Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi – davlat moliyaviy salohiyatining asosi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

23

File size

Fayl hajmi

311,9 KB


Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi – davlat moliyaviy salohiyatining asosi
1. Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi bilan
o‘zaro bog‘liqligi
2. Moliyaviy salohiyat o‘sishining omillari
3. Turli faoliyat sohalari moliyasining xususiyatlari
4. Tijorat tashkilotlari va notijorat tashkilotlarining moliyasi
5. Jamoat tashkilotlari va birlashmalari moliyasi
6. Korxonalarni moliyalashtirishning shakl va usullari
7. Korxonalarni investitsiya faoliyati
1.Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi
bilan o‘zaro bog‘liqligi
Davlatning moliyaviy salohiyati  bozor  iqtisodiyoti  sub’yektlari  va aholining pul
daromadlari va jamg‘armalari asosida shakllanib (tashkil topib), o‘zaro bog‘langan quyidagi
bo‘g‘inlardan tashkil topadi:
-respublika va mahalliy byudjetlar, davlat maqsadli fondlari byudjetlari; davlat
kreditlashtirish  resurslari;  davlat  (unitar)  xo‘jalik  yurituvchi  sub’yektlari  va
davlatning ishtirokidagi xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi. Davlatning moliyaviy
salohiyati  tarkibiga  asosiy  fondlar,  tugallanmagan  ishlab  chiqarish,  moddiy  aylanma
mablag‘lar, uy-ro‘zg‘or mulklari, nomoddiy aktivlar qiymati – inson kapitali kiradigan
moddiy kapital ko‘rinishidagi milliy boylik hajmi (o‘lchami)ni kiritish mumkin;
-Xususiy  xo‘jalik  yurituvchi  sub’yektlar  moliyaviy  salohiyati. U  aylanmadan
tashqari aktivlar va aylanma aktivlarining yig‘indisidan tashkil topadi. Bu erda aylanmadan
tashqari  aktivlar  nomoddiy  aktivlar,  asosiy  vositalar,  tugallanmagan  ishlab  chiqarish,
moddiy  boyliklarga  daromadli  quyilmalar,  uzoq  muddatli  moliyaviy  quyilmalar,
aylanmadan tashqaridagi boshqa aktivlardan iboratdir.
Logotip
Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi – davlat moliyaviy salohiyatining asosi 1. Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi bilan o‘zaro bog‘liqligi 2. Moliyaviy salohiyat o‘sishining omillari 3. Turli faoliyat sohalari moliyasining xususiyatlari 4. Tijorat tashkilotlari va notijorat tashkilotlarining moliyasi 5. Jamoat tashkilotlari va birlashmalari moliyasi 6. Korxonalarni moliyalashtirishning shakl va usullari 7. Korxonalarni investitsiya faoliyati 1.Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi bilan o‘zaro bog‘liqligi Davlatning moliyaviy salohiyati bozor iqtisodiyoti sub’yektlari va aholining pul daromadlari va jamg‘armalari asosida shakllanib (tashkil topib), o‘zaro bog‘langan quyidagi bo‘g‘inlardan tashkil topadi: -respublika va mahalliy byudjetlar, davlat maqsadli fondlari byudjetlari; davlat kreditlashtirish resurslari; davlat (unitar) xo‘jalik yurituvchi sub’yektlari va davlatning ishtirokidagi xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasi. Davlatning moliyaviy salohiyati tarkibiga asosiy fondlar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy aylanma mablag‘lar, uy-ro‘zg‘or mulklari, nomoddiy aktivlar qiymati – inson kapitali kiradigan moddiy kapital ko‘rinishidagi milliy boylik hajmi (o‘lchami)ni kiritish mumkin; -Xususiy xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyaviy salohiyati. U aylanmadan tashqari aktivlar va aylanma aktivlarining yig‘indisidan tashkil topadi. Bu erda aylanmadan tashqari aktivlar nomoddiy aktivlar, asosiy vositalar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy boyliklarga daromadli quyilmalar, uzoq muddatli moliyaviy quyilmalar, aylanmadan tashqaridagi boshqa aktivlardan iboratdir.
Shuningdek, bu yerda aylanma aktivlarning tarkibiga zahiralar, debitorlik qarzlari,
qisqa muddatli moliyaviy quyilmalar, pul mablag‘lari va boshqa aylanma aktivlar kiradi.
Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning moliyaviy salohiyati ularning yangi qiymat
yaratishdagi qobiliyatiga bog‘liq. Bir xil moliyaviy-iqtisodiy qudratga ega bo‘lgan xo‘jalik
yurituvchi  sub’yektlar  bir-biridan  tubdan  farq  qiluvchi  moliyaviy  natijalarga  erishishi
mumkin. Bu mol-mulkdan, ishlab chiqarish-texnologik jarayonlar va kadrlarni boshqarish
samaradorligiga, menejment malakasiga, tadbirkorlikning natijaliligiga, moliyaviy resurslar
va tashqi qarzlardan oqilona foydalanishga bog‘liq bo‘ladi.
Bank  -  kredit  tizimining  moliyaviy  salohiyati  - kredit  resurslariga  bo‘lgan
iqtisodiyotning  ehtiyojlarini  qondirish  bo‘yicha  kredit  tashkilotlari  aktivlari  va  real
imkoniyatlarining  yig‘indisidir.  Juda  ko‘pchilik  mamlakatlarning  bank  -  kredit  tizimi
hozirgi  paytda  kengaytirilgan  takror  ishlab  chiqarish  jarayonini  kredit  resurslari  bilan
ta’minlash imkoniyatiga ega emas. xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarga taqdim etilayotgan
kredit resurslari, asosan, qisqa muddatli xarakterga ega. Asosiy kapitalni shakllantirishdagi
kreditlarning salmog‘i iqtisodiyot samaradorligining o‘sishi uchun yetarli emas;
- sug‘urta fondlarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat tadbirkorlik risklarini
pasaytiradigan va jamg‘armalar hamda investitsiyalar o‘sishini ta’minlaydigan pul sug‘urta
resurslarini  shakllantirish  bo‘yicha  sug‘urtaviy  moliyaviy-iqtisodiy  imkoniyatlar
yig‘indisining amalga oshirilishi orqali namoyon bo‘ladi;
- uy xo‘jaliklarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat ularning jami daromadlari,
soliq, renta va foiz to‘lovlari, investitsion talabning o‘sishiga iste’mol va jamg‘arishning
ta’siri orqali ifodalanadi.
Hozirgi paytda juda ko‘p mamlakatlarda aholining jamg‘armalari, xo‘jalik yurituvchi
sub’yekt va tashkilotlarning jamg‘armalari singari kengaytirilgan takror ishlab chiqarish
maqsadlari uchun to‘liq foydalanilmayapti.
2. Moliyaviy salohiyat o‘sishining omillari
Mamlakat  moliyaviy  va  investitsion  tizimining  asosini  iqtisodiyot  real  sektori
moliyasi  tashkil  etadi.  Moddiy  boylik  ishlab  chiqarish  sohasida  ishlab  chiqarish
samaradorligiga katta ta’sir ko‘rsatuvchi moliyaviy munosabatlar shakllanadi.
Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning moliyaviy resurslari ular tomonidan olinadigan
Logotip
Shuningdek, bu yerda aylanma aktivlarning tarkibiga zahiralar, debitorlik qarzlari, qisqa muddatli moliyaviy quyilmalar, pul mablag‘lari va boshqa aylanma aktivlar kiradi. Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning moliyaviy salohiyati ularning yangi qiymat yaratishdagi qobiliyatiga bog‘liq. Bir xil moliyaviy-iqtisodiy qudratga ega bo‘lgan xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar bir-biridan tubdan farq qiluvchi moliyaviy natijalarga erishishi mumkin. Bu mol-mulkdan, ishlab chiqarish-texnologik jarayonlar va kadrlarni boshqarish samaradorligiga, menejment malakasiga, tadbirkorlikning natijaliligiga, moliyaviy resurslar va tashqi qarzlardan oqilona foydalanishga bog‘liq bo‘ladi. Bank - kredit tizimining moliyaviy salohiyati - kredit resurslariga bo‘lgan iqtisodiyotning ehtiyojlarini qondirish bo‘yicha kredit tashkilotlari aktivlari va real imkoniyatlarining yig‘indisidir. Juda ko‘pchilik mamlakatlarning bank - kredit tizimi hozirgi paytda kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini kredit resurslari bilan ta’minlash imkoniyatiga ega emas. xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarga taqdim etilayotgan kredit resurslari, asosan, qisqa muddatli xarakterga ega. Asosiy kapitalni shakllantirishdagi kreditlarning salmog‘i iqtisodiyot samaradorligining o‘sishi uchun yetarli emas; - sug‘urta fondlarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat tadbirkorlik risklarini pasaytiradigan va jamg‘armalar hamda investitsiyalar o‘sishini ta’minlaydigan pul sug‘urta resurslarini shakllantirish bo‘yicha sug‘urtaviy moliyaviy-iqtisodiy imkoniyatlar yig‘indisining amalga oshirilishi orqali namoyon bo‘ladi; - uy xo‘jaliklarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat ularning jami daromadlari, soliq, renta va foiz to‘lovlari, investitsion talabning o‘sishiga iste’mol va jamg‘arishning ta’siri orqali ifodalanadi. Hozirgi paytda juda ko‘p mamlakatlarda aholining jamg‘armalari, xo‘jalik yurituvchi sub’yekt va tashkilotlarning jamg‘armalari singari kengaytirilgan takror ishlab chiqarish maqsadlari uchun to‘liq foydalanilmayapti. 2. Moliyaviy salohiyat o‘sishining omillari Mamlakat moliyaviy va investitsion tizimining asosini iqtisodiyot real sektori moliyasi tashkil etadi. Moddiy boylik ishlab chiqarish sohasida ishlab chiqarish samaradorligiga katta ta’sir ko‘rsatuvchi moliyaviy munosabatlar shakllanadi. Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning moliyaviy resurslari ular tomonidan olinadigan
pul daromadlari va ishlab chiqarish resurslari iqtisodiy doiraviy aylanishi samaradorligining
o‘sishiga  xizmat  qiladigan,  kengaytirilgan  takror  ishlab  chiqarishni  moliyalashtirish
jarayonini  amalga  oshirishga  yordam  beradigan  va  ularning  ixtiyorida  bo‘lgan  qarz
mablag‘lari asosida tashkil topadi.
Hozirgi vaqtda kapital qo‘yilmalarni moliyalashtirishda xo‘jalik yurituvchi sub’yekt
o‘z mablag‘larining (sof foyda va amortizatsiya) salmog‘i muhim ahamiyatga ega. Bunda
amortizatsiya  ajratmalarini  shakllantirish  va  ulardan  samarali  foydalanish  alohida  rol
o‘ynaydi.
Yalpi ichki mahsulot va milliy daromadni qayta  (ikkilamchi) taqsimlash davlat va
xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar doirasida sodir bo‘ladi.
Ana shu darajada xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar va aholining birlamchi daromadlari bir
qismini to‘g‘ri (bevosita) va egri (bilvosita) soliqli undirish yo‘li bilan va shuningdek,
davlat kreditlashtirishi hisobidan mamlakatning davlat moliyasi tashkil topadi (shakllanadi).
Xo‘jalik  yurituvchi  sub’yektlar  pul  resurslarini,  uy  xo‘jaliklari  daromadlarini
ikkilamchi qayta taqsimlash kredit - bank sohasi va sug‘urta tizimi orqali ham amalga
oshiriladi. Bular depozitli, vekselli, pulli va banklarning boshqa jamg‘arma operatsiyalari,
ular tomonidan yuridik shaxslar va aholiga uzoq, o‘rta va qisqa muddatli kreditlar va
ssudalar berish, turli risklarni sug‘urta qilish shakllarida sodir bo‘ladi.
Ko‘p  darajali  byudjet  tizimi  va  maqsadli  fondlar  faoliyatidagi  qayta  taqsimlash
jarayonlarini  takomillashtirish  moliyaviy  salohiyatni  yanada  kuchaytirish  va  davlat
moliyaviy resurslari o‘sishining quyidagi yo‘nalishlari bilan uzviy bog‘langan:
-  byudjet  -  soliq  sohasidagi  daromadlarni  qayta  taqsimlashning  samaradorligini
oshirish. Bu narsa davlat tomonidan ta’sirchan fiskal siyosatni hayotga tatbiq etish bilan
bog‘liqki, bu siyosat o‘z navbatida,  ishlab chiqarishning o‘sishi va xo‘jalik yurituvchi
sub’yektlarning  investitsiyalarga  yo‘naltiriladigan  moliyaviy  resurslarining  o‘sishini
rag‘batlantirishni ko‘zda tutmog‘i kerak;
-bank-kredit sektori orqali pul resurslarining qayta taqsimlanishini optimallashtirish.
Buning eng asosiy iqtisodiy instrumentlari va mexanizmlari bo‘lib quyidagilar hisoblanishi
mumkin: kredit siyosati;  uzoq, o‘rta va qisqa muddatli kreditlar hajmlarining nisbati;
Markaziy  bankning  hisob  stavkasi;  ssuda  va  depozit  foizlarining  stavkasi;  qimmatli
qog‘ozlar bozori. 
Iqtisodiyotda bu instrument va mexanizmlardan foydalangan holda davlat tomonidan
Logotip
pul daromadlari va ishlab chiqarish resurslari iqtisodiy doiraviy aylanishi samaradorligining o‘sishiga xizmat qiladigan, kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni moliyalashtirish jarayonini amalga oshirishga yordam beradigan va ularning ixtiyorida bo‘lgan qarz mablag‘lari asosida tashkil topadi. Hozirgi vaqtda kapital qo‘yilmalarni moliyalashtirishda xo‘jalik yurituvchi sub’yekt o‘z mablag‘larining (sof foyda va amortizatsiya) salmog‘i muhim ahamiyatga ega. Bunda amortizatsiya ajratmalarini shakllantirish va ulardan samarali foydalanish alohida rol o‘ynaydi. Yalpi ichki mahsulot va milliy daromadni qayta (ikkilamchi) taqsimlash davlat va xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar doirasida sodir bo‘ladi. Ana shu darajada xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar va aholining birlamchi daromadlari bir qismini to‘g‘ri (bevosita) va egri (bilvosita) soliqli undirish yo‘li bilan va shuningdek, davlat kreditlashtirishi hisobidan mamlakatning davlat moliyasi tashkil topadi (shakllanadi). Xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar pul resurslarini, uy xo‘jaliklari daromadlarini ikkilamchi qayta taqsimlash kredit - bank sohasi va sug‘urta tizimi orqali ham amalga oshiriladi. Bular depozitli, vekselli, pulli va banklarning boshqa jamg‘arma operatsiyalari, ular tomonidan yuridik shaxslar va aholiga uzoq, o‘rta va qisqa muddatli kreditlar va ssudalar berish, turli risklarni sug‘urta qilish shakllarida sodir bo‘ladi. Ko‘p darajali byudjet tizimi va maqsadli fondlar faoliyatidagi qayta taqsimlash jarayonlarini takomillashtirish moliyaviy salohiyatni yanada kuchaytirish va davlat moliyaviy resurslari o‘sishining quyidagi yo‘nalishlari bilan uzviy bog‘langan: - byudjet - soliq sohasidagi daromadlarni qayta taqsimlashning samaradorligini oshirish. Bu narsa davlat tomonidan ta’sirchan fiskal siyosatni hayotga tatbiq etish bilan bog‘liqki, bu siyosat o‘z navbatida, ishlab chiqarishning o‘sishi va xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning investitsiyalarga yo‘naltiriladigan moliyaviy resurslarining o‘sishini rag‘batlantirishni ko‘zda tutmog‘i kerak; -bank-kredit sektori orqali pul resurslarining qayta taqsimlanishini optimallashtirish. Buning eng asosiy iqtisodiy instrumentlari va mexanizmlari bo‘lib quyidagilar hisoblanishi mumkin: kredit siyosati; uzoq, o‘rta va qisqa muddatli kreditlar hajmlarining nisbati; Markaziy bankning hisob stavkasi; ssuda va depozit foizlarining stavkasi; qimmatli qog‘ozlar bozori. Iqtisodiyotda bu instrument va mexanizmlardan foydalangan holda davlat tomonidan
ma’lum  bir  maqsadga  yo‘naltirilgan  tarzda tartibga solish  davlat, xo‘jalik yurituvchi
sub’yektlarning  investitsion  imkoniyatlari  chegaralarini  kengaytiradi,  aholining  pulli
jamg‘armalarini investitsiyalarga jalb qiladi;
-yangi  samarali  iqtisodiyotni  -  intellektual  infrastrukturaning  yuqori  sur’atlarda
rivojlanishi farqlanuvchi belgisi bo‘lgan bilimlar iqtisodiyotini shakllantiradigan xo‘jalik
yurituvchi sub’yektlarning ildam rivojlanishi. Mamlakat raqobatbardosh iqtisodiyotining
yadrosini yuqori qo‘shilgan qiymat va yuqori darajada qayta ishlanadigan mahsulotlar
ishlab chiqaradigan yangi tarmoqlar tashkil etmog‘i lozim. 
Iqtisodiyot tarkibiy tuzilishida xom ashyo-energiya sektorining hukmronlik qilishi, yoqilg‘i
-  energetika  kompleksining  sanoat  ishlab  chiqarishida,  konsolidatsiyalashtirilgan  va
respublika  byudjeti  daromadlarida,  eksportda  va  valyuta  tushumlarida  nisbatan  katta
salmoqning  egallashi  iqtisodiyotning  shu  tomonga  deformatsiyalashganligidan  dalolat
beradi. 
Milliy  xo‘jalikning  bunday  tarkibiy  nomuvofiqligi  iqtisodiyotni  qoloqlik  sari
etaklaydi, uni modernizatsiya qilish vazifalarini murakkablashtiradi. Shu munosabat bilan
xom ashyo tarmoqlaridan yuqori texnologiyali ishlab chiqarishga kapitalning oqib o‘tishini
ta’minlovchi samarali mexanizmlarni ishlab chiqish muammosi dolzarblik kasb etib, bu
narsa oxir oqibatda, davlatning moliyaviy salohiyatini yuqori darajaga ko‘taradi;
-xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyaviy salohiyatining darajasi ularning samarali
investitsion-tadbirkorlik faolligiga bog‘liq. Zamonaviy  o‘zgaruvchan (dinamik) iqtisodiy
muhit xorijiy kapitalni qo‘shgan holda o‘z va jalb qilingan investitsion manbalar asosida
ishlab chiqarishni doimiy ravishda ilmiy-texnikaviy jihatdan yangilashni va rivojlantirishni
talab qiladi.
Hozirgi  paytda  ishlab  chiqarish  kompaniyalarining  moliyaviy  barqarorligi  va
raqobatbardoshligini  ta’minlashning o‘ziga xos omili bo‘lib ularning yirik tadbirkorlik
tizimlariga  (moliya  -  sanoat  guruhlari,  konsernlar,  konglomeratlar,  xoldinglar,
konsorsiumlar  va  boshqalar)  birlashishi  hisoblanadi.  Bank  va  sanoat  kapitalining  real
qo‘shilishi va ta’sirchan moliyaviy kapitalning shakllanishi sodir bo‘lmoqda. Bularning
natijasida ishlab chiqarish masshtablarining o‘sishidan vujudga kelgan samara,  iqtisodiyot
tarkibiy  tuzilmalarining  o‘zaro  ta’sirchanligi  va  investitsiyalarning  o‘sishidan  olingan
sinergetik samara kompaniyalarga yirik masshtabli moliyaviy vazifalarni echishga imkon
bermoqda.
Logotip
ma’lum bir maqsadga yo‘naltirilgan tarzda tartibga solish davlat, xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning investitsion imkoniyatlari chegaralarini kengaytiradi, aholining pulli jamg‘armalarini investitsiyalarga jalb qiladi; -yangi samarali iqtisodiyotni - intellektual infrastrukturaning yuqori sur’atlarda rivojlanishi farqlanuvchi belgisi bo‘lgan bilimlar iqtisodiyotini shakllantiradigan xo‘jalik yurituvchi sub’yektlarning ildam rivojlanishi. Mamlakat raqobatbardosh iqtisodiyotining yadrosini yuqori qo‘shilgan qiymat va yuqori darajada qayta ishlanadigan mahsulotlar ishlab chiqaradigan yangi tarmoqlar tashkil etmog‘i lozim. Iqtisodiyot tarkibiy tuzilishida xom ashyo-energiya sektorining hukmronlik qilishi, yoqilg‘i - energetika kompleksining sanoat ishlab chiqarishida, konsolidatsiyalashtirilgan va respublika byudjeti daromadlarida, eksportda va valyuta tushumlarida nisbatan katta salmoqning egallashi iqtisodiyotning shu tomonga deformatsiyalashganligidan dalolat beradi. Milliy xo‘jalikning bunday tarkibiy nomuvofiqligi iqtisodiyotni qoloqlik sari etaklaydi, uni modernizatsiya qilish vazifalarini murakkablashtiradi. Shu munosabat bilan xom ashyo tarmoqlaridan yuqori texnologiyali ishlab chiqarishga kapitalning oqib o‘tishini ta’minlovchi samarali mexanizmlarni ishlab chiqish muammosi dolzarblik kasb etib, bu narsa oxir oqibatda, davlatning moliyaviy salohiyatini yuqori darajaga ko‘taradi; -xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyaviy salohiyatining darajasi ularning samarali investitsion-tadbirkorlik faolligiga bog‘liq. Zamonaviy o‘zgaruvchan (dinamik) iqtisodiy muhit xorijiy kapitalni qo‘shgan holda o‘z va jalb qilingan investitsion manbalar asosida ishlab chiqarishni doimiy ravishda ilmiy-texnikaviy jihatdan yangilashni va rivojlantirishni talab qiladi. Hozirgi paytda ishlab chiqarish kompaniyalarining moliyaviy barqarorligi va raqobatbardoshligini ta’minlashning o‘ziga xos omili bo‘lib ularning yirik tadbirkorlik tizimlariga (moliya - sanoat guruhlari, konsernlar, konglomeratlar, xoldinglar, konsorsiumlar va boshqalar) birlashishi hisoblanadi. Bank va sanoat kapitalining real qo‘shilishi va ta’sirchan moliyaviy kapitalning shakllanishi sodir bo‘lmoqda. Bularning natijasida ishlab chiqarish masshtablarining o‘sishidan vujudga kelgan samara, iqtisodiyot tarkibiy tuzilmalarining o‘zaro ta’sirchanligi va investitsiyalarning o‘sishidan olingan sinergetik samara kompaniyalarga yirik masshtabli moliyaviy vazifalarni echishga imkon bermoqda.
3. Turli faoliyat sohalari moliyasining xususiyatlari
Ijtimoiy ishlab  chiqarishning  hammasi  o‘zida  sarflanayotgan  mehnat  xarakteriga
asoslanib ikki yirik sohaga ajraladi:
- moddiy ishlab chiqarish;
- nomoddiy ishlab chiqarish.
Birinchi sohaning xususiyati - bu tovar ishlab chiqarishdir, ikkinchi sohaning o‘ziga
xos xususiyati - bu turli xizmatlar (ijtimoiy, maishiy va boshqalar) ko‘rsatishdir. Moddiy
ishlab  chiqarishni  tashkiliy  tuzulmasining  asosi  bo‘lib  korxonalar,  birlashmalar,
assotsiatsiyalar tashkil etadi, noishlab chiqarish sohasida esa, muassasalar, tashkilotlar va
boshqa tuzulmalar faoliyat ko‘rsatadi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarida turli xarakterli moliyaviy munosabatlar vujudga
keladi. Shu asosda, tashkil etilgan bir maqsadga yo‘naltirilgan pul fondlari xususiyatini
inobatga olganda, moliyaviy munosabatlar tizimida bir turdagi pul munosabatlarga nisbatan
quyidagi guruhlarni birlashtirish mumkin (9-rasm):
 moddiy ishlab chiqarishning xo‘jalik bo‘linmalarida birlamchi daromadlarni
shakllantirish,  xo‘jalik ichidagi maqsadli fondlar -  nizom fondi,  ishlab chiqarishni
rivojlantirish fondi, rag‘batlantirish fondi va boshqalarni tashkil etish va foydalanish bilan
bog‘liq bo‘lgan.  Ulardan bir qismi ishlab chiqarish,  ikkinchi qismi ta’minot ehtiyojlarni
qondirish uchun ishlatiladi;
 turli korxonalar orasida vujudga keladigan munosabatlar,  agar bu munosabatlar
taqsimlash xarakteriga ega bo‘lsa,  lekin almashtirishga xizmat qiluvchi emas.  Bu pul
Logotip
3. Turli faoliyat sohalari moliyasining xususiyatlari Ijtimoiy ishlab chiqarishning hammasi o‘zida sarflanayotgan mehnat xarakteriga asoslanib ikki yirik sohaga ajraladi: - moddiy ishlab chiqarish; - nomoddiy ishlab chiqarish. Birinchi sohaning xususiyati - bu tovar ishlab chiqarishdir, ikkinchi sohaning o‘ziga xos xususiyati - bu turli xizmatlar (ijtimoiy, maishiy va boshqalar) ko‘rsatishdir. Moddiy ishlab chiqarishni tashkiliy tuzulmasining asosi bo‘lib korxonalar, birlashmalar, assotsiatsiyalar tashkil etadi, noishlab chiqarish sohasida esa, muassasalar, tashkilotlar va boshqa tuzulmalar faoliyat ko‘rsatadi. Moddiy ishlab chiqarish sohalarida turli xarakterli moliyaviy munosabatlar vujudga keladi. Shu asosda, tashkil etilgan bir maqsadga yo‘naltirilgan pul fondlari xususiyatini inobatga olganda, moliyaviy munosabatlar tizimida bir turdagi pul munosabatlarga nisbatan quyidagi guruhlarni birlashtirish mumkin (9-rasm):  moddiy ishlab chiqarishning xo‘jalik bo‘linmalarida birlamchi daromadlarni shakllantirish, xo‘jalik ichidagi maqsadli fondlar - nizom fondi, ishlab chiqarishni rivojlantirish fondi, rag‘batlantirish fondi va boshqalarni tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan. Ulardan bir qismi ishlab chiqarish, ikkinchi qismi ta’minot ehtiyojlarni qondirish uchun ishlatiladi;  turli korxonalar orasida vujudga keladigan munosabatlar, agar bu munosabatlar taqsimlash xarakteriga ega bo‘lsa, lekin almashtirishga xizmat qiluvchi emas. Bu pul
munosabatlari asosidagi moliyaviy resurslarni harakati fond shaklida emas,  balki,
shartnomalar bo‘yicha jarimalar olish yoki to‘lash, turli birlashmalar qatnashchilarini badal
to‘lovlarini to‘lashi,  ishlab chiqarish jarayonlarini kooperatsiyalashdan tushgan foydani
taqsimlashda ularni ishtirok etishi, aksiya va obligatsiyalarga mablag‘larni investitsiyalash
va ular bo‘yicha dividendlar va foizlar olish va h. k. ;
 turli sug‘urta fondlarini tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan moddiy ishlab
chiqarish korxonalari va sug‘urta tashkilotlari o‘rtasida vujudga keladigan moliyaviy
munosabatlar;
 bank ssudalarini olish va qoplash,  ular bo‘yicha foizlar to‘lash hamda ma’lum to‘lov
evaziga vaqtincha foydalanish uchun bo‘sh pul mablag‘larini banklarga berish bilan bog‘liq
bo‘lgan 
korxonalar 
va 
banklar 
o‘rtasida 
vujudga 
keladigan 
munosabatlar;
 budjet va budjetdan tashqari fondlarni tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan
moddiy ishlab chiqarish va davlat o‘rtasida vujudga keladigan munosabatlar.  Moliyaviy
munosabatlarning bu guruhi budjetga, budjetdan tashqari fondlarga to‘lovlar, budjetdan
moliyalashtirish va h. k.;
 korxonalar  bilan  ularning  yuqori  boshqaruv  tuzulmalari  orasida  vujudga  keladigan
munosabatlar.  Bunga  "vertikal"  o‘zaro  bog‘liqlik  deyiladi,  tarmoq  ichki  chegaralarida
saqlanib qolgan moliyaviy resurslarning qayta taqsimlanishi.
Yuqorida ko‘rsatilgan pul munosabatlari korxonalar moliyasining mazmunini hosil
qilib,  xo‘jalik  subyektlarining  jamg‘armalarini  va  pul  daromadlarini  tashkil  etish,
foydalanish  va  ularni  moliya-bank  tizimining  majburiyatlarini  bajarish  uchun,
kengaytirilgan  takror  ishlab  chiqarish  xarajatlarini  moliyalashtirish,  ishchilarni  moddiy
rag‘batlantirish va ijtimoiy xizmat ko‘rsatish bilan bog‘liq bo‘lgan pul munosabatlari deb
aniqlash mumkin.
Moddiy ishlab chiqarish sohasi noishlab chiqarish sohasini vujudga kelishiga imkon
yaratadi. Moddiy ishlab chiqarish sohasi xalq xo‘jaligining asosiy sohasi bo‘lib, qiymat,
ijtimoiy mahsulot va milliy daromadni vujudga keltiradi. Noishlab chiqarish sohasi esa, shu
vujudga kelgan daromadni taqsimlanishida ishtirok etadi.
Noishlab  chiqarish  sohasi -  bu  iqtisodiyotning  moddiy  boyliklar  ishlab
chiqarmaydigan  tarmoqlari  majmuidir.  Ularga:  uy-joy  kommunal  xo‘jaligi  va  aholiga
maishiy xizmat ko‘rsatish, boshqarish, maorif, madaniyat va boshqa jamoat tashkilotlari
kiradi.  Noishlab  chiqarish  sohasida  ham  turli  xarakterga  ega  bo‘lgan  moliyaviy
Logotip
munosabatlari asosidagi moliyaviy resurslarni harakati fond shaklida emas, balki, shartnomalar bo‘yicha jarimalar olish yoki to‘lash, turli birlashmalar qatnashchilarini badal to‘lovlarini to‘lashi, ishlab chiqarish jarayonlarini kooperatsiyalashdan tushgan foydani taqsimlashda ularni ishtirok etishi, aksiya va obligatsiyalarga mablag‘larni investitsiyalash va ular bo‘yicha dividendlar va foizlar olish va h. k. ;  turli sug‘urta fondlarini tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan moddiy ishlab chiqarish korxonalari va sug‘urta tashkilotlari o‘rtasida vujudga keladigan moliyaviy munosabatlar;  bank ssudalarini olish va qoplash, ular bo‘yicha foizlar to‘lash hamda ma’lum to‘lov evaziga vaqtincha foydalanish uchun bo‘sh pul mablag‘larini banklarga berish bilan bog‘liq bo‘lgan korxonalar va banklar o‘rtasida vujudga keladigan munosabatlar;  budjet va budjetdan tashqari fondlarni tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan moddiy ishlab chiqarish va davlat o‘rtasida vujudga keladigan munosabatlar. Moliyaviy munosabatlarning bu guruhi budjetga, budjetdan tashqari fondlarga to‘lovlar, budjetdan moliyalashtirish va h. k.;  korxonalar bilan ularning yuqori boshqaruv tuzulmalari orasida vujudga keladigan munosabatlar. Bunga "vertikal" o‘zaro bog‘liqlik deyiladi, tarmoq ichki chegaralarida saqlanib qolgan moliyaviy resurslarning qayta taqsimlanishi. Yuqorida ko‘rsatilgan pul munosabatlari korxonalar moliyasining mazmunini hosil qilib, xo‘jalik subyektlarining jamg‘armalarini va pul daromadlarini tashkil etish, foydalanish va ularni moliya-bank tizimining majburiyatlarini bajarish uchun, kengaytirilgan takror ishlab chiqarish xarajatlarini moliyalashtirish, ishchilarni moddiy rag‘batlantirish va ijtimoiy xizmat ko‘rsatish bilan bog‘liq bo‘lgan pul munosabatlari deb aniqlash mumkin. Moddiy ishlab chiqarish sohasi noishlab chiqarish sohasini vujudga kelishiga imkon yaratadi. Moddiy ishlab chiqarish sohasi xalq xo‘jaligining asosiy sohasi bo‘lib, qiymat, ijtimoiy mahsulot va milliy daromadni vujudga keltiradi. Noishlab chiqarish sohasi esa, shu vujudga kelgan daromadni taqsimlanishida ishtirok etadi. Noishlab chiqarish sohasi - bu iqtisodiyotning moddiy boyliklar ishlab chiqarmaydigan tarmoqlari majmuidir. Ularga: uy-joy kommunal xo‘jaligi va aholiga maishiy xizmat ko‘rsatish, boshqarish, maorif, madaniyat va boshqa jamoat tashkilotlari kiradi. Noishlab chiqarish sohasida ham turli xarakterga ega bo‘lgan moliyaviy
munosabatlar vujudga keladi va ularni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin:
 tarmoq (uning boshqaruv organi nomidan) yoki muassasani (tashkilotni) o‘zini budjet
bilan pul munosabatlari. Ular asosida budjet mablag‘lari hisobidan tarmoq pul fondlari
tashkil etiladi (ta’lim, sog‘liqni saqlash, madaniyat va boshqalar). To‘lov asosida faoliyat
ko‘rsatayotgan  tashkilotlar  budjetga  belgilangan  to‘lovlarni  o‘tkazishlari  mumkin;
 yuqori boshqaruv organlari bilan ularga qarashli muassalar (tashkilotlar) o‘rtasida hamda
oxirgilarni ichida vujudga keladigan munosabatlar. Ular xo‘jalik subyektlarini ixtiyorida
tarmoq fondlaridan foydalanish, maqsadli pul fondlarini tashkil etish bilan birga sodir
bo‘ladi, masalan ish haqi, kapital ta’mirlash va h. k. Muassasalar va tashkilotlar ichida, ish
haqi va iqtisodiy rag‘batlantirish fondini tashkil etish va sarflash hamda pul mablag‘larini
maqsadli  yo‘nalishlar  bo‘yicha  qayta  taqsimlash  bilan  bog‘liq  bo‘lgan  moliyaviy
munosabatlardir.
 turli  tarmoq  xo‘jalik  subyektlari  o‘rtasida  vujudga  keladigan  pul  munosabatlari,
shuningdek budjetdan tashqari fondlarni tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan
moliyaviy munosabatlar;
 xo‘jalik subyektlari  bilan xizmatni  iste’mol  qiluvchilar  va homiylar  o‘rtasidagi  pul
munosabatlari. Ular asosida noishlab chiqarish sohasidagi muassasalar va tashkilotlarning
moliyaviy manbalari tashkil etiladi.
Nomoddiy ishlab chiqarish ham moliyani tashkil etilishiga ta’sir etadi va moliya
jismoniy  va  yuridik  shaxslarga  xizmat  ko‘rsatish  jarayonini  ifoda  etadi.
Xizmat ko‘rsatishni turli-tumanligi va iste’molchilarga ularni taqdim etish xarakteri bir
turda bo‘lmasligidan kelib chiqib, noishlab chiqarish sohasidagi muassasalar va tashkilotlar
Logotip
munosabatlar vujudga keladi va ularni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin:  tarmoq (uning boshqaruv organi nomidan) yoki muassasani (tashkilotni) o‘zini budjet bilan pul munosabatlari. Ular asosida budjet mablag‘lari hisobidan tarmoq pul fondlari tashkil etiladi (ta’lim, sog‘liqni saqlash, madaniyat va boshqalar). To‘lov asosida faoliyat ko‘rsatayotgan tashkilotlar budjetga belgilangan to‘lovlarni o‘tkazishlari mumkin;  yuqori boshqaruv organlari bilan ularga qarashli muassalar (tashkilotlar) o‘rtasida hamda oxirgilarni ichida vujudga keladigan munosabatlar. Ular xo‘jalik subyektlarini ixtiyorida tarmoq fondlaridan foydalanish, maqsadli pul fondlarini tashkil etish bilan birga sodir bo‘ladi, masalan ish haqi, kapital ta’mirlash va h. k. Muassasalar va tashkilotlar ichida, ish haqi va iqtisodiy rag‘batlantirish fondini tashkil etish va sarflash hamda pul mablag‘larini maqsadli yo‘nalishlar bo‘yicha qayta taqsimlash bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy munosabatlardir.  turli tarmoq xo‘jalik subyektlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari, shuningdek budjetdan tashqari fondlarni tashkil etish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan moliyaviy munosabatlar;  xo‘jalik subyektlari bilan xizmatni iste’mol qiluvchilar va homiylar o‘rtasidagi pul munosabatlari. Ular asosida noishlab chiqarish sohasidagi muassasalar va tashkilotlarning moliyaviy manbalari tashkil etiladi. Nomoddiy ishlab chiqarish ham moliyani tashkil etilishiga ta’sir etadi va moliya jismoniy va yuridik shaxslarga xizmat ko‘rsatish jarayonini ifoda etadi. Xizmat ko‘rsatishni turli-tumanligi va iste’molchilarga ularni taqdim etish xarakteri bir turda bo‘lmasligidan kelib chiqib, noishlab chiqarish sohasidagi muassasalar va tashkilotlar
to‘lov yoki to‘lovsiz faoliyat ko‘rsatishlari mumkin. Bu pul fondlarini tashkil etish tartibiga
va manbalariga, ulardan foydalanish tamoyillari va yo‘nalishlariga ta’sir etadi.
Noishlab  chiqarish  sohasining  ko‘p  tarmoqlarida  yuqori  malakali,  odatda  oliy
ma’lumotli ishlovchilar tashkil etadi. Shuning uchun noishlab chiqarish soha aqliy mehnatni
eng ko‘p to‘planishi bilan ajraladi va umumiy xarajatlar ichida eng katta miqdori bo‘lib,
ularga xizmat ko‘rsatganlari uchun ish haqi to‘lashga sezilarli darajada mablag‘ ajratiladi.
Noishlab chiqarish sohasining, odatda, o‘z daromadlari bo‘lmagan muassasalar uchun
pul  mablag‘lari  davlat  budjetidan ajratiladi  yoki  uni  smetali  moliyalashtirish  deyiladi.
Smetali moliyalashtirish muassasani hamma xarajatlarini qoplash uchun davlat budjetidan
ajratilgan pul  hajmini  aniq bir maqsadga qaratilganligi  va choraklarga taqsimlanishini
aniqlaydi.
4. Tijorat tashkilotlari va notijorat tashkilotlarining moliyasi
Yuridik  shaxs –  fuqarolik  huquqi  subyekti,  fuqarolik-huquqiy  munosabatlari
ishtirokchisi. O‘z mulkida, xo‘jalik yuritishida yoki operativ boshqaruvida alohida mol-
mulkka ega bo‘lgan hamda o‘z majburiyatlari yuzasidan ushbu mol-mulk bilan javob
beradigan, o‘z nomidan mulkiy yoki shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega bo‘la oladigan va
ularni amalga oshira oladigan, majburiyatlarni bajara oladigan, sudda da’vogar va javobgar
bo‘la oladigan tashkilot yuridik shaxs hisoblanadi. Yuridik shaxslar mustaqil balans yoki
smetaga ega bo‘lishlari kerak. O‘zbekiston Respublikasining fuqarolik qonun hujjatlariga
muvofiq, foyda olishni o‘z faoliyatining asosiy maqsadi qilib olgan (tijorat tashkiloti) yoki
foyda olishni ana shunday maqsad qilib olmagan tashkilot (notijorat tashkilot) yuridik
shaxs bo‘lishi mumkin.
Tijorat tashkiloti bo‘lgan yuridik shaxs xo‘jalik shirkati va jamiyati, ishlab chiqarish
kooperativi, unitar korxona va qonunlarda nazarda tutilgan boshqacha shaklda tuzilishi
mumkin.
Notijorat tashkiloti  yuridik shaxs jamoat birlashmasi, ijtimoiy fond va mulkdor
tomonidan  moliyaviy  ta’minlab  turiladigan  muassasa  shaklida,  shuningdek  qonunlarda
nazarda tutilgan boshqacha shaklda tashkil etilishi mumkin.
Yuridik shaxslarning yuqoridagidek farqlanishidan kelib chiqib, ularning moliyasini
ham ikkita sohaga ajratish mumkin: tijorat korxonalari moliyasi va notijorat tashkilotlar
Logotip
to‘lov yoki to‘lovsiz faoliyat ko‘rsatishlari mumkin. Bu pul fondlarini tashkil etish tartibiga va manbalariga, ulardan foydalanish tamoyillari va yo‘nalishlariga ta’sir etadi. Noishlab chiqarish sohasining ko‘p tarmoqlarida yuqori malakali, odatda oliy ma’lumotli ishlovchilar tashkil etadi. Shuning uchun noishlab chiqarish soha aqliy mehnatni eng ko‘p to‘planishi bilan ajraladi va umumiy xarajatlar ichida eng katta miqdori bo‘lib, ularga xizmat ko‘rsatganlari uchun ish haqi to‘lashga sezilarli darajada mablag‘ ajratiladi. Noishlab chiqarish sohasining, odatda, o‘z daromadlari bo‘lmagan muassasalar uchun pul mablag‘lari davlat budjetidan ajratiladi yoki uni smetali moliyalashtirish deyiladi. Smetali moliyalashtirish muassasani hamma xarajatlarini qoplash uchun davlat budjetidan ajratilgan pul hajmini aniq bir maqsadga qaratilganligi va choraklarga taqsimlanishini aniqlaydi. 4. Tijorat tashkilotlari va notijorat tashkilotlarining moliyasi Yuridik shaxs – fuqarolik huquqi subyekti, fuqarolik-huquqiy munosabatlari ishtirokchisi. O‘z mulkida, xo‘jalik yuritishida yoki operativ boshqaruvida alohida mol- mulkka ega bo‘lgan hamda o‘z majburiyatlari yuzasidan ushbu mol-mulk bilan javob beradigan, o‘z nomidan mulkiy yoki shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega bo‘la oladigan va ularni amalga oshira oladigan, majburiyatlarni bajara oladigan, sudda da’vogar va javobgar bo‘la oladigan tashkilot yuridik shaxs hisoblanadi. Yuridik shaxslar mustaqil balans yoki smetaga ega bo‘lishlari kerak. O‘zbekiston Respublikasining fuqarolik qonun hujjatlariga muvofiq, foyda olishni o‘z faoliyatining asosiy maqsadi qilib olgan (tijorat tashkiloti) yoki foyda olishni ana shunday maqsad qilib olmagan tashkilot (notijorat tashkilot) yuridik shaxs bo‘lishi mumkin. Tijorat tashkiloti bo‘lgan yuridik shaxs xo‘jalik shirkati va jamiyati, ishlab chiqarish kooperativi, unitar korxona va qonunlarda nazarda tutilgan boshqacha shaklda tuzilishi mumkin. Notijorat tashkiloti yuridik shaxs jamoat birlashmasi, ijtimoiy fond va mulkdor tomonidan moliyaviy ta’minlab turiladigan muassasa shaklida, shuningdek qonunlarda nazarda tutilgan boshqacha shaklda tashkil etilishi mumkin. Yuridik shaxslarning yuqoridagidek farqlanishidan kelib chiqib, ularning moliyasini ham ikkita sohaga ajratish mumkin: tijorat korxonalari moliyasi va notijorat tashkilotlar
moliyasi. Bu ikki guruh xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliyasi tadbirkorlik faoliyatini
tashkil  qilish  shakli,  daromadlar  va  xarajatlarni  shakllantirishi,  mulkka  egalik  qilishi,
majburiyatlarni bajarishi, soliqqa tortilishi bilan bog‘liq holda o‘zining xususiyatlariga ega.
Tijorat tashkilotlari va korxonalarining moliyasi, moliya tizimining asosiy bo‘g‘ini
bo‘lib, YaIM qiymatini yaratish, taqsimlash va ishlatish jarayonlarini qamrab oladi. Ular,
asosan yalpi ijtimoiy mahsulot va milliy daromad yaratiladigan, moddiy ishlab chiqarish
sohasida faoliyat yuritadilar.
Tijorat tashkilotlari va korxonalarining moliyasi – bu xususiy kapitalni, maqsadli
pul  fondlarini  shakllantirish,  ularni  taqsimlash  va  ishlatish  jarayonidagi  tadbirkorlik
faoliyatini
 
olib
 
borishda
 
yuzaga
 
keladigan
 
pul
 
munosabatlari.
Tijorat  tashkilotlari  va  korxonalari  moliyasining funksiyalari huddi  umumdavlat
moliyasinikidek, ya’ni  taqsimlash va  nazorat. Ikkala funksiya ham uzviy bog‘langan.
1. Taqsimlash funksiyasining vositasida ta’sischilarning qo‘yilmalari hisobiga birlamchi
kapitalni shakllantirish, ularni ishlab chiqarishga avanslashtirish, kapitalni takror ishlab
chiqarish,  daromadlar  va  moliyaviy  resurslarni  taqsimlanishida  alohida  tovar  ishlab
chiqaruvchilarning,  xo‘jalik  subyektlarining  va  to‘laligicha  davlatning  manfaatlarini
optimal hisobga olinishini ta’minlovchi asosiy mutanosibliklarni yaratish amalga oshadi.
Moliyaning taqsimlash funksiya bilan tijorat tashkilotlari va korxonalarining pul fondlarini
olinayotgan daromadlarni taqsimlanishi va qayta taqsimlanishi orqali shakllanishi bilan
bog‘liq.  Ularga:  ustav  kapitali  yoki  ustav  fondi,  zahira  fondi,  qo‘shimcha  kapital,
jamg‘arish fondi, iste’mol fondi, valyuta fondi va b. kiradi.
Taqsimlash munosabatlari jamiyat manfaatlariga to‘laligicha bo‘lgani kabi, alohida
xo‘jalik yurituvchi subyektlarning, ularning xodimlarini, aksionerlarni, kredit va sug‘urta
institutlarini  ham  manfaatlariga  taalluqlidir.  Shuning  uchun, birlamchi  vazifa  –  ularni
optimal tashkil qilish. Bu vazifani bajarilishiga moliyaning  nazorat funksiyasi yordam
beradi.
Mablag‘lar normal doiraviy aylanishining buzilishi, mahsulot ishlab chiqarish, ishlar
bajarish,  xizmatlar  ko‘rsatish  xarajatlarining  ortib  ketishi  bilan  xo‘jalik  yurituvchi
subyektning va to‘laligicha jamiyatning daromadlari pasayadi. Bu esa, ishlab chiqarish
jarayonidagi  kamchiliklardan,  ishlab  chiqarish  samaradorligiga  taqsimlash
munosabatlarining  yetarlicha  ta’sir  qilmayotganligidan  guvohlik  beradi.  Moliyaviy
ko‘rsatkichlarning  tahlili  xo‘jalik  faoliyati  natijalarini  baholash  va  zarurat  bo‘lganda
Logotip
moliyasi. Bu ikki guruh xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliyasi tadbirkorlik faoliyatini tashkil qilish shakli, daromadlar va xarajatlarni shakllantirishi, mulkka egalik qilishi, majburiyatlarni bajarishi, soliqqa tortilishi bilan bog‘liq holda o‘zining xususiyatlariga ega. Tijorat tashkilotlari va korxonalarining moliyasi, moliya tizimining asosiy bo‘g‘ini bo‘lib, YaIM qiymatini yaratish, taqsimlash va ishlatish jarayonlarini qamrab oladi. Ular, asosan yalpi ijtimoiy mahsulot va milliy daromad yaratiladigan, moddiy ishlab chiqarish sohasida faoliyat yuritadilar. Tijorat tashkilotlari va korxonalarining moliyasi – bu xususiy kapitalni, maqsadli pul fondlarini shakllantirish, ularni taqsimlash va ishlatish jarayonidagi tadbirkorlik faoliyatini olib borishda yuzaga keladigan pul munosabatlari. Tijorat tashkilotlari va korxonalari moliyasining funksiyalari huddi umumdavlat moliyasinikidek, ya’ni taqsimlash va nazorat. Ikkala funksiya ham uzviy bog‘langan. 1. Taqsimlash funksiyasining vositasida ta’sischilarning qo‘yilmalari hisobiga birlamchi kapitalni shakllantirish, ularni ishlab chiqarishga avanslashtirish, kapitalni takror ishlab chiqarish, daromadlar va moliyaviy resurslarni taqsimlanishida alohida tovar ishlab chiqaruvchilarning, xo‘jalik subyektlarining va to‘laligicha davlatning manfaatlarini optimal hisobga olinishini ta’minlovchi asosiy mutanosibliklarni yaratish amalga oshadi. Moliyaning taqsimlash funksiya bilan tijorat tashkilotlari va korxonalarining pul fondlarini olinayotgan daromadlarni taqsimlanishi va qayta taqsimlanishi orqali shakllanishi bilan bog‘liq. Ularga: ustav kapitali yoki ustav fondi, zahira fondi, qo‘shimcha kapital, jamg‘arish fondi, iste’mol fondi, valyuta fondi va b. kiradi. Taqsimlash munosabatlari jamiyat manfaatlariga to‘laligicha bo‘lgani kabi, alohida xo‘jalik yurituvchi subyektlarning, ularning xodimlarini, aksionerlarni, kredit va sug‘urta institutlarini ham manfaatlariga taalluqlidir. Shuning uchun, birlamchi vazifa – ularni optimal tashkil qilish. Bu vazifani bajarilishiga moliyaning nazorat funksiyasi yordam beradi. Mablag‘lar normal doiraviy aylanishining buzilishi, mahsulot ishlab chiqarish, ishlar bajarish, xizmatlar ko‘rsatish xarajatlarining ortib ketishi bilan xo‘jalik yurituvchi subyektning va to‘laligicha jamiyatning daromadlari pasayadi. Bu esa, ishlab chiqarish jarayonidagi kamchiliklardan, ishlab chiqarish samaradorligiga taqsimlash munosabatlarining yetarlicha ta’sir qilmayotganligidan guvohlik beradi. Moliyaviy ko‘rsatkichlarning tahlili xo‘jalik faoliyati natijalarini baholash va zarurat bo‘lganda
moliyaviy natijalarni yaxshilash maqsadidagi moliyaviy ta’sir choralarini ko‘rish imkonini
beradi.
2. Nazorat funksiyasining obyektiv asosi – mahsulot ishlab chiqarish va sotish,
ishlar  bajarish  va  xizmatlar  ko‘rsatish  xarajatlarini  qiymat  hisobi,  daromadlar  va  pul
fondlarini shakllanish jarayoni. Moliya, taqsimlash munosabatlari sifatida, takror ishlab
chiqarish jarayonini moliyalashtirish manbalari bilan ta’minlaydi (taqsimlash funksiyasi) va
bu  bilan  takror  ishlab  chiqarish  jarayonining  barcha  davrlarini:  ishlab  chiqrish,
ayirboshlash, iste’mollarni yaxlit bog‘laydi. Biroq, daromadlarni mahsulot ishlab chiqarish,
ishlar bajarish va xizmatlar ko‘rsatish jarayonida yaratilgan va ularni sotishdan so‘ng
olinganidan ortiq taqsimlash va ishlatishning ilojisi yo‘q. Xo‘jalik subyekti tomonidan
olinadigan
 
daromadlarining
 
hajmi
 
uning
 
kelajakda
 
rivojlanish
imkoniyatlarini belgilaydi. Korxonaning raqobatbardoshligi, uning moliyaviy barqarorligi
ishlab  chiqarishning  samaradorligiga,  xarajatlarning  qisqartirilishiga  va  moliyaviy
resurslardan  oqilona  foydalanishligiga  bog‘liq.  Xo‘jalik  yurituvchi  sub’yekt  faoliyati
ustidan moliyaviy nazoratni quyidagilar amalga oshiradi:
■  bevosita  xo‘jalik  yurituvchi  subyektning  o‘zi,  moliyaviy  ko‘rsatkichlarni  har
tomonlama tahlil  qilish,  moliyaviy  rejalarni  bajarilishining  borishini, mahsulot  (ishlar,
xizmatlar)  sotishdan  tushumlarning  o‘z  vaqtida  kelishini,  tovar-moddiy  qiymatliklarni
yetkazib beruvchilar, buyurtmachilar va mahsulot iste’molchilari, davlat, banklar va boshqa
kontragentlar  (shartnomaviy  munosabatlarning  bir  tomoni)  oldidagi  majburiyatlarni
bajarilishini nazorat qilish yo‘li bilan;
■ aksiyadorlar va aksiyalarning nazorat paketiga ega bo‘lganlar, pul mablag‘larini
samarali joylashtirish, foyda olish va dividendlar to‘lanishi ustidan nazorat qilish yo‘li
bilan; 
■ soliq organlari, budjetga soliqlar va boshqa majburiy to‘lovlarni o‘z vaqtida va
to‘la to‘lanishini nazorat qiladi;
■  O‘zR  Moliya  vazirligining  nazorat-taftish  xizmati,  budjet  mablag‘laridan
foydalanuvchi korxonalar va tashgkilotlarning moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini nazorat qiladi;
■ tijorat banklari, ssudalar berish va qaytarishda, boshqa turdagi bank xizmatlarini
ko‘rsatishda;
■  mustaqil  auditorlik  firmalari,  auditorlik  nazoratlarini  o‘tkazishda.
Tijorat tashkilotlari va korxonalari xo‘jalik faoliyatining ijobiy moliyaviy natijasi moliyaviy
Logotip
moliyaviy natijalarni yaxshilash maqsadidagi moliyaviy ta’sir choralarini ko‘rish imkonini beradi. 2. Nazorat funksiyasining obyektiv asosi – mahsulot ishlab chiqarish va sotish, ishlar bajarish va xizmatlar ko‘rsatish xarajatlarini qiymat hisobi, daromadlar va pul fondlarini shakllanish jarayoni. Moliya, taqsimlash munosabatlari sifatida, takror ishlab chiqarish jarayonini moliyalashtirish manbalari bilan ta’minlaydi (taqsimlash funksiyasi) va bu bilan takror ishlab chiqarish jarayonining barcha davrlarini: ishlab chiqrish, ayirboshlash, iste’mollarni yaxlit bog‘laydi. Biroq, daromadlarni mahsulot ishlab chiqarish, ishlar bajarish va xizmatlar ko‘rsatish jarayonida yaratilgan va ularni sotishdan so‘ng olinganidan ortiq taqsimlash va ishlatishning ilojisi yo‘q. Xo‘jalik subyekti tomonidan olinadigan daromadlarining hajmi uning kelajakda rivojlanish imkoniyatlarini belgilaydi. Korxonaning raqobatbardoshligi, uning moliyaviy barqarorligi ishlab chiqarishning samaradorligiga, xarajatlarning qisqartirilishiga va moliyaviy resurslardan oqilona foydalanishligiga bog‘liq. Xo‘jalik yurituvchi sub’yekt faoliyati ustidan moliyaviy nazoratni quyidagilar amalga oshiradi: ■ bevosita xo‘jalik yurituvchi subyektning o‘zi, moliyaviy ko‘rsatkichlarni har tomonlama tahlil qilish, moliyaviy rejalarni bajarilishining borishini, mahsulot (ishlar, xizmatlar) sotishdan tushumlarning o‘z vaqtida kelishini, tovar-moddiy qiymatliklarni yetkazib beruvchilar, buyurtmachilar va mahsulot iste’molchilari, davlat, banklar va boshqa kontragentlar (shartnomaviy munosabatlarning bir tomoni) oldidagi majburiyatlarni bajarilishini nazorat qilish yo‘li bilan; ■ aksiyadorlar va aksiyalarning nazorat paketiga ega bo‘lganlar, pul mablag‘larini samarali joylashtirish, foyda olish va dividendlar to‘lanishi ustidan nazorat qilish yo‘li bilan; ■ soliq organlari, budjetga soliqlar va boshqa majburiy to‘lovlarni o‘z vaqtida va to‘la to‘lanishini nazorat qiladi; ■ O‘zR Moliya vazirligining nazorat-taftish xizmati, budjet mablag‘laridan foydalanuvchi korxonalar va tashgkilotlarning moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini nazorat qiladi; ■ tijorat banklari, ssudalar berish va qaytarishda, boshqa turdagi bank xizmatlarini ko‘rsatishda; ■ mustaqil auditorlik firmalari, auditorlik nazoratlarini o‘tkazishda. Tijorat tashkilotlari va korxonalari xo‘jalik faoliyatining ijobiy moliyaviy natijasi moliyaviy
resurslarni boshqarishda qo‘llanilayotgan shakl va usullarning samarali ekanligidan dalolat
bersa, aksincha, salbiy natija yoki uning yo‘qligi moliyaviy resurslarni boshqarishdagi,
ishlab  chiqarishni  tashkil  etishdagi  kamchiliklardan  va  korxonani  bankrot  bo‘lish
ehtimolidan dalolat beradi.
Tijorat  tashkilotlari  va  korxonalarining  moliyaviy  munosabatlari  xo‘jalik
faoliyatining  asoslari:  xo‘jalik  mustaqilligi,  o‘zini-o‘zi  moliyalashtirish,  moddiy
manfaatdorlik, moddiy javobgarlik, moliyaviy zahiralar bilan ta’minlash bilan asoslangan
ma’lum tamoyillar bo‘yicha quriladi.
Xo‘jalik mustaqilligi tamoyili moliya sohasidagi mustaqilliksiz amalga oshirilishi
mumkin emas. Xo‘jalik yurituvchi subyektlar, mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, iqtisodiy
faoliyat sohasini, moliyalashtirish manbalarini, foyda olish maqsadida pul mablag‘larini
joylashtirish  yo‘nalishlarini  mustaqil  belgilaydilar.  Bozor  tijorat  tashkilotlari  va
korxonalarini kapital qo‘yishning yangi sohalarini qidirib topishni, iste’mol ehtiyojiga mos
keluvchi egiluvchan ishlab chiqarishni yaratishni rag‘batlantiradi. Tijorat tashkilotlari va
korxonalari qo‘shimcha foyda olish maqsadida boshqa xo‘jalik yurituvchi subyektlarning
ustav kapitalini shakllanishida ishtirok etib, ularning, davlatning qimmatli qog‘ozlarini sotib
olish  shaklidagi  qisqa  muddatli  va  uzoq  muddatli  investitsiyalar  xarakteridagi
investitsiyalarni amalga oshirishlari mumkin. Biroq, to‘la xo‘jalik mustaqilligi to‘g‘risida
gapirish  mumkin  emas,  chunki  davlat  ular  faoliyatining  ma’lum  tomonlarini
tartibga solib turadi. Demak, tijorat tashkilotlari va korxonalarini turli darajadagi budjetlar
bilan o‘zaro aloqalari qonunchilik bilan o‘rnatiladi. Mulkchilikning barcha shaklidagi tijorat
tashkilotlari va korxonalari qonunchilik tartibida o‘rnatilgan stavkalarga mos tarzda tegishli
soliqlarni to‘laydilar, budjetdan tashqari fondlarni shakllanishida ishtirok etadilar. Davlat
amortizatsiya siyosatini ham belgilab beradi.
O‘zini-o‘zi moliyalashtirish tamoyili. Bu tamoyilning amalga oshirilishi – xo‘jalik
yurituvchi subyektning raqobatbardoshligini  ta’minlovchi  tadbirkorlik faoliyatini asosiy
shartlaridan biri. O‘zini-o‘zi moliyalashtirish mahsulot ishlab chiqarish va sotish, ishlar
bajarish va xizmatlar ko‘rsatish xarajatlarini to‘laligicha o‘zi qoplashi, ishlab chiqarishni
rivojlantirish uchun investitsiyalarni o‘ziningi pul mablag‘lari va zarurat bo‘lganda bank va
tijorat kreditlari hisobiga amalga oshirilishi tushuniladi. Rivojlangan bozor munosabatlariga
ega  davlatlarning  o‘zini-o‘zi  moliyalashtirish  darajasi  yuqori  bo‘lgan  korxonalarining
xususiy kapitali 70% va undan ko‘pni tashkil qiladi.
Logotip
resurslarni boshqarishda qo‘llanilayotgan shakl va usullarning samarali ekanligidan dalolat bersa, aksincha, salbiy natija yoki uning yo‘qligi moliyaviy resurslarni boshqarishdagi, ishlab chiqarishni tashkil etishdagi kamchiliklardan va korxonani bankrot bo‘lish ehtimolidan dalolat beradi. Tijorat tashkilotlari va korxonalarining moliyaviy munosabatlari xo‘jalik faoliyatining asoslari: xo‘jalik mustaqilligi, o‘zini-o‘zi moliyalashtirish, moddiy manfaatdorlik, moddiy javobgarlik, moliyaviy zahiralar bilan ta’minlash bilan asoslangan ma’lum tamoyillar bo‘yicha quriladi. Xo‘jalik mustaqilligi tamoyili moliya sohasidagi mustaqilliksiz amalga oshirilishi mumkin emas. Xo‘jalik yurituvchi subyektlar, mulkchilik shaklidan qat’iy nazar, iqtisodiy faoliyat sohasini, moliyalashtirish manbalarini, foyda olish maqsadida pul mablag‘larini joylashtirish yo‘nalishlarini mustaqil belgilaydilar. Bozor tijorat tashkilotlari va korxonalarini kapital qo‘yishning yangi sohalarini qidirib topishni, iste’mol ehtiyojiga mos keluvchi egiluvchan ishlab chiqarishni yaratishni rag‘batlantiradi. Tijorat tashkilotlari va korxonalari qo‘shimcha foyda olish maqsadida boshqa xo‘jalik yurituvchi subyektlarning ustav kapitalini shakllanishida ishtirok etib, ularning, davlatning qimmatli qog‘ozlarini sotib olish shaklidagi qisqa muddatli va uzoq muddatli investitsiyalar xarakteridagi investitsiyalarni amalga oshirishlari mumkin. Biroq, to‘la xo‘jalik mustaqilligi to‘g‘risida gapirish mumkin emas, chunki davlat ular faoliyatining ma’lum tomonlarini tartibga solib turadi. Demak, tijorat tashkilotlari va korxonalarini turli darajadagi budjetlar bilan o‘zaro aloqalari qonunchilik bilan o‘rnatiladi. Mulkchilikning barcha shaklidagi tijorat tashkilotlari va korxonalari qonunchilik tartibida o‘rnatilgan stavkalarga mos tarzda tegishli soliqlarni to‘laydilar, budjetdan tashqari fondlarni shakllanishida ishtirok etadilar. Davlat amortizatsiya siyosatini ham belgilab beradi. O‘zini-o‘zi moliyalashtirish tamoyili. Bu tamoyilning amalga oshirilishi – xo‘jalik yurituvchi subyektning raqobatbardoshligini ta’minlovchi tadbirkorlik faoliyatini asosiy shartlaridan biri. O‘zini-o‘zi moliyalashtirish mahsulot ishlab chiqarish va sotish, ishlar bajarish va xizmatlar ko‘rsatish xarajatlarini to‘laligicha o‘zi qoplashi, ishlab chiqarishni rivojlantirish uchun investitsiyalarni o‘ziningi pul mablag‘lari va zarurat bo‘lganda bank va tijorat kreditlari hisobiga amalga oshirilishi tushuniladi. Rivojlangan bozor munosabatlariga ega davlatlarning o‘zini-o‘zi moliyalashtirish darajasi yuqori bo‘lgan korxonalarining xususiy kapitali 70% va undan ko‘pni tashkil qiladi.
Moddiy  manfaatdorlik  tamoyili. Bu  tmoyilnnig  obyektiv  zarurligi  tadbirkorlik
faoliyatining asosiy maqsadi – foyda olish bilan asoslanadi. Tadbirkorlik faoliyatining
natijalaridan manfaatdorlik nafaqat uning ishtirokchilarida, balki to‘laligicha davlatda ham
namoyon bo‘ladi. Bu  tamoyilning amalga oshirilishi  korxonaning alohida xodimlariga
yuqori darajada mehnatga haq to‘lash bilan ta’minlanishi mumkin. Korxona uchun bu
tamoyil  davlat  tomonidan  optimal  soliq  siyosatini,  iqtisodiy  asoslangan  amortizatsiya
siyosatini olib borilishi, ishlab chiqarishni rivojlanishi uchun iqtisodiy shart-sharoitlarni
yaratilishi natijasida amalga oshishi mumkin. Korxonaning o‘zi bu tamoyilning amalga
oshishiga  yangitdan  yaratilgan  qiymatni  taqsimlashda,  iste’mol  fondi  va
jamg‘arma fondini shakllantirilishida iqtisodiy asoslangan mutanosibliklarga rioya qilish
bilan yordam berishi mumkin. Davlatning manfaatlari korxonalarning rentabelli faoliyati
bilan, ishlab chiqarishning o‘sishi va soliq intizomiga rioya qilinishi bilan ta’minlanishi
mumkin.
Moddiy  javobgarlik  tamoyili  moliyaviy-xo‘jalik  faoliyatini  yuritish  va  uning
natijalari  uchun ma’lum  javobgarliklar tizimining mavjudligini  bildiradi. Bu tamoyilni
amalga oshirishning moliyaviy usullari turli xildir va qonunchilik bilan tartibga solinadi.
Shartnomaviy  majburiyatlarni,  hisob-kitob  intizomini,  olingan  kreditlarni  qaytarish
muddatlarini, soliq qonunchiligi va shu kabilarni buzgan korxonalar penya va jarimalar
to‘laydilar. Rentabelli bo‘lmagan, o‘zining majburiyatlari bo‘yicha javob bera olmaydigan
korxonalarga bankrotlik tadbirlari qo‘llanilishi mumkin. Korxonalarning rahbarlari soliq
qonunchiligini  buzilishi  yuzasidan  ma’muriy  javobgarlikka  egadirlar.  Korxonalar  va
tashkilotlarning  alohida  xodimlariga  brakka  yo‘l  qo‘yganligi  uchun  jarimalar  tizimi,
mukofotlardan  mahrum  qilish,  mehnat  intizomini  buzganligi  uchun  ishdan  bo‘shatish
choralari qo‘llaniladi.
Moliyaviy  zahiralar  bilan  ta’minlash  tamoyili biznesga  qo‘yilgan  mablag‘larni
qaytmaslik havfini mavjudligi bilan asoslanuvchi tadbirkorlik faoliyatining shartlari bilan
xarakterlanadi. Bozor munosabatlari sharoitida tavakkalchilikning oqibatlari tadbirkorning
o‘ziga yuklanadi, chunki u o‘zi ishlab chiqqan dasturini o‘zining tavakkalchiligi asosida
ixtiyoriy va mustaqil amalga oshiradi. Bundan tashqari, xaridorlar uchun iqtisodiy kurashda
tadbirkorlar o‘zining mahsulotlarini pullarini o‘z vaqtida qaytmaslik tavakkalchili bilan
ham sotishga majbur bo‘ladilar. Korxonalarning moliyaviy qo‘yilmalari ham qo‘yilgan
mablag‘larni o‘z vaqtida qaytmaslik yoki ko‘zlangandan oz daromad olish tavakkalchiligi
Logotip
Moddiy manfaatdorlik tamoyili. Bu tmoyilnnig obyektiv zarurligi tadbirkorlik faoliyatining asosiy maqsadi – foyda olish bilan asoslanadi. Tadbirkorlik faoliyatining natijalaridan manfaatdorlik nafaqat uning ishtirokchilarida, balki to‘laligicha davlatda ham namoyon bo‘ladi. Bu tamoyilning amalga oshirilishi korxonaning alohida xodimlariga yuqori darajada mehnatga haq to‘lash bilan ta’minlanishi mumkin. Korxona uchun bu tamoyil davlat tomonidan optimal soliq siyosatini, iqtisodiy asoslangan amortizatsiya siyosatini olib borilishi, ishlab chiqarishni rivojlanishi uchun iqtisodiy shart-sharoitlarni yaratilishi natijasida amalga oshishi mumkin. Korxonaning o‘zi bu tamoyilning amalga oshishiga yangitdan yaratilgan qiymatni taqsimlashda, iste’mol fondi va jamg‘arma fondini shakllantirilishida iqtisodiy asoslangan mutanosibliklarga rioya qilish bilan yordam berishi mumkin. Davlatning manfaatlari korxonalarning rentabelli faoliyati bilan, ishlab chiqarishning o‘sishi va soliq intizomiga rioya qilinishi bilan ta’minlanishi mumkin. Moddiy javobgarlik tamoyili moliyaviy-xo‘jalik faoliyatini yuritish va uning natijalari uchun ma’lum javobgarliklar tizimining mavjudligini bildiradi. Bu tamoyilni amalga oshirishning moliyaviy usullari turli xildir va qonunchilik bilan tartibga solinadi. Shartnomaviy majburiyatlarni, hisob-kitob intizomini, olingan kreditlarni qaytarish muddatlarini, soliq qonunchiligi va shu kabilarni buzgan korxonalar penya va jarimalar to‘laydilar. Rentabelli bo‘lmagan, o‘zining majburiyatlari bo‘yicha javob bera olmaydigan korxonalarga bankrotlik tadbirlari qo‘llanilishi mumkin. Korxonalarning rahbarlari soliq qonunchiligini buzilishi yuzasidan ma’muriy javobgarlikka egadirlar. Korxonalar va tashkilotlarning alohida xodimlariga brakka yo‘l qo‘yganligi uchun jarimalar tizimi, mukofotlardan mahrum qilish, mehnat intizomini buzganligi uchun ishdan bo‘shatish choralari qo‘llaniladi. Moliyaviy zahiralar bilan ta’minlash tamoyili biznesga qo‘yilgan mablag‘larni qaytmaslik havfini mavjudligi bilan asoslanuvchi tadbirkorlik faoliyatining shartlari bilan xarakterlanadi. Bozor munosabatlari sharoitida tavakkalchilikning oqibatlari tadbirkorning o‘ziga yuklanadi, chunki u o‘zi ishlab chiqqan dasturini o‘zining tavakkalchiligi asosida ixtiyoriy va mustaqil amalga oshiradi. Bundan tashqari, xaridorlar uchun iqtisodiy kurashda tadbirkorlar o‘zining mahsulotlarini pullarini o‘z vaqtida qaytmaslik tavakkalchili bilan ham sotishga majbur bo‘ladilar. Korxonalarning moliyaviy qo‘yilmalari ham qo‘yilgan mablag‘larni o‘z vaqtida qaytmaslik yoki ko‘zlangandan oz daromad olish tavakkalchiligi
bilan  ham  bog‘liqdir.  Va  nihoyat,  ishlab  chiqarish  dasturlarini  ishlab
chiqishda bevosita iqtisodiy hatoliklarga ham yo‘l qo‘yilishi mumkin. Mazkur tamoyilning
amalga oshishi xo‘jalik yuritishning noqulay davrlarida korxonaning moliyaviy holatini
mustahkamlash imkoni beruvchi moliyaviy zahiralarni va turdagi fondlarni shakllantirish
hisoblanadi.
Notijorat tashkiloti tijorat tashkilotidan, avvalambor, faoliyatining maqsadi bo‘yicha
farq qiladi.
Tijorat tashkilotining  asosiy maqsadi –  foyda olish bo‘lsa, notijorat tashkiloti esa,
quyidagi maqsadlarda tashkil etiladi:
•  ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish maqsadida (matlubot
kooperativlari);
•  ma’naviy  yoki  o‘zga  nomoddiy  ehtiyojlarni  qanoatlantirish  uchun  (jamoat
birlashmalari);
• xayriya, ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy foydali maqsadlar (jamoat
fondlari);
•  boshqaruv, ijtimoiy-madaniy vazifalarni yoki tijoratchilikdan iborat bo‘lmagan
boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun (muassasalar).
Notijorat tashkilotiga quyidagicha ta’rif berish mumkin. Notijorat tashkiloti (NTT) –
bu foyda olish maqsadida emas, balki ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini
qondirish, ma’naviy yoki o‘zga nomoddiy ehtiyojlarni qanoatlantirish, xayriya, ijtimoiy,
madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy foydali maqsadlar, boshqaruv, ijtimoiy-madaniy
vazifalarni yoki tijoratchilikdan iborat bo‘lmagan boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun
tuzilgan yuridik shaxs. Shuni ta’kidlash joizki, fuqarolik qonunchilik NTTlarga tadbirkorlik
faoliyati bilan shug‘ullanishga ruxsat beradi, agarda u notijorat tashkilotni tashkil etish
maqsadlariga  erishishga  yo‘naltirilgan  va  bu  maqsadlarga  mos  kelsa.
Notijorat tashkilotlarning huquqiy maqomi O‘zR Fuqarolik kodeksi normalari (1-qism, 4-
bob, 3-§) bilan beligilanadi. Yuridik shaxs sifatida NTT to‘la huquqli huquq subyekti
hisoblanadi. Boshqacha so‘z bilan aytganda, har qanday NTT uning faoliyati maqsadlariga
mos keluvchi fuqarolik huquqlariga va faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan majburiyatlarga ega.
Yuridik  shaxs  sifatida  notijorat  tashkilot  quyidagi  belgilarga  ega  bo‘lishi  kerak:
•  o‘z  mulkida  yoki  operativ  boshqaruvida  alohida  mol-mulkka  ega  bo‘lishlik;
Logotip
bilan ham bog‘liqdir. Va nihoyat, ishlab chiqarish dasturlarini ishlab chiqishda bevosita iqtisodiy hatoliklarga ham yo‘l qo‘yilishi mumkin. Mazkur tamoyilning amalga oshishi xo‘jalik yuritishning noqulay davrlarida korxonaning moliyaviy holatini mustahkamlash imkoni beruvchi moliyaviy zahiralarni va turdagi fondlarni shakllantirish hisoblanadi. Notijorat tashkiloti tijorat tashkilotidan, avvalambor, faoliyatining maqsadi bo‘yicha farq qiladi. Tijorat tashkilotining asosiy maqsadi – foyda olish bo‘lsa, notijorat tashkiloti esa, quyidagi maqsadlarda tashkil etiladi: • ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish maqsadida (matlubot kooperativlari); • ma’naviy yoki o‘zga nomoddiy ehtiyojlarni qanoatlantirish uchun (jamoat birlashmalari); • xayriya, ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy foydali maqsadlar (jamoat fondlari); • boshqaruv, ijtimoiy-madaniy vazifalarni yoki tijoratchilikdan iborat bo‘lmagan boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun (muassasalar). Notijorat tashkilotiga quyidagicha ta’rif berish mumkin. Notijorat tashkiloti (NTT) – bu foyda olish maqsadida emas, balki ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish, ma’naviy yoki o‘zga nomoddiy ehtiyojlarni qanoatlantirish, xayriya, ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy foydali maqsadlar, boshqaruv, ijtimoiy-madaniy vazifalarni yoki tijoratchilikdan iborat bo‘lmagan boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun tuzilgan yuridik shaxs. Shuni ta’kidlash joizki, fuqarolik qonunchilik NTTlarga tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishga ruxsat beradi, agarda u notijorat tashkilotni tashkil etish maqsadlariga erishishga yo‘naltirilgan va bu maqsadlarga mos kelsa. Notijorat tashkilotlarning huquqiy maqomi O‘zR Fuqarolik kodeksi normalari (1-qism, 4- bob, 3-§) bilan beligilanadi. Yuridik shaxs sifatida NTT to‘la huquqli huquq subyekti hisoblanadi. Boshqacha so‘z bilan aytganda, har qanday NTT uning faoliyati maqsadlariga mos keluvchi fuqarolik huquqlariga va faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan majburiyatlarga ega. Yuridik shaxs sifatida notijorat tashkilot quyidagi belgilarga ega bo‘lishi kerak: • o‘z mulkida yoki operativ boshqaruvida alohida mol-mulkka ega bo‘lishlik;
•  bu  mulklar  bilan  o‘zining  majburiyatlari  bo‘yicha  javobgar  bo‘lish  (muassasalardan
tashqari;
• o‘z nomidan mulkiy yoki shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega bo‘la olishlik va ularni amalga
oshira olishlik, majburiyatlarni bajara olishlik, sudda da’vogar va javobgar bo‘la olishlik;
• mustaqil balans yoki smetaga ega bo‘lishlik.
Tashkiliy-huquqiy  shakllari  bo‘yicha  NTTlar  matlubot  kooperativlariga,  jamoat
birlashmalariga, jamoat fondlariga, muassasalarga bo‘linishi mumkin.
Matlubot kooperativi (MK)- ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish
maqsadida fuqarolarning a’zolikka asoslangan ixtiyoriy birlashmasi matlubot kooperativi
hisoblanib, bu birlashuv uning a’zolari tomonidan o‘z mulkiy (pay) badallarini qo‘shish
yo‘li bilan amalga oshiriladi. MK boshqa NTTlar bilan solishtirganda alohida maqomga
ega. MK o‘zining faoliyatini ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish
maqsadida  olib  boradilar  (misol  uchun,  uy-joy-qurilish  kooperativlari,  mulkdorlar
kooperativlari  (shirkatlari)  va  b.).  boshqa  NTTlar  esa,  boshqa  ijtimoiy  (nomoddiy)
manfaatlarga ega bo‘lishlik uchun tuziladi.
Jamoat birlashmalari (JB) -  ma’naviy yoki o‘zga nomoddiy ehtiyojlarni qanoatlantirish
uchun o‘z manfaatlarining mushtarakligi asosida qonunda belgilangan tartibda birlashgan
fuqarolarning ixtiyoriy birlashmalari. Jamoat birlashmalari o‘z ustavlarida nazarda tutilgan
ishlab  chiqarish  yoki  o‘zga  tadbirkorlik  faoliyatini  amalga  oshirishga  haqlidirlar.
Jamoat fondlari - fuqarolar va (yoki) yuridik shaxslar tomonidan ixtiyoriy mulkiy badallar
qo‘shish asosida tashkil etilgan, xayriya, ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy
foydali  maqsadlarni  ko‘zlaydigan,  a’zoligi  bo‘lmagan  nodavlat  notijorat  tashkiloti.
Muassasalar  -  boshqaruv,  ijtimoiy-madaniy  vazifalarni  yoki  tijoratchilikdan  iborat
bo‘lmagan boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun mulkdor tomonidan tashkil etilgan va
to‘la yoki qisman moliyaviy ta’minlab turiladigan tashkilot.
Yuridik shaxslar birlashmalari. Tijorat tashkilotlari o‘zlarining tadbirkorlik faoliyatlarini
muvofiqlashtirish, shuningdek mushtarak mulkiy manfaatlarini ifoda etish hamda himoya
qilish  maqsadida  notijorat  tashkilotlar  hisoblanuvchi  uyushmalar  (ittifoqlar)  va  o‘zga
birlashmalariga birlashishlari mumkin.
Fuqarolarning o‘zini  o‘zi  boshqarish  organlari. Fuqarolarning o‘zini o‘zi  boshqarish
organlari yuridik shaxs sifatida fuqarolik-huquqiy munosabatlarning qatnashchilaridir.
Ijtimoiy-madaniy  xususiyatga,  jamoat  tartibini  saqlash,  boshqaruv  va  mudofaga
Logotip
• bu mulklar bilan o‘zining majburiyatlari bo‘yicha javobgar bo‘lish (muassasalardan tashqari; • o‘z nomidan mulkiy yoki shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega bo‘la olishlik va ularni amalga oshira olishlik, majburiyatlarni bajara olishlik, sudda da’vogar va javobgar bo‘la olishlik; • mustaqil balans yoki smetaga ega bo‘lishlik. Tashkiliy-huquqiy shakllari bo‘yicha NTTlar matlubot kooperativlariga, jamoat birlashmalariga, jamoat fondlariga, muassasalarga bo‘linishi mumkin. Matlubot kooperativi (MK)- ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish maqsadida fuqarolarning a’zolikka asoslangan ixtiyoriy birlashmasi matlubot kooperativi hisoblanib, bu birlashuv uning a’zolari tomonidan o‘z mulkiy (pay) badallarini qo‘shish yo‘li bilan amalga oshiriladi. MK boshqa NTTlar bilan solishtirganda alohida maqomga ega. MK o‘zining faoliyatini ishtirokchilarning moddiy (mulkiy) ehtiyojlarini qondirish maqsadida olib boradilar (misol uchun, uy-joy-qurilish kooperativlari, mulkdorlar kooperativlari (shirkatlari) va b.). boshqa NTTlar esa, boshqa ijtimoiy (nomoddiy) manfaatlarga ega bo‘lishlik uchun tuziladi. Jamoat birlashmalari (JB) - ma’naviy yoki o‘zga nomoddiy ehtiyojlarni qanoatlantirish uchun o‘z manfaatlarining mushtarakligi asosida qonunda belgilangan tartibda birlashgan fuqarolarning ixtiyoriy birlashmalari. Jamoat birlashmalari o‘z ustavlarida nazarda tutilgan ishlab chiqarish yoki o‘zga tadbirkorlik faoliyatini amalga oshirishga haqlidirlar. Jamoat fondlari - fuqarolar va (yoki) yuridik shaxslar tomonidan ixtiyoriy mulkiy badallar qo‘shish asosida tashkil etilgan, xayriya, ijtimoiy, madaniy, ma’rifiy yoki boshqa ijtimoiy foydali maqsadlarni ko‘zlaydigan, a’zoligi bo‘lmagan nodavlat notijorat tashkiloti. Muassasalar - boshqaruv, ijtimoiy-madaniy vazifalarni yoki tijoratchilikdan iborat bo‘lmagan boshqa vazifalarni amalga oshirish uchun mulkdor tomonidan tashkil etilgan va to‘la yoki qisman moliyaviy ta’minlab turiladigan tashkilot. Yuridik shaxslar birlashmalari. Tijorat tashkilotlari o‘zlarining tadbirkorlik faoliyatlarini muvofiqlashtirish, shuningdek mushtarak mulkiy manfaatlarini ifoda etish hamda himoya qilish maqsadida notijorat tashkilotlar hisoblanuvchi uyushmalar (ittifoqlar) va o‘zga birlashmalariga birlashishlari mumkin. Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari. Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari yuridik shaxs sifatida fuqarolik-huquqiy munosabatlarning qatnashchilaridir. Ijtimoiy-madaniy xususiyatga, jamoat tartibini saqlash, boshqaruv va mudofaga
taalluqli  bo‘lgan  rang-barang  xizmatlarni  ko‘rsatayotgan  xo‘jalik  subyektlari  notijorat
asosida  faoliyat  ko‘rsatayotgan  muassasa  va  tashkilotlarni
 tashkil  etadi.
Rejali iqtisodiyot davrida ushbu muassasa va tashkilotlar xizmatining qariyb barchasi bepul
ko‘rsatilar edi. Keyingi-yillarda aholini ijtimoiy-madaniy tadbirlarga bo‘lgan talabini sifatli
va  o‘z  vaqtida  ta’minlash  maqsadida  pullik  xizmat  ko‘rsatish  sohalari  ham  kengaya
boshladi.
Iqtisodiyotni notijorat sektori muassasa va tashkilotlarining moliyaviy mablag‘lari –
bu  o‘z  faoliyatini  amalga  oshirish  va  kengaytirish  uchun  turli  manbalar  hisobidan
shakllantiriladigan pul mablag‘lari. Notijorat asosida faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa va
tashkilotlar moliyaviy resurslarining shakllanishi ikki xususiyatga bog‘liq bo‘ladi.
1. Ko‘rsatayotgan xizmatlar ko‘rinishi.
2. Iste’molchiga yetkazib berilishi (pullik yoki bepul).
Ayrim  xizmatlar  iste’molchilarga  faqat  bepul  ko‘rsatiladi,  boshqalari  –  pullik,
qolganlari
 
esa,
 
ham
 
pullik,
 
ham
 
tekinga
 
ko‘rsatiladi.
Mamlakatning jamiyatga to‘laligicha xizmat ko‘rsatuvchi davlat boshqaruvi va mudofaasi
sohasida har qaysi fuqaro va huquqiy shaxs bunday xizmatlarni tekinga iste’mol qiladi.
Bularni moliyalashtirishning yagona manbai bo‘lib budjet mablag‘lari hisoblanadi, lekin
shuni  yoddan  chiqarmaslik  kerakki,  bu  mablag‘lar  xizmat  ko‘rsatayotgan  xodimlarni
to‘laligicha ijtimoiyiqtisodiy hayotini qondira olishi va hech ham tijorat asosida faoliyat
ko‘rsatayotgan muassasa va tashkilotlardagi o‘rtacha ish haqidan kam bo‘lmasligi lozim.
Aks holda bu sohada xizmat ko‘rsatayotgan xodimlar ichida xizmatiga nisbatan loqaydlik,
korrupsiya
 
kabi
 
salbiy
 
illatlar
 
tomir
 
otishi
 
tabiiydir.
Yuqorida  keltirganimizdek,  ayrim  muassasa  va  tashkilotlar  notijorat  asosida  faoliyat
ko‘rsatayotgan bo‘ladi, ammo keng ommaga pullik xizmat ko‘rsatadilar. Jumladan, teatr,
kinoteatr, advokatlar, notarial idora va boshqalar. Zero, mazkur xo‘jalik subyektlariga
budjetdan mablag‘ ajratilsada, u e’tiborli xususiyatga ega emas.
5. Jamoat tashkilotlari va birlashmalari moliyasi
Jamoat  tashkilotlari  mamlakat  siyosiy  jamoat  tizimining  ajralmas  qismidir.  Bu
tashkilotlar odamlarning bitta mutaxassislikka yoki ijtimoiy guruhga, bir xil maqsadlarga,
qiziqish yoki umumfuqarolik masalalarini hal  qilishda bir xil yondashuvligi, g‘oyaviy
Logotip
taalluqli bo‘lgan rang-barang xizmatlarni ko‘rsatayotgan xo‘jalik subyektlari notijorat asosida faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa va tashkilotlarni tashkil etadi. Rejali iqtisodiyot davrida ushbu muassasa va tashkilotlar xizmatining qariyb barchasi bepul ko‘rsatilar edi. Keyingi-yillarda aholini ijtimoiy-madaniy tadbirlarga bo‘lgan talabini sifatli va o‘z vaqtida ta’minlash maqsadida pullik xizmat ko‘rsatish sohalari ham kengaya boshladi. Iqtisodiyotni notijorat sektori muassasa va tashkilotlarining moliyaviy mablag‘lari – bu o‘z faoliyatini amalga oshirish va kengaytirish uchun turli manbalar hisobidan shakllantiriladigan pul mablag‘lari. Notijorat asosida faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa va tashkilotlar moliyaviy resurslarining shakllanishi ikki xususiyatga bog‘liq bo‘ladi. 1. Ko‘rsatayotgan xizmatlar ko‘rinishi. 2. Iste’molchiga yetkazib berilishi (pullik yoki bepul). Ayrim xizmatlar iste’molchilarga faqat bepul ko‘rsatiladi, boshqalari – pullik, qolganlari esa, ham pullik, ham tekinga ko‘rsatiladi. Mamlakatning jamiyatga to‘laligicha xizmat ko‘rsatuvchi davlat boshqaruvi va mudofaasi sohasida har qaysi fuqaro va huquqiy shaxs bunday xizmatlarni tekinga iste’mol qiladi. Bularni moliyalashtirishning yagona manbai bo‘lib budjet mablag‘lari hisoblanadi, lekin shuni yoddan chiqarmaslik kerakki, bu mablag‘lar xizmat ko‘rsatayotgan xodimlarni to‘laligicha ijtimoiyiqtisodiy hayotini qondira olishi va hech ham tijorat asosida faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa va tashkilotlardagi o‘rtacha ish haqidan kam bo‘lmasligi lozim. Aks holda bu sohada xizmat ko‘rsatayotgan xodimlar ichida xizmatiga nisbatan loqaydlik, korrupsiya kabi salbiy illatlar tomir otishi tabiiydir. Yuqorida keltirganimizdek, ayrim muassasa va tashkilotlar notijorat asosida faoliyat ko‘rsatayotgan bo‘ladi, ammo keng ommaga pullik xizmat ko‘rsatadilar. Jumladan, teatr, kinoteatr, advokatlar, notarial idora va boshqalar. Zero, mazkur xo‘jalik subyektlariga budjetdan mablag‘ ajratilsada, u e’tiborli xususiyatga ega emas. 5. Jamoat tashkilotlari va birlashmalari moliyasi Jamoat tashkilotlari mamlakat siyosiy jamoat tizimining ajralmas qismidir. Bu tashkilotlar odamlarning bitta mutaxassislikka yoki ijtimoiy guruhga, bir xil maqsadlarga, qiziqish yoki umumfuqarolik masalalarini hal qilishda bir xil yondashuvligi, g‘oyaviy
maqsadlar uchun birlashishi asosida vujudga keladi. Bizning mamlakatimizda bir qancha
jamoat  tashkilotlari  faoliyat  yuritadi:  kasaba  uyushmalari,  siyosiy  partiyalar,  ijodiy
uyushmalar, sport va boshqa o‘z xohishiga ko‘ra birlashgan jamiyatlar, maxsus tashkiliy
shakl
 
asosida
 
birlashgan
 
va
 
keyingi
 
yillarda
 
keng
tarqalgan maqsadli fondlar va hayriya fondlari misol bo‘ladi.
Jamoat  tashkilotlari  moliyasi quyidagi  munosabatlarni  o‘z  ichiga  oladi:
 jamoat tashkilotlari va ularning a’zolari o‘rtasidagi jamoatga kirish va a’zolik badallarini
to‘lash, shuningdek jamoat tashkiloti bo‘yicha har xil to‘lovlar va imtiyozlarni qo‘llash;
 jamoat tashkilotlarining korxonalar, ishlab chiqarish birlashmalari va tashkilotlar bilan
moliyaviy munosabatlari. Korxonalar tomonidan xayriyalar, shuningdek har xil madaniy
tadbirlar  va  ko‘rgazma,  festivallar  o‘tkazish  uchun  mablag‘lar  ajratish;
 jamoat birlashmalari ichida fondlarni tashkil qilish va foydalanish bo‘yicha (ish haqi
fondi, kapital qo‘yilmalar) munosabatlar;
 yuqori va quyi turuvchi jamoat tashkilotlari o‘rtasida daromadlarini yuqori tashkilotga
o‘tkazish yoki yuqori tashkilotdan yordam olish;
 jamoat  tashkilotlari  va  ularga  bo‘ysinuvchi  xo‘jalik-ishlab  chiqaruvchi  tashkilotlar
o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar.
Jamoat birlashmalarining moliya rejasidagi daromad qismi jamoatga kirish va a’zolik
badallaridan,  xo‘jalik  asosidagi  karxonalarning  faoliyatidan  va  pulli  tadbirlar  asosida
yuzaga  keladigan  daromadlardan  tashkil  topadi.  Ijodiy  birlashmalarni  moliyalashtirish
manbai bo‘lib, shuningdek korxona va tashkilotlar foydasidan ajratiladigan maxsus pul
ajratmalari ham bo‘lishi mumkin. O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonunchiligi
bo‘yicha  bu  ko‘rinishdagi  foydadan  ajratmalar  daromad  solig‘idan  ozod  etilgan.
Keyingi-yillarda jamoat birlashmalari faqat tekinga emas, balki pulli xizmatlar doirasini
kengaytirmoqda (sport seksiyalarini tashkil etish, tikuvchilik kurslarini tashkil etish va h. k.)
va bu tadbirlar ular daromad manbasini kengaytirmoqda. Bundan tashqari ayrim jamoat
birlashmalari daromadlari tarkibida davlat budjetidan ajratmalar ham bo‘lishi mumkin.
Jumladan, ko‘ngilli sport jamiyatlariga jismoniy tarbiyani rivojlantirish uchun mablag‘lar
ajratilar  edi.  Biroq,  mazkur  manba  hozirgi  vaqtda  deyarli  ishlatilmayapti.
Jamoat  tashkilotlari  va  birlashmalari  moliyaviy  rejalarining  xarajatlar  qismida  jamoat
birlashmalari asosiy faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan va ular apparatini saqlash bilan bog‘liq
bo‘lgan, kapital qurilish va kapital ta’mirlash bilan, ma’muriy xo‘jalik xarajatlari bilan
Logotip
maqsadlar uchun birlashishi asosida vujudga keladi. Bizning mamlakatimizda bir qancha jamoat tashkilotlari faoliyat yuritadi: kasaba uyushmalari, siyosiy partiyalar, ijodiy uyushmalar, sport va boshqa o‘z xohishiga ko‘ra birlashgan jamiyatlar, maxsus tashkiliy shakl asosida birlashgan va keyingi yillarda keng tarqalgan maqsadli fondlar va hayriya fondlari misol bo‘ladi. Jamoat tashkilotlari moliyasi quyidagi munosabatlarni o‘z ichiga oladi:  jamoat tashkilotlari va ularning a’zolari o‘rtasidagi jamoatga kirish va a’zolik badallarini to‘lash, shuningdek jamoat tashkiloti bo‘yicha har xil to‘lovlar va imtiyozlarni qo‘llash;  jamoat tashkilotlarining korxonalar, ishlab chiqarish birlashmalari va tashkilotlar bilan moliyaviy munosabatlari. Korxonalar tomonidan xayriyalar, shuningdek har xil madaniy tadbirlar va ko‘rgazma, festivallar o‘tkazish uchun mablag‘lar ajratish;  jamoat birlashmalari ichida fondlarni tashkil qilish va foydalanish bo‘yicha (ish haqi fondi, kapital qo‘yilmalar) munosabatlar;  yuqori va quyi turuvchi jamoat tashkilotlari o‘rtasida daromadlarini yuqori tashkilotga o‘tkazish yoki yuqori tashkilotdan yordam olish;  jamoat tashkilotlari va ularga bo‘ysinuvchi xo‘jalik-ishlab chiqaruvchi tashkilotlar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar. Jamoat birlashmalarining moliya rejasidagi daromad qismi jamoatga kirish va a’zolik badallaridan, xo‘jalik asosidagi karxonalarning faoliyatidan va pulli tadbirlar asosida yuzaga keladigan daromadlardan tashkil topadi. Ijodiy birlashmalarni moliyalashtirish manbai bo‘lib, shuningdek korxona va tashkilotlar foydasidan ajratiladigan maxsus pul ajratmalari ham bo‘lishi mumkin. O‘zbekiston Respublikasining amaldagi qonunchiligi bo‘yicha bu ko‘rinishdagi foydadan ajratmalar daromad solig‘idan ozod etilgan. Keyingi-yillarda jamoat birlashmalari faqat tekinga emas, balki pulli xizmatlar doirasini kengaytirmoqda (sport seksiyalarini tashkil etish, tikuvchilik kurslarini tashkil etish va h. k.) va bu tadbirlar ular daromad manbasini kengaytirmoqda. Bundan tashqari ayrim jamoat birlashmalari daromadlari tarkibida davlat budjetidan ajratmalar ham bo‘lishi mumkin. Jumladan, ko‘ngilli sport jamiyatlariga jismoniy tarbiyani rivojlantirish uchun mablag‘lar ajratilar edi. Biroq, mazkur manba hozirgi vaqtda deyarli ishlatilmayapti. Jamoat tashkilotlari va birlashmalari moliyaviy rejalarining xarajatlar qismida jamoat birlashmalari asosiy faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan va ular apparatini saqlash bilan bog‘liq bo‘lgan, kapital qurilish va kapital ta’mirlash bilan, ma’muriy xo‘jalik xarajatlari bilan