XO’JALIK YURITUVCHI SUB’YEKTLAT MOLIYASI – DAVLAT
MOLIYAVIY SALOHIYATINING ASOSI
7.1. Davlatning moliyaviy salohiyati va uning xo'jalik yurituvchi
sub'ektlar moliyasi bilan o'zaro bog'liqligi
Davlatning moliyaviy salohiyati bozor iqtisodiyoti sub'ektlari va aholining pul
daromadlari hamda jamg'armalari asosida shakllanib o'zaro bog'langan quyidagi
bo'g'inlardan tashkil topadi:
• respublika va mahalliy byudjetlar, davlat nobyudjet fondlari byudjetlari; davlat
kreditlashtirish resurslari; davlat unitar Xo'jalik yurituvchi sub'ekt (XYuS)lari va
davlatning ishtirpkidagi XYuSlar moliyasi. Davlatning moliyaviy salohiyati tarkibiga
asosiy fondlar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy aylanma mablag'lar, uy-
ro'zg'or mulklari, nomoddiy aktivlar qiymati — inson kapitali kira-digan moddiy
kapital ko'rinishidagi milliy boylik hajmini kiritish mumkin;
• xususiy XYuSlarning moliyaviy salohiyati. U aylanmadan tashqari aktivlar va
aylanma aktivlari yig'indisidan tashkil topadi. Bu yerda aylanmadan tashqari aktivlar
nomoddiy aktivlar, asosiy vositalar, tugallanmagan ishlab chiqarish, moddiy
boyliklarga daromadli qo'yilmalar, uzoq muddatli moliyaviy quyilmalar,
aylanmadan tashqaridagi boshqa aktivlardan iboratdir. Shuningdek, bu yerda aylanma
aktivlarning tarkibiga zaxiralar, debitorlik qarzlari, qisqa muddatli moliyaviy
quyilmalar, pul mablag'lari va boshqa aylanma aktivlar kiradi. XYuSlarning
moliyaviy salohiyati ularning yangi qiymat yaratishdagi qobiliyatiga bog'liq. Bir xil
moliyaviy-iqtisodiy qudratga ega bo'lgan XYuSlar bir-biridan tubdan farq qiluvchi
moliyaviy natijalarga erishishi mumkin. Bu mol-mulkdan, ishlab chiqarish-texnologik
jarayonlar va kadrlarni boshqarish
30 Ushbu darslikda xo'jalik yurituvchi sub'yektlar deyilganda, eng awalo,
korxonalar va xo'jalik yuritishning qolgan barcha shakllari nazarda tutiladi.
samaradorligiga, menejment malakasiga, tadbirkorlik natijalariga, moliyaviy resurslar
va tashqi qarzlardan oqilona foydalanishga bog'liq bo'ladi;
• bank-kredit tizimining moliyaviy salohiyati — kredit resurslariga bo'lgan
iqtisodiyotning ehtiyojlarini qondirish bo'yicha kredit tashkilotlari aktivlari va real
imkoniyatlarining yig'indisi. Ko'pchilik mamlakatlarning bank-kredit tizimi hozirgi
paytda kengaytirilgan takror ishlab chiqarish jarayonini kredit resurslari bilan
ta'minlash imkoniyatiga ega emas. XYuSlarga taqdim etilayotgan kredit resurslari,
asosan, qisqa muddatli xususiyatga ega. Asosiy kapitalni shakllantirishdagi
kreditlarning salmog'i iqtisodiyot samaradorligining o'sishi uchun yetarli emas;
• sug'urta fondlarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat tadbirkorlikdagi
risklarni pasaytiradigan va jamg'armalar hamda
investitsiyalar o'sishini
ta'minlaydigan pul sug'urta resurslarini shakllantirish bo'yicha sug'urtaviy moliyaviy-
iqtisodiy imkoniyatlar yig'indisining amalga oshirilishi orqali namoyon bo'ladi;
• uy xo'jaliklarining moliyaviy salohiyati. Bu salohiyat ulardagi jami daromadlar,
soliq, renta va foiz to'lovlari, investitsion talablar o'sishiga iste'mol vajamg'arishning
ta'siri orqali ifodalanadi.
Hozirgi paytda juda ko'p mamlakatlarda aholi jamg'armalari, XYuS va tashkilotlar
jamg'armalari singari kengaytirilgan takror ishlab chiqarish maqsadlari uchun to'liq
foydalanilmayapti.
7.2. Moliyaviy salohiyatning o'sish omillari
Mamlakat moliyaviy va investitsion tizimining asosini iqtisodiyot real sektori
moliyasi tashkil etadi. Moddiy boyliklarni ishlab chiqarish sohasida xo'jalik
samaradorligiga katta ta'sir ko'rsatuvchi moliyaviy munosabatlar shakllanadi.
XYuSlarning moliyaviy resurslari ular tomonidan olinadigan pul daromadlari
va ishlab chiqarish resurslari iqtisodiy doiraviy aylanishi samaradorligining o'sishiga
xizmat qiladigan, kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni moliyalashtirish jarayonini
amalga oshirishga yordam beradigan va ularning ixtiyorida bo'lgan qarziy mablag'lar
asosida tashkil topadi.
Hozirgi vaqtda kapital quyilmalarni moliyalashtirishda XYuS o'z mablag'larining
(sof foyda va amortizatsiya) salmog'i muhim ahamiyatga ega. Bunda amortizatsiya
ajratmalarini shakllantirish va ulardan samarali foydalanish alohida rol o'ynaydi.
YalM va MDni qayta (ikkilamchi) taqsimlash davlat va XYuSlar o'rtasidagi
moliyaviy munosabatlar doirasida sodir bo'ladi. Ana shu darajada XYuSlar va
aholining birlamchi daromadlari bir qismini to'g'ri (bevosita) va egri (bilvosita) soliqli
undirish yo'li bilan va shuningdek, davlat kreditlashtirishi hisobidan mamlakatning
davlat moliyasi tashkil topadi.
XYuSlar pul resurslarini, uy xo'jaliklari daromadlarini ikkilamchi qayta taqsimlash
kredit-bank sohasi va sug'urta tizimi orqali ham amalga oshiriladi. Bular depozitli,
vekselli, pulli va banklarningboshqa jamg'arma operatsiyalari, ular tomonidan yuridik
shaxslar va aholiga uzoq, o'rta va qisqa muddatli kreditlar va ssudalar berish, turli
risklarni sug'urta qilish shakllarida sodir bo'ladi.
Ko'p darajali byudjet tizimi va nobyudjet fondlar faoliyatidagi qayta taqsimlash
jarayonlarini takomillashtirish moliyaviy salohiyatni yanada kuchaytirish va davlat
moliyaviy resurslari o'sishining quyidagi yo'nalishlari bilan uzviy bog'langan:
• byudjet-soliq sohasidagi daromadlarni qayta taqsimlashning samaradorligini
oshirish. Bu narsa davlat tomonidan ta'sirchan fiskal siyosatni hayotga tatbiq etish bilan
bog'liqki, bu siyosat o'z navbatida, ishlab chiqarishning o'sishi va XYuSlarning
investitsiyalarga yo'naltiriladigan moliyaviy resurslarining o'sishini rag'batlantirishni
ko'zda tutmog'i kerak;
• bank-kredit sektori orqali pul resurslarining qayta taqsimlanishini
optimallashtirish. Buning eng asosiy iqtisodiy vositalari va mexanizmlari bo'lib
quyidagilar hisoblanishi mumkin: kredit siyosati; uzoq, o'rta va qisqa muddatli
kreditlar hajmlarining nisbati; Markaziy bankning hisob stavkasi; ssuda va depozit
foizlarining stavkasi; qimmatli qog'ozlar bozori. Iqtisodiyotda bu vosita va
mexanizmlardan foydalangan holda davlat tomonidan ma'lum bir maqsadga
yo'naltirilgan tarzda tartibga solish davlat, XYuSlarning investitsion imkoniyatlari
chegaralarini kengaytiradi, aholining pulli jamg'armalarini investitsiyalarga jalb
qiladi;
• yangi samarali iqtisodiyotni — intellektual infrastrukturaning yuqori sur'atlarda
rivojlanishi farqlanuvchi belgisi bo'lgan bilimlar iqtisodiyotini shakllantiradigan
XYuSlarning ildam rivojlanishi. Mamlakat raqobatbardosh iqtisodiyotning yadrosini
yuqori qo'shil-gan qiymat va yuqori darajada qayta ishlanadigan mahsulotlar ishlab
chiqaradigan yangi tarmoqlar tashkil etmog'i lozim. Iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishida
xom-ashyo-energiya sohasi hukmronlik qilishi, yoqilg'i-energetika kompleksining
sanoat ishlab chiqarishida, konsolidatsiyalashtirilgan va respublika byudjeti
daromadlarida, eksportda va valyuta tushumlarida nisbatan katta salmoqning
egallashi iqtisodiyotni shu tomonga shaklan o'zgara boshlaganligidan dalolat beradi.
Milliy xo'jalikning bunday tarkibiy nomuvofiqligi iqtisodiyotni qoloqlik sari
yetaklaydi, uni modernizatsiya qilish vazifalarini murakkablashtiradi. Shu munosabat
bilan xom-ashyo tarmoqlaridan yuqori texnologiyali ishlab chiqarishga kapitalning
oqib o'tishini ta'minlovchi samarali mexanizmlarni ishlab chiqish muammosi
dolzarblik kasb etib, bu narsa oxir oqibatda, davlatning moliyaviy salohiyatini yuqori
darajaga ko'taradi;
• XYuSlar moliyaviy salohiyatining darajasi ularning samarali investitsion-
tadbirkorlik faolligiga bog'liq. Zamonaviy o'zgaruvchan (dinamik) iqtisodiy muhit
xorijiy kapitalni qo'shgan holda o'z va jalb qilingan investitsion manbalar asosida
ishlab chiqarishni doimiy ravishda ilmiy-texnikaviy jihatdan yangilashni va
rivojlantirishni talab qiladi.
Hozirgi paytda ishlab chiqarish kompaniyalarining moliyaviy barqarorligi va
raqobatbardoshligini ta'minlashda o'ziga xos omil bo'lib ularning yirik tadbirkorlik
tizimlariga (moliya-sanoat guruhlari, konsernlar, konglomeratlar, xoldinglar,
konsorsiumlar va boshqalar) birlashishi hisoblanadi. Bank va sanoat kapitalining real
qo'shilishi va ta'sirchan moliyaviy kapitalning shakllanishi sodir bo'lmoqda. Bularning
natijasida ishlab chiqarish miqiyoslari o'sishidan vujudga kelgan samara, iqtisodiyot