XO‘JALIK YURITUVCHI SUBYEKTNING BAHO SIYOSATI VA BAHOLARNI SHAKLLANTIRISH ASOSLARI, MARKETING STRATEGIYASINING MOLIYAVIY JIHATLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

27

File size

Fayl hajmi

41,2 KB


XO‘JALIK YURITUVCHI SUBYEKTNING BAHO SIYOSATI VA
BAHOLARNI SHAKLLANTIRISH ASOSLARI, MARKETING
STRATEGIYASINING MOLIYAVIY JIHATLARI
12.1. Baholarni shakllantirishning ob'ektiv asoslari
«Baho» tushunchasi  ostida, odatda, eng awalo, yagona sintetik  kategoriyaga
birlashtirilgan turli-tuman iqtisodiy holatlarning yig'indisi nazarda tutiladi. Mohiyat
jihatidan baho qiymatning  puldagi ifodasidir. Tarmoq ichidagi raqobat natijasida
tovarning individual qiymati uning ijtimoiy qiymatiga aylanadiki, uning o'lchami
mehnatning ijtimoiy zaruriy xarajatlari bilan aniqlanadi.  Bozor qiymati, ijtimoiy
qiymatdan farqli o'laroq, faqatgina tovarni ishlab chiqarish darajasi bilan emas, balki
uning realizatsiya qilish shartlari bilan ham belgilanadi.
Bozor sharoitida mehnatning ijtimoiy zaruriy xarajatlari va  ijtimoiy foydalilik
taqqoslanadi, ijtimoiy ishlab chiqarishning hajmi  va tarkibiy tuzilmasining ijtimoiy
ehtiyojlarga muvofiq kelishi  aniqlanadi. Faqat ijtimoiy ehtiyoj va ijtimoiy foydalilik
doirasidagina xarajatlar ijtimoiy zarur deb e'tirof etilishi mumkin. Shu munosabat bilan
qiymat hosil bo'lishining iqtisodiy chegaralarini shakllantirish ijtimoiy foydalilikning
funksiyasiga aylanadi.
Demak, bahoning asosi sifatida maydonga chiqadigan ijtimoiy zaruriy xarajatlar
va qiymat murakkab jarayon natijasida vujudga keladi, o'zlariga turli-tuman sharoitlar
va ta'sirlarning ta'sirini sinab ko'radi. Shunga mos ravishda bahoning modeli ham
oddiy yoki bir xil bo'lishi mumkin emas.
Tovarlar har doim qiymat va iste'mol qiymatining o'zaro yaxlitligidan iborat.
Tovarning iste'mol qiymatini tovarning qandaydir bir ehtiyojni qondirish qobiliyati
sifatida  xarakterlash  qabul  qilingan.  Bozor  sharoitida  ishlab  chiqarish  sotib
Logotip
XO‘JALIK YURITUVCHI SUBYEKTNING BAHO SIYOSATI VA BAHOLARNI SHAKLLANTIRISH ASOSLARI, MARKETING STRATEGIYASINING MOLIYAVIY JIHATLARI 12.1. Baholarni shakllantirishning ob'ektiv asoslari «Baho» tushunchasi ostida, odatda, eng awalo, yagona sintetik kategoriyaga birlashtirilgan turli-tuman iqtisodiy holatlarning yig'indisi nazarda tutiladi. Mohiyat jihatidan baho qiymatning puldagi ifodasidir. Tarmoq ichidagi raqobat natijasida tovarning individual qiymati uning ijtimoiy qiymatiga aylanadiki, uning o'lchami mehnatning ijtimoiy zaruriy xarajatlari bilan aniqlanadi. Bozor qiymati, ijtimoiy qiymatdan farqli o'laroq, faqatgina tovarni ishlab chiqarish darajasi bilan emas, balki uning realizatsiya qilish shartlari bilan ham belgilanadi. Bozor sharoitida mehnatning ijtimoiy zaruriy xarajatlari va ijtimoiy foydalilik taqqoslanadi, ijtimoiy ishlab chiqarishning hajmi va tarkibiy tuzilmasining ijtimoiy ehtiyojlarga muvofiq kelishi aniqlanadi. Faqat ijtimoiy ehtiyoj va ijtimoiy foydalilik doirasidagina xarajatlar ijtimoiy zarur deb e'tirof etilishi mumkin. Shu munosabat bilan qiymat hosil bo'lishining iqtisodiy chegaralarini shakllantirish ijtimoiy foydalilikning funksiyasiga aylanadi. Demak, bahoning asosi sifatida maydonga chiqadigan ijtimoiy zaruriy xarajatlar va qiymat murakkab jarayon natijasida vujudga keladi, o'zlariga turli-tuman sharoitlar va ta'sirlarning ta'sirini sinab ko'radi. Shunga mos ravishda bahoning modeli ham oddiy yoki bir xil bo'lishi mumkin emas. Tovarlar har doim qiymat va iste'mol qiymatining o'zaro yaxlitligidan iborat. Tovarning iste'mol qiymatini tovarning qandaydir bir ehtiyojni qondirish qobiliyati sifatida xarakterlash qabul qilingan. Bozor sharoitida ishlab chiqarish sotib
oluvchilarning  talablarini qondirish maqsadida iste'mol va buning natijasida Tovar
ishlab chiqaruvchi tomonidan foydani olinishi uchun amalga oshiriladi. Demak,
past iste'mol qiymatiga ega bo'lgan tovarlar past qiymatga ega bo'ladi va aksincha,
yuqori  darajadagi  iste'mol  qiymati  qiymatning  ham  yuqori  darajada  bo'lishini
ta'minlaydi.  Shuning uchun ham bahoni aniqlashda faqat tegishli ne'matni ishlab
chiqarish  xarajatlarini  inobatga  olib  qolmasdan,  balki  tovarning  sifati  orqali
namoyon bo'ladigan iste'mol qiymatini, uning  foydaliligini ham hisobga olmoq
lozim. Bundan baho bozor  mexanizmining pulda ifodalangan muhim elementidir,
degan xulosa  kelib chiqadi. Baho yordamida mol yetkazib beruvchi va iste'molchi
foydalanayotgan resurslarning hajmi ifodalanadi, ular bir resurs bilan ta'minlanadi,
bir vaqtning o'zida ikkinchi resursni oladi, buning natijasida resurslarning foydaliligi
oshadi. Shunday qilib, baho kerakli mahsulot yoki xizmatga ega bo'lish uchun kishi
berishi  lozim bo'lgan resurslarning miqdoridir. Bahoning ijtimoiy zaruriy  mehnat
xarajatlariga yaqinlashishini ta'minlovchi modeli ana  shundan iborat. Yuqorida
bayon qilingan holatlarga asoslanib  vujudga kgltirilgan baho o'ziga tegishli bo'lgan
funksiyalarni bozor iqtisodiyotida yaxshi bajaradi.
Eng awalo, baho yordamida barcha tovarlarning yoki tovar  birligining hajm,
dona va og'irlik birliklaridagi qiymati pul birliklarida o'lchanadi. Pulli ekvivalentning
mavjud ekanligi bahoga miqdor va son shakllaridagi tovar qiymatini ifodalovchi yoki
o'lchovchi sifatida maydonga chiqishga imkon beradi. Bir vaqtning o'zida baho pulda
ifodalangan turli tovar qimmatlarining o'lchovchisi hamdir. Ko'rilayotgan ana shu
sifatda  baho  umumiqtisodiy  samaradorlikning  eng muhim  ko'rsatkichlaridan  biri
sanaladi, xo'jalik qarorlarini qabul qilish uchun mo'ljal, bashoratlashning muhim
instrumenti bo'lib xizmat qiladi. Yuqoridagilarning barchasi bahoning o'Ichov(chilik)
funksiyasidan darak beradi.
Ma'ium  ma'noda,  bahoning  hisob-nazorat  funksiyasi  uning  o'lchov(chilik)
funksiyasining o'ziga xos bo'lgan «qo'shni»si hisoblanadi va qisman uning tarkibiga
kiradi. Baho, milliy boylikning  buyumlashgan va moddiy o'lchamlarini qiymat va
demak, moliyaviy o'lchamlarga aylantirib, qiymatning fuqarolarda, ularning oilalarida,
XYuSlarda, tarmoqlarda, umuman iqtisodiyotda, qishloq, shahar, tuman, viloyat va
Logotip
oluvchilarning talablarini qondirish maqsadida iste'mol va buning natijasida Tovar ishlab chiqaruvchi tomonidan foydani olinishi uchun amalga oshiriladi. Demak, past iste'mol qiymatiga ega bo'lgan tovarlar past qiymatga ega bo'ladi va aksincha, yuqori darajadagi iste'mol qiymati qiymatning ham yuqori darajada bo'lishini ta'minlaydi. Shuning uchun ham bahoni aniqlashda faqat tegishli ne'matni ishlab chiqarish xarajatlarini inobatga olib qolmasdan, balki tovarning sifati orqali namoyon bo'ladigan iste'mol qiymatini, uning foydaliligini ham hisobga olmoq lozim. Bundan baho bozor mexanizmining pulda ifodalangan muhim elementidir, degan xulosa kelib chiqadi. Baho yordamida mol yetkazib beruvchi va iste'molchi foydalanayotgan resurslarning hajmi ifodalanadi, ular bir resurs bilan ta'minlanadi, bir vaqtning o'zida ikkinchi resursni oladi, buning natijasida resurslarning foydaliligi oshadi. Shunday qilib, baho kerakli mahsulot yoki xizmatga ega bo'lish uchun kishi berishi lozim bo'lgan resurslarning miqdoridir. Bahoning ijtimoiy zaruriy mehnat xarajatlariga yaqinlashishini ta'minlovchi modeli ana shundan iborat. Yuqorida bayon qilingan holatlarga asoslanib vujudga kgltirilgan baho o'ziga tegishli bo'lgan funksiyalarni bozor iqtisodiyotida yaxshi bajaradi. Eng awalo, baho yordamida barcha tovarlarning yoki tovar birligining hajm, dona va og'irlik birliklaridagi qiymati pul birliklarida o'lchanadi. Pulli ekvivalentning mavjud ekanligi bahoga miqdor va son shakllaridagi tovar qiymatini ifodalovchi yoki o'lchovchi sifatida maydonga chiqishga imkon beradi. Bir vaqtning o'zida baho pulda ifodalangan turli tovar qimmatlarining o'lchovchisi hamdir. Ko'rilayotgan ana shu sifatda baho umumiqtisodiy samaradorlikning eng muhim ko'rsatkichlaridan biri sanaladi, xo'jalik qarorlarini qabul qilish uchun mo'ljal, bashoratlashning muhim instrumenti bo'lib xizmat qiladi. Yuqoridagilarning barchasi bahoning o'Ichov(chilik) funksiyasidan darak beradi. Ma'ium ma'noda, bahoning hisob-nazorat funksiyasi uning o'lchov(chilik) funksiyasining o'ziga xos bo'lgan «qo'shni»si hisoblanadi va qisman uning tarkibiga kiradi. Baho, milliy boylikning buyumlashgan va moddiy o'lchamlarini qiymat va demak, moliyaviy o'lchamlarga aylantirib, qiymatning fuqarolarda, ularning oilalarida, XYuSlarda, tarmoqlarda, umuman iqtisodiyotda, qishloq, shahar, tuman, viloyat va
mamlakat bo'yicha saqlanishi,  jamg'arilishi  va harakat etishi ustidan hisob va
nazoratni olib borishning instrumenti bo'lib xizmat qiladi.
Bahoning taqsimlash funksiyasi uning qiymatdan farqlanishi imkoniyati bilan
xarakterlanadi.  Masalan,  yengil  avtomobillarga  bo'lgan  bahoning  yuqoriligi
aholining  ma'lum  qatlamlarining  mablag'larini  ijtimoiy  ehtiyojlarni  qondirish
uchun qayta taqsimlashga imkon beradi. Ba'zi bir tovarlarga nisbatan baholarning
past darajasi esa (masalan, bolalar va keksa yoshdagi qariyalarga mo'ljallangan
tovariar)  ana  shunday  iste'molchilar  foydasiga  mablag'larning  qayta
taqsimlanishiga olib keladi. Bir tomondan, mamlakatda sanoat ishlab chiqarish
xarakteriga ega bo'lgan ko'plab tovarlarga nisbatan baholarning erkinlashtirilishi
va  ikkinchi  tomondan,  bir  necha  qishloq  xo'jaligi  mahsulotlariga  nisbatan
baholarning davlat tomonidan tartibga solinishi qishloq xo'jaligiga tegishli bo'lgan
daromadlarning  bir  qismini  sanoatning  ayrim  tarmoqlari  foydasiga  qayta
taqsimlanishiga imkon beradi. Shunday qilib, ulgurchi baholarni oshirish yoki
pasaytirish orqali tarmoqlar, XYuSlar, mintaqalar, ijtimoiy guruhlar va oilalarning
daromadlari va foydasini qayta taqsimlash mumkin.
Aynan bahoning tartibga solish funksiyasi orqali bozor iqtisodiyotida ishlab
chiqarish va iste'mol, taklif va talab o'rtasida aloqao'rnatiladi. Shunisi xarakterliki,
tartibga soluvchi baho tartibga solish jarayonining o'zida vujudga keladi va uning
o'zi  ham  tartibga  solinuvchi  hisoblanadi.  Shuning  uchun  ham  bu  yerda
muvozanatli,  ya'ni  o'z-o'zidan  o'rnatiluvchi,  darajasi  talab  va  taklifning
tenglashishiga  muvofiq keladigan  baho  yordamida  tovar-pul  jarayonlarini  o'z-
o'zidan tartibga solish funksiyasi xususida gapirish aniqroq bo'lur edi.
Oila  byudjetining  o'zgarishi,  aholi  daromadlari  va  xarajatlarini  qayta
taqsimlash  munosabati  bilan  chakana  baholar  o'zgarganda  bahoning  ijtimoiy
funksiyasi vujudga keladi. Buning natijasida ijtimoiy ne'matlar va xizmatlarning u
yoki  bu  turlariga  nisbatan  iste'mol  qilish  ko'tariladi  yoki  pasayadi.  Chakana
baholarning oshishi turmush darajasini pasaytiradi va aksincha, deb e'tirof etilgan.
Biroq, agar bir vaqtning o'zida chakana baholar bilan birgalikda ulgurji baholar, va
aholi daromadlari ham o'zgarsa, bu  «manzara» ko'p  omilliga aylanadi va baholar
Logotip
mamlakat bo'yicha saqlanishi, jamg'arilishi va harakat etishi ustidan hisob va nazoratni olib borishning instrumenti bo'lib xizmat qiladi. Bahoning taqsimlash funksiyasi uning qiymatdan farqlanishi imkoniyati bilan xarakterlanadi. Masalan, yengil avtomobillarga bo'lgan bahoning yuqoriligi aholining ma'lum qatlamlarining mablag'larini ijtimoiy ehtiyojlarni qondirish uchun qayta taqsimlashga imkon beradi. Ba'zi bir tovarlarga nisbatan baholarning past darajasi esa (masalan, bolalar va keksa yoshdagi qariyalarga mo'ljallangan tovariar) ana shunday iste'molchilar foydasiga mablag'larning qayta taqsimlanishiga olib keladi. Bir tomondan, mamlakatda sanoat ishlab chiqarish xarakteriga ega bo'lgan ko'plab tovarlarga nisbatan baholarning erkinlashtirilishi va ikkinchi tomondan, bir necha qishloq xo'jaligi mahsulotlariga nisbatan baholarning davlat tomonidan tartibga solinishi qishloq xo'jaligiga tegishli bo'lgan daromadlarning bir qismini sanoatning ayrim tarmoqlari foydasiga qayta taqsimlanishiga imkon beradi. Shunday qilib, ulgurchi baholarni oshirish yoki pasaytirish orqali tarmoqlar, XYuSlar, mintaqalar, ijtimoiy guruhlar va oilalarning daromadlari va foydasini qayta taqsimlash mumkin. Aynan bahoning tartibga solish funksiyasi orqali bozor iqtisodiyotida ishlab chiqarish va iste'mol, taklif va talab o'rtasida aloqao'rnatiladi. Shunisi xarakterliki, tartibga soluvchi baho tartibga solish jarayonining o'zida vujudga keladi va uning o'zi ham tartibga solinuvchi hisoblanadi. Shuning uchun ham bu yerda muvozanatli, ya'ni o'z-o'zidan o'rnatiluvchi, darajasi talab va taklifning tenglashishiga muvofiq keladigan baho yordamida tovar-pul jarayonlarini o'z- o'zidan tartibga solish funksiyasi xususida gapirish aniqroq bo'lur edi. Oila byudjetining o'zgarishi, aholi daromadlari va xarajatlarini qayta taqsimlash munosabati bilan chakana baholar o'zgarganda bahoning ijtimoiy funksiyasi vujudga keladi. Buning natijasida ijtimoiy ne'matlar va xizmatlarning u yoki bu turlariga nisbatan iste'mol qilish ko'tariladi yoki pasayadi. Chakana baholarning oshishi turmush darajasini pasaytiradi va aksincha, deb e'tirof etilgan. Biroq, agar bir vaqtning o'zida chakana baholar bilan birgalikda ulgurji baholar, va aholi daromadlari ham o'zgarsa, bu «manzara» ko'p omilliga aylanadi va baholar
dinamikasining turmush darajasiga  ta'miri xususida xulosa chiqarish uchun yanada
chuqurroq bo'lgan tahlil zarur.
Bahoning  rag'batlantiruvchi funksiyasi  ishlab chiqarishni  moddiy va mehnat
resurslaridan samarali foydalanish, mahsulotning  ma'lum bir turini ishlab chiqarish
yo'nalishlarida rag'batlantirish  orqali namoyon bo'ladi. Bunday baholar agar ular
iste'molchi  uchun  qulay  bo'lsa,  iste'molni  ham  rag'batlantiradi.  Bahoning
rag'batlantiruvchi  funksiyasi  bozorni  tartibga  solishning  muhim  omili  hisoblanadi,
tovarlar  va  xizmatlar  bozorida  talab  va  taklif  o'rtasidagi  ma'lum  bir  nisbatning
o'rnatilishiga  o'z  ta'sirini  ko'rsatadi  va  shuning  uchun  ham  u  talab  va  taklifni
balanslashtirish (muvozanatlashtirish) funksiyasi bilan uzviy bog'langan.
Baho funksiyalarining bunchalik ko'pligi, alohida olingan unga  tegishli bo'lgan
maqsadlar va vazifalarning, ayrim hollarda, o'zaro  qarama-qarshiligi shunga olib
keladiki,  bahoning  o'zi  barcha  funksiyalarini  muvaffaqiyatli  amalga  oshirishi
mumkin bo'lmay qoladi. Ratsional va hatto, optimal baholar xususida gapirib turib,
odatda uning bir funksiyasi yoki funksiyalarning shunday  hamkorligini nazarda
tutish kerakki, ular ma'lum darajada amalga oshgan bo'lsin. Shuning uchun ham bozor
iqtisodiyotida  bahoning  ayrim  funksiyalari  kamroq  yoki  ko'proq  yuklama  bilan
«ishlaydi».  Masalan, mahsulotni qiymat ifodasida ishlab chiqarish, taqsimlash  va
iste'mol  qilishni  rejalashtirishda  foydalaniladigan  bahoning  funksiyalari  aralash
iqtisodiyotda  davlat  sektoridagidek  emas,  balki  unga  nisbatan  kamroq  faollikda
namoyon bo'ladi. Shu munosabat bilan bu yerda baho barcha funksiyalarining bir-biri
bilan  o'zaro  bog'langanligi  va  o'zaro  ta'sirchanligini,  real  hayotda  bozor  iqtiso-
diyotiga xos bo'lgan dinamiktizim sifatida namoyon bo'layotgan-ligini hisobga olish
muhim ahamiyatga ega.
12.2. Baho turlari, uning tarkibiy tuzilmasi va baholarni 
shakllantirish metodlari
Bozor  iqtisodiyotida  tovarlarning  turli  guruhlariga  mos  ravishda  baholarning
harakatchan tizimi amal qiladi. Baho turlarini tizimlash-tirish uchun turli belgilar
bo'yicha ularni klassifikatsiyalashtirishdan foydalaniladi.
Logotip
dinamikasining turmush darajasiga ta'miri xususida xulosa chiqarish uchun yanada chuqurroq bo'lgan tahlil zarur. Bahoning rag'batlantiruvchi funksiyasi ishlab chiqarishni moddiy va mehnat resurslaridan samarali foydalanish, mahsulotning ma'lum bir turini ishlab chiqarish yo'nalishlarida rag'batlantirish orqali namoyon bo'ladi. Bunday baholar agar ular iste'molchi uchun qulay bo'lsa, iste'molni ham rag'batlantiradi. Bahoning rag'batlantiruvchi funksiyasi bozorni tartibga solishning muhim omili hisoblanadi, tovarlar va xizmatlar bozorida talab va taklif o'rtasidagi ma'lum bir nisbatning o'rnatilishiga o'z ta'sirini ko'rsatadi va shuning uchun ham u talab va taklifni balanslashtirish (muvozanatlashtirish) funksiyasi bilan uzviy bog'langan. Baho funksiyalarining bunchalik ko'pligi, alohida olingan unga tegishli bo'lgan maqsadlar va vazifalarning, ayrim hollarda, o'zaro qarama-qarshiligi shunga olib keladiki, bahoning o'zi barcha funksiyalarini muvaffaqiyatli amalga oshirishi mumkin bo'lmay qoladi. Ratsional va hatto, optimal baholar xususida gapirib turib, odatda uning bir funksiyasi yoki funksiyalarning shunday hamkorligini nazarda tutish kerakki, ular ma'lum darajada amalga oshgan bo'lsin. Shuning uchun ham bozor iqtisodiyotida bahoning ayrim funksiyalari kamroq yoki ko'proq yuklama bilan «ishlaydi». Masalan, mahsulotni qiymat ifodasida ishlab chiqarish, taqsimlash va iste'mol qilishni rejalashtirishda foydalaniladigan bahoning funksiyalari aralash iqtisodiyotda davlat sektoridagidek emas, balki unga nisbatan kamroq faollikda namoyon bo'ladi. Shu munosabat bilan bu yerda baho barcha funksiyalarining bir-biri bilan o'zaro bog'langanligi va o'zaro ta'sirchanligini, real hayotda bozor iqtiso- diyotiga xos bo'lgan dinamiktizim sifatida namoyon bo'layotgan-ligini hisobga olish muhim ahamiyatga ega. 12.2. Baho turlari, uning tarkibiy tuzilmasi va baholarni shakllantirish metodlari Bozor iqtisodiyotida tovarlarning turli guruhlariga mos ravishda baholarning harakatchan tizimi amal qiladi. Baho turlarini tizimlash-tirish uchun turli belgilar bo'yicha ularni klassifikatsiyalashtirishdan foydalaniladi.
Baholarni quyidagi belgilarga ko'ra klassifikatsiya qilish mumkin:
• aylanmaga xizmat qilish xarakteri bo'yicha;
• o'rnatilishi (belgilanishi)ga qarab;
• vaqt omiliga ko'ra;
• baholar xususida ma'lumotlarni olish usuliga muvofiq;
• bozor turi (ko'rinishi)ga bog'liq ravishda;
• hududiy bozorlarga bog'liqligini nazarda tutib;
• bozorda  davlatning  ta'sirchanligi,  tartibga  solish  va  raqobat  darajasining
xarakteri bo'yicha;
• yetkazib berish va sotish shartlariga ko'ra;
• qo'llanilish tartibiga muvofiq.
Aylanmaga xizmat qilish xarakteri bo'yicha baholar quyidagicha farqlanadi:
• ulgurji baholar;
• chakana baholar;
• sotib olish baholari;
• smeta qiymati;
• tariflar.
XYuSlar tovarlarning yirik partiyasini sanoat,  qishloqxo'jaligi yoki boshqa
XYuSlarga yoki ta'minot tashkilotlariga sotadigan bahosi ulgurji baho deyiladi.
Savdo tashkilotlari tomonidan aholining shaxsiy iste'moli uchun kichik
miqdorlarda sotiladigan ne'matlarga o'rnatilgan baho chakana baho deb atadi.
Qishloq xo'jaligi ishlab chiqaruvchilari tomonidan o'z mahsulotlarini davlatga
sotish sotib olish baholarida amalga oshiriladi.
Smeta qiymatida qurilish mahsulotlari (binolar, inshootlar va  b.)ning bahosi
to'lanadi.
Yuklarnitashish,  elektroenergiya,  issiqlik,  suv,  sog'liqni  saqlash  xizmatlari,
mehmonxona,  sayyohlik  va  boshqa  xizmatlarning  bahosi  tariflar  orqali
ifodalanadi.
O'rnatilishi (belgilanishi)ga qarab baholarning quyidagi turlari mavjud:
• qat'iy baholar;
Logotip
Baholarni quyidagi belgilarga ko'ra klassifikatsiya qilish mumkin: • aylanmaga xizmat qilish xarakteri bo'yicha; • o'rnatilishi (belgilanishi)ga qarab; • vaqt omiliga ko'ra; • baholar xususida ma'lumotlarni olish usuliga muvofiq; • bozor turi (ko'rinishi)ga bog'liq ravishda; • hududiy bozorlarga bog'liqligini nazarda tutib; • bozorda davlatning ta'sirchanligi, tartibga solish va raqobat darajasining xarakteri bo'yicha; • yetkazib berish va sotish shartlariga ko'ra; • qo'llanilish tartibiga muvofiq. Aylanmaga xizmat qilish xarakteri bo'yicha baholar quyidagicha farqlanadi: • ulgurji baholar; • chakana baholar; • sotib olish baholari; • smeta qiymati; • tariflar. XYuSlar tovarlarning yirik partiyasini sanoat, qishloqxo'jaligi yoki boshqa XYuSlarga yoki ta'minot tashkilotlariga sotadigan bahosi ulgurji baho deyiladi. Savdo tashkilotlari tomonidan aholining shaxsiy iste'moli uchun kichik miqdorlarda sotiladigan ne'matlarga o'rnatilgan baho chakana baho deb atadi. Qishloq xo'jaligi ishlab chiqaruvchilari tomonidan o'z mahsulotlarini davlatga sotish sotib olish baholarida amalga oshiriladi. Smeta qiymatida qurilish mahsulotlari (binolar, inshootlar va b.)ning bahosi to'lanadi. Yuklarnitashish, elektroenergiya, issiqlik, suv, sog'liqni saqlash xizmatlari, mehmonxona, sayyohlik va boshqa xizmatlarning bahosi tariflar orqali ifodalanadi. O'rnatilishi (belgilanishi)ga qarab baholarning quyidagi turlari mavjud: • qat'iy baholar;
• joriy baholar;
• o'zgaruvchan (harakatlanuvchan) baholar;
• almashtiriluvchi («sakrovchi») baholar.
Shartnomada qayd etiladigan va shu shartnomaga muvofiq ravishda mahsulotni
yetkazib berishning barcha muddatlari davomida o'zgarmaydigan baholar qat'iy
baholar deyiladi.
Joriy baho deyilganda shu davrda mahsulotni yetkazib berish amalga oshirilgan
baho tushuniladi. Bunday baholar bir shartnoma doirasida o'zgarishi mumkin va
ular bozorning holatini o'zida aks ettiradi.
O'zgaruvchan («harakatchan») baholar shartnomada ma'lum bir shart asosida,
masalan, shartnomani ijro etish payti (vaqti)da bozor bahosi o'zgaradigan bo'lsa
(ko'tarilsa yoki pasaysa), o'zgartirilishi (qayta ko'rib chiqilishi) mumkin deb qayd
etilgan baholardan iborat.
Almashtiriluvchi («sakrovchi») baholar tayyorlanish muddati uzoq vaqtni talab
etuvchi  buyumlarga nisbatan  o'rnatiladi.  Bunday  baholar  shartnoma ijro  etish
muddatining  tugashiga  qarab  hisoblanadi.  Bunda  birlamchi  shartnoma  bahosi
mahsulot  tayyorlangan  muddat  davomida  ishlab  chiqarish  xarajatlarining
o'zgarishiga qarab o'zgartiriladi (korrektirovka qilinadi).
Vaqt omiliga ko'ra baholarning quyidagi turlari bo'lishi mumkin:
• doimiy baholar;
• mavsumiy baholar;
• bosqichli baholar.
Harakat  etish  (amal  qilish)  muddatlari  oldindan  kelishilmagan  baholarga
doimiy baholar deyiladi.
Mavsumiy  xarakterga  ega  bo'lgan  tovarlarga  nisbatan  o'rnatilgan  baholar
mavsumiy baholar  deb ataladi. Bunday  baholar sotishning  birlamchi bahosiga
nisbatan ustama yoki chegirmani qo'llash yo'li  bilan aniqlanadi va maium davr
mobaynida amal qiladi.
Dastlabki  aniqlangan  shkalaga  muvofiq  ravishda  oldindan  belgilangan
holatlarda  bosqichma-bosqich  pasaytiriladigan  tarzda
 aniqlanadigan
Logotip
• joriy baholar; • o'zgaruvchan (harakatlanuvchan) baholar; • almashtiriluvchi («sakrovchi») baholar. Shartnomada qayd etiladigan va shu shartnomaga muvofiq ravishda mahsulotni yetkazib berishning barcha muddatlari davomida o'zgarmaydigan baholar qat'iy baholar deyiladi. Joriy baho deyilganda shu davrda mahsulotni yetkazib berish amalga oshirilgan baho tushuniladi. Bunday baholar bir shartnoma doirasida o'zgarishi mumkin va ular bozorning holatini o'zida aks ettiradi. O'zgaruvchan («harakatchan») baholar shartnomada ma'lum bir shart asosida, masalan, shartnomani ijro etish payti (vaqti)da bozor bahosi o'zgaradigan bo'lsa (ko'tarilsa yoki pasaysa), o'zgartirilishi (qayta ko'rib chiqilishi) mumkin deb qayd etilgan baholardan iborat. Almashtiriluvchi («sakrovchi») baholar tayyorlanish muddati uzoq vaqtni talab etuvchi buyumlarga nisbatan o'rnatiladi. Bunday baholar shartnoma ijro etish muddatining tugashiga qarab hisoblanadi. Bunda birlamchi shartnoma bahosi mahsulot tayyorlangan muddat davomida ishlab chiqarish xarajatlarining o'zgarishiga qarab o'zgartiriladi (korrektirovka qilinadi). Vaqt omiliga ko'ra baholarning quyidagi turlari bo'lishi mumkin: • doimiy baholar; • mavsumiy baholar; • bosqichli baholar. Harakat etish (amal qilish) muddatlari oldindan kelishilmagan baholarga doimiy baholar deyiladi. Mavsumiy xarakterga ega bo'lgan tovarlarga nisbatan o'rnatilgan baholar mavsumiy baholar deb ataladi. Bunday baholar sotishning birlamchi bahosiga nisbatan ustama yoki chegirmani qo'llash yo'li bilan aniqlanadi va maium davr mobaynida amal qiladi. Dastlabki aniqlangan shkalaga muvofiq ravishda oldindan belgilangan holatlarda bosqichma-bosqich pasaytiriladigan tarzda aniqlanadigan
mahsulotlarning bahosi bosqichli baholarda belgilanadi.
Baholar xususida ma'lumotlarni olish usuliga muvofiq  baholar  quyidagicha
farqlanadi:
• ma'lumotnomaviy baholar;
• preyskurant baholar;
• hisob-kitobli baholar.
Kataloglar, preyskurantlar, iqtisodiyjurnallar, spravochniklar va boshqa maxsus
adabiyotlarda e'lon qilinadigan baholar ma'lumotnomaviy baholar deyiladi. Ular
o'xshash mahsulotlarga baliolarni belgilashda yoki baholarning darajasi va nisbatini
tahlil qilishda mo'ljal (mo'ljallanuvchi) informatsiya sifatida foydalaniladi.
Firmalarning preykurantlarida, spravochniklarda va boshqa adabiyotlarda e'lon
qilingan baholar preykurant baholar deb ataladi.
Hisob-kitobli baholar  individual buyurtmalar bo'yicha noandazaviy asbob-
uskunalarning  shartnomalarida,  bitimlarida  qo'llaniladigan  baholardir.  Bunday
baholar mol yetkazib beruvchi  tomonidan har bir aniq buyurtma uchun uning
texnikaviy va tijoriy shart-sharoitlarini hisobga olgan holda hisob-kitob qilinadi va
asoslanadi.
Bozor turiga bogiiq ravishda baholarning quyidagi turlari mavjud:
• auksion baholar;
• birjaviy kotirovkalar;
• savdolar baholari.
Sotib oluvchi tomonidan oldindan ko'rilgan (ko'rib chiqilgan) tovarlar partiyasi
(loti)ga maksimal taklif qilingan daraja bo'yicha ommaviy sotish bahosiga auksion
baholar deyiladi.  Bunday baholar  talab va taklif o'rtasidagi nisbatning o'zgarishi
natijasida o'rnatiladi.
Birja orqali realizatsiya qilinadigan standartlashtirilgan (ando-zalashtirilgan) bir
toifadagi tovarlarning (shu jumladan, qimmatli qog'ozlarning ham) bahosi birjaviy
kotirovkalar deb ataladi.
Savdolar baholari ixtisoslashtirilgan savdo alohida shakllarining bahosidan iborat.
Savdoning bu shakli maxsus hujjat (tender)da  oldindan e'lon qilingan shartlarga
Logotip
mahsulotlarning bahosi bosqichli baholarda belgilanadi. Baholar xususida ma'lumotlarni olish usuliga muvofiq baholar quyidagicha farqlanadi: • ma'lumotnomaviy baholar; • preyskurant baholar; • hisob-kitobli baholar. Kataloglar, preyskurantlar, iqtisodiyjurnallar, spravochniklar va boshqa maxsus adabiyotlarda e'lon qilinadigan baholar ma'lumotnomaviy baholar deyiladi. Ular o'xshash mahsulotlarga baliolarni belgilashda yoki baholarning darajasi va nisbatini tahlil qilishda mo'ljal (mo'ljallanuvchi) informatsiya sifatida foydalaniladi. Firmalarning preykurantlarida, spravochniklarda va boshqa adabiyotlarda e'lon qilingan baholar preykurant baholar deb ataladi. Hisob-kitobli baholar individual buyurtmalar bo'yicha noandazaviy asbob- uskunalarning shartnomalarida, bitimlarida qo'llaniladigan baholardir. Bunday baholar mol yetkazib beruvchi tomonidan har bir aniq buyurtma uchun uning texnikaviy va tijoriy shart-sharoitlarini hisobga olgan holda hisob-kitob qilinadi va asoslanadi. Bozor turiga bogiiq ravishda baholarning quyidagi turlari mavjud: • auksion baholar; • birjaviy kotirovkalar; • savdolar baholari. Sotib oluvchi tomonidan oldindan ko'rilgan (ko'rib chiqilgan) tovarlar partiyasi (loti)ga maksimal taklif qilingan daraja bo'yicha ommaviy sotish bahosiga auksion baholar deyiladi. Bunday baholar talab va taklif o'rtasidagi nisbatning o'zgarishi natijasida o'rnatiladi. Birja orqali realizatsiya qilinadigan standartlashtirilgan (ando-zalashtirilgan) bir toifadagi tovarlarning (shu jumladan, qimmatli qog'ozlarning ham) bahosi birjaviy kotirovkalar deb ataladi. Savdolar baholari ixtisoslashtirilgan savdo alohida shakllarining bahosidan iborat. Savdoning bu shakli maxsus hujjat (tender)da oldindan e'lon qilingan shartlarga
ko'ra tovarlarni yetkazishga  buyurtmalar berish yoki ma'lum bir ishlarni amalga
oshirish uchun pudratlarni olishga asoslangan bo'ladi.
Hududiy bozorlarga bog'liqligini nazarda tutib baholarning turlari quyidagicha
farqlanadi:
• yagona (yaxlit) baholar;
• mintaqaviy baholar;
• mahalliy baholar.
Yagona (yaxlit) baholar  mamlakatning barcha hududlarida amal  qiladi. Ular
davlat tomonidan o'rnatiladi va tartibga solinadi.
Mintaqaviy baholar  mamlakatning ayrim hududlarida shakllanadi. Bunday
baholarning  tarkibiga  qishloq  xo'jaligi  mahsulotlari  va  xom-ashyo,  gaz,
elektroenergiyaning baholarini kiritish mumkin.
Shu  mintaqaning  o'zida  ishlab  chiqariladigan  va  iste'mol  qilinadigan
mahsulotlarga o'rnatilgan baholar mahalliy baholar deyiladi.
Bozorda  davlatning  ta'sirchanligi,  tartibga  solish  va  raqobat  darajasining
xarakteri bo'yicha baholarning quyidagi turlari mavjud:
• erkin (bozor) baholar(i);
• qayd etilgan (qat'iy) baholar;
• tartibga solinadigan baholar;
• prestij (kamyob, obroii) baholar;
• paritet (teng) baholar.
Mahsulotlarni ishlab chiqaruvchilarvaxizmatlarni ko'rsatuvchilar tomonidan bozor
kon'yunkturasiga muvofiq ravishda talab va taklif asosida qo'llaniladigan baho erkin
(bozor) baholar(i) deyiladi.
Qayd etilgan (qat'iy) baholar ma'lum darajada o'rnatilgan baholardan iborat.
Asosan yuqori ijtimoiy ahamiyatga ega bo'lgan muhsulotlarga nisbatan tegishli
boshqaruv  organlari  tomonidan  foydalaniladigan  baholar  tartibga  solinadigan
baholar deb ataladi.
O'tib bo'lmaydigan xususiyatlarga ega bo'lgan juda yuqori sifatli buyumlarning
bahosiga prestij (kamyob, obro'li) baholar deyiladi.
Logotip
ko'ra tovarlarni yetkazishga buyurtmalar berish yoki ma'lum bir ishlarni amalga oshirish uchun pudratlarni olishga asoslangan bo'ladi. Hududiy bozorlarga bog'liqligini nazarda tutib baholarning turlari quyidagicha farqlanadi: • yagona (yaxlit) baholar; • mintaqaviy baholar; • mahalliy baholar. Yagona (yaxlit) baholar mamlakatning barcha hududlarida amal qiladi. Ular davlat tomonidan o'rnatiladi va tartibga solinadi. Mintaqaviy baholar mamlakatning ayrim hududlarida shakllanadi. Bunday baholarning tarkibiga qishloq xo'jaligi mahsulotlari va xom-ashyo, gaz, elektroenergiyaning baholarini kiritish mumkin. Shu mintaqaning o'zida ishlab chiqariladigan va iste'mol qilinadigan mahsulotlarga o'rnatilgan baholar mahalliy baholar deyiladi. Bozorda davlatning ta'sirchanligi, tartibga solish va raqobat darajasining xarakteri bo'yicha baholarning quyidagi turlari mavjud: • erkin (bozor) baholar(i); • qayd etilgan (qat'iy) baholar; • tartibga solinadigan baholar; • prestij (kamyob, obroii) baholar; • paritet (teng) baholar. Mahsulotlarni ishlab chiqaruvchilarvaxizmatlarni ko'rsatuvchilar tomonidan bozor kon'yunkturasiga muvofiq ravishda talab va taklif asosida qo'llaniladigan baho erkin (bozor) baholar(i) deyiladi. Qayd etilgan (qat'iy) baholar ma'lum darajada o'rnatilgan baholardan iborat. Asosan yuqori ijtimoiy ahamiyatga ega bo'lgan muhsulotlarga nisbatan tegishli boshqaruv organlari tomonidan foydalaniladigan baholar tartibga solinadigan baholar deb ataladi. O'tib bo'lmaydigan xususiyatlarga ega bo'lgan juda yuqori sifatli buyumlarning bahosiga prestij (kamyob, obro'li) baholar deyiladi.
Bir  necha  mamlakatlarning  davlat  hokimiyat  organlari  tomonidan  qishloq
xo'jaligi mahsulotlari, boshqa tovarlar va xizmatlar baholari o'rtasidagi nisbatni
tartibga keltirish uchun qo'llaniladigan baholar paritet (teng) baholar deb ataladi.
Yetkazib  berish  va  sotish  shartlariga  ko'ra  baholarni  quyidagicha  farqlash
mumkin:
•netto-baholar;
•brutto-baholar (fakturaviy baholar);
•jahon baholari.
Oldi-sotdi joyidagi baholarga netto-baholar deyiladi.
Oldi-sotdi shartlariga (soliqlarning turi va miqdori, chegirma-larning mavjudligi
va darajasi, frank turlari va sug'urta shartlariga)  muvofiq ravishda aniqlanadigan
baholar brutto-baholar deb ataladi.
Jahon baholari  yirik import  va eksport  operatsiyalari  amalga  oshiriladigan
baholardan  iborat.  Amaliyotda  jahon  baholari  xom-ashyo  tovarlari  bo'yicha
eksportyor mamlakatning darajasi yoki bir va auksionlar bahosi; ishlab chiqarish-
texnikaviy maqsadlarga mo'ljallangan buyumlar bo'yicha  — jahondagi yetakchi
ishlab chiqaruvchilarning baholariga muvofiq; xalq iste'mol tovarlari bo'yicha —
yetakchi yirik kataloglarda e'lon qilingan baholarda aniqlanadi.
Amaliyotda  ichki firmaviy (transfer!) baholar  degan tushuncha  ham mayjud.
Bunday baholar bir firmaning bo'linmalari yoki bir assotsiatsiya tarkibida bo'lgan
bir necha firmalar o'rtasida mahsulotlar realizatsiya qilinganda qo'llaniladi.
Baholarning yana bir turi bor. Ulaming nomi  tabaqalashtirilgan baholar  deb
yuritiladi. Bunday baholar tabiiy, hududiy va XYuSlarga  bog'liq bo'lmagan boshqa
mahsulotni ishlab chiqarish va realizatsiya qilish xarajatlaridagi farqlar, shuningdek,
mahsulotning sifatidagi farqlarga (navi, yangiligi va boshqa sifat belgilariga ko'ra)
bog'liq  ravishda bir xil mahsulotlarga o'rnatiladigan turli ulgurji, sotib olish  va
chakana  baholardan  iborat  bo'ladi.  Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida  tovar  ishlab
chiqaruvchilar tabaqalashtirilgan baholardan iste'mol-chilarning turli guruhlari uchun
foydalanadi. Bunda, albatta, ishlab chiqaruvchi sotib oluvchilarning har bir guruhi
uchun maksimal baholarni o'rnatishga harakat qiladi. Bunday baho sotib oluvchining
Logotip
Bir necha mamlakatlarning davlat hokimiyat organlari tomonidan qishloq xo'jaligi mahsulotlari, boshqa tovarlar va xizmatlar baholari o'rtasidagi nisbatni tartibga keltirish uchun qo'llaniladigan baholar paritet (teng) baholar deb ataladi. Yetkazib berish va sotish shartlariga ko'ra baholarni quyidagicha farqlash mumkin: •netto-baholar; •brutto-baholar (fakturaviy baholar); •jahon baholari. Oldi-sotdi joyidagi baholarga netto-baholar deyiladi. Oldi-sotdi shartlariga (soliqlarning turi va miqdori, chegirma-larning mavjudligi va darajasi, frank turlari va sug'urta shartlariga) muvofiq ravishda aniqlanadigan baholar brutto-baholar deb ataladi. Jahon baholari yirik import va eksport operatsiyalari amalga oshiriladigan baholardan iborat. Amaliyotda jahon baholari xom-ashyo tovarlari bo'yicha eksportyor mamlakatning darajasi yoki bir va auksionlar bahosi; ishlab chiqarish- texnikaviy maqsadlarga mo'ljallangan buyumlar bo'yicha — jahondagi yetakchi ishlab chiqaruvchilarning baholariga muvofiq; xalq iste'mol tovarlari bo'yicha — yetakchi yirik kataloglarda e'lon qilingan baholarda aniqlanadi. Amaliyotda ichki firmaviy (transfer!) baholar degan tushuncha ham mayjud. Bunday baholar bir firmaning bo'linmalari yoki bir assotsiatsiya tarkibida bo'lgan bir necha firmalar o'rtasida mahsulotlar realizatsiya qilinganda qo'llaniladi. Baholarning yana bir turi bor. Ulaming nomi tabaqalashtirilgan baholar deb yuritiladi. Bunday baholar tabiiy, hududiy va XYuSlarga bog'liq bo'lmagan boshqa mahsulotni ishlab chiqarish va realizatsiya qilish xarajatlaridagi farqlar, shuningdek, mahsulotning sifatidagi farqlarga (navi, yangiligi va boshqa sifat belgilariga ko'ra) bog'liq ravishda bir xil mahsulotlarga o'rnatiladigan turli ulgurji, sotib olish va chakana baholardan iborat bo'ladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida tovar ishlab chiqaruvchilar tabaqalashtirilgan baholardan iste'mol-chilarning turli guruhlari uchun foydalanadi. Bunda, albatta, ishlab chiqaruvchi sotib oluvchilarning har bir guruhi uchun maksimal baholarni o'rnatishga harakat qiladi. Bunday baho sotib oluvchining
rezervlashtirilgan  bahosi  deyiladi.  Rezervlashtirilgan  bahoning  sotib  oluvchilar
daromadlariga  bog'liq  ravishda  o'rnatilishi  bahoning  ideal  diversifikatsiyasi  deb
ataladi. Tabaqalashtirilgan baholar sotib olinayotgan tovarlarning miqdoriga bog'liq
ravishda ham o'rnatilishi  mumkin. Bunga  muvofiq ravishda  tovarlarning  kichik
partiyalari va bir martalik buyumlar uchun baholar yuqori, ular yirik partiyada sotib
olinganda esa baholarning darajasi ancha pasaytirilishi mumkin.
Baholarning  har  bir  turi  ularga  tegishli  bo'lgan  shakllantirish  va  foydalanish
xusiisiyatlariga ega. Masalan, XYuSlarning ulgurji baholari  sanoat tovarlarining turli
guruhlariga  tegishli  bo'lgan  o'ziga  xos  belgilar
 bilan  xarakterlanadi.
Energiyatashuvchilarning bahosi, o'z navbatida,  boshqalardan  tashqari,  resurslarni
tejab-tergash siyosatini amalga oshirishda muhim iqtisodiy richag bo'lib hisoblanadi.
Aniq baho o'zida ma'lum bir elementlarni mujassam etadi. Ularning ahamiyati
absolyut  ifodalanishda  bahoning  tarkibi,  •birlikning  qismi  yoki  foizlarda
ifodalangan baho tarkibidagi har bir  elementning salmog'i esa  bahoning tarkibiy
tuzilmasi deb ataladi.
Baholarning namunaviy tarkibiy tuzilmasi quyida keltirilgan:
UBA = T+FA
Bu yerda: UB^—   XYuSning ulgurji bahosi; T —      mahsulot 
tannarxi; Fk —   XYuSning foydasi.
UB   = UB + S + UT
m
и
Bu yerda: Bm —    tarmoq ulgurji bahosi;
UB —  XYuSning ulgurji bahosi;
S —     soliqlar (qo'shilgan qiymat solig'i,
aksizlar, sotuv solig'i va boshqalar); UTe — ulgurji-ta'minot 
ustamalari (ta'minot
va transport xarajatlari, ta'minot
XYuSining foydasi).   '
Logotip
rezervlashtirilgan bahosi deyiladi. Rezervlashtirilgan bahoning sotib oluvchilar daromadlariga bog'liq ravishda o'rnatilishi bahoning ideal diversifikatsiyasi deb ataladi. Tabaqalashtirilgan baholar sotib olinayotgan tovarlarning miqdoriga bog'liq ravishda ham o'rnatilishi mumkin. Bunga muvofiq ravishda tovarlarning kichik partiyalari va bir martalik buyumlar uchun baholar yuqori, ular yirik partiyada sotib olinganda esa baholarning darajasi ancha pasaytirilishi mumkin. Baholarning har bir turi ularga tegishli bo'lgan shakllantirish va foydalanish xusiisiyatlariga ega. Masalan, XYuSlarning ulgurji baholari sanoat tovarlarining turli guruhlariga tegishli bo'lgan o'ziga xos belgilar bilan xarakterlanadi. Energiyatashuvchilarning bahosi, o'z navbatida, boshqalardan tashqari, resurslarni tejab-tergash siyosatini amalga oshirishda muhim iqtisodiy richag bo'lib hisoblanadi. Aniq baho o'zida ma'lum bir elementlarni mujassam etadi. Ularning ahamiyati absolyut ifodalanishda bahoning tarkibi, •birlikning qismi yoki foizlarda ifodalangan baho tarkibidagi har bir elementning salmog'i esa bahoning tarkibiy tuzilmasi deb ataladi. Baholarning namunaviy tarkibiy tuzilmasi quyida keltirilgan: UBA = T+FA Bu yerda: UB^— XYuSning ulgurji bahosi; T — mahsulot tannarxi; Fk — XYuSning foydasi. UB = UB + S + UT m и Bu yerda: Bm — tarmoq ulgurji bahosi; UB — XYuSning ulgurji bahosi; S — soliqlar (qo'shilgan qiymat solig'i, aksizlar, sotuv solig'i va boshqalar); UTe — ulgurji-ta'minot ustamalari (ta'minot va transport xarajatlari, ta'minot XYuSining foydasi). '
ChB = UB  + S
m
if
Bu yerda: ChB — chakana baho;
UBm — tarmoq ulgurji bahosi; Sa —    savdo ustamasi (muomala 
xarajatlari, savdo XYuSining foydasi).
Bahoning  minimal  chegarasini  ishlab  chiqarish  chiqimlari  aniqlab  beradi.
Ularning puldagi ifodasini  mahsulot tannarxi  deb  atash qabul qilingan.  Foyda
bahoning majburiy elmenti hisoblanadi. XYuS foyda hisobidan dividentlarni to'laydi,
ishlab chiqarishni kengaytiradi va modernizatsiya qiladi, kadrlarni tayyorlashni amalga
oshiradi, ijtimoiy sohaga mablag'larni ajratadi. Foyda bahoning  muhim elementi
hisoblanib, XYuSning moliyaviy—iqtisodiy ahvoli uning hajmi (miqdori)ga bevosita
bog'liq.
Tovarlar  vositachilar  (ta'minot—ta'minlash,  savdo—sotib  olish  XYuSlari  va
tashkilotlari  hamda  boshqa  vositachilik  firmalari)  orqali  realizatsiya  qilinganda
bahoda vositachining ustamasi o'z aksini topadiki, u vositachilik qilganligi uchun
komission  yig'imlarni,  vositachining  transport  va  boshqa  xarajatlarini,  uning
qo'shilgan qiymat solig'i va foydasini o'zida aks ettiradi.
Savdo  ustamasi  savdo  tashkilotlarining  mahsulotni  realizatsiya  qilish  bilan
bog'liq bo'lgan xarajatlarini (muomala xarajatlarini) va ularning foydasini qamrab
oladi. Hozirgi paytda savdo ustamalari markazlashtirilgan tarzda tasdiqlanmaydi,
ijtimoiy ahamiyatga ega bo'lgan alohida tovarlar bo'yicha ularning yuqori chegarasi
mintaqaning mahalliy ma'muriyati tomonidan belgilanadi.
Baho yuqorida sanab o'tilgan barcha elementlarni o'zida mujassam etmasligi
ham  mumkin.  Masalan,  qishloq  xo'jaligi  mahsulotlarini  sotib  olish  bahosida
qo'shilgan qiymat solig'i mavjud emas. Shuningdek, barcha tovarlar ham aksizosti
tovarlari  bo'lavermaydi,  ayrim  tovarlar  esa  vositachilarsiz  to'g'ridan-to'g'ri
iste'molchilarga sotiladi.
Xilma-xil bo'lishiga qaramasdan, bozor baholari erkin iqtisodiyotda talab va
taklifga muvofiq ravishda o'rnatiladi. Hukumatning baholarni shakllantirish tizimiga
aralashuvi (bunday deyilganda, odatda, tovarlarga baholarni shakllantirish jarayoni
Logotip
ChB = UB + S m if Bu yerda: ChB — chakana baho; UBm — tarmoq ulgurji bahosi; Sa — savdo ustamasi (muomala xarajatlari, savdo XYuSining foydasi). Bahoning minimal chegarasini ishlab chiqarish chiqimlari aniqlab beradi. Ularning puldagi ifodasini mahsulot tannarxi deb atash qabul qilingan. Foyda bahoning majburiy elmenti hisoblanadi. XYuS foyda hisobidan dividentlarni to'laydi, ishlab chiqarishni kengaytiradi va modernizatsiya qiladi, kadrlarni tayyorlashni amalga oshiradi, ijtimoiy sohaga mablag'larni ajratadi. Foyda bahoning muhim elementi hisoblanib, XYuSning moliyaviy—iqtisodiy ahvoli uning hajmi (miqdori)ga bevosita bog'liq. Tovarlar vositachilar (ta'minot—ta'minlash, savdo—sotib olish XYuSlari va tashkilotlari hamda boshqa vositachilik firmalari) orqali realizatsiya qilinganda bahoda vositachining ustamasi o'z aksini topadiki, u vositachilik qilganligi uchun komission yig'imlarni, vositachining transport va boshqa xarajatlarini, uning qo'shilgan qiymat solig'i va foydasini o'zida aks ettiradi. Savdo ustamasi savdo tashkilotlarining mahsulotni realizatsiya qilish bilan bog'liq bo'lgan xarajatlarini (muomala xarajatlarini) va ularning foydasini qamrab oladi. Hozirgi paytda savdo ustamalari markazlashtirilgan tarzda tasdiqlanmaydi, ijtimoiy ahamiyatga ega bo'lgan alohida tovarlar bo'yicha ularning yuqori chegarasi mintaqaning mahalliy ma'muriyati tomonidan belgilanadi. Baho yuqorida sanab o'tilgan barcha elementlarni o'zida mujassam etmasligi ham mumkin. Masalan, qishloq xo'jaligi mahsulotlarini sotib olish bahosida qo'shilgan qiymat solig'i mavjud emas. Shuningdek, barcha tovarlar ham aksizosti tovarlari bo'lavermaydi, ayrim tovarlar esa vositachilarsiz to'g'ridan-to'g'ri iste'molchilarga sotiladi. Xilma-xil bo'lishiga qaramasdan, bozor baholari erkin iqtisodiyotda talab va taklifga muvofiq ravishda o'rnatiladi. Hukumatning baholarni shakllantirish tizimiga aralashuvi (bunday deyilganda, odatda, tovarlarga baholarni shakllantirish jarayoni
va  baholar  tizimi  tushuniladi),  jahon  amaliyotining  ko'rsatishicha,  ko'pchilik
hollarda, iqtisodiy vaziyatni murakkablashtiradi. Burring  sababi  shundaki, davlat
organlari,  odatda,  o'zlarining  biznesga  ishtirok  etishlari  natijasida  qo'shimcha
xarajatlarni  vujudga  keltiradi.  Baholarni  aniqlashning  turli-tuman  konsepsiyalari
mavjud. Ularning asosiylari quyidagilardan iborat:
• sofqiymat asosida baholarni aniqlash (muallifi G.S.Strumilin);
• baholarni o'rtalashtirilgan qiymat asosida aniqlash (D.D.Kondratov);
• takror ishlab chiqarish baholari (V.S.Nemchinov);
• ob'ektiv asoslangan tarzda baholash (L.S.Kantorovich);
• oxirgi xarajatlarning baholari (S.S.Shatalin).
• va boshqalar.
Bahoni hisoblash (aniqlash)ning «o'rtacha xarajatlar va foyda» metodi o'z asosiga
ishlab chiqarishning o'rtacha chiqimlari va ustamasini oladi.  Bunda baho ishlab
chiqarish chiqimlari va  foydaning yig'indisi sifatida qaraladi. Bu yerda foydaning
qismlari esa foydalanilayotgan mehnat va tabiiy resurslarga, kapitalga proporsional
ravishda aniqlanadi. Bu metodga ko'ra mehnatning qiymati bahoning asosi bo'lib
xizmat qiladi.
Bunday yondoshuv erkin bozor tizimi nuqtai-nazaridan o'zini oqlamaydi, chunki
ko'p XYuSlar o'z tovarlarini yuqori bahoga ega bo'lishga intilib, xarajatlar va foyda
bilan baholamasdan, balki xilma-xil omillarni hisobga olgan holda baholaydi. Xolbuki,
amaliyotda  ana  shunday  bo'lishi  mumkin  ekan.  Har  holda  buni  neoklassiklar
tasdiqlaydi. Ularning qarashlaricha, ne'matlarni ishlab chiqarish va realizatsiya qilish
xarajatlari  shu  mahsulotni  sotib  olish  kerakligi  yoki  yo'qligi  xususidagi
iste'molchining tegishli qarori bilan hech  qanday umumiy jihati yo'q. Bujoyda uni
haqiqatdan ham tashvishga soladigan narsa iste'moldagi optimallilikdir. Agar u shu
tovarni  o'z  ehtiyojlarini qondirish uchun yuqori sifatli deb e'tirof etsa, baholarni
qoplashga mo'ljallangan xarajatlarni (bu yerda yana shu narsani ham hisobga olish
kerakki, u o'zining ish haqiga bu mahsulotdan  tashqari yana boshqa bir qancha
mahsulotlarni ham sotib olishi kerak) asosli deb hisoblasa, u holda u shu mahsulot
o'zida mujassam etgan foydalilikka (naflilikka) asoslangan holda qaror qabul qiladi.
Logotip
va baholar tizimi tushuniladi), jahon amaliyotining ko'rsatishicha, ko'pchilik hollarda, iqtisodiy vaziyatni murakkablashtiradi. Burring sababi shundaki, davlat organlari, odatda, o'zlarining biznesga ishtirok etishlari natijasida qo'shimcha xarajatlarni vujudga keltiradi. Baholarni aniqlashning turli-tuman konsepsiyalari mavjud. Ularning asosiylari quyidagilardan iborat: • sofqiymat asosida baholarni aniqlash (muallifi G.S.Strumilin); • baholarni o'rtalashtirilgan qiymat asosida aniqlash (D.D.Kondratov); • takror ishlab chiqarish baholari (V.S.Nemchinov); • ob'ektiv asoslangan tarzda baholash (L.S.Kantorovich); • oxirgi xarajatlarning baholari (S.S.Shatalin). • va boshqalar. Bahoni hisoblash (aniqlash)ning «o'rtacha xarajatlar va foyda» metodi o'z asosiga ishlab chiqarishning o'rtacha chiqimlari va ustamasini oladi. Bunda baho ishlab chiqarish chiqimlari va foydaning yig'indisi sifatida qaraladi. Bu yerda foydaning qismlari esa foydalanilayotgan mehnat va tabiiy resurslarga, kapitalga proporsional ravishda aniqlanadi. Bu metodga ko'ra mehnatning qiymati bahoning asosi bo'lib xizmat qiladi. Bunday yondoshuv erkin bozor tizimi nuqtai-nazaridan o'zini oqlamaydi, chunki ko'p XYuSlar o'z tovarlarini yuqori bahoga ega bo'lishga intilib, xarajatlar va foyda bilan baholamasdan, balki xilma-xil omillarni hisobga olgan holda baholaydi. Xolbuki, amaliyotda ana shunday bo'lishi mumkin ekan. Har holda buni neoklassiklar tasdiqlaydi. Ularning qarashlaricha, ne'matlarni ishlab chiqarish va realizatsiya qilish xarajatlari shu mahsulotni sotib olish kerakligi yoki yo'qligi xususidagi iste'molchining tegishli qarori bilan hech qanday umumiy jihati yo'q. Bujoyda uni haqiqatdan ham tashvishga soladigan narsa iste'moldagi optimallilikdir. Agar u shu tovarni o'z ehtiyojlarini qondirish uchun yuqori sifatli deb e'tirof etsa, baholarni qoplashga mo'ljallangan xarajatlarni (bu yerda yana shu narsani ham hisobga olish kerakki, u o'zining ish haqiga bu mahsulotdan tashqari yana boshqa bir qancha mahsulotlarni ham sotib olishi kerak) asosli deb hisoblasa, u holda u shu mahsulot o'zida mujassam etgan foydalilikka (naflilikka) asoslangan holda qaror qabul qiladi.
Tovarda mujassamlangan foydalilikni esa hyech qachon shu mahsulotni ishlab
chiqarish  qiymatiga  tenglashtirib  bo'lmaydi.  Shuning  uchun  ham  baholarni
shakllantirishning ikkinchi metodini  «bozor  nimani  ko'rsatsa»,  deb xarakterlash
qabul qilingan.
Bahoni zararsizlik va maqsadli foydani ta'minlash asosida hisoblash metodi ham
ma'lum. Uning asosida zararsizlik grafigi yoki kutilayotgan foydani ta'minlashning
tijoriy biznes-rejalashtirish  yotadi. Boshqa hollarda baho chiqariladigan tovarning
unikalligi (antiqaligi) asosida o'rnatiladi. Bu yerda baho o'rnatilayotgan paytda nafaqat
ishlab chiqarish chiqimlari, balki tovarning sotib oluvchi uchun qadr-qimmati ham
inobatga olinadi.
Ko'pchilik hollarda baholar preyskurant baholar asosida  aniqlanadi. Bunday
metodni amalga oshirish jarayonida savdolashish imkoniyati mavjud bo'ladi. Individual
sotib oluvchilar uchun buning  ahamiyati kamroq bo'lsa-da, ulgurji sotib oluvchilar
uchun bu narsa  katta ahamiyatga ega bo'lib, baholarning umumiy darajasiga o'z
ta'sirini, albatta, ko'rsatadi.
Bahoni aniqlashning raqobat savdolari orqali metodi XYuSlarning pudrat uchun
kurashuvi sharoitida qo'llaniladi. Bunda  XYuS raqobatchilarning kutilayotgan baho
takliflarini hisobga oladi. U o'zining oldiga shartnomani qo'lga kiritishni maqsad qilib
qo'ygan ekan, boshqa raqobatchilarga nisbatan pastroq bo'lgan bahoni so'raydi.
Bahoni o'rnatish jarayonida faqat iqtisodiy momentlarni emas, balki psixologik
momentlarni  ham  inobatga  olmoq  lozim.  Baholarni  shakllantirish  borasidagi
davlatning tartibga keltiruvchi rolini, daro-madlardan olinadigan soliqlar va yana
ko'p narsalarni ham unut-maslik kerak. Shuningdek, baholarni shakllantirishning
tarmoq  xususiyatlarini  hisobga olish ham  muhim  ahamiyat  kasb etadi. Qish-loq
xo'jaligida,  masalan,  baholarning,  minimum  deganda,  quyidagi  uch  yo'nalishi
rivojlanadi:
• markazlashtirilgan  yo'nalish  (mahsulotlar  muhim  turlarining  cheklangan
doirasiga mo'ljallangan);
• ulgurji-shartnomaviy  yo'nalish  (ishlab  chiqarishga  mo'ljallangan  tovarlarni
ishlab chiqaruvchi va iste'molchi XYuSlar o'rtasida);
Logotip
Tovarda mujassamlangan foydalilikni esa hyech qachon shu mahsulotni ishlab chiqarish qiymatiga tenglashtirib bo'lmaydi. Shuning uchun ham baholarni shakllantirishning ikkinchi metodini «bozor nimani ko'rsatsa», deb xarakterlash qabul qilingan. Bahoni zararsizlik va maqsadli foydani ta'minlash asosida hisoblash metodi ham ma'lum. Uning asosida zararsizlik grafigi yoki kutilayotgan foydani ta'minlashning tijoriy biznes-rejalashtirish yotadi. Boshqa hollarda baho chiqariladigan tovarning unikalligi (antiqaligi) asosida o'rnatiladi. Bu yerda baho o'rnatilayotgan paytda nafaqat ishlab chiqarish chiqimlari, balki tovarning sotib oluvchi uchun qadr-qimmati ham inobatga olinadi. Ko'pchilik hollarda baholar preyskurant baholar asosida aniqlanadi. Bunday metodni amalga oshirish jarayonida savdolashish imkoniyati mavjud bo'ladi. Individual sotib oluvchilar uchun buning ahamiyati kamroq bo'lsa-da, ulgurji sotib oluvchilar uchun bu narsa katta ahamiyatga ega bo'lib, baholarning umumiy darajasiga o'z ta'sirini, albatta, ko'rsatadi. Bahoni aniqlashning raqobat savdolari orqali metodi XYuSlarning pudrat uchun kurashuvi sharoitida qo'llaniladi. Bunda XYuS raqobatchilarning kutilayotgan baho takliflarini hisobga oladi. U o'zining oldiga shartnomani qo'lga kiritishni maqsad qilib qo'ygan ekan, boshqa raqobatchilarga nisbatan pastroq bo'lgan bahoni so'raydi. Bahoni o'rnatish jarayonida faqat iqtisodiy momentlarni emas, balki psixologik momentlarni ham inobatga olmoq lozim. Baholarni shakllantirish borasidagi davlatning tartibga keltiruvchi rolini, daro-madlardan olinadigan soliqlar va yana ko'p narsalarni ham unut-maslik kerak. Shuningdek, baholarni shakllantirishning tarmoq xususiyatlarini hisobga olish ham muhim ahamiyat kasb etadi. Qish-loq xo'jaligida, masalan, baholarning, minimum deganda, quyidagi uch yo'nalishi rivojlanadi: • markazlashtirilgan yo'nalish (mahsulotlar muhim turlarining cheklangan doirasiga mo'ljallangan); • ulgurji-shartnomaviy yo'nalish (ishlab chiqarishga mo'ljallangan tovarlarni ishlab chiqaruvchi va iste'molchi XYuSlar o'rtasida);
•
ishlab chiqaruvchilar va savdo o'rtasidagi yo'nalish (xalq iste'moli noiste'mol
tovarlari va kooperatsiyaga tayyorlashlarga moijallangan).
Yuqoridagilardan tashqari, boshqa barcha tovarlarga va shuning-dek, o'z savdo
tarmog'i mahsulotlari uchun alohida xo'jaliklar tomonidan bahoni mustaqil ravishda
o'rnatish hollari ham mavjud.
Baholarni shakllantirishda xarajatli yondashuv metodida  XYuSning tovarlarni
ishlab chiqarish va realizatsiya qilish haqiqiy xarajatlari asosiy tayanch nuqta sifatida
qabul qilinadi. Baholarni shakllantirishning bu metodi tarixiy jihatdan eng qadimgi
(eski) va eng ishonchli hisoblanadi. Uning asosida XYuS mahsulotni ishlab chiqarish
va realizatsiya qilish xarajatlarining buxgalteriya hujjatlari  bilan tasdiqlangan (isbot
qilingan) xarajatlaridan iborat bo'lgan  haqiqiy kategoriya yotadi. Ma'lum darajada
bunday yondashuvning obro'si baholarni shakllantirishni barcha xarajatlarga normal
daro-madlarni to'liq olish va ularning ishlab chiqarilgan tovarlar  o'rtasida  to'g'ri
taqsimlanishining XYuS uchun zarurligini nazarda tutuvchi iqtisodiy nazariya orqali
qo'llab-quwatlanishi bilan belgilanadi. Biroq baholarni shakllantirishning xarajatli
metodi ba'zi bir kamchiliklarga ega. Xususan, ko'p hollarda mahsulot birligiga to'g'ri
keluvchi xarajatlarning salmog'ini, bu narsa ushbu yondashuvga ko'ra bahoning asosi
bo'lishiga qaramasdan, baho o'rnatilganiga (aniqlanganiga, belgilanganiga) qadar uni
aniqlashning iloji yo'q.
Mahsulotni realizatsiya qilishning bozorni tashkil etishda  bahoning darajasini
ishlab  chiqarish  ko'lami  va  sotish  hajmi  aniqlab  beradi.  Iqtisodiy  nazariya  va
buxgalteriya  hisobiga  ko'ra,  mahsulot  birligini  ishlab  chiqarishga  qilingan
xarajatlarning  salmog'i  ishlab  chiqarish  miqyosiga  to'g'ridan-to'g'ri  bog'liq.
Mahsulotni ishlab chiqarish hajmi ortsa, bir buyumga to'g'ri keluvchi doimiy xarajatlar
summasi  va  uni  ishlab  chiqarishga  sarflangan  xarajatlarning  umumiy  miqdori
kamayadi. Baholarni shakllantirishga yondashuvlarni taqqoslash quyidagi xulosani
chiqarishga  imkon  beradi:  savodli  menejer,  bu  sohadagi  uning  qarori  haqiqiy
xarajatlarni  qoplash  va  faoliyatning  tarkib  topgan  sharoitlarida  ko'zda  tutilgan
foydaning  tegishli  o'lchamini  olishning  zarurligi  bilan  belgilangan  bir  paytda,
baholarni shakllantirishning passivyo'liga turmasligi kerak. Buyerda passiv baholarni
Logotip
• ishlab chiqaruvchilar va savdo o'rtasidagi yo'nalish (xalq iste'moli noiste'mol tovarlari va kooperatsiyaga tayyorlashlarga moijallangan). Yuqoridagilardan tashqari, boshqa barcha tovarlarga va shuning-dek, o'z savdo tarmog'i mahsulotlari uchun alohida xo'jaliklar tomonidan bahoni mustaqil ravishda o'rnatish hollari ham mavjud. Baholarni shakllantirishda xarajatli yondashuv metodida XYuSning tovarlarni ishlab chiqarish va realizatsiya qilish haqiqiy xarajatlari asosiy tayanch nuqta sifatida qabul qilinadi. Baholarni shakllantirishning bu metodi tarixiy jihatdan eng qadimgi (eski) va eng ishonchli hisoblanadi. Uning asosida XYuS mahsulotni ishlab chiqarish va realizatsiya qilish xarajatlarining buxgalteriya hujjatlari bilan tasdiqlangan (isbot qilingan) xarajatlaridan iborat bo'lgan haqiqiy kategoriya yotadi. Ma'lum darajada bunday yondashuvning obro'si baholarni shakllantirishni barcha xarajatlarga normal daro-madlarni to'liq olish va ularning ishlab chiqarilgan tovarlar o'rtasida to'g'ri taqsimlanishining XYuS uchun zarurligini nazarda tutuvchi iqtisodiy nazariya orqali qo'llab-quwatlanishi bilan belgilanadi. Biroq baholarni shakllantirishning xarajatli metodi ba'zi bir kamchiliklarga ega. Xususan, ko'p hollarda mahsulot birligiga to'g'ri keluvchi xarajatlarning salmog'ini, bu narsa ushbu yondashuvga ko'ra bahoning asosi bo'lishiga qaramasdan, baho o'rnatilganiga (aniqlanganiga, belgilanganiga) qadar uni aniqlashning iloji yo'q. Mahsulotni realizatsiya qilishning bozorni tashkil etishda bahoning darajasini ishlab chiqarish ko'lami va sotish hajmi aniqlab beradi. Iqtisodiy nazariya va buxgalteriya hisobiga ko'ra, mahsulot birligini ishlab chiqarishga qilingan xarajatlarning salmog'i ishlab chiqarish miqyosiga to'g'ridan-to'g'ri bog'liq. Mahsulotni ishlab chiqarish hajmi ortsa, bir buyumga to'g'ri keluvchi doimiy xarajatlar summasi va uni ishlab chiqarishga sarflangan xarajatlarning umumiy miqdori kamayadi. Baholarni shakllantirishga yondashuvlarni taqqoslash quyidagi xulosani chiqarishga imkon beradi: savodli menejer, bu sohadagi uning qarori haqiqiy xarajatlarni qoplash va faoliyatning tarkib topgan sharoitlarida ko'zda tutilgan foydaning tegishli o'lchamini olishning zarurligi bilan belgilangan bir paytda, baholarni shakllantirishning passivyo'liga turmasligi kerak. Buyerda passiv baholarni
shakllantirish  deyilganda baholarni  qat'iy  tarzda  xarajatlar metodi asosida yoki
raqobatchilarning bahoviy qarorlari ta'siri ostida o'rnatilishi nazarda tutilayapti.
Hozirgi sharoitda baholarni shakllantirishdagi eng oqilona yondashuvlardan biri
baholarni faol shakllantirish hisoblanadi. U realizatsiyani boshqarish siyosati doirasida
eng foydali (qulay) ishlab chiqarish hajmi, ishlab chiqarishning o'rtacha xarajatlari
va  operatsiyalar foydaliligining maqsadii darajasiga erishish maqsadida  baholarning
o'rnatilishini  ko'zda  tutadi.  Baholarni  boshqarish  orqali  realizatsiya  (sotish)ning
kerakli hajmi va unga mos keladigan o'rtacha xarajatlarning miqdoriga erishiladiki, bu
narsa oxir oqibatda, XYuSni operatsiyalar foydaliligining ko'zda tutilgan darajasiga olib
chiqadi.
Muammoni  hal  etishga  bunday  yondashuv  baholarni  shakllantirish  xarajatli
metodining  «kasal» joyidan — «kuchsiz» bozorlarda  (kon'yunkturasi yomonlashib
borayotgan bozorlarda) juda yuqori baholarni yoki «kuchli» bozorlarda (talab o'sib
borayotgan bozorlarda) juda past baholarni o'rnatishdan - qochishga imkon beradi.
Baholarni shakllantirishning xarajatli metodidan voz kechish  oson ish emas.
Chunki bu narsa XYuSlarning menejerlaridan yangi  mahsulotni ishlab chiqarishga
investitsiyalar boshlangunga qadar baho bo'yicha ularning pozitsiyalarini aniqlashni
taqoza  etadi.  Buning  uchun  yangi  buyumlarni  yaratish  algoritmini  to'liq
o'zgartirish, baholarni shakllantirishning qimmatli yondashuviga o'tish kerak.
Baholarni  qimmatli  shakllantirish  baholarni  shunday  o'rnatilishini  taqoza
etadiki, unga ko'ra bu narsa XYuSning yuqori foyda olishini «baho/xarajatlar» qulay
(foydali)  nisbatiga  erishish  hisobidan  ta'minlamog'i  kerak.  Buning  uchun,  eng
awalo,  tovar  uchun  sotib  oluvchi  qanday  bahoni  to'lashga  tayyor  ekanligini
bilmoqlozim. Albatta, turli holatlarning ta'siri mavjud bo'lganligi uchun uni aniqlash
ancha murakkab hisoblanadi.
Tajribali  sotib  oluvchilar  tovar  uchun  to'lashga  tayyor  bo'lgan  haqiqiy
summalarini  kamdan-kam  hollardagina  aytadilar.  Ayniqsa,  bu  borada  firmalarni
ta'minlovchi faoliyat bilan kasbiy shug'ulla-nuvchilar alohida ajralib turadi. Agar
o'zlari  xaridor  bo'layotgan  tegishli  tovarlar  baholarining  o'zgarib  turishi
mumkinligini  tushunsalar,  ular  faqat  kerakli  tovarning  haqiqiy  bahosini
Logotip
shakllantirish deyilganda baholarni qat'iy tarzda xarajatlar metodi asosida yoki raqobatchilarning bahoviy qarorlari ta'siri ostida o'rnatilishi nazarda tutilayapti. Hozirgi sharoitda baholarni shakllantirishdagi eng oqilona yondashuvlardan biri baholarni faol shakllantirish hisoblanadi. U realizatsiyani boshqarish siyosati doirasida eng foydali (qulay) ishlab chiqarish hajmi, ishlab chiqarishning o'rtacha xarajatlari va operatsiyalar foydaliligining maqsadii darajasiga erishish maqsadida baholarning o'rnatilishini ko'zda tutadi. Baholarni boshqarish orqali realizatsiya (sotish)ning kerakli hajmi va unga mos keladigan o'rtacha xarajatlarning miqdoriga erishiladiki, bu narsa oxir oqibatda, XYuSni operatsiyalar foydaliligining ko'zda tutilgan darajasiga olib chiqadi. Muammoni hal etishga bunday yondashuv baholarni shakllantirish xarajatli metodining «kasal» joyidan — «kuchsiz» bozorlarda (kon'yunkturasi yomonlashib borayotgan bozorlarda) juda yuqori baholarni yoki «kuchli» bozorlarda (talab o'sib borayotgan bozorlarda) juda past baholarni o'rnatishdan - qochishga imkon beradi. Baholarni shakllantirishning xarajatli metodidan voz kechish oson ish emas. Chunki bu narsa XYuSlarning menejerlaridan yangi mahsulotni ishlab chiqarishga investitsiyalar boshlangunga qadar baho bo'yicha ularning pozitsiyalarini aniqlashni taqoza etadi. Buning uchun yangi buyumlarni yaratish algoritmini to'liq o'zgartirish, baholarni shakllantirishning qimmatli yondashuviga o'tish kerak. Baholarni qimmatli shakllantirish baholarni shunday o'rnatilishini taqoza etadiki, unga ko'ra bu narsa XYuSning yuqori foyda olishini «baho/xarajatlar» qulay (foydali) nisbatiga erishish hisobidan ta'minlamog'i kerak. Buning uchun, eng awalo, tovar uchun sotib oluvchi qanday bahoni to'lashga tayyor ekanligini bilmoqlozim. Albatta, turli holatlarning ta'siri mavjud bo'lganligi uchun uni aniqlash ancha murakkab hisoblanadi. Tajribali sotib oluvchilar tovar uchun to'lashga tayyor bo'lgan haqiqiy summalarini kamdan-kam hollardagina aytadilar. Ayniqsa, bu borada firmalarni ta'minlovchi faoliyat bilan kasbiy shug'ulla-nuvchilar alohida ajralib turadi. Agar o'zlari xaridor bo'layotgan tegishli tovarlar baholarining o'zgarib turishi mumkinligini tushunsalar, ular faqat kerakli tovarning haqiqiy bahosini
yashiribgina-qolmasdan, balki bu xususida ishlab chiqaruvchini ongli ravishda chalg'itish
usullarini ham qidirib topishga harakat qiladilar. Bunday vaziyatda ishlab chiqaruvchi
marketologlarining iste'molchilar bilan aloqalari asosida qurilgan barcha urinishlari
«tadbirkor» ta'minotchilar tomonidan ongli ravishda «tashlangan»  dezinformatsiya
orqali yo'qqa chiqarilishi mumkin.
Shuning uchun ham bunday vaziyatda XYuS ta'minotchisi mutaxassisining asosiy
vazifasi sotib oluvchilar to'lashga tayyor bo'lgan bahoda katta miqdordagi buyurtmalarni
olmaslik bilan belgilanadi. XYuS marketologi vata'minotchilarning o'ziga xos bo'lgan
«san'ati» sotib oluvchilardan tovarning haqiqiy bahosini o'zida iloji boricha ko'proq aks
ettirishi mumkin bo'lgan bahoda to'lashga ko'proq tayyor  ekanliklariga erishish orqali
ifodalanadi. Birvaqtning o'zida, firmaning  yangi  mahsulotini  qanday  bahoda  sotib
olishga tayyor ekanliklari xususida sotib oluvchilarga murojaat qilish hato hisoblanadi.
Sotib oluvchilar bunday vaziyatda yangi tovarni yetarii darajada baholay olmasligi va
uning bahosini iloji boricha pasaytirishga harakat qilishlari  tufayli ularning yuqoridagi
savolgajavoblari hamma vaqt ham amaliy  ahamiyatga ega bo'lavermaydi. Hayotda
sotuvning  haqiqiy  bahosi  marketing  tadqiqotlarining  natijalari  bilan  kamdan-kam
hoUardagina bir-biriga mos tushadi.
12.3. Xo'jalik yurituvchi sub'ekt marketing strategiyasining 
moliyaviy jihatlari
Agar mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotining 5 yoki 10 yilga mo'ljallangan ilmiy
asoslangan istiqboli oldindan oqilona tarzda  aniqlangan bo'lsa, baho strategiyasini
mustahkam egallash mumkin. Aks holda faqat hozirgi paytda ishlab chiqarilayotgan
tovarlarning  emas, balki ilmiy-texnika taraqqiyoti va ishlab chiqarishning tarkibiy
tuzilmasidagi ilg'or o'zgarishlar ta'siri ostida yaratilishi lozim bo'lgan  yangi barcha
buyumlar  bahosining  dinamikasini  ham  ko'proq  yoki  ozroq  aniqlikda  ko'rish
imkoniyati murakkabligicha qolaveradi. Ma'lumki, iqtisodiyjihatdan yuqori sur'atlarda
taraqqiy etgan mamlakatlarning barchasida erkin baholar, odatda, davlat tomonidan
tartibga solinadigan baholar bilan oqilona qo'shib olib boriladi. XYuSlar marketing
strategiyasining  moliyaviy  jihatlari  raqobat  sharoitida  bozordagi  baho  bozor
Logotip
yashiribgina-qolmasdan, balki bu xususida ishlab chiqaruvchini ongli ravishda chalg'itish usullarini ham qidirib topishga harakat qiladilar. Bunday vaziyatda ishlab chiqaruvchi marketologlarining iste'molchilar bilan aloqalari asosida qurilgan barcha urinishlari «tadbirkor» ta'minotchilar tomonidan ongli ravishda «tashlangan» dezinformatsiya orqali yo'qqa chiqarilishi mumkin. Shuning uchun ham bunday vaziyatda XYuS ta'minotchisi mutaxassisining asosiy vazifasi sotib oluvchilar to'lashga tayyor bo'lgan bahoda katta miqdordagi buyurtmalarni olmaslik bilan belgilanadi. XYuS marketologi vata'minotchilarning o'ziga xos bo'lgan «san'ati» sotib oluvchilardan tovarning haqiqiy bahosini o'zida iloji boricha ko'proq aks ettirishi mumkin bo'lgan bahoda to'lashga ko'proq tayyor ekanliklariga erishish orqali ifodalanadi. Birvaqtning o'zida, firmaning yangi mahsulotini qanday bahoda sotib olishga tayyor ekanliklari xususida sotib oluvchilarga murojaat qilish hato hisoblanadi. Sotib oluvchilar bunday vaziyatda yangi tovarni yetarii darajada baholay olmasligi va uning bahosini iloji boricha pasaytirishga harakat qilishlari tufayli ularning yuqoridagi savolgajavoblari hamma vaqt ham amaliy ahamiyatga ega bo'lavermaydi. Hayotda sotuvning haqiqiy bahosi marketing tadqiqotlarining natijalari bilan kamdan-kam hoUardagina bir-biriga mos tushadi. 12.3. Xo'jalik yurituvchi sub'ekt marketing strategiyasining moliyaviy jihatlari Agar mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotining 5 yoki 10 yilga mo'ljallangan ilmiy asoslangan istiqboli oldindan oqilona tarzda aniqlangan bo'lsa, baho strategiyasini mustahkam egallash mumkin. Aks holda faqat hozirgi paytda ishlab chiqarilayotgan tovarlarning emas, balki ilmiy-texnika taraqqiyoti va ishlab chiqarishning tarkibiy tuzilmasidagi ilg'or o'zgarishlar ta'siri ostida yaratilishi lozim bo'lgan yangi barcha buyumlar bahosining dinamikasini ham ko'proq yoki ozroq aniqlikda ko'rish imkoniyati murakkabligicha qolaveradi. Ma'lumki, iqtisodiyjihatdan yuqori sur'atlarda taraqqiy etgan mamlakatlarning barchasida erkin baholar, odatda, davlat tomonidan tartibga solinadigan baholar bilan oqilona qo'shib olib boriladi. XYuSlar marketing strategiyasining moliyaviy jihatlari raqobat sharoitida bozordagi baho bozor
iqtisodiyotining asosiy bo'g'iniga bog'liq bo'lmagan omillar asosida ustuvor ravishda
shakllanishini  va u uchun, asosan, topshirilgan o'lcham ekanligini nazarda tutadi.
XYuSning bozor muhiti bozor tashqi omillari va shart-sharoitlari hamda nobozoriy
xo'jalik  aloqalar  majmuidan  iborat  bo'lib,  ular  iqtisodiyot  asosiy  bo'g'ini
faoliyatining  samaradorligini,  uning  maqsadli  strategiyasi  va  tadbirkorlik
muhitidagi xatti-harakati taktikasining amalga oshirilishini ko'zda tutadi.
Baholarni shakllantirish masalalarini hal etish uchun raqobat muhitini tahlil qila
borib, XYuSning tegishli xizmatlari mahsulotlarni  yetkazib berish (ta'minlash)  va
ularni  realizatsiya  qilish  (sotish)  baholarini  o'rganishi  (1), soliqlar  va  boshqa
to'lovlarni inobatga olgan holda XYuSning ishlab chiqarish va sotish chiqimlari, mol
yetkazib berish shartlari va XYuSni ishlab chiqarish omillari bilan ta'minlashga baho
berishi (2), amalga oshirilayotgan tadbirlar va faoliyat yoppasining samaradorligini
o'lchab ko'rishi (3) kerak.
Ana  shu  yuqoridagi  uch  yo'nalishlar  XYuS  faoliyat  ko'rsatishi-ning
mikromuhitini  xarakterlab,  u  biroq  XYuS  faoliyatining  umumiy  sharoitlarini
cheklamaydi. XYuS faoliyatining umumiy sharoitlarini makromuhit deb e'tirof etish
qabul qilingan bo'lib, u o'z ichiga quyidagilarni qamrab oladi:
• inflyasion omillar, shu jumladan inflyasion kutilishlar;
• ijtimoiy-iqtisodiy  munosabatlardagio'zgarishlar  (mehnat,  shu  sohadagi
nobarqarorlashtiruvchi  holatlar,  siyosiy  omillarni  ham
 qo'shib
hisoblaganda);
• davlat va mahalliy hokimiyat organlarining moliyaviy, soliq  va pul-kredit
siyosati);
• baholarni davlat tomonidan tartibga solish sohasida ko'riladigan (qabul
qilinadigan) choralar;
• XYuSning  bozorda  faoliyat  ko'rsatishini  qonuniy  ta'minlashga  qaratilgan
o'zgarishlar.
Xo'jalik yurituvchi sub'ekt, mulkdorning bozor vakili yoki uning vakolatchisi
sifatida iqtisodiy mustaqillik va XYuS o'z xatti-harakatini tanlash erkinligi bozor
baholarini shakllantirishning zaruriy shartlari hisoblanadi. O'zaro manfaatli, xususan,
Logotip
iqtisodiyotining asosiy bo'g'iniga bog'liq bo'lmagan omillar asosida ustuvor ravishda shakllanishini va u uchun, asosan, topshirilgan o'lcham ekanligini nazarda tutadi. XYuSning bozor muhiti bozor tashqi omillari va shart-sharoitlari hamda nobozoriy xo'jalik aloqalar majmuidan iborat bo'lib, ular iqtisodiyot asosiy bo'g'ini faoliyatining samaradorligini, uning maqsadli strategiyasi va tadbirkorlik muhitidagi xatti-harakati taktikasining amalga oshirilishini ko'zda tutadi. Baholarni shakllantirish masalalarini hal etish uchun raqobat muhitini tahlil qila borib, XYuSning tegishli xizmatlari mahsulotlarni yetkazib berish (ta'minlash) va ularni realizatsiya qilish (sotish) baholarini o'rganishi (1), soliqlar va boshqa to'lovlarni inobatga olgan holda XYuSning ishlab chiqarish va sotish chiqimlari, mol yetkazib berish shartlari va XYuSni ishlab chiqarish omillari bilan ta'minlashga baho berishi (2), amalga oshirilayotgan tadbirlar va faoliyat yoppasining samaradorligini o'lchab ko'rishi (3) kerak. Ana shu yuqoridagi uch yo'nalishlar XYuS faoliyat ko'rsatishi-ning mikromuhitini xarakterlab, u biroq XYuS faoliyatining umumiy sharoitlarini cheklamaydi. XYuS faoliyatining umumiy sharoitlarini makromuhit deb e'tirof etish qabul qilingan bo'lib, u o'z ichiga quyidagilarni qamrab oladi: • inflyasion omillar, shu jumladan inflyasion kutilishlar; • ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlardagio'zgarishlar (mehnat, shu sohadagi nobarqarorlashtiruvchi holatlar, siyosiy omillarni ham qo'shib hisoblaganda); • davlat va mahalliy hokimiyat organlarining moliyaviy, soliq va pul-kredit siyosati); • baholarni davlat tomonidan tartibga solish sohasida ko'riladigan (qabul qilinadigan) choralar; • XYuSning bozorda faoliyat ko'rsatishini qonuniy ta'minlashga qaratilgan o'zgarishlar. Xo'jalik yurituvchi sub'ekt, mulkdorning bozor vakili yoki uning vakolatchisi sifatida iqtisodiy mustaqillik va XYuS o'z xatti-harakatini tanlash erkinligi bozor baholarini shakllantirishning zaruriy shartlari hisoblanadi. O'zaro manfaatli, xususan,
og'zaki bitimlar, shartnomalar, oldi-sotdi shartnomalari ko'rinishidagi shartnomalar
vositasida amalga oshiriladigan xo'jalik sub'ektlarining tijoriy asosdagi munosabatlari
ham shunga kiradi. Bu yerda yo'qotmalar, zararlar va qo'ldan chiqarilgan imkoniyatlar
(foydalar)  ni qoplash kafolatini beruvchi shartnoma-bitim munosabatlari, boshqa
xo'jalik munozaralariga ta'sir ko'rsatish va ularni himoya qilish muhim rol o'ynaydi.
Raqobat muhitining mavjudligi va monopolizmga barham berish ham bu yerda kerakli
sharoit sifatida  maydonga chiqib, ular xo'jalik yuritish sub'ektlarini, bozor vakillarini
xatti-harakatni tanlash imkoniyatlari bilan ta'minlaydi. Bularning qatoriga muvozanat
baholar evaziga talab va taklif nisbatlarining tenglashuvi oqibatida vujudga keladigan
bozor muvozanatini ham kiritish kerak.
Bozoriy baholarni shakllantirish jarayoni, boshqa holatlardan tashqari, yana bahoni
o'rnatish (belgilash, aniqlash) xususida kirn  qaror qabul qilganligiga va uni kim
tayyorlaganligiga ham bogiiq. Shuning uchun ham baholar qay hollarda direktorlar
kengashi,  hissadorlikjamiyatining  prezidenti,  XYuSning  bosh  direktori,  uning
o'rinbosarlari va qay hollarda esa ta'minot bo'limining boshlig'i,  uning joylardagi
vakillari  tomonidan  tasdiqlanishini  bilish  juda  muhimdir.  Shuningdek,  bahoni
asoslash  bilan  shug'ullanadigan  ma'muriyat  xizmatlari  va  bo'linmalarining  aniq
funksiyalarini  belgilash  ham  kerak.  Bunaqangi  faoliyat  XYuS  markaziy  xizmatlari
tomonidan qat'iy muvofiqlashtirilgan asosda amalga oshirilmog'i lozim.
XYuS tomonidan realizatsiya qilinishi mumkin bo'lgan tovarlar bahosini asoslash,
hisob-kitob qilish va o'rnatish quyida taklif  etilayotgan ketma-ketlikda va faoliyat
turlari bo'yicha amalga oshirish tavsiya qilinadi:
• tarkib topgan bozor, kon'yunktura va XYuS mahsulotining bahosini tahlil qilish;
• baholarni  o'rnatish  joriy amaliyotining strategiyasi  va prinsiplarini  ishlab
chiqish;
• kutilayotgan  bozorni  o'rganish  va  rejalashtirilayotgan  davr  uchun  talabni
aniqlash;
• raqobatchilarning tovarlari va baholarini tahlil qilish;
• ishlab chiqarish hajmi va talabni qondirishning turli darajalarida taklif bahosi,
ishlab chiqarish chiqimlari va tovarlarni realizatsiya qilish imkoniyatlarini aniqlash;
Logotip
og'zaki bitimlar, shartnomalar, oldi-sotdi shartnomalari ko'rinishidagi shartnomalar vositasida amalga oshiriladigan xo'jalik sub'ektlarining tijoriy asosdagi munosabatlari ham shunga kiradi. Bu yerda yo'qotmalar, zararlar va qo'ldan chiqarilgan imkoniyatlar (foydalar) ni qoplash kafolatini beruvchi shartnoma-bitim munosabatlari, boshqa xo'jalik munozaralariga ta'sir ko'rsatish va ularni himoya qilish muhim rol o'ynaydi. Raqobat muhitining mavjudligi va monopolizmga barham berish ham bu yerda kerakli sharoit sifatida maydonga chiqib, ular xo'jalik yuritish sub'ektlarini, bozor vakillarini xatti-harakatni tanlash imkoniyatlari bilan ta'minlaydi. Bularning qatoriga muvozanat baholar evaziga talab va taklif nisbatlarining tenglashuvi oqibatida vujudga keladigan bozor muvozanatini ham kiritish kerak. Bozoriy baholarni shakllantirish jarayoni, boshqa holatlardan tashqari, yana bahoni o'rnatish (belgilash, aniqlash) xususida kirn qaror qabul qilganligiga va uni kim tayyorlaganligiga ham bogiiq. Shuning uchun ham baholar qay hollarda direktorlar kengashi, hissadorlikjamiyatining prezidenti, XYuSning bosh direktori, uning o'rinbosarlari va qay hollarda esa ta'minot bo'limining boshlig'i, uning joylardagi vakillari tomonidan tasdiqlanishini bilish juda muhimdir. Shuningdek, bahoni asoslash bilan shug'ullanadigan ma'muriyat xizmatlari va bo'linmalarining aniq funksiyalarini belgilash ham kerak. Bunaqangi faoliyat XYuS markaziy xizmatlari tomonidan qat'iy muvofiqlashtirilgan asosda amalga oshirilmog'i lozim. XYuS tomonidan realizatsiya qilinishi mumkin bo'lgan tovarlar bahosini asoslash, hisob-kitob qilish va o'rnatish quyida taklif etilayotgan ketma-ketlikda va faoliyat turlari bo'yicha amalga oshirish tavsiya qilinadi: • tarkib topgan bozor, kon'yunktura va XYuS mahsulotining bahosini tahlil qilish; • baholarni o'rnatish joriy amaliyotining strategiyasi va prinsiplarini ishlab chiqish; • kutilayotgan bozorni o'rganish va rejalashtirilayotgan davr uchun talabni aniqlash; • raqobatchilarning tovarlari va baholarini tahlil qilish; • ishlab chiqarish hajmi va talabni qondirishning turli darajalarida taklif bahosi, ishlab chiqarish chiqimlari va tovarlarni realizatsiya qilish imkoniyatlarini aniqlash;