XORAZM TURISTIK MINTAQASI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

28,5 KB


XORAZM TURISTIK MINTAQASI.
Reja:
1.
Xiva: Cho‘llarda saqlangan madaniy meros. Xorazm turistik mintaqasining
mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi o‘rni. 
2.
Mintaqada  turizmning  rivojlanish  tendensiyalari.  Mintaqaning  turistik
resurslari salohiyati. 
3.
Mintaqada turizm turlarini rivojlantirish imkoniyatlari.
1.
Xiva: Cho‘llarda saqlangan madaniy meros. Xorazm turistik mintaqasining
mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi o‘rni.
O’zbekiston Respublikasining eng g’arbiy qismida, ma’muriy jihatdan
Xorazm  viloyati  va  Qoraqalpog’iston  Respublikasidan  iborat.  U  o’zining
madaniy – tarixiy obidalari, arxeologik yodgorliklari, hunarmandchiligi va
san’atining o’ziga xosligi, hamda tabiiy – rekreasiya resurslari bilan boshqa
hududlardan ajralib turadi. Albatta bu turistik rayonning o’zagini Xorazm
vohasi tashkil etadi. Bu voha o’zining qadimiy madaniyati, ilmu – fan va
san’ati  bilan  mashhurdir.  Bu  o’rinda  Xiva  shahri  o’zining  qadimiy
arxitektura  yodgorliklari  bilan  yurtimizda  alohida  ajralib  turadi.  Xivada
Ichan qal’a 2.5 km uzunlikdagi devorga, Ota darvoza, Shimoliy, Sharqiy,
Janubiy, Buxoro va Toshdarvozalarga ega bo’lib, chet el turistlarini o’ziga
jalb qiladi. Shaharda Pahlovon Mahmud maqbarasi (1835 y), Muhammad
Aminxon  madrasasi  (1850-1855y),  Ko’na  Ark,  Tosh  hovli,  Olloqulixon
karvonsaroyi (1855 y) va boshqalar muhim turistik obyektlardir.
Shu  kabi  Qoraqalpog’iston  Respublikasida  ham  bir  qancha  turistik
resurslarga ega. Xususan qadimiy shahar va qal’a xarobalarini sayyohlik
Logotip
XORAZM TURISTIK MINTAQASI. Reja: 1. Xiva: Cho‘llarda saqlangan madaniy meros. Xorazm turistik mintaqasining mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi o‘rni. 2. Mintaqada turizmning rivojlanish tendensiyalari. Mintaqaning turistik resurslari salohiyati. 3. Mintaqada turizm turlarini rivojlantirish imkoniyatlari. 1. Xiva: Cho‘llarda saqlangan madaniy meros. Xorazm turistik mintaqasining mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi o‘rni. O’zbekiston Respublikasining eng g’arbiy qismida, ma’muriy jihatdan Xorazm viloyati va Qoraqalpog’iston Respublikasidan iborat. U o’zining madaniy – tarixiy obidalari, arxeologik yodgorliklari, hunarmandchiligi va san’atining o’ziga xosligi, hamda tabiiy – rekreasiya resurslari bilan boshqa hududlardan ajralib turadi. Albatta bu turistik rayonning o’zagini Xorazm vohasi tashkil etadi. Bu voha o’zining qadimiy madaniyati, ilmu – fan va san’ati bilan mashhurdir. Bu o’rinda Xiva shahri o’zining qadimiy arxitektura yodgorliklari bilan yurtimizda alohida ajralib turadi. Xivada Ichan qal’a 2.5 km uzunlikdagi devorga, Ota darvoza, Shimoliy, Sharqiy, Janubiy, Buxoro va Toshdarvozalarga ega bo’lib, chet el turistlarini o’ziga jalb qiladi. Shaharda Pahlovon Mahmud maqbarasi (1835 y), Muhammad Aminxon madrasasi (1850-1855y), Ko’na Ark, Tosh hovli, Olloqulixon karvonsaroyi (1855 y) va boshqalar muhim turistik obyektlardir. Shu kabi Qoraqalpog’iston Respublikasida ham bir qancha turistik resurslarga ega. Xususan qadimiy shahar va qal’a xarobalarini sayyohlik
yo’nalishlariga  kiritish  mumkin.  Orol  dengizi  va  uning  fojiasi  bilan
qiziquvchilar  uchun  ekoturistik  marshrutlarni  yaratish  hisobiga,  bu
mintaqada turizmni rivojlantirish imkoniyatlarini yaratish mumkin. Boshqa
rayonlardagi  kabi  bu  turistik  rayonda  ham  yuqorida  qayd  qilinagan
resurslardan turizm maqsadida foydalanilmayapti. Shu o’rinda bu mintaqani
turistik  jihatdan  ilmiy  o’rganish,  xizmat  ko’rsatish  sohalarini
takomillashtirish asosiy vazifa hisoblanadi. Yana shuni ta’kidlash lozimki,
mintaqa turizm sohasini malakali kadrlar bilan ta’minlash ham muammoni
yechimlaridan biridir. 
2. Mintaqada turizmning rivojlanish tendensiyalari. Mintaqaning turistik
resurslari salohiyati
SHerg`ozixon  madrasasi.  VIII asrning  birinchi  yarmi.  Bu  madrasa
Xorazmdagi  o`quv  muassasalari  orasida  eng  ko`hnasidir.  Uni  Xiva  xoni
SHerg`ozixon 1719 yili Mashhadga muvaffaqiyatli safar qilgandan so`ng ana
shu  g`olibona  safar  sharafiga  qurdirgan.  Madrasa  binosi  bizning
davrimizgacha asl  holicha to`la yetib kelmagan. Yillar mobaynida nurab,
yaroqsiz holga kelib qolgan. Mazkur madrasa o`z davrida yirik bilim o`chog`i
bo`lib,  unda  ko`plab  tolibi  ilmlar  tahsil  olganlar.  Jumladan,  turkman
xalqining  mutasavvif  shoiri  Maxtumquli  ham  mana  shu  bilim  dargohida
ta’lim olgan.
YUsuf Hamadoniy maqbarasi. Imom YUsuf Hamadoniy XII asrda yashagan,
go`zal axloqi, yuksak maqomati va karomati bilan mashhur bo`lgan ulug`
mutasavvif. Bag`dod, Isfahon va Samarqand kabi ko`hna shaharlarning ilmiy
majlislarida  ishtirok  etgan.  YUsuf  Hamadoniy  "xojagon"lar  tariqatining
asoschilaridan  biri  hisoblanadi.  Tariqat  ilmining  yorqin  namoyandalari
Abduxoliq G`ijduvoniy va Ahmad YAssaviylarga ustozlik qilgan. Tasavvufga
oid asarlar muallifi.
SHayx  Muxtor  Valiy  maqbarasi.  XVIII,  XIX  asrlar.  X  asrda  Xorazmga
kelgan  arab  sayyohi  Al-Maqdisiyning  yozishicha,  Juma  masjidi  X  -  XI
asrlarda bunyod etilgan. Masjidning dastlabki binosi asrlar davomida nurab
yo`q bo`lib ketgan va o`rniga 1788 yilda xuddi avvalgi uslubda yangi masjid
Logotip
yo’nalishlariga kiritish mumkin. Orol dengizi va uning fojiasi bilan qiziquvchilar uchun ekoturistik marshrutlarni yaratish hisobiga, bu mintaqada turizmni rivojlantirish imkoniyatlarini yaratish mumkin. Boshqa rayonlardagi kabi bu turistik rayonda ham yuqorida qayd qilinagan resurslardan turizm maqsadida foydalanilmayapti. Shu o’rinda bu mintaqani turistik jihatdan ilmiy o’rganish, xizmat ko’rsatish sohalarini takomillashtirish asosiy vazifa hisoblanadi. Yana shuni ta’kidlash lozimki, mintaqa turizm sohasini malakali kadrlar bilan ta’minlash ham muammoni yechimlaridan biridir. 2. Mintaqada turizmning rivojlanish tendensiyalari. Mintaqaning turistik resurslari salohiyati SHerg`ozixon madrasasi. VIII asrning birinchi yarmi. Bu madrasa Xorazmdagi o`quv muassasalari orasida eng ko`hnasidir. Uni Xiva xoni SHerg`ozixon 1719 yili Mashhadga muvaffaqiyatli safar qilgandan so`ng ana shu g`olibona safar sharafiga qurdirgan. Madrasa binosi bizning davrimizgacha asl holicha to`la yetib kelmagan. Yillar mobaynida nurab, yaroqsiz holga kelib qolgan. Mazkur madrasa o`z davrida yirik bilim o`chog`i bo`lib, unda ko`plab tolibi ilmlar tahsil olganlar. Jumladan, turkman xalqining mutasavvif shoiri Maxtumquli ham mana shu bilim dargohida ta’lim olgan. YUsuf Hamadoniy maqbarasi. Imom YUsuf Hamadoniy XII asrda yashagan, go`zal axloqi, yuksak maqomati va karomati bilan mashhur bo`lgan ulug` mutasavvif. Bag`dod, Isfahon va Samarqand kabi ko`hna shaharlarning ilmiy majlislarida ishtirok etgan. YUsuf Hamadoniy "xojagon"lar tariqatining asoschilaridan biri hisoblanadi. Tariqat ilmining yorqin namoyandalari Abduxoliq G`ijduvoniy va Ahmad YAssaviylarga ustozlik qilgan. Tasavvufga oid asarlar muallifi. SHayx Muxtor Valiy maqbarasi. XVIII, XIX asrlar. X asrda Xorazmga kelgan arab sayyohi Al-Maqdisiyning yozishicha, Juma masjidi X - XI asrlarda bunyod etilgan. Masjidning dastlabki binosi asrlar davomida nurab yo`q bo`lib ketgan va o`rniga 1788 yilda xuddi avvalgi uslubda yangi masjid
qurishgan. Ichan qal’aning qoq markazida qad rostlagan bu tarixiy obidaning
o`ziga xos tomoni shundaki, uni o`yma naqshi ustunlar ko`rgazmasi, desa
bo`ladi. CHunki bu yerda jami 212 ta ustun bo`lgan. Hozirda ulardan 25 tasi
saqlanib  qolgan.  Juma  masjidi  necha  zamonlar  kishilarga  ilm-ma’rifat
tarqatish o`chogi vazifasini o`tagan.
Said Alouddin maqbarasi. XIV - XVIII asrlar. Bu maqbara XIV asrda so`fiy
Amir  Kulol  tomonidan  ustozi  SHayx  Alouddin  qabri  ustiga  qurdirilgan.
Zamonlar o`tib, maqbara atrofida turli qabrlar ko`payishi tufayli u ko`milib
ketgan.  Ilmiy  qazilmalar  natijasida  mazkur  yodgorlikning  dastlabki
ko`rinishiga doir ma’lumotlar aniqlandi. Maqbara ziyoratxona va daxmadan
iborat. Daxma va sag`analar o`ymakor naqshlar bilan bezatilgan. Ularning
birida  Said  Alouddinning  vafoti  sanasi  1303  yil  18  mart,  deb  yozilgan.
Maqbarani 1825 yili me’mor Hibbiqulixo`ja o`g`li Hamidxo`ja ta’mirlagan
Juma masjidi. XVIII, XIX asrlar. X asrda Xorazmga kelgan arab sayyohi Al-
Maqdisiyning  yozishicha,  Juma  masjidi  X  -  XI  asrlarda  bunyod  etilgan.
Masjidning dastlabki binosi asrlar davomida nurab yo`q bo`lib ketgan va
o`rniga  1788  yilda  xuddi  avvalgi  uslubda  yangi  masjid  qurishgan.  Ichan
qal’aning  qoq  markazida  qad  rostlagan  bu  tarixiy  obidaning  o`ziga  xos
tomoni  shundaki,  uni  o`yma  naqshi  ustunlar  ko`rgazmasi,  desa  bo`ladi.
CHunki bu yerda jami 212 ta ustun bo`lgan. Hozirda ulardan 25 tasi saqlanib
qolgan.  Juma  masjidi  necha  zamonlar  kishilarga  ilm-ma’rifat  tarqatish
o`chogi vazifasini o`tagan.
Pahlavon Mahmud maqbarasi va majmuasi. XVIII - XIX asrlar. Bu maqbara
14-asrda yashab o`tgan ulug` mutafakkir shoir, faylasuf olim, kuragi yerga
tegmagan pahlavon, mohir po`stindo`z va telpakdo`z usta Pahlavon Maxmud
sharafiga bunyod etilgan. Bu majmua Xivada "Hazrati Pahlavon Pir " nomi
bilan ham mashlurdir. Pahlavon Mahmud 1247 yili tug`ilib, 1326 yili vafot
etgan. Uni Xorazmda "Piryor valiy", "Polvonpir" deb ham atashadi. SHoir
va mutafakkir Pahlavon Mahmud asli ko`hna Urganchdan bo`lib, Xivada
yashagan.
Said  Magrumjon  maqbarasi.  XIX  asrning  ikkinchi  yarmi.  Ichan  qal’a
majmuasi  tarkibiga  kirgan  Sirchali  arig`i  bo`yidagi  CHo`pon  Eshon
Logotip
qurishgan. Ichan qal’aning qoq markazida qad rostlagan bu tarixiy obidaning o`ziga xos tomoni shundaki, uni o`yma naqshi ustunlar ko`rgazmasi, desa bo`ladi. CHunki bu yerda jami 212 ta ustun bo`lgan. Hozirda ulardan 25 tasi saqlanib qolgan. Juma masjidi necha zamonlar kishilarga ilm-ma’rifat tarqatish o`chogi vazifasini o`tagan. Said Alouddin maqbarasi. XIV - XVIII asrlar. Bu maqbara XIV asrda so`fiy Amir Kulol tomonidan ustozi SHayx Alouddin qabri ustiga qurdirilgan. Zamonlar o`tib, maqbara atrofida turli qabrlar ko`payishi tufayli u ko`milib ketgan. Ilmiy qazilmalar natijasida mazkur yodgorlikning dastlabki ko`rinishiga doir ma’lumotlar aniqlandi. Maqbara ziyoratxona va daxmadan iborat. Daxma va sag`analar o`ymakor naqshlar bilan bezatilgan. Ularning birida Said Alouddinning vafoti sanasi 1303 yil 18 mart, deb yozilgan. Maqbarani 1825 yili me’mor Hibbiqulixo`ja o`g`li Hamidxo`ja ta’mirlagan Juma masjidi. XVIII, XIX asrlar. X asrda Xorazmga kelgan arab sayyohi Al- Maqdisiyning yozishicha, Juma masjidi X - XI asrlarda bunyod etilgan. Masjidning dastlabki binosi asrlar davomida nurab yo`q bo`lib ketgan va o`rniga 1788 yilda xuddi avvalgi uslubda yangi masjid qurishgan. Ichan qal’aning qoq markazida qad rostlagan bu tarixiy obidaning o`ziga xos tomoni shundaki, uni o`yma naqshi ustunlar ko`rgazmasi, desa bo`ladi. CHunki bu yerda jami 212 ta ustun bo`lgan. Hozirda ulardan 25 tasi saqlanib qolgan. Juma masjidi necha zamonlar kishilarga ilm-ma’rifat tarqatish o`chogi vazifasini o`tagan. Pahlavon Mahmud maqbarasi va majmuasi. XVIII - XIX asrlar. Bu maqbara 14-asrda yashab o`tgan ulug` mutafakkir shoir, faylasuf olim, kuragi yerga tegmagan pahlavon, mohir po`stindo`z va telpakdo`z usta Pahlavon Maxmud sharafiga bunyod etilgan. Bu majmua Xivada "Hazrati Pahlavon Pir " nomi bilan ham mashlurdir. Pahlavon Mahmud 1247 yili tug`ilib, 1326 yili vafot etgan. Uni Xorazmda "Piryor valiy", "Polvonpir" deb ham atashadi. SHoir va mutafakkir Pahlavon Mahmud asli ko`hna Urganchdan bo`lib, Xivada yashagan. Said Magrumjon maqbarasi. XIX asrning ikkinchi yarmi. Ichan qal’a majmuasi tarkibiga kirgan Sirchali arig`i bo`yidagi CHo`pon Eshon
qabristonida  joylashgan.  Bu  mukammal  madaniy-me’moriy  majmuaga
mahobatli uchta obida kiradi. Ularning eng yirigi to`g`ri to`rtburchakli bo`lib,
turli  kattalikdagi  uchta  madrasadan  iborat.  Kattasi  uzunasiga  janubiy-
sharqqa cho`zilgan, ikkita kichkina madrasa g`arb tomondan unga birikkan
bo`lib, g`arb-sharq tomonga cho`zilgan. Hovli ichkarisida g`arb tomondan
markazga  ozgina  siljigan  holda  SHayx  Said  Magrumjon  maqbarasi
joylashgan.  Uning  tepasiga  katta  gumbaz  qurilgan.  Said  Magrumjon
zamonasining yetuk allomalaridan hisoblangan. Xalqqa ma’rifat tarqatishda
katta xizmat qilgan.   
Olloqulixon madrasasi.   XIX asrning birinchi yarmi. Xivadagi Olloqulixon
madrasasining qurilishi Ichan qal’aning yaxlit majmua bo`lib shakllanishi
tarixi  bilan  uzviy  bog`liqdir.  Madrasa  qarshisidagi  Xo`jamberdibiy
madrasasiga o`xshatib ishlangan. Natijada O`rta Osiyo me’morligida keng
tarqalgan usulda qo`shmadrasa hosil bo`lgan. XIX asrdan yodgorlik bo`lgan
bu madrasani Xiva xoni Muhammad Rahimxonning o`g`li Olloqulixon 1834
yili  qurdirgan.  Olloqulixon  mamlakatda  bunyodkorlik  ishlariga  katta
ahamiyat bergan. Uning davrida karvonsaroy, toshhovli, Oqmasjid, Saidboy
masjidi kabi inshootlar barpo etilgan. 
Muhammad Aminxon madrasasi.   XIX asr. Xorazm me’morligining yorqin
namunalaridan  hisoblangan,  1851-1855  yillari  qurilgan  bu  madrasaning
tashabbuskori Xiva xoni Muhammad Aminxon edi. Madrasada 125 ta hujra
bo`lgan. XVIII asrning 60-yillarida Xiva xonligida hokimiyatni qo`ng`irotlar
qabilasidan  bo`lgan  inoqlar  asta-sekin  qo`llariga  ola  boshladilar.  Ular
badavlat shaharliklar va ruhoniylarning qo`llab-quvvatlashiga erishdilar. Ana
shu davrda hukmronlik qilgan Inoq Muhammad Aminxon (1763-1790 y.)
qishloq xo`jaligi va savdo ishlari rivojiga keng yo`l ochib berdi. Bu davrda
dehqonchilik va hunarmandchilik asta-sekin tiklana boshladi
Muhammad Rahimxon madrasasi.   XIX asrning ikkinchi yarmi. Xivadagi
me’moriy yodgorliklardan biri bo`lgan bu madrasa 1871 yilda Xiva xoni
Muhammad  Rahimxon  II  (Feruz)  tomonidan  qurilgan.  Muhammad
Rahimxon II 1844-1910 yillarda yashab o`tgan. U mamlakat madaniyati va
iqtisodiy hayotini ko`tarishda ilg`or tadbirlarni amalga oishrdi. Madaniyat va
Logotip
qabristonida joylashgan. Bu mukammal madaniy-me’moriy majmuaga mahobatli uchta obida kiradi. Ularning eng yirigi to`g`ri to`rtburchakli bo`lib, turli kattalikdagi uchta madrasadan iborat. Kattasi uzunasiga janubiy- sharqqa cho`zilgan, ikkita kichkina madrasa g`arb tomondan unga birikkan bo`lib, g`arb-sharq tomonga cho`zilgan. Hovli ichkarisida g`arb tomondan markazga ozgina siljigan holda SHayx Said Magrumjon maqbarasi joylashgan. Uning tepasiga katta gumbaz qurilgan. Said Magrumjon zamonasining yetuk allomalaridan hisoblangan. Xalqqa ma’rifat tarqatishda katta xizmat qilgan. Olloqulixon madrasasi. XIX asrning birinchi yarmi. Xivadagi Olloqulixon madrasasining qurilishi Ichan qal’aning yaxlit majmua bo`lib shakllanishi tarixi bilan uzviy bog`liqdir. Madrasa qarshisidagi Xo`jamberdibiy madrasasiga o`xshatib ishlangan. Natijada O`rta Osiyo me’morligida keng tarqalgan usulda qo`shmadrasa hosil bo`lgan. XIX asrdan yodgorlik bo`lgan bu madrasani Xiva xoni Muhammad Rahimxonning o`g`li Olloqulixon 1834 yili qurdirgan. Olloqulixon mamlakatda bunyodkorlik ishlariga katta ahamiyat bergan. Uning davrida karvonsaroy, toshhovli, Oqmasjid, Saidboy masjidi kabi inshootlar barpo etilgan.  Muhammad Aminxon madrasasi.  XIX asr. Xorazm me’morligining yorqin namunalaridan hisoblangan, 1851-1855 yillari qurilgan bu madrasaning tashabbuskori Xiva xoni Muhammad Aminxon edi. Madrasada 125 ta hujra bo`lgan. XVIII asrning 60-yillarida Xiva xonligida hokimiyatni qo`ng`irotlar qabilasidan bo`lgan inoqlar asta-sekin qo`llariga ola boshladilar. Ular badavlat shaharliklar va ruhoniylarning qo`llab-quvvatlashiga erishdilar. Ana shu davrda hukmronlik qilgan Inoq Muhammad Aminxon (1763-1790 y.) qishloq xo`jaligi va savdo ishlari rivojiga keng yo`l ochib berdi. Bu davrda dehqonchilik va hunarmandchilik asta-sekin tiklana boshladi Muhammad Rahimxon madrasasi.  XIX asrning ikkinchi yarmi. Xivadagi me’moriy yodgorliklardan biri bo`lgan bu madrasa 1871 yilda Xiva xoni Muhammad Rahimxon II (Feruz) tomonidan qurilgan. Muhammad Rahimxon II 1844-1910 yillarda yashab o`tgan. U mamlakat madaniyati va iqtisodiy hayotini ko`tarishda ilg`or tadbirlarni amalga oishrdi. Madaniyat va