XORAZM TURISTIK MINTAQASI.
Reja:
1.
Xiva: Cho‘llarda saqlangan madaniy meros. Xorazm turistik mintaqasining
mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi o‘rni.
2.
Mintaqada turizmning rivojlanish tendensiyalari. Mintaqaning turistik
resurslari salohiyati.
3.
Mintaqada turizm turlarini rivojlantirish imkoniyatlari.
1.
Xiva: Cho‘llarda saqlangan madaniy meros. Xorazm turistik mintaqasining
mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi o‘rni.
O’zbekiston Respublikasining eng g’arbiy qismida, ma’muriy jihatdan
Xorazm viloyati va Qoraqalpog’iston Respublikasidan iborat. U o’zining
madaniy – tarixiy obidalari, arxeologik yodgorliklari, hunarmandchiligi va
san’atining o’ziga xosligi, hamda tabiiy – rekreasiya resurslari bilan boshqa
hududlardan ajralib turadi. Albatta bu turistik rayonning o’zagini Xorazm
vohasi tashkil etadi. Bu voha o’zining qadimiy madaniyati, ilmu – fan va
san’ati bilan mashhurdir. Bu o’rinda Xiva shahri o’zining qadimiy
arxitektura yodgorliklari bilan yurtimizda alohida ajralib turadi. Xivada
Ichan qal’a 2.5 km uzunlikdagi devorga, Ota darvoza, Shimoliy, Sharqiy,
Janubiy, Buxoro va Toshdarvozalarga ega bo’lib, chet el turistlarini o’ziga
jalb qiladi. Shaharda Pahlovon Mahmud maqbarasi (1835 y), Muhammad
Aminxon madrasasi (1850-1855y), Ko’na Ark, Tosh hovli, Olloqulixon
karvonsaroyi (1855 y) va boshqalar muhim turistik obyektlardir.
Shu kabi Qoraqalpog’iston Respublikasida ham bir qancha turistik
resurslarga ega. Xususan qadimiy shahar va qal’a xarobalarini sayyohlik
yo’nalishlariga kiritish mumkin. Orol dengizi va uning fojiasi bilan
qiziquvchilar uchun ekoturistik marshrutlarni yaratish hisobiga, bu
mintaqada turizmni rivojlantirish imkoniyatlarini yaratish mumkin. Boshqa
rayonlardagi kabi bu turistik rayonda ham yuqorida qayd qilinagan
resurslardan turizm maqsadida foydalanilmayapti. Shu o’rinda bu mintaqani
turistik jihatdan ilmiy o’rganish, xizmat ko’rsatish sohalarini
takomillashtirish asosiy vazifa hisoblanadi. Yana shuni ta’kidlash lozimki,
mintaqa turizm sohasini malakali kadrlar bilan ta’minlash ham muammoni
yechimlaridan biridir.
2. Mintaqada turizmning rivojlanish tendensiyalari. Mintaqaning turistik
resurslari salohiyati
SHerg`ozixon madrasasi. VIII asrning birinchi yarmi. Bu madrasa
Xorazmdagi o`quv muassasalari orasida eng ko`hnasidir. Uni Xiva xoni
SHerg`ozixon 1719 yili Mashhadga muvaffaqiyatli safar qilgandan so`ng ana
shu g`olibona safar sharafiga qurdirgan. Madrasa binosi bizning
davrimizgacha asl holicha to`la yetib kelmagan. Yillar mobaynida nurab,
yaroqsiz holga kelib qolgan. Mazkur madrasa o`z davrida yirik bilim o`chog`i
bo`lib, unda ko`plab tolibi ilmlar tahsil olganlar. Jumladan, turkman
xalqining mutasavvif shoiri Maxtumquli ham mana shu bilim dargohida
ta’lim olgan.
YUsuf Hamadoniy maqbarasi. Imom YUsuf Hamadoniy XII asrda yashagan,
go`zal axloqi, yuksak maqomati va karomati bilan mashhur bo`lgan ulug`
mutasavvif. Bag`dod, Isfahon va Samarqand kabi ko`hna shaharlarning ilmiy
majlislarida ishtirok etgan. YUsuf Hamadoniy "xojagon"lar tariqatining
asoschilaridan biri hisoblanadi. Tariqat ilmining yorqin namoyandalari
Abduxoliq G`ijduvoniy va Ahmad YAssaviylarga ustozlik qilgan. Tasavvufga
oid asarlar muallifi.
SHayx Muxtor Valiy maqbarasi. XVIII, XIX asrlar. X asrda Xorazmga
kelgan arab sayyohi Al-Maqdisiyning yozishicha, Juma masjidi X - XI
asrlarda bunyod etilgan. Masjidning dastlabki binosi asrlar davomida nurab
yo`q bo`lib ketgan va o`rniga 1788 yilda xuddi avvalgi uslubda yangi masjid
qurishgan. Ichan qal’aning qoq markazida qad rostlagan bu tarixiy obidaning
o`ziga xos tomoni shundaki, uni o`yma naqshi ustunlar ko`rgazmasi, desa
bo`ladi. CHunki bu yerda jami 212 ta ustun bo`lgan. Hozirda ulardan 25 tasi
saqlanib qolgan. Juma masjidi necha zamonlar kishilarga ilm-ma’rifat
tarqatish o`chogi vazifasini o`tagan.
Said Alouddin maqbarasi. XIV - XVIII asrlar. Bu maqbara XIV asrda so`fiy
Amir Kulol tomonidan ustozi SHayx Alouddin qabri ustiga qurdirilgan.
Zamonlar o`tib, maqbara atrofida turli qabrlar ko`payishi tufayli u ko`milib
ketgan. Ilmiy qazilmalar natijasida mazkur yodgorlikning dastlabki
ko`rinishiga doir ma’lumotlar aniqlandi. Maqbara ziyoratxona va daxmadan
iborat. Daxma va sag`analar o`ymakor naqshlar bilan bezatilgan. Ularning
birida Said Alouddinning vafoti sanasi 1303 yil 18 mart, deb yozilgan.
Maqbarani 1825 yili me’mor Hibbiqulixo`ja o`g`li Hamidxo`ja ta’mirlagan
Juma masjidi. XVIII, XIX asrlar. X asrda Xorazmga kelgan arab sayyohi Al-
Maqdisiyning yozishicha, Juma masjidi X - XI asrlarda bunyod etilgan.
Masjidning dastlabki binosi asrlar davomida nurab yo`q bo`lib ketgan va
o`rniga 1788 yilda xuddi avvalgi uslubda yangi masjid qurishgan. Ichan
qal’aning qoq markazida qad rostlagan bu tarixiy obidaning o`ziga xos
tomoni shundaki, uni o`yma naqshi ustunlar ko`rgazmasi, desa bo`ladi.
CHunki bu yerda jami 212 ta ustun bo`lgan. Hozirda ulardan 25 tasi saqlanib
qolgan. Juma masjidi necha zamonlar kishilarga ilm-ma’rifat tarqatish
o`chogi vazifasini o`tagan.
Pahlavon Mahmud maqbarasi va majmuasi. XVIII - XIX asrlar. Bu maqbara
14-asrda yashab o`tgan ulug` mutafakkir shoir, faylasuf olim, kuragi yerga
tegmagan pahlavon, mohir po`stindo`z va telpakdo`z usta Pahlavon Maxmud
sharafiga bunyod etilgan. Bu majmua Xivada "Hazrati Pahlavon Pir " nomi
bilan ham mashlurdir. Pahlavon Mahmud 1247 yili tug`ilib, 1326 yili vafot
etgan. Uni Xorazmda "Piryor valiy", "Polvonpir" deb ham atashadi. SHoir
va mutafakkir Pahlavon Mahmud asli ko`hna Urganchdan bo`lib, Xivada
yashagan.
Said Magrumjon maqbarasi. XIX asrning ikkinchi yarmi. Ichan qal’a
majmuasi tarkibiga kirgan Sirchali arig`i bo`yidagi CHo`pon Eshon
qabristonida joylashgan. Bu mukammal madaniy-me’moriy majmuaga
mahobatli uchta obida kiradi. Ularning eng yirigi to`g`ri to`rtburchakli bo`lib,
turli kattalikdagi uchta madrasadan iborat. Kattasi uzunasiga janubiy-
sharqqa cho`zilgan, ikkita kichkina madrasa g`arb tomondan unga birikkan
bo`lib, g`arb-sharq tomonga cho`zilgan. Hovli ichkarisida g`arb tomondan
markazga ozgina siljigan holda SHayx Said Magrumjon maqbarasi
joylashgan. Uning tepasiga katta gumbaz qurilgan. Said Magrumjon
zamonasining yetuk allomalaridan hisoblangan. Xalqqa ma’rifat tarqatishda
katta xizmat qilgan.
Olloqulixon madrasasi. XIX asrning birinchi yarmi. Xivadagi Olloqulixon
madrasasining qurilishi Ichan qal’aning yaxlit majmua bo`lib shakllanishi
tarixi bilan uzviy bog`liqdir. Madrasa qarshisidagi Xo`jamberdibiy
madrasasiga o`xshatib ishlangan. Natijada O`rta Osiyo me’morligida keng
tarqalgan usulda qo`shmadrasa hosil bo`lgan. XIX asrdan yodgorlik bo`lgan
bu madrasani Xiva xoni Muhammad Rahimxonning o`g`li Olloqulixon 1834
yili qurdirgan. Olloqulixon mamlakatda bunyodkorlik ishlariga katta
ahamiyat bergan. Uning davrida karvonsaroy, toshhovli, Oqmasjid, Saidboy
masjidi kabi inshootlar barpo etilgan.
Muhammad Aminxon madrasasi. XIX asr. Xorazm me’morligining yorqin
namunalaridan hisoblangan, 1851-1855 yillari qurilgan bu madrasaning
tashabbuskori Xiva xoni Muhammad Aminxon edi. Madrasada 125 ta hujra
bo`lgan. XVIII asrning 60-yillarida Xiva xonligida hokimiyatni qo`ng`irotlar
qabilasidan bo`lgan inoqlar asta-sekin qo`llariga ola boshladilar. Ular
badavlat shaharliklar va ruhoniylarning qo`llab-quvvatlashiga erishdilar. Ana
shu davrda hukmronlik qilgan Inoq Muhammad Aminxon (1763-1790 y.)
qishloq xo`jaligi va savdo ishlari rivojiga keng yo`l ochib berdi. Bu davrda
dehqonchilik va hunarmandchilik asta-sekin tiklana boshladi
Muhammad Rahimxon madrasasi. XIX asrning ikkinchi yarmi. Xivadagi
me’moriy yodgorliklardan biri bo`lgan bu madrasa 1871 yilda Xiva xoni
Muhammad Rahimxon II (Feruz) tomonidan qurilgan. Muhammad
Rahimxon II 1844-1910 yillarda yashab o`tgan. U mamlakat madaniyati va
iqtisodiy hayotini ko`tarishda ilg`or tadbirlarni amalga oishrdi. Madaniyat va