlarda nazarda tutilgan boshqacha shaklda tuzilishi
mumkin.
Notijorat tashkiloti yuridik shaxs jamoat birlashmasi, ijtimoiy fond va mulkdor
tomonidan moliyaviy ta’minlab turiladigan muassasa shaklida, shuningdek qonunlarda
nazarda tutilgan boshqacha shaklda tashkil etilishi mumkin.
Yuridik shaxslarning yuqoridagidek farqlanishidan kelib chiqib, ularning moliyasini
ham ikkita sohaga ajratish mumkin: tijorat korxonalari moliyasi va notijorat tashkilotlar
moliyasi. Bu ikki guruh xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliyasi tadbirkorlik faoliyatini
tashkil qilish shakli, daromadlar va xarajatlarni shakllantirishi, mulkka egalik qilishi,
majburiyatlarni bajarishi, soliqqa tortilishi bilan bog‘liq holda o‘zining xususiyatlariga ega.
Tijorat tashkilotlari va korxonalarining moliyasi, moliya tizimining asosiy bo‘g‘ini
bo‘lib, YaIM qiymatini yaratish, taqsimlash va ishlatish jarayonlarini qamrab oladi. Ular,
asosan yalpi ijtimoiy mahsulot va milliy daromad yaratiladigan, moddiy ishlab chiqarish
sohasida faoliyat yuritadilar.
Tijorat tashkilotlari va korxonalarining moliyasi – bu xususiy kapitalni, maqsadli
pul fondlarini shakllantirish, ularni taqsimlash va ishlatish jarayonidagi tadbirkorlik
faoliyatini
olib
borishda
yuzaga
keladigan
pul
munosabatlari.
Tijorat tashkilotlari va korxonalari moliyasining funksiyalari huddi umumdavlat
moliyasinikidek, ya’ni taqsimlash va nazorat. Ikkala funksiya ham uzviy bog‘langan.
1. Taqsimlash funksiyasining vositasida ta’sischilarning qo‘yilmalari hisobiga birlamchi
kapitalni shakllantirish, ularni ishlab chiqarishga avanslashtirish, kapitalni takror ishlab
chiqarish, daromadlar va moliyaviy resurslarni taqsimlanishida alohida tovar ishlab
chiqaruvchilarning, xo‘jalik subyektlarining va to‘laligicha davlatning manfaatlarini
optimal hisobga olinishini ta’minlovchi asosiy mutanosibliklarni yaratish amalga oshadi.
Moliyaning taqsimlash funksiya bilan tijorat tashkilotlari va korxonalarining pul fondlarini
olinayotgan daromadlarni taqsimlanishi va qayta taqsimlanishi orqali shakllanishi bilan
bog‘liq. Ularga: ustav kapitali yoki ustav fondi, zahira fondi, qo‘shimcha kapital,
jamg‘arish fondi, iste’mol fondi, valyuta fondi va b. kiradi.
Taqsimlash munosabatlari jamiyat manfaatlariga to‘laligicha bo‘lgani kabi, alohida
xo‘jalik yurituvchi subyektlarning, ularning xodimlarini, aksionerlarni, kredit va sug‘urta
institutlarini ham manfaatlariga taalluqlidir. Shuning uchun, birlamchi vazifa – ularni
optimal tashkil qilish. Bu vazifani bajarilishiga moliyaning nazorat funksiyasi yordam
beradi.
Mablag‘lar normal doiraviy aylanishining buzilishi, mahsulot ishlab chiqarish, ishlar
bajarish, xizmatlar ko‘rsatish xarajatlarining ortib ketishi bilan xo‘jalik yurituvchi
subyektning va to‘laligicha jamiyatning daromadlari pasayadi. Bu esa, ishlab chiqarish
jarayonidagi kamchiliklardan, ishlab chiqarish samaradorligiga taqsimlash
munosabatlarining yetarlicha ta’sir qilmayotganligidan guvohlik beradi. Moliyaviy
ko‘rsatkichlarning tahlili xo‘jalik faoliyati natijalarini baholash va zarurat bo‘lganda
moliyaviy natijalarni yaxshilash maqsadidagi moliyaviy ta’sir choralarini ko‘rish imkonini
beradi.
2. Nazorat funksiyasining obyektiv asosi – mahsulot ishlab chiqarish va sotish,
ishlar bajarish va xizmatlar ko‘rsatish xarajatlarini qiymat hisobi, daromadlar va pul
fondlarini shakllanish jarayoni. Moliya, taqsimlash munosabatlari sifatida, takror ishlab
chiqarish jarayonini moliyalashtirish manbalari bilan ta’minlaydi (taqsimlash funksiyasi) va
bu bilan takror ishlab chiqarish jarayonining barcha davrlarini: ishlab chiqrish,
ayirboshlash, iste’mollarni yaxlit bog‘laydi. Biroq, daromadlarni mahsulot ishlab chiqarish,
ishlar bajarish va xizmatlar ko‘rsatish jarayonida yaratilgan va ularni sotishdan so‘ng
olinganidan ortiq taqsimlash va ishlatishning ilojisi yo‘q. Xo‘jalik subyekti tomonidan
olinadigan
daromadlarining
hajmi
uning
kelajakda
rivojlanish
imkoniyatlarini belgilaydi. Korxonaning raqobatbardoshligi, uning moliyaviy barqarorligi
ishlab chiqarishning samaradorligiga, xarajatlarning qisqartirilishiga va moliyaviy
resurslardan oqilona foydalanishligiga bog‘liq. Xo‘jalik yurituvchi sub’yekt faoliyati
ustidan moliyaviy nazoratni quyidagilar amalga oshiradi:
■ bevosita xo‘jalik yurituvchi subyektning o‘zi, moliyaviy ko‘rsatkichlarni har
tomonlama tahlil qilish, moliyaviy rejalarni bajarilishining borishini, mahsulot (ishlar,
xizmatlar) sotishdan tushumlarning o‘z vaqtida kelishini, tovar-moddiy qiymatliklarni
yetkazib beruvchilar, buyurtmachilar va mahsulot iste’molchilari, davlat, banklar va boshqa
kontragentlar (shartnomaviy munosabatlarning bir tomoni) oldidagi majburiyatlarni
bajarilishini nazorat qilish yo‘li bilan;
■ aksiyadorlar va aksiyalarning nazorat paketiga ega bo‘lganlar, pul mablag‘larini
samarali joylashtirish, foyda olish va dividendlar to‘lanishi ustidan nazorat qilish yo‘li
bilan;
■ soliq organlari, budjetga soliqlar va boshqa majburiy to‘lovlarni o‘z vaqtida va
to‘la to‘lanishini nazorat qiladi;
■ O‘zR Moliya vazirligining nazorat-taftish xizmati, budjet mablag‘laridan
foydalanuvchi korxonalar va tashgkilotlarning moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini nazorat qiladi;
■ tijorat banklari, ssudalar berish va qaytarishda, boshqa turdagi bank xizmatlarini
ko‘rsatishda;
■ mustaqil auditorlik firmalari, auditorlik nazoratlarini o‘tkazishda.
Tijorat tashkilotlari va korxonalari xo‘jalik faoliyatining ijobiy moliyaviy natijasi moliyaviy
resurslarni boshqarishda qo‘llanilayotgan shakl va usullarning samarali ekanligidan dalolat
bersa, aksincha, salbiy natija yoki uning yo‘qligi moliyaviy resurslarni boshqarishdagi,
ishlab chiqarishni tashkil etishdagi kamchiliklardan va korxonani bankrot bo‘lish
ehtimolidan dalolat beradi.
Tijorat tashkilotlari va korxonalarining moliyaviy munosabatlari xo‘jalik
faoliyatining asoslari: xo‘jalik mustaqilligi, o‘zini-o‘zi moliyalashtirish, moddiy
manfaatdorlik, moddiy javobgarlik, moliyaviy zahiralar bilan ta’minlash bilan asoslangan
ma’lum tamoyillar bo‘yicha quriladi.
Xo‘jalik mustaqilligi tamoyili moliya sohasidagi mustaqilliksiz amalga oshirilishi
mumkin emas. Xo‘jalik yurituvchi subyektlar, mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, iqtisodiy
faoliyat sohasini, moliyalashtirish manbalarini, foyda olish maqsadida pul mablag‘larini
joylashtirish yo‘nalishlarini mustaqil belgilaydilar. Bozor tijorat tashkilotlari va
korxonalarini kapital qo‘yishning yangi sohalarini qidirib topishni, iste’mol ehtiyojiga mos
keluvchi egiluvchan ishlab chiqarishni yaratishni rag‘batlantiradi. Tijorat tashkilotlari va
korxonalari qo‘shimcha foyda olish maqsadida boshqa xo‘jalik yurituvchi subyektlarning
ustav kapitalini shakllanishida ishtirok etib, ularning, davlatning qimmatli qog‘ozlarini sotib
olish shaklidagi qisqa muddatli va uzoq muddatli investitsiyalar xarakteridagi
investitsiyalarni amalga oshirishlari mumkin. Biroq, to‘la xo‘jalik mustaqilligi to‘g‘risida
gapirish mumkin emas, chunki davlat ular faoliyatining ma’lum tomonlarini
tartibga solib turadi. Demak, tijorat tashkilotlari va korxonalarini turli darajadagi budjetlar
bilan o‘zaro aloqalari qonunchilik bilan o‘rnatiladi. Mulkchilikning barcha shaklidagi tijorat
tashkilotlari va korxonalari qonunchilik tartibida o‘rnatilgan stavkalarga mos tarzda tegishli
soliqlarni to‘laydilar, budjetdan tashqari fondlarni shakllanishida ishtirok etadilar. Davlat
amortizatsiya siyosatini ham belgilab beradi.
O‘zini-o‘zi moliyalashtirish tamoyili. Bu tamoyilning amalga oshirilishi – xo‘jalik
yurituvchi subyektning raqobatbardoshligini ta’minlovchi tadbirkorlik faoliyatini asosiy
shartlaridan biri. O‘zini-o‘zi moliyalashtirish mahsulot ishlab chiqarish va sotish, ishlar
bajarish va xizmatlar ko‘rsatish xarajatlarini to‘laligicha o‘zi qoplashi, ishlab chiqarishni
rivojlantirish uchun investitsiyalarni o‘ziningi pul mablag‘lari va zarurat bo‘lganda bank va
tijorat kreditlari hisobiga amalga oshirilishi tushuniladi. Rivojlangan bozor munosabatlariga
ega davlatlarning o‘zini-o‘zi moliyalashtirish darajasi yuqori bo‘lgan korxonalarining
xususiy kapitali 70% va undan ko‘pni tashkil qiladi.
Moddiy manfaatdorlik tamoyili. Bu tmoyilnnig obyektiv zarurligi tadbirkorlik
faoliyatining asosiy maqsadi – foyda olish bilan asoslanadi. Tadbirkorlik faoliyatining
natijalaridan manfaatdorlik nafaqat uning ishtirokchilarida, balki to‘laligicha davlatda ham
namoyon bo‘ladi. Bu tamoyilning amalga oshirilishi korxonaning alohida xodimlariga
yuqori darajada mehnatga haq to‘lash bilan ta’minlanishi mumkin. Korxona uchun bu
tamoyil davlat tomonidan optimal soliq siyosatini, iqtisodiy asoslangan amortizatsiya
siyosatini olib borilishi, ishlab chiqarishni rivojlanishi uchun iqtisodiy shart-sharoitlarni
yaratilishi natijasida amalga oshishi mumkin. Korxonaning o‘zi bu tamoyilning amalga
oshishiga yangitdan yaratilgan qiymatni taqsimlashda, iste’mol fondi va
jamg‘arma fondini shakllantirilishida iqtisodiy asoslangan mutanosibliklarga rioya qilish
bilan yordam berishi mumkin. Davlatning manfaatlari korxonalarning rentabelli faoliyati
bilan, ishlab chiqarishning o‘sishi va soliq intizomiga rioya qilinishi bilan ta’minlanishi
mumkin.
Moddiy javobgarlik tamoyili moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini yuritish va uning
natijalari uchun ma’lum javobgarliklar tizimining mavjudligini bildiradi. Bu tamoyilni
amalga oshirishning moliyaviy usullari turli xildir va qonunchilik bilan tartibga solinadi.
Shartnomaviy majburiyatlarni, hisob-kitob intizomini, olingan kreditlarni qaytarish
muddatlarini, soliq qonunchiligi va shu kabilarni buzgan korxonalar penya va jarimalar
to‘laydilar. Rentabelli bo‘lmagan, o‘zining majburiyatlari bo‘yicha javob bera olmaydigan
korxonalarga bankrotlik tadbirlari qo‘llanilishi mumkin. Korxonalarning rahbarlari soliq
qonunchiligini buzilishi yuzasidan ma’muriy javobgarlikka egadirlar. Korxonalar va
tashkilotlarning alohida xodimlariga brakka yo‘l qo‘yganligi uchun jarimalar tizimi,
mukofotlardan mahrum qilish, mehnat intizomini buzganligi uchun ishdan bo‘shatish
choralari qo‘llaniladi.
Moliyaviy zahiralar bilan ta’minlash tamoyili biznesga qo‘yilgan mablag‘larni
qaytmaslik havfini mavjudligi bilan asoslanuvchi tadbirkorlik faoliyatining shartlari bilan
xarakterlanadi. Bozor munosabatlari sharoitida tavakkalchilikning oqibatlari tadbirkorning
o‘ziga yuklanadi, chunki u o‘zi ishlab chiqqan dasturini o‘zining tavakkalchiligi asosida
ixtiyoriy va mustaqil amalga oshiradi. Bundan tashqari, xaridorlar uchun iqtisodiy kurashda
tadbirkorlar o‘zining mahsulotlarini pullarini o‘z vaqtida qaytmaslik tavakkalchili bilan
ham sotishga majbur bo‘ladilar. Korxonalarning moliyaviy qo‘yilmalari ham qo‘yilgan
mablag‘larni o‘z vaqtida qaytmaslik yoki ko‘zlangandan oz daromad olish tavakkalchiligi
bilan ham bog‘liqdir. Va nihoyat, ishlab chiqarish dasturlarini ishlab
chiqishda bevosita iqtisodiy hatoliklarga ham yo‘l qo‘yilishi mumkin. Mazkur tamoyilning
amalga oshishi xo‘jalik yuritishning noqulay davrlarida korxonaning moliyaviy holatini
mustahkamlash imkoni beruvchi moliyaviy zahiralarni va turdagi fondlarni shakllantirish
hisoblanadi.
Notijorat tashkiloti tijorat tashkilotidan, avvalambor, faoliyatining maqsadi bo‘yicha
farq qiladi.
Tijorat tashkilotining asosiy maqsadi – foyda olish bo‘lsa, notijorat tashkiloti esa,
quyidagi maqsadlarda tashkil etiladi:
• ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish maqsadida (matlubot
kooperativlari);
• ma’naviy yoki o‘zga nomoddiy ehtiyojlarni qanoatlantirish uchun (jamoat
birlashmalari);
• xayriya, ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy foydali maqsadlar (jamoat
fondlari);
• boshqaruv, ijtimoiy-madaniy vazifalarni yoki tijoratchilikdan iborat bo‘lmagan
boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun (muassasalar).
Notijorat tashkilotiga quyidagicha ta’rif berish mumkin. Notijorat tashkiloti (NTT) –
bu foyda olish maqsadida emas, balki ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini
qondirish, ma’naviy yoki o‘zga nomoddiy ehtiyojlarni qanoatlantirish, xayriya, ijtimoiy,
madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy foydali maqsadlar, boshqaruv, ijtimoiy-madaniy
vazifalarni yoki tijoratchilikdan iborat bo‘lmagan boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun
tuzilgan yuridik shaxs. Shuni ta’kidlash joizki, fuqarolik qonunchilik NTTlarga tadbirkorlik
faoliyati bilan shug‘ullanishga ruxsat beradi, agarda u notijorat tashkilotni tashkil etish
maqsadlariga erishishga yo‘naltirilgan va bu maqsadlarga mos kelsa.
Notijorat tashkilotlarning huquqiy maqomi O‘zR Fuqarolik kodeksi normalari (1-qism, 4-
bob, 3-§) bilan beligilanadi. Yuridik shaxs sifatida NTT to‘la huquqli huquq subyekti
hisoblanadi. Boshqacha so‘z bilan aytganda, har qanday NTT uning faoliyati maqsadlariga
mos keluvchi fuqarolik huquqlariga va faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan majburiyatlarga ega.
Yuridik shaxs sifatida notijorat tashkilot quyidagi belgilarga ega bo‘lishi kerak:
• o‘z mulkida yoki operativ boshqaruvida alohida mol-mulkka ega bo‘lishlik;
• bu mulklar bilan o‘zining majburiyatlari bo‘yicha javobgar bo‘lish (muassasalardan
tashqari;
• o‘z nomidan mulkiy yoki shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega bo‘la olishlik va ularni amalga
oshira olishlik, majburiyatlarni bajara olishlik, sudda da’vogar va javobgar bo‘la olishlik;
• mustaqil balans yoki smetaga ega bo‘lishlik.
Tashkiliy-huquqiy shakllari bo‘yicha NTTlar matlubot kooperativlariga, jamoat
birlashmalariga, jamoat fondlariga, muassasalarga bo‘linishi mumkin.
Matlubot kooperativi (MK)- ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish
maqsadida fuqarolarning a’zolikka asoslangan ixtiyoriy birlashmasi matlubot kooperativi
hisoblanib, bu birlashuv uning a’zolari tomonidan o‘z mulkiy (pay) badallarini qo‘shish
yo‘li bilan amalga oshiriladi. MK boshqa NTTlar bilan solishtirganda alohida maqomga
ega. MK o‘zining faoliyatini ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish
maqsadida olib boradilar (misol uchun, uy-joy-qurilish kooperativlari, mulkdorlar
kooperativlari (shirkatlari) va b.). boshqa NTTlar esa, boshqa ijtimoiy (nomoddiy)
manfaatlarga ega bo‘lishlik uchun tuziladi.
Jamoat birlashmalari (JB) - ma’naviy yoki o‘zga nomoddiy ehtiyojlarni qanoatlantirish
uchun o‘z manfaatlarining mushtarakligi asosida qonunda belgilangan tartibda birlashgan
fuqarolarning ixtiyoriy birlashmalari. Jamoat birlashmalari o‘z ustavlarida nazarda tutilgan
ishlab chiqarish yoki o‘zga tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirishga haqlidirlar.
Jamoat fondlari - fuqarolar va (yoki) yuridik shaxslar tomonidan ixtiyoriy mulkiy badallar
qo‘shish asosida tashkil etilgan, xayriya, ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy
foydali maqsadlarni ko‘zlaydigan, a’zoligi bo‘lmagan nodavlat notijorat tashkiloti.
Muassasalar - boshqaruv, ijtimoiy-madaniy vazifalarni yoki tijoratchilikdan iborat
bo‘lmagan boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun mulkdor tomonidan tashkil etilgan va
to‘la yoki qisman moliyaviy ta’minlab turiladigan tashkilot.
Yuridik shaxslar birlashmalari. Tijorat tashkilotlari o‘zlarining tadbirkorlik faoliyatlarini
muvofiqlashtirish, shuningdek mushtarak mulkiy manfaatlarini ifoda etish hamda himoya
qilish maqsadida notijorat tashkilotlar hisoblanuvchi uyushmalar (ittifoqlar) va o‘zga
birlashmalariga birlashishlari mumkin.
Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari. Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish
organlari yuridik shaxs sifatida fuqarolik-huquqiy munosabatlarning qatnashchilaridir.
Ijtimoiy-madaniy xususiyatga, jamoat tartibini saqlash, boshqaruv va mudofaga
taalluqli bo‘lgan rang-barang xizmatlarni ko‘rsatayotgan xo‘jalik subyektlari notijorat
asosida faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa va tashkilotlarni
tashkil etadi.
Rejali iqtisodiyot davrida ushbu muassasa va tashkilotlar xizmatining qariyb barchasi bepul
ko‘rsatilar edi. Keyingi-yillarda aholini ijtimoiy-madaniy tadbirlarga bo‘lgan talabini sifatli
va o‘z vaqtida ta’minlash maqsadida pullik xizmat ko‘rsatish sohalari ham kengaya
boshladi.
Iqtisodiyotni notijorat sektori muassasa va tashkilotlarining moliyaviy mablag‘lari –
bu o‘z faoliyatini amalga oshirish va kengaytirish uchun turli manbalar hisobidan
shakllantiriladigan pul mablag‘lari. Notijorat asosida faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa va
tashkilotlar moliyaviy resurslarining shakllanishi ikki xususiyatga bog‘liq bo‘ladi.
1. Ko‘rsatayotgan xizmatlar ko‘rinishi.
2. Iste’molchiga yetkazib berilishi (pullik yoki bepul).
Ayrim xizmatlar iste’molchilarga faqat bepul ko‘rsatiladi, boshqalari – pullik,
qolganlari
esa,
ham
pullik,
ham
tekinga
ko‘rsatiladi.
Mamlakatning jamiyatga to‘laligicha xizmat ko‘rsatuvchi davlat boshqaruvi va mudofaasi
sohasida har qaysi fuqaro va huquqiy shaxs bunday xizmatlarni tekinga iste’mol qiladi.
Bularni moliyalashtirishning yagona manbai bo‘lib budjet mablag‘lari hisoblanadi, lekin
shuni yoddan chiqarmaslik kerakki, bu mablag‘lar xizmat ko‘rsatayotgan xodimlarni
to‘laligicha ijtimoiyiqtisodiy hayotini qondira olishi va hech ham tijorat asosida faoliyat
ko‘rsatayotgan muassasa va tashkilotlardagi o‘rtacha ish haqidan kam bo‘lmasligi lozim.
Aks holda bu sohada xizmat ko‘rsatayotgan xodimlar ichida xizmatiga nisbatan loqaydlik,
korrupsiya
kabi
salbiy
illatlar
tomir
otishi
tabiiydir.
Yuqorida keltirganimizdek, ayrim muassasa va tashkilotlar notijorat asosida faoliyat
ko‘rsatayotgan bo‘ladi, ammo keng ommaga pullik xizmat ko‘rsatadilar. Jumladan, teatr,
kinoteatr, advokatlar, notarial idora va boshqalar. Zero, mazkur xo‘jalik subyektlariga
budjetdan mablag‘ ajratilsada, u e’tiborli xususiyatga ega emas.
5. Jamoat tashkilotlari va birlashmalari moliyasi
Jamoat tashkilotlari mamlakat siyosiy jamoat tizimining ajralmas qismidir. Bu
tashkilotlar odamlarning bitta mutaxassislikka yoki ijtimoiy guruhga, bir xil maqsadlarga,
qiziqish yoki umumfuqarolik masalalarini hal qilishda bir xil yondashuvligi, g‘oyaviy
maqsadlar uchun birlashishi asosida vujudga keladi. Bizning mamlakatimizda bir qancha
jamoat tashkilotlari faoliyat yuritadi: kasaba uyushmalari, siyosiy partiyalar, ijodiy
uyushmalar, sport va boshqa o‘z xohishiga ko‘ra birlashgan jamiyatlar, maxsus tashkiliy
shakl
asosida
birlashgan
va
keyingi
yillarda
keng
tarqalgan maqsadli fondlar va hayriya fondlari misol bo‘ladi.
Jamoat tashkilotlari moliyasi quyidagi munosabatlarni o‘z ichiga oladi:
jamoat tashkilotlari va ularning a’zolari o‘rtasidagi jamoatga kirish va a’zolik badallarini
to‘lash, shuningdek jamoat tashkiloti bo‘yicha har xil to‘lovlar va imtiyozlarni qo‘llash;
jamoat tashkilotlarining korxonalar, ishlab chiqarish birlashmalari va tashkilotlar bilan
moliyaviy munosabatlari. Korxonalar tomonidan xayriyalar, shuningdek har xil madaniy
tadbirlar va ko‘rgazma, festivallar o‘tkazish uchun mablag‘lar ajratish;
jamoat birlashmalari ichida fondlarni tashkil qilish va foydalanish bo‘yicha (ish haqi
fondi, kapital qo‘yilmalar) munosabatlar;
yuqori va quyi turuvchi jamoat tashkilotlari o‘rtasida daromadlarini yuqori tashkilotga
o‘tkazish yoki yuqori tashkilotdan yordam olish;
jamoat tashkilotlari va ularga bo‘ysinuvchi xo‘jalik-ishlab chiqaruvchi tashkilotlar
o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar.
Jamoat birlashmalarining moliya rejasidagi daromad qismi jamoatga kirish va a’zolik
badallaridan, xo‘jalik asosidagi karxonalarning faoliyatidan va pulli tadbirlar asosida
yuzaga keladigan daromadlardan tashkil topadi. Ijodiy birlashmalarni moliyalashtirish
manbai bo‘lib, shuningdek korxona va tashkilotlar foydasidan ajratiladigan maxsus pul
ajratmalari ham bo‘lishi mumkin. O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonunchiligi
bo‘yicha bu ko‘rinishdagi foydadan ajratmalar daromad solig‘idan ozod etilgan.
Keyingi-yillarda jamoat birlashmalari faqat tekinga emas, balki pulli xizmatlar doirasini
kengaytirmoqda (sport seksiyalarini tashkil etish, tikuvchilik kurslarini tashkil etish va h. k.)
va bu tadbirlar ular daromad manbasini kengaytirmoqda. Bundan tashqari ayrim jamoat
birlashmalari daromadlari tarkibida davlat budjetidan ajratmalar ham bo‘lishi mumkin.
Jumladan, ko‘ngilli sport jamiyatlariga jismoniy tarbiyani rivojlantirish uchun mablag‘lar
ajratilar edi. Biroq, mazkur manba hozirgi vaqtda deyarli ishlatilmayapti.
Jamoat tashkilotlari va birlashmalari moliyaviy rejalarining xarajatlar qismida jamoat
birlashmalari asosiy faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan va ular apparatini saqlash bilan bog‘liq
bo‘lgan, kapital qurilish va kapital ta’mirlash bilan, ma’muriy xo‘jalik xarajatlari bilan